Veel Aziatische volkeren zullen zich gediscrimineerd voelen met de associatie van deze gele kleur.quote:Op zondag 9 oktober 2016 05:47 schreef Kijkertje het volgende:
[..]![]()
Deze vrouw! is lid van een stam die deelneemt aan de Goroka Show een culturele show waarbij er vele stammen samenkomen in hun traditionele kledij en kleuren. De variatie is enorm en niet alleen zwart en hebben ook helemaal niets te maken met het uitbeelden van slaven uit hun verleden.
Je bent de andere plaatjes vergeten![]()
[ afbeelding ]
Trekt ieder jaar enorm veel toeristen![]()
Goed & dank hoe je reageert.quote:Op zondag 9 oktober 2016 04:01 schreef Kijkertje het volgende:
[..] ... uutgebreide reactie op de late nacht...![]()
Dat is idd de kern die ik ook zo proef. Elke verwiijzing en mogelijk associatie naar een verleden moet worden uitgewist. Wanneer je je (zelf) niet meer ziet.... of kan zien.... is het daarmee ook niet gebeurd.quote:Op zondag 9 oktober 2016 12:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Aanpassing op wat? Schmink? Kleding? Pruik?
Wat de meesten hier niet willen begrijpen is dat de antipieten alleen stoppen als het karakter totaal verdwijnt uit het feest. Weg. Niets van over.
Een handreiking naar stroopwafelpieten en regenboogpieten is niet voldoende om de discussie te stoppen.
De witmens heeft zich maar te schikken naar het geschreeuw van die gasten. Dat is het enige wat gaat helpen. Maar is luisteren naar verkapt racisme en geweld, dus helemaal geen optie.
Kijk eens op de achtergrond hoe druk het daar is, die vele toeristen hebben zich verstopt!quote:Op zondag 9 oktober 2016 05:47 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Trekt ieder jaar enorm veel toeristen![]()
Wat moet het vermoeiend zijn dat je constant van die mentale salto's moet maken om je eigen wereldbeeld in stand te houden.quote:Op zondag 9 oktober 2016 13:35 schreef Elzies het volgende:
[..]
Veel Aziatische volkeren zullen zich gediscrimineerd voelen met de associatie van deze gele kleur.
Nee, "kutneger" is in de gegeven context het juiste woord. Omdat het niet meer gaat om de anti-zp-lobby maar om alle zwarten en er dan heel duidelijk racisme meespeelt.quote:Op zondag 9 oktober 2016 09:49 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik vind je standpunten in deze kwestie kut.. Maar ik ga je niet uitschelden voor kutblanke.
Dat is iemand uitschelden op basis van ras. Beter is het dan te schelden met kutzplover .
Want dan wijs je direct naar een standpunt en niet naar iemands ras .
Maar ook dat vind ik te opgefokt en schrijf ik liever 'zogenaamde zplover' of 'racistische pietfan'.
Dit laatste is best wel relevant wbt je scheldwoord verwijzend naar iemands ras..
Dit dus. Voor de een is het maar een kinderfeest, voorde ander maakt het deel uit van een familietraditie of streektraditie (Klaasomes, Sunderklaas) en ik ken er ook genoeg die het Sinterklaasfeest als een belangrijk deel van hun heidense religie zien. In dat laatste geval heeft de kleur zwart een sterke symbolische betekenis (vruchtbaarheid en de dood, iemand uit het onderaardse rijk) die je niet kunt veranderen.quote:Op zondag 9 oktober 2016 11:46 schreef Montagui het volgende:
[..]
Lees jij wel? De herkomst van het zwart van Zwarte Piet kent vele interpretaties. Dat het zou afstammen van zwarte slaven is maar 1 interpretatie, niet DE interpretatie. Als zodanig kunnen de anti-Pieten de afkomst van het zwart niet claimen als de enige juiste interpretatie en dus daaraan ook geen 'moreel' recht ontlenen. En waarom zou mijn historische oeroude traditie interpretatie minder waard zijn dan de interpretatie van de anti-Pieten? Ik bespeur die tendens dat de interpretatie van de anti-Pieten meer waard is dan andere interpretaties bij veel sympathisanten van de anti-Pieten.
Hahaha kijk deze mentale gymnastiek.quote:Op zondag 9 oktober 2016 16:06 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dit dus. Voor de een is het maar een kinderfeest, voorde ander maakt het deel uit van een familietraditie of streektraditie (Klaasomes, Sunderklaas) en ik ken er ook genoeg die het Sinterklaasfeest als een belangrijk deel van hun heidense religie zien. In dat laatste geval heeft de kleur zwart een sterke symbolische betekenis (vruchtbaarheid en de dood, iemand uit het onderaardse rijk) die je niet kunt veranderen.
Het zijn er misschien niet veel in aantal en ze schreeuwen niet zo hard, maar bij een verbod op een zwarte Zwarte Piet ontneem je die mensen het grondrecht van vrijheid van Godsdienst. En ja, ook het heidendom heeft dat grondrecht!
Het ligt voor de had dat de toeristen op tribunes achter de fotograaf zitten, die handig alle sfeerverstorende elementen uit beeld houdt.quote:Op zondag 9 oktober 2016 14:23 schreef john2406 het volgende:
[..]
Kijk eens op de achtergrond hoe druk het daar is, die vele toeristen hebben zich verstopt!
Er is geen speld tussen te krijgen.
Uiteraard op de tv dan kunnen het volgende jaar nog minder toeristen komen ernaar.quote:Op zondag 9 oktober 2016 16:10 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het ligt voor de had dat de toeristen op tribunes achter de fotograaf zitten, die handig alle sfeerverstorende elementen uit beeld houdt.
Bij uitstek van toepassing op de anti-Piet activisten.quote:Op zondag 9 oktober 2016 16:08 schreef Baconbus het volgende:
Mooi hoe de meeste mensen argumenten zoeken bij wat ze zelf graag willen zien.
Ik zie het aan beide kanten gebeuren. Dat is het grappige. Net kleine kinderen.quote:Op zondag 9 oktober 2016 17:10 schreef Montagui het volgende:
[..]
Bij uitstek van toepassing op de anti-Piet activisten.
Triest hoe mensen valide argumenten afschuiven omdat ze geen benul hebben van hetgeen waarover ze discussiëren.quote:Op zondag 9 oktober 2016 16:08 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Hahaha kijk deze mentale gymnastiek.
Mooi hoe de meeste mensen argumenten zoeken bij wat ze zelf graag willen zien.
Integendeel, het is juist zeer verfrissend en verhelderend.quote:Op zondag 9 oktober 2016 14:31 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Wat moet het vermoeiend zijn dat je constant van die mentale salto's moet maken om je eigen wereldbeeld in stand te houden.
Dus je bent blind voor racisme en bent meer gefocust op jezelf in een slachtofferrol te duwen?quote:Op zondag 9 oktober 2016 22:52 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Triest hoe mensen valide argumenten afschuiven omdat ze geen benul hebben van hetgeen waarover ze discussiëren.
Of is het alleen een "Nederlandse cultuur is minderwaardig/onbestaand"-reactie, een opvatting die ik meerdere keren van etnische minderheden heb gehoord?
Voor mij is dat het racistische zwaartepunt van de discussie: het ontkennen van Nederlandse cultuur en het treiteren/chanteren van de deelnemers aan die cultuur, o.a. door deze als minderwaardig (racist, tokkie, pvv-er, ongevoelig, slavenhouder, etc.) neer te zetten.
Je brengt constant dezelfde kortzichtige argumenten dus zie niet echt hoe dat zeer verfrissend zou zijn. Misschien ervaar je het zelf elke keer net even anders, dat kan natuurlijk wel.quote:Op maandag 10 oktober 2016 13:48 schreef Elzies het volgende:
[..]
Integendeel, het is juist zeer verfrissend en verhelderend.![]()
Als ik zie hoeveel anderen zich krampachtig blijven vasthouden aan hun eigen veilige denkhokje en vandaaruit hun wereldbeeld trachten te bepalen. Dat is alsof je de wereld beoordeeld maar tegelijkertijd nooit naar buiten komt om die ervaring op te doen.
Breek juist door de conditioneringen van je eigengebouwde denkhokje heen en leef! Ervaar! Maakt het leven zoveel leuker en interessanter.
Dat hele schoorsteen verhaal strookt niet echt met felrode lippen.quote:Op maandag 10 oktober 2016 14:05 schreef Gia het volgende:
Kort na de oorlog was er al commentaar op Zwarte Piet als een soort van negerslaaf van Sinterklaas. Zwarte Piet mag geen negerslaaf voorstellen.
Okay, dan passen we het verhaaltje wel aan en heeft Zwarte Piet zijn kleurtje te danken aan het leveren van de bestelde cadeaus via de schoorstenen. Zwarte Piet is geen slaaf meer, maar gewoon een knecht. Net zoals een bakkersknecht, bijvoorbeeld.
Dit gaat echt jaren goed, totdat er één of andere Gare Quibus komt die wil dat Zwarte Piet niet meer zwart is, want dat is kwetsend voor negers.
Ja maar, het verhaal is nu toch dat hij zwart is door de schoorstenen!
"Nee, nee, leugens, zwarte Piet moet een neger voorstellen en je moet de kinderen wel de waarheid vertellen!"
Eh, hij mocht toch juist niet meer een neger voorstellen......toch?
Maar felrode lippen strookt al helemaal niet met negers.quote:Op maandag 10 oktober 2016 14:15 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Dat hele schoorsteen verhaal strookt niet echt met felrode lippen.
Zo werden ze vroeger afgebeeld. Toen racisme geaccepteerd was.quote:Op maandag 10 oktober 2016 14:20 schreef Montagui het volgende:
[..]
Maar felrode lippen strookt al helemaal niet met negers.
Dat felrood is dan ook puur ter contrast met de zwarte schmink, gewoon praktisch.
Wel met negerslaven?quote:Op maandag 10 oktober 2016 14:15 schreef Baconbus het volgende:
Dat hele schoorsteen verhaal strookt niet echt met felrode lippen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |