abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_186602673
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 09:57 schreef Nattekat het volgende:
Helden. Niet dom meelopen met de massa, maar ook rekening houden met alternatieven ^O^

Elektrisch rijden zal nooit duurzaam worden, het is overhypede bende.
Maar ze ontwikkelen toch niets? Ze pikken gewoon wat op wat door andere grote bedrijven al lang en breed ontwikkeld is en wat ook al op de markt is nu en gaan dat veel later releasen. Sinds wanneer ben je een held als je techniek min of meer per post laat komen en dat in je eigen framewerk gooit? :) Dan zijn er wel veel helden straks want Toyota heeft z'n patenten gewoon voor de markt toegankelijk gemaakt.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 4 mei 2019 @ 11:06:24 #52
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_186602709
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 10:30 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dit accusysteem schakelt bij in 0,2 seconde, dat red je met een stuwmeer niet.
[..]

Want pieken in vraag kan je niet al zien aankomen? Het is niet zo dat er plots heel veel bij komt.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_186602761
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 11:06 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Want pieken in vraag kan je niet al zien aankomen? Het is niet zo dat er plots heel veel bij komt.
Daar is het systeem niet alleen voor.

Het gaat juist om een dip door uitval van bijvoorbeeld een kolencentrale, zoals als praktijkvoorbeeld genoemd werd. Dat ving het Tesla systeem perfect op, in 0,14 seconde.

Dat het systeem zich in 18 maanden geheel terugverdient geeft wel aan dat het nodig is.
  zaterdag 4 mei 2019 @ 11:28:35 #54
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_186603190
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 11:06 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Want pieken in vraag kan je niet al zien aankomen? Het is niet zo dat er plots heel veel bij komt.
Centrales kunnen plots ontploffen, zoals die bij Nijmegen in 2012
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_186603284
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 11:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Centrales kunnen plots ontploffen, zoals die bij Nijmegen in 2012
Ja,d at was wel een klapper toen

pi_186603322
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 11:08 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Daar is het systeem niet alleen voor.

Het gaat juist om een dip door uitval van bijvoorbeeld een kolencentrale, zoals als praktijkvoorbeeld genoemd werd. Dat ving het Tesla systeem perfect op, in 0,14 seconde.

Dat het systeem zich in 18 maanden geheel terugverdient geeft wel aan dat het nodig is.
Ben wel benieuwd hoe lang het duurt tot die accu's weer vol zijn na een tijdje gebruik. Een stuwmeer vult automatisch, dus het is leuk dat het werkt maar echt praktisch lijkt het me niet.
pi_186603369
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 11:35 schreef julius123 het volgende:

[..]

Ben wel benieuwd hoe lang het duurt tot die accu's weer vol zijn na een tijdje gebruik. Een stuwmeer vult automatisch, dus het is leuk dat het werkt maar echt praktisch lijkt het me niet.
Die accu's ontladen vrijwel nooit, dat is hun doel ook niet.

De meeste outages duren nog geen 10 seconden en als het langer duurt geeft dat de gelegenheid om stroom te re-routen of om een centrale bij te schakelen.

Het is appels met peren vergelijken, een stuwmeer is er om energie op te wekken en start relatief traag op.
Deze accu's zijn er om stroom op te slaan en razendsnel af te kunnen geven aan het net als dat nodig is. Daarmee voorkom je dat je centrales onnodig standby hoeft te laten draaien.
pi_186603462
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 11:37 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Die accu's ontladen vrijwel nooit, dat is hun doel ook niet.

De meeste outages duren nog geen 10 seconden en als het langer duurt geeft dat de gelegenheid om stroom te re-routen of om een centrale bij te schakelen.

Het is appels met peren vergelijken, een stuwmeer is er om energie op te wekken en start relatief traag op.
Deze accu's zijn er om stroom op te slaan en razendsnel af te kunnen geven aan het net als dat nodig is.
Dan nog iets, accu's vinden het niet fijn om constant vol te zijn. Dus vraag me af wat de levensduur is dan.
pi_186603496
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 11:40 schreef julius123 het volgende:

[..]

Dan nog iets, accu's vinden het niet fijn om constant vol te zijn. Dus vraag me af wat de levensduur is dan.
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 10:17 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

De reden dat ze die 20 jaar halen is omdat ze tot 90% geladen worden, niet volledig ontladen én watergekoeld zijn.

[..]

pi_186603508
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 11:42 schreef MaGNeT het volgende:

[..]


[..]

Ah sorry overheen gelezen
pi_186603570
rijden op waterstof gaat de concurrent van de E-autos worden.

Wie gaat winnen??? durf er nog niet echt een uitspraak over te doen.
Waterstof makes sense voor mij want dan ben je niet afhankelijk van oplaadpunten en kun je gewoon "tanken" als normaal.

Kost uiteindelijk net zo veel energie. Maar dan heb je het wel op 1 plek en niet met 10000 laadpunten.

andere kant van het verhaal is dat er echt al heel veel oplaadpunten zijn (voor mij alleen voordeel als elektromonteur) Maar moet het nog zien. Niet zo simpel als het lijkt. En dan gaat het met name om het energienetwerk die dat dus niet aankan,
Do what you love, love what you do!
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 4 mei 2019 @ 11:49:42 #62
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_186603668
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 11:40 schreef julius123 het volgende:

[..]

Dan nog iets, accu's vinden het niet fijn om constant vol te zijn. Dus vraag me af wat de levensduur is dan.
Ze kunnen gewoon zo gemaakt worden dat ze het best werken onder specifieke omstandigheden.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_186603717
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 11:45 schreef kree het volgende:
rijden op waterstof gaat de concurrent van de E-autos worden.

Wie gaat winnen??? durf er nog niet echt een uitspraak over te doen.
Waterstof makes sense voor mij want dan ben je niet afhankelijk van oplaadpunten en kun je gewoon "tanken" als normaal.

Kost uiteindelijk net zo veel energie. Maar dan heb je het wel op 1 plek en niet met 10000 laadpunten.
Waterstof kost sowieso meer energie dan een pure BEV, dat is wel iets om mee te nemen.

Zou heel Nederland overgaan op BEV's dan zou er landelijk zo'n 18% meer stroom opgewekt moeten worden.

Wil je dezelfde hoeveelheid waterstofgas opwekken uit elektrolyse, dan heb je zo'n 2 tot 3x meer stroom nodig dan voor BEV's. Uit aardgas produceren (zoals nu voor 95% van de waterstof productie geldt) kan uiteraard ook maar dan kan je bijna net zo goed op benzine blijven rijden.
pi_186603724
zag laatst top-gear en was al een oude aflevering maar in de USA kun je dus ook waterstof tanken. Heb dat in NL nog niet echt gezien.
Do what you love, love what you do!
pi_186603753
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 11:52 schreef kree het volgende:
zag laatst top-gear en was al een oude aflevering maar in de USA kun je dus ook waterstof tanken. Heb dat in NL nog niet echt gezien.
In California staan er nu meer dan in de rest van de USA bij elkaar, inderdaad ;)

Waterstof:


Tesla Superchargers:


En dat is dus nog los van alle andere laadstations langs snelwegen, bij winkels en thuisladers.
pi_186603756
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 11:52 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Waterstof kost sowieso meer energie dan een pure BEV, dat is wel iets om mee te nemen.

Zou heel Nederland overgaan op BEV's dan zou er landelijk zo'n 18% meer stroom opgewekt moeten worden.

Wil je dezelfde hoeveelheid waterstofgas opwekken uit elektrolyse, dan heb je zo'n 2 tot 3x meer stroom nodig dan voor BEV's. Uit aardgas produceren (zoals nu voor 95% van de waterstof productie geldt) kan uiteraard ook maar dan kan je bijna net zo goed op benzine blijven rijden.
Ja dat is waar. Maar je hebt natuurlijk het voordeel dat dat op 1 plek kan en dan hoef je niet heel NL de energienetten te gaan verbouwen omdat het no way nu genoeg is als iedereen even zijn auto gaat opladen tegelijk.

Owh ter detail, heb het dan niet over het opwekken van energie. Maar het net opzich dus dikte kabels etc.
Do what you love, love what you do!
pi_186603853
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 11:53 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

In California staan er nu meer dan in de rest van de USA bij elkaar, inderdaad ;)

Waterstof:
[ afbeelding ]

Tesla Superchargers:
[ afbeelding ]

En dat is dus nog los van alle andere laadstations langs snelwegen, bij winkels en thuisladers.
Nou doe jij eens een gok? Gaat het E-rijden of waterstof worden?
Ik durf het niet te zeggen nog ;)
Do what you love, love what you do!
pi_186603870
Elektrische auto's slaan nergens op.
Accu's zijn erg slecht.
Elektriciteit wordt ook veelal milieuvervuilend opgewekt dus schiet je niets mee op.
Weg met die onzin.

Waterstof zitten ook wat nadelen aan maar is wel veel beter.
pi_186603893
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 11:53 schreef kree het volgende:

[..]

Ja dat is waar. Maar je hebt natuurlijk het voordeel dat dat op 1 plek kan en dan hoef je niet heel NL de energienetten te gaan verbouwen omdat het no way nu genoeg is als iedereen even zijn auto gaat opladen tegelijk.

Owh ter detail, heb het dan niet over het opwekken van energie. Maar het net opzich dus dikte kabels etc.
Het stroomnet moet toch al uitgebreid worden omdat:
- er zonne- en windparken bijkomen
- we van het gas af gaan en meer warmtepompen gaan aansluiten
- de elektrische auto er aan komt

De elektrische auto is nog het kleinste probleem. Gemiddeld rijdt men zo'n 37km per dag in Nederland. Dat betekent dat je een hele nacht hebt om 7,4kWh bij te laden, dat kan al met een laadstroom van slechts 1kW.

En natuurlijk heb je ook mensen die overdag laden, die meer km per dag rijden, etc. Maar je berekent een netwerk op gemiddelden omdat er in een wijk gemiddelde mensen wonen.

Warmtepompen en inductiekookplaten zijn wat dat betreft een veel grotere uitdaging aangezien vrijwel iedereen om 17:00 tot 19:00 z'n verwarming laat inschakelen en gaat koken.

Het uitbreiden van het stroomnet is overigens geen kostenpost maar een gigantische kans voor netbeheerders en energieleveranciers. Meer verbruik is namelijk ook meer omzet. Niet voor niets zet Shell ook al laadstations bij hun tankstations.
pi_186603899
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 12:00 schreef bianconeri het volgende:
Elektrische auto's slaan nergens op.
Accu's zijn erg slecht.
Elektriciteit wordt ook veelal milieuvervuilend opgewekt dus schiet je niets mee op.
Weg met die onzin.

Waterstof zitten ook wat nadelen aan maar is wel veel beter.
Gaat idd ook meer schelen als accus bouwen (wat ook niet heel milieu vriendelijk is) maargoed dat doen ze in china dus eind weg van onze politiek hier.
Do what you love, love what you do!
pi_186603905
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 12:00 schreef bianconeri het volgende:
Elektrische auto's slaan nergens op.
Accu's zijn erg slecht.
Elektriciteit wordt ook veelal milieuvervuilend opgewekt dus schiet je niets mee op.
Weg met die onzin.

Waterstof zitten ook wat nadelen aan maar is wel veel beter.
Waterstof is ook kinderarbeid- en conflictgebieden-vrij. Zeker interessant voor de verdere toekomst.
pi_186603922
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 12:01 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het stroomnet moet toch al uitgebreid worden omdat:
- er zonne- en windparken bijkomen
- we van het gas af gaan en meer warmtepompen gaan aansluiten
- de elektrische auto er aan komt

De elektrische auto is nog het kleinste probleem. Gemiddeld rijdt men zo'n 37km per dag in Nederland. Dat betekent dat je een hele nacht hebt om 7,4kWh bij te laden, dat kan al met een laadstroom van slechts 1kW.

En natuurlijk heb je ook mensen die overdag laden, die meer km per dag rijden, etc. Maar je berekent een netwerk op gemiddelden omdat er in een wijk gemiddelde mensen wonen.

Warmtepompen en inductiekookplaten zijn wat dat betreft een veel grotere uitdaging aangezien vrijwel iedereen om 17:00 tot 19:00 z'n verwarming laat inschakelen en gaat koken.
Ik ben vooral voor het slim laden idee als we het zo gaan doen. Dus of tewel eindtijd instellen dat je wil dat je auto vol is. En in al die tussentijd kan ie ook nog terugeven aan het net lokaal.

Dat zou veel schelen en ok omdat ik die dingen installeerde. Ze zijn daar al mee bezig.
Do what you love, love what you do!
pi_186603935
quote:
10s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 11:59 schreef kree het volgende:

[..]

Nou doe jij eens een gok? Gaat het E-rijden of waterstof worden?
Ik durf het niet te zeggen nog ;)
Haha :P

BEV heeft 10 jaar voorsprong op waterstof, vrijwel ieder merk komt met modellen en Huyndai en Kia maken het daarnaast ook nog eens "betaalbaar" met een redelijke range.

Dus duidelijk dat de BEV de beste papieren heeft.
pi_186603980
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 12:04 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Haha :P

BEV heeft 10 jaar voorsprong op waterstof, vrijwel ieder merk komt met modellen en Huyndai en Kia maken het daarnaast ook nog eens "betaalbaar" met een redelijke range.

Dus duidelijk dat de BEV de beste papieren heeft.
Nog wel ;)
Maar ik sluit het eigenlijk niet uit dat dan later wellicht waterstof de betere optie gaat worden.

Nouja meer laadpunten meer werk voor elektromonteurs dus ik zal niet klagen.

Eigenlijk best goed beroep gekozen :')

Hahahaha alles gaat over op elektrisch
Do what you love, love what you do!
pi_186603988
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2019 12:04 schreef kree het volgende:

[..]

Ik ben vooral voor het slim laden idee als we het zo gaan doen. Dus of tewel eindtijd instellen dat je wil dat je auto vol is. En in al die tussentijd kan ie ook nog terugeven aan het net lokaal.

Dat zou veel schelen en ok omdat ik die dingen installeerde. Ze zijn daar al mee bezig.
Smart grids voor autoladen is al getest, zeker met de komst van 5G voor de communicatie tussen laadstations in een wijk kan dat zeer succesvol worden.

Er is voor iemand die werkt maar 1 ding belangrijk: 's ochtends om 7 uur moet de accu weer vol zijn. En of dat nu om 2 uur of om 5 uur 's ochtends is maakt dan niet uit.

Ik lees dan vaak "ja, maar wat als je een spoedgeval hebt en weg moet?".... accu's die vrijwel leeg zijn krijgen voorrang bij het laden omdat de laadtijd ook langer is. Juist accu's die amper leeg zijn (37km per dag, weet je nog?) hebben niet zo'n haast. Op 80% van je range kom je ook nog wel in het ziekenhuis 80km verderop.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')