abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_173862501


danica.jpg ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
_MG_7097-2.jpg greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft.
ZZYPfes.png b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails)
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist, civiel vervoer.
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
ceilingdog.JPG JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( :r )
Fok_UI.png Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn.
avatardeadlock.png DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy
le-creuset.jpg derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
vogeltje.jpg Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is.
avatar12.jpg Igen: Elektrische tractie ftw!
lock.gif MTL, Speelt wel eens met echte treintjes *O*


In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft.
Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.

Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk.
Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.

Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.
Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!



[ Bericht 0% gewijzigd door b2py op 18-09-2017 22:41:17 ]
  Moderator maandag 18 september 2017 @ 23:01:08 #2
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_173862974
Goed frontsein _O_
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_173863204
mooie sandwich :)
pi_173863518
Waar is Socios?
Omgekeerd ondersteboven binnenstebuiten achterstevoren.
  Redactie Sport dinsdag 19 september 2017 @ 00:59:59 #5
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_173864339
Mooi plaatje in de OP, maar waar is het?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport dinsdag 19 september 2017 @ 01:04:43 #6
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_173864354
Tijdens Stadskanaal onder Stoom 2017 was ook BSH-dieselloc 2454 van de partij om het 25-jarig bestaan van de STAR te vieren. Voor de loc waren het de eerste ritten voor het publiek.

Omdat de loc uit de 130 stuks tellende serie nog niet is toegelaten verliep het transport vanuit Haarlem per dieplader over de weg. Hier staat de trein klaar in Stadskanaal om als trein 3760 naar Musselkanaal te vertrekken.

Tijdens de laatste rit van het weekend naar Veendam ging het mis: loc 2454 ging bij Wildervank defect. Gelukkig bood de bij de tegentrein achteroplopende 2278 hulp en kon met 15 minuten vertraging Veendam alsnog bereikt worden. De 2454 schijnt inmiddels alweer gerepareerd te zijn.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_173865737
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 00:59 schreef dennistd het volgende:
Mooi plaatje in de OP, maar waar is het?
Mooi raadplaatje
pi_173865948
Zandvoort? Hoek van Holland Haven?
Bier.
pi_173867862
Vraag me toch af wanneer ze die ipsos trollen eindelijk de treinen uit trappen.
pi_173868309
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 00:59 schreef dennistd het volgende:
Mooi plaatje in de OP, maar waar is het?
Vroeg ik me ook al af. Misschien op de lijn naar IJmuiden?
pi_173868442
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 11:23 schreef Yreal het volgende:
Vraag me toch af wanneer ze die ipsos trollen eindelijk de treinen uit trappen.
Als het opnieuw aanbesteed wordt en een ander bedrijf het wint.
Bier.
  dinsdag 19 september 2017 @ 15:31:47 #12
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_173871962
In het document Infrastructuurfonds wat net samen met de begroting van I&M online is gekomen benoemen ze de start van de realisatie van Eindhoven opstellen (valt onder PHS). Dit zal het emplacement aan de westzijde wel zijn, maar hoe gaan ze dit anders vormgeven vanaf het komende jaar? Goverman, weet jij daar meer van?
  dinsdag 19 september 2017 @ 15:46:49 #13
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_173872209
Het lijvige MIRT Overzicht 2018 staat inmiddels ook online; https://www.rijksoverheid(...)/mirt-overzicht-2018
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 19 september 2017 @ 17:52:52 #14
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_173874399
En weer een nieuwe trein is Nederland binnengerold. Ditmaal een driedelige multicourante FLIRT voor Arriva
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_173875414
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 15:31 schreef boriq het volgende:
In het document Infrastructuurfonds wat net samen met de begroting van I&M online is gekomen benoemen ze de start van de realisatie van Eindhoven opstellen (valt onder PHS). Dit zal het emplacement aan de westzijde wel zijn, maar hoe gaan ze dit anders vormgeven vanaf het komende jaar? Goverman, weet jij daar meer van?
Dat betreft module 4? Dat bevindt zich nabij de Fuutlaan, helemaal aan de oostzijde
  dinsdag 19 september 2017 @ 19:20:42 #16
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_173875789
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2017 18:50 schreef dennistd het volgende:
Ja, ik snap de grap ook niet zo. Maar goed, typisch gevalletje: ik heb informatie maar deel die lekker niet en achteraf weet ik alles beter. Beetje kansloos...
Ik heb die info niet de wereld in gebracht. Iedereen dacht dat er een 6400 of andere NG-lok voor kwam, en gezien de connecties tussen SSN en DBC is een 6400 de grootste kans.
En ja, ik heb niet geroepen dat er geen 6400 voor zou komen
  dinsdag 19 september 2017 @ 19:23:35 #17
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_173875850
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2017 22:16 schreef Salatrel het volgende:

[..]

defecte stoomafnemer zeker
Kwam in de buurt. De stoomdynamo die de elektra in de lok verzorgt, was uitgevallen en niet te repareren ter plaatse.
Dit betekende dat er geen frontjes meer waren, geen ATB, geen GSM-R enz.
Men mocht uiteindelijk met Rijden op Zicht / max 40km/h door naar Gouda, daar de trein leeg gemaakt en wederom met Rijden op Zicht / max 40km/h direct naar het depot ipv via Rotterdam Centraal.
pi_173875990
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 11:23 schreef Yreal het volgende:
Vraag me toch af wanneer ze die ipsos trollen eindelijk de treinen uit trappen.
Sowieso onbegrijpelijk dat zij nog steeds nodig zijn nu alles met chipkaart gaat... Ipsos-data is onvolledig terwijl je met chipkaart-data alles binnen een seconde weet.
pi_173876056
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 19:30 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Sowieso onbegrijpelijk dat zij nog steeds nodig zijn nu alles met chipkaart gaat... Ipsos-data is onvolledig terwijl je met chipkaart-data alles binnen een seconde weet.
Das niet helemaal waar.
Bier.
pi_173876117
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 19:30 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Sowieso onbegrijpelijk dat zij nog steeds nodig zijn nu alles met chipkaart gaat... Ipsos-data is onvolledig terwijl je met chipkaart-data alles binnen een seconde weet.
Onderdeel van je meting is verificatie van de vergaarde data.
  dinsdag 19 september 2017 @ 20:02:36 #21
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_173876524
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 19:30 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Sowieso onbegrijpelijk dat zij nog steeds nodig zijn nu alles met chipkaart gaat... Ipsos-data is onvolledig terwijl je met chipkaart-data alles binnen een seconde weet.
Je weet bijvoorbeeld niets over de niet-chipkaartreizen. En de verhoudingen tussen wel- en niet-chipkaartreizen in individuele treinen. Enz.. enz..
pi_173876610
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 20:02 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Je weet bijvoorbeeld niets over de niet-chipkaartreizen. En de verhoudingen tussen wel- en niet-chipkaartreizen in individuele treinen. Enz.. enz..
Valt dat niet weg in je foutmarge? Dat aandeel zal marginaal zijn denk ik?
pi_173876756
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 20:02 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Je weet bijvoorbeeld niets over de niet-chipkaartreizen. En de verhoudingen tussen wel- en niet-chipkaartreizen in individuele treinen. Enz.. enz..
Nou en? Dat is toch ONS probleem niet? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_173876807
Wat maakt het jouw probleem dan?
  dinsdag 19 september 2017 @ 20:18:57 #25
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_173876824
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 20:07 schreef b2py het volgende:

[..]

Valt dat niet weg in je foutmarge? Dat aandeel zal marginaal zijn denk ik?
Onderschat de gevolgen van al die Kruidvatkaartjes en print-at-home-acties van tegenwoordig niet. Treinen kunnen ramvol zitten, terwijl het van achter een scherm maar moeilijk te achterhalen is met welke treinen die mensen allemaal reizen.
pi_173876887
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2017 20:18 schreef James1988 het volgende:

[..]

Onderschat de gevolgen van al die Kruidvatkaartjes en print-at-home-acties van tegenwoordig niet. Treinen kunnen ramvol zitten, terwijl het van achter een scherm maar moeilijk te achterhalen is met welke treinen die mensen allemaal reizen.
Kruidvatkaartjes data heb je alleen globaal wat aan aangezien het voornamelijk weekendkaarten zijn, dan zit je met werkzaamheden die het vaak zeer moeilijk maken een knappe voorspelling te maken. Verder zijn het geen trajectgebonden kaarten, dat maakt het nog veel ingewikkelder om ze aan de juiste herkomst en bestemming te koppelen.
  dinsdag 19 september 2017 @ 20:25:42 #27
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_173876964
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 20:22 schreef b2py het volgende:

[..]

Kruidvatkaartjes data heb je alleen globaal wat aan aangezien het voornamelijk weekendkaarten zijn, dan zit je met werkzaamheden die het vaak zeer moeilijk maken een knappe voorspelling te maken. Verder zijn het geen trajectgebonden kaarten, dat maakt het nog veel ingewikkelder om ze aan de juiste herkomst en bestemming te koppelen.
Yep, dus heb je die ipsos-lui nodig om nauwkeuriger te bepalen hoe vol de treinen nou echt zitten.
pi_173876998
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2017 20:25 schreef James1988 het volgende:

[..]

Yep, dus heb je die ipsos-lui nodig om nauwkeuriger te bepalen hoe vol de treinen nou echt zitten.
Je hebt niets aan die ipsos data in het weekend
  dinsdag 19 september 2017 @ 20:30:28 #29
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_173877088
Je kan op basis van de onnauwkeurige data nog altijd betere schattingen doen dan zonder data.
pi_173877106
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 20:30 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Je kan op basis van de onnauwkeurige data nog altijd betere schattingen doen dan zonder data.
Je hebt in het weekend ook chipkaart data?
  dinsdag 19 september 2017 @ 20:32:54 #31
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_173877150
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 20:30 schreef b2py het volgende:

[..]

Je hebt in het weekend ook chipkaart data?
Ja, natuurlijk. Inderdaad minder nauwkeurig dan doordeweeks omdat er meer variatie in zit. Maar het kan je helpen om geen ICM12 in te zetten als een drietje voldoende was geweest en andersom. Dat de data niet altijd even goed gebruikt wordt en men onvoldoende marge aanhoud voor de weekendonzekerheid (werkzaamheden, invloed van het weer) is iets wat achter de data aankomt.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 19 september 2017 @ 20:33:03 #32
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_173877154
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2017 20:18 schreef James1988 het volgende:

[..]

Onderschat de gevolgen van al die Kruidvatkaartjes en print-at-home-acties van tegenwoordig niet. Treinen kunnen ramvol zitten, terwijl het van achter een scherm maar moeilijk te achterhalen is met welke treinen die mensen allemaal reizen.
input van rijdend personeel kan hierbij goed helpen
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 19 september 2017 @ 20:35:46 #33
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_173877226
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 september 2017 20:33 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

input van rijdend personeel kan hierbij goed helpen
En de druktemelder in de app. NS benadrukt dat ding regelmatig, dus het lijkt me dat mensen die ook wel gebruiken (als ze moeten staan).
pi_173880207
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 20:17 schreef b2py het volgende:
Wat maakt het jouw probleem dan?
Ik wil niet gemeten worden. Mag dat?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_173880272
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 22:20 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik wil niet gemeten worden. Mag dat?
Je hoeft niet mee te werken, maar dan verlies je ook je klaagrecht op volle treinen. Net zoals dat je geen kritiek mag hebben op het kabinet als je niet stemt.
  dinsdag 19 september 2017 @ 22:24:17 #36
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_173880320
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 22:20 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik wil niet gemeten worden. Mag dat?
Je mag weigeren om mee te werken, ja :Y
pi_173881008
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 22:22 schreef b2py het volgende:
dan verlies je ook je klaagrecht op volle treinen.
_O- :D :'( :D serieus? :') Gast echt :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_173883388
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2017 22:24 schreef James1988 het volgende:

[..]

Je mag weigeren om mee te werken, ja :Y
dan meten ze je alsnog want dan tikken ze overig aan :P
pi_173883748
quote:
4s.gif Op woensdag 20 september 2017 08:38 schreef Salatrel het volgende:

[..]

dan meten ze je alsnog want dan tikken ze overig aan :P
tegenwoordig doen ze dat bij mij al meteen :7
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  woensdag 20 september 2017 @ 09:31:02 #40
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_173884029
quote:
7s.gif Op maandag 18 september 2017 18:24 schreef FredvZ het volgende: Mag toch hopen dat dat SimSig een zeer beperkte weergave van de werkelijkheid is. "Driver of 6B36 waiting at red signal N187" Maar vervolgens is er geen enkele manier om uit te zoeken wáár N187 dan wel mag wezen. Net zoals het een groot raadsel is waar een trein heen moet. Als op deze manier ook in de echte wereld de treinenloop geregeld moet worden snap ik wel dat het zo vaak mis gaat.
In het echt ken ik niet alle seinnummers uit mijn hoofd, maar als een machinist mij belt, zie ik al voor ik opneem zijn treinnummer op mijn telefoon staan. Dan weet ik vaak al meteen waar ik moet kijken op mijn scherm.

Daarnaast loopt een trein meestal voor de rode als er een storing is, of als ik zijn sein bewust niet heb bediend. Dan verwachtte ik het telefoontje dus al.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  woensdag 20 september 2017 @ 09:40:53 #41
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_173884169
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 19:20 schreef greavy het volgende:

[..]

Ik heb die info niet de wereld in gebracht. Iedereen dacht dat er een 6400 of andere NG-lok voor kwam, en gezien de connecties tussen SSN en DBC is een 6400 de grootste kans.
En ja, ik heb niet geroepen dat er geen 6400 voor zou komen
Waar was de grap dan? Wij wisten niet alles van te voren, dus dan doe je een aannames doen, en je zegt nu zelf ook dat een 6400 voor de hand zou liggen.

Verkeerde aanname, kan gebeuren.
En ja, als je geen zin hebt om te roepen hoe het wel zit, prima, is je goed recht. Maar ga dan niet achteraf flauw lopen doen omdat we er naast zaten.
pi_173884654
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 september 2017 22:53 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

_O- :D :'( :D serieus? :') Gast echt :')
Hap hap hap hap
  woensdag 20 september 2017 @ 10:10:25 #43
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_173884682
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 09:40 schreef ReisT het volgende:

[..]

Waar was de grap dan? Wij wisten niet alles van te voren, dus dan doe je een aannames doen, en je zegt nu zelf ook dat een 6400 voor de hand zou liggen.

Verkeerde aanname, kan gebeuren.
En ja, als je geen zin hebt om te roepen hoe het wel zit, prima, is je goed recht. Maar ga dan niet achteraf flauw lopen doen omdat we er naast zaten.
Hee joh, laat je toch niet zo op de kast jagen.
  woensdag 20 september 2017 @ 10:10:37 #44
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_173884685
Over reizigers verwarren gesproken:
Staat nu een 1100 in Rotterdam op spoor 9, met op de borden "IC Amsterdam".

De trein gaat niet verder en al helemaal niet naar Amsterdam. NS heeft echter verzuimd om "Niet instappen" op de borden te zetten, dus Jan en Alleman stapt in, in de verwachting in Amsterdam uit te komen.
So we just called him Fred
  woensdag 20 september 2017 @ 10:21:24 #45
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_173884901
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 10:10 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Hee joh, laat je toch niet zo op de kast jagen.
Hoe kom je daar bij? Ik probeer het juist te relativeren.
pi_173884997
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2017 10:08 schreef b2py het volgende:

[..]

Hap hap hap hap
Hommer :Y)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 20 september 2017 @ 11:01:49 #47
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_173885536
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 10:21 schreef ReisT het volgende:

[..]

Hoe kom je daar bij? Ik probeer het juist te relativeren.
De laatste zin uit je bericht komt enigszins gefrustreerd over.
pi_173886264
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 10:10 schreef FredvZ het volgende:
Over reizigers verwarren gesproken:
Staat nu een 1100 in Rotterdam op spoor 9, met op de borden "IC Amsterdam".

De trein gaat niet verder en al helemaal niet naar Amsterdam. NS heeft echter verzuimd om "Niet instappen" op de borden te zetten, dus Jan en Alleman stapt in, in de verwachting in Amsterdam uit te komen.
Cool! Een 1100 in de huidige reizigersdienst? :D
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 20 september 2017 @ 11:42:05 #49
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_173886342
Geen treinverkeer tussen Hoogeveen en Meppel. Bovenleiding is daar gesmolten doordat een snelschakelaar in een (overigens lege) ICMm in brand vloog ...
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_173888460
Stoppen er dan nu IC's in Hoogeveen?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 20 september 2017 @ 13:43:21 #51
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_173888636
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 13:34 schreef b2py het volgende:
Stoppen er dan nu IC's in Hoogeveen?
nee. ze keren op Beilen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_173888820
Mooi
pi_173889835
Ding staat ondertussen in Zwolle.
Bier.
  woensdag 20 september 2017 @ 15:47:19 #54
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_173891251
quote:
11s.gif Op woensdag 20 september 2017 11:42 schreef Peterselieman het volgende:
Geen treinverkeer tussen Hoogeveen en Meppel. Bovenleiding is daar gesmolten doordat een snelschakelaar in een (overigens lege) ICMm in brand vloog ...
Ehm, andersom. Bovenleiding was naar beneden gekomen en lag op de trein. Daarna ontstond brand.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_173895262
quote:
12s.gif Op woensdag 20 september 2017 11:38 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Cool! Een 1100 in de huidige reizigersdienst? :D
[ afbeelding ]
Maar da's geen 1100 in Rotterdam, maar een 1100 in Eindhoven.

Dit is een 1100 in Rotterdam :D
  Moderator woensdag 20 september 2017 @ 18:58:41 #56
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_173895336
*fapje maakt*

Zijn er wel 1100's bewaard gebleven?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_173895343
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 09:31 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]
.

Daarnaast loopt een trein meestal voor de rode als er een storing is, of als ik zijn sein bewust niet heb bediend. Dan verwachtte ik het telefoontje dus al.
Een vraag hier op volgend.
Ik sprak laatst met een Waalse machinist en die zei dat er geen communicatie is tussen mcn en trdl. Bij seinen staat een kastje waar ze naartoe kunnen lopen met daarin een telefoon.

Mijn vraag is: waarom belt een machinist bij een rood sein in NL gelijk met de trdl en wacht hij niet geduldig tot hij weer veilig wordt? Hij mag toch aannemen dat het sein met een reden rood is?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 20 september 2017 @ 19:06:44 #58
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_173895474
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2017 18:58 schreef derLudolf het volgende:
*fapje maakt*

Zijn er wel 1100's bewaard gebleven?
zeker. De 1125 (zich uitend als 1122) van het spoorwegmuseum is zelfs rijvaardig. De overigen volgens mij niet

https://nl.wikipedia.org/wiki/NS_1100_(elektrische_locomotief)
Altijd onderweg naar het avontuur
  Moderator woensdag 20 september 2017 @ 19:39:45 #59
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_173896220
quote:
14s.gif Op woensdag 20 september 2017 19:06 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

zeker. De 1125 (zich uitend als 1122) van het spoorwegmuseum is zelfs rijvaardig. De overigen volgens mij niet

https://nl.wikipedia.org/wiki/NS_1100_(elektrische_locomotief)
Oh, gaaf :)
Worden wel eens loc+rijtuigen ingezet voor de heimwee express? Of staan ze gewoon rijvaardig te wezen? :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 20 september 2017 @ 19:45:41 #60
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_173896376
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2017 19:39 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Oh, gaaf :)
Worden wel eens loc+rijtuigen ingezet voor de heimwee express? Of staan ze gewoon rijvaardig te wezen? :+
Jup. Gebeurt af en toe wel
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 20 september 2017 @ 19:49:39 #61
20849 Fred
Beroepschagrijn
  woensdag 20 september 2017 @ 19:55:02 #62
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_173896594
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2017 19:39 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Oh, gaaf :)
Worden wel eens loc+rijtuigen ingezet voor de heimwee express? Of staan ze gewoon rijvaardig te wezen? :+
So we just called him Fred
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 20 september 2017 @ 19:59:55 #63
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_173896689
Die laatste had dan weer niet gehoeven ...
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 20 september 2017 @ 20:11:02 #64
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_173896915
Mastwijk-city?
pi_173897489
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2017 18:59 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Een vraag hier op volgend.
Ik sprak laatst met een Waalse machinist en die zei dat er geen communicatie is tussen mcn en trdl. Bij seinen staat een kastje waar ze naartoe kunnen lopen met daarin een telefoon.

Mijn vraag is: waarom belt een machinist bij een rood sein in NL gelijk met de trdl en wacht hij niet geduldig tot hij weer veilig wordt? Hij mag toch aannemen dat het sein met een reden rood is?
Heel simpel: omdat het zo in het handboek staat :D

Edit: zonder gekheid, maar nog naar een kastje lopen om te telefoneren? Wij hebben zelfs op de spoormobiel een app met alle telefoonnummers van de trein, zodat we ten alle tijden de treindienstleiders kunnen bereiken, ook als de GSM-R installatie het niet meer doet.
En als reden dat je gaat bellen: je wilt graag zo snel mogelijk weer verder. Vaak staat er een andere trein voor, maar in andere gevallen krijg je nog geen veilig omdat de treindienstleider je een aanwijzing wil geven. De treindienstleider ziet enkel dat je in een bepaald blok staat, maar niet of je stil staat. Aangezien je in 40 km/u-gebied de GSM-R niet mag bedienen (risico om door rood te rijden), moet de treindienstleider dan wachten tot de trein stil staat om de aanwijzing door te geven.
Daarnaast moet je als machinist de reizigers informeren. Tegenwoordig worden die al na één minuutje ongerust en staan er op om de reden te weten. Ook daarvoor bel ik even.
En soms dan kan de rijweg even niet automatisch ingesteld worden en moet de treindienstleider dat handmatig doen (wisselstoring, dan moet daar indien mogelijk omheen gewerkt worden). Ook dan kan een belletje dat proces soms even bespoedigen omdat de treindienstleider soms zoiets even niet in de gaten heeft omdat hij/zij ergens anders op de lijn problemen heeft.

[ Bericht 39% gewijzigd door MTL op 20-09-2017 20:47:42 ]
pi_173897512
Oke, dat is prima maar wat is de achterliggende reden voor deze regel?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 20 september 2017 @ 20:40:34 #67
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_173897515
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 20:11 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Mastwijk-city?
klopt
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_173897536
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 20:40 schreef b2py het volgende:
Oke, dat is prima maar wat is de achterliggende reden voor deze regel?
omdat Ziggy waarschijnlijk ligt te pitten
pi_173897559
Nee echt toets 1 op de gsm-r en kort daarna komt je sein veilig zonder ooit een treindienstleider gesproken te hebben... MTL kan bevestigen
pi_173897690
_O-
Ik moet toegeven, die afstandsbediening is inderdaad behoorlijk betrouwbaar.
Ik heb trouwens een ninja-edit gedaan met mogelijke redenen.
pi_173897810
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2017 20:39 schreef MTL het volgende:

[..]

Heel simpel: omdat het zo in het handboek staat :D

Edit: zonder gekheid, maar nog naar een kastje lopen om te telefoneren? Wij hebben zelfs op de spoormobiel een app met alle telefoonnummers van de trein, zodat we ten alle tijden de treindienstleiders kunnen bereiken, ook als de GSM-R installatie het niet meer doet.
En als reden dat je gaat bellen: je wilt graag zo snel mogelijk weer verder. Vaak staat er een andere trein voor, maar in andere gevallen krijg je nog geen veilig omdat de treindienstleider je een aanwijzing wil geven. De treindienstleider ziet enkel dat je in een bepaald blok staat, maar niet of je stil staat. Aangezien je in 40 km/u-gebied de GSM-R niet mag bedienen (risico om door rood te rijden), moet de treindienstleider dan wachten tot de trein stil staat om de aanwijzing door te geven.
Daarnaast moet je als machinist de reizigers informeren. Tegenwoordig worden die al na één minuutje ongerust en staan er op om de reden te weten. Ook daarvoor bel ik even.
En soms dan kan de rijweg even niet automatisch ingesteld worden en moet de treindienstleider dat handmatig doen (wisselstoring, dan moet daar indien mogelijk omheen gewerkt worden). Ook dan kan een belletje dat proces soms even bespoedigen omdat de treindienstleider soms zoiets even niet in de gaten heeft omdat hij/zij ergens anders op de lijn problemen heeft.
Ironisch, in de NS App kan ik vrij accuraat zien waar de trein is en hoe hard die rijdt, en ProRail kan dat niet.
pi_173897977
Daarnaast moet je als machinist de reizigers informeren. Tegenwoordig worden die al na één minuutje ongerust en staan er op om de reden te weten. Ook daarvoor bel ik even. netjes uiteraard!

In een tunnel bovenop de rem, een beetje uitleg vind ik wel fijn al het overige mag idd wel wat meer geduld van de reiziger.
pi_173897978
Met ERTMS kan het allemaal eenvoudiger worden. Treindienstleiders kunnen dan gewoon even een berichtje sturen naar de machinist die hij/zij op de DMI te zien krijgt.
Hoef je ook geen telefoongesprekken meer te voeren, maar wordt je op die manier up-to-date gehouden.
pi_173898075
Wat een uitvinding...... :)
  woensdag 20 september 2017 @ 21:05:27 #75
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_173898083
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2017 15:47 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Ehm, andersom. Bovenleiding was naar beneden gekomen en lag op de trein. Daarna ontstond brand.
Vanavond iemand gesproken die er bij was, en de draad is toch doorgebrand door een defecte snelschakelaar.

quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 20:53 schreef b2py het volgende:

[..]

