Benzine + vrijstelling voor vrachtwagens en bussen.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 16:01 schreef gianni61 het volgende:
omdat er nog geen passend alternatief is.
en schepen en treinen?quote:Op donderdag 25 augustus 2016 16:02 schreef PandaDrop het volgende:
[..]
Benzine + vrijstelling voor vrachtwagens en bussen.
Een idee?
ja, ook schepen.quote:
In een aantal binnensteden worden ze al geweerd.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 15:59 schreef GewoneBurger het volgende:
Als diesels zo vervuilend zijn, waarom verbieden we ze dan niet gewoon?
Tot bouwjaar 2002 ja. Niet volledig geweerd dus.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 16:16 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
In een aantal binnensteden worden ze al geweerd.
zeeschepen varen niet zelden op stookolie.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 16:04 schreef PandaDrop het volgende:
[..]
ja, ook schepen.
Elektrische locomotieven bestaan al.
Gewoon een NS 1800 halen.
Oh fuck vergeten, de voltage is in Nederland wel erg laag.
het is gaandequote:Op donderdag 25 augustus 2016 16:48 schreef nikky het volgende:
[..]
Tot bouwjaar 2002 ja. Niet volledig geweerd dus.
Stookolie die heel veel zwavel bevat, waardoor schepen erg vervuilend zijn.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 17:01 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
zeeschepen varen niet zelden op stookolie.
Desalniettemin zijn de schepen en vrachtwagens relatief schoon, vergeleken met de hoeveelheid vracht die ze vervoeren.
belangrijker danquote:Op donderdag 25 augustus 2016 17:43 schreef HardMetal het volgende:
Moderne diesels storten veel minder co2 uit dan andere auto's en sinds de invoering van de verplichte roetfilters ook zo goed als geen andere uitstoot. Oftewel een moderne diesel is met kop en schouders de meest milieuvriendelijk auto die er rondrijdt. Alleen jammer dat onze overheid niet de extra belasting op dieselauto's wil inleveren.
Als de overheid het zo goed voor heeft met het milieu, dan laten ze de extra inkomsten uit wegenbelasting wegvallen. Helaas vindt onze overheid inkomsten belangrijker als het milieu.
bsquote:Op donderdag 25 augustus 2016 17:43 schreef HardMetal het volgende:
Moderne diesels storten veel minder co2 uit dan andere auto's en sinds de invoering van de verplichte roetfilters ook zo goed als geen andere uitstoot. Oftewel een moderne diesel is met kop en schouders de meest milieuvriendelijk auto die er rondrijdt. Alleen jammer dat onze overheid niet de extra belasting op dieselauto's wil inleveren.
Als de overheid het zo goed voor heeft met het milieu, dan laten ze de extra inkomsten uit wegenbelasting wegvallen. Helaas vindt onze overheid inkomsten belangrijker als het milieu.
Je hebt nog nooit achter een moderne diesel gereden? Het is doorgaans alsof je achter een oude vrachtwagen rijdt. Snel ramen dicht, recirculatie aan en mistlampen aanquote:Op donderdag 25 augustus 2016 17:43 schreef HardMetal het volgende:
ja, maar omdat die schepen zo onwaarschijnlijk veel lading meezeulen, is de milieubelasting relatief (als in:per product) laag.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 17:30 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Stookolie die heel veel zwavel bevat, waardoor schepen erg vervuilend zijn.
Omdat vervoer zo goedkoop is varen en ook onwaarschijnlijk veel schepen. Maar altijd nog beter dat ze die zwaveltroep op zee verstoken dan hier in de benzinepomp.quote:Op vrijdag 26 augustus 2016 05:34 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
ja, maar omdat die schepen zo onwaarschijnlijk veel lading meezeulen, is de milieubelasting relatief (als in:per product) laag.
Ik heb er vanochtend onderweg naar mijn werk nog eens extra op gelet, maar zelfs bij het optrekken bij een stoplicht zie ik bij vrachtwagens en andere diesels geen rook, roet of wat dan ook. Ook kon ik geen verschil merken als ik achter een vrachtwagen of een lpg bus reed.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 22:02 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Je hebt nog nooit achter een moderne diesel gereden? Het is doorgaans alsof je achter een oude vrachtwagen rijdt. Snel ramen dicht, recirculatie aan en mistlampen aan
Stinkdiesels, alleen maar om schoon door de testjes te komen.
De beste oplossing is op gas rijden. Met een moderne LPI-installatie heb je nog meer vermogen ook. Het is (vergeleken met andere brandstoffen) schoon en goedkoop, alleen vindt de overheid dat je meer belasting moet betalen...
He he, eindelijk een verstandig iemand.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 15:59 schreef GewoneBurger het volgende:
ach ja....quote:Op vrijdag 26 augustus 2016 09:37 schreef HardMetal het volgende:
[..]
Ik heb er vanochtend onderweg naar mijn werk nog eens extra op gelet, maar zelfs bij het optrekken bij een stoplicht zie ik bij vrachtwagens en andere diesels geen rook, roet of wat dan ook. Ook kon ik geen verschil merken als ik achter een vrachtwagen of een lpg bus reed.
Ik ben het wel met je eens dat onze overheid de schoonste brandstoffen het meeste belast.
Dat zal niet voor niets zijn?quote:Op donderdag 25 augustus 2016 18:53 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
bs
Je vergeet de NOx eventjes. Stukken erger dan co2. Het maakt de ozonlaag kapot, zorgt voor smog en verneukt je longen. Daarnaast gaat ook door een roetfilter nog steeds roet.
Bussen kunnen prima op LPG. Hebben ze ook jaren in Groningen gedaan
schepen varen niet voor de fun hoor.quote:Op vrijdag 26 augustus 2016 09:28 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Omdat vervoer zo goedkoop is varen en ook onwaarschijnlijk veel schepen. Maar altijd nog beter dat ze die zwaveltroep op zee verstoken dan hier in de benzinepomp.
Ehhh, nee, heel raar, maar ik ben er zo een die op zijn eigen waarnemingen vertrouwt.quote:
Opzich niet meer dan logisch. Maar dan ook handhaven en er voor betalen. De burger wil iets maar zodra burger consument wordt willen ze er niet voor betalen...quote:Op vrijdag 26 augustus 2016 10:04 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
schepen varen niet voor de fun hoor.
Sowieso worden in de scheepvaart de milieuteugels ook steeds strakker aangetrokken; in de meeste grote havens mogen ze niet meer binnenlopen op zware stookolie en moeten ze op schone brandstof binnenlopen.
Zei Madame Curie ook al niet zoiets?quote:Op vrijdag 26 augustus 2016 10:08 schreef HardMetal het volgende:
[..]
Ehhh, nee, heel raar, maar ik ben er zo een die op zijn eigen waarnemingen vertrouwt.
Betekent dat dat ze een aparte tank hebben en probleemloos kunnen overschakelen naar een andere brandstof?quote:Op vrijdag 26 augustus 2016 10:04 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
schepen varen niet voor de fun hoor.
Sowieso worden in de scheepvaart de milieuteugels ook steeds strakker aangetrokken; in de meeste grote havens mogen ze niet meer binnenlopen op zware stookolie en moeten ze op schone brandstof binnenlopen.
Daar worden sleepboten voor gebruikt volgens mij.quote:Op vrijdag 26 augustus 2016 19:50 schreef vannelle het volgende:
[..]
Betekent dat dat ze een aparte tank hebben en probleemloos kunnen overschakelen naar een andere brandstof?
standaard verhaal idd.. Iedereen wil meedoen met de milieu-mode, maar het houdt op zodra het geld kost.quote:Op vrijdag 26 augustus 2016 10:13 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Opzich niet meer dan logisch. Maar dan ook handhaven en er voor betalen. De burger wil iets maar zodra burger consument wordt willen ze er niet voor betalen...
Dat milieu gedoe is een wassen neus. Mensen Namen die eco hokken louter voor de lage bijtelling.quote:Op vrijdag 26 augustus 2016 21:12 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
standaard verhaal idd.. Iedereen wil meedoen met de milieu-mode, maar het houdt op zodra het geld kost.
kijk eens naar België en Frankrijk, daar zijn ze de diesels voor de kortere afstanden aan het terugdringen, daar is zo'n roerbak niet voor gemaakt.quote:Op vrijdag 26 augustus 2016 21:09 schreef Straatcommando. het volgende:
Komt ook door het fiscale beleid wat we hier hebben. In andere landen zie je niet zoveel diesels, op de vrachtwagens na.
ja het is nog vervuilender dan benzine, maar afvalproduct en minder CO2 uitstoot dan benzine. NOx, zwavel en nog wat stofjes zeer veel hoger.quote:Dat lpg niet gestimuleerd wordt is eigenlijk ronduit schandalig.
NOx en fijnstof zijn tov benzine iets beter juist. Zwavel is ook minder uitstoot dan benzine.quote:Op zaterdag 27 augustus 2016 10:38 schreef lipje het volgende:
[..]
kijk eens naar België en Frankrijk, daar zijn ze de diesels voor de kortere afstanden aan het terugdringen, daar is zo'n roerbak niet voor gemaakt.
[..]
ja het is nog vervuilender dan benzine, maar afvalproduct en minder CO2 uitstoot dan benzine. NOx, zwavel en nog wat stofjes zeer veel hoger.
Kijk ook eens naar lpg injecties bij dieselsystemen, daarmee kan je m nog zuiniger en schoner? Krijgen
vlad weet de details, maar die komt hier niet zoveel meerquote:Op zaterdag 27 augustus 2016 11:06 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
NOx en fijnstof zijn tov benzine iets beter juist. Zwavel is ook minder dan benzine.
Dat kan nog wel eens vies tegenvallen.quote:Op zaterdag 27 augustus 2016 11:06 schreef Glijdt_licht het volgende:
NOx en fijnstof zijn tov benzine iets beter juist. Zwavel is ook minder uitstoot dan benzine.
Benzine zal allicht ook meer uitstoten dan de eisen?quote:Op zaterdag 27 augustus 2016 11:27 schreef oldford het volgende:
[..]
Dat kan nog wel eens vies tegenvallen.
Onder Euro-5 mag een benzine/LPG/Aardgas motor 60 mg NOx per km uitstoten. De diesel 180 mg.
Onder Euro-6 mag een benzine/LPG/Aardgas motor 60 mg NOx per km uitstoten. De diesel 80 mg.
Zie: http://members.upc.nl/h.h(...)ndex_norm_waard.html
Als we iets geleerd hebben van "Dieselgate" dan is het dat diesels op de weg meer uitstoten dan die eisen en zeker veel meer als in de test. Dus dat een diesel minder NOx produceert geloof ik niet.
Prima, onderbouw het maar met testresultaten.quote:Op zaterdag 27 augustus 2016 11:32 schreef derLudolf het volgende:
Benzine zal allicht ook meer uitstoten dan de eisen?
tuurlijk niet joh, valsspelen doe je toch ook alleen maar met één hand?quote:Op zaterdag 27 augustus 2016 11:32 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Benzine zal allicht ook meer uitstoten dan de eisen?
Nou inderdaad, ik ben het er ook mee eens dat je met een dikke motor net zo zuinig kan rijden als met een ondergemotoriseerd prutteltje.quote:Op zaterdag 27 augustus 2016 12:14 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
tuurlijk niet joh, valsspelen doe je toch ook alleen maar met één hand?
Er wordt in autoland best heel veel gesjoemeld, wees maar niet bang. 'dieselgate' is echt maar het topje van de ijsberg, maar ik denk dat algemene belangen veel zwaarder wegen, en het dus bedekt gaat worden met een heeeeeeeel groot deksel op de doofpot.[quote]
Algemene belangen of economische belangen?
[quote]
Saillant detail; met die moderne ecohokkies moet je echt met een ganzenveer je gaspedaal hanteren om ook maar in de buurt te komen van het door de fabrikant opgegeven verbruikswaarden, terwijl ik met mijn dikke diesel fluitend die cijfers haal, en als ik aansluit achter een Hyunwattes i10 of weet ik wat voor rijdende handtas met grasmaaiermotortje in het vooronder ga ik daar met gemak dik onder.
Mijn auto zou volgens de fabrikant geloof ik 1 op 10 moeten slurpen binnen de kom.. Kan wel hoor, maar dan moet ik wel aardig het gas erop gooien. Doorgaans doet hij 7.5 - 8.5 op 100, en op de snelweg 6.8 halen is ook heel prima te doen. Met de cc op 110 loopt ie zelfs naar de 5.5 - 5.8 op 100 over langere afstanden.
Als je dat ondergemotoriseerde prutteltje op zn top laat rijden is je bewering wel waar. Maar mijn autootje heeft toch een benzineverbruik waar de gemiddelde diesel echt niet aan kan tippen. Moet ik inderdaad niet met daklast honderdendertig gaan rijden, maar dat doe ik dan ook zelden.quote:Op zaterdag 27 augustus 2016 13:03 schreef derLudolf het volgende:
Nou inderdaad, ik ben het er ook mee eens dat je met een dikke motor net zo zuinig kan rijden als met een ondergemotoriseerd prutteltje.
wat rijd je en wat is het verbruik zónder daklast bij 130?quote:Op zaterdag 27 augustus 2016 16:23 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Als je dat ondergemotoriseerde prutteltje op zn top laat rijden is je bewering wel waar. Maar mijn autootje heeft toch een benzineverbruik waar de gemiddelde diesel echt niet aan kan tippen. Moet ik inderdaad niet met daklast honderdendertig gaan rijden, maar dat doe ik dan ook zelden.
Gemiddeld gebruik is ongeveer 4.2 liter per 100 km. Dat is voornamelijk woonwerkverkeer zonder snelweg. 130 rij ik niet vaak. Soms wel snelwegritten met daklast 120. Het verbruik is dan rond de 6 liter per 100 km.quote:Op zaterdag 27 augustus 2016 19:28 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
wat rijd je en wat is het verbruik zónder daklast bij 130?
De vw polo! Bovendien scheelde de tankinhoud nogal.Waar de jag in uitblonk was vooral slechte schatting van de resterende afstand.quote:Op zaterdag 27 augustus 2016 18:48 schreef lipje het volgende:
Ga eens zoeken op top gear eco challenge. Vanuit Frankrijk naar Engeland in twee ecohokken en een JAG V6 diesel. Guess who won the race ....
da's lekker zuunigquote:Op zaterdag 27 augustus 2016 19:36 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Gemiddeld gebruik is ongeveer 4.2 liter per 100 km. Dat is voornamelijk woonwerkverkeer zonder snelweg. 130 rij ik niet vaak. Soms wel snelwegritten met daklast 120. Het verbruik is dan rond de 6 liter per 100 km.
Nu wil ik niet kritisch overkomen, maar mijn auto loopt op 80 wagen terug naar 5.7 liter per 100km. Die zuinige km's worden even dubbel en dwars gecompenseerd als ik optrek, heb jij dat niet?quote:Op zaterdag 27 augustus 2016 12:14 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
tuurlijk niet joh, valsspelen doe je toch ook alleen maar met één hand?
Er wordt in autoland best heel veel gesjoemeld, wees maar niet bang. 'dieselgate' is echt maar het topje van de ijsberg, maar ik denk dat algemene belangen veel zwaarder wegen, en het dus bedekt gaat worden met een heeeeeeeel groot deksel op de doofpot.
Saillant detail; met die moderne ecohokkies moet je echt met een ganzenveer je gaspedaal hanteren om ook maar in de buurt te komen van het door de fabrikant opgegeven verbruikswaarden, terwijl ik met mijn dikke diesel fluitend die cijfers haal, en als ik aansluit achter een Hyunwattes i10 of weet ik wat voor rijdende handtas met grasmaaiermotortje in het vooronder ga ik daar met gemak dik onder.
Mijn auto zou volgens de fabrikant geloof ik 1 op 10 moeten slurpen binnen de kom.. Kan wel hoor, maar dan moet ik wel aardig het gas erop gooien. Doorgaans doet hij 7.5 - 8.5 op 100, en op de snelweg 6.8 halen is ook heel prima te doen. Met de cc op 110 loopt ie zelfs naar de 5.5 - 5.8 op 100 over langere afstanden.
Ik rijd een 3 liter V6 diesel, en ik heb hem ooit een keer op een stuk van 100 km op 4.9/100 gekregen, en ik weet zeker dat daar nog wel iets vanaf had gekund als ik meer kilometers had gereden. Volgens mij zat ik toen op ergens in de 80 gemiddeld. Was ook om eens echt te kijken wat er mogelijk was, ik heb in die 100 km weinig vrienden gemaakt kan ik je wel vertellenquote:Op zaterdag 27 augustus 2016 21:16 schreef -Richard- het volgende:
[..]
Nu wil ik niet kritisch overkomen, maar mijn auto loopt op 80 wagen terug naar 5.7 liter per 100km. Die zuinige km's worden even dubbel en dwars gecompenseerd als ik optrek, heb jij dat niet?
Ik heb een 3.0, 6 cilinder in mijn 1 serie en met de cruise op 110 en 400 km tegemoet red ik daarmee 1 op 13. Fabrieks opgave buitenwegen 6.0l op 100km. Die haal ik dus ook prima. Maar als ik w-w rijdt (17km heen en 17 terug) dan kom ik op ongeveer 1 op 11,5. Daarin zit ook enkele keren even inhalen, dan gaat het pedaal wel even diep naar beneden.
Dus al met al moet ik wel oppassen, en met voor mij regulier gebruik haal ik de fabrieks opgave niet. Maar eerlijk? Het boeit me ook geen hol, het is een super auto en menig mens onderschat het vermogen.
Kameraad rijd een gechipte 320D. Die rijd echt wel zuinig. Op snelweg met 130 gebruikt die 4 l op 100 km. En 150 zo'n 5.5 liter. Dat is toch super..! Volle tank brengt hem ruim 1000km ver (50l zover ik weet)
En stonden daarna vrijwel continue met 2 voeten op het gaspedaal omdat die hokken niet vooruit te branden waren, waardoor enig theoretisch voordeel in de praktijk opgeheven werd door juist méér uitstoot door die maximaal belaste ***motortjes, die ook nog eens zeer slijtagegevoelig bleken te zijn.quote:Op vrijdag 26 augustus 2016 21:13 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat milieu gedoe is een wassen neus. Mensen Namen die eco hokken louter voor de lage bijtelling.
Scheepvaart is heel vervuilende door de vuile stookolie die ze mogen gebruiken...quote:Op donderdag 25 augustus 2016 17:01 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Desalniettemin zijn de schepen en vrachtwagens relatief schoon, vergeleken met de hoeveelheid vracht die ze vervoeren.
Dat heb ik ook wel es gehoord ja. Volgens mij is dat meer beeldspraak - of hoe noemen ze dat? Eerst zien dan geloven.quote:Op zondag 28 augustus 2016 19:43 schreef DieselTank het volgende:
tegenwoordig met adblue zijn de diesel heel erg schoon. Iemand heeft mij een keer verteld dat een nieuwe landbouw tractor schoner lucht uitblaast dan dat er in gaat in rotterdam. Dus zon grote landbouw diesel landbouw trekker filterd het lucht![]()
Haha, heerlijk. Ik heb 265 pk en 315 nm standaard. Atmosferische motor dus meer zit er ook niet in. Een diesel vind ik wel leuk rijdt maar ik mis de sound bij een hoger toerental. Diesel 'blaast' meer dan het een leuke sound maakt. Verder rijdt ik ook niet zo super veel km's.quote:Op zaterdag 27 augustus 2016 23:44 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik rijd een 3 liter V6 diesel, en ik heb hem ooit een keer op een stuk van 100 km op 4.9/100 gekregen, en ik weet zeker dat daar nog wel iets vanaf had gekund als ik meer kilometers had gereden. Volgens mij zat ik toen op ergens in de 80 gemiddeld. Was ook om eens echt te kijken wat er mogelijk was, ik heb in die 100 km weinig vrienden gemaakt kan ik je wel vertellen![]()
Ik rijd als ik gewoon met het verkeer mee rijd ongeveer, of net iets onder het gemiddelde (7.5/100), en ik kán er moeiteloos een liter vanaf halen als ik in relax mode rijd.
Als ik een zuinige bak had gewild had ik ook wel een 2 litertje gepakt. Rijdt idd gewoon lekker en ik rijd heel veel snelweg en lange afstanden, en dan is het lekker om wat power te hebben.
Misschien de volgende een maatje kleiner als ik een mooie tegen kom. Dit is leuk rijden, maar wel wat minder economisch, maar dat weet je natuurlijk vooraf.
Ik heb deze wel deels gekocht vanuit milieu-oogpunt want mijn vorige was een viezerdje. En met 'milieu-oogpunt' bedoel ik niet dat ik een zeldzaam kikkertje van de ondergang wilde redden, maar voor een significant deel dat ik niet beperkt wilde zijn in waar ik mij heen wil verplaatsen in mijn auto ivbm no-go zones in grote steden en steden in Duitsland. Mijn vorige was nog lang niet op, maar kwam niet bepaald in aanmerking voor een groene Umwelt stickert.
Hij was trouwens ongeveer net zo zuinig gemiddeld, alleen had ik toen 85pk en 2 theelepeltjes newtonmeters, tegen nu 224 en 500+Nm, en ik hoef nu geen oordopjes meer in boven de 130
AdBlue wordt ingespoten in de uitlaat en gaat een reactie aan met schadelijke stoffen. Welke precies zal vast op het internet stan maar volgens mij is het hoofdzakelijk de NOx. De in's en out's weet ik ook niet precies. Effe een blik op werpen nuquote:Op zondag 28 augustus 2016 19:56 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Dat heb ik ook wel es gehoord ja. Volgens mij is dat meer beeldspraak - of hoe noemen ze dat? Eerst zien dan geloven.
Is ook waar je maar kijkt, koolstofdioxide zal hoger zijn dan de ingaande lucht, de stikstofoxiden misschien wel lager.
quote:AdBlue is de gedeponeerde handelsnaam voor AUS32, een 32,5%-oplossing van ureum in gedemineraliseerd water, die gebruikt wordt als bijvoeging bij voertuigen die diesel gebruiken, om ze schoner te laten rijden. Het handelsmerk ligt bij de Duitse automobielindustriefederatie VDA.
AdBlue-tankdop in een Audi
AdBlue wordt in een afzonderlijke tank op de vrachtwagens en autobussen meegenomen. Ook Volkswagen, Audi, Mercedes en Peugeot hebben enkele modellen personenwagens met TDI-motor die AdBlue gebruiken zoals: Volkswagen Touran, Volkswagen Sharan, Volkswagen Passat, Audi A4 TDI Ultra, Peugeot 308 en Citroën C4 Cactus.
Het middel wordt in de hete uitlaatgassen ingespoten vóór een speciale katalysator. De bij de verbranding gevormde stikstofoxiden worden omgezet in elementair stikstof en water. Het verbruik van AdBlue is 3 tot 5% van het dieselverbruik.
Door toevoeging van AdBlue wordt het mogelijk dat dieselmotoren voldoen aan de in 2005 ingevoerde Euro IV-norm en de Euro V-norm.
Veel mensen kopen een diesel terwijl ze dat niet nodig hebben!quote:Op vrijdag 26 augustus 2016 09:48 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
He he, eindelijk een verstandig iemand.
Waarom nemen mensen diesel? Niet omdat het zo tof is maar goedkoper. Goedkoper dus he, niet goedkoop.
Dus wie is hier de schuldige?
Maar een volle tank benzine is in 10 minuten weer vol, kun je weer verder op weg naar Frankrijk.quote:Op maandag 29 augustus 2016 00:21 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Veel mensen kopen een diesel terwijl ze dat niet nodig hebben!
Voor een diesel moest je vroeger 15.000km/jaar rijden. Dat haalden velen en dus was het verantwoord.
Tegenwoordig moet je minstens 20.000km/jaar rijden wil je 'goedkoper' af zijn, helaas het gros van de bevolking rijdt amper 20.000km/jaar en toch blijven ze diesel kopen. Hoe kun je dat verklaren? Het kan toch niet dat iemand zijn keuze gaat maken op basis van de literprijs aan de pomp?
Er zijn toch alternatieven?
- benzine (voor de meeste mensen anno 2016 de meest ideale keuze. Wil je wat meer uitgeven dan ga je voor een hybride.
- CNG (aardgas) heeft ook al zijn dienst bewezen. Maar de bevolking is daar 'misschien' bang van?
- elektrisch, maar dit wordt niet vaak verkocht omdat de actieradius beperkt is tot een goeie 400km.
Jan met de pet wil natuurlijk wekelijks naar het zuiden van Frankrijk en dan is zo'n elektrische wagen natuurlijk niet ideaal. Daarom wordt die ook maar in beperkte mate geproduceerd. Maar de tijd keert dankzij Tesla. Tesla heeft elektrisch rijden aangemoedigd met een sportief model. Als een ander groot merk (denk aan Volvo, BMW, Audi, Porsche, Mercedes) nu de betrouwbaarheid en actieradius kan verlengen tot 700km dan zijn we echt gelanceerd volgens mij.
Want 700km is het equivalent van een volle benzinetank.
Dat hoor ook wel eens van mijn vader. Die staat dagelijks de uitstoot te meten bij de APK. Sommige benzinemotoren verbranden heel schoon met vrijwel 0 co, verwaarloosbare Nox en andere bende.quote:Op zondag 28 augustus 2016 19:43 schreef DieselTank het volgende:
tegenwoordig met adblue zijn de diesel heel erg schoon. Iemand heeft mij een keer verteld dat een nieuwe landbouw tractor schoner lucht uitblaast dan dat er in gaat in rotterdam. Dus zon grote landbouw diesel landbouw trekker filterd het lucht![]()
Voor nox heb je een katalysator... En alsnog gebruik je bij diesel per kilometer minder brandstof en dus is het ook een stuk zuiniger. Het hangt maar net af waar je naar kijkt.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 18:53 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
bs
Je vergeet de NOx eventjes. Stukken erger dan co2. Het maakt de ozonlaag kapot, zorgt voor smog en verneukt je longen. Daarnaast gaat ook door een roetfilter nog steeds roet.
Bussen kunnen prima op LPG. Hebben ze ook jaren in Groningen gedaan
De euro normen verschillen per brandstof. Bovendien is het een norm per kW. Een krachtigere motor mag dus meer uitstoten.quote:Op zondag 4 september 2016 22:40 schreef .Neovo. het volgende:
Onze dieselauto uit 2009 is nog een euro4, net zoals mijn benzineauto uit 2003. En ik durf te wedden dat die benzine uit '03 schoner is dan de diesel uit '09.
Waar heb je dat gevonden? De euro specificaties zowel voor benzine als diesel zijn vanaf euro 1 t/m de laatste (euro 6) in grammen per kilometer. Zie: https://www.theaa.com/mot(...)sions-standards.htmlquote:Op maandag 5 september 2016 11:39 schreef derLudolf het volgende:
Bovendien is het een norm per kW. Een krachtigere motor mag dus meer uitstoten.
Alleen voor vrachtwagens zie ik nu, voor personenwagens niet blijkbaarquote:Op maandag 5 september 2016 15:41 schreef oldford het volgende:
[..]
Waar heb je dat gevonden? De euro specificaties zowel voor benzine als diesel zijn vanaf euro 1 t/m de laatste (euro 6) in grammen per kilometer. Zie: https://www.theaa.com/mot(...)sions-standards.html
ik heb een 2.7D 4 cillinder met een enorme 65pk en top van 75kmh en zet alles onder de rook smorgensquote:Op zaterdag 27 augustus 2016 23:44 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik rijd een 3 liter V6 diesel, en ik heb hem ooit een keer op een stuk van 100 km op 4.9/100 gekregen, en ik weet zeker dat daar nog wel iets vanaf had gekund als ik meer kilometers had gereden. Volgens mij zat ik toen op ergens in de 80 gemiddeld. Was ook om eens echt te kijken wat er mogelijk was, ik heb in die 100 km weinig vrienden gemaakt kan ik je wel vertellen![]()
Ik rijd als ik gewoon met het verkeer mee rijd ongeveer, of net iets onder het gemiddelde (7.5/100), en ik kán er moeiteloos een liter vanaf halen als ik in relax mode rijd.
Als ik een zuinige bak had gewild had ik ook wel een 2 litertje gepakt. Rijdt idd gewoon lekker en ik rijd heel veel snelweg en lange afstanden, en dan is het lekker om wat power te hebben.
Misschien de volgende een maatje kleiner als ik een mooie tegen kom. Dit is leuk rijden, maar wel wat minder economisch, maar dat weet je natuurlijk vooraf.
Ik heb deze wel deels gekocht vanuit milieu-oogpunt want mijn vorige was een viezerdje. En met 'milieu-oogpunt' bedoel ik niet dat ik een zeldzaam kikkertje van de ondergang wilde redden, maar voor een significant deel dat ik niet beperkt wilde zijn in waar ik mij heen wil verplaatsen in mijn auto ivbm no-go zones in grote steden en steden in Duitsland. Mijn vorige was nog lang niet op, maar kwam niet bepaald in aanmerking voor een groene Umwelt stickert.
Hij was trouwens ongeveer net zo zuinig gemiddeld, alleen had ik toen 85pk en 2 theelepeltjes newtonmeters, tegen nu 224 en 500+Nm, en ik hoef nu geen oordopjes meer in boven de 130
De G300D van mij oom komt ook niet veel hoger qua snelheid. 3 liter 5 pitter.quote:Op woensdag 7 september 2016 23:43 schreef T42 het volgende:
[..]
ik heb een 2.7D 4 cillinder met een enorme 65pk en top van 75kmh en zet alles onder de rook smorgens
Of de injectiepomp gaat niet ver genoeg (meer) open (wat je ook als een milieumaatregel kan zienquote:Op donderdag 8 september 2016 00:09 schreef derLudolf het volgende:
[..]
De G300D van mij oom komt ook niet veel hoger qua snelheid. 3 liter 5 pitter.
Volgens mij moet ie wil harder kunnen. Misschien bleven de remmen hangen?
Ja en vaak rijden er van die Groen links hippies in. Of die snappen gewoon dat doorrijden in oud spul beter is als elke 100k een nieuwe te moeten kopenquote:Op donderdag 8 september 2016 21:41 schreef silenthill het volgende:
Ik ga regelmatige alternatieve festivals af.
Echt lachen. Oude MB ME bussen van die blauwe en regelmatig van die oude legertrucks.
Altijd leuk als die koude starten en wegrijden. Alles grijs en blauw van de walmen. :-)
Hij rookt ook niet meer zo als ie wel es heeft gedaan. Ding komt ook niet meer op de openbare weg, is de tankauto (staat een dieseltank achterin)quote:Op donderdag 8 september 2016 07:39 schreef BMWK111RS het volgende:
[..]
Of de injectiepomp gaat niet ver genoeg (meer) open (wat je ook als een milieumaatregel kan zien).
ik heb maar toeren bereik tot 2500/3000rpm een extra versnelling zou werken maar ook net te zwaar zijn.quote:Op donderdag 8 september 2016 00:09 schreef derLudolf het volgende:
[..]
De G300D van mij oom komt ook niet veel hoger qua snelheid. 3 liter 5 pitter.
Volgens mij moet ie wil harder kunnen. Misschien bleven de remmen hangen?
oude traktor/ stationair motor meeting moet je dan een heen gaan daar hangt de hele dag een blauwe/grijze wolk boven het veldquote:Op donderdag 8 september 2016 21:41 schreef silenthill het volgende:
Ik ga regelmatige alternatieve festivals af.
Echt lachen. Oude MB ME bussen van die blauwe en regelmatig van die oude legertrucks.
Altijd leuk als die koude starten en wegrijden. Alles grijs en blauw van de walmen. :-)
Dat is niet bepaald een fluister bootjequote:Op zaterdag 10 september 2016 18:26 schreef T42 het volgende:
[..]
oude traktor/ stationair motor meeting moet je dan een heen gaan daar hangt de hele dag een blauwe/grijze wolk boven het velden als er een 1 cillinder gaat rijden prikt die er met kringetjes gaten in
maar idd als ik mijn perkins in de brandweer bus start is de hele straat mistig
deze laat ook lekker rookspoor achter
monotoom geluidsgordijn is erg rustgevendquote:Op zaterdag 10 september 2016 21:03 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Dat is niet bepaald een fluister bootje
Geen Jeep, maar een terreinwagenquote:Op zaterdag 10 september 2016 22:36 schreef silenthill het volgende:
Er rijd hier in Haarlem een oude Audi leger jeep rond.
Het type waar MB later het ontwerp van heeft gejat voor de G-klasse.
Keertje met de eigenaar gesproken. Het is een 2-takt. Daar kwam een walm vanaf. :-). Een trabant maar dan erger.
beetje kort door de bocht; is wel een beetje afhankelijk van de geluidsdruk en de omgeving hoor. Ik werk regelmatig in 'monotoon geluid', maar dan ben je helemaal kapot aan het eind van de dagquote:Op zaterdag 10 september 2016 21:30 schreef lipje het volgende:
[..]
monotoom geluidsgordijn is erg rustgevend
Tweetakt dat is idd ellende. Vraag me zelf af waarom je niet met een oude diesel de stad in mag maar wel met een stinkbrommer.quote:Op zaterdag 10 september 2016 22:36 schreef silenthill het volgende:
Er rijd hier in Haarlem een oude Audi leger jeep rond.
Het type waar MB later het ontwerp van heeft gejat voor de G-klasse.
Keertje met de eigenaar gesproken. Het is een 2-takt. Daar kwam een walm vanaf. :-). Een trabant maar dan erger.
Ik vind dit niet enorm op een G lijken. Heb je anders en foto?quote:Op maandag 12 september 2016 18:08 schreef silenthill het volgende:
@Der Ludolf.
Zat in ieder geval Audi logo op de Grill/voorkant.
En de eigenaar legde me het zo uit.
De eertste serie G-klasse lijkt er enorm op.
Geld. En lobby. Poen. En lobby. Pecunia. En lobby. Euries. En lobby. O ja, en geld. Had ik die al genoemd? :-)quote:Op donderdag 25 augustus 2016 15:59 schreef GewoneBurger het volgende:
Maar het is nog steeds de brandstof die voor de meeste fijnstof zorgt. En daar worden mensen ziek van. Noord-West Europa heeft een van de hoogste fijnstofconcentraties van de hele wereld.quote:Op dinsdag 13 september 2016 18:19 schreef kaasplankje het volgende:
Een moderne diesel is volgens mij niet zo heel vervuilend. Gaat zuinig om met fossiele brandstoffen. Mensen die forenzen en voor minder dan 10km afstand de auto pakken, die zijn vervuilend. Ik heb een diesel voor de deur en rijd daar bijna alleen maar lange stukken mee.
Ja omdat Annie boven met der dikke reet te lui is om naar de supermarkt om de hoek te lopen en de brommer pakt ipv de fiets of de benenwagen.quote:Op dinsdag 13 september 2016 18:22 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Maar het is nog steeds de brandstof die voor de meeste fijnstof zorgt. En daar worden mensen ziek van. Noord-West Europa heeft een van de hoogste fijnstofconcentraties van de hele wereld.
Uiteraard. Je hebt gelijk. Ik vergis me. Het kan nooit jouw auto zijn....quote:Op dinsdag 13 september 2016 18:24 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Ja omdat Annie boven met der dikke reet te lui is om naar de supermarkt om de hoek te lopen en de brommer pakt ipv de fiets of de benenwagen.
Klopt want ik gebruik m maar sporadisch.quote:Op dinsdag 13 september 2016 18:33 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Uiteraard. Je hebt gelijk. Ik vergis me. Het kan nooit jouw auto zijn....
ik heb oordoppen inquote:Op maandag 12 september 2016 17:51 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
beetje kort door de bocht; is wel een beetje afhankelijk van de geluidsdruk en de omgeving hoor. Ik werk regelmatig in 'monotoon geluid', maar dan ben je helemaal kapot aan het eind van de dag
amsterdam binnen kort niet meerquote:Op dinsdag 13 september 2016 12:17 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Tweetakt dat is idd ellende. Vraag me zelf af waarom je niet met een oude diesel de stad in mag maar wel met een stinkbrommer.
Dat niet alleen .Slijtage van remmen, banden en wegdek zorgen ook voor fijnstof. Dus een benzine/elektrische wagen veroorzaakt ook fijnstof.quote:Op dinsdag 13 september 2016 18:22 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Maar het is nog steeds de brandstof die voor de meeste fijnstof zorgt. En daar worden mensen ziek van. Noord-West Europa heeft een van de hoogste fijnstofconcentraties van de hele wereld.
Ik zeg de BRANDSTOF die het meeste fijnstof veroorzaakt. Voor zover ik weet zijn remmen, banden en wegdek geen brandstof.quote:Op donderdag 15 september 2016 13:19 schreef .Neovo. het volgende:
[..]
Dat niet alleen .Slijtage van remmen, banden en wegdek zorgen ook voor fijnstof. Dus een benzine/elektrische wagen veroorzaakt ook fijnstof.
nee, maar het valt niet te ontkennen dat er met name door remmen nogal wat rotzooi vrijkomt.quote:Op vrijdag 16 september 2016 07:59 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Ik zeg de BRANDSTOF die het meeste fijnstof veroorzaakt. Voor zover ik weet zijn remmen, banden en wegdek geen brandstof.
En dat geldt voor alle auto's. Maar bij diesels komt daar nog eens extra bovenop. Wat makkelijk te vermijden is als we gewoon geen diesel meer gebruiken.quote:Op vrijdag 16 september 2016 09:54 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
nee, maar het valt niet te ontkennen dat er met name door remmen nogal wat rotzooi vrijkomt.
Die zijn hartstikke schoon vergeleken met de blauwe engelquote:Op zondag 4 september 2016 22:40 schreef .Neovo. het volgende:
Tussen Zwolle en Enschede rijden de oude NS DM'90 treinen nog. Daar wil je niet bij staan, zo stinken die dingen. En bij optrekken is de lucht gitzwart van de roet.
Boven het spoor in Zwolle hangt een oude loopbrug, waar die treinen vaak onder staan. Je wil niet op de plek gaan staan waar de uitlaat uit het dak komt.quote:Op vrijdag 16 september 2016 16:16 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Die zijn hartstikke schoon vergeleken met de blauwe engelBij het instappen kwamen de dieseldampen je tegemoet, maar gaandeweg raakte je eraan gewend en rook je het niet meer.
Nope, maar door te remmen komt er ook fijnstof vrij, waardoor elektrische auto's dan eigenlijk "vervuilend" zijn.quote:Op vrijdag 16 september 2016 07:59 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Ik zeg de BRANDSTOF die het meeste fijnstof veroorzaakt. Voor zover ik weet zijn remmen, banden en wegdek geen brandstof.
de gemiddelde automobilist is nog te besodemieterd om af en toe olie te peilen en rijdt met een kapot lampje na een maandje of 2 eens naar de garage, wat denk je zelf?quote:Op vrijdag 16 september 2016 17:05 schreef Manke het volgende:
En eh, een uitstootfilter dat met een vloeistof filtert en elke dag makkelijk te verschonen is, is dat geen idee? Met water of h2o2, om maar wat te noemen.
Dan doet ie het gewoon niet meer. Van Volvo shovels weet ik dat je het schoonbranden een paar keer kunt uitstellen (bv als je in een brandgevaarlijke omgeving werkt) maar na een aantal keren uitstellen kun je er vrij weinig meer mee.quote:Op vrijdag 16 september 2016 18:52 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
de gemiddelde automobilist is nog te besodemieterd om af en toe olie te peilen en rijdt met een kapot lampje na een maandje of 2 eens naar de garage, wat denk je zelf?![]()
mij wel, want men gaat dat gewoon niet doen. En het beste pleepapier bestaat uit bladzijden van het wetboek.quote:Op vrijdag 16 september 2016 19:00 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Dan doet ie het gewoon niet meer. Van Volvo shovels weet ik dat je het schoonbranden een paar keer kunt uitstellen (bv als je in een brandgevaarlijke omgeving werkt) maar na een aantal keren uitstellen kun je er vrij weinig meer mee.
Als je zo'n filter niet schoon maakt een dus te vuil uitstoot overtreed je bewust een wet. Lijkt me dus geen probleem het ook in auto's in te bouwen.
Daarmee kom je niet door de APK toch?quote:Op vrijdag 16 september 2016 19:03 schreef Sounddragon het volgende:
Hoeveel diesels rijden er inmiddels al niet met een roetfilter-delete, of afgedopte EGR zut?
Mensen zijn lui en gemakzuchtig, als je ze dit soort dingen wilt gaan laten doen vraag je om ellende.
als dit technisch werkt, is dat bijzaakquote:Op vrijdag 16 september 2016 18:52 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
de gemiddelde automobilist is nog te besodemieterd om af en toe olie te peilen en rijdt met een kapot lampje na een maandje of 2 eens naar de garage, wat denk je zelf?![]()
En wat gaan we dagelijks met die vervuilde vloeistof doen? In het afvalputje of het riool gooien?quote:Op vrijdag 16 september 2016 17:05 schreef Manke het volgende:
En eh, een uitstootfilter dat met een vloeistof filtert en elke dag makkelijk te verschonen is, is dat geen idee? Met water of h2o2, om maar wat te noemen.
bijzaak, het zit in elk geval niet in de lucht. Misschien is het niet eens zo vervuilend opgelost in water.quote:Op vrijdag 16 september 2016 19:49 schreef oldford het volgende:
[..]
En wat gaan we dagelijks met die vervuilde vloeistof doen? In het afvalputje of het riool gooien?
Wat jij maar bijzaak noemt. Heb je daar ook wetenschappelijke bewijzen voor?quote:Op vrijdag 16 september 2016 19:54 schreef Manke het volgende:
bijzaak, het zit in elk geval niet in de lucht. Misschien is het niet eens zo vervuilend opgelost in water.
dat is allemaal bijzaak waar je later naar zou moeten kijken.quote:Op vrijdag 16 september 2016 20:09 schreef oldford het volgende:
[..]
Wat jij maar bijzaak noemt. Heb je daar ook wetenschappelijke bewijzen voor?
Misschien is die vervuiling in water (of vloeistof) nog wel veel erger als in de lucht.
Een ding is zeker, pure H2O2 kun je er niet voor gebruiken. Dat explodeert als het gaat koken.
CO2 lost niet op in water, maar de uitstoot daarvan hangt eigenlijk vooral af van het brandstofverbruik.quote:Op vrijdag 16 september 2016 20:36 schreef Manke het volgende:
[..]
dat is allemaal bijzaak waar je later naar zou moeten kijken.
De vraag is of je 99.9% van het fijnstof eruit kan filteren met het water, en überhaupt ook het so2, nox en co2, zo niet, hoe het dannwel zou kunnen ? (h2o2 o3 ofzo, geen idee)
In die verhouding zal het ook niet gemixt. In auto's met addblue is de verhouding ook iets van 60L diesel en 5L addblue een dan hoef je elke tankbeurt niet addblue te tanken.quote:Op zaterdag 17 september 2016 13:39 schreef oldford het volgende:
Als ik een concessie kan krijgen om natron-loog te verkopen, zie ik wel wat in het idee dat in amt staat. Als je voor iedere liter benzine 2 of 3 liter natron-loog moet tanken is daar geld te verdienen.
Dat auto's dan levensgevaarlijk worden voor inzittenden en hulpverleners is slechts bijzaak.
Als je nou eerst eens het artikel las?quote:Op maandag 19 september 2016 09:44 schreef derLudolf het volgende:
In die verhouding zal het ook niet gemixt. In auto's met addblue is de verhouding ook iets van 60L diesel en 5L addblue een dan hoef je elke tankbeurt niet addblue te tanken.
Sterker nog, als je even flink aan het rijden bent (zware belasting) dan loopt dit op tot 1000 graden, dat is dan ook een temperatuur waar zuurstof en stikstof een reactie aangaan en Nox'en vormen. Dat is bij energie centrales ook een probleem, al hebben hun daar allerlei middelen tegen, bijvoorbeeld stoom injectie. Door de injectie van oververhitte stoom wordt de vlamtemperatuur verlaagd en wordt de Nox uitstoot gereduceerd.quote:Op zaterdag 17 september 2016 09:52 schreef oldford het volgende:
De temperatuur van uitlaatgassen kan behoorlijk oplopen.
Achter aan de uitlaat is het wat afgekoeld, maar 600 graden kan gemakkelijk gehaald worden.
Elke vloeistof om te filteren kookt dan al lang en valt dus af om te gebruiken in een auto.
H2O2 (raket brandstof) is dan allang geexplodeert, dus die valt zeker af.
O3 (Ozon) is een gas. Koolwaterstoffen, koolstofmonoxide en stikstofoxiden worden met name door autoverkeer uitgestoten. Het mengsel van deze stoffen met ozon wordt fotochemische smog genoemd. Het gevormde ozon tast bij mensen en dieren het longweefsel aan en bij planten remt het de groei en beschadigt het de bladeren. Kortom, die valt ook af.
Jawel, maar dat is dan gemeten bij de uitlaatpoort helemaal vooraan de motor.quote:Op maandag 19 september 2016 12:16 schreef -Richard- het volgende:
Sterker nog, als je even flink aan het rijden bent (zware belasting) dan loopt dit op tot 1000 graden
Dat is correct.quote:Op maandag 19 september 2016 12:48 schreef oldford het volgende:
[..]
Jawel, maar dat is dan gemeten bij de uitlaatpoort helemaal vooraan de motor.
Onderweg koelt het wel wat af, maar zeg boven de achteras blijft daar zo'n 600 graden van over,
En ik heb de loggings van wedstrijdauto's die dat bewijzen.
Verbiedt die diesel toch gewoon, idioten.quote:'Dieselauto vuiler dan nieuwe trucks en bussen'
Gepubliceerd: 07 januari 2017 04:50
Laatste update: 07 januari 2017 08:19
Nieuwe dieselauto's stoten tweemaal zoveel uit als nieuwe trucks en bussen die op diesel lopen, zelfs als de auto's voldoen aan de strengste Europese richtlijnen.
Het gaat om de uitstoot van stikstofoxiden (NOx), meldt Trouw op basis van een onderzoek van het International Council on Clean Transportation (ICCT). Het ICCT is dezelfde instantie die het dieselschandaal bij Volkswagen aan het rollen bracht. Ze hebben vrachtwagens, bussen en auto's aan tests onderworpen met reële rijomstandigheden.
Volgens de strengste Europese limiet mogen dieselauto's 80 miligram NOx uitstoten per gereden kilometer. Auto's die aan deze eis voldoen volgens het testsysteem stoten in een echte wegsituatie gemiddeld 500 miligram NOx per kilometer uit, zo blijkt uit het onderzoek. De geteste vrachtwagens en bussen kwamen uit op 210 miligram NOx per kilometer.
Volgens de ICCT voldoen de huidige tests niet. Europa is bezig met het ontwikkelen van nieuwe tests voor auto's, die zijn er al wel voor vrachtwagens.
Als een 13 liter zespitter zo zuinig kan, kan een 2 liter viercilindertje dat ook: oftewel gekregen lgenoeg potentiequote:Op zondag 8 januari 2017 21:28 schreef GewoneBurger het volgende:
[..]
Verbiedt die diesel toch gewoon, idioten.
2.7 liter diesel hierquote:Op zondag 8 januari 2017 21:28 schreef GewoneBurger het volgende:
[..]
Verbiedt die diesel toch gewoon, idioten.
Ik 2.0 met bovenstaande.quote:Op maandag 9 januari 2017 00:28 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Met roetfilter, egr en adblue toch?
quote:Op donderdag 25 augustus 2016 20:47 schreef Sounddragon het volgende:
Ik heb mijn dieseltje (met filter) nog nooit op een pluimpje betrapt, zelfs niet op de snelweg met terugschakelen en volgas.
Bij mijn oude zag je het 's avonds op de snelweg heel goed als je het gas in trapte in de koplampen van de auto achter je, maar deze doet volgens mij echt helemaal niks komma nullie.
Want omdat je het niet ziet, is het er niet?quote:Op vrijdag 26 augustus 2016 09:37 schreef HardMetal het volgende:
[..]
Ik heb er vanochtend onderweg naar mijn werk nog eens extra op gelet, maar zelfs bij het optrekken bij een stoplicht zie ik bij vrachtwagens en andere diesels geen rook, roet of wat dan ook. Ook kon ik geen verschil merken als ik achter een vrachtwagen of een lpg bus reed.
Ik ben het wel met je eens dat onze overheid de schoonste brandstoffen het meeste belast.
Vandaar ook die bubbels in frisdrank...quote:
Het verschil tussen oude en nieuwe auto's is schokkend. Tweetakt brommers zijn nog erger.quote:Op maandag 9 januari 2017 09:51 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
[..]
Want omdat je het niet ziet, is het er niet?
Bij oudere (vracht)auto's zie je nog wel es zwarte vlekken rond de uitlaat, zie je tegenwoordig ook niet veel meer.quote:Op maandag 9 januari 2017 09:51 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
[..]
Ze zouden er natuurlijk ook op aan kunnen sturen dat personenvervoer meer de kant van benzine/elektrisch/lpg op gaat, en de diesel vorlopig in het transport te houden, want vrachtwagens en bussen (lees: de zwaardere dieselmotoren) schijnen veel schoner te zijn dan personenautodiesels.quote:Op maandag 9 januari 2017 10:27 schreef Spanky78 het volgende:
Diesel ontstaat als je aardolie raffineert. Dus bij het produceren van oa benzine Etc. Heb je ook een deel diesel.
Als. Je daar niets mee doet wordt dat een enorm probleem. Dus als je diesels uitbant, zul je ook andere bestemmingen voor diesel moeten hebben. Je kunt het altijd nog beter verbranden dan in zee laten lopen natuurlijk...
Als schepen binnen een X aantal km van het land varen moeten ze toch naar schonere stookolie/diesel toe?quote:Op maandag 9 januari 2017 10:29 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Het verschil tussen oude en nieuwe auto's is schokkend. Tweetakt brommers zijn nog erger.
En wat dacht je van stookolie... Welkom in Rotterdam... Waar de schepen meer vervuilen, maar de auto's worden geweerd...
Dat hoeft toch niet te betekenen dat ze niet meer vervuilen?quote:Op maandag 9 januari 2017 10:39 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Bij oudere (vracht)auto's zie je nog wel es zwarte vlekken rond de uitlaat, zie je tegenwoordig ook niet veel meer.
Ook krom dat diesels dan verbannen worden...quote:Er zal nog steeds uitstoot zijn van fijnstof/roet, maar in binnensteden is meer dan eens gemeten dat de ingaande lucht meer deeltjes bevatte dan de uitlaatgassen
Klopt. Nog steeds geen EN590 maar wel al een stuk minder vuiligheid.quote:Op maandag 9 januari 2017 10:52 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Als schepen binnen een X aantal km van het land varen moeten ze toch naar schonere stookolie/diesel toe?
Recht is iets kroms dat verbogen is.quote:Ook krom dat diesels dan verbannen worden...
Tja slooptax nog een keer doen? Die dingen dingen toch lachend naar Polen en de mensen hier kochten een iets jongere diesel voor terug.quote:Op maandag 9 januari 2017 11:17 schreef Sounddragon het volgende:
Verhogen werkt niet.
Mensen zijn gevoelig voor verLAGEN, je noemt zelf al de 14% lokkertjes.. goedkoper maken helpt mensen drempels over.. duurder maken zet alleen maar kwaad bloed en veroorzaakt onbegrip en onvrede.
Dan zit je met een gat in de staatsbegroting...quote:Op maandag 9 januari 2017 11:17 schreef Sounddragon het volgende:
Verhogen werkt niet.
Mensen zijn gevoelig voor verLAGEN, je noemt zelf al de 14% lokkertjes.. goedkoper maken helpt mensen drempels over.. duurder maken zet alleen maar kwaad bloed en veroorzaakt onbegrip en onvrede.
Mjah, alleen trappen die Polen daar niet nog eens in, die hebben inmiddels een vergelijkbaar wagenpark als hier. Misschien de Roemenen, maar dan nog zijn we op microniveau aan het dammen.quote:Op maandag 9 januari 2017 11:21 schreef Fer het volgende:
[..]
Tja slooptax nog een keer doen? Die dingen dingen toch lachend naar Polen en de mensen hier kochten een iets jongere diesel voor terug.
Dat zoeken die struisvogels in Den Haag maar uit.quote:Op maandag 9 januari 2017 11:24 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Dan zit je met een gat in de staatsbegroting...
Het als een investering in schone lucht wegschrijven is blijkbaar niet mogelijk...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
Zelf onze overheid weet heel goed dat de moderne diesels redelijk mileu vriendelijk zijn, tenminste daar ging ik van uit toen ik een 1.3 td kocht zonder bpm en minimale wegenbelasting. Helaas is deze regeling redelijk snel afgeschaft wegens te weinig inkomsten voor de overheid.quote:Op maandag 9 januari 2017 09:51 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
[..]
+3,5ton betaald al bijna geen mrb.quote:Op maandag 9 januari 2017 12:29 schreef Fer het volgende:
NOx en fijnstof zijn inderdaad een lokaal probleem. Dus maakt het feite niks uit dat bakken in Roemenië hun laatste gassen uitblazen.
Andere optie zou diesel accijns verhogen (met stappenplan de komende jaren) en dan een compensatie in de MRB voor +3,5t .
Is misschien ook wel gunstiger voor NL transporteurs tegenover buitenlanders.
Als je het goed doet dan kom je glansrijk door de APK.quote:Op vrijdag 16 september 2016 19:09 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Daarmee kom je niet door de APK toch?
Welke auto heeft er maar zo weinig garantie dan? Meeste merken hebben toch zeker 3 jaar garantie.quote:Op maandag 9 januari 2017 15:47 schreef weethetevennietmeer het volgende:
[..]
Als je het goed doet dan kom je glansrijk door de APK.
Weg met EGR, roetfilters en AdBlue voor personenwagens, dikke onzin, en dat AdBlue is ook nog eens zwaar storingsgevoelig (pomp kapot voor een auto die toen 2 jaar oud was, ¤300 ex inbouw) én duur per fles.
Ze willen het hier allemaal schoon hebben en de rest van de wereld "stookt" lekker door.. Hypocriet gedoe. Nee, heb geen behoefte aan moraalridders, dank je.
Helaas viel dat onderdeel buiten de garantie...quote:Op maandag 9 januari 2017 17:05 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Welke auto heeft er maar zo weinig garantie dan? Meeste merken hebben toch zeker 3 jaar garantie.
Buiten de garantie binnen 2 jaar en dan nog 2 keer ook? dat werd lachen als ze het bij mij zouden proberenquote:Op maandag 9 januari 2017 17:10 schreef weethetevennietmeer het volgende:
[..]
Helaas viel dat onderdeel buiten de garantie.... Daarna ging hij nog een keer kapot, leuk hoor milieu troep.
Maar hoeveel tweetakt brommers rijden er dan in nl? Dat zijn nog maar een handjevol.. en worden er steeds minder..quote:Op maandag 9 januari 2017 10:29 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Het verschil tussen oude en nieuwe auto's is schokkend. Tweetakt brommers zijn nog erger.
En wat dacht je van stookolie... Welkom in Rotterdam... Waar de schepen meer vervuilen, maar de auto's worden geweerd...
Onderdelen zit toch ook garantie op zou je zeggenquote:Op maandag 9 januari 2017 18:35 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Buiten de garantie binnen 2 jaar en dan nog 2 keer ook? dat werd lachen als ze het bij mij zouden proberen![]()
Natuuuurlijk wel.. en als het 2 keer op rij naar de kleaute gaat is het gewoon inferieure troep, en gaan ze dat gewoon wederom onder garantie vervangen. En niet lief aan de balie vragen, maar meteen op de Feestboek page van de importeurquote:Op maandag 9 januari 2017 18:42 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Onderdelen zit toch ook garantie op zou je zeggen
Er is niet 1 auto die de slooppremie heeft gehad het land uit gegaan.. die zijn stuk voor stuk in de shredder beland.. (dat was een verplichting en ook niet onderuit te komen)quote:Op maandag 9 januari 2017 11:21 schreef Fer het volgende:
[..]
Tja slooptax nog een keer doen? Die dingen dingen toch lachend naar Polen en de mensen hier kochten een iets jongere diesel voor terug.
Niet altijd, lees de kleine letters maar (die dus geen hond leest). Dus de 2de keer niet laten repareren.. Zonder dat onderdeel start de auto dus niet, zit zelfs een teller in die aftelt en daarna krijg je melding: "Autostart niet mogelijk".. Wat je dus ook niet lukt..quote:Op maandag 9 januari 2017 18:42 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Onderdelen zit toch ook garantie op zou je zeggen
*proest*quote:Op maandag 9 januari 2017 19:21 schreef weethetevennietmeer het volgende:
[..]
Niet altijd, lees de kleine letters maar (die dus geen hond leest). Dus de 2de keer niet laten repareren.. Zonder dat onderdeel start de auto dus niet, zit zelfs een teller in die aftelt en daarna krijg je melding: "Autostart niet mogelijk".. Wat je dus ook niet lukt..
Uiteindelijk EGR eruit, AdBlue eruit, roetfilter eruit, laten tunen en dag met je luchtkastelen milieu propaganda
Je doet er komisch over, maar het is echt waar.. Ik adviseer echt iedereen om of geen Ad Blue personenauto te kopen of deze uit de computer te laten schrijven.quote:Op maandag 9 januari 2017 19:25 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
*proest*
troll v2.0, eens kijken of het nu wel lukt?
![]()
Bouw er een website over, druk er T-shirts van, tatoeër het op je voorhoofd en schreeuw het van de daken als je wilt, maar niet spammen hier want het is stomsimpel illegaal.quote:Op maandag 9 januari 2017 20:02 schreef weethetevennietmeer het volgende:
[..]
Je doet er komisch over, maar het is echt waar.. Ik adviseer echt iedereen om of geen Ad Blue personenauto te kopen of deze uit de computer te laten schrijven.
Dat is er wel. LPG.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 16:01 schreef gianni61 het volgende:
omdat er nog geen passend alternatief is.
Iets met lobby en belangen.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 15:59 schreef GewoneBurger het volgende:
Point taken, en meer zeg ik er ook niet over.quote:Op maandag 9 januari 2017 20:22 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Bouw er een website over, druk er T-shirts van, tatoeër het op je voorhoofd en schreeuw het van de daken als je wilt, maar niet spammen hier want het is stomsimpel illegaal.
Je auto is goedgekeurd door de EU en verkocht met een aantal werkende veiligheids- en milieu-systemen, en als je daar aan klooit of deze verwijdert, vervalt je typegoedkeuring en neemt de hermandad je voiture inclusief je kenteken in beslag. En dat gaan we dus niet promoten hier.
Helemaal geweldig dat jij er blij en gelukkig van bent geworden, maar daar gaan we het bij laten.
En die witte aftermarket knipperlichten dan? en die sportvelgjes.. motorswaps?quote:Op maandag 9 januari 2017 20:22 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Bouw er een website over, druk er T-shirts van, tatoeër het op je voorhoofd en schreeuw het van de daken als je wilt, maar niet spammen hier want het is stomsimpel illegaal.
Je auto is goedgekeurd door de EU en verkocht met een aantal werkende veiligheids- en milieu-systemen, en als je daar aan klooit of deze verwijdert, vervalt je typegoedkeuring en neemt de hermandad je voiture inclusief je kenteken in beslag. En dat gaan we dus niet promoten hier.
Helemaal geweldig dat jij er blij en gelukkig van bent geworden, maar daar gaan we het bij laten.
Astraal gepenis, maar daar gaan we dit topic niet mee vernaggelen. Ga je eerst maar inlezen, en open er maar een topic over, dan zullen we het er effe over hebbenquote:Op maandag 9 januari 2017 20:30 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
En die witte aftermarket knipperlichten dan? en die sportvelgjes.. motorswaps?
Das ook vaak geen eu keur.. dus ook illegaal... staat heel fok vol mee..
Beetje twee maten dit..
Niet dat ik er verder iets om geef hoor..![]()
Nee ik bemoei me weer met veel te veel met mn grote muil...quote:Op maandag 9 januari 2017 20:36 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Astraal gepenis, maar daar gaan we dit topic niet mee vernaggelen. Ga je eerst maar inlezen, en open er maar een topic over, dan zullen we het er effe over hebben
Dit.quote:Op vrijdag 26 augustus 2016 21:09 schreef Straatcommando. het volgende:
Komt ook door het fiscale beleid wat we hier hebben. In andere landen zie je niet zoveel diesels, op de vrachtwagens na.
Dat lpg niet gestimuleerd wordt is eigenlijk ronduit schandalig.
Van witte knipperlichten krijgen andere mensen geen kanker of astma.quote:Op maandag 9 januari 2017 20:30 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
En die witte aftermarket knipperlichten dan? en die sportvelgjes.. motorswaps?
Das ook vaak geen eu keur.. dus ook illegaal... staat heel fok vol mee..
Beetje twee maten dit..
Niet dat ik er verder iets om geef hoor..![]()
Nee van het produceren van nieuwe "schone" auto's wel.. en nog meer als je een hele generatie sloopt terwijl ze nog niet af zijn...quote:Op maandag 9 januari 2017 20:43 schreef Eleiko het volgende:
[..]
Van witte knipperlichten krijgen andere mensen geen kanker of astma.
Dit is gewoon poepargumentatie. Die auto's lijken nog wel goed, maar dat zijn ze niet. Omdat je de gevolgen niet ziet, voelt of merkt wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Nu nog nieuwe dieselauto's verkopen is onnodig. Korte termijn: LPG. Als je dat zou doen, zou Nederland meteen aan alle luchtvervuilingsnormen voldoen. Langere termijn: elektrisch, waterstof, whatever. Geef alles een kans en zie wat zich het beste ontwikkelt.quote:Op maandag 9 januari 2017 20:47 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Nee van het produceren van nieuwe schone auto's wel.. en nog meer als je een hele generatie sloopt terwijl ze nog niet af zijn...
Maarja die "andere" mensen wonen ver weg dus zijn niet belangrijk
Btw ook die knipperlichten moeten gemaakt worden, en de oude.. juist...
Kost weer een kolencentrale...
Je dacht als ik nu wat ga schreeuwen over poep en janken dat je dan overtuigender over kwam..?quote:Op maandag 9 januari 2017 20:52 schreef Eleiko het volgende:
[..]
Dit is gewoon poepargumentatie. Die auto's lijken nog wel goed, maar dat zijn ze niet. Omdat je de gevolgen niet ziet, voelt of merkt wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Nu nog nieuwe dieselauto's verkopen is onnodig. Korte termijn: LPG. Als je dat zou doen, zou Nederland meteen aan alle luchtvervuilingsnormen voldoen. Langere termijn: elektrisch, waterstof, whatever. Geef alles een kans en zie wat zich het beste ontwikkelt.
En dat kolencentraleargument slaat al helemaal nergens op: omdat we elektriciteit op een vuile manier opwekken kunnen we beter maar geen schonere dingen gaan maken![]()
Het probleem is dan dus dat die kolencentrales dicht moeten. Ook dat kan probleemloos (overcapaciteit, o.a.).
Ophouden met janken en probeer eens vooruit te komen i.p.v. te blijven hangen in aantoonbaar onhoudbare en verouderde "oplossingen".
Om de poep en jank heen onderbouw ik mijn post.quote:Op maandag 9 januari 2017 20:54 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Je dacht als ik nu wat ga schreeuwen over poep en janken dat je dan overtuigender over kwam..?
Iets wegflikkeren wat nog niet stuk is is het slechtste wat je voor het milieu kunt doen.. punt..
Door dat soort onnodig gelul voel ik me niet geroepen om ook maar iets te onderbouwen..quote:Op maandag 9 januari 2017 20:55 schreef Eleiko het volgende:
[..]
Om de poep en jank heen onderbouw ik mijn post.
I.t.t. juist, ja.
Topargumentatiequote:Op maandag 9 januari 2017 20:56 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Door dat soort onnodig gelul voel ik me niet geroepen om ook maar iets te onderbouwen..
Gedemonteerd, de regeling heeft niet kunnen voorkomen dat de wrakken in stukjes het land uit gingen en in Afrika weer in elkaar gezet werden.quote:Op maandag 9 januari 2017 18:49 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Er is niet 1 auto die de slooppremie heeft gehad het land uit gegaan.. die zijn stuk voor stuk in de shredder beland.. (dat was een verplichting en ook niet onderuit te komen)
Een sloopregeling is dus superslecht voor het milieu.. al die autos waren prima, en daar zijn technisch slechtere voor teruggekomen.. (die dus minder lang mee gaan)
Nee het gros is door de shredder gegaan.. anders zou de hele handel op zn gat liggen door in 1 keer zoveel onderdelen te exporteren..quote:Op maandag 9 januari 2017 21:29 schreef Fer het volgende:
[..]
Gedemonteerd, de regeling heeft niet kunnen voorkomen dat de wrakken in stukjes het land uit gingen en in Afrika weer in elkaar gezet werden.
Op zijn minst zijn de motoren de hele wereld over gegaan, voor een tweede leven.
Die dingen zijn toen toch allemaal echt vernietigd?quote:Op maandag 9 januari 2017 21:29 schreef Fer het volgende:
[..]
Gedemonteerd, de regeling heeft niet kunnen voorkomen dat de wrakken in stukjes het land uit gingen en in Afrika weer in elkaar gezet werden.
Op zijn minst zijn de motoren de hele wereld over gegaan, voor een tweede leven.
Hoe wil je dat bewijzen dan? Ze kunnen zomaar foto's gemaakt hebben en daarna de boel in stukken verscheept hebben. Daarna in elkaar en rijden maar.quote:Op maandag 9 januari 2017 22:00 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Die dingen zijn toen toch allemaal echt vernietigd?
Dat zit wel dichtgetimmerd.. een sloper krijgt altijd al een vergoeding (buiten de sloopregeling om) per ingenomen kenteken..quote:Op maandag 9 januari 2017 22:05 schreef weethetevennietmeer het volgende:
[..]
Hoe wil je dat bewijzen dan? Ze kunnen zomaar foto's gemaakt hebben en daarna de boel in stukken verscheept hebben. Daarna in elkaar en rijden maar.
Of hebben ze simpel gedacht met alleen papieren en kentekenplaten?
Het zou mij niets verbazen dat slopers tegen een vergoeding een "ik heb auto nummer x gesloopt" papiertje uit hebben laten draaien
quote:Oude dieselauto's die meer fijnstof uitstoten dan een nieuw model, gaan meer betalen. Voor deze vervuilende diesels zonder fabrieksroetfilter gaat de mrb per 2019 met 15% omhoog (inclusief opcenten). Eigenaren van een vervuilende diesel hebben dus een paar jaar de tijd om een schonere auto te kopen.
Voor een gemiddelde dieselpersonenauto in de gewichtsklasse 1350-1450 kilo betekent dat een verhoging van ¤ 225 per jaar. De verhoging komt voor een gemiddelde bestelauto van een ondernemer uit op ¤ 62 per jaar.
Bpm tot 2020 met 14,7 % verlagen
Het kabinet wil de aanschafbelasting (bpm) stapsgewijs afbouwen met in totaal 14,7 % in 2020. De afbouw is een eerste stap is naar een volledige afbouw van de bpm op termijn. De dieseltoeslag is uitgezonderd van deze afbouw en deelt niet mee in de verlaging van de tarieven.
Ook de berekening van de bpm zal gaan veranderen. De CO2-uitstootgrenzen voor bezineauto’s en dieselauto’s wordt vanaf 2016 aangescherpt. Het vaste deel gaat omhoog van ¤ 175 naar ¤ 350. De CO2-component gaat met een gelijk deel omlaag. De hoogte van de bpm is afhankelijk van de CO2-uitstoot. Daarnaast gaat het tarief voor auto's die weinig CO2-uitstoten omlaag. Zuinige personenauto's in het kleine en middensegment krijgen hierdoor extra voordeel.
Verlaging mrb voor personenauto's
De mrb wordt per 1 januari 2017 voor reguliere personenvoertuigen verlaagd met 2,7%. Het kabinet maakt dit mogelijk vanuit de opbrengst van diverse maatregelen die opgenomen zijn in de Autobrief II.
Autobrief ll
met een slinger en 15cm dikke uitlaatquote:Op maandag 9 januari 2017 00:28 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Met roetfilter, egr en adblue toch?
das geen vervanger. heb ze alle 3quote:
uuh heb heel wat auto's voorbij zien komen als export...quote:Op maandag 9 januari 2017 18:49 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Er is niet 1 auto die de slooppremie heeft gehad het land uit gegaan.. die zijn stuk voor stuk in de shredder beland.. (dat was een verplichting en ook niet onderuit te komen)
Een sloopregeling is dus superslecht voor het milieu.. al die autos waren prima, en daar zijn technisch slechtere voor teruggekomen.. (die dus minder lang mee gaan)
Het moet wel allemaal geproduceerd worden.. maarja dat is in China en het gaat om het milieu in NL en Europa..![]()
Is niet anders dan accu's voor hybrides.. lekker schoon.. een auto met 2 motoren
Dat ze ergens gebouwd moeten worden en veel meer energie kosten om te produceren word even vergeten.. Wat dat is toch niet in de buurt..
Het is 1 groot luchtkasteel..
Dat kan, maar niet eentje die een vergoeding heeft gekregen.. Geen demontage, geen vergoeding.. zowel ARN als de sloopregeling..quote:Op dinsdag 10 januari 2017 20:13 schreef T42 het volgende:
[..]
uuh heb heel wat auto's voorbij zien komen als export...
In sommige staten ja.quote:Op woensdag 11 januari 2017 02:41 schreef Fer het volgende:
Toch hebben die Amerikanen dit slimmer aangepakt, daar moest de dealer die de subsidie kreeg de motorolie aftappen en vullen met een goedje dat in enkele minuten motor vast liet lopen. Dan is het echt klaar.
Blijft wel zonde, wat het zijn nog gewoon goede auto's die vaak ook al redelijk aan de emisieeisen voldeden. USA had veel eerder strenge emissiewetten dan wij.
Hoe bedoel je, waarom moesten ze dat doen? VAG auto's na dieselgate is was dit eerder?quote:Op woensdag 11 januari 2017 02:41 schreef Fer het volgende:
Toch hebben die Amerikanen dit slimmer aangepakt, daar moest de dealer die de subsidie kreeg de motorolie aftappen en vullen met een goedje dat in enkele minuten motor vast liet lopen. Dan is het echt klaar.
Blijft wel zonde, wat het zijn nog gewoon goede auto's die vaak ook al redelijk aan de emisieeisen voldeden. USA had veel eerder strenge emissiewetten dan wij.
Wat een ongelofelijk stukje bullshit met drogredenen van de regering weer.quote:
Inderdaad, en dan vervangend werd door iets wat marginaal zuiniger was, zeg maar 1 op 6,5 ipv 1 op 6.quote:Op woensdag 11 januari 2017 10:05 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
In sommige staten ja.
Was idd tenenkrommend als je zag wat er stukgemaakt werd.. automobiele genocide![]()
![]()
bedoel ook niet sloop. transport.quote:Op dinsdag 10 januari 2017 22:11 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Dat kan, maar niet eentje die een vergoeding heeft gekregen.. Geen demontage, geen vergoeding.. zowel ARN als de sloopregeling..
Het gaat allemaal op kenteken.. dus wil je een auto exporteren dan moet je hem niet afmelden voor sloop.. (er word dus wel wat verkocht, maar die krijgen geen vergoeding)
En ik zeg dus dat dat niet kan... als ze in aanmerking kwamen voor die 2500 euro, zijn ze gesloopt.. De onderdelen ervan is een ander verhaal... maar complete autos.. neequote:Op woensdag 11 januari 2017 14:05 schreef T42 het volgende:
[..]
bedoel ook niet sloop. transport.
auto's die onder regeling ingeruild zijn die zo op de vrachtwagen naar buitenland gingen.
Wielen eraf + motorblok eruit is voldoende. 4u werk en de wagen zit weer ineenquote:Op woensdag 11 januari 2017 14:08 schreef Zolderkamer het volgende:
ik zeg dus dat dat niet kan... als ze in aanmerking kwamen voor die 2500 euro, zijn ze gesloopt.. De onderdelen ervan is een ander verhaal... maar complete autos.. nee
Ik heb geen idee hoe dat in belgie zit.. maar in NL komt er geen auto van een sloopterrein af nadat ie is afgemeld..quote:Op woensdag 11 januari 2017 14:09 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Wielen eraf + motorblok eruit is voldoende. 4u werk en de wagen zit weer ineen
Geen enkele politieker wil zich hieraan branden, vandaar dat er zo geleidelijk aan naar een uitfaseren van dieselwagens gewerkt wordt.
Scheepsbrandstof is zo smerige troep dat ze zeer milieubelastend zijn juist.quote:Op vrijdag 26 augustus 2016 05:34 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
ja, maar omdat die schepen zo onwaarschijnlijk veel lading meezeulen, is de milieubelasting relatief (als in:per product) laag.
staat youtube vol meequote:Op woensdag 11 januari 2017 10:50 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Hoe bedoel je, waarom moesten ze dat doen? VAG auto's na dieselgate is was dit eerder?
jah hoor stickers arn zitten er nog opquote:Op woensdag 11 januari 2017 14:12 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Ik heb geen idee hoe dat in belgie zit.. maar in NL komt er geen auto van een sloopterrein af nadat ie is afgemeld..
Dat slaat nergens op nee, productie van een dergelijke auto kost een tonnetje of 30 aan CO2 denk ik.quote:Op woensdag 11 januari 2017 12:38 schreef BMWK111RS het volgende:
[..]
Inderdaad, en dan vervangend werd door iets wat marginaal zuiniger was, zeg maar 1 op 6,5 ipv 1 op 6.
Met orginele vin? dan wil ik daar wel even pics van zien..quote:Op woensdag 11 januari 2017 14:14 schreef T42 het volgende:
[..]
jah hoor stickers arn zitten er nog op
ook ooit een kever uit 59 gehad volgens rdw zou er geen kenteken op kunnen (import) verkocht aan rdw medewerker en binnen week zat er kenteken op...
Alles alleen maar opdat de VS ook konden zeggen "zie je wel, wij zijn ook milieubewust bezig."quote:Op woensdag 11 januari 2017 14:18 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Dat slaat nergens op nee, productie van een dergelijke auto kost een tonnetje of 30 aan CO2 denk ik.
Voordat je 30 ton de lucht in hebt geblazen...
die auto is nu 45kmh gekeurd bij rdw vorig jaar (MMBS)quote:Op woensdag 11 januari 2017 14:21 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Met orginele vin? dan wil ik daar wel even pics van zien..
Ja ooit.. en met oud spul.. dat is vrij simpel te regelen..
Het ging over de sloopregeling en de sloopvergoeding
Dat beschreef ik hier ook..quote:Op woensdag 11 januari 2017 19:13 schreef T42 het volgende:
[..]
die auto is nu 45kmh gekeurd bij rdw vorig jaar
bedoelde daarmee dat wagens ook van de sloop kunnen komen
MMBS dan pff...(heb er ook niet een paar...)quote:Op woensdag 11 januari 2017 19:18 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Dat beschreef ik hier ook..
Maar als die auto de sloopvoorraad in is gegaan en dus een vergoeding heeft gehad, dan doet de rdw er niets mee..
En hij is trouwens ook niet gekeurd als 45 kilometer auto.. dat kan namelijk niet (en vorig jaar ook niet) hooguit als landbouwvoertuig, mbbs, etc..
Dan is het dus een 25 km voertuig..quote:Op woensdag 11 januari 2017 19:25 schreef T42 het volgende:
[..]
MMBS dan pff...(heb er ook niet een paar...)
maar als ik nieuwe motor vind gaat er weer kenteken op
Ik heb een eindje met een recente amerikaan gereden, een Ford F150 Raptor. Gemiddeld verbruik van 16 liter benzine had ik daarmee. Zoek eens een Europese wagen van zelfde grootte die minder verbruikt? Een Cayenne of BMW X5 met benzinemotor die rond de 400pk levert zal niet veel minder verbruiken.quote:Op woensdag 11 januari 2017 14:21 schreef BMWK111RS het volgende:
[..]
Alles alleen maar opdat de VS ook konden zeggen "zie je wel, wij zijn ook milieubewust bezig."
Als je maar vast wil blijven houden aan V8 motoren die voor het aantal pk's dat ze leveren relatief gezien enorme hoeveelheden brandstof vragen moet je toch wat.
Relatief schoon, zeg je?quote:Op donderdag 25 augustus 2016 17:01 schreef Jordy-B het volgende:
Het gaat allang niet meer om CO2, het gaat om fijnstof. En met de uitstoot van fijnstof steken diesels met kop en schouders boven benzinemotoren uit. Diesels zouden veel zwaarder belast moeten worden. Of inderdaad verboden. Als je dan toevallig veel kilometers moet rijden, dan kun je nog altijd voor lpg kiezen.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 17:43 schreef HardMetal het volgende:
Nonsens, mensen nemen alleen diesel omdat het gunstig is voor de portemonnee. Als ze diesel rijden net zo duur zouden maken als benzine rijden, zouden er over een paar jaar geen diesels meer rondrijden.quote:Op maandag 29 augustus 2016 00:21 schreef einzeinz het volgende:
Veel mensen kopen een diesel terwijl ze dat niet nodig hebben!
Jij geeft aan dat die F150 Raptorvergeleken met een auto van het zelfde formaateen redelijk verbruik heeft, wat de zelfde redenering is die Amerikanen gebruiken. Waar je dan volledig aan voorbij gaat is dat er hier in Europa weinig auto's rijden van dat zelfde formaat waardoor je argument niet op gaat. Hier zijn er vrij weinig mensen die een 2+ tons voertuig hebben met de stroomlijn van een koelkast en een 5+ liter V8 in het vooronder. Neem dan ook nog mee dat die F150 Raptor maar zeer zelden wordt gebruikt waarvoor hij gebouwd is en de gemiddelde Amerikaan zou met een Golfje of Astraatje ook prima toe kunnen.quote:Op woensdag 11 januari 2017 21:43 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Ik heb een eindje met een recente amerikaan gereden, een Ford F150 Raptor. Gemiddeld verbruik van 16 liter benzine had ik daarmee. Zoek eens een Europese wagen van zelfde grootte die minder verbruikt? Een Cayenne of BMW X5 met benzinemotor die rond de 400pk levert zal niet veel minder verbruiken.
Amerikaanse motoren gebruiken vandaag de dag amper meer dan Europese. Verschil is wel dat je niet met VAGblokjes zit waar je turbo om de 150k gereviseerd moet worden als je geluk hebt...
Hier wordt enkel gekeken naar zo laag mogelijke CO2, al de rest maakt minder uit. Duurzaamheid van een wagen evenmin. Vroeger kocht je een diesel en je reed daar makkelijk 500.000km mee. Huidige dieseltjes zijn daar niet meer voor gemaakt. 250a300.000km en de volledige auto kan de vuilbak in.
Ik ben er vrij zeker van als je cradle to cradle gaat kijken, dat die amerikaanse V8's (hoewel er ook daar meer neiging is om de cilinderinhouden naar 3 liters ipv de standaard 5 liters te brengen) gelijkaardig gaan scoren aan de europese hokjes.
Uiteraard vergelijk ik met ongeveer gelijkaardige voertuigen. Het is niet dat er in europa weinig Cayennes, X5's, X6's of ML's/GL's rondrijden, er rijden er ook best wat rond (uiteraard procentueel minder of in de VS). Dus stellen dat Europese wagens minder verbruiken kan je niet echt doen, de Amerikaanse voertuigen verbruiken gelijkaardig aan de Europese (als je dezelfde vergelijkt)quote:Op donderdag 12 januari 2017 10:09 schreef BMWK111RS het volgende:
[..]
Jij geeft aan dat die F150 Raptorvergeleken met een auto van het zelfde formaateen redelijk verbruik heeft, wat de zelfde redenering is die Amerikanen gebruiken. Waar je dan volledig aan voorbij gaat is dat er hier in Europa weinig auto's rijden van dat zelfde formaat waardoor je argument niet op gaat. Hier zijn er vrij weinig mensen die een 2+ tons voertuig hebben met de stroomlijn van een koelkast en een 5+ liter V8 in het vooronder.
Waarschijnlijk wel, maar dat is omdat er een ander koopgedrag is. Ander koopgedrag staat totaal los van het feit dat Amerikaanse voertuigen meer zouden gebruiken.quote:Neem dan ook nog mee dat die F150 Raptor maar zeer zelden wordt gebruikt waarvoor hij gebouwd is en de gemiddelde Amerikaan zou met een Golfje of Astraatje ook prima toe kunnen.
Sorry, maar dit vind ik omgekeerde logica. Europeanen hebben weinig keuze, omdat a. de prijzen van auto's hier veel hoger zijn en b. de kosten van autorijden hier veel hoger zijn. Tel daarbij op dat veel mensen hier van huis uit zuinig ingesteld zijn en jouw argument dat er hier veel meer SUV's zouden rijden vanwege het veiligheidsargument gaat niet op.quote:Op donderdag 12 januari 2017 12:05 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Uiteraard vergelijk ik met ongeveer gelijkaardige voertuigen. Het is niet dat er in europa weinig Cayennes, X5's, X6's of ML's/GL's rondrijden, er rijden er ook best wat rond (uiteraard procentueel minder of in de VS). Dus stellen dat Europese wagens minder verbruiken kan je niet echt doen, de Amerikaanse voertuigen verbruiken gelijkaardig aan de Europese (als je dezelfde vergelijkt)
[..]
Waarschijnlijk wel, maar dat is omdat er een ander koopgedrag is. Ander koopgedrag staat totaal los van het feit dat Amerikaanse voertuigen meer zouden gebruiken.
Blijft natuurlijk dat je in Europa in een grotere SUV of echte terreinwagen een pak veiliger zit tov je medeweggebruikers. Het heeft ook een reden waarom de o-zo-geprezen euro NCAP tests enkel testen tov zowat gelijke voertuigen, en dat de tests waarbij alles dooreen tegen elkaar gereden werd (in Duitsland hebben ze dat nog een tijdje gedaan) mooi onder de mat geschoven zijn. Leg die cijfers in de showroom, en de helft van de Europese consumenten koopt ook een SUV ipv een golfje of een astraatje.
Zoals in Europa ook meer en meer mensen nu de overheid begint door te draaien. Dat er milieu-eisen zijn, tot daar aan toe. Maar ligt de burger er wakker van? Zo een schandaal over de VW-Audi motoren; is er eentje minder verkocht daardoor? Neen, de gemiddelde Europeaan geeft enorm veel om het milieu als het in de praatjes is, maar als er voor betaald moet worden zal misschien 1% er nog over nadenken. Elektrische auto's? Amper verkocht, subsidie erbij en je struikelt er bijna over. Zonnepanelen? Massaal gelegd met subsidies, subsidies vallen weg & mensen leggen ze bijna niet meer. Ik denk dat de gemiddelde Europeaan gewoon een pak hypocrieter is.quote:Op donderdag 12 januari 2017 13:16 schreef BMWK111RS het volgende:
Tel daarbij op dat de gemiddelde conservatieve Amerikaan milieueisen als bemoeienis van de overheid en als niet relevant zien en het plaatje is rond.
én omdat die wagens gewoon een totaal andere rijervaring geven, veel rustiger. Sinds ik ook zo een slurpende V8 heb (en de mijne is vanwege de km'stand en leeftijd echt een slurper), reed ik ook maar weinig km's meer in mijn audi. Iedereen geeft af op de plastic (die er ook in overvloed aanwezig is), maar tegen het zitcomfort van die zetels verbleekt zelfs een moderne audi / bmw.quote:Conservatieve Amerikanen rijden Amerikaanse auto's met slurpende V8 motoren omdat:
- het altijd zo geweest is
- het Amerikaanse auto's zijn
- het milieu ze totaal niet intereseert
Jij geeft rationele overwegingen aan waarom voor jouw een Amerikaanse V8 de betere keuze is. Dat kan ik nog respecteren en begrijpen. De redeneringen van veel Amerikanen zoals ik die schets zijn echter die van een kind: omtoch! of het is altijd zo geweest dus waarom veranderen.quote:Op donderdag 12 januari 2017 13:26 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Zoals in Europa ook meer en meer mensen nu de overheid begint door te draaien. Dat er milieu-eisen zijn, tot daar aan toe. Maar ligt de burger er wakker van? Zo een schandaal over de VW-Audi motoren; is er eentje minder verkocht daardoor? Neen, de gemiddelde Europeaan geeft enorm veel om het milieu als het in de praatjes is, maar als er voor betaald moet worden zal misschien 1% er nog over nadenken. Elektrische auto's? Amper verkocht, subsidie erbij en je struikelt er bijna over. Zonnepanelen? Massaal gelegd met subsidies, subsidies vallen weg & mensen leggen ze bijna niet meer. Ik denk dat de gemiddelde Europeaan gewoon een pak hypocrieter is.
[..]
én omdat die wagens gewoon een totaal andere rijervaring geven, veel rustiger. Sinds ik ook zo een slurpende V8 heb (en de mijne is vanwege de km'stand en leeftijd echt een slurper), reed ik ook maar weinig km's meer in mijn audi. Iedereen geeft af op de plastic (die er ook in overvloed aanwezig is), maar tegen het zitcomfort van die zetels verbleekt zelfs een moderne audi / bmw.
Gezien de km's dat amerikanen moeten rijden snap ik de keuze voor een Amerikaanse wagen wel, de mijne staat nu op 1.6 miljoen km's met eerste motor en 1x versnellingsbak revisie. Welke europese doet het na? Ik denk héél weinig. En 1 miljoen km's voor zo'n V8 is eerder de norm dan uitzondering.
Trouwens; 90% van de amerikaanse wagens heeft geen V8 meer liggen, dus je eerste punt gaat totaal niet op.
Uiteraard gaat het zo. En ja, ik ga volledig voor de subsidie en eigen voordeel. Het milieu interesseerde niemand iets 40 jaar geleden. En nu "gebruiken" ze het om zogenaamd ervoor te zorgen. Helaas trap ik en vele met mij, daar niet meer in.quote:Op donderdag 12 januari 2017 13:26 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Zoals in Europa ook meer en meer mensen nu de overheid begint door te draaien. Dat er milieu-eisen zijn, tot daar aan toe. Maar ligt de burger er wakker van? Zo een schandaal over de VW-Audi motoren; is er eentje minder verkocht daardoor? Neen, de gemiddelde Europeaan geeft enorm veel om het milieu als het in de praatjes is, maar als er voor betaald moet worden zal misschien 1% er nog over nadenken. Elektrische auto's? Amper verkocht, subsidie erbij en je struikelt er bijna over. Zonnepanelen? Massaal gelegd met subsidies, subsidies vallen weg & mensen leggen ze bijna niet meer. Ik denk dat de gemiddelde Europeaan gewoon een pak hypocrieter is.
De milieu eisen die de overheid stelt zijn juist iets drastischer (zeker op vlak van diesels, die toch de grootste vervuilers zijn dan wat er in Europa geëist wordt; zo is vb de verkoop van de vorige toyota Tundra dieselversie in de VS sneller moeten stopgezet worden dan de verkoop in Europa, omdat ze niet voldeden aan de emissienormen.quote:Op donderdag 12 januari 2017 13:30 schreef BMWK111RS het volgende:
[..]
Jij geeft rationele overwegingen aan waarom voor jouw een Amerikaanse V8 de betere keuze is. Dat kan ik nog respecteren en begrijpen. De redeneringen van veel Amerikanen zoals ik die schets zijn echter die van een kind: omtoch! of het is altijd zo geweest dus waarom veranderen.
Dat de VS in de situatie zit dat de overheid tijdens de oliecrisis in de jaren 80 de benzineprijzen bevroren heeft en die prijzen in verhouding met de rest van de wereld minimaal gestegen zijn houdt dat soort denken actief in stand. Waarom zou een Amerikaanse autoproducent ook maar moeite doen om hun producten significant te verbeteren als ze toch wel verkocht worden?
Ook mijn mening. Zéker als je ziet hoe grote bedrijven met energie omspringen. Ik kom beroepsmatig frequent in grote bedrijven en ik ken er waar er stoomketels van 2 megawatt gewoon meedraaien voor standby te draaien. En dan spreek ik niet van warm gehouden worden om op te starten bij falen van een andere ketel, maar gewoon 2 megawatt full power meedraaien om dan de hitte de lucht in te blazen.quote:Op donderdag 12 januari 2017 13:36 schreef weethetevennietmeer het volgende:
[..]
Uiteraard gaat het zo. En ja, ik ga volledig voor de subsidie en eigen voordeel. Het milieu interesseerde niemand iets 40 jaar geleden. En nu "gebruiken" ze het om zogenaamd ervoor te zorgen. Helaas trap ik en vele met mij, daar niet meer in.
Wij zijn zo ontiegelijk klein als land zijnde, onze invloed op het geheel als wereld zijnde is minimaal. En voor de moraal ridders, het begint bij jezelf enzo. Veel plezier ermee, de wereld red je er niet mee. Dat kan alleen als alles en iedereen mee gaat doen, dat krijg je nooit voor elkaar..
Diesel is nochtans duurder dan benzine! Althans zolang je minder dan 20.000km./jaar rijdt.quote:Op donderdag 12 januari 2017 06:05 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nonsens, mensen nemen alleen diesel omdat het gunstig is voor de portemonnee. Als ze diesel rijden net zo duur zouden maken als benzine rijden, zouden er over een paar jaar geen diesels meer rondrijden.
Het omslagpunt ligt in de buurt van 14000km. Daar zit je zo aan. Niemand die minder dan 14000km rijdt, rijdt diesel.quote:Op donderdag 12 januari 2017 23:01 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Diesel is nochtans duurder dan benzine! Althans zolang je minder dan 20.000km./jaar rijdt.
quote:Op woensdag 11 januari 2017 14:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Scheepsbrandstof is zo smerige troep dat ze zeer milieubelastend zijn juist.
Relatiefquote:Op donderdag 12 januari 2017 05:58 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Relatief schoon, zeg je?
http://www.ravage-webzine(...)-blijft-blinde-vlek/
Je haalt CO2 uitstoot en milieuvervuiling door elkaar volgens mij.quote:Op vrijdag 13 januari 2017 10:52 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
[..]
Relatief
Eén zo'n containerschip vervoert net zoveel goederen als 8000-12.000 vrachtauto's
Ik beweer niet dat zo'n containerschip schoon is, en ook niet dat vervoer met containerschip niet schoner kan, want je zou er gewoon geen ruwe stookolie in moeten gieten... Maar ik beweer dat het vervoer met containerschepen in verhouding tot de lading (dus milieubelasting per ton vervoerde goederen) schoner is dan vrachtauto's.
Natuurlijk laat het een spoor achter als je het equivalent van duizenden vrachtwagens door één schoorsteen pompt. Daar hoef je niet echt van op te kijken.
Niet overdrijven, 60-80 vrachtwagens tis geen speedbootquote:Op vrijdag 13 januari 2017 10:52 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
[..]
Relatief
Eén zo'n containerschip vervoert net zoveel goederen als 8000-12.000 vrachtauto's
Ik beweer niet dat zo'n containerschip schoon is, en ook niet dat vervoer met containerschip niet schoner kan, want je zou er gewoon geen ruwe stookolie in moeten gieten... Maar ik beweer dat het vervoer met containerschepen in verhouding tot de lading (dus milieubelasting per ton vervoerde goederen) schoner is dan vrachtauto's.
Natuurlijk laat het een spoor achter als je het equivalent van duizenden vrachtwagens door één schoorsteen pompt. Daar hoef je niet echt van op te kijken.
Nee. Een vrachtwagen stoot ook meer uit dan alleen CO2.quote:Op vrijdag 13 januari 2017 11:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je haalt CO2 uitstoot en milieuvervuiling door elkaar volgens mij.
Containerschepen zitten met hun laadvermogen in een orde van grootte van 100.000 ton. Vrachtwagens op 10-25 ton.quote:Op vrijdag 13 januari 2017 11:35 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Niet overdrijven, 60-80 vrachtwagens tis geen speedboot![]()
Dacht dat dit wel publiek geheim was. Van alles waar ze vanaf moeten wordt bij de zware stookolie gemengd.quote:Op vrijdag 13 januari 2017 13:35 schreef Zolderkamer het volgende:
Er werden/worden ook regelmatig invallen bij raffinaderijen gedaan vanwege het bijmengen met vanalles en nog wat aan chemicaliën door de stookolie.. Dus wat schepen precies uitstoten is een beetje verschillend..
Jawel maar een milieu bestaat uit de hele wereld.. niet uit 1 of ander stadje natuurlijk...quote:Op vrijdag 13 januari 2017 13:51 schreef Fer het volgende:
[..]
Dacht dat dit wel publiek geheim was. Van alles waar ze vanaf moeten wordt bij de zware stookolie gemengd.
Maar tegenwoordig mogen ze er niet meer op langs de kust varen. Mag alleen nog maar op schone brandstoffen.
Maar hoeveel invloed heeft zo,'n spoor zwaveldamp ergens op volle zee? Die ouwe stinktaxies en bestelbussen geven voor mij meer overlast in de stad.
Google jij wel eens op feiten of roeptoeter je zomaar wat?quote:Op vrijdag 13 januari 2017 11:51 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Nee. Een vrachtwagen stoot ook meer uit dan alleen CO2.
Containerschepen stoten grote hoeveelheden zwavel en stikstofoxides uit, maar je moet kijken naar de verhouding tot de hoeveelheid vervoerde goederen.
[..]
Containerschepen zitten met hun laadvermogen in een orde van grootte van 100.000 ton. Vrachtwagens op 10-25 ton.
Tuurlijk wel ozon in je kantoor is schadelijk. Maar op 50km hoogte is het heel nuttig tegen UV straling.quote:Op vrijdag 13 januari 2017 13:58 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Jawel maar een milieu bestaat uit de hele wereld.. niet uit 1 of ander stadje natuurlijk...
Waar die uitstoot is, maakt niet uit.. het heeft niet minder invloed..
Ja en dan een lekker visje eten..quote:Op vrijdag 13 januari 2017 15:00 schreef Fer het volgende:
[..]
Tuurlijk wel ozon in je kantoor is schadelijk. Maar op 50km hoogte is het heel nuttig tegen UV straling.
CO2 is een globaal ding, maar fijnstof en NOX is vooral lokaal een probleem. In de wijde zee, veel minder een probleem.
quote:Op vrijdag 13 januari 2017 15:03 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Ja en dan een lekker visje eten..![]()
Het eerste leven op aarde komt uit zee..
Ik ga niet uit van de grootste vrachtwagencombinatie die in Nederland de weg op mag, of dat die continue met maximale lading zou rijden, en ik ga ook niet uit van het grootste containerschip ter wereld. Gewoon voorzichtige schattingen, zodat je niet met "ja, dat is dan wel in het meest gunstige geval"-reacties krijgt.quote:Op vrijdag 13 januari 2017 14:44 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Google jij wel eens op feiten of roeptoeter je zomaar wat?
Vrachtwagen mag 50 ton wegen in NL, en de grotere containerschepen doen gewoon het dubbele van wat jij aangeeft.. een dikke Maersk boot neemt volgens mij 16.000—18.000TEU mee (1 TEU is een 20 voeter) dus 9000 40 voets bakken, en dus ook 9k vrachtwagens om die op de kant te verslepen. en dat doet hij voor de brandstof van 80 - 100 trucks.. das dus ruim gerekend en alles afgerond naar boven 90 keer efficienter, en dan hebben we het ALLÉÉN maar over brandstofkosten, niet over banden en onderhoud en reistijden en personeelskosten als het over land vanuit China hierheen zou moeten.
Enige is idd dat die schurken op rommel stoken tijdens de oversteek.
Die stoffen worden over de hele planeet verdeeld ipv geconcentreerd op één plaats. Men maakt in dat artikel trouwens onzinnige vergelijkingen:quote:Op donderdag 12 januari 2017 05:58 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Relatief schoon, zeg je?
http://www.ravage-webzine(...)-blijft-blinde-vlek/
Zo kan ik er ook één bedenken: De zwaarste roker in Rotterdam stoot meer nicotine uit dan alle auto’s en vrachtwagens in heel Nederland.quote:Alleen al het grootste containerschip ter wereld dat geregeld in Rotterdam aanmeert, de Emma Maersk, stoot ruim zes keer zoveel zwavel uit dan alle auto’s en vrachtwagens in heel Nederland.
Nee, inderdaad. SO2 is één van de weinige gassen die de klimaatsverandering tegenwerken. SO2 bevordert het condenseren van waterdamp (condensation nuclei), de kleinere druppels reflecteren meer licht dan "normale" wolken, waardoor de aarde minder snel opwarmt dan ze normaal door de CO2 toename zou doen.quote:En dan hebben we het nog niet gehad over de essentiële bijdrage aan klimaatverandering…
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |