ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. Igen: Elektrische tractie ftw! MTL, Speelt wel eens met echte treintjes
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
[ Bericht 0% gewijzigd door b2py op 18-09-2017 22:41:17 ]
Tijdens Stadskanaal onder Stoom 2017 was ook BSH-dieselloc 2454 van de partij om het 25-jarig bestaan van de STAR te vieren. Voor de loc waren het de eerste ritten voor het publiek.
Omdat de loc uit de 130 stuks tellende serie nog niet is toegelaten verliep het transport vanuit Haarlem per dieplader over de weg. Hier staat de trein klaar in Stadskanaal om als trein 3760 naar Musselkanaal te vertrekken.
Tijdens de laatste rit van het weekend naar Veendam ging het mis: loc 2454 ging bij Wildervank defect. Gelukkig bood de bij de tegentrein achteroplopende 2278 hulp en kon met 15 minuten vertraging Veendam alsnog bereikt worden. De 2454 schijnt inmiddels alweer gerepareerd te zijn.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
In het document Infrastructuurfonds wat net samen met de begroting van I&M online is gekomen benoemen ze de start van de realisatie van Eindhoven opstellen (valt onder PHS). Dit zal het emplacement aan de westzijde wel zijn, maar hoe gaan ze dit anders vormgeven vanaf het komende jaar? Goverman, weet jij daar meer van?
Op dinsdag 19 september 2017 15:31 schreef boriq het volgende: In het document Infrastructuurfonds wat net samen met de begroting van I&M online is gekomen benoemen ze de start van de realisatie van Eindhoven opstellen (valt onder PHS). Dit zal het emplacement aan de westzijde wel zijn, maar hoe gaan ze dit anders vormgeven vanaf het komende jaar? Goverman, weet jij daar meer van?
Dat betreft module 4? Dat bevindt zich nabij de Fuutlaan, helemaal aan de oostzijde
Op zondag 17 september 2017 18:50 schreef dennistd het volgende: Ja, ik snap de grap ook niet zo. Maar goed, typisch gevalletje: ik heb informatie maar deel die lekker niet en achteraf weet ik alles beter. Beetje kansloos...
Ik heb die info niet de wereld in gebracht. Iedereen dacht dat er een 6400 of andere NG-lok voor kwam, en gezien de connecties tussen SSN en DBC is een 6400 de grootste kans. En ja, ik heb niet geroepen dat er geen 6400 voor zou komen
Kwam in de buurt. De stoomdynamo die de elektra in de lok verzorgt, was uitgevallen en niet te repareren ter plaatse. Dit betekende dat er geen frontjes meer waren, geen ATB, geen GSM-R enz. Men mocht uiteindelijk met Rijden op Zicht / max 40km/h door naar Gouda, daar de trein leeg gemaakt en wederom met Rijden op Zicht / max 40km/h direct naar het depot ipv via Rotterdam Centraal.
Sowieso onbegrijpelijk dat zij nog steeds nodig zijn nu alles met chipkaart gaat... Ipsos-data is onvolledig terwijl je met chipkaart-data alles binnen een seconde weet.
Sowieso onbegrijpelijk dat zij nog steeds nodig zijn nu alles met chipkaart gaat... Ipsos-data is onvolledig terwijl je met chipkaart-data alles binnen een seconde weet.
Sowieso onbegrijpelijk dat zij nog steeds nodig zijn nu alles met chipkaart gaat... Ipsos-data is onvolledig terwijl je met chipkaart-data alles binnen een seconde weet.
Onderdeel van je meting is verificatie van de vergaarde data.
Sowieso onbegrijpelijk dat zij nog steeds nodig zijn nu alles met chipkaart gaat... Ipsos-data is onvolledig terwijl je met chipkaart-data alles binnen een seconde weet.
Je weet bijvoorbeeld niets over de niet-chipkaartreizen. En de verhoudingen tussen wel- en niet-chipkaartreizen in individuele treinen. Enz.. enz..
Valt dat niet weg in je foutmarge? Dat aandeel zal marginaal zijn denk ik?
Onderschat de gevolgen van al die Kruidvatkaartjes en print-at-home-acties van tegenwoordig niet. Treinen kunnen ramvol zitten, terwijl het van achter een scherm maar moeilijk te achterhalen is met welke treinen die mensen allemaal reizen.
Onderschat de gevolgen van al die Kruidvatkaartjes en print-at-home-acties van tegenwoordig niet. Treinen kunnen ramvol zitten, terwijl het van achter een scherm maar moeilijk te achterhalen is met welke treinen die mensen allemaal reizen.
Kruidvatkaartjes data heb je alleen globaal wat aan aangezien het voornamelijk weekendkaarten zijn, dan zit je met werkzaamheden die het vaak zeer moeilijk maken een knappe voorspelling te maken. Verder zijn het geen trajectgebonden kaarten, dat maakt het nog veel ingewikkelder om ze aan de juiste herkomst en bestemming te koppelen.
Kruidvatkaartjes data heb je alleen globaal wat aan aangezien het voornamelijk weekendkaarten zijn, dan zit je met werkzaamheden die het vaak zeer moeilijk maken een knappe voorspelling te maken. Verder zijn het geen trajectgebonden kaarten, dat maakt het nog veel ingewikkelder om ze aan de juiste herkomst en bestemming te koppelen.
Yep, dus heb je die ipsos-lui nodig om nauwkeuriger te bepalen hoe vol de treinen nou echt zitten.
Ja, natuurlijk. Inderdaad minder nauwkeurig dan doordeweeks omdat er meer variatie in zit. Maar het kan je helpen om geen ICM12 in te zetten als een drietje voldoende was geweest en andersom. Dat de data niet altijd even goed gebruikt wordt en men onvoldoende marge aanhoud voor de weekendonzekerheid (werkzaamheden, invloed van het weer) is iets wat achter de data aankomt.
Onderschat de gevolgen van al die Kruidvatkaartjes en print-at-home-acties van tegenwoordig niet. Treinen kunnen ramvol zitten, terwijl het van achter een scherm maar moeilijk te achterhalen is met welke treinen die mensen allemaal reizen.
input van rijdend personeel kan hierbij goed helpen
Je hoeft niet mee te werken, maar dan verlies je ook je klaagrecht op volle treinen. Net zoals dat je geen kritiek mag hebben op het kabinet als je niet stemt.
Op maandag 18 september 2017 18:24 schreef FredvZ het volgende: Mag toch hopen dat dat SimSig een zeer beperkte weergave van de werkelijkheid is. "Driver of 6B36 waiting at red signal N187" Maar vervolgens is er geen enkele manier om uit te zoeken wáár N187 dan wel mag wezen. Net zoals het een groot raadsel is waar een trein heen moet. Als op deze manier ook in de echte wereld de treinenloop geregeld moet worden snap ik wel dat het zo vaak mis gaat.
In het echt ken ik niet alle seinnummers uit mijn hoofd, maar als een machinist mij belt, zie ik al voor ik opneem zijn treinnummer op mijn telefoon staan. Dan weet ik vaak al meteen waar ik moet kijken op mijn scherm.
Daarnaast loopt een trein meestal voor de rode als er een storing is, of als ik zijn sein bewust niet heb bediend. Dan verwachtte ik het telefoontje dus al.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Ik heb die info niet de wereld in gebracht. Iedereen dacht dat er een 6400 of andere NG-lok voor kwam, en gezien de connecties tussen SSN en DBC is een 6400 de grootste kans. En ja, ik heb niet geroepen dat er geen 6400 voor zou komen
Waar was de grap dan? Wij wisten niet alles van te voren, dus dan doe je een aannames doen, en je zegt nu zelf ook dat een 6400 voor de hand zou liggen.
Verkeerde aanname, kan gebeuren. En ja, als je geen zin hebt om te roepen hoe het wel zit, prima, is je goed recht. Maar ga dan niet achteraf flauw lopen doen omdat we er naast zaten.
Waar was de grap dan? Wij wisten niet alles van te voren, dus dan doe je een aannames doen, en je zegt nu zelf ook dat een 6400 voor de hand zou liggen.
Verkeerde aanname, kan gebeuren. En ja, als je geen zin hebt om te roepen hoe het wel zit, prima, is je goed recht. Maar ga dan niet achteraf flauw lopen doen omdat we er naast zaten.
Over reizigers verwarren gesproken: Staat nu een 1100 in Rotterdam op spoor 9, met op de borden "IC Amsterdam".
De trein gaat niet verder en al helemaal niet naar Amsterdam. NS heeft echter verzuimd om "Niet instappen" op de borden te zetten, dus Jan en Alleman stapt in, in de verwachting in Amsterdam uit te komen.
Op woensdag 20 september 2017 10:10 schreef FredvZ het volgende: Over reizigers verwarren gesproken: Staat nu een 1100 in Rotterdam op spoor 9, met op de borden "IC Amsterdam".
De trein gaat niet verder en al helemaal niet naar Amsterdam. NS heeft echter verzuimd om "Niet instappen" op de borden te zetten, dus Jan en Alleman stapt in, in de verwachting in Amsterdam uit te komen.
Geen treinverkeer tussen Hoogeveen en Meppel. Bovenleiding is daar gesmolten doordat een snelschakelaar in een (overigens lege) ICMm in brand vloog ...
Op woensdag 20 september 2017 11:42 schreef Peterselieman het volgende: Geen treinverkeer tussen Hoogeveen en Meppel. Bovenleiding is daar gesmolten doordat een snelschakelaar in een (overigens lege) ICMm in brand vloog ...
Ehm, andersom. Bovenleiding was naar beneden gekomen en lag op de trein. Daarna ontstond brand.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Daarnaast loopt een trein meestal voor de rode als er een storing is, of als ik zijn sein bewust niet heb bediend. Dan verwachtte ik het telefoontje dus al.
Een vraag hier op volgend. Ik sprak laatst met een Waalse machinist en die zei dat er geen communicatie is tussen mcn en trdl. Bij seinen staat een kastje waar ze naartoe kunnen lopen met daarin een telefoon.
Mijn vraag is: waarom belt een machinist bij een rood sein in NL gelijk met de trdl en wacht hij niet geduldig tot hij weer veilig wordt? Hij mag toch aannemen dat het sein met een reden rood is?
Een vraag hier op volgend. Ik sprak laatst met een Waalse machinist en die zei dat er geen communicatie is tussen mcn en trdl. Bij seinen staat een kastje waar ze naartoe kunnen lopen met daarin een telefoon.
Mijn vraag is: waarom belt een machinist bij een rood sein in NL gelijk met de trdl en wacht hij niet geduldig tot hij weer veilig wordt? Hij mag toch aannemen dat het sein met een reden rood is?
Heel simpel: omdat het zo in het handboek staat
Edit: zonder gekheid, maar nog naar een kastje lopen om te telefoneren? Wij hebben zelfs op de spoormobiel een app met alle telefoonnummers van de trein, zodat we ten alle tijden de treindienstleiders kunnen bereiken, ook als de GSM-R installatie het niet meer doet. En als reden dat je gaat bellen: je wilt graag zo snel mogelijk weer verder. Vaak staat er een andere trein voor, maar in andere gevallen krijg je nog geen veilig omdat de treindienstleider je een aanwijzing wil geven. De treindienstleider ziet enkel dat je in een bepaald blok staat, maar niet of je stil staat. Aangezien je in 40 km/u-gebied de GSM-R niet mag bedienen (risico om door rood te rijden), moet de treindienstleider dan wachten tot de trein stil staat om de aanwijzing door te geven. Daarnaast moet je als machinist de reizigers informeren. Tegenwoordig worden die al na één minuutje ongerust en staan er op om de reden te weten. Ook daarvoor bel ik even. En soms dan kan de rijweg even niet automatisch ingesteld worden en moet de treindienstleider dat handmatig doen (wisselstoring, dan moet daar indien mogelijk omheen gewerkt worden). Ook dan kan een belletje dat proces soms even bespoedigen omdat de treindienstleider soms zoiets even niet in de gaten heeft omdat hij/zij ergens anders op de lijn problemen heeft.
[ Bericht 39% gewijzigd door MTL op 20-09-2017 20:47:42 ]
Edit: zonder gekheid, maar nog naar een kastje lopen om te telefoneren? Wij hebben zelfs op de spoormobiel een app met alle telefoonnummers van de trein, zodat we ten alle tijden de treindienstleiders kunnen bereiken, ook als de GSM-R installatie het niet meer doet. En als reden dat je gaat bellen: je wilt graag zo snel mogelijk weer verder. Vaak staat er een andere trein voor, maar in andere gevallen krijg je nog geen veilig omdat de treindienstleider je een aanwijzing wil geven. De treindienstleider ziet enkel dat je in een bepaald blok staat, maar niet of je stil staat. Aangezien je in 40 km/u-gebied de GSM-R niet mag bedienen (risico om door rood te rijden), moet de treindienstleider dan wachten tot de trein stil staat om de aanwijzing door te geven. Daarnaast moet je als machinist de reizigers informeren. Tegenwoordig worden die al na één minuutje ongerust en staan er op om de reden te weten. Ook daarvoor bel ik even. En soms dan kan de rijweg even niet automatisch ingesteld worden en moet de treindienstleider dat handmatig doen (wisselstoring, dan moet daar indien mogelijk omheen gewerkt worden). Ook dan kan een belletje dat proces soms even bespoedigen omdat de treindienstleider soms zoiets even niet in de gaten heeft omdat hij/zij ergens anders op de lijn problemen heeft.
Ironisch, in de NS App kan ik vrij accuraat zien waar de trein is en hoe hard die rijdt, en ProRail kan dat niet.
Daarnaast moet je als machinist de reizigers informeren. Tegenwoordig worden die al na één minuutje ongerust en staan er op om de reden te weten. Ook daarvoor bel ik even. netjes uiteraard!
In een tunnel bovenop de rem, een beetje uitleg vind ik wel fijn al het overige mag idd wel wat meer geduld van de reiziger.
Met ERTMS kan het allemaal eenvoudiger worden. Treindienstleiders kunnen dan gewoon even een berichtje sturen naar de machinist die hij/zij op de DMI te zien krijgt. Hoef je ook geen telefoongesprekken meer te voeren, maar wordt je op die manier up-to-date gehouden.
Ironisch, in de NS App kan ik vrij accuraat zien waar de trein is en hoe hard die rijdt, en ProRail kan dat niet.
Meestal hebben we die informatie ook niet nodig. En als er iets aan de hand is, krijg ik de mcn toch te spreken en kan ik gelijk vragen waar hij precies rijdt.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Op woensdag 20 september 2017 20:42 schreef Salatrel het volgende: Nee echt toets 1 op de gsm-r en kort daarna komt je sein veilig zonder ooit een treindienstleider gesproken te hebben... MTL kan bevestigen
Andersom werkt het ook hoor. Ik zit me steeds af te vragen waarom je niet vertrekt, en zodra ik je ga bellen, zie ik je het sein afrijden.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Vanavond iemand gesproken die er bij was, en de draad is toch doorgebrand door een defecte snelschakelaar.
[..]
Meestal hebben we die informatie ook niet nodig. En als er iets aan de hand is, krijg ik de mcn toch te spreken en kan ik gelijk vragen waar hij precies rijdt.
Je bent weer afhankelijk van bellen, afhankelijk van een andere partij. Die informatie wil je toch realtime beschikbaar hebben om zelf een inschatting te maken? Even op het scherm kijken, oh hij staat stil voor het sein, klaar.
Je bent weer afhankelijk van bellen, afhankelijk van een andere partij. Die informatie wil je toch realtime beschikbaar hebben om zelf een inschatting te maken? Even op het scherm kijken, oh hij staat stil voor het sein, klaar.
Nee hoor, die informatie heb ik niet nodig. Als hij voor een P-sein staat, kan ik er niet zoveel aan doen en als hij voor een bediend sein staat, zie ik veel duidelijker waar hij precies is, want emplacementen zijn veel gedetailleerder op mijn scherm.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Kijk, voor de reiziger en de treinfapper is het heel tof om treintjes precies op de meter nauwkeurig te zien rijden op je schermpje, maar voor mijn werk is de precieze locatie tot op de meter bijna nooit noodzakelijk.
Als er iets gebeurt, heb ik de machinist toch meer te vragen dan hij in een tekstbericht via ERTMS kan beantwoorden. Hoe scheef staat die boom, knipperen er nog wel lampen bij die overweg, hoe hard schat je in dat je over die verzakking kan, in welke stand ligt het wissel, hoe dood is de persoon, dat soort vragen. Dus bij iedere onregelmatigheid heb ik hem of haar toch aan de lijn. En als het nuttig is, vraag ik naar een kilometrering.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Andersom werkt het ook hoor. Ik zit me steeds af te vragen waarom je niet vertrekt, en zodra ik je ga bellen, zie ik je het sein afrijden.
Ja dat vraag ik me nou altijd af. Soms kom je voor een rood sein schijnbaar zonder enige reden, er rijden geen andere treinen in de buurt of niks. Is dat dan een gevalletje 'vergeten'? Maakt ARI daar een misser? Vaak wordt er een smoes afgegeven 'ja u rijd onder een onbekend treinnummer' ehhh oke niet waar maargoed... Heb zelfs al eens gehad dat er een boos werd omdat ie vond dat ik te snel belde
Ja dat vraag ik me nou altijd af. Soms kom je voor een rood sein schijnbaar zonder enige reden, er rijden geen andere treinen in de buurt of niks. Is dat dan een gevalletje 'vergeten'? Maakt ARI daar een misser? Vaak wordt er een smoes afgegeven 'ja u rijd onder een onbekend treinnummer' ehhh oke niet waar maargoed... Heb zelfs al eens gehad dat er een boos werd omdat ie vond dat ik te snel belde
Met verkeerd treinnummer wordt niet bedoeld dat jij een verkeerd nummer ergens hebt staan, maar dat in Procesleiding een verkeerd nummer staat vermeld bij jouw trein. ARI verwacht dan een ander nummer en zet je dus niet veilig.
En er zijn allerlei oorzaken waardoor jij voor een rood sein kan komen te staan, ook zonder dat jij dat kan zien. Wij overzien een veel groter gebied dan jouw zichtveld.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Met verkeerd treinnummer wordt niet bedoeld dat jij een verkeerd nummer ergens hebt staan, maar dat in Procesleiding een verkeerd nummer staat vermeld bij jouw trein. ARI verwacht dan een ander nummer en zet je dus niet veilig.
Reed net langs Roosendaal. De Mat '57 van stichting Mat54 zit er van buiten eigenlijk niet veel slechter uit dan de Varkenssnuit die op spoor 1 klaar stond als lokaaltje naar België
Even checken: ik ben nu onderweg van Groningen naar Schiphol. Daar pak ik de IC direct naar Rotterdam en vanaf daar weer verder met een binnenlandse trein.
Op Schiphol moet ik dus even bliepen bij de toeslagpaal. Moet ik op Rotterdam ook nog ergens uitbliepen?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.