Zwart als roet? echtquote:Op zaterdag 8 oktober 2016 20:23 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Het gaat wel iets verder dan "smakeloos". De nazi vergelijkingen vliegen de kleine kinderen nog net niet om de oren.
Ik ben wat jij kennelijk onmogelijk acht: Ik heb geen enkel bezwaar tegen het veranderen van het sinterklaasfeest en 100% Nederlander, zover mijn kennis van mijn voorouders reikt.quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 20:23 schreef Taaikorsie het volgende:
[..]
Mag er vanuit gaan dat jij anti piet bent en niet blank?
dat was een vraag eppo.. geen aanname.. anders had ik die vraagteken wel weggelatenquote:Op zaterdag 8 oktober 2016 20:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik ben wat jij kennelijk onmogelijk acht: Ik heb geen enkel bezwaar tegen het veranderen van het sinterklaasfeest en 100% Nederlander, zover mijn kennis van mijn voorouders reikt.
Dat je denkt dat ik niet blank ben op basis van mijn mening over zp vind ik eerlijk gezegd een nogal racistische gedachte van je.
De pro-pieters hier op fok komen er nog slechter vanaf.quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 20:23 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Het gaat wel iets verder dan "smakeloos". De nazi vergelijkingen vliegen de kleine kinderen nog net niet om de oren.
Ok, het was een racistische vraag.quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 20:27 schreef Taaikorsie het volgende:
[..]
dat was een vraag eppo.. geen aanname.. anders had ik die vraagteken wel weggelaten
Een dikke aanname van jou kant dat iedereen die voor zwarte piet is.. rechts is en een racist is.. terwijl de meeste het helemaal niet als racisme zien..quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 20:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
De pro-pieters hier op fok komen er nog slechter vanaf.
Wat mij betreft: zolang iedereen zich aan de wet houdt moeten ze het maar zelf weten. Het zal mij worst zijn wat er gebeurt met de vorm van dit feest, zolang zulke gevechten over cultuur en politiek maar niet worden uitgevochten op kinderfeestjes.
Populistisch rechts zoekt maar een ander stokpaardje. Dit is echt te sneu.
Meh, ik denk niet dat het enkel aan persoonlijke presentaties ligt. Het percentage voortijdige schoolverlaters bij bijvoorbeeld Antillianen is wel vergelijkbaar met dat van Marokkanen, dus dat soort factoren spelen zeker een grote rol, maar daarnaast zou ik niet durven te ontkennen dat donkere mensen bij sommige bedrijven minder kans maken.quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 20:40 schreef Taaikorsie het volgende:
Mijn verre voorouders waren slaven en ik ben zelf nooit slaaf geweest.. maar het beeld van zwarte piet doet mij zo enorme pijn.. boehoe..
Ook wordt ik zwaar benadeeld omdat ik eigenlijk een tokkie ben, maar mn huidkleur als schild gebruiken kan in dit geval want dat heeft vast nog wat met de slavenhandel te maken dat ik het niet snap op school of niet mn best doe..
moet haast wel want geen enkele zwarte slimmerik die doorbreekt in deze maatschappij?
Lulkoek..... ligt aan persoonlijke prestaties.
Maar dat mensen die tegen Zwarte Piet zijn met protestborden en een hoop geschreeuw tussen de kinderen in de intocht van Sinterklaas verstoren vind je zeker wel normaal?quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 20:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat mij betreft: zolang iedereen zich aan de wet houdt moeten ze het maar zelf weten. Het zal mij worst zijn wat er gebeurt met de vorm van dit feest, zolang zulke gevechten over cultuur en politiek maar niet worden uitgevochten op kinderfeestjes.
Tuurlijk zijn er midden en klein bedrijven waar je nog wel eens zeldzaam een (mogelijk rechtse racistische) persoon aan de top hebt zitten die dan een bepaalde etnische voorkeur heeft.. wil je daar dan ook echt werken?quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 20:54 schreef Physsic het volgende:
[..]
Meh, ik denk niet dat het enkel aan persoonlijke presentaties ligt. Het percentage voortijdige schoolverlaters bij bijvoorbeeld Antillianen is wel vergelijkbaar met dat van Marokkanen, dus dat soort factoren spelen zeker een grote rol, maar daarnaast zou ik niet durven te ontkennen dat donkere mensen bij sommige bedrijven minder kans maken.
Dat Zwarte Piet daar een rol in zou spelen ontgaat mij.
Wanneer zo'n 90% pro Zwarte Piet is zou volgens jou definitie populistisch rechts een fenomenale overwinning gaan behalen in maart.quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 20:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik ben ook opgegroeid met zwarte piet, en ik zag/zie er ook niks kwaad in. Maar als ik een paar stapjes terug doe snap ik de associatie wel, en dan heb ik zoiets van waarom niet veranderen, het doet geen kwaad.quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 20:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Cultuur wordt niet bij stemming gekozen. In die zin heeft cultuur niets te maken met democratie. Dat is alleen waar wanneer het strafrecht betreft en de rechter bijvoorbeeld zou oordelen dat ZP daadwerkelijk racistisch is.
Buiten dat moeten mensen gewoon zelf weten wat ze doen... als men besluit om te gaan werken met regenboogpieten en stroopwafelpieten dan doet het er echt geen drol toe hoeveel procent van de bevolking daartegen is.
quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 18:34 schreef ems. het volgende:
[..]
Kleur maakt inderdaad niets uit. Daarom is het ook het makkelijkst om iedereen zelf te laten bepalen welke kleur ze gebruiken
Het lost voor de mensen die zich racistisch aangesproken voelen niets op.quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 18:35 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Daarom, wat een geneuzel, alsof er ook maar 1 kind is die daar om zal malen.
Het gaat niet om het veranderen voor de antipieten. Veranderen doet het genoeg, kijk maar naar 20 jaar terug en nu. Het gaat om het verdwijnen. ZP moet weg uit het feest, goedschiks of kwaadschiks. Geen tussenweg.quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 23:19 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ik ben ook opgegroeid met zwarte piet, en ik zag/zie er ook niks kwaad in. Maar als ik een paar stapjes terug doe snap ik de associatie wel, en dan heb ik zoiets van waarom niet veranderen, het doet geen kwaad.
Misschien niet volledig direct, maar over tijd wel.quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 23:50 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het lost voor de mensen die zich racistisch aangesproken voelen niets op.
Laad je zwart weg, geen probeem. Ik zie nog steeds geen logisch bezwaar.quote:Je kan Zwarte Piet wel Blauw sminken of ineens anders gaan noemen of zelfs dood verklaren, maar onderhuids blijft hij bestaan, Zwart en Piet heten.
Ik heb letterlijk meegemaakt hoe donkere mensen met zwarte piet werden geassocieerd. Niet gemeen bedoeld, maar de associatie is er.quote:Wanneer het echt puur gaat om de kleur, kan ik de mensen geruststellen. Er is geen mens zo zwart als Zwarte Piet die daarom dus niet bestaat en je je ook niet hoeft aangesproken te voelen.
Dat zwarte piet geassocieerd wordt met het slavenverleden. Dan kan je zelf die associatie niet hebben net als ik. Maar je moet oogkleppen opzetten om het niet te begrijpen.quote:Dus wat is nu het probleem ? De kleur ? Of het feit dat we in onze (nederlandse) verbeelding een zwarte Piet hebben ?
Rare onlogische drogredenering.quote:Wanneer het haat om een mythische verbeelding kan je nimmer of nooit van iemand eisen dat die zijn fantasie op gaat aanpassen.
Niet dat het dan per se om Zwarte Piet gaat, ze willen gewoon een verbod op jezelf zwart schminken. Bijna alle zwarte schmink tradities liggen wat dat betreft onder vuur. Gewoon een zieke tendens van pure discriminatie en latent racisme, te zot voor woorden.quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 23:56 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Het gaat niet om het veranderen voor de antipieten. Veranderen doet het genoeg, kijk maar naar 20 jaar terug en nu. Het gaat om het verdwijnen. ZP moet weg uit het feest, goedschiks of kwaadschiks. Geen tussenweg.
Vraag het de anti-Pieten. Pieten met andere kleurtjes is al geprobeerd maar was nog steeds niet genoeg volgens de anti's . Daarnaast, als het zo weinig uitmaakt, waarom dan veranderen?quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 18:31 schreef truthortruth het volgende:
Ik snap echt niet dat we hier niet uitkomen. Kom op zeg, het is een kinderfeest, wat maakt de kleur nu uit. Geef de grapjassen (Pieten) een willekeurige kleur, wat is nu echt het probleem, ik snap er geen reet van?
Het gaat om provocatie. Provocatie is een onlosmakelijk deel van actievoeren. Het gaat hier ook om gelijke behandeling en Zwarte Piet is dan een voor de hand liggende aanleiding om discriminatie/ racisme aan te tonen, maar in principe is het probleem in onze samenleving natuurlijk veel groter dan alleen Zwarte Piet. (etnisch profileren valt er ook onder bv, ook al aan de orde).quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 22:58 schreef Vallon het volgende:
[..]
Er zit een fundamenteel verschil tussen rechten verkrijgen door
- die gelijkwaardigheid op te eisen zoals vrouwen (terecht) deden
- het afschaffen van een karikatuur zoals een minderheid dat wenst.
Nee, cartoons en karikaturen zijn een algemeen geaccepteerde vorm van expressie, gericht op volwassenen en vallen onder de vrijheid van meningsuiting. Iedereen kan daar ook het slachtoffer van worden en is niet speciaal gericht op één bevolkingsgroep.quote:Het laatste is bijna stellen dat je alle cartoons, karikaturen laat staan afbeeldingen van goden moet verbieden of aan passen omdat je daarmee zogenaamd betere/gelijke rechten zou krijgen.
Dit is allemaal niet aan de orde. Er zijn geen grote groepen mensen die daar actie voor voeren. En mocht het wel zover komen zal je per onderwerp moeten bekijken wat de argumenten zijn en of er redelijkerwijs iets aan gedaan kan/ moet worden als dat zo is. Er is geen algemene regel voor.quote:Wat het volk wil is een hol en leeg argument. Welke grens leg je aan om een verschijnsel wel of niet te verbieden ? Er zal altijd wel iemand te vinden zijn die zich onheus bejegend voelt.
Moet je Kerst afschaffen omdat dat de eenzaamheid benadrukt ? Carnaval omdat verklede figuren, mensen en situaties op de hak nemen ? Wil je Sinterklaas zelf afschaffen omdat die een karikatuur is van Heiligheid ? Moet je de PaasHaas afschaffen omdat die als karikatuur de religieuze bedoeling van Pasen beschimpt ? Ga je St.Maarten afschaffen omdat het kinderen tot bedelaars maakt ?
Het geeft op den duur niet langer aanleiding tot pesten, uitsluiting en discriminatie en is niet meer in strijd met VN-kinderrechtenverdrag.quote:Wat lost het uiterlijk veranderen van Zwarte Piet karikatuur op ? Hij blijft onderhuids zwart en Piet heten, hoe je hem ook als aap verkleedt en anders doet voorkomen.
Of ga je je kinderen vertellen dat de nieuwe Piet vroeger een slechte Zwarte Piet was en vervolgens Zwarte Piet uit de geschiedenis gaat verwijderen ? Ga je alle schilderijen met daarop negers verbranden ? Liedjes die verwijzen naar minderheden uitwissen ? Sjors en Sjimmie's verscheuren of het boek van (Negerhut van) Oom Tom verbieden ?
Het is geen wondermiddel waardoor we van de ene dag op de andere ineens minder racistisch worden nee. Maar het draagt wel bij aan een gezelliger feest voor alle kinderen en m.i. moreel de juiste beslissing. Ik zie het dan ook niet als het afschaffen van Zwarte Piet maar als een verbetering van deze kindervriend evenals de andere veranderingen aan hem die al plaatsgevonden hebben in de loop der tijd.quote:Wat je je moet afvragen of het wegpoetsen van een (cultuur)verschijnsel helpt om iemands zelfvertrouwen of eigenwaarde (terug) te (her)winnen.
Waarom een drogredenering en waarom zou ik in mijn betoog oogkleppen hebben ?quote:Op zondag 9 oktober 2016 00:00 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Misschien niet volledig direct, maar over tijd wel.
[..]
Laad je zwart weg, geen probeem. Ik zie nog steeds geen logisch bezwaar.
[..]
Ik heb letterlijk meegemaakt hoe donkere mensen met zwarte piet werden geassocieerd. Niet gemeen bedoeld, maar de associatie is er.
[..]
Dat zwarte piet geassocieerd wordt met het slavenverleden. Dan kan je zelf die associatie niet hebben net als ik. Maar je moet oogkleppen opzetten om het niet te begrijpen.
[..]
Rare onlogische drogredenering.
Onze normen en waarden zijn onze moraliteit. Die zijn belangrijk. Die zijn vastgelegd in de Rechten van de Mens, in dit geval in de Rechten van het Kind.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 23:17 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ik vind ook dat er valide redenen zijn om Zwarte Piet aan te passen aan de wensen van degenen die hem negatief ervaren, vanuit hun interpretatie gezien. Ik vind ook dat er valide redenen zijn om Zwarte Piet juist niet aan te passen (zeker de zwarte kleur niet) voor degenen die aan hem in de huidige vorm veel plezier beleven en Zwarte Piet totaal niet als iets racistisch interpreteren.
Beide hebben gelijk, maaaaaar het lijkt alsof de negatieven meer gelijk hebben doordat ze zich op een moreel appèl beroepen via de term 'racisme'. Veel mensen trappen daar dan ook in. De anti-Pieten hebben echter net zo veel, of net zo min, gelijk als de voorstanders van Zwarte Piet.
Vanuit dat gezichtspunt is er dan ook geen reden om het feest aan te passen omdat een klein groepje mensen het negatief interpreteert.
Vind je het zelf dat niet vreemd dat onder het moment van een groter probleem, een kinderfeest wordt misbruikt om een punt te maken ?quote:Op zondag 9 oktober 2016 01:35 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Het gaat om provocatie. Provocatie is een onlosmakelijk deel van actievoeren. Het gaat hier ook om gelijke behandeling en Zwarte Piet is dan een voor de hand liggende aanleiding om discriminatie/ racisme aan te tonen, maar in principe is het probleem in onze samenleving natuurlijk veel groter dan alleen Zwarte Piet. (etnisch profileren valt er ook onder bv, ook al aan de orde).
Kern is dat het iets fundamenteel raakt.... het recht om op eigen wijze een traditie te vieren. Dit recht ontkennen is gelijk aan mijn bestaan & afkomst ontkennen. En ik weet verder donders goed hoe en dat het verleden op een verrot in elkaar steekt.quote:Dat blijkt ook wel, want waarom reageren mensen volwassenen zo idioot fanatiek als het om de kleur van Zwarte Piet gaat en deden ze dat niet toen de roe verdween of het karakter van Piet? Er worden allerlei bezopen argumenten bijgehaald, waarbij ik de dwang die er uitgeoefend wordt eik nog het beste argument vind.
Die argumentatie of redenatie maak je zelf en ik kan mij daar niet herkennen. Je draaft ernstig door. Niemand moet iets. Recht en zelfvertrouwen, krijg je niet door je als slachtoffer te gedragen.quote:Maar dan gaat het dus niet echt om de kleur zelf, maar om het feit dat onze 'zwarte' medelanders het lef hebben gehad om ons te vertellen dat we iets verkeerd doen! Dat is wat er zo steekt! Hoe durven ze! Zwarten die blanken de les gaan lezen, ongehoord! Ze passen zich maar, moeten blij zijn dat ze hier mogen wonen etc. etc. De denigrerende/racistische opmerkingen zijn niet van de lucht. Gelijkheid is ver te zoeken.
Kinderen weten helemaal niets en krijgen na hun opvoeding zelf (hopelijk, voldoende) inzicht om hun eigen keuzes te gaan maken. Door het vertellen van verhaaltjes (sprookjes, tekenfilms en tradities) leren ze op simpele wijze hoe zich te gedragen op op te stellen.quote:Kinderen worden niet geboren met een sterke behoefte aan de zwarte kleur van Zwarte Piet. Het maakt kinderen helemaal niets uit, als er maar een leuk feestje is en ze veel cadeautjes krijgen. Wat overigens ook niet bij de traditie hoort, daar wordt de middenstand vooral blij van.
Waarom zou Zwarte Piet dan niet vallen onder dezelfde regeling ? Bosjes moslims, homo's en kale mannen worden door cartoons op de hak genomen.quote:Nee, cartoons en karikaturen zijn een algemeen geaccepteerde vorm van expressie, gericht op volwassenen en vallen onder de vrijheid van meningsuiting. Iedereen kan daar ook het slachtoffer van worden en is niet speciaal gericht op één bevolkingsgroep.
Precies dus waarom die negatieve aanpak door iets actief te veranderen, terwijl je zelf wel kan mag bepalen wat je met het feest(je) doet.quote:Dit is allemaal niet aan de orde. Er zijn geen grote groepen mensen die daar actie voor voeren. En mocht het wel zover komen zal je per onderwerp moeten bekijken wat de argumenten zijn en of er redelijkerwijs iets aan gedaan kan/ moet worden als dat zo is. Er is geen algemene regel voor.
Dis nogmaals.. waarom zou je dan actief iets moeten veranderen. Laat het de weg gaan die het zal gaan volgen. Of Zwarte Piet nu wel of niet letterlijk Zwart is en als acrobaat rare toeren uithaalt, mettertijd wordt het een cultfiguur.quote:Het geeft op den duur niet langer aanleiding tot pesten, uitsluiting en discriminatie en is niet meer in strijd met VN-kinderrechtenverdrag.
Waarom zou je kinderen dat niet vertellen als ze er naar vragen? (wat ze op jonge leeftijd overigens zelden doen) Vroeger was Piet qua karakter de boeman, die je kwam straffen als je stout was geweest of erger: je moest in de zak mee naar Spanje. Daar werden kinderen toen serieus mee bedreigd door ouders om ze in het gareel te houden. Dat doen we al lang niet meer en de liedjes daarover zijn er ook nog steeds. Hij is dus al veranderd! Geen kind heeft daar problemen mee gehad.
Je spreekt kennelijk weinig minderheidsgroepen. Veel minderheden voelen zich tot op op hetbot gekrenkt wanneer zij onze vaderlands topstukken aanschouwen. Zeker wanneer daar getinte bedienden worden afgebeeld en/of bewonderd wordt gesproken over (niet zo) heldhaftige daden.quote:Waarom zouden kunstuitingen zoals schilderijen, liedjes en boeken moeten verdwijnen? Het blijven gewoon stille getuigen van andere tijden.
Racisme zit altijd op twee plaatsen.... de gever en de ontvanger. Een verschijnsel afschaffen om die reden, is juist het racisme benadrukken.quote:[..]Het is geen wondermiddel waardoor we van de ene dag op de andere ineens minder racistisch worden nee. Maar het draagt wel bij aan een gezelliger feest voor alle kinderen en m.i. moreel de juiste beslissing. Ik zie het dan ook niet als het afschaffen van Zwarte Piet maar als een verbetering van deze kindervriend evenals de andere veranderingen aan hem die al plaatsgevonden hebben in de loop der tijd.
Zoals je zelf ook al zegt... de kleur zwart staat kennelijk voor iets essentieels ongrijpbaars dat uitstijgt boven Zwarte Piet zelf.quote:Op zondag 9 oktober 2016 02:13 schreef Kijkertje het volgende:
Dat jij (juist) die zwarte kleur niet wil aanpassen is voor mij een teken dat er iets mis is. Die kleur is helemaal niet essentieel en heeft geen enkele invloed op de beleving van de huidige/ komende generatie kleuters van het Sinterklaasfeest als volwassenen er niet zo'n punt van zouden maken.
Je doelt nu op de anti's die afgelopen jaar bij de intocht kleine kinderen uitscholden voor racist, neem ik aan?quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 20:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
....zolang zulke gevechten over cultuur en politiek maar niet worden uitgevochten op kinderfeestjes.
En dat is de grote denkfout die gemaakt wordt: het verdwijnen van Zwarte Piet zal geen enkele positieve invloed hebben op discriminatie en intolerantie in Nederland. Zwarte Piet is niet een medium voor discriminatie.quote:Op zondag 9 oktober 2016 01:35 schreef Kijkertje het volgende:
Het geeft op den duur niet langer aanleiding tot pesten, uitsluiting en discriminatie ...
Nee ik vind dat niet vreemd. Donkere kinderen (en dus de ouders) hebben daar ieder jaar weer mee te maken. Die maken zich terecht kwaad als hun kind er het slachtoffer van is. Ik hoef me alleen maar voor te stellen dat mijn kind een kleurtje zou hebben en vind het veranderen van die kleur een stuk minder problematisch. En nogmaals als volwassenen er niet zo'n punt van zouden maken hebben kinderen er ook geen probleem mee.quote:Op zondag 9 oktober 2016 02:32 schreef Vallon het volgende:
[..]
Vind je het zelf dat niet vreemd dat onder het moment van een groter probleem, een kinderfeest wordt misbruikt om een punt te maken ?
Ik kan daar best wel kwaad om worden en bereid worden om dan ook mijn hakken in het zand te steken.
Het is geen gelul, het gebeurt. De vraag is alleen of je er iets aan kan doen in dit geval omdat de argumenten voor etnisch profileren ook een doel dienen. Het is aangekaart, er wordt naar gekeken.quote:Etnisch profileren is ook gelul, en ja de afwijkende mens & met opvallend gedrag wordt zeker vaker gecontroleerd. In de dat ik een pimp auto reed, wist (gebeurde en kon ik er van op aan) dat ik vaker gecheckt werd. In de Zafira is dat niet meer aan de orde.
Kern is (helaas) ook dat minderheden (gekkere) bokkensprongen moeten uithalen om ook hun eigenwaarde te (her)verkrijgen waardoor zij eerder in aanraking komen met het gezag.
Het raakt helemaal niets fundamenteels, het Sinterklaasfeest verandert zoals het al vele malen gedaan heeft. Tradities zijn veranderlijk en altijd al onderhevig geweest aan de wensen van de tijd. Ik vind dan ook niet dat mensen recht hebben op een traditie als blijkt dat die traditie de rechten van andere mensen/ dieren schenden.quote:Kern is dat het iets fundamenteel raakt.... het recht om op eigen wijze een traditie te vieren. Dit recht ontkennen is gelijk aan mijn bestaan & afkomst ontkennen. En ik weet verder donders goed hoe en dat het verleden op een verrot in elkaar steekt.
Jij maakt je er mss niet schuldig aan maar het is toch wel duidelijk dat anderen dat wel doen. Er zijn kinderen die slachtoffer zijn van de figuur Zwarte Piet.quote:Die argumentatie of redenatie maak je zelf en ik kan mij daar niet herkennen. Je draaft ernstig door. Niemand moet iets. Recht en zelfvertrouwen, krijg je niet door je als slachtoffer te gedragen.
Precies en daar hoort ook bij dat je kinderen niet een karikatuur van een negroide slaaf voorschotelt die een boeman is en daarmee dreigt. Dan doe je daar wat aan en dat is dus al grotendeels gebeurd. Wat kinderen bang maakt is dat volwassenen elkaar de tent uitslaan hierom, niet dat er een paar actievoerders een t-shirt dragen waarop staat dat Zwarte Piet racistisch is. De meesten kunnen niet eens lezen. De agressie komt nu juist van de kant van de mensen die hardnekkig willen vasthouden aan het kleurtje van een fictief persoon die ze niet eens zelf verzonnen hebben.quote:Kinderen weten helemaal niets en krijgen na hun opvoeding zelf (hopelijk, voldoende) inzicht om hun eigen keuzes te gaan maken. Door het vertellen van verhaaltjes (sprookjes, tekenfilms en tradities) leren ze op simpele wijze hoe zich te gedragen op op te stellen.
De aandacht die nu op agressieve wijze wordt gevestigd maakt kinderen ronduit bang.
Ik kan ze het niet meer uitleggen. Ik word erg boos wanneer mijn kind aan mij vraagt waarom wij stout zijn.
Die cartoons zijn gericht op volwassenen en kaarten nou juist ook de absurde gewoontes aan die mensen kunnen hebben om daar verandering in te brengen. Dat is met Zwarte Piet niet het geval, die is de absurde gewoonte waar kinderen last van hebben.quote:Waarom zou Zwarte Piet dan niet vallen onder dezelfde regeling ? Bosjes moslims, homo's en kale mannen worden door cartoons op de hak genomen.
Het is de figuur Zwarte Piet die al decennia een negatieve invloed heeft op een deel van de kinderen. Je mag ook zelf bepalen wat je met je feestje doet. Scholen, winkels en andere openbare instellingen mogen dat ook. Er ligt geen wetsvoorstel klaar en politici benadrukken steeds weer dat het niet hun taak is om dat te regelen dus die negatieve aanpak bestaat helemaal niet.quote:Precies dus waarom die negatieve aanpak door iets actief te veranderen, terwijl je zelf wel kan mag bepalen wat je met het feest(je) doet.
Dat is dus precies wat er gebeurt.quote:Dis nogmaals.. waarom zou je dan actief iets moeten veranderen. Laat het de weg gaan die het zal gaan volgen. Of Zwarte Piet nu wel of niet letterlijk Zwart is en als acrobaat rare toeren uithaalt, mettertijd wordt het een cultfiguur.
Ja er zijn dan ook topstukken die taferelen uitbeelden waar we ons nu voor schamen. Persoonlijk vind ik ze juist educatief, zo doen we dat niet meer tegenwoordig. Maar het zijn slechts afbeeldingen uit vervlogen tijden en geven geen aanleiding tot het discrimineren van bevolkingsgroepen. Als je Zwarte Piet een voorbeeld voor de kinderen wil laten zijn hoe het niet moet, moet je ze ieder jaar weer erbij gaan vertellen dat Zwarte Piet een overblijfsel is uit de slaventijd toen we het normaal vonden om Afrikanen onbetaald voor ons te laten werken onder armoedige omstandigheden. Ook een oplossing maar ik denk niet dat kinderen het feestje daar leuker van vinden wordenquote:Je spreekt kennelijk weinig minderheidsgroepen. Veel minderheden voelen zich tot op op hetbot gekrenkt wanneer zij onze vaderlands topstukken aanschouwen. Zeker wanneer daar getinte bedienden worden afgebeeld en/of bewonderd wordt gesproken over (niet zo) heldhaftige daden.
Nee racisme is ongelijkheid. Zwarte Piet geeft aanleiding tot racistisch gedrag en afschaffing aanpassing is een oplossing voor dat probleem.quote:Racisme zit altijd op twee plaatsen.... de gever en de ontvanger. Een verschijnsel afschaffen om die reden, is juist het racisme benadrukken.
Dat beweer ik dan ook niet. Het aanpassen van de kleur van Zwarte Piet heeft een positieve invloed op racistisch gedrag tov een deel van de kinderen tijdens de Sinterklaasvieringquote:Op zondag 9 oktober 2016 03:10 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
En dat is de grote denkfout die gemaakt wordt: het verdwijnen van Zwarte Piet zal geen enkele positieve invloed hebben op discriminatie en intolerantie in Nederland. Zwarte Piet is niet een medium voor discriminatie.
Ik ben er niet van overtuigd dat dat zo zal zijn. Voorlopig lijkt de intolerantie alleen maar toegenomen, onder invloed van de discussie.quote:Op zondag 9 oktober 2016 04:15 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dat beweer ik dan ook niet. Het aanpassen van de kleur van Zwarte Piet heeft een positieve invloed op racistisch gedrag tov een deel van de kinderen tijdens de Sinterklaasviering
Dat lijkt me logisch aangezien we een persoon die cadeau's aan kinderen uitdeelt uiteraard niet willen associëren met de zwarte medemens. Wat dat betreft is het ook wel een onrealistisch positief stereotype.quote:Op zondag 9 oktober 2016 04:15 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dat beweer ik dan ook niet. Het aanpassen van de kleur van Zwarte Piet heeft een positieve invloed op racistisch gedrag tov een deel van de kinderen tijdens de Sinterklaasviering
quote:Op zondag 9 oktober 2016 04:46 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat lijkt me logisch aangezien we een persoon die cadeau's aan kinderen uitdeelt uiteraard niet willen associëren met de zwarte medemens. Wat dat betreft is het ook wel een onrealistisch positief stereotype.
We zouden zwarte piet wit kunnen verven zodat zwarte kinderen de witte kinderen kunnen pesten wellicht?
Is deze man een dubbele racist?
[ afbeelding ]
Dat denk ik toch echt niet. Het racisme zal groter worden: dat zijn die kutnegers die ons Sinterklaasfeest hebben verstjeerd met hun ongefundeerde claim dat zwarte piet racisme is.quote:Op zondag 9 oktober 2016 04:15 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Bij "klassiek racisme" neem je geen negers aan omdat ze lelijk, vies, dom en lui zijn (de bekende racistische stereotypen).quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 20:54 schreef Physsic het volgende:
maar daarnaast zou ik niet durven te ontkennen dat donkere mensen bij sommige bedrijven minder kans maken.
Ik vind je standpunten in deze kwestie kut.. Maar ik ga je niet uitschelden voor kutblanke.quote:
Het wil ook niet zeggen dat het wél zo IS. Het is een ervaring die door de één negatief 'ervaren' wordt. Inderdaad. Niet een IS.quote:Op zondag 9 oktober 2016 02:13 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Onze normen en waarden zijn onze moraliteit. Die zijn belangrijk. Die zijn vastgelegd in de Rechten van de Mens, in dit geval in de Rechten van het Kind.
Wat jij negatieven noemt vind ik een stuk positiever. Als er iets in strijd is met die Rechten (en dus moreel juist) dan pas je het aan, ook al is de meerderheid tegen.
Dat de meerderheid de figuur Zwarte Piet niet meer ervaart als racistisch wil niet zeggen dat het niet zo is.
Wat ik al aangaf. Helaas zijn die er ook, en helaas zijn dat er op een bevolking van 17 miljoen mensen een stuk meer dan achterlijke anti-Pieten. Ik neem aan dat de meerderheid van de pro-Pieten niet in die termen denkt.quote:Ik denk dat mensen in de koloniale tijd het ook niet ervaren hebben als racistisch. Onze zwarte medemens was immers niet onze gelijke? Het stond zelfs in de Bijbel!
Ik zie hier ook regelmatig op FOK woorden als zwartjoekels, apen, uitkeringtrekkers etc. voorbij komen.
Lees jij wel? De herkomst van het zwart van Zwarte Piet kent vele interpretaties. Dat het zou afstammen van zwarte slaven is maar 1 interpretatie, niet DE interpretatie. Als zodanig kunnen de anti-Pieten de afkomst van het zwart niet claimen als de enige juiste interpretatie en dus daaraan ook geen 'moreel' recht ontlenen. En waarom zou mijn historische oeroude traditie interpretatie minder waard zijn dan de interpretatie van de anti-Pieten? Ik bespeur die tendens dat de interpretatie van de anti-Pieten meer waard is dan andere interpretaties bij veel sympathisanten van de anti-Pieten.quote:Dat jij (juist) die zwarte kleur niet wil aanpassen is voor mij een teken dat er iets mis is. Die kleur is helemaal niet essentieel en heeft geen enkele invloed op de beleving van de huidige/ komende generatie kleuters van het Sinterklaasfeest als volwassenen er niet zo'n punt van zouden maken.
Totale flauwekul zonder onderbouwing.quote:Op zondag 9 oktober 2016 04:15 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ik vermoed dat de term 'kutneger' hier in dezelfde context opgevat moet worden als dat andere 'kut' woordje wat in de Dikke van Dale staat.quote:Op zondag 9 oktober 2016 09:49 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik vind je standpunten in deze kwestie kut.. Maar ik ga je niet uitschelden voor kutblanke.
Dat is iemand uitschelden op basis van ras. Beter is het dan te schelden met kutzplover .
Want dan wijs je direct naar een standpunt en niet naar iemands ras .
Maar ook dat vind ik te opgefokt en schrijf ik liever 'zogenaamde zplover' of 'racistische pietfan'.
Dit laatste is best wel relevant wbt je scheldwoord verwijzend naar iemands ras..
Dat gooi je nog iedere ZP lover over een kam, want niet iedere ZP lover is een racist.quote:Op zondag 9 oktober 2016 09:49 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik vind je standpunten in deze kwestie kut.. Maar ik ga je niet uitschelden voor kutblanke.
Dat is iemand uitschelden op basis van ras. Beter is het dan te schelden met kutzplover .
Want dan wijs je direct naar een standpunt en niet naar iemands ras .
Maar ook dat vind ik te opgefokt en schrijf ik liever 'zogenaamde zplover' of 'racistische pietfan'.
Dit laatste is best wel relevant wbt je scheldwoord verwijzend naar iemands ras..
Volgens mij als de kleur verandert wordt blijven er niet heel veel tegenstanders over, het argument vervalt dan ook. Wedervraag is dan ook, waarom niet veranderen.quote:Op zondag 9 oktober 2016 00:35 schreef RobbieRonald het volgende:
[..]
Vraag het de anti-Pieten. Pieten met andere kleurtjes is al geprobeerd maar was nog steeds niet genoeg volgens de anti's . Daarnaast, als het zo weinig uitmaakt, waarom dan veranderen?
Aanpassing op wat? Schmink? Kleding? Pruik?quote:Op zondag 9 oktober 2016 04:15 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Je kan de motivatie voor dat gevoel wel wegnemen.quote:Op zondag 9 oktober 2016 01:44 schreef Vallon het volgende:
Waarom een drogredenering en waarom zou ik in mijn betoog oogkleppen hebben ?
Een gevoel of interpretatie kan je niet wegnemen door het uiterlijk te veranderen.
De associate is niet reëel meer, dat heb je eraan.quote:Dat iets of iemand een gebeuren relateert aan een (ongewenst) verleden, is iets dat jezelf doet.
Je kan dan drie dingen doen wanneer je je belaagd voelt door een een gevoel:
a) Het verleden (laten) aanpassen of verwijderen dwz de geschiedenis aanpassen/vervalsen
b) de realiteit (laten) aanpassen of verwijderen dwz Zwarte Piet afschaffen/veranderen
c) Je kijk cq. visie op a of b aanpassen dwz je realistisch en volwassen willen gedragen
Ik snap met alle goede bedoelingen werkelijk niet waarom iemand zich zo fundamenteel aangevallen voelt door een verschijnsel. Dat je door iets wordt geraakt of ergens zelf mee associeert, begrijp ik.
Ik heb zelf een naar gevoel bij de kleur oranje en een beugel maakt (bij mij) een serieus jeugtrauma los.... wat ben ik daarmee gepest... voor anderen is dat volledig irrationeel.
Ik kan echt niet verwachten dat anderen mij daarin willen/moeten volgen door zeg de kleur oranje en orthodontisten te verbieden, of die anders te gaan noemen, in te kleuren of te verpakken.
Zeggen dat mijn gevoel niet te vergelijken is met een andermans gevoel, is dan mijn bestaan bewust willen negeren. Ik ontken ook nergens dat iemand een naar gevoel heeft.
Wanneer iemand gevoelsmatig getriggerd door "iets" dat niet (noch, meer) realistisch is laat staan bestaat, is dat toch echt een eigen probleem. Zwarte Piet is geen persoon, het is een spookjesfiguur net als de Kerstman, Sneeuwwitje of Zeus.
Je kan (dan) blijven hangen in je probleem door vast te houden aan je zienswijze of pogen je feitelijke probleem onder ogen te zien en een nieuwe aanpak te volgen. Pyschologie 101.
Wat hebben mensen er aan dat Zwarte Piet voortaan Piet wordt genoemd en hem groen gaan schilderen terwijl de figuur in alle inlandse historie voor altijd als Zwarte Piet is/wordt bestempeld.
Voor die aanpassing is denk ik maar weinig draagvlak te vinden.quote:Op zondag 9 oktober 2016 12:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Aanpassing op wat? Schmink? Kleding? Pruik?
Wat de meesten hier niet willen begrijpen is dat de antipieten alleen stoppen als het karakter totaal verdwijnt uit het feest. Weg. Niets van over.
Een handreiking naar stroopwafelpieten en regenboogpieten is niet voldoende om de discussie te stoppen.
De witmens heeft zich maar te schikken naar het geschreeuw van die gasten. Dat is het enige wat gaat helpen. Maar is luisteren naar verkapt racisme en geweld, dus helemaal geen optie.
Zoek even op de standpunten van die gasten en filmjes waar ze aan het woord zijn. Alles moet weg wat maar enigszins hun doet 'herinneren' aan de 'slavernij'.quote:Op zondag 9 oktober 2016 12:23 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Volgens mij als de kleur verandert wordt blijven er niet heel veel tegenstanders over, het argument vervalt dan ook. Wedervraag is dan ook, waarom niet veranderen.
Het heeft zelfs geleid tot de oprichting van een blanken hatende racistische partij genaamd DENK.quote:Op zondag 9 oktober 2016 04:36 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Ik ben er niet van overtuigd dat dat zo zal zijn. Voorlopig lijkt de intolerantie alleen maar toegenomen, onder invloed van de discussie.
'Die gasten' zijn helemaal niet interessant voor deze discussie. Integendeel, ik denk dat ze meer schade aan de discussie hebben berokkend dan iets constructiefs hebben opgeleverd. Het gaat gewoon om een redelijke oplossing voor een situatie die je niet wil hebben, ook niet internationaal.quote:Op zondag 9 oktober 2016 12:27 schreef Red_85 het volgende:
Zoek even op de standpunten van die gasten en filmjes waar ze aan het woord zijn. Alles moet weg wat maar enigszins hun doet 'herinneren' aan de 'slavernij'.
Van schoenen tot pruik, alles. Dus nee, er zullen er heel weinig verdwijnen.
Je kan je wel afvragen waarom er internationaal nooit een probleem van is gemaakt, tientallen jaren heeft er geen haan naar gekraaid, totdat een of andere halfgare kunstenaar er ineens moeite mee had. Ineens raakte alles in een stroomversnelling en werd Nederland in sommige Amerikaanse persberichten zelfs beschuldigd van racisme en weet ik niet wat allemaal.quote:Op zondag 9 oktober 2016 12:47 schreef truthortruth het volgende:
[..]
'Die gasten' zijn helemaal niet interessant voor deze discussie. Integendeel, ik denk dat ze meer schade aan de discussie hebben berokkend dan iets constructiefs hebben opgeleverd. Het gaat gewoon om een redelijke oplossing voor een situatie die je niet wil hebben, ook niet internationaal.
Hoe de discussie is gevoerd is natuurlijk ook belachelijk. En er wordt internationaal ook bijna geen probleem van gemaakt afgezien van dat VN subsidiegroepje. Toch heb ik van verschillende kanten buiten dat groepje ook gehoord dat mensen van buitenaf er raar tegen aan kijken en ik snap dat wel.quote:Op zondag 9 oktober 2016 12:53 schreef Hathor het volgende:
Je kan je wel afvragen waarom er internationaal nooit een probleem van is gemaakt, tientallen jaren heeft er geen haan naar gekraaid, totdat een of andere halfgare kunstenaar er ineens moeite mee had. Ineens raakte alles in een stroomversnelling en werd Nederland in sommige Amerikaanse persberichten zelfs beschuldigd van racisme en weet ik niet wat allemaal.
omdat er tientallen jaren geen haan naar gekraaid heeft, het is pas echt een dingetje geworden vanaf het moment hele volksstammen aan racisten en randdebielen het voor Piet op begonnen te nemen!quote:Op zondag 9 oktober 2016 12:53 schreef Hathor het volgende:
[..]
Je kan je wel afvragen waarom er internationaal nooit een probleem van is gemaakt, tientallen jaren heeft er geen haan naar gekraaid, totdat een of andere halfgare kunstenaar er ineens moeite mee had. Ineens raakte alles in een stroomversnelling en werd Nederland in sommige Amerikaanse persberichten zelfs beschuldigd van racisme en weet ik niet wat allemaal.
Dan ligt de pers er eigenlijk ten grondslag aan dat het zo uit de hand gelopen is, die hebben het veel groter gemaakt dan nodig was.quote:Op zondag 9 oktober 2016 12:56 schreef sp3c het volgende:
[..]
omdat er tientallen jaren geen haan naar gekraaid heeft, het is pas echt een dingetje geworden vanaf het moment hele volksstammen aan racisten en randdebielen het voor Piet op begonnen te nemen!
met zulke vrienden heb je geen halfgare kunstenaars meer nodig
onder andere ja maar het is toch vooral de toon waarop voor en tegenstanders de discussie voeren dat het zo uit de hand is gelopenquote:Op zondag 9 oktober 2016 12:58 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dan ligt de pers er eigenlijk ten grondslag aan dat het zo uit de hand gelopen is, die hebben het veel groter gemaakt dan nodig was.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |