abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165850505
quote:
13s.gif Op zondag 9 oktober 2016 05:47 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

:')

Deze vrouw! is lid van een stam die deelneemt aan de Goroka Show een culturele show waarbij er vele stammen samenkomen in hun traditionele kledij en kleuren. De variatie is enorm en niet alleen zwart en hebben ook helemaal niets te maken met het uitbeelden van slaven uit hun verleden.

Je bent de andere plaatjes vergeten :P

[ afbeelding ]

Trekt ieder jaar enorm veel toeristen O+
Veel Aziatische volkeren zullen zich gediscrimineerd voelen met de associatie van deze gele kleur. :)
  zondag 9 oktober 2016 @ 14:09:59 #252
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_165851289
quote:
6s.gif Op zondag 9 oktober 2016 04:01 schreef Kijkertje het volgende:

[..] ... uutgebreide reactie op de late nacht... ;)
Goed & dank hoe je reageert.

Voor de discussie...

Nu maar gaan hopen dat mensen de volwassenheid hebben om het feest (inclusief Zwarte Piet) zichzelf zal kunnen laten transformeren. Dus geen protest/demonstratie etc. en al helemaal geen discussie over de hoofden van kinderen of en hoe Zwarte Piet zich dit jaar zal moeten voordoen.
Misschien gaat/moet hij maar een jaar op vakantie en dan worden afgelost door HoeLang de Chinees of Igor de Rus.

Echter, de discussie die er is, zit imho veel dieper dan een (kinder)feest ansich. Het is een maatschappelijke spanning die zich aan het opbouwen is tussen nieuwkomers, allochtonen, autochtonen en traditioneel ingestelde mensen.

Je kan van alles en nog wat aangrijpen om je misdeeld te voelen. Dat gevoel zit bij jezelf. De uitdaging is ga je je energie steken om die slachtofferrol te onderstrepen of kom je zelf met een onweerstaanbare nieuwe koers om je grote zelf te willen gaan zijn......

Zwarte Piet is/wordt in mijn beleving ook vooral gezien als Superman omdat die oude seniele baas anders niet eens op z'n paard kan komen. Kinderen willen juist maar wat graag verkleed worden als de slimmere/betere Zwarte Piet. Waarom Zwarte Piet dan t och als minderwaardig wordt ervaren, is mij een raadsel van twee kanten.

Mensen die zich (on)heus vertegenwoordigd voelen door een karikatuur zouden beter begrip kunnen tonen voor het werkelijke probleem. Racisme zit absoluut ook in hoe je iets wil beleven waarbij je imho je afkomst niet moet willen veranderen.
Zwart en Wit wordt vanzelf Donker en Lichtgrijs. Door (opr)echt "respect" voor mensen zelf, zonder te verwijzen naar een - helaas - onveranderlijk verleden, is het veel eenvoudiger om samen een positieve verandering door te maken.

Zet voor mijn part een sollicitatie/verkiezing op onder kinderen die in in de zomervakantie dan zelf kunnen gaan kiezen wie de hulp van Sinterklaas dit jaar moet gaan zijn en hoe die zich moeten laten verschijnen. Ben alleen bang dat ook die mogelijkheid weer zal worden gekaapt door (buiten)lui die daarmee een statement willen maken.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 9 oktober 2016 @ 14:13:20 #253
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_165851369
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2016 12:23 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Aanpassing op wat? Schmink? Kleding? Pruik?

Wat de meesten hier niet willen begrijpen is dat de antipieten alleen stoppen als het karakter totaal verdwijnt uit het feest. Weg. Niets van over.

Een handreiking naar stroopwafelpieten en regenboogpieten is niet voldoende om de discussie te stoppen.
De witmens heeft zich maar te schikken naar het geschreeuw van die gasten. Dat is het enige wat gaat helpen. Maar is luisteren naar verkapt racisme en geweld, dus helemaal geen optie.
Dat is idd de kern die ik ook zo proef. Elke verwiijzing en mogelijk associatie naar een verleden moet worden uitgewist. Wanneer je je (zelf) niet meer ziet.... of kan zien.... is het daarmee ook niet gebeurd.

[ Bericht 5% gewijzigd door Vallon op 09-10-2016 14:24:20 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_165851592
quote:
13s.gif Op zondag 9 oktober 2016 05:47 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Trekt ieder jaar enorm veel toeristen O+
Kijk eens op de achtergrond hoe druk het daar is, die vele toeristen hebben zich verstopt!
Er is geen speld tussen te krijgen.
  zondag 9 oktober 2016 @ 14:31:43 #255
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_165851753
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2016 13:35 schreef Elzies het volgende:

[..]

Veel Aziatische volkeren zullen zich gediscrimineerd voelen met de associatie van deze gele kleur. :)
Wat moet het vermoeiend zijn dat je constant van die mentale salto's moet maken om je eigen wereldbeeld in stand te houden.
wooblabalurg
  zondag 9 oktober 2016 @ 15:49:49 #256
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_165853217
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2016 09:49 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik vind je standpunten in deze kwestie kut.. Maar ik ga je niet uitschelden voor kutblanke.
Dat is iemand uitschelden op basis van ras. Beter is het dan te schelden met kutzplover .
Want dan wijs je direct naar een standpunt en niet naar iemands ras .
Maar ook dat vind ik te opgefokt en schrijf ik liever 'zogenaamde zplover' of 'racistische pietfan'.
Dit laatste is best wel relevant wbt je scheldwoord verwijzend naar iemands ras..
Nee, "kutneger" is in de gegeven context het juiste woord. Omdat het niet meer gaat om de anti-zp-lobby maar om alle zwarten en er dan heel duidelijk racisme meespeelt.
Gewenste situatie? Beslist niet.
Fatsoenlijk? Evenmin.
Maar het is wel waar het nu in rap tempo heengaat door de manier waarop sommigen (zwarten en hun whiteyhelpers) de Nederlandse cultuur gijzelen en ermee chanteren.
Oplossing: akkoord gaan met het compromis van
- geen dikke rode lippen meer, tenzij het duidelijk bloed moet voorstellen
- geen gouden oorringen meer, ketenen mogen op grond van traditie wel
- geen afro-pruik meer, warrig, liefst smerig haar al dan niet kroezend of krul is de norm
- alleen nog matte, gitzwarte Pieten toegestaan, geen bruintinten meer.
- alleen het gezicht zwart, als een masker, overige lichaamsdelen mogen ongeschminkt blijven (het is december-, vanwege de kou is lichaamsbedekkende kleding normaal)
-verdraaide stem blijft, Spaans accent aanbevolen.
- de roe keert terug om het oorspronkelijke personage te onderstrepen.
  zondag 9 oktober 2016 @ 16:06:28 #257
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_165853543
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2016 11:46 schreef Montagui het volgende:

[..]

Lees jij wel? De herkomst van het zwart van Zwarte Piet kent vele interpretaties. Dat het zou afstammen van zwarte slaven is maar 1 interpretatie, niet DE interpretatie. Als zodanig kunnen de anti-Pieten de afkomst van het zwart niet claimen als de enige juiste interpretatie en dus daaraan ook geen 'moreel' recht ontlenen. En waarom zou mijn historische oeroude traditie interpretatie minder waard zijn dan de interpretatie van de anti-Pieten? Ik bespeur die tendens dat de interpretatie van de anti-Pieten meer waard is dan andere interpretaties bij veel sympathisanten van de anti-Pieten.
Dit dus. Voor de een is het maar een kinderfeest, voorde ander maakt het deel uit van een familietraditie of streektraditie (Klaasomes, Sunderklaas) en ik ken er ook genoeg die het Sinterklaasfeest als een belangrijk deel van hun heidense religie zien. In dat laatste geval heeft de kleur zwart een sterke symbolische betekenis (vruchtbaarheid en de dood, iemand uit het onderaardse rijk) die je niet kunt veranderen.
Het zijn er misschien niet veel in aantal en ze schreeuwen niet zo hard, maar bij een verbod op een zwarte Zwarte Piet ontneem je die mensen het grondrecht van vrijheid van Godsdienst. En ja, ook het heidendom heeft dat grondrecht!
  zondag 9 oktober 2016 @ 16:08:19 #258
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_165853572
quote:
1s.gif Op zondag 9 oktober 2016 16:06 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dit dus. Voor de een is het maar een kinderfeest, voorde ander maakt het deel uit van een familietraditie of streektraditie (Klaasomes, Sunderklaas) en ik ken er ook genoeg die het Sinterklaasfeest als een belangrijk deel van hun heidense religie zien. In dat laatste geval heeft de kleur zwart een sterke symbolische betekenis (vruchtbaarheid en de dood, iemand uit het onderaardse rijk) die je niet kunt veranderen.
Het zijn er misschien niet veel in aantal en ze schreeuwen niet zo hard, maar bij een verbod op een zwarte Zwarte Piet ontneem je die mensen het grondrecht van vrijheid van Godsdienst. En ja, ook het heidendom heeft dat grondrecht!
Hahaha kijk deze mentale gymnastiek.
Mooi hoe de meeste mensen argumenten zoeken bij wat ze zelf graag willen zien.
wooblabalurg
  zondag 9 oktober 2016 @ 16:10:07 #259
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_165853605
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2016 14:23 schreef john2406 het volgende:

[..]

Kijk eens op de achtergrond hoe druk het daar is, die vele toeristen hebben zich verstopt!
Er is geen speld tussen te krijgen.
Het ligt voor de had dat de toeristen op tribunes achter de fotograaf zitten, die handig alle sfeerverstorende elementen uit beeld houdt.
pi_165854458
quote:
1s.gif Op zondag 9 oktober 2016 16:10 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het ligt voor de had dat de toeristen op tribunes achter de fotograaf zitten, die handig alle sfeerverstorende elementen uit beeld houdt.
Uiteraard op de tv dan kunnen het volgende jaar nog minder toeristen komen ernaar.

Als op tv dan ook de toeristen des te meer willen het jaar erop erbij zijn!
pi_165854560
Zie in dat filmpje jammer genoeg niet zoiets!

https://www.google.nl/sea(...)WICMAKHct2CXMQsAQIMA
pi_165854704
quote:
14s.gif Op zondag 9 oktober 2016 16:08 schreef Baconbus het volgende:

Bij uitstek van toepassing op de anti-Piet activisten. :D
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zondag 9 oktober 2016 @ 17:12:27 #263
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_165854731
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2016 17:10 schreef Montagui het volgende:

[..]

Bij uitstek van toepassing op de anti-Piet activisten. :D
Ik zie het aan beide kanten gebeuren. Dat is het grappige. Net kleine kinderen. :D
wooblabalurg
pi_165854788
Als is er 1 kant die de aanvallende rol vervuld en de andere kant de verdedigende rol!

Dat is het hem net, niet iedereen verspert de weg van die welke naar de sint willen gaan!

Het zijn net mensen of niet?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-10-2016 17:17:03 ]
  zondag 9 oktober 2016 @ 22:52:38 #265
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_165863590
quote:
14s.gif Op zondag 9 oktober 2016 16:08 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Hahaha kijk deze mentale gymnastiek.
Triest hoe mensen valide argumenten afschuiven omdat ze geen benul hebben van hetgeen waarover ze discussiëren.
Of is het alleen een "Nederlandse cultuur is minderwaardig/onbestaand"-reactie, een opvatting die ik meerdere keren van etnische minderheden heb gehoord?
Voor mij is dat het racistische zwaartepunt van de discussie: het ontkennen van Nederlandse cultuur en het treiteren/chanteren van de deelnemers aan die cultuur, o.a. door deze als minderwaardig (racist, tokkie, pvv-er, ongevoelig, slavenhouder, etc.) neer te zetten.
pi_165872220
quote:
1s.gif Op zondag 9 oktober 2016 14:31 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Wat moet het vermoeiend zijn dat je constant van die mentale salto's moet maken om je eigen wereldbeeld in stand te houden.
Integendeel, het is juist zeer verfrissend en verhelderend. :)

Als ik zie hoeveel anderen zich krampachtig blijven vasthouden aan hun eigen veilige denkhokje en vandaaruit hun wereldbeeld trachten te bepalen. Dat is alsof je de wereld beoordeeld maar tegelijkertijd nooit naar buiten komt om die ervaring op te doen.

Breek juist door de conditioneringen van je eigengebouwde denkhokje heen en leef! Ervaar! Maakt het leven zoveel leuker en interessanter.
pi_165872309
Dit is pas racisme.

Ik ben nu echt ziedend! Ik ga een politieke partij starten! En nog meer dingen!
  Moderator maandag 10 oktober 2016 @ 14:04:11 #268
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_165872563
doe dan
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 10 oktober 2016 @ 14:05:29 #269
3542 Gia
User under construction
pi_165872586
Kort na de oorlog was er al commentaar op Zwarte Piet als een soort van negerslaaf van Sinterklaas. Zwarte Piet mag geen negerslaaf voorstellen.

Okay, dan passen we het verhaaltje wel aan en heeft Zwarte Piet zijn kleurtje te danken aan het leveren van de bestelde cadeaus via de schoorstenen. Zwarte Piet is geen slaaf meer, maar gewoon een knecht. Net zoals een bakkersknecht, bijvoorbeeld.
Dit gaat echt jaren goed, totdat er één of andere Gare Quibus komt die wil dat Zwarte Piet niet meer zwart is, want dat is kwetsend voor negers.

Ja maar, het verhaal is nu toch dat hij zwart is door de schoorstenen!

"Nee, nee, leugens, zwarte Piet moet een neger voorstellen en je moet de kinderen wel de waarheid vertellen!"

Eh, hij mocht toch juist niet meer een neger voorstellen......toch?
  maandag 10 oktober 2016 @ 14:13:37 #270
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_165872750
quote:
1s.gif Op zondag 9 oktober 2016 22:52 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Triest hoe mensen valide argumenten afschuiven omdat ze geen benul hebben van hetgeen waarover ze discussiëren.
Of is het alleen een "Nederlandse cultuur is minderwaardig/onbestaand"-reactie, een opvatting die ik meerdere keren van etnische minderheden heb gehoord?
Voor mij is dat het racistische zwaartepunt van de discussie: het ontkennen van Nederlandse cultuur en het treiteren/chanteren van de deelnemers aan die cultuur, o.a. door deze als minderwaardig (racist, tokkie, pvv-er, ongevoelig, slavenhouder, etc.) neer te zetten.
Dus je bent blind voor racisme en bent meer gefocust op jezelf in een slachtofferrol te duwen?
Het is maar waar je zin in hebt.
wooblabalurg
  maandag 10 oktober 2016 @ 14:14:49 #271
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_165872775
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 13:48 schreef Elzies het volgende:

[..]

Integendeel, het is juist zeer verfrissend en verhelderend. :)

Als ik zie hoeveel anderen zich krampachtig blijven vasthouden aan hun eigen veilige denkhokje en vandaaruit hun wereldbeeld trachten te bepalen. Dat is alsof je de wereld beoordeeld maar tegelijkertijd nooit naar buiten komt om die ervaring op te doen.

Breek juist door de conditioneringen van je eigengebouwde denkhokje heen en leef! Ervaar! Maakt het leven zoveel leuker en interessanter.
Je brengt constant dezelfde kortzichtige argumenten dus zie niet echt hoe dat zeer verfrissend zou zijn. Misschien ervaar je het zelf elke keer net even anders, dat kan natuurlijk wel.
wooblabalurg
  maandag 10 oktober 2016 @ 14:15:33 #272
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_165872790
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 14:05 schreef Gia het volgende:
Kort na de oorlog was er al commentaar op Zwarte Piet als een soort van negerslaaf van Sinterklaas. Zwarte Piet mag geen negerslaaf voorstellen.

Okay, dan passen we het verhaaltje wel aan en heeft Zwarte Piet zijn kleurtje te danken aan het leveren van de bestelde cadeaus via de schoorstenen. Zwarte Piet is geen slaaf meer, maar gewoon een knecht. Net zoals een bakkersknecht, bijvoorbeeld.
Dit gaat echt jaren goed, totdat er één of andere Gare Quibus komt die wil dat Zwarte Piet niet meer zwart is, want dat is kwetsend voor negers.

Ja maar, het verhaal is nu toch dat hij zwart is door de schoorstenen!

"Nee, nee, leugens, zwarte Piet moet een neger voorstellen en je moet de kinderen wel de waarheid vertellen!"

Eh, hij mocht toch juist niet meer een neger voorstellen......toch?
Dat hele schoorsteen verhaal strookt niet echt met felrode lippen.
wooblabalurg
pi_165872886
quote:
9s.gif Op maandag 10 oktober 2016 14:15 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Maar felrode lippen strookt al helemaal niet met negers.

Dat felrood is dan ook puur ter contrast met de zwarte schmink, gewoon praktisch.
  maandag 10 oktober 2016 @ 14:21:30 #274
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_165872903
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 14:20 schreef Montagui het volgende:

[..]

Maar felrode lippen strookt al helemaal niet met negers.

Dat felrood is dan ook puur ter contrast met de zwarte schmink, gewoon praktisch.
Zo werden ze vroeger afgebeeld. Toen racisme geaccepteerd was.
Wel leuk dat je zelf een praktisch argument erbij hebt bedacht.
wooblabalurg
  maandag 10 oktober 2016 @ 14:22:28 #275
3542 Gia
User under construction
pi_165872929
quote:
9s.gif Op maandag 10 oktober 2016 14:15 schreef Baconbus het volgende:

Wel met negerslaven?
In de film 'roots' hadden de slaven geen felrode lippen, volgens mij.
pi_165872930
  maandag 10 oktober 2016 @ 14:25:42 #277
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_165872999
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 14:22 schreef Gia het volgende:

[..]

Wel met negerslaven?
In de film 'roots' hadden de slaven geen felrode lippen, volgens mij.
Ja.
Zou ook bizar zijn als ze al die mensen felrode lippen zouden geven, net zoals Zwarte Piet.
wooblabalurg
  maandag 10 oktober 2016 @ 14:26:18 #278
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_165873007
quote:
Hakken in het zand. Ook als je racistisch bent. Verdedig je land.
wooblabalurg
pi_165873034
quote:
14s.gif Op maandag 10 oktober 2016 14:26 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Hakken in het zand. Ook als je racistisch bent. Verdedig je land.
Oprotten met die import Nederlanders met commentaar over onze tradities, afblijven ajb
  maandag 10 oktober 2016 @ 14:29:11 #280
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_165873063
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 14:27 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Oprotten met die import Nederlanders met commentaar over onze tradities, afblijven ajb
Precies, onze tradities, of ze racistisch zijn boeit ons niet. Want van ons.
wooblabalurg
pi_165873173
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 14:27 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

oprotten met die Nederlanders die onze traditie van vrije meningsuiting niet willen voor elke burger.
afblijven ajb.
pi_165873186
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 14:14 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Je brengt constant dezelfde kortzichtige argumenten dus zie niet echt hoe dat zeer verfrissend zou zijn. Misschien ervaar je het zelf elke keer net even anders, dat kan natuurlijk wel.
Dat komt omdat je blijft steken in hetzelfde denkhokje. De allochtone slachtofferrol ten aanzien van al die boze en gemene blankerikken als enige waarheid blijft aannemen.

Zwarte Piet blijft binnen die beperkte denkwijze het product van discriminatie. Dat veel donkere ouders en hun kinderen (zelfs buiten Nederland) ieder jaar Sinterklaas vieren en die associatie niet maken is een gruwel voor jouw opvattingen. Dus ontkennen we het of leggen we de schuld bij de blanke medemens waar we als allochtoon alle schuld en falen kunnen neerleggen.

Nee, natuurlijk discrimineer ik als allochtoon niet, maar onderliggend zie je hetzelfde patroon ontvouwen. Maar zolang het je in jouw veilige denkhokje blijft kom je ermee weg. Hoef je de discussie en de zichtbare tegenstellingen niet aan. Want vanuit het eigen kleine denkhokje heb je altijd gelijk en hoef je nooit naar buiten te komen om dat gelijk aan te tonen.

Ja, de mens is een complexe entiteit maar tegelijkertijd ook zó voorspelbaar. :)
  maandag 10 oktober 2016 @ 14:36:25 #283
3542 Gia
User under construction
pi_165873210

Qua kleding vind ik em het meest lijken op de schoorsteenveger, qua schmink het meest op de blackface, wat ook slechts een rol is. Maar ik vind Zwarte Piet totaal niet lijken op foto's van negerslaven. Ook niet als ik google op Zwarte piet en negerslaaf, zie ik geen enkele foto van een negerslaaf die op zwarte piet lijkt.

Wie kan mij een authentieke foto tonen van een echte negerslaaf, geen tekening, geen beeldje, maar echt een foto, die op Zwarte Piet lijkt. Qua kleding en/of versieringen.

Echt, de enige overeenkomst is de kleur zwart/bruin. Drop is ook zwart, ook maar verbieden, dan?
pi_165873224
Ach je hoeft tegenwoordig niet hard je best meer te doen om tot racist bestempeld te worden :). Het woord begint wel een beetje zijn waarde te verliezen aangezien het een standaard begint te worden.
pi_165873289
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 14:36 schreef Gia het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Qua kleding vind ik em het meest lijken op de schoorsteenveger, qua schmink het meest op de blackface, wat ook slechts een rol is. Maar ik vind Zwarte Piet totaal niet lijken op foto's van negerslaven. Ook niet als ik google op Zwarte piet en negerslaaf, zie ik geen enkele foto van een negerslaaf die op zwarte piet lijkt.

Wie kan mij een authentieke foto tonen van een echte negerslaaf, geen tekening, geen beeldje, maar echt een foto, die op Zwarte Piet lijkt. Qua kleding en/of versieringen.

Echt, de enige overeenkomst is de kleur zwart/bruin. Drop is ook zwart, ook maar verbieden, dan?
Blackface waren feitelijk blanke muzikanten die in de tijd dat rassenscheiding nog norm was zwarte muziek wilde spelen. Dat konden ze alleen door zich te vermommen als Blackface. Maar uiteindelijk was het een ode aan de zwarte muziek. De muzikaliteit en creativiteit is er namelijk veel sterker vertegenwoordigd.

Na beroemde artiesten als Elvis werd het voor de blanke medemens gemakkelijker die muziekstijl over te nemen en daar een eigen sausje aan te binden.
  Moderator maandag 10 oktober 2016 @ 14:41:08 #286
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_165873298
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 14:37 schreef indiaantje89 het volgende:
Ach je hoeft tegenwoordig niet hard je best meer te doen om tot racist bestempeld te worden :). Het woord begint wel een beetje zijn waarde te verliezen aangezien het een standaard begint te worden.
dat valt reuze mee :')

het is vooral een hele extreme vorm van aanstelleritis, mensen roepen graag dat ze als racist bestempeld worden door iedereen omdat ze zich dan speciaal voelen ofzo maar het gebeurt eigenlijk zelden ... of je moet waarde aan de mening van Quincy en co hechten maar dan ben je ook maar een flapdrol
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 10 oktober 2016 @ 14:41:28 #287
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_165873304
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 14:35 schreef Elzies het volgende:

[..]

Dat komt omdat je blijft steken in hetzelfde denkhokje. De allochtone slachtofferrol ten aanzien van al die boze en gemene blankerikken als enige waarheid blijft aannemen.

Zwarte Piet blijft binnen die beperkte denkwijze het product van discriminatie. Dat veel donkere ouders en hun kinderen (zelfs buiten Nederland) ieder jaar Sinterklaas vieren en die associatie niet maken is een gruwel voor jouw opvattingen. Dus ontkennen we het of leggen we de schuld bij de blanke medemens waar we als allochtoon alle schuld en falen kunnen neerleggen.

Nee, natuurlijk discrimineer ik als allochtoon niet, maar onderliggend zie je hetzelfde patroon ontvouwen. Maar zolang het je in jouw veilige denkhokje blijft kom je ermee weg. Hoef je de discussie en de zichtbare tegenstellingen niet aan. Want vanuit het eigen kleine denkhokje heb je altijd gelijk en hoef je nooit naar buiten te komen om dat gelijk aan te tonen.

Ja, de mens is een complexe entiteit maar tegelijkertijd ook zó voorspelbaar. :)
Wat een aannames.
Misschien moet je je eens inlezen in plaats van dat je je eigen theorie bij elkaar sprokkelt.
wooblabalurg
pi_165873320
quote:
Misschien moeten we toe naar het besef dat iedereen racistisch is, bewust of onbewust. Iedereen heeft vooroordelen over mensen van andere rassen, culturen, etc, alleen sommigen zijn zeer bedreven in het camoufleren daarvan of slaan door in het accepteren en tolerant zijn om maar geen racist te zijn. Ook allochtonen (misschien: vooral allochtonen) zijn vreselijk racistisch.
  maandag 10 oktober 2016 @ 14:42:56 #289
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_165873329
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 14:36 schreef Gia het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Als je geen tekeningen kan vinden van slaven die afgebeeld worden met rode lippen werkt je Google niet, denk ik.

Drop ook maar verbieden, mooi hoe mensen aangeven het niet te begrijpen door dit soort doorgedraaide voorstellen te willen doen. Teken van gebrek aan begrip.
wooblabalurg
pi_165873333
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 14:41 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Wat een aannames.
Misschien moet je je eens inlezen in plaats van dat je je eigen theorie bij elkaar sprokkelt.
Weer zo'n nietszeggende reactie die al de gegeven inhoudelijke aannames vermijd. Zoals eerder al opgeschreven, zo voorspelbaar. :')
  maandag 10 oktober 2016 @ 14:44:21 #291
3542 Gia
User under construction
pi_165873353
quote:
Definitie van racisme: de opvatting dat ras de belangrijkste bepalende factor is van menselijke eigenschappen of vermogens, en dat raciale verschillen de basis vormen van de inherente superioriteit of inferioriteit van een bepaald ras boven een ander ras

Zwarte piet is racisme? Hoezo? Zelfs al zouden we vasthouden aan de oorspronkelijke achtergrond van zwarte piet als zijnde een moor, dan is dat nog steeds geen racisme. Zwarte Piet is een medewerker van Sinterklaas. Is het hebben van negers als medewerker racistisch?
Mogen negers niet werken onder een blanke baas?

Ik zie het probleem werkelijk niet.
  maandag 10 oktober 2016 @ 14:44:36 #292
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_165873359
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 14:43 schreef Elzies het volgende:

[..]

Weer zo'n nietszeggende reactie die al de gegeven inhoudelijke aannames vermijd. Zoals eerder al opgeschreven, zo voorspelbaar. :')
Ik kan er niks aan doen dat je reactie nergens op lijkt.

Het is wel een verhaal maar het hangt samen door meningen, aannames en zelfbedachte halfbakken theorietjes.
Niet echt waardig om serieus op in te gaan.
wooblabalurg
pi_165873365
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 14:42 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Misschien moeten we toe naar het besef dat iedereen racistisch is, bewust of onbewust. Iedereen heeft vooroordelen over mensen van andere rassen, culturen, etc, alleen sommigen zijn zeer bedreven in het camoufleren daarvan of slaan door in het accepteren en tolerant zijn om maar geen racist te zijn. Ook allochtonen (misschien: vooral allochtonen) zijn vreselijk racistisch.
Natuurlijk is iedereen dat. Onderbuik gevoelens en intuïtie is iets behoorlijk natuurlijks en kan je echt niet zomaar wegwerken uit een mens. Een first impression zal iedereen blijven behouden. Echter grootschalige discriminatie is een ander verhaal.
  maandag 10 oktober 2016 @ 14:45:46 #294
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_165873383
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 14:44 schreef Gia het volgende:

[..]

Definitie van racisme: de opvatting dat ras de belangrijkste bepalende factor is van menselijke eigenschappen of vermogens, en dat raciale verschillen de basis vormen van de inherente superioriteit of inferioriteit van een bepaald ras boven een ander ras

Zwarte piet is racisme? Hoezo? Zelfs al zouden we vasthouden aan de oorspronkelijke achtergrond van zwarte piet als zijnde een moor, dan is dat nog steeds geen racisme. Zwarte Piet is een medewerker van Sinterklaas. Is het hebben van negers als medewerker racistisch?
Mogen negers niet werken onder een blanke baas?

Ik zie het probleem werkelijk niet.
Meer Nederlanders hebben dat probleem. Misschien dat jullie er samen uit kunnen komen.
wooblabalurg
pi_165873385
quote:
9s.gif Op maandag 10 oktober 2016 14:21 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Zo werden ze vroeger afgebeeld. Toen racisme geaccepteerd was.
Ik leef nu, zouden de anti-Pieten ook moeten doen.
quote:
Wel leuk dat je zelf een praktisch argument erbij hebt bedacht.
Mooi toch? Zo praktisch zelfs dat het in combinatie met het schoorsteenzwart geen enkele connotatie met negers of racisme oproept.

Zwarte schmink maakt onherkenbaar, rood steekt goed af. Ideaal.

Weg slaaf, welkom schoorsteenpiet! Iedereen blij. ^O^
  maandag 10 oktober 2016 @ 14:46:04 #296
3542 Gia
User under construction
pi_165873387
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 14:42 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Als je geen tekeningen kan vinden van slaven die afgebeeld worden met rode lippen werkt je Google niet, denk ik.

Drop ook maar verbieden, mooi hoe mensen aangeven het niet te begrijpen door dit soort doorgedraaide voorstellen te willen doen. Teken van gebrek aan begrip.
Ik heb het dus pertinent niet over tekeningen, maar foto's!
pi_165873391
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 14:41 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat valt reuze mee :')

het is vooral een hele extreme vorm van aanstelleritis, mensen roepen graag dat ze als racist bestempeld worden door iedereen omdat ze zich dan speciaal voelen ofzo maar het gebeurt eigenlijk zelden ... of je moet waarde aan de mening van Quincy en co hechten maar dan ben je ook maar een flapdrol
Vandaar dat mijn post sarcastisch is, laat ze lekker denken joh. Doe gewoon wat je zelf wil :).
pi_165873395
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 14:45 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Meer Nederlanders hebben dat probleem. Misschien dat jullie er samen uit kunnen komen.
Kijk maar uit voor wat jij wenst!
pi_165873415
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 14:44 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Natuurlijk is iedereen dat. Onderbuik gevoelens en intuïtie is iets behoorlijk natuurlijks en kan je echt niet zomaar wegwerken uit een mens. Een first impression zal iedereen blijven behouden. Echter grootschalige discriminatie is een ander verhaal.
Het Sinterklaasfeest lijkt me geen geval van grootschalige discriminatie op basis van ras, alleen stoute kinderen worden gediscrimineerd op basis van gedrag. Ben je zoet geweest, dan maakt het niet uit of je wit, zwart, geel, of lichtgetint bent, dan krijg je cadeautjes en strooigoed van Sint en zijn Pieten.
  maandag 10 oktober 2016 @ 14:48:29 #300
3542 Gia
User under construction
pi_165873419
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 14:45 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Ik hoef nergens uit te komen. Ik ben er al uit.
Zwarte Piet blijft. In elk geval in mijn stad en in mijn familie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')