quote:Daar wordt aan de deur geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn ?
Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.
quote:Anti-Zwarte Piet-activist Jerry Afriyie krijgt van de rechtbank geen straf. Het Openbaar Ministerie eiste twee weken geleden een geldboete van 1500 euro omdat Afriyie zich zou hebben verzet tegen zijn aanhouding en een agent zou hebben mishandeld.
Bij de intocht van Sinterklaas in Gouda in 2014 was er een opstootje. Voor- en tegenstanders van Zwarte Piet verzamelden zich bij het stadhuis waar van de burgemeester niet mocht worden geprotesteerd. De sfeer werd grimmig en de politie pakte 90 voor- en tegenstanders van Zwarte Piet op.
Afriyie is de enige die voor de rechter moest komen, omdat hij zich volgens het OM verzette tegen zijn arrestatie. Maar de rechter vindt dat de politie te hard tegen hem optrad bij zijn aanhouding. De rechter vindt wel dat hij de agent niet had mogen knijpen, maar vindt het gezien de situatie op dat moment begrijpelijk dat hij dat deed.
De rechter vindt dat door de aanhoudingen ook het recht op de vrijheid van meningsuiting onterecht is ingeperkt.
Van mij mag je de TT veranderen (die was niet van mij) maar de uitspraak van de rechter is volkomen terechtquote:Op donderdag 6 oktober 2016 16:34 schreef Perrin het volgende:
(zowel TT als de uitspraak van de rechter)
Ik vind het beschamend hoe ze daar buiten het aangewezen gebied hun mening op nare wijze opdrongen aan de vele kindertjes die daar waren voor een leuke dag.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 16:36 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Van mij mag je de TT veranderen (die was niet van mij) maar de uitspraak van de rechter is volkomen terecht
Kijk nu uit naar de volgende keer.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 16:39 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik vind het beschamend hoe ze daar buiten het aangewezen gebied hun mening op nare wijze opdrongen aan de vele kindertjes die daar waren voor een leuke dag.
Je kan het beschamend vinden maar het is niet strafbaar.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 16:39 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik vind het beschamend hoe ze daar buiten het aangewezen gebied hun mening op nare wijze opdrongen aan de vele kindertjes die daar waren voor een leuke dag.
Blijkbaar, ja. Dit jaar zullen ze vast weer proberen het kinderfeest op zo'n vervelende manier te verstoren, vrees ik.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 16:46 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Je kan het beschamend vinden maar het is niet strafbaar.
Als je geen leven hebt ga je inderdaad een kinderfeest verpesten.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 16:47 schreef Perrin het volgende:
[..]
Blijkbaar, ja. Dit jaar zullen ze vast weer proberen het kinderfeest op zo'n vervelende manier te verstoren, vrees ik.
Laten we er het beste van hopen. Het Surinaams Inspraak Orgaan heeft de gezamenlijke verklaring ook ondertekend, dus wellicht een kentering in de manier van optreden.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 16:47 schreef Perrin het volgende:
[..]
Blijkbaar, ja. Dit jaar zullen ze vast weer proberen het kinderfeest op zo'n vervelende manier te verstoren, vrees ik.
quote:De verklaring is ondertekend door onder meer het Sint Nicolaas Genootschap Nederland, de Stichting Sinterklaasintocht Amsterdam, het Surinaams Inspraak Orgaan, het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland, RTL en de gemeente Maassluis. In die laatste plaats is dit jaar de landelijke intocht van de Sint. De NTR, de omroep van het Sinterklaasjournaal, was wel uitgenodigd, maar deed niet mee aan het overleg.
Niet door alle volkeren maar de volkeren die het niet doen geven er wel de opdracht voor, waaronder de meeste Nederlanders, bijvoorbeeld op het moment dat je een smartphone of kledingstuk koopt.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 05:55 schreef Elzies het volgende:
Neuh. slavernij is nog altijd actueel en wordt door alle volkeren en etniciteiten ter wereld uitgevoerd.
Wat zijn dat voor clubjes? Lobbyclubjes zoals CIDI?quote:Op donderdag 6 oktober 2016 16:53 schreef Kijkertje het volgende:
Surinaams Inspraak Orgaan
...
Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed
Alle clubjes lobbyen en kan je zelf niet even googlen?quote:Op donderdag 6 oktober 2016 17:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat zijn dat voor clubjes? Lobbyclubjes zoals CIDI?
Gelukkig komt de NVU ook naar de intocht, zo heeft de partij aangekondigd. Dat gaat dus helemaal goed komen.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 16:47 schreef Perrin het volgende:
[..]
Die waren niet uitgenodigd bij Asscher, dan krijg je datquote:Op donderdag 6 oktober 2016 17:41 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Gelukkig komt de NVU ook naar de intocht, zo heeft de partij aangekondigd. Dat gaat dus helemaal goed komen.
Ik heb geen zin om het te Duckduckgo'en aangezien de kans groot is dat je enkel een website van het clubje zelf vindt en je daar waarschijnlijk niet wijzer van wordt. Dat is mijn ervaring met dit soort onbekende clubjes. Je ziet dat vaker in Nederland: 1 man tot een paar man die zo'n clubje oprichten, hiermee doen alsof ze veel mensen vertegenwoordigen en die zodoende ineens mee mogen praten. Ik wil simpelweg even weten of dat het een serieus te nemen club is (honderdduizenden leden) of dat het hier weer om zo'n clubjes gaat die een paar leden hebben.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 17:40 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Alle clubjes lobbyen en kan je zelf niet even googlen?
Ik weet dat ook niet maar ik ga ervan uit dat Asscher zich daar wel mee bezig gehouden heeftquote:Op donderdag 6 oktober 2016 17:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik heb geen zin om het te Duckduckgo'en aangezien de kans groot is dat je enkel een website van het clubje zelf vindt en je daar waarschijnlijk niet wijzer van wordt. Dat is mijn ervaring met dit soort onbekende clubjes. Je ziet dat vaker in Nederland: 1 man tot een paar man die zo'n clubje oprichten, hiermee doen alsof ze veel mensen vertegenwoordigen en die zodoende ineens mee mogen praten. Ik wil simpelweg even weten of dat het een serieus te nemen club is (honderdduizenden leden) of dat het hier weer om zo'n clubjes gaat die een paar leden hebben.
Daar ging ik in het verleden ook vanuit bij politici toen ik nog groen achter mijn oren en naïef was, toen bleek het om eenmansclubjes te gaan.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 17:47 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ik weet dat ook niet maar ik ga ervan uit dat Asscher zich daar wel mee bezig gehouden heeft
En toen was je zo teleurgesteld dat je alle vertrouwen in de politiek hebt verlorenquote:Op donderdag 6 oktober 2016 17:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daar ging ik in het verleden ook vanuit bij politici toen ik nog groen achter mijn oren en naïef was, toen bleek het om eenmansclubjes te gaan.
Dit. Vrijheid van meningsuiting is één ding. Door nogal opdringerig gedrag kom je op het punt dat je andermans vrijheid begint aan te tasten.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 16:39 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nee, toen kwam ik erachter hoe het in dit landje werkt.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 17:53 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
En toen was je zo teleurgesteld dat je alle vertrouwen in de politiek hebt verloren![]()
Misschien moet je niet te veel ervan verwachten, dan valt het iig mee
Vertel me alsjeblieft dat ze deze keer niet bezwijken uit angst voor ingegooide ruiten of zo.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 18:06 schreef Dance99Vv het volgende:
Gelukkig heeft het bedrijfsleven uit al die ophef leering getrokken, he Jumbo,Hema AH e.a.
Helaas heb je daarmee een punt, in de bouwsector, de postsector en de thuiszorgsector zit het akelig dicht tegen slavernij aan. Mensen ontslaan en hen vervolgens als schijnzelfstandige laten werken.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 18:10 schreef KingRadler het volgende:
Slavernij bestaat nog altijd in Nederland er zijn genoeg mensen die te weinig zwart krijgen uitbetaald.
Of met behoud van uitkeringquote:Op donderdag 6 oktober 2016 20:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Helaas heb je daarmee een punt, in de bouwsector, de postsector en de thuiszorgsector zit het akelig dicht tegen slavernij aan. Mensen ontslaan en hen vervolgens als schijnzelfstandige laten werken.
OH NOES DENK AAN THE CHILDREN!!!! NOT THE CHILDREN!!!!!quote:Op donderdag 6 oktober 2016 16:39 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja, dat heeft een gemeente in Nederland gedaan. Vuilnismannen ontslaan en hen vervolgens met behoud van uitkering laten werken. Dat komt nog het meest in de buurt van slavernij. Hell, dat is slavernij.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 20:21 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Of met behoud van uitkering(nog goedkoper)
maar zwarte piet ziet er niet precies zo uit als zwarten eruit zienquote:Op donderdag 6 oktober 2016 21:20 schreef alwaysbenice het volgende:
Het komt uit een veel racistischere tijd, het lijkt een beetje op de slavenhandel en...
hij moet er per se uit zien als een stereo type neger (uit die tijd); pikzwart, zwart krul haar, rode lippenstift etc. - niet 'zwart door de schoorsteen'.
Of we het allemaal ooit zo gemeend hebben of niet, maakt niet uit. Het is raar dat ondanks het nare verleden, de dubieuze intentie (van vroeger) we nog steeds per se willen dat ze precies als zwarten eruit zien.
Ik ben trots op het verleden van mijn prachtige land, Nederland, blijf verdomme af van onze cultuur.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 21:20 schreef alwaysbenice het volgende:
Het komt uit een veel racistischere tijd, het lijkt een beetje op de slavenhandel en...
hij moet er per se uit zien als een stereo type neger (uit die tijd); pikzwart, zwart krul haar, rode lippenstift etc. - niet 'zwart door de schoorsteen'.
Of we het allemaal ooit zo gemeend hebben of niet, maakt niet uit. Het is raar dat ondanks het nare verleden, de dubieuze intentie (van vroeger) we nog steeds per se willen dat ze precies als zwarten eruit zien.
Tja, dat is jouw interpretatie, niet de mijne.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 21:20 schreef alwaysbenice het volgende:
Totaal niet mee eens.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 21:20 schreef alwaysbenice het volgende:
Nou.... het zijn mensen die de cultuur maken en dus ook andere meningen en gebruiken toevoegen. Heel normaal .quote:Op donderdag 6 oktober 2016 23:35 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Ik ben trots op het verleden van mijn prachtige land, Nederland, blijf verdomme af van onze cultuur.
Wat was er dan anders in die tijd om die pieten mee te verven, niks dan roet of schoensmeer, en dan vermoed ik dat die schoensmeer in die tijd niet zomaar af te spoelen was?quote:Op donderdag 6 oktober 2016 23:48 schreef Montagui het volgende:
[..]
Tja, dat is jouw interpretatie, niet de mijne.
Ben je nu sarcastisch of...quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 00:25 schreef DrDentz het volgende:
We gaan toch ook niet Holle Bolle Gijs weghalen omdat dikzakken zich aangesproken voelen? Kom nou toch.
De gedachte dat jij er als Zwarte Piet uit zou zien is ronduit angstaanjagend.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 22:59 schreef sp3c het volgende:
[..]
maar zwarte piet ziet er niet precies zo uit als zwarten eruit zien
ik als gekleurde medelander vind dat zelfs een hele gekke, en imo een tikje racistische gedachte ... sterker nog mijn hele bleke broer vind het een hele gekke en in zijn ogen een tikje racistische gedachte dat mensen denken dat hij denkt dat zwarte piet er precies zo als mij uit ziet
hell al zou hij er precies zo uit zien ... hoe is dat erg?
het is niet alsof hij veel dingen verkeerd doet ofzo
Zwarte Piet wordt al jaren aangepast. Van regenboogpiet tot stroopwafel- en roetpieten. Zelfs clownspieten, blanke pieten en een zwarte Sinterklaas passeerde de revue. Winkels hebben de omslag van hun producten aangepast of afbeeldingen van zwarte piet achterwege gelaten.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 22:59 schreef sp3c het volgende:
[..]
maar zwarte piet ziet er niet precies zo uit als zwarten eruit zien
ik als gekleurde medelander vind dat zelfs een hele gekke, en imo een tikje racistische gedachte ... sterker nog mijn hele bleke broer vind het een hele gekke en in zijn ogen een tikje racistische gedachte dat mensen denken dat hij denkt dat zwarte piet er precies zo als mij uit ziet
hell al zou hij er precies zo uit zien ... hoe is dat erg?
het is niet alsof hij veel dingen verkeerd doet ofzo
quote:
Nare mensenquote:
Hahahaha negeren, grappig zeg.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 10:16 schreef WhateverWhatever het volgende:
Geen aandacht meer geven aan de haters en lekker blijven vieren! oftewel Negeren!
ja bedankt man Hansquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 09:53 schreef Elzies het volgende:
[..]
Zwarte Piet wordt al jaren aangepast. Van regenboogpiet tot stroopwafel- en roetpieten. Zelfs clownspieten, blanke pieten en een zwarte Sinterklaas passeerde de revue. Winkels hebben de omslag van hun producten aangepast of afbeeldingen van zwarte piet achterwege gelaten.
wederom bedankt maar wat heeft het met mijn verhaal te makenquote:Dan is er mijnsinziens genoeg aangepast. De anti piet wil de afschaffing van de zwarte piet. Dat wil een ruime meerderheid van Nederlanders niet.
nee het zou hetzelfde zijn als een stel bekeerde moslims er een zout en peperfeest van willen makenquote:Dat is hetzelfde wanneer je van moslims eist dat ze tijdens het Suikerfeest producten van suiker vervangen door andere producten.
Hangt ervan af hoe je de discussie wilt voeren. Gaat het over aanpassing of afschaffing?quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 10:27 schreef sp3c het volgende:
[..]
[..]
[..]
nee het zou hetzelfde zijn als een stel bekeerde moslims er een zout en peperfeest van willen maken
als je die vergelijking per se moet maken that is, hik is niet heel sterk
Voor 2020 is Piet, denk ik, discriminerend. Want zwarten worden uitgesloten voor de rol als Piet.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 21:14 schreef Nielsch het volgende:
Yes! Is het weer begonnen?
Dit jaar vind ik Zwarte Piet maar eens wel racistisch, voor de verandering.
Voor 2017 heb ik nog geen keuze gemaakt.
Noritquote:Op donderdag 6 oktober 2016 23:51 schreef john2406 het volgende:
[..]
Wat was er dan anders in die tijd om die pieten mee te verven, niks dan roet of schoensmeer, en dan vermoed ik dat die schoensmeer in die tijd niet zomaar af te spoelen was?
Cultuur onder vuur.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 11:23 schreef Montagui het volgende:
Petitie aangeboden aan Asscher op 6 oktober ter behoud van Zwarte Piet.
http://cultuurondervuur.n(...)vicepremier-asscher/
Er staan inderdaad stukken en vergelijkingen in waarvan ik denk:quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 11:26 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Cultuur onder vuur.
Het blijft altijd een meewarige vertoning. Mensen die doen alsof Sinterklaas iets essentieels is van de Nederlandse cultuur en dat koste wat kost willen beschermen. Met hun windmolens.
En dan die brief.![]()
Omdat de figuren die dit soort initiatieven runnen 'de Nederlandse cultuur' ophangen aan fucking Sinterklaas. Ik ben wel benieuwd waar dit soort mafklappers nog meer de Nederlandse cultuur in zien. Doorgaans zijn het niet de mensen die buiten Europa zijn geweest. Dat verklaart ook meteen waarom er zo krampachtig mee wordt omgegaan.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 11:53 schreef Montagui het volgende:
[..]
Er staan inderdaad stukken en vergelijkingen in waarvan ik denk:![]()
Aan de andere kant ben ik het met je oneens in de zin dat er niks mis is om 's lands cultuur en tradities hoog te willen houden. Dat gebeurd door alle volkeren op de wereld, dus waarom moet er dan altijd meewarig over worden gedaan als het de Nederlandse cultuur en tradities betreft?
Jij wel dan, waarom ben jij niet buiten Europa gebleven?quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 12:13 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
. Doorgaans zijn het niet de mensen die buiten Europa zijn geweest.
Ja, lekker makkelijk zo. De Nederlandse cultuur is Sinterklaas.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 12:13 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Omdat de figuren die dit soort initiatieven runnen 'de Nederlandse cultuur' ophangen aan fucking Sinterklaas. Ik ben wel benieuwd waar dit soort mafklappers nog meer de Nederlandse cultuur in zien. Doorgaans zijn het niet de mensen die buiten Europa zijn geweest. Dat verklaart ook meteen waarom er zo krampachtig mee wordt omgegaan.
Waarom hoor ik dat soort vage clubjes dan nooit over andere culturele verschijnselen?quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 12:27 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ja, lekker makkelijk zo. De Nederlandse cultuur is Sinterklaas.![]()
Nee, Sinterklaas is "een" onderdeel van de Nederlandse cultuur én tradities. En daarbij voor de Nederlanders (minimaal) net zo belangrijk als bv Keti Koti of het Holi feest voor de Surinamers.
Daar moeten we ook van hen van afblijven:
http://www.starnieuws.com(...)dex/nieuwsitem/29605
(De rant van Sandew Hira tegen het vieren van het Holi feest in de zomer.)
Meten met 2 maten. Van de Nederlanders eisen dat ze hun feest aan moeten passen maar van aanpassing van hun eigen feest mag geen sprake zijn.
Misschien ben jij dan toevallig buiten Europa?quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 12:30 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Waarom hoor ik dat soort vage clubjes dan nooit over andere culturele verschijnselen?
Nee, kinderen die denken dat hun ouders aan de LSD zitten is niet zo`n goed ideequote:Op vrijdag 7 oktober 2016 12:34 schreef polderturk het volgende:
Bedenk een nieuw verhaal voor de kinderen. De Pieten hebben door een regenboog gelopen waardoor ze allerlei kleuren hebben gekregen. De kinderen geloven het gelijk.
Dan kan wat mij betreft de sint ook naar huis gestuurd worden, is ook al oud genoeg, gun de man de rust wel dan!quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 12:34 schreef polderturk het volgende:
Bedenk een nieuw verhaal voor de kinderen. De Pieten hebben door een regenboog gelopen waardoor ze allerlei kleuren hebben gekregen. De kinderen geloven het gelijk.
Wat zet jij jezelf voor schut.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 11:36 schreef Gia het volgende:
Helmond is er gelukkig heel makkelijk in.
En geen Bokito of Quibus die er wat aan kan doen.
Je mist om te schrijven dat jij dat vindt, ik vindt namelijk van niet!quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 12:38 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Wat zet jij jezelf voor schut.
Niet te filmen dit.
Omdat daar geen controverse over is misschien?quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 12:30 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Waarom hoor ik dat soort vage clubjes dan nooit over andere culturele verschijnselen?
Vlaggetjesdag, de Kaasmarkt, rondvaartboten, Windmolens en oude molens, Gouden koets, klompen en klederdracht, Limburgse vlaai, Haagse hopjes, stroopwafels, Bossche bollen, ......quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 12:13 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Omdat de figuren die dit soort initiatieven runnen 'de Nederlandse cultuur' ophangen aan fucking Sinterklaas. Ik ben wel benieuwd waar dit soort mafklappers nog meer de Nederlandse cultuur in zien.
Waarom?quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 12:34 schreef polderturk het volgende:
is die sandew hira ook tegen zwarte piet dan?quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 12:27 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ja, lekker makkelijk zo. De Nederlandse cultuur is Sinterklaas.![]()
Nee, Sinterklaas is "een" onderdeel van de Nederlandse cultuur én tradities. En daarbij voor de Nederlanders (minimaal) net zo belangrijk als bv Keti Koti of het Holi feest voor de Surinamers.
Daar moeten we ook van hen van afblijven:
http://www.starnieuws.com(...)dex/nieuwsitem/29605
(De rant van Sandew Hira tegen het vieren van het Holi feest in de zomer.)
Meten met 2 maten. Van de Nederlanders eisen dat ze hun feest aan moeten passen maar van aanpassing van hun eigen feest mag geen sprake zijn.
Geen idee. Is dat zo?quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 12:49 schreef sp3c het volgende:
[..]
is die sandew hira ook tegen zwarte piet dan?
Zeker! Hij is een van de initiators achter het offensief tegen Zwarte Piet én voor herstelbetalingen.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 12:49 schreef sp3c het volgende:
[..]
is die sandew hira ook tegen zwarte piet dan?
Nou stel men betaald die herstelbetallingen mag Piet dan blijven in zijn huidige vorm?quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 12:53 schreef Montagui het volgende:
[..]
Zeker! Hij is een van de initiators achter het offensief tegen Zwarte Piet én voor herstelbetalingen.
Heb dat al vaker gepost overigens.
Waarom niet. Door de eeuwen heen is het Sinterklaasverhaal constant aangepast. Er is zelfs een heel battalion neger helpers bij gekomen die werken op basis van moderne efficiency principes en gekleed zijn in klederdracht van x eeuwen terug. De Folklore is er al lang uit en tegenwoordig draaid het net als kerst om schaamteloos consumerenquote:
Zit je nu uit te leggen dat racisten dit niet racistisch vinden?quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 12:39 schreef john2406 het volgende:
[..]
Je mist om te schrijven dat jij dat vindt, ik vindt namelijk van niet!
Er zullen er wel meer zo denken als jou maar ook zoals ik!
Vergeet jij niet de VOC en misschien nog dingen ervoor?quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 12:53 schreef Gia het volgende:
[..]
Geen idee. Is dat zo?
Kan het me wel voorstellen, eigenlijk, als je de slavernijperiode in de VS erger vindt dan de holocaust, schort er wel wat aan je intellect.
Nee, natuurlijk niet. Als je eenmaal toegeeft aan die chantage, dan blijven ze ZP misbruiken om steeds meer geld te eisen.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 12:55 schreef john2406 het volgende:
[..]
Nou stel men betaald die herstelbetallingen mag Piet dan blijven in zijn huidige vorm?
Als ik jou reactie dus zo lees gaat het dus om het geld en niet om Piet.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 13:01 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk niet. Als je eenmaal toegeeft aan die chantage, dan blijven ze ZP misbruiken om steeds meer geld te eisen.
Daarom zijn ze ook niet tevreden met roetveegpieten of anderekleur Pieten, met gaat om dat geld en niet om het vermeende racisme, dat is alleen het middel waarmee wordt gechanteerd.
Haha, het gaat ze alleen om t geld.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 13:01 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk niet. Als je eenmaal toegeeft aan die chantage, dan blijven ze ZP misbruiken om steeds meer geld te eisen.
Daarom zijn ze ook niet tevreden met roetveegpieten of anderekleur Pieten, met gaat om dat geld en niet om het vermeende racisme, dat is alleen het middel waarmee wordt gechanteerd.
Lopen er al rechtzaken tegen Sinterklaas bureau's waarbij schade vergoedingen worden geeist vanwege rascisme?quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 13:01 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 11:36 schreef Gia het volgende:
Helmond is er gelukkig heel makkelijk in. Hier blijven de Pieten gewoon donkerbruin.
ow ok dan heb ik niets gezegdquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 12:53 schreef Montagui het volgende:
[..]
Zeker! Hij is een van de initiators achter het offensief tegen Zwarte Piet én voor herstelbetalingen.
Heb dat al vaker gepost overigens.
nee, de twee hebben eigenlijk niets met elkaar te makenquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 12:55 schreef john2406 het volgende:
[..]
Nou stel men betaald die herstelbetallingen mag Piet dan blijven in zijn huidige vorm?
Natuurlijk wel, je kunt je ook inzetten voor andere uitingen die je op de een of andere wijze kunt linken aan cultuur. Taal, kunst en architectuur om maar wat zijstraten te noemen die redelijk tastbaar zijn. Maar daar horen we ze niet over. Want de Nederlandse cultuur zit in windmolens, stroopwafels en kroketten. Oh ja, en Zwarte Piet natuurlijk.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 12:42 schreef Montagui het volgende:
[..]
Omdat daar geen controverse over is misschien?
Was je dat nog niet opgevallen? De anti-ZP rakkers doen geen enkel compromis en zeggen een volledige afschaffing te willen. Ze weten dondersgoed dat dat niet zal gebeuren, zodat ze kunnen blijven roepen dat het racisme is en dat en passant goodwill is voor de herstelbetalingen.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 13:02 schreef john2406 het volgende:
[..]
Als ik jou reactie dus zo lees gaat het dus om het geld en niet om Piet.
nee in Belgie hebben ze echte problemenquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 13:20 schreef maryen65 het volgende:
In België vieren ze ook sinterklaas, is daar ook zoveel te doen over zwarte piet?
ja das het probleem iddquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 13:19 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Was je dat nog niet opgevallen? De anti-ZP rakkers doen geen enkel compromis en zeggen een volledige afschaffing te willen. Ze weten dondersgoed dat dat niet zal gebeuren, zodat ze kunnen blijven roepen dat het racisme is en dat en passant goodwill is voor de herstelbetalingen.
Het een sluit het ander niet uit. Je kunt die zwarte piet niet zomaar naar de tokkies schuiven.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 13:17 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, je kunt je ook inzetten voor andere uitingen die je op de een of andere wijze kunt linken aan cultuur. Taal, kunst en architectuur om maar wat zijstraten te noemen die redelijk tastbaar zijn. Maar daar horen we ze niet over. Want de Nederlandse cultuur zit in windmolens, stroopwafels en kroketten. Oh ja, en Zwarte Piet natuurlijk.
Nee, voorvechters van 'de Nederlandse cultuur' zijn dit allerminst. Eerder figuren die dat op een dusdanige manier vernauwen dat je je afvraagt of ze überhaupt over hun landsgrenzen kijken.
Jawel, de Zwarte Piet hoort daar tot het door de VN erkende culturele erfgoedquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 13:20 schreef maryen65 het volgende:
In België vieren ze ook sinterklaas, is daar ook zoveel te doen over zwarte piet?
Het is geschiedenis, net als de holocaust. Vreselijk allemaal, maar daar zijn wij, moderne westerlingen, niet verantwoordelijk voor. En ik vind het van de zotte dat mensen met grote tenen en tere zieltjes, maar overal racisme in zien. Jodekoeken, negerzoenen, de schilderingen op de Gouden Koets, Zwarte Piet, jodevet, en noem maar op.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 12:59 schreef john2406 het volgende:
Vergeet jij niet de VOC en misschien nog dingen ervoor?
neequote:Op vrijdag 7 oktober 2016 13:31 schreef Gia het volgende:
[..]
Het is een traditioneel toneelstukje wat werkelijk niets meer te maken heeft met de slavernij, hooguit herinnert aan een verleden wat helaas heeft plaatsgevonden.
quote:Er zijn meer blanke slaven verkocht aan Noord Afrika dan zwarte slaven aan blanke landen!...
Slavernij is niet ras gebonden, alhoewel Amerikanen en donkere mensen in voormalige kolonies nog altijd graag met beschuldigende vingers wijzen naar het blanke ras. Dat is totaal uit kontekst denken en je verstoppen achter het slechte dat je voorvaderen is overkomen. Slavernij is er altijd geweest. Slaven waren niet alleen zwart of blank en ook de slavenhouders waren niet alleen zwart of blank.
In Azié , Poynesië was slavernij gewoon, je was meester en je had slaven, nog ver voor dat ook maar één blanke ooit Azié had betreden.
Slavernij was legaal en bij wet geregeld in Saudie Arabië tot 1961.. 1961!
Er zijn meer blanken als slaaf verkocht aan Noord Afrika dan zwarten naar Amerika zijn gebracht. Dan praten we over de oorspronkelijk 13 staten. Blanken werden nog tientallen jaren gekocht en verkocht in het Ottoman keizerrijk, nadat de slaven (1866) werden bevrijd in Amerika.
lekker belangrijk, het is geen race ofzoquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 13:36 schreef ender_xenocide het volgende:
https://tallsay.com/page/(...)deel-dit-artikel-aub
[..]
Maar wij zeuren er ook niet meer over.....quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 13:38 schreef sp3c het volgende:
[..]
lekker belangrijk, het is geen race ofzo
wat doe je nu net dan?quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 13:38 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Maar wij zeuren er ook niet meer over.....
Ik zeur daar niet richting de handelaars van blanke slaven...quote:
ja nogmaals ... lekker belangrijkquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 13:48 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Ik zeur daar niet richting de handelaars van blanke slaven...
Ik merk op dat er van alle rassen velen als slaaf zijn geweest in het verleden; elk ras heeft boter op zijn hoofd.
Oftewel niet zeuren en gewoon lekker genieten van een kinderfeest.
Daarbij wil ik absoluut niet ontkennen dat er racisme zou zijn, maar zwarte piet in mijn ogen niet.
Dat ook maar los daarvan, de meeste autochtone ('blanke') Nederlanders hun voorouders hadden geen slaaf maar waren arme sloebers. Het gewone volk heeft geen voordeel gehaald uit de slavernij, het heeft echter wel erg veel betaald voor de integratie en het opvangen van al die Surinamers, Antillianen, Marokkanen en Turken die het niet zo goed deden. Met name de Antillen maakten er een potje van, ze hadden op dat eilandje het beleid om alle probleemjongeren op het vliegtuig naar Nederland te zetten zodat zij ervan af waren omdat wij zo gek waren dat wij het wel zouden oplossen. Dat is de reden dat de Antillianen nog veel meer voorkomen in de criminaliteitsstatistieken (per 1000) dan de Marokkanen en dat een veel groter deel van hen met de geestelijke gezondheidszorg in aanraking komt.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 13:48 schreef ender_xenocide het volgende:
Ik zeur daar niet richting de handelaars van blanke slaven...
Ik merk op dat er van alle rassen velen als slaaf zijn geweest in het verleden; elk ras heeft boter op zijn hoofd.
"Kontekst" doet pijn aan mijn ogen maar dat terzijde.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 13:36 schreef ender_xenocide het volgende:
Er zijn meer blanke slaven verkocht aan Noord Afrika dan zwarte slaven aan blanke landen!...
Slavernij is niet ras gebonden, alhoewel Amerikanen en donkere mensen in voormalige kolonies nog altijd graag met beschuldigende vingers wijzen naar het blanke ras. Dat is totaal uit kontekst denken en je verstoppen achter het slechte dat je voorvaderen is overkomen. Slavernij is er altijd geweest. Slaven waren niet alleen zwart of blank en ook de slavenhouders waren niet alleen zwart of blank.
In Azié , Poynesië was slavernij gewoon, je was meester en je had slaven, nog ver voor dat ook maar één blanke ooit Azié had betreden.
Slavernij was legaal en bij wet geregeld in Saudie Arabië tot 1961.. 1961!
Er zijn meer blanken als slaaf verkocht aan Noord Afrika dan zwarten naar Amerika zijn gebracht. Dan praten we over de oorspronkelijk 13 staten. Blanken werden nog tientallen jaren gekocht en verkocht in het Ottoman keizerrijk, nadat de slaven (1866) werden bevrijd in Amerika.
Klopt.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 13:19 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Was je dat nog niet opgevallen? De anti-ZP rakkers doen geen enkel compromis en zeggen een volledige afschaffing te willen. Ze weten dondersgoed dat dat niet zal gebeuren, zodat ze kunnen blijven roepen dat het racisme is en dat en passant goodwill is voor de herstelbetalingen.
http://www.volkskrant.nl/(...)warte-piet~a4389933/quote:'Ik ga door met protesteren tot het einde van Zwarte Piet'
Ik constateer alleen een wat bijzonder fenomeen. Vraag de mensen die tegen het verdwijnen van zwarte piet zijn eens wat 'Nederland' nog meer voor hen inhoudt en je krijgt een vrij oppervlakkig antwoord. Iets met kroketten, stroopwafels en drop. Tja.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 13:24 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het een sluit het ander niet uit. Je kunt die zwarte piet niet zomaar naar de tokkies schuiven.
Klopt allemaal. God zelf keurt slavernij ook helemaal goed in de Bijbel. Je mag ze weliswaar niet doodslaan, want dan verdien je straf, maar als ze na een dag of twee nog blijken te leven is er niets aan de hand ( Exodus 21:20-21 ) Met dank aan onze Joods/ Christelijke cultuurquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 13:36 schreef ender_xenocide het volgende:
https://tallsay.com/page/(...)deel-dit-artikel-aub
[..]
Wees dan eerlijk en verdiep je in de diverse ontstaansgeschiedenissen van Zwarte Piet. In geen enkel verhaal wordt hij opgevoerd als zijnde de slaaf van Sinterklaas. Zo je wil kan in je in hem een bevrijde slaaf zien (1 van die verhalen). Maar in die zin zou je het Sinterklaasfeest juist eerder op kunnen vatten als het feest van de afschaffing van de slavernij! Bijkomende voordeel hiermee is ook dat de anti-Pieten dan meteen hun gewenste nationale herdenkingsmoment tegen de slavernij hebben, en wel op 5 december. Iedereen happy!quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 16:32 schreef Kijkertje het volgende:
Wees dan eerlijk en vertel de kinderen waarom Zwarte Piet zwart is: hij was een slaaf.
Het is een prima argument om het hele "alleen blanken kunnen racistisch zijn" uitspraakje onderuit te halen natuurlijkquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 13:42 schreef sp3c het volgende:
het is sowieso een gek argument
nazaten van slaven mogen niet klagen omdat de negers die ze aan de blanken verkochten ook blanke slaven gekocht hebben .,. ik bedoel ... whut ...
Ik heb me erin verdiept en Schenkman is geen god. Wel is onze huidige Zwarte Piet gebaseerd op zijn creatie. Oorspronkelijk had Sinterklaas helemaal geen zwart knechtje dus waarom zouden we die koste wat kost dan moeten behoudenquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 16:56 schreef Montagui het volgende:
[..]
Wees dan eerlijk en verdiep je in de diverse ontstaansgeschiedenissen van Zwarte Piet. In geen enkel verhaal wordt hij opgevoerd als zijnde de slaaf van Sinterklaas. Zo je wil kan in je in hem een bevrijde slaaf zien (1 van die verhalen). Maar in die zin zou je het Sinterklaasfeest juist eerder op kunnen vatten als het feest van de afschaffing van de slavernij! Bijkomende voordeel hiermee is ook dat de anti-Pieten dan meteen hun gewenste nationale herdenkingsmoment tegen de slavernij hebben, en wel op 5 december. Iedereen happy!![]()
![]()
Daarbij moest Schenkman, blijkbaar de god van de anti-Pieten, zelfs helemaal niets van slavernij hebben. Zou hij Zwarte Piet dan gecreëerd hebben als de slaaf van de Sint? Lijkt me niet logisch. Als knecht van de Sint? Waarom niet? Niks mis met knecht zijn van iemand. Is een doodnormale job.
Het karakter Zwarte Piet zelf heeft dan ook niets met racisme, slavernij of discriminatie te maken. Hoe hard de anti-Pieten dat ook graag willen.
Maar iedereen staat het uiteraard vrij om hun zeker- en onzekerheden te projecteren op Zwarte Piet en in hem te willen zien zoals zijzelf hem willen zien. Uiteindelijk is die projectie een puur subjectieve interpretatie gebaseerd op vooral onjuiste aannames.
dat andere mensen ook waardeloze argumenten gebruiken maakt dit niet prima natuurlijk, het blijft compleet waardeloos ook als je de genoemde stelling onderuit wilt halen slaat het echt totaal nergens op, sterker nog je geeft alleen maar aan dat de zwartjens een stuk minder racistisch zijn geweest omdat ze ook aan blanke slaven dedenquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 16:57 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Het is een prima argument om het hele "alleen blanken kunnen racistisch zijn" uitspraakje onderuit te halen natuurlijk
Dan moet je nog verder terug naar de basis van alle tradities zoals deze over de hele wereld en bij alle volkeren voorkomt, de eeuwige strijd tussen licht en donker, goed en kwaad, wit en zwart, wat zich dan vertaald bij Sinterklaas naar de goedheiligman en de boeman. Er zijn legio voorbeelden/voorlopers (met name in Europa). Maar dat is voor de massa te abstract.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 17:15 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ik heb me erin verdiept en Schenkman is geen god. Wel is onze huidige Zwarte Piet gebaseerd op zijn creatie. Oorspronkelijk had Sinterklaas helemaal geen zwart knechtje dus waarom zouden we die koste wat kost dan moeten behouden
Natuurlijk niet!quote:[b]Op vrijdag 7 oktober 2016 16:32 schreef Kijkertje
Dat onze Zwarte Piet zwart zou zijn omdat hij via de schoorsteen huizen binnenkomt is erbij verzonnen om het echte verhaal (en dus ook onze cultuur) te verdoezelen. Wees dan eerlijk en vertel de kinderen waarom Zwarte Piet zwart is: hij was een slaaf. Of pas het verhaal aan zoals dus al eerder gebeurd is in het verleden.
Vreselijk, maar dit topic gaat over Zwarte Piet. Niet over Nederland tijdens de slavernij.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 16:58 schreef Kijkertje het volgende:
Over herstelbetalingen gesproken:
Na afschaffing van de slavernij in Nederland kregen de slavenhouders van de regering driehonderd gulden per slaaf als compensatie voor hun verlies. Hierdoor maakten de Nederlanders nog eens extra jacht op weglopers om zoveel mogelijk vergoeding te krijgen.
De slaven waren na afschaffing van de slavernij verplicht zich tien jaar als contractarbeider te verhuren aan hun voormalige eigenaar. Dit werd de ‘periode van staatstoezicht’ genoemd. De voormalige eigenaar had echter geen verplichting meer om voor zijn ‘werknemer’ en zijn gezin te zorgen. Zo verslechterden de omstandigheden van de Afrikanen. Velen gaven er de voorkeur aan de periode van staatstoezicht te ontduiken om, ondanks het harde bestaan, als vrij mens te leven.
![]()
Slavernij – Suriname & Curaçao
Het verhaal is niet aangepast, er os geen enkele bron beschikbaar die aangeeft dat piet ooit de slaaf van sinterklaas is geweestquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 18:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Natuurlijk niet!
Je wilt toch niet dat er een vroegere slaaf wordt uitgebeeld! Daarom is het verhaal aangepast. En nu zeg jij dat wel wel moeten vasthouden aan het "zwarte piet is een slaaf' verhaal.
Wat wil je nou?
Ik heb je argumenten al eens eerder gelezen en vind het nogal vergezocht dat Schenkman daar zijn inspiratie vandaan haalde. Dat hij geen voorstander van slavernij was zegt niets, negers als slaven (knechten) was heel normaal en dus veel voor de hand liggender dan het zwart/wit argument.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 17:58 schreef Montagui het volgende:
[..]
Dan moet je nog verder terug naar de basis van alle tradities zoals deze over de hele wereld en bij alle volkeren voorkomt, de eeuwige strijd tussen licht en donker, goed en kwaad, wit en zwart, wat zich dan vertaald bij Sinterklaas naar de goedheiligman en de boeman. Er zijn legio voorbeelden/voorlopers (met name in Europa). Maar dat is voor de massa te abstract.
Het lijkt me in ieder geval eerder dat Schenkman dáár zijn inspiratie voor de donkere knecht heeft opgedaan. Het in ere herstellen van een oertraditie.![]()
Let wel. Ik beweer NIET dat dit de waarheid is. Het is mijn interpretatie, net zoals de anti-Piet activisten Zwarte Piet per sé aan slavernij willen linken. Het grote verschil tussen hen en mij is echter dat ik open sta voor alle interpretaties en iedereen daarin vrij laat terwijl de anti-Pieten alleen HUN interpretatie als de enige juiste beschouwen zonder enige nuance, acceptatie van een andere interpretatie en het ergste van alles, zonder ook maar enige interesse te tonen in die andere ontstaansgeschiedenissen. Nee, ZP = racisme!!!!Right...not!
quote:de deur open en de kinderlievende Bisschop, in eigen persoon kwam, met een choorkap [koorkap] om, met een langen witten baard en een mijter, de kamer binnen. "Pieter me knecht" was in zijn gevolg, een kroesharige neger, die, bij de familie Arata, geen "gard" onder den arm droeg, maar, in tegendeel, een ruimen korf, waar allerlei elegante prezentjens [...] gestapeld waren. Terwijl wij dansten, wierp Sint Niklaas van tijd tot tijd ulevellen, chokolaadjens met pistachen, kapittelstokjens, suikererwten, amandelen, rose, wit, licht geel, enz. in den kindercirkel, uit een grooten zijden zak, die hem voor het lijf gebonden was. Hij gaf ons [...] eenige kwalijk geformuleerde zedelessen ten beste, en daarna begiftigde hij ieder onzer met een artikeltjen uit den korf van "Pieter me knecht".
Slaven en knechten zijn wel twee heel verschillende zaken hm? Mijn overgrootvader en diverse stiefvaders van mijn oma hadden zoveel knechten. Alleen blanken trouwens, het genegerte was toen nog schaarsquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 19:16 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dat hij geen voorstander van slavernij was zegt niets, negers als slaven (knechten) was heel normaal en dus veel voor de hand liggender dan het zwart/wit argument.
Ingelijfd en onbetaaldquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 19:20 schreef ems. het volgende:
[..]
Slaven en knechten zijn wel twee heel verschillende zaken hm? Mijn overgrootvader en diverse stiefvaders van mijn oma hadden zoveel knechten. Alleen blanken trouwens, het genegerte was toen nog schaars
En als je dat artikel eens goed leest zie je dat er uiteindelijk veel vraagtekens geplaatst worden. En terecht. Ook het Meerstens instituut bedient zich van aannames. Er is gewoonweg te weinig info om eens en voor altijd eenduidig te verklaren wie en wat Zwarte Piet nou eigenlijk is. Dát blijft ook mijn grootste bezwaar t.o.v. de anti-Piet activisten. Zij beweren die wijsheid wel in pacht te hebben, en alléén zij. Kul.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 19:16 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ik heb je argumenten al eens eerder gelezen en vind het nogal vergezocht dat Schenkman daar zijn inspiratie vandaan haalde. Dat hij geen voorstander van slavernij was zegt niets, negers als slaven (knechten) was heel normaal en dus veel voor de hand liggender dan het zwart/wit argument.
Daar komt nog bij dat uit onderzoek is gebleken dat het idee van het zwarte knechtje al bestond voor hij er een boekje aan wijdde
De oudste bekende naam van Zwarte Piet
[..]
Eerst kregen ze uiteraard centjes. Tijdens de oorlog voedsel, als er genoeg was.quote:
Wat vaststaat is dat Alberdingk Thijm in het dagblad "De Amsterdammer" een strooi-avond beschrijft in 1828 waar hij was uitgenodigd. Het boekje van Schenkman verscheen in 1850.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 19:24 schreef Montagui het volgende:
[..]
En als je dat artikel eens goed leest zie je dat er uiteindelijk veel vraagtekens geplaatst worden. En terecht. Ook het Meerstens instituut bedient zich van aannames. Er is gewoonweg te weinig info om eens en voor altijd eenduidig te verklaren wie en wat Zwarte Piet nou eigenlijk is. Dát blijft ook mijn grootste bezwaar t.o.v. de anti-Piet activisten. Zij beweren die wijsheid wel in pacht te hebben, en alléén zij. Kul.
Overigens zegt mij de term 'Pieter-me-knecht' dat er hier sprake is van een knecht en geen slaaf.
En ik zie niet in waarom een knecht niet zwart kan zijn.
Gewoon om praktische redenen omdat zwarte schmink het best camoufleert, en de Zwarte Pieten niet herkenbaar zijn voor kinderen.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 17:15 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ik heb me erin verdiept en Schenkman is geen god. Wel is onze huidige Zwarte Piet gebaseerd op zijn creatie. Oorspronkelijk had Sinterklaas helemaal geen zwart knechtje dus waarom zouden we die koste wat kost dan moeten behouden
Om 'praktische' redenen is nu een argument maar dat is niet waarom men het oorspronkelijk deed.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 19:33 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Gewoon om praktische redenen omdat zwarte schmink het best camoufleert, en de Zwarte Pieten niet herkenbaar zijn voor kinderen.
Mijn oom was vroeger Zwarte piet. Wist ik niet. Omdat-ie zwart was he?
Ik zou niet weten waarom men het oorspronkelijk deed.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 19:36 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Om 'praktische' redenen is nu een argument maar dat is niet waarom men het oorspronkelijk deed.
quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 19:40 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom men het oorspronkelijk deed.
Ik weet allleen dat ik in een dorp woon, waar iedereen iedereen kent, dus kindjes herkennen ook een ongeschminkte Piet.
Zo van "owh, dat is de badmeester, owh dat is de badmintontrainer, owh dat is de bakker, etc. etc.
Daarom heb ik waarschijnlijk ook nooit stilgestaan bij racisme of geen racisme.
Kon gewoon niet anders.
Met blauwe schmink herken je iemand ook beter. Gele ook.
Edit Dat durf ik niet te zeggen, wat je zegt van die blauwe schmink. Want die schmink van mijn oom was echt pikzwart.
Ik weet ook wel dat niemand zich meer afvroeg waarom Zwarte Piet zwart is en hooguit dacht dat dat kwam door de capriolen in de schoorsteen.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 19:40 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom men het oorspronkelijk deed.
Ik weet allleen dat ik in een dorp woon, waar iedereen iedereen kent, dus kindjes herkennen ook een ongeschminkte Piet.
Zo van "owh, dat is de badmeester, owh dat is de badmintontrainer, owh dat is de bakker, etc. etc.
Daarom heb ik waarschijnlijk ook nooit stilgestaan bij racisme of geen racisme.
Kon gewoon niet anders.
Met blauwe schmink herken je iemand ook beter. Gele ook.
Kan ik wel.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 19:50 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ik weet ook wel dat niemand zich meer afvroeg waarom Zwarte Piet zwart is en hooguit dacht dat dat kwam door de capriolen in de schoorsteen.
Ik weet ook wel dat de meeste mensen dit feest vieren zonder enige racistische bedoelingen.
Dat soort feitjes zijn we gewoon vergeten en willen we liever niet aan herinnerd worden.
Maar als je je ook maar enigszins kunt inleven in de geschiedenis van de mensen die uit onze voormalige kolonien afkomstig zijn kan je je ook voorstellen dat dit feest niet voor alle kinderen even leuk is en dat ieder jaar weer.
Ik geloof je echt welquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 19:59 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Kan ik wel.
Maar bij mij heeft "zwart"nooit getriggerd "slaaf."
"Zwart" heeft bij mij altijd getriggerd "onherkenbaar."
Ik heb Zwarte Piet of Piet ook nooit gezien als een negroïde persoon. Geloof het of niet.
Voor mij was het gewoon "Zwarte Piet"als unicum en niet een ras.
Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.
Net als er van de Kerstman maar één is, zeg maar.
Er zijn ook genoeg negroide mensen die wel met veel plezier Sinterklaas (en Zwarte Piet) vieren en niet snappen waarom bepaalde mensen er zo'n probleem van maken.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 20:05 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ik geloof je echt wel![]()
Geloof jij dat negroide mensen dat wel als zodanig ervaren nu je er meer van weet? En wat kunnen we daaraan doen?
Ja die zijn er ookquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 20:09 schreef Physsic het volgende:
[..]
Er zijn ook genoeg negroide mensen die wel met veel plezier Sinterklaas (en Zwarte Piet) vieren en niet snappen waarom bepaalde mensen er zo'n probleem van maken.
Wat ook vast staat zijn de vele soorten helpers van de Sint, of voorgangers van Zwarte Piet (ofwel Zwarte Peter, synoniem voor Duivel), door de eeuwen heen:quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 19:30 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Wat vaststaat is dat Alberdingk Thijm in het dagblad "De Amsterdammer" een strooi-avond beschrijft in 1828 waar hij was uitgenodigd. Het boekje van Schenkman verscheen in 1850.
quote:12) En als laatste iets over het vermeende racisme in Zwarte Piet:
Er zijn bij Zwarte Piet – zoals ik het zie – minstens drie lagen te ontdekken: de heidense natuurgeest die sterke connotaties met de dodencultus heeft, vervolgens de Christelijke duivel die ‘geknecht’ is door de bisschop en zo voor het ‘goede’ gebruikt kan worden en ten derde toch ook associaties met de donkere slaven uit de koloniale 19e eeuw.
Die laatste laag is een erfenis waar we maar mee te dealen hebben, maar niet weg te poetsen valt door de Piet om zeep te helpen. Racisme zit niet in de zwarte piet, maar in onderscheid maken vanuit dualiteit ipv polariteit. Zwarte Piet is een amalgaam van invloeden, maar hij is vooral zichzelf. Ik hoop van ganser harte dat onze piet niet zal verwateren tot commerciële halfzachte kerstelf, maar zal uitkristalliseren tot het beste wat de Piet door de tijden heen te bieden had. Mijn verlanglijst voor de piet van de toekomst. Uiterlijk: zwart, mogelijk gehoornd en de rest is bijzaak. Karakter: spannend, levenslustig en een tikkie ondeugend!
Yep. Probleem van Zwarte Piet is meer het uiting geven aan een ongedefinieerd en verongelijkt gevoel dat je bent achtergesteld vanwege wat dan ook.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 20:09 schreef Physsic het volgende:
[..]
Er zijn ook genoeg negroide mensen die wel met veel plezier Sinterklaas (en Zwarte Piet) vieren en niet snappen waarom bepaalde mensen er zo'n probleem van maken.
Dat geloof ik, maar m.i. ligt dat dan meer aan de mens zelf dan aan Zwarte Piet. Het is maar hoe je e.e.a. interpreteert en hoe je opgevoed wordt.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 20:05 schreef Kijkertje het volgende:
Geloof jij dat negroide mensen dat wel als zodanig ervaren nu je er meer van weet? En wat kunnen we daaraan doen?
Spierwit geschminkte Pieten en Zwarte Pieten.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 20:05 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ik geloof je echt wel![]()
Kijk jij kan tenminste constructief meedenkenquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 20:28 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Spierwit geschminkte Pieten en Zwarte Pieten.
Pieten met verschillende kapsels. Dus ook steil haar.
Geen oorbellen meer.
Ja, maar dat is gelukkig niet strafbaar, enkel hoogst vervelend.quote:
Het is een kwestie dat donkere mensen toch altijd op hun hoede moeten zijn hoe blanke mensen hen bekijken . De figuur Piet wordt als een imitatie ervaren van iemands eigen donkere gezichten of die van hun afkomst . Dat is al een reden om niet zo in feeststemming te raken.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 20:27 schreef Montagui het volgende:
[..]
Dat geloof ik, maar m.i. ligt dat dan meer aan de mens zelf dan aan Zwarte Piet. Het is maar hoe je e.e.a. interpreteert en hoe je opgevoed wordt.
Ik zie dat wel, maar zie jij dan donkere mensen jouw dogma en feestvreugde niet kunnen delen en het een en ander rondom zp discriminerend vinden .quote:Kunnen zij ook geloven dat ik als traditionalist het tamelijk vervelend vind dat mijn feest geassocieerd wordt met racisme en slavernij terwijl daar vanuit de traditionele insteek geen sprake van is?
Ja... het moet dus ook van jouw kant komen.quote:Het kan niet zo zijn dat 1 interpretatie prevaleert wanneer er geen consensus is over de juiste interpretatie. Ofwel, inleven in elkaars wereld moet wel van 2 kanten komen.
Dat kan ik ook hoor, ik heb er alleen geen zin in omdat ik van mening ben dat Zwarte Piet gewoon moet blijven zoals die is zolang het volk geen behoefte heeft aan een verandering. Dat volk bestaat uit alle segmenten naar evenredigheid, niet uit een paar gefrustreerde mensen die ons geld uit de zak willen kloppen omdat ze geen succes hebben gemaakt van hun eigen leven. Nu leef ik oprecht met iedereen mee die het tegen zit maar wij hoeven het niet te faciliteren dat ze de schuld leggen bij hun overoveroveroveroveroveroveroverovergrootvader die misschien een slaaf was. Ik vermoed dat ik in mijn stamboom ook wel een flink aantal sloebers (boeren, fabrieksarbeiders...) tegenkom, en een aantal mensen die het juist erg goed hadden. Net als hen.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 20:33 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Kijk jij kan tenminste constructief meedenken
Dat valt in Nederland heel erg mee. Ik zal niet tegenspreken dat er hier discriminatie plaatsvindt, zoals overal in de wereld, maar dat is natuurlijk niet alleen gekoppeld aan het ras, het is ook gekoppeld aan o.a. het uiterlijk, het al dan niet dik zijn, je kleding en kapsel, je baan/opleidingsniveau, je inkomen en vermogen, de wijk waarin je woont, het al dan niet gehandicapt zijn, de muziek waar je naar luistert...quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 20:49 schreef Bluesdude het volgende:
Het is een kwestie dat donkere mensen toch altijd op hun hoede moeten zijn hoe blanke mensen hen bekijken
Zeer zeldzamen incidenten. Big deal dat dat eens een keer gebeurt, je weet dat het niets persoonlijk is.quote:Dan heb je je die zgn grapjes rond de sinttijd over zwarte piet gericht aan donkere mensen.
En kleine kinderen die donkere mensen naroepen op straat.
Bedoeld of niet, de donkergekleurde knechten stonden er wel in op de plaatjes. Het doet er verder weinig toe, het gaat erom dat dit in verloop van tijd een traditie is geworden die geen racistische grondslag had.quote:btw dat gedoe met een duivel als knecht en met donkere huid is nooit zo traditie geweest in Nederland. Eeuwenlang had hij geen knecht in Nederland.
Wie stelt dat ZP perse een donkere huid moet hebben omdat hij 'het kwaad' moet symboliseren, beseft niet goed dat hij racistisch bezig is.
Ik ken de boekjes van Schenkman en zo had hij het niet bedoeld.
Het weglaten van de oorbellen en de rode lippen zoals dat wel eens als voorstel (of eigenlijk als 'de eerste stap') wordt genoemd, bijvoorbeeld bij de komende Sinterklaasintocht in Den Haag, vind ik niet echt een goede keus.. Grote oorbellen en vuurrode lippen vind ik juist iets heel afwijkends hebben, net zoals een clown ook vaak grote rode lippen heeft. Door afwijkende kenmerken zien kinderen Sinterklaas en Zwarte Piet, maar ook clowns, kabouter Plop, etc. niet als mens maar eerder als een figuur (maar dan wel een figuur dat écht bestaat natuurlijkquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 20:28 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Spierwit geschminkte Pieten en Zwarte Pieten.
Pieten met verschillende kapsels. Dus ook steil haar.
Geen oorbellen meer.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |