quote:Daar wordt aan de deur geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn ?
Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.
quote:Anti-Zwarte Piet-activist Jerry Afriyie krijgt van de rechtbank geen straf. Het Openbaar Ministerie eiste twee weken geleden een geldboete van 1500 euro omdat Afriyie zich zou hebben verzet tegen zijn aanhouding en een agent zou hebben mishandeld.
Bij de intocht van Sinterklaas in Gouda in 2014 was er een opstootje. Voor- en tegenstanders van Zwarte Piet verzamelden zich bij het stadhuis waar van de burgemeester niet mocht worden geprotesteerd. De sfeer werd grimmig en de politie pakte 90 voor- en tegenstanders van Zwarte Piet op.
Afriyie is de enige die voor de rechter moest komen, omdat hij zich volgens het OM verzette tegen zijn arrestatie. Maar de rechter vindt dat de politie te hard tegen hem optrad bij zijn aanhouding. De rechter vindt wel dat hij de agent niet had mogen knijpen, maar vindt het gezien de situatie op dat moment begrijpelijk dat hij dat deed.
De rechter vindt dat door de aanhoudingen ook het recht op de vrijheid van meningsuiting onterecht is ingeperkt.
Van mij mag je de TT veranderen (die was niet van mij) maar de uitspraak van de rechter is volkomen terechtquote:Op donderdag 6 oktober 2016 16:34 schreef Perrin het volgende:
(zowel TT als de uitspraak van de rechter)
Ik vind het beschamend hoe ze daar buiten het aangewezen gebied hun mening op nare wijze opdrongen aan de vele kindertjes die daar waren voor een leuke dag.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 16:36 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Van mij mag je de TT veranderen (die was niet van mij) maar de uitspraak van de rechter is volkomen terecht
Kijk nu uit naar de volgende keer.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 16:39 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik vind het beschamend hoe ze daar buiten het aangewezen gebied hun mening op nare wijze opdrongen aan de vele kindertjes die daar waren voor een leuke dag.
Je kan het beschamend vinden maar het is niet strafbaar.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 16:39 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik vind het beschamend hoe ze daar buiten het aangewezen gebied hun mening op nare wijze opdrongen aan de vele kindertjes die daar waren voor een leuke dag.
Blijkbaar, ja. Dit jaar zullen ze vast weer proberen het kinderfeest op zo'n vervelende manier te verstoren, vrees ik.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 16:46 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Je kan het beschamend vinden maar het is niet strafbaar.
Als je geen leven hebt ga je inderdaad een kinderfeest verpesten.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 16:47 schreef Perrin het volgende:
[..]
Blijkbaar, ja. Dit jaar zullen ze vast weer proberen het kinderfeest op zo'n vervelende manier te verstoren, vrees ik.
Laten we er het beste van hopen. Het Surinaams Inspraak Orgaan heeft de gezamenlijke verklaring ook ondertekend, dus wellicht een kentering in de manier van optreden.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 16:47 schreef Perrin het volgende:
[..]
Blijkbaar, ja. Dit jaar zullen ze vast weer proberen het kinderfeest op zo'n vervelende manier te verstoren, vrees ik.
quote:De verklaring is ondertekend door onder meer het Sint Nicolaas Genootschap Nederland, de Stichting Sinterklaasintocht Amsterdam, het Surinaams Inspraak Orgaan, het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland, RTL en de gemeente Maassluis. In die laatste plaats is dit jaar de landelijke intocht van de Sint. De NTR, de omroep van het Sinterklaasjournaal, was wel uitgenodigd, maar deed niet mee aan het overleg.
Niet door alle volkeren maar de volkeren die het niet doen geven er wel de opdracht voor, waaronder de meeste Nederlanders, bijvoorbeeld op het moment dat je een smartphone of kledingstuk koopt.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 05:55 schreef Elzies het volgende:
Neuh. slavernij is nog altijd actueel en wordt door alle volkeren en etniciteiten ter wereld uitgevoerd.
Wat zijn dat voor clubjes? Lobbyclubjes zoals CIDI?quote:Op donderdag 6 oktober 2016 16:53 schreef Kijkertje het volgende:
Surinaams Inspraak Orgaan
...
Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed
Alle clubjes lobbyen en kan je zelf niet even googlen?quote:Op donderdag 6 oktober 2016 17:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat zijn dat voor clubjes? Lobbyclubjes zoals CIDI?
Gelukkig komt de NVU ook naar de intocht, zo heeft de partij aangekondigd. Dat gaat dus helemaal goed komen.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 16:47 schreef Perrin het volgende:
[..]
Die waren niet uitgenodigd bij Asscher, dan krijg je datquote:Op donderdag 6 oktober 2016 17:41 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Gelukkig komt de NVU ook naar de intocht, zo heeft de partij aangekondigd. Dat gaat dus helemaal goed komen.
Ik heb geen zin om het te Duckduckgo'en aangezien de kans groot is dat je enkel een website van het clubje zelf vindt en je daar waarschijnlijk niet wijzer van wordt. Dat is mijn ervaring met dit soort onbekende clubjes. Je ziet dat vaker in Nederland: 1 man tot een paar man die zo'n clubje oprichten, hiermee doen alsof ze veel mensen vertegenwoordigen en die zodoende ineens mee mogen praten. Ik wil simpelweg even weten of dat het een serieus te nemen club is (honderdduizenden leden) of dat het hier weer om zo'n clubjes gaat die een paar leden hebben.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 17:40 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Alle clubjes lobbyen en kan je zelf niet even googlen?
Ik weet dat ook niet maar ik ga ervan uit dat Asscher zich daar wel mee bezig gehouden heeftquote:Op donderdag 6 oktober 2016 17:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik heb geen zin om het te Duckduckgo'en aangezien de kans groot is dat je enkel een website van het clubje zelf vindt en je daar waarschijnlijk niet wijzer van wordt. Dat is mijn ervaring met dit soort onbekende clubjes. Je ziet dat vaker in Nederland: 1 man tot een paar man die zo'n clubje oprichten, hiermee doen alsof ze veel mensen vertegenwoordigen en die zodoende ineens mee mogen praten. Ik wil simpelweg even weten of dat het een serieus te nemen club is (honderdduizenden leden) of dat het hier weer om zo'n clubjes gaat die een paar leden hebben.
Daar ging ik in het verleden ook vanuit bij politici toen ik nog groen achter mijn oren en naïef was, toen bleek het om eenmansclubjes te gaan.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 17:47 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ik weet dat ook niet maar ik ga ervan uit dat Asscher zich daar wel mee bezig gehouden heeft
En toen was je zo teleurgesteld dat je alle vertrouwen in de politiek hebt verlorenquote:Op donderdag 6 oktober 2016 17:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daar ging ik in het verleden ook vanuit bij politici toen ik nog groen achter mijn oren en naïef was, toen bleek het om eenmansclubjes te gaan.
Dit. Vrijheid van meningsuiting is één ding. Door nogal opdringerig gedrag kom je op het punt dat je andermans vrijheid begint aan te tasten.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 16:39 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nee, toen kwam ik erachter hoe het in dit landje werkt.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 17:53 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
En toen was je zo teleurgesteld dat je alle vertrouwen in de politiek hebt verloren![]()
Misschien moet je niet te veel ervan verwachten, dan valt het iig mee
Vertel me alsjeblieft dat ze deze keer niet bezwijken uit angst voor ingegooide ruiten of zo.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 18:06 schreef Dance99Vv het volgende:
Gelukkig heeft het bedrijfsleven uit al die ophef leering getrokken, he Jumbo,Hema AH e.a.
Helaas heb je daarmee een punt, in de bouwsector, de postsector en de thuiszorgsector zit het akelig dicht tegen slavernij aan. Mensen ontslaan en hen vervolgens als schijnzelfstandige laten werken.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 18:10 schreef KingRadler het volgende:
Slavernij bestaat nog altijd in Nederland er zijn genoeg mensen die te weinig zwart krijgen uitbetaald.
Of met behoud van uitkeringquote:Op donderdag 6 oktober 2016 20:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Helaas heb je daarmee een punt, in de bouwsector, de postsector en de thuiszorgsector zit het akelig dicht tegen slavernij aan. Mensen ontslaan en hen vervolgens als schijnzelfstandige laten werken.
OH NOES DENK AAN THE CHILDREN!!!! NOT THE CHILDREN!!!!!quote:Op donderdag 6 oktober 2016 16:39 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja, dat heeft een gemeente in Nederland gedaan. Vuilnismannen ontslaan en hen vervolgens met behoud van uitkering laten werken. Dat komt nog het meest in de buurt van slavernij. Hell, dat is slavernij.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 20:21 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Of met behoud van uitkering(nog goedkoper)
maar zwarte piet ziet er niet precies zo uit als zwarten eruit zienquote:Op donderdag 6 oktober 2016 21:20 schreef alwaysbenice het volgende:
Het komt uit een veel racistischere tijd, het lijkt een beetje op de slavenhandel en...
hij moet er per se uit zien als een stereo type neger (uit die tijd); pikzwart, zwart krul haar, rode lippenstift etc. - niet 'zwart door de schoorsteen'.
Of we het allemaal ooit zo gemeend hebben of niet, maakt niet uit. Het is raar dat ondanks het nare verleden, de dubieuze intentie (van vroeger) we nog steeds per se willen dat ze precies als zwarten eruit zien.
Ik ben trots op het verleden van mijn prachtige land, Nederland, blijf verdomme af van onze cultuur.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 21:20 schreef alwaysbenice het volgende:
Het komt uit een veel racistischere tijd, het lijkt een beetje op de slavenhandel en...
hij moet er per se uit zien als een stereo type neger (uit die tijd); pikzwart, zwart krul haar, rode lippenstift etc. - niet 'zwart door de schoorsteen'.
Of we het allemaal ooit zo gemeend hebben of niet, maakt niet uit. Het is raar dat ondanks het nare verleden, de dubieuze intentie (van vroeger) we nog steeds per se willen dat ze precies als zwarten eruit zien.
Tja, dat is jouw interpretatie, niet de mijne.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 21:20 schreef alwaysbenice het volgende:
Totaal niet mee eens.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 21:20 schreef alwaysbenice het volgende:
Nou.... het zijn mensen die de cultuur maken en dus ook andere meningen en gebruiken toevoegen. Heel normaal .quote:Op donderdag 6 oktober 2016 23:35 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Ik ben trots op het verleden van mijn prachtige land, Nederland, blijf verdomme af van onze cultuur.
Wat was er dan anders in die tijd om die pieten mee te verven, niks dan roet of schoensmeer, en dan vermoed ik dat die schoensmeer in die tijd niet zomaar af te spoelen was?quote:Op donderdag 6 oktober 2016 23:48 schreef Montagui het volgende:
[..]
Tja, dat is jouw interpretatie, niet de mijne.
Ben je nu sarcastisch of...quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 00:25 schreef DrDentz het volgende:
We gaan toch ook niet Holle Bolle Gijs weghalen omdat dikzakken zich aangesproken voelen? Kom nou toch.
De gedachte dat jij er als Zwarte Piet uit zou zien is ronduit angstaanjagend.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 22:59 schreef sp3c het volgende:
[..]
maar zwarte piet ziet er niet precies zo uit als zwarten eruit zien
ik als gekleurde medelander vind dat zelfs een hele gekke, en imo een tikje racistische gedachte ... sterker nog mijn hele bleke broer vind het een hele gekke en in zijn ogen een tikje racistische gedachte dat mensen denken dat hij denkt dat zwarte piet er precies zo als mij uit ziet
hell al zou hij er precies zo uit zien ... hoe is dat erg?
het is niet alsof hij veel dingen verkeerd doet ofzo
Zwarte Piet wordt al jaren aangepast. Van regenboogpiet tot stroopwafel- en roetpieten. Zelfs clownspieten, blanke pieten en een zwarte Sinterklaas passeerde de revue. Winkels hebben de omslag van hun producten aangepast of afbeeldingen van zwarte piet achterwege gelaten.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 22:59 schreef sp3c het volgende:
[..]
maar zwarte piet ziet er niet precies zo uit als zwarten eruit zien
ik als gekleurde medelander vind dat zelfs een hele gekke, en imo een tikje racistische gedachte ... sterker nog mijn hele bleke broer vind het een hele gekke en in zijn ogen een tikje racistische gedachte dat mensen denken dat hij denkt dat zwarte piet er precies zo als mij uit ziet
hell al zou hij er precies zo uit zien ... hoe is dat erg?
het is niet alsof hij veel dingen verkeerd doet ofzo
quote:
Nare mensenquote:
Hahahaha negeren, grappig zeg.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 10:16 schreef WhateverWhatever het volgende:
Geen aandacht meer geven aan de haters en lekker blijven vieren! oftewel Negeren!
ja bedankt man Hansquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 09:53 schreef Elzies het volgende:
[..]
Zwarte Piet wordt al jaren aangepast. Van regenboogpiet tot stroopwafel- en roetpieten. Zelfs clownspieten, blanke pieten en een zwarte Sinterklaas passeerde de revue. Winkels hebben de omslag van hun producten aangepast of afbeeldingen van zwarte piet achterwege gelaten.
wederom bedankt maar wat heeft het met mijn verhaal te makenquote:Dan is er mijnsinziens genoeg aangepast. De anti piet wil de afschaffing van de zwarte piet. Dat wil een ruime meerderheid van Nederlanders niet.
nee het zou hetzelfde zijn als een stel bekeerde moslims er een zout en peperfeest van willen makenquote:Dat is hetzelfde wanneer je van moslims eist dat ze tijdens het Suikerfeest producten van suiker vervangen door andere producten.
Hangt ervan af hoe je de discussie wilt voeren. Gaat het over aanpassing of afschaffing?quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 10:27 schreef sp3c het volgende:
[..]
[..]
[..]
nee het zou hetzelfde zijn als een stel bekeerde moslims er een zout en peperfeest van willen maken
als je die vergelijking per se moet maken that is, hik is niet heel sterk
Voor 2020 is Piet, denk ik, discriminerend. Want zwarten worden uitgesloten voor de rol als Piet.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 21:14 schreef Nielsch het volgende:
Yes! Is het weer begonnen?
Dit jaar vind ik Zwarte Piet maar eens wel racistisch, voor de verandering.
Voor 2017 heb ik nog geen keuze gemaakt.
Noritquote:Op donderdag 6 oktober 2016 23:51 schreef john2406 het volgende:
[..]
Wat was er dan anders in die tijd om die pieten mee te verven, niks dan roet of schoensmeer, en dan vermoed ik dat die schoensmeer in die tijd niet zomaar af te spoelen was?
Cultuur onder vuur.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 11:23 schreef Montagui het volgende:
Petitie aangeboden aan Asscher op 6 oktober ter behoud van Zwarte Piet.
http://cultuurondervuur.n(...)vicepremier-asscher/
Er staan inderdaad stukken en vergelijkingen in waarvan ik denk:quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 11:26 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Cultuur onder vuur.
Het blijft altijd een meewarige vertoning. Mensen die doen alsof Sinterklaas iets essentieels is van de Nederlandse cultuur en dat koste wat kost willen beschermen. Met hun windmolens.
En dan die brief.![]()
Omdat de figuren die dit soort initiatieven runnen 'de Nederlandse cultuur' ophangen aan fucking Sinterklaas. Ik ben wel benieuwd waar dit soort mafklappers nog meer de Nederlandse cultuur in zien. Doorgaans zijn het niet de mensen die buiten Europa zijn geweest. Dat verklaart ook meteen waarom er zo krampachtig mee wordt omgegaan.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 11:53 schreef Montagui het volgende:
[..]
Er staan inderdaad stukken en vergelijkingen in waarvan ik denk:![]()
Aan de andere kant ben ik het met je oneens in de zin dat er niks mis is om 's lands cultuur en tradities hoog te willen houden. Dat gebeurd door alle volkeren op de wereld, dus waarom moet er dan altijd meewarig over worden gedaan als het de Nederlandse cultuur en tradities betreft?
Jij wel dan, waarom ben jij niet buiten Europa gebleven?quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 12:13 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
. Doorgaans zijn het niet de mensen die buiten Europa zijn geweest.
Ja, lekker makkelijk zo. De Nederlandse cultuur is Sinterklaas.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 12:13 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Omdat de figuren die dit soort initiatieven runnen 'de Nederlandse cultuur' ophangen aan fucking Sinterklaas. Ik ben wel benieuwd waar dit soort mafklappers nog meer de Nederlandse cultuur in zien. Doorgaans zijn het niet de mensen die buiten Europa zijn geweest. Dat verklaart ook meteen waarom er zo krampachtig mee wordt omgegaan.
Waarom hoor ik dat soort vage clubjes dan nooit over andere culturele verschijnselen?quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 12:27 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ja, lekker makkelijk zo. De Nederlandse cultuur is Sinterklaas.![]()
Nee, Sinterklaas is "een" onderdeel van de Nederlandse cultuur én tradities. En daarbij voor de Nederlanders (minimaal) net zo belangrijk als bv Keti Koti of het Holi feest voor de Surinamers.
Daar moeten we ook van hen van afblijven:
http://www.starnieuws.com(...)dex/nieuwsitem/29605
(De rant van Sandew Hira tegen het vieren van het Holi feest in de zomer.)
Meten met 2 maten. Van de Nederlanders eisen dat ze hun feest aan moeten passen maar van aanpassing van hun eigen feest mag geen sprake zijn.
Misschien ben jij dan toevallig buiten Europa?quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 12:30 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Waarom hoor ik dat soort vage clubjes dan nooit over andere culturele verschijnselen?
Nee, kinderen die denken dat hun ouders aan de LSD zitten is niet zo`n goed ideequote:Op vrijdag 7 oktober 2016 12:34 schreef polderturk het volgende:
Bedenk een nieuw verhaal voor de kinderen. De Pieten hebben door een regenboog gelopen waardoor ze allerlei kleuren hebben gekregen. De kinderen geloven het gelijk.
Dan kan wat mij betreft de sint ook naar huis gestuurd worden, is ook al oud genoeg, gun de man de rust wel dan!quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 12:34 schreef polderturk het volgende:
Bedenk een nieuw verhaal voor de kinderen. De Pieten hebben door een regenboog gelopen waardoor ze allerlei kleuren hebben gekregen. De kinderen geloven het gelijk.
Wat zet jij jezelf voor schut.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 11:36 schreef Gia het volgende:
Helmond is er gelukkig heel makkelijk in.
En geen Bokito of Quibus die er wat aan kan doen.
Je mist om te schrijven dat jij dat vindt, ik vindt namelijk van niet!quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 12:38 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Wat zet jij jezelf voor schut.
Niet te filmen dit.
Omdat daar geen controverse over is misschien?quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 12:30 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Waarom hoor ik dat soort vage clubjes dan nooit over andere culturele verschijnselen?
Vlaggetjesdag, de Kaasmarkt, rondvaartboten, Windmolens en oude molens, Gouden koets, klompen en klederdracht, Limburgse vlaai, Haagse hopjes, stroopwafels, Bossche bollen, ......quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 12:13 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Omdat de figuren die dit soort initiatieven runnen 'de Nederlandse cultuur' ophangen aan fucking Sinterklaas. Ik ben wel benieuwd waar dit soort mafklappers nog meer de Nederlandse cultuur in zien.
Waarom?quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 12:34 schreef polderturk het volgende:
is die sandew hira ook tegen zwarte piet dan?quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 12:27 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ja, lekker makkelijk zo. De Nederlandse cultuur is Sinterklaas.![]()
Nee, Sinterklaas is "een" onderdeel van de Nederlandse cultuur én tradities. En daarbij voor de Nederlanders (minimaal) net zo belangrijk als bv Keti Koti of het Holi feest voor de Surinamers.
Daar moeten we ook van hen van afblijven:
http://www.starnieuws.com(...)dex/nieuwsitem/29605
(De rant van Sandew Hira tegen het vieren van het Holi feest in de zomer.)
Meten met 2 maten. Van de Nederlanders eisen dat ze hun feest aan moeten passen maar van aanpassing van hun eigen feest mag geen sprake zijn.
Geen idee. Is dat zo?quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 12:49 schreef sp3c het volgende:
[..]
is die sandew hira ook tegen zwarte piet dan?
Zeker! Hij is een van de initiators achter het offensief tegen Zwarte Piet én voor herstelbetalingen.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 12:49 schreef sp3c het volgende:
[..]
is die sandew hira ook tegen zwarte piet dan?
Nou stel men betaald die herstelbetallingen mag Piet dan blijven in zijn huidige vorm?quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 12:53 schreef Montagui het volgende:
[..]
Zeker! Hij is een van de initiators achter het offensief tegen Zwarte Piet én voor herstelbetalingen.
Heb dat al vaker gepost overigens.
Waarom niet. Door de eeuwen heen is het Sinterklaasverhaal constant aangepast. Er is zelfs een heel battalion neger helpers bij gekomen die werken op basis van moderne efficiency principes en gekleed zijn in klederdracht van x eeuwen terug. De Folklore is er al lang uit en tegenwoordig draaid het net als kerst om schaamteloos consumerenquote:
Zit je nu uit te leggen dat racisten dit niet racistisch vinden?quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 12:39 schreef john2406 het volgende:
[..]
Je mist om te schrijven dat jij dat vindt, ik vindt namelijk van niet!
Er zullen er wel meer zo denken als jou maar ook zoals ik!
Vergeet jij niet de VOC en misschien nog dingen ervoor?quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 12:53 schreef Gia het volgende:
[..]
Geen idee. Is dat zo?
Kan het me wel voorstellen, eigenlijk, als je de slavernijperiode in de VS erger vindt dan de holocaust, schort er wel wat aan je intellect.
Nee, natuurlijk niet. Als je eenmaal toegeeft aan die chantage, dan blijven ze ZP misbruiken om steeds meer geld te eisen.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 12:55 schreef john2406 het volgende:
[..]
Nou stel men betaald die herstelbetallingen mag Piet dan blijven in zijn huidige vorm?
Als ik jou reactie dus zo lees gaat het dus om het geld en niet om Piet.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 13:01 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk niet. Als je eenmaal toegeeft aan die chantage, dan blijven ze ZP misbruiken om steeds meer geld te eisen.
Daarom zijn ze ook niet tevreden met roetveegpieten of anderekleur Pieten, met gaat om dat geld en niet om het vermeende racisme, dat is alleen het middel waarmee wordt gechanteerd.
Haha, het gaat ze alleen om t geld.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 13:01 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk niet. Als je eenmaal toegeeft aan die chantage, dan blijven ze ZP misbruiken om steeds meer geld te eisen.
Daarom zijn ze ook niet tevreden met roetveegpieten of anderekleur Pieten, met gaat om dat geld en niet om het vermeende racisme, dat is alleen het middel waarmee wordt gechanteerd.
Lopen er al rechtzaken tegen Sinterklaas bureau's waarbij schade vergoedingen worden geeist vanwege rascisme?quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 13:01 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 11:36 schreef Gia het volgende:
Helmond is er gelukkig heel makkelijk in. Hier blijven de Pieten gewoon donkerbruin.
ow ok dan heb ik niets gezegdquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 12:53 schreef Montagui het volgende:
[..]
Zeker! Hij is een van de initiators achter het offensief tegen Zwarte Piet én voor herstelbetalingen.
Heb dat al vaker gepost overigens.
nee, de twee hebben eigenlijk niets met elkaar te makenquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 12:55 schreef john2406 het volgende:
[..]
Nou stel men betaald die herstelbetallingen mag Piet dan blijven in zijn huidige vorm?
Natuurlijk wel, je kunt je ook inzetten voor andere uitingen die je op de een of andere wijze kunt linken aan cultuur. Taal, kunst en architectuur om maar wat zijstraten te noemen die redelijk tastbaar zijn. Maar daar horen we ze niet over. Want de Nederlandse cultuur zit in windmolens, stroopwafels en kroketten. Oh ja, en Zwarte Piet natuurlijk.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 12:42 schreef Montagui het volgende:
[..]
Omdat daar geen controverse over is misschien?
Was je dat nog niet opgevallen? De anti-ZP rakkers doen geen enkel compromis en zeggen een volledige afschaffing te willen. Ze weten dondersgoed dat dat niet zal gebeuren, zodat ze kunnen blijven roepen dat het racisme is en dat en passant goodwill is voor de herstelbetalingen.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 13:02 schreef john2406 het volgende:
[..]
Als ik jou reactie dus zo lees gaat het dus om het geld en niet om Piet.
nee in Belgie hebben ze echte problemenquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 13:20 schreef maryen65 het volgende:
In België vieren ze ook sinterklaas, is daar ook zoveel te doen over zwarte piet?
ja das het probleem iddquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 13:19 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Was je dat nog niet opgevallen? De anti-ZP rakkers doen geen enkel compromis en zeggen een volledige afschaffing te willen. Ze weten dondersgoed dat dat niet zal gebeuren, zodat ze kunnen blijven roepen dat het racisme is en dat en passant goodwill is voor de herstelbetalingen.
Het een sluit het ander niet uit. Je kunt die zwarte piet niet zomaar naar de tokkies schuiven.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 13:17 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, je kunt je ook inzetten voor andere uitingen die je op de een of andere wijze kunt linken aan cultuur. Taal, kunst en architectuur om maar wat zijstraten te noemen die redelijk tastbaar zijn. Maar daar horen we ze niet over. Want de Nederlandse cultuur zit in windmolens, stroopwafels en kroketten. Oh ja, en Zwarte Piet natuurlijk.
Nee, voorvechters van 'de Nederlandse cultuur' zijn dit allerminst. Eerder figuren die dat op een dusdanige manier vernauwen dat je je afvraagt of ze überhaupt over hun landsgrenzen kijken.
Jawel, de Zwarte Piet hoort daar tot het door de VN erkende culturele erfgoedquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 13:20 schreef maryen65 het volgende:
In België vieren ze ook sinterklaas, is daar ook zoveel te doen over zwarte piet?
Het is geschiedenis, net als de holocaust. Vreselijk allemaal, maar daar zijn wij, moderne westerlingen, niet verantwoordelijk voor. En ik vind het van de zotte dat mensen met grote tenen en tere zieltjes, maar overal racisme in zien. Jodekoeken, negerzoenen, de schilderingen op de Gouden Koets, Zwarte Piet, jodevet, en noem maar op.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 12:59 schreef john2406 het volgende:
Vergeet jij niet de VOC en misschien nog dingen ervoor?
neequote:Op vrijdag 7 oktober 2016 13:31 schreef Gia het volgende:
[..]
Het is een traditioneel toneelstukje wat werkelijk niets meer te maken heeft met de slavernij, hooguit herinnert aan een verleden wat helaas heeft plaatsgevonden.
quote:Er zijn meer blanke slaven verkocht aan Noord Afrika dan zwarte slaven aan blanke landen!...
Slavernij is niet ras gebonden, alhoewel Amerikanen en donkere mensen in voormalige kolonies nog altijd graag met beschuldigende vingers wijzen naar het blanke ras. Dat is totaal uit kontekst denken en je verstoppen achter het slechte dat je voorvaderen is overkomen. Slavernij is er altijd geweest. Slaven waren niet alleen zwart of blank en ook de slavenhouders waren niet alleen zwart of blank.
In Azié , Poynesië was slavernij gewoon, je was meester en je had slaven, nog ver voor dat ook maar één blanke ooit Azié had betreden.
Slavernij was legaal en bij wet geregeld in Saudie Arabië tot 1961.. 1961!
Er zijn meer blanken als slaaf verkocht aan Noord Afrika dan zwarten naar Amerika zijn gebracht. Dan praten we over de oorspronkelijk 13 staten. Blanken werden nog tientallen jaren gekocht en verkocht in het Ottoman keizerrijk, nadat de slaven (1866) werden bevrijd in Amerika.
lekker belangrijk, het is geen race ofzoquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 13:36 schreef ender_xenocide het volgende:
https://tallsay.com/page/(...)deel-dit-artikel-aub
[..]
Maar wij zeuren er ook niet meer over.....quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 13:38 schreef sp3c het volgende:
[..]
lekker belangrijk, het is geen race ofzo
wat doe je nu net dan?quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 13:38 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Maar wij zeuren er ook niet meer over.....
Ik zeur daar niet richting de handelaars van blanke slaven...quote:
ja nogmaals ... lekker belangrijkquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 13:48 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Ik zeur daar niet richting de handelaars van blanke slaven...
Ik merk op dat er van alle rassen velen als slaaf zijn geweest in het verleden; elk ras heeft boter op zijn hoofd.
Oftewel niet zeuren en gewoon lekker genieten van een kinderfeest.
Daarbij wil ik absoluut niet ontkennen dat er racisme zou zijn, maar zwarte piet in mijn ogen niet.
Dat ook maar los daarvan, de meeste autochtone ('blanke') Nederlanders hun voorouders hadden geen slaaf maar waren arme sloebers. Het gewone volk heeft geen voordeel gehaald uit de slavernij, het heeft echter wel erg veel betaald voor de integratie en het opvangen van al die Surinamers, Antillianen, Marokkanen en Turken die het niet zo goed deden. Met name de Antillen maakten er een potje van, ze hadden op dat eilandje het beleid om alle probleemjongeren op het vliegtuig naar Nederland te zetten zodat zij ervan af waren omdat wij zo gek waren dat wij het wel zouden oplossen. Dat is de reden dat de Antillianen nog veel meer voorkomen in de criminaliteitsstatistieken (per 1000) dan de Marokkanen en dat een veel groter deel van hen met de geestelijke gezondheidszorg in aanraking komt.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 13:48 schreef ender_xenocide het volgende:
Ik zeur daar niet richting de handelaars van blanke slaven...
Ik merk op dat er van alle rassen velen als slaaf zijn geweest in het verleden; elk ras heeft boter op zijn hoofd.
"Kontekst" doet pijn aan mijn ogen maar dat terzijde.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 13:36 schreef ender_xenocide het volgende:
Er zijn meer blanke slaven verkocht aan Noord Afrika dan zwarte slaven aan blanke landen!...
Slavernij is niet ras gebonden, alhoewel Amerikanen en donkere mensen in voormalige kolonies nog altijd graag met beschuldigende vingers wijzen naar het blanke ras. Dat is totaal uit kontekst denken en je verstoppen achter het slechte dat je voorvaderen is overkomen. Slavernij is er altijd geweest. Slaven waren niet alleen zwart of blank en ook de slavenhouders waren niet alleen zwart of blank.
In Azié , Poynesië was slavernij gewoon, je was meester en je had slaven, nog ver voor dat ook maar één blanke ooit Azié had betreden.
Slavernij was legaal en bij wet geregeld in Saudie Arabië tot 1961.. 1961!
Er zijn meer blanken als slaaf verkocht aan Noord Afrika dan zwarten naar Amerika zijn gebracht. Dan praten we over de oorspronkelijk 13 staten. Blanken werden nog tientallen jaren gekocht en verkocht in het Ottoman keizerrijk, nadat de slaven (1866) werden bevrijd in Amerika.
Klopt.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 13:19 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Was je dat nog niet opgevallen? De anti-ZP rakkers doen geen enkel compromis en zeggen een volledige afschaffing te willen. Ze weten dondersgoed dat dat niet zal gebeuren, zodat ze kunnen blijven roepen dat het racisme is en dat en passant goodwill is voor de herstelbetalingen.
http://www.volkskrant.nl/(...)warte-piet~a4389933/quote:'Ik ga door met protesteren tot het einde van Zwarte Piet'
Ik constateer alleen een wat bijzonder fenomeen. Vraag de mensen die tegen het verdwijnen van zwarte piet zijn eens wat 'Nederland' nog meer voor hen inhoudt en je krijgt een vrij oppervlakkig antwoord. Iets met kroketten, stroopwafels en drop. Tja.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 13:24 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het een sluit het ander niet uit. Je kunt die zwarte piet niet zomaar naar de tokkies schuiven.
Klopt allemaal. God zelf keurt slavernij ook helemaal goed in de Bijbel. Je mag ze weliswaar niet doodslaan, want dan verdien je straf, maar als ze na een dag of twee nog blijken te leven is er niets aan de hand ( Exodus 21:20-21 ) Met dank aan onze Joods/ Christelijke cultuurquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 13:36 schreef ender_xenocide het volgende:
https://tallsay.com/page/(...)deel-dit-artikel-aub
[..]
Wees dan eerlijk en verdiep je in de diverse ontstaansgeschiedenissen van Zwarte Piet. In geen enkel verhaal wordt hij opgevoerd als zijnde de slaaf van Sinterklaas. Zo je wil kan in je in hem een bevrijde slaaf zien (1 van die verhalen). Maar in die zin zou je het Sinterklaasfeest juist eerder op kunnen vatten als het feest van de afschaffing van de slavernij! Bijkomende voordeel hiermee is ook dat de anti-Pieten dan meteen hun gewenste nationale herdenkingsmoment tegen de slavernij hebben, en wel op 5 december. Iedereen happy!quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 16:32 schreef Kijkertje het volgende:
Wees dan eerlijk en vertel de kinderen waarom Zwarte Piet zwart is: hij was een slaaf.
Het is een prima argument om het hele "alleen blanken kunnen racistisch zijn" uitspraakje onderuit te halen natuurlijkquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 13:42 schreef sp3c het volgende:
het is sowieso een gek argument
nazaten van slaven mogen niet klagen omdat de negers die ze aan de blanken verkochten ook blanke slaven gekocht hebben .,. ik bedoel ... whut ...
Ik heb me erin verdiept en Schenkman is geen god. Wel is onze huidige Zwarte Piet gebaseerd op zijn creatie. Oorspronkelijk had Sinterklaas helemaal geen zwart knechtje dus waarom zouden we die koste wat kost dan moeten behoudenquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 16:56 schreef Montagui het volgende:
[..]
Wees dan eerlijk en verdiep je in de diverse ontstaansgeschiedenissen van Zwarte Piet. In geen enkel verhaal wordt hij opgevoerd als zijnde de slaaf van Sinterklaas. Zo je wil kan in je in hem een bevrijde slaaf zien (1 van die verhalen). Maar in die zin zou je het Sinterklaasfeest juist eerder op kunnen vatten als het feest van de afschaffing van de slavernij! Bijkomende voordeel hiermee is ook dat de anti-Pieten dan meteen hun gewenste nationale herdenkingsmoment tegen de slavernij hebben, en wel op 5 december. Iedereen happy!![]()
![]()
Daarbij moest Schenkman, blijkbaar de god van de anti-Pieten, zelfs helemaal niets van slavernij hebben. Zou hij Zwarte Piet dan gecreëerd hebben als de slaaf van de Sint? Lijkt me niet logisch. Als knecht van de Sint? Waarom niet? Niks mis met knecht zijn van iemand. Is een doodnormale job.
Het karakter Zwarte Piet zelf heeft dan ook niets met racisme, slavernij of discriminatie te maken. Hoe hard de anti-Pieten dat ook graag willen.
Maar iedereen staat het uiteraard vrij om hun zeker- en onzekerheden te projecteren op Zwarte Piet en in hem te willen zien zoals zijzelf hem willen zien. Uiteindelijk is die projectie een puur subjectieve interpretatie gebaseerd op vooral onjuiste aannames.
dat andere mensen ook waardeloze argumenten gebruiken maakt dit niet prima natuurlijk, het blijft compleet waardeloos ook als je de genoemde stelling onderuit wilt halen slaat het echt totaal nergens op, sterker nog je geeft alleen maar aan dat de zwartjens een stuk minder racistisch zijn geweest omdat ze ook aan blanke slaven dedenquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 16:57 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Het is een prima argument om het hele "alleen blanken kunnen racistisch zijn" uitspraakje onderuit te halen natuurlijk
Dan moet je nog verder terug naar de basis van alle tradities zoals deze over de hele wereld en bij alle volkeren voorkomt, de eeuwige strijd tussen licht en donker, goed en kwaad, wit en zwart, wat zich dan vertaald bij Sinterklaas naar de goedheiligman en de boeman. Er zijn legio voorbeelden/voorlopers (met name in Europa). Maar dat is voor de massa te abstract.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 17:15 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ik heb me erin verdiept en Schenkman is geen god. Wel is onze huidige Zwarte Piet gebaseerd op zijn creatie. Oorspronkelijk had Sinterklaas helemaal geen zwart knechtje dus waarom zouden we die koste wat kost dan moeten behouden
Natuurlijk niet!quote:[b]Op vrijdag 7 oktober 2016 16:32 schreef Kijkertje
Dat onze Zwarte Piet zwart zou zijn omdat hij via de schoorsteen huizen binnenkomt is erbij verzonnen om het echte verhaal (en dus ook onze cultuur) te verdoezelen. Wees dan eerlijk en vertel de kinderen waarom Zwarte Piet zwart is: hij was een slaaf. Of pas het verhaal aan zoals dus al eerder gebeurd is in het verleden.
Vreselijk, maar dit topic gaat over Zwarte Piet. Niet over Nederland tijdens de slavernij.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 16:58 schreef Kijkertje het volgende:
Over herstelbetalingen gesproken:
Na afschaffing van de slavernij in Nederland kregen de slavenhouders van de regering driehonderd gulden per slaaf als compensatie voor hun verlies. Hierdoor maakten de Nederlanders nog eens extra jacht op weglopers om zoveel mogelijk vergoeding te krijgen.
De slaven waren na afschaffing van de slavernij verplicht zich tien jaar als contractarbeider te verhuren aan hun voormalige eigenaar. Dit werd de ‘periode van staatstoezicht’ genoemd. De voormalige eigenaar had echter geen verplichting meer om voor zijn ‘werknemer’ en zijn gezin te zorgen. Zo verslechterden de omstandigheden van de Afrikanen. Velen gaven er de voorkeur aan de periode van staatstoezicht te ontduiken om, ondanks het harde bestaan, als vrij mens te leven.
![]()
Slavernij – Suriname & Curaçao
Het verhaal is niet aangepast, er os geen enkele bron beschikbaar die aangeeft dat piet ooit de slaaf van sinterklaas is geweestquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 18:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Natuurlijk niet!
Je wilt toch niet dat er een vroegere slaaf wordt uitgebeeld! Daarom is het verhaal aangepast. En nu zeg jij dat wel wel moeten vasthouden aan het "zwarte piet is een slaaf' verhaal.
Wat wil je nou?
Ik heb je argumenten al eens eerder gelezen en vind het nogal vergezocht dat Schenkman daar zijn inspiratie vandaan haalde. Dat hij geen voorstander van slavernij was zegt niets, negers als slaven (knechten) was heel normaal en dus veel voor de hand liggender dan het zwart/wit argument.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 17:58 schreef Montagui het volgende:
[..]
Dan moet je nog verder terug naar de basis van alle tradities zoals deze over de hele wereld en bij alle volkeren voorkomt, de eeuwige strijd tussen licht en donker, goed en kwaad, wit en zwart, wat zich dan vertaald bij Sinterklaas naar de goedheiligman en de boeman. Er zijn legio voorbeelden/voorlopers (met name in Europa). Maar dat is voor de massa te abstract.
Het lijkt me in ieder geval eerder dat Schenkman dáár zijn inspiratie voor de donkere knecht heeft opgedaan. Het in ere herstellen van een oertraditie.![]()
Let wel. Ik beweer NIET dat dit de waarheid is. Het is mijn interpretatie, net zoals de anti-Piet activisten Zwarte Piet per sé aan slavernij willen linken. Het grote verschil tussen hen en mij is echter dat ik open sta voor alle interpretaties en iedereen daarin vrij laat terwijl de anti-Pieten alleen HUN interpretatie als de enige juiste beschouwen zonder enige nuance, acceptatie van een andere interpretatie en het ergste van alles, zonder ook maar enige interesse te tonen in die andere ontstaansgeschiedenissen. Nee, ZP = racisme!!!!Right...not!
quote:de deur open en de kinderlievende Bisschop, in eigen persoon kwam, met een choorkap [koorkap] om, met een langen witten baard en een mijter, de kamer binnen. "Pieter me knecht" was in zijn gevolg, een kroesharige neger, die, bij de familie Arata, geen "gard" onder den arm droeg, maar, in tegendeel, een ruimen korf, waar allerlei elegante prezentjens [...] gestapeld waren. Terwijl wij dansten, wierp Sint Niklaas van tijd tot tijd ulevellen, chokolaadjens met pistachen, kapittelstokjens, suikererwten, amandelen, rose, wit, licht geel, enz. in den kindercirkel, uit een grooten zijden zak, die hem voor het lijf gebonden was. Hij gaf ons [...] eenige kwalijk geformuleerde zedelessen ten beste, en daarna begiftigde hij ieder onzer met een artikeltjen uit den korf van "Pieter me knecht".
Slaven en knechten zijn wel twee heel verschillende zaken hm? Mijn overgrootvader en diverse stiefvaders van mijn oma hadden zoveel knechten. Alleen blanken trouwens, het genegerte was toen nog schaarsquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 19:16 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dat hij geen voorstander van slavernij was zegt niets, negers als slaven (knechten) was heel normaal en dus veel voor de hand liggender dan het zwart/wit argument.
Ingelijfd en onbetaaldquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 19:20 schreef ems. het volgende:
[..]
Slaven en knechten zijn wel twee heel verschillende zaken hm? Mijn overgrootvader en diverse stiefvaders van mijn oma hadden zoveel knechten. Alleen blanken trouwens, het genegerte was toen nog schaars
En als je dat artikel eens goed leest zie je dat er uiteindelijk veel vraagtekens geplaatst worden. En terecht. Ook het Meerstens instituut bedient zich van aannames. Er is gewoonweg te weinig info om eens en voor altijd eenduidig te verklaren wie en wat Zwarte Piet nou eigenlijk is. Dát blijft ook mijn grootste bezwaar t.o.v. de anti-Piet activisten. Zij beweren die wijsheid wel in pacht te hebben, en alléén zij. Kul.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 19:16 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ik heb je argumenten al eens eerder gelezen en vind het nogal vergezocht dat Schenkman daar zijn inspiratie vandaan haalde. Dat hij geen voorstander van slavernij was zegt niets, negers als slaven (knechten) was heel normaal en dus veel voor de hand liggender dan het zwart/wit argument.
Daar komt nog bij dat uit onderzoek is gebleken dat het idee van het zwarte knechtje al bestond voor hij er een boekje aan wijdde
De oudste bekende naam van Zwarte Piet
[..]
Eerst kregen ze uiteraard centjes. Tijdens de oorlog voedsel, als er genoeg was.quote:
Wat vaststaat is dat Alberdingk Thijm in het dagblad "De Amsterdammer" een strooi-avond beschrijft in 1828 waar hij was uitgenodigd. Het boekje van Schenkman verscheen in 1850.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 19:24 schreef Montagui het volgende:
[..]
En als je dat artikel eens goed leest zie je dat er uiteindelijk veel vraagtekens geplaatst worden. En terecht. Ook het Meerstens instituut bedient zich van aannames. Er is gewoonweg te weinig info om eens en voor altijd eenduidig te verklaren wie en wat Zwarte Piet nou eigenlijk is. Dát blijft ook mijn grootste bezwaar t.o.v. de anti-Piet activisten. Zij beweren die wijsheid wel in pacht te hebben, en alléén zij. Kul.
Overigens zegt mij de term 'Pieter-me-knecht' dat er hier sprake is van een knecht en geen slaaf.
En ik zie niet in waarom een knecht niet zwart kan zijn.
Gewoon om praktische redenen omdat zwarte schmink het best camoufleert, en de Zwarte Pieten niet herkenbaar zijn voor kinderen.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 17:15 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ik heb me erin verdiept en Schenkman is geen god. Wel is onze huidige Zwarte Piet gebaseerd op zijn creatie. Oorspronkelijk had Sinterklaas helemaal geen zwart knechtje dus waarom zouden we die koste wat kost dan moeten behouden
Om 'praktische' redenen is nu een argument maar dat is niet waarom men het oorspronkelijk deed.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 19:33 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Gewoon om praktische redenen omdat zwarte schmink het best camoufleert, en de Zwarte Pieten niet herkenbaar zijn voor kinderen.
Mijn oom was vroeger Zwarte piet. Wist ik niet. Omdat-ie zwart was he?
Ik zou niet weten waarom men het oorspronkelijk deed.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 19:36 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Om 'praktische' redenen is nu een argument maar dat is niet waarom men het oorspronkelijk deed.
quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 19:40 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom men het oorspronkelijk deed.
Ik weet allleen dat ik in een dorp woon, waar iedereen iedereen kent, dus kindjes herkennen ook een ongeschminkte Piet.
Zo van "owh, dat is de badmeester, owh dat is de badmintontrainer, owh dat is de bakker, etc. etc.
Daarom heb ik waarschijnlijk ook nooit stilgestaan bij racisme of geen racisme.
Kon gewoon niet anders.
Met blauwe schmink herken je iemand ook beter. Gele ook.
Edit Dat durf ik niet te zeggen, wat je zegt van die blauwe schmink. Want die schmink van mijn oom was echt pikzwart.
Ik weet ook wel dat niemand zich meer afvroeg waarom Zwarte Piet zwart is en hooguit dacht dat dat kwam door de capriolen in de schoorsteen.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 19:40 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom men het oorspronkelijk deed.
Ik weet allleen dat ik in een dorp woon, waar iedereen iedereen kent, dus kindjes herkennen ook een ongeschminkte Piet.
Zo van "owh, dat is de badmeester, owh dat is de badmintontrainer, owh dat is de bakker, etc. etc.
Daarom heb ik waarschijnlijk ook nooit stilgestaan bij racisme of geen racisme.
Kon gewoon niet anders.
Met blauwe schmink herken je iemand ook beter. Gele ook.
Kan ik wel.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 19:50 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ik weet ook wel dat niemand zich meer afvroeg waarom Zwarte Piet zwart is en hooguit dacht dat dat kwam door de capriolen in de schoorsteen.
Ik weet ook wel dat de meeste mensen dit feest vieren zonder enige racistische bedoelingen.
Dat soort feitjes zijn we gewoon vergeten en willen we liever niet aan herinnerd worden.
Maar als je je ook maar enigszins kunt inleven in de geschiedenis van de mensen die uit onze voormalige kolonien afkomstig zijn kan je je ook voorstellen dat dit feest niet voor alle kinderen even leuk is en dat ieder jaar weer.
Ik geloof je echt welquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 19:59 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Kan ik wel.
Maar bij mij heeft "zwart"nooit getriggerd "slaaf."
"Zwart" heeft bij mij altijd getriggerd "onherkenbaar."
Ik heb Zwarte Piet of Piet ook nooit gezien als een negroïde persoon. Geloof het of niet.
Voor mij was het gewoon "Zwarte Piet"als unicum en niet een ras.
Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.
Net als er van de Kerstman maar één is, zeg maar.
Er zijn ook genoeg negroide mensen die wel met veel plezier Sinterklaas (en Zwarte Piet) vieren en niet snappen waarom bepaalde mensen er zo'n probleem van maken.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 20:05 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ik geloof je echt wel![]()
Geloof jij dat negroide mensen dat wel als zodanig ervaren nu je er meer van weet? En wat kunnen we daaraan doen?
Ja die zijn er ookquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 20:09 schreef Physsic het volgende:
[..]
Er zijn ook genoeg negroide mensen die wel met veel plezier Sinterklaas (en Zwarte Piet) vieren en niet snappen waarom bepaalde mensen er zo'n probleem van maken.
Wat ook vast staat zijn de vele soorten helpers van de Sint, of voorgangers van Zwarte Piet (ofwel Zwarte Peter, synoniem voor Duivel), door de eeuwen heen:quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 19:30 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Wat vaststaat is dat Alberdingk Thijm in het dagblad "De Amsterdammer" een strooi-avond beschrijft in 1828 waar hij was uitgenodigd. Het boekje van Schenkman verscheen in 1850.
quote:12) En als laatste iets over het vermeende racisme in Zwarte Piet:
Er zijn bij Zwarte Piet – zoals ik het zie – minstens drie lagen te ontdekken: de heidense natuurgeest die sterke connotaties met de dodencultus heeft, vervolgens de Christelijke duivel die ‘geknecht’ is door de bisschop en zo voor het ‘goede’ gebruikt kan worden en ten derde toch ook associaties met de donkere slaven uit de koloniale 19e eeuw.
Die laatste laag is een erfenis waar we maar mee te dealen hebben, maar niet weg te poetsen valt door de Piet om zeep te helpen. Racisme zit niet in de zwarte piet, maar in onderscheid maken vanuit dualiteit ipv polariteit. Zwarte Piet is een amalgaam van invloeden, maar hij is vooral zichzelf. Ik hoop van ganser harte dat onze piet niet zal verwateren tot commerciële halfzachte kerstelf, maar zal uitkristalliseren tot het beste wat de Piet door de tijden heen te bieden had. Mijn verlanglijst voor de piet van de toekomst. Uiterlijk: zwart, mogelijk gehoornd en de rest is bijzaak. Karakter: spannend, levenslustig en een tikkie ondeugend!
Yep. Probleem van Zwarte Piet is meer het uiting geven aan een ongedefinieerd en verongelijkt gevoel dat je bent achtergesteld vanwege wat dan ook.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 20:09 schreef Physsic het volgende:
[..]
Er zijn ook genoeg negroide mensen die wel met veel plezier Sinterklaas (en Zwarte Piet) vieren en niet snappen waarom bepaalde mensen er zo'n probleem van maken.
Dat geloof ik, maar m.i. ligt dat dan meer aan de mens zelf dan aan Zwarte Piet. Het is maar hoe je e.e.a. interpreteert en hoe je opgevoed wordt.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 20:05 schreef Kijkertje het volgende:
Geloof jij dat negroide mensen dat wel als zodanig ervaren nu je er meer van weet? En wat kunnen we daaraan doen?
Spierwit geschminkte Pieten en Zwarte Pieten.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 20:05 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Kijk jij kan tenminste constructief meedenkenquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 20:28 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Spierwit geschminkte Pieten en Zwarte Pieten.
Pieten met verschillende kapsels. Dus ook steil haar.
Geen oorbellen meer.
Ja, maar dat is gelukkig niet strafbaar, enkel hoogst vervelend.quote:
Het is een kwestie dat donkere mensen toch altijd op hun hoede moeten zijn hoe blanke mensen hen bekijken . De figuur Piet wordt als een imitatie ervaren van iemands eigen donkere gezichten of die van hun afkomst . Dat is al een reden om niet zo in feeststemming te raken.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 20:27 schreef Montagui het volgende:
[..]
Dat geloof ik, maar m.i. ligt dat dan meer aan de mens zelf dan aan Zwarte Piet. Het is maar hoe je e.e.a. interpreteert en hoe je opgevoed wordt.
Ik zie dat wel, maar zie jij dan donkere mensen jouw dogma en feestvreugde niet kunnen delen en het een en ander rondom zp discriminerend vinden .quote:Kunnen zij ook geloven dat ik als traditionalist het tamelijk vervelend vind dat mijn feest geassocieerd wordt met racisme en slavernij terwijl daar vanuit de traditionele insteek geen sprake van is?
Ja... het moet dus ook van jouw kant komen.quote:Het kan niet zo zijn dat 1 interpretatie prevaleert wanneer er geen consensus is over de juiste interpretatie. Ofwel, inleven in elkaars wereld moet wel van 2 kanten komen.
Dat kan ik ook hoor, ik heb er alleen geen zin in omdat ik van mening ben dat Zwarte Piet gewoon moet blijven zoals die is zolang het volk geen behoefte heeft aan een verandering. Dat volk bestaat uit alle segmenten naar evenredigheid, niet uit een paar gefrustreerde mensen die ons geld uit de zak willen kloppen omdat ze geen succes hebben gemaakt van hun eigen leven. Nu leef ik oprecht met iedereen mee die het tegen zit maar wij hoeven het niet te faciliteren dat ze de schuld leggen bij hun overoveroveroveroveroveroveroverovergrootvader die misschien een slaaf was. Ik vermoed dat ik in mijn stamboom ook wel een flink aantal sloebers (boeren, fabrieksarbeiders...) tegenkom, en een aantal mensen die het juist erg goed hadden. Net als hen.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 20:33 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Kijk jij kan tenminste constructief meedenken
Dat valt in Nederland heel erg mee. Ik zal niet tegenspreken dat er hier discriminatie plaatsvindt, zoals overal in de wereld, maar dat is natuurlijk niet alleen gekoppeld aan het ras, het is ook gekoppeld aan o.a. het uiterlijk, het al dan niet dik zijn, je kleding en kapsel, je baan/opleidingsniveau, je inkomen en vermogen, de wijk waarin je woont, het al dan niet gehandicapt zijn, de muziek waar je naar luistert...quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 20:49 schreef Bluesdude het volgende:
Het is een kwestie dat donkere mensen toch altijd op hun hoede moeten zijn hoe blanke mensen hen bekijken
Zeer zeldzamen incidenten. Big deal dat dat eens een keer gebeurt, je weet dat het niets persoonlijk is.quote:Dan heb je je die zgn grapjes rond de sinttijd over zwarte piet gericht aan donkere mensen.
En kleine kinderen die donkere mensen naroepen op straat.
Bedoeld of niet, de donkergekleurde knechten stonden er wel in op de plaatjes. Het doet er verder weinig toe, het gaat erom dat dit in verloop van tijd een traditie is geworden die geen racistische grondslag had.quote:btw dat gedoe met een duivel als knecht en met donkere huid is nooit zo traditie geweest in Nederland. Eeuwenlang had hij geen knecht in Nederland.
Wie stelt dat ZP perse een donkere huid moet hebben omdat hij 'het kwaad' moet symboliseren, beseft niet goed dat hij racistisch bezig is.
Ik ken de boekjes van Schenkman en zo had hij het niet bedoeld.
Het weglaten van de oorbellen en de rode lippen zoals dat wel eens als voorstel (of eigenlijk als 'de eerste stap') wordt genoemd, bijvoorbeeld bij de komende Sinterklaasintocht in Den Haag, vind ik niet echt een goede keus.. Grote oorbellen en vuurrode lippen vind ik juist iets heel afwijkends hebben, net zoals een clown ook vaak grote rode lippen heeft. Door afwijkende kenmerken zien kinderen Sinterklaas en Zwarte Piet, maar ook clowns, kabouter Plop, etc. niet als mens maar eerder als een figuur (maar dan wel een figuur dat écht bestaat natuurlijkquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 20:28 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Spierwit geschminkte Pieten en Zwarte Pieten.
Pieten met verschillende kapsels. Dus ook steil haar.
Geen oorbellen meer.
Jij laat jouw mening dus afhangen van wat 'het volk' vindt? Dus als het volk vindt dat slavernij moet kunnen ben je ook voor? Heb je geen eigen meningquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 20:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat kan ik ook hoor, ik heb er alleen geen zin in omdat ik van mening ben dat Zwarte Piet gewoon moet blijven zoals die is zolang het volk geen behoefte heeft aan een verandering. Dat volk bestaat uit alle segmenten naar evenredigheid, niet uit een paar gefrustreerde mensen die ons geld uit de zak willen kloppen omdat ze geen succes hebben gemaakt van hun eigen leven. Nu leef ik oprecht met iedereen mee die het tegen zit maar wij hoeven het niet te faciliteren dat ze de schuld leggen bij hun overoveroveroveroveroveroveroverovergrootvader die misschien een slaaf was. Ik vermoed dat ik in mijn stamboom ook wel een flink aantal sloebers (boeren, fabrieksarbeiders...) tegenkom, en een aantal mensen die het juist erg goed hadden. Net als hen.
Laat ik het maar nog wat duidelijker uitleggen: cultuur werkt bottomup, niet topdown. Het is aan het volk om te bepalen wat de cultuur is en je moet het er maar mee doen. Net als dat ik me twee keer per jaar erger aan dat gedoe met carnaval en Koningsdag (het andere carnaval) maar het maar voor lief moet nemen.
Hmmmmmm, 99% van het volk was zelf slaaf en de legalisatie van slavernij was naast norm vooral ten voordele van de heersende klasse. En daarbij in een tijd dat men niet de verlichtende gedachte had dat mensen gelijkwaardig (konden) zijn en recht hebben op gelijke kansen zichzelf te (kunnen) ontwikkelen.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 21:22 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Jij laat jouw mening dus afhangen van wat 'het volk' vindt? Dus als het volk vindt dat slavernij moet kunnen ben je ook voor? Heb je geen eigen mening![]()
Het zijn nou juist de mensen die buiten de box denken die onze maatschappij verder hebben gebracht in weerwil van de mening van 'het volk'. 'Het volk' was ook massaal tegen de afschaffing van de slavernij. Daar zijn hele oorlogen om gevoerd. Slavernij had in jouw ogen gewoon nog langer moeten blijven bestaan omdat 'het volk' er nog niet aan toe was?
Provocerend gedrag is van alle tijden. Hetzelfde werd gezegd van vrouwen die streden voor gelijke rechten. Er zijn talloze voorbeelden van provocerend gedrag in het verleden omdat het nu eenmaal een goede manier is om een debat op gang te brengen. En dat is ze gelukt.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 22:00 schreef Vallon het volgende:
[..]
Hmmmmmm, 99% van het volk was zelf slaaf en de legalisatie van slavernij was naast norm vooral ten voordele van de heersende klasse. En daarbij in een tijd dat men niet de verlichtende gedachte had dat mensen gelijkwaardig (konden) zijn en recht hebben op gelijke kansen zichzelf te (kunnen) ontwikkelen.
Je kan denken dat je door je kleur wordt achtergesteld, beter is dat je je kleur dan wat laat voorstellen. Racisme zit ook in je (eigen) denken. En ja, we bevinden ons in een periode van gewenning waarbij we elkaar wat ruimte moet laten voor verschillen en niet zo snel vervallen in absolute typeringen.
Wanneer je je aangesproken voelt op/door een typering is het eerst altijd zaak je af te vragen bij wie het feitelijke probleem zit..... dat een negroide zich geafficheerd voelt door Zwarte Piet is net zo bezopen als dat blanke zich affilieert met Popov de Clown.
Je kan je eerder afvragen waarom een bepaald voorkomen dat absurde effect heeft en door wie dat als zodanig destructief ervaren wordt. Je kan je schamen voor of trots voelen door je verleden maar je mag je nimmer beroepen op daaruit voorkomende vermeende (on)rechten.
Dat verre voorvaderen van beider allooi, slavernij normaal vonden moet geen aanleiding zijn dat verleden voortaan mee te zeulen om als excuus te dienen voor je provocerende gedrag in de huidige tijd.
Als zp een karikatuur was zou die zeker geschrapt moeten worden en daar zou niemand een probleem mee hebben.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 22:12 schreef Kijkertje het volgende:
Ik vind dat er valide redenen zijn om de karikatuur, die Zwarte Piet is, aan te passen.
Er zit een fundamenteel verschil tussen rechten verkrijgen doorquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 22:12 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Provocerend gedrag is van alle tijden. Hetzelfde werd gezegd van vrouwen die streden voor gelijke rechten. Er zijn talloze voorbeelden van provocerend gedrag in het verleden omdat het nu eenmaal een goede manier is om een debat op gang te brengen. En dat is ze gelukt.
Ik vind dat er valide redenen zijn om de karikatuur, die Zwarte Piet is, aan te passen. Ik vind het geen valide argument dat Zwarte Piet niet veranderd hoeft worden omdat het volk dat vindt. Dat is je mening aanpassen aan de mening van het volk.
Als je mijn eerdere posts hier vlak voor gelezen hebt geef ik iedereen de ruimte om Zwarte Piet te zien zoals zij zelf hem willen zien. Ik kan ook inzien dat er donkere gekleurde mensen zijn die zich op een negatieve manier vereenzelvigen met Zwarte Piet en hem als racistisch ervaren. Wat ik ook heb aangegeven is dat ik wel hun kant kan zien maar zie ik eenzelfde benadering van een andere interpretatie vanuit de anti-Piet activisten totaal niet. Zij zijn 100% star in hun houding daarin. Op die manier kan er geen constructieve dialoog plaatsvinden.quote:Ik zie dat wel, maar zie jij dan donkere mensen jouw dogma en feestvreugde niet kunnen delen en het een en ander rondom zp discriminerend vinden .
Ja... het moet dus ook van jouw kant komen.
In mijn interpretatie is Zwarte Piet een zwart archetype die het duister, het kwaad etc moet voorstellen, geen donkerhuidig mens. Als zodanig kan ik niets met de beschuldiging van racisme.quote:btw dat gedoe met een duivel als knecht en met donkere huid is nooit zo traditie geweest in Nederland. Eeuwenlang had hij geen knecht in Nederland.
Wie stelt dat ZP perse een donkere huid moet hebben omdat hij 'het kwaad' moet symboliseren, beseft niet goed dat hij racistisch bezig is.
Ik ken de boekjes van Schenkman en zo had hij het niet bedoeld.
Je zou de negroïde mensen kunnen uitleggen dat hun huidskleur niet zwart is en dat ze zich ten onrechte "zwarten" noemen. En dat echt mat pikzwart in Nederland is gereserveerd voor zwarte piet en dat daar dus beslist geen negroïde mensen mee worden bedoeld.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 20:05 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ik vind ook dat er valide redenen zijn om Zwarte Piet aan te passen aan de wensen van degenen die hem negatief ervaren, vanuit hun interpretatie gezien. Ik vind ook dat er valide redenen zijn om Zwarte Piet juist niet aan te passen (zeker de zwarte kleur niet) voor degenen die aan hem in de huidige vorm veel plezier beleven en Zwarte Piet totaal niet als iets racistisch interpreteren.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 22:12 schreef Kijkertje het volgende:
Ik vind dat er valide redenen zijn om de karikatuur, die Zwarte Piet is, aan te passen. Ik vind het geen valide argument dat Zwarte Piet niet veranderd hoeft worden omdat het volk dat vindt. Dat is je mening aanpassen aan de mening van het volk.
Je vergeet dat ze geen uitleg willen.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 23:03 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Je zou de negroïde mensen kunnen uitleggen dat hun huidskleur niet zwart is en dat ze zich ten onrechte "zwarten" noemen. En dat echt mat pikzwart in Nederland is gereserveerd voor zwarte piet en dat daar dus beslist geen negroïde mensen mee worden bedoeld.
Ik vind het vooral aanmatigend dat die lui denken dat ze op zp lijken. Ze komen niet eens in de buurt!quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 23:18 schreef Montagui het volgende:
[..]
Je vergeet dat ze geen uitleg willen.
ZP = racisme immers.
Alleen hún interpretatie is geldig. De rest moet dat maar accepteren.
quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 22:58 schreef Vallon het volgende:
[..]
Er zit een fundamenteel verschil tussen rechten verkrijgen door
- die gelijkwaardigheid op te eisen zoals vrouwen (terecht) deden
- het afschaffen van een karikatuur zoals een minderheid dat wenst.
Het laatste is bijna stellen dat je alle cartoons, karikaturen laat staan afbeeldingen van goden moet verbieden of aan passen omdat je daarmee zogenaamd betere/gelijke rechten zou krijgen.
Wat het volk wil is een hol en leeg argument. Welke grens leg je aan om een verschijnsel wel of niet te verbieden ? Er zal altijd wel iemand te vinden zijn die zich onheus bejegend voelt.
Moet je Kerst afschaffen omdat dat de eenzaamheid benadrukt ? Carnaval omdat verklede figuren, mensen en situaties op de hak nemen ? Wil je Sinterklaas zelf afschaffen omdat die een karikatuur is van Heiligheid ? Moet je de PaasHaas afschaffen omdat die als karikatuur de religieuze bedoeling van Pasen beschimpt ? Ga je St.Maarten afschaffen omdat het kinderen tot bedelaars maakt ?
Wat lost het uiterlijk veranderen van Zwarte Piet karikatuur op ? Hij blijft onderhuids zwart en Piet heten, hoe je hem ook als aap verkleedt en anders doet voorkomen.
Of ga je je kinderen vertellen dat de nieuwe Piet vroeger een slechte Zwarte Piet was en vervolgens Zwarte Piet uit de geschiedenis gaat verwijderen ? Ga je alle schilderijen met daarop negers verbranden ? Liedjes die verwijzen naar minderheden uitwissen ? Sjors en Sjimmie's verscheuren of het boek van (Negerhut van) Oom Tom verbieden ?
Wat je je moet afvragen of het wegpoetsen van een (cultuur)verschijnsel helpt om iemands zelfvertrouwen of eigenwaarde (terug) te (her)winnen.
Kom hier later op terug, nu even wat anders doen voor de broodnodige afwisselingquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 23:17 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ik vind ook dat er valide redenen zijn om Zwarte Piet aan te passen aan de wensen van degenen die hem negatief ervaren, vanuit hun interpretatie gezien. Ik vind ook dat er valide redenen zijn om Zwarte Piet juist niet aan te passen (zeker de zwarte kleur niet) voor degenen die aan hem in de huidige vorm veel plezier beleven en Zwarte Piet totaal niet als iets racistisch interpreteren.
Beide hebben gelijk, maaaaaar het lijkt alsof de negatieven meer gelijk hebben doordat ze zich op een moreel appèl beroepen via de term 'racisme'. Veel mensen trappen daar dan ook in. De anti-Pieten hebben echter net zo veel, of net zo min, gelijk als de voorstanders van Zwarte Piet.
Vanuit dat gezichtspunt is er dan ook geen reden om het feest aan te passen omdat een klein groepje mensen het negatief interpreteert.
Dat mag je vinden....maar er zijn meer mensen die vinden dat er geen valide redenen zijn.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 22:12 schreef Kijkertje het volgende:
Ik vind dat er valide redenen zijn om de karikatuur, die Zwarte Piet is, aan te passen.
En wat moet zwarte piet daar zonder roe?quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 08:15 schreef govie het volgende:
Nu moeten al die zwartjes de illegale porno industrie in, net als de mensen en kindertjes uit chili. www.man-man-man.nl
Worden al die bleekscheten nog onzekerder.quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 08:15 schreef govie het volgende:
Nu moeten al die zwartjes de illegale porno industrie in,
Ik gebruikte het woord "zwartjes" omdat ik ooit clemens westerhof in een interview dezelfde term heb horen gebruiken, blijkbaar is dat normaal in nigeria. Deden ze daar moeilijk over? Nee hoor, Clemens werd op handen gedragen net zoals sinterklaas hier.quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 10:16 schreef Copycat het volgende:
[..]
Worden al die bleekscheten nog onzekerder.
Alleen zo jammer dat zp niet (meer) zwart is, maar bruin. Al wat jaren trouwens hoor, 20 ofzo.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 23:03 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Je zou de negroïde mensen kunnen uitleggen dat hun huidskleur niet zwart is en dat ze zich ten onrechte "zwarten" noemen. En dat echt mat pikzwart in Nederland is gereserveerd voor zwarte piet en dat daar dus beslist geen negroïde mensen mee worden bedoeld.
Oh sorry, ik wist niet dat we voetbalcoaches in Nigeria waren.quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 10:19 schreef govie het volgende:
Ik gebruikte het woord "zwartjes" omdat ik ooit clemens westerhof in een interview dezelfde term heb horen gebruiken, blijkbaar is dat normaal in nigeria. Deden ze daar moeilijk over? Nee hoor, Clemens werd op handen gedragen net zoals sinterklaas hier.
hier zijn ze gewoon zwart hoor...quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 10:22 schreef erodome het volgende:
[..]
Alleen zo jammer dat zp niet (meer) zwart is, maar bruin. Al wat jaren trouwens hoor, 20 ofzo.
Alleen soms bij mensen thuis en in sommige dorpjes. Bij de grote intocht zijn ze bruin, bij het Sint journaal ook, grote steden ook.quote:
de beelden op YT van de officiele inkomsten zijn helaas van matige kwaliteit, maar ik zie daar toch echt hoofdzakelijk zwart en af en toe een miskleurde bruin-zwarte pietquote:Op zaterdag 8 oktober 2016 10:53 schreef erodome het volgende:
[..]
Alleen soms bij mensen thuis en in sommige dorpjes. Bij de grote intocht zijn ze bruin, bij het Sint journaal ook, grote steden ook.
De "officiële" Piet is bruin en dat al vrij lang.
Nee! Cultuur IS van het volk, dat is nu eenmaal een voldongen feit. Het volk bepaalt de cultuur. Dat een paar roeptoeters bepaalde cultuur niet leuk vinden daar trekt het volk zich niets van aan. Heb jij enig idee hoeveel procent van de mensen in het zuiden een hekel heeft aan carnaval? Een veel hoger aantal dan het percentage van de bevolking wat een hekel heeft aan Sinterklaas. Die paar mensen kunnen roeptoeteren wat ze willen, je kan de media misbruiken voor propaganda en wat niet nog meer, de cultuur zal er niet door veranderen.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 21:22 schreef Kijkertje het volgende:
Jij laat jouw mening dus afhangen van wat 'het volk' vindt?
Het volk heeft nooit belang gehad bij slavernij, het was de 0,1% elite of zo die er belang bij had. Het volk bestond uit boeren die op het bezit van een ander zich uit de naad werkten om net te overleven, later uit arbeiders die samen met hun kinderen 200 uur per week werkten bij een fabriek voor een hongersalaris. In tegenstelling tot wat jij hier suggereert hadden we helemaal geen democratie, de elite regeerde en het volk had niets te willen of te zeggen. Dat was de oorzaak van bloederige revoluties, en de schandpaal, regelmatig iemand op het plein ophangen en vierendelen etc.quote:'Het volk' was ook massaal tegen de afschaffing van de slavernij.
Ja, daar zijn de meeste mensen het vermoedelijk wel over eens. Het punt is niet of dat die mensen die moeite hebben met ZP er wel of niet moeite mee mogen hebben (ja, dat mogen ze), het punt is of dat zij aan het leeuwendeel van het volk kunnen opleggen dat die cultuur wordt aangepast omdat zij er moeite mee hebben.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 23:17 schreef Montagui het volgende:
Ik vind ook dat er valide redenen zijn om Zwarte Piet aan te passen aan de wensen van degenen die hem negatief ervaren, vanuit hun interpretatie gezien. Ik vind ook dat er valide redenen zijn om Zwarte Piet juist niet aan te passen (zeker de zwarte kleur niet) voor degenen die aan hem in de huidige vorm veel plezier beleven en Zwarte Piet totaal niet als iets racistisch interpreteren.
Kleur maakt inderdaad niets uit. Daarom is het ook het makkelijkst om iedereen zelf te laten bepalen welke kleur ze gebruikenquote:Op zaterdag 8 oktober 2016 18:31 schreef truthortruth het volgende:
Ik snap echt niet dat we hier niet uitkomen. Kom op zeg, het is een kinderfeest, wat maakt de kleur nu uit. Geef de grapjassen (Pieten) een willekeurige kleur, wat is nu echt het probleem, ik snap er geen reet van?
Daarom, wat een geneuzel, alsof er ook maar 1 kind is die daar om zal malen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 18:34 schreef ems. het volgende:
[..]
Kleur maakt inderdaad niets uit. Daarom is het ook het makkelijkst om iedereen zelf te laten bepalen welke kleur ze gebruiken
Het is een leuk stokpaardje van populistisch rechts. Niet dat ze nou zo veel geven om een kinderfeest, het is een aardige manier om te schoppen tegen 'politieke correctheid' zonder openlijk racistisch te zijn. Eigenlijk is dat gewoon heel laf natuurlijk.quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 18:31 schreef truthortruth het volgende:
Ik snap echt niet dat we hier niet uitkomen. Kom op zeg, het is een kinderfeest, wat maakt de kleur nu uit. Geef de grapjassen (Pieten) een willekeurige kleur, wat is nu echt het probleem, ik snap er geen reet van?
De kleur maakt wel uit... alle liedjes die gepaard gaan met sinterklaas.. gaan over ZWARTE piet.. en niet een of andere kleurpiet.. Of je alle liedjes ff wilt overschrijven..quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 18:31 schreef truthortruth het volgende:
De volwassenen van nu waren de kinderen van toen, en blijkbaar blijkt het zwart van Zwarte Piet toch een enorme impact te hebben gehad dat nog steeds zo'n 90% vindt dat Zwarte Piet zwart moet blijven. Waarom zou je met zo'n overweldigende achterban dan daaraan gaan rommelen?quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 18:35 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Daarom, wat een geneuzel, alsof er ook maar 1 kind is die daar om zal malen.
Cultuur =/= democratie.quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 20:02 schreef Montagui het volgende:
[..]
De volwassenen van nu waren de kinderen van toen, en blijkbaar blijkt het zwart van Zwarte Piet toch een enorme impact te hebben gehad dat nog steeds zo'n 90% vindt dat Zwarte Piet zwart moet blijven. Waarom zou je met zo'n overweldigende achterban dan daaraan gaan rommelen?
Dat zou je dan weer wel kunnen stellen. Maar of 90% ZP wil behouden (even aangenomen dat dat geen onzin is) doet er niet zo veel toe.quote:
Als het een democratie is hier dan doet dat er zeker wel toe..als 90% voor is.. dan is er gestemd en is het klaar..quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 20:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat zou je dan weer wel kunnen stellen. Maar of 90% ZP wil behouden (even aangenomen dat dat geen onzin is) doet er niet zo veel toe.
En elementen van tradities kunnen veranderen, maar geleidelijk en vanzelf en niet afgedwongen omdat het moet.quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 20:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat zou je dan weer wel kunnen stellen. Maar of 90% ZP wil behouden (even aangenomen dat dat geen onzin is) doet er niet zo veel toe.
Cultuur wordt niet bij stemming gekozen. In die zin heeft cultuur niets te maken met democratie. Dat is alleen waar wanneer het strafrecht betreft en de rechter bijvoorbeeld zou oordelen dat ZP daadwerkelijk racistisch is.quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 20:10 schreef Taaikorsie het volgende:
[..]
Als het een democratie is hier dan doet dat er zeker wel toe..als 90% voor is.. dan is er gestemd en is het klaar..
Dat zou ook wel voorbij gaan aan de in mijn ogen legitieme morele bezwaren tegen stierenvechten.quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 20:12 schreef Montagui het volgende:
[..]
M.b.t tot het Stierenvechten in Spanje is dat de stier. Die ga je ook niet vervangen door bv een ezel.
Definieer 'men'.quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 20:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Cultuur wordt niet bij stemming gekozen. In die zin heeft cultuur niets te maken met democratie. Dat is alleen waar wanneer het strafrecht betreft en de rechter bijvoorbeeld zou oordelen dat ZP daadwerkelijk racistisch is.
Buiten dat moeten mensen gewoon zelf weten wat ze doen... als men besluit om te gaan werken met regenboogpieten en stroopwafelpieten dan doet het er echt geen drol toe hoeveel procent van de bevolking daartegen is.
Nogmaals.. sluit lekker aan op de liedjes de we dan zingen..quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 20:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Cultuur wordt niet bij stemming gekozen. In die zin heeft cultuur niets te maken met democratie. Dat is alleen waar wanneer het strafrecht betreft en de rechter bijvoorbeeld zou oordelen dat ZP daadwerkelijk racistisch is.
Buiten dat moeten mensen gewoon zelf weten wat ze doen... als men besluit om te gaan werken met regenboogpieten en stroopwafelpieten dan doet het er echt geen drol toe hoeveel procent van de bevolking daartegen is.
Waarvan je zou kunnen zeggen dat hier gesuggereerd wordt dat dat een paradox zou zijn. Die verwoording zou ik eerlijk gezegd wel racistisch durven noemen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 20:17 schreef Taaikorsie het volgende:
[..]
Nogmaals.. sluit lekker aan op de liedjes de we dan zingen..
ook al ben ik zwart als roet..k meen het toch goed....
Omgedraaid zou dat dan hetzelfde moeten gelden: een ieder die het feest met zwarte pieten viert moet met rust gelaten worden, hoeveel % er ook op tegen is. Toch?quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 20:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Iedereen. Niemand in het bijzonder.
Meestal zijn het ouderen die kinderen racisme lerenquote:Op zaterdag 8 oktober 2016 20:19 schreef Basekid_NZ het volgende:
Als er duidelijk bewijs was dat zwarte piet inderdaad voor discriminatie zorgde, dan zouden er redenen bestaan om er iets aan te doen. Heb nog nooit kinderen gezien die rasistisch worden, en ik denk dat als zwarte piet inderdaad dat effect had, 90% van nederland nu rasistisch was (want heel NL is met piet opgegroeid).
De paar mensen die zo hard zeuren maken racisme van iets dat er niet is.
Sure. Zolang het niet verboden is mag jij je als zwarte piet verkleden en behouden andere mensen het recht voor om dat smakeloos te noemen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 20:19 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Omgedraaid zou dat dan hetzelfde moeten gelden: een ieder die het feest met zwarte pieten viert moet met rust gelaten worden, hoeveel % er ook op tegen is. Toch?
Dat was maar een voorbeeld..quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 20:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waarvan je zou kunnen zeggen dat hier gesuggereerd wordt dat dat een paradox zou zijn. Die verwoording zou ik eerlijk gezegd wel racistisch durven noemen.
Niet bepaald een voorbeeld dat pleit voor het behoud van zwarte piet.quote:
Mag er vanuit gaan dat jij anti piet bent en niet blank?quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 20:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Niet bepaald een voorbeeld dat pleit voor het behoud van zwarte piet.
Maar sowieso vind ik het idee dat het slecht zou aansluiten bij liedjes niet zo'n sterk argument.
Het gaat wel iets verder dan "smakeloos". De nazi vergelijkingen vliegen de kleine kinderen nog net niet om de oren.quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 20:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sure. Zolang het niet verboden is mag jij je als zwarte piet verkleden en behouden andere mensen het recht voor om dat smakeloos te noemen.
Zwart als roet? echtquote:Op zaterdag 8 oktober 2016 20:23 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Het gaat wel iets verder dan "smakeloos". De nazi vergelijkingen vliegen de kleine kinderen nog net niet om de oren.
Ik ben wat jij kennelijk onmogelijk acht: Ik heb geen enkel bezwaar tegen het veranderen van het sinterklaasfeest en 100% Nederlander, zover mijn kennis van mijn voorouders reikt.quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 20:23 schreef Taaikorsie het volgende:
[..]
Mag er vanuit gaan dat jij anti piet bent en niet blank?
dat was een vraag eppo.. geen aanname.. anders had ik die vraagteken wel weggelatenquote:Op zaterdag 8 oktober 2016 20:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik ben wat jij kennelijk onmogelijk acht: Ik heb geen enkel bezwaar tegen het veranderen van het sinterklaasfeest en 100% Nederlander, zover mijn kennis van mijn voorouders reikt.
Dat je denkt dat ik niet blank ben op basis van mijn mening over zp vind ik eerlijk gezegd een nogal racistische gedachte van je.
De pro-pieters hier op fok komen er nog slechter vanaf.quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 20:23 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Het gaat wel iets verder dan "smakeloos". De nazi vergelijkingen vliegen de kleine kinderen nog net niet om de oren.
Ok, het was een racistische vraag.quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 20:27 schreef Taaikorsie het volgende:
[..]
dat was een vraag eppo.. geen aanname.. anders had ik die vraagteken wel weggelaten
Een dikke aanname van jou kant dat iedereen die voor zwarte piet is.. rechts is en een racist is.. terwijl de meeste het helemaal niet als racisme zien..quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 20:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
De pro-pieters hier op fok komen er nog slechter vanaf.
Wat mij betreft: zolang iedereen zich aan de wet houdt moeten ze het maar zelf weten. Het zal mij worst zijn wat er gebeurt met de vorm van dit feest, zolang zulke gevechten over cultuur en politiek maar niet worden uitgevochten op kinderfeestjes.
Populistisch rechts zoekt maar een ander stokpaardje. Dit is echt te sneu.
Meh, ik denk niet dat het enkel aan persoonlijke presentaties ligt. Het percentage voortijdige schoolverlaters bij bijvoorbeeld Antillianen is wel vergelijkbaar met dat van Marokkanen, dus dat soort factoren spelen zeker een grote rol, maar daarnaast zou ik niet durven te ontkennen dat donkere mensen bij sommige bedrijven minder kans maken.quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 20:40 schreef Taaikorsie het volgende:
Mijn verre voorouders waren slaven en ik ben zelf nooit slaaf geweest.. maar het beeld van zwarte piet doet mij zo enorme pijn.. boehoe..
Ook wordt ik zwaar benadeeld omdat ik eigenlijk een tokkie ben, maar mn huidkleur als schild gebruiken kan in dit geval want dat heeft vast nog wat met de slavenhandel te maken dat ik het niet snap op school of niet mn best doe..
moet haast wel want geen enkele zwarte slimmerik die doorbreekt in deze maatschappij?
Lulkoek..... ligt aan persoonlijke prestaties.
Maar dat mensen die tegen Zwarte Piet zijn met protestborden en een hoop geschreeuw tussen de kinderen in de intocht van Sinterklaas verstoren vind je zeker wel normaal?quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 20:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat mij betreft: zolang iedereen zich aan de wet houdt moeten ze het maar zelf weten. Het zal mij worst zijn wat er gebeurt met de vorm van dit feest, zolang zulke gevechten over cultuur en politiek maar niet worden uitgevochten op kinderfeestjes.
Tuurlijk zijn er midden en klein bedrijven waar je nog wel eens zeldzaam een (mogelijk rechtse racistische) persoon aan de top hebt zitten die dan een bepaalde etnische voorkeur heeft.. wil je daar dan ook echt werken?quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 20:54 schreef Physsic het volgende:
[..]
Meh, ik denk niet dat het enkel aan persoonlijke presentaties ligt. Het percentage voortijdige schoolverlaters bij bijvoorbeeld Antillianen is wel vergelijkbaar met dat van Marokkanen, dus dat soort factoren spelen zeker een grote rol, maar daarnaast zou ik niet durven te ontkennen dat donkere mensen bij sommige bedrijven minder kans maken.
Dat Zwarte Piet daar een rol in zou spelen ontgaat mij.
Wanneer zo'n 90% pro Zwarte Piet is zou volgens jou definitie populistisch rechts een fenomenale overwinning gaan behalen in maart.quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 20:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik ben ook opgegroeid met zwarte piet, en ik zag/zie er ook niks kwaad in. Maar als ik een paar stapjes terug doe snap ik de associatie wel, en dan heb ik zoiets van waarom niet veranderen, het doet geen kwaad.quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 20:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 18:34 schreef ems. het volgende:
[..]
Kleur maakt inderdaad niets uit. Daarom is het ook het makkelijkst om iedereen zelf te laten bepalen welke kleur ze gebruiken
Het lost voor de mensen die zich racistisch aangesproken voelen niets op.quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 18:35 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Daarom, wat een geneuzel, alsof er ook maar 1 kind is die daar om zal malen.
Het gaat niet om het veranderen voor de antipieten. Veranderen doet het genoeg, kijk maar naar 20 jaar terug en nu. Het gaat om het verdwijnen. ZP moet weg uit het feest, goedschiks of kwaadschiks. Geen tussenweg.quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 23:19 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ik ben ook opgegroeid met zwarte piet, en ik zag/zie er ook niks kwaad in. Maar als ik een paar stapjes terug doe snap ik de associatie wel, en dan heb ik zoiets van waarom niet veranderen, het doet geen kwaad.
Misschien niet volledig direct, maar over tijd wel.quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 23:50 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het lost voor de mensen die zich racistisch aangesproken voelen niets op.
Laad je zwart weg, geen probeem. Ik zie nog steeds geen logisch bezwaar.quote:Je kan Zwarte Piet wel Blauw sminken of ineens anders gaan noemen of zelfs dood verklaren, maar onderhuids blijft hij bestaan, Zwart en Piet heten.
Ik heb letterlijk meegemaakt hoe donkere mensen met zwarte piet werden geassocieerd. Niet gemeen bedoeld, maar de associatie is er.quote:Wanneer het echt puur gaat om de kleur, kan ik de mensen geruststellen. Er is geen mens zo zwart als Zwarte Piet die daarom dus niet bestaat en je je ook niet hoeft aangesproken te voelen.
Dat zwarte piet geassocieerd wordt met het slavenverleden. Dan kan je zelf die associatie niet hebben net als ik. Maar je moet oogkleppen opzetten om het niet te begrijpen.quote:Dus wat is nu het probleem ? De kleur ? Of het feit dat we in onze (nederlandse) verbeelding een zwarte Piet hebben ?
Rare onlogische drogredenering.quote:Wanneer het haat om een mythische verbeelding kan je nimmer of nooit van iemand eisen dat die zijn fantasie op gaat aanpassen.
Niet dat het dan per se om Zwarte Piet gaat, ze willen gewoon een verbod op jezelf zwart schminken. Bijna alle zwarte schmink tradities liggen wat dat betreft onder vuur. Gewoon een zieke tendens van pure discriminatie en latent racisme, te zot voor woorden.quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 23:56 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Het gaat niet om het veranderen voor de antipieten. Veranderen doet het genoeg, kijk maar naar 20 jaar terug en nu. Het gaat om het verdwijnen. ZP moet weg uit het feest, goedschiks of kwaadschiks. Geen tussenweg.
Vraag het de anti-Pieten. Pieten met andere kleurtjes is al geprobeerd maar was nog steeds niet genoeg volgens de anti's . Daarnaast, als het zo weinig uitmaakt, waarom dan veranderen?quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 18:31 schreef truthortruth het volgende:
Het gaat om provocatie. Provocatie is een onlosmakelijk deel van actievoeren. Het gaat hier ook om gelijke behandeling en Zwarte Piet is dan een voor de hand liggende aanleiding om discriminatie/ racisme aan te tonen, maar in principe is het probleem in onze samenleving natuurlijk veel groter dan alleen Zwarte Piet. (etnisch profileren valt er ook onder bv, ook al aan de orde).quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 22:58 schreef Vallon het volgende:
[..]
Er zit een fundamenteel verschil tussen rechten verkrijgen door
- die gelijkwaardigheid op te eisen zoals vrouwen (terecht) deden
- het afschaffen van een karikatuur zoals een minderheid dat wenst.
Nee, cartoons en karikaturen zijn een algemeen geaccepteerde vorm van expressie, gericht op volwassenen en vallen onder de vrijheid van meningsuiting. Iedereen kan daar ook het slachtoffer van worden en is niet speciaal gericht op één bevolkingsgroep.quote:Het laatste is bijna stellen dat je alle cartoons, karikaturen laat staan afbeeldingen van goden moet verbieden of aan passen omdat je daarmee zogenaamd betere/gelijke rechten zou krijgen.
Dit is allemaal niet aan de orde. Er zijn geen grote groepen mensen die daar actie voor voeren. En mocht het wel zover komen zal je per onderwerp moeten bekijken wat de argumenten zijn en of er redelijkerwijs iets aan gedaan kan/ moet worden als dat zo is. Er is geen algemene regel voor.quote:Wat het volk wil is een hol en leeg argument. Welke grens leg je aan om een verschijnsel wel of niet te verbieden ? Er zal altijd wel iemand te vinden zijn die zich onheus bejegend voelt.
Moet je Kerst afschaffen omdat dat de eenzaamheid benadrukt ? Carnaval omdat verklede figuren, mensen en situaties op de hak nemen ? Wil je Sinterklaas zelf afschaffen omdat die een karikatuur is van Heiligheid ? Moet je de PaasHaas afschaffen omdat die als karikatuur de religieuze bedoeling van Pasen beschimpt ? Ga je St.Maarten afschaffen omdat het kinderen tot bedelaars maakt ?
Het geeft op den duur niet langer aanleiding tot pesten, uitsluiting en discriminatie en is niet meer in strijd met VN-kinderrechtenverdrag.quote:Wat lost het uiterlijk veranderen van Zwarte Piet karikatuur op ? Hij blijft onderhuids zwart en Piet heten, hoe je hem ook als aap verkleedt en anders doet voorkomen.
Of ga je je kinderen vertellen dat de nieuwe Piet vroeger een slechte Zwarte Piet was en vervolgens Zwarte Piet uit de geschiedenis gaat verwijderen ? Ga je alle schilderijen met daarop negers verbranden ? Liedjes die verwijzen naar minderheden uitwissen ? Sjors en Sjimmie's verscheuren of het boek van (Negerhut van) Oom Tom verbieden ?
Het is geen wondermiddel waardoor we van de ene dag op de andere ineens minder racistisch worden nee. Maar het draagt wel bij aan een gezelliger feest voor alle kinderen en m.i. moreel de juiste beslissing. Ik zie het dan ook niet als het afschaffen van Zwarte Piet maar als een verbetering van deze kindervriend evenals de andere veranderingen aan hem die al plaatsgevonden hebben in de loop der tijd.quote:Wat je je moet afvragen of het wegpoetsen van een (cultuur)verschijnsel helpt om iemands zelfvertrouwen of eigenwaarde (terug) te (her)winnen.
Waarom een drogredenering en waarom zou ik in mijn betoog oogkleppen hebben ?quote:Op zondag 9 oktober 2016 00:00 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Misschien niet volledig direct, maar over tijd wel.
[..]
Laad je zwart weg, geen probeem. Ik zie nog steeds geen logisch bezwaar.
[..]
Ik heb letterlijk meegemaakt hoe donkere mensen met zwarte piet werden geassocieerd. Niet gemeen bedoeld, maar de associatie is er.
[..]
Dat zwarte piet geassocieerd wordt met het slavenverleden. Dan kan je zelf die associatie niet hebben net als ik. Maar je moet oogkleppen opzetten om het niet te begrijpen.
[..]
Rare onlogische drogredenering.
Onze normen en waarden zijn onze moraliteit. Die zijn belangrijk. Die zijn vastgelegd in de Rechten van de Mens, in dit geval in de Rechten van het Kind.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 23:17 schreef Montagui het volgende:
[..]
Beide hebben gelijk, maaaaaar het lijkt alsof de negatieven meer gelijk hebben doordat ze zich op een moreel appèl beroepen via de term 'racisme'. Veel mensen trappen daar dan ook in. De anti-Pieten hebben echter net zo veel, of net zo min, gelijk als de voorstanders van Zwarte Piet.
Vanuit dat gezichtspunt is er dan ook geen reden om het feest aan te passen omdat een klein groepje mensen het negatief interpreteert.
Vind je het zelf dat niet vreemd dat onder het moment van een groter probleem, een kinderfeest wordt misbruikt om een punt te maken ?quote:Op zondag 9 oktober 2016 01:35 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Het gaat om provocatie. Provocatie is een onlosmakelijk deel van actievoeren. Het gaat hier ook om gelijke behandeling en Zwarte Piet is dan een voor de hand liggende aanleiding om discriminatie/ racisme aan te tonen, maar in principe is het probleem in onze samenleving natuurlijk veel groter dan alleen Zwarte Piet. (etnisch profileren valt er ook onder bv, ook al aan de orde).
Kern is dat het iets fundamenteel raakt.... het recht om op eigen wijze een traditie te vieren. Dit recht ontkennen is gelijk aan mijn bestaan & afkomst ontkennen. En ik weet verder donders goed hoe en dat het verleden op een verrot in elkaar steekt.quote:Dat blijkt ook wel, want waarom reageren mensen volwassenen zo idioot fanatiek als het om de kleur van Zwarte Piet gaat en deden ze dat niet toen de roe verdween of het karakter van Piet? Er worden allerlei bezopen argumenten bijgehaald, waarbij ik de dwang die er uitgeoefend wordt eik nog het beste argument vind.
Die argumentatie of redenatie maak je zelf en ik kan mij daar niet herkennen. Je draaft ernstig door. Niemand moet iets. Recht en zelfvertrouwen, krijg je niet door je als slachtoffer te gedragen.quote:Maar dan gaat het dus niet echt om de kleur zelf, maar om het feit dat onze 'zwarte' medelanders het lef hebben gehad om ons te vertellen dat we iets verkeerd doen! Dat is wat er zo steekt! Hoe durven ze! Zwarten die blanken de les gaan lezen, ongehoord! Ze passen zich maar, moeten blij zijn dat ze hier mogen wonen etc. etc. De denigrerende/racistische opmerkingen zijn niet van de lucht. Gelijkheid is ver te zoeken.
Kinderen weten helemaal niets en krijgen na hun opvoeding zelf (hopelijk, voldoende) inzicht om hun eigen keuzes te gaan maken. Door het vertellen van verhaaltjes (sprookjes, tekenfilms en tradities) leren ze op simpele wijze hoe zich te gedragen op op te stellen.quote:Kinderen worden niet geboren met een sterke behoefte aan de zwarte kleur van Zwarte Piet. Het maakt kinderen helemaal niets uit, als er maar een leuk feestje is en ze veel cadeautjes krijgen. Wat overigens ook niet bij de traditie hoort, daar wordt de middenstand vooral blij van.
Waarom zou Zwarte Piet dan niet vallen onder dezelfde regeling ? Bosjes moslims, homo's en kale mannen worden door cartoons op de hak genomen.quote:Nee, cartoons en karikaturen zijn een algemeen geaccepteerde vorm van expressie, gericht op volwassenen en vallen onder de vrijheid van meningsuiting. Iedereen kan daar ook het slachtoffer van worden en is niet speciaal gericht op één bevolkingsgroep.
Precies dus waarom die negatieve aanpak door iets actief te veranderen, terwijl je zelf wel kan mag bepalen wat je met het feest(je) doet.quote:Dit is allemaal niet aan de orde. Er zijn geen grote groepen mensen die daar actie voor voeren. En mocht het wel zover komen zal je per onderwerp moeten bekijken wat de argumenten zijn en of er redelijkerwijs iets aan gedaan kan/ moet worden als dat zo is. Er is geen algemene regel voor.
Dis nogmaals.. waarom zou je dan actief iets moeten veranderen. Laat het de weg gaan die het zal gaan volgen. Of Zwarte Piet nu wel of niet letterlijk Zwart is en als acrobaat rare toeren uithaalt, mettertijd wordt het een cultfiguur.quote:Het geeft op den duur niet langer aanleiding tot pesten, uitsluiting en discriminatie en is niet meer in strijd met VN-kinderrechtenverdrag.
Waarom zou je kinderen dat niet vertellen als ze er naar vragen? (wat ze op jonge leeftijd overigens zelden doen) Vroeger was Piet qua karakter de boeman, die je kwam straffen als je stout was geweest of erger: je moest in de zak mee naar Spanje. Daar werden kinderen toen serieus mee bedreigd door ouders om ze in het gareel te houden. Dat doen we al lang niet meer en de liedjes daarover zijn er ook nog steeds. Hij is dus al veranderd! Geen kind heeft daar problemen mee gehad.
Je spreekt kennelijk weinig minderheidsgroepen. Veel minderheden voelen zich tot op op hetbot gekrenkt wanneer zij onze vaderlands topstukken aanschouwen. Zeker wanneer daar getinte bedienden worden afgebeeld en/of bewonderd wordt gesproken over (niet zo) heldhaftige daden.quote:Waarom zouden kunstuitingen zoals schilderijen, liedjes en boeken moeten verdwijnen? Het blijven gewoon stille getuigen van andere tijden.
Racisme zit altijd op twee plaatsen.... de gever en de ontvanger. Een verschijnsel afschaffen om die reden, is juist het racisme benadrukken.quote:[..]Het is geen wondermiddel waardoor we van de ene dag op de andere ineens minder racistisch worden nee. Maar het draagt wel bij aan een gezelliger feest voor alle kinderen en m.i. moreel de juiste beslissing. Ik zie het dan ook niet als het afschaffen van Zwarte Piet maar als een verbetering van deze kindervriend evenals de andere veranderingen aan hem die al plaatsgevonden hebben in de loop der tijd.
Zoals je zelf ook al zegt... de kleur zwart staat kennelijk voor iets essentieels ongrijpbaars dat uitstijgt boven Zwarte Piet zelf.quote:Op zondag 9 oktober 2016 02:13 schreef Kijkertje het volgende:
Dat jij (juist) die zwarte kleur niet wil aanpassen is voor mij een teken dat er iets mis is. Die kleur is helemaal niet essentieel en heeft geen enkele invloed op de beleving van de huidige/ komende generatie kleuters van het Sinterklaasfeest als volwassenen er niet zo'n punt van zouden maken.
Je doelt nu op de anti's die afgelopen jaar bij de intocht kleine kinderen uitscholden voor racist, neem ik aan?quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 20:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
....zolang zulke gevechten over cultuur en politiek maar niet worden uitgevochten op kinderfeestjes.
En dat is de grote denkfout die gemaakt wordt: het verdwijnen van Zwarte Piet zal geen enkele positieve invloed hebben op discriminatie en intolerantie in Nederland. Zwarte Piet is niet een medium voor discriminatie.quote:Op zondag 9 oktober 2016 01:35 schreef Kijkertje het volgende:
Het geeft op den duur niet langer aanleiding tot pesten, uitsluiting en discriminatie ...
Nee ik vind dat niet vreemd. Donkere kinderen (en dus de ouders) hebben daar ieder jaar weer mee te maken. Die maken zich terecht kwaad als hun kind er het slachtoffer van is. Ik hoef me alleen maar voor te stellen dat mijn kind een kleurtje zou hebben en vind het veranderen van die kleur een stuk minder problematisch. En nogmaals als volwassenen er niet zo'n punt van zouden maken hebben kinderen er ook geen probleem mee.quote:Op zondag 9 oktober 2016 02:32 schreef Vallon het volgende:
[..]
Vind je het zelf dat niet vreemd dat onder het moment van een groter probleem, een kinderfeest wordt misbruikt om een punt te maken ?
Ik kan daar best wel kwaad om worden en bereid worden om dan ook mijn hakken in het zand te steken.
Het is geen gelul, het gebeurt. De vraag is alleen of je er iets aan kan doen in dit geval omdat de argumenten voor etnisch profileren ook een doel dienen. Het is aangekaart, er wordt naar gekeken.quote:Etnisch profileren is ook gelul, en ja de afwijkende mens & met opvallend gedrag wordt zeker vaker gecontroleerd. In de dat ik een pimp auto reed, wist (gebeurde en kon ik er van op aan) dat ik vaker gecheckt werd. In de Zafira is dat niet meer aan de orde.
Kern is (helaas) ook dat minderheden (gekkere) bokkensprongen moeten uithalen om ook hun eigenwaarde te (her)verkrijgen waardoor zij eerder in aanraking komen met het gezag.
Het raakt helemaal niets fundamenteels, het Sinterklaasfeest verandert zoals het al vele malen gedaan heeft. Tradities zijn veranderlijk en altijd al onderhevig geweest aan de wensen van de tijd. Ik vind dan ook niet dat mensen recht hebben op een traditie als blijkt dat die traditie de rechten van andere mensen/ dieren schenden.quote:Kern is dat het iets fundamenteel raakt.... het recht om op eigen wijze een traditie te vieren. Dit recht ontkennen is gelijk aan mijn bestaan & afkomst ontkennen. En ik weet verder donders goed hoe en dat het verleden op een verrot in elkaar steekt.
Jij maakt je er mss niet schuldig aan maar het is toch wel duidelijk dat anderen dat wel doen. Er zijn kinderen die slachtoffer zijn van de figuur Zwarte Piet.quote:Die argumentatie of redenatie maak je zelf en ik kan mij daar niet herkennen. Je draaft ernstig door. Niemand moet iets. Recht en zelfvertrouwen, krijg je niet door je als slachtoffer te gedragen.
Precies en daar hoort ook bij dat je kinderen niet een karikatuur van een negroide slaaf voorschotelt die een boeman is en daarmee dreigt. Dan doe je daar wat aan en dat is dus al grotendeels gebeurd. Wat kinderen bang maakt is dat volwassenen elkaar de tent uitslaan hierom, niet dat er een paar actievoerders een t-shirt dragen waarop staat dat Zwarte Piet racistisch is. De meesten kunnen niet eens lezen. De agressie komt nu juist van de kant van de mensen die hardnekkig willen vasthouden aan het kleurtje van een fictief persoon die ze niet eens zelf verzonnen hebben.quote:Kinderen weten helemaal niets en krijgen na hun opvoeding zelf (hopelijk, voldoende) inzicht om hun eigen keuzes te gaan maken. Door het vertellen van verhaaltjes (sprookjes, tekenfilms en tradities) leren ze op simpele wijze hoe zich te gedragen op op te stellen.
De aandacht die nu op agressieve wijze wordt gevestigd maakt kinderen ronduit bang.
Ik kan ze het niet meer uitleggen. Ik word erg boos wanneer mijn kind aan mij vraagt waarom wij stout zijn.
Die cartoons zijn gericht op volwassenen en kaarten nou juist ook de absurde gewoontes aan die mensen kunnen hebben om daar verandering in te brengen. Dat is met Zwarte Piet niet het geval, die is de absurde gewoonte waar kinderen last van hebben.quote:Waarom zou Zwarte Piet dan niet vallen onder dezelfde regeling ? Bosjes moslims, homo's en kale mannen worden door cartoons op de hak genomen.
Het is de figuur Zwarte Piet die al decennia een negatieve invloed heeft op een deel van de kinderen. Je mag ook zelf bepalen wat je met je feestje doet. Scholen, winkels en andere openbare instellingen mogen dat ook. Er ligt geen wetsvoorstel klaar en politici benadrukken steeds weer dat het niet hun taak is om dat te regelen dus die negatieve aanpak bestaat helemaal niet.quote:Precies dus waarom die negatieve aanpak door iets actief te veranderen, terwijl je zelf wel kan mag bepalen wat je met het feest(je) doet.
Dat is dus precies wat er gebeurt.quote:Dis nogmaals.. waarom zou je dan actief iets moeten veranderen. Laat het de weg gaan die het zal gaan volgen. Of Zwarte Piet nu wel of niet letterlijk Zwart is en als acrobaat rare toeren uithaalt, mettertijd wordt het een cultfiguur.
Ja er zijn dan ook topstukken die taferelen uitbeelden waar we ons nu voor schamen. Persoonlijk vind ik ze juist educatief, zo doen we dat niet meer tegenwoordig. Maar het zijn slechts afbeeldingen uit vervlogen tijden en geven geen aanleiding tot het discrimineren van bevolkingsgroepen. Als je Zwarte Piet een voorbeeld voor de kinderen wil laten zijn hoe het niet moet, moet je ze ieder jaar weer erbij gaan vertellen dat Zwarte Piet een overblijfsel is uit de slaventijd toen we het normaal vonden om Afrikanen onbetaald voor ons te laten werken onder armoedige omstandigheden. Ook een oplossing maar ik denk niet dat kinderen het feestje daar leuker van vinden wordenquote:Je spreekt kennelijk weinig minderheidsgroepen. Veel minderheden voelen zich tot op op hetbot gekrenkt wanneer zij onze vaderlands topstukken aanschouwen. Zeker wanneer daar getinte bedienden worden afgebeeld en/of bewonderd wordt gesproken over (niet zo) heldhaftige daden.
Nee racisme is ongelijkheid. Zwarte Piet geeft aanleiding tot racistisch gedrag en afschaffing aanpassing is een oplossing voor dat probleem.quote:Racisme zit altijd op twee plaatsen.... de gever en de ontvanger. Een verschijnsel afschaffen om die reden, is juist het racisme benadrukken.
Dat beweer ik dan ook niet. Het aanpassen van de kleur van Zwarte Piet heeft een positieve invloed op racistisch gedrag tov een deel van de kinderen tijdens de Sinterklaasvieringquote:Op zondag 9 oktober 2016 03:10 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
En dat is de grote denkfout die gemaakt wordt: het verdwijnen van Zwarte Piet zal geen enkele positieve invloed hebben op discriminatie en intolerantie in Nederland. Zwarte Piet is niet een medium voor discriminatie.
Ik ben er niet van overtuigd dat dat zo zal zijn. Voorlopig lijkt de intolerantie alleen maar toegenomen, onder invloed van de discussie.quote:Op zondag 9 oktober 2016 04:15 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dat beweer ik dan ook niet. Het aanpassen van de kleur van Zwarte Piet heeft een positieve invloed op racistisch gedrag tov een deel van de kinderen tijdens de Sinterklaasviering
Dat lijkt me logisch aangezien we een persoon die cadeau's aan kinderen uitdeelt uiteraard niet willen associëren met de zwarte medemens. Wat dat betreft is het ook wel een onrealistisch positief stereotype.quote:Op zondag 9 oktober 2016 04:15 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dat beweer ik dan ook niet. Het aanpassen van de kleur van Zwarte Piet heeft een positieve invloed op racistisch gedrag tov een deel van de kinderen tijdens de Sinterklaasviering
quote:Op zondag 9 oktober 2016 04:46 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat lijkt me logisch aangezien we een persoon die cadeau's aan kinderen uitdeelt uiteraard niet willen associëren met de zwarte medemens. Wat dat betreft is het ook wel een onrealistisch positief stereotype.
We zouden zwarte piet wit kunnen verven zodat zwarte kinderen de witte kinderen kunnen pesten wellicht?
Is deze man een dubbele racist?
[ afbeelding ]
Dat denk ik toch echt niet. Het racisme zal groter worden: dat zijn die kutnegers die ons Sinterklaasfeest hebben verstjeerd met hun ongefundeerde claim dat zwarte piet racisme is.quote:Op zondag 9 oktober 2016 04:15 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Bij "klassiek racisme" neem je geen negers aan omdat ze lelijk, vies, dom en lui zijn (de bekende racistische stereotypen).quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 20:54 schreef Physsic het volgende:
maar daarnaast zou ik niet durven te ontkennen dat donkere mensen bij sommige bedrijven minder kans maken.
Ik vind je standpunten in deze kwestie kut.. Maar ik ga je niet uitschelden voor kutblanke.quote:
Het wil ook niet zeggen dat het wél zo IS. Het is een ervaring die door de één negatief 'ervaren' wordt. Inderdaad. Niet een IS.quote:Op zondag 9 oktober 2016 02:13 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Onze normen en waarden zijn onze moraliteit. Die zijn belangrijk. Die zijn vastgelegd in de Rechten van de Mens, in dit geval in de Rechten van het Kind.
Wat jij negatieven noemt vind ik een stuk positiever. Als er iets in strijd is met die Rechten (en dus moreel juist) dan pas je het aan, ook al is de meerderheid tegen.
Dat de meerderheid de figuur Zwarte Piet niet meer ervaart als racistisch wil niet zeggen dat het niet zo is.
Wat ik al aangaf. Helaas zijn die er ook, en helaas zijn dat er op een bevolking van 17 miljoen mensen een stuk meer dan achterlijke anti-Pieten. Ik neem aan dat de meerderheid van de pro-Pieten niet in die termen denkt.quote:Ik denk dat mensen in de koloniale tijd het ook niet ervaren hebben als racistisch. Onze zwarte medemens was immers niet onze gelijke? Het stond zelfs in de Bijbel!
Ik zie hier ook regelmatig op FOK woorden als zwartjoekels, apen, uitkeringtrekkers etc. voorbij komen.
Lees jij wel? De herkomst van het zwart van Zwarte Piet kent vele interpretaties. Dat het zou afstammen van zwarte slaven is maar 1 interpretatie, niet DE interpretatie. Als zodanig kunnen de anti-Pieten de afkomst van het zwart niet claimen als de enige juiste interpretatie en dus daaraan ook geen 'moreel' recht ontlenen. En waarom zou mijn historische oeroude traditie interpretatie minder waard zijn dan de interpretatie van de anti-Pieten? Ik bespeur die tendens dat de interpretatie van de anti-Pieten meer waard is dan andere interpretaties bij veel sympathisanten van de anti-Pieten.quote:Dat jij (juist) die zwarte kleur niet wil aanpassen is voor mij een teken dat er iets mis is. Die kleur is helemaal niet essentieel en heeft geen enkele invloed op de beleving van de huidige/ komende generatie kleuters van het Sinterklaasfeest als volwassenen er niet zo'n punt van zouden maken.
Totale flauwekul zonder onderbouwing.quote:Op zondag 9 oktober 2016 04:15 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ik vermoed dat de term 'kutneger' hier in dezelfde context opgevat moet worden als dat andere 'kut' woordje wat in de Dikke van Dale staat.quote:Op zondag 9 oktober 2016 09:49 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik vind je standpunten in deze kwestie kut.. Maar ik ga je niet uitschelden voor kutblanke.
Dat is iemand uitschelden op basis van ras. Beter is het dan te schelden met kutzplover .
Want dan wijs je direct naar een standpunt en niet naar iemands ras .
Maar ook dat vind ik te opgefokt en schrijf ik liever 'zogenaamde zplover' of 'racistische pietfan'.
Dit laatste is best wel relevant wbt je scheldwoord verwijzend naar iemands ras..
Dat gooi je nog iedere ZP lover over een kam, want niet iedere ZP lover is een racist.quote:Op zondag 9 oktober 2016 09:49 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik vind je standpunten in deze kwestie kut.. Maar ik ga je niet uitschelden voor kutblanke.
Dat is iemand uitschelden op basis van ras. Beter is het dan te schelden met kutzplover .
Maar ook dat vind ik te opgefokt en schrijf ik liever 'zogenaamde zplover' of 'racistische pietfan'.
Dit laatste is best wel relevant wbt je scheldwoord verwijzend naar iemands ras..
Volgens mij als de kleur verandert wordt blijven er niet heel veel tegenstanders over, het argument vervalt dan ook. Wedervraag is dan ook, waarom niet veranderen.quote:Op zondag 9 oktober 2016 00:35 schreef RobbieRonald het volgende:
[..]
Vraag het de anti-Pieten. Pieten met andere kleurtjes is al geprobeerd maar was nog steeds niet genoeg volgens de anti's . Daarnaast, als het zo weinig uitmaakt, waarom dan veranderen?
Aanpassing op wat? Schmink? Kleding? Pruik?quote:Op zondag 9 oktober 2016 04:15 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Je kan de motivatie voor dat gevoel wel wegnemen.quote:Op zondag 9 oktober 2016 01:44 schreef Vallon het volgende:
Waarom een drogredenering en waarom zou ik in mijn betoog oogkleppen hebben ?
Een gevoel of interpretatie kan je niet wegnemen door het uiterlijk te veranderen.
De associate is niet reëel meer, dat heb je eraan.quote:Dat iets of iemand een gebeuren relateert aan een (ongewenst) verleden, is iets dat jezelf doet.
Je kan dan drie dingen doen wanneer je je belaagd voelt door een een gevoel:
a) Het verleden (laten) aanpassen of verwijderen dwz de geschiedenis aanpassen/vervalsen
b) de realiteit (laten) aanpassen of verwijderen dwz Zwarte Piet afschaffen/veranderen
c) Je kijk cq. visie op a of b aanpassen dwz je realistisch en volwassen willen gedragen
Ik snap met alle goede bedoelingen werkelijk niet waarom iemand zich zo fundamenteel aangevallen voelt door een verschijnsel. Dat je door iets wordt geraakt of ergens zelf mee associeert, begrijp ik.
Ik heb zelf een naar gevoel bij de kleur oranje en een beugel maakt (bij mij) een serieus jeugtrauma los.... wat ben ik daarmee gepest... voor anderen is dat volledig irrationeel.
Ik kan echt niet verwachten dat anderen mij daarin willen/moeten volgen door zeg de kleur oranje en orthodontisten te verbieden, of die anders te gaan noemen, in te kleuren of te verpakken.
Zeggen dat mijn gevoel niet te vergelijken is met een andermans gevoel, is dan mijn bestaan bewust willen negeren. Ik ontken ook nergens dat iemand een naar gevoel heeft.
Wanneer iemand gevoelsmatig getriggerd door "iets" dat niet (noch, meer) realistisch is laat staan bestaat, is dat toch echt een eigen probleem. Zwarte Piet is geen persoon, het is een spookjesfiguur net als de Kerstman, Sneeuwwitje of Zeus.
Je kan (dan) blijven hangen in je probleem door vast te houden aan je zienswijze of pogen je feitelijke probleem onder ogen te zien en een nieuwe aanpak te volgen. Pyschologie 101.
Wat hebben mensen er aan dat Zwarte Piet voortaan Piet wordt genoemd en hem groen gaan schilderen terwijl de figuur in alle inlandse historie voor altijd als Zwarte Piet is/wordt bestempeld.
Voor die aanpassing is denk ik maar weinig draagvlak te vinden.quote:Op zondag 9 oktober 2016 12:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Aanpassing op wat? Schmink? Kleding? Pruik?
Wat de meesten hier niet willen begrijpen is dat de antipieten alleen stoppen als het karakter totaal verdwijnt uit het feest. Weg. Niets van over.
Een handreiking naar stroopwafelpieten en regenboogpieten is niet voldoende om de discussie te stoppen.
De witmens heeft zich maar te schikken naar het geschreeuw van die gasten. Dat is het enige wat gaat helpen. Maar is luisteren naar verkapt racisme en geweld, dus helemaal geen optie.
Zoek even op de standpunten van die gasten en filmjes waar ze aan het woord zijn. Alles moet weg wat maar enigszins hun doet 'herinneren' aan de 'slavernij'.quote:Op zondag 9 oktober 2016 12:23 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Volgens mij als de kleur verandert wordt blijven er niet heel veel tegenstanders over, het argument vervalt dan ook. Wedervraag is dan ook, waarom niet veranderen.
Het heeft zelfs geleid tot de oprichting van een blanken hatende racistische partij genaamd DENK.quote:Op zondag 9 oktober 2016 04:36 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Ik ben er niet van overtuigd dat dat zo zal zijn. Voorlopig lijkt de intolerantie alleen maar toegenomen, onder invloed van de discussie.
'Die gasten' zijn helemaal niet interessant voor deze discussie. Integendeel, ik denk dat ze meer schade aan de discussie hebben berokkend dan iets constructiefs hebben opgeleverd. Het gaat gewoon om een redelijke oplossing voor een situatie die je niet wil hebben, ook niet internationaal.quote:Op zondag 9 oktober 2016 12:27 schreef Red_85 het volgende:
Zoek even op de standpunten van die gasten en filmjes waar ze aan het woord zijn. Alles moet weg wat maar enigszins hun doet 'herinneren' aan de 'slavernij'.
Van schoenen tot pruik, alles. Dus nee, er zullen er heel weinig verdwijnen.
Je kan je wel afvragen waarom er internationaal nooit een probleem van is gemaakt, tientallen jaren heeft er geen haan naar gekraaid, totdat een of andere halfgare kunstenaar er ineens moeite mee had. Ineens raakte alles in een stroomversnelling en werd Nederland in sommige Amerikaanse persberichten zelfs beschuldigd van racisme en weet ik niet wat allemaal.quote:Op zondag 9 oktober 2016 12:47 schreef truthortruth het volgende:
[..]
'Die gasten' zijn helemaal niet interessant voor deze discussie. Integendeel, ik denk dat ze meer schade aan de discussie hebben berokkend dan iets constructiefs hebben opgeleverd. Het gaat gewoon om een redelijke oplossing voor een situatie die je niet wil hebben, ook niet internationaal.
Hoe de discussie is gevoerd is natuurlijk ook belachelijk. En er wordt internationaal ook bijna geen probleem van gemaakt afgezien van dat VN subsidiegroepje. Toch heb ik van verschillende kanten buiten dat groepje ook gehoord dat mensen van buitenaf er raar tegen aan kijken en ik snap dat wel.quote:Op zondag 9 oktober 2016 12:53 schreef Hathor het volgende:
Je kan je wel afvragen waarom er internationaal nooit een probleem van is gemaakt, tientallen jaren heeft er geen haan naar gekraaid, totdat een of andere halfgare kunstenaar er ineens moeite mee had. Ineens raakte alles in een stroomversnelling en werd Nederland in sommige Amerikaanse persberichten zelfs beschuldigd van racisme en weet ik niet wat allemaal.
omdat er tientallen jaren geen haan naar gekraaid heeft, het is pas echt een dingetje geworden vanaf het moment hele volksstammen aan racisten en randdebielen het voor Piet op begonnen te nemen!quote:Op zondag 9 oktober 2016 12:53 schreef Hathor het volgende:
[..]
Je kan je wel afvragen waarom er internationaal nooit een probleem van is gemaakt, tientallen jaren heeft er geen haan naar gekraaid, totdat een of andere halfgare kunstenaar er ineens moeite mee had. Ineens raakte alles in een stroomversnelling en werd Nederland in sommige Amerikaanse persberichten zelfs beschuldigd van racisme en weet ik niet wat allemaal.
Dan ligt de pers er eigenlijk ten grondslag aan dat het zo uit de hand gelopen is, die hebben het veel groter gemaakt dan nodig was.quote:Op zondag 9 oktober 2016 12:56 schreef sp3c het volgende:
[..]
omdat er tientallen jaren geen haan naar gekraaid heeft, het is pas echt een dingetje geworden vanaf het moment hele volksstammen aan racisten en randdebielen het voor Piet op begonnen te nemen!
met zulke vrienden heb je geen halfgare kunstenaars meer nodig
onder andere ja maar het is toch vooral de toon waarop voor en tegenstanders de discussie voeren dat het zo uit de hand is gelopenquote:Op zondag 9 oktober 2016 12:58 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dan ligt de pers er eigenlijk ten grondslag aan dat het zo uit de hand gelopen is, die hebben het veel groter gemaakt dan nodig was.
Veel Aziatische volkeren zullen zich gediscrimineerd voelen met de associatie van deze gele kleur.quote:Op zondag 9 oktober 2016 05:47 schreef Kijkertje het volgende:
[..]![]()
Deze vrouw! is lid van een stam die deelneemt aan de Goroka Show een culturele show waarbij er vele stammen samenkomen in hun traditionele kledij en kleuren. De variatie is enorm en niet alleen zwart en hebben ook helemaal niets te maken met het uitbeelden van slaven uit hun verleden.
Je bent de andere plaatjes vergeten![]()
[ afbeelding ]
Trekt ieder jaar enorm veel toeristen![]()
Goed & dank hoe je reageert.quote:Op zondag 9 oktober 2016 04:01 schreef Kijkertje het volgende:
[..] ... uutgebreide reactie op de late nacht...![]()
Dat is idd de kern die ik ook zo proef. Elke verwiijzing en mogelijk associatie naar een verleden moet worden uitgewist. Wanneer je je (zelf) niet meer ziet.... of kan zien.... is het daarmee ook niet gebeurd.quote:Op zondag 9 oktober 2016 12:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Aanpassing op wat? Schmink? Kleding? Pruik?
Wat de meesten hier niet willen begrijpen is dat de antipieten alleen stoppen als het karakter totaal verdwijnt uit het feest. Weg. Niets van over.
Een handreiking naar stroopwafelpieten en regenboogpieten is niet voldoende om de discussie te stoppen.
De witmens heeft zich maar te schikken naar het geschreeuw van die gasten. Dat is het enige wat gaat helpen. Maar is luisteren naar verkapt racisme en geweld, dus helemaal geen optie.
Kijk eens op de achtergrond hoe druk het daar is, die vele toeristen hebben zich verstopt!quote:Op zondag 9 oktober 2016 05:47 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Trekt ieder jaar enorm veel toeristen![]()
Wat moet het vermoeiend zijn dat je constant van die mentale salto's moet maken om je eigen wereldbeeld in stand te houden.quote:Op zondag 9 oktober 2016 13:35 schreef Elzies het volgende:
[..]
Veel Aziatische volkeren zullen zich gediscrimineerd voelen met de associatie van deze gele kleur.
Nee, "kutneger" is in de gegeven context het juiste woord. Omdat het niet meer gaat om de anti-zp-lobby maar om alle zwarten en er dan heel duidelijk racisme meespeelt.quote:Op zondag 9 oktober 2016 09:49 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dit dus. Voor de een is het maar een kinderfeest, voorde ander maakt het deel uit van een familietraditie of streektraditie (Klaasomes, Sunderklaas) en ik ken er ook genoeg die het Sinterklaasfeest als een belangrijk deel van hun heidense religie zien. In dat laatste geval heeft de kleur zwart een sterke symbolische betekenis (vruchtbaarheid en de dood, iemand uit het onderaardse rijk) die je niet kunt veranderen.quote:Op zondag 9 oktober 2016 11:46 schreef Montagui het volgende:
[..]
Lees jij wel? De herkomst van het zwart van Zwarte Piet kent vele interpretaties. Dat het zou afstammen van zwarte slaven is maar 1 interpretatie, niet DE interpretatie. Als zodanig kunnen de anti-Pieten de afkomst van het zwart niet claimen als de enige juiste interpretatie en dus daaraan ook geen 'moreel' recht ontlenen. En waarom zou mijn historische oeroude traditie interpretatie minder waard zijn dan de interpretatie van de anti-Pieten? Ik bespeur die tendens dat de interpretatie van de anti-Pieten meer waard is dan andere interpretaties bij veel sympathisanten van de anti-Pieten.
Hahaha kijk deze mentale gymnastiek.quote:Op zondag 9 oktober 2016 16:06 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dit dus. Voor de een is het maar een kinderfeest, voorde ander maakt het deel uit van een familietraditie of streektraditie (Klaasomes, Sunderklaas) en ik ken er ook genoeg die het Sinterklaasfeest als een belangrijk deel van hun heidense religie zien. In dat laatste geval heeft de kleur zwart een sterke symbolische betekenis (vruchtbaarheid en de dood, iemand uit het onderaardse rijk) die je niet kunt veranderen.
Het zijn er misschien niet veel in aantal en ze schreeuwen niet zo hard, maar bij een verbod op een zwarte Zwarte Piet ontneem je die mensen het grondrecht van vrijheid van Godsdienst. En ja, ook het heidendom heeft dat grondrecht!
Het ligt voor de had dat de toeristen op tribunes achter de fotograaf zitten, die handig alle sfeerverstorende elementen uit beeld houdt.quote:Op zondag 9 oktober 2016 14:23 schreef john2406 het volgende:
[..]
Kijk eens op de achtergrond hoe druk het daar is, die vele toeristen hebben zich verstopt!
Er is geen speld tussen te krijgen.
Uiteraard op de tv dan kunnen het volgende jaar nog minder toeristen komen ernaar.quote:Op zondag 9 oktober 2016 16:10 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het ligt voor de had dat de toeristen op tribunes achter de fotograaf zitten, die handig alle sfeerverstorende elementen uit beeld houdt.
Bij uitstek van toepassing op de anti-Piet activisten.quote:Op zondag 9 oktober 2016 16:08 schreef Baconbus het volgende:
Mooi hoe de meeste mensen argumenten zoeken bij wat ze zelf graag willen zien.
Ik zie het aan beide kanten gebeuren. Dat is het grappige. Net kleine kinderen.quote:Op zondag 9 oktober 2016 17:10 schreef Montagui het volgende:
[..]
Bij uitstek van toepassing op de anti-Piet activisten.
Triest hoe mensen valide argumenten afschuiven omdat ze geen benul hebben van hetgeen waarover ze discussiëren.quote:Op zondag 9 oktober 2016 16:08 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Hahaha kijk deze mentale gymnastiek.
Mooi hoe de meeste mensen argumenten zoeken bij wat ze zelf graag willen zien.
Integendeel, het is juist zeer verfrissend en verhelderend.quote:Op zondag 9 oktober 2016 14:31 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Wat moet het vermoeiend zijn dat je constant van die mentale salto's moet maken om je eigen wereldbeeld in stand te houden.
Dus je bent blind voor racisme en bent meer gefocust op jezelf in een slachtofferrol te duwen?quote:Op zondag 9 oktober 2016 22:52 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Triest hoe mensen valide argumenten afschuiven omdat ze geen benul hebben van hetgeen waarover ze discussiëren.
Of is het alleen een "Nederlandse cultuur is minderwaardig/onbestaand"-reactie, een opvatting die ik meerdere keren van etnische minderheden heb gehoord?
Voor mij is dat het racistische zwaartepunt van de discussie: het ontkennen van Nederlandse cultuur en het treiteren/chanteren van de deelnemers aan die cultuur, o.a. door deze als minderwaardig (racist, tokkie, pvv-er, ongevoelig, slavenhouder, etc.) neer te zetten.
Je brengt constant dezelfde kortzichtige argumenten dus zie niet echt hoe dat zeer verfrissend zou zijn. Misschien ervaar je het zelf elke keer net even anders, dat kan natuurlijk wel.quote:Op maandag 10 oktober 2016 13:48 schreef Elzies het volgende:
[..]
Integendeel, het is juist zeer verfrissend en verhelderend.![]()
Als ik zie hoeveel anderen zich krampachtig blijven vasthouden aan hun eigen veilige denkhokje en vandaaruit hun wereldbeeld trachten te bepalen. Dat is alsof je de wereld beoordeeld maar tegelijkertijd nooit naar buiten komt om die ervaring op te doen.
Breek juist door de conditioneringen van je eigengebouwde denkhokje heen en leef! Ervaar! Maakt het leven zoveel leuker en interessanter.
Dat hele schoorsteen verhaal strookt niet echt met felrode lippen.quote:Op maandag 10 oktober 2016 14:05 schreef Gia het volgende:
Kort na de oorlog was er al commentaar op Zwarte Piet als een soort van negerslaaf van Sinterklaas. Zwarte Piet mag geen negerslaaf voorstellen.
Okay, dan passen we het verhaaltje wel aan en heeft Zwarte Piet zijn kleurtje te danken aan het leveren van de bestelde cadeaus via de schoorstenen. Zwarte Piet is geen slaaf meer, maar gewoon een knecht. Net zoals een bakkersknecht, bijvoorbeeld.
Dit gaat echt jaren goed, totdat er één of andere Gare Quibus komt die wil dat Zwarte Piet niet meer zwart is, want dat is kwetsend voor negers.
Ja maar, het verhaal is nu toch dat hij zwart is door de schoorstenen!
"Nee, nee, leugens, zwarte Piet moet een neger voorstellen en je moet de kinderen wel de waarheid vertellen!"
Eh, hij mocht toch juist niet meer een neger voorstellen......toch?
Maar felrode lippen strookt al helemaal niet met negers.quote:Op maandag 10 oktober 2016 14:15 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Dat hele schoorsteen verhaal strookt niet echt met felrode lippen.
Zo werden ze vroeger afgebeeld. Toen racisme geaccepteerd was.quote:Op maandag 10 oktober 2016 14:20 schreef Montagui het volgende:
[..]
Maar felrode lippen strookt al helemaal niet met negers.
Dat felrood is dan ook puur ter contrast met de zwarte schmink, gewoon praktisch.
Wel met negerslaven?quote:Op maandag 10 oktober 2016 14:15 schreef Baconbus het volgende:
Dat hele schoorsteen verhaal strookt niet echt met felrode lippen.
Ja.quote:Op maandag 10 oktober 2016 14:22 schreef Gia het volgende:
[..]
Wel met negerslaven?
In de film 'roots' hadden de slaven geen felrode lippen, volgens mij.
Oprotten met die import Nederlanders met commentaar over onze tradities, afblijven ajbquote:Op maandag 10 oktober 2016 14:26 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Hakken in het zand. Ook als je racistisch bent. Verdedig je land.
Precies, onze tradities, of ze racistisch zijn boeit ons niet. Want van ons.quote:Op maandag 10 oktober 2016 14:27 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Oprotten met die import Nederlanders met commentaar over onze tradities, afblijven ajb
oprotten met die Nederlanders die onze traditie van vrije meningsuiting niet willen voor elke burger.quote:Op maandag 10 oktober 2016 14:27 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Oprotten met die import Nederlanders met commentaar over onze tradities, afblijven ajb
Dat komt omdat je blijft steken in hetzelfde denkhokje. De allochtone slachtofferrol ten aanzien van al die boze en gemene blankerikken als enige waarheid blijft aannemen.quote:Op maandag 10 oktober 2016 14:14 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Je brengt constant dezelfde kortzichtige argumenten dus zie niet echt hoe dat zeer verfrissend zou zijn. Misschien ervaar je het zelf elke keer net even anders, dat kan natuurlijk wel.
Blackface waren feitelijk blanke muzikanten die in de tijd dat rassenscheiding nog norm was zwarte muziek wilde spelen. Dat konden ze alleen door zich te vermommen als Blackface. Maar uiteindelijk was het een ode aan de zwarte muziek. De muzikaliteit en creativiteit is er namelijk veel sterker vertegenwoordigd.quote:Op maandag 10 oktober 2016 14:36 schreef Gia het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Qua kleding vind ik em het meest lijken op de schoorsteenveger, qua schmink het meest op de blackface, wat ook slechts een rol is. Maar ik vind Zwarte Piet totaal niet lijken op foto's van negerslaven. Ook niet als ik google op Zwarte piet en negerslaaf, zie ik geen enkele foto van een negerslaaf die op zwarte piet lijkt.
Wie kan mij een authentieke foto tonen van een echte negerslaaf, geen tekening, geen beeldje, maar echt een foto, die op Zwarte Piet lijkt. Qua kleding en/of versieringen.
Echt, de enige overeenkomst is de kleur zwart/bruin. Drop is ook zwart, ook maar verbieden, dan?
dat valt reuze meequote:Op maandag 10 oktober 2016 14:37 schreef indiaantje89 het volgende:
Ach je hoeft tegenwoordig niet hard je best meer te doen om tot racist bestempeld te worden. Het woord begint wel een beetje zijn waarde te verliezen aangezien het een standaard begint te worden.
Wat een aannames.quote:Op maandag 10 oktober 2016 14:35 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dat komt omdat je blijft steken in hetzelfde denkhokje. De allochtone slachtofferrol ten aanzien van al die boze en gemene blankerikken als enige waarheid blijft aannemen.
Zwarte Piet blijft binnen die beperkte denkwijze het product van discriminatie. Dat veel donkere ouders en hun kinderen (zelfs buiten Nederland) ieder jaar Sinterklaas vieren en die associatie niet maken is een gruwel voor jouw opvattingen. Dus ontkennen we het of leggen we de schuld bij de blanke medemens waar we als allochtoon alle schuld en falen kunnen neerleggen.
Nee, natuurlijk discrimineer ik als allochtoon niet, maar onderliggend zie je hetzelfde patroon ontvouwen. Maar zolang het je in jouw veilige denkhokje blijft kom je ermee weg. Hoef je de discussie en de zichtbare tegenstellingen niet aan. Want vanuit het eigen kleine denkhokje heb je altijd gelijk en hoef je nooit naar buiten te komen om dat gelijk aan te tonen.
Ja, de mens is een complexe entiteit maar tegelijkertijd ook zó voorspelbaar.
Misschien moeten we toe naar het besef dat iedereen racistisch is, bewust of onbewust. Iedereen heeft vooroordelen over mensen van andere rassen, culturen, etc, alleen sommigen zijn zeer bedreven in het camoufleren daarvan of slaan door in het accepteren en tolerant zijn om maar geen racist te zijn. Ook allochtonen (misschien: vooral allochtonen) zijn vreselijk racistisch.quote:Op maandag 10 oktober 2016 14:37 schreef indiaantje89 het volgende:
Ach je hoeft tegenwoordig niet hard je best meer te doen om tot racist bestempeld te worden. Het woord begint wel een beetje zijn waarde te verliezen aangezien het een standaard begint te worden.
Als je geen tekeningen kan vinden van slaven die afgebeeld worden met rode lippen werkt je Google niet, denk ik.quote:Op maandag 10 oktober 2016 14:36 schreef Gia het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Qua kleding vind ik em het meest lijken op de schoorsteenveger, qua schmink het meest op de blackface, wat ook slechts een rol is. Maar ik vind Zwarte Piet totaal niet lijken op foto's van negerslaven. Ook niet als ik google op Zwarte piet en negerslaaf, zie ik geen enkele foto van een negerslaaf die op zwarte piet lijkt.
Wie kan mij een authentieke foto tonen van een echte negerslaaf, geen tekening, geen beeldje, maar echt een foto, die op Zwarte Piet lijkt. Qua kleding en/of versieringen.
Echt, de enige overeenkomst is de kleur zwart/bruin. Drop is ook zwart, ook maar verbieden, dan?
Weer zo'n nietszeggende reactie die al de gegeven inhoudelijke aannames vermijd. Zoals eerder al opgeschreven, zo voorspelbaar.quote:Op maandag 10 oktober 2016 14:41 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Wat een aannames.
Misschien moet je je eens inlezen in plaats van dat je je eigen theorie bij elkaar sprokkelt.
Definitie van racisme: de opvatting dat ras de belangrijkste bepalende factor is van menselijke eigenschappen of vermogens, en dat raciale verschillen de basis vormen van de inherente superioriteit of inferioriteit van een bepaald ras boven een ander rasquote:Op maandag 10 oktober 2016 14:37 schreef indiaantje89 het volgende:
Ik kan er niks aan doen dat je reactie nergens op lijkt.quote:Op maandag 10 oktober 2016 14:43 schreef Elzies het volgende:
[..]
Weer zo'n nietszeggende reactie die al de gegeven inhoudelijke aannames vermijd. Zoals eerder al opgeschreven, zo voorspelbaar.
Natuurlijk is iedereen dat. Onderbuik gevoelens en intuïtie is iets behoorlijk natuurlijks en kan je echt niet zomaar wegwerken uit een mens. Een first impression zal iedereen blijven behouden. Echter grootschalige discriminatie is een ander verhaal.quote:Op maandag 10 oktober 2016 14:42 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Misschien moeten we toe naar het besef dat iedereen racistisch is, bewust of onbewust. Iedereen heeft vooroordelen over mensen van andere rassen, culturen, etc, alleen sommigen zijn zeer bedreven in het camoufleren daarvan of slaan door in het accepteren en tolerant zijn om maar geen racist te zijn. Ook allochtonen (misschien: vooral allochtonen) zijn vreselijk racistisch.
Meer Nederlanders hebben dat probleem. Misschien dat jullie er samen uit kunnen komen.quote:Op maandag 10 oktober 2016 14:44 schreef Gia het volgende:
[..]
Definitie van racisme: de opvatting dat ras de belangrijkste bepalende factor is van menselijke eigenschappen of vermogens, en dat raciale verschillen de basis vormen van de inherente superioriteit of inferioriteit van een bepaald ras boven een ander ras
Zwarte piet is racisme? Hoezo? Zelfs al zouden we vasthouden aan de oorspronkelijke achtergrond van zwarte piet als zijnde een moor, dan is dat nog steeds geen racisme. Zwarte Piet is een medewerker van Sinterklaas. Is het hebben van negers als medewerker racistisch?
Mogen negers niet werken onder een blanke baas?
Ik zie het probleem werkelijk niet.
Ik leef nu, zouden de anti-Pieten ook moeten doen.quote:Op maandag 10 oktober 2016 14:21 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Zo werden ze vroeger afgebeeld. Toen racisme geaccepteerd was.
Mooi toch? Zo praktisch zelfs dat het in combinatie met het schoorsteenzwart geen enkele connotatie met negers of racisme oproept.quote:Wel leuk dat je zelf een praktisch argument erbij hebt bedacht.
Ik heb het dus pertinent niet over tekeningen, maar foto's!quote:Op maandag 10 oktober 2016 14:42 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Als je geen tekeningen kan vinden van slaven die afgebeeld worden met rode lippen werkt je Google niet, denk ik.
Drop ook maar verbieden, mooi hoe mensen aangeven het niet te begrijpen door dit soort doorgedraaide voorstellen te willen doen. Teken van gebrek aan begrip.
Vandaar dat mijn post sarcastisch is, laat ze lekker denken joh. Doe gewoon wat je zelf wilquote:Op maandag 10 oktober 2016 14:41 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat valt reuze mee
het is vooral een hele extreme vorm van aanstelleritis, mensen roepen graag dat ze als racist bestempeld worden door iedereen omdat ze zich dan speciaal voelen ofzo maar het gebeurt eigenlijk zelden ... of je moet waarde aan de mening van Quincy en co hechten maar dan ben je ook maar een flapdrol
Kijk maar uit voor wat jij wenst!quote:Op maandag 10 oktober 2016 14:45 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Meer Nederlanders hebben dat probleem. Misschien dat jullie er samen uit kunnen komen.
Het Sinterklaasfeest lijkt me geen geval van grootschalige discriminatie op basis van ras, alleen stoute kinderen worden gediscrimineerd op basis van gedrag. Ben je zoet geweest, dan maakt het niet uit of je wit, zwart, geel, of lichtgetint bent, dan krijg je cadeautjes en strooigoed van Sint en zijn Pieten.quote:Op maandag 10 oktober 2016 14:44 schreef indiaantje89 het volgende:
[..]
Natuurlijk is iedereen dat. Onderbuik gevoelens en intuïtie is iets behoorlijk natuurlijks en kan je echt niet zomaar wegwerken uit een mens. Een first impression zal iedereen blijven behouden. Echter grootschalige discriminatie is een ander verhaal.
Ik hoef nergens uit te komen. Ik ben er al uit.quote:Op maandag 10 oktober 2016 14:45 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Meer Nederlanders hebben dat probleem. Misschien dat jullie er samen uit kunnen komen.
Mooi hoe je het verleden onder het tapijt probeert te vegen.quote:Op maandag 10 oktober 2016 14:46 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ik leef nu, zouden de anti-Pieten ook moeten doen.
[..]
Mooi toch? Zo praktisch zelfs dat het in combinatie met het schoorsteenzwart geen enkele connotatie met negers of racisme oproept.
Zwarte schmink maakt onherkenbaar, rood steekt goed af. Ideaal.
Weg slaaf, welkom schoorsteenpiet! Iedereen blij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |