Alleen de goede kanten belichten, en slechte kanten als de gewelddadige koloniale oorlogen, het cultuurstelsel en de slavernij verzwijgen, is geschiedenisvervalsing. Net zo goed als het geschiedenisvervalsing zou zijn om alleen de slechte kanten te belichten.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Je kunt hierbij strict bij de feiten blijven. Denk aan het afschaffen van bizarre inheemse gewoonten als vrouwenverbranding. Het aanleggen van spoorwegen. Vaccinatieprogramma's. Introductie van kinine. Wetenschappelijk onderzoek naar tropische planten. Vastlegging en onderzoek naar lokale tradities en gebruiken. Het ontdekken van tempels als de Borobordur. Uitwisseling van kennis. Inheemsen die in Nederland mochten studeren. Het oprichten van universiteiten in onze koloniën. Introductie van het schrift en het terugdringen van analfabetisme. Ik kan zo lang door typen als ik wil.
Ik zie het niet als een zwarte vlek. Ik zie het als natuur.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik neem het ze ook niet kwalijk. Ik zeg alleen dat wij moderne mensen best kunnen toegeven dat ons slavernijverleden een zwarte vlek op onze geschiedenis is. Dat we toen dingen hebben gedaan die achteraf gezien niet door de beugel kunnen.
In Nazi duitsland waren de concentratiekampen ook niet immoreel en Stalin liet ook miljoenen ombrengen wat vrij normaal was, ook niet veroordelen omdat de tijd anders was?quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:18 schreef Elzies het volgende:
[..]
In die tijd was het helemaal niet immoreel.
Ok. Dat ben ik wel eens. Maar niet (zoals D66 wil) ons koloniaal verleden gebruiken om voor het oog van schoolkinderen ons eigen nest te bevuilen.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Alleen de goede kanten belichten, en slechte kanten als de gewelddadige koloniale oorlogen, het cultuurstelsel en de slavernij verzwijgen, is geschiedenisvervalsing. Net zo goed als het geschiedenisvervalsing zou zijn om alleen de slechte kanten te belichten.
Wat is er 'natuur' aan?quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:22 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Ik zie het niet als een zwarte vlek. Ik zie het als natuur.
Precies. Dus waar oordelen we dan over.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:19 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wij leven niet in die tijd.
Dat wil D66 ook helemaal niet. Tjonge, kunnen we tegenwoordig niet eens meer eerlijk zijn over ons eigen verleden zonder dat een paar figuren gaan huilen over 'ons eigen nest bevuilen' en 'oikofobie'? Ik zou denken dat Nederland meer dan genoeg erg sterke, positieve kanten heeft om toe te kunnen geven dat we ook slechte kanten hebben gehad zonder daardoor aan gezichtsverlies te lijden.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ok. Dat ben ik wel eens. Maar niet (zoals D66 wil) ons koloniaal verleden gebruiken om voor het oog van schoolkinderen ons eigen nest te bevuilen.
Mogen we niet oordelen over dingen die eerder gebeurd zijn?quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:25 schreef Elzies het volgende:
[..]
Precies. Dus waar oordelen we dan over.
Laten we dan nog wat verder terug gaan in de tijd. Zie jij het als een zwarte vlek in onze geschiedenis toen onze mannelijke voorouders nog in bomen slingerden en zonder toestemming elk vrouwtje bezwangerde?quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:23 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wat is er 'natuur' aan?
Men mag oordelen maar wel binnen de juiste context.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:26 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Mogen we niet oordelen over dingen die eerder gebeurd zijn?
Een geschiedenisles lijkt me een prima context.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:28 schreef Elzies het volgende:
[..]
Men mag oordelen maar wel binnen de juiste context.
Genoeg geschiedenislesjes gehad.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:29 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Een geschiedenisles lijkt me een prima context.
Het probleem is dat er groepen zijn die nu nog schuldgevoel over slavernij op willen wekken. En dat lijkt mij de motivatie om dit op de agenda te zetten. Voor mij is dat de grootst mogelijke onzin.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is geen sprookje. We hebben dat echt gedaan. Dat de witman niet de enige was die dat deed, doet niets af aan de waarheidswaarde van dat ene verhaal.
De inboorlingen beschaving bijbrengen.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:18 schreef Elzies het volgende:
[..]
In die tijd was het helemaal niet immoreel.
Sluit inderdaad mooi aan bij het slavernij verleden!quote:Op woensdag 16 augustus 2017 08:24 schreef DeParo het volgende:
Verder zou ik een sociale dienstplicht wel mooi vinden.
Precies, het eerste wat ik dachtquote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:16 schreef Hexagon het volgende:
Wel een dom plan om kinderen op hun 18e een boekje te gaan opsturen. Alsof iemand dat gaat lezen.![]()
Maak het gewoon onderdeel van het vaste schoolcurriculum op het VO.
Of leer kinderen rekenen en spellen.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:57 schreef Pirtdator het volgende:
[..]
Precies, het eerste wat ik dacht
Gooi gewoon CKV en al die rommel eruit en in plaats daarvan extra lessen geschiedenis en maatschappijleer. Dat zet meer zoden aan de dijk.
quote:Op woensdag 16 augustus 2017 08:31 schreef DeParo het volgende:
[..]
Het is allebei belangrijk. Zowel nationale identiteit als bewustwording van het verleden in positieve en negatieve zin. Ik zei het hierboven al maar ik mis een strategie. Als het doel is om jongeren meer verantwoordelijkheidsgevoel te geven en beter bewust te laten zijn dat ze onderdeel uitmaken van een maatschappij en land dan verwacht ik verbeteringen in onderwijs over de breede linie en niet op wat bijeengesprokkelde punten die symbolisch wel lekker overkomen in deze. Overigens vind ik de sociale dienstplicht een prima idee maar ook hier ben ik bang dat er niet echt een strategie achter gaat zitten, laat de markt deze jongeren maar wat banen aanbieden en de rest pleuren we bij defensie of in de plantsoenendienst, maar we zullen zien.
hehe hier zit wat intwitter:HuubBellemakers twitterde op woensdag 16-08-2017 om 09:17:04Wel.opletten: straks gaat iedereen los over Wilhelmus, en geeft het kabinet stiekem dikke belastingkorting aan rijken reageer retweet
Je kunt ook overdrijven.quote:Op woensdag 16 augustus 2017 11:08 schreef Eenskijken het volgende:
echt, de NL politiekslechtere politiek ter wereld bestaat haast niet.
Trom?quote:Op woensdag 16 augustus 2017 10:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik vind wel dat de kolonisatie behandeld mag worden, maar dan wel op een positieve manier. Dus VOC-mentaliteit, alle vooruitgang die wij de koloniën gebracht hebben, heldendaden van Trom en de Ruyter, etc.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |