abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 20 september 2017 @ 19:59:55 #63
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_173896689
Die laatste had dan weer niet gehoeven ...
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 20 september 2017 @ 20:11:02 #64
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_173896915
Mastwijk-city?
pi_173897489
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2017 18:59 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Een vraag hier op volgend.
Ik sprak laatst met een Waalse machinist en die zei dat er geen communicatie is tussen mcn en trdl. Bij seinen staat een kastje waar ze naartoe kunnen lopen met daarin een telefoon.

Mijn vraag is: waarom belt een machinist bij een rood sein in NL gelijk met de trdl en wacht hij niet geduldig tot hij weer veilig wordt? Hij mag toch aannemen dat het sein met een reden rood is?
Heel simpel: omdat het zo in het handboek staat :D

Edit: zonder gekheid, maar nog naar een kastje lopen om te telefoneren? Wij hebben zelfs op de spoormobiel een app met alle telefoonnummers van de trein, zodat we ten alle tijden de treindienstleiders kunnen bereiken, ook als de GSM-R installatie het niet meer doet.
En als reden dat je gaat bellen: je wilt graag zo snel mogelijk weer verder. Vaak staat er een andere trein voor, maar in andere gevallen krijg je nog geen veilig omdat de treindienstleider je een aanwijzing wil geven. De treindienstleider ziet enkel dat je in een bepaald blok staat, maar niet of je stil staat. Aangezien je in 40 km/u-gebied de GSM-R niet mag bedienen (risico om door rood te rijden), moet de treindienstleider dan wachten tot de trein stil staat om de aanwijzing door te geven.
Daarnaast moet je als machinist de reizigers informeren. Tegenwoordig worden die al na één minuutje ongerust en staan er op om de reden te weten. Ook daarvoor bel ik even.
En soms dan kan de rijweg even niet automatisch ingesteld worden en moet de treindienstleider dat handmatig doen (wisselstoring, dan moet daar indien mogelijk omheen gewerkt worden). Ook dan kan een belletje dat proces soms even bespoedigen omdat de treindienstleider soms zoiets even niet in de gaten heeft omdat hij/zij ergens anders op de lijn problemen heeft.

[ Bericht 39% gewijzigd door MTL op 20-09-2017 20:47:42 ]
pi_173897512
Oke, dat is prima maar wat is de achterliggende reden voor deze regel?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 20 september 2017 @ 20:40:34 #67
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_173897515
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 20:11 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Mastwijk-city?
klopt
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_173897536
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 20:40 schreef b2py het volgende:
Oke, dat is prima maar wat is de achterliggende reden voor deze regel?
omdat Ziggy waarschijnlijk ligt te pitten
pi_173897559
Nee echt toets 1 op de gsm-r en kort daarna komt je sein veilig zonder ooit een treindienstleider gesproken te hebben... MTL kan bevestigen
pi_173897690
_O-
Ik moet toegeven, die afstandsbediening is inderdaad behoorlijk betrouwbaar.
Ik heb trouwens een ninja-edit gedaan met mogelijke redenen.
pi_173897810
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2017 20:39 schreef MTL het volgende:

[..]

Heel simpel: omdat het zo in het handboek staat :D

Edit: zonder gekheid, maar nog naar een kastje lopen om te telefoneren? Wij hebben zelfs op de spoormobiel een app met alle telefoonnummers van de trein, zodat we ten alle tijden de treindienstleiders kunnen bereiken, ook als de GSM-R installatie het niet meer doet.
En als reden dat je gaat bellen: je wilt graag zo snel mogelijk weer verder. Vaak staat er een andere trein voor, maar in andere gevallen krijg je nog geen veilig omdat de treindienstleider je een aanwijzing wil geven. De treindienstleider ziet enkel dat je in een bepaald blok staat, maar niet of je stil staat. Aangezien je in 40 km/u-gebied de GSM-R niet mag bedienen (risico om door rood te rijden), moet de treindienstleider dan wachten tot de trein stil staat om de aanwijzing door te geven.
Daarnaast moet je als machinist de reizigers informeren. Tegenwoordig worden die al na één minuutje ongerust en staan er op om de reden te weten. Ook daarvoor bel ik even.
En soms dan kan de rijweg even niet automatisch ingesteld worden en moet de treindienstleider dat handmatig doen (wisselstoring, dan moet daar indien mogelijk omheen gewerkt worden). Ook dan kan een belletje dat proces soms even bespoedigen omdat de treindienstleider soms zoiets even niet in de gaten heeft omdat hij/zij ergens anders op de lijn problemen heeft.
Ironisch, in de NS App kan ik vrij accuraat zien waar de trein is en hoe hard die rijdt, en ProRail kan dat niet.
pi_173897977
Daarnaast moet je als machinist de reizigers informeren. Tegenwoordig worden die al na één minuutje ongerust en staan er op om de reden te weten. Ook daarvoor bel ik even. netjes uiteraard!

In een tunnel bovenop de rem, een beetje uitleg vind ik wel fijn al het overige mag idd wel wat meer geduld van de reiziger.
pi_173897978
Met ERTMS kan het allemaal eenvoudiger worden. Treindienstleiders kunnen dan gewoon even een berichtje sturen naar de machinist die hij/zij op de DMI te zien krijgt.
Hoef je ook geen telefoongesprekken meer te voeren, maar wordt je op die manier up-to-date gehouden.
pi_173898075
Wat een uitvinding...... :)
  woensdag 20 september 2017 @ 21:05:27 #75
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_173898083
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2017 15:47 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Ehm, andersom. Bovenleiding was naar beneden gekomen en lag op de trein. Daarna ontstond brand.
Vanavond iemand gesproken die er bij was, en de draad is toch doorgebrand door een defecte snelschakelaar.

quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 20:53 schreef b2py het volgende:

[..]

Ironisch, in de NS App kan ik vrij accuraat zien waar de trein is en hoe hard die rijdt, en ProRail kan dat niet.
Meestal hebben we die informatie ook niet nodig. En als er iets aan de hand is, krijg ik de mcn toch te spreken en kan ik gelijk vragen waar hij precies rijdt.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  woensdag 20 september 2017 @ 21:06:42 #76
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_173898102
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 20:42 schreef Salatrel het volgende:
Nee echt toets 1 op de gsm-r en kort daarna komt je sein veilig zonder ooit een treindienstleider gesproken te hebben... MTL kan bevestigen
Andersom werkt het ook hoor. Ik zit me steeds af te vragen waarom je niet vertrekt, en zodra ik je ga bellen, zie ik je het sein afrijden.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_173898115
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2017 21:05 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Vanavond iemand gesproken die er bij was, en de draad is toch doorgebrand door een defecte snelschakelaar.

[..]

Meestal hebben we die informatie ook niet nodig. En als er iets aan de hand is, krijg ik de mcn toch te spreken en kan ik gelijk vragen waar hij precies rijdt.
Je bent weer afhankelijk van bellen, afhankelijk van een andere partij. Die informatie wil je toch realtime beschikbaar hebben om zelf een inschatting te maken? Even op het scherm kijken, oh hij staat stil voor het sein, klaar.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 20 september 2017 @ 21:07:26 #78
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_173898119
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2017 21:05 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Vanavond iemand gesproken die er bij was, en de draad is toch doorgebrand door een defecte snelschakelaar.
En dat heeft weer brand veroorzaakt in de schakelkast.

Denk dat het zo ongeveer klopt :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 20 september 2017 @ 21:10:32 #79
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_173898199
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 21:07 schreef b2py het volgende:

[..]

Je bent weer afhankelijk van bellen, afhankelijk van een andere partij. Die informatie wil je toch realtime beschikbaar hebben om zelf een inschatting te maken? Even op het scherm kijken, oh hij staat stil voor het sein, klaar.
Nee hoor, die informatie heb ik niet nodig. Als hij voor een P-sein staat, kan ik er niet zoveel aan doen en als hij voor een bediend sein staat, zie ik veel duidelijker waar hij precies is, want emplacementen zijn veel gedetailleerder op mijn scherm.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_173898275
Tegenwoordig wordt de vrije baan ook volgezet met bediende seinen, wat dan?
  woensdag 20 september 2017 @ 21:19:53 #81
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_173898406
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 21:13 schreef b2py het volgende:
Tegenwoordig wordt de vrije baan ook volgezet met bediende seinen, wat dan?
Dan zie ik wel in welk blok hij is.

Kijk, voor de reiziger en de treinfapper is het heel tof om treintjes precies op de meter nauwkeurig te zien rijden op je schermpje, maar voor mijn werk is de precieze locatie tot op de meter bijna nooit noodzakelijk.

Als er iets gebeurt, heb ik de machinist toch meer te vragen dan hij in een tekstbericht via ERTMS kan beantwoorden. Hoe scheef staat die boom, knipperen er nog wel lampen bij die overweg, hoe hard schat je in dat je over die verzakking kan, in welke stand ligt het wissel, hoe dood is de persoon, dat soort vragen. Dus bij iedere onregelmatigheid heb ik hem of haar toch aan de lijn. En als het nuttig is, vraag ik naar een kilometrering.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  woensdag 20 september 2017 @ 21:22:40 #82
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_173898493
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 21:19 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
hoe dood is de persoon
Dat lijkt me eigenlijk een vraag waarop het antwoord binair is. :D
pi_173900558
Ik heb tegenwoordig een eerste klas kaart, maar het voelt zo eenzaam s avonds laat ;( ik mis bijna de schreeuwende mocros...
  Moderator woensdag 20 september 2017 @ 22:34:00 #84
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_173900605
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 21:22 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat lijkt me eigenlijk een vraag waarop het antwoord binair is. :D
Volgens sommige kranten/journalisten kun je ook nog levensloos zijn :')
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_173904893
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2017 21:06 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Andersom werkt het ook hoor. Ik zit me steeds af te vragen waarom je niet vertrekt, en zodra ik je ga bellen, zie ik je het sein afrijden.
Ja dat vraag ik me nou altijd af. Soms kom je voor een rood sein schijnbaar zonder enige reden, er rijden geen andere treinen in de buurt of niks. Is dat dan een gevalletje 'vergeten'? Maakt ARI daar een misser?
Vaak wordt er een smoes afgegeven 'ja u rijd onder een onbekend treinnummer' ehhh oke :+ niet waar maargoed...
Heb zelfs al eens gehad dat er een boos werd omdat ie vond dat ik te snel belde :')
  donderdag 21 september 2017 @ 11:40:27 #86
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_173907582
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 08:27 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Ja dat vraag ik me nou altijd af. Soms kom je voor een rood sein schijnbaar zonder enige reden, er rijden geen andere treinen in de buurt of niks. Is dat dan een gevalletje 'vergeten'? Maakt ARI daar een misser?
Vaak wordt er een smoes afgegeven 'ja u rijd onder een onbekend treinnummer' ehhh oke :+ niet waar maargoed...
Heb zelfs al eens gehad dat er een boos werd omdat ie vond dat ik te snel belde :')
Met verkeerd treinnummer wordt niet bedoeld dat jij een verkeerd nummer ergens hebt staan, maar dat in Procesleiding een verkeerd nummer staat vermeld bij jouw trein. ARI verwacht dan een ander nummer en zet je dus niet veilig.

En er zijn allerlei oorzaken waardoor jij voor een rood sein kan komen te staan, ook zonder dat jij dat kan zien. Wij overzien een veel groter gebied dan jouw zichtveld.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 21 september 2017 @ 11:59:08 #87
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_173907946
Je zult hier maar op de trein staan wachten ...

Altijd onderweg naar het avontuur
pi_173908126
quote:
1s.gif Op donderdag 21 september 2017 11:40 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Met verkeerd treinnummer wordt niet bedoeld dat jij een verkeerd nummer ergens hebt staan, maar dat in Procesleiding een verkeerd nummer staat vermeld bij jouw trein. ARI verwacht dan een ander nummer en zet je dus niet veilig.
Oh op die manier...
  donderdag 21 september 2017 @ 12:29:48 #89
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_173908344
quote:
14s.gif Op woensdag 20 september 2017 19:06 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

zeker. De 1125 (zich uitend als 1122) van het spoorwegmuseum is zelfs rijvaardig. De overigen volgens mij niet

https://nl.wikipedia.org/wiki/NS_1100_(elektrische_locomotief)
En daar is ook te lezen (wist ik ook nog niet) dat de 1125 inmiddels nieuwe platen heeft gekregen en dus 'gewoon' als 1125 rondrijd: https://www.spoorwegmuseum.nl/#!/collectie/projecten/1125-thuis
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  donderdag 21 september 2017 @ 12:31:06 #90
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_173908366
Reed net langs Roosendaal. De Mat '57 van stichting Mat54 zit er van buiten eigenlijk niet veel slechter uit dan de Varkenssnuit die op spoor 1 klaar stond als lokaaltje naar België :D
So we just called him Fred
  donderdag 21 september 2017 @ 13:40:55 #91
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_173909483
Ik sta nu op Mönchengladbach Hbf en ik zie een goederentrein voorbij crossen met in het midden een stuk reizigerstrein..


Het is grijs en er staat 'Thameslink' op.... 8)7
  donderdag 21 september 2017 @ 13:42:55 #92
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_173909511
Die bouwt Siemens voor GTR, Londen: Class 700.
  donderdag 21 september 2017 @ 13:44:35 #93
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_173909548
quote:
1s.gif Op donderdag 21 september 2017 13:42 schreef James1988 het volgende:
Die bouwt Siemens voor GTR, Londen: Class 700.
Wat doet dat hier dan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')