Ironisch, in de NS App kan ik vrij accuraat zien waar de trein is en hoe hard die rijdt, en ProRail kan dat niet.
Meestal hebben we die informatie ook niet nodig. En als er iets aan de hand is, krijg ik de mcn toch te spreken en kan ik gelijk vragen waar hij precies rijdt.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  woensdag 20 september 2017 @ 21:06:42 #76
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_173898102
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 20:42 schreef Salatrel het volgende:
Nee echt toets 1 op de gsm-r en kort daarna komt je sein veilig zonder ooit een treindienstleider gesproken te hebben... MTL kan bevestigen
Andersom werkt het ook hoor. Ik zit me steeds af te vragen waarom je niet vertrekt, en zodra ik je ga bellen, zie ik je het sein afrijden.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_173898115
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2017 21:05 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Vanavond iemand gesproken die er bij was, en de draad is toch doorgebrand door een defecte snelschakelaar.

[..]

Meestal hebben we die informatie ook niet nodig. En als er iets aan de hand is, krijg ik de mcn toch te spreken en kan ik gelijk vragen waar hij precies rijdt.
Je bent weer afhankelijk van bellen, afhankelijk van een andere partij. Die informatie wil je toch realtime beschikbaar hebben om zelf een inschatting te maken? Even op het scherm kijken, oh hij staat stil voor het sein, klaar.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 20 september 2017 @ 21:07:26 #78
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_173898119
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2017 21:05 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Vanavond iemand gesproken die er bij was, en de draad is toch doorgebrand door een defecte snelschakelaar.
En dat heeft weer brand veroorzaakt in de schakelkast.

Denk dat het zo ongeveer klopt :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 20 september 2017 @ 21:10:32 #79
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_173898199
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 21:07 schreef b2py het volgende:

[..]

Je bent weer afhankelijk van bellen, afhankelijk van een andere partij. Die informatie wil je toch realtime beschikbaar hebben om zelf een inschatting te maken? Even op het scherm kijken, oh hij staat stil voor het sein, klaar.
Nee hoor, die informatie heb ik niet nodig. Als hij voor een P-sein staat, kan ik er niet zoveel aan doen en als hij voor een bediend sein staat, zie ik veel duidelijker waar hij precies is, want emplacementen zijn veel gedetailleerder op mijn scherm.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_173898275
Tegenwoordig wordt de vrije baan ook volgezet met bediende seinen, wat dan?
  woensdag 20 september 2017 @ 21:19:53 #81
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_173898406
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 21:13 schreef b2py het volgende:
Tegenwoordig wordt de vrije baan ook volgezet met bediende seinen, wat dan?
Dan zie ik wel in welk blok hij is.

Kijk, voor de reiziger en de treinfapper is het heel tof om treintjes precies op de meter nauwkeurig te zien rijden op je schermpje, maar voor mijn werk is de precieze locatie tot op de meter bijna nooit noodzakelijk.

Als er iets gebeurt, heb ik de machinist toch meer te vragen dan hij in een tekstbericht via ERTMS kan beantwoorden. Hoe scheef staat die boom, knipperen er nog wel lampen bij die overweg, hoe hard schat je in dat je over die verzakking kan, in welke stand ligt het wissel, hoe dood is de persoon, dat soort vragen. Dus bij iedere onregelmatigheid heb ik hem of haar toch aan de lijn. En als het nuttig is, vraag ik naar een kilometrering.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  woensdag 20 september 2017 @ 21:22:40 #82
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_173898493
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 21:19 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
hoe dood is de persoon
Dat lijkt me eigenlijk een vraag waarop het antwoord binair is. :D
pi_173900558
Ik heb tegenwoordig een eerste klas kaart, maar het voelt zo eenzaam s avonds laat ;( ik mis bijna de schreeuwende mocros...
  Moderator woensdag 20 september 2017 @ 22:34:00 #84
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_173900605
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 21:22 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat lijkt me eigenlijk een vraag waarop het antwoord binair is. :D
Volgens sommige kranten/journalisten kun je ook nog levensloos zijn :')
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_173904893
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2017 21:06 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Andersom werkt het ook hoor. Ik zit me steeds af te vragen waarom je niet vertrekt, en zodra ik je ga bellen, zie ik je het sein afrijden.
Ja dat vraag ik me nou altijd af. Soms kom je voor een rood sein schijnbaar zonder enige reden, er rijden geen andere treinen in de buurt of niks. Is dat dan een gevalletje 'vergeten'? Maakt ARI daar een misser?
Vaak wordt er een smoes afgegeven 'ja u rijd onder een onbekend treinnummer' ehhh oke :+ niet waar maargoed...
Heb zelfs al eens gehad dat er een boos werd omdat ie vond dat ik te snel belde :')
  donderdag 21 september 2017 @ 11:40:27 #86
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_173907582
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 08:27 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Ja dat vraag ik me nou altijd af. Soms kom je voor een rood sein schijnbaar zonder enige reden, er rijden geen andere treinen in de buurt of niks. Is dat dan een gevalletje 'vergeten'? Maakt ARI daar een misser?
Vaak wordt er een smoes afgegeven 'ja u rijd onder een onbekend treinnummer' ehhh oke :+ niet waar maargoed...
Heb zelfs al eens gehad dat er een boos werd omdat ie vond dat ik te snel belde :')
Met verkeerd treinnummer wordt niet bedoeld dat jij een verkeerd nummer ergens hebt staan, maar dat in Procesleiding een verkeerd nummer staat vermeld bij jouw trein. ARI verwacht dan een ander nummer en zet je dus niet veilig.

En er zijn allerlei oorzaken waardoor jij voor een rood sein kan komen te staan, ook zonder dat jij dat kan zien. Wij overzien een veel groter gebied dan jouw zichtveld.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 21 september 2017 @ 11:59:08 #87
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_173907946
Je zult hier maar op de trein staan wachten ...

Altijd onderweg naar het avontuur
pi_173908126
quote:
1s.gif Op donderdag 21 september 2017 11:40 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Met verkeerd treinnummer wordt niet bedoeld dat jij een verkeerd nummer ergens hebt staan, maar dat in Procesleiding een verkeerd nummer staat vermeld bij jouw trein. ARI verwacht dan een ander nummer en zet je dus niet veilig.
Oh op die manier...
  donderdag 21 september 2017 @ 12:29:48 #89
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_173908344
quote:
14s.gif Op woensdag 20 september 2017 19:06 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

zeker. De 1125 (zich uitend als 1122) van het spoorwegmuseum is zelfs rijvaardig. De overigen volgens mij niet

https://nl.wikipedia.org/wiki/NS_1100_(elektrische_locomotief)
En daar is ook te lezen (wist ik ook nog niet) dat de 1125 inmiddels nieuwe platen heeft gekregen en dus 'gewoon' als 1125 rondrijd: https://www.spoorwegmuseum.nl/#!/collectie/projecten/1125-thuis
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  donderdag 21 september 2017 @ 12:31:06 #90
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_173908366
Reed net langs Roosendaal. De Mat '57 van stichting Mat54 zit er van buiten eigenlijk niet veel slechter uit dan de Varkenssnuit die op spoor 1 klaar stond als lokaaltje naar België :D
So we just called him Fred
  donderdag 21 september 2017 @ 13:40:55 #91
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_173909483
Ik sta nu op Mönchengladbach Hbf en ik zie een goederentrein voorbij crossen met in het midden een stuk reizigerstrein..


Het is grijs en er staat 'Thameslink' op.... 8)7
  donderdag 21 september 2017 @ 13:42:55 #92
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_173909511
Die bouwt Siemens voor GTR, Londen: Class 700.
  donderdag 21 september 2017 @ 13:44:35 #93
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_173909548
quote:
1s.gif Op donderdag 21 september 2017 13:42 schreef James1988 het volgende:
Die bouwt Siemens voor GTR, Londen: Class 700.
Wat doet dat hier dan?
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 21 september 2017 @ 13:47:31 #94
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_173909600
quote:
1s.gif Op donderdag 21 september 2017 13:44 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Wat doet dat hier dan?
Ze worden gebouwd in Krefeld. Dat is bijna om de hoek van Mönchengladbach
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 21 september 2017 @ 14:05:03 #95
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_173909894
Als ze klaar zijn gaan ze via de Kanaaltunnel naar het VK.

Je kunt ook rode varianten voorbij zien komen, dat is Class 707 voor South Western Railway.
pi_173910455
Ik zag net een rijdende metro op de NZL :o
pi_173910787
quote:
11s.gif Op donderdag 21 september 2017 11:59 schreef Peterselieman het volgende:
Je zult hier maar op de trein staan wachten ...

Hoezo, gladde sporen :? Hoezo, zien waar je rijdt? :? Allemaal voor mietjes :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 21 september 2017 @ 16:00:31 #98
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_173912502
Even checken: ik ben nu onderweg van Groningen naar Schiphol. Daar pak ik de IC direct naar Rotterdam en vanaf daar weer verder met een binnenlandse trein.

Op Schiphol moet ik dus even bliepen bij de toeslagpaal. Moet ik op Rotterdam ook nog ergens uitbliepen?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_173912530
Nee
  donderdag 21 september 2017 @ 16:09:01 #100
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_173912696
Dank.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')