Iemand91 | zondag 24 februari 2019 @ 19:13 |
Bron: Parool | |
Iemand91 | zondag 24 februari 2019 @ 19:14 |
![]() https://www.nationalgeographic.nl/missie-f-16 Met vanavond om 21:00 uur aflevering 1:
| |
Sunri5e | zondag 24 februari 2019 @ 19:23 |
Wanneer komt hij terug van de c-check? | |
Viezze | zondag 24 februari 2019 @ 20:36 |
C-check is ongeveer twee weken, dus waarschijnlijk volgend weekend | |
Pino112 | maandag 25 februari 2019 @ 22:15 |
Beetje turbulentie ![]() | |
flipsen | maandag 25 februari 2019 @ 22:33 |
Wtf, dat ziet er wel hl raar uit ![]() | |
Sunri5e | dinsdag 26 februari 2019 @ 20:18 |
Waarom moet de overheid nou weer een aandeel hebben in een commercieel bedrijf? | |
Drekkoning | dinsdag 26 februari 2019 @ 20:22 |
Werkgelegenheid beschermen. Is een groot en belangrijk bedrijf, ook ivm de positie van Schiphol. | |
Iemand91 | dinsdag 26 februari 2019 @ 20:24 |
Ben benieuwd hoe de Franse kant nu gaat steigeren... | |
Sunri5e | dinsdag 26 februari 2019 @ 20:26 |
Waarom zou je dat eerste willen? Mag wat kosten.... | |
Sunri5e | dinsdag 26 februari 2019 @ 20:27 |
Idd. Ik ben ook benieuwd hoe zo'n aandelen aankoop gaat. Zit een mannetje van de overheid dan via DeGiro de hele dag aandelen te kopen? ![]() | |
Drekkoning | dinsdag 26 februari 2019 @ 20:29 |
Schiphol speel toch wel een belangrijke rol in onze economie. Maarja, een discussie over de wenselijkheid van een volledig kapatilistische economie zonder overheidsbemoeienis op belangrijke spelers is niet echt on topic hier ![]() | |
Drekkoning | dinsdag 26 februari 2019 @ 20:29 |
Se mettre en grve! | |
DeeBee | dinsdag 26 februari 2019 @ 21:18 |
En maar klagen over staatssteun elders in de wereld aan luchtvaartmaatschappijen...
| |
Iemand91 | dinsdag 26 februari 2019 @ 21:45 |
Zit natuurlijk wel verschil tussen staatsteun en een staat die aandelen koopt. Overigens; ook al koopt de Nederlandse staat evenveel aandelen als de Franse; de komende 2 jaar behoudt de Franse staat alsnog tweemaal zoveel stemrecht dan Nederland bij de AF/KLM-holding. | |
Viezze | dinsdag 26 februari 2019 @ 21:51 |
Hoe zit dat laatste dan? ![]() | |
Iemand91 | dinsdag 26 februari 2019 @ 21:59 |
Nee; ABN Amro ![]() Kamerbrief Aankoop aandelen Air France-KLM De Franse Florange wet. Een in 2014 van kracht geworden wet die aandeelhouders die hun aandelen langer dan 2 jaar vasthouden automatisch dubbel stemrecht geven, tenzij 2/3 van de aandeelhouders tegen stemt. Vlak voordat de AF/KLM aandeelhouders hierover zouden stemmen (mei 2015) kocht de Franse staat voor zo'n 33 - 45.9 miljoen euro aan aandelen van de holding waarmee ze van 15,9 naar 17,6% van de aandelen gingen en zo tijdens die vergadering genoeg stemrecht kregen waardoor ze een motie konden blokkeren die het one-share-one-vote systeem wilde behouden. [ Bericht 5% gewijzigd door Iemand91 op 26-02-2019 22:06:27 ] | |
Iemand91 | donderdag 28 februari 2019 @ 09:58 |
IAG verruilt British Airways 747’s voor Boeing 777-9’s
![]() | |
Hojdhopper | donderdag 28 februari 2019 @ 13:53 |
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe die shareholder structure precies in elkaar zit. Welke grote investeerders er nog meer aandelen hebben. | |
Fred | donderdag 28 februari 2019 @ 14:06 |
Luchtvaartnieuws heeft het voor je uitgezocht: https://www.luchtvaartnie(...)s-van-air-france-klm Edit: die hebben gewoon dat plaatje uitgeschreven zie ik nu ![]() | |
UIO_AMS | donderdag 28 februari 2019 @ 14:21 |
Zo de tyfus. Behoorlijke rukwinden wel. | |
flipsen | donderdag 28 februari 2019 @ 15:57 |
Ik ben wel benieuwd naar de reacties hierop van echte piloten. Dit heeft volgens mij niets meer met wind(shear) ofzo te maken, dit lijkt veel meer op bizar overcorrigeren... Wie o wie heeft er meer inzicht? | |
Iemand91 | donderdag 28 februari 2019 @ 16:24 |
Voor de spotters; over ongeveer een half uur sluit het Panoramaterras en blijft het zo'n 4 maanden dicht. Panoramaterras Schiphol tijdelijk dicht: "Ik kijk mijn ogen uit!"
| |
Hojdhopper | vrijdag 1 maart 2019 @ 11:52 |
Haha ja.. en gaat mij er om wie onder die "others" valt. ![]() | |
NewHorizon | vrijdag 1 maart 2019 @ 12:27 |
Het is lastig te zeggen, maar sowieso zie je dat de eerste configuratieveranderingen vrij laat komen wat erop kan wijzen dat ze een windshear escape vliegen. Maar de rolbewegingen zien er wel apart uit ja. Kan pilot induced zijn, maar kan ook voortkomen uit flight control problemen. Of het is echt zo een bizarre wind daar, staat er wel om bekend. Zelf nooit Airbus gevlogen, dus kan daar niet veel over zeggen ![]() | |
flipsen | vrijdag 1 maart 2019 @ 13:21 |
Dank voor je antwoord! Een probleem met de flight controls vermoed ik ook een beetje eerlijk gezegd. Maar ik ben geen piloot he ![]() Worden dit soort go-around´s eigenlijk gelogd? Is er info terug te vinden over specifiek deze vlucht? Of blijft het lekker speculeren op forums? ![]() | |
NewHorizon | vrijdag 1 maart 2019 @ 13:27 |
Nee, info over dit soort zaken zal je niet snel vinden. Alleen grotere incidenten en ongelukken krijgen uitgebreide en openbare onderzoeken. Dus ja, het blijft bij wild speculeren ![]() | |
DeeBee | vrijdag 1 maart 2019 @ 13:38 |
http://avherald.com/h?article=4c4c5396&opt=0![]() KOEKOEK | |
Fred | vrijdag 1 maart 2019 @ 14:34 |
Vogels van rechts hebben voorrang! ![]() | |
Iemand91 | vrijdag 1 maart 2019 @ 14:53 |
British Airways heeft officieel haar 3e retro livery aangekondigd; de 747-400 G-BNLY krijgt de Landor livery. Interessant detail is dat ze de eerste 9 jaar deze livery ook heeft gedragen: ![]() De 747 is afgelopen maandag naar Dublin gevlogen voor repaint. De eerste BA retro-jet was G-BYGC met de BOAC livery en de tweede een A319 (G-EUPJ) die de BEA livery krijgt: ![]() | |
shiz | vrijdag 1 maart 2019 @ 15:11 |
Nog meer retro: https://www.austrianwings(...)-erstflug-gestartet/ • https://www.austrianwings(...)n-wien-eingetroffen/ Nice throwback ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 1 maart 2019 @ 17:26 |
Ze hebben alleen maar aandelen gekocht. Hoe is dat staatssteun? | |
DeeBee | vrijdag 1 maart 2019 @ 17:33 |
Dat is toch gemeenschapsgeld wat in een commercieelbedrijf wordt geinvesteerd? Hoogst ongebruikelijk en absoluut niet de rol van een overheid. Daarnaast is het duidelijk dat ze hoe dan ook hun strategisch belang willen vertegenwoordigen, dus het geen rationele belegger zal zijn maar eentje die ze tot in lengte van dagen zal steunen... Het geeft wel een weeffout aan wat betreft (flag)carriers in Europa: er is een te grote maatschappelijke afhankelijkheid, maar het zijn wel commerciele bedrijven geworden. Echter weten deze bedrijven ook dat ze soort van 'too big to fail zijn' (zie Alitalia), want een land kiest nagenoeg altijd eieren voor z'n geld om international luchtverkeer te behouden... Dat levert dan weer idiote bedrijfsvoering op bij de maatschappijen (zie een Air France waar iedereen ook wel weet dat ze nooit failliet zullen gaan), echt een vicieuze cirkel zo... | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 1 maart 2019 @ 17:46 |
Die aandelen waren eerst van iemand anders, dus AF-KL 'voelt' daar financieel niets van. Met rationeel bedoel je 'hebzuchtig', zeker? Sabena, Swissair? Volgens mij is Alitalia meer een uitzondering dan de regel. De andere grote Europese flagcarriers doen het, voor zover ik weet, gewoon helemaal zelf. | |
DeeBee | vrijdag 1 maart 2019 @ 18:03 |
Dat was mijn punt niet, het is niet de taak van de staat om te investeren in bedrijven, ze zijn toch geen hedge fund? Overigens merken ze er hoogstwaarschijnlijk wel wat van, vanwege een verhoogde aandelenprijs als reactie op het oneindige vertrouwen van de Nederlandse staat. Sabena en Swissair zijn verdwenen 'merken', die landen verloren niet hun complete connectiviteit met de rest van de wereld bij die faillisementen, dus niet echt relevante voorbeelden. En het 'zelf doen' valt nog maar te bezien, aangezien we nu in een positieve periode zitten. En wat dat betreft is de staat dus wel een irrationele aandeelhouder, want die hebben nu hun hand laten zien en zeggen effectief we houden tot in lengte van dagen die aandelen om de bereikbaarheid van Nederland te kunnen garanderen... Overigens is vooral Ben Smith maar een koekenbakker, want zijn keuze dat iedereen maar AF moet volgen is hoogst opmerkelijk (en het enige argument is dat ze de grootste in de groep zijn?). Matig bedrijfresultaat, ziekelijk hoge kosten, ongelofelijke inefficientie, vrij raar om dan dat als voornaamste merk in de groep te willen gaan voeren... Meest gunstig zou nog zijn als een Amerikaanse carrier KL uitkoopt denk ik, zou best goed kunnen werken misschien. Al gaat KL Europees gezien dan weer kopje onder, er valt niet op te boksen tegen IAG en LH group... Maar AF-KL gaat ook nooit meer goedkomen na dit gedoe... | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 1 maart 2019 @ 18:10 |
Arbitrair. Als een onderneming heel belangrijk is voor je economie, waarom niet Tuurlijk zijn het relevant voorbeelden. Het waren allebei flag carriers. Klinkt als een rationele beslissing. in ieder geval niet gedreven door hebzucht. Hebzucht is niet rationeel, namelijk. Wat hij met Air Canada heeft gedaan, is wel een succesverhaal. Dan verdwijnt de naam KLM zeker. | |
Drekkoning | vrijdag 1 maart 2019 @ 18:10 |
Lijkt mij dat het jist de taak is van de overheid om de economie en werkgelegenheid zoveel mogelijk proberen te beschermen ![]() | |
shiz | vrijdag 1 maart 2019 @ 18:38 |
Die airline kende ik nog niet. | |
#ANONIEM | zaterdag 2 maart 2019 @ 01:46 |
Zaventem heeft er na het faillissement van Sabena 14 jaar (2000-2014) over gedaan om de oude passagiersaantallen weer te behalen. Sterker nog, het aantal vliegbewegingen van topjaar 2000 is zelfs nooit meer gevenaard. Het verdwijnen van Sabena heeft ertoe geleid dat de Belgische luchtvaartsector een enorme opdonder heeft gekregen die het eigenlijk nooit meer te boven is gekomen. Dus ja, dat is zeker een heel relevant voorbeeld. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 02-03-2019 01:51:53 ] | |
Iemand91 | zaterdag 2 maart 2019 @ 14:27 |
'She flies! Concorde flies at last!' Exact 3 weken na de eerste vlucht van de Boeing 747 maakte in Frankrijk de Concorde haar allereerste vlucht. Dit zou de toekomst worden; de geschiedenis oordeelde echter anders... Om 15:38 uur vertrok 001 met gezagvoerder Andr Turcat vanaf Toulouse voor een vlucht van 28 minuten ![]() ![]() ![]() ![]() Flight crew van links naar rechts: Andr Turcat (director of Flight trials in South-Aviation, Pilot and Flight Captain), Jacques Guignard (co-pilot), Henri Perrier (flight engineer) and Michel Retif (flight mechanic) ![]() Video van de eerste vlucht: Airbus heeft vandaag een artikel online gezet: https://www.airbus.com/newsroom/stories/concorde-day.html En een video op Youtube gezet: En ik beveel van harte de volgende documentaire aan; Concorde: A Supersonic Story: En dit is een van mijn favoriete videos op Youtube ![]() En 15 jaar later hebben ze het filmpje nog eens overgedaan. ![]() [ Bericht 7% gewijzigd door Iemand91 op 02-03-2019 15:41:39 ] | |
Sunri5e | zaterdag 2 maart 2019 @ 16:20 |
Blijft een mooi toestel! | |
#ANONIEM | zondag 3 maart 2019 @ 00:02 |
Gave docu inderdaad! Helaas zelf veel te jong om ooit de kans gehad te hebben om erin te vliegen ![]() Het dichtste dat ik er bij kom zijn bezoekjes aan de concorde room op LHR ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 03-03-2019 00:02:46 ] | |
Nieuwschierig | zondag 3 maart 2019 @ 12:23 |
Hij kan nog heel aardig balletje hoog houden, voor een keeper ![]() In Hermeskeil in de Duitse Eifel staat langs de straat een Russische Concorde waar je in kunt. Dam krijg je een beetje het idee hoe het is om te vliegen in een cabine die niet veel breder is dan een treinwagon. | |
Fred | zondag 3 maart 2019 @ 12:40 |
Een Embraer of Bombardier levert dezelde ervaring op. | |
OEM | zondag 3 maart 2019 @ 15:08 |
Dat is geen Tu-144, maar een houten replica van Concorde. De enige Tu-144 buiten Rusland/USSR staat in Sinsheim (staat ook een Concorde). Aanrader trouwens: Auto & Technik Museum in Sinsheim en het zustermuseum Technik Museum in Speyer. | |
Sunri5e | maandag 4 maart 2019 @ 10:29 |
Zijn er hier op het forum mensen die kunnen zien welk registratie er voor een bepaalde vlucht ingeroosterd staat? | |
Drekkoning | maandag 4 maart 2019 @ 10:46 |
Je kan hier kijken voor schiphol vandaag: http://schiphol.dutchplanespotters.nl/ | |
Sunri5e | maandag 4 maart 2019 @ 10:56 |
Dat wist ik. Maar ik weet dat sommige mensen inzicht hebben in de planning van bijvoorbeeld aanstaande vrijdag. | |
Iemand91 | maandag 4 maart 2019 @ 12:32 |
![]() | |
Iemand91 | maandag 4 maart 2019 @ 19:34 |
![]() ![]() ![]() | |
Xtreem | dinsdag 5 maart 2019 @ 06:10 |
My god, van de runway gaan lijkt me al 'een ervaring' an sich, maar om een deel van de landing gear te zien parkeren in de motor vlak naast je window seat.... ![]() | |
Iemand91 | dinsdag 5 maart 2019 @ 12:05 |
Volgende week gaat het gebeuren; de roll-out van de Boeing 777X:
![]() ![]() (Let ook op het formaat van de folding wingtips links op beeld! ![]() | |
DeeBee | dinsdag 5 maart 2019 @ 12:21 |
Wat een monsterlijk grote unit. Grappig dat ze er als winglets uit zien zo, die tips. ![]() | |
Iemand91 | donderdag 7 maart 2019 @ 20:26 |
Vanmiddag is de KLM 777-200ER PH-BQD teruggekeerd vanuit Manchester met de nieuwe livery:![]() Bron: https://www.instagram.com/p/But8xXMB3U1/ Bij deze is dus ook van elk type in de gehele KLM (Cityhopper) vloot in ieder geval 1 toestel te vinden met deze livery. | |
flipsen | vrijdag 8 maart 2019 @ 11:31 |
Gisteravond op Aeroparque Jorge Newberry (nationale vliegveld Buenos Aires):![]() Ging om een medisch vliegtuig dat per se tijdens een flinke regen- en onweersbui wilde vertrekken andere bron heeft het over landen. Vliegtuigen werden omgeleid naar Ezeiza (internationale vliegveld) en zelfs Mar del Plata. Lekker dan, kan je daarna nog 5,5 uur in de bus naar Buenos Aires ![]() Bron: https://www.lacapitalmdp.(...)los-a-mar-del-plata/ Meer info in het Engels: https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=222726 Opruimen duurde niet zo lang kennelijk, want vanaf 23:00 waren er alweer vliegbewegingen. | |
#ANONIEM | vrijdag 8 maart 2019 @ 23:18 |
Ryanair Boeing 737 maakt zeemeeuwenpuree https://www.luchtvaartnie(...)enpuree#.XILpbClcEY0 Mooie video van het vliegveld in Barcelona ![]() | |
Iemand91 | zaterdag 9 maart 2019 @ 11:12 |
G-BNLY 'City of Swansea' is nu onderweg van Dublin naar Heathrow met haar "nieuwe" Landor livery: ![]() ![]() ![]() ![]() https://www.flightradar24.com/BAW100Y/1fbea3aa | |
Pino112 | zondag 10 maart 2019 @ 09:43 |
| |
Drekkoning | zondag 10 maart 2019 @ 10:01 |
Oei oei oei... naast dat dit berhaupt vreselijk nieuws is, kan dit zomaar eens enorme consequenties gaan hebben voor de MAX. Als het weer hetzelfde systeem is... | |
Peterselieman | zondag 10 maart 2019 @ 10:38 |
Een eerste indicatie lijkt wel wat die richting op te wijzen: https://www.upinthesky.nl(...)-737-max-neergestort | |
KolonelBroodje | zondag 10 maart 2019 @ 10:57 |
We zijn inmiddels twee uur verder sinds het eerste bericht en er is nog steeds geen foto of filmpje. Best vreemd, zeker zo dichtbij een stad van meer dan 3 miljoen inwoners en de plek waar die zou zijn gecrasht is een stad van 170.000 inwoners. Het is daar ook gewoon overdag. | |
Drekkoning | zondag 10 maart 2019 @ 11:10 |
Eeeuhh.. Het is daar niet zoals in Nederland, waar je gewoon even op je fiets stapt en er naar toe fietst he. | |
Fred | zondag 10 maart 2019 @ 11:10 |
Tragisch ![]() Een defect aan een toestel is n ding, maar vervolgens is maar net de vraag wat de airline en de piloten er mee doen. In het geval van Lion Air was er een defect en is men er toch mee gaan vliegen. Dat hoeft geen probleem te zijn (zo'n toestel heeft meerdere hoogtemeters, maar dan moet je wel weten hoe je moet handelen (dat ging met [url=8509https://en.wikipedia.org/wiki/Korean_Air_Cargo_Flight_8509]Korean Air Cargo Flight[/url] ook niet helemaal lekker: hoogtemeter stuk, crew wist het niet en ook nog een belabberde crew resource management)) Daarnaast is het niet de eerste keer dat een net geleverd toestel van Ethopian crast (Ethiopian Airlines Flight 409 was ook maar een paar maanden bij de airline toen het crashte) en ook twee eerdere crashes met een 737 (-200 en -400) waren relatief kort nadat het toestel aan de airline was geleverd. Misschien dat de training van de piloten te gemakkelijk is gemaakt onder het mom "Een 737-MAX lijkt heel veel op een 737-NG, dus een piloot kan er zo mee vliegen. Maar goed, allemaal speculatie. Hopelijk geven de onderzoeksrapporten een goed beeld van de chain of events die leidden tot deze crash. | |
KolonelBroodje | zondag 10 maart 2019 @ 11:13 |
Dat weet ik maar dit is wel raar. Ik had op zijn minst een rookpluim of iets dergelijks verwacht. Ik ben zelf net 2 weken terug van een rondreis door Oeganda, Kenia en Tanzania en er zijn best veel mensen met een telefoon met camera. | |
Fred | zondag 10 maart 2019 @ 11:29 |
nvm, deze post was op verkeerde informatie gebaseerd. [ Bericht 93% gewijzigd door Fred op 10-03-2019 11:38:37 ] | |
Drekkoning | zondag 10 maart 2019 @ 11:46 |
Geen overlevenden ![]() | |
Kleffe_Dop | zondag 10 maart 2019 @ 11:56 |
Pfff.. klinkt niet goed voor de MAX inderdaad. Toestel was geleverd op 15 November 2018. | |
Pino112 | zondag 10 maart 2019 @ 13:29 |
Vijf Nederlanders. | |
gijsman | zondag 10 maart 2019 @ 15:43 |
https://www.ad.nl/dossier(...)n-airlines~abfe8c9e/ | |
shiz | zondag 10 maart 2019 @ 15:55 |
Not much left... http://avherald.com/h?article=4c534c4a&opt=0 | |
Awsom | zondag 10 maart 2019 @ 16:14 |
Dit zijn inmiddels 5 Duitsers geworden. NWS / Vliegtuigramp in Ethiopi | |
Iemand91 | zondag 10 maart 2019 @ 19:35 |
https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=222805 ![]() | |
spapaars | maandag 11 maart 2019 @ 03:52 |
China houdt Boeing 737 Max voorlopig aan de grond. https://www.ad.nl/buitenl(...)n-de-grond~aa670d62/ | |
Xtreem | maandag 11 maart 2019 @ 06:30 |
Misschien nog wel het meest verrassend dat AF met een A380 op ivoorkust vliegt?! | |
Iemand91 | maandag 11 maart 2019 @ 12:17 |
Evenals Cayman Airways (hoewel die maar 2 737 MAX 8 toestellen in de vloot hebben). Tevens stelt Boeing de roll-out en feestelijkheden rondom de 777X uit; die zou woensdag plaatsvinden. Historische connecties en Abidjan als regionale hub (AF/KLM heeft ook aandelen in de flag carrier van Ivoorkust Air Cte d'Ivoire). | |
Hyperdude | maandag 11 maart 2019 @ 14:30 |
Aardig artikel uit 2018 over invoering MCAS (automatic trim) bij de 737-MAX. https://leehamnews.com/20(...)losed-to-the-pilots/ | |
Iemand91 | maandag 11 maart 2019 @ 14:40 |
Meer landen en maatschappijen houden de 737 MAX aan de grond. - Alle Chinese maatschappijen (96 toestellen; China Southern Airlines, China Eastern Airlines, Air China, Hainan Airlines en Shandong Airlines, Shanghai Airlines, Xiamen Airlines, Okay Airways, Shenzhen Airlines, Kunming Airlines, 9 Air, Lucky Air en Fuzhou Airlines) - Alle Indonesische maatschappijen (Lion Air en Garuda, samen 12 toestellen) - Ethiopian Airlines (resterende 4 toestellen) - Cayman Airways (2 toestellen) - Royal Air Maroc (2 toestellen) De teller staat nu dus op 117 toestellen. Met 386 geleverde toestellen (afgelopen donderdag de laatste aan Cayman) is dat dus ongeveer 1/3 van de gehele MAX vloot die nu aan de grond staat. EDIT: De Zuid-Afrikaanse Comair (franchise van British Airways) zet hun enige 737 MAX ook aan de grond; teller staat nu op 118 toestellen. [ Bericht 5% gewijzigd door Iemand91 op 11-03-2019 21:13:30 ] | |
flipsen | dinsdag 12 maart 2019 @ 10:31 |
In Zuid Amerika nu ook, Aerolineas Argentinas heeft de vluchten met de MAX gecanceld. Gelukkig sta ik vroeg op en kon ik mijn klant nog net omboeken voor vandaag ![]() | |
DeeBee | dinsdag 12 maart 2019 @ 10:53 |
Goed artikel ja. ![]() Erg vreemd dat Boeing dit 'ongemerkt' invoerde en pas na het eerste incident meldde. Zeker gezien het dus counterintuitief werkt en piloten verrast worden door de afwijkende implementatie... Ook is het wel een goede fail dat hij nu instabiel is wat betreft pitch omdat de nacelles zo idioot hoog en naar voren zitten dat ze lift genereren voor het CG... ![]() Benieuwd of de Ethiopian piloten eenzelfde probleem hadden als Lion Air, maar het lijkt erop dat de MAX niet heel lekker gaat (ook het 'gedoe' om de -10 te kunnen ontwerpen met genoeg groundclearance toont aan dat ze wel erg de limiet van het model bereikt hebben...). En ik vind het bijna crimineel om wijzigingen in de flight controls niet te melden, maar overduidelijk wilde Boeing zo makkelijk mogelijk piloten laten overstappen op de MAX dus bewust niet gemeld lijkt het zodat er minder / geen training nodig was... | |
Iemand91 | dinsdag 12 maart 2019 @ 11:56 |
De lijst staat nu op: - Alle Chinese maatschappijen (96 toestellen; China Southern Airlines, China Eastern Airlines, Air China, Hainan Airlines en Shandong Airlines, Shanghai Airlines, Xiamen Airlines, Okay Airways, Shenzhen Airlines, Kunming Airlines, 9 Air, Lucky Air en Fuzhou Airlines) - Alle Indonesische maatschappijen (Lion Air en Garuda, samen 12 toestellen) - Ethiopian Airlines (resterende 4 toestellen) - Cayman Airways (2 toestellen) - Royal Air Maroc (2 toestellen) - Comair (1 toestel) - SilkAir (6 toestellen) - Eastar Jet (2 toestellen) - Gol Transportes Areos (7 toestellen) - MIAT Mongolian Airlines (1 toestel) - Aeromexico (6 toestellen) - Aerolineas Argentinas (5 toestellen) - Norwegian (18 toestellen) - TUI Group (15 toestellen) - Icelandair (3 toestellen) - Oman Air (5 toestellen) En niet welkom in het luchtruim van: - Singapore - Australi - Verenigd Koninkrijk - Oman - Maleisi Op dit moment staan dus 180 van de 387 toestellen aan de grond. (gisteren is er 1 aan Sunwing Airlines geleverd). Dus nu zo'n 47% van de gehele 737 MAX vloot aan de grond. (Jet Airways vliegt ook niet met hun 8 toestellen, maar dat doen ze al langer niet vanwege financile problemen) [ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 12-03-2019 16:12:35 ] | |
Iemand91 | dinsdag 12 maart 2019 @ 16:14 |
In het voorgaande lijsten die ik maakte van maatschappijen en landen die de 737 MAX aan de grond houden komt geen einde; dus ik ga die post ook niet meer bijhouden/updaten. Die post klopt dus nu ook niet meer qua aantallen e.d. Zou me niet verbazen dat voor morgen nagenoeg alle 737 MAX toestellen aan de grond blijven staan. | |
Cobra4 | dinsdag 12 maart 2019 @ 18:52 |
"De Europese luchtvaartautoriteit EASA heeft het luchtruim van Europa gesloten voor de Boeing 737 MAX 8, het type toestel dat afgelopen zondag neerstortte in Ethiopi." Bron | |
flipsen | dinsdag 12 maart 2019 @ 19:00 |
Ik zou toch denken dat ze nu bij Boeing maar eens moeten gaan reageren ![]() | |
derLudolf | dinsdag 12 maart 2019 @ 19:05 |
Als order geannuleerd? Of heeft Airbus al extra orders ontvangen? | |
Peterselieman | dinsdag 12 maart 2019 @ 19:07 |
zal misschien gaan komen, maar de maatregel is vooral bedoeld om Boeing onder druk te zetten snel maatregelen te nemen. | |
Fred | dinsdag 12 maart 2019 @ 19:27 |
Dan nog wel opvallend dat het bij Lionair en Ethiopean mis gaat. Wat doen zij anders dan andere airlines? | |
Drekkoning | dinsdag 12 maart 2019 @ 19:36 |
Niet elk vliegtuig heeft die defecte sensor uiteraard. Lion Air heeft overigens de eerste keer dat het probleem optrad de kist wel veilig geland, dus het is ook niet zo dat het per se aan de maatschappij ligt. Maargoed, voorlopig is nog helemaal niks bekend van het ongeluk met Ethiopian natuurlijk. | |
DeeBee | dinsdag 12 maart 2019 @ 20:56 |
Ik denk dat zoals Drekkoning zegt zij de enige zijn die n een evt. problematische airspeed indicator hadden n in de operating envelope zaten waarbij die autotrim erin kwam en dan dus de piloten nog meer pitchen omdat ze verkeerd proberen de autopilot te 'overrulen' en met evt. lagere snelheid dan gedacht al vlogen en dus in stall raken. Maar dit is inderdaad een groot voorbehoud voorlopig, zonder resultaten van beide onderzoeken... | |
flipsen | dinsdag 12 maart 2019 @ 22:17 |
Beiden zaten toch al op/rond de 10.000 voet? Dan is een stall nog wel op te vangen natuurlijk. Tenzij... mja, koffiedik kijken met een hoofdletter K | |
Drekkoning | dinsdag 12 maart 2019 @ 22:25 |
Ze zaten beiden onder de 5000’, Ethiopian is volgens mij niet boven de 2000’ AGL geweest. Maar een stall was het probleem niet bij Lion Air, ze zijn met voldoende snelheid en met de neus naar beneden neergestort. Dit waarschijnlijk omdat de neus zover naar beneden getrimmed was door MCAS dat het vliegtuig niet meer te redden was door enkel aan de yoke te trekken. | |
Iemand91 | woensdag 13 maart 2019 @ 16:59 |
De zoveelste maatschappij met plannen voor het uitfaseren van de A380: LUFTHANSA: AIRBUS A350 EN BOEING 787 VERVANGEN A380
![]() ![]() En hoewel er geen feestelijkheden gepland zijn; toont Boeing vandaag toch de 777X aan o.a. werknemers. . De eerste foto's zijn al opgedoken: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 13-03-2019 21:15:33 ] | |
artm | woensdag 13 maart 2019 @ 18:53 |
Las ook deze goede artikelen van Jon Ostrower (The Air Current): https://theaircurrent.com(...)cord-on-the-737-max/ https://theaircurrent.com(...)n-system-mcas-jt610/ | |
DeeBee | woensdag 13 maart 2019 @ 20:03 |
En ook Canada en de VS houden ze aan de grond, we hebben geen MAX meer in de lucht voorlopig. Wel apart om dan nu alsnog niet te vliegen, de FAA draait binnen 24u 180 graden...lijkt mij sterk dat er nu dan ineens zoveel ander bewijs is? Enfin. | |
Peterselieman | woensdag 13 maart 2019 @ 20:10 |
Als je dit leest dan haal ik er uit dat Boeing misschien wel een stap te ver is gegaan met de 737 en eigenlijk een nieuw vliegtuig had moeten ontwerpen, maar dit uit kostenoverwegingen niet heeft gedaan. Het klinkt alsof een voet van maatje 44 in een schoen van maat 40 is gestopt | |
Fred | donderdag 14 maart 2019 @ 07:41 |
Of van die meegroei, uitschuifijzertjes die je als kind onder gebonden kreeg op het ijs die te ver zijn uitgeschoven. De kostenbesparing zit niet alleen bij Boeing, maar misschien nog wel meer bij de airlines. De overstap van de 737NG naar de 737MAX is in alle opzichten marginaal. Prettig voor de airline, want dan kan je het nieuwe toestel makkelijk inzetten in de rest van je vloot. Gunstig ook voor de passagier, want betaalt een lagere prijs voor zijn ticket. Dat gaat natuurlijk allemaal mis als er een systeem (zoals de MCAS) inzit dat dingen doet die de piloot niet verwacht. Ik ben wel benieuwd of de piloten van Ethiopian en Lionair hadden kunnen weten van het bestaan van de MCAS. En als ze het niet wisten, was dat dan omdat Boeing het niet had opgenomen in de handleiding of omdat de airlines het uitwisselen van piloten iets te letterlijk hadden genomen. Als het allemaal in de handleiding staat n ze de training hebben gevolgd dan ben ik wel benieuwd of het voor piloten berhaupt wel te doen is om bijvoorbeeld op 737-400 te starten, daarna een 737-800 en een paar jaar later in een 737-MAX8 te moeten vliegen. Zijn de kleine verschillen van vliegen in zo'n toestel wel behapbaar voor een piloot? | |
DeeBee | donderdag 14 maart 2019 @ 08:50 |
Ook wel apart dat MCAS zo hevig leunt op de AoA sensoren, maar dat het waarschuwingslampje voor misalignment van die sensoren 'optioneel' is en dus o.a. niet op de Lion Air kisten zit, aldus Jon Ostrower in dat artikel. Lol. Nog steeds oerdom om je platform inherent instabiel te maken en de vluchtkarakteristieken zo aan te passen, bizarre beslissing. Maar nog aparter dat de FAA zo vrolijk de certificering erdoorheen fietste... | |
Adrie072 | donderdag 14 maart 2019 @ 15:24 |
https://www.nhnieuws.nl/n(...)-100-jaar-luchtvaart![]() AMSTERDAM - Een Boeing 777-300 van KLM, met begeleiding van vier F-16’s, zullen straks boven Amsterdam-Noord vliegen ter ere van de viering van 100 jaar Nederlandse luchtvaart. KLM-piloot n koning Willem-Alexander luidt het feestjaar vanaf de grond in bij het het filmmuseum Eye. De vliegshow is tot het laatste moment geheimgehouden. NH Nieuws zendt de gebeurtenis vanaf 15.45 uur live uit via dit platform en op Facebook. De Boeing 777 en F-16’s zouden oorspronkelijk voorgegaan zijn door de historische Fokker Four en een aantal andere historische vliegtuigen. Dit kan door de weersomstandigheden echter niet doorgaan. Voor de deur van Eye protesteert Greenpeace tegen de groei van de luchtvaart. De organisatie is het er niet mee een dat de luchtvaartsector volgens hen geen bijdrage levert aan het CO2-probleem. | |
Iemand91 | donderdag 14 maart 2019 @ 15:33 |
Vet. * Iemand91 zet Chromecast vast aan. ![]() EDIT: ![]() ![]() ![]() [ Bericht 16% gewijzigd door Iemand91 op 14-03-2019 16:33:00 ] | |
Piles | donderdag 14 maart 2019 @ 15:41 |
Waarom protesteren ze dan? ![]() | |
flipsen | donderdag 14 maart 2019 @ 15:52 |
![]() | |
Adrie072 | donderdag 14 maart 2019 @ 15:55 |
Gingen net hierover in Alkmaar, wow! | |
shiz | donderdag 14 maart 2019 @ 16:12 |
Pffff... mijn vlucht naar EHAM cancellen omdat de wind zo sterk is en ze de capaciteit inkrimpen, ondertussen zijn ze wel een beetje pleziervluchtjes doen. ![]() ![]() | |
Iemand91 | donderdag 14 maart 2019 @ 23:13 |
Was al bekend, maar vandaag heeft British Airways officieel haar laatste heritage livery aangekondigd; de Negus livery zoals die tussen 1974 en 1980 gebruikt werd:Dat zag er destijds zo uit: ![]() | |
shiz | vrijdag 15 maart 2019 @ 11:50 |
Oh the memories. ![]() ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 15 maart 2019 @ 18:20 |
Ik ben zelf Lufthansa Senator member. Weet iemand of de priority check-in en security etc. ook voor een medepassagier geldt? Lounge acces is mogelijk voor 25,-, maar over andere extra's is het moeilijk iets te vinden. | |
#ANONIEM | vrijdag 15 maart 2019 @ 19:13 |
Priority check in, ja. Security, nope. Priority boarding, ligt eraan hoe lief je kan kijken - in principe niet. 1 gast is gratis overigens. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-03-2019 19:13:49 ] | |
#ANONIEM | vrijdag 15 maart 2019 @ 19:14 |
Dat was het toen ik nog bij *A zat iig. | |
Peterselieman | zaterdag 16 maart 2019 @ 14:56 |
Op deze pagina in onderstaand topic best interessant leesvoer over de 737 MAX http://www.airliners.net/(...)t=1417545&start=2550 | |
Nieuwschierig | zondag 17 maart 2019 @ 10:27 |
Zoals wel verwacht is in de brokstukken van de Ethiopian 737 Max de schroefspindel van de stabilo-verstelling in de uiterste "nose-down" positie aangetroffen. | |
Iemand91 | zondag 17 maart 2019 @ 21:13 |
Oeps...![]() ![]() Vanmorgen in Doha. De 747-200 is EP-FAB, de enige 747 van de Iraanse maatschappij Fars Air Qeshm. [ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 17-03-2019 22:40:14 ] | |
Lucifer_Doosje | zondag 17 maart 2019 @ 21:20 |
Altijd handig zo'n tail stand ![]() ![]() | |
Fred | zondag 17 maart 2019 @ 23:42 |
"Zet dat in lood verpakte Uranium maar achterin, dan valt het niet zo op..." | |
Xtreem | maandag 18 maart 2019 @ 04:47 |
Bron? | |
Drekkoning | maandag 18 maart 2019 @ 07:18 |
https://www.reuters.com/a(...)s-idUSKCN1QW0NJ?il=0 | |
Xtreem | maandag 18 maart 2019 @ 08:24 |
thanks! Had ik gemist... | |
Iemand91 | maandag 18 maart 2019 @ 13:35 |
Na 13 jaar heeft British Airways haar nieuwe Club World (Business class) product aangekondigd: de Club Suite. BRITISH AIRWAYS WELCOMES ITS NEW A350 AIRCRAFT AND UNVEILS ITS NEW BUSINESS CLASS 'CLUB SUITE'
![]() ![]() ![]() | |
Iemand91 | woensdag 20 maart 2019 @ 10:52 |
Nieuwe aanwinst voor KLM is onderweg naar Schiphol; een 737-800 PH-BCG. Kon vandaag de vlucht Boeing Field - Amsterdam niet non-stop maken; dus maakte het een stop in Glasgow: ![]() Maar is nu bijna aankomen op Schiphol: https://www.flightradar24.com/KLM9870/1fdd6038 | |
Iemand91 | woensdag 20 maart 2019 @ 13:31 |
Alweer meer dan een maand geleden; maar de nieuwe Airbus BelugaXL heeft 11 februari haar eerste vlucht gemaakt met vracht aan boord. Het vervoerde een linker- en rechtervleugel van een A350; de huidige Beluga's kunnen maar 1 A350 vleugel tegelijk vervoeren. Uitladen in Toulouse: ![]() ![]() ![]() Gisteren rolde de 2e BelugaXL van de productielijn in Toulouse: ![]() En vandaag wordt de eerste A380 geleverd aan de laatste A380 klant; JA381A voor All Nippon Airways. De ceremonie is op dit moment bezig: ![]() ![]() | |
Pino112 | woensdag 20 maart 2019 @ 15:38 |
Wat een geniale livery met die schildpadden ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 20 maart 2019 @ 15:40 |
Bohhhh. Deze nieuwe club world ![]() Eindelijk. | |
Sunri5e | woensdag 20 maart 2019 @ 16:58 |
Vorige week voor de tweede keer in een half jaar tijd in een 747-400 van KLM gezeten. Wat worden beestjes oud zeg.... Dat interieur met die IFE kan echt niet meer. | |
derLudolf | woensdag 20 maart 2019 @ 18:48 |
Altijd een overal kijkt iedereen zijn eigen films of luisteren ze met hun eigen muziek op hun eigen scherm... Waarom moet het in de lucht ineens voor ze gedaan worden... | |
DeeBee | woensdag 20 maart 2019 @ 19:39 |
Ook gewoon 3 verschillende kleuren / modellen. ![]() ![]() Ik probeer al tijden schaalmodellen van hun Star Wars toestellen te vinden, maar erg lastig. Deze komen er wel aan ook, misschien wel de moeite waard. ![]() | |
Fred | woensdag 20 maart 2019 @ 19:51 |
Tja, airlines gebruiken dat nog steeds om zich te "onderscheiden". En zeker in economy is het best lastig: klein tafeltje, weinig ruimte. Dan je heb je ook nog eens een groot deel van de vlucht (de resten van) een maaltijd voor je neus. | |
H_T | woensdag 20 maart 2019 @ 19:55 |
Ik heb geen tablet en ook geen zin om mijn telefoon urenlang vast te houden. Ook is de opslag van mijn telefoon beperkt. Ik vind IFE dus nog wel prettig ![]() | |
Iemand91 | woensdag 20 maart 2019 @ 21:33 |
Voor de liefhebbers: Z Doc: British Airways: 100 Jaar in de lucht Nu op RTL-Z (21:30 - 23:30 uur) | |
Iemand91 | woensdag 20 maart 2019 @ 21:56 |
Qua IFE is KLM dat met jou eens; ze zouden AirFi op de 747's uitrollen maar of ze daar ondertussen mee zijn begonnen weet ik niet. Van deze A380's heeft https://www.aviationmegastore.com/ al wat staan. Misschien nog wel wat meer keuze in de winkel zelf. (Paar weken geleden zelf nog 2 modellen gekocht) | |
Iemand91 | donderdag 21 maart 2019 @ 11:58 |
En de vierde en laatste BA heritage livery is uit de paint hangar en momenteel onderweg van Dublin naar London Heathrow: https://www.flightradar24.com/BAW100Y/1fe08fe5 Ditmaal met de Negus livery van de jaren '70. ![]() ![]() ![]() Op Heathrow: ![]() Live feed hier: [ Bericht 4% gewijzigd door Iemand91 op 21-03-2019 12:59:26 ] | |
inkjet | zaterdag 23 maart 2019 @ 20:07 |
Ik hoorde dat de 747's nu een Wi-Fi systeem krijgen zodat de passagiers op hun eigen device naar de content van een mediaserver kunnen kijken. Dat systeem heeft geen internet verbinding. Ik heb daar al eens een test van meegemaakt in een 737. Er stond een servertje in het voorste bagagerack. [ Bericht 15% gewijzigd door inkjet op 23-03-2019 20:10:20 (typo) ] | |
Fiorano | maandag 25 maart 2019 @ 15:35 |
Voor je het weet sta je in Edinburgh in plaats van Dsseldorf... https://www.bbc.com/news/(...)tter_impression=true | |
#ANONIEM | maandag 25 maart 2019 @ 18:20 |
Hoe valt dit niet op? ![]() | |
Drekkoning | maandag 25 maart 2019 @ 18:34 |
Geen welkom-aan-boord-speech en niemand uit het raampje gekeken ofzo? ![]() | |
inkjet | maandag 25 maart 2019 @ 18:35 |
LCY naar Frankfurt zijn vast veel zakenlieden die de vlucht vaak maken, die kijken niet naar buiten ![]() | |
#ANONIEM | maandag 25 maart 2019 @ 18:53 |
Als je een route vaak vliegt merk je juist toch wel welke richting je vliegtuig op gaat. Althans, dan heb ik. Maar misschien is dat mijn autisme. [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 25-03-2019 18:53:42 ] | |
#ANONIEM | maandag 25 maart 2019 @ 18:55 |
Al lees ik op FT dat er maar 5 passagiers aan boord waren. | |
Drekkoning | maandag 25 maart 2019 @ 19:08 |
Ah, zou ook nog een chartervlucht kunnen zijn, maakt het alweer wat ‘begrijpelijker’. | |
Iemand91 | maandag 25 maart 2019 @ 19:16 |
Nu definitief: Doek valt definitief voor Germania En wl leuk: ALITALIA MET AIRBUS A330 NAAR ROTTERDAM
![]() | |
#ANONIEM | maandag 25 maart 2019 @ 19:18 |
| |
Iemand91 | maandag 25 maart 2019 @ 19:29 |
Jep, lijkt ook kwestie van uren/dagen dat ook die maatschappij omvalt. [ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 25-03-2019 19:38:42 ] | |
Iemand91 | maandag 25 maart 2019 @ 23:39 |
Hoppakee CHINA PLAATST ORDER VOOR DRIEHONDERD VLIEGTUIGEN BIJ AIRBUS
| |
Pino112 | dinsdag 26 maart 2019 @ 12:50 |
| |
Fred | dinsdag 26 maart 2019 @ 18:02 |
Toevallig getuige van geweest. Ze hadden hem bijna recht voor de terminal geparkeerd en het viel menig passagier toch wel op "dat-ie wat groter was". | |
Sunri5e | dinsdag 26 maart 2019 @ 22:29 |
Oeps! Weer een 737max met problemen. | |
flipsen | woensdag 27 maart 2019 @ 10:49 |
Motorprobleem, dus teruggekeerd. | |
Iemand91 | woensdag 27 maart 2019 @ 18:36 |
Het heeft even geduurd; maar deze retro 777 is momenteel inderdaad op weg naar Amsterdam: https://www.flightradar24.com/GIA088/1ff2f20c Voor de spotters; dus nog wel even 13 uur wachten... ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 28 maart 2019 @ 11:05 |
![]() ![]() ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 28 maart 2019 @ 11:06 |
Kun je missen als kiespijn zulke airlines. | |
Fred | donderdag 28 maart 2019 @ 12:06 |
Ze houden de traditionele airlines wel scherp | |
#ANONIEM | donderdag 28 maart 2019 @ 12:16 |
Ik hoef niet perse goedkoop te vliegen, dus ach. | |
Fred | donderdag 28 maart 2019 @ 12:18 |
Ik ook niet, maar onnodig duur hoeft ook niet ![]() | |
Xtreem | donderdag 28 maart 2019 @ 15:05 |
Waarom? | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 28 maart 2019 @ 19:49 |
Helemaal als ze zichzelf kapot concurreren. ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 29 maart 2019 @ 11:16 |
Ik vind het idee dat vliegen voor iedere jan doedel prijstechnisch haalbaar is geen positieve ontwikkeling. | |
Fred | vrijdag 29 maart 2019 @ 11:46 |
Verklaar je nader. Tot nu toe komt dit nogal elitair over. | |
Xtreem | vrijdag 29 maart 2019 @ 12:04 |
Verklaar je nader. Tot nu toe komt dit nogal elitair over. | |
flipsen | vrijdag 29 maart 2019 @ 12:10 |
Verklaar je nader. Tot nu toe komt dit nogal blaterig over. | |
shiz | vrijdag 29 maart 2019 @ 14:40 |
Verklaar je nader. Iedereen weet dat alle FOK!kers bij hun mamie thuiswonen en als ze vliegen het met Ryanair is. | |
Stefanovic83 | vrijdag 29 maart 2019 @ 18:35 |
Klinkt als "ik wil niet naast een pauper zitten met mijn low cost economy ticket" | |
Xtreem | vrijdag 29 maart 2019 @ 20:07 |
Dat lijkt me juist een reden om wel voor low cost carriers te zijn! Wil je niet naast een pauper zitten? prima, dan betaal je wat meer om met 2cm meer ruimte KLM te vliegen ![]() | |
shiz | vrijdag 29 maart 2019 @ 20:18 |
Hoezo een vliegtuig met een ander delen? Heeft niet iedereen een Global 7500 dan? Speaking of which: https://www.flightglobal.(...)range-record-456385/ | |
Iemand91 | vrijdag 29 maart 2019 @ 21:55 |
Peasant! ![]() ![]() | |
shiz | vrijdag 29 maart 2019 @ 22:01 |
![]() | |
flipsen | vrijdag 29 maart 2019 @ 23:09 |
Vanwege privacy heb ik liever niet dat je foto´s van mijn privvliegtuig hier plaatst... | |
flipsen | vrijdag 29 maart 2019 @ 23:13 |
Beetje onduidelijk dit: 6 personen en bagage voor 360kg? Dat zijn dan wel erg magere passagiers geweest. Of 6 personen en bagage van 360kg? Of... 3 piloten van pak em beet 80kg per stuk en 3 passagiers met bagage van 360kg ![]() | |
Iemand91 | vrijdag 29 maart 2019 @ 23:48 |
@flipsen: 360 kilo bagage. | |
H_T | vrijdag 29 maart 2019 @ 23:55 |
Goeie aanbieding bij een traditionele maatschappij en je bent goedkoper uit dan met een prijsvechter | |
flipsen | zaterdag 30 maart 2019 @ 01:38 |
Da´s knap veel bagage voor 3 pax en 3 piloten ![]() | |
shiz | zaterdag 30 maart 2019 @ 01:42 |
Het meest voor de hand liggend is natuurlijk 'payload', dus de 3 passagiers incl. hun bagage. | |
Iemand91 | zaterdag 30 maart 2019 @ 14:09 |
Valt mee. Da's 60 kilo per persoon; ongeveer evenveel als je als business/first passagiers als ruimbagage mee mag nemen. | |
derLudolf | zaterdag 30 maart 2019 @ 19:36 |
Voor de liefhebber, in onderstaande link staan wat beelden van de landbouwluchtvaartconferentie op vliegveld Terlet in 1966. https://agrifoto.nl/nieuws/log/10075 | |
Iemand91 | maandag 1 april 2019 @ 12:06 |
![]() http://www.airliners.net/(...)g-777-206-ER/5469655 | |
Iemand91 | maandag 1 april 2019 @ 14:23 |
PH-GOV maakt momenteel ook een testvlucht: https://www.flightradar24.com/FOP970/20010097 Haar eerste vlucht sinds ze vanuit Ostrava naar Woensdrecht kwam. En over 737's gesproken; de eerste 737 MAX 10 is gespot op de trein naar Seattle:
![]() Met 43,79 meter wordt het de langste 737 ooit en kan maximaal 230 passagiers vervoeren. De MAX 10 krijgt een speciaal landingsgestel dat 24 centimeter hoger is, maar ingeklapt in dezelfde wheel well past: ![]() Boeing heeft 579 orders voor de 10 en de eerste commercile vluchten zou in juli 2020 moeten plaatsvinden. | |
flipsen | maandag 1 april 2019 @ 15:58 |
Wow, die is zo mogelijk nog slechter dan een oude 1 april grap van mij van een 737 met Tipica Reizen logo ![]() | |
Hojdhopper | maandag 1 april 2019 @ 17:21 |
Haha, beetje zoals airplane_photoshop op Instagram: https://www.instagram.com/airplane_photoshop/ Zitten soms geniale ontwerpen bij. | |
The_stranger | maandag 1 april 2019 @ 20:33 |
Omdat ze na elkaar omvallen. M.a.w., hun bedrijfsplan is niet gezond, waar iemand voor moet betalen. Ofwel de medewerkers ofwel een partij die nu met een schuld zit. Het is leuk als je als klant tijdelijk kunt profiteren, maar iemand betaalt blijkbaar jouw korting.. | |
Iemand91 | maandag 1 april 2019 @ 23:52 |
http://buislichtreclame.nl/martinair-hangar-32-schiphol/ ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Iemand91 | dinsdag 2 april 2019 @ 11:54 |
Schijnbaar is het nu actief: KLM VOORZIET ALLE BOEING 747'S VAN AIRFI
| |
Xtreem | dinsdag 2 april 2019 @ 12:29 |
De hele airline industry is financieel ongezond. Air New Zealand, Etihad zijn ook flink aan het ombuigen, Alitalia (en Air France?) had al 10x failliet moeten gaan. Is dus geen low cost airline probleem. | |
Fred | dinsdag 2 april 2019 @ 16:28 |
Dat personeel kiest er toch zelf voor om te gaan werken voor zo'n maatschappij? Net zoals elke partij die nog geld krijgt van WOW Air: die partijen hebben er zelf voor gekozen om zaken te doen met WOW Air, inclusief het bijbehorende risico. Die sector kent inderdaad veel invloed van de politiek, vrijwel elk land heeft de behoefte om n of meerdere airlines te beschermen. Dat terwijl er helemaal geen ruimte is voor zoveel "grote" airlines. Als je kijkt naar het aantal inwoners in Europa dan was er eigenlijk maar plaats voor 3, hooguit 4 premium carriers vr de opkomst van de EM3. Nu hooguit nog 2, waarvan eentje "Turkisch Airlines" heet. Door gebrek aan samenwerking en Calimero-gedrag zijn eigenlijk alle kansen verkeken. Maar ja, niemand die zijn eigen carrier op wil geven voor de levensvatbaarheid van een buur. En uiteindelijk verliezen ze allemaal. | |
Fred | dinsdag 2 april 2019 @ 16:35 |
Was eigenlijk al een rare situatie dat er op Schiphol meer gebouwen dan vliegtuigen de naam van Martinair droegen... | |
Viezze | dinsdag 2 april 2019 @ 17:34 |
Dat is nu nog steeds zo ![]() | |
Iemand91 | zaterdag 6 april 2019 @ 13:53 |
In Istanboel is de grote verhuizing bezig van de oude Istanbul Atatrk Airport naar het nieuwe Istanbul Airport. De laatste binnenkomende commercile vlucht was TK2637 vanuit Malatya die daar vannacht om 01:21 landde. De laatste uitgaande commercile vlucht was TK54 naar Singapore die om 02:46 uur vertrok: ![]() ![]() Beide luchthavens waren sindsdien gesloten; ongeveer een uur geleden zijn de operaties weer beginnen op de nieuwe luchthaven met de eerste vlucht naar Ankara: https://www.flightradar24.com/THY1ZE/20102d32 Voor Turkish Airlines moet de verhuizing vanavond om 23:59 uur klaar zijn. Tijdens de verhuizing hebben een kleine 100 toestellen van de maatschappij een ferry flight gemaakt naar de nieuwe luchthaven en werden er met 686 vrachtwagens, 1800 man personeel meer dan 10.000 stuks ground equipment verhuisd. ![]() ![]() National Geographic is erbij; dus daar kunnen we over een tijdje ook nog wel een documentaire/serie van verwachten. [ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 07-04-2019 16:50:04 ] | |
DeeBee | zondag 7 april 2019 @ 08:17 |
Zie nog steeds wat cargo vertrekken vanaf Ataturk op Flightradar. ![]() En het werd tijd dat ze overgingen, vorige maand nog gevlogen vanaf Ataturk en een vrij waardeloze airport was dat... Benieuwd naar die docu. ![]() | |
Iemand91 | zondag 7 april 2019 @ 16:57 |
De oude luchthaven blijft nog open voor allerlei luchtverkeer zoals cargo, charter, business etc. | |
Iemand91 | maandag 8 april 2019 @ 19:00 |
Lesvliegtuig stort neer en bungelt aan boom bij Vliegveld Hilversum
![]() ![]() | |
Iemand91 | dinsdag 9 april 2019 @ 17:05 |
British Airways heeft vandaag haar 4 heritage-toestellen bij elkaar gezet. (naast een A319 met de huidige Chatham Dockyard livery) Ondertussen hebben de 4 toestellen sinds hun repaint zo'n 50.000 passagiers vervoerd. ![]() ![]() ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 9 april 2019 @ 19:29 |
Er komt een zesde BelugaXL bij https://www.upinthesky.nl(...)-geplande-vloot-toe/ | |
Iemand91 | woensdag 10 april 2019 @ 18:42 |
De grote problemen bij Jet Airways worden nu ook op Schiphol zichtbaar; een van de 777-300ER's (VT-JEW) is op Schiphol aan de ketting gelegd wegens onbetaalde rekeningen aan vrachtafhandelingsbedrijf WFS. Toestel zou vanmiddag vlucht 9W231 naar Mumbai moeten uitvoeren maar die is geannuleerd. Veruit het grootste deel van de Jet Airways vloot staat aan de grond. | |
Iemand91 | donderdag 11 april 2019 @ 14:18 |
En nog meer: JET AIRWAYS STAAKT LIJNDIENST SCHIPHOL-TORONTO
| |
Iemand91 | donderdag 11 april 2019 @ 21:37 |
Voor morgen zijn alle Jet Airways vluchten van/naar Schiphol geannuleerd, behalve de vlucht vanuit Toronto die zal doorvliegen naar Delhi. (die 777-300ER VT-JEH hangt momenteel met flinke vertraging halverwege de vlucht Amsterdam - Toronto) Schijnbaar zouden zaterdag de vluchten weer opgepakt moeten worden; maar zoals de ontwikkelingen nu gaan zou het best kunnen zijn dat de bovenstaande 2 Jet Airways vluchten de laatste zullen zijn van/naar Schiphol... | |
Iemand91 | vrijdag 12 april 2019 @ 11:24 |
En zou wordt de grounding van de Boeing 737 MAX duidelijk; de volledige Southwest 737 MAX vloot opgeslagen op Victorville (op 3 toestellen na):![]() (Op de achtergrond staan een deel van de 737-300's die Southwest eind 2017 massaal naar Victorville vloog en de 737 MAX als vervanger had) | |
Nieuwschierig | vrijdag 12 april 2019 @ 13:18 |
Als het klopt wat de diverse websites melden dan kan het nog wel wat maanden duren voordat er een oplossing komt. En dat een makkelijke oplossing niet mogelijk is. Uit het voorlopige rapport van de Etheopian crasch lijkt men de conclusie te trekken dat de piloten geheel conform de Boeing-richtlijnen gehandeld hebben maar dat het niet voldoende was om het toestel in de lucht te houden. Het blijkt in de praktijk onmogelijk om met de hand de trim terug te draaien terwijl de andere piloot de stuurknuppel vol naar achteren trekt om hoogte te houden. | |
Iemand91 | vrijdag 12 april 2019 @ 19:28 |
Vanmiddag om 15:15 uur is PH-BFU aangekomen op Schiphol als KL686 uit Mexico-City. Het was de allerlaatste landing van "City of Beijing" op Schiphol. https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ph-bfu#202012f4 De 21 jaar oude dame wordt uitgefaseerd en lijkt volgende maand naar Teruel gevlogen te worden voor ontmanteling. Hiermee slinkt de KLM 747 vloot naar 10 toestellen; 5 full pax en 5 combi's. Laatste aankomst op Schiphol: ![]() ![]() ![]() Bron | |
Peterselieman | vrijdag 12 april 2019 @ 19:38 |
Er komt ook nog een keer bij dat de MAX 8, 9 en 10 volgens een wettelijk document niet gebruikt mogen worden op vliegvelden die hoog of heet zijn. Vliegvelden als Addis Abeba (Ethiopian Airlines) of Mexico City. De Max 7 zou nergens last van hebben https://www.upinthesky.nl(...)epaalde-vliegvelden/ | |
Iemand91 | zaterdag 13 april 2019 @ 11:35 |
DELTA EENMALIG NAAR GRONINGEN AIRPORT EELDEhttps://www.flightradar24.com/DAL8821/2023abb3 | |
Peterselieman | zaterdag 13 april 2019 @ 11:48 |
Gezien de wind lijkt ie mij op de 05 te gaan landen. Misschien dat ik wel even ga kijken | |
Fred | zaterdag 13 april 2019 @ 12:07 |
Wettelijk document ![]() Juridisch document bedoelen ze. Er is geen enkel land dat een wet heeft gemaakt speciaal voor de 737MAX bij de bouw van dat toestel. Je juiste term in Nederlands is imho het document met de "gebruikersvoorwaarden". Verder laat Upinthesky zich wel erg meenemen door de sensatiedrift van Bloomberg. Als je het hele originele artikel leest dan kom je er achter dat hoger gelegen vliegvelden per definitie een langere landingsbaan en hogere "take off speed" nodig hebben. lk toestel heeft daar last van, niet alleen de 737MAX: al zijn voorgangers dus ook. Aangezien er al tientallen jaren 737 toestellen van Addis Ababa zijn opgestegen znder massaal neer te storten, kunnen we er gevoegelijk wel vanuit gaan dat het vliegveld een baan heeft die lang genoeg is en dat piloten weten dat hun snelheid hoger moet liggen. Kortom Upinthesky kiest voor sensatie ipv journalistiek. | |
Hyperdude | zaterdag 13 april 2019 @ 12:55 |
![]() https://en.wikipedia.org/wiki/Louis_Edward_Curdes | |
Peterselieman | zaterdag 13 april 2019 @ 15:58 |
Idd. Volgens Bloomburg een juridisch document in een pakket waarin de Max 7 'aangeprezen' wordt. Het blijft vreemd, omdat er in die lijst vliegvelden staan waar de Boeing 737 prima terecht moet kunnen. https://www.bloomberg.com(...)to-failure-data-show | |
Iemand91 | zaterdag 13 april 2019 @ 23:27 |
Vandaag heeft de Stratolaunch haar eerste vlucht gemaakt Stratolaunch Completes Historic First Flight of Aircraft
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 14-04-2019 01:31:12 ] | |
Fred | zondag 14 april 2019 @ 13:25 |
Het lijkt erop dat je gelijk gaat krijgen. Gisteren, vandaag en ook morgen alles geannuleerd op Schiphol van Jet Airways. | |
Viezze | zondag 14 april 2019 @ 16:06 |
Momenteel maar drie vliegtuigen van Jet in de lucht, alle drie ATRs. Duurt denk ik niet lang voor het doek valt... | |
Iemand91 | zondag 14 april 2019 @ 19:30 |
China Eastern Airlines vervangt vanaf vandaag (het is immers op moment van posten al maandag in Shanghai) de A330-200 voor een A350-900 op de route Shanghai - Amsterdam. De eerste vlucht is even geleden vertrokken: https://www.flightradar24.com/CES771/20278dd5 Hiermee wordt de maatschappij de 5e maatschappij die de A350 - structureel - op Schiphol inzet na (op chronologische volgorde) Singapore Airlines, China Airlines, Delta Airlines en Cathay Pacific. China Airlines zet sinds 1 april echter de 777-300ER in naar Amsterdam.gedurende het zomerseizoen. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 14-04-2019 20:09:56 ] | |
Iemand91 | maandag 15 april 2019 @ 20:47 |
KLM EN AIR MAURITIUS STAKEN MAURITIUS-VLUCHTENDie nieuwe Air Mauritius A350's gaan hier dus nooit komen en blijft Surinam Airways weer als enige A340-operator over op Schiphol (hoewel die laatste al maandenlang niet heeft gevlogen) ![]() EDIT: overigens stopt Delta Airlines per 1 september ook met de Los Angeles - Amsterdam vluchten. Delta begon met de lijndienst op 18 juni 2018 met vier vluchten per week met de Boeing 777-200LR en sinds 24 september met de Airbus A330-300. Vanaf 19 juni dagelijks maar dus per 1 september word met de vluchten gestopt. Post van de eerste vlucht hier: PTA / Algemeen Luchtvaarttopic #45 - Belevingsvluchten [ Bericht 3% gewijzigd door Iemand91 op 15-04-2019 22:44:16 ] | |
cherrycoke | maandag 15 april 2019 @ 20:49 |
super interessant | |
Sunri5e | dinsdag 16 april 2019 @ 19:11 |
Idd. Dit lijkt een structurele fout in het ontwerp te zijn. Het maximale van het ontwerp van de 737 is bereikt en overschreden. Ik ben benieuwd of Boeing nog een oplossing voor dit probleem gaat vinden. De beleggers lijken er nog wel te geloven want de koers van het aandeel Boeing is niet dramatisch ver gezakt. | |
#ANONIEM | dinsdag 16 april 2019 @ 19:43 |
Vorige week upgrade gedaan naar first ipv business bij Lufthansa. Dat went toch wel erg snel ![]() Ik vrees dat (premium) economy er voor mij ook priv niet meer in zit ![]() | |
Fred | dinsdag 16 april 2019 @ 19:54 |
Dan worden het allemaal weer 737NG toestellen, schrijft Boeing een paar miljard af en wordt de 757 weer van stal gehaald. | |
derLudolf | dinsdag 16 april 2019 @ 21:43 |
Tja, als je het geld er voor over hebt... Ik meen me te herinneren dat Frankfurt-New York Economy vs First en factor 10 is... | |
derLudolf | dinsdag 16 april 2019 @ 21:44 |
En Airbus lacht zich in het vuistje. | |
Peterselieman | dinsdag 16 april 2019 @ 21:58 |
Dat is maar de vraag. Airbus heeft een enorme backlog en als Boeing hun producten competitief aanprijst kiezen maatschappijen er wel voor | |
manny | dinsdag 16 april 2019 @ 22:23 |
het was me eigenlijk nooit opgevallen, maar holy moly wat zijn die nieuwe generatie motoren groot zeg. | |
Sunri5e | woensdag 17 april 2019 @ 08:03 |
Die kunnen de productie dan niet aan. | |
Sunri5e | woensdag 17 april 2019 @ 08:03 |
Tsja, maar dan gaat Boeing dus onder de prijs verkopen. Ze moeten wel winst blijven maken.... | |
Kleffe_Dop | woensdag 17 april 2019 @ 13:44 |
Stel dat Boeing een oplossing vindt... dan blijft de vraag volgens mij nog altijd of piloten in de toekomst over mogen blijven stappen van een NG naar een MAX met slechts minimale training? Wanneer er bijvoorbeeld uitgebreide training voorgeschreven gaat worden of zelfs een aparte certificering voor de MAX, dan wordt de drempel weer een stukje lager voor bestaande 737 airlines om ook te gaan kijken naar alternatieve toestellen... | |
nattermann | woensdag 17 april 2019 @ 13:51 |
Goed filmpje, maakt het een stuk duidelijker. | |
Iemand91 | woensdag 17 april 2019 @ 19:30 |
| |
Iemand91 | woensdag 17 april 2019 @ 20:10 |
Vanavond om 21:15 - 21:45 uur op NPO2: Andere Tijden - Een aangekondigde vliegramp
![]() | |
artm | woensdag 17 april 2019 @ 20:33 |
Aparte certificering zal weinig uitmaken, omdat het stuk pilot training qua kosten minimaal is t.o.v. de operating benefits van de MAX t.o.v. de NG en Classic. Voor operators is de commonality qua onderdelen veel belangrijker, waardoor je partijen heel weinig ziet wisselen tussen 737 en A320s. Als de afgelopen 10-20 jaar kijkt, zijn er niet veel luchtvaartmaatschappijen die zo'n switch gemaakt hebben, zonder de invloed van bv een overname (American, Delta) | |
Fred | donderdag 18 april 2019 @ 06:48 |
Naar welke toestellen moeten ze kijken? Embraer levert hooguit iets dat net de 737-MAX7 kan vervangen. De C919 kan net een 737-MAX8 vervangen, maar de fabrikant is nog lang niet klaar voor massale export. Bij Airbus kan je achteraan de rij aansluiten voor een A320 of CS300. Voor veel airlines is het "point-of-no-return" allang een gepasseerd station voor de leveringen in de komende 5 jaar en het enige alternatief voor die maatschappijen is blijven doorvliegen met de 737NG. Ook voor KLM verwacht ik dat de kans klein is dat zij de komende jaren hun 737-vloot inruilen voor een A320-vloot. Samen met Transavia hebben ze een slordige 100 737s in gebruik. 100 nieuwe A320s heb je niet binnen een jaar geleverd. Zo'n overstap is een proces van jaren, met hoge kosten voor het trainen van crew en grondpersoneel, extra personeel om het personeel in training te vervangen, dubbele voorzieningen voor onderhoud en een dramatische planning voor toestellen en personeel (de huidige flexibiliteit door uniformiteit ben je dan kwijt). In the end verkoopt Boeing geen 737 of vergelijkbaar minder. De vraag is alleen of het een 737MAX, 737NG, een opnieuw geintroduceerde 757 of een nieuwe narrowbody is. (Ja, ik weet Garuda een order heeft ingetrokken, daar speelt meer mee dan alleen de lopende problemen) | |
Fred | donderdag 18 april 2019 @ 06:53 |
Dat zal wel meevallen. De A320 werd in de begindagen ook geplaagd door software die andere dingen deed dan de piloot verwachtte en uiteindelijk zich er toch best wel een paar A320s gebouwd ![]() | |
Iemand91 | donderdag 18 april 2019 @ 12:31 |
OPENING NIEUWE PIER OP SCHIPHOL MET EEN JAAR UITGESTELD
| |
Iemand91 | donderdag 18 april 2019 @ 20:46 |
![]() ![]() | |
H_T | zaterdag 20 april 2019 @ 16:51 |
Ik zag vandaag op Schiphol een volledig wit vliegtuig staan met vier motoren en maar n deck. Iemand een idee waar dat vliegtuig bij hoort? | |
Peterselieman | zaterdag 20 april 2019 @ 16:59 |
Klinkt als een Airbus A340 | |
boriq | zaterdag 20 april 2019 @ 17:01 |
Klinkt inderdaad als een A340 van HiFly, kan alleen zo snel niet op Flightradar vinden of er n in de buurt was | |
Iemand91 | zaterdag 20 april 2019 @ 17:02 |
Air Belgium A340-300 OO-ABE die voor Surinam Airways invalt. ![]() | |
Fred | zaterdag 20 april 2019 @ 17:03 |
Dat is de OO-ABE van Air Belgium die invalt voor de kist van SLM die al maanden in onderhoud staat op een onderstel wacht. | |
H_T | zaterdag 20 april 2019 @ 17:06 |
Dat is hem ![]() | |
PluggieOD | dinsdag 23 april 2019 @ 18:28 |
![]() ![]() Iemand enig idee wat voor type dit is ? Stored/derelict te Taganrog-Yuzhny 2019. ![]() ![]() Iemand enig idee wat het type is van deze ULV? ROSTO/DOSAAF compound te Primorsko - Akhtarsk 2019. Groet! | |
Sunri5e | dinsdag 23 april 2019 @ 19:41 |
Hoezo moet die al maanden op een onderstel wachten? Zoiets zal toch wel ergens op een schap liggen? | |
Iemand91 | woensdag 24 april 2019 @ 12:19 |
United Airlines zal vandaag hun nieuwe livery aankondigen. Zoals vooraf aangegeven is het geen compleet nieuwe livery, maar meer een aanpassing van de huidige. De livery moet nog officieel aangekondigd worden; de beelden zijn al bekend: ![]() Dit was het eerst: ![]() | |
shiz | woensdag 24 april 2019 @ 12:27 |
Kweenie, mooier wordt het er niet op. :/ | |
Iemand91 | woensdag 24 april 2019 @ 15:13 |
Nog even omhoog kijken...de Nederlandse Catalina PH-PBY vliegt deze dagen haar laatste vluchten boven Nederland, waaronder vandaag en op moment van posten: https://www.flightradar24.com/PHPBY/204589b1https://catalina-pby.nl/ ![]() | |
Sandrvich | woensdag 24 april 2019 @ 18:51 |
Erg jammer. Lufthansa ziet er ook al zo saai uit nu. ![]() | |
Fred | woensdag 24 april 2019 @ 21:44 |
Ja en nee, de A340 begint langzaam maar zeker een zelfzaamheid te worden. Naar het schijnt zijn er alleen nog gereviseerde langsgestellen te verkrijgen, die ook nog eens op bestelling worden gereviseerd. Als je dat niet op tijd aanvraagt moet je dus wachten. | |
DeeBee | woensdag 24 april 2019 @ 21:51 |
Ze kunnen de A340-600's van Qatar Airways overnemen, die gaan eruit. | |
Fred | woensdag 24 april 2019 @ 21:54 |
Ze willen liever een 777-200 geloof ik. | |
Sunri5e | woensdag 24 april 2019 @ 22:10 |
Maar daar mogen ze de plas niet mee over.... | |
Fred | woensdag 24 april 2019 @ 22:11 |
ETOPS willen ze dus ook ![]() | |
Sunri5e | woensdag 24 april 2019 @ 22:11 |
Maar krijgen ze dat? | |
Sunri5e | woensdag 24 april 2019 @ 22:11 |
Dat zijn echt bazenmachines. | |
Fred | woensdag 24 april 2019 @ 22:14 |
Als ze voldoen aan de eisen van de certificeringen wel. | |
PluggieOD | vrijdag 26 april 2019 @ 14:51 |
CVN74 John C. Stennis moet binnenkomen in Zuid Frankrijk. Na wat zoekwerk: http://pcs.marseille-port.fr/webix/public/escales MARSEILLE USS MOBILE BAY 27/04/2019 20:00 01/05/2019 10:00 MARSEILLE USS JOHN C. STENNIS 27/04/2019 09:30 01/05/2019 10:00 Inconnu Planning is dus 9:30 morgenochtend lokale tijd binnen, Aan boord bevindt zich CVW-9. Er zouden 45 kisten op het dek staan op dit moment. Doe er je voordeel mee. Vannacht 1000 km rijden. | |
Iemand91 | vrijdag 26 april 2019 @ 20:54 |
Zojuist is de 2e ex-Transaero 747-8i vertrokken vanaf Victorville richting San Antonio, Texas: https://www.flightradar24.com/BOE077/204cc902 Haar zusterschip (eveneens een ex-Transaero 747-8i) ging haar 4 weken geleden voor: https://www.flightradar24.com/data/aircraft/n894ba#1ff2f34c Beide toestellen hebben 2 jaar in Victorville gestaan. In San Antonio zullen de 747's worden omgebouwd tot de nieuwe VC-25B's. Levering van de twee toestellen aan de United States Air Force staat voor eind 2024. Toestellen zijn bij levering dan dus 8 jaar oud. ![]() | |
derLudolf | vrijdag 26 april 2019 @ 21:43 |
Wel grappig, dat uitgerekend een toestel dat voor een Russische maatschappij bedoeld was, de nieuwe Air Force one wordt ![]() | |
inkjet | vrijdag 26 april 2019 @ 22:17 |
Ach qua cycles en uren zijn ze vrijwel nieuw. Ze worden straks sowieso veel minder gebruikt dan een toestel wat voor commerciele diensten wordt ingezet. | |
Nieuwschierig | zaterdag 27 april 2019 @ 17:54 |
Zou Huawei ook nog wat apparatuur er voor gaan leveren? ![]() | |
Nieuwschierig | zaterdag 27 april 2019 @ 18:00 |
NBC-news meldt dat in een enquete 53% van de Amerikanen heeft aangegeven dat ze nooit in een 737 Max willen vliegen, ongeacht wat ze er aan verbeteren. Veel maatschappijen hebben het toestel ook al tot eind september uit hun schema's gehaald om zo vakantiepassagiers een Max-vrije vlucht te garanderen. | |
Piles | zaterdag 27 april 2019 @ 18:03 |
Gelukkig heeft 99% geen idee in welk toestel ze zitten ![]() ![]() Nee, serieus: ik ben wel benieuwd hoe het met de MAX gaat aflopen. Er lijkt toch wel echt iets structureels mis met dat ding. Eerst maar eens zien of Boeing een goede oplossing kan bedenken. | |
Nieuwschierig | zaterdag 27 april 2019 @ 18:04 |
Omdat het normaal gesproken niemand interesseert. Maar dat is in dit geval wel veranderd. | |
OEM | zaterdag 27 april 2019 @ 18:21 |
Als het aan Boeing ligt, gaan we eind mei weer vliegen: https://www.seattletimes.(...)e-may-or-early-june/ | |
Fred | zondag 28 april 2019 @ 19:31 |
Eerst de wereld verbazen door een toestel te bouwen dat specialisten onmogelijk achtten en nu sneller dan specialisfen verwachtten met een oplossing komen... Het zaakje blijft stinken. | |
Adrie072 | zondag 28 april 2019 @ 19:37 |
Onmogelijk waarom precies? | |
Fred | zondag 28 april 2019 @ 19:39 |
Precies om de reden waardoor ze zijn neer gestort: te grote motoren te ver naar voren geplaatst tov de vleugels. | |
Adrie072 | zondag 28 april 2019 @ 19:43 |
Is het dan een hardware fout, die softwarematig wordt gecorrigeerd? Waar denk jij dat dit naar zal leiden, volledig buiten gebruik of de constructie aanpassen? | |
Pino112 | zondag 28 april 2019 @ 19:43 |
Ik vind dit filmpje wel handig, legt het duidelijk uit | |
Adrie072 | zondag 28 april 2019 @ 19:45 |
Thanks! | |
Fred | zondag 28 april 2019 @ 20:20 |
Een onhandige keuze die idd met software compenseert moet worden. Er is weinig keuze... het point-of-no-return is voor veel airlines al gepasseerd: Zelfde constructie en betere/uitgebreidere training, dat zal het op korte termijn worden. Op langere termijn wordt het een nieuw ontwerp en het zal mij niks verbazen als Boeing dat doet op basis van de 757. | |
inkjet | zondag 28 april 2019 @ 20:34 |
Die haaienvinnen achterkanten van de engine cowlings zie je echt wel lol. | |
shiz | maandag 29 april 2019 @ 10:09 |
Weet iemand het idee hierachter?![]() Gebeurt continu. Ff 't land aanraken en dan weer terug uit zee, is dat speciaal voor de spotters in Zandvoort? ![]() - Ah, zal wel downwind sequencing zijn, maar voor de 18's lijken ze die vaak eerder te vectoren (soms ook niet). -- Ah, ze kunnen het ook wel, er is daar toch een zee aan ruimte ![]() ![]() [ Bericht 10% gewijzigd door shiz op 29-04-2019 10:26:32 ] | |
Piles | maandag 29 april 2019 @ 11:19 |
Is idd puur sequence opbouwen. Als er dan eerder ruimte is, kun je eerder indraaien. Bij de 36R zie je dat vaak mooi: soms wordt er ten zuiden van Woerden al ingedraaid, soms heel veel dichterbij (zeker de lokaal bekende piloten (KLM e.d.) kunnen heel kort indraaien). Op deze manier hou je de flexibiliteit, als er kleine vertragingen optreden wacht je gewoon een halve minuut met indraaien en is er niks aan de hand. | |
shiz | maandag 29 april 2019 @ 11:42 |
Ja, als je van de grond naar boven kijkt denk je echt 'huh, wat de neuk? Kom dan niet boven land als je toch weer terugdraait'. Als je ff stilstaat bij waarom ze het doen en wat de layout van Schiphol ook alweer is dan is 't natuurlijk wel logisch. Maar ze zijn waarschijnlijk allemaal op minimum clean speed dan en moeten zich ook nog inrijen met het verkeer uit het zuiden dat voor RW06 gaat dan is het idd waarschijnlijk transitie uitvliegen i.p.v. shortcuts to final die dan net zo verloopt. Ach ja. ![]() ![]() | |
Sunri5e | maandag 29 april 2019 @ 21:11 |
Mijn boeren verstand zegt dat dit toestel gewoon niet deugd. Hoe kan het nou mogelijk zijn dat je een toestel bouwt dat eigenlijk foute hardware bevat maar software matig gecorrigeerd moet worden. Dat gaat er bij mij gewoon niet in. | |
flipsen | maandag 29 april 2019 @ 21:50 |
Toch hebben ze maandenlang "probleemloos" rondgevlogen... Aerolineas Argentinas had/heeft er 5 en nooit over problemen gehoord. Maar de grens is wat te ver opgezocht inderdaad en daar ga je nu dus kennelijk vrij makkelijk overheen tijdens/na takeoff. | |
Fred | dinsdag 30 april 2019 @ 10:02 |
Het toestel zelf hoeft niet verkeerd te zijn, maar heeft erg specifieke karakteristieken. Die wellicht ook nog eens te complex zijn voor piloten om met twee man te vliegen. M.i. zijn de fout niet zozeer in het toestel, maar de keuze dat het toestel exact hetzelfde moet reageren als een 737NG om economische redenen. En door diezelfde econmische redenen hebben ze bij Boeing wellicht te gemakkelijk over de software gedacht. Het is niet ongebruikelijk dat de software zulke karakteristieken neutraliseert voor de piloot. En dat hoeft ook niet erg te zijn, mits de piloot maar weet dat het er is, weet wat het doet en weet wat hij moet doen als het computersysteem uitvalt. En dt is bij de 737M niet helemaal op orde. | |
H_T | dinsdag 30 april 2019 @ 10:30 |
Bij straaljagers doen ze dat expres ![]() Waarom je zoiets met een passagiersvliegtuig zou doen is weer een heel andere vraag | |
flipsen | dinsdag 30 april 2019 @ 16:42 |
GC / [Vraag wat je wil] aan een verkeersvlieger | |
Pino112 | dinsdag 30 april 2019 @ 17:39 |
![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 30 april 2019 @ 17:54 |
Iemand ervaring met East China business class (longhaul)? Moet uitwijken van Lufthansa naar deze... Online reviews zijn nogal verschillend. | |
#ANONIEM | dinsdag 30 april 2019 @ 17:54 |
Mainland Chinese Airlines is gewoon altijd avoid when possible. | |
#ANONIEM | dinsdag 30 april 2019 @ 18:34 |
China airlines is althans best prima. Lufthansa heeft op gewenste tijd en datum alleen nog premium economy. Dan zal BC China Eastern toch nog wel een beter product zijn, niet?! | |
Iemand91 | dinsdag 30 april 2019 @ 22:46 |
MEDEWERKER SCHIPHOL GEWOND DOORDAT AMBULIFT OMVALT
![]() ![]() ![]() | |
zlotka | dinsdag 30 april 2019 @ 22:50 |
China Airlines is dan ook geen Chinese mainland carrier ![]() | |
shiz | woensdag 1 mei 2019 @ 00:15 |
ff crossquotenIk moet altijd lachen om Airforceproud95, ken je die? ![]() - https://www.youtube.com/u(...)w=0&sort=p&flow=grid YT is wel een gave plek voor van alles. Zo wilde ik meer te weten komen over de 777-200 en vond destijds deze reeks van een gast: Na wat verder diggen op een sjieneese site ook een aardige Cathay-video: https://v.qq.com/x/page/a0139n7kowr.html (reclame ff uitzitten) [ Bericht 15% gewijzigd door shiz op 01-05-2019 00:39:11 ] | |
Xtreem | woensdag 1 mei 2019 @ 09:36 |
8 jaar China gewoond, in de lijst van grote Mainland Airlines staat Eastern bij mij onderaan (economy) - business zal afhangen van welk type je krijgt, maar in geen geval haalt het bij Lufthansa in hetzelfde type | |
#ANONIEM | woensdag 1 mei 2019 @ 09:38 |
In een ander topic wordt weer gezegd dat het een beter product is dan Lufthansa BC. Zo zijn ook de reviews verschillend op de bekendere sites.... Maargoed, ik heb geboekt. Ik verkies toch in ieder geval een flat bed t.o.v. een (premium) economy stoel. | |
#ANONIEM | woensdag 1 mei 2019 @ 09:40 |
Lufthansa is ook niet veel dus dat hard product zal niet veel schelen. De service van mainland carriers is gewoon schijt. | |
Iemand91 | woensdag 1 mei 2019 @ 16:42 |
AIRBUS A340-600 VAN QATAR AIRWAYS NAAR TWENTEToestel is onderweg: https://www.flightradar24.com/QTR3251/205aa407 ![]() Qatar heeft slechts 4 A340-600's in hun vloot gehad, gisteren vloog zusterschip A7-AGD de laatste commercile Qatar A340-600 vlucht van Bangkok naar Doha. | |
flipsen | woensdag 1 mei 2019 @ 16:47 |
Blijft op de 747 na het mooiste toestel ![]() | |
DeeBee | woensdag 1 mei 2019 @ 17:46 |
3 van de 4 gevlogen, alleen A7-AGA niet. ![]() Overigens nog in prima staat, maar gewoon te duur om te opereren. QR was de enige airline die tot voor kort alle Airbus-types opereerde (behalve neo's dan), maar dat is nu ook over... | |
Pino112 | woensdag 1 mei 2019 @ 20:32 |
En geland. | |
zlotka | woensdag 1 mei 2019 @ 20:36 |
Kon hem voor een heel stuk volgen vanaf onze bovenverdieping. Indrukwekkende kist ![]() | |
Sunri5e | donderdag 2 mei 2019 @ 12:14 |
Klopt het dat er in de 777-200 en 300 van KLM echte stopcontacten aanwezig zijn in de economyclass? Vorige maand heb ik met de A330 en de 747 gevlogen. Echter had de eerste (volgens mij) alleen een USB lader en de 747 helemaal niets. | |
Iemand91 | donderdag 2 mei 2019 @ 14:12 |
De 777's hebben nu in economy een gedeeld stopcontact en USB in/onder de IFE. | |
Sunri5e | donderdag 2 mei 2019 @ 14:24 |
Dus ik kan mijn macbook gewoon meenemen en opladen? | |
Iemand91 | vrijdag 3 mei 2019 @ 12:58 |
Zou wel moeten kunnen ja. ![]() Ter ere van 4 mei zou een van de twee nog vliegwaardige Avro Lancaster zaterdag twee rondvluchten maken boven Nederland. Helaas staat bovenstaande Lancaster langer dan gepland in onderhoud en de vluchten gaan niet door. En 's werelds oudste nog vliegende Consolidated PBY Catalina, de - nu nog - Nederlandse PH-PBY maakt op zondag 5 mei, Bevrijdingsdag, haar allerlaatste vluchten boven Nederland. Om 12 uur vertrekt de kist vanaf Aviodrome voor de vlucht naar het zuiden. Om 13:30 uur verekt de kist vanaf Aviodrome voor de Noordelijke vluchten en zal om 14:00 voor het laatste landen. Er zal op een hoogte van 300 meter gevlogen worden. ![]() ![]() ![]() Hierna zal de Catalina een inspectie ondergaan en zal daarna vertrekken naar de Verenigde Staten; vertrek staat op dit moment gepland voor 28 mei. | |
Sunri5e | zaterdag 4 mei 2019 @ 07:56 |
Oeps! In dit toestel (N732MA) heb ik afgelopen jaar nog gevlogen toen het in dienst was bij TUI. | |
inkjet | zaterdag 4 mei 2019 @ 08:13 |
Dit toestel stond gepland om deze zomer weer voor TUI Netherlands te vliegen... dat wordt nog wat nu veel toestellen worden gebuikt om MAX-en te vervangen. | |
Sunri5e | zaterdag 4 mei 2019 @ 08:36 |
Ag, even laten drogen en gewoon weer vliegen toch? | |
Viezze | zaterdag 4 mei 2019 @ 10:30 |
Ff een week in een bak met rijst leggen moet wel voldoende zijn ![]() | |
Sunri5e | zaterdag 4 mei 2019 @ 11:13 |
![]() | |
Iemand91 | zondag 5 mei 2019 @ 14:12 |
De allerlaatste Catalina vlucht is onderweg: https://www.flightradar24.com/PHPBY/2066abaf![]() | |
Adrie072 | zondag 5 mei 2019 @ 17:11 |
Prachtige foto! | |
Sunri5e | zondag 5 mei 2019 @ 18:55 |
‘Boeing probeerde testen van toestellen te beperken’ https://www.gelderlander.(...)e-beperken~a8f865c6/ Ai ai ai | |
Iemand91 | zondag 5 mei 2019 @ 19:00 |
Accident: Aeroflot SU95 at Moscow on May 5th 2019, aircraft bursts into flames during rollout and burns down
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [ Bericht 4% gewijzigd door Iemand91 op 05-05-2019 19:06:25 ] | |
flipsen | zondag 5 mei 2019 @ 20:12 |
Meer (Twitter)video´s in het bericht op de frontpage. | |
derLudolf | zondag 5 mei 2019 @ 20:24 |
Onbegrijpelijk dat er zulke risico's zijn genomen... Werk zelf ook op de engineering afdeling. Tuurlijk, wij wijken ook wel eens af van regeltjes. Maar hey een aandrijfas die eens uitgewisseld moet worden of een ketting die iets sneller stuk gaat zijn niet dodelijk in ons geval. | |
Houtenbeen | zondag 5 mei 2019 @ 22:50 |
| |
MaxMark | zondag 5 mei 2019 @ 23:11 |
Ook weer mensen te zien die met hun bagage van het vliegtuig weglopen. Je zult door zo'n gast (of meerdere ervan) net te lang nodig hebben om uit het vliegtuig te komen.. | |
Sunri5e | maandag 6 mei 2019 @ 07:16 |
Bizar idd. |