abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_168092066
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2017 06:05 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Nonsens, mensen nemen alleen diesel omdat het gunstig is voor de portemonnee. Als ze diesel rijden net zo duur zouden maken als benzine rijden, zouden er over een paar jaar geen diesels meer rondrijden.
Diesel is nochtans duurder dan benzine! Althans zolang je minder dan 20.000km./jaar rijdt.
Cindy De Vuyst
  vrijdag 13 januari 2017 @ 04:05:09 #227
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_168095779
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2017 23:01 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Diesel is nochtans duurder dan benzine! Althans zolang je minder dan 20.000km./jaar rijdt.
Het omslagpunt ligt in de buurt van 14000km. Daar zit je zo aan. Niemand die minder dan 14000km rijdt, rijdt diesel.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_168096640
Dat is flauwekul natuurlijk, dat is geen vast punt die 14.000km
Het omslagpunt is ook afhankelijk van de auto waarin je rijdt, brandstofprijs van het moment.
En zo goedkoop is het onderhoud/storingen van dieselauto`s ook niet, daar gaat ook nog wel eens wat stuk.
  vrijdag 13 januari 2017 @ 10:50:12 #229
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_168098858
klokken, klepels, er zijn er zoveel :'(
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_168098918
quote:
1s.gif Op woensdag 11 januari 2017 14:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Scheepsbrandstof is zo smerige troep dat ze zeer milieubelastend zijn juist.
quote:
Relatief

Eén zo'n containerschip vervoert net zoveel goederen als 8000-12.000 vrachtauto's

Ik beweer niet dat zo'n containerschip schoon is, en ook niet dat vervoer met containerschip niet schoner kan, want je zou er gewoon geen ruwe stookolie in moeten gieten... Maar ik beweer dat het vervoer met containerschepen in verhouding tot de lading (dus milieubelasting per ton vervoerde goederen) schoner is dan vrachtauto's.

Natuurlijk laat het een spoor achter als je het equivalent van duizenden vrachtwagens door één schoorsteen pompt. Daar hoef je niet echt van op te kijken.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  vrijdag 13 januari 2017 @ 11:26:48 #231
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_168099622
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 10:52 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

[..]

Relatief

Eén zo'n containerschip vervoert net zoveel goederen als 8000-12.000 vrachtauto's

Ik beweer niet dat zo'n containerschip schoon is, en ook niet dat vervoer met containerschip niet schoner kan, want je zou er gewoon geen ruwe stookolie in moeten gieten... Maar ik beweer dat het vervoer met containerschepen in verhouding tot de lading (dus milieubelasting per ton vervoerde goederen) schoner is dan vrachtauto's.

Natuurlijk laat het een spoor achter als je het equivalent van duizenden vrachtwagens door één schoorsteen pompt. Daar hoef je niet echt van op te kijken.
Je haalt CO2 uitstoot en milieuvervuiling door elkaar volgens mij.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 13 januari 2017 @ 11:35:52 #232
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_168099803
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 10:52 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

[..]

Relatief

Niet overdrijven, 60-80 vrachtwagens tis geen speedboot ;)
De makke zit hem in het type olie wat het ding verstookt.. scheepsmotoren kunnen vaak lopen op alles wat maar een beetje brandt.. je kunt in sommige scheepsmotoren zelfs ruwe olie stoken, maar je kunt er ook schone biodiesel in mikken.. loopt evengoed, alleen is het 10-20 keer zo duur. dus je kachelt de wereld rond voor (effe ruwweg) het verbruik van 80 vrachtwagens per uur, of van 1600 vrachtwagens per uur.. jij bent de consument, ben jij bereid om 20 euro te betalen voor een kilo sinaasappels? Dan kan die boot voortaan best jouw sinaasappeltjes uit zuid amerika halen op biodiesel hoor :*

Het is makkelijk om te klagen, but you have to be vewwy vewwy cawefuw what you wish for.

Beetje zelfde verhaal als mensen die zeiken over vrachtverkeer op de weg. Ga je voortaan zelf je spullen effe halen bij de fabrieken? Zijn de wekelijkse boodschappen ineens ook een week werk.

De markt bepaalt, en de markt, dat ben jij.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 13 januari 2017 @ 11:40:49 #233
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_168099906
idd prijs > milieu
pi_168100171
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 11:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je haalt CO2 uitstoot en milieuvervuiling door elkaar volgens mij.
Nee. Een vrachtwagen stoot ook meer uit dan alleen CO2.

Containerschepen stoten grote hoeveelheden zwavel en stikstofoxides uit, maar je moet kijken naar de verhouding tot de hoeveelheid vervoerde goederen.

quote:
3s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 11:35 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Niet overdrijven, 60-80 vrachtwagens tis geen speedboot ;)
Containerschepen zitten met hun laadvermogen in een orde van grootte van 100.000 ton. Vrachtwagens op 10-25 ton.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  vrijdag 13 januari 2017 @ 13:35:39 #235
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_168102175
Er werden/worden ook regelmatig invallen bij raffinaderijen gedaan vanwege het bijmengen met vanalles en nog wat aan chemicaliën door de stookolie.. Dus wat schepen precies uitstoten is een beetje verschillend..
pi_168102499
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 13:35 schreef Zolderkamer het volgende:
Er werden/worden ook regelmatig invallen bij raffinaderijen gedaan vanwege het bijmengen met vanalles en nog wat aan chemicaliën door de stookolie.. Dus wat schepen precies uitstoten is een beetje verschillend..
Dacht dat dit wel publiek geheim was. Van alles waar ze vanaf moeten wordt bij de zware stookolie gemengd.

Maar tegenwoordig mogen ze er niet meer op langs de kust varen. Mag alleen nog maar op schone brandstoffen.

Maar hoeveel invloed heeft zo,'n spoor zwaveldamp ergens op volle zee? Die ouwe stinktaxies en bestelbussen geven voor mij meer overlast in de stad.
.
  vrijdag 13 januari 2017 @ 13:58:13 #237
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_168102649
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 13:51 schreef Fer het volgende:

[..]

Dacht dat dit wel publiek geheim was. Van alles waar ze vanaf moeten wordt bij de zware stookolie gemengd.

Maar tegenwoordig mogen ze er niet meer op langs de kust varen. Mag alleen nog maar op schone brandstoffen.

Maar hoeveel invloed heeft zo,'n spoor zwaveldamp ergens op volle zee? Die ouwe stinktaxies en bestelbussen geven voor mij meer overlast in de stad.
Jawel maar een milieu bestaat uit de hele wereld.. niet uit 1 of ander stadje natuurlijk...
Waar die uitstoot is, maakt niet uit.. het heeft niet minder invloed..
  vrijdag 13 januari 2017 @ 14:44:43 #238
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_168103762
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 11:51 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Nee. Een vrachtwagen stoot ook meer uit dan alleen CO2.

Containerschepen stoten grote hoeveelheden zwavel en stikstofoxides uit, maar je moet kijken naar de verhouding tot de hoeveelheid vervoerde goederen.

[..]

Containerschepen zitten met hun laadvermogen in een orde van grootte van 100.000 ton. Vrachtