Ik vermoee dat dit niet het enige thema zal zijn wat in het regeerakkoord staat, dus er zullen wel belangrijkere thema's zijn jaquote:Op woensdag 16 augustus 2017 06:24 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Zijn er geen belangrijkere thema's?
Dit is iets waar de partijen het makkelijk over eens kunnen worden. Ze hebben nu een beetje vertrouwen gekweekt. Over dat malle voorstel van D66 zullen ze allemaal hard hebben kunnen lachen. En nu is het tijd om over de serieuse onderwerpen compromissen te gaan sluiten.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 06:24 schreef ..-._---_-.- het volgende:
datquote:Op woensdag 16 augustus 2017 06:24 schreef ..-._---_-.- het volgende:
ik zou het heel bizar vinden als men een lesje Wilhelmus op school een goed idee vind terwijl men om een dusdanig belangrijk onderdeel van onze geschiedenis keihard zou moeten lachenquote:Op woensdag 16 augustus 2017 07:27 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dit is iets waar de partijen het makkelijk over eens kunnen worden. Ze hebben nu een beetje vertrouwen gekweekt. Over dat malle voorstel van D66 zullen ze allemaal hard hebben kunnen lachen. En nu is het tijd om over de serieuse onderwerpen compromissen te gaan sluiten.
Wanneer die naar buiten komen weet je dat we snel een nieuw kabinet hebben.
Precies dat.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 07:51 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik zou het heel bizar vinden als men een lesje Wilhelmus op school een goed idee vind terwijl men om een dusdanig belangrijk onderdeel van onze geschiedenis keihard zou moeten lachen
je zou het omgekeerd verwachten
Ik denk dat geschiedenis een hopeloos iets is in het onderwijs. De kennis van de kinderen die wat ouder zijn die ik ken is om te huilen. En een dun boekje en het zingen van een volkslied gaat dit niet op lossen.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 07:57 schreef sp3c het volgende:
gewoon 2 tot 300 jaar uit de geschiedenisboekjes schrappen om iedereen alle coupletten van het volkslied aan te kunnen leren
[ afbeelding ]
Ook niets speciaals aan.quote:
Eens. En ook niets mis met lessen over slavernij, mits het een compleet beeld schetst en niet alleen maar focust op wat de "westerlingen" aan slavernij hebben gedaan. Betrek de ottomanen, arabieren en afrikanen er ook maar bij.quote:
mwochquote:
boeit mij de ottomanen, arabieren en afrikanen nouquote:Op woensdag 16 augustus 2017 08:26 schreef nixxx het volgende:
[..]
Eens. En ook niets mis met lessen over slavernij, mits het een compleet beeld schetst en niet alleen maar focust op wat de "westerlingen" aan slavernij hebben gedaan. Betrek de ottomanen, arabieren en afrikanen er ook maar bij.
Verplichte lessen over het Wilhelmus is inderdaad onzin. Ik kan me herinneren dat ik 2 lesuren muziek had over het Wilhelmus, maar als ik dat niet had gehad dan had ik niets gemist.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 07:51 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik zou het heel bizar vinden als men een lesje Wilhelmus op school een goed idee vind terwijl men om een dusdanig belangrijk onderdeel van onze geschiedenis keihard zou moeten lachen
en toen moest je hard lachen of wat?quote:Op woensdag 16 augustus 2017 08:30 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ik heb zowel op de basisschool (Nederlands-Indie) als op de middelbare (Nederlands-Indie, Suriname en de Gouden Eeuw) lessen gehad over kolonialisme en slavernij.
Het is allebei belangrijk. Zowel nationale identiteit als bewustwording van het verleden in positieve en negatieve zin. Ik zei het hierboven al maar ik mis een strategie. Als het doel is om jongeren meer verantwoordelijkheidsgevoel te geven en beter bewust te laten zijn dat ze onderdeel uitmaken van een maatschappij en land dan verwacht ik verbeteringen in onderwijs over de breede linie en niet op wat bijeengesprokkelde punten die symbolisch wel lekker overkomen in deze. Overigens vind ik de sociale dienstplicht een prima idee maar ook hier ben ik bang dat er niet echt een strategie achter gaat zitten, laat de markt deze jongeren maar wat banen aanbieden en de rest pleuren we bij defensie of in de plantsoenendienst, maar we zullen zien.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 07:51 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ik heb die lessen niet gehad en ik vind het nog steeds lastig te bepalen wanneer ik de 'Koning Van Hispanje' in moet zetten.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 08:30 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Verplichte lessen over het Wilhelmus is inderdaad onzin. Ik kan me herinneren dat ik 2 lesuren muziek had over het Wilhelmus, maar als ik dat niet had gehad dan had ik niets gemist.
Ik heb zowel op de basisschool (Nederlands-Indie) als op de middelbare (Nederlands-Indie, Suriname en de Gouden Eeuw) lessen gehad over kolonialisme en slavernij.
Als ze dat gaan verplichten dan is dat prima, veel zal er niet door veranderen.
In beide gevallen is dit natuurlijk non-nieuws.
Staat er ergens dat slavernij en kolonialisme worden geschrapt dan?quote:Op woensdag 16 augustus 2017 07:57 schreef sp3c het volgende:
gewoon 2 tot 300 jaar uit de geschiedenisboekjes schrappen om iedereen alle coupletten van het volkslied aan te kunnen leren
[ afbeelding ]
Ik denk dat het wel nuttig is om de bredere context te laten zien, juist bij een vak als geschiedenis. Gebrek aan die context leidt in mijn optiek vrijwel regelrecht naar die absurde taferelen zoals je die in de VS ziet. Al speelt daar natuurlijk ook nog een verdere geschiedenis van racisme en achterstelling van nazaten van slaven.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 08:28 schreef sp3c het volgende:
[..]
boeit mij de ottomanen, arabieren en afrikanen nou
er is al zo weinig tijd voor geschiedenis tegenwoordig, laat ze het dan iig focussen op dat van ons
sterker nog, wat de Britsen en de Portugezen en de Amerikanen met hun slaven gedaan hebben vind ik ook niet super relevant
nee er staat dat men hard zou moeten lachen om voorstellen om er lessen over in te voerenquote:Op woensdag 16 augustus 2017 08:35 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Staat er ergens dat slavernij en kolonialisme worden geschrapt dan?
Misschien toch nog even groep 3 overdoen om te leren lezen?
helemaal mee eens hoor maar de basis is Nederland, zorg dat dat er goed in zit en als er dan verder nog interesse is dan kunnen de leerlingen daar zelf voor kiezenquote:Op woensdag 16 augustus 2017 08:36 schreef nixxx het volgende:
[..]
Ik denk dat het wel nuttig is om de bredere context te laten zien, juist bij een vak als geschiedenis. Gebrek aan die context leidt in mijn optiek vrijwel regelrecht naar die absurde taferelen zoals je die in de VS ziet. Al speelt daar natuurlijk ook nog een verdere geschiedenis van racisme en achterstelling van nazaten van slaven.
Maar als je dat nooit op school krijgt is het logisch dat het je niet boeit.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 08:36 schreef nixxx het volgende:
[..]
Ik denk dat het wel nuttig is om de bredere context te laten zien, juist bij een vak als geschiedenis. Gebrek aan die context leidt in mijn optiek vrijwel regelrecht naar die absurde taferelen zoals je die in de VS ziet. Al speelt daar natuurlijk ook nog een verdere geschiedenis van racisme en achterstelling van nazaten van slaven.
Verplichte extra lessen over dit onderwerp is dan ook niet noodzakelijk.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 08:37 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee er staat dat men hard zou moeten lachen om voorstellen om er lessen over in te voeren
Die dat niet gaan doen natuurlijk.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 08:39 schreef sp3c het volgende:
[..]
helemaal mee eens hoor maar de basis is Nederland, zorg dat dat er goed in zit en als er dan verder nog interesse is dan kunnen de leerlingen daar zelf voor kiezen
het is sowieso niet noodzakelijk tenzij je belang hecht aan geschiedenis natuurlijkquote:Op woensdag 16 augustus 2017 08:40 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Verplichte extra lessen over dit onderwerp is dan ook niet noodzakelijk.
Ik weet niet hoe lang geleden je op school zat, maar alle scholen waar ik heb gewerkt hebben een hele module hierover. Staat gewoon in de meest gebruikte boeken.
de meesten niet neequote:Op woensdag 16 augustus 2017 08:40 schreef Megumi het volgende:
[..]
Die dat niet gaan doen natuurlijk.
Wij hadden ook behoorlijk wat informatie over de bio-industrie, slavernij, en ga zo maar verder. Zag laatst een filmpje van wat er in die slachterij in Belgie gebeurde. Terwijl ik toch behoorlijk wat filmpjes en voorlichtingsmateriaal had gezien schokte dit me behoorlijk. Deze lessen over de Nederlandse Geschiedenis en het Wilhelmus hebben niet als doel kinderen echt meer te leren. Het doel is een sterke nationale bewustwording, het versterken van de nationale identiteit, etc. Of dat gaat lukken is een tweede want dat vergt een strategie en dat zie ik niet zo in deze voorstellen.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 08:40 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe lang geleden je op school zat, maar alle scholen waar ik heb gewerkt hebben een hele module hierover. Staat gewoon in de meest gebruikte boeken.
allemaal symboolpolitiek voor de CDA achterban. En het lekt uit om ze dat te laten zien. "kijk eens hoe goed we bezig zijn?"quote:Op woensdag 16 augustus 2017 08:48 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Ik vind het prima hoor als er wat aandacht besteed wordt aan het volkslied. Zolang kinderen niet verplicht worden 's ochtends het Wilhelmus te zingen terwijl de Nedandse vlag gehesen wordt vind ik het best, maar moet dat soort geneuzel nou echt in het regeerakkoord? Regeren gaat over beleid en niet over dit soort symboliek. Schrijf dan iets over fatsoenlijk onderwijs, voor mijn part over fatsoenlijk geschiedenisonderwijs, en dat is dan inclusief de gouden eeuw, de VOC-tijd, ons koloniale verleden en de slavernij.
Hihiquote:Op woensdag 16 augustus 2017 08:52 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Pechtold had natuurlijk liever het Europese volkslied opgedrongen.
Idd.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 08:48 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Ik vind het prima hoor als er wat aandacht besteed wordt aan het volkslied. Zolang kinderen niet verplicht worden 's ochtends het Wilhelmus te zingen terwijl de Nedandse vlag gehesen wordt vind ik het best, maar moet dat soort geneuzel nou echt in het regeerakkoord? Regeren gaat over beleid en niet over dit soort symboliek. Schrijf dan iets over fatsoenlijk onderwijs, voor mijn part over fatsoenlijk geschiedenisonderwijs, en dat is dan inclusief de gouden eeuw, de VOC-tijd, ons koloniale verleden en de slavernij.
Lijkt mij ook beter dan ons volkslied. Je moet het er goed instampen. 😁quote:Op woensdag 16 augustus 2017 08:52 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Pechtold had natuurlijk liever het Europese volkslied opgedrongen.
Vijftien minuten zingen en een boekje is natuurlijk veel goedkoper dan fatsoenlijk en degelijk onderwijs. Waarin kinderen ook wat meer algemene bagage mee krijgen.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 08:48 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Voor mij hoeft het allemaal niet. Geschiedenis is iets voor de hobby.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 08:48 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Om het heden wat beter te begrijpen heb je ook wat kennis van het verleden nodig.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 08:56 schreef Cherna het volgende:
[..]
Voor mij hoeft het allemaal niet. Geschiedenis is iets voor de hobby.
quote:Op woensdag 16 augustus 2017 08:56 schreef Cherna het volgende:
[..]
Natuurlijk, zolang je het maar niet overdrijft. Het Wilhelmus etc is over de top. Zeker als het gaat om een regeerakkoord.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 08:57 schreef Megumi het volgende:
[..]
Om het heden wat beter te begrijpen heb je ook wat kennis van het verleden nodig.
Misschien krijgen kinderen dan wel het historisch besef dat het wilhelmus eigenlijk geen volkslied isquote:Op woensdag 16 augustus 2017 08:57 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Historisch besef is belangrijker dan het volkslied kunnen zingen.
Tja ieder zijn ding. Ik had er een hekel aan. Geschiedenis, aardrijkskunde en biologie waren zeker niet mijn favoriete vakken. Dat gestamp was ik meer dan zat. Maar goed zo zullen anderen denken dat Wiskunde en Natuurkunde overbodig zijn.quote:
Verbod op de islam kan niet daar komt nooit een twee derde meerderheid in de kamer voor om de grondwet te veranderen.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 09:01 schreef Oud_student het volgende:
Wat een onzin allemaal, doekje voor het bloeden, gewoon:
- Verbod op de islam
- Verbod op dubbele paspoort
- Criminelen uitzetten
Het bezit van twee paspoorten vind ik niet oké. Stel dat ik een Russisch en Nederlands paspoort zou hebben. Zou dat oké zijn als de spanningen nog verder gaan oplopen?quote:Op woensdag 16 augustus 2017 09:10 schreef Megumi het volgende:
[..]
Verbod op de islam kan niet daar komt nooit een twee derde meerderheid in de kamer voor om de grondwet te veranderen.
En wat is er mis bijvoorbeeld met iemand die een Amerikaans en Nederlands paspoort bezit?
Plus dat er ook voldoende criminelen van ander komaf zijn die ellende veroorzaken. Een Willem Holleeder bijvoorbeeld kun je niet uitzetten.
Wat is daar mal aan? Met name kolonisatie, en in mindere mate slavernij, hebben een rol van betekenis in de Nederlandse geschiedenis gespeeld. Lijkt me logisch dat je dat in je lessen verwerkt, als je wilt weten waar we vandaan komen.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 07:27 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dit is iets waar de partijen het makkelijk over eens kunnen worden. Ze hebben nu een beetje vertrouwen gekweekt. Over dat malle voorstel van D66 zullen ze allemaal hard hebben kunnen lachen. En nu is het tijd om over de serieuse onderwerpen compromissen te gaan sluiten.
Wanneer die naar buiten komen weet je dat we snel een nieuw kabinet hebben.
Je zou dat dan apart kunnen verbieden. Ik had het daarom derhalve niet in mijn voorbeeld over de Russen. Dat is inderdaad een vijand.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 09:16 schreef Cherna het volgende:
[..]
Het bezit van twee paspoorten vind ik niet oké. Stel dat ik een Russisch en Nederlands paspoort zou hebben. Zou dat oké zijn als de spanningen nog verder gaan oplopen?
Waarom zou je in lessen over Nederlandse geschiedenis aandacht besteden aan wat andere volkeren hebben uitgevreten, behalve als enorme tu quoque om je eigen straat vrij te vegen? Zijn wij als Nederlanders zo onzeker geworden dat we niet eens meer kunnen toegeven dat we toen ook ernstige fouten hebben gemaakt, zonder daarbij naar anderen te moeten wijzen?quote:Op woensdag 16 augustus 2017 08:26 schreef nixxx het volgende:
[..]
Eens. En ook niets mis met lessen over slavernij, mits het een compleet beeld schetst en niet alleen maar focust op wat de "westerlingen" aan slavernij hebben gedaan. Betrek de ottomanen, arabieren en afrikanen er ook maar bij.
Ernstige fouten.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 09:37 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Waarom zou je in lessen over Nederlandse geschiedenis aandacht besteden aan wat andere volkeren hebben uitgevreten, behalve als enorme tu quoque om je eigen straat vrij te vegen? Zijn wij als Nederlanders zo onzeker geworden dat we niet eens meer kunnen toegeven dat we toen ook ernstige fouten hebben gemaakt, zonder daarbij naar anderen te moeten wijzen?
quote:Op woensdag 16 augustus 2017 08:31 schreef sp3c het volgende:
[..]
en toen moest je hard lachen of wat?
Ik ben republikein dus ik erken dit koningshuis niet.quote:
Nee, toen niet.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 09:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Vind je het geen ernstige fout om aan slavernij te doen?
Maar we spreken niet toen. We spreken nu. Vind je niet dat we, achteraf, toen best fout bezig waren?quote:
Dan was alles en iedereen fout 400 jaar geleden.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 09:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Maar we spreken niet toen. We spreken nu. Vind je niet dat we, achteraf, toen best fout bezig waren?
Klopt. Was dat zo moeilijk om toe te geven?quote:Op woensdag 16 augustus 2017 09:47 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Dan was alles en iedereen fout 400 jaar geleden.
Nou en? Ondanks dat men toen andere normen en waarden had kan je nog wel trots zijn op je geschiedenis van je land.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 09:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Klopt. Was dat zo moeilijk om toe te geven?
Je kunt best trots zijn op de geschiedenis van je land en alsnog toegeven dat je land in de geschiedenis dingen heeft gedaan die achteraf niet door de beugel konden.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 09:53 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Nou en? Ondanks dat men toen andere normen en waarden had kan je nog wel trots zijn op je geschiedenis van je land.
Alles van toen kan nu niet door de beugel. So what?quote:Op woensdag 16 augustus 2017 09:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Je kunt best trots zijn op de geschiedenis van je land en alsnog toegeven dat je land in de geschiedenis dingen heeft gedaan die achteraf niet door de beugel konden.
Dat we dat niet moeten proberen te verdoezelen door naar anderen te wijzen. We kunnen best toegeven dat we als land hebben geprofiteerd van onmenselijke praktijken, zonder dat meteen goed te willen praten.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 09:55 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Alles van toen kan nu niet door de beugel. So what?
Vandaag je vriend kan morgen je vijand zijn. Hou het eenvoudig en verbied twee paspoorten. Pak weg 5 jaar geleden waren de Russen nog onze vrienden.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 09:36 schreef Megumi het volgende:
[..]
Je zou dat dan apart kunnen verbieden. Ik had het daarom derhalve niet in mijn voorbeeld over de Russen. Dat is inderdaad een vijand.
Waarom zouden we het slavenverleden van onze voorouders moeten veroordelen?quote:Op woensdag 16 augustus 2017 09:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Je kunt best trots zijn op de geschiedenis van je land en alsnog toegeven dat je land in de geschiedenis dingen heeft gedaan die achteraf niet door de beugel konden.
Ook toen was het fout, dat praktisch iedereen het toen deed maakt het ook destijds nog niet goed.quote:
Maar daar heb je dus die context voor nodig. Anders val je makkelijk voor het sprookje van de slechte witman die zielige afrikanen weg kwam plukken.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 09:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Klopt. Was dat zo moeilijk om toe te geven?
Dat word toch ook niet ontkend?quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:03 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ook toen was het fout, dat praktisch iedereen het toen deed maakt het ook destijds nog niet goed.
Dat is jouw keuze, ik praat het wel goed. Toen waren de normen en waarden anders.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 09:57 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat we dat niet moeten proberen te verdoezelen door naar anderen te wijzen. We kunnen best toegeven dat we als land hebben geprofiteerd van onmenselijke praktijken, zonder dat meteen goed te willen praten.
Maar dan kan je niemand en niets meer bewonderen. Einstein, Newton en Erasmus waren waarschijnlijk homofoob, moeten we hun daarom verachten? Moeten we al hun standbeelden neerhalen en in geschiedenisboekjes vertellen wat voor verschrikkelijke mensen het waren?quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:03 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ook toen was het fout, dat praktisch iedereen het toen deed maakt het ook destijds nog niet goed.
Dat is een minderheid. Zelfs op de lagere school leerde wij dat slaverij en ook winkelnering in de veenwinning een zeer slechte zaak was.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:08 schreef Chewie het volgende:
[..]
Die hersendode zegt toch echt letterlijk dat het toen niet fout was
Om aan te geven dat we van hun fouten hebben geleerd.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:01 schreef Elzies het volgende:
[..]
Waarom zouden we het slavenverleden van onze voorouders moeten veroordelen?
Wat een kolder en dan ook "waarschijnlijkheden" gebruiken om je punt te maken overigens zou Newton best wel eens homoseksueel kunnen zijn geweest.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:08 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Maar dan kan je niemand en niets meer bewonderen. Einstein, Newton en Erasmus waren waarschijnlijk homofoob, moeten we hun daarom verachten? Moeten we al hun standbeelden neerhalen en in geschiedenisboekjes vertellen wat voor verschrikkelijke mensen het waren?
Dat is geen sprookje. We hebben dat echt gedaan. Dat de witman niet de enige was die dat deed, doet niets af aan de waarheidswaarde van dat ene verhaal.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:04 schreef nixxx het volgende:
[..]
Maar daar heb je dus die context voor nodig. Anders val je makkelijk voor het sprookje van de slechte witman die zielige afrikanen weg kwam plukken.
Slavernij was normaal binnen die tijdsgeest en heeft veel welvaart en productiviteit gebracht.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:11 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Om aan te geven dat we van hun fouten hebben geleerd.
Zo kun je alles goedpraten.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:05 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Dat is jouw keuze, ik praat het wel goed. Toen waren de normen en waarden anders.
Ik vind wel dat de kolonisatie behandeld mag worden, maar dan wel op een positieve manier. Dus VOC-mentaliteit, alle vooruitgang die wij de koloniën gebracht hebben, heldendaden van Trom en de Ruyter, etc.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 09:33 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wat is daar mal aan? Met name kolonisatie, en in mindere mate slavernij, hebben een rol van betekenis in de Nederlandse geschiedenis gespeeld. Lijkt me logisch dat je dat in je lessen verwerkt, als je wilt weten waar we vandaan komen.
Ik ben trots op Willem van Oranje. Ik ben een atheïst en waarschijnlijk zou hij mij toen en nu verachten. So what? Dat waren andere tijden met andere normen en waarden.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:12 schreef Chewie het volgende:
[..]
Wat een kolder en dan ook "waarschijnlijkheden" gebruiken om je punt te maken overigens zou Newton best wel eens homoseksueel kunnen zijn geweest.
Ik zou het zeker lezen😁😁😁😁😊quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:16 schreef Hexagon het volgende:
Wel een dom plan om kinderen op hun 18e een boekje te gaan opsturen. Alsof iemand dat gaat lezen.![]()
Maak het gewoon onderdeel van het vaste schoolcurriculum op het VO.
Welvaart en productiviteit die, achteraf gezien, verkregen is op immorele manier. Je kunt wel heel stoer zeggen dat ze niet beter wisten, maar wij weten wel beter, en het zou te dom voor woorden zijn om ons voortschrijdende inzicht te negeren.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:13 schreef Elzies het volgende:
[..]
Slavernij was normaal binnen die tijdsgeest en heeft veel welvaart en productiviteit gebracht.
Ik vind het onzin gebruiken van een paar eeuwen geleden binnen een eigentijdse context te gaan veroordelen.
Dat is geschiedenisvervalsing.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik vind wel dat de kolonisatie behandeld mag worden, maar dan wel op een positieve manier. Dus VOC-mentaliteit, alle vooruitgang die wij de koloniën gebracht hebben, heldendaden van Trom en de Ruyter, etc.
Ik praat niks goed, ik observeer het en neem het ze niet kwalijk.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:13 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Zo kun je alles goedpraten.
In die tijd was het helemaal niet immoreel.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Welvaart en productiviteit die, achteraf gezien, verkregen is op immorele manier. Je kunt wel heel stoer zeggen dat ze niet beter wisten, maar wij weten wel beter, en het zou te dom voor woorden zijn om ons voortschrijdende inzicht te negeren.
Ik neem het ze ook niet kwalijk. Ik zeg alleen dat wij moderne mensen best kunnen toegeven dat ons slavernijverleden een zwarte vlek op onze geschiedenis is. Dat we toen dingen hebben gedaan die achteraf gezien niet door de beugel kunnen.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:17 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Ik praat niks goed, ik observeer het en neem het ze niet kwalijk.
Wij leven niet in die tijd.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:18 schreef Elzies het volgende:
[..]
In die tijd was het helemaal niet immoreel.
Dat is niet waar. Je kunt hierbij strict bij de feiten blijven. Denk aan het afschaffen van bizarre inheemse gewoonten als vrouwenverbranding. Het aanleggen van spoorwegen. Vaccinatieprogramma's. Introductie van kinine. Wetenschappelijk onderzoek naar tropische planten. Vastlegging en onderzoek naar lokale tradities en gebruiken. Het ontdekken van tempels als de Borobordur. Uitwisseling van kennis. Inheemsen die in Nederland mochten studeren. Het oprichten van universiteiten in onze koloniën. Introductie van het schrift en het terugdringen van analfabetisme. Ik kan zo lang door typen als ik wil.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is geschiedenisvervalsing.
Alleen de goede kanten belichten, en slechte kanten als de gewelddadige koloniale oorlogen, het cultuurstelsel en de slavernij verzwijgen, is geschiedenisvervalsing. Net zo goed als het geschiedenisvervalsing zou zijn om alleen de slechte kanten te belichten.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Je kunt hierbij strict bij de feiten blijven. Denk aan het afschaffen van bizarre inheemse gewoonten als vrouwenverbranding. Het aanleggen van spoorwegen. Vaccinatieprogramma's. Introductie van kinine. Wetenschappelijk onderzoek naar tropische planten. Vastlegging en onderzoek naar lokale tradities en gebruiken. Het ontdekken van tempels als de Borobordur. Uitwisseling van kennis. Inheemsen die in Nederland mochten studeren. Het oprichten van universiteiten in onze koloniën. Introductie van het schrift en het terugdringen van analfabetisme. Ik kan zo lang door typen als ik wil.
Ik zie het niet als een zwarte vlek. Ik zie het als natuur.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik neem het ze ook niet kwalijk. Ik zeg alleen dat wij moderne mensen best kunnen toegeven dat ons slavernijverleden een zwarte vlek op onze geschiedenis is. Dat we toen dingen hebben gedaan die achteraf gezien niet door de beugel kunnen.
In Nazi duitsland waren de concentratiekampen ook niet immoreel en Stalin liet ook miljoenen ombrengen wat vrij normaal was, ook niet veroordelen omdat de tijd anders was?quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:18 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ok. Dat ben ik wel eens. Maar niet (zoals D66 wil) ons koloniaal verleden gebruiken om voor het oog van schoolkinderen ons eigen nest te bevuilen.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Alleen de goede kanten belichten, en slechte kanten als de gewelddadige koloniale oorlogen, het cultuurstelsel en de slavernij verzwijgen, is geschiedenisvervalsing. Net zo goed als het geschiedenisvervalsing zou zijn om alleen de slechte kanten te belichten.
Wat is er 'natuur' aan?quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:22 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Ik zie het niet als een zwarte vlek. Ik zie het als natuur.
Precies. Dus waar oordelen we dan over.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:19 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wij leven niet in die tijd.
Dat wil D66 ook helemaal niet. Tjonge, kunnen we tegenwoordig niet eens meer eerlijk zijn over ons eigen verleden zonder dat een paar figuren gaan huilen over 'ons eigen nest bevuilen' en 'oikofobie'? Ik zou denken dat Nederland meer dan genoeg erg sterke, positieve kanten heeft om toe te kunnen geven dat we ook slechte kanten hebben gehad zonder daardoor aan gezichtsverlies te lijden.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ok. Dat ben ik wel eens. Maar niet (zoals D66 wil) ons koloniaal verleden gebruiken om voor het oog van schoolkinderen ons eigen nest te bevuilen.
Mogen we niet oordelen over dingen die eerder gebeurd zijn?quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:25 schreef Elzies het volgende:
[..]
Precies. Dus waar oordelen we dan over.
Laten we dan nog wat verder terug gaan in de tijd. Zie jij het als een zwarte vlek in onze geschiedenis toen onze mannelijke voorouders nog in bomen slingerden en zonder toestemming elk vrouwtje bezwangerde?quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:23 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wat is er 'natuur' aan?
Men mag oordelen maar wel binnen de juiste context.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:26 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Mogen we niet oordelen over dingen die eerder gebeurd zijn?
Een geschiedenisles lijkt me een prima context.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:28 schreef Elzies het volgende:
[..]
Men mag oordelen maar wel binnen de juiste context.
Genoeg geschiedenislesjes gehad.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:29 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Een geschiedenisles lijkt me een prima context.
Het probleem is dat er groepen zijn die nu nog schuldgevoel over slavernij op willen wekken. En dat lijkt mij de motivatie om dit op de agenda te zetten. Voor mij is dat de grootst mogelijke onzin.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is geen sprookje. We hebben dat echt gedaan. Dat de witman niet de enige was die dat deed, doet niets af aan de waarheidswaarde van dat ene verhaal.
De inboorlingen beschaving bijbrengen.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:18 schreef Elzies het volgende:
[..]
Sluit inderdaad mooi aan bij het slavernij verleden!quote:Op woensdag 16 augustus 2017 08:24 schreef DeParo het volgende:
Verder zou ik een sociale dienstplicht wel mooi vinden.
Precies, het eerste wat ik dachtquote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:16 schreef Hexagon het volgende:
Wel een dom plan om kinderen op hun 18e een boekje te gaan opsturen. Alsof iemand dat gaat lezen.![]()
Maak het gewoon onderdeel van het vaste schoolcurriculum op het VO.
Of leer kinderen rekenen en spellen.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:57 schreef Pirtdator het volgende:
[..]
Precies, het eerste wat ik dacht
Gooi gewoon CKV en al die rommel eruit en in plaats daarvan extra lessen geschiedenis en maatschappijleer. Dat zet meer zoden aan de dijk.
quote:Op woensdag 16 augustus 2017 08:31 schreef DeParo het volgende:
[..]
Het is allebei belangrijk. Zowel nationale identiteit als bewustwording van het verleden in positieve en negatieve zin. Ik zei het hierboven al maar ik mis een strategie. Als het doel is om jongeren meer verantwoordelijkheidsgevoel te geven en beter bewust te laten zijn dat ze onderdeel uitmaken van een maatschappij en land dan verwacht ik verbeteringen in onderwijs over de breede linie en niet op wat bijeengesprokkelde punten die symbolisch wel lekker overkomen in deze. Overigens vind ik de sociale dienstplicht een prima idee maar ook hier ben ik bang dat er niet echt een strategie achter gaat zitten, laat de markt deze jongeren maar wat banen aanbieden en de rest pleuren we bij defensie of in de plantsoenendienst, maar we zullen zien.
hehe hier zit wat intwitter:HuubBellemakers twitterde op woensdag 16-08-2017 om 09:17:04Wel.opletten: straks gaat iedereen los over Wilhelmus, en geeft het kabinet stiekem dikke belastingkorting aan rijken reageer retweet
Je kunt ook overdrijven.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:08 schreef Eenskijken het volgende:
echt, de NL politiekslechtere politiek ter wereld bestaat haast niet.
Trom?quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik vind wel dat de kolonisatie behandeld mag worden, maar dan wel op een positieve manier. Dus VOC-mentaliteit, alle vooruitgang die wij de koloniën gebracht hebben, heldendaden van Trom en de Ruyter, etc.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
Waar lees jij dat dit een breekpunt is?quote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:08 schreef Eenskijken het volgende:
de halve wereld staat in brand maar laten we het breekpunt inderdaad het wilhelmus maken!
Niemand ontkent slavernij, of dat het fout is naar moderne maatstaven. Als je de historische context meeneemt zie je dat Nederland eigenlijk niets bijzonders deed. Ik zie dan ook geen reden om dat uittentreure te behandelen. Het Nederlandse slavernijverleden is ook heel anders dan in de USA, dus waarom je dat erbij haalt snap ik ook niet.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 12:11 schreef speknek het volgende:
Het is belangrijk dat we het nationalisme aanwakkeren zodat ook wij Amerikaanse toestanden kunnen krijgen hier.
En natuurlijk de slavernij ontkennen want waarom zouden we niet leren van het gedoe rond de confederatiebeelden.
Aangezien Nederland toen nog niet bestond, is het wel heel raar om dat te zien als zwarte vlek in onze geschiedenis. Aangezien die voorouders meer dier dan mens waren, zou ik dit soort dingen sowieso eerder in de biologieles verwachten.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:27 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Laten we dan nog wat verder terug gaan in de tijd. Zie jij het als een zwarte vlek in onze geschiedenis toen onze mannelijke voorouders nog in bomen slingerden en zonder toestemming elk vrouwtje bezwangerde?
De stelling was dan ook niet dat we een genuanceerd beeld van ons slavernijverleden moeten geven, de stelling was dat we ons slavernijverleden weg moesten relativeren door ook naar anderen te wijzen.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:28 schreef Elzies het volgende:
[..]
Men mag oordelen maar wel binnen de juiste context.
Zoals bepaalde mensen het slavernijverleden afwijzen is het ook een goed recht de voordelen van die toenmalige slavernij te mogen benoemen.
Het houden van slaven is van alle tijden gepleegd door elk ras. Ga vandaag de dag naar Afrika of Azië en je kunt jezelf een slaaf bemachtigen. Mensenhandel is nooit weggeweest. Het veranderd louter van vormgeving behorende bij de desbetreffende tijdsgeest.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 12:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
De stelling was dan ook niet dat we een genuanceerd beeld van ons slavernijverleden moeten geven, de stelling was dat we ons slavernijverleden weg moesten relativeren door ook naar anderen te wijzen.
niks weg relativeren, in context plaatsen..quote:Op woensdag 16 augustus 2017 12:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
De stelling was dan ook niet dat we een genuanceerd beeld van ons slavernijverleden moeten geven, de stelling was dat we ons slavernijverleden weg moesten relativeren door ook naar anderen te wijzen.
Wat snap je niet aan slavernij weg relativeren door naar anderen te wijzen?quote:Op woensdag 16 augustus 2017 13:01 schreef Elzies het volgende:
[..]
Het houden van slaven is van alle tijden gepleegd door elk ras. Ga vandaag de dag naar Afrika of Azië en je kunt jezelf een slaaf bemachtigen. Mensenhandel is nooit weggeweest. Het veranderd louter van vormgeving behorende bij de desbetreffende tijdsgeest.
Neuh, de motivatie om dit op de agenda te laten zetten is volgens mij het bar slechte besef van ons kolonisatie- en slavernijverleden bij veel Nederlanders. Ik denk niet dat iemand bij D66 van zins is om anderen een schuldgevoel aan te praten.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:31 schreef nixxx het volgende:
[..]
Het probleem is dat er groepen zijn die nu nog schuldgevoel over slavernij op willen wekken. En dat lijkt mij de motivatie om dit op de agenda te zetten. Voor mij is dat de grootst mogelijke onzin.
De stelling was niet dat het complete verhaal verteld moest worden, maar dat er allemaal irrelevante verhalen bijgehaald moesten worden om de aandacht af te leiden van het Nederlandse slavernijverleden.quote:Als je het complete verhaal vertelt, bijv dat die slaven vaak aangeleverd werden door andere inheemse stammen, dan geef je minder gronden voor een onterecht schuldgevoel.
Neuh, mij zal je niet horen janken over het slavenverleden van Nederland.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 13:04 schreef Chewie het volgende:
[..]
Wat snap je niet aan slavernij weg relativeren door naar anderen te wijzen?
Dat slavernij een wereldwijd fenomeen was/is doet daar niks aan af maar dat wil elzies natuurlijk niet horen die blijft liever "feitelijk" janken over "maar hunnie doen het ook"
Nu doe je het weer.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 13:01 schreef Elzies het volgende:
[..]
Het houden van slaven is van alle tijden gepleegd door elk ras. Ga vandaag de dag naar Afrika of Azië en je kunt jezelf een slaaf bemachtigen. Mensenhandel is nooit weggeweest. Het veranderd louter van vormgeving behorende bij de desbetreffende tijdsgeest.
Nee, je haalt er irrelevante dingen bij om ook naar anderen te kunnen wijzen.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 13:02 schreef nixxx het volgende:
[..]
niks weg relativeren, in context plaatsen..
Ik zeg ook dat je jankt over dat "hunnie het ook doen" wat natuurlijk helemaal geen argument is.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 13:09 schreef Elzies het volgende:
[..]
Neuh, mij zal je niet horen janken over het slavenverleden van Nederland.
Overigens ook geen enkele reden toe.
Kolonisatie en slavernij zou ik verder apart willen behandelen. Qua slavernij was er niet zoveel bijzonders vind ik, maar wat Nederland in Indonesië allemaal uitgespookt heeft is toch wel van een wat andere orde.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 13:07 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Neuh, de motivatie om dit op de agenda te laten zetten is volgens mij het bar slechte besef van ons kolonisatie- en slavernijverleden bij veel Nederlanders. Ik denk niet dat iemand bij D66 van zins is om anderen een schuldgevoel aan te praten.
Sowieso, als je je een schuldgevoel laat aanpraten doordat je voorouders iets fout hebben gedaan, dan heb je het niet helemaal vergeten.
[..]
De stelling was niet dat het complete verhaal verteld moest worden, maar dat er allemaal irrelevante verhalen bijgehaald moesten worden om de aandacht af te leiden van het Nederlandse slavernijverleden.
Dat is jouw weergave van de werkelijkheid. Ik schrijf zoiets helemaal niet op.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 13:14 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ik zeg ook dat je jankt over dat "hunnie het ook doen" wat natuurlijk helemaal geen argument is.
Ik hoop dat jij geen sociale druk nodig hebt om het verschrikkelijk te vinden dat we mensen als vee behandeld hebben uit winstbejag.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 13:14 schreef nixxx het volgende:
[..]
Kolonisatie en slavernij zou ik verder apart willen behandelen. Qua slavernij was er niet zoveel bijzonders vind ik, maar wat Nederland in Indonesië allemaal uitgespookt heeft is toch wel van een wat andere orde.
Schuldgevoel heb ik geen last van, maar als je jonge kinderen op een gekleurde (hihi) wijze over geschiedenis gaat leren dan kan dat wel impact hebben. Zeker als je sociale druk uit gaat oefenen dat iedereen het toch maar verschrikkelijk moet vinden.
Als ik met mijn leerlingen slavernij bij de Grieken en Romeinen behandel, valt ook niemand erover dat ik niet vertel dat de Perzen en de Galliërs en de Arabieren en de Nederlanders het ook deden. Waarom is dat hier opeens zo'n issue?quote:En alweer, een bredere context belichten is niet om de aandacht van neerlands slavernij verleden af te leiden.
Dit dus.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 08:40 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
We?quote:Op woensdag 16 augustus 2017 13:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik hoop dat jij geen sociale druk nodig hebt om het verschrikkelijk te vinden dat we mensen als vee behandeld hebben uit winstbejag.
[..]
Als ik met mijn leerlingen slavernij bij de Grieken en Romeinen behandel, valt ook niemand erover dat ik niet vertel dat de Perzen en de Galliërs en de Arabieren en de Nederlanders het ook deden. Waarom is dat hier opeens zo'n issue?
Wij Nederlanders.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 13:28 schreef nixxx het volgende:
[..]
We?
Ik heb nog nooit slaven gehouden, jij wel?
De enige reden dat we die dingen tegenwoordig niet meer doen, is omdat we emotioneel zijn gaan doen en hebben ingezien dat het verschrikkelijk is om mensen zo te behandelen.quote:Sowieso hoe iedereen vroeger behandeld werd is verschrikkelijk, door een moderne bril bekeken. Dat heeft dus geen zin om daar emotioneel over te gaan doen en het heeft niets met de tegenwoordige tijd en met de mensen die nu leven van doen.
Maar toch, ik heb nog nergens een oververhitte persoon gezien die eist dat we een hoop ongerelateerde gevallen erbij slepen 'om een compleet beeld te geven'.quote:Als je lesgeeft over de Grieken en Romeinen is het nog steeds nuttig om een bredere context aan te geven hoe ze wel of juist niet verschilden van de omringende volken. Al is het voor die tijd moeilijker bronnen te vinden dan voor de 17de eeuw.
Geschiedenis als verhaal van het verleden of zelf geschiedenis op tekenen? Dat laatste wordt veel als hobby bedreven, maar is ook een academische discipline geworden ergens in de 18/19de eeuw. Het kwam wel voort uit hobby en ontstond steeds meer naar mate de natie-staten zich echt gingen ontwikkelen. Daar hoorde een verhaal bij. Een natie is een volk dat dezelfde geschiedenis kent en normaliter dezelfde taal spreekt en hierdoor verbonden is. Door hierbij het verhaal van die geschiedenis en een traditie te ontwikkelen dacht men de nieuwe bestaande situatie te kunnen ondersteunen. Immers in de periode voor de natie-staten, tijdens het feodalisme, waren dat soort loyaliteiten aan een natie, een volk etc. vrij onbekend.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 08:56 schreef Cherna het volgende:
[..]
kostelijkquote:Op woensdag 16 augustus 2017 09:45 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik ben republikein dus ik erken dit koningshuis niet.
En om nu als Nederlander Duits bloed te gaan vereren, zoals deze tekst in het Wilhelmus luidt. We kunnen onze kinderen wel iets beters leren.
Nederland deed op zich wel iets bijzonders. We hadden het hier verboden omdat we het ongristelijk vonden, maar werden er tegelijkertijd rijk van door het buiten beeld in Afrika te doen. Zo'n stukje gereformeerde hypocrisie is sterk verankerd in de Nederlandse cultuur en een goed leermoment voor zelfreflectie. Zul je het CDA dan weer niet over horen.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 12:42 schreef nixxx het volgende:
[..]
Niemand ontkent slavernij, of dat het fout is naar moderne maatstaven. Als je de historische context meeneemt zie je dat Nederland eigenlijk niets bijzonders deed. Ik zie dan ook geen reden om dat uittentreure te behandelen. Het Nederlandse slavernijverleden is ook heel anders dan in de USA, dus waarom je dat erbij haalt snap ik ook niet.
Geschiedenis als verhaal vereist dat je een goede verteller hebt als leraar wmb en dan kun je van alle aspecten van de geschiedenis een mooi en interessant verhaal maken.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 13:37 schreef sp3c het volgende:
ik vond het ook helemaal niet interessant als de leraar zijn/onze/dehuidige moraal er op gaat zitten plakken
dit is er gebeurt, dit was de reden, dit was het resultaat
de rest ... mweh, wmb hebben jullie beiden geleik een lesje kolonialisme hoeft geen overwegend negatief verhaal te zijn maar om het nu volledig over de andere boeg te gooien lijkt me ook niet goed
gewoon zakelijk uitleggen wat er gebeurt is is genoeg
Dat half jaar op de mavo/havo was stampen van jaartallen etc. Niet echt iets om vrolijk van te worden.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 13:34 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Geschiedenis als verhaal van het verleden of zelf geschiedenis op tekenen? Dat laatste wordt veel als hobby bedreven, maar is ook een academische discipline geworden ergens in de 18/19de eeuw. Het kwam wel voort uit hobby en ontstond steeds meer naar mate de natie-staten zich echt gingen ontwikkelen. Daar hoorde een verhaal bij. Een natie is een volk dat dezelfde geschiedenis kent en normaliter dezelfde taal spreekt en hierdoor verbonden is. Door hierbij het verhaal van die geschiedenis en een traditie te ontwikkelen dacht men de nieuwe bestaande situatie te kunnen ondersteunen. Immers in de periode voor de natie-staten, tijdens het feodalisme, waren dat soort loyaliteiten aan een natie, een volk etc. vrij onbekend.
Ja, okee, een slechte methode van lesgeven en slechte leraren geschiedenis kan een blijvende weerzin opwekken voor het vak geschiedenis. Aan de andere kant: alles heeft een geschiedenis. Een ontstaan, een ontwikkeling, een verloop etc. Ikzelf duik altijd in de geschiedenis om even te bepalen hoe iets ontstaan is. Het is m.i. een methode om de maatschappelijke verschijnselen beter te begrijpen. Dus ja, m.i. is het een belangrijk vak, ook al is het geen natuurwetenschap. De koningin der wetenschappen hè, zo noemen ze zich wel eens.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 13:54 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat half jaar op de mavo/havo was stampen van jaartallen etc. Niet echt iets om vrolijk van te worden.
Droge stof over Robespierre etc. Tja het is maar wat je leuk vind. De verhalen over de guillotine en revolutie zijn blijven hangen. De rest snel vergeten. En zware onvoldoendes wegens desinteresse. Gelukkig kon ik naar de LTS en werd mij dat allemaal bespaard. Uiteindelijk kunnen doorstromen in de vakken waar ik wel interesse in had.
Daar heeft het allemaal mee te maken. Hoe breng je een vak. Nu ik ouder ben is daar wel meer interesse. Dat ontken ik niet. Het is zeker niet onbelangrijk. Maar het is een persoonlijk opvatting.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 13:58 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, okee, een slechte methode van lesgeven en slechte leraren geschiedenis kan een blijvende weerzin opwekken voor het vak geschiedenis. Aan de andere kant: alles heeft een geschiedenis. Een ontstaan, een ontwikkeling, een verloop etc. Ikzelf duik altijd in de geschiedenis om even te bepalen hoe iets ontstaan is. Het is m.i. een methode om de maatschappelijke verschijnselen beter te begrijpen. Dus ja, m.i. is het een belangrijk vak, ook al is het geen natuurwetenschap. De koningin der wetenschappen hè, zo noemen ze zich wel eens.
Klopt voor anderen zal dat voor het vak natuurkunde weer gelden trouwens. Ook vaak slecht gegeven.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 14:01 schreef Cherna het volgende:
[..]
Daar heeft het allemaal mee te maken. Hoe breng je een vak. Nu ik ouder ben is daar wel meer interesse. Dat ontken ik niet.
Inderdaad. Op de lts en mts had ik fantastische leraren die mij stimuleerde en aanvoelde waar je goed in was. Een heel erg leuke tijd. De hts was minder.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 14:02 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Klopt voor anderen zal dat voor het vak natuurkunde weer gelden trouwens. Ook vaak slecht gegeven.
Bij ons viel op een gegeven moment de docent natuurkunde weg en kregen we daarvoor in de plaats een (ik meen) poolse vrouw die zeer beperkt Nederlands kon. En dat moest dan natuurkunde aan ons uitleggenquote:Op woensdag 16 augustus 2017 14:02 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Klopt voor anderen zal dat voor het vak natuurkunde weer gelden trouwens. Ook vaak slecht gegeven.
Kwestie van goed kunnen uitleggen en inzichtelijke verbanden trekken. Bij geschiedenis komt het vertellen en ook verbanden leggen om de hoek kijken. Net iets anders qua didactiek.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 14:04 schreef Cherna het volgende:
[..]
Inderdaad. Op de lts en mts had ik fantastische leraren die mij stimuleete en aanvoelde waar je goed in was. De hts was minder.
Ja, dat is kut. Zie je tegenwoordig ook veel hoor. Invallers.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 14:05 schreef ems. het volgende:
[..]
Bij ons viel op een gegeven moment de docent natuurkunde weg en kregen we daarvoor in de plaats een (ik meen) poolse vrouw die zeer beperkt Nederlands kon. En dat moest dan natuurkunde aan ons uitleggen
Ontzettend veel onvoldoendes gevallen dat jaar.
Ik vond de vakken geschiedenis, biologie en zeker aardrijkskunde vreselijk omdat je op 12/13 jarige leeftijd hele hoofstukken in je hoofd moest stampen. Ook nog eens voor mij saaie onderwerpen. Hiermee zeg ik niet dat het onbelangrijke vakken zijn. Maar zoals Ryan al aangeeft, is het belangrijk hoe je een vak brengt.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 14:07 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik had altijd het idee dat er op de mavo maar één vak geleerd werd "begrijpend lezen". Als je een beetje begrijpend kon lezen dan kon je eenvoudig de antwoorden uit de vraagstelling destilleren.
Dit was vooral aan de hand bij het vak biologie, dat lijkt in de verste verte niet op biologie. Maar ook geschiedenis had daar een handje van.
Ik vond dat juist van die vakken waar je het boek amper voor nodig had de vragen werden zo uitgebreid ingeleid dat het antwoord al ongeveer in die inleiding stond. De dingen die je moest stampen kon je grotendeels niet invullen en dan nog met gemak een 7 halen.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 14:14 schreef Cherna het volgende:
[..]
Ik vond de vakken geschiedenis, biologie en zeker aardrijkskunde vreselijk omdat je op 12/13 jarige leeftijd hele hoofstukken in je hoofd moest stampen. Ook nog eens voor mij saaie onderwerpen. Hiermee zeg ik niet dat het onbelangrijke vakken zijn. Maar zoals Ryan al aangeeft, is het belangrijk hoe je een vak brengt.
Ik had dat met wiskunde en natuurkunde waar ik amper het boek voor nodig had. Gek is dat.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 14:20 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik vond dat juist van die vakken waar je het boek amper voor nodig had de vragen werden zo uitgebreid ingeleid dat het antwoord al ongeveer in die inleiding stond. De dingen die je moest stampen kon je grotendeels niet invullen en dan nog met gemak een 7 halen.
Als je dat combineerde met een aantal rijtjes leren waarvan je zeker wist dat ze in de toets kwamen zat je al in de hogere cijfers.
Maar ik moet toegeven dat ik eigenlijk in al mijn opleidingen vooral heb geleerd hoe ik zo exact mogelijk de leraar kon napraten, als ze hun eigen woorden teruglezen vinden ze het al gauw goed.
quote:Op woensdag 16 augustus 2017 14:23 schreef Cherna het volgende:
[..]
Ik had dat met wiskunde en natuurkunde waar ik amper het boek voor nodig had. Gek is dat.
Kan ook zijn dat ik juist die vakken erg leuk vond en daarom er meer aandacht tijdens de les was.
Ik had een Hongaarse wiskunde docente.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 14:05 schreef ems. het volgende:
[..]
Bij ons viel op een gegeven moment de docent natuurkunde weg en kregen we daarvoor in de plaats een (ik meen) poolse vrouw die zeer beperkt Nederlands kon. En dat moest dan natuurkunde aan ons uitleggen
Ontzettend veel onvoldoendes gevallen dat jaar.
hehe wij hadden op de mbo een leraar die op de meest irritante momenten zijn zinnen afkapte... ben na 2 lessen maar niet meer heen gegaan met een stel vrienden wij hadden de hoogste cijfers van de klas op dat tentamenquote:Op woensdag 16 augustus 2017 14:35 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Ik had een Hongaarse wiskunde docente.
Wat een verloren jaar was dat. Terwijl ik daarvoor een 8 stond.
Mijn lerares Nederlands was er zo een. Verschrikkelijk mens, als je een andere interpretatie van een boek of tekst had, was het gewoon fout. Dat was dus ook het laagste cijfer op mijn eindlijst. En liever dan proberen dat omhoog te halen heb ik een herkansing gedaan voor Engels om te proberen een 10 ipv 9 te halenquote:[b]Op woensdag 16 augustus 2017 14:20 schreef Bosbeetle
Maar ik moet toegeven dat ik eigenlijk in al mijn opleidingen vooral heb geleerd hoe ik zo exact mogelijk de leraar kon napraten, als ze hun eigen woorden teruglezen vinden ze het al gauw goed.
De Duitsers hebben ons wel moffen gestuurd, zodat wij het wat minder koud zouden hebben in de winterse dagen.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 09:45 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik ben republikein dus ik erken dit koningshuis niet.
En om nu als Nederlander Duits bloed te gaan vereren, zoals deze tekst in het Wilhelmus luidt. We kunnen onze kinderen wel iets beters leren.
Jan heeft 10 peren. Hij verkoopt er 3. Hoeveel peren heeft Jan nog over?quote:Op woensdag 16 augustus 2017 14:07 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik had altijd het idee dat er op de mavo maar één vak geleerd werd "begrijpend lezen". Als je een beetje begrijpend kon lezen dan kon je eenvoudig de antwoorden uit de vraagstelling destilleren.
Dit was vooral aan de hand bij het vak biologie, dat lijkt in de verste verte niet op biologie. Maar ook geschiedenis had daar een handje van.
Alles waar je geen kanker van krijgt is niet erg?quote:Op woensdag 16 augustus 2017 16:29 schreef Nielsch het volgende:
Maar goed, wij leerden het Wilhelmus (1ste en het 6de) op de basisschool tijdens de zangles. Daarbij moesten we ook staan. De leraar heeft ook wel eens uitgelegd waar de tekst en de melodie vandaan kwamen. Volgens mij heeft niemand er kanker van gekregen dus ik zie niet wat dit kwaad kan.
misschien een leraar met een bepaalde passie ofzoquote:Op woensdag 16 augustus 2017 16:23 schreef Nielsch het volgende:
Misschien kunnen we dan ook eens stoppen om onze verzetsdaden in de 2de WO zo enorm aan te dikken. Naast het standaard WO2 werk leerde ik op school alleen maar hoe heldhaftig de vele Nederlanders in het verzet wel niet zijn geweest. Serieus, als je dat las zou je echt denken dat bijna elke Nederlander in het verzet heeft gezeten. Pas later begreep ik dat veel Nederlanders gewoon laf waren en de meesten in staat waren om voor 2 gulden een jood bij de moffen te verkopen.
CDAquote:Op woensdag 16 augustus 2017 16:35 schreef Fir3fly het volgende:
Moet men echt praten over dit soort onzin tijdens de formatie?
Dit dus. Wat een onzin en symboolpolitiek dit.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 16:35 schreef Fir3fly het volgende:
Precies. Ondanks dat we gewonnen zouden hebben, zijn er slechts vieze, brede bejaarden hier in Nederland te vinden.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 16:23 schreef Nielsch het volgende:
Misschien kunnen we dan ook eens stoppen om onze verzetsdaden in de 2de WO zo enorm aan te dikken. Naast het standaard WO2 werk leerde ik op school alleen maar hoe heldhaftig de vele Nederlanders in het verzet wel niet zijn geweest. Serieus, als je dat las zou je echt denken dat bijna elke Nederlander in het verzet heeft gezeten. Pas later begreep ik dat veel Nederlanders gewoon laf waren en de meesten in staat waren om voor 2 gulden een jood bij de moffen te verkopen.
Van vaderland maken we thuisland.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 06:53 schreef Braindead2000 het volgende:
Wel een PC-versie mag ik hopen. Vaderland, Prinse, koning, Wilhelmus; allemaal mannen. Op zijn minst moeten er twee vrouwen en een transgender in verwerkt worden.
ken je misschien een ander volkslied uit je hoofd?quote:Op woensdag 16 augustus 2017 17:29 schreef JubaUrbicus het volgende:
Moet ik me schamen omdat ik het Wilhelmus liedje niet uit m'n hoofd kan en ook nooit de moeite heb genomen om het uit m'n hoofd te leren, ben ik de enige of zijn er meer mensen die hetzelfde zijn?
Nee geen eentje....quote:Op woensdag 16 augustus 2017 17:47 schreef nixxx het volgende:
[..]
ken je misschien een ander volkslied uit je hoofd?
Ligt eraan hoeveel hij er opeet ondertussen.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 16:25 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Jan heeft 10 peren. Hij verkoopt er 3. Hoeveel peren heeft Jan nog over?
Wiskunde Mavo 4
Kennelijk moet daar de handtekening van alle 4 onder en dat helpt dan om alle problemen in NL op te lossen?quote:Op woensdag 16 augustus 2017 16:35 schreef Fir3fly het volgende:
quote:Wilhelmus van Karbouwen by Drukwerk
Oranje van Nassaue
gij zijt van duitse bloed
bent gij nog te vertrouwen
gij leeft in overvloed
familie van oranje
zijt gij allang niet meer
had ik nog maar wat franje
en weer een vreemde heer
als mens in Nederland te leven
heb ik altijd getracht
zigeuners worden verdreven