abonnement Unibet Coolblue
  zondag 11 september 2016 @ 13:26:22 #1
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_165244944
Het Grote Libertarisme Topic

Waar je over het Libertarisme kunt discussiëren. Naar aanleiding van vele topics die veranderen in Libertarisme discussies lijkt me dit een ideaal topic om over zaken te praten waar Libertariërs en Statisten van mening verschillen. Of zoals sommige FOK-Logica. 'Being libertarian: preaching peace, liberty and prosperity and people still think you're worse than Hitler.'
Laten we het wel zoveel mogelijk inhoudelijk houden in plaats van ad hominem te reageren.

Vorige delen: klik op de pijltjes naast de TT.

Libertarisme

Het libertarisme is een politieke filosofie die staat voor zowel persoonlijke als economische vrijheid. Geen overheidsverbod op het gebruik van genotmiddelen, zo min mogelijk beperkingen op de vrijheid van meningsuiting (behalve bij bedreiging) en de economie en de staat volledig gescheiden net zoals er een scheiding is tussen staat en kerk.

Libertarisme betekent niet hetzelfde als 'geen overheid', of 'geen regels'.
Er is een verschil tussen anarcho-kapitalisme en minarchisme (twee stromingen binnen het libertarisme).

quote:
Anarcho-capitalism advocates abolishing the state. Minarchism has been variously defined by sources. In the strictest sense, it is the political philosophy which maintains that the state is necessary and that its only legitimate function is the protection of individuals from aggression, theft, breach of contract, and fraud, and the only legitimate governmental institutions are the military, police, and courts. In the broadest sense, it also includes fire departments, prisons, the executive, and legislatures as legitimate government functions.[4][5][6] Minarchist states are called night watchman states.
bron

Overige links:

Wat is libertarisme?

Veelgestelde vragen over Libertarisme

Murray Rothbards boek For A New Liberty - A New Libertarian Manifesto is een aanrader om meer te weten te komen over de libertarische visie. Dit boek is gratis online beschikbaar op de website van het Ludwig von Mises Institute.


  zondag 11 september 2016 @ 13:35:11 #2
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_165245162
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2016 11:49 schreef Paper_Tiger het volgende:
Als ik een boek koop krijgt hij zijn deel. Als ik een lp of cd koop ook. Als ik het boek weggeef als ik het uitheb niet. Hetzelfde geldt voor een muziekdrager.
Zodra ik dat boek heb gekocht is het van mij en mag ik het weggeven of wederverkopen.
Okay okay, maar je draait om het begrip auteursrecht heen. Wat jij benoemt is eerder een vorm van eigendomsrecht gebaseerd op transactie.

Het punt is dat het intellectueel eigendom bij de auteur hoort te blijven. Omdat jij een boek koopt, betekent dat niet dat je ineens jezelf ook de auteur van het boek kunt noemen, daar geeft een aankoop je geen recht toe.

Auteursrecht omvat meer dan een idee, het omvat ook een regulatie tegen (identiteits)fraude, een catalogus waarin auteurs geregistreerd worden en uiteindelijk ook een verzekering voor een auteur dat zijn arbeid ook juist gecompenseerd wordt.
  zondag 11 september 2016 @ 13:38:21 #3
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165245217
Als je een boek koopt ben je de eigenaar van het boek, maar niet van de tekst, die mag niet bv niet vertalen en de vertaalde tekst doorverkopen aan een uitgeverij (zonder explicite toestemming van de auteursrechthebbende)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 11 september 2016 @ 17:30:00 #4
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165249936
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2016 13:35 schreef Belabor het volgende:

[..]

Okay okay, maar je draait om het begrip auteursrecht heen. Wat jij benoemt is eerder een vorm van eigendomsrecht gebaseerd op transactie.

Het punt is dat het intellectueel eigendom bij de auteur hoort te blijven. Omdat jij een boek koopt, betekent dat niet dat je ineens jezelf ook de auteur van het boek kunt noemen, daar geeft een aankoop je geen recht toe.

Auteursrecht omvat meer dan een idee, het omvat ook een regulatie tegen (identiteits)fraude, een catalogus waarin auteurs geregistreerd worden en uiteindelijk ook een verzekering voor een auteur dat zijn arbeid ook juist gecompenseerd wordt.
Dat ben ik met je eens maar niet iedereen hoeft dat boek te kopen. Delen mag gewoon wel en moet ook kunnen.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_165269629
quote:
1s.gif Op zondag 11 september 2016 17:30 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens maar niet iedereen hoeft dat boek te kopen. Delen mag gewoon wel en moet ook kunnen.
Maar als we kijken naar het oorspronkelijke onderwerp waarop deze discussie gestart werd (patenten op medicijnen) dan zit is het grote probleem juist het patent zelf, niet het doorverkopen van het product. Medicijnen worden niet door ontwikkeld omdat het bereik ervan niet interessant genoeg zou zijn (zeldzame ziektes) of omdat ze op dat moment nog niet voldoende opleveren (door ontwikkelen van antibiotica bijv.). Wat vind jij dan dat hiervoor moet gebeuren?
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_165269701
Zal het bestuur van de LP vandaag alweer een paar goede milieuboetes uitgeschreven hebben in Groningen?
pi_165269862
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2016 12:56 schreef Kaas- het volgende:
Zal het bestuur van de LP vandaag alweer een paar goede milieuboetes uitgeschreven hebben in Groningen?
:D
  maandag 12 september 2016 @ 14:16:39 #8
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165271260
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2016 12:53 schreef keste010 het volgende:

[..]

Maar als we kijken naar het oorspronkelijke onderwerp waarop deze discussie gestart werd (patenten op medicijnen) dan zit is het grote probleem juist het patent zelf, niet het doorverkopen van het product. Medicijnen worden niet door ontwikkeld omdat het bereik ervan niet interessant genoeg zou zijn (zeldzame ziektes) of omdat ze op dat moment nog niet voldoende opleveren (door ontwikkelen van antibiotica bijv.). Wat vind jij dan dat hiervoor moet gebeuren?
Terug naar de situatie zoals die was voordat we de Amerikaanse manier van patenteren invoerden. Het liefste helemaal geen patenten.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_165271355
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2016 14:16 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Terug naar de situatie zoals die was voordat we de Amerikaanse manier van patenteren invoerden. Het liefste helemaal geen patenten.
En hoe dan?
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
  maandag 12 september 2016 @ 14:51:51 #10
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165271947
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2016 14:22 schreef keste010 het volgende:

[..]

En hoe dan?
Of alleen het proces patenteren of helemaal geen patenten. Medicijnen open source ontwikkelen.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  maandag 12 september 2016 @ 14:55:16 #11
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_165272026
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2016 14:51 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Of alleen het proces patenteren of helemaal geen patenten. Medicijnen open source ontwikkelen.
Gaat dat niet resulteren in minder medicijnenonderzoek?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  maandag 12 september 2016 @ 15:47:42 #12
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165272891
quote:
15s.gif Op maandag 12 september 2016 14:55 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Gaat dat niet resulteren in minder medicijnenonderzoek?
De geschiedenis van voor de patenten leert ons van juist meer.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  maandag 12 september 2016 @ 15:51:29 #13
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165272936
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2016 15:47 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

De geschiedenis van voor de patenten leert ons van juist meer.
Waarom zou ik als pharma bedrijf miljarden in de ontwikkeling van medicamenten steken als ik geen exclusiviteit heb voor een bepaalde periode?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 12 september 2016 @ 15:52:42 #14
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_165272956
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2016 15:47 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

De geschiedenis van voor de patenten leert ons van juist meer.
Nee. Onder patenten zijn er meer medicijnen gekomen.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  maandag 12 september 2016 @ 15:53:52 #15
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165272977
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2016 14:51 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Of alleen het proces patenteren of helemaal geen patenten. Medicijnen open source ontwikkelen.
Er is geen enkele hindernis medicamenten open source te ontwikkelen anders dan funding. Ik zou zeggen, veel succes met het crowdsourcen van het geld dat je nodig gaat hebben voor onderzoek en toelating
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_165272982
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2016 15:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarom zou ik als pharma bedrijf miljarden in de ontwikkeling van medicamenten steken als ik geen exclusiviteit heb voor een bepaalde periode?
Ligt dat niet eraan hoe rijk je bent en hoe zeer jij onder een ziekte lijdt?
pi_165273013
Neem die ophaal acties kanker hart noem maar op, suiker ook nog trouwens.

Kon verschillende mensen die het hadden, nooit ook maar iemand van zo een stichting er gezien, nou ja voor op te halen wel ja.
Directeuren daar schijnen ook niet voor de mensheid er te werken, meestal wel een riant salaris!
  maandag 12 september 2016 @ 16:14:32 #18
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165273279
quote:
15s.gif Op maandag 12 september 2016 15:52 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Nee. Onder patenten zijn er meer medicijnen gekomen.
Nee. Alleen meer van hetzelfde om een nieuw patent toegewezen te krijgen en uit te melken.

Lees: Against intellectual property van Bodin en Levine uit 2001.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  maandag 12 september 2016 @ 16:35:51 #19
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_165273654
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2016 16:14 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Nee. Alleen meer van hetzelfde om een nieuw patent toegewezen te krijgen en uit te melken.

Lees: Against intellectual property van Bodin en Levine uit 2001.
Nee. Ook medicijnen met (bijvoorbeeld) minder bijwerkingen dan de medicijnen die worden vervangen, zijn de moeite waard. Daarnaast:

quote:
Meanwhile, a wave of innovation is producing expensive new treatments. In 2012 American regulators approved 39 drugs, the largest number since 1996. Cancer treatment, especially, is entering a new era (see article).

[...]

Finer pricing therefore needs to be helped by stronger rules to prevent IP being removed by law, or undermined by illegal trade. That is why, although America leans too far towards the drug companies, it is pushing in the right direction in the TPP. More compulsory licensing is not in the interests of the world’s sick; protection for drugs patents is.

Bron: The Economist
En lees Rothbard over IP-rechten.

quote:
Rothbard has attempted to provide a solution using the concept of conditional
ownership. Rothbard argues that when a book is sold by an author, he can hold back the
right to copy it. He is reserving the right. Kinsella points out that there is a problem
when third parties are considered. In the example, he posits that there are two books, one
with a copyright and one without. He asks, “How could one tell the difference between
them? How could one see the rights-tendril connected to the latter but not to the former?
How can third parties be expected to respect an amorphous, invisible, mystical, spooky,
possibly unknown and unknowable property boarder?”

The answer to these questions
is that copyrighted material is registered and has a stamp. Suppose I walk through the
woods and I want to homestead this property. I cannot just assume that since I do not see
anyone that it is unowned. I am under obligation to conduct a title search for the
property. When someone picks up a book or hears a song, that person knows that the
good is a created good. Since it was created one would naturally assume that another has
ownership rights over it. However, that person could also conduct a form of title
search—a copyright search—on the material to see if it were truly copyright protected. If
the third party were to copy the book and later find out that the work had been
copyrighted, then it would be conceptually no different from someone squatting illegally
on owned property.

Bron: Mises.org "Is There Room for Intellectual Property Rights in Austrian Economics?"
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  maandag 12 september 2016 @ 16:37:33 #20
66825 Reya
Fier Wallon
pi_165273683
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2016 12:56 schreef Kaas- het volgende:
Zal het bestuur van de LP vandaag alweer een paar goede milieuboetes uitgeschreven hebben in Groningen?
Lekker de staatskas spekken.
pi_165274036
quote:
15s.gif Op maandag 12 september 2016 15:52 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Nee. Onder patenten zijn er meer medicijnen gekomen.
Maar er is een verschil tussen het patenteren van een productiemethode en het patenteren van een (eind)product. Door het patenteren van een productiemethode laat je producenten streven naar de meest efficiënte productiemethoden (en dus in het geval van medicijnen, goedkopere medicatie). Het is dan niet langer een race naar het eindproduct, hoe inefficiënt en duur de productiemethode dan ook mag zijn.

Stel je voor dat je stoelen kon patenteren. De "uitvinder" van de stoel krijgt daar een patent op, en mag voor een bepaalde periode exclusief stoelen fabriceren. Dit doet hij door bij een grote boomstam alles weg te zagen dat hij niet nodig heeft, waardoor hij uit één boomstam, één stoel kan halen.

Een ander bedenkt dat het veel makkelijker is om planken te zagen van die boomstam, en van de planken een stoel te construeren. Onder het ene systeem is dat een schending van het patentrecht (want hij maakt hetzelfde product), onder het andere niet (want heeft een nieuwe, meer efficiënte -en daardoor op de markt meer levensvatbare- methode ontwikkeld).

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-09-2016 16:52:01 ]
  maandag 12 september 2016 @ 16:57:08 #22
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_165274209
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2016 16:51 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Maar er is een verschil tussen het patenteren van een productiemethode en het patenteren van een (eind)product. Door het patenteren van een productiemethode laat je producenten streven naar de meest efficiënte productiemethoden (en dus in het geval van medicijnen, goedkopere medicatie). Het is dan niet langer een race naar het eindproduct, hoe inefficiënt en duur de productiemethode dan ook mag zijn.

Stel je voor dat je stoelen kon patenteren. De "uitvinder" van de stoel krijgt daar een patent op, en mag voor een bepaalde periode exclusief stoelen fabriceren. Dit doet hij door bij een grote boomstam alles weg te zagen dat hij niet nodig heeft, waardoor hij uit één boomstam, één stoel kan halen.

Een ander bedenkt dat het veel makkelijker is om planken te zagen van die boomstam, en van de planken een stoel te construeren. Onder het ene systeem is dat een schending van het patentrecht (want hij maakt hetzelfde product), onder het andere niet (want heeft een nieuwe, meer efficiënte -en daardoor op de markt meer levensvatbare- methode ontwikkeld).
Oh, ik ben het best eens dat er wat haken en ogen zitten aan het patenteren van een eindproduct. Andersom is het natuurlijk ook het geval dat je bij het patenteren van processen of productiemethoden soms toepassingen onmogelijk maakt, die met een zeker proces tot stand komen. Stel dat een medicijn op productiemethode gepatenteerd is, maar een ander komt er achter dat dit medicijn (wenselijke) bijwerkingen heeft, waar een medicinaal doel voor te verzinnen is. Het zou dan onmogelijk zijn het product aan te passen, omdat het namaken van medicijnen dan in strijd is met het IP op een zekere productiemethode. Zo iemand moet dan een ander productieproces kiezen om een ander medicijn te maken van - vrijwel dezelfde - chemische samenstelling, wat ook weer inefficiëntie veroorzaakt.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_165275057
quote:
14s.gif Op maandag 12 september 2016 16:37 schreef Reya het volgende:

[..]

Lekker de staatskas spekken.
Bij genoeg opbrengsten kunnen vanzelf de provinciale opcenten van de wegenbelasting worden afgeschaft.
  maandag 12 september 2016 @ 17:50:51 #24
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165275294
Het duurt ca 12 jaar gemiddeld van eerste aanzet in lab tot een nieuw medicament bij een patient beschikbaar is. Een heel groot gedeelte komt nooit bij de patient omdat het niet werkzaam bleek, te veel bijwerkingen heeft, niet wordt toegelaten etc. Dit maakt nieuwe medicamenten ontwikkelen duur.
Een patent op een nieuw medicament duurt 10 tot 15 jaar, daarna word het generica.
Waarom zou een bedrijf investeren in onderzoek en ontwikkeling als je patenten afschaft? Daar is geheel geen driver voor.
Patenten zorgen ervoor dat dit risico nog genomen wordt, het verlopen van patenten na een bepaalde periode dat allerlei fabrikanten zeer zwaar concureren om de generisch geworden medicamenten zo goedkoop mogelijk te produceren.
Wat is hier verkeerd aan?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_165275763
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2016 17:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Het duurt ca 12 jaar gemiddeld van eerste aanzet in lab tot een nieuw medicament bij een patient beschikbaar is. Een heel groot gedeelte komt nooit bij de patient omdat het niet werkzaam bleek, te veel bijwerkingen heeft, niet wordt toegelaten etc. Dit maakt nieuwe medicamenten ontwikkelen duur.
Een patent op een nieuw medicament duurt 10 tot 15 jaar, daarna word het generica.
Waarom zou een bedrijf investeren in onderzoek en ontwikkeling als je patenten afschaft? Daar is geheel geen driver voor.
Patenten zorgen ervoor dat dit risico nog genomen wordt, het verlopen van patenten na een bepaalde periode dat allerlei fabrikanten zeer zwaar concureren om de generisch geworden medicamenten zo goedkoop mogelijk te produceren.
Wat is hier verkeerd aan?
Dat er van concurrentie geen sprake is bij patenten omdat het gaat om een onoverkomelijke achterstand qua investeringen. De machtsconcentratie die hier uit voortkomt (ook bij zaden bijv.) zorgt ervoor dat 1) bepaalde medicijnen niet ontwikkeld worden want niet winstgevend genoeg 2) dat deze bedrijven nagenoeg vrij spel hebben in het bepalen van de prijs en de marge die ze erop maken.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_165284641
quote:
15s.gif Op maandag 12 september 2016 16:57 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Oh, ik ben het best eens dat er wat haken en ogen zitten aan het patenteren van een eindproduct. Andersom is het natuurlijk ook het geval dat je bij het patenteren van processen of productiemethoden soms toepassingen onmogelijk maakt, die met een zeker proces tot stand komen. Stel dat een medicijn op productiemethode gepatenteerd is, maar een ander komt er achter dat dit medicijn (wenselijke) bijwerkingen heeft, waar een medicinaal doel voor te verzinnen is. Het zou dan onmogelijk zijn het product aan te passen, omdat het namaken van medicijnen dan in strijd is met het IP op een zekere productiemethode. Zo iemand moet dan een ander productieproces kiezen om een ander medicijn te maken van - vrijwel dezelfde - chemische samenstelling, wat ook weer inefficiëntie veroorzaakt.
Maar indien dit product als eindproduct gepatenteerd is zou dit voor de niet exclusief-gerechtigde toch net zo'n groot obstakel vormen?
pi_165299255
Is het toeval dat de zogenaamde libertariers hier weer op dezelfde koers als extreemrechts en christelijk zitten waar het gaat om orgaandonatie?
  dinsdag 13 september 2016 @ 20:36:37 #28
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165301310
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 september 2016 19:06 schreef 99.999 het volgende:
Is het toeval dat de zogenaamde libertariers hier weer op dezelfde koers als extreemrechts en christelijk zitten waar het gaat om orgaandonatie?
Misschien worden ze allergisch van het feit dat de staat zich hun organen toeeigend.

Ik wil best dat iemand anders mijn organen gebruikt na mijn dood. Mits ervoor betaald wordt aan mijn nabestaanden en mits het geen socialist is.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 13 september 2016 @ 20:43:38 #29
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165301503
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2016 18:15 schreef keste010 het volgende:

[..]

Dat er van concurrentie geen sprake is bij patenten omdat het gaat om een onoverkomelijke achterstand qua investeringen. De machtsconcentratie die hier uit voortkomt (ook bij zaden bijv.) zorgt ervoor dat 1) bepaalde medicijnen niet ontwikkeld worden want niet winstgevend genoeg 2) dat deze bedrijven nagenoeg vrij spel hebben in het bepalen van de prijs en de marge die ze erop maken.
Het staat iedereen vrij medicamenten te ontwikkelen zonder winstoogmerk.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_165301808
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 september 2016 20:43 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het staat iedereen vrij medicamenten te ontwikkelen zonder winstoogmerk.
Ook de overheid?
The view from nowhere.
pi_165308232
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 september 2016 20:36 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Misschien worden ze allergisch van het feit dat de staat zich hun organen toeeigend.

Ik wil best dat iemand anders mijn organen gebruikt na mijn dood. Mits ervoor betaald wordt aan mijn nabestaanden en mits het geen socialist is.
Gelukkig is voor jou bijna iedereen een socialist :P. Op extreemrechts en de christenen na dan :P
pi_165308861
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 september 2016 20:43 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het staat iedereen vrij medicamenten te ontwikkelen zonder winstoogmerk.
Bij machtsconcentratie is die vrijheid aanmerkelijk lager dan zoals jij het insinueert, zo niet afwezig. Geen oplossing dus..
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
  woensdag 14 september 2016 @ 05:25:36 #33
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165310673
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 september 2016 23:26 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Gelukkig is voor jou bijna iedereen een socialist :P. Op extreemrechts en de christenen na dan :P
http://stemlp.nl/tweede-k(...)-eigendom-staat-jou/
a man convinced against his will is of the same opinion still
  woensdag 14 september 2016 @ 07:17:21 #34
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165310841
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 23:49 schreef keste010 het volgende:

[..]

Bij machtsconcentratie is die vrijheid aanmerkelijk lager dan zoals jij het insinueert, zo niet afwezig. Geen oplossing dus..
Wat werkt ontwikkeling van patentvrije medicatie tegen dan? De pillengestapo?
En hoe komt het dan dat het al gebeurd en er open source medicijnonderzoek is?

[ Bericht 6% gewijzigd door Pietverdriet op 14-09-2016 07:33:52 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_165311657
quote:
1s.gif Op woensdag 14 september 2016 07:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat werkt ontwikkeling van patentvrije medicatie tegen dan? De pillengestapo?
En hoe komt het dan dat het al gebeurd en er open source medicijnonderzoek is?
En hoe denk jij dan weer dat het komt dat Schippers het nodig vindt om dergelijke initiatieven een boost te geven met subsidie? ;) Als particulier tegen de farmaceutische industrie opboksen is onbegonnen werk. Tuurlijk, er zullen hier en daar initiatieven zijn, maar van een level playing field kan nooit sprake zijn..
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
  woensdag 14 september 2016 @ 08:48:46 #36
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165311679
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 08:47 schreef keste010 het volgende:

[..]

En hoe denk jij dan weer dat het komt dat Schippers het nodig vindt om dergelijke initiatieven een boost te geven met subsidie? ;) Als particulier tegen de farmaceutische industrie opboksen is onbegonnen werk. Tuurlijk, er zullen hier en daar initiatieven zijn, maar van een level playing field kan nooit sprake zijn..
Crowdfunding vind ik veel beter, als de politiek zich er mee bemoeid krijg je politieke motivaties en politieke druk.
Maar je punt over de onmogelijkheid ervan is dus pure demagogie geef je nu impliciet toe, net zoals dat het om funding gaat.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_165312004
quote:
1s.gif Op woensdag 14 september 2016 08:48 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Crowdfunding vind ik veel beter, als de politiek zich er mee bemoeid krijg je politieke motivaties en politieke druk.
Maar je punt over de onmogelijkheid ervan is dus pure demagogie geef je nu impliciet toe, net zoals dat het om funding gaat.
Nee dat geef ik niet impliciet toe. Sterke discussiestijl weer. Gegroet.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
  woensdag 14 september 2016 @ 09:48:36 #38
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165312514
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 09:15 schreef keste010 het volgende:

[..]

Nee dat geef ik niet impliciet toe. Sterke discussiestijl weer. Gegroet.
Je geeft toe dat het goed mogelijk is en dat het om funding gaat.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 14 september 2016 @ 09:51:24 #39
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165312575
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 september 2016 20:36 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Misschien worden ze allergisch van het feit dat de staat zich hun organen toeeigend.

Ik wil best dat iemand anders mijn organen gebruikt na mijn dood. Mits ervoor betaald wordt aan mijn nabestaanden en mits het geen socialist is.
En terwijl iedereen blaffend achter de het balletje orgaandonor aanrent heeft de regering ook even geregeld dat zorgverzekeraars inzicht krijgen in medische dossiers.
https://www.security.nl/p(...)ekeraars?channel=rss
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 14 september 2016 @ 16:54:57 #40
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165320480
quote:
1s.gif Op woensdag 14 september 2016 09:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En terwijl iedereen blaffend achter de het balletje orgaandonor aanrent heeft de regering ook even geregeld dat zorgverzekeraars inzicht krijgen in medische dossiers.
https://www.security.nl/p(...)ekeraars?channel=rss
En dat kinderen in een kwetsbare leeftijd op stuitende wijze worden geïndoctrineerd. http://www.schooltv.nl/vi(...)loed-op-de-economie/
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_165321082
quote:
1s.gif Op woensdag 14 september 2016 16:54 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

En dat kinderen in een kwetsbare leeftijd op stuitende wijze worden geïndoctrineerd. http://www.schooltv.nl/vi(...)loed-op-de-economie/
Die kinderen zullen zich wel afvragen hoe de overheid aan haar geld komt, want daar wordt niets over verteld.
  woensdag 14 september 2016 @ 18:39:58 #42
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165322434
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 17:26 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Die kinderen zullen zich wel afvragen hoe de overheid aan haar geld komt, want daar wordt niets over verteld.
Ik hoorde iemand beweren dat de overheid inkomsten heeft. _O-
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_165322626
quote:
1s.gif Op woensdag 14 september 2016 18:39 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik hoorde iemand beweren dat de overheid inkomsten heeft. _O-
Dat is ook gewoon terecht. Die inkomsten bestaan uit belastingen maar ook uit andere opbrengsten.
pi_165323166
Kan het staatsburgerschap niet ontnomen worden van de mensen die de staat niet erkennen? Dan kun we ze daarna het land uitzetten, en kunnen ze elders marktje gaan spelen.
The view from nowhere.
  woensdag 14 september 2016 @ 21:02:51 #45
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165326085
quote:
1s.gif Op woensdag 14 september 2016 18:47 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat is ook gewoon terecht. Die inkomsten bestaan uit belastingen maar ook uit andere opbrengsten.
In Italië kennen ze een organisatie die net zo werkt. _O-
a man convinced against his will is of the same opinion still
  woensdag 14 september 2016 @ 21:05:41 #46
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165326191
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 19:08 schreef deelnemer het volgende:
Kan het staatsburgerschap niet ontnomen worden van de mensen die de staat niet erkennen? Dan kun we ze daarna het land uitzetten, en kunnen ze elders marktje gaan spelen.
Zonder die mensen blijft er van dit land geen splinter over.

Als jij in hun plaats gaat ondernemen ben je binnen 10 jaar een van die mensen. (als je niet vasthoudt aan je socialistische idealen en hopeloos failliet gaat tenminste) _O-
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_165326418
quote:
10s.gif Op woensdag 14 september 2016 21:05 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Zonder die mensen blijft er van dit land geen splinter over.

Als jij in hun plaats gaat ondernemen ben je binnen 10 jaar een van die mensen. (als je niet vasthoudt aan je socialistische idealen en hopeloos failliet gaat tenminste) _O-
Dat beweren ze. Hoogtijd dat eens te toetsen.
The view from nowhere.
pi_165326844
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 21:12 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dat beweren ze. Hoogtijd dat eens te toetsen.
pi_165328162
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 21:23 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Experimentje 'de samenleving afbreken' doe je maar ergens anders.
The view from nowhere.
pi_165329682
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 22:07 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Experimentje 'de samenleving afbreken' doe je maar ergens anders.
Zegt degene die het liefst alle ondernemers zou deporteren.
  woensdag 14 september 2016 @ 22:59:08 #51
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165329732
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 22:07 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Experimentje 'de samenleving afbreken' doe je maar ergens anders.
Who is John Galt?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_165330146
quote:
1s.gif Op woensdag 14 september 2016 22:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Who is John Galt?
Iemands verzinsel.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 22:57 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Zegt degene die het liefst alle ondernemers zou deporteren.
De meeste ondernemers streven niet naar een private tirannie.
The view from nowhere.
  donderdag 15 september 2016 @ 09:31:14 #53
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165334615
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 23:13 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Iemands verzinsel.

[..]

De meeste ondernemers streven niet naar een private tirannie.
De meeste ondernemers willen mensen als jij niet kennen en visa versa. Ongefundeerde aanname derhalve.
Private tiranie wordt door slechts een zeer beperkte hoeveelheid mensen nagestreefd.
Mensen die macht boven alles stellen zal je eerder bij de overheid vinden dan in de private sector.
Macht op zich heeft geen toegevoegde waarde.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  donderdag 15 september 2016 @ 10:43:30 #54
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_165335656
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2016 09:31 schreef Paper_Tiger het volgende:
Mensen die macht boven alles stellen zal je eerder bij de overheid vinden dan in de private sector.
Dat durf ik sterk te betwijfelen. Geld is één van de grootste manipulators in deze wereld. Er gaat, buiten de bankensector, nergens zo veel geld rond als in de private sector. Het geld wat door de Nederlandse overheid "uitgegeven" wordt is een peulenschilletje als je het vergelijkt met de totale uitgaven in de gehele private sector.
quote:
Macht op zich heeft geen toegevoegde waarde.
Klopt, vooral omdat je de begrippen macht en machtsmisbruik graag gebruikt om jouw persoonlijke afkeer van de overheid te illustreren, terwijl die begrippen natuurlijk minstens zo'n grote rol spelen buiten die overheid. Als ik dan weer terug kom op mijn argument over geld en kapitaal, dan is die constatering meer dan logisch.

Het is helemaal niet zo dat er in de overheid meer naar macht gestreven wordt, dat speelt in de private sector net zo'n belangrijke rol. Mensen met machtswellust vind je in alle hoeken van de wereld.
pi_165336619
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2016 09:31 schreef Paper_Tiger het volgende:

Mensen die macht boven alles stellen zal je eerder bij de overheid vinden dan in de private sector.
Zeer dubieuze uitspraak. Als je de schaalcomponent meeneemt (macht kan je ook op kleine schaal maar met grote impact uitoefenen), durf ik toch echt het tegendeel te beweren.

Het probleem is natuurlijk dat bij beide partijen, overheid en private sector, degenen die het meest op macht geilen bij elkaar in bed liggen. Derhalve is de vergelijking ook niet zo zinvol.

De private sector begint op zichzelf ook een steeds minder relevante term worden. De polarisatie tussen de kleine ondernemer die last heeft van de overheid en de top bij de corporaties die zichzelf veilig in het warme nestje van de overheid nestelt is te groot. Mijn kritiek gaat dan ook zelden naar kleine of middelgrote ondernemers.

Overigens zou daarom juist een kleine ondernemer voor een aanpak van belastingontwijking moeten zijn, maar dat is een andere discussie.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
  donderdag 15 september 2016 @ 13:42:04 #56
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165339110
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 11:37 schreef keste010 het volgende:

[..]

Zeer dubieuze uitspraak. Als je de schaalcomponent meeneemt (macht kan je ook op kleine schaal maar met grote impact uitoefenen), durf ik toch echt het tegendeel te beweren.

Het probleem is natuurlijk dat bij beide partijen, overheid en private sector, degenen die het meest op macht geilen bij elkaar in bed liggen. Derhalve is de vergelijking ook niet zo zinvol.

De private sector begint op zichzelf ook een steeds minder relevante term worden. De polarisatie tussen de kleine ondernemer die last heeft van de overheid en de top bij de corporaties die zichzelf veilig in het warme nestje van de overheid nestelt is te groot. Mijn kritiek gaat dan ook zelden naar kleine of middelgrote ondernemers.

Overigens zou daarom juist een kleine ondernemer voor een aanpak van belastingontwijking moeten zijn, maar dat is een andere discussie.
Er zijn mensen die houden van geld en van consumptie. Er zijn ook mensen daar niets om geven en alleen uit zijn op macht. De fijnste mensen geven om geen van beiden is mijn ervaring.

Natuurlijk heeft een succesvolle ondernemer enige macht. Die macht beperkt zich dan hooguit tot keuzes over en voor zijn medewerkers. Dat is macht als gevolg en niet als doel.

Mensen met macht als doel kennen slechts een doel en dat is hoog in de hiërarchie van de staat belanden.
Natuurlijk zijn er van deze machtswellustelingen ook weer bij die geëxploiteerd worden door bestuurders van grote bedrijven.
Dat geeft die bestuurders nog steeds geen macht. Alleen privileges die ook weer afgenomen kunnen worden.

Ondermeer bovenstaande leidt ertoe dat ik van mening ben dat mensen vooral geen macht moeten krijgen en een goede overheid een hele kleine is.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_165340450
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2016 13:42 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Er zijn mensen die houden van geld en van consumptie. Er zijn ook mensen daar niets om geven en alleen uit zijn op macht. De fijnste mensen geven om geen van beiden is mijn ervaring.

Natuurlijk heeft een succesvolle ondernemer enige macht. Die macht beperkt zich dan hooguit tot keuzes over en voor zijn medewerkers. Dat is macht als gevolg en niet als doel.

Mensen met macht als doel kennen slechts een doel en dat is hoog in de hiërarchie van de staat belanden.
Natuurlijk zijn er van deze machtswellustelingen ook weer bij die geëxploiteerd worden door bestuurders van grote bedrijven.
Dat geeft die bestuurders nog steeds geen macht. Alleen privileges die ook weer afgenomen kunnen worden.

Ondermeer bovenstaande leidt ertoe dat ik van mening ben dat mensen vooral geen macht moeten krijgen en een goede overheid een hele kleine is.
Nee, dat kan alleen in theorie. In de praktijk kan dat niet. Dat maakt deze mensen veel machtiger dan hen bij de overheid. Dat zijn voornamelijk marionetten. Uiteindelijk komt de macht vanuit de private sector zelf.

De overheid is helaas zelf een partij die gevoelig is voor machtsconcentratie, maar ook de enige partij die er systematisch iets aan zou kunnen doen.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
  donderdag 15 september 2016 @ 14:54:45 #58
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165340500
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 14:50 schreef keste010 het volgende:

[..]

Nee, dat kan alleen in theorie. In de praktijk kan dat niet. Dat maakt deze mensen veel machtiger dan hen bij de overheid. Dat zijn voornamelijk marionetten. Uiteindelijk komt de macht vanuit de private sector zelf.

De overheid is helaas zelf een partij die gevoelig is voor machtsconcentratie, maar ook de enige partij die er systematisch iets aan zou kunnen doen.
Dat laatste gaat nooit gebeuren. Enige remedie machtsbeperkingen. Niemand mag de macht hebben om zulke privileges te kunnen verstrekken.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_165340815
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2016 14:54 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dat laatste gaat nooit gebeuren. Enige remedie machtsbeperkingen. Niemand mag de macht hebben om zulke privileges te kunnen verstrekken.
Dat is dus geen remedie; je houdt machtsconcentratie niet tegen, je zorgt alleen dat er een speler minder aan meedoet. Beter is dan in ieder geval te proberen via de enige speler die er invloed op uit kan oefenen deze concentratie te proberen te minimaliseren.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
  donderdag 15 september 2016 @ 15:42:35 #60
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165341338
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 15:13 schreef keste010 het volgende:

[..]

Dat is dus geen remedie; je houdt machtsconcentratie niet tegen, je zorgt alleen dat er een speler minder aan meedoet. Beter is dan in ieder geval te proberen via de enige speler die er invloed op uit kan oefenen deze concentratie te proberen te minimaliseren.
Concurrentie is de beste manier om machtsconcentraties tegen te gaan.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_165341464
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2016 15:42 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Concurrentie is de beste manier om machtsconcentraties tegen te gaan.
Wie garandeert die concurrentie als machtconcentraties zich vormen, en waarop berust zijn macht (als die machtspositie er juist niet mag zijn)?
The view from nowhere.
  donderdag 15 september 2016 @ 15:51:36 #62
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165341511
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 15:49 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Wie garandeert die concurrentie als machtconcentraties zich vormen, en waarop berust zijn macht (als die machtspositie er juist niet mag zijn)?
Niet wie, wat, vrijheid dus.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_165341686
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2016 15:42 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Concurrentie is de beste manier om machtsconcentraties tegen te gaan.
Een gereguleerd marktmechanisme ja. Je weet dat het aanpakken van belastingontwijking 1 van de meest effectieve manieren is om eerlijke concurrentie te stimuleren?
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
  donderdag 15 september 2016 @ 16:06:57 #64
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165341793
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 16:01 schreef keste010 het volgende:

[..]

Een gereguleerd marktmechanisme ja. Je weet dat het aanpakken van subsidies 1 van de meest effectieve manieren is om eerlijke concurrentie te stimuleren?
Zo is het nog veel meer waar
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_165341817
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2016 16:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zo is het nog veel meer waar
Nee, nu klopt er niets meer van.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
  donderdag 15 september 2016 @ 16:09:03 #66
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165341836
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 16:01 schreef keste010 het volgende:

[..]

Een gereguleerd marktmechanisme ja. Je weet dat het aanpakken van belastingontwijking 1 van de meest effectieve manieren is om eerlijke concurrentie te stimuleren?
Je weet dat belasting alleen wordt ontweken als die te hoog is?
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_165341842
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2016 16:09 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Je weet dat belasting alleen wordt ontweken als die te hoog is?
:')
  donderdag 15 september 2016 @ 16:14:51 #68
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165341960
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 16:08 schreef keste010 het volgende:

[..]

Nee, nu klopt er niets meer van.
:')
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 15 september 2016 @ 16:16:27 #69
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165341993
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 16:09 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

:')
Als iets voelt als onrechtvaardig bij degene die het ondergaat dan is het ook onrechtvaardig.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  donderdag 15 september 2016 @ 16:16:53 #70
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165342001
Heerlijk hoe linkse mensen haten op realpolitik
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_165342006
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2016 15:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Niet wie, wat, vrijheid dus.
Gesproken als een ware ideoloog :D.

In jullie filosofie is 'vrijheid' toch 'het ontbreken van'. De garantie komt van dat wat ontbreekt.
The view from nowhere.
pi_165342007
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2016 16:16 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Als iets voelt als onrechtvaardig bij degene die het ondergaat dan is het ook onrechtvaardig.
Juist ja.
  donderdag 15 september 2016 @ 16:21:13 #73
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165342084
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 16:17 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Gesproken als een ware ideoloog :D.

Zegt de moralist
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_165342237
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2016 16:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zegt de moralist
Ik wees je alleen op een logisch inconsistentie in het gebruik van het begrip 'vrijheid'.
The view from nowhere.
  donderdag 15 september 2016 @ 16:29:33 #75
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165342250
quote:
9s.gif Op donderdag 15 september 2016 16:17 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Juist ja.
Dat jij graag andermans flappen uit de tapper haalt geeft je daar nog geen recht op. Zelfs als je met je vriendjes democratisch hebt besloten dat dat wel het geval is.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  donderdag 15 september 2016 @ 16:32:19 #76
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165342303
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 16:29 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Ik wees je alleen op een logisch inconsistentie in het gebruik van het begrip 'vrijheid'.
Zo las ik vandaag dat studenten in hun keuzevrijheid worden beperkt door het leensysteem. Er gaan er minder op kamers omdat ze dat nu zelf moeten betalen ipv iemand anders.
Ik kan ook niet het optrekje van Frits Philips kopen. Ik ervaar dat echter niets als een beperking van mijn vrijheid.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  donderdag 15 september 2016 @ 16:32:36 #77
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165342309
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 16:29 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Ik wees je alleen op een logisch inconsistentie in het gebruik van het begrip 'vrijheid'.
Nope, dat deed ik niet.
Als er iemand logisch inconsistent is ben jij dat door belastingontwijking als marktverstorend te zien maar subsidies niet
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_165342461
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2016 16:32 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Zo las ik vandaag dat studenten in hun keuzevrijheid worden beperkt door het leensysteem. Er gaan er minder op kamers omdat ze dat nu zelf moeten betalen ipv iemand anders.
Ik kan ook niet het optrekje van Frits Philips kopen. Ik ervaar dat echter niets als een beperking van mijn vrijheid.
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2016 16:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nope, dat deed ik niet.
Als er iemand logisch inconsistent is ben jij dat door belastingontwijking als marktverstorend te zien maar subsidies niet
Ik zie belastingheffing niet als een onderdeel van een markt. Daarom zie ik ook belastingontwijking niet als marktverstorend, maar als een ondermijning van het groepsbelang.
The view from nowhere.
pi_165342518
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2016 16:29 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dat jij graag andermans flappen uit de tapper haalt geeft je daar nog geen recht op. Zelfs als je met je vriendjes democratisch hebt besloten dat dat wel het geval is.
Eh, ja, wel. Hoe wil je anders 'recht' handhaven als dat niet volgens een systeem is?
  donderdag 15 september 2016 @ 16:46:02 #80
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165342582
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 16:40 schreef deelnemer het volgende:

[..]


[..]

Ik zie belastingheffing niet als een onderdeel van een markt. Daarom zie ik ook belastingontwijking niet als marktverstorend, maar als een ondermijning van het groepsbelang.
Je zou gelijk hebben als de overheid het geld zou verbranden. Dan was er inderdaad niks aan de hand. Het storende is dat ze het uitgeven en aanwenden om de economie te beïnvloeden met alle desastreuze gevolgen van dien. Hoeveel langslepende crisissen moet we nog ondergaan?
a man convinced against his will is of the same opinion still
  donderdag 15 september 2016 @ 16:47:31 #81
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165342619
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 16:43 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Eh, ja, wel. Hoe wil je anders 'recht' handhaven als dat niet volgens een systeem is?
Hoe durf je zoiets recht te noemen terwijl iedereen op zijn klompen kan aanvoelen dat het moreel verwerpelijk is. Zoals jij denkt kom je met genocide weg.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_165342629
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2016 16:47 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Hoe durf je zoiets recht te noemen terwijl iedereen op zijn klompen kan aanvoelen dat het moreel verwerpelijk is.
Er is niet zoiets als 'recht' zonder systeem, P_T.
  donderdag 15 september 2016 @ 16:48:30 #83
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165342636
quote:
7s.gif Op donderdag 15 september 2016 16:48 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Er is niet zoiets als 'recht' zonder systeem, P_T.
En moraal?
a man convinced against his will is of the same opinion still
  donderdag 15 september 2016 @ 16:51:58 #84
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165342690
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 16:40 schreef deelnemer het volgende:

[..]


[..]

Ik zie belastingheffing niet als een onderdeel van een markt. Daarom zie ik ook belastingontwijking niet als marktverstorend, maar als een ondermijning van het groepsbelang.
Welke groep? Belastingontwijking ligt in Europa onder vuur vooral door Frankrijk em Duitsland die zelf enorm subsidieeren.
Heb hier al eens eerder aangetoont dat het ierse model hun economie te stimuleren door lage belastingtarieven voor multinationals veel en veel beter werkt dan het Duitse model voor de voormalige DDR.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 15 september 2016 @ 16:53:45 #85
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165342714
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 16:43 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Eh, ja, wel. Hoe wil je anders 'recht' handhaven als dat niet volgens een systeem is?
Basis van recht is rechtsgelijkheid.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_165342728
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2016 16:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Basis van recht is rechtsgelijkheid.
Bedankt voor de opheldering, Piet.
pi_165342778
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2016 16:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Welke groep? Belastingontwijking ligt in Europa onder vuur vooral door Frankrijk em Duitsland die zelf enorm subsidieeren.
Heb hier al eens eerder aangetoont dat het ierse model hun economie te stimuleren door lage belastingtarieven voor multinationals veel en veel beter werkt dan het Duitse model voor de voormalige DDR.
Het Ierse model werkt alleen als je lager zit dan de rest. Maar als iedereen op nul zit trek je er niemand meer mee aan, tenzij je geld gaat uitdelen.
The view from nowhere.
  donderdag 15 september 2016 @ 16:58:08 #88
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165342782
quote:
7s.gif Op donderdag 15 september 2016 16:54 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Bedankt voor de opheldering, Piet.
Ben je het er mee eens?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 15 september 2016 @ 16:59:09 #89
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165342802
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 16:57 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het Ierse model werkt alleen als je lager zit dan de rest. Maar als iedereen op nul zit trek je er niemand meer mee aan, tenzij je geld gaat uitdelen.
En het Duitse model werkt geheel niet, het kost alleen duizenden miljarden aan belastinggeld.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_165343534
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2016 16:46 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Je zou gelijk hebben als de overheid het geld zou verbranden. Dan was er inderdaad niks aan de hand.
Dan was er wel degelijk een groot probleem. Gelukkig doet de overheid dat niet, maar besteedt het aan collectieve voorzieningen.

quote:
Het storende is dat ze het uitgeven en aanwenden om de economie te beïnvloeden met alle desastreuze gevolgen van dien. Hoeveel langslepende crisissen moet we nog ondergaan?
De crisissen zijn het gevolg van de ontwikkelingen in de markt. De bestrijding daarvan was de socialisatie van de kosten die nodig zijn om de economie te redden.
The view from nowhere.
  donderdag 15 september 2016 @ 17:45:37 #91
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165343638
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 17:38 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dan was er wel degelijk een groot probleem. Gelukkig doet de overheid dat niet, maar besteedt het aan collectieve voorzieningen.

[..]

De crisissen zijn het gevolg van de ontwikkelingen in de markt. De bestrijding daarvan was de socialisatie van de kosten die nodig zijn om de economie te redden.
Nee het socialiseren begon al toen de Amerikaanse overheid per decreet banken verbood om te selecteren op risico bij het toekennen van hypotheken.
Het zijn politici die willen dat mensen zich verdrinken in schulden. Immers er moet geconsumeerd worden want de belastinginkomsten moet ophoog. Jammer dat dat ophoudt als iedereen maximaal een voorschot op de toekomst heeft genomen.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_165343999
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2016 16:09 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Je weet dat belasting alleen wordt ontweken als die te hoog is?
Belasting wordt ontweken als die bestaat. Of wil jij beweren dat trustkantoren en belastingadviseurs in het leven zijn geroepen om naar een gouden morele standaard te handelen?
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
  donderdag 15 september 2016 @ 18:06:38 #93
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165344029
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 18:05 schreef keste010 het volgende:

[..]

Belasting wordt ontweken als die bestaat. Of wil jij beweren dat trustkantoren en belastingadviseurs in het leven zijn geroepen om naar een gouden morele standaard te handelen?
Waarmee je zegt dat wetgeving immoreel is.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_165344077
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2016 18:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarmee je zegt dat wetgeving immoreel is.
Nee. Toch knap hoe jij altijd dingen uit mijn woorden weet te halen die niet bestaan.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
  donderdag 15 september 2016 @ 19:19:51 #95
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_165345673
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  donderdag 15 september 2016 @ 19:31:08 #96
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_165345964
Water privatiseren, een groot succes

https://www.theguardian.c(...)beralism-human-right
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_165346259
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2016 17:45 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Nee het socialiseren begon al toen de Amerikaanse overheid per decreet banken verbood om te selecteren op risico bij het toekennen van hypotheken.
Het zijn politici die willen dat mensen zich verdrinken in schulden. Immers er moet geconsumeerd worden want de belastinginkomsten moet ophoog. Jammer dat dat ophoudt als iedereen maximaal een voorschot op de toekomst heeft genomen.
De vastgoed sector is toch vrijwel overal omhoog geschoten. Iedere reden die men kon bedenken werd volledig uitgebuit. Er is daarmee inderdaad een voorschot op de toekomst genomen. Alles dat marktwaarde heeft, is verpand. Dat verpanden is iets waar de financiele sector zich mee bezig houdt. Daar heb je wel begerige mensen voor nodig. Het is niet genoeg om jezelf in de schulden te steken, maar vooral anderen daartoe over te halen. Allemaal beleid uit de neoliberale periode waar alles in het teken stond van winst maken.
The view from nowhere.
  donderdag 15 september 2016 @ 21:05:43 #98
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165349230
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 19:42 schreef deelnemer het volgende:

[..]

De vastgoed sector is toch vrijwel overal omhoog geschoten. Iedere reden die men kon bedenken werd volledig uitgebuit. Er is daarmee inderdaad een voorschot op de toekomst genomen. Alles dat marktwaarde heeft, is verpand. Dat verpanden is iets waar de financiele sector zich mee bezig houdt. Daar heb je wel begerige mensen voor nodig. Het is niet genoeg om jezelf in de schulden te steken, maar vooral anderen daartoe over te halen. Allemaal beleid uit de neoliberale periode waar alles in het teken stond van winst maken.
De overheid moedigt dat gedrag zelfs aan. De overheid is dan ook gewoon onderdeel van de financiële sector. Benoemingen van centrale bankiers is altijd een politieke keuze.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_165349471
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2016 21:05 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

De overheid moedigt dat gedrag zelfs aan. De overheid is dan ook gewoon onderdeel van de financiële sector. Benoemingen van centrale bankiers is altijd een politieke keuze.
We hebben juist allemaal private banken en investeringsvehikels die alles verpanden.
The view from nowhere.
  donderdag 15 september 2016 @ 21:13:48 #100
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165349590
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 21:11 schreef deelnemer het volgende:

[..]

We hebben juist allemaal private banken.
Die moeten doen wat de overheid beveelt. De echte bank is van de politiek. Diepte en duur van de crisis wordt ook veroorzaakt door laffe politieke keuzes.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_165350072
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2016 21:13 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Die moeten doen wat de overheid beveelt. De echte bank is van de politiek. Diepte en duur van de crisis wordt ook veroorzaakt door laffe politieke keuzes.
De private banken hadden alle ruimte om als een zelfstandige spelers te opereren. Teveel markt, te weinig grenzen.
The view from nowhere.
  donderdag 15 september 2016 @ 21:38:54 #102
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165350718
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 18:08 schreef keste010 het volgende:

[..]

Nee. Toch knap hoe jij altijd dingen uit mijn woorden weet te halen die niet bestaan.
Dan ken je de consequenties van je eigen uitspraken niet.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_165355496
quote:
1s.gif Op donderdag 15 september 2016 21:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dan ken je de consequenties van je eigen uitspraken niet.
Allicht. Blij dat jij ons toch zo weet te verlichten.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
  donderdag 15 september 2016 @ 23:34:57 #104
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_165355740
Paper Tiger - vilein en scherp als een mes
Pietverdriet - de zuiger
GSbrder - de Draaier

Sterk trio.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 16 september 2016 @ 00:56:41 #105
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165357532
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 23:34 schreef Klopkoek het volgende:
Paper Tiger - vilein en scherp als een mes
Pietverdriet - de zuiger
GSbrder - de Draaier

Sterk trio.
Ben je nu weg uit dit topic?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_165359712
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 september 2016 00:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ben je nu weg uit dit topic?
Is dat het doel?
The view from nowhere.
  woensdag 21 september 2016 @ 11:22:14 #107
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165467918
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_165467992
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2016 09:31 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Is dat het doel?
Uiteraard, de lolbetariers kunnen van oudsher zeer moeilijk omgaan met kritiek op hun ideologie. Mensen met kritiek worden zwartgemaakt en weggepest voor zover mogelijk.
  woensdag 21 september 2016 @ 12:21:40 #109
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165468994
quote:
10s.gif Op woensdag 21 september 2016 11:26 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Uiteraard, de lolbetariers kunnen van oudsher zeer moeilijk omgaan met kritiek op hun ideologie. Mensen met kritiek worden zwartgemaakt en weggepest voor zover mogelijk.
haha.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_165469169
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:21 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

haha.
Tja, jij gedraagt je meestal wel maar juist uit deze bloedgroep zijn heel wat bedreigingen en verwensingen afkomstig op internetfora.
pi_165469218
quote:
10s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:30 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Tja, jij gedraagt je meestal wel maar juist uit deze bloedgroep zijn heel wat bedreigingen en verwensingen afkomstig op internetfora.
Dit soort verwensingen?
The view from nowhere.
pi_165469264
quote:
10s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:30 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Tja, jij gedraagt je meestal wel maar juist uit deze bloedgroep zijn heel wat bedreigingen en verwensingen afkomstig op internetfora.
Ja echt algemeen bekend inderdaad. Altijd maar die fucking libertariers op internetforums. Wereldwijd dilemma.
Conscience do cost.
pi_165469350
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:34 schreef ems. het volgende:

[..]

Ja echt algemeen bekend inderdaad. Altijd maar die fucking libertariers op internetforums. Wereldwijd dilemma.
Claim ik dat? Ik zeg slechts dat ze zich vaak vrij agressief gedragen. Heb hier op fok! bijvoorbeeld een paar doodsverwensingen mogen ontvangen, die waren stuk voor stuk van figuren die zich manifesteerden als libertariers.
pi_165469378
quote:
2s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:39 schreef 99.999 het volgende:

[..]
Ik zeg slechts dat ze zich vaak vrij agressief gedragen.
Inderdaad. Zo agressief. Groep die bekend staat om dat gedrag. Groot gevaar voor de wereld. Grof schandaal.
Conscience do cost.
  woensdag 21 september 2016 @ 12:41:56 #115
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165469387
quote:
2s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:39 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Claim ik dat? Ik zeg slechts dat ze zich vaak vrij agressief gedragen. Heb hier op fok! bijvoorbeeld een paar doodsverwensingen mogen ontvangen, die waren stuk voor stuk van figuren die zich manifesteerden als libertariers.
Nu heb jij een discussiestijl die het slechte in de mens bovenbrengt.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_165469527
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:41 schreef ems. het volgende:

[..]

Inderdaad. Zo agressief. Groep die bekend staat om dat gedrag. Groot gevaar voor de wereld. Grof schandaal.
Je valt met je domme gedrag in herhaling. Prima maar niet erg nuttig.
pi_165469530
quote:
10s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:41 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Nu heb jij een discussiestijl die het slechte in de mens bovenbrengt.
Ware het niet dat de agressie bepaald niet alleen aan mij gericht is _O-
pi_165469553
quote:
10s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:53 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je valt met je domme gedrag in herhaling. Prima maar niet erg nuttig.
Zal wel weer een libertarier zijn. Algemeen bekend dat dat tuig is. Sturen ook altijd doodsbedreigingen.
Conscience do cost.
pi_165469592
quote:
Beide een mooi stukje tekst, waar ik wel naar jouw mening ga neigen,

Ik vind het diep triest Paper, dat je mensen slavendrijvers gaat noemen die graag zouden willen werken, maar niet kunnen werken, omdat er geen overschot aan banen is.

Het marktsysteem voldoet aan de onderkant van de arbeiders niet aan voldoende inkomen om van te leven.

Het markt systeem heeft voldoende productiekracht om met GEMAK iedereen te voorzien in zijn/haar primaire levensbehoeften. Dat je vindt dat mensen 15 uur zouden moeten werken in de week tot daar en toe, maar daar zou het ook wel mee verdient moeten kunnen zijn.

De gigantische scheve verdelingen, ze laten ons het meeste produceren tegen de laagste kosten (als de marktwerking wel goed zou werken), maar ze hebben niet tot doel om daarbij iedereen genoeg te eten te geven.

Walmart heeft de incentive om de werknemers zo weinig mogelijk te betalen. De marktmacht hebben ze om dit tot sociaal onwenselijke niveau's te laten lopen. Zie jij niet in hoe machteloos de minimumloon werknemer is?
De hoogte van het minimumloon heeft verder geen reet te maken met werkgelegenheid. Productietechnisch goed uit te leggen, arbeidsintensief werk wordt uitbesteed aan lage loon landen, het ongeschoolde werk dat overblijft in de westerse wereld kan niet verplaatst worden en kan (nog) niet vervangen worden door techniek. Het gebrek aan schaarste onder minimumloon werknemers zorgt ervoor dat die lonen tot sociaal onwenselijke laagtes kunnen komen.

Het is goed dat bedrijven geen incentive krijgen om onder zo een niveau te komen. De wet van de goedkoopste zal er namelijk voor zorgen dat iedere marktpartij dat moet doen omdat ze anders te duur produceren om concurrerend te zijn.

Prima als je over echte vrijheid van keuze kunt spreken dat mensen voor minder loon zouden willen werken maar dat kun je niet als mensen van een loon hun primaire behoeftes niet kunnen vervullen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 21 september 2016 @ 14:39:39 #120
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165471257
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 12:59 schreef ludovico het volgende:

[..]

Beide een mooi stukje tekst, waar ik wel naar jouw mening ga neigen,

Ik vind het diep triest Paper, dat je mensen slavendrijvers gaat noemen die graag zouden willen werken, maar niet kunnen werken, omdat er geen overschot aan banen is.

Het marktsysteem voldoet aan de onderkant van de arbeiders niet aan voldoende inkomen om van te leven.

Het markt systeem heeft voldoende productiekracht om met GEMAK iedereen te voorzien in zijn/haar primaire levensbehoeften. Dat je vindt dat mensen 15 uur zouden moeten werken in de week tot daar en toe, maar daar zou het ook wel mee verdient moeten kunnen zijn.

De gigantische scheve verdelingen, ze laten ons het meeste produceren tegen de laagste kosten (als de marktwerking wel goed zou werken), maar ze hebben niet tot doel om daarbij iedereen genoeg te eten te geven.

Walmart heeft de incentive om de werknemers zo weinig mogelijk te betalen. De marktmacht hebben ze om dit tot sociaal onwenselijke niveau's te laten lopen. Zie jij niet in hoe machteloos de minimumloon werknemer is?
De hoogte van het minimumloon heeft verder geen reet te maken met werkgelegenheid. Productietechnisch goed uit te leggen, arbeidsintensief werk wordt uitbesteed aan lage loon landen, het ongeschoolde werk dat overblijft in de westerse wereld kan niet verplaatst worden en kan (nog) niet vervangen worden door techniek. Het gebrek aan schaarste onder minimumloon werknemers zorgt ervoor dat die lonen tot sociaal onwenselijke laagtes kunnen komen.

Het is goed dat bedrijven geen incentive krijgen om onder zo een niveau te komen. De wet van de goedkoopste zal er namelijk voor zorgen dat iedere marktpartij dat moet doen omdat ze anders te duur produceren om concurrerend te zijn.

Prima als je over echte vrijheid van keuze kunt spreken dat mensen voor minder loon zouden willen werken maar dat kun je niet als mensen van een loon hun primaire behoeftes niet kunnen vervullen.
Deze user wil niet werken. Heeft ie zelf meerdere keren aangegeven.

Verder is er onbeperkt werk als we maar niet allemaal keer op keer de helft van ons inkomen aan de staat moesten afdragen. Mijn 40 Euro bruto is nu voor jou 10 Euro netto. Minder nog als we beiden eerst btw moeten afdragen.
De staat creëert werkloosheid aan de onderkant.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_165473860
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2016 14:39 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Deze user wil niet werken. Heeft ie zelf meerdere keren aangegeven.

Verder is er onbeperkt werk als we maar niet allemaal keer op keer de helft van ons inkomen aan de staat moesten afdragen. Mijn 40 Euro bruto is nu voor jou 10 Euro netto. Minder nog als we beiden eerst btw moeten afdragen.
De staat creëert werkloosheid aan de onderkant.
Leg eens uit, ik vind wat je nu opschrijft namelijk hocus pocus.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 21 september 2016 @ 17:35:38 #122
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165474729
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 16:42 schreef ludovico het volgende:

[..]

Leg eens uit, ik vind wat je nu opschrijft namelijk hocus pocus.
Ik bereken iemand 40 euro. De helft gaat naar de staat. Ik houd er 20 over. Ik betaal jou 20 euro. De helft gaat naar de staat. Jij houdt er 10 over. Ik kan dat niet betalen dus doe ik jouw werk naast mijn baan 's avonds en in het weekend.

We hebben voor en met elkaar werken onbetaalbaar gemaakt.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_165476998
-neehee-

[ Bericht 49% gewijzigd door #ANONIEM op 21-09-2016 19:22:15 ]
pi_165485059
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2016 17:35 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik bereken iemand 40 euro. De helft gaat naar de staat. Ik houd er 20 over. Ik betaal jou 20 euro. De helft gaat naar de staat. Jij houdt er 10 over. Ik kan dat niet betalen dus doe ik jouw werk naast mijn baan 's avonds en in het weekend.

We hebben voor en met elkaar werken onbetaalbaar gemaakt.
Je doet alsof jij de helft van de tijd zou werken als je meer geld over zou houden, waardoor het aantal banen zou groeien als jij meer betaalt zou krijgen.

Zou allemaal kunnen natuurlijk, maar c'mon, ga voor een gebrekkig inkomen niet de overheid de schuld geven. We hebben jaar op jaar economische groei gehad en er is gewoon écht geld zat, het is alleen naar de rijkste 3% gegaan en niet zo mooi verdeelt.

Echt, tekort inkomen voor welke groep dan ook komt niet door een overheid die herverdeelt maar komt door de initiële verdeling die verkeerd is.

En toegeven dat je zelf ook enige luxe wilt kan ook wel natuurlijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door ludovico op 21-09-2016 23:40:58 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zaterdag 24 september 2016 @ 16:08:07 #125
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165536267
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 23:28 schreef ludovico het volgende:

[..]

Je doet alsof jij de helft van de tijd zou werken als je meer geld over zou houden, waardoor het aantal banen zou groeien als jij meer betaalt zou krijgen.

Zou allemaal kunnen natuurlijk, maar c'mon, ga voor een gebrekkig inkomen niet de overheid de schuld geven. We hebben jaar op jaar economische groei gehad en er is gewoon écht geld zat, het is alleen naar de rijkste 3% gegaan en niet zo mooi verdeelt.

Echt, tekort inkomen voor welke groep dan ook komt niet door een overheid die herverdeelt maar komt door de initiële verdeling die verkeerd is.

En toegeven dat je zelf ook enige luxe wilt kan ook wel natuurlijk.
Ik ben mijn huis momenteel aan het schilderen om juist die reden. Als Ik netto niet zoveel kwijt was en de schilder bruto niet zo duur zou ik het uitbesteden.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  zondag 2 oktober 2016 @ 18:27:08 #126
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165712846
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 21:24 schreef deelnemer het volgende:

[..]

De private banken hadden alle ruimte om als een zelfstandige spelers te opereren. Teveel markt, te weinig grenzen.
Oplichters behoren bestraft te worden. Klassenjustitie is een alledaags feit. Je wordt alleen veroordeeld voor misdaden als je in het milieu bekend staat als de neus of zo.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  maandag 3 oktober 2016 @ 12:35:12 #127
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_165726281
Ook voor de libertarische theorie en non-theorie interessant ("contemporary state")


http://www.nature.com/nat(...)/nature19758_F3.html
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 08:41:08 #128
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165827715
Zelden een stuk gelezen waar ik het zo mee eens ben. Het is al erg oud maar helaas nog steeds actueel. http://www.trouw.nl/tr/nl(...)tisch-manifest.dhtml
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_165827867
Dat jij het op voorhand eens bent net een hysterisch type als Pamela Hemelrijk zal geenvverbazibg wekken :+
pi_165828172
De vergelijking tussen socialisme en feodalisme is dan ook 1 grote berg bagger..
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 09:45:10 #131
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165828203
De reacties zijn weer precies zoals ik je voorspelde PT
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_165828349
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 09:45 schreef Pietverdriet het volgende:
De reacties zijn weer precies zoals ik je voorspelde PT
Je kon met zo'n baggerstuk ook moeilijk anders verwachten natuurlijk..
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_165828461
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 09:45 schreef Pietverdriet het volgende:
De reacties zijn weer precies zoals ik je voorspelde PT
Hoppa! Wederom vol in de bres voor domrechtse typjes. Waar komt die zelfhaat toch vandaan Piet?
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 10:42:32 #134
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165828678
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 09:45 schreef Pietverdriet het volgende:
De reacties zijn weer precies zoals ik je voorspelde PT
En van the usual suspects.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 11:33:06 #135
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165829180
quote:
10s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 10:42 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

En van the usual suspects.
Die niet verder komen dan schelden
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_165829292
Ik scroll even door het artikel en lees enkel dingen als mafkezen, jodenvergassers, perverselingen, zwakzinnige ideologie etc etc. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat er tussen al dat gescheld ook nog wat zinnigs staat, maar wellicht doe ik later alsnog een poging.
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 11:44:56 #137
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165829391
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 11:39 schreef Kaas- het volgende:
Ik scroll even door het artikel en lees enkel dingen als mafkezen, jodenvergassers, perverselingen, zwakzinnige ideologie etc etc. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat er tussen al dat gescheld ook nog wat zinnigs staat, maar wellicht doe ik later alsnog een poging.
Libertariers zijn als atheisten, gelovigen in staat of kerk onderscheiden zich principieel niet, ze hebben een heilig geloof. Als je daar een zaagt worden ze woest, schuimbekkend woest, niet omdat je een andere mening hebt of ongelijk hebt, maar omdat ze doodsbang zijn dat je gelijk zou kunnen hebben. Daarom haten ze libertariers meer nog dan Nazis, Stalinisten of aanhangrs van andere totalitaire moordende gekken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 11:45:27 #138
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165829402
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 11:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Die niet verder komen dan schelden
Zoals beschreven door Hemelrijk. Die jongens onderschrijven haar gelijk.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_165829459
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 11:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Libertariers zijn als atheisten, gelovigen in staat of kerk onderscheiden zich principieel niet, ze hebben een heilig geloof. Als je daar een zaagt worden ze woest, schuimbekkend woest, niet omdat je een andere mening hebt of ongelijk hebt, maar omdat ze doodsbang zijn dat je gelijk zou kunnen hebben
Wat zijn dit voor gekke hyperbolen? Je sluit nu op voorhand al een normaal gesprek met me uit door te doen alsof ik dat niet wil en niet kan omdat ik doodsbang ben.

Sowieso, doodsbang, echt gewoon: wat?
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 11:50:10 #140
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165829491
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 11:39 schreef Kaas- het volgende:
Ik scroll even door het artikel en lees enkel dingen als mafkezen, jodenvergassers, perverselingen, zwakzinnige ideologie etc etc. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat er tussen al dat gescheld ook nog wat zinnigs staat, maar wellicht doe ik later alsnog een poging.
Het zijn de kwalificaties die iedereen die meent dat het socialisme een perverse ideologie is naar zijn hoofd krijgt gesmeten.

Jammer dat je het niet hebt gelezen.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 11:50:46 #141
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165829498
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 11:48 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Wat zijn dit voor gekke hyperbolen? Je sluit nu op voorhand al een normaal gesprek met me uit door te doen alsof ik dat niet wil en niet kan omdat ik doodsbang ben.

Sowieso, doodsbang, echt gewoon: wat?
Ben jij zo een heilig gelover in een sterke overheid die alles moet regelen dan? Dacht dat je als D66 aanhanger aardig in de klassiek liberale hoek zat.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_165829567
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 11:50 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Het zijn de kwalificaties die iedereen die meent dat het socialisme een perverse ideologie is naar zijn hoofd krijgt gesmeten.

Jammer dat je het niet hebt gelezen.
De enige alinea die ik volledig las schold de auteur op anderen, dus indien het klopt wat je zegt is de auteur op zijn minst hypocriet door exact het gedrag dat ze zogenaamd afkeurt te kopiëren.

Dan maak je jezelf al bijna even belachelijk als door enkel ambtenaren in het bestuur van een libertarische partij te zetten.
pi_165829571
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 11:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Libertariers zijn als atheisten, gelovigen in staat of kerk onderscheiden zich principieel niet, ze hebben een heilig geloof. Als je daar een zaagt worden ze woest, schuimbekkend woest, niet omdat je een andere mening hebt of ongelijk hebt, maar omdat ze doodsbang zijn dat je gelijk zou kunnen hebben. Daarom haten ze libertariers meer nog dan Nazis, Stalinisten of aanhangrs van andere totalitaire moordende gekken.
Jaja, het is vermoedelijk eerder dat libertariers helaas veelal gewoon erg veel delen met extreemrechts.
En als je goed kijkt zie je ook hier vooral weer die zogenaamde libertariers schuimbekken als mensen vragen stellen bij hun ideologie.
pi_165829581
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 11:48 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Wat zijn dit voor gekke hyperbolen? Je sluit nu op voorhand al een normaal gesprek met me uit door te doen alsof ik dat niet wil en niet kan omdat ik doodsbang ben.

Sowieso, doodsbang, echt gewoon: wat?
Wij zijn bange wezeltjes die staan te trillen bij de lolbetarische gedachte.
pi_165829614
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 11:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ben jij zo een heilig gelover in een sterke overheid die alles moet regelen dan? Dacht dat je als D66 aanhanger aardig in de klassiek liberale hoek zat.
Ik ben wel overtuigd van de noodzaak van een overheid ja. Maar als je mij op basis daarvan op voorhand afserveert als een doodsbang persoon in plaats van gewoon argumenten uit te wisselen, dan ziet iedereen die hier meeleest dat je mij ondanks die merkwaardige poging niet weet te diskwalificeren hoor.
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 12:00:39 #146
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165829645
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 11:58 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Ik ben wel overtuigd van de noodzaak van een overheid ja. Maar als je mij op basis daarvan op voorhand afserveert als een doodsbang persoon in plaats van gewoon argumenten uit te wisselen, dan ziet iedereen dat je mij ondanks die merkwaardige poging niet diskwalificeert hoor.
Wat zie jij als taken voor die overheid?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_165829689
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 12:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat zie jij als taken voor die overheid?
Je kunt niet iemand op voorhand afserveren en belachelijk maken op basis van zijn standpunt, om te verwachten dat die persoon vervolgens met je in discussie gaat. Leer eerst maar eens wat fatsoen aan en kom terug wanneer je argumenten wil uitwisselen zoals grote mensen dat doen.
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 12:16:29 #148
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165829832
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 12:03 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Je kunt niet iemand op voorhand afserveren en belachelijk maken op basis van zijn standpunt, om te verwachten dat die persoon vervolgens met je in discussie gaat. Leer eerst maar eens wat fatsoen aan en kom terug wanneer je argumenten wil uitwisselen zoals grote mensen dat doen.
Wat zijn volgens jou taken voor de overheid? Ik zag je bijvoorbeeld in het topic van Janneke over onderwijs een vrijzinnig standpunt innemen met weinig hulde voor de rol van de overheid.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 12:40:45 #149
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_165830172
Nou, ik heb het artikel wel gelezen en het is kul. Het leest vooral als een bloemlezing van een verbitterde vrouw. Laat me het even met een aantal quotes illustreren.
quote:
bij het feodalisme parasiteerde een klein groepje nietsnuttende rijken op een kolossaal leger produktieve armen; bij het socialisme parasiteert een kolossaal leger nietnuttende armen op een klein groepje produktieve rijken
In deze fantastische zwart-wit vergelijking wordt de middenklasse voor het gemak even genegeerd. Tevens wordt de term 'parasiteren' gebruikt alsof het de enige mogelijke vorm van omgang tussen de twee groepen is.

Vanuit sociaal en historisch oogpunt een vergelijking die slaat als een tang op een varken.
quote:
onder het feodalisme waren het de priesters die het volk inpeperden dat de vorst namens god onderdrukte en uitzoog (en die in ruil daarvoor een flink aandeel van de buit kregen toegeschoven); onder de soci's zijn het de academici (de hoogleraren Grootstedelijke Vraagstukken zal ik maar zeggen) die hetzelfde doen met hun ondoorgrondelijk academische abacadabra, alleen ditmaal niet uit naam van God maar van de Zwakkeren In De Samenleving.
Ook al zo fantastisch om te stellen dat de hoogopgeleide, goedverdienende en welvarende academici verantwoordelijk zijn voor het onderdrukken van diezelfde groep waar zij zelf toe behoren. Nee hoor, de academici hebben alleen maar oog voor de ZIDS, die geven niks om hun eigen sociale klasse.

Tevens, als priesters in ruil voor hun taken een deel van de buit van de rijken kregen, krijgen dan die academici en deel van de buit van de armen, die geen geld hebben? Het was toch een perfect spiegelbeeld?
quote:
Het socialisme daarentegen beschikt niet over zo'n onuitputtelijke bron; daar exploiteert een groeiend leger 'zwakkeren' een zienderogen slinkend contingent 'sterkeren'.
Het "leger" zwakkeren groeit inderdaad, maar relatief gezien groeit het "contingent" zowaar nog sneller. In absolute zin mag dit misschien kloppen, maar in relatieve zin is het flauwekul.
quote:
Bovendien: in een samenleving waar je de vruchten van je eigen arbeid niet zelf mag houden - of althans maar zeer minimaal - daalt per definitie de animo om te werken. De animo daarentegen om aan het loket een aalmoes te gaan halen neemt stormachtig toe, vooral als je daarvan, zoals bij ons, op dezelfde voet kunt leven als je buurman met z'n 40-urige werkweek.
Dit is zo volslagen los van de echte wereld dat het bijna treurig is. "Vruchten van je arbeid" is ook zo'n leuke term die te pas en te onpas lekker ingezet kan worden om te ageren tegen belastingen, alhoewel die huidige belastingen vele male milder zijn dan de heffingen, accijnzen en lijfstraffen in het feodalisme wat de auteur een spiegel voor probeert te houden.

Tevens leeft iemand in de bijstand of iemand die een WW-uitkering ontvangt niet op dezelfde voet als iemand met een baan van 1 FTE. Als je dat geloofd moet je eens bij een bijstandsgezin in je buurt langs gaan.
quote:
Bijna niemand durft op te staan, en tegen Wouter Bos of Jan Marijnissen te zeggen: waar haalt u eigenlijk het recht vandaan om mij dwingend voor te schrijven hoe ver mijn zelfopoffering moet gaan? En daar ook nog een honorarium voor op te eisen? Wie heeft u dat recht gegeven? Bent u God of zo?
Dat heet dus parlementaire democratie, mevrouw Hemelrijk. Wij geven als Nederlanders dat recht. Ik weet wel dat libertariërs het niet zo hebben op het uitbesteden van rechten omdat ze zelf het idee hebben dat niemand beter weet wat goed voor ze is dan zij zelf, maar dit is nu eenmaal de realiteit van onze samenleving.

Dat je het liever anders ziet, soit. Maar dan ben je dus of voor een dictatuur, of voor een theocratie of voor volledige eigenrichting. Andere opties zijn er niet, want het feodalisme, het socialisme en alle vormen van democratie worden in het artikel al verworpen.
quote:
Die hele zwakzinnige leer is in strijd met een fundamentele natuurwet, namelijk het overlevingsinstinct van de mens.
Het is al lang en breed wetenschappelijk bevestigd dat het zogenaamde "menselijke overlevingsinstinct" alleen bestaat in een situatie waarin een mens zich bedreigd of angstig voelt. In ons vredige landje is dat zogenaamde instinct al grotendeels afgestompt.

Tevens vind ik het grappig dat een liberaal spreekt over fundamenten. Ik dacht dat fundamenten iets waren voor die achterlijke conservatieven en socialisten. Die mensen die in fundamenten als God of de overheid geloven.

Blijkbaar zijn liberalen/libertariërs en socialisten toch niet zo verschillend als ze willen geloven.
quote:
Je hoeft het niet eens in de praktijk te zien mislukken om zeker te weten dat het met totale zelfvernietiging zal eindigen.
Nog een leuke letterlijke dooddoener om mee te eindigen: het doet er niet toe wat de praktijk uitwijst, als ik zeg dat de sociaaldemocratie tot totale zelfvernietiging zal leiden, dan is dat zo.

Het hele artikel komt op mij meer over als een gefrustreerde onderbuik-tirade dan een weloverwogen betoog. Het taalgebruik bevestigd dat alleen maar.
pi_165830276
Hemelrijk als liberaal bestempelen gaat wel heel ver hoor... verder een prima reactie op dat broddelwerk.
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 13:10:21 #151
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165830607
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 12:03 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Je kunt niet iemand op voorhand afserveren en belachelijk maken op basis van zijn standpunt, om te verwachten dat die persoon vervolgens met je in discussie gaat. Leer eerst maar eens wat fatsoen aan en kom terug wanneer je argumenten wil uitwisselen zoals grote mensen dat doen.
Ik beschreef een aantal user hier, ik serveerde jou niet af, of voel je je aangesproken?
En als je het over afserveren hebt, jij doet dat zelf regelmatig
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 13:17:42 #152
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_165830719
quote:
14s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 12:49 schreef 99.999 het volgende:
Hemelrijk als liberaal bestempelen gaat wel heel ver hoor... verder een prima reactie op dat broddelwerk.
Ik ken Pamela Hemelrijk verder niet, maar ik beoordeel mensen op hun woorden en daden. Als dit de woorden zijn, dan vraag ik me wel af wat voor daden dat met zich mee brengt.

Edit: Ah, ze blijkt al een tijdje geleden overleden te zijn.
pi_165830811
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 13:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik beschreef een aantal user hier, ik serveerde jou niet af, of voel je je aangesproken?
En als je het over afserveren hebt, jij doet dat zelf regelmatig
Volgens mij omschreef je iedereen die geen libertarier was. En dat alles in een poging om het broddelwerkje van Hemelrijk goed te praten.
pi_166063490
Zaterdag 15 oktober heeft de Libertarische Partij (LP) een nieuwe lijsttrekker gekozen. Na een mooi debat met 5 tegenkandidaten, werd Robert Valentine door een meerderheid van de leden in de eerste ronde verkozen tot de nieuwe voorman van de LP. Hij vervangt Toine Manders die sinds 1994 aan het roer van de kleine maar vasthoudende LP heeft gestaan.

bron: http://stemlp.nl/lp-prese(...)er-robert-valentine/
pi_166066568
Hehe, alle vijf de leden waren verkiesbaar :P?

Wel weer vermakelijk dat ze uit die ruime vijver vervolgens een ambtenaar kiezen als voorman.

[ Bericht 27% gewijzigd door #ANONIEM op 19-10-2016 20:38:46 ]
  woensdag 19 oktober 2016 @ 21:53:02 #156
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_166069703
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 20:36 schreef 99.999 het volgende:
Hehe, alle vijf de leden waren verkiesbaar :P?

Wel weer vermakelijk dat ze uit die ruime vijver vervolgens een ambtenaar kiezen als voorman.
Belast met het terugdringen van wet en regelgeving. Niet zo verrassend dus.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_166070654
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:53 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Belast met het terugdringen van wet en regelgeving. Niet zo verrassend dus.
Dat is half ambtelijk Nederland :P
pi_166073860
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 20:36 schreef 99.999 het volgende:
Hehe, alle vijf de leden waren verkiesbaar :P?

Wel weer vermakelijk dat ze uit die ruime vijver vervolgens een ambtenaar kiezen als voorman.
De LP heeft een paar honderd leden, en er waren zes kandidaten voor het lijsttrekkerschap.

Ik ben zelf niet blij met de uitslag.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_166073929
quote:
10s.gif Op zaterdag 8 oktober 2016 11:55 schreef 99.999 het volgende:
Jaja, het is vermoedelijk eerder dat libertariers helaas veelal gewoon erg veel delen met extreemrechts.
Wat is jouw definitie van extreem-rechts, en noem eens een paar standpunten die libertariërs daarmee delen?

De term extreem-rechts wordt bij mijn weten het meest gebruikt om fascisme mee aan te duiden. Het fascisme is een totalitaire ideologie waarbij de staat een zeer belangrijke rol speelt. Het libertarisme omvat zowel klassiek-liberalisme (zeer kleine staat) als anarchokapitalisme (helemaal geen staat). Ik begrijp dat je graag met modder gooit maar als je daar veel gelijkenissen met fascisme in ziet dan maak je jezelf belachelijk.

Een andere definitie van extreem-rechts (die bijvoorbeeld hier en via wikipedia te vinden is) is extreem conservatief / uiterst behoudend.

Dat lijkt me lastig te rijmen met beweringen dat libertariërs een utopie nastreven en grote veranderingen willen doorvoeren.


POL / De samenleving is wel maakbaar

[ Bericht 19% gewijzigd door heiden6 op 20-10-2016 02:15:31 ]
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_166073935
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 01:54 schreef heiden6 het volgende:

[..]

De LP heeft een paar honderd leden,
Soowwwwww. Het gevecht tegen de gevestigde orde is aan baby!
  donderdag 20 oktober 2016 @ 02:06:09 #161
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_166073937
quote:
De LP heeft sinds de Tweede Kamerverkiezing van 2012 aan alle verkiezingen meegedaan, met uitzondering van die voor het Europees Parlement. Toen deden de klassiek-liberalen uit principiële overwegingen niet mee.
Wel al een lange verkiezingsgeschiedenis trouwens. Hoe oud is de LP eigenlijk?
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_166073972
quote:
10s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 02:04 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Soowwwwww. Het gevecht tegen de gevestigde orde is aan baby!
Vechten tegen de gevestigde orde doe je niet door het systeem van de gevestigde orde te gebruiken hè?

Is dat toontje nou echt nodig?

De LP is natuurlijk geen grote partij maar een paar honderd leden is wel wat anders dan vijf.

Overigens ben ik liever lid van een partij die uit 1 lid bestaat dan lid van een partij die geleid wordt door dit soort malloten.

[ Bericht 8% gewijzigd door heiden6 op 20-10-2016 02:24:39 ]
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_166073978
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 02:06 schreef Euribob het volgende:

[..]

Wel al een lange verkiezingsgeschiedenis trouwens. Hoe oud is de LP eigenlijk?
23 jaar, maar tussen 1994 en 2012 was er bijna geen activiteit.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_166073995
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 02:16 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Vechten tegen de gevestigde orde doe je niet door het systeem van de gevestigde orde te gebruiken hè?

Is dat toontje nou echt nodig?

De LP is natuurlijk geen grote partij maar een paar honderd leden is wel wat anders dan vijf.
Klopt. Excuus, heiden6.
pi_166074003
quote:
14s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 02:22 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Klopt. Excuus, heiden6.
*;
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_166077939
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 01:54 schreef heiden6 het volgende:

[..]

De LP heeft een paar honderd leden, en er waren zes kandidaten voor het lijsttrekkerschap.

Ik ben zelf niet blij met de uitslag.
Ik heb dat debat niet gezien, maar Valentine lijkt me als ik andere stukjes lees het type pragmatische minarchist die wel water bij de wijn wil doen. In tegenstelling tot Manders als principiële anarchokapitalist.
pi_166077997
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 01:54 schreef heiden6 het volgende:

[..]

De LP heeft een paar honderd leden, en er waren zes kandidaten voor het lijsttrekkerschap.

Ik ben zelf niet blij met de uitslag.
Ben wel eens bij een bijeenkomst geweest van de LP Groningen maar volgens mij zijn die inmiddels afgesplitst en heten nu vrijheidsverbond Groningen.
pi_166078192
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:36 schreef Chewie het volgende:

[..]

Ben wel eens bij een bijeenkomst geweest van de LP Groningen maar volgens mij zijn die inmiddels afgesplitst en heten nu vrijheidsverbond Groningen.
Whehe, ook dat is wel weer mooi herkenbaar bij wat radicalere bewegingen, splitsing op splitsing op splitsing. Net zoals de ware communist nog altijd niet is gevonden :P
  donderdag 20 oktober 2016 @ 13:01:30 #169
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_166079656
Als de ongelijkheid maar blijft groeien dan wordt de democratie vanzelf ondermijnd (niet alleen qua macht maar ook qua acceptatie en noodzakelijk inlevingsvermogen) en ontstaat de libertarische wildwest droom vanzelf.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_166079762
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 13:01 schreef Klopkoek het volgende:
Als de ongelijkheid maar blijft groeien dan wordt de democratie vanzelf ondermijnd (niet alleen qua macht maar ook qua acceptatie en noodzakelijk inlevingsvermogen) en ontstaat de libertarische wildwest droom vanzelf.
Nonsens natuurlijk.
  donderdag 20 oktober 2016 @ 14:47:38 #171
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_166081785
quote:
10s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 13:08 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nonsens natuurlijk.
Nee hoor. Democratie is ook gebouwd op informele instituties. Je kunt dat niet compleet formaliseren.

De Verenigde Staten laat nu aardig zien wat het gevolg kan zijn van enorme ongelijkheid en segregatie. Vergeet niet dat volgens historisch onderzoek de VS in de 19e eeuw gelijker was dan nu (de slaven uitgezonderd).
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_166081855
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 14:47 schreef Klopkoek het volgende:
De Verenigde Staten laat nu aardig zien wat het gevolg kan zijn van enorme ongelijkheid en segregatie. Vergeet niet dat volgens historisch onderzoek de VS in de 19e eeuw gelijker was dan nu (de slaven uitgezonderd).
Duitsland in 1940-1945 ook (de joden, buitenlanders en homo's uitgezonderd). Lekker overtuigend wel.
  donderdag 20 oktober 2016 @ 16:42:18 #173
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_166084296
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 14:51 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Duitsland in 1940-1945 ook (de joden, buitenlanders en homo's uitgezonderd). Lekker overtuigend wel.
Nee. De nazi's verhoogden de GINI coëfficiënt. Ook kreeg de top een groter deel van de koek



Dit is een fundamenteel verschil met de Verenigde Staten van weleer.

Tevens verwees mijn post ook naar het feit dat toen de ongelijkheid kleiner was dan nu, in de VS. In geval van nazi Duitsland is het omgekeerde het geval.

Bovenstaand grafiekje illustreert trouwens andermaal dat de nazi's een reactionair en restauratief van aard waren. In razend tempo spoelden ze de klok achteruit.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_166120513
quote:
10s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:46 schreef 99.999 het volgende:
Whehe, ook dat is wel weer mooi herkenbaar bij wat radicalere bewegingen, splitsing op splitsing op splitsing.
Zwaar herkenbaar bij een partij die in 23 jaar nog nooit een afsplitsing heeft gehad. :|W

Je zoekt weer eens spijkers op laag water. Wanneer heb jij voor het laatst iets in deze reeks gepost wat ook maar enigszins inhoudelijk betrekking heeft op het libertarisme? Bijvoorbeeld een libertarisch standpunt waarvan je uitlegt waarom je het er niet mee eens bent. Ik noem maar iets geks.

Jouw 'bijdrage' in dit topic bestaat tot nu toe uit:

-een slechte grap over een bestuurslid van de LP (moet kunnen natuurlijk maar voegt niets toe) :O
-"lolbertariërs kunnen niet tegen kritiek" :?
-"libertariërs gedragen zich vaak vrij agressief" :?
-je verwijt ems 'dom gedrag'
-Paper_Tiger plaatst een link naar een artikel (inhoudelijke post, en on topic), jouw reactie bestaat uit niets meer dan een persoonlijke aanval : "Dat jij het op voorhand eens bent net een hysterisch type als Pamela Hemelrijk zal geenvverbazibg wekken " Dat nodigt uit tot een goede gedachtewisseling zeg! 8)7
-Vervolgens wordt P_T nog even voor domrechts uitgemaakt, en vraag je je in dezelfde post hardop af waarom Pietverdriet zichzelf haat :{
-"libertariërs delen veel met extreem-rechts en als mensen vragen stellen gaan ze schuimbekken. " Je vergat dit keer het woord libertariërs te vervangen door lolbe(r)tariërs o|O Er volgde gelukkig binnen een minuut nog een reactie waarin je dit goedmaakte. ^O^
-Dan volgt nog een reactie op het door P_T geposte artikel > de auteur is niet liberaal en het artikel is broddelwerk. Ook hier niets wat lijkt op een uitleg waarom dit dan zo is of een inhoudelijk argument. Het lijkt me toch niet zo moeilijk om dat tenenkrommende gestampvoet van Pamela Hemelrijk repliek te voorzien!. Je doet wel een geslaagde poging om vervolgens nog net iets denigrerender over te komen door in een volgende post het woord broddelwerk te vervangen door broddelwerkje'. c_/
-Iemand post een link naar een bericht over/van de LP, waarop een pavlovreactie van jou volgt : direct zo lacherig mogelijk reageren. Dat de nieuwe lijsttrekker een ambtenaar is vind je vermakelijk. Je zou kunnen uitleggen waarom, en daarmee zou je inhoudelijk gefundeerde kritiek kunnen leveren op de LP. Maar nee hoor, dit schot voor open doel laat je aan je voorbij gaan want dan kom je echt te dicht in de buurt van een inhoudelijke discussie en als je dat ook maar één keer doet neem je die LOLBERTARIERS echt veel te serieus. :{w
-Dan nog een post waarin je libertariërs wegzet als radicale splintergroepering en je ze nog even op één lijn plaatst met een ideologie die tot meer dan 100 miljoen doden heeft geleid. :X

Wat jouw postgedrag bij mij oproept is niet alleen irritatie, maar ook serieuze zorgen om jouw medische conditie. Als er zo'n hoeveelheid diarree uit je vingers op je toetsenbord komt, wat gebeurt er dan wel niet als je op de WC zit?

Ik wens je daar heel veel sterkte mee en ga je hier op het forum voorlopig maar weer negeren. :W
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_166120638
Whehe de amateur-internist _O-. Maar om even op je begin terug te komen. Je ontkent de afsplitsing waar chewie over spreekt? Moet je daar dan niet op reageren in plaats van de persoonlijke aanval te zoeken tegen iemand die lacht om die afsplitsing?
pi_166124708
edit:
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 15:25 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ze staan er nog steeds.
Jij je zin

[ Bericht 72% gewijzigd door trabant op 22-10-2016 15:28:18 ]
Farts are jazz to assholes
  zaterdag 22 oktober 2016 @ 15:09:34 #177
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_166126181
quote:
2s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 13:55 schreef trabant het volgende:
Humbug
Waarom plaats je die hier?

[ Bericht 32% gewijzigd door Paper_Tiger op 23-10-2016 20:00:13 ]
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_166126373
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 15:09 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]
Waarom plaats je die hier?
Een omissie mijnerzijds. Slordig koppensnellen. Al 'rechtgezet'.
Farts are jazz to assholes
  zaterdag 22 oktober 2016 @ 15:25:02 #179
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_166126470
quote:
2s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 15:19 schreef trabant het volgende:

[..]

Een omissie mijnerzijds. Slordig koppensnellen. Al 'rechtgezet'.
Ze staan er nog steeds.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_166153336
quote:
10s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 08:38 schreef 99.999 het volgende:
Whehe de amateur-internist _O-. Maar om even op je begin terug te komen. Je ontkent de afsplitsing waar chewie over spreekt? Moet je daar dan niet op reageren in plaats van de persoonlijke aanval te zoeken tegen iemand die lacht om die afsplitsing?
Ik heb nog nooit van een afsplitsing van de Nederlandse LP gehoord. De naam die hij noemde zei me niets. Nooit iets over een afsplitsing gehoord op de afgelopen 10 (?) ALV's van de partij, niets over gehoord van (voormalig) bestuursleden of van de tientallen vrijwilligers en andere leden en oud-leden die ik ken - onder andere uit Groningen. Op Facebook bij geen enkele libertarische Facebookgroep en geen enkele libertarische pagina iets over gezien (zowel van de LP als algemene pagina's en groepen). Zoals je zelf al eerder op hilarische wijze opmerkte is het niet zo'n grote vereniging. Als leden van de LP waren opgestapt om een eigen partij te vormen, dan had ik het wel geweten. :D
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_166215700
Wat is eigenlijk de reden dat de naam van de website van libertarischepartij in stemlp is veranderd en het woord libertarisme, als ook het non-agressie principe (nap), geen enkele keer in het verkiezingsprogramma wordt genoemd?

Mensen die het lezen zouden zich kunnen afvragen waar nu eigenlijk die L voor staat, liberaal ofzo.

Nogal vreemd, zeker omdat je ook vaak hoorde dat de belangrijkste reden voor het bestaan van de libertarische partij is om mensen kennis te laten maken met de libertarische principes en gedachtegoed.

[ Bericht 12% gewijzigd door Wegenbouwer op 26-10-2016 12:31:55 ]
pi_166216439
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 12:22 schreef Wegenbouwer het volgende:
Wat is eigenlijk de reden dat de naam van de website van libertarischepartij in stemlp is veranderd en het woord libertarisme, als ook het non-agressie principe (nap), geen enkele keer in het verkiezingsprogramma wordt genoemd?

Mensen die het lezen zouden zich kunnen afvragen waar nu eigenlijk die L voor staat, liberaal ofzo.

Nogal vreemd, zeker omdat je ook vaak hoorde dat de belangrijkste reden voor het bestaan van de libertarische partij is om mensen kennis te laten maken met de libertarische principes en gedachtegoed.
Wellicht beseffen ze dat koketteren met zo'n bizarre ideologie vooral mensen afschrikt? Extreme linkse of gelovige groepjes geven zichzelf ook graag wat neutralere namen.
  woensdag 26 oktober 2016 @ 13:02:07 #183
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_166216631
quote:
7s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 12:53 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Wellicht beseffen ze dat koketteren met zo'n bizarre ideologie vooral mensen afschrikt? Extreme linkse of gelovige groepjes geven zichzelf ook graag wat neutralere namen.
Het zou goed kunnen dat de naam "libertarisme" bevuild is.
Net zoals communisme en het socialisme. Of het een bizarre ideologie is, daar verschillen de meningen over.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_166216805
quote:
15s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 13:02 schreef GSbrder het volgende:
Het zou goed kunnen dat de naam "libertarisme" bevuild is.
Eerder compleet onbekend bij het grotere publiek. Vandaar ook mijn vraag waarom ze die naam nu opeens mijden.
  woensdag 26 oktober 2016 @ 13:13:25 #185
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_166216882
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 13:09 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Eerder compleet onbekend bij het grotere publiek. Vandaar ook mijn vraag waarom ze die naam nu opeens mijden.
Wellicht interne onenigheid.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_166217079
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 13:09 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Eerder compleet onbekend bij het grotere publiek. Vandaar ook mijn vraag waarom ze die naam nu opeens mijden.
Maar bij het politiek geïnteresseerde publiek heeft het natuurlijk een vrij vieze bijsmaak.
  woensdag 26 oktober 2016 @ 14:06:02 #187
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_166217995
quote:
15s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 13:02 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Het zou goed kunnen dat de naam "libertarisme" bevuild is.
Net zoals communisme en het socialisme. Of het een bizarre ideologie is, daar verschillen de meningen over.
Het is klassiek liberalisme.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  woensdag 26 oktober 2016 @ 14:08:00 #188
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_166218038
quote:
1s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 14:06 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Het is klassiek liberalisme.
Klassiek liberalisme is niet helemaal hetzelfde als libertarisme.
Maar goed, het libertarisme omvat vele stromingen, zo ook het anarcho-kapitalisme.
Dat is echter niet klassiek liberaal. Een klassiek liberaal ziet, m.n. op veiligheid, nog een positie voor de overheid.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_166218070
quote:
15s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 14:08 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Een klassiek liberaal ziet, m.n. op veiligheid, nog een positie voor de overheid.
Voor de overheid of van de overheid?
  woensdag 26 oktober 2016 @ 14:11:56 #190
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_166218129
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 14:09 schreef john2406 het volgende:

[..]

Voor de overheid of van de overheid?
De rol van de overheid hoeft niet volledig te worden afgeschaft van een liberaal. Wel verminderd.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_166218162
quote:
15s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 14:11 schreef GSbrder het volgende:

[..]

De rol van de overheid hoeft niet volledig te worden afgeschaft van een liberaal. Wel verminderd.
Begrijp ik als ik het dan zelf mag doen, had ik wel graag dezelfde middelen welke de overheid mag inzetten!
pi_166218694
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 14:13 schreef john2406 het volgende:

[..]

Begrijp ik als ik het dan zelf mag doen, had ik wel graag dezelfde middelen welke de overheid mag inzetten!
Het libertarisme stelt dat ieder zichzelf inderdaad mag verdedigen, mits gepast uiteraard.
pi_166218746
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 14:42 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Het libertarisme stelt dat ieder zichzelf inderdaad mag verdedigen, mits gepast uiteraard.
Wat mij gepast lijkt kan jou ongepast lijken.
Als niks vastgelegd wat gepast of niet is, dan lap ik dat onder mijn voetzolen!
pi_166218785
quote:
15s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 14:08 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Klassiek liberalisme is niet helemaal hetzelfde als libertarisme.
Maar goed, het libertarisme omvat vele stromingen, zo ook het anarcho-kapitalisme.
Dat is echter niet klassiek liberaal. Een klassiek liberaal ziet, m.n. op veiligheid, nog een positie voor de overheid.
Je kunt het een stroming binnen het libertarisme noemen, of de voorloper van het hedendaagse libertarisme. Want libertarisme heeft door de tijd ook andere, meer linkse als ik het zo mag noemen, invullingen gehad.
pi_166218794
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 14:45 schreef john2406 het volgende:

[..]

Wat mij gepast lijkt kan jou ongepast lijken.
Als niks vastgelegd wat gepast of niet is, dan lap ik dat onder mijn voetzolen!
Dat is uiteraard wel vastgelegd, in brede lijnen.
pi_166218821
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 14:47 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Dat is uiteraard wel vastgelegd, in brede lijnen.
Wat als ik iemand bewust of onbewust, lees of houdt dat eens even goed vast, (bewust of onbewust) een klap tegen zijn strotte hoofd verkoop?

En hoe controleert men of bewust of onbewust?

Een ongeluk zit in een klein hoekje.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 26-10-2016 14:51:41 ]
  woensdag 26 oktober 2016 @ 14:51:23 #197
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_166218864
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 14:47 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Je kunt het een stroming binnen het libertarisme noemen, of de voorloper van het hedendaagse libertarisme. Want libertarisme heeft door de tijd ook andere, meer linkse als ik het zo mag noemen, invullingen gehad.
Zeker. Er waren tijden dat het libertarisme/liberalisme links was, omdat dit tegen de koning en de adel in ging. Overigens, het klassiek liberalisme was voorheen niet klassiek, dat is het pas geworden toen het liberalisme werd gekaapt door de Amerikaanse linkerflank. In Europa worden liberalen (nog altijd) rechts van het midden gezien.

Ik denk echter dat meer mensen hun twijfels hebben bij het libertarisme in Nederland, omdat dit nog wel als vrij Amerikaans, dus extreem, wordt gezien. Dit terwijl het liberalisme gebruikt wordt door partijen variërend van GroenLinks tot VNL. Het wordt daarmee iets meer "mainstream".
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_166219546
quote:
15s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 14:51 schreef GSbrder het volgende:
Ik denk echter dat meer mensen hun twijfels hebben bij het libertarisme in Nederland, omdat dit nog wel als vrij Amerikaans, dus extreem, wordt gezien. Dit terwijl het liberalisme gebruikt wordt door partijen variërend van GroenLinks tot VNL. Het wordt daarmee iets meer "mainstream".
Dat zou inderdaad de reden geweest kunnen zijn van het veranderen van de (website)naam en het mijden van bepaalde termen. Aan de andere kant onderscheid je je als LP dan ook minder van die genoemde partijen, plus dat de meer hardliners (jawel, alle 10) zich vervreemd gaan voelen en wellicht weg gaan.

Maar ik hoopte eigenlijk dat iemand hier de officiële reden wist.
pi_166220853
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 15:22 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Maar ik hoopte eigenlijk dat iemand hier de officiële reden wist.
De officiele reden of de ware reden?
  woensdag 26 oktober 2016 @ 16:22:46 #200
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_166220898
quote:
15s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 14:51 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Zeker. Er waren tijden dat het libertarisme/liberalisme links was, omdat dit tegen de koning en de adel in ging.
Vreemde definitie van links.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_166220899
Op het gebied van wapenbezit is de LP (waar staat de L ook alweer voor?) ook volledig gedraaid:

In het vorige verkiezingsprogramma:

quote:
Wij wijzen het vervolgen van individuen voor het uitoefenen van hun recht om zichzelf te
verdedigen af. Wij bevestigen het persoonlijke recht van het houden en dragen van wapens. We
verzetten ons tegen alle wetten en maatregelen op landelijk, provinciaal, en gemeentelijk niveau
die de registratie of de beperking vereisen van het eigendom, de vervaardiging, de overdracht,
en de verkoop van vuurwapens of munitie
Nu:

quote:
De LP is voor een opheffing van het verbod op wapenbezit en de invoering van een brevetsysteem. Wapenbezit is dan niet meer voorbehouden aan jagers en sportschutters, maar toegestaan voor iedereen die een brevet heeft voor het wapen dat hij draagt. De persoon die zo’n brevet aanvraagt zal aan een aantal voorwaarden moeten voldoen
  woensdag 26 oktober 2016 @ 16:37:29 #202
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_166221202
quote:
1s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 16:22 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vreemde definitie van links.
quote:
Over het precieze ontstaan van de politieke termen links en rechts bestaan verschillende verklaringen, hoewel er overeenstemming is dat het ontstaan dateert uit de tijd van de Franse Revolutie waarbij in de Franse Staten-Generaal een ruimtelijke opdeling ontstond waarbij voorstanders van het behoud van de oude machtsverhoudingen zich aan de rechterzijde bevonden en de tegenstanders links. De conservatieven (reactionairen en klerikalen) zaten rechts van de voorzitter. Zij bestonden voornamelijk uit edellieden, kerkelijke leiders en monarchistische burgers die het traditionele Ancien Régime in stand wilden houden. Links van de voorzitter zaten de seculiere liberalen. Zij wilden de macht van de traditionele orde doorbreken ten bate van de burgerij. Later in de negentiende eeuw verschoven de accenten: links werd vooral van toepassing op socialistische partijen, waardoor de liberalen in het politieke midden belandden en conservatieven onder rechts kwamen te vallen.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_166221422
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 16:22 schreef Wegenbouwer het volgende:
Op het gebied van wapenbezit is de LP (waar staat de L ook alweer voor?) ook volledig gedraaid:

In het vorige verkiezingsprogramma:

[..]

Nu:

[..]

Belachelijk hè? Bij lange na niet het enige onlibertarische standpunt helaas.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_166221475
Dit is ook wel een mooie, beide quotes uit hetzelfde verkiezingsprogramma:

quote:
De LP is in principe tegen iedere vorm van belasting.
quote:
Minder misdaad, minder overlast, meer belastinginkomsten: wie kan hier tegen zijn?
Nou, De LP zelf dus. In principe dan.

Toch zeg ik er maar bij dat ik dit programma nog steeds stukken beter vind dan welke andere partij dan ook, voorzover ik die heb gelezen.
pi_166221487
quote:
15s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 13:13 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Wellicht interne onenigheid.
LP is gewoon veel simpeler dan Libertarische Partij. Mensen struikelen over de naam, in de media wordt het verkeerd geschreven door journalisten etc. De meeste partijen staan bekend onder een afkorting (SP, VVD, PvdA etc.), dat is gewoon veel simpeler.

quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 12:22 schreef Wegenbouwer het volgende:
Wat is eigenlijk de reden dat de naam van de website van libertarischepartij in stemlp is veranderd en het woord libertarisme, als ook het non-agressie principe (nap), geen enkele keer in het verkiezingsprogramma wordt genoemd?

Mensen die het lezen zouden zich kunnen afvragen waar nu eigenlijk die L voor staat, liberaal ofzo.

Nogal vreemd, zeker omdat je ook vaak hoorde dat de belangrijkste reden voor het bestaan van de libertarische partij is om mensen kennis te laten maken met de libertarische principes en gedachtegoed.
Dit is onderdeel van de nieuwe koers van de partij. Echt richten op de politieke weg en een andere manier van presenteren. Ik zie het totaal niet zitten.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_166221545
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 16:51 schreef heiden6 het volgende:

[..]

LP is gewoon veel simpeler dan Libertarische Partij. Mensen struikelen over de naam, in de media wordt het verkeerd geschreven door journalisten etc. De meeste partijen staan bekend onder een afkorting (SP, VVD, PvdA etc.), dat is gewoon veel simpeler.
Dat verklaart niet waarom het woord libertarisme geen enkele keer wordt genoemd in het verkiezingsprogramma. Je zou verwachten dat mensen die zoiets lezen toch wel uit een naam moeten komen.
pi_166221553
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 16:55 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Dat verklaart niet waarom het woord libertarisme geen enkele keer wordt genoemd in het verkiezingsprogramma. Je zou verwachten dat mensen die zoiets lezen toch wel uit een naam moeten komen.
Zie edit.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  woensdag 26 oktober 2016 @ 16:56:18 #208
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_166221577
quote:
15s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 16:37 schreef GSbrder het volgende:

[..]


[..]

Ik weet de oorsprong van de term, maar nu te zeggen dat de liberalen destijds links waren (met de moderne betekenis van het woord) omdat ze tegen de adel waren is nogal vreemd.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 26 oktober 2016 @ 17:01:46 #209
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_166221696
quote:
1s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 16:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik weet de oorsprong van de term, maar nu te zeggen dat de liberalen destijds links waren (met de moderne betekenis van het woord) omdat ze tegen de adel waren is nogal vreemd.
Destijds was dat links.
Met de kennis van nu is dat vreemd, maar ik kan me wel voorstellen dat het in conservatief perspectief overkomt als links.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_166221877
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 16:22 schreef Wegenbouwer het volgende:
Op het gebied van wapenbezit is de LP (waar staat de L ook alweer voor?) ook volledig gedraaid:

In het vorige verkiezingsprogramma:

[..]

Nu:

[..]

Geen wonder dat je nul zetels haalt.
The view from nowhere.
pi_166221902
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 16:49 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Belachelijk hè? Bij lange na niet het enige onlibertarische standpunt helaas.
Je doelt op het immigratiestandpunt, inclusief het hele registratiecircus?

En begrijp ik nou bij Pensioen (9.4), de LP er wel voor is dat men verplicht spaart voor een pensioen, al is het op een andere manier?
pi_166221920
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:12 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Je doelt op het immigratiestandpunt, inclusief het hele registratiecircus?

En begrijp ik nou bij Pensioen (9.4), de LP er wel voor is dat men verplicht spaart voor een pensioen, al is het op een andere manier?
Onder andere. Maar er wordt ook gesproken over het handhaven van verschillende belastingen en het leger. :{
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_166221923
quote:
15s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:01 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Destijds was dat links.
Met de kennis van nu is dat vreemd, maar ik kan me wel voorstellen dat het in conservatief perspectief overkomt als links.
Ook en misschien wel juist met de kennis van nu is dat niet vreemd. In Nederland hebben de liberalen en conservatieven elkaar goed kunnen vinden maar dat is lang niet overal zo.
pi_166221951
quote:
1s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 16:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik weet de oorsprong van de term, maar nu te zeggen dat de liberalen destijds links waren (met de moderne betekenis van het woord) omdat ze tegen de adel waren is nogal vreemd.
Nee hoor. Liberalen doen nu ook vooral aan rente-extractie en zijn allang niet meer tegen het erfrecht.
The view from nowhere.
pi_166221983
quote:
1s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 16:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik weet de oorsprong van de term, maar nu te zeggen dat de liberalen destijds links waren (met de moderne betekenis van het woord) omdat ze tegen de adel waren is nogal vreemd.
Logisch gezien vanuit de klassenstrijd die eraan aan ten grondslag ligt.
The view from nowhere.
  woensdag 26 oktober 2016 @ 17:26:51 #216
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_166222200
Jullie halen progressief met links door elkaar
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 26 oktober 2016 @ 17:28:17 #217
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_166222235
quote:
1s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:14 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ook en misschien wel juist met de kennis van nu is dat niet vreemd. In Nederland hebben de liberalen en conservatieven elkaar goed kunnen vinden maar dat is lang niet overal zo.
Vooral in landen waar de keuze "conservatief" of "liberaal" is, vliegen ze elkaar in de haren.
In een parlement waar de keuze "socialist" of "liberaal" is, liggen de twee groepen dichter bij elkaar dan de natuurlijke vijand.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  woensdag 26 oktober 2016 @ 17:29:43 #218
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_166222255
quote:
15s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:28 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Vooral in landen waar de keuze "conservatief" of "liberaal" is, vliegen ze elkaar in de haren.
In een parlement waar de keuze "socialist" of "liberaal" is, liggen de twee groepen dichter bij elkaar dan de natuurlijke vijand.
Verwarring komt er denk ik vooral doordat men denkt dat de VVD een liberale partij is
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_166222269
quote:
15s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:28 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Vooral in landen waar de keuze "conservatief" of "liberaal" is, vliegen ze elkaar in de haren.
In een parlement waar de keuze "socialist" of "liberaal" is, liggen de twee groepen dichter bij elkaar dan de natuurlijke vijand.
Die laatste keuze is vrij zeldzaam.
pi_166222276
quote:
1s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:26 schreef Pietverdriet het volgende:
Jullie halen progressief met links door elkaar
Of ben jij weer eens je eigen definities aan het verzinnen en hanteren?
  woensdag 26 oktober 2016 @ 17:33:16 #221
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_166222321
quote:
1s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:30 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Die laatste keuze is vrij zeldzaam.
Och, sociaal-democratisch dan.
Je hebt landen met een breed spectrum en landen met een smal spectrum.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_166222415
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:13 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Onder andere. Maar er wordt ook gesproken over het handhaven van verschillende belastingen en het leger. :{
Het punt over het handhaven van belastingen (wel lager uiteraard) kan ik nog wel mee leven, mits er duidelijk bij staat dat ze in principe tegen belasting zijn en dat op termijn de doelstelling is om ze af te schaffen. Gradualisme is niet per se onlibertarisch.
  woensdag 26 oktober 2016 @ 17:51:48 #223
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_166222713
quote:
15s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:33 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Och, sociaal-democratisch dan.
Je hebt landen met een breed spectrum en landen met een smal spectrum.
Zo is de FDP veel meer een liberale partij dan de VVD
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_166222723
Nog 2 puntjes uit het programma

quote:
Wij willen een nieuwe nationale valuta naast de euro, zoals een gulden. Ook vinden wij dat iedereen vrij is om te betalen met een valuta naar keuze, of dit nu dollars, Zwitserse franken, bitcoins of goudmunten zijn.
Is dit een taak van de overheid om die gulden uit te brengen of moet dit door prive-initiatief gebeuren? Uit de eerste zin lijkt het ene en uit tweede zin het ander.

quote:
De LP ziet graag dat de staatsschuld zo snel mogelijk wordt afgelost. Er is immers een contract aangegaan met degene die het geld heeft uitgeleend.
Die contracten zijn blijkbaar belangrijker dan het eerdergenoemde principe van belasting.
pi_166229339
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:52 schreef Wegenbouwer het volgende:
Nog 2 puntjes uit het programma

[..]

Is dit een taak van de overheid om die gulden uit te brengen of moet dit door prive-initiatief gebeuren? Uit de eerste zin lijkt het ene en uit tweede zin het ander.
Dit gaat misschien nog veranderen geloof ik.

quote:
Die contracten zijn blijkbaar belangrijker dan het eerdergenoemde principe van belasting.
Hier heb ik samen met wat andere leden twee amendementen over ingediend, maar die zijn er geloof ik niet door gekomen (heb een stuk van de ALV gemist). :{

Ik vind dit standpunt echt niet kunnen.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_166280767
http://mises.nl/interview-met-hans-hermann-hoppe/

Paar mooie quotes:

quote:
Je kunt niet voortdurend productiviteit en succes afstraffen en luiheid en mislukking belonen, zonder een ramp te veroorzaken.
quote:
Het economische succes van een land hangt af van drie met elkaar samenhangende factoren: de waarborgen voor privé-eigendom en eigendomsrechten, de vrijheid van contract en handel, en de vrijheid van vereniging en ontbinding – en, natuurlijk, de ijver, intelligentie en vindingrijkheid van de inwoners.
quote:
stel geen vertrouwen in de democratie, maar evenmin in een dictatuur. Hoop op radicale politieke decentralisatie, niet alleen in India en China, maar overal.
  zaterdag 29 oktober 2016 @ 15:42:35 #227
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_166282692
http://nos.nl/artikel/214(...)-jarigen-werken.html

Libertarisme en VVDers maken het mogelijk.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 29 oktober 2016 @ 15:47:02 #228
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_166282757
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 15:42 schreef Klopkoek het volgende:
http://nos.nl/artikel/214(...)-jarigen-werken.html

Libertarisme en VVDers maken het mogelijk.
VVD'ers maken dit helemaal niet mogelijk, dit is gewoon verboden en zal ook worden aangepakt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 29 oktober 2016 @ 16:27:14 #229
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_166283511
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 15:47 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

VVD'ers maken dit helemaal niet mogelijk.
Zeker wel. Het verbieden is enkel voor de vorm.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 29 oktober 2016 @ 17:25:37 #230
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_166284665
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 15:42 schreef Klopkoek het volgende:
http://nos.nl/artikel/214(...)-jarigen-werken.html

Libertarisme en VVDers maken het mogelijk.
Je bent niet goed snik
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_166285136
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 15:42 schreef Klopkoek het volgende:
http://nos.nl/artikel/214(...)-jarigen-werken.html

Libertarisme en VVDers maken het mogelijk.
Ik ben fundamenteel tegen de libertarische uitgangspunten. Maar dit is zeker geen gevolg van het libertarisme en de implicatie bevordert de discussie ook allerminst.
  zaterdag 29 oktober 2016 @ 18:49:38 #232
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_166285986
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 17:50 schreef arie_bc het volgende:

[..]

Ik ben fundamenteel tegen de libertarische uitgangspunten.
"Het libertarisme is een politieke filosofie met als hoofddoel vrijheid handhaven door middel van individuele soevereiniteit en het non-agressieprincipe. Libertariërs streven naar zo veel mogelijk zelfbestuur en keuzevrijheid, met de nadruk op politieke vrijheid, vrijwillige samenwerking en een voorrang aan individuele oordelen."

Siert je hier zo fundamenteel tegen te zijn. En dit is sarcasme
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 29 oktober 2016 @ 21:08:45 #233
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_166289005
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 17:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je bent niet goed snik
Natuurlijk, gelijk weer op de man...

Elke keer als er weer een slavernijschandaal op duikt in Nederland, of buitenlandse berichten over Noord Koreaanse dwangarbeiders in Nederland, dan staat de VVD vooraan om het te downplayen. Dat is gewoon zo. Het is de partij van laissez faire en de inspectievakanties. Van ingekapselde controle-instanties die zgn moeten 'meedenken'.

Het is niet wezenlijk anders dan dat de Republikeinse partij stelselmatig bewust schizofreen is ten aanzien van het illegalen vraagstuk en de hiaten/gaten in het migratiebeleid plus wetgeving.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_166289448
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 18:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

"Het libertarisme is een politieke filosofie met als hoofddoel vrijheid handhaven door middel van individuele soevereiniteit en het non-agressieprincipe. Libertariërs streven naar zo veel mogelijk zelfbestuur en keuzevrijheid, met de nadruk op politieke vrijheid, vrijwillige samenwerking en een voorrang aan individuele oordelen."

Siert je hier zo fundamenteel tegen te zijn. En dit is sarcasme
Ik snap dat jij dat vindt.

Wat daar staat kan ik inderdaad niet tegen zijn, echter zodra het toegepast wordt in de echte wereld Zoë je dat vrijheid niet zo eenvoudig te definiëren is.

Zo kan je kijken naar positieve en negatieve vrijheden, waar het libertarische principe maar een van de twee erkend.

Bovendien is het veel te positief over de vrije markt theorie. Zo vergeten ze dat de vrije markt alleen in theorie werkt met volledige informatie gelijkheid, wat in praktijk verre van waarheid is.
pi_166289502
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 21:08 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Natuurlijk, gelijk weer op de man...

Elke keer als er weer een slavernijschandaal op duikt in Nederland, of buitenlandse berichten over Noord Koreaanse dwangarbeiders in Nederland, dan staat de VVD vooraan om het te downplayen. Dat is gewoon zo. Het is de partij van laissez faire en de inspectievakanties. Van ingekapselde controle-instanties die zgn moeten 'meedenken'.

Het is niet wezenlijk anders dan dat de Republikeinse partij stelselmatig bewust schizofreen is ten aanzien van het illegalen vraagstuk en de hiaten/gaten in het migratiebeleid plus wetgeving.
Als je dit soort beschuldigingen maakt zou ik graag voorbeelden zien. Ik kan mij geen enkel incident herinneren waarbij de huidige VVD Kinderslavernij goedpraten.
  zaterdag 29 oktober 2016 @ 22:04:24 #236
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_166290535
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 21:29 schreef arie_bc het volgende:

[..]

Als je dit soort beschuldigingen maakt zou ik graag voorbeelden zien. Ik kan mij geen enkel incident herinneren waarbij de huidige VVD Kinderslavernij goedpraten.
Moet ik gaan opzoeken wanneer ze kinderarbeid vergoelijkten of de andere kant op keken? Wanneer ze voor liberalisering en flexibilisering van de arbeidstijden kozen? Hun steun aan het apartheidsregime?

Als het antwoord bevestigend is dan valt dat eenvoudig op google te vinden (iets waar Pietverdriet en co mij vaak om beschimpen, dat ik de moeite neem om claims te staven en onderbouwen).
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_166294638
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 22:04 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Moet ik gaan opzoeken wanneer ze kinderarbeid vergoelijkten of de andere kant op keken? Wanneer ze voor liberalisering en flexibilisering van de arbeidstijden kozen? Hun steun aan het apartheidsregime?

Als het antwoord bevestigend is dan valt dat eenvoudig op google te vinden (iets waar Pietverdriet en co mij vaak om beschimpen, dat ik de moeite neem om claims te staven en onderbouwen).
Ten eerste is iets als flexibilisering van de arbijdstijden iets heel anders dan kinderarbeid.

Ten tweede claim je dingen vaak te onbouwen et feiten, ik zie daar niets van terug.
  zondag 30 oktober 2016 @ 09:49:00 #238
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_166296927
quote:
1s.gif Op zondag 30 oktober 2016 01:41 schreef arie_bc het volgende:

[..]

Ten eerste is iets als flexibilisering van de arbijdstijden iets heel anders dan kinderarbeid.
Ik bedoel uiteraard voor kinderen.

Dit zie je bijvoorbeeld terug wanneer er een conflict ontstaat met hun drang om bijstandsgerechtigden te criminaliseren.

quote:
Bovendien kunnen werkgevers de jongeren niet missen bij bijvoorbeeld het bezorgen van kranten en bij het vullen van vakken in de supermarkten.
http://www.volkskrant.nl/(...)ienen-kind~a1861682/
http://www.volkskrant.nl/(...)d-is-tegen~a4302515/

Zij zijn gewoon van alle partijen het meeste laissez faire daarin en het meeste op de hand van de werkgeversbelangen. Iets dat je terug ziet wanneer het conflicten op levert met andere 'principes'.

http://www.trouw.nl/tr/nl(...)niet-boycotten.dhtml

"Kinderarbeid draagt bij aan de welvaart" - Frits Bolkestein

http://www.rd.nl/oud/bui/990602bui11.html

Veel steun aan de apartheid.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_166296958
Niks mis met een beetje kinderarbeid. Ik draaide op m'n 15e ook al stiekem nachtdiensten.
  zondag 30 oktober 2016 @ 09:57:27 #240
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_166297029
quote:
1s.gif Op zondag 30 oktober 2016 09:52 schreef Kaas- het volgende:
Niks mis met een beetje kinderarbeid.
Doordat Nederland een jeugdminimumloon kent (kent niet elk Westers land), ingevoerd door de rechtse Lubbers kabinetten, vindt dat hier ook zeker vaker plaats dan in omringende landen. Mede geholpen door o.a. relatief weinig schooluren in het jaar en per week.

Met het verdedigen hiervan in plaats van ontkenning is arie_bc zijn vraag in ieder geval beantwoord.

http://www.telegraaf.nl/g(...)r_nachtdienst__.html
http://qz.com/452497/grea(...)ut-not-for-everyone/
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_166297073
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2016 09:57 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Doordat Nederland een jeugdminimumloon kent (kent niet elk Westers land), ingevoerd door de rechtse Lubbers kabinetten, vindt dat hier ook zeker vaker plaats dan in omringende landen. Mede geholpen door o.a. relatief weinig schooluren in het jaar en per week.

Met het aanmoedigen hiervan in plaats van ontkenning is arie_bc zijn vraag in ieder geval beantwoord.

http://www.telegraaf.nl/g(...)r_nachtdienst__.html
Je zou ook maar verplicht zijn om een 15-jarige een tientje per uur te geven zeg. Komen die veel moeilijker aan de bak en dat terwijl je op die leeftijd zo'n 'hoog' salaris ook nog helemaal niet nodig hebt. Het is bovendien goed om jong te beginnen met werken; dat normaliseert het en verkleint de kans dat je het op latere leeftijd vertikt. Het is enkel leerzaam om zo snel mogelijk een bijbaan te hebben en elke ouder zou het moeten stimuleren.
  zondag 30 oktober 2016 @ 10:08:42 #242
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_166297167
Zo een jochie van 8 in pakistan zet zo een stel schoenen in elkaar, mijn neefjes van die leeftijd kunnen hun veters nog niet strikken
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 30 oktober 2016 @ 10:17:08 #243
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
  zondag 30 oktober 2016 @ 10:20:29 #244
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
  zondag 30 oktober 2016 @ 10:35:43 #245
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_166297496
quote:
1s.gif Op zondag 30 oktober 2016 10:01 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Je zou ook maar verplicht zijn om een 15-jarige een tientje per uur te geven zeg. Komen die veel moeilijker aan de bak en dat terwijl je op die leeftijd zo'n 'hoog' salaris ook nog helemaal niet nodig hebt. Het is bovendien goed om jong te beginnen met werken; dat normaliseert het en verkleint de kans dat je het op latere leeftijd vertikt. Het is enkel leerzaam om zo snel mogelijk een bijbaan te hebben en elke ouder zou het moeten stimuleren.
Ja zeg, de jongeren in pakweg Duitsland en Denemarken groeien voor galg en rad op. Komen nooit meer Nobelprijswinnaars vandaan.

Enfin, nachtdiensten zijn sowieso niet gezond voor de ontwikkeling van kinderen en hersenen. Daarom is het in veel landen strikt verboden - het hypothekeert de toekomstige welvaart van landen en individuen. In andere landen is het enkel op papier verboden en weer ergens anders geheel niet.

Los van wat men hier zelf van vindt: de vraag van arie_bc is hiermee beantwoord.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 30 oktober 2016 @ 10:51:58 #246
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_166297765
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_166298589
https://www.linkedin.com/in/vollebergh
quote:
Juridisch medewerker handhaving @ Provincie Groningen
Inhoud werk: " Verbetering van monitoring en registratie van groene toezicht- en handhavingsacties"
Deze jongen die tien jaar over de studie deed en er toen voor koos om in zijn startbaan eerlijke ondernemers namens de overheid op te zadelen met milieuboetes (en er prat opgaat de handhaving zelfs nog lekker aan te scherpen) is nationaal de nr. 2 van de Libertarische Partij.

Hele week bezig met nadenken over hoe de overheid nog groter en repressiever kan worden naar ondernemers toe. 's Avonds "minder overheid!!!1!" roepen op partijbijeenkomsten als de grote belofte en een-na-beste man van de hele partij.

*koekoek*

Edit: op z'n LinkedIn staat overigens "landelijke politieke partij" want hij vindt het zelf blijkbaar ook nogal gênant om met naam en toenaam te vermelden :X

[ Bericht 5% gewijzigd door Kaas- op 30-10-2016 12:01:07 ]
  zondag 30 oktober 2016 @ 12:07:44 #248
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_166298926
Wie heeft gezegd dat milieu vervuilen "eerlijk ondernemen" is? Met alle gevolgen van dien. De luchtvervuiling is al niet gering in Nederland.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_166298929
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2016 12:07 schreef Klopkoek het volgende:
Wie heeft gezegd dat milieu vervuilen "eerlijk ondernemen" is?
Elke libertarier ooit.
pi_166299092
quote:
1s.gif Op zondag 30 oktober 2016 12:07 schreef Klopkoek het volgende:
Wie heeft gezegd dat milieu vervuilen "eerlijk ondernemen" is? Met alle gevolgen van dien. De luchtvervuiling is al niet gering in Nederland.
Als,het over hun NAP gaat negeren ze dit aspect maar al te graag ;)
  zondag 30 oktober 2016 @ 13:14:14 #251
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_166300271
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 21:27 schreef arie_bc het volgende:

[..]

Ik snap dat jij dat vindt.

Wat daar staat kan ik inderdaad niet tegen zijn, echter zodra het toegepast wordt in de echte wereld Zoë je dat vrijheid niet zo eenvoudig te definiëren is.

Zo kan je kijken naar positieve en negatieve vrijheden, waar het libertarische principe maar een van de twee erkend.

Bovendien is het veel te positief over de vrije markt theorie. Zo vergeten ze dat de vrije markt alleen in theorie werkt met volledige informatie gelijkheid, wat in praktijk verre van waarheid is.
Net was je nog fundamenteel tegen de waarden, blijkbaar kende je ze helemaal niet. Nu kom je met een wollig en vaag verhaal wat nergens concreet wordt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 30 oktober 2016 @ 13:15:49 #252
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_166300299
quote:
1s.gif Op zondag 30 oktober 2016 09:52 schreef Kaas- het volgende:
Niks mis met een beetje kinderarbeid. Ik draaide op m'n 15e ook al stiekem nachtdiensten.
Knaap bij mij op school ook, die eindigde als een afwijkende papierkwaliteit
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_166300392
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2016 10:35 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ja zeg, de jongeren in pakweg Duitsland en Denemarken groeien voor galg en rad op. Komen nooit meer Nobelprijswinnaars vandaan.

Enfin, nachtdiensten zijn sowieso niet gezond voor de ontwikkeling van kinderen en hersenen. Daarom is het in veel landen strikt verboden - het hypothekeert de toekomstige welvaart van landen en individuen. In andere landen is het enkel op papier verboden en weer ergens anders geheel niet.

Los van wat men hier zelf van vindt: de vraag van arie_bc is hiermee beantwoord.
Mooi dat jij vindt dat de vraag (naar tevredenheid) beantwoord is.

Ik denk dat een krantenwijk op je 15de niet onder de zeer kwalijke kinderarbeid valt waar jij het eerder over had.
pi_166300446
quote:
1s.gif Op zondag 30 oktober 2016 13:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Net was je nog fundamenteel tegen de waarden, blijkbaar kende je ze helemaal niet. Nu kom je met een wollig en vaag verhaal wat nergens concreet wordt.
Dat komt omdat er meer bij de waarden horen dan alleen die wollige lege container begrippen als persoonlijke vrijheid en NAP.

Zodra deze verder gedefinieerd worden door libertariers ben ik het er elke keer (fundamenteel) meer on eens.

Anders gezegd denk ik dat mijn opvatting juist leiden tot maximale persoonlijke vrijheid bezien over alle individuen binnen de samenleving.
  zondag 30 oktober 2016 @ 13:45:09 #255
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_166300901
quote:
1s.gif Op zondag 30 oktober 2016 13:23 schreef arie_bc het volgende:

[..]

Anders gezegd denk ik dat mijn opvatting juist leiden tot maximale persoonlijke vrijheid bezien over alle individuen binnen de samenleving.
En die is?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_166301022
POL / Het Grote Libertarisme Topic #50

Wat vind jij hier eigenlijk van Piet? Ben jij de eerste libertarier die erop durft te reageren in plaats van er elke keer 'overheen te lezen'?
  zondag 30 oktober 2016 @ 13:56:47 #257
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_166301132
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2016 13:51 schreef Kaas- het volgende:
POL / Het Grote Libertarisme Topic #50

Wat vind jij hier eigenlijk van Piet? Ben jij de eerste libertarier die erop durft te reageren in plaats van er elke keer 'overheen te lezen'?
Ik vind dat jij en nogal wat anderen hier vreselijk aan het trollen zijn gelijk nerdjes in een Apple topic
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_166301214
quote:
1s.gif Op zondag 30 oktober 2016 13:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik vind dat jij en nogal wat anderen hier vreselijk aan het trollen zijn gelijk nerdjes in een Apple topic
Draai er eens niet omheen en wees de eerste die er inhoudelijk op in durft te gaan. Als ik een potentiële stemmer ben op de LP, maar ik heb met mijn onderneming zojuist een boete gekregen omdat de nr.2 van deze partij mij opgespoord en beboet heeft vanuit de overheid, hoe ga je me dan overtuigen om dit door de vingers te zien en toch op jullie te stemmen?
  zondag 30 oktober 2016 @ 14:01:27 #259
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_166301237
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2016 14:00 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Draai er eens niet omheen en wees de eerste die er inhoudelijk op in durft te gaan. Als ik een potentiële stemmer ben op de LP, maar ik heb met mijn onderneming zojuist een boete gekregen omdat de nr.2 van deze partij mij opgespoord en beboet heeft vanuit de overheid, hoe ga je me dan overtuigen om dit door de vingers te zien en toch op jullie te stemmen?
Bull, jij komt hier niet voor een discussie, maar om poep te roepen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_166301274
quote:
1s.gif Op zondag 30 oktober 2016 14:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Bull, jij komt hier niet voor een discussie, maar om poep te roepen.
Jammer. De zoveelste die het laat afweten.

Voorlopig blijft dus overeind dat het onverdedigbaar is, maar ik blijf geduldig wachten op het eventuele moment dat iemand het aandurft om te proberen.
  zondag 30 oktober 2016 @ 14:09:31 #261
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_166301426
quote:
1s.gif Op zondag 30 oktober 2016 13:20 schreef arie_bc het volgende:

[..]

Mooi dat jij vindt dat de vraag (naar tevredenheid) beantwoord is.

Ik denk dat een krantenwijk op je 15de niet onder de zeer kwalijke kinderarbeid valt waar jij het eerder over had.
Maar dat zeg ik toch ook niet? Dat is het hele punt niet van wat ik zei over flexibilisering.

Ligt er ook aan hoe lang, welke tijden, hoe zwaar enz. Het is niet per definitie gunstig (of ongunstig) voor de ontwikkeling en welvaartscreatie.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_166301521
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2016 14:03 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Jammer. De zoveelste die het laat afweten.

Voorlopig blijft dus overeind dat het onverdedigbaar is, maar ik blijf geduldig wachten op het eventuele moment dat iemand het aandurft om te proberen.
Dan had je aan Piet natuurlijk wel de verkeerde. Die heeft al jaren geen inhoudelijke reactie meer gegeven :P
  zondag 30 oktober 2016 @ 14:21:58 #263
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_166301756
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2016 14:03 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Jammer. De zoveelste die het laat afweten.

Voorlopig blijft dus overeind dat het onverdedigbaar is, maar ik blijf geduldig wachten op het eventuele moment dat iemand het aandurft om te proberen.
Nee scheet, als jij hier serieus bezig was geweest ipv mee te trollen met de rest was je serieus genomen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_166302404
quote:
1s.gif Op zondag 30 oktober 2016 14:13 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dan had je aan Piet natuurlijk wel de verkeerde. Die heeft al jaren geen inhoudelijke reactie meer gegeven :P
Hij wil niet serieus reageren op een serieuze post en verdedigt dat dan door te roepen dat dat zogenaamd is omdat de man achter die serieuze post stiekem heus niet serieus is. Of zo. Bewijst met name eens te meer dat het onverdedigbaar is. Ik probeer het nog een keer wanneer anderen online zijn.
  zondag 30 oktober 2016 @ 14:47:30 #265
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_166302443
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2016 14:46 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Hij wil niet serieus reageren op een serieuze post en verdedigt dat dan door te roepen dat dat zogenaamd is omdat de man achter die serieuze post stiekem heus niet serieus is. Of zo. Bewijst met name eens te meer dat het onverdedigbaar is. Ik probeer het nog een keer wanneer anderen online zijn.
Je hebt aan duke een uitstekend maatje, je gaat hem hard achterna in trollgehalte.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_166302656
Is er hier wellicht één aanhanger van de Libertarische Partij die uit durft te leggen wat hier zo normaal aan is? Er zijn nogal wat aanhangers op Fok, dus er zal er toch wel eentje zijn die i.t.t. Piet de handschoen durft op te pakken? Hoe legt de LP onderstaande situatie uit aan potentiële stemmers?

quote:
LinkedIn-profiel van de nr.2 van de Libertarische Partij:
https://www.linkedin.com/in/vollebergh
"Juridisch medewerker handhaving @ Provincie Groningen
Inhoud werk: Verbetering van monitoring en registratie van groene toezicht- en handhavingsacties"

Deze jongen die tien jaar over de studie deed en er toen voor koos om in zijn startbaan eerlijke ondernemers namens de overheid op te zadelen met milieuboetes (en er prat opgaat de handhaving zelfs nog lekker aan te scherpen) is nationaal de nr. 2 van de Libertarische Partij.

Hele week bezig met nadenken over hoe de overheid nog groter en repressiever kan worden naar ondernemers toe. 's Avonds "minder overheid!!!1!" roepen op partijbijeenkomsten als de grote belofte en een-na-beste man van de hele partij.

*koekoek*

Op z'n LinkedIn staat overigens "landelijke politieke partij" want hij vindt het zelf blijkbaar ook nogal gênant om met naam en toenaam te vermelden :X
Kan je afdoen als getroll, maar als de meest prominente SGP'er van allemaal in het dagelijkse leven zou strijden tegen religie zou dat eveneens vragen oproepen die beantwoord dienen te worden.
  zondag 30 oktober 2016 @ 14:59:03 #267
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_166302754
quote:
5s.gif Op zondag 30 oktober 2016 14:56 schreef Kaas- het volgende:
Is er hier wellicht één aanhanger van de Libertarische Partij die uit durft te leggen wat hier zo normaal aan is? Er zijn nogal wat aanhangers op Fok, dus er zal er toch wel eentje zijn die i.t.t. Piet de handschoen durft op te pakken? Hoe legt de LP onderstaande situatie uit aan potentiële stemmers?

[..]

Stropop
Waar haal je het waanidee vandaan dat ik een aanhanger ben van deze partij?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_166303788
Een heel aardig artikel over een diepgaand onderzoek over de opkomst en ondergang van "vrije" markten:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ang-5032183-a1529012
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zondag 30 oktober 2016 @ 15:40:45 #269
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_166303818
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2016 15:39 schreef Bart2002 het volgende:
Een heel aardig artikel over een diepgaand onderzoek over de opkomst en ondergang van "vrije" markten:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ang-5032183-a1529012
Dank ^O^
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 30 oktober 2016 @ 15:49:27 #270
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_166304021
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2016 15:39 schreef Bart2002 het volgende:
Een heel aardig artikel over een diepgaand onderzoek over de opkomst en ondergang van "vrije" markten:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ang-5032183-a1529012
Ik wist niet wens dat die bestonden.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_166304208
quote:
1s.gif Op zondag 30 oktober 2016 15:49 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik wist niet wens dat die bestonden.
Daarom staat 'vrije' ook tussen aanhalingstekens. Stiekem weet de auteur wel dat de markten niet werkelijk vrij waren maar de invloed van de staat erg groot was (zie het VOC voorbeeld). Maar dat past niet goed in zijn conclusie, waarin de staat de vrijheid moet beperken en uiteraard meer belasting moet heffen.
  zondag 30 oktober 2016 @ 15:58:42 #272
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_166304234
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2016 15:57 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Daarom staat 'vrije' ook tussen aanhalingstekens. Stiekem weet de auteur wel dat de markten niet werkelijk vrij waren maar de invloed van de staat erg groot was (zie het VOC voorbeeld). Maar dat past niet goed in zijn conclusie, waarin de staat de vrijheid moet beperken en uiteraard meer belasting moet heffen.
Tegelijkertijd is het natuurlijk wel dezelfde vrije markt die China uit de armoede heeft getrokken. Jaja.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 30 oktober 2016 @ 15:58:54 #273
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_166304241
robwijnberg twitterde op zondag 30-10-2016 om 12:32:36 @jessefrederik @AlexanderNL @rcbregman geld ontstond helemaal niet als ruilmiddel (en als we wisten hoe t werkte, brak de opstand uit) reageer retweet
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_166304281
quote:
5s.gif Op zondag 30 oktober 2016 14:56 schreef Kaas- het volgende:
Is er hier wellicht één aanhanger van de Libertarische Partij die uit durft te leggen wat hier zo normaal aan is? Er zijn nogal wat aanhangers op Fok, dus er zal er toch wel eentje zijn die i.t.t. Piet de handschoen durft op te pakken? Hoe legt de LP onderstaande situatie uit aan potentiële stemmers?
Ik ben aanhanger van (een groot deel) van het gedachtegoed van de partij, heb bvb wel het programma gelezen en de nodige kritiek erop geleverd, maar ik houd me totaal niet bezig met de poppetjes en intern gedoe.
  zondag 30 oktober 2016 @ 16:04:01 #275
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_166304374
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2016 15:39 schreef Bart2002 het volgende:
Een heel aardig artikel over een diepgaand onderzoek over de opkomst en ondergang van "vrije" markten:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ang-5032183-a1529012
Nice!

quote:
„Ons onderzoek toont aan dat de kapitaalmarkt niet de aanjager van de economische groei is, maar juist het gevolg ervan. Er accumuleert vermogen bij een kleine elite en dat zoekt een uitweg. Dan vormt zich een markt waarop kapitaal verhandeld wordt. Maar de welvaart van de betreffende samenleving is dan al over haar hoogtepunt heen.”
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_166305176
quote:
7s.gif Op zondag 30 oktober 2016 16:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Nice!
Dit is ook wel een stukje "ongemakkelijke waarheid":

"Door de vrijemarkteconomie stijgt in eerste instantie de welvaart verder, maar al snel ontwikkelt zich een kleine elite die meer profiteert dan de rest en die ook politieke macht verwerft. Om haar macht en invloed te behouden, schermt deze elite zich steeds verder af en begint zij dwangmiddelen toe te passen. Voor de opgepotte rijkdom vindt zij steeds minder rendabele toepassingen binnen die samenleving en het geld wordt in speculatieve beleggingen gestopt of erbuiten geïnvesteerd. Dan zet de daling van de welvaart in en raakt de maatschappij in verval.”

Dat verval is nu realiteit aan het worden:

"Onze generatie ziet die periode als een soort onwrikbaar ijkpunt en denkt dat dat de natuurlijke staat van de dingen is, maar het is juist de uitzondering.”
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zondag 30 oktober 2016 @ 16:32:50 #277
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_166305225
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2016 16:31 schreef Bart2002 het volgende:
"Onze generatie ziet die periode als een soort onwrikbaar ijkpunt en denkt dat dat de natuurlijke staat van de dingen is, maar het is juist de uitzondering.”
We kunnen heel eenvoudig weer naar zo'n periode toe gaan door een revolutie te ontketenen. :D
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_166305414
quote:
7s.gif Op zondag 30 oktober 2016 16:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

We kunnen heel eenvoudig weer naar zo'n periode toe gaan door een revolutie te ontketenen. :D
Ik had geen plannen. Wel moet er iets gebeuren, iets zoals in de laatste alinea b.v. Ik vind het vooral verontrustend voor mijn kinderen, dat zij het verval van de maatschappij gaan ondervinden. Het is natuurlijk al een tijdje gaande en wordt steeds erger.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zondag 30 oktober 2016 @ 16:41:30 #279
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_166305431
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2016 16:40 schreef Bart2002 het volgende:
Ik had geen plannen.
Dan moet je slikken en stikken.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 30 oktober 2016 @ 16:42:06 #280
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_166305442
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2016 12:08 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Elke libertarier ooit.
Deze libetarier niet iig. Ik ben helemaal voor een kleine overheid maar bedrijven die moedwillig het milieu verknallen mogen van mij per direct gesloten worden.
Ook bedrijven die de naam 'koninklijk' dragen zoals de Shell.

Dat staat toch verder compleet los van libetarier zijn imho. Libetarier <> anarchist.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_166305470
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2016 16:42 schreef Metro2005 het volgende:
Deze libetarier niet iig
Ik vind jou eigenlijk wel redelijk "normaal" in jouw denkbeelden in vergelijking tot wat hier geregeld langskomt. ;)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_166316355
quote:
5s.gif Op zondag 30 oktober 2016 14:56 schreef Kaas- het volgende:
Is er hier wellicht één aanhanger van de Libertarische Partij die uit durft te leggen wat hier zo normaal aan is? Er zijn nogal wat aanhangers op Fok, dus er zal er toch wel eentje zijn die i.t.t. Piet de handschoen durft op te pakken? Hoe legt de LP onderstaande situatie uit aan potentiële stemmers?

[..]

Kan je afdoen als getroll, maar als de meest prominente SGP'er van allemaal in het dagelijkse leven zou strijden tegen religie zou dat eveneens vragen oproepen die beantwoord dienen te worden.
Hier kun je als libertariër vrij kort over zijn lijkt me: niet uit te leggen en volstrekt ongeloofwaardig.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_166317083
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2016 16:31 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dit is ook wel een stukje "ongemakkelijke waarheid":

"Door de vrijemarkteconomie stijgt in eerste instantie de welvaart verder, maar al snel ontwikkelt zich een kleine elite die meer profiteert dan de rest en die ook politieke macht verwerft. Om haar macht en invloed te behouden, schermt deze elite zich steeds verder af en begint zij dwangmiddelen toe te passen. Voor de opgepotte rijkdom vindt zij steeds minder rendabele toepassingen binnen die samenleving en het geld wordt in speculatieve beleggingen gestopt of erbuiten geïnvesteerd. Dan zet de daling van de welvaart in en raakt de maatschappij in verval.”

Dat verval is nu realiteit aan het worden:

"Onze generatie ziet die periode als een soort onwrikbaar ijkpunt en denkt dat dat de natuurlijke staat van de dingen is, maar het is juist de uitzondering.”
Een elite die politieke macht verwerft is per definitie afbreuk aan de vrije markt. Het is niet meer dan logisch dat als de overheid zo groeit, zich overal mee bemoeit, de belastingen zo hoog zijn en de centrale banken zo veel invloed uitoefenen op de economie, dat er steeds meer economische ongelijkheid is.

Het bestaan van een centrale bank is natuurlijk überhaupt onverenigbaar met de vrije markt. Dat rijke mensen gekke dingen gaan doen met hun geld is niet zo gek als de centrale bank structureel zorgt voor inflatie en ook nog eens de rentes dusdanig manipuleert dat je welvaart verdampt waar je bij staat. Inflatie is sowieso de meest regressieve belasting van allemaal. Als mensen in de toekomst in de geschiedenisboeken lezen over 'quantatative easing' lachen ze zich een breuk en vragen ze zich af hoe mensen toch in dat soort onzin konden trappen.

Overiegns, het idee dat economische vrijheid tot economische ongelijkheid is gebaseerd op onderbuikgevoelens en niet op feiten.


Less Economic Freedom Equals More Income Inequality
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_166322145
Dat is durf hebben met je laatste regel.

quote:
Als mensen in de toekomst in de geschiedenisboeken lezen over 'quantatative easing' lachen ze zich een breuk en vragen ze zich af hoe mensen toch in dat soort onzin konden trappen.
Ergo, anno 2016 zie je dat de mensen dan vervolgens die onzin opnieuw slikken i.p.v. er iets aan te gaan doen.
pi_166339672
quote:
2s.gif Op maandag 31 oktober 2016 10:38 schreef Iwanius het volgende:
Dat is durf hebben met je laatste regel.

[..]

Ergo, anno 2016 zie je dat de mensen dan vervolgens die onzin opnieuw slikken i.p.v. er iets aan te gaan doen.
Heel veel valt er niet aan te doen, maar ik geloof nou ook niet dat er veel mensen zijn die hier fundamenteel bezwaar tegen maken.

[ Bericht 0% gewijzigd door heiden6 op 01-11-2016 03:43:47 ]
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_166339762
quote:
2s.gif Op maandag 31 oktober 2016 10:38 schreef Iwanius het volgende:
Ergo, anno 2016 zie je dat de mensen dan vervolgens die onzin opnieuw slikken i.p.v. er iets aan te gaan doen.
Een serieuze vraag: als je het niet wilt slikken wat kun je er dan aan doen? Waar te beginnen?
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  dinsdag 1 november 2016 @ 11:31:45 #287
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_166343184
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2016 23:01 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Een elite die politieke macht verwerft is per definitie afbreuk aan de vrije markt. Het is niet meer dan logisch dat als de overheid zo groeit, zich overal mee bemoeit, de belastingen zo hoog zijn en de centrale banken zo veel invloed uitoefenen op de economie, dat er steeds meer economische ongelijkheid is.

Het bestaan van een centrale bank is natuurlijk überhaupt onverenigbaar met de vrije markt. Dat rijke mensen gekke dingen gaan doen met hun geld is niet zo gek als de centrale bank structureel zorgt voor inflatie en ook nog eens de rentes dusdanig manipuleert dat je welvaart verdampt waar je bij staat. Inflatie is sowieso de meest regressieve belasting van allemaal. Als mensen in de toekomst in de geschiedenisboeken lezen over 'quantatative easing' lachen ze zich een breuk en vragen ze zich af hoe mensen toch in dat soort onzin konden trappen.

Overiegns, het idee dat economische vrijheid tot economische ongelijkheid is gebaseerd op onderbuikgevoelens en niet op feiten.


Less Economic Freedom Equals More Income Inequality


Hierarchievorming creert ongelijkheid. Je kunt politiek en markt niet eenvoudig scheiden. Een conceptuele onderscheiding aanbrengen in je eigen hoofd is niet voldoende.

[ Bericht 2% gewijzigd door deelnemer op 01-11-2016 11:39:26 ]
The view from nowhere.
pi_166344687
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2016 11:31 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Hierarchievorming creert ongelijkheid. Je kunt politiek en markt niet eenvoudig scheiden. Een conceptuele onderscheiding aanbrengen in je eigen hoofd is niet voldoende.
Je reageert niet op de feiten maar komt weer met dit soort marxistische tegeltjeswijsheden. Daar kan kan ik niet zo veel mee.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  dinsdag 1 november 2016 @ 15:17:21 #289
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_166347277
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2016 12:55 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Je reageert niet op de feiten maar komt weer met dit soort marxistische tegeltjeswijsheden. Daar kan kan ik niet zo veel mee.
Een feit betekent niet veel zonder inzicht.

Je geleuter over marxistische tegeltjeswijsheden is een dooddoener. Ik ben geen marxist. Jouw libertarisme is plat ideologisch. Je gelooft dat je de natuurlijke samenhang der dingen kunt weg definieren. Je stelt je de samenleving voor als bestaande uit losse individuen. Dat is een onjuist uitgangspunt.
The view from nowhere.
pi_166427396
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2016 15:17 schreef deelnemer het volgende:

[quote]. Je gelooft dat je de natuurlijke samenhang der dingen kunt weg definieren.

Nee.

quote:
Je stelt je de samenleving voor als bestaande uit losse individuen. Dat is een onjuist uitgangspunt.
Nee.

Please try again. Misschien eens beginnen met je eigen standpunten duidelijk te verwoorden in plaats van mij te gaan vertellen wat ik vind ( :') ).
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  woensdag 9 november 2016 @ 09:35:56 #291
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_166529594
Haha, die libertariër Yernaz valt wel aardig door de mand met zijn Trump adoratie (zonet bij WNL).

Libertarisme is slechts een dun laagje vernis?
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_166529994
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 09:35 schreef Klopkoek het volgende:
Haha, die libertariër Yernaz valt wel aardig door de mand met zijn Trump adoratie (zonet bij WNL).

Libertarisme is slechts een dun laagje vernis?
Joh, je meent het...
pi_166530404
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 09:35 schreef Klopkoek het volgende:
Haha, die libertariër Yernaz valt wel aardig door de mand met zijn Trump adoratie (zonet bij WNL).

Libertarisme is slechts een dun laagje vernis?
Yernaz is geen libertariër (hij is een objectivist), maar heb helaas ook wel mensen gezien die zich wel degelijk libertariër noemen en Trump steunden als minste van twee kwaden.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  woensdag 9 november 2016 @ 10:10:28 #294
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_166530466
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 10:07 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Yernaz is geen libertariër (hij is een objectivist)
Wat is het verschil? Anders dan dat Ayn Randdebiel haarzelf zo noemde.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_166531654
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 10:10 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Wat is het verschil? Anders dan dat Ayn Randdebiel haarzelf zo noemde.
Dat is als de communistische richtingenstrijd. Niemand vindt een ander een ware lolbetarier.
pi_166532117
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 10:10 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Wat is het verschil? Anders dan dat Ayn Randdebiel haarzelf zo noemde.
Objectivisme is een veel bredere filosofie met allerlei implicaties (zoals over het bestaan van eventuele goden), terwijl libertarisme alleen een politieke theorie is gebaseerd op bepaalde principes (eigendomsrecht, NAP). Binnen het libertarisme heb je in grote lijnen twee stromingen, waarvan minarchisme/klassiek-liberalisme (nachtwakersstaat, overheid als beschermer van rechten en verder niets) beter overeenkomst met de politieke onderdelen van het objectivisme dan anarchokapitalisme/voluntarisme.

Anarchokapitalisme/voluntarisme wordt meestal primair gebaseerd op argumenten die gebaseerd zijn op het natuurrecht (deontologisch): de overheid maakt per definitie een inbreuk op eigendomsrechten en het NAP en is daarom immoreel en niet legitiem (Rothbard, Hoppe). Je hebt ook nog de consequentialistische stroming die zich meer baseert op het feit dat een geweldsmonopolie simpelweg niet werkt en dat vrijheid tot beterre resultaten leidt (beste voorbeeld hiervan is waarschijnlijk David Friedman).

Ayn Rand noemde sommige groepen libertariërs "hippies of the right", wat ik zelf wel een leuke term vind maar wat zij denigrerend bedoelde.


Binnen het objectivisme heb je bepaalde ideeën die voor de meeste libertariërs tot grote problemen leiden, zoals het idee van 'rejection of the primitive' wat allerlei dubieuze standpunten zou rechtvaardigen die vaak niet in lijn zijn met het non-agressie principe.


Hier nog een artikel met veel citaten:

Ayn Rand Was NOT a Libertarian

quote:
Rand also disagreed with libertarians on foreign policy. For example, most libertarians - including Ron Paul - oppose military intervention against Iran, while the Ayn Rand Institute has supported forceful intervention in Iran.

Rand denounced Arabs as "primitive" and "one of the least developed cultures" who "are typically nomads." Consequently, Rand contended Arab resentment for Israel was a result of the Jewish state being "the sole beachhead of modern science and civilization on their (Arabs) continent", while decreeing that "when you have civilized men fighting savages, you support the civilized men, no matter who they are." (Many libertarians were highly critical of Israeli government at the time.)

Sandeep Jaitly of Fekete Research says that real libertarians do not follow Rand's philosophy.

Murray Rothbard - founder of modern libertarianism, chief academic officer of leading libertarian think tank the Mises Institute, and one of the most important thinkers in the Austrian School of Economics - argued in 1972 that Rand was a champion for her own aggrandizement, not for liberty or reason.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_166532266
quote:
"when you have civilized men fighting savages, you support the civilized men, no matter who they are."
Dit vind ik zelf een uitspraak die de essentie van het verschil weergeeft. En libertariër zou zeggen, verdediging is toegestaan, maar geweld initiëren niet. En als de meer beschaafde persoon of groep geweld initiëert, zit die persoon of groep toch fout. (Bovendien zou je dan ook je twijfels moeten hebben bij het niveau van beschaving!) Bovenstaande gedachtgegang vind ik persoonlijk echt levensgevaarlijk.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_166536434
Ondanks dat Rand veel gemene dingen over andere libertariers riep en ook op normale manier meningsverschillen uitte, gaat het mij veel te ver haar geen libertarier te noemen, gezien haar kijk op de overheid en persoonlijke vrijheden.
No true Scotsman enzo.
  woensdag 9 november 2016 @ 15:00:20 #299
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_166536621
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 14:51 schreef Wegenbouwer het volgende:
Ondanks dat Rand veel gemene dingen over andere libertariers riep en ook op normale manier meningsverschillen uitte, gaat het mij veel te ver haar geen libertarier te noemen, gezien haar kijk op de overheid en persoonlijke vrijheden.
No true Scotsman enzo.
Murray Rothbard had zelf ook extreme standpunten t.a.v. menselijk ras en akelige ideeën over aangeboren verschillen in intelligentie tussen blank en zwart.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_166537830
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 11:34 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Dit vind ik zelf een uitspraak die de essentie van het verschil weergeeft. En libertariër zou zeggen, verdediging is toegestaan, maar geweld initiëren niet.
Dat lijkt me nogal een aanname. Het is niet alsof alle libertariers eensgezind zijn wat betreft hoe zaken aangepakt dienen te worden.
Conscience do cost.
pi_166541442
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 15:56 schreef ems. het volgende:

[..]

Dat lijkt me nogal een aanname. Het is niet alsof alle libertariers eensgezind zijn wat betreft hoe zaken aangepakt dienen te worden.
Dit is geen aanname, dit is het fundamentele principe (non-agressie). :') Natuurlijk kun je wel discussie krijgen over wie wanneer iets heeft geïnitieerd, en zijn er grijze gebieden. MAar dat is natuurlijk iets heel anders dan aan dit principe geheel voorbij gaan zoals Rand doet.

quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 14:51 schreef Wegenbouwer het volgende:
Ondanks dat Rand veel gemene dingen over andere libertariers riep en ook op normale manier meningsverschillen uitte, gaat het mij veel te ver haar geen libertarier te noemen, gezien haar kijk op de overheid en persoonlijke vrijheden.
No true Scotsman enzo.
Heeft niets met no true scotsman te maken, het zijn gewoon twee verschillende stromingen. Bovendien heeft Rand zelf zich altijd van libertariërs en libertarisme gedistantiëerd.

quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 09:35 schreef Klopkoek het volgende:
Haha, die libertariër Yernaz valt wel aardig door de mand met zijn Trump adoratie (zonet bij WNL).

Hoor net dat hij vanavond bij Pauw zit.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')