FvD roept leerlingen op linkse docenten te verlinkentwitter:tommy_derksen twitterde op zaterdag 23-03-2019 om 13:18:00Ik sta voor goed onderwijs. Ik laat me niet intimideren of bang maken. Geen student hoeft mij ooit te verlinken bij welk meldpunt dan ook of die druk te voelen. https://t.co/a9o7Wyyeyz reageer retweet
Als hij met dergelijk taalgebruik je in de hoek van extreem rechts en fascisten wordt gedrukt, en je gaat er meer door met als enige reden 'lekker een beetje pesten', dan is dat wel erg kinderachtig, bedenkelijk en - voor z'n aanhang die dat blijkbaar niet erg vindt allemaal - ook bijzonder contra-productief.quote:Op woensdag 3 april 2019 14:12 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Baudet provoceert graag. Vooral als andere hem vertellen dat ie dat woord vooral niet mag gebruiken.
Ach, gewoon een man die veel weet over filosofie.... Vraag me af of hij weleens nadenkt over meer praktische zaken.quote:Op woensdag 3 april 2019 14:53 schreef Bluesdude het volgende:
Ik doe melding van een indoctrinerende leraar
[ afbeelding ]
Hoogleraar Encyclopedie van de Rechtswetenschap.
Hij strooit al jaren in de leslokalen met zijn rechtse praatjes.
Hij is zelfs in staat geweest een student zo te indoctrineren dat deze nu zelf met zijn rechtse jongeren indoctrineert.
Wel jouw OP, staat toch jouw UI naast jonge!quote:
Kan me herinneren dat er jaren geleden iemand was die hele epistels schreef over Cliteur en de Leidse Rechtenfaculteit, kan alleen niet meer op de naam komen.quote:Op woensdag 3 april 2019 14:53 schreef Bluesdude het volgende:
Ik doe melding van een indoctrinerende leraar
[ afbeelding ]
Hoogleraar Encyclopedie van de Rechtswetenschap.
Hij strooit al jaren in de leslokalen met zijn rechtse praatjes.
Hij is zelfs in staat geweest een student zo te indoctrineren dat deze nu zelf rechtse jongeren verder indoctrineert in de rechtse leer en de jihad tegen migranten. links, cultuurmarxisten, gematigd rechts aanvoert.
Vorige topic werd er behoorlijk in geknipt zag ik net. Dus heb nu de originele OP er weer in gezet. Die ook niet van mij wasquote:Op woensdag 3 april 2019 14:56 schreef ludovico het volgende:
[..]
Wel jouw OP, staat toch jouw UI naast jonge!
Laat maar, ik heb het al. Maria Trepp heet ze.quote:Op woensdag 3 april 2019 15:00 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Kan me herinneren dat er jaren geleden iemand was die hele epistels schreef over Cliteur en de Leidse Rechtenfaculteit, kan alleen niet meer op de naam komen.
Het was een vrouw dacht ik, iemand die weet wie ik bedoel toevallig?
Ja.quote:
Nee.quote:
Dat ze allemaal links zijnquote:Op woensdag 3 april 2019 19:59 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja.
[..]
Nee.
Ik zie dit op geen enkele manier als een bevestiging van iets dat Baudet gezegd heeft. Op welke dingen die hij gezegd zou hebben doel je nu, en waarom zou de grote steun onder academici voor deze open brief die dingen bevestigen?
Ah, duidelijk.quote:
Ik vind dat ze zichzelf diskwalificeren. Ik heb genoeg meegemaakt op de middelbare school.quote:Op woensdag 3 april 2019 20:09 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ah, duidelijk.
Dan blijft het antwoord: nee. Immers, ongeacht je persoonlijke voorkeur voor partijen in een bepaalde plek van het politieke spectrum zou je je afkeur moeten uitspreken over zo'n onzalig plan waarmee je een sfeer van samenzweringen en complotten creëert en docenten en wetenschap(pers) diskwalificeert.
Hoe dat zo?quote:Op woensdag 3 april 2019 20:17 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Ik vind dat ze zichzelf diskwalificeren.
Leuk, (niet concrete maar suggestieve) anekdotische bewijsvoeringquote:Ik heb genoeg meegemaakt op de middelbare school.
Dat valt reuze mee. Wat klimaat betreft zijn er genoeg wetenschappers die Thierry's verhaal ondersteunen.quote:Op woensdag 3 april 2019 20:34 schreef Gehenna het volgende:
De voornamelijke reden dat docenten wel eens uithalen richting de FvD of PVV is - mijn inziens - dat die beide partijen nogal eens wetenschap ontkennende standpunten en stellingen hebben.
Daarmee zijn die leraren niet ineens (extreem) links, of rechts of wat dan ook. Ze verdedigden het fundament van het onderwijs, namelijk: wetenschap. Geheel terecht ook, als je onzin uitkraamt moet je niet de Calimero uithangen als mensen je daarop wijzen, of je niet serieus nemen.
Goed verhaalquote:Op woensdag 3 april 2019 15:53 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Laat maar, ik heb het al. Maria Trepp heet ze.
Voor wie het interesseert, hier is het allemaal begonnen. http://www.tegenwicht.org/43_nl_neocons/43_trepp_kort.htm
neequote:Op woensdag 3 april 2019 20:36 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Dat valt reuze mee. Wat klimaat betreft zijn er genoeg wetenschappers die Thierry's verhaal ondersteunen.
Je reinste onzin.quote:Op woensdag 3 april 2019 20:36 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Dat valt reuze mee. Wat klimaat betreft zijn er genoeg wetenschappers die Thierry's verhaal ondersteunen.
precies, zie ook: Nee, Thierry Baudet heeft geen gelijk over het klimaatquote:Op woensdag 3 april 2019 21:20 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Je reinste onzin.
Dat er af en toe een wetenschapper is die buiten z'n vakgebied treedt en iets geks roept over het klimaat dat loodrecht staat op de consensus die heerst onder de wetenschappers die zich er daadwerkelijk mee bezighouden betekent niet dat Baudet met z'n praatjes ineens de visie van een aanzienlijk deel van de (klimaat)wetenschappelijke gemeenschap verwoordt.
Ze willlen links afschaffen .quote:Op woensdag 3 april 2019 21:04 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Wat wil het FvD eigenlijk veranderen aan de linkse achtergrond van het onderwijzend personeel.
Deels. Wat me ook een vrij belangrijke factor lijkt, is dat het onderwijs toch erg gericht is op 'samen doen'. Dergelijke collectiviteit en focus op gelijke kansen vind je eerder aan de linkerkant dan bij de partijen die hun brood verdienen met het benadrukken van tegenstellingen.quote:Op woensdag 3 april 2019 20:34 schreef Gehenna het volgende:
De voornamelijke reden dat docenten wel eens uithalen richting de FvD of PVV is - mijn inziens - dat die beide partijen nogal eens wetenschap ontkennende standpunten en stellingen hebben.
-nee. Niet op de persoon-quote:Op woensdag 3 april 2019 20:17 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Ik vind dat ze zichzelf diskwalificeren. Ik heb genoeg meegemaakt op de middelbare school.
En kinderen moeten voor de les eerst het volkslied zingen.quote:Op woensdag 3 april 2019 22:26 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ze willlen links afschaffen .
En rechtse indoctrinatie moet heersend zijn in het onderwijs
Klopt hoor. Maar dat zou verklaren waarom docenten vaker 'links' georiënteerd zouden zijn, niet direct waarom zo tegen het geluid van FvD en PVV zouden ingaan (als dat al überhaupt gebeurt). En volgens mij gaat 't 'm daar meer om bij dit meldpunt, dat ze zichzelf meer als slachtoffer neer kunnen zetten.quote:Op woensdag 3 april 2019 22:29 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Deels. Wat me ook een vrij belangrijke factor lijkt, is dat het onderwijs toch erg gericht is op 'samen doen'. Dergelijke collectiviteit en focus op gelijke kansen vind je eerder aan de linkerkant dan bij de partijen die hun brood verdienen met het benadrukken van tegenstellingen.
Ik ga niet de wetenschappelijke consensus ontkennen, maar dat is niet wat er staat.quote:Op woensdag 3 april 2019 20:56 schreef Gehenna het volgende:
Van de duizenden en duizenden onderzoeken sinds 1990, is 97,2% (!) van de wetenschapper op dit gebied het er mee eens dat klimaatopwarming bestaat en door de mens wordt veroorzaakt. bron
Slechts 1/3e heeft daadwerkelijk een uitspraak gedaan, waarvan 97,1% dus een menselijke oorzaak erkent. Opvallend hierbij is ook nog dat er over 16% van de abstract onenigheid was over de kwalificatie:quote:We find that 66.4% of abstracts expressed no position on AGW, 32.6% endorsed
AGW, 0.7% rejected AGW and 0.3% were uncertain about the cause of global warming. Among abstracts expressing a position on AGW, 97.1% endorsed the consensus position that humans are causing global warming.
Vervolgens hebben ze de auteurs gevraagd om hun eigen papers te beoordelen, waarna nog steeds 35,5% geen positie inneemt aangaande de menselijke oorzaak. Vervolgens is weer 97,2% van de mensen die wél een uitspraak gedaan hebben, van mening dat er een menselijke oorzaak is.quote:Following this, 11% of category ratings and 16% of endorsement ratings disagreed; these were then resolved by a third party.
Onbedoeld is dit wel een typisch staaltje FvD-wetenschap wat je hier uithaalt, namelijk cherrypicking. Het onderzoek dat je citeert is van Cook et al uit 2013, en dat wordt door alle sceptische blogs uitgelicht om te laten zien dat de consensus geen consensus is, want zie, 66% geeft geeneens een mening dus is het gelul.quote:Op donderdag 4 april 2019 10:21 schreef DireStraits7 het volgende:
Als we als wetenschap FvD gaan betichten van selectief shoppen in de cijfers moeten we zelf ook eerlijk zijn met de cijfers.
Ik heb het artikel niet uitgelicht; dat was iemand anders.quote:Op donderdag 4 april 2019 10:31 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Onbedoeld is dit wel een typisch staaltje FvD-wetenschap wat je hier uithaalt, namelijk cherrypicking. Het onderzoek dat je citeert is van Cook et al uit 2013, en dat wordt door alle sceptische blogs uitgelicht om te laten zien dat de consensus geen consensus is, want zie, 66% geeft geeneens een mening dus is het gelul.
Oh ja, ik zie het. Excuus.quote:Op donderdag 4 april 2019 10:32 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik heb het artikel niet uitgelicht; dat was iemand anders.
Deze meta-analyse is wel interessant: https://iopscience.iop.or(...)326/11/4/048001/metaquote:Op donderdag 4 april 2019 10:34 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Oh ja, ik zie het. Excuus.
Dat gezegd hebbende, er is dus veel meer onderzoek over, en die consensus bestaat wel degelijk.
Ok, stel: ze zijn allemaal links. Wat nu? Ontslaan? De meest linkse, pro-Europese universiteiten sluiten, net als onze grote vriend Orban in Hongarije?quote:
De kern van de kritiek heeft betrekking op indoctrinatie. Eigenlijk willen we allemaal hetzelfde: academische vrijheid. In theorie dan. In de praktijk willen de meeste mensen vrijheid voor zichzelf en niet voor de ander.quote:Op donderdag 4 april 2019 10:43 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Ok, stel: ze zijn allemaal links. Wat nu? Ontslaan? De meest linkse, pro-Europese universiteiten sluiten, net als onze grote vriend Orban in Hongarije?
Dus volgens jouw is het systeem verrot?quote:Op donderdag 4 april 2019 11:31 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De kern van de kritiek heeft betrekking op indoctrinatie. Eigenlijk willen we allemaal hetzelfde: academische vrijheid. In theorie dan. In de praktijk willen de meeste mensen vrijheid voor zichzelf en niet voor de ander.
Ik zou het geweldig vinden als er aan universiteiten meer ruimte is voor onwelgevallige meningen. Die ruimte is er nauwelijks en dat is iets van alle tijden. Bedenk maar dat de wetenschappelijke consensus ooit luidde dat homoseksualiteit een mentaal defect was. De consensus is verschoven doordat er dissidenten waren die zich daartegen uitspraken. Dissidenten kunnen ook idioten zijn die nooit gelijk krijgen, maar dat weet je pas later en dus vormt het bieden van ruimte aan dissidenten altijd een risico.
quote:Organisaties die persoonsgegevens verwerken hebben bepaalde plichten. Zo mogen persoonsgegevens, kort gezegd, verzameld en verder verwerkt worden, mits daarvoor welbepaalde en uitdrukkelijk omschreven doelen zijn en deze doelen gerechtvaardigd zijn door bijvoorbeeld toestemming van de betrokken burger. Ook moeten zij - uitzonderingsgevallen daargelaten - de burger laten weten wat zij met zijn gegevens (gaan) doen.
Integendeel. Ik denk eerder dat het een kenmerk van systemen is. Een systeem kan pas een systeem vormen als er sprake is van een min of meer coherent geheel. Bij gebrek aan coherentie en consistentie valt een systeem uit elkaar - en ontstaat er een nieuw systeem. Daarom zal ruimte voor dissidente meningen in elk systeem worden ingeperkt, of dat nu een links of een rechts systeem is.quote:Op donderdag 4 april 2019 11:38 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Dus volgens jouw is het systeem verrot?
Je hebt in zoverre gelijk dat het niet zal helpen om de ondertekenaars van de brief zelfkritischer te maken.quote:Dan moet je het systeem toch in zijn geheel aanpakken en protesteren dat je meer rechtse docenten wilt bij sociologie. Ga de straat op. En ga niet een database maken om per individu aan te kaarten hoe 'slecht' hij is met zijn indoctrinatie.
Als dit nu al je conclusie ben je het toch met me eens dat men toch de straat op zal moeten om de decaan te overtuigen en kan men het meldpunt links laten liggen?quote:Op donderdag 4 april 2019 11:46 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je hebt in zoverre gelijk dat het niet zal helpen om de ondertekenaars van de brief zelfkritischer te maken.
Om eerlijk te zijn zou ik niet weten hoe je universitair docenten kunt laten zien dat ze bijdragen aan een monocultuur en dat dat onwenselijk is. Het meldpunt gaat zeker niet helpen, althans niet direct. Het leidt tot meer aandacht en wellicht tot meer stemmen en meer macht. Zelfs daarmee is nog niets gegarandeerd. Hoelang heeft het niet geduurd voor men in ging zien dat het cordon sanitaire tegen Janmaat schandalig was?quote:Op donderdag 4 april 2019 11:53 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Als dit nu al je conclusie ben je het met me eens dat men toch de straat op zal moeten om de decaan te overtuigen en kan men het meldpunt links laten liggen?
Janmaat, de man die scholieren indoctrineerde en haat verspreidde in het klaslokaal? Sorensen een zelfde laken, die trok van leer tegen de islam in zijn klas en viel een moslim meisje aan waarna hij snel zichzelf "overspannen" meldde.quote:Op donderdag 4 april 2019 11:58 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Om eerlijk te zijn zou ik niet weten hoe je universitair docenten kunt laten zien dat ze bijdragen aan een monocultuur en dat dat onwenselijk is. Het meldpunt gaat zeker niet helpen, althans niet direct. Het leidt tot meer aandacht en wellicht tot meer stemmen en meer macht. Zelfs daarmee is nog niets gegarandeerd. Hoelang heeft het niet geduurd voor men in ging zien dat het cordon sanitaire tegen Janmaat schandalig was?
Het gaat er niet om of Janmaat gelijk had of een fatsoenlijke man was. Hij was een dissident, maar wel een democratisch verkozen dissident. En hij werd genegeerd. Dat is nu juist het probleem waar ik steeds op wijs: vanuit het veronderstelde eigen gelijk weigeren een open debat aan te gaan.quote:Op donderdag 4 april 2019 12:02 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Janmaat, de man die scholieren indoctrineerde en haat verspreidde in het klaslokaal? Sorensen een zelfde laken, die trok van leer tegen de islam in zijn klas en viel een moslim meisje aan waarna hij snel zichzelf "overspannen" meldde.
Je verhaal is nogal een bijzonder bijziend verhaal.
En in een democratie hebben we ook het recht om geen zaken te willen doen met een man als Janmaat.quote:Op donderdag 4 april 2019 12:07 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het gaat er niet om of Janmaat gelijk had of een fatsoenlijke man was. Hij was een dissident, maar wel een democratisch verkozen dissident. En hij werd genegeerd. Dat is nu juist het probleem waar ik steeds op wijs: vanuit het veronderstelde eigen gelijk weigeren een open debat aan te gaan.
Zoals Rob Wijnberg het ooit zo mooi zei (in andere bewoordingen): de vrijheid van meningsuiting hebben we juist voor de ons onwelgevallige meningen. Dat wat acceptabel wordt gevonden krijgt toch wel de ruimte.
Wat een rare vergelijking met Erdogan. Het is een feit dat Erdogan tienduizenden docenten heeft ontslagen, zonder eerlijk proces voor jaren heeft vastgezet of erger. In zijn ogen waren deze docenten directe politieke tegenstanders.quote:Op donderdag 4 april 2019 10:43 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Dat uitgerekend FvD-ers hier een inventarisatie goedkeuren om te bepalen welke docent goed of fout is, is toch ook wel van de zotte.
Erdogan heeft het onderwijssysteem ook zo op de schop gegooid. Alle potentiële Gülenisten geïnventariseerd en eruit gegooid. Als zij zo doorgaan zal het niveau van onderwijs in Turkije al snel afdalen tot het niveau van Egypte en andere landen in het Midden-Oosten. En nu gaan wij in Europa hetzelfde doen? Van Oost-Europa de boreale as af om overal het onderwijs aan te pakken zoals ze in Turkije doen?
Ik denk dat iedereen met een beetje IQ (dus juist academici), meldpunten en inventarisaties van individuele docenten en academici als systeem ondermijnend zien. Daarom zeggen ze dit nu. Niet omdat ze links, liberaal of conservatief zijn, maar om ons superieure onderwijssysteem te behouden.
Wil revolutionair conservatief of boreaal rechts (kies maar hoe je het noemen wil) de systematische linkse indoctrinatie stoppen moeten ze nu de straat op gaan. Niet anoniem, of een met een lullig profielfotootje achter een scherm per individu het 'systeem' aanpakken.
Het verschil is dat de FvD geen macht heeft. Dat zij nu al de politieke tegenstanders in het onderwijs aan beginnen te wijzen is enigszins zorgwekkend.quote:Op donderdag 4 april 2019 12:17 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Wat een rare vergelijking met Erdogan. Het is een feit dat Erdogan tienduizenden docenten heeft ontslagen, zonder eerlijk proces voor jaren heeft vastgezet of erger. In zijn ogen waren deze docenten directe politieke tegenstanders.
Dat zijn allemaal zeer grote verschillen met het meldpunt van FvD. De enige overeenkomst is dat het om onderwijspersoneel gaat. Erdogan had trouwens ook geen problemen om soldaten, rechters, ondernemers en mensen uit zo'n beetje iedere andere beroepsgroep zonder proces in de bak te gooien.
Of zo'n meldpunt de ideale oplossing is betwijfel ik ook. Maar met het feit dat FvD zich verzet tegen, in hun ogen, linkse indoctrinatie in het onderwijs is op zich niets mis. Universiteiten en hoge scholen in het algemeen en middelbare scholen en basisscholen in het bijzonder zijn publieke instellingen. Als daar sprake is van een sterke linkse cultuur met linkse indoctrinatie dan is het logisch dat je daar iets aan wilt doen.
En Baudet is niet de eerste politicus die hier al tegen ageert. De politieke partijen die hier iets van zeggen zijn juist diegene die, nogmaals in hun ogen, stelselmatig gedemoniseerd worden door bepaalde onderwijsinstellingen.
Demonstreren zou een andere aanpak kunnen zijn, maar dat zou geen effect hebben. Dat zit eerder in de onderwijscultuur dan dat het past bij FvD. En het is duidelijk dat heel veel mensen geen probleem hebben met demonisering van partijen als FvD in het onderwijs. Dat maakt het nog niet goed, maar dat maakt een demonstratie wel bij voorbaat kansloos.
Wat wil je dan met deze meldingen en de leraren/academici die links indoctrineren? Concreet? Of wil je alleen maar een probleem aankaarten zonder het aan te pakken?quote:Op donderdag 4 april 2019 12:17 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Wat een rare vergelijking met Erdogan. Het is een feit dat Erdogan tienduizenden docenten heeft ontslagen, zonder eerlijk proces voor jaren heeft vastgezet of erger. In zijn ogen waren deze docenten directe politieke tegenstanders.
Dat zijn allemaal zeer grote verschillen met het meldpunt van FvD. De enige overeenkomst is dat het om onderwijspersoneel gaat. Erdogan had trouwens ook geen problemen om soldaten, rechters, ondernemers en mensen uit zo'n beetje iedere andere beroepsgroep zonder proces in de bak te gooien.
Of zo'n meldpunt de ideale oplossing is betwijfel ik ook. Maar met het feit dat FvD zich verzet tegen, in hun ogen, linkse indoctrinatie in het onderwijs is op zich niets mis. Universiteiten en hoge scholen in het algemeen en middelbare scholen en basisscholen in het bijzonder zijn publieke instellingen. Als daar sprake is van een sterke linkse cultuur met linkse indoctrinatie dan is het logisch dat je daar iets aan wilt doen.
En Baudet is niet de eerste politicus die hier al tegen ageert. De politieke partijen die hier iets van zeggen zijn juist diegene die, nogmaals in hun ogen, stelselmatig gedemoniseerd worden door bepaalde onderwijsinstellingen.
Demonstreren zou een andere aanpak kunnen zijn, maar dat zou geen effect hebben. Dat zit eerder in de onderwijscultuur dan dat het past bij FvD. En het is duidelijk dat heel veel mensen geen probleem hebben met demonisering van partijen als FvD in het onderwijs. Dat maakt het nog niet goed, maar dat maakt een demonstratie wel bij voorbaat kansloos.
Ik wil helemaal niets. Het is de bedoeling van FvD om met dit meldpunt allereerst het probleem aan te kaarten. Vanuit het onderwijs wordt stelselmatig ontkent dat het zo links is en dat er sprake is van indoctrinatie.quote:Op donderdag 4 april 2019 12:37 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Wat wil je dan met deze meldingen en de leraren/academici die links indoctrineren? Concreet? Of wil je alleen maar een probleem aankaarten zonder het aan te pakken?
Mij lijkt het handig om als studenten de straat op te gaan en om te pleitten voor een docent met een conservatievere achtergrond bij sociologie. Ga met je studievereniging een symposium organiseren en Cliteur uitnodigen en laten debatteren met de rest van de docenten. Je ongenoegen uitspreken dat een Cliteur niet welkom is om zijn mening te verkondigen op jouw universiteit.
Overal ter wereld gaan trouwens mensen de straat op. Zo begin je een revolutie, ook tegen vermeende linkse indoctrinatie.
En hij kreeg celstraf.quote:Op donderdag 4 april 2019 12:12 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En in een democratie hebben we ook het recht om geen zaken te willen doen met een man als Janmaat.
Janmaat kon zijn mening kwijt in het Parlement dus je lult uit je nek, er was alleen niemand bereid om met hem in dialoog te gaan, Vrijheid van meningsuitting betekent niet vrijheid van gevolgen of verplichting om er naar te luisteren.
Omdat hij de wet overtrad. Wilders is ook veroordeeld. Vrijheid van meningsuiting is geen vrijheid van gevolgen.quote:
De discussie aangaan tijdens college misschien? En groupe het probleem aankaarten bij de decaan met meerdere handtekeningen (dat moet toch lukken als het echt structureel is). En mocht het genegeerd worden de media opzoeken. Zoiets?quote:Op donderdag 4 april 2019 11:58 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Om eerlijk te zijn zou ik niet weten hoe je universitair docenten kunt laten zien dat ze bijdragen aan een monocultuur en dat dat onwenselijk is. Het meldpunt gaat zeker niet helpen, althans niet direct. Het leidt tot meer aandacht en wellicht tot meer stemmen en meer macht. Zelfs daarmee is nog niets gegarandeerd. Hoelang heeft het niet geduurd voor men in ging zien dat het cordon sanitaire tegen Janmaat schandalig was?
Mooie retorische foef is dat telkens weer, doen alsof het volkomen vanzelfsprekend is dat er grenzen zijn aan de vrijheid van meningsuiting. Dus als je celstraf of een boete krijgt, tja, dan zul je dat wel hebben verdiend.quote:Op donderdag 4 april 2019 12:48 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Omdat hij de wet overtrad. Wilders is ook veroordeeld. Vrijheid van meningsuiting is geen vrijheid van gevolgen.
Ach, kom, het gaat helemaal niet om feiten of om echte problemen hier. Dit is gewoon een poging tot intimidatie van extreem-rechts, niks nieuws onder de zon.quote:Op donderdag 4 april 2019 12:48 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
De discussie aangaan tijdens college misschien? En groupe het probleem aankaarten bij de decaan met meerdere handtekeningen (dat moet toch lukken als het echt structureel is). En mocht het genegeerd worden de media opzoeken. Zoiets?
Het via de politiek regelen lijkt me de allerlaatste optie die ik zou hanteren. Vandaar de vergelijking met Erdogan...
Volkomen zinloos. Bij wie ga je het aankaarten en met wie? Je collega's zijn links, je baas is links, de decaan is links, enzovoort.quote:Op donderdag 4 april 2019 12:48 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
De discussie aangaan tijdens college misschien? En groupe het probleem aankaarten bij de decaan met meerdere handtekeningen (dat moet toch lukken als het echt structureel is). En mocht het genegeerd worden de media opzoeken. Zoiets?
Het via de politiek regelen lijkt me de allerlaatste optie die ik zou hanteren. Vandaar de vergelijking met Erdogan...
quote:Op donderdag 4 april 2019 12:17 schreef voetbalmanager2 het volgende:
En het is duidelijk dat heel veel mensen geen probleem hebben met demonisering van partijen als FvD in het onderwijs.
Zelfkritiek? Waar slaat dat op? Ik zie totaal geen reden daartoe.quote:Op donderdag 4 april 2019 12:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Mooie retorische foef is dat telkens weer, doen alsof het volkomen vanzelfsprekend is dat er grenzen zijn aan de vrijheid van meningsuiting. Dus als je celstraf of een boete krijgt, tja, dan zul je dat wel hebben verdiend.
Iets meer zelfkritiek graag.
Dat was wel duidelijk.quote:Op donderdag 4 april 2019 12:53 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Zelfkritiek? Waar slaat dat op? Ik zie totaal geen reden daartoe.
Natuurlijk is dat volkomen vanzelfsprekend. Vrijheid van meningsuiting eindigt gelukkig bij haatzaaien, oproepen tot geweld, rascisme, e.d.quote:Op donderdag 4 april 2019 12:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
doen alsof het volkomen vanzelfsprekend is dat er grenzen zijn aan de vrijheid van meningsuiting.
Als het duidelijk was had ik niet gevraagd waar het op sloeg. Logisch nadenken, probeer het eens?quote:
Brrr enge linksen.quote:Op donderdag 4 april 2019 12:52 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Volkomen zinloos. Bij wie ga je het aankaarten en met wie? Je collega's zijn links, je baas is links, de decaan is links, enzovoort.
quote:Op donderdag 4 april 2019 12:52 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Volkomen zinloos. Bij wie ga je het aankaarten en met wie? Je collega's zijn links, je baas is links, de decaan is links, enzovoort.
Nu ja, als er nu echt studenten met hun ziel rondlopen bij sociologie wil ik ze wel even helpen met allerlei logische stappen die men zou kunnen ondernemen in plaats van huilend bij Baudet aan te kloppen.quote:Op donderdag 4 april 2019 12:50 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ach, kom, het gaat helemaal niet om feiten of om echte problemen hier. Dit is gewoon een poging tot intimidatie van extreem-rechts, niks nieuws onder de zon.
Word in bepaalde landen ook door extreem-links gedaan, het is geen unieke tactiek van rechts.
Niet voor mij, niet voor Rob Wijnberg (mooi stuk trouwens).quote:Op donderdag 4 april 2019 12:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat volkomen vanzelfsprekend. Vrijheid van meningsuiting eindigt gelukkig bij haatzaaien, oproepen tot geweld, rascisme, e.d.
Helemaal mee eens.quote:En sowieso moet je bij jezelf na gaan of je jouw vrijheid wil gebruiken voor het beledigen van anderen. En het misschien wel onvrijer maken van die ander. Recht op vrijheid van meningsuiting betekent niet dat alles gezegd mag worden. En is zeker geen recht op beledigen.
Het is compleet irrelevant wat dhr Wijnberg daarvan vind. Er zijn wel meer wappies die zo denken, dat maakt het geen feit of wenselijk.quote:Op donderdag 4 april 2019 13:01 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Niet voor mij, niet voor Rob Wijnberg (mooi stuk trouwens).
[..]
Helemaal mee eens.
Probeer het eerst eens, niet gelijk de handdoek in de ring gooien.quote:Op donderdag 4 april 2019 12:52 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nou, nee. Mijn bezwaar tegen linkse mensen is niet dat zij of hun gedachtegoed eng zijn, maar dat er onderwerpen blijven waarover je moet zwijgen omdat je anders onherroepelijk wordt weggezet als een racist, fascist of nationalist. Niet zij zijn eng, ik ben eng (althans, zo is het beeld).quote:
Welke onderwerpen?quote:Op donderdag 4 april 2019 13:09 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nou, nee. Mijn bezwaar tegen linkse mensen is niet dat zij of hun gedachtegoed eng zijn, maar dat er onderwerpen blijven waarover je moet zwijgen omdat je anders onherroepelijk wordt weggezet als een racist, fascist of nationalist. Niet zij zijn eng, ik ben eng (althans, zo is het beeld).
Ik heb daar ook uitzonderingen op meegemaakt, een historicus aan de UvA, een onderwijskundige aan de VU, een filosoof aan de Radboud Universiteit. Zulke mensen zitten er ook aan de universiteit, echte intellectuelen en vrijdenkers. Die vind je dan weer niet te midden van het klootjesvolk.
Maar is die 'censuurneiging' (zo noem ik maar altijd) onderhand niet deel van het gedachtegoedpakket?quote:Op donderdag 4 april 2019 13:09 schreef Claudia_x het volgende:
Nou, nee. Mijn bezwaar tegen linkse mensen is niet dat zij of hun gedachtegoed eng zijn, maar dat er onderwerpen blijven waarover je moet zwijgen
Islamkritiek, kritiek op de klimaatwet, zeggen dat je op FvD of Pim Fortuyn hebt gestemd, afschaffen van kunstsubsidies, zwarte piet. Moet ik nog even doorgaan?quote:
Vreemd, ik deel sommige van die standpunten, heb dat ook nooit onder stoelen of banken geschoven, en ben nooit, al helemaal niet op de universiteit, in een 'bepaalde hoek' geduwd.quote:Op donderdag 4 april 2019 13:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Islamkritiek, kritiek op de klimaatwet, zeggen dat je op FvD of Pim Fortuyn hebt gestemd, afschaffen van kunstsubsidies, zwarte piet. Moet ik nog even doorgaan?
Nee, waar eerder een aversie tegen is, vooral aan universiteiten, is slechte onderbouwingen en een beroep op pseudo-wetenschap. Daarom doen bepaalde 'onderwerpen' het ook niet zo goed in het academisch discours. Niet omdat er censuur zou zijn, maar omdat de wetenschappelijke methodologie niet deugt.quote:Op donderdag 4 april 2019 13:20 schreef EipNiC het volgende:
[..]
Maar is die 'censuurneiging' (zo noem ik maar altijd) onderhand niet deel van het gedachtegoedpakket?
Is het misschien niet zo dat sommige (vooral rechtse) mensen heel dramatisch reageren op enige tegenspraak en daaruit concluderen dat ze dingen niet mogen zeggen? Neem nou Zwarte Piet. Het merendeel van Nederland is voor het behoud ervan en daar zitten heel veel linkse mensen tussen. Maar toch heb jij het gevoel dat je dat niet mag zeggen? De feiten stroken niet met die ervaring.quote:Op donderdag 4 april 2019 13:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Islamkritiek, kritiek op de klimaatwet, zeggen dat je op FvD of Pim Fortuyn hebt gestemd, afschaffen van kunstsubsidies, zwarte piet. Moet ik nog even doorgaan?
Mijn bezwaar tegen sommige rechtse mensen is dat ze overdrijven dat "men" of ' links' hen onherroepelijk wegzetten als racist,fascist of nationalist.quote:Op donderdag 4 april 2019 13:09 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nou, nee. Mijn bezwaar tegen linkse mensen is niet dat zij of hun gedachtegoed eng zijn, maar dat er onderwerpen blijven waarover je moet zwijgen omdat je anders onherroepelijk wordt weggezet als een racist, fascist of nationalist. Niet zij zijn eng, ik ben eng (althans, zo is het beeld).
Punt dat ik maak is dat het nogal aanmatigend is om bij iemand die in bovenstaande 'gespecialiseerd' is (meer dan jij wrs) het bij zichzelf te laten zoeken. Dus ja, dat bespot ik.quote:Op donderdag 4 april 2019 13:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Een onderbouwing bestaat doorgaans uit een analyse van bronmateriaal en eigen onderzoek die je geschreven dan wel gesproken brengt; lichamelijke bewegingen hebben daar weinig mee van doen.
Hoe weet jij dat zo zeker?quote:Op donderdag 4 april 2019 13:30 schreef EipNiC het volgende:
[..]
Punt dat ik maak is dat het nogal aanmatigend is om bij iemand die in bovenstaande 'gespecialiseerd' is (meer dan jij wrs) het bij zichzelf te laten zoeken.
Wat een onzin, daar zijn ze op de universiteit juist met toennemende mate enorme voorstanders van.quote:Op donderdag 4 april 2019 13:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
Nee, waar eerder een aversie tegen is, vooral aan universiteiten, is slechte onderbouwingen en een beroep op pseudo-wetenschap.
Welke universiteiten? Kom eens met namen.quote:Op donderdag 4 april 2019 13:35 schreef EipNiC het volgende:
[..]
Wat een onzin, daar zijn ze op de universiteit juist met toennemende mate enorme voorstanders van.
quote:Op donderdag 4 april 2019 13:26 schreef EipNiC het volgende:
[..]
Ja, Claudia groet haar collega's wrs elke ochtend met een gestrekte arm.
Ja, leuk weer die 'Ik doe alsof ik de data niet ken'-strategie. Je kent de talloze voorbeelden of je kent ze niet; ik ben je sloofje niet.quote:Op donderdag 4 april 2019 13:36 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Welke universiteiten? Kom eens met namen.
'De data'...quote:Op donderdag 4 april 2019 13:40 schreef EipNiC het volgende:
[..]
Ja, leuk weer die 'Ik doe alsof ik de data niet ken'-strategie.
Wat is er mis met 'de data'?quote:Op donderdag 4 april 2019 13:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
'De data'...
Koud kunstje toch?
Kijk, ik kan nu een heel verhaal gaan houden over hoe ik het ervaar en dat ik meen dat vele anderen met mij dezelfde ervaringen hebben. En dan ga jij met allerlei argumenten komen waarom onze ervaringen niet deugen, niet representatief zijn, et cetera. We schieten er zo verdomd weinig mee op.quote:Op donderdag 4 april 2019 13:29 schreef Bluesdude het volgende:
Ontopic: dat stigmatiseren, overdrijven, slachtofferisme zie je nu terug in het fvd-meldpunt
en nog veel meer in die bewuste speech van Baudet
Het mooie is dat je in zo een klimaat (als je proeft dat de studenten het zo ervaren) als docent ook weer wat openlijker/vrijer kan zijn met je gedachten. (Dit werkt natuurlijk beter in werkgroepen dan in grote collegezalen).quote:Op donderdag 4 april 2019 13:37 schreef Claudia_x het volgende:
Elke docent heeft nu eenmaal eigen standpunten en die mogen er ook zijn, maar daar staat een grote verantwoordelijkheid tegenover om een veilig klassenklimaat te creëren waarin andersdenkenden ook de ruimte ervaren om uitdrukking te geven aan hun standpunten.
Ofwel, jij gaat er al vanuit dat een linkse socioloog per definitie niet in staat is neutraal te denken.quote:Op donderdag 4 april 2019 13:47 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Kijk, ik kan nu een heel verhaal gaan houden over hoe ik het ervaar en dat ik meen dat vele anderen met mij dezelfde ervaringen hebben. En dan ga jij met allerlei argumenten komen waarom onze ervaringen niet deugen, niet representatief zijn, et cetera. We schieten er zo verdomd weinig mee op.
Er was eens een linkse, Amerikaanse socioloog die in gesprek ging met Trumpstemmers en zelfs sympathie voor hen kreeg (bron). Op zoiets hoop ik.
Niet geheel toevallig ben ik betrokken geweest bij trainingen voor docenten die hierop zijn gericht. Aan de ene kant heb je er heel eenvoudige foefjes voor. Dat kan zitten in het stellen van open vragen zoals 'Kun je daar meer over vertellen?' en 'Kun jij reageren op hetgeen X zei?'. En nog belangrijker: studenten vragen naar elkaar te luisteren.quote:Op donderdag 4 april 2019 13:52 schreef EipNiC het volgende:
[..]
Het mooie is dat je in zo een klimaat (als je proeft dat de studenten het zo ervaren) als docent ook weer wat openlijker/vrijer kan zijn met je gedachten. In een verstikkende klascultuur is het nóg belangrijker dat je je woorden weegt, maar juist in een klas (faculteit miss) met zo een cultuur, zal je vaker met docenten te maken hebben die dat niet willen/kunnen.
Sterker nog, ik denk dat niemand in staat is neutraal te denken. Ik zou het zelfs onwenselijk vinden.quote:Op donderdag 4 april 2019 13:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ofwel, jij gaat er al vanuit dat een linkse socioloog per definitie niet in staat is neutraal te denken.
Jazeker, EIPIC. Noord-Koreaanse taferelen op onze universiteiten.quote:Op donderdag 4 april 2019 13:52 schreef EipNiC het volgende:
[..]
Het mooie is dat je in zo een klimaat (als je proeft dat de studenten het zo ervaren) als docent ook weer wat openlijker/vrijer kan zijn met je gedachten. (Dit werkt natuurlijk beter in werkgroepen dan in grote collegezalen).
In een verstikkende klascultuur is het nóg belangrijker dat je je woorden weegt, maar juist in een klas (faculteit miss) met zo een cultuur, zal je eerder met docenten te maken hebben die dat niet willen/kunnen en een harde *ideologische* lijn volgen.
En waren dit dingen waar je vond dat je erover moest klagen bij de decaan, maar het niet kon doen omdat je vermoedde dat hij/zij links was?quote:Op donderdag 4 april 2019 13:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Mij gaat het erom dat het je kennelijk nogal verrast dat een 'linkse socioloog' sympathie kan krijgen met Trump-stemmers.quote:Op donderdag 4 april 2019 14:00 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Sterker nog, ik denk dat niemand in staat is neutraal te denken. Ik zou het zelfs onwenselijk vinden.
Ook niet geheel toevallig heb ik Koreaanse studenten in mijn collegezalen gehad en die vonden de openheid in onze colleges een openbaring.quote:Op donderdag 4 april 2019 14:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Jazeker, EIPIC. Noord-Koreaanse taferelen op onze universiteiten.
Dat verbaast me niets.quote:Op donderdag 4 april 2019 14:02 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ook niet geheel toevallig heb ik Koreaanse studenten in mijn collegezalen gehad en die vonden de openheid in onze colleges een openbaring.
Ik denk dat er zowel in de US mbt Trump-stemmers als ion Nederland mbt FvD stemmers zeker wel begrip en sympathie is. Ik denk alleen dat veel mensen die er niet op gestemd hebben van mening zijn dat het niet de juiste manier is om de problemen die die mensen zien en ervaren op te lossen.quote:Op donderdag 4 april 2019 13:47 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Kijk, ik kan nu een heel verhaal gaan houden over hoe ik het ervaar en dat ik meen dat vele anderen met mij dezelfde ervaringen hebben. En dan ga jij met allerlei argumenten komen waarom onze ervaringen niet deugen, niet representatief zijn, et cetera. We schieten er zo verdomd weinig mee op.
Er was eens een linkse, Amerikaanse socioloog die in gesprek ging met Trumpstemmers en zelfs sympathie voor hen kreeg (bron). Op zoiets hoop ik.
In principe ben je dus gewoon vakmatig bezig met het bestrijden van de linkse indoctrinatie?quote:Op donderdag 4 april 2019 14:00 schreef Claudia_x het volgende:
Niet geheel toevallig ben ik betrokken geweest bij trainingen voor docenten die hierop zijn gericht. Aan de ene kant heb je er heel eenvoudige foefjes voor. Dat kan zitten in het stellen van open vragen zoals 'Kun je daar meer over vertellen?' en 'Kun jij reageren op hetgeen X zei?'. En nog belangrijker: studenten vragen naar elkaar te luisteren.
Aan de andere kant is het lastig omdat je het als docent niet van de ene op de andere dag kunt veranderen. Het kan bijvoorbeeld helpen om videobeelden van jezelf terug te zien waardoor je met meer afstand kunt kijken naar wat je zegt en doet. En er is tijd voor nodig, zowel om je eigen gedrag te veranderen als om een bepaald groepsklimaat te cultiveren.
Maar het is zeker mogelijk.
'een' (de eigen, al dan niet overgenomen) en niet 'de' lijn. Dat is het verschil in vrijheid samengevat.quote:Op donderdag 4 april 2019 14:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
Jazeker, EIPIC. Noord-Koreaanse taferelen op onze universiteiten.
Met indoctrinatie, zou ik zeggen. En ik ben er ruim een jaar geleden mee gestopt, zij het om een andere vorm van indoctrinatie (namelijk de wijze waarop wetenschappers elkaar gek maken met h-indexen en dergelijke fratsen). Daar heb ik overigens ooit nog een brief aan onze rector aan gewijd, want activistisch ben ik wel (in het diepst van mijn gedachten). En dat was volstrekt zinloos natuurlijk; het vraagt een lange adem om als individu een systeem te bevechten.quote:Op donderdag 4 april 2019 14:10 schreef EipNiC het volgende:
[..]
In principe ben je dus gewoon vakmatig bezig met het bestrijden van de linkse indoctrinatie?
Ik heb niks gezegd dat jouw ervaring niet deugt.quote:Op donderdag 4 april 2019 13:47 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Maar welke opvattingen of denkbeelden kon je zoal niet bespreken op een universiteit? Als je beweert dat negers een inferieur ras zijn wordt er waarschijnlijk smalend om gelachen, ja. Vind je dat heel onwenselijk? Wat staat dat in de weg?quote:Op donderdag 4 april 2019 13:37 schreef Claudia_x het volgende:
[..]!
Ik heb het altijd goed kunnen vinden met mijn collega's en wil ze niet afvallen. Individueel zijn het prima mensen met goede bedoelingen die oprecht het beste voorhebben met hun studenten.
Als docent aan een universiteit was het voor mij makkelijker dan als student. Dat heeft er misschien mee te maken dat ik als student heel naïef was. Ik ging van het platteland naar de UvA en was totaal niet voorbereid op het beklemmende Amsterdamse intellectuele klimaat. Ik dacht dat ik de vrijheid tegemoet trad.
Wat er ook mee te maken heeft, is dat een student of leerling in een positie van afhankelijkheid verkeert. Docenten oefenen, ook als zij zich daar niet bewust van zijn, een zekere macht uit. Daarom is het denk ik voor docenten, links of rechts, van groot belang om zelfkritisch te zijn en blijven. Elke docent heeft nu eenmaal eigen standpunten en die mogen er ook zijn, maar daar staat een grote verantwoordelijkheid tegenover om een veilig klassenklimaat te creëren waarin andersdenkenden ook de ruimte ervaren om uitdrukking te geven aan hun standpunten.
Donald Duck is gezwicht voor het cultuurmarxisme en ondermijnt nu Het Ware Volk en zijn boreale cultuur. Een oikofobe oprisping vanuit het extreemlinkse mediakartel. En iets met joden, Soros of zo.quote:Op donderdag 4 april 2019 18:08 schreef Bluesdude het volgende:
[ afbeelding ]
En wat te denken van deze linkse indoctrinatie in de Donald Duck.
Dan ligt de bal dus bij de rechtse krachten van het FvD.quote:Op woensdag 3 april 2019 22:26 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ze willlen links afschaffen .
En rechtse indoctrinatie moet heersend zijn in het onderwijs
https://tpo.nl/2019/04/04(...)stel-in-donald-duck/quote:Dramland Nederland bereikt nieuw indoctrinatiedieptepunt: lesbisch stel in Donald Duck
Dat hele TPO is toch ook wel echt een karikatuur van zichzelf zeg. Wat een bitterzuur, zwakzinnig gezanik.quote:Op donderdag 4 april 2019 19:28 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
https://tpo.nl/2019/04/04(...)stel-in-donald-duck/
Donald Duck laat met dit plaatje een realiteit zien. Mag dat niet ?
Aan het wegkijken, Bas ? Of doe je mee met het FvD-offensief in de jihad tegen links .
Wat een walgelijk stukje.quote:Op donderdag 4 april 2019 19:28 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Aan het wegkijken, Bas ? Of doe je mee met het FvD-offensief in de jihad tegen links .
Mee eens.quote:Op donderdag 4 april 2019 19:40 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat een walgelijk stukje.
Dat het van de schrijver niet zo nodig hoeft, inclusiviteit, is één ding, maar dat op een normale manier op schrift zetten is kennelijk nogal moeilijk.
En het vervelende is weer, als je commentaar hebt op de toon van zo'n stuk. Dat men direct weer de slachtofferrol schiet. Zo vermoeiendquote:Op donderdag 4 april 2019 19:40 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat een walgelijk stukje.
Dat het van de schrijver niet zo nodig hoeft, inclusiviteit, is één ding, maar dat op een normale manier op schrift zetten is kennelijk nogal moeilijk.
Sterker nog: het was op aanvraag van een klein meisje in de brievenrubriek van Donald Duck... veel onschuldiger ga je het niet krijgen.quote:Op donderdag 4 april 2019 19:28 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Propaganda. Ze draaien zaken zo om, dat zogezegd de beschuldiger zichzelf schuldig maakt, aan wat hij de ander verwijt.quote:
Oooh shitquote:Op donderdag 4 april 2019 23:20 schreef Klopkoek het volgende:
https://twitter.com/dewaremerijn/status/1113912476616282125
Relevante tweet, dit.
Waarom is een juiste analyse propaganda en waarom zou iets omgedraaid zijn? Je insinueert dat het ene er eerst/de norm was, terwijl, zoals hij zelf ook al duidelijk maakt, de houding van de 'linkse sociologen' t.a.v. migratie bijvoorbeeld een enorme ommezwaai heeft meegemaakt. De huidige sociologen zouden het met de nieuwe flink aan de stok krijgen.quote:Op donderdag 4 april 2019 23:17 schreef deelnemer het volgende:
Propaganda. Ze draaien zaken zo om, dat zogezegd de beschuldiger zichzelf schuldig maakt, aan wat hij de ander verwijt.
Voorbeeld:
De sociologie is in de ban van religieus aandoende dogma's, en sociologen lijken op een soort stam, de stam die denkt dat migratie niet zo erg is.
H-index, de wet van kwantiteit. Hoe 'ze' daarmee de dogma's hebben weten te versterken is met wat leuke experimentjes goed duidelijk geworden.quote:Op donderdag 4 april 2019 14:15 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Met indoctrinatie, zou ik zeggen. En ik ben er ruim een jaar geleden mee gestopt, zij het om een andere vorm van indoctrinatie (namelijk de wijze waarop wetenschappers elkaar gek maken met h-indexen en dergelijke fratsen). Daar heb ik overigens ooit nog een brief aan onze rector aan gewijd, want activistisch ben ik wel (in het diepst van mijn gedachten). En dat was volstrekt zinloos natuurlijk; het vraagt een lange adem om als individu een systeem te bevechten.
Vragen naar de juiste mate van migratie is geen wetenschappelijk vraag. Sociologie is een vak waarin mensen algemeen iets over de samenleving proberen te zeggen, maar samenlevingen zijn zelf niet waarde vrij. De socioloog kan, vanuit zijn vak, proberen daarin volstrekte neutraliteit te betrachten, maar wij streven niet naar een neutrale samenleving, maar een goede. Daarom zijn er ook scholen, net als in de economie. Als je daar naief in bent, dan zul je geschokt kunnen ontdekken, dat sociologen de waarheid over het goede niet kennen. Hoe moet dat dan?quote:Op vrijdag 5 april 2019 00:05 schreef EipNiC het volgende:
[..]
Waarom is een juiste analyse propaganda en waarom zou iets omgedraaid zijn? Je insinueert dat het ene er eerst/de norm was, terwijl, zoals hij zelf ook al duidelijk maakt, de houding van de 'linkse sociologen' t.a.v. migratie bijvoorbeeld een enorme ommezwaai heeft meegemaakt. De huidige sociologen zouden het met de nieuwe flink aan de stok krijgen.
Beide komen uit dezelfde koker. Het overtrokken kwantitatieve meten van resultaten op de universiteiten is een neoliberale trend.quote:Op vrijdag 5 april 2019 00:22 schreef EipNiC het volgende:
[..]
H-index, de wet van kwantiteit. Hoe 'ze' daarmee de dogma's hebben weten te versterken is met wat leuke experimentjes goed duidelijk geworden.
Inderdaad vechten tegen de bierkaai. Dezelfde maar al te menselijke mechanismes kom je overal tegen. In het bedrijfsleven zijn het dan weer de managers die je treft op de frontlinie. De tegendraadse persoonlijkheidstypes maken altijd maar een miniscuul deel uit van een samenstelling, ik had alleen de hoop, en vroeger oprecht het idee, dat de universiteit juist een flink aantal van dat soort mensen zou tellen.
Het idee achter de sociologie is voor de juistheid van de analyse helemaal niet interessant, want het gaat hier om veranderend gedrag van sociologen (en docenten/profs aan soortegelijke 'humanities faculties') ongeacht of dankzij het idee, de intentie, het goede of slechte; en dat is simpelweg aantoon/wijsbaar.quote:Op vrijdag 5 april 2019 00:26 schreef deelnemer het volgende:
Vragen naar de juiste mate van migratie is geen wetenschappelijk vraag. Sociologie is een vak waarin mensen algemeen iets over de samenleving proberen te zeggen, maar samenlevingen zijn zelf niet waarde vrij. De socioloog kan, vanuit zijn vak, proberen daarin volstrekte neutraliteit te betrachten, maar wij streven niet naar een neutrale samenleving, maar een goede. Daarom zijn er ook scholen, net als in de economie. Als je daar naief in bent, dan zul je geschokt kunnen ontdekken, dat sociologen de waarheid over het goede niet kennen. Hoe moet dat dan?
Er is wel een verschil tussen een serieus gesprek en propaganda. Dit is echt te glad.
Veranderend gedrag van sociologen? Dat is alleen een raadsel, als zij altijd de waarheid spraken, omdat alleen de waarheid eeuwig is. Maar wetenschappers spreken de waarheid niet, dat is een andere tak van sport.quote:Op vrijdag 5 april 2019 00:33 schreef EipNiC het volgende:
[..]
Het idee achter de sociologie is voor de juistheid van de analyse helemaal niet interessant, want het gaat hier om veranderend gedrag van sociologen (en docenten/profs aan soortegelijke 'humanities faculties') ongeacht of dankzij het idee, de intentie, het goede of slechte; en dat is simpelweg aantoon/wijsbaar.
Het is ontsproten uit 't neoliberale systeem (volgens jou), maar is op de universiteiten, of in elk geval op de humanaties faculteiten (daar hebben we het immers over), een gretig gebruikte manier om elkaar in de conformistische wurggreep te houden.quote:Op vrijdag 5 april 2019 00:32 schreef deelnemer het volgende:
Beide komen uit dezelfde koker. Het overtrokken kwantitatieve meten van resultaten op de universiteiten is een neoliberale trend.
Jammer is alleen dat jullie alles links noemen.
Nee, het is een neoliberale poging om de universiteiten te veranderen in productiemachine van innovatie voor het bedrijfsleven, of tenminste dezelfde management stijl door te voeren tbv efficientieverbetering (hoewel onderzoek geen standaard productiewerk is). Ideologisch aangedreven, vanuit het bedrijfsleven, via de politiek. Nu wil FvD daar weer een andere ideologische draai aan geven. Dat is niet goed voor de universiteiten.quote:Op vrijdag 5 april 2019 00:41 schreef EipNiC het volgende:
[..]
Het is ontsproten uit neoliberaal systeem (volgens jou), maar is wordt op de universiteiten, of in elk geval op de humanaties faculteiten (daar hebben we het immers over), een gretig gebruikte manier om elkaar in de conformistische wurggreep te houden.
Hij signaleert dat ze niet alleen in theorie (relevant voor 'Waarheid') maar vooral in emotie (gedrag) een nieuwe mate van stelligheid en dogmatisme ten toon spreiden. Dat is de crux: voorheen begrepen ze hun eigen positie; ''we zoeken -oneindig- naar ..., de waarheid'' - en nu denken ze deze te prediken. De interne onzekerheid die bij het maken van irrationele stellingen (vermeende absolute waarheden) past, ligt ten grondslag aan het religieuze gedrag. Dat is waarom een docent wijsbegeerte (ethiek nota bene) met een fietsslot een Trump-supporter stond te bewerken. Tot het diepst in zijn wezen onzeker over wat hij voor waar houdt.quote:Op vrijdag 5 april 2019 00:41 schreef deelnemer het volgende:
Veranderend gedrag van sociologen? Dat is alleen een raadsel, als zij altijd de waarheid spraken, omdat alleen de waarheid eeuwig is. Maar wetenschappers spreken de waarheid niet, dat is een andere tak van sport.
Dat zal vast, maar 'links' kan haar handen er niet van af trekken zolang ze er graag gebruikt van maakt. Een (naar eigen zeggen) linkse wetenschapper (die ergens op deze pagina nog iets geschreven heeftquote:Op vrijdag 5 april 2019 00:46 schreef deelnemer het volgende:
Nee, het is een neoliberale poging om de universiteiten te veranderen in productiemachine van innovatie voor het bedrijfsleven, of tenminste dezelfde management stijl door te voeren tbv efficientieverbetering (hoewel onderzoek geen standaard productiewerk is). Ideologisch aangedreven, vanuit het bedrijfsleven, via de politiek. Nu wil FvD daar weer een andere ideologische draai aan geven. Dat is niet goed voor de universiteiten.
Morgen weer verder.quote:Op vrijdag 5 april 2019 01:05 schreef deelnemer het volgende:
Ja, daar wordt het propaganda. Vat jij dat verhaaltje dan zomaar op als waar. Als je zo gemakkelijk iets aanneemt ....
Ja, daar wordt het propaganda. Vat jij dat verhaaltje dan zomaar op als waar. Als je zo gemakkelijk iets aanneemt ....quote:Op vrijdag 5 april 2019 00:50 schreef EipNiC het volgende:
[..]
Hij signaleert dat ze niet alleen in theorie (relevant voor 'Waarheid') maar vooral in emotie (gedrag) een nieuwe mate van stelligheid en dogmatisme ten toon spreiden. Dat is de crux: voorheen begrepen ze hun eigen positie; ''we zoeken -oneindig- naar de waarheid'' - en nu denken ze deze te prediken. De interne onzekerheid die bij het maken van irrationele stellingen (vermeende absolute waarheden) past, ligt ten grondslag aan het religieuze gedrag.
Oh ja, feiten hebben een linkse invalshoek. Voor fascisten iigquote:Op vrijdag 5 april 2019 00:55 schreef EipNiC het volgende:
[..]
Dat zal vast, maar 'links' kan zijn handen er niet van af trekken zolang ze er graag gebruikt van maakt. Een (naar eigen zeggen) linkse wetenschapper (die ergens op deze pagina nog iets geschreven heeft) zag ik kortgeleden nog Cliteur ondermijnen door over zijn lage aantal citaties te prediken.
Hoe kom je bij 'zomaar' en 'zo gemakkelijk aanneemt'? Het is een belediging maar er schuilt ook een verborgen waarheidsclaim in, namelijk dat het vrijwel zeker onwaar is: ''je moet het wel maar gewoon aangenomen hebben, want als je de waarheid kent, dan zou je...'. Maar waarop is het gebaseerd?quote:Op vrijdag 5 april 2019 01:05 schreef deelnemer het volgende:
Ja, daar wordt het propaganda. Vat jij dat verhaaltje dan zomaar op als waar. Als je zo gemakkelijk iets aanneemt ....
Nee, het wijst juist op het ontsnapt zijn aan indoctrinatie. De overlap tussen mijn idealen en die van extreem-rechts zit 'm in peilers die onterecht aan extreem-rechts toegeschreven worden: soevereiniteit (onafhankelijkheid), democratie, (romantische) wij-identiteit, (daaruitvolgende) cohesie en veiligheid. Langere tijd is een samenhang daarvan de norm geweest -en is dat in het gros van niet-westerse landen nog steeds. De wereld is niet extreem-rechts, er is hoogstens een verschil in de mate van erkenning van het biologische (de strijd, de wil). Een element aan ons bestaan dat steeds vaker niet erkent wordt door de linkerzijde. Deze afwijzing van het empirische (en historische) past bij het religieuze karakter: jouw waarheid is extreem-slecht is wat ze zeggen, wanneer het verwoord wordt als extreem-rechts. Dat is hoe het pareren van realiteitszin met een moreel dogma er uit ziet.quote:Dat geldt namelijk ook voor jou, hier op FOK!. Stelselmatige belangstelling voor extreem rechtse retoriek, hun standaard props. Wijst op indoctrinatie
Haidt zijn boek staat vol met 'aanwijzingen' en data. Net als mijn geheugen tal van incidenten weet op te halen. Weet je eigenlijk wel waar Haidt zijn ideologische thuisbasis ligt? Ontkennen dat hij extreem-rechts is geeft de schijn dat het überhaupt een optie is, dat hij dat is. Het is een retorisch valletje waar ik niet meer in trap.quote:En dat doet extreem of radicaal rechts voortdurend. Zij komen met allerlei zwaar ideologische stellingen, die niet of nauwelijks bewijsbaar zijn. Bij weerwoord vinden ze dat juist de sociologen ideologisch vooringenomen zijn. Zo wordt het dan omgedraaid: zij zijn ideologisch gek, en wij niet.
De wijze waarop de sociologie tot conclusies komt is niet waar hij over valt. Hij is zelf nota bene zelf 'sociaal psycholoog' en gaat met de kritiek op zijn collega's nota bene op dezelfde wijze tewerk zoals zijn collega's anders wel, maar op bepaalde 'gevoelige' onderwerpen dus niet meer doen.quote:Met deze tactiek kun je een uitstekend functionerende faculteit op knieeen krijgen, als je publiek meegaat in je claims en vooroordelen. Want sociologie voldoet niet aan de eis 'meten is weten' tav de vragen waarop men antwoorden wil. Het is voor mij wel duidelijk, dat wat FvD beweert vooral hun eigen politieke vooringenomenheid bewijst.
Het was een vraag. Deze video lijkt mij niet voldoende. Als het wel zo was, dan was sociologie simpel. Dat is niet zo.quote:Op vrijdag 5 april 2019 01:46 schreef EipNiC het volgende:
[..]
Hoe kom je bij 'zomaar' en 'zo gemakkelijk aanneemt'? Het is een belediging maar er schuilt ook een verborgen waarheidsclaim in, namelijk dat het vrijwel zeker onwaar is: ''je moet het wel maar gewoon aangenomen hebben, want als je de waarheid kent, dan zou je...'. Maar waarop is het gebaseerd?
soevereiniteit: Hangt ervan af hoe radicaal je dat wilt.quote:[..]
Nee, het wijst juist op het ontsnapt zijn aan indoctrinatie. De overlap tussen mijn idealen en die van extreem-rechts zit 'm in peilers die onterecht aan extreem-rechts toegeschreven worden: soevereiniteit (onafhankelijkheid), democratie, (romantische) wij-identiteit, (daaruitvolgende) cohesie en veiligheid. Langere tijd is een samenhang daarvan de norm geweest -en is dat in het gros van niet-westerse landen nog steeds. De wereld is niet extreem-rechts, er is hoogstens een verschil in de mate van erkenning van het biologische (de strijd, de wil). Een element aan ons bestaan dat steeds vaker niet erkent wordt door de linkerzijde. Deze afwijzing van het empirische (en historische) past bij het religieuze karakter: jouw waarheid is extreem-slecht is wat ze zeggen, wanneer het verwoord wordt als extreem-rechts. Dat is hoe het pareren van realiteitszin met een moreel dogma er uit ziet.
Hij komt uit de rechts conservatieve hoek. Zijn klacht betreft de laatste 5 jaar. De laatste 5 jaar was de VS als samenleving ver verwijderd van links. Dat de universiteiten daar links bij afsteken, lijkt mij een goed teken. De grote universiteiten zijn in de VS ook minder religieus dan de samenleving breed. De laatste twee jaar is rechts ineens tot de conclusie gekomen dat het goed mis zit op de uni's. Daarvoor was iedereen trots op het leger. Tegenwoordig heeft men kritiek op het leger. Daaraan zie je, volgens Haidt, hoe links de uni's ineens zijn. Ik vind het leger onverkort als geweldig omarmen kortzichtig. De VS is gepolariseerd, maar rechts is daar ook zeer rechts. En deze video is zeer eenzijdig.quote:[..]
Haidt zijn boek staat vol met 'aanwijzingen' en data. Net als mijn geheugen tal van incidenten weet op te halen. Weet je eigenlijk wel waar Haidt zijn ideologische thuisbasis ligt? Ontkennen dat hij extreem-rechts is geeft de schijn dat het überhaupt een optie is, dat hij dat is. Het is een retorisch valletje waar ik niet meer in trap.
Op zijn slechtst is het geen propaganda maar advertentiemisleiding met een kapitalistische insteek; boekverkoop. Hij komt immers af van een business school.
[..]
De wijze waarop de sociologie tot conclusies komt is niet waar hij over valt. Hij is zelf nota bene zelf 'sociaal psycholoog' en gaat met de kritiek op zijn collega's nota bene op dezelfde wijze tewerk zoals zijn collega's anders wel, maar op bepaalde 'gevoelige' onderwerpen dus niet meer doen.
Ik denk dat je zijn positie en intentie zou kunnen herwaarderen als je iets over zijn vorige boek zou lezen: The Righteous Mind: Why Good People Are Divided by Politics and Religion.
Blijkbaar zijn er ook linkse complottheorieën over elites. Ik denk eerder dat de huidige ontwikkelingen worden beheerst door krachten die zich voor een groot deel aan bewuste menselijke sturing onttrekken.quote:Op donderdag 4 april 2019 23:20 schreef Klopkoek het volgende:
https://twitter.com/dewaremerijn/status/1113912476616282125
Relevante tweet, dit.
Ik denk dat je beeld nogal gekleurd is door je ervaringen in A'dam. Ik heb in Leiden gestudeerd en was daar omringd door rechtse corpsballen en daarnaast ook behoorlijk veel conservatief denkende medestudenten. Ook de hoogleraren van wie ik les kreeg waren soms uitgesproken conservatief, denk aan Wesseling, Fasseur. Daartussen zaten dan ook weer wat progressievere docenten, een aardige mix. Mijn stiefzoon heeft de afgelopen jaren in Leiden rechten gestudeerd en kwam tijdens etentjes bij ons met ideeën die hij had opgedaan bij de colleges van Cliteur en Kinneging. Daar waar Baudet ook is gepromoveerd. Zoals jij het nu schetst, dat je als rechtse denker een uitzonderingspositie hebt te midden van allemaal linkse academici, zo heb ik het nooit ervaren en zo is het in een stad als Leiden dus ook niet, zeker niet bij rechten. Op de school waar ik les geef, heb ik regelmatig leerlingen met aardig wat libertarische ideeën in de klas. Die daar ook gewoon voor uitkomen, juist wat meer uitgesproken daar over zijn dan de gemiddelde leerling.quote:Op donderdag 4 april 2019 11:31 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De kern van de kritiek heeft betrekking op indoctrinatie. Eigenlijk willen we allemaal hetzelfde: academische vrijheid. In theorie dan. In de praktijk willen de meeste mensen vrijheid voor zichzelf en niet voor de ander.
Ik zou het geweldig vinden als er aan universiteiten meer ruimte is voor onwelgevallige meningen. Die ruimte is er nauwelijks en dat is iets van alle tijden. Bedenk maar dat de wetenschappelijke consensus ooit luidde dat homoseksualiteit een mentaal defect was. De consensus is verschoven doordat er dissidenten waren die zich daartegen uitspraken. Dissidenten kunnen ook idioten zijn die nooit gelijk krijgen, maar dat weet je pas later en dus vormt het bieden van ruimte aan dissidenten altijd een risico.
Dat klopt allemaal: Amsterdam is een erg linkse gemeente en de UvA is een erg linkse universiteit. Maar over het algemeen is het wel zo dat universitaire medewerkers overwegend links stemmen. Er zijn niet echt cijfers over omdat de kwestie gevoelig ligt, maar:quote:Op vrijdag 5 april 2019 09:21 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Ik denk dat je beeld nogal gekleurd is door je ervaringen in A'dam. Ik heb in Leiden gestudeerd en was daar omringd door rechtse corpsballen en daarnaast ook behoorlijk veel conservatief denkende medestudenten. Ook de hoogleraren van wie ik les kreeg waren soms uitgesproken conservatief, denk aan Wesseling, Fasseur. Daartussen zaten dan ook weer wat progressievere docenten, een aardige mix. Mijn stiefzoon heeft de afgelopen jaren in Leiden rechten gestudeerd en kwam tijdens etentjes bij ons met ideeën die hij had opgedaan bij de colleges van Cliteur en Kinneging. Daar waar Baudet ook is gepromoveerd. Zoals jij het nu schetst, dat je als rechtse denker een uitzonderingspositie hebt te midden van allemaal linkse academici, zo heb ik het nooit ervaren en zo is het in een stad als Leiden dus ook niet, zeker niet bij rechten. Op de school waar ik les geef, heb ik regelmatig leerlingen met aardig wat libertarische ideeën in de klas. Die daar ook gewoon voor uitkomen, juist wat meer uitgesproken daar over zijn dan de gemiddelde leerling.
Daarnaast woon je in A'dam en uit jouw posts maak ik op dat je het daar ook ervaart als beklemmend monocultuurtje. Ik woon al 20 jaar in Den Haag en daar is het echt wat anders. De wijk waar ik nu woon en de wijken om mij heen zijn allemaal wijken waar VVD of FvD de grootste partij is geworden bij de afgelopen verkiezingen en daarvoor was dat VVD of PVV. Er zijn een paar wijken in DH waar linkse partijen de meeste aanhang hebben, maar die zijn ver in de minderheid.
Het Westland waar ik ben opgegroeid en waar mijn familie woont, heeft 24% FvD stemmers en de rest stemt daar VVD of CDA.
Ik heb dus een omgekeerde ervaring dan jij: ik stem al vanaf mijn achttiende GL. Mijn omgeving heeft zich daar meestal verbaasd of afkeurend over uitgesproken. Hoe kun je zo links stemmen? Mensen vonden het wereldvreemd, geitenwollensokkerig etc etc.
Dat GL nu zo groot is en het veel normaler is geworden om op die partij te stemmen, is voor mij echt nieuw en ook iets waar ik aan moet wennen. Maar dat hele idee, dat links de norm zou zijn, heb ik echt nooit gehad.
Die staafgrafiekjes die je laat zien vertekenen nogal omdat de y-as niet bij 0 begint. Daardoor lijkt het verschil in eerste instantie wellicht gigantisch (vooral bij de rechts-links zelfplaatsing), maar in werkelijkheid is het 6.1 t.o.v. 6.8, een verschil van zo'n 10%.quote:Op vrijdag 5 april 2019 10:47 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat klopt allemaal: Amsterdam is een erg linkse gemeente en de UvA is een erg linkse universiteit. Maar over het algemeen is het wel zo dat universitaire medewerkers overwegend links stemmen. Er zijn niet echt cijfers over omdat de kwestie gevoelig ligt, maar:
- We weten dat dat in het buitenland zo is.
- We weten van verkiezingsuitslagen dat linkse partijen in studentensteden groot zijn (al neemt Rotterdam een bijzondere positie in).
- Er zijn cijfers die in die richting wijzen, zoals deze van de uitstekende blog Stukroodvlees.
[ afbeelding ]
De conservatieve vlek in Leiden is eerder uitzondering dan regel, al blijkt uit dat het artikel van Stukroodvlees dat er verschillen tussen studierichtingen zijn. Ik kom oorspronkelijk uit de Geesteswetenschappen en die zijn weer een stuk linkser dan andere faculteiten.
quote:Op vrijdag 5 april 2019 10:47 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat klopt allemaal: Amsterdam is een erg linkse gemeente en de UvA is een erg linkse universiteit. Maar over het algemeen is het wel zo dat universitaire medewerkers overwegend links stemmen.
Er wordt in het stuk ook niet over bijvoorbeeld effectgroottes gesproken. En op de cijfers zelf is ook nog wel wat kritiek te leveren: het gaat om een paar zeer grove indicatoren waarbij geen ruimte is voor nuance en het middenveld wegvalt. Want niet-links is niet hetzelfde als rechts. (Ik zie mezelf bijvoorbeeld niet als rechts.)quote:Op vrijdag 5 april 2019 10:56 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Die staafgrafiekjes die je laat zien vertekenen nogal omdat de y-as niet bij 0 begint. Daardoor lijkt het verschil in eerste instantie wellicht gigantisch (vooral bij de rechts-links zelfplaatsing), maar in werkelijkheid is het 6.1 t.o.v. 6.8, een verschil van zo'n 10%.
Op zich interessant, maar het gaat wel om een peiling onder AOB-leden.quote:Op vrijdag 5 april 2019 10:58 schreef Aquarii het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
https://www.aob.nl/nieuws/populariteit-d66-keldert-bij-aob-leden/
AOB heeft een peiling gedaan naar het stemgedrag van docenten, de eerste rechtse partij staat op de 6e plaats.
Ik heb nog steeds geen voorbeelden gezien van rechtse feiten die op de universiteit niet gezegd mogen worden.quote:Op vrijdag 5 april 2019 11:34 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Er wordt in het stuk ook niet over bijvoorbeeld effectgroottes gesproken. En op de cijfers zelf is ook nog wel wat kritiek te leveren: het gaat om een paar zeer grove indicatoren waarbij geen ruimte is voor nuance en het middenveld wegvalt. Want niet-links is niet hetzelfde als rechts. (Ik zie mezelf bijvoorbeeld niet als rechts.)
Even geen tijd voor de rest maar dit wil ik z.s.m rechtzetten: hij legt een hypothese voor die duidelijk moet maken dat iets wat waardering van beide groepen ontvangt (zoals het leger bijvoorbeeld) een van die groepen kan verliezen wanneer dat iets (het leger, legertop bv) plots anti-retoriek gaat bezigen tegen een van die groepen. Deze hypothese gebruikte hij om te verklaren waarom (rechtse) steun voor universiteiten de afgelopen jaren sterk gedaald is, waar die voorheen gelijkmatig verdeeld was.quote:Op vrijdag 5 april 2019 02:18 schreef deelnemer het volgende:
De laatste twee jaar is rechts ineens tot de conclusie gekomen dat het goed mis zit op de uni's. Daarvoor was iedereen trots op het leger. Tegenwoordig heeft men kritiek op het leger. Daaraan zie je, volgens Haidt, hoe links de uni's ineens zijn.
Maar niet het juiste links, dat leek me toch wel duidelijk...de sociologen waarover hij rept zijn bezig met de nep/cultuur-oorlog, niet met het neoliberale complot eromheen.quote:De laatste 5 jaar was de VS als samenleving ver verwijderd van links. Dat de universiteiten daar links bij afsteken, lijkt mij een goed teken.
Doen alsof je neus bloed.quote:Op vrijdag 5 april 2019 14:00 schreef Klopkoek het volgende:
Ik heb nog steeds geen voorbeelden gezien van rechtse feiten die op de universiteit niet gezegd mogen worden.
The truth has a well known liberal bias.
Volledige controle over de grenzen, wet- en regelgeving én de staatskas. Is dat extreem-rechts?quote:Op vrijdag 5 april 2019 02:18 schreef deelnemer het volgende:
soevereiniteit: Hangt ervan af hoe radicaal je dat wilt.
Hoe kleiner de bevolking, hoe groter de democratie. Hoe minimaler de diversiteit, hoe groter het individu. Het tegenovergestelde wordt nagejaagd, dus ik ben extreem-rechts?quote:democratie: referenda zijn geen substituut voor een goed publiek debat. Het is heel moeilijk een democratie te laten werken, en nooit zal iedereen erover tevreden zijn. Rechts vertrouw ik daarin niet, omdat ze zo graag alles opleggen.
Die is ('was' wordt met de dag toepasselijker) er wel - en ik zie die onderbroken worden.quote:(romantische) wij-identiteit: Het romantische beeld veronderstelt een cohesie die er niet is. Onder rechts is de samenleving alleen vredig als de ondergeschikten zich schikken naar de leidende elite. Het sociale is niet zo hiërarchisch als rechts wil.
Worden die (al dan niet onterecht) aan extreem-rechts toegeschreven ja? Door wie? Waar?quote:Op vrijdag 5 april 2019 01:46 schreef EipNiC het volgende:
[..]
Hoe kom je bij 'zomaar' en 'zo gemakkelijk aanneemt'? Het is een belediging maar er schuilt ook een verborgen waarheidsclaim in, namelijk dat het vrijwel zeker onwaar is: ''je moet het wel maar gewoon aangenomen hebben, want als je de waarheid kent, dan zou je...'. Maar waarop is het gebaseerd?
[..]
Nee, het wijst juist op het ontsnapt zijn aan indoctrinatie. De overlap tussen mijn idealen en die van extreem-rechts zit 'm in peilers die onterecht aan extreem-rechts toegeschreven worden: soevereiniteit (onafhankelijkheid), democratie, (romantische) wij-identiteit, (daaruitvolgende) cohesie en veiligheid. Langere tijd is een samenhang daarvan de norm geweest -en is dat in het gros van niet-westerse landen nog steeds. De wereld is niet extreem-rechts, er is hoogstens een verschil in de mate van erkenning van het biologische (de strijd, de wil). Een element aan ons bestaan dat steeds vaker niet erkent wordt door de linkerzijde. Deze afwijzing van het empirische (en historische) past bij het religieuze karakter: jouw waarheid is extreem-slecht is wat ze zeggen, wanneer het verwoord wordt als extreem-rechts. Dat is hoe het pareren van realiteitszin met een moreel dogma er uit ziet.
[..]
Ik denk dat we allemaal wel weten dat er rechtse feiten zijn die te erg zijn om geuit te worden. Ik zou graag de vraag bij jou leggen: Zijn er linkse opvattingen en feiten die verboden en gecensureerd worden?quote:Op vrijdag 5 april 2019 14:00 schreef Klopkoek het volgende:
Ik heb nog steeds geen voorbeelden gezien van rechtse feiten die op de universiteit niet gezegd mogen worden.
Hoe kan een feit nou links of rechts zijn?quote:Op vrijdag 5 april 2019 14:48 schreef borealist het volgende:
[..]
Ik denk dat we allemaal wel weten dat er rechtse feiten zijn die te erg zijn om geuit te worden. Ik zou graag de vraag bij jou leggen: Zijn er linkse opvattingen en feiten die verboden en gecensureerd worden?
Het is wel verrassend hoeveel Nederlanders niet weten dat de Soviet Unie meer gedaan heeft voor de bevrijding van Nederland dan de VS. In de jaren vijftig was dat het gevolg van doelbewuste censuur (zie ook het Hannie Schaft incident) - maar hoe dat gebrek aan kennis nu nog voortleeft is mij niet helemaal duidelijk.quote:Op vrijdag 5 april 2019 14:48 schreef borealist het volgende:
[..]
Ik denk dat we allemaal wel weten dat er rechtse feiten zijn die te erg zijn om geuit te worden. Ik zou graag de vraag bij jou leggen: Zijn er linkse opvattingen en feiten die verboden en gecensureerd worden?
Ik heb het artikel niet gelezen (tijd) en ik heb ook geen idee waar de cijfers vandaan komen, maar het grafiekje viel me gewoon op. Het is heel makkelijk om op deze manier een vertekend beeld te schetsen.quote:Op vrijdag 5 april 2019 11:34 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Er wordt in het stuk ook niet over bijvoorbeeld effectgroottes gesproken. En op de cijfers zelf is ook nog wel wat kritiek te leveren: het gaat om een paar zeer grove indicatoren waarbij geen ruimte is voor nuance en het middenveld wegvalt. Want niet-links is niet hetzelfde als rechts. (Ik zie mezelf bijvoorbeeld niet als rechts.)
Omdat politieke partijen graag de illusie wekken dat hun ideologie door feiten wordt gestaafd. Zodoende zien we de politisering van de waarheid.quote:Op vrijdag 5 april 2019 14:53 schreef Isdatzo het volgende:
Hoe kan een feit nou links of rechts zijn?
Ik heb het over vandaag de dag. Tot nu toe zie ik geen feit waar ik het ongemakkelijk van krijg. Ook is het meestal rechts welke voorstander is van de vrije meningsuiting, wat voor zich spreekt.quote:Op vrijdag 5 april 2019 14:55 schreef Kassamiep het volgende:
Het is wel verrassend hoeveel Nederlanders niet weten dat de Soviet Unie meer gedaan heeft voor de bevrijding van Nederland dan de VS. In de jaren vijftig was dat het gevolg van doelbewuste censuur (zie ook het Hannie Schaft incident) - maar hoe dat gebrek aan kennis nu nog voortleeft is mij niet helemaal duidelijk.
En natuurlijk het linkse idee dat moslims ongewenst zijn. Dat werd keihard weggecensureerd toen de SP het decennia geleden opperde
Ik had mijn abbo de eerste maand na oprichting beëindigd dus als iemand anders even om de paywall heen kan...quote:Nee, het is niet gek dat het Nederlandse onderwijs zo links is
https://decorrespondent.n(...)s/517080124-dffe692f
5 april 2017
Leestijd 3 minuten
Maar jij schermt nu zelf met die termen, dus je lijkt die gedachtegang te onderschrijven. Heb je al voorbeelden van "rechtste feiten" die niet genoemd mogen worden op universiteiten?quote:Op vrijdag 5 april 2019 14:59 schreef borealist het volgende:
[..]
Omdat politieke partijen graag de illusie wekken dat hun ideologie door feiten wordt gestaafd. Zodoende zien we de politisering van de waarheid.
Nou ja, dat hangt ook wel een beetje van de mening af. Genoeg rechts georiënteerden die gaan dreigen als mensen roepen dat Zwarte Piet weg moet of die vinden dat de koran verboden moeten worden.quote:Op vrijdag 5 april 2019 15:00 schreef borealist het volgende:
[..]
Ik heb het over vandaag de dag. Tot nu toe zie ik geen feit waar ik het ongemakkelijk van krijg. Ook is het meestal rechts welke voorstander is van de vrije meningsuiting, wat voor zich spreekt.
Bevrijding? Zonder de VS was Rusland tot aan Nederland doorgegaan. Enige reden dat de VS meedeed was dat ze ook een stuk van de taart wilden. Enige die ons heeft proberen te bevrijden van het communisme waren de Duitsers.quote:Op vrijdag 5 april 2019 14:55 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Het is wel verrassend hoeveel Nederlanders niet weten dat de Soviet Unie meer gedaan heeft voor de bevrijding van Nederland dan de VS. In de jaren vijftig was dat het gevolg van doelbewuste censuur (zie ook het Hannie Schaft incident) - maar hoe dat gebrek aan kennis nu nog voortleeft is mij niet helemaal duidelijk.
En natuurlijk het linkse idee dat moslims ongewenst zijn. Dat werd keihard weggecensureerd toen de SP het decennia geleden opperde
Denk je. Die nazi- duitsers probeerden Nederland een wreed regime op te leggen....waaronder meer dan 100.000 Nederlanders vermoorden, het doel was zowat 160.000 mensen te doden.quote:Op vrijdag 5 april 2019 15:43 schreef Moustachio het volgende:
Enige die ons heeft proberen te bevrijden van het communisme waren de Duitsers.
Denk niet dat iemand op fok ooit een post verwijdert heeft gehad omdat hij tegen zwarte piet was. Ik denk dat het toch een minderheid van rechts is die daadwerkelijk vind dat de Koran verboden moet worden, Wilders is oftewel goed maf, of hij houdt links een spiegel voor.quote:Op vrijdag 5 april 2019 15:07 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Nou ja, dat hangt ook wel een beetje van de mening af. Genoeg rechts georiënteerden die gaan dreigen als mensen roepen dat Zwarte Piet weg moet of die vinden dat de koran verboden moeten worden.
Zonder hulp van de VS had Duitsland van Rusland gewonnen. De VS gaf Engeland en Rusland gigantisch veel steun.quote:Op vrijdag 5 april 2019 15:43 schreef Moustachio het volgende:
Bevrijding? Zonder de VS was Rusland tot aan Nederland doorgegaan. Enige reden dat de VS meedeed was dat ze ook een stuk van de taart wilden. Enige die ons heeft proberen te bevrijden van het communisme waren de Duitsers.
Ja, want aan de andere kant van de grens wonen ook mensen, daarmee gooi je het op een akkoord, en zo verliezen beide volledige soevereiniteit.quote:Op vrijdag 5 april 2019 14:31 schreef EipNiC het volgende:
[..]
Volledige controle over de grenzen, wet- en regelgeving én de staatskas. Is dat extreem-rechts?
[..]
Hoe beter je elkaar kent, hoe meer ruimte er is om jezelf te zijn (individualiteit). Als niemand je kent, dan pas gaan mensen zich strikt aan codes (op de vlakte) houden, om geen rare indruk te maken. Het individualisme maakt van mensen vreemden. De propaganda verstoort de normale communicatie.quote:Hoe kleiner de bevolking, hoe groter de democratie. Hoe minimaler de diversiteit, hoe groter het individu. Het tegenovergestelde wordt nagejaagd, dus ik ben extreem-rechts?
[..]
Het individualisme van de neoliberalen hebben het wij-gevoel afgebroken.quote:Die is ('was' wordt met de dag toepasselijker) er wel - en ik zie die onderbroken worden.
Ja, maar ze mogen niet genoemd worden op fok, dat heb ik in de praktijk ondervonden. Een forum is zo links als de meeste linkse moderator.quote:Op vrijdag 5 april 2019 15:06 schreef 2dope het volgende:
[..]
Maar jij schermt nu zelf met die termen, dus je lijkt die gedachtegang te onderschrijven. Heb je al voorbeelden van "rechtste feiten" die niet genoemd mogen worden op universiteiten?
Wat een onzin. Het is niet je mening of je 'feiten', maar de manier waarop je het brengt die ervoor zorgt dat men regelmatig bijdragen van jou verwijdert.quote:Op vrijdag 5 april 2019 16:38 schreef borealist het volgende:
[..]
Ja, maar ze mogen niet genoemd worden op fok, dat heb ik in de praktijk ondervonden. Een forum is zo links als de meeste linkse moderator.
Doel je nu op die opruiende homohaat die hier een paar uur geleden nog stond? Was dat een "rechts feit"? Want als ik me niet vergis ontbrak daar de nodige wetenschappelijke onderbouwing, wat weer te denken geeft in hoeverre je van een feitelijk statement kunt spreken. Daarbij denk ik dat een heleboel rechtse mensen behoorlijk walgen van dat soort praatjes, dus misschien moet je een beetje terughoudender zijn in je zelfverklaarde representatie van het 'rechtse geluid'.quote:Op vrijdag 5 april 2019 16:38 schreef borealist het volgende:
[..]
Ja, maar ze mogen niet genoemd worden op fok, dat heb ik in de praktijk ondervonden. Een forum is zo links als de meeste linkse moderator.
Opruiende homohaat, kennelijk.quote:Op vrijdag 5 april 2019 16:47 schreef Ludachrist het volgende:
'Ik heb wel feiten, maar die mag ik niet zeggen, maar ze zijn er heus wel!!'. Foutloos.
Het was gewoon een wetenschappelijke discussie met bronnen en argumenten over de oorzaak van homofilie. Een discussie met feiten die duidelijk niet genoemd mogen worden in Nederland.quote:Op vrijdag 5 april 2019 16:49 schreef 2dope het volgende:
Doel je nu op die opruiende homohaat die hier een paar uur geleden nog stond?
Niet ontoevallig een demografie waar Baudet graag in verkeerd:quote:
Als het klinkklare onzin was had het mogen blijven staan. Als het haat was was ik gelijk gebanned.quote:
Ik denk het wel ja. Wel binnen de grenzen van de wet natuurlijk, dus de gewenste antihomo- en antivrouwenpropaganda gaat geen deel uitmaken van het onderwijsprogramma, net als het klassieke racisme natuurlijk, maar veel van die complottheorieën kun je onder de noemer 'levensbeschouwelijke overtuiging' waarschijnlijk wel kwijt.quote:Op vrijdag 5 april 2019 15:27 schreef Speciale het volgende:
Kan er niet een rechtse school komen?
Al die geloof gekkies mogen ook hun eigen school oprichten..
Het is algemeen bekend dat GroenLinksers bewapend door de stad fietsen om VVD-ers af te knallen.quote:Op vrijdag 5 april 2019 17:52 schreef DoubleUU het volgende:
Wat is het verschil tussen geloofsgekkies en linkse mensen? Ze geloven allebei in een emotioneel, idealistisch beeld wat nooit waarheid zal worden..En ze zijn beiden bereid om te moorden voor hun doelen.
Het zal me niets verbazen.quote:Op vrijdag 5 april 2019 17:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is algemeen bekend dat GroenLinksers bewapend door de stad fietsen om VVD-ers af te knallen.
Dat is in normalemensentaal zoiets als kritiek hebben op radicaal rechts.quote:Op vrijdag 5 april 2019 17:52 schreef DoubleUU het volgende:
het massaal demoniseren van (politieke) tegenstanders.
Denken mag niet van GroenLinks he, dat doet Obama Klaver wel voor je.quote:
Klopt, ik zit net de door de Jessias gemailde lesprogramma's voor volgende week door te nemen.quote:Op vrijdag 5 april 2019 17:58 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Denken mag niet van GroenLinks he, dat doet Obama Klaver wel voor je.
Ja typisch links, downplayen als de moeder. Zo zijn IS strijders ineens prima terug in de maatschappij te duwen als je GL moet geloven. Pappen en nathouden, en vooral niet nadenken is het credo van GL.quote:Op vrijdag 5 april 2019 17:57 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat is in normalemensentaal zoiets als kritiek hebben op radicaal rechts.
Leuk johquote:Op vrijdag 5 april 2019 17:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Klopt, ik zit net de door de Jessias gemailde lesprogramma's voor volgende week door te nemen.
Eerst dit zeggen.quote:Op vrijdag 5 april 2019 17:52 schreef DoubleUU het volgende:
Wat is het verschil tussen geloofsgekkies en linkse mensen? Ze geloven allebei in een emotioneel, idealistisch beeld wat nooit waarheid zal worden..En ze zijn beiden bereid om te moorden voor hun doelen.
En vervolgens dit.quote:En niet te vergeten...het massaal demoniseren van (politieke) tegenstanders.
Ik noem dat zelf meestal 'gewoon niet zo janken'. Maar voor mensen die uiterst kleinzerig zijn ligt dat waarschijnlijk anders.quote:Op vrijdag 5 april 2019 17:59 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Ja typisch links, downplayen als de moeder.
Dat moet je aan GroenLinks vragen, maar ik denk dat hun antwoord iets zal zijn als 'nee sukkel, natuurlijk niet, hoe kom je aan die onzin?'quote:Zo zijn IS strijders ineens prima terug in de maatschappij te duwen als je GL moet geloven. Pappen en nathouden, en vooral niet nadenken is het credo van GL.
Ik doe aan massaal demoniseren in mijn eentje? Leg dat eens uit.quote:Op vrijdag 5 april 2019 18:02 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Eerst dit zeggen.
[..]
En vervolgens dit.
![]()
De ironie. Ik hoop echt dat je een troll bent, maar ik vrees 't ergste.
Zucht. Je verwijt anderen te demoniseren, en wat doe je zelf?quote:Op vrijdag 5 april 2019 18:03 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Ik doe aan massaal demoniseren in mijn eentje? Leg dat eens uit.
Kleinzerige linkse mensen lopen liever in optochten met pedo's en ander (links) tuig, op te roepen tot moord op politieke tegenstanders. Over jankerds gesproken.quote:Op vrijdag 5 april 2019 18:03 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik noem dat zelf meestal 'gewoon niet zo janken'. Maar voor mensen die uiterst kleinzerig zijn ligt dat waarschijnlijk anders.
[..]
Dat moet je aan GroenLinks vragen, maar ik denk dat hun antwoord iets zal zijn als 'nee sukkel, natuurlijk niet, hoe kom je aan die onzin?'
Jij leest niet goed.quote:Op vrijdag 5 april 2019 18:05 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Zucht. Je verwijt anderen te demoniseren, en wat doe je zelf?
Nee, dat gebeurt niet.quote:Op vrijdag 5 april 2019 18:05 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Kleinzerige linkse mensen lopen liever in optochten met pedo's en ander (links) tuig, op te roepen tot moord op politieke tegenstanders. Over jankerds gesproken.
Met op bakfietsen gemonteerde machine geweren. De GL-tegenhanger van de pickups waar ze in Afrika mee rondcrossen.quote:Op vrijdag 5 april 2019 17:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is algemeen bekend dat GroenLinksers bewapend door de stad fietsen om VVD-ers af te knallen.
Je bent me net voor met ditquote:Op vrijdag 5 april 2019 18:02 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Eerst dit zeggen.
[..]
En vervolgens dit.
![]()
De ironie. Ik hoop echt dat je een troll bent, maar ik vrees 't ergste.
VVDers doen dat wel slimmer - die huren gewoon een Joegoslaaf.quote:Op vrijdag 5 april 2019 18:07 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Met op bakfietsen gemonteerde machine geweren. De GL-tegenhanger van de pickups waar ze in Afrika mee rondcrossen.
Dat gebeurt wel. Tja, links kan moeilijk zijn handjes thuishouden en hun grote muil dicht als ze janken. Zelden zulke slechte verliezers gezien.quote:Op vrijdag 5 april 2019 18:07 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, dat gebeurt niet.
En al zou het gebeuren, dan is het nog steeds geen janken, maar oproepen tot geweld.
Ik lees niet goed dat jij stelt dat 'linkse mensen' bereid zijn te moorden voor hun doelen?quote:
Het communisme was van generlei waarde in Nederland in 1940; het was vervolgens Duitsland dat eerst Nederland aanviel (en de SOEVEREINITEIT van ons land verkrachtte) en daarna in al diens wijsheid besloot de USSR binnen te vallen. De USSR was geenszins in staat geweest naar het Westen op te rukken in 1940 (de hele legertop was door Stalin uitgemoord). Dat de Russen zich steeds verder naar het Westen begaven is nogal logisch als men weet dat zij door een agressor uit dat Westen in een oorlog gesleept werden.quote:Op vrijdag 5 april 2019 15:43 schreef Moustachio het volgende:
[..]
Bevrijding? Zonder de VS was Rusland tot aan Nederland doorgegaan. Enige reden dat de VS meedeed was dat ze ook een stuk van de taart wilden. Enige die ons heeft proberen te bevrijden van het communisme waren de Duitsers.
Knullie toch. Slecht geslapen, lang niet geneukt? Koffie op? In de file gestaan?quote:Op vrijdag 5 april 2019 18:09 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Dat gebeurt wel. Tja, links kan moeilijk zijn handjes thuishouden en hun grote muil dicht als ze janken. Zelden zulke slechte verliezers gezien.
De indoctrinatie is blijkbaar erg geslaagdquote:Op vrijdag 5 april 2019 18:08 schreef Jigzoz het volgende:
Toch gek dat er vrijwel geen enkele partij ooit samen wil werken met radicaal rechts. Het zijn tenslotte van die aardige, redelijke mensen die weten waar ze over praten en die waarde hechten aan feiten en nuance. Zie hierboven.
Nee, dat gebeurt niet. Er was er één (!) gevonden, van de Antifa nota bene, en daar werd dat van gedacht, maar dat bleek dus niet het geval.quote:Op vrijdag 5 april 2019 18:09 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Dat gebeurt wel. Tja, links kan moeilijk zijn handjes thuishouden en hun grote muil dicht als ze janken. Zelden zulke slechte verliezers gezien.
Ik had het over het massaal demoniseren, en jij maakt het persoonlijk? Jaja.. Het ding met MASSAAL is, is dat mensen het dan massaal doen. Met andere woorden, grote groepen mensen.quote:Op vrijdag 5 april 2019 18:10 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik lees niet goed dat jij stelt dat 'linkse mensen' bereid zijn te moorden voor hun doelen?
Want dat heb je nergens gezegd?
Last van linkse dromers. Heb je een oplossing?quote:Op vrijdag 5 april 2019 18:11 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Knullie toch. Slecht geslapen, lang niet geneukt? Koffie op? In de file gestaan?
Emigreren naar Denemarken schijnt te helpen, las ik hier ooit eens ergens. Een keer of duizend.quote:Op vrijdag 5 april 2019 18:15 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Last van linkse dromers. Heb je een oplossing?
Meldpuntje oprichtenquote:Op vrijdag 5 april 2019 18:15 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Last van linkse dromers. Heb je een oplossing?
quote:Op vrijdag 5 april 2019 18:17 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Emigreren naar Denemarken schijnt te helpen, las ik hier ooit eens ergens. Een keer of duizend.
De PVDA, SP, GL en ik vergeet er wss nog een paar, liepen net zo hard mee te roepen. De jongens die dit in beeld gebracht hebben (geen NOS natuurlijk, want links) werden ook nog aangevallen door het linkse tuig, en deze jongens hebben de leuzen meerdere keren gehoord in die groepen. Maargoed als jij in linkse dromen wilt geloven, be my guest.quote:Op vrijdag 5 april 2019 18:12 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, dat gebeurt niet. Er was er één (!) gevonden, van de Antifa nota bene, en daar werd dat van gedacht, maar dat bleek dus niet het geval.
Dan kun je vol zelfmedelijden over de grond gaan rollen en krijsen over al die enge mensen die tegen je zijn, maar er gaat geen gevaar uit van de mensen met weerwoord. Echt niet.
Maar goed, als je per se wil geloven dat je in groot gevaar bent en dat er een paar miljoen moordzuchtige mensen achter je aan zitten omdat je een rechtsradicale overtuiging hebt, dan vind ik dat verder wel prima.
Nah we zijn net bezig om NL te verlossen van het linkse tuig. Zou jammer zijn om nu te stoppen.quote:Op vrijdag 5 april 2019 18:17 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Emigreren naar Denemarken schijnt te helpen, las ik hier ooit eens ergens. Een keer of duizend.
Dat niemand daar eerder op gekomen is..quote:
https://www.dagelijksesta(...)egen-thierry-baudet/quote:Op vrijdag 5 april 2019 18:22 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
O ja, de pedofielen. Die waren er ook bij?
Ah, dus toch een heksenjacht.quote:Op vrijdag 5 april 2019 18:18 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Nah we zijn net bezig om NL te verlossen van het linkse tuig. Zou jammer zijn om nu te stoppen.
Vreemd. Niks van gehoord en veel verder dan 'heb ik op tv gezien' komt DDS ook niet.quote:Op vrijdag 5 april 2019 18:23 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
https://www.dagelijksesta(...)egen-thierry-baudet/
Blijkbaar.
Zoals jij excellent laat zien als links tuig, begrijp je niets goed en vul je maar wat in voor jezelf. Schreeuw je ook tegen de caissière als ze geen bedrag noemt: " DUS IK MOET DUIZEND EURO BETALEN?!quote:Op vrijdag 5 april 2019 18:24 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ah, dus toch een heksenjacht.
Moet ik me als 'links tuig' zorgen maken?
Want als ik het goed begrijp gaan jullie Nederland zuiveren.
Nederland op een democratische manier van 'links tuig ontdoen'? Wat betekent dat concreet?quote:Op vrijdag 5 april 2019 18:27 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Zoals jij excellent laat zien als links tuig, begrijp je niets goed en vul je maar wat in voor jezelf. Schreeuw je ook tegen de caissière als ze geen bedrag noemt: " DUS IK MOET DUIZEND EURO BETALEN?!
Als je het goed begrijpt dan begrijp je dat rechts dingen democratisch wil regelen, in tegenstelling tot links die alles met een pistool schijnt te kunnen regelen.
Boreale topshow.quote:Op vrijdag 5 april 2019 18:30 schreef EttovanBelgie het volgende:
Dit topic is echt goede reclame voor FvD...
Goeiedag zeg.
Zoals Jigzoz al aangeeft, hoe zou je dan op een democratische wijze 'Nederland verlossen van het linkse tuig'?quote:Op vrijdag 5 april 2019 18:27 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Zoals jij excellent laat zien als links tuig, begrijp je niets goed en vul je maar wat in voor jezelf. Schreeuw je ook tegen de caissière als ze geen bedrag noemt: " DUS IK MOET DUIZEND EURO BETALEN?!
Als je het goed begrijpt dan begrijp je dat rechts dingen democratisch wil regelen, in tegenstelling tot links die alles met een pistool schijnt te kunnen regelen.
Nog steeds verwacht je een soort razzia ofzo. Wat is dat toch met linkse mensen dat de enige connotatie die ze hebben met rechts is Hitler en zijn entourage? Wat dacht je van subtiel rechts indoctrineren totdat men neutraal is? Dat is namelijk wat rechts wil, rechts wilt helemaal geen volledig rechts gedachtegoed in NL.quote:Op vrijdag 5 april 2019 18:28 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nederland op een democratische manier van 'links tuig ontdoen'? Wat betekent dat concreet?
Op democratische wijze subtiel indoctrineren. Wat betekent dat concreet? Gewoon even een voorbeeld.quote:Op vrijdag 5 april 2019 18:37 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Nog steeds verwacht je een soort razzia ofzo. Wat is dat toch met linkse mensen dat de enige connotatie die ze hebben met rechts is Hitler en zijn entourage? Wat dacht je van subtiel rechts indoctrineren totdat men neutraal is? Dat is namelijk wat rechts wil, rechts wilt helemaal geen volledig rechts gedachtegoed in NL.
Neutraal lesgeven is rechtse indoctrinatie? HOE?quote:Bijvoorbeeld scholen wijzen op hun plicht neutraal les te geven, wat gewoon in de wet staat. En daar sancties op zetten als het veelvuldig niet gebeurt.
Het hoeft niet met indoctrineren, ik vind dat persoonlijk al vrij ver gaan. Maar het kan wel, door bijvoorbeeld het rechtse gedachtengoed meer op de scholen te doen doorkomen, wat nu uitsluitend aan links uitbesteed is. Het is maar een voorbeeld.quote:Op vrijdag 5 april 2019 18:40 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Op democratische wijze subtiel indoctrineren. Wat betekent dat concreet? Gewoon even een voorbeeld.
Neutraal lesgeven was een andere optie om de linkse indoctrinatie te stoppen.quote:Op vrijdag 5 april 2019 18:40 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Op democratische wijze subtiel indoctrineren. Wat betekent dat concreet? Gewoon even een voorbeeld.
ah, een edit. Ik ook maar dan.
[..]
Neutraal lesgeven is rechtse indoctrinatie? HOE?
Ja, is goed hoor. Maar welk rechts gedachtegoed zou ik dan in de klas moeten gaan verkondigen? Wat moet ik dan bijvoorbeeld ter sprake gaan brengen?quote:Op vrijdag 5 april 2019 18:43 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Het hoeft niet met indoctrineren, ik vind dat persoonlijk al vrij ver gaan. Maar het kan wel, door bijvoorbeeld het rechtse gedachtengoed meer op de scholen te doen doorkomen, wat nu uitsluitend aan links uitbesteed is. Het is maar een voorbeeld.
Dat het klimaatakkoord weinig kans van slagen heeft, en dat er bizar veel haken en ogen aan zitten. Als een leraar dat zegt is hij de dag erna waarschijnlijk ontslagen, zo links is het.quote:Op vrijdag 5 april 2019 18:44 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, is goed hoor. Maar welk rechts gedachtegoed zou ik dan in de klas moeten gaan verkondigen? Wat moet ik dan bijvoorbeeld ter sprake gaan brengen?
Nee, ik heb serieus geen idee hoe ik dat zou moeten doen als ik tegelijkertijd feitelijk wil blijven. Ik wil best zeggen dat het klimaatakkoord in praktijk enorm lastig wordt. Waarschijnlijk geen weldenkend mens binnen de school te vinden die dat ontkent. Echt rechts lijkt die constatering me trouwens allerminst.quote:Op vrijdag 5 april 2019 18:47 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Dat het klimaatakkoord weinig kans van slagen heeft, en dat er bizar veel haken en ogen aan zitten. Als een leraar dat zegt is hij de dag erna waarschijnlijk ontslagen, zo links is het.
Of de effecten van massa-immigratie bespreken..Je weet zelf ook wel dondersgoed wat je dan kan bespreken.
Maar dat is pure politiek bedrijven.quote:Op vrijdag 5 april 2019 18:47 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Dat het klimaatakkoord weinig kans van slagen heeft, en dat er bizar veel haken en ogen aan zitten. Als een leraar dat zegt is hij de dag erna waarschijnlijk ontslagen, zo links is het.
Of de effecten van massa-immigratie bespreken..Je weet zelf ook wel dondersgoed wat je dan kan bespreken.
En exact dát lijkt me de kern van de zaak.quote:Op vrijdag 5 april 2019 18:50 schreef Tomatenboer het volgende:
Probleem is dat veel rechtsmensen 'neutrale' feiten als linkse indoctrinatie wegzetten. Best kans dat veel rechtsmensjes überhaupt het onderwijzen over klimaatopwarming al als linkse indoctrinatie weg zouden zetten bijvoorbeeld.
Lol ja maar de wereld draait niet om jou. Als je over dit soort zaken uitspraken doet, dan heb je de verantwoordelijkheid om aan het grote plaatje te denken, en niet ikke ikke ikke. Wat jij gelooft is irrelevant. Je zei zelf dat je feitelijk wilt blijven. We worden overspoeld met nieuws artikelen over vechtpartijen, steekpartijen etc. etc. in AZC's, maar die mensen mogen blijkbaar sterven, want jij gelooft er niet in. De kinderen die ze alleen thuislaten bestaan ook niet. Lees jezelf eens..quote:Op vrijdag 5 april 2019 18:49 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, ik heb serieus geen idee hoe ik dat zou moeten doen als ik tegelijkertijd feitelijk wil blijven. Ik wil best zeggen dat het klimaatakkoord in praktijk enorm lastig wordt. Waarschijnlijk geen weldenkend mens binnen de school te vinden die dat ontkent. Echt rechts lijkt die constatering me trouwens allerminst.
En ik geloof niet in massa-immigratie, dus dat ga ik niet doen.
Was dat maar zo. Zelfs een Aardrijkskunde-leraar weet Baudet nog in zijn verhaal te verweven.quote:Op vrijdag 5 april 2019 18:50 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Maar dat is pure politiek bedrijven.
Over het algemeen wordt er vrij weinig politiek bedreven maar wordt er gewoon onderwezen.
Probleem is dat veel rechtsmensen 'neutrale' feiten als linkse indoctrinatie wegzetten. Best kans dat veel rechtsmensjes überhaupt het onderwijzen over klimaatopwarming al als linkse indoctrinatie weg zouden zetten bijvoorbeeld.
Ja, ho. In mijn les draait het dus wel om mij. Of beter: om wat ik zeg. En ik ga geen onzin verkondigen, dus massa-immigratie valt af. De onzin waarmee je het omkleedt, laat ik maar even voor wat het is.quote:Op vrijdag 5 april 2019 18:53 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Lol ja maar de wereld draait niet om jou. Als je over dit soort zaken uitspraken doet, dan heb je de verantwoordelijkheid om aan het grote plaatje te hangen, en niet ikke ikke ikke. Wat jij gelooft is irrelevant. Je zei zelf dat je feitelijk wilt blijven. We worden overspoeld met nieuws artikelen over vechtpartijen, steekpartijen etc. etc. in AZC's, maar die mensen mogen blijkbaar sterven, want jij gelooft er niet in. De kinderen die ze alleen thuislaten bestaan ook niet. Lees jezelf eens..
Logisch, global warming heeft geopolitieke ramificaties.quote:Op vrijdag 5 april 2019 18:53 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Was dat maar zo. Zelfs een Aardrijkskunde-leraar weet Baudet nog in zijn verhaal te verweven.
Reageer eens op het verhaal. Hoe bizar je vorige reactie was. Met je ik geloof niet in massa-immigratie.quote:Op vrijdag 5 april 2019 18:55 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, ho. In mijn les draait het dus wel om mij. Of beter: om wat ik zeg. En ik ga geen onzin verkondigen, dus massa-immigratie valt af. De onzin waarmee je het omkleedt, laat ik maar even voor wat het is.
Maar ik wil maandag best even zeggen dat het klimaatakkoord nog een hele opgave wordt hoor.
Ik moet nu gaan zeggen dat mijn vorige reactie bizar was?quote:Op vrijdag 5 april 2019 18:56 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Reageer eens op het verhaal. Hoe bizar je vorige reactie was. Met je ik geloof niet in massa-immigratie.
Zo kan je alles wel downplayen. Als een leraar zegt dat de massa's asielzoekers het welvaartsniveau van Nederland bedreigen, dan wordt hij gewoon ontslagen.quote:Op vrijdag 5 april 2019 18:55 schreef speknek het volgende:
[..]
Logisch, global warming heeft geopolitieke ramificaties.
Nee leg eens uit waarom jij niet "gelooft" in massa-immigratie?quote:Op vrijdag 5 april 2019 18:57 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik moet nu gaan zeggen dat mijn vorige reactie bizar was?
Dat zal wel meevallen.quote:Op vrijdag 5 april 2019 18:59 schreef DoubleUU het volgende:
Zo kan je alles wel downplayen. Als een leraar zegt dat de massa's asielzoekers het welvaartsniveau van Nederland bedreigen, dan wordt hij gewoon ontslagen.
Kijk eens op die instagram-pagina.quote:
Zo werkt dat niet hè. Het gaat erom waarom je er wél in zou geloven.quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:00 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Nee leg eens uit waarom jij niet "gelooft" in massa-immigratie?
Ik heb zowel kritiek op islam als immigratie. En al jaren. En die kritiek heb ik ook nooit verzwegen. En toch ben ik werkelijk waar nog nooit in het hoekje 'extreem-rechts' en 'nazi' gezet...quote:Op vrijdag 5 april 2019 18:59 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Zo kan je alles wel downplayen. Als een leraar zegt dat de massa's asielzoekers het welvaartsniveau van Nederland bedreigen, dan wordt hij gewoon ontslagen.
Ook staat het linkse gedachtegoed ook gewoon in de tekstboeken. Dus ook al is een leraar neutraal, dan wordt het hem alsnog erg moeilijk gemaakt.
https://www.instagram.com/linkseindoctrinatienl/?hl=nl
Nee het gaat erom dat jij zei letterlijk: Ik geloof niet in massa-immigratie.quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:03 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Zo werkt dat niet hè. Het gaat erom waarom je er wél in zou geloven.
Dat klopt. En ik wil dat maandag ook wel even in de klassen zeggen hoor. Kijken of ik ook in het gevaarlijkemensenregister van FvD kom.quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:04 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Nee het gaat erom dat jij zei letterlijk: Ik geloof niet in massa-immigratie.
Massa-immigratie is sowieso een dom buzzwoordje.quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:04 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Nee het gaat erom dat jij zei letterlijk: Ik geloof niet in massa-immigratie.
Zoals je weet is de persoon die dat zei over IQ uit de partij gezet. Het benoemen van ras is soms wel nodig, dat is ook geen racisme. Iedereen is VOLGENS DE WET gelijk. Het zegt dus niet dat iedereen gelijk is. Dat is pas zo als je voor de rechter staat. Immers, je baas heeft veel meer macht dan dat jij hebt. Volkseenheid en raszuiverheid heb ik werkelijk nog nooit gehoord van FvD, waarschijnlijk haal je dit uit een soort van guilty-by-association constructie?quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik heb zowel kritiek op islam als immigratie. En al jaren. En die kritiek heb ik ook nooit verzwegen. En toch ben ik werkelijk waar nog nooit in het hoekje 'extreem-rechts' en 'nazi' gezet...
... Zou dat misschien komen omdat in mijn argumentatie er geen sprake is van Ras en IQ geneuzel, 'volkseenheid', 'raszuiverheid' en andere achterlijke nazistische meuk die we zelfs in dit topic weer gretig van stal gehaald zien worden?
Als je geen nazi genoemd wil worden, moet je misschien ook geen dingen roepen die perfect bij het nazisme passen...
Impliceer je nu dat 'linkse mensen' als groep demoniseren, maar de individuen waaruit de groep bestaat niet?quote:Op vrijdag 5 april 2019 18:13 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Ik had het over het massaal demoniseren, en jij maakt het persoonlijk? Jaja.. Het ding met MASSAAL is, is dat mensen het dan massaal doen. Met andere woorden, grote groepen mensen.
Moet ik het nog verder voorkauwen of kan je nu weer op eigen kracht?
Ik wil dat je het aan mij uitlegt. Je laat wel goed zien hoe links te werk gaat. Ik kan dit topic vaker aanhalen voor mijn argumenten, daarvoor dank.quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:06 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat klopt. En ik wil dat maandag ook wel even in de klassen zeggen hoor. Kijken of ik ook in het gevaarlijkemensenregister van FvD kom.
Het gaat niet om het woord.quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:06 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Massa-immigratie is sowieso een dom buzzwoordje.
Wat zou ik daar moeten zien? Behalve gejammer van snowflakes.quote:
Graag gedaan.quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:10 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Ik wil dat je het aan mij uitlegt. Je laat wel goed zien hoe links te werk gaat. Ik kan dit topic vaker aanhalen voor mijn argumenten, daarvoor dank.
Waarom is benoemen van ras nodig?quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:08 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Zoals je weet is de persoon die dat zei over IQ uit de partij gezet. Het benoemen van ras is soms wel nodig, dat is ook geen racisme. Iedereen is VOLGENS DE WET gelijk. Het zegt dus niet dat iedereen gelijk is. Dat is pas zo als je voor de rechter staat. Immers, je baas heeft veel meer macht dan dat jij hebt. Volkseenheid en raszuiverheid heb ik werkelijk nog nooit gehoord van FvD, waarschijnlijk haal je dit uit een soort van guilty-by-association constructie?
Individuen met hetzelfde gedachtegoed, namelijk het linkse. En dan massaal. snap je ? En dan stel jij dat ik in mijn eentje demoniseer XD snap je de discrepantie?quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:09 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Impliceer je nu dat 'linkse mensen' als groep demoniseren, maar de individuen waaruit de groep bestaat niet?
Want anders snap ik echt niet op welke manier je mijn poging om jouw hypocrisie aan te tonen probeert onderuit te halen.
'Nou, bij bankiersfraude bijvoorbeeld, want we weten natuurlijk allemaal dat dat typisch..."quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waarom is benoemen van ras nodig?
Allerlei praktijkvoorbeelden van linkse indoctrinatie.quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:10 schreef speknek het volgende:
[..]
Wat zou ik daar moeten zien? Behalve gejammer van snowflakes.
En waarom bestaat het niet? Ik moet het wel echt uit je trekken he. Zo zie je maar weer, links is niet geïnteresseerd in het nastreven van de waarheid.quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:11 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Graag gedaan.
Ik geloof er niet in omdat het niet bestaat.
Wegens opsporingsmogelijkheden bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waarom is benoemen van ras nodig?
Weinig overtuigende voorbeelden tot nu toe....quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:13 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Allerlei praktijkvoorbeelden van linkse indoctrinatie.
Dan ben je strafbaar waarschijnlijk. Je bent geen politieke partij. Overigens ben ik het met je eens dat het meer een symbool-actie is en goed voor het archief.quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:15 schreef Jigzoz het volgende:
Ik geloof dat er onderaan de streep niks verandert door dat FvD-meldpunt. Als ik van het weekend tijd en zin heb, zet ik wel even een meldpunt op waar mensen FvD-sympathisanten aan kunnen geven.
Ja, kom op. Waarom bestaat god niet, waarom bestaat bigfoot niet, waarom bestaat het monster van Loch Ness niet en ga zo maar door. Nogmaals: zo werkt dat niet. Dat is gewoon logica les 1.quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:14 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
En waarom bestaat het niet? Ik moet het wel echt uit je trekken he. Zo zie je maar weer, links is niet geïnteresseerd in het nastreven van de waarheid.
Waarin op een screen staat dat baudet nazi gedachtengoed heeft.. en nog wel meer.quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:16 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Weinig overtuigende voorbeelden tot nu toe....
Een overzichtje waarbij bijvoorbeeld klimaatopwarming en vegetarische suggesties in de aula (waarschijnlijk?) worden weggezet als 'linkse indoctrinatie'...
Vergelijk je nu massa-immigratie met Bigfoot en God? Je antwoorden worden steeds mooier:Dquote:Op vrijdag 5 april 2019 19:17 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, kom op. Waarom bestaat god niet, waarom bestaat bigfoot niet, waarom bestaat het monster van Loch Ness niet en ga zo maar door. Nogmaals: zo werkt dat niet. Dat is gewoon logica les 1.
Nee, dat snap ik niet. Waarom kan je niet demoniseren als individu?quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:12 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Individuen met hetzelfde gedachtegoed, namelijk het linkse. En dan massaal. snap je ? En dan stel jij dat ik in mijn eentje demoniseer XD snap je de discrepantie?
Ja. Het zijn namelijk allemaal voorbeelden van zaken waarin sommige mensen nu eenmaal geloven en andere niet. De bewijslast ligt altijd bij hen die er wél in geloven.quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:18 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Vergelijk je nu massa-immigratie met Bigfoot en God? Je antwoorden worden steeds mooier:D
Oh en Loch Ness monster:P
Ja, als een stelling in een les maatschappijleer, waarover gediscussieerd moet worden.quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:17 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Waarin op een screen staat dat baudet nazi gedachtengoed heeft.. en nog wel meer.
Dat kan wel, maar daar ging het niet over. En dat dacht jij wel. En daar zei ik wat over. En etc.quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:19 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Nee, dat snap ik niet. Waarom kan je niet demoniseren als individu?
Jij maakt van een feitelijke discussie een soort religie wat niet aantoonbaar zou zijn. Dit gaat echt ver ouwe.quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:20 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja. Het zijn namelijk allemaal voorbeelden van zaken waarin sommige mensen nu eenmaal geloven en andere niet. De bewijslast ligt altijd bij hen die er wél in geloven.
Ik denk niet dat je erg veel van bovenstaande begrepen hebt.quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:21 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Jij maakt van een feitelijke discussie een soort religie wat niet aantoonbaar zou zijn. Dit gaat echt ver ouwe.
Ja. Al 20 jaar.quote:Sta jij voor de klas?
Haha nou i rest my case. Ongelofelijk. Het tekort aan leraren moet wel echt schrijnend zijn.quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:22 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je erg veel van bovenstaande begrepen hebt.
[..]
Ja. Al 20 jaar.
Maar nog lang niet zo groot als het tekort aan FOK!'ers.quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:23 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Haha nou i rest my case. Ongelofelijk. Het tekort aan leraren moet wel echt schrijnend zijn.
Omdat de indoctrinatie echt van de laatste 20-30 jaar is. Er zijn enorm veel oude stemmers door de vergrijzing, dus het is vrij logisch. De aankomende jeugd is ontzettend links.quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:25 schreef Puddington het volgende:
Ik snap niet waarom als er zo'n linkse indoctrinatie is op scholen je dat niet in het stemgedrag terug ziet. Het doel van indoctrinatie lijkt me toch dat je de mening van een ander naar de jouwe zet, maar toch stemt Nederland grotendeels VVD. Hoe valt dat met elkaar te rijmen?
Je lult uit je nek, de FvD heeft geen enkel wettelijk recht wat ik niet heb als persoon. Als de FvD een meldpunt mag inrichten voor leraren dan mag ik dat ook.quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:17 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Dan ben je strafbaar waarschijnlijk. Je bent geen politieke partij. Overigens ben ik het met je eens dat het meer een symbool-actie is en goed voor het archief.
Dat heb ik ook al een aantal malen in de diverse topics hierover gevraagd.quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:25 schreef Puddington het volgende:
Ik snap niet waarom als er zo'n linkse indoctrinatie is op scholen je dat niet in het stemgedrag terug ziet. Het doel van indoctrinatie lijkt me toch dat je de mening van een ander naar de jouwe zet, maar toch stemt Nederland grotendeels VVD. Hoe valt dat met elkaar te rijmen?
Een politiek figuur mag aanzienlijk meer dan een normale burger. Dat is gewoon een feit.quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:26 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Je lult uit je nek, de FvD heeft geen enkel wettelijk recht wat ik niet heb als persoon. Als de FvD een meldpunt mag inrichten voor leraren dan mag ik dat ook.
Je liegt.quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:27 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Een politiek figuur mag aanzienlijk meer dan een normale burger. Dat is gewoon een feit.
Nou nee. Veel gezochte dingen en gejank over losse grapjes of discussieonderwerpen die de sneeuwvlokjes niet zint. Je zal wel niet mogen praten over of Baudet een racist is. Je mag ook echt niks zeggen van die rechtse censuurhuilies. Met hun Instagram over (nauwelijks) microaggressies en gehuil om een safe space.quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:13 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Allerlei praktijkvoorbeelden van linkse indoctrinatie.
Hoeveel leraren noemen Klaver een racist?quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:28 schreef speknek het volgende:
[..]
Nou nee. Veel gezochte dingen en gejank over losse grapjes of discussieonderwerpen die de sneeuwvlokjes niet zint. Je zal wel niet mogen praten over of Baudet een racist is. Je mag ook echt niks zeggen van die rechtse censuurhuilies. Met hun Instagram over (nauwelijks) microaggressies en gehuil om een safe space.
En toch stemmen jongeren grotendeels VVD, CDA en D66. https://nos.nl/l/2223863quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:26 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Omdat de indoctrinatie echt van de laatste 20-30 jaar is. Er zijn enorm veel oude stemmers door de vergrijzing, dus het is vrij logisch. De aankomende jeugd is ontzettend links.
Lekker links van je, problemen mogen weer eens niet benoemd worden hoor.quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:29 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Hoeveel leraren noemen Klaver een racist?
Dat is een mening, geen feit.quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:30 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
https://www.rtlnieuws.nl/(...)s-wilders-heeft-meer
Nou met het volledig instemmen van het klimaatakkoord kan je geen van die partijen centrum of rechts noemen. Het is een behoorlijk links beleid.quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:31 schreef Puddington het volgende:
[..]
En toch stemmen jongeren grotendeels VVD, CDA en D66. https://nos.nl/l/2223863
Niet echt Linkse partijen. Hoe verklaar je die?
Door links gecreëerde onzin bedoel je. Ik zie het al aan je reactie, het is een gevoel, er zit verder geen denkwerk achter.quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:31 schreef speknek het volgende:
[..]
Lekker links van je, problemen mogen weer eens niet benoemd worden hoor.
Je liegt weer. Het klimaatakkoord is niet links.quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:32 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Nou met het volledig instemmen van het klimaatakkoord kan je geen van die partijen centrum of rechts noemen. Het is een behoorlijk links beleid.
Het zou discriminatie zijn op grond van politieke voorkeur. En dus strafbaar.quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:32 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is een mening, geen feit.
Ik zie nog steeds geen enkele onderbouwing voor de bewering dat ik geen meldpunt zou mogen inrichten voor FvD indoctrinatie.
LOL ik neem jou niet meer serieus.quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:33 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Je liegt weer. Het klimaatakkoord is niet links.
Zoals nu wordt gedaan met Linkse leraren?quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:34 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Het zou discriminatie zijn op grond van politieke voorkeur. En dus strafbaar.
Ik ben geen expert in rechten, maar volgens mij valt het dan onder bestuursrecht. Omdat het een vereniging betreft, namelijk FvD. Jij valt onder het burgerstrafrecht.quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:35 schreef Puddington het volgende:
[..]
Zoals nu wordt gedaan met Linkse leraren?
Je kan bijna het kwartje horen vallen. Bijna.
Discriminatiezaken vallen nog altijd onder de grondwet, waar zowel bestuurs als burgerrecht aam onderhevig is.quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:37 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Ik ben geen expert in rechten, maar volgens mij valt het dan onder bestuursrecht. Omdat het een vereniging betreft, namelijk FvD. Jij valt onder het burgerstrafrecht.
Ja maar worden wel behandeld volgens hun eigen rechten. Net zoals dat militair personeel andere wetten heeft en een "andere behandeling". Dit zou ook wel eens in de grondwet kunnen staan, nogmaals zo ingevoerd ben ik nietquote:Op vrijdag 5 april 2019 19:38 schreef Puddington het volgende:
[..]
Discriminatiezaken vallen nog altijd onder de grondwet, waar zowel bestuurs als burgerrecht aam onderhevig is.
Jij doelt op diplomatieke onschendbaarheid waarschijnlijk?quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:41 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Ja maar worden wel behandeld volgens hun eigen rechten. Net zoals dat militair personeel andere wetten heeft en een "andere behandeling". Dit zou ook wel eens in de grondwet kunnen staan, nogmaals zo ingevoerd ben ik nietMaar ik weet zeker dat politici extra bescherming genieten.
Diplomatieke onschendbaarheid is er maar 1, er zijn meer maatregelen die zijn bedoelt om politici vrijheid te geven. We hebben een rechtsjurist nodig.quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:44 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Jij doelt op diplomatieke onschendbaarheid waarschijnlijk?
Maar nee, dat geldt niet voor alle politici, en nee, dat is geen vrijbrief om overal maar mee weg te komen.
Doordat het onderwijs, zeker waar men geld kan verdienen, helemaal niet meer links is.quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:31 schreef Puddington het volgende:
[..]
En toch stemmen jongeren grotendeels VVD, CDA en D66. https://nos.nl/l/2223863
Niet echt Linkse partijen. Hoe verklaar je die?
Dit dus. En dat maakt die FvD-hetze niets anders dan een heksenjacht.quote:Op vrijdag 5 april 2019 20:49 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Doordat het onderwijs, zeker waar men geld kan verdienen, helemaal niet meer links is.
Kinderen en jongeren worden echt niet alleen maar gevormd door het onderwijs. De hele maatschappij waarin ze opgroeien en hun ouders vormen hun jeugd, zelfbeeld en uitgangspunten natuurlijk evengoed.quote:Op vrijdag 5 april 2019 20:49 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Doordat het onderwijs, zeker waar men geld kan verdienen, helemaal niet meer links is.
Na de oorlog had men idealen.quote:Op vrijdag 5 april 2019 21:03 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Kinderen en jongeren worden echt niet alleen maar gevormd door het onderwijs. De hele maatschappij waarin ze opgroeien en hun ouders vormen hun jeugd, zelfbeeld en uitgangspunten natuurlijk evengoed.
Een verklaring waarom jongeren tegenwoordig steeds minder links zijn, in tegenstelling tot wat sommige FvD aanhangers dus beweren, is dat mensen al 30 jaar in een samenleving opgroeien waarin we steeds meer zijn geloven in de meritocratische gedachte, in individualisering en dat vooral iedereen zélf verantwoordelijk is voor zijn eigen geluk.
Dat heeft ook zijn weerslag in hoe ouders hun kinderen opvoeden, met welke vanzelfsprekendheden kinderen opgroeien en hoe kinderen aankijken tegen mensen die minder goed meekomen in de samenleving.
Daarom hebben veel mensen - naar mijn mening - dat hele "neoliberale denken" geinternaliseerd, en staan ze er niet eens meer bij stil dat sommige uitgangspunten ook anders kunnen worden bekeken (en wellicht genuanceerder liggen).
Tot en met de jaren 70 lag er veel meer nadruk op sociologische aspecten en leek er veel meer inlevingsvermogen in elkaar, en daarmee de bereidheid om zelf een veer te laten ten bate van een ander.
Hoewel ik zelf de jaren 70 niet heb meegemaakt, maar wat ik ervan heb meegekregen althans.
Maar bovenstaande ontwikkeling weerlegt naar mijn mening het beeld dat de jongeren van tegenwoordig overwegend en overtuigd links zouden zijn.
Ik denk dat het geval "massa-immigratie" meer een kwestie van semantiek is. Persoonlijk vind ik dat je de immigrantenstromen van de afgelopen 50 jaar in hun totaliteit massaal kunt noemen. Cumulatief gaat het om miljoenen personen. Inmiddels vormen niet-westerse immigranten en hun directe nakomelingen als herkenbare culturele groepen een significant percentage van de bevolking van West-Europa, en de groei gaat de komende decennia doorzetten. In de recente geschiedenis van Europa is zoiets bij mijn weten niet eerder vertoond.quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:20 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja. Het zijn namelijk allemaal voorbeelden van zaken waarin sommige mensen nu eenmaal geloven en andere niet. De bewijslast ligt altijd bij hen die er wél in geloven.
Goed punt. Vraag is dan: hebben we dan al een miljoen immigranten gehad? Volgens mij is het antwoord nee. Zeker niet als je het aantal remigranten er vanaf haalt.quote:Op vrijdag 5 april 2019 22:50 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ik denk dat het geval "massa-immigratie" meer een kwestie van semantiek is. Persoonlijk vind ik dat je de immigrantenstromen van de afgelopen 50 jaar in hun totaliteit massaal kunt noemen. Cumulatief gaat het om miljoenen personen. Inmiddels vormen niet-westerse immigranten en hun directe nakomelingen als herkenbare culturele groepen een significant percentage van de bevolking van West-Europa, en de groei gaat de komende decennia doorzetten. In de recente geschiedenis van Europa is zoiets bij mijn weten niet eerder vertoond.
Maar goed, een ander bekijkt immigratie misschien zuiver op jaarbasis en ziet er dan geen massaliteit in. Dat kan natuurlijk ook.
Ik doelde meer op West-Europa als geheel. Wat in Nederland precies de verhouding is tussen blijvers en remigreerders weet ik niet. In recente jaren heb je natuurlijk de grote asielinstroom gehad, maar het is onbekend welk percentage daarvan zich hier uiteindelijk permanent gaat vestigen. (De remigratie naar Syrië lijkt nog niet echt op gang te komen.)quote:Op vrijdag 5 april 2019 22:53 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Goed punt. Vraag is dan: hebben we dan al een miljoen immigranten gehad? Volgens mij is het antwoord nee. Zeker niet als je het aantal remigranten er vanaf haalt.
Nee, dat is het niet. En daarmee stel je dus dat het FvD strafbaar is, volgens jou.quote:Op vrijdag 5 april 2019 19:34 schreef DoubleUU het volgende:
[..]
Het zou discriminatie zijn op grond van politieke voorkeur. En dus strafbaar.
Reactie idealen zijn meestal geen realistische idealen.quote:Op vrijdag 5 april 2019 22:14 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Na de oorlog had men idealen.
Een klein deel heeft dat nog maar het gros niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |