ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. Igen: Elektrische tractie ftw! MTL, Speelt wel eens met echte treintjes
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
[ Bericht 0% gewijzigd door b2py op 18-09-2017 22:41:17 ]
Tijdens Stadskanaal onder Stoom 2017 was ook BSH-dieselloc 2454 van de partij om het 25-jarig bestaan van de STAR te vieren. Voor de loc waren het de eerste ritten voor het publiek.
Omdat de loc uit de 130 stuks tellende serie nog niet is toegelaten verliep het transport vanuit Haarlem per dieplader over de weg. Hier staat de trein klaar in Stadskanaal om als trein 3760 naar Musselkanaal te vertrekken.
Tijdens de laatste rit van het weekend naar Veendam ging het mis: loc 2454 ging bij Wildervank defect. Gelukkig bood de bij de tegentrein achteroplopende 2278 hulp en kon met 15 minuten vertraging Veendam alsnog bereikt worden. De 2454 schijnt inmiddels alweer gerepareerd te zijn.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
In het document Infrastructuurfonds wat net samen met de begroting van I&M online is gekomen benoemen ze de start van de realisatie van Eindhoven opstellen (valt onder PHS). Dit zal het emplacement aan de westzijde wel zijn, maar hoe gaan ze dit anders vormgeven vanaf het komende jaar? Goverman, weet jij daar meer van?
Op dinsdag 19 september 2017 15:31 schreef boriq het volgende: In het document Infrastructuurfonds wat net samen met de begroting van I&M online is gekomen benoemen ze de start van de realisatie van Eindhoven opstellen (valt onder PHS). Dit zal het emplacement aan de westzijde wel zijn, maar hoe gaan ze dit anders vormgeven vanaf het komende jaar? Goverman, weet jij daar meer van?
Dat betreft module 4? Dat bevindt zich nabij de Fuutlaan, helemaal aan de oostzijde
Op zondag 17 september 2017 18:50 schreef dennistd het volgende: Ja, ik snap de grap ook niet zo. Maar goed, typisch gevalletje: ik heb informatie maar deel die lekker niet en achteraf weet ik alles beter. Beetje kansloos...
Ik heb die info niet de wereld in gebracht. Iedereen dacht dat er een 6400 of andere NG-lok voor kwam, en gezien de connecties tussen SSN en DBC is een 6400 de grootste kans. En ja, ik heb niet geroepen dat er geen 6400 voor zou komen
Kwam in de buurt. De stoomdynamo die de elektra in de lok verzorgt, was uitgevallen en niet te repareren ter plaatse. Dit betekende dat er geen frontjes meer waren, geen ATB, geen GSM-R enz. Men mocht uiteindelijk met Rijden op Zicht / max 40km/h door naar Gouda, daar de trein leeg gemaakt en wederom met Rijden op Zicht / max 40km/h direct naar het depot ipv via Rotterdam Centraal.
Sowieso onbegrijpelijk dat zij nog steeds nodig zijn nu alles met chipkaart gaat... Ipsos-data is onvolledig terwijl je met chipkaart-data alles binnen een seconde weet.
Sowieso onbegrijpelijk dat zij nog steeds nodig zijn nu alles met chipkaart gaat... Ipsos-data is onvolledig terwijl je met chipkaart-data alles binnen een seconde weet.
Sowieso onbegrijpelijk dat zij nog steeds nodig zijn nu alles met chipkaart gaat... Ipsos-data is onvolledig terwijl je met chipkaart-data alles binnen een seconde weet.
Onderdeel van je meting is verificatie van de vergaarde data.
Sowieso onbegrijpelijk dat zij nog steeds nodig zijn nu alles met chipkaart gaat... Ipsos-data is onvolledig terwijl je met chipkaart-data alles binnen een seconde weet.
Je weet bijvoorbeeld niets over de niet-chipkaartreizen. En de verhoudingen tussen wel- en niet-chipkaartreizen in individuele treinen. Enz.. enz..
Valt dat niet weg in je foutmarge? Dat aandeel zal marginaal zijn denk ik?
Onderschat de gevolgen van al die Kruidvatkaartjes en print-at-home-acties van tegenwoordig niet. Treinen kunnen ramvol zitten, terwijl het van achter een scherm maar moeilijk te achterhalen is met welke treinen die mensen allemaal reizen.
Onderschat de gevolgen van al die Kruidvatkaartjes en print-at-home-acties van tegenwoordig niet. Treinen kunnen ramvol zitten, terwijl het van achter een scherm maar moeilijk te achterhalen is met welke treinen die mensen allemaal reizen.
Kruidvatkaartjes data heb je alleen globaal wat aan aangezien het voornamelijk weekendkaarten zijn, dan zit je met werkzaamheden die het vaak zeer moeilijk maken een knappe voorspelling te maken. Verder zijn het geen trajectgebonden kaarten, dat maakt het nog veel ingewikkelder om ze aan de juiste herkomst en bestemming te koppelen.
Kruidvatkaartjes data heb je alleen globaal wat aan aangezien het voornamelijk weekendkaarten zijn, dan zit je met werkzaamheden die het vaak zeer moeilijk maken een knappe voorspelling te maken. Verder zijn het geen trajectgebonden kaarten, dat maakt het nog veel ingewikkelder om ze aan de juiste herkomst en bestemming te koppelen.
Yep, dus heb je die ipsos-lui nodig om nauwkeuriger te bepalen hoe vol de treinen nou echt zitten.
Ja, natuurlijk. Inderdaad minder nauwkeurig dan doordeweeks omdat er meer variatie in zit. Maar het kan je helpen om geen ICM12 in te zetten als een drietje voldoende was geweest en andersom. Dat de data niet altijd even goed gebruikt wordt en men onvoldoende marge aanhoud voor de weekendonzekerheid (werkzaamheden, invloed van het weer) is iets wat achter de data aankomt.
Onderschat de gevolgen van al die Kruidvatkaartjes en print-at-home-acties van tegenwoordig niet. Treinen kunnen ramvol zitten, terwijl het van achter een scherm maar moeilijk te achterhalen is met welke treinen die mensen allemaal reizen.
input van rijdend personeel kan hierbij goed helpen
Je hoeft niet mee te werken, maar dan verlies je ook je klaagrecht op volle treinen. Net zoals dat je geen kritiek mag hebben op het kabinet als je niet stemt.
Op maandag 18 september 2017 18:24 schreef FredvZ het volgende: Mag toch hopen dat dat SimSig een zeer beperkte weergave van de werkelijkheid is. "Driver of 6B36 waiting at red signal N187" Maar vervolgens is er geen enkele manier om uit te zoeken wáár N187 dan wel mag wezen. Net zoals het een groot raadsel is waar een trein heen moet. Als op deze manier ook in de echte wereld de treinenloop geregeld moet worden snap ik wel dat het zo vaak mis gaat.
In het echt ken ik niet alle seinnummers uit mijn hoofd, maar als een machinist mij belt, zie ik al voor ik opneem zijn treinnummer op mijn telefoon staan. Dan weet ik vaak al meteen waar ik moet kijken op mijn scherm.
Daarnaast loopt een trein meestal voor de rode als er een storing is, of als ik zijn sein bewust niet heb bediend. Dan verwachtte ik het telefoontje dus al.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Ik heb die info niet de wereld in gebracht. Iedereen dacht dat er een 6400 of andere NG-lok voor kwam, en gezien de connecties tussen SSN en DBC is een 6400 de grootste kans. En ja, ik heb niet geroepen dat er geen 6400 voor zou komen
Waar was de grap dan? Wij wisten niet alles van te voren, dus dan doe je een aannames doen, en je zegt nu zelf ook dat een 6400 voor de hand zou liggen.
Verkeerde aanname, kan gebeuren. En ja, als je geen zin hebt om te roepen hoe het wel zit, prima, is je goed recht. Maar ga dan niet achteraf flauw lopen doen omdat we er naast zaten.
Waar was de grap dan? Wij wisten niet alles van te voren, dus dan doe je een aannames doen, en je zegt nu zelf ook dat een 6400 voor de hand zou liggen.
Verkeerde aanname, kan gebeuren. En ja, als je geen zin hebt om te roepen hoe het wel zit, prima, is je goed recht. Maar ga dan niet achteraf flauw lopen doen omdat we er naast zaten.
Over reizigers verwarren gesproken: Staat nu een 1100 in Rotterdam op spoor 9, met op de borden "IC Amsterdam".
De trein gaat niet verder en al helemaal niet naar Amsterdam. NS heeft echter verzuimd om "Niet instappen" op de borden te zetten, dus Jan en Alleman stapt in, in de verwachting in Amsterdam uit te komen.
Op woensdag 20 september 2017 10:10 schreef FredvZ het volgende: Over reizigers verwarren gesproken: Staat nu een 1100 in Rotterdam op spoor 9, met op de borden "IC Amsterdam".
De trein gaat niet verder en al helemaal niet naar Amsterdam. NS heeft echter verzuimd om "Niet instappen" op de borden te zetten, dus Jan en Alleman stapt in, in de verwachting in Amsterdam uit te komen.
Geen treinverkeer tussen Hoogeveen en Meppel. Bovenleiding is daar gesmolten doordat een snelschakelaar in een (overigens lege) ICMm in brand vloog ...
Op woensdag 20 september 2017 11:42 schreef Peterselieman het volgende: Geen treinverkeer tussen Hoogeveen en Meppel. Bovenleiding is daar gesmolten doordat een snelschakelaar in een (overigens lege) ICMm in brand vloog ...
Ehm, andersom. Bovenleiding was naar beneden gekomen en lag op de trein. Daarna ontstond brand.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Daarnaast loopt een trein meestal voor de rode als er een storing is, of als ik zijn sein bewust niet heb bediend. Dan verwachtte ik het telefoontje dus al.
Een vraag hier op volgend. Ik sprak laatst met een Waalse machinist en die zei dat er geen communicatie is tussen mcn en trdl. Bij seinen staat een kastje waar ze naartoe kunnen lopen met daarin een telefoon.
Mijn vraag is: waarom belt een machinist bij een rood sein in NL gelijk met de trdl en wacht hij niet geduldig tot hij weer veilig wordt? Hij mag toch aannemen dat het sein met een reden rood is?
Een vraag hier op volgend. Ik sprak laatst met een Waalse machinist en die zei dat er geen communicatie is tussen mcn en trdl. Bij seinen staat een kastje waar ze naartoe kunnen lopen met daarin een telefoon.
Mijn vraag is: waarom belt een machinist bij een rood sein in NL gelijk met de trdl en wacht hij niet geduldig tot hij weer veilig wordt? Hij mag toch aannemen dat het sein met een reden rood is?
Heel simpel: omdat het zo in het handboek staat
Edit: zonder gekheid, maar nog naar een kastje lopen om te telefoneren? Wij hebben zelfs op de spoormobiel een app met alle telefoonnummers van de trein, zodat we ten alle tijden de treindienstleiders kunnen bereiken, ook als de GSM-R installatie het niet meer doet. En als reden dat je gaat bellen: je wilt graag zo snel mogelijk weer verder. Vaak staat er een andere trein voor, maar in andere gevallen krijg je nog geen veilig omdat de treindienstleider je een aanwijzing wil geven. De treindienstleider ziet enkel dat je in een bepaald blok staat, maar niet of je stil staat. Aangezien je in 40 km/u-gebied de GSM-R niet mag bedienen (risico om door rood te rijden), moet de treindienstleider dan wachten tot de trein stil staat om de aanwijzing door te geven. Daarnaast moet je als machinist de reizigers informeren. Tegenwoordig worden die al na één minuutje ongerust en staan er op om de reden te weten. Ook daarvoor bel ik even. En soms dan kan de rijweg even niet automatisch ingesteld worden en moet de treindienstleider dat handmatig doen (wisselstoring, dan moet daar indien mogelijk omheen gewerkt worden). Ook dan kan een belletje dat proces soms even bespoedigen omdat de treindienstleider soms zoiets even niet in de gaten heeft omdat hij/zij ergens anders op de lijn problemen heeft.
[ Bericht 39% gewijzigd door MTL op 20-09-2017 20:47:42 ]
Edit: zonder gekheid, maar nog naar een kastje lopen om te telefoneren? Wij hebben zelfs op de spoormobiel een app met alle telefoonnummers van de trein, zodat we ten alle tijden de treindienstleiders kunnen bereiken, ook als de GSM-R installatie het niet meer doet. En als reden dat je gaat bellen: je wilt graag zo snel mogelijk weer verder. Vaak staat er een andere trein voor, maar in andere gevallen krijg je nog geen veilig omdat de treindienstleider je een aanwijzing wil geven. De treindienstleider ziet enkel dat je in een bepaald blok staat, maar niet of je stil staat. Aangezien je in 40 km/u-gebied de GSM-R niet mag bedienen (risico om door rood te rijden), moet de treindienstleider dan wachten tot de trein stil staat om de aanwijzing door te geven. Daarnaast moet je als machinist de reizigers informeren. Tegenwoordig worden die al na één minuutje ongerust en staan er op om de reden te weten. Ook daarvoor bel ik even. En soms dan kan de rijweg even niet automatisch ingesteld worden en moet de treindienstleider dat handmatig doen (wisselstoring, dan moet daar indien mogelijk omheen gewerkt worden). Ook dan kan een belletje dat proces soms even bespoedigen omdat de treindienstleider soms zoiets even niet in de gaten heeft omdat hij/zij ergens anders op de lijn problemen heeft.
Ironisch, in de NS App kan ik vrij accuraat zien waar de trein is en hoe hard die rijdt, en ProRail kan dat niet.
Daarnaast moet je als machinist de reizigers informeren. Tegenwoordig worden die al na één minuutje ongerust en staan er op om de reden te weten. Ook daarvoor bel ik even. netjes uiteraard!
In een tunnel bovenop de rem, een beetje uitleg vind ik wel fijn al het overige mag idd wel wat meer geduld van de reiziger.
Met ERTMS kan het allemaal eenvoudiger worden. Treindienstleiders kunnen dan gewoon even een berichtje sturen naar de machinist die hij/zij op de DMI te zien krijgt. Hoef je ook geen telefoongesprekken meer te voeren, maar wordt je op die manier up-to-date gehouden.
Ironisch, in de NS App kan ik vrij accuraat zien waar de trein is en hoe hard die rijdt, en ProRail kan dat niet.
Meestal hebben we die informatie ook niet nodig. En als er iets aan de hand is, krijg ik de mcn toch te spreken en kan ik gelijk vragen waar hij precies rijdt.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Op woensdag 20 september 2017 20:42 schreef Salatrel het volgende: Nee echt toets 1 op de gsm-r en kort daarna komt je sein veilig zonder ooit een treindienstleider gesproken te hebben... MTL kan bevestigen
Andersom werkt het ook hoor. Ik zit me steeds af te vragen waarom je niet vertrekt, en zodra ik je ga bellen, zie ik je het sein afrijden.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Vanavond iemand gesproken die er bij was, en de draad is toch doorgebrand door een defecte snelschakelaar.
[..]
Meestal hebben we die informatie ook niet nodig. En als er iets aan de hand is, krijg ik de mcn toch te spreken en kan ik gelijk vragen waar hij precies rijdt.
Je bent weer afhankelijk van bellen, afhankelijk van een andere partij. Die informatie wil je toch realtime beschikbaar hebben om zelf een inschatting te maken? Even op het scherm kijken, oh hij staat stil voor het sein, klaar.
Je bent weer afhankelijk van bellen, afhankelijk van een andere partij. Die informatie wil je toch realtime beschikbaar hebben om zelf een inschatting te maken? Even op het scherm kijken, oh hij staat stil voor het sein, klaar.
Nee hoor, die informatie heb ik niet nodig. Als hij voor een P-sein staat, kan ik er niet zoveel aan doen en als hij voor een bediend sein staat, zie ik veel duidelijker waar hij precies is, want emplacementen zijn veel gedetailleerder op mijn scherm.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Kijk, voor de reiziger en de treinfapper is het heel tof om treintjes precies op de meter nauwkeurig te zien rijden op je schermpje, maar voor mijn werk is de precieze locatie tot op de meter bijna nooit noodzakelijk.
Als er iets gebeurt, heb ik de machinist toch meer te vragen dan hij in een tekstbericht via ERTMS kan beantwoorden. Hoe scheef staat die boom, knipperen er nog wel lampen bij die overweg, hoe hard schat je in dat je over die verzakking kan, in welke stand ligt het wissel, hoe dood is de persoon, dat soort vragen. Dus bij iedere onregelmatigheid heb ik hem of haar toch aan de lijn. En als het nuttig is, vraag ik naar een kilometrering.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Andersom werkt het ook hoor. Ik zit me steeds af te vragen waarom je niet vertrekt, en zodra ik je ga bellen, zie ik je het sein afrijden.
Ja dat vraag ik me nou altijd af. Soms kom je voor een rood sein schijnbaar zonder enige reden, er rijden geen andere treinen in de buurt of niks. Is dat dan een gevalletje 'vergeten'? Maakt ARI daar een misser? Vaak wordt er een smoes afgegeven 'ja u rijd onder een onbekend treinnummer' ehhh oke niet waar maargoed... Heb zelfs al eens gehad dat er een boos werd omdat ie vond dat ik te snel belde
Ja dat vraag ik me nou altijd af. Soms kom je voor een rood sein schijnbaar zonder enige reden, er rijden geen andere treinen in de buurt of niks. Is dat dan een gevalletje 'vergeten'? Maakt ARI daar een misser? Vaak wordt er een smoes afgegeven 'ja u rijd onder een onbekend treinnummer' ehhh oke niet waar maargoed... Heb zelfs al eens gehad dat er een boos werd omdat ie vond dat ik te snel belde
Met verkeerd treinnummer wordt niet bedoeld dat jij een verkeerd nummer ergens hebt staan, maar dat in Procesleiding een verkeerd nummer staat vermeld bij jouw trein. ARI verwacht dan een ander nummer en zet je dus niet veilig.
En er zijn allerlei oorzaken waardoor jij voor een rood sein kan komen te staan, ook zonder dat jij dat kan zien. Wij overzien een veel groter gebied dan jouw zichtveld.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Met verkeerd treinnummer wordt niet bedoeld dat jij een verkeerd nummer ergens hebt staan, maar dat in Procesleiding een verkeerd nummer staat vermeld bij jouw trein. ARI verwacht dan een ander nummer en zet je dus niet veilig.
Reed net langs Roosendaal. De Mat '57 van stichting Mat54 zit er van buiten eigenlijk niet veel slechter uit dan de Varkenssnuit die op spoor 1 klaar stond als lokaaltje naar België
Even checken: ik ben nu onderweg van Groningen naar Schiphol. Daar pak ik de IC direct naar Rotterdam en vanaf daar weer verder met een binnenlandse trein.
Op Schiphol moet ik dus even bliepen bij de toeslagpaal. Moet ik op Rotterdam ook nog ergens uitbliepen?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Sterkte alvast, voor als je strandt Ik zou eten, drinken en een extra deken mee nemen voor als de stroom uitvalt. Zaklamp (voor als de stroom meer dan een uur uitvalt) is ook wel praktisch. Voldoende powerbanks voor het contact kunnen houden met geliefden in wanhopige uren... Nou ja, you get the point
Ik gok dat 50% wel flesjes drinken mee heeft, het helpt voldoende denk ik om wat mensen uit de brand te helpen. Heb je enig idee hoe vaak er over is gegaan op uitdelen?
Goede vraag. Dat zou ik zo niet weten. Ik heb zelf één keer als passagierende machinist in een trein gezeten die een paar uur stil stond. Toen reden we nog met getrokken treinen, dus er kon niet gekeerd worden en de stroom was van de bovenleiding afgehaald vanwege rookontwikkeling in een trein voor ons. Toen heb ik samen met mijn collega's inderdaad water uitgedeeld, maar dat is ook de enige keer dat ik echt gestrand heb gestaan op de HSL. Dus mijn persoonlijke ervaring is 1 van de 1 keer, dus 100%, maar met zo'n vaart zal het wel niet lopen
Op donderdag 21 september 2017 17:31 schreef b2py het volgende: Ik zou jouw reactie op mijn reactie op de reactie van DeaDLocK2K nog maar een keer gaan lezen
Dus iedere trein is eigenlijk een stopmachine, bedoel je?
Oh ja, ik zit nu in de ICD. Wish me luck...
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Op donderdag 21 september 2017 19:11 schreef MTL het volgende: Hm, ik dacht dat alle collega's van NS en Prorail ook een toeslagvrij abonnement op de BC hadden staan?
Ik zag net gisteren of eergisteren een Twitter draadje hierover.. En tsja, koppelen van reisdata aan adviezen oid? Ik heb geen flauw idee behalve dat er veel vervoersbedrijven in TLS zitten en in 9292..
Zo vreemd is die fusie niet. Beide bedrijven zijn in gezamenlijk eigendom van de OV-bedrijven. De een maakt winst (TLS) en de ander dreigt verlies te maken (9292). Dan is samenvoegen niet eens zo'n slechte optie.
Bovendien is er nog wel eens gedoe om de winst van TLS. Met de fusie kunnen de OV-bedrijven dat mooi verkopen: de opbrengst van de OV-chipkaart gebruiken om de reisplanner actueel en relevant te houden.
Op donderdag 21 september 2017 19:11 schreef MTL het volgende: Hm, ik dacht dat alle collega's van NS en Prorail ook een toeslagvrij abonnement op de BC hadden staan?
Geen idee eigenlijk. Ik heb hem iig voor de toeslagpaal gehad. Ik zie later wel of het me geld heeft gekost. Ik ben sowieso niet gecontroleerd trouwens.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Dan heb je waarschijnlijk een machinist te pakken die zich niet aan de 60% vermogen-regel houdt. Als het goed is, is er eind dit jaar een definitieve oplossing voor dat probleem. Of ze moeten een keer die belachelijke wet aan de moderne tijd aanpassen en beseffen dat moderne treinen soms sneller zijn dan losse locomotieven
Edit: wat dat betreft is het ook wel jammer dat we met die sandwich op de ICD met AFB aan moeten rijden. Zonder die AFB trekken die dingen, zelfs mét 9 rijtuigen, ook als de malle op (tot je tegen het plafond van de maximale stroomafname van 4000A komt), maar de AFB begrenst de optreksnelheid tot 0,5 m/s2. Ter vergelijking: de Flirt kan tot 1,2 m/s2 optrekken bij een 3-tje volgens de specs.
Op vrijdag 22 september 2017 11:45 schreef James1988 het volgende: Heeft NSR de FLIRT-machinisten op cursus gestuurd in Duitsland ofzo? Wat kunnen die dingen knallen
Volgens mij mogen ze bij NSR maar op 60% van het max vermogen optrekken omdat ze hier en daar anders te snel bij overwegen zijn. Bij jou zal het dus wel op max opgetrokken zijn.
Op vrijdag 22 september 2017 11:57 schreef MTL het volgende: Dan heb je waarschijnlijk een machinist te pakken die zich niet aan de 60% vermogen-regel houdt. Als het goed is, is er eind dit jaar een definitieve oplossing voor dat probleem. Of ze moeten een keer die belachelijke wet aan de moderne tijd aanpassen en beseffen dat moderne treinen soms sneller zijn dan losse locomotieven
Eens
quote:
Edit: wat dat betreft is het ook wel jammer dat we met die sandwich op de ICD met AFB aan moeten rijden. Zonder die AFB trekken die dingen, zelfs mét 9 rijtuigen, ook als de malle op (tot je tegen het plafond van de maximale stroomafname van 4000A komt), maar de AFB begrenst de optreksnelheid tot 0,5 m/s2. Ter vergelijking: de Flirt kan tot 1,2 m/s2 optrekken bij een 3-tje volgens de specs.
Natuurlijk speelt een stukje comfort ook mee. Maar vooral een stukje veiligheid. Het gaat niet direct om de optreksnelheid, maar om de krachten die gebruikt worden bij het optrekken. Op het moment dat de voorste loc (om wat voor reden dan ook) er plotseling mee ophoudt terwijl je net met volle kracht aan het optrekken bent, terwijl je door bijvoorbeeld een wissel rijdt, dan bestaat er een kans dat door de plotselinge verandering van krachten (de voorste loc valt terug, de achterste blijft met volle kracht duwen), de lichte rijtuigen deels uit de rails geduwd wordt. De locs zijn ehm, ietsiepietsie te krachtig zeg maar. Overigens, om diezelfde reden is er al jaren op Amsterdam Centraal de plaatselijke regelgeving dat er met een duwende loc niet harder dan 25 km/u gereden mag worden.
In dat opzicht is het ook best logisch dat bij locs voor en achter de voorste loc 2/3e van de tractie voor de trein levert en de achterste 1/3e. Weet alleen niet of dat plan al doorgezet is.
Komende half jaar wordt de ICD per treinserie (900/1000/1100) voorzien van software 9.4, als alles volgens planning verloopt. Eerst één serie om te beproeven in de praktijk (gok dat het de 1000 wordt, dat is de afgelopen jaren de proefserie geweest). Volgens mij was het ooit de bedoeling dat zoiets er inderdaad in zou komen, maar volgens mij is dat niet het geval met 9.4. Wellicht dat Maegrim wat meer weet?
Meest in het oog springende wijziging is dat we wat meer controle krijgen over de achterste loc (bijvoorbeeld bediening parkeerrem, die nu nog speciaal op de loc zelf gelost moet worden) en de voeding voor de rijtuigen die niet meer uitvalt bij het kopmaken. Ook zouden een paar bugs die nu op kunnen treden niet meer voor mogen komen (ook al was de kans dat die getriggerd werden miniem). Voor de machinist is de bediening wel substantieel gewijzigd, dus we krijgen allemaal weer training. Ik verwacht dus dat begin volgend jaar weer een dip te zien zal zijn in uitval/punctualiteit.
9.3 is de versie die op de Benelux komt (nummer zegt niets over de daadwerkelijke versie, maar over de featureset, 9.3 heeft extra TBL1+ ten opzichte van 9.4).
[ Bericht 1% gewijzigd door MTL op 22-09-2017 12:37:43 ]
Wij hebben TBL1+ niet nodig. Je wilt zo min mogelijk spul aan boord hebben dat invloed kan hebben op de loc. We hebben bijvoorbeeld nu af en toe het probleem dat is bepaalde specifieke situaties de Memor-installatie getriggerd werd en er dus een snelremming kwam vanaf de achterste loc, zonder dat je de mogelijkheid had om die vanaf de voorste loc op te lossen. Daarvoor moest je dus kopmaken en was het probleem relatief snel opgelost, maar als je dat bij een 9-rijtuigstam moet doen, dan ben je wel weer een kwartiertje bezig, waarvan het meerendeel heen en weer lopen is. Om die situatie te voorkomen is nu maar de Memor-installatie volledig uitgezet. Wij gebruiken die toch niet op de HSL, en het ding kan met een knop weer aangezet worden indien het opeens nodig is. Ook de PZB/LZB module in de Traxx wil wel eens een fout genereren, maar die heeft verder geen invloed op de loc in Nederland, dus dat maakt dan weer niet uit (Memor is een losse installatie die door ETCS onderdrukt wordt, PZB/LZB is een module voor ETCS zelf, dus zolang je de grens niet over rijdt doet-ie niets).
Voor TBL1+ is daarnaast ook specifieke extra hardware nodig. Een aantal NS locs heeft die hardware ook gehad voor tests en kan dus zo ingebouwd worden indien nodig. Dat is dan weer het mooie van die modulaire locs.
[ Bericht 9% gewijzigd door MTL op 22-09-2017 14:01:08 ]
Vandaag een retourtje Breda - 's-Hertogenbosch gedaan. Door een seinstoring heb ik moeten omreizen via Boxtel, tijdens het overstappen moest ik daar door poortjes gaan.
Daardoor heb ik dus wat extra kosten moeten maken voor de reis, bovenop de vertraging. Eens zien hoe we dat weer terugkrijgen, de Mijn NS-portal ziet het als twee losse reizen
Op vrijdag 22 september 2017 13:55 schreef MTL het volgende: Wij hebben TBL1+ niet nodig. Je wilt zo min mogelijk spul aan boord hebben dat invloed kan hebben op de loc.
Voor de hardware klinkt dat logisch, wat niet aan boord is kan ook niet in storing gaan. Maar geldt dat ook voor de loc? Zou je last hebben van de extra's in 9.3 die je niet gebruikt?
Lijkt me sterk. De aankondiging van een overweg is bemeten op de daar geldende maximum snelheid. Daar heeft acceleratie niets mee te maken.
Volgens mij heeft dat met een stop/door te maken. De eerste overweg na het station is al dicht bij vertrek, maar de tweede nog niet. Zou deze op de normale plek sluiten dan ligt ie te lang dicht. Daarom sluit ie vertraagd. Nooit een probleem totdat er zo snel opgetrokken werd. In Elst wordt daarom volgens mij met groen-8 naar Arnhem vertrokken.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op vrijdag 22 september 2017 14:39 schreef James1988 het volgende: Vandaag een retourtje Breda - 's-Hertogenbosch gedaan. Door een seinstoring heb ik moeten omreizen via Boxtel, tijdens het overstappen moest ik daar door poortjes gaan.
Daardoor heb ik dus wat extra kosten moeten maken voor de reis, bovenop de vertraging. Eens zien hoe we dat weer terugkrijgen, de Mijn NS-portal ziet het als twee losse reizen
Als je in je reishistorie de vertraging claimt met de klikbare tekst "Geld terug bij vertraging" bij de eerste reis (naar Boxtel dus), krijg je bij het formulier een dropdown waar je snel je aankomststation kan wijzigen naar je daadwerkelijke eindstation 's-Hertogenbosch.
Volgens mij heeft dat met een stop/door te maken. De eerste overweg na het station is al dicht bij vertrek, maar de tweede nog niet. Zou deze op de normale plek sluiten dan ligt ie te lang dicht. Daarom sluit ie vertraagd. Nooit een probleem totdat er zo snel opgetrokken werd. In Elst wordt daarom volgens mij met groen-8 naar Arnhem vertrokken.
Het gaat inderdaad om de sluiting van de overwegen bij een stop-door schakeling. De tijden daarvan staan letterlijk in de wet, dus kunnen niet zomaar aangepast worden helaas. Daarom worden nu de treinen aangepast.
Een mooi praktijkvoorbeeld is Dordrecht Zuid richting Lage Zwaluwe. Even na het station ligt een overweg van een fietspad. De aankondiging van die overweg die gebruikt wordt bij de stop-door schakeling, ligt aan het einde van het perron. Als de schakeling niet gebruikt wordt, dan ligt deze aankondiging vķķr het perron. Rij je nu met een SGM 2tje, dan is de overweg net dicht als je er overheen rijdt. Trek je echter sneller op dan zo'n tweetje, dan ben je dus te snel bij de overweg en zullen de bomen nog niet gesloten zijn. Dat is dus het geval bij de Flirt.
Als je in je reishistorie de vertraging claimt met de klikbare tekst "Geld terug bij vertraging" bij de eerste reis (naar Boxtel dus), krijg je bij het formulier een dropdown waar je snel je aankomststation kan wijzigen naar je daadwerkelijke eindstation 's-Hertogenbosch.
Maar daarmee krijg je de extra kosten van Tilburg - Den Bosch via Boxtel ipv rechtstreeks niet terug.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Nee hoor. Je mag er gewoon van uitgaan dat de overweg dicht ligt als je er overheen rijdt. Zo simpel is het. Ooit is daarom dus een tabel opgesteld en in de wet vastgelegd, op basis van de performance van een losse loc (waar een goede en snelle SGM-2 dus behoorlijk bij in de buurt komt) en op basis daarvan zijn de overwegen aangelegd en ingeregeld. We zitten nu dus met de situatie dat het materieel sneller is dan die hypothetische losse locomotief en dus over een open overweg zou rijden. Als tijdelijke maatregel is dus gezegd dat de Flirt slechts 60% vermogen mag gebruiken bij het optrekken. Tot deze treinen allemaal aangepast zijn, waardoor ze weer aan de tabel voldoen is die maatregel van kracht.
Is het gezien toekomstige ontwikkelingen (mogelijk 3kV, daardoor nog sneller optrekken) niet beter om de overwegen aan te passen? Dan maar 10 seconden langer dicht, ga je als weggebruiker ook niet dood aan...
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Volgens mij mogen ze bij NSR maar op 60% van het max vermogen optrekken omdat ze hier en daar anders te snel bij overwegen zijn. Bij jou zal het dus wel op max opgetrokken zijn.
Zelf gebruik ik eigenlijk nooit meer dan 40%, zelfs met maar 30% trekt dat ding nog veel sneller op dan bijvoorbeeld virm op 100%
Op vrijdag 22 september 2017 17:47 schreef James1988 het volgende: Is dat een beperking die alleen geldt voor NSR, of geldt het voor alle FLIRTs die in het land zijn?
Het schijnt dat dit ook één van de problemen bij de Syntus-stellen is.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Het heeft weinig tot niets met de stroomvoorziening te maken. Op die lage snelheden heeft de Traxx vrijwel niets nodig. Pas op de hogere snelheden loopt de loc tegen de limieten aan. De Traxx is heel netjes met de stroomvoorziening, volgens sommige collega's zelfs te netjes. De loc kijkt naar de beschikbare spanning en past daarop de stroomafname aan. Twee locs komen maximaal samen tot 4000A, de maximale stroomafname per trein, maar als de spanning omlaag zakt door te hoge stroomafname van de locs i.c.m. andere treinen, dan vermindert de loc zelf de stroomafname tot de spanning weer op acceptabel niveau zit.
Ik heb het vermoeden dat dit echt minder dan het halve verhaal is en dat er softwarematig behoorlijke beperkingen ingebouwd zijn. Net zoals bij de Flirts trouwens.
Op vrijdag 22 september 2017 21:24 schreef Bitlord het volgende: Geldt dat ook voor de nieuwe koning van de niet-Randstedelijke elektrische stoptreinen, de Flirt?
Ik vind het erg fijne treinen trouwens. Gisteren Den Bosch - Nijmegen gedaan in zo'n ding, vandaag Tilburg - Den Bosch via Boxtel.
Op vrijdag 22 september 2017 21:16 schreef MTL het volgende: Het heeft weinig tot niets met de stroomvoorziening te maken. Op die lage snelheden heeft de Traxx vrijwel niets nodig. Pas op de hogere snelheden loopt de loc tegen de limieten aan. De Traxx is heel netjes met de stroomvoorziening, volgens sommige collega's zelfs te netjes.
Dat netjes hebben alle moderne treinen. Bij ijzel geeft dat wat problemen zoals we in de afgelopen jaren al gemerkt hebben.
Op vrijdag 22 september 2017 21:24 schreef Bitlord het volgende: Geldt dat ook voor de nieuwe koning van de niet-Randstedelijke elektrische stoptreinen, de Flirt?
(366 bakken in Nederland over een paar jaar plus nog wat Flirt-inõs)
Die FLIRTino zal voorlopig de panto zeer weinig gaan gebruiken. Hooguit een stukje op het emplacement van Leeuwarden en als die dingen voor reiniging naar Zutphen gaan.
In de plannen voor Groningen naar Europark en verder is voor het Arrivadeel voorlopig geen waslijn voorzien en als ik de plannen mag geloven dan zijn het twee volledig gescheiden spoornetten waar je in zuidelijke richting pas bij Haren/Onnen naar NS-spoor kunt wisselen
Dat netjes hebben alle moderne treinen. Bij ijzel geeft dat wat problemen zoals we in de afgelopen jaren al gemerkt hebben.
Daar heeft de Traxx weinig moeite mee. Afgelopen winter had het behoorlijk geijzeld en ik moest de eerste ICD van de dag van rijden. De bovenleiding was volledig wit. Op de HSL was het één grote blauwe vlam zo ongeveer van de vlambogen door het slechte contact met de bovenleiding, maar ik kon prima met 160 km/u doorrijden. En nee, dat is niet goed voor de stroomafnemers en de bovenleiding, maar we moesten het spul ijsvrij krijgen dus het was een soort van schraaptrein. Ik heb geen enkel probleem gehad.
quote:
Op vrijdag 22 september 2017 21:26 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ik heb het vermoeden dat dit echt minder dan het halve verhaal is en dat er softwarematig behoorlijke beperkingen ingebouwd zijn. Net zoals bij de Flirts trouwens.
Hoe bedoel je dat? Op de HSL komen de locs wel tegen de volledige 5,6 MW vermogen aan per loc, zonder problemen. De beperking op 1,5 kV is echt ingesteld op 4000A totaal (of 3000A bij één loc) en ik kan die on the fly zelf ook nog verlagen als ik dat wil met een druk op knop (per 100A in te stellen).
Overigens lopen ook de Flirts tegen die beperking aan, die hebben dezelfde limieten ingebouwd.
Die FLIRTino zal voorlopig de panto zeer weinig gaan gebruiken. Hooguit een stukje op het emplacement van Leeuwarden en als die dingen voor reiniging naar Zutphen gaan.
In de plannen voor Groningen naar Europark en verder is voor het Arrivadeel voorlopig geen waslijn voorzien en als ik de plannen mag geloven dan zijn het twee volledig gescheiden spoornetten waar je in zuidelijke richting pas bij Haren/Onnen naar NS-spoor kunt wisselen
Correct.
Ik hoorde dat de nieuwe Arrivagebakjes electriciteit gaan opwekken bij het remmen. Een beetje vergelijkbaar met de KERS in de Formule 1.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Op vrijdag 22 september 2017 17:40 schreef dennistd het volgende: Is het gezien toekomstige ontwikkelingen (mogelijk 3kV, daardoor nog sneller optrekken) niet beter om de overwegen aan te passen? Dan maar 10 seconden langer dicht, ga je als weggebruiker ook niet dood aan...
Op vrijdag 22 september 2017 23:11 schreef James1988 het volgende: Dat zijn placeholders voor reclamezuilen van Exterion. De fundering en aansluitingen zitten er al onder, de zuil zelf komt later.
Vandaag kwamen er weer twee SNG-stellen naar Nederland. In tegenstelling tot de vorige keer vond de overbrenging nu wel plaats in het daglicht, waardoor bij de Zandsteenweg in Oldenzaal de Railexperts 9901 met tussen de rem- en koppelwagens de vierdelige 2701 en de driedelige 2301 op de foto gezet kon worden.
[ Bericht 1% gewijzigd door dennistd op 23-09-2017 17:37:41 ]
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Als er reclamezuilen met een scherm komen te staan zal er ook wel een cameraatje in zitten. De klassieke zuilen met rollende advertenties hebben dat naar mijn weten niet.
Vandaag kwamen er weer twee SNG-stellen naar Nederland. In tegenstelling tot de vorige keer vond de overbrenging nu wel plaats in het daglicht, waardoor bij de Zandsteenweg in Oldenzaal de Railexperts 9901 met tussen de rem- en koppelwagens de vierdelige 2701 en de driedelige 2301 op de foto gezet kon worden.
Mooi!
Wat voor traject (door Europa) hebben die treinstellen eigenlijk afgelegd? Kun je dat ergens zien?
Misschien dat er spotmeldingen op Drehscheibe zijn geweest. Dit duo is in het Tsjechische Velim geweest.
Aha okee,maar komen die treinstellen in de toekomst via het spoor naar Nederland, uit wat is het Spanje? Hoe werkt zoiets, wat is het traject, wie organiseert dat?
Aha okee,maar komen die treinstellen in de toekomst via het spoor naar Nederland, uit wat is het Spanje? Hoe werkt zoiets, wat is het traject, wie organiseert dat?
Volgens mij is het de bedoeling dat de bakken in de toekomst vanuit Spanje naar Zuidwest Frankrijk gaan, daar tot treinstellen geformeerd worden en dan naar Nederland gereden worden.
23 September 2017 - Totaal tot mijn verbazing haalde ik een trein in op de snelweg tussen Rroghozine en Dürres. Nog meer verbaasd was ik toen het een goederentrein betrof. Al jaren gaat het bergafwaarts met de Albanese spoorwegen, ondanks de (Europese) investering in 2014/2015. Na het passeren van deze goederentrein werd logischerwijs de trein achtervolgd, en kwamen we uiteindelijk uit in Shkozet, bij het depot. Daar werd de locomotief losgekoppeld, en in het depot bij de andere loks die staan te verroesten geparkeerd. Er rijden namelijk per dag nog maar 6 (!!) reizigerstreinen op 3 spoorlijnen elk 1 per dag per richting.
Nog meer verbaasd werd ik na het lezen van de wagenbriefjes en de vlotte babbel met het personeel van de trein en depot. De 2 schuifwandwagens komen uit Budapest bij Kronospan Mofa voor bestemming Dürres en de sleep lege Eanoss'en komen leeg vanuit Novo Sad, Servië en zullen beladen worden in Elbasan met schroot voor Novo Sad. Volgens het personeel op de bok en in het depot betreft dit de eerste trein vanuit het buitenland die weer naar Albanië rijdt.
Communicatie ging niet altijd even makkelijk, ik spreek geen Albanees of Italiaans, 7 van de 9 aanwezige mannen spraken geen Engels, de andere 2 vulden elkaar een beetje aan en kon er een conversatie gemaakt worden, soms met gebarentaal en weet ik het allemaal. Erg leuk, de Albanezen zijn heel erg vriendelijk en willen altijd wel helpen.
Op zaterdag 23 september 2017 21:06 schreef greavy het volgende: Communicatie ging niet altijd even makkelijk, ik spreek geen Albanees of Italiaans, 7 van de 9 aanwezige mannen spraken geen Engels, de andere 2 vulden elkaar een beetje aan en kon er een conversatie gemaakt worden, soms met gebarentaal en weet ik het allemaal. Erg leuk, de Albanezen zijn heel erg vriendelijk en willen altijd wel helpen.
Nja toch best netjes dat ze dat nog allemaal duidelijk hebben weten te maken
Misschien spreekt greavy wel iets anders dat zij ook begrijpen
Zou best wel wat meer Albanees willen leren eigenlijk, zeker omdat ik hier nog regelmatig terug zal komen vanwege de paar vrienden/kennissen waar ik goed contact mee heb
Enid Blyton’s classic children’s favourites, The Famous Five, embark on their very latest adventure that takes them through the stunning backdrop of the South West and Wales as part of GWR’s new marketing campaign for the Intercity Express Train.
Zou best wel wat meer Albanees willen leren eigenlijk, zeker omdat ik hier nog regelmatig terug zal komen vanwege de paar vrienden/kennissen waar ik goed contact mee heb
De IC Eindhoven-Amsterdam bleek in Den Bosch ineens geen conducteur meer te hebben, dus iedereen moest er uit en die trein is nu leeg onderweg naar zijn eindbestemming... Was voor mij nog niet zo'n ramp geweest als ze niet hadden gewacht met dit om te roepen tot de sprinter naar Utrecht net vertrokken was... Gelukkig dan nu maar dat er straks nog een nachtnettrein rijdt..
Op zondag 24 september 2017 00:47 schreef dennistd het volgende: Dat wordt met de vertraging van die nachtnettrein en het overal stoppen onderweg makkelijk +60...
Dan had jij nog mazzel. Even zuidelijker was de boel na een aanrijding gestremd en konden mensen niet eens meer thuiskomen. Zij hebben de nacht moeten doorbrengen in het gemeentehuis van Weert ...
zojuist komt weer de Muller Tours trein voorbij, in de richting van Alkmaar. heb niet kunnen zien welke loc ervoor zat, ik vermoed weer een oranje RailXpert
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Dan had jij nog mazzel. Even zuidelijker was de boel na een aanrijding gestremd en konden mensen niet eens meer thuiskomen. Zij hebben de nacht moeten doorbrengen in het gemeentehuis van Weert ...
Dan had jij nog mazzel. Even zuidelijker was de boel na een aanrijding gestremd en konden mensen niet eens meer thuiskomen. Zij hebben de nacht moeten doorbrengen in het gemeentehuis van Weert ...
Ik denk dat men gewoon de moeite niet meer heeft genomen het treinverkeer weer op te starten, gezien het late tijdstip. Zo veel rijdt daar normaal niet meer na middernacht.
Toch wel een apart verhaal: - reizigers worden met de bus naar Weert gebracht, maar diezelfde bus kan dan niet door richting het zuiden? - dichtstbijzijnde alternatief moet vanuit Utrecht komen? - na afhandeling incident is het blijkbaar niet mogelijk om een extra reizigerstrein die gestrande passagiers te laten oppikken?
Ik vind het wel een vorm van onkunde dat de gemeente/dienst bevolkingszorg opvang moet regelen. Zijn er op een intercity-station geen voorzieningen meer ofzo?
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Op zondag 24 september 2017 15:54 schreef Eix het volgende: Toch wel een apart verhaal: - reizigers worden met de bus naar Weert gebracht, maar diezelfde bus kan dan niet door richting het zuiden? - dichtstbijzijnde alternatief moet vanuit Utrecht komen? - na afhandeling incident is het blijkbaar niet mogelijk om een extra reizigerstrein die gestrande passagiers te laten oppikken?
Ik vind het wel een vorm van onkunde dat de gemeente/dienst bevolkingszorg opvang moet regelen. Zijn er op een intercity-station geen voorzieningen meer ofzo?
Verschillende belangen, die aannemer wil ook aan het werk met de werkzaamheden
Verschillende belangen, die aannemer wil ook aan het werk met de werkzaamheden
Snap ik. Maar desondanks vind ik het niet echt een acceptabele oplossing om reizigers tot 06.45 te laten wachten op een alternatief. Ik was ook in de veronderstelling dat vervoerders contracten hebben met busboeren voor dit soort calamiteiten. Hoe zit dat dan?
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Snap ik. Maar desondanks vind ik het niet echt een acceptabele oplossing om reizigers tot 06.45 te laten wachten op een alternatief. Ik was ook in de veronderstelling dat vervoerders contracten hebben met busboeren voor dit soort calamiteiten. Hoe zit dat dan?
Je kan best een contract hebben over het leveren van bussen maar het beschikbaar hebben van voldoende chauffeurs op een za/zo nacht is andere koek
Nee, wat verwacht je dan? Weert is geen groot station. Dat er toevallig een intercity stopt zegt niks over het voorzieningenniveau.
Het verhaal laat zich lezen als dat er een groep reizigers strand in Weert, waarna de situatie zodanig escaleert dat na uren via de politie uiteindelijk de OVD-Bevolkingszorg wordt opgeroepen die ingrijpt. Op kosten van de gemeente Weert.
Ik verwacht dat een organisatie als NS over de nodige calamiteitenplannen beschikt waardoor het niet zover komt. Ook in lijn met de Europese Verordening 1371/2007 artikel 18:
Artikel 18 Bijstand [...] 2. In geval van vertraging als bedoeld in lid 1 van meer dan 60 minuten worden tevens aan de reizigers gratis aangeboden: a) maaltijden en verfrissingen die in een redelijke verhouding staan tot de wachttijd, indien ze in de trein of in het station beschikbaar zijn of redelijkerwijs kunnen worden aangeleverd; b) hotel- of ander verblijf en vervoer tussen het spoorwegstation en de plaats van het verblijf in gevallen waarin een verblijf van een of meer nachten noodzakelijk wordt of een bijko- mend verblijf noodzakelijk wordt, voor zover en indien zulks fysiek mogelijk is; c) indien de trein geblokkeerd wordt op het spoor, vervoer van de trein naar het spoorwegstation, naar het alternatieve ver- trekpunt of naar de eindbestemming van de dienst, voor zover en indien zulks fysiek mogelijk is. 3. Indien de spoorwegdienst niet meer kan worden voortge- zet, organiseren de spoorwegondernemingen zo spoedig moge- lijk alternatieve vervoerdiensten voor reizigers. [...]
Blijkbaar is dit een Europese papieren tijger?
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
nou ja, je hebt natuurlijk niet een contract voor "bussen" maar voor daadwerkelijk "vervoer". Daar horen, hoe gek het ook klinkt, ook chauffeurs bij.
Op het moment dat jij contractueel gaat vastleggen dat er permanent een x aantal chauffeurs klaar moet staan voor treinvervangend vervoer kan je dus bonus aan MinFin op je buik schrijven en een tariefsverhoging rood onderstreept in je agenda.
Op het moment dat jij contractueel gaat vastleggen dat er permanent een x aantal chauffeurs klaar moet staan voor treinvervangend vervoer kan je dus bonus aan MinFin op je buik schrijven en een tariefsverhoging rood onderstreept in je agenda.
Huh? Natuurlijk niet, zoiets wordt met vergoedingen/boetes afgedekt. Het bedrijf dat gecontracteerd wordt voor het vervangende vervoer moet simpelweg voldoen aan de verplichtingen in die overeenkomst en daar staat echt niet in dat er een stel lege bussen neergezet mag worden als er te weinig chauffeurs zijn. Het is de contractant trouwens vrij om te voldoen aan de verplichtingen middels onderaannemers.
NS heeft een contract met een busboer dat op afroep bussen + chauffeur beschikbaar stelt. So far so good. Zaterdagnacht, NS belt busboer, op dat moment zal de busboer chauffeurs moeten zien te fixen. Good luck with that.
Euh jah, of we gebruiken gewoon logica en hoe dit juridisch werkt en gaan er niet zelf over nadenken. Ik geloof dat ik heel wat meer contracten beheer dan jij.
quote:
NS heeft een contract met een busboer dat op afroep bussen + chauffeur beschikbaar stelt. So far so good. Zaterdagnacht, NS belt busboer, op dat moment zal de busboer chauffeurs moeten zien te fixen. Good luck with that.
Dan voldoen ze dus niet aan hun contractuele verplichtingen. Dat is volgens mij eerlijk gezegd ook niet altijd mogelijk en er kan prima overmacht zijn. Aan de andere kant is het zo dat het bedrijf dat vervangend vervoer moet regelen zich daar simpelweg aan gecommiteerd heeft; laat ze maar taxis invliegen ķf de compensatie betalen als de vervoerder de reizigers met taxis naar huis besluit te sturen (vanwege nalatenschap).
Euh jah, of we gebruiken gewoon logica en hoe dit juridisch werkt en gaan er niet zelf over nadenken. Ik geloof dat ik heel wat meer contracten beheer dan jij.
Euh jah, of we gebruiken gewoon logica en hoe dit juridisch werkt en gaan er niet zelf over nadenken. Ik geloof dat ik heel wat meer contracten beheer dan jij.
Je kan dan wel in je contract hebben staan dat je het levert maar de daadwerkelijke levering is een tweede. Oftewel, dan exit de busboer. Ik ken de inhoud van de contracten niet maar eisen over permanente beschikbaarheid staan er niet in
Je kan dan wel in je contract hebben staan dat je het levert maar de daadwerkelijke levering is een tweede. Oftewel, dan exit de busboer. Ik ken de inhoud van de contracten niet maar eisen over permanente beschikbaarheid staan er niet in
Dat maakt toch helemaal niet uit? Wat ben je in godsnaam in de ruimte aan het ouwehoeren man...
Je kan dan wel in je contract hebben staan dat je het levert maar de daadwerkelijke levering is een tweede
Je gaat toch alleen zo'n contract aan als je ook kan leveren?
Sowieso, zo lastig is het heus niet. Kwestie van afspreken welke vervoerscapaciteit je op welk tijdstip minimaal beschikbaar wil hebben en het busbedrijf levert dat. Of gaat zon contract niet aan voor die prijs. Verder kun je als firma je chauffeurs consignatie-diensten laten draaien.
Die gemeente-ambtenaar die het stadhuis van het slot heeft gedraaid is waarschijnlijk ook op zaterdagnacht uit z'n nest gebeld. Wat is het verschil tussen een gemeente die iemand stand-by heeft staan of een busbedrijf dat s nachts een chauffeur een stand-by dienst laat draaien en indien nodig met een of ander aftands ex-stadsbus geval komt opdraven?
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Ik had laatst wel een microfapje toen de IC naar Leeuwarden én de IC naar Enschede parallalfahrt deden tussen Schiphol en Amsterdam Zuid. Prachtig gezicht
Op zondag 24 september 2017 18:36 schreef b2py het volgende: Ik had laatst wel een microfapje toen de IC naar Leeuwarden én de IC naar Enschede parallalfahrt deden tussen Schiphol en Amsterdam Zuid. Prachtig gezicht
Ik had donderdag een parallelfahrt tussen Schiphol en Zuid! Trein van euh, 16:32 uit Schiphol!
Op zondag 24 september 2017 18:36 schreef b2py het volgende: Ik had laatst wel een microfapje toen de IC naar Leeuwarden én de IC naar Enschede parallalfahrt deden tussen Schiphol en Amsterdam Zuid. Prachtig gezicht
ik deed dat laatst toen ik vanaf HS naar leiden reed samen met de ic die vanaf den haag C naar leiden reed. Komen we in leiden aan stappen we allebei de cabine uit en toen bleek het een opleidingsgenoot van me te zijn
Voor de theatervoorstelling 'Het verzet kraakt' stond DE-1 41 ruim een maand op het emplacement van Almelo. Nu de reeks voorstellingen ten einde is ging de Blauwe Engel met aan boord een aantal prijswinnaars van de fotowedstrijd terug naar het Spoorwegmuseum. Als trein 28201 van Almelo naar Utrecht Maliebaan passeert het stel hier de Ten Cateweg in Wierden.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Dan kunnen andere collega's nog steeds meeluisteren.
Ook daar is wat aan te doen. Bijvoorbeeld door groepen te laten beheren door een operator en alleen collega's in de groep toe te laten die mogen meeluisteren.
Ook daar is wat aan te doen. Bijvoorbeeld door groepen te laten beheren door een operator en alleen collega's in de groep toe te laten die mogen meeluisteren.
Handig, met steeds wisselende samenstellingen van treinpersoneel... En ook wij gebruiken het portonetwerk voor contact met de rangeerders. En dan is het vaak handig als iedereen kan meeluisteren.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Ik mag toch hopen dat dat een apart portonetwerk is. Anders mag je continu meeluisteren met 'moet je nog een bakje, meester?' Hier is het in ieder geval een gescheiden netwerk
Op maandag 25 september 2017 18:22 schreef MTL het volgende: Ik mag toch hopen dat dat een apart portonetwerk is. Anders mag je continu meeluisteren met 'moet je nog een bakje, meester?'
Alleen bij getrokken mat en niet eens bij rijtuigstammen
Ook daar is wat aan te doen. Bijvoorbeeld door groepen te laten beheren door een operator en alleen collega's in de groep toe te laten die mogen meeluisteren.
Je weet dat het nog steeds allemaal analoog is?
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op maandag 25 september 2017 17:30 schreef Dr_Flash het volgende: ik zag trouwens dat de 766 inmiddels vlakbij Utrecht Centraal stond. Die heeft een hele tijd in Nijmegen gestaan
Klopt, die is vrijdag naar Utrecht gegaan voor 2x Utrecht-Arnhem v.v. zaterdag voor het Openluchtmuseum. Komende zaterdag gaat ie naar Maastricht voor de open dag bij de werkplaats daar, zie https://www.facebook.com/Mat54/posts/1590044867725175
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Handig, met steeds wisselende samenstellingen van treinpersoneel... En ook wij gebruiken het portonetwerk voor contact met de rangeerders. En dan is het vaak handig als iedereen kan meeluisteren.
D'r werd op de watergraafsmeer laatst getest met treindienstleiders te amsterdam centraal... alles telefonisch dus. Zwaar irritant
Ook daar is wat aan te doen. Bijvoorbeeld door groepen te laten beheren door een operator en alleen collega's in de groep toe te laten die mogen meeluisteren.
Ben je nou enterprise messaging aan het uitleggen aan iemand die voor 150.000+ gebruikers enterprise messaging systemen beheert?
Maar euh, zit die functionaliteit er nú in lijkt me een vrij belangrijke vraag. Uit de manier waarop je je opmerking plaatst denk ik dat je het niet weet of dat het nu nog niet erg functioneel ingericht is
Zeg het niet vaak, maar wat een teringzooi op Eindhoven vanwege zoiets kleins. Hier wordt wel gefaald
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Op dinsdag 26 september 2017 07:58 schreef J.B. het volgende: Hoelang duurt het om een defecte trein af te slepen die tussen Eindhoven en Geldrop staat?
Ligt er maar net aan wat de aard van het defect is, of er reservematerieel (geschikt voor slepen) beschikbaar is, of er reservepersoneel beschikbaar is. Zoiets gaat ongetwijfeld over meerdere lijnen + de defecte trein moet sleepgereed gemaakt worden -wat wellicht moeilijker wordt gemaakt door het defect- etc.
De sprinter Deurne - Nijmegen werd er vrolijk uitgegooid anders (in Eindhoven), waardoor ik ruim 45 minuten later op bestemming was (dat de sprinters vanuit Weert problemen hadden kan ik me voorstellen)
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Eerste en de laatste keer dat ik de trein naar Schiphol heb genomen Anderhalf uur speling ingebouwd en alsnog de vlucht gemist door dat gepruts tussen Weert en Eindhoven en vervolgens nog eens +20 minuten vertraging opgelopen tussen Den Bosch en Utrecht
aanstaande zaterdag, 30 september 2017, zal er geen treinverkeer zijn tussen Alkmaar en Uitgeest. men zal delen van de bovenleiding vervangen op dit traject. bron: https://www.prorail.nl/we(...)r-en-4-tm-5-november
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op maandag 25 september 2017 21:23 schreef DeaDLocK2K het volgende: Maar euh, zit die functionaliteit er nú in lijkt me een vrij belangrijke vraag. Uit de manier waarop je je opmerking plaatst denk ik dat je het niet weet of dat het nu nog niet erg functioneel ingericht is
Geen idee of er al in zit. Kan je wel zeggen dat mijn mond open blijft vallen van verbazing in dit topic als ik de verhalen van de machinisten, rangeerders en verkeersleiders mag geloven.
Het komt op mij over alsof het spoorwezen de afgelopen 30 jaar op gebied van ICT stil heeft gestaan. In de lucht, op de weg, op het water is precies te achterhalen waar welk transportmiddel zich bevindt. Sterker nog, ook van het water kan Rijkswaterstaat tot 48 uur vooraf uitrekenen waar het wanneer is. Dan is het toch vreemd als ik hier lees dat een verkeersleider bij het spoor soms ongeveer weet waar een trein zou kunnen zijn.
Rijkswaterstaat is in staat zo'n beetje alles wat een lamp heeft te schakelen (van de kruisen boven de weg tot de straatverlichting), maar langs het spoor staan er nog steeds P-seinen die niet vanaf afstand bediend kunnen worden. Voor mij als ICT-er onbegrijpelijk.
Snap dat mensen in dit topic daar niks aan kunnen doen en hun werk moeten doen met wat ze in handen krijgen, maar voor mijn gevoel kan het met minimale investeringen zoveel efficiënter en veiliger.
26 September 2017 - Depot Shkozet is nog steeds de belangrijkste uitvalsbasis voor de Albanese spoorwegen. Hier worden, indien noodzakelijk, locomotieven en rijtuigen onderhouden.. Naast de 3 locomotieven die dagelijks in reizigersdienst rijden, houdt men hier nog steeeds 10 extra locomotieven rijvaardig, en wisselt ze regelmatig uit. Helaas waren de 2 mannetjes die nog een woordje Engels spraken niet aanwezig, en dankzij het communicatieprobleem werd mij duidelijk gemaakt dat ik niet verder het depot op mocht lopen.
Ergens achteraf staan nog een paar loks aan de kant gezet, die niet rijvaardig zijn, maar nog wel behouden worden om later ingezet te kunnen worden.
Ook de in 2015 gereviseerde T669 1054, en door mij rijdend dat jaar op de foto, stond hier bij de reserve's geparkeerd (buiten zicht, wel vooraan). De tweede gereviseerde locomotief is niet opgenomen in het reservebestand, en staat sinds 2013 al met een ernstig probleem aan de kant.
Even op terugkomen. Tokkies van Go Ahead die tegen FC Emmen moest spelen.
De plietsie in Emmen wou deze randfiguren niet in het centrum hebben, dus hebben ze bussen laten rijden tussen Emmen-Zuid en de Meerdijk. Een aantal bussen missen ruiten en andere onderdelen.
Na de wedstrijd konden ze in Zwolle geen trein naar Deventer maar maar halen. Omdat men ze ook niet in Zwolle wou hebben is de trein uit Zwolle maar later vertrokken.
Ook lekker als je de laatste bus ergens op die route wou pakken.
Wat is voetbal toch een verrijking van onze samenleving
Stervende aids aan die vliegende tering NS trouwens
Ik krijg EINDELIJK antwoord op mijn afgewezen GtbV claim van eind juni waar ik tot 2 keer toe bezwaar tegen maakte waar nooit op gereageerd werd. Ik krijg nu te horen dat ik met een alternatieve omweg de vertraging bij volledig op tijd rijdende treinen had kunnen beperken tot 26 minuten. Als ik dat even zelf had willen bedenken want personeel was er niet