Interessante ontwikkeling, ik had al wel een beetje verwacht dat elektrische auto's met accu's niet slim zijn voor de lange termijn.quote:Audi gaat zich weer op zijn h-tron-programma voor waterstofbrandstofcellen richten. De Duitse autofabrikant heeft hernieuwde aandacht voor waterstof na zorgen over de aanwezigheid van voldoende grondstoffen voor accu's voor elektrische voertuigen.
De bedoeling is dat de Volkswagen Groep Audi's h-tron-programma tot het belangrijkste programma voor waterstofbrandstofcellen binnen het concern maakt. "We willen meer prioriteit geven aan waterstofbrandstofcellen, met meer geld, meer capaciteit en meer zelfvertrouwen", zegt Audi-voorzitter Bram Schot tegen Autocar.
Audi maakte zijn in 2016 wereldkundig. De fabrikant claimde destijds dat de conceptauto een actieradius van 600 kilometer had en in vier minuten weer volledig van brandstof te voorzien was. De conceptauto bevat een lithium-ionaccu van 100kW, een warmtepomp en een dak met zonnepanelen voor 320 watt. De stroom van de brandstofcel en accu gaat naar twee elektromotoren, een van 90kW en een van 140kW. Het koppel bedraagt 550Nm. De conceptauto kan daarmee in zeven seconden van 0 naar 100km/h. De topsnelheid ligt op 200 km/h.
Audi h-tron quattro drivetrain
Volgens Schot onthult Audi later dit jaar een nieuw systeem met waterstofbrandstofcellen en in 2021 zou een Audi FCEV in gelimiteerde oplage als leasemodel beschikbaar kunnen komen. FCEV staat voor fuel cell electric vehicle. Audi werkt hierbij samen met Hyundai, dat al sterk .
De Audi-topman noemt de schaarsheid van materialen voor de accuproductie als zorg voor de ontwikkeling van elektrische auto's. Om efficiënter elektrisch rijden en een groter bereik mogelijk te maken zou de industrie alternatieven moeten blijven onderzoeken. "En dan kom je bij waterstofbrandstofcellen."
Met een waterstof auto kom je misschien wel verder dan met een accu, maar het is ook enorme energieverspilling en je zit op een rijdende bom.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 23:43 schreef julius123 het volgende:
[..]
Interessante ontwikkeling, ik had al wel een beetje verwacht dat elektrische auto's met accu's niet slim zijn voor de lange termijn.
Bron: https://tweakers.net/nieu(...)terstof-richten.html
Waterstof kan worden opgewekt met overcapaciteit stroom. Denk aan hoeveelheid terugleveren op het net van opbrengsten zonnepanelen overdag.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:26 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Met een waterstof auto kom je misschien wel verder dan met een accu, maar het is ook enorme energieverspilling en je zit op een rijdende bom.
Dat is iets dat waterstof omzet in elektriciteit en als afvalstof hou je alleen water over.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:21 schreef Odaiba het volgende:
Leuk, maar heb geen idee wat ik me bij waterbrandstofcellen moet voorstellen.
Is waterstof niet erg explosief?quote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:28 schreef rulerofdeath het volgende:
[..]
Dat is iets dat waterstof omzet in elektriciteit en als afvalstof hou je alleen water over.
Ik vindt het een beetje vreemd. Ze gaan de h-tron ontwikkelen omdat ze een tekort aan grondstoffen voor accu's verwachten. En daarna wordt er een (behoorlijke) accu in de h-tron geplaatst.
Lithium en cobalt inderdaad.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:27 schreef Kamover het volgende:
Ontwikkeling van de elektrische auto is inderdaad een merkwaardige gezien de extreem schaarse grondstoffen (ik meen lithium) om massale wereldwijde adoptie te kunnen bewerkstelligen
Wat hieronder al gezegd wordt, overcapaciteit kan gebruikt worden voor het opwekken van waterstof. En het is niet meer explosief als aardgas geloof ik, als je er zuurstof bij gaat doen is het wel erg gevaarlijk. Maar alle gassen zijn heel gevaarlijk met extra zuurstof erbij.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:26 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Met een waterstof auto kom je misschien wel verder dan met een accu, maar het is ook enorme energieverspilling en je zit op een rijdende bom.
Laat maar komen dan.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:37 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Nee....het is wel brandbaar, maar ja, dat is benzine ook..
Dan moet er nog steeds een vlam bij komen wil het brandbaar worden. Waterstof explodeert niet uit zichzelf zomaar.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:39 schreef julius123 het volgende:
[..]
En het is niet meer explosief als aardgas geloof ik, als je er zuurstof bij gaat doen is het wel erg gevaarlijk. Maar alle gassen zijn heel gevaarlijk met extra zuurstof erbij.
Klopt maar met oxyhydrogen wil je geen ongelukjesquote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:46 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dan moet er nog steeds een vlam bij komen wil het brandbaar worden. Waterstof explodeert niet uit zichzelf zomaar.
Verre toekomstmuziek. Die overcapaciteit is er niet en als hij er wel zou zijn is waterstof echt een kutoplossing. Vanuit stroom waterstof maken, de waterstof transporteren en dan de waterstof weer omzetten in stroom is misschien wel de meest verspillende energieketen ooit bedacht.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:28 schreef Kamover het volgende:
[..]
Waterstof kan worden opgewekt met overcapaciteit stroom. Denk aan hoeveelheid terugleveren op het net van opbrengsten zonnepanelen overdag.
En wie ontdekte het, het slimme Europa of de USA?quote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:26 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
Haha intussen gaan ze gewoon door met de verkoop van sjoemeldiesels....
Audi is VAG is sjoemeldiesel!!!
60 liter benzine kan ook best branden hoor, of wat te denken van aardgas...quote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:26 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Met een waterstof auto kom je misschien wel verder dan met een accu, maar het is ook enorme energieverspilling en je zit op een rijdende bom.
Klopt en het productieproces is zeer in efficient, er gaat namelijk 70% verloren, van elke 10kwh die je erin stopt komt nog geen 3kwh aan waterstof uit.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 07:26 schreef Zwansen het volgende:
Overigens is de meeste waterstof die we hebben helemaal niet groen, maar gewoon afkomstig uit aardgas. Volledig CO2-neutraal waterstof maken is best prijzig...
Achterstand door museumtechniekquote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:26 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
Haha intussen gaan ze gewoon door met de verkoop van sjoemeldiesels....
Audi is VAG is sjoemeldiesel!!!
Ik vind de bedrijven die al jaren bezig zijn met vernieuwing en dit al op de markt hebben prijzenswaardiger dan al die bedrijven die lekker achterbleven en wat balletjes voor de verre toekomst opgooien.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 23:43 schreef julius123 het volgende:
[..]
Interessante ontwikkeling, ik had al wel een beetje verwacht dat elektrische auto's met accu's niet slim zijn voor de lange termijn.
Bron: https://tweakers.net/nieu(...)terstof-richten.html
Je ziet nu o.a. Teslas en betrouwbare Toyota hybrides die er steeds meer komen. "De toekomst" rijdt nu al min of meer op de weg.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 08:31 schreef Nismo91 het volgende:
Eerst melken ze de E-tron uit, en nou waterstof.
Persoonlijk denk ik ook dat waterstof de toekomst is
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik gok dat Audi gebruik maakt van de patenten van Toyota, die hebben ze een aantal jaar geleden vrijgegeven om de ontwikkeling te stimuleren. En ik denk omdat juist nu VAG ook bezig is met waterstof het geen verre toekomst meer is.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 08:30 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik vind de bedrijven die al jaren bezig zijn met vernieuwing en dit al op de markt hebben prijzenswaardiger dan al die bedrijven die lekker achterbleven en wat balletjes voor de verre toekomst opgooien.
Lui bedrijf, ze hadden zelf de kar kunnen trekken.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 08:53 schreef julius123 het volgende:
[..]
Ik gok dat Audi gebruik maakt van de patenten van Toyota, die hebben ze een aantal jaar geleden vrijgegeven om de ontwikkeling te stimuleren. En ik denk omdat juist nu VAG ook bezig is met waterstof het geen verre toekomst meer is.
Liever lui dan moe.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 09:15 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Lui bedrijf, ze hadden zelf de kar kunnen trekken.
Overcapaciteit is er wel degelijk. Bij stroom moet je nu eenmaal net zoveel aanbieden als er wordt afgenomen. Op momenten dat de windmolens lekker draaien en er weinig vraag is betaald D aan de Oostenrijkers, Zwitsers en Noren hun stroom af te nemen. Zij pompen hun stuwmeren ermee vol en verkopen het later duur terug. Reden waarom Noorwegen flink investeerde in nieuwe stuwmeren.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:49 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Verre toekomstmuziek. Die overcapaciteit is er niet en als hij er wel zou zijn is waterstof echt een kutoplossing. Vanuit stroom waterstof maken, de waterstof transporteren en dan de waterstof weer omzetten in stroom is misschien wel de meest verspillende energieketen ooit bedacht.
Uiteindelijk is die waterstofauto van Audi ook een elektrische auto en heeft deze ook een accu nodig omdat een brandstofcel te weinig piekvermogen kan leveren. De brandstofcel vult de accu, je elektromotor rijdt op de accu. Extra voordeel van de accu is dat je rem-energie weer kan opslaan. Misschien kan het in de toekomst met een supercondensator maar voorlopig... een accu.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 09:05 schreef Fer het volgende:
Ik vind het wel een slimme move.
In hoeverre kun je als autofabrikant nog aan accutechniek en electromotoren ontwikkelen? Accu’s is voornamlijk het werk van Panasonic en vergelijkbare merken en electromotoren worden ook al door vele partijen ontwikkeld, of dat je de meeste geavanceerde motor misschien niet eens nodig hebt.
In toekomst kun je als fabrikant ook accu’s en management systemen kopen van anderen, bedrijven zoals Tesla of het simpel kopiëren.
Er bestaat altijd een kans dat accu’s het toch niet worden straks en dan zullen de bedrijven die op tijd in andere technieken hebben geïnvesteerd wellicht als winnaars uit de bus komen.
Er is overcapaciteit, je kan het omzetten in waterstof. Absoluut.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 09:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Overcapaciteit is er wel degelijk. Bij stroom moet je nu eenmaal net zoveel aanbieden als er wordt afgenomen. Op momenten dat de windmolens lekker draaien en er weinig vraag is betaald D aan de Oostenrijkers, Zwitsers en Noren hun stroom af te nemen. Zij pompen hun stuwmeren ermee vol en verkopen het later duur terug. Reden waarom Noorwegen flink investeerde in nieuwe stuwmeren.
Hoe meer windmolens er komen, hoe groter de overcapaciteit als het waait.
Deze zeer goedkope stroom (negatief in prijs vaak) kan je gebruiken om waterstof te maken.
Waterstof maken, opslaan en auto’s met brandstofcellen gebruiken is niet zo efficiënt als accus opladen dat klopt. Maar dan reken je probleem van capaciteitsbeheersing niet mee, bovendien is het stroomnet in de woonwijken niet geschikt voor een enorme afnamestijging als iedereen op accus gaat rijden.
Aangezien men hier in D de kerncentrales heeft uitgezet en de kolencentrales ook gaat uitzetten zullen de zwenkingen alleen maar groter worden.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 10:00 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Er is overcapaciteit, je kan het omzetten in waterstof. Absoluut.
Maar op dit moment is er over een jaar gezien gemiddeld zo'n 3 uren per week overschot.
Je kan geen miljoenen of miljarden investeren in een installatie die 3 uren per week draait.
Dat kan je oplossen door meer overschot te creëren... maar... dan is het geen overschot meer, dan produceer je het voor die installatie en is het weer net zo duur.
Audi doet het in samenwerking met Hyundai.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 08:53 schreef julius123 het volgende:
[..]
Ik gok dat Audi gebruik maakt van de patenten van Toyota, die hebben ze een aantal jaar geleden vrijgegeven om de ontwikkeling te stimuleren. En ik denk omdat juist nu VAG ook bezig is met waterstof het geen verre toekomst meer is.
http://english.chosun.com/site/data/html_dir/2018/06/21/2018062101282.htmlquote:June 21, 2018 10:30
Hyundai and Audi are teaming up in the development of hydrogen fuel vehicles in a deal announced on Wednesday.
Een zwenking kan ook een tekort zijn.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 10:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Aangezien men hier in D de kerncentrales heeft uitgezet en de kolencentrales ook gaat uitzetten zullen de zwenkingen alleen maar groter worden.
Dat klopt, maar dat doet er niets aan af dat als je veel meer wind en PV neerzet en kolen uit je steeds grotere zwenkingen krijgt en je overcapaciteit hiermee kan gebruiken.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 10:03 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Een zwenking kan ook een tekort zijn.
Er is niet ineens overcapaciteit als je andere centrales uitzet.
In Australië begonnen ze vorig jaar een pilot met accu's die standby staan om dat soort dippen op te vangen. Omdat het extreem duur is om centrales op standby te laten draaien blijkt dat het zich in een paar jaar terugverdient.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 10:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat klopt, maar dat doet er niets aan af dat als je veel meer wind en PV neerzet en kolen uit je steeds grotere zwenkingen krijgt en je overcapaciteit hiermee kan gebruiken.
Het is niet dat ik het een geweldig goed idee vind deze energiepolitiek, maar dit is wel een gevolg ervan.
Er zullen veel meer problemen ontstaan door de energiepolitiek zoals die nu in D gevoerd wordt.
'Schone energie', maar wel gigantische batterijen inzetten om het bruikbaar te maken. Dan schieten we nog niks op.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 10:11 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
In Australië hadden ze een vorig jaar geleden een pilot met accu's die standby staan om dat soort dippen op te vangen. Omdat het extreem duur is om centrales op standby te laten draaien blijkt dat het zich in een paar jaar terugverdient.
Tesla leverde dat systeem overigens.
https://www.ign.com/articles/2019/01/01/a-giant-tesla-battery-in-australia-has-saved-40-million-in-its-first-year-2
Ook een oplossing, maar dan loop je weer tegen de grondstof winning (lithium) aan.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 10:11 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
In Australië hadden ze een vorig jaar geleden een pilot met accu's die standby staan om dat soort dippen op te vangen. Omdat het extreem duur is om centrales op standby te laten draaien blijkt dat het zich in een paar jaar terugverdient.
Tesla leverde dat systeem overigens.
https://www.ign.com/articles/2019/01/01/a-giant-tesla-battery-in-australia-has-saved-40-million-in-its-first-year-2
Je benadert het iets te kortzichtig.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 10:14 schreef Nattekat het volgende:
[..]
'Schone energie', maar wel gigantische batterijen inzetten om het bruikbaar te maken. Dan schieten we nog niks op.
Dat is de waan van de dag, milieu is CO2quote:Op zaterdag 4 mei 2019 10:14 schreef Nattekat het volgende:
[..]
'Schone energie', maar wel gigantische batterijen inzetten om het bruikbaar te maken. Dan schieten we nog niks op.
Kortzichtig? Ik denk juist aan 2035, als die accu's vervangen moeten worden. Dan zit je met een gigantische lading troep, een lading die in de loop der tijd alleen maar groter wordt.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 10:17 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Je benadert het iets te kortzichtig.
Er staan normaal centrales standby mee te draaien en CO2 uit te stoten om zo'n dip op te vangen.
Nu kan je dat vervangen door accu's die zo'n 20 jaar meegaan (dat is de verwachte levensduur van een Powerwall bijvoorbeeld).
Ze zouden in Australië natuurlijk ook stuwmeren kunnen bouwen en gebruiken als stroomopslag. Hebben ze alleen denk ik niet genoeg water voor op de juiste plekquote:Op zaterdag 4 mei 2019 10:17 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Je benadert het iets te kortzichtig.
Er staan normaal centrales standby mee te draaien en CO2 uit te stoten om zo'n dip op te vangen. En niet alleen een dip van groene energie, ook als een andere centrale ineens een shutdown doet vanwege een storing.
Nu kan je dat vervangen door accu's die zo'n 20 jaar meegaan (dat is de verwachte levensduur van een Powerwall bijvoorbeeld). De reden dat ze die 20 jaar halen is omdat ze tot 90% geladen worden, niet volledig ontladen én watergekoeld zijn.
Dat lithium kunnen ze prima hergebruikenquote:Op zaterdag 4 mei 2019 10:19 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Kortzichtig? Ik denk juist aan 2035, als die accu's vervangen moeten worden. Dan zit je met een gigantische lading troep, een lading die in de loop der tijd alleen maar groter wordt.
En dan maken mensen zich zorgen over dat kleine beetje kernafval.
Je hebt dan wel 20 jaar lang fossiele brandstoffen uitgespaard.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 10:19 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Kortzichtig? Ik denk juist aan 2035, als die accu's vervangen moeten worden. Dan zit je met een gigantische lading troep, een lading die in de loop der tijd alleen maar groter wordt.
En dan maken mensen zich zorgen over dat kleine beetje kernafval.
Naja, los daarvan. In 2035 bestaat de lithium accu vermoedelijk niet meer.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 10:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat lithium kunnen ze prima hergebruiken
Dit accusysteem schakelt bij in 0,2 seconde, dat red je met een stuwmeer niet.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 10:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ze zouden in Australië natuurlijk ook stuwmeren kunnen bouwen en gebruiken als stroomopslag. Hebben ze alleen denk ik niet genoeg water voor op de juiste plek
quote:Tesla’s 100 MW/129MWh Powerpack system near Jamestown in South Australia is proving to be so quick in providing backup power to the energy grid that 30-40% of the services it provides end up unpaid. The electric car and energy company claims that this is due to SA’s legacy utility billing system not being optimized for the big battery’s response time.
Tesla’s earnings from its big battery installation currently follow the standards set by the Australian Energy Market Operator (AEMO), which breaks down a power provider’s response time into 6 seconds, 1 minute, and 5 minutes for energy to be fed into the grid. Tesla’s SA Powerpack farm near Jamestown, however, has been providing backup energy in as quick as 200 milliseconds. Thus, any amount of energy sent from Tesla’s battery into the grid that lasts between 200 milliseconds and 6 seconds is just too quick to be registered according to AEMO’s current specifications.
In a statement to The Sydney Morning Herald, Tesla stated that around 30%-40% of services provided by the SA big battery ended up unpaid due to the system’s quick response time. Tesla further asserted that AEMO’s standards are currently designed for fossil fuel-based backup systems, which respond to energy grid instabilities far slower than the industry-grade Powerpack batteries.
“Tesla estimates that the Hornsdale Power Reserve battery has delivered 30 to 40% of its services to frequency markets without being paid due to existing AEMO technical specifications being written based on fossil fuel generation assets.
“Current standards compensate batteries for their capacity based on fossil generator response rates, despite the ability to provide a faster ramp time. This makes it difficult for the full value of fast-responding technologies to be recognized in the current contingency FCAS markets.”
Over the past few months, Tesla’s SA Powerpack farm, which currently stands as the largest lithium-ion battery installation in the world, has been pivotal in stabilizing the energy grid in South Australia. Last December alone, Tesla’s 100 MW/129MWh installation accomplished a huge feat, keeping the region’s energy stable amidst the unexpected failure of the coal-powered Loy Yang A power plant in Victoria. During that time, Tesla’s Powerpacks backed up the grid within 0.14 seconds after the unexpected breakdown of the coal-powered plant. The system also supported the grid hundreds of times over the course of the month.
The performance of Tesla’s big battery in South Australia was recently examined by energy expert Hugh Saddler, who studied the charge and discharge patterns of the installation. Over the course of his tests, Saddler noted that the Powerpack farm exhibited great efficiency, with 30% of the battery’s 100MW capacity being allocated to the system’s daily charge and discharge cycles, and the rest being allotted to keep the energy grid’s frequency at a steady 50 Hz and 240 volts.
Tesla’s energy initiatives in South Australia recently met a series of roadblocks, however, with South Australia resource minister Matt Canavan mocking the SA Powerpack farm by calling it the “Kardashian” of the energy industry and alleging that the installation is simply “famous for being famous.” Newly-elected South Australia premier Steven Marshall has also gone on the offensive against the Elon Musk-led company’s projects, stating that his government would not be supporting Tesla’s proposal of building a 250 MW/650 MWh virtual power plant from 50,000 low-income residential units and home Powerwall 2 systems.
bron: https://www.teslarati.com(...)-time-billing-system
Maar ze ontwikkelen toch niets? Ze pikken gewoon wat op wat door andere grote bedrijven al lang en breed ontwikkeld is en wat ook al op de markt is nu en gaan dat veel later releasen. Sinds wanneer ben je een held als je techniek min of meer per post laat komen en dat in je eigen framewerk gooit?quote:Op zaterdag 4 mei 2019 09:57 schreef Nattekat het volgende:
Helden. Niet dom meelopen met de massa, maar ook rekening houden met alternatieven
Elektrisch rijden zal nooit duurzaam worden, het is overhypede bende.
Want pieken in vraag kan je niet al zien aankomen? Het is niet zo dat er plots heel veel bij komt.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 10:30 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dit accusysteem schakelt bij in 0,2 seconde, dat red je met een stuwmeer niet.
[..]
Daar is het systeem niet alleen voor.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 11:06 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Want pieken in vraag kan je niet al zien aankomen? Het is niet zo dat er plots heel veel bij komt.
Centrales kunnen plots ontploffen, zoals die bij Nijmegen in 2012quote:Op zaterdag 4 mei 2019 11:06 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Want pieken in vraag kan je niet al zien aankomen? Het is niet zo dat er plots heel veel bij komt.
Ja,d at was wel een klapper toenquote:Op zaterdag 4 mei 2019 11:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Centrales kunnen plots ontploffen, zoals die bij Nijmegen in 2012
Ben wel benieuwd hoe lang het duurt tot die accu's weer vol zijn na een tijdje gebruik. Een stuwmeer vult automatisch, dus het is leuk dat het werkt maar echt praktisch lijkt het me niet.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 11:08 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Daar is het systeem niet alleen voor.
Het gaat juist om een dip door uitval van bijvoorbeeld een kolencentrale, zoals als praktijkvoorbeeld genoemd werd. Dat ving het Tesla systeem perfect op, in 0,14 seconde.
Dat het systeem zich in 18 maanden geheel terugverdient geeft wel aan dat het nodig is.
Die accu's ontladen vrijwel nooit, dat is hun doel ook niet.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 11:35 schreef julius123 het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd hoe lang het duurt tot die accu's weer vol zijn na een tijdje gebruik. Een stuwmeer vult automatisch, dus het is leuk dat het werkt maar echt praktisch lijkt het me niet.
Dan nog iets, accu's vinden het niet fijn om constant vol te zijn. Dus vraag me af wat de levensduur is dan.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 11:37 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Die accu's ontladen vrijwel nooit, dat is hun doel ook niet.
De meeste outages duren nog geen 10 seconden en als het langer duurt geeft dat de gelegenheid om stroom te re-routen of om een centrale bij te schakelen.
Het is appels met peren vergelijken, een stuwmeer is er om energie op te wekken en start relatief traag op.
Deze accu's zijn er om stroom op te slaan en razendsnel af te kunnen geven aan het net als dat nodig is.
quote:Op zaterdag 4 mei 2019 11:40 schreef julius123 het volgende:
[..]
Dan nog iets, accu's vinden het niet fijn om constant vol te zijn. Dus vraag me af wat de levensduur is dan.
quote:Op zaterdag 4 mei 2019 10:17 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
De reden dat ze die 20 jaar halen is omdat ze tot 90% geladen worden, niet volledig ontladen én watergekoeld zijn.
[..]
Ze kunnen gewoon zo gemaakt worden dat ze het best werken onder specifieke omstandigheden.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 11:40 schreef julius123 het volgende:
[..]
Dan nog iets, accu's vinden het niet fijn om constant vol te zijn. Dus vraag me af wat de levensduur is dan.
Waterstof kost sowieso meer energie dan een pure BEV, dat is wel iets om mee te nemen.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 11:45 schreef kree het volgende:
rijden op waterstof gaat de concurrent van de E-autos worden.
Wie gaat winnen??? durf er nog niet echt een uitspraak over te doen.
Waterstof makes sense voor mij want dan ben je niet afhankelijk van oplaadpunten en kun je gewoon "tanken" als normaal.
Kost uiteindelijk net zo veel energie. Maar dan heb je het wel op 1 plek en niet met 10000 laadpunten.
In California staan er nu meer dan in de rest van de USA bij elkaar, inderdaadquote:Op zaterdag 4 mei 2019 11:52 schreef kree het volgende:
zag laatst top-gear en was al een oude aflevering maar in de USA kun je dus ook waterstof tanken. Heb dat in NL nog niet echt gezien.
Ja dat is waar. Maar je hebt natuurlijk het voordeel dat dat op 1 plek kan en dan hoef je niet heel NL de energienetten te gaan verbouwen omdat het no way nu genoeg is als iedereen even zijn auto gaat opladen tegelijk.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 11:52 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Waterstof kost sowieso meer energie dan een pure BEV, dat is wel iets om mee te nemen.
Zou heel Nederland overgaan op BEV's dan zou er landelijk zo'n 18% meer stroom opgewekt moeten worden.
Wil je dezelfde hoeveelheid waterstofgas opwekken uit elektrolyse, dan heb je zo'n 2 tot 3x meer stroom nodig dan voor BEV's. Uit aardgas produceren (zoals nu voor 95% van de waterstof productie geldt) kan uiteraard ook maar dan kan je bijna net zo goed op benzine blijven rijden.
Nou doe jij eens een gok? Gaat het E-rijden of waterstof worden?quote:Op zaterdag 4 mei 2019 11:53 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
In California staan er nu meer dan in de rest van de USA bij elkaar, inderdaad
Waterstof:
[ afbeelding ]
Tesla Superchargers:
[ afbeelding ]
En dat is dus nog los van alle andere laadstations langs snelwegen, bij winkels en thuisladers.
Het stroomnet moet toch al uitgebreid worden omdat:quote:Op zaterdag 4 mei 2019 11:53 schreef kree het volgende:
[..]
Ja dat is waar. Maar je hebt natuurlijk het voordeel dat dat op 1 plek kan en dan hoef je niet heel NL de energienetten te gaan verbouwen omdat het no way nu genoeg is als iedereen even zijn auto gaat opladen tegelijk.
Owh ter detail, heb het dan niet over het opwekken van energie. Maar het net opzich dus dikte kabels etc.
Gaat idd ook meer schelen als accus bouwen (wat ook niet heel milieu vriendelijk is) maargoed dat doen ze in china dus eind weg van onze politiek hier.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 12:00 schreef bianconeri het volgende:
Elektrische auto's slaan nergens op.
Accu's zijn erg slecht.
Elektriciteit wordt ook veelal milieuvervuilend opgewekt dus schiet je niets mee op.
Weg met die onzin.
Waterstof zitten ook wat nadelen aan maar is wel veel beter.
Waterstof is ook kinderarbeid- en conflictgebieden-vrij. Zeker interessant voor de verdere toekomst.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 12:00 schreef bianconeri het volgende:
Elektrische auto's slaan nergens op.
Accu's zijn erg slecht.
Elektriciteit wordt ook veelal milieuvervuilend opgewekt dus schiet je niets mee op.
Weg met die onzin.
Waterstof zitten ook wat nadelen aan maar is wel veel beter.
Ik ben vooral voor het slim laden idee als we het zo gaan doen. Dus of tewel eindtijd instellen dat je wil dat je auto vol is. En in al die tussentijd kan ie ook nog terugeven aan het net lokaal.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 12:01 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het stroomnet moet toch al uitgebreid worden omdat:
- er zonne- en windparken bijkomen
- we van het gas af gaan en meer warmtepompen gaan aansluiten
- de elektrische auto er aan komt
De elektrische auto is nog het kleinste probleem. Gemiddeld rijdt men zo'n 37km per dag in Nederland. Dat betekent dat je een hele nacht hebt om 7,4kWh bij te laden, dat kan al met een laadstroom van slechts 1kW.
En natuurlijk heb je ook mensen die overdag laden, die meer km per dag rijden, etc. Maar je berekent een netwerk op gemiddelden omdat er in een wijk gemiddelde mensen wonen.
Warmtepompen en inductiekookplaten zijn wat dat betreft een veel grotere uitdaging aangezien vrijwel iedereen om 17:00 tot 19:00 z'n verwarming laat inschakelen en gaat koken.
Hahaquote:Op zaterdag 4 mei 2019 11:59 schreef kree het volgende:
[..]
Nou doe jij eens een gok? Gaat het E-rijden of waterstof worden?
Ik durf het niet te zeggen nog
Nog welquote:Op zaterdag 4 mei 2019 12:04 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Haha
BEV heeft 10 jaar voorsprong op waterstof, vrijwel ieder merk komt met modellen en Huyndai en Kia maken het daarnaast ook nog eens "betaalbaar" met een redelijke range.
Dus duidelijk dat de BEV de beste papieren heeft.
Smart grids voor autoladen is al getest, zeker met de komst van 5G voor de communicatie tussen laadstations in een wijk kan dat zeer succesvol worden.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 12:04 schreef kree het volgende:
[..]
Ik ben vooral voor het slim laden idee als we het zo gaan doen. Dus of tewel eindtijd instellen dat je wil dat je auto vol is. En in al die tussentijd kan ie ook nog terugeven aan het net lokaal.
Dat zou veel schelen en ok omdat ik die dingen installeerde. Ze zijn daar al mee bezig.
Ja klopt maar dat is wel de manier. overal zeg maar kleine energie stations (accu auto dus) Die dan weer wat terugleveren aan het net. En voor spoedgevallen hebben we 112 natuurlijk. Denk niet dat die elektrisch moeten gaan rijden.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 12:07 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Smart grids voor autoladen is al getest, zeker met de komst van 5G voor de communicatie tussen laadstations in een wijk kan dat zeer succesvol worden.
Er is voor iemand die werkt maar 1 ding belangrijk: 's ochtends om 7 uur moet de accu weer vol zijn. En of dat nu om 2 uur of om 5 uur 's ochtends is maakt dan niet uit.
Ik lees dan vaak "ja, maar wat als je een spoedgeval hebt en weg moet?".... accu's die vrijwel leeg zijn krijgen voorrang bij het laden omdat de laadtijd ook langer is. Juist accu's die amper leeg zijn (37km per dag, weet je nog?) hebben niet zo'n haast. Op 80% van je range kom je ook nog wel in het ziekenhuis 80km verderop.
Nee, naja, als een familielid 's nachts in het ziekenhuis ligt kan het best zijn dat je er met spoed naar toe wil. Dan is het wel fijn als je accu snel weer op 70% vol zit. Maar uiteindelijk kan je ook een taxi pakken voor dat noodgeval, eens in de x jaren.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 12:10 schreef kree het volgende:
[..]
Ja klopt maar dat is wel de manier. overal zeg maar kleine energie stations (accu auto dus) Die dan weer wat terugleveren aan het net. En voor spoedgevallen hebben we 112 natuurlijk. Denk niet dat die elektrisch moeten gaan rijden.
Denk dat in de toekomst fuelcell gewoon een optie wordt van je batterij auto. Dus 100kwh met FC of 200Kwh zonder. Misschien niet voor noord-west Europa, maar gebieden waar veel stroomoverschot is en dikkere kabels leggen niet zo snel gebeurt.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 09:58 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Uiteindelijk is die waterstofauto van Audi ook een elektrische auto en heeft deze ook een accu nodig omdat een brandstofcel te weinig piekvermogen kan leveren. De brandstofcel vult de accu, je elektromotor rijdt op de accu. Extra voordeel van de accu is dat je rem-energie weer kan opslaan. Misschien kan het in de toekomst met een supercondensator maar voorlopig... een accu.
Dan is een waterstofauto veel complexer, er zit namelijk alles in wat ook in een BEV zit maar dan ook nog een brandstofcel met bijbehorende installatie.
Blijft verder dat het rendement om te huilen is, waardoor waterstof per kg duur is en het daarnaast ook nog eens van aardgas gemaakt wordt. Elektrolyse wordt nog niet grootschalig toegepast en betekent nog eens extra rendementsverlies.
Technisch zal het prima kunnen, in feite hebben waterstofauto's nu ook al een accu. Die zal je groter moeten maken én er zal een lader op aangesloten moeten kunnen worden zodat je die extern kan laden.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 12:21 schreef Fer het volgende:
[..]
Denk dat in de toekomst fuelcell gewoon een optie wordt van je batterij auto. Dus 100kwh met FC of 200Kwh zonder. Misschien niet voor noord-west Europa, maar gebieden waar veel stroomoverschot is en dikkere kabels leggen niet zo snel gebeurt.
Waterstof biedt hiervoor geen oplossing zolang platina nodig is om brandstoffcelllen te kunnen maken. De prijs van platina is hoog en wordt bij grootschalig gebruik in brandstofcellen al snel onbetaalbaar en onrendabel.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 23:43 schreef julius123 het volgende:
De Duitse autofabrikant heeft hernieuwde aandacht voor waterstof na zorgen over de aanwezigheid van voldoende grondstoffen voor accu's voor elektrische voertuigen.
Ze kunnen inmiddels wel met 25% van de platina toe vergeleken met 10 jaar geleden. Maar ook dan is er niet genoeg winning van platina om wereldwijd zelfs maar 1 miljoen waterstofauto's per jaar te bouwen.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 12:45 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Waterstof biedt hiervoor geen oplossing zolang platina nodig is om brandstoffcelllen te kunnen maken. De prijs van platina is hoog en wordt bij grootschalig gebruik in brandstofcellen al snel onbetaalbaar en onrendabel.
Je hebt behalve platina in de brandstofcellen ook platina nodig om waterstof renewable te verkrijgen d.m.v. electrolyse met stroom van bijv. zonnecellen. Nu wordt veel waterstof gemaakt uit methaan maar daarmee gaat C02 uitstoot gepaard en dat is juist niet de bedoeling.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 13:07 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ze kunnen inmiddels wel met 25% van de platina toe vergeleken met 10 jaar geleden. Maar ook dan is er niet genoeg winning van platina om wereldwijd zelfs maar 1 miljoen waterstofauto's per jaar te bouwen.
Klopt, het omgekeerde proces van het scheiden van water in waterstof en zuurstof door elektrolyse heeft ook platina nodig. Had ik niet aan gedacht.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 13:17 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Je hebt behalve platina in de brandstofcellen ook platina nodig om waterstof renewable te verkrijgen d.m.v. electrolyse met stroom van bijv. zonnecellen. Nu wordt veel waterstof gemaakt uit methaan maar daarmee gaat C02 uitstoot gepaard en dat is juist niet de bedoeling.
Overigens is elektriciteit die we hebben helemaal niet groen, maar gewoon afkomstig uit kolen, bruinkool, gas en dode bomen. Volledig CO2 neutraal een betrouwbare elektriciteitsvoorziening opbouwen is zo goed als onmogelijk.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 07:26 schreef Zwansen het volgende:
Overigens is de meeste waterstof die we hebben helemaal niet groen, maar gewoon afkomstig uit aardgas. Volledig CO2-neutraal waterstof maken is best prijzig...
Klopt, en dan helpt het niet als je onder de streep 50% van je energie weggooit voor een waterstofauto.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 13:41 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Overigens is elektriciteit die we hebben helemaal niet groen, maar gewoon afkomstig uit kolen, bruinkool, gas en dode bomen. Volledig CO2 neutraal een betrouwbare elektriciteitsvoorziening opbouwen is zo goed als onmogelijk.
Ja en neequote:Op zaterdag 4 mei 2019 14:07 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Klopt, en dan helpt het niet als je onder de streep 50% van je energie weggooit voor een waterstofauto.
Accu systeem zoals Tesla toepast in Australië heeft lagere verliezen en is sneller paraat (0,2 seconde max) dan waterstofoplossingen.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 14:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja en nee
Zie mijn opmerking eerder over het gebruiken van de capaciteit van de stroom van windmolens bij overcapaciteit
Je kan accu laden niet één op één vergelijken met waterstof opwekken met overcapaciteit.
Als je overcapaciteit niet gebruikt om waterstof mee te maken transporteer je het over lange afstanden (verlies) en als je dan stuwmeren volpompt geeft dat ook verlies.
Dat extra transport verlies en pomp verlies heb je niet als je lokaal waterstof maakt.
Inderdaad.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 14:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja en nee
Zie mijn opmerking eerder over het gebruiken van de capaciteit van de stroom van windmolens bij overcapaciteit
Je kan accu laden niet één op één vergelijken met waterstof opwekken met overcapaciteit.
Als je overcapaciteit niet gebruikt om waterstof mee te maken transporteer je het over lange afstanden (verlies) en als je dan stuwmeren volpompt geeft dat ook verlies.
Dat extra transport verlies en pomp verlies heb je niet als je lokaal waterstof maakt.
Katalysator 1-2 gramquote:Op zaterdag 4 mei 2019 14:16 schreef Pietverdriet het volgende:
Verder is het niet zo dat auto’s nu geen platina gebruiken. De drieweg katalysatoren maken er ook gebruik van. Dat gebruik valt weg bij elektrische auto’s
Per jaar wordt er 192 ton geproduceerd wereldwijdquote:Op zaterdag 4 mei 2019 14:23 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Katalysator 1-2 gram
Brandstofcel 10 gram
Zoals ik al eerder zei, als je kolenstroom gaat vervangen door windmolens worden die over en ondercapaciteiten alleen maar groter.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 14:18 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Accu systeem zoals Tesla toepast in Australië heeft lagere verliezen en is sneller paraat (0,2 seconde max) dan waterstofoplossingen.
Overcapaciteit is gemiddeld 3 uren per week, daar kan je geen business case op bouwen, zelfs niet bij 72 uur per week.
Op het moment nogwel 80 km maar vergeet niet de VVD.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 12:07 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik lees dan vaak "ja, maar wat als je een spoedgeval hebt en weg moet?".... accu's die vrijwel leeg zijn krijgen voorrang bij het laden omdat de laadtijd ook langer is. Juist accu's die amper leeg zijn (37km per dag, weet je nog?) hebben niet zo'n haast. Op 80% van je range kom je ook nog wel in het ziekenhuis 80km verderop.
En dat wordt al afgenomen. Prijs zal fors stijgen.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 14:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Per jaar wordt er 192 ton geproduceerd wereldwijd
[..]
Daarom accusystemen zoals in Australië, weinig verlies en snelle respons.quote:Zoals ik al eerder zei, als je kolenstroom gaat vervangen door windmolens worden die over en ondercapaciteiten alleen maar groter.
Waar lithium voor nodig is.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 14:38 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
En dat wordt al afgenomen. Prijs zal fors stijgen.
[..]
Daarom accusystemen zoals in Australië, weinig verlies en snelle respons.
ja goed dat is de vraag dus die er is? Ik weet het allemaal al ff eerder. Maar voordat de politiek het snapt ben je weer jaren verder. Ik weet niet of dit idee wel zo haalbaar is.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 12:18 schreef MaGNeT het volgende:
Kijk ik naar de laatste jaren dan heb ik 2x een ritje naar familie in België gehad, dat is zo'n 400km heen en 400km terug. In dat geval zou ik 1x moeten laden, dat kost me dan 30 tot 45 minuten (tenzij ik bij hen in de straat kan laden, dan is de accu weer vol bij vertrek).
Rotterdam en Tilburg is dan nog zo'n 240km en daar ben ik ook een aantal keren geweest, dus ook dat is dan zo'n 3x per jaar bij een laadstation staan, tenzij ik op de bestemming zou kunnen bijladen (o.a. Ahoy).
Amsterdam zou ik net redden op een accu-lading, ook 3x geweest vorig jaar (concerten). Zouden er laadpalen staan bij Ziggo Dome / Afas dan kom ik ook met gemak weer thuis zonder oponthoud.
Die overige 357 dagen kan ik dus gewoon hier thuis in de straat laden, altijd met een volle accu vertrekken en er altijd weer mee thuiskomen.
Een elektrische auto kost daardoor minder tijd per jaar om te laden dan een brandstof- of waterstofauto, ik hoef er niet speciaal voor te stoppen of om te rijden, gewoon thuis op straat of op de eigen oprit als je die hebt.
Voor een vertegenwoordiger ligt dat anders, die zal moeten wachten op de 600mile EV's zoals Tesla die voor 2020 (zal wel 2022 worden) heeft aangekondigd.
Leuke temp ook altijd in dat land.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 14:38 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
[..]
Daarom accusystemen zoals in Australië, weinig verlies en snelle respons.
CDA regeert nu met het VVD veel veranderingen heb ik nog niet gezien, en verwacht ik ook niet te zien, 1 pot nat daar in die stad.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 14:43 schreef kree het volgende:
[..]
Stem CDA trouwens mochten mensen het zich afvragen. ,maar we gaan het zien?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |