Interessante ontwikkeling, ik had al wel een beetje verwacht dat elektrische auto's met accu's niet slim zijn voor de lange termijn.quote:Audi gaat zich weer op zijn h-tron-programma voor waterstofbrandstofcellen richten. De Duitse autofabrikant heeft hernieuwde aandacht voor waterstof na zorgen over de aanwezigheid van voldoende grondstoffen voor accu's voor elektrische voertuigen.
De bedoeling is dat de Volkswagen Groep Audi's h-tron-programma tot het belangrijkste programma voor waterstofbrandstofcellen binnen het concern maakt. "We willen meer prioriteit geven aan waterstofbrandstofcellen, met meer geld, meer capaciteit en meer zelfvertrouwen", zegt Audi-voorzitter Bram Schot tegen Autocar.
Audi maakte zijn in 2016 wereldkundig. De fabrikant claimde destijds dat de conceptauto een actieradius van 600 kilometer had en in vier minuten weer volledig van brandstof te voorzien was. De conceptauto bevat een lithium-ionaccu van 100kW, een warmtepomp en een dak met zonnepanelen voor 320 watt. De stroom van de brandstofcel en accu gaat naar twee elektromotoren, een van 90kW en een van 140kW. Het koppel bedraagt 550Nm. De conceptauto kan daarmee in zeven seconden van 0 naar 100km/h. De topsnelheid ligt op 200 km/h.
Audi h-tron quattro drivetrain
Volgens Schot onthult Audi later dit jaar een nieuw systeem met waterstofbrandstofcellen en in 2021 zou een Audi FCEV in gelimiteerde oplage als leasemodel beschikbaar kunnen komen. FCEV staat voor fuel cell electric vehicle. Audi werkt hierbij samen met Hyundai, dat al sterk .
De Audi-topman noemt de schaarsheid van materialen voor de accuproductie als zorg voor de ontwikkeling van elektrische auto's. Om efficiënter elektrisch rijden en een groter bereik mogelijk te maken zou de industrie alternatieven moeten blijven onderzoeken. "En dan kom je bij waterstofbrandstofcellen."
Met een waterstof auto kom je misschien wel verder dan met een accu, maar het is ook enorme energieverspilling en je zit op een rijdende bom.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 23:43 schreef julius123 het volgende:
[..]
Interessante ontwikkeling, ik had al wel een beetje verwacht dat elektrische auto's met accu's niet slim zijn voor de lange termijn.
Bron: https://tweakers.net/nieu(...)terstof-richten.html
Waterstof kan worden opgewekt met overcapaciteit stroom. Denk aan hoeveelheid terugleveren op het net van opbrengsten zonnepanelen overdag.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:26 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Met een waterstof auto kom je misschien wel verder dan met een accu, maar het is ook enorme energieverspilling en je zit op een rijdende bom.
Dat is iets dat waterstof omzet in elektriciteit en als afvalstof hou je alleen water over.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:21 schreef Odaiba het volgende:
Leuk, maar heb geen idee wat ik me bij waterbrandstofcellen moet voorstellen.
Is waterstof niet erg explosief?quote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:28 schreef rulerofdeath het volgende:
[..]
Dat is iets dat waterstof omzet in elektriciteit en als afvalstof hou je alleen water over.
Ik vindt het een beetje vreemd. Ze gaan de h-tron ontwikkelen omdat ze een tekort aan grondstoffen voor accu's verwachten. En daarna wordt er een (behoorlijke) accu in de h-tron geplaatst.
Lithium en cobalt inderdaad.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:27 schreef Kamover het volgende:
Ontwikkeling van de elektrische auto is inderdaad een merkwaardige gezien de extreem schaarse grondstoffen (ik meen lithium) om massale wereldwijde adoptie te kunnen bewerkstelligen
Wat hieronder al gezegd wordt, overcapaciteit kan gebruikt worden voor het opwekken van waterstof. En het is niet meer explosief als aardgas geloof ik, als je er zuurstof bij gaat doen is het wel erg gevaarlijk. Maar alle gassen zijn heel gevaarlijk met extra zuurstof erbij.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:26 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Met een waterstof auto kom je misschien wel verder dan met een accu, maar het is ook enorme energieverspilling en je zit op een rijdende bom.
Laat maar komen dan.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:37 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Nee....het is wel brandbaar, maar ja, dat is benzine ook..
Dan moet er nog steeds een vlam bij komen wil het brandbaar worden. Waterstof explodeert niet uit zichzelf zomaar.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:39 schreef julius123 het volgende:
[..]
En het is niet meer explosief als aardgas geloof ik, als je er zuurstof bij gaat doen is het wel erg gevaarlijk. Maar alle gassen zijn heel gevaarlijk met extra zuurstof erbij.
Klopt maar met oxyhydrogen wil je geen ongelukjesquote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:46 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Dan moet er nog steeds een vlam bij komen wil het brandbaar worden. Waterstof explodeert niet uit zichzelf zomaar.
Verre toekomstmuziek. Die overcapaciteit is er niet en als hij er wel zou zijn is waterstof echt een kutoplossing. Vanuit stroom waterstof maken, de waterstof transporteren en dan de waterstof weer omzetten in stroom is misschien wel de meest verspillende energieketen ooit bedacht.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:28 schreef Kamover het volgende:
[..]
Waterstof kan worden opgewekt met overcapaciteit stroom. Denk aan hoeveelheid terugleveren op het net van opbrengsten zonnepanelen overdag.
En wie ontdekte het, het slimme Europa of de USA?quote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:26 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
Haha intussen gaan ze gewoon door met de verkoop van sjoemeldiesels....
Audi is VAG is sjoemeldiesel!!!
60 liter benzine kan ook best branden hoor, of wat te denken van aardgas...quote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:26 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Met een waterstof auto kom je misschien wel verder dan met een accu, maar het is ook enorme energieverspilling en je zit op een rijdende bom.
Klopt en het productieproces is zeer in efficient, er gaat namelijk 70% verloren, van elke 10kwh die je erin stopt komt nog geen 3kwh aan waterstof uit.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 07:26 schreef Zwansen het volgende:
Overigens is de meeste waterstof die we hebben helemaal niet groen, maar gewoon afkomstig uit aardgas. Volledig CO2-neutraal waterstof maken is best prijzig...
Achterstand door museumtechniekquote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:26 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
Haha intussen gaan ze gewoon door met de verkoop van sjoemeldiesels....
Audi is VAG is sjoemeldiesel!!!
Ik vind de bedrijven die al jaren bezig zijn met vernieuwing en dit al op de markt hebben prijzenswaardiger dan al die bedrijven die lekker achterbleven en wat balletjes voor de verre toekomst opgooien.quote:Op vrijdag 3 mei 2019 23:43 schreef julius123 het volgende:
[..]
Interessante ontwikkeling, ik had al wel een beetje verwacht dat elektrische auto's met accu's niet slim zijn voor de lange termijn.
Bron: https://tweakers.net/nieu(...)terstof-richten.html
Je ziet nu o.a. Teslas en betrouwbare Toyota hybrides die er steeds meer komen. "De toekomst" rijdt nu al min of meer op de weg.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 08:31 schreef Nismo91 het volgende:
Eerst melken ze de E-tron uit, en nou waterstof.
Persoonlijk denk ik ook dat waterstof de toekomst is
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik gok dat Audi gebruik maakt van de patenten van Toyota, die hebben ze een aantal jaar geleden vrijgegeven om de ontwikkeling te stimuleren. En ik denk omdat juist nu VAG ook bezig is met waterstof het geen verre toekomst meer is.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 08:30 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik vind de bedrijven die al jaren bezig zijn met vernieuwing en dit al op de markt hebben prijzenswaardiger dan al die bedrijven die lekker achterbleven en wat balletjes voor de verre toekomst opgooien.
Lui bedrijf, ze hadden zelf de kar kunnen trekken.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 08:53 schreef julius123 het volgende:
[..]
Ik gok dat Audi gebruik maakt van de patenten van Toyota, die hebben ze een aantal jaar geleden vrijgegeven om de ontwikkeling te stimuleren. En ik denk omdat juist nu VAG ook bezig is met waterstof het geen verre toekomst meer is.
Liever lui dan moe.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 09:15 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Lui bedrijf, ze hadden zelf de kar kunnen trekken.
Overcapaciteit is er wel degelijk. Bij stroom moet je nu eenmaal net zoveel aanbieden als er wordt afgenomen. Op momenten dat de windmolens lekker draaien en er weinig vraag is betaald D aan de Oostenrijkers, Zwitsers en Noren hun stroom af te nemen. Zij pompen hun stuwmeren ermee vol en verkopen het later duur terug. Reden waarom Noorwegen flink investeerde in nieuwe stuwmeren.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 00:49 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Verre toekomstmuziek. Die overcapaciteit is er niet en als hij er wel zou zijn is waterstof echt een kutoplossing. Vanuit stroom waterstof maken, de waterstof transporteren en dan de waterstof weer omzetten in stroom is misschien wel de meest verspillende energieketen ooit bedacht.
Uiteindelijk is die waterstofauto van Audi ook een elektrische auto en heeft deze ook een accu nodig omdat een brandstofcel te weinig piekvermogen kan leveren. De brandstofcel vult de accu, je elektromotor rijdt op de accu. Extra voordeel van de accu is dat je rem-energie weer kan opslaan. Misschien kan het in de toekomst met een supercondensator maar voorlopig... een accu.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 09:05 schreef Fer het volgende:
Ik vind het wel een slimme move.
In hoeverre kun je als autofabrikant nog aan accutechniek en electromotoren ontwikkelen? Accu’s is voornamlijk het werk van Panasonic en vergelijkbare merken en electromotoren worden ook al door vele partijen ontwikkeld, of dat je de meeste geavanceerde motor misschien niet eens nodig hebt.
In toekomst kun je als fabrikant ook accu’s en management systemen kopen van anderen, bedrijven zoals Tesla of het simpel kopiëren.
Er bestaat altijd een kans dat accu’s het toch niet worden straks en dan zullen de bedrijven die op tijd in andere technieken hebben geïnvesteerd wellicht als winnaars uit de bus komen.
Er is overcapaciteit, je kan het omzetten in waterstof. Absoluut.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 09:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Overcapaciteit is er wel degelijk. Bij stroom moet je nu eenmaal net zoveel aanbieden als er wordt afgenomen. Op momenten dat de windmolens lekker draaien en er weinig vraag is betaald D aan de Oostenrijkers, Zwitsers en Noren hun stroom af te nemen. Zij pompen hun stuwmeren ermee vol en verkopen het later duur terug. Reden waarom Noorwegen flink investeerde in nieuwe stuwmeren.
Hoe meer windmolens er komen, hoe groter de overcapaciteit als het waait.
Deze zeer goedkope stroom (negatief in prijs vaak) kan je gebruiken om waterstof te maken.
Waterstof maken, opslaan en auto’s met brandstofcellen gebruiken is niet zo efficiënt als accus opladen dat klopt. Maar dan reken je probleem van capaciteitsbeheersing niet mee, bovendien is het stroomnet in de woonwijken niet geschikt voor een enorme afnamestijging als iedereen op accus gaat rijden.
Aangezien men hier in D de kerncentrales heeft uitgezet en de kolencentrales ook gaat uitzetten zullen de zwenkingen alleen maar groter worden.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 10:00 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Er is overcapaciteit, je kan het omzetten in waterstof. Absoluut.
Maar op dit moment is er over een jaar gezien gemiddeld zo'n 3 uren per week overschot.
Je kan geen miljoenen of miljarden investeren in een installatie die 3 uren per week draait.
Dat kan je oplossen door meer overschot te creëren... maar... dan is het geen overschot meer, dan produceer je het voor die installatie en is het weer net zo duur.
Audi doet het in samenwerking met Hyundai.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 08:53 schreef julius123 het volgende:
[..]
Ik gok dat Audi gebruik maakt van de patenten van Toyota, die hebben ze een aantal jaar geleden vrijgegeven om de ontwikkeling te stimuleren. En ik denk omdat juist nu VAG ook bezig is met waterstof het geen verre toekomst meer is.
http://english.chosun.com/site/data/html_dir/2018/06/21/2018062101282.htmlquote:June 21, 2018 10:30
Hyundai and Audi are teaming up in the development of hydrogen fuel vehicles in a deal announced on Wednesday.
Een zwenking kan ook een tekort zijn.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 10:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Aangezien men hier in D de kerncentrales heeft uitgezet en de kolencentrales ook gaat uitzetten zullen de zwenkingen alleen maar groter worden.
Dat klopt, maar dat doet er niets aan af dat als je veel meer wind en PV neerzet en kolen uit je steeds grotere zwenkingen krijgt en je overcapaciteit hiermee kan gebruiken.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 10:03 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Een zwenking kan ook een tekort zijn.
Er is niet ineens overcapaciteit als je andere centrales uitzet.
In Australië begonnen ze vorig jaar een pilot met accu's die standby staan om dat soort dippen op te vangen. Omdat het extreem duur is om centrales op standby te laten draaien blijkt dat het zich in een paar jaar terugverdient.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 10:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat klopt, maar dat doet er niets aan af dat als je veel meer wind en PV neerzet en kolen uit je steeds grotere zwenkingen krijgt en je overcapaciteit hiermee kan gebruiken.
Het is niet dat ik het een geweldig goed idee vind deze energiepolitiek, maar dit is wel een gevolg ervan.
Er zullen veel meer problemen ontstaan door de energiepolitiek zoals die nu in D gevoerd wordt.
'Schone energie', maar wel gigantische batterijen inzetten om het bruikbaar te maken. Dan schieten we nog niks op.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 10:11 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
In Australië hadden ze een vorig jaar geleden een pilot met accu's die standby staan om dat soort dippen op te vangen. Omdat het extreem duur is om centrales op standby te laten draaien blijkt dat het zich in een paar jaar terugverdient.
Tesla leverde dat systeem overigens.
https://www.ign.com/articles/2019/01/01/a-giant-tesla-battery-in-australia-has-saved-40-million-in-its-first-year-2
Ook een oplossing, maar dan loop je weer tegen de grondstof winning (lithium) aan.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 10:11 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
In Australië hadden ze een vorig jaar geleden een pilot met accu's die standby staan om dat soort dippen op te vangen. Omdat het extreem duur is om centrales op standby te laten draaien blijkt dat het zich in een paar jaar terugverdient.
Tesla leverde dat systeem overigens.
https://www.ign.com/articles/2019/01/01/a-giant-tesla-battery-in-australia-has-saved-40-million-in-its-first-year-2
Je benadert het iets te kortzichtig.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 10:14 schreef Nattekat het volgende:
[..]
'Schone energie', maar wel gigantische batterijen inzetten om het bruikbaar te maken. Dan schieten we nog niks op.
Dat is de waan van de dag, milieu is CO2quote:Op zaterdag 4 mei 2019 10:14 schreef Nattekat het volgende:
[..]
'Schone energie', maar wel gigantische batterijen inzetten om het bruikbaar te maken. Dan schieten we nog niks op.
Kortzichtig? Ik denk juist aan 2035, als die accu's vervangen moeten worden. Dan zit je met een gigantische lading troep, een lading die in de loop der tijd alleen maar groter wordt.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 10:17 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Je benadert het iets te kortzichtig.
Er staan normaal centrales standby mee te draaien en CO2 uit te stoten om zo'n dip op te vangen.
Nu kan je dat vervangen door accu's die zo'n 20 jaar meegaan (dat is de verwachte levensduur van een Powerwall bijvoorbeeld).
Ze zouden in Australië natuurlijk ook stuwmeren kunnen bouwen en gebruiken als stroomopslag. Hebben ze alleen denk ik niet genoeg water voor op de juiste plekquote:Op zaterdag 4 mei 2019 10:17 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Je benadert het iets te kortzichtig.
Er staan normaal centrales standby mee te draaien en CO2 uit te stoten om zo'n dip op te vangen. En niet alleen een dip van groene energie, ook als een andere centrale ineens een shutdown doet vanwege een storing.
Nu kan je dat vervangen door accu's die zo'n 20 jaar meegaan (dat is de verwachte levensduur van een Powerwall bijvoorbeeld). De reden dat ze die 20 jaar halen is omdat ze tot 90% geladen worden, niet volledig ontladen én watergekoeld zijn.
Dat lithium kunnen ze prima hergebruikenquote:Op zaterdag 4 mei 2019 10:19 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Kortzichtig? Ik denk juist aan 2035, als die accu's vervangen moeten worden. Dan zit je met een gigantische lading troep, een lading die in de loop der tijd alleen maar groter wordt.
En dan maken mensen zich zorgen over dat kleine beetje kernafval.
Je hebt dan wel 20 jaar lang fossiele brandstoffen uitgespaard.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 10:19 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Kortzichtig? Ik denk juist aan 2035, als die accu's vervangen moeten worden. Dan zit je met een gigantische lading troep, een lading die in de loop der tijd alleen maar groter wordt.
En dan maken mensen zich zorgen over dat kleine beetje kernafval.
Naja, los daarvan. In 2035 bestaat de lithium accu vermoedelijk niet meer.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 10:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat lithium kunnen ze prima hergebruiken
Dit accusysteem schakelt bij in 0,2 seconde, dat red je met een stuwmeer niet.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 10:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ze zouden in Australië natuurlijk ook stuwmeren kunnen bouwen en gebruiken als stroomopslag. Hebben ze alleen denk ik niet genoeg water voor op de juiste plek
quote:Tesla’s 100 MW/129MWh Powerpack system near Jamestown in South Australia is proving to be so quick in providing backup power to the energy grid that 30-40% of the services it provides end up unpaid. The electric car and energy company claims that this is due to SA’s legacy utility billing system not being optimized for the big battery’s response time.
Tesla’s earnings from its big battery installation currently follow the standards set by the Australian Energy Market Operator (AEMO), which breaks down a power provider’s response time into 6 seconds, 1 minute, and 5 minutes for energy to be fed into the grid. Tesla’s SA Powerpack farm near Jamestown, however, has been providing backup energy in as quick as 200 milliseconds. Thus, any amount of energy sent from Tesla’s battery into the grid that lasts between 200 milliseconds and 6 seconds is just too quick to be registered according to AEMO’s current specifications.
In a statement to The Sydney Morning Herald, Tesla stated that around 30%-40% of services provided by the SA big battery ended up unpaid due to the system’s quick response time. Tesla further asserted that AEMO’s standards are currently designed for fossil fuel-based backup systems, which respond to energy grid instabilities far slower than the industry-grade Powerpack batteries.
“Tesla estimates that the Hornsdale Power Reserve battery has delivered 30 to 40% of its services to frequency markets without being paid due to existing AEMO technical specifications being written based on fossil fuel generation assets.
“Current standards compensate batteries for their capacity based on fossil generator response rates, despite the ability to provide a faster ramp time. This makes it difficult for the full value of fast-responding technologies to be recognized in the current contingency FCAS markets.”
Over the past few months, Tesla’s SA Powerpack farm, which currently stands as the largest lithium-ion battery installation in the world, has been pivotal in stabilizing the energy grid in South Australia. Last December alone, Tesla’s 100 MW/129MWh installation accomplished a huge feat, keeping the region’s energy stable amidst the unexpected failure of the coal-powered Loy Yang A power plant in Victoria. During that time, Tesla’s Powerpacks backed up the grid within 0.14 seconds after the unexpected breakdown of the coal-powered plant. The system also supported the grid hundreds of times over the course of the month.
The performance of Tesla’s big battery in South Australia was recently examined by energy expert Hugh Saddler, who studied the charge and discharge patterns of the installation. Over the course of his tests, Saddler noted that the Powerpack farm exhibited great efficiency, with 30% of the battery’s 100MW capacity being allocated to the system’s daily charge and discharge cycles, and the rest being allotted to keep the energy grid’s frequency at a steady 50 Hz and 240 volts.
Tesla’s energy initiatives in South Australia recently met a series of roadblocks, however, with South Australia resource minister Matt Canavan mocking the SA Powerpack farm by calling it the “Kardashian” of the energy industry and alleging that the installation is simply “famous for being famous.” Newly-elected South Australia premier Steven Marshall has also gone on the offensive against the Elon Musk-led company’s projects, stating that his government would not be supporting Tesla’s proposal of building a 250 MW/650 MWh virtual power plant from 50,000 low-income residential units and home Powerwall 2 systems.
bron: https://www.teslarati.com(...)-time-billing-system
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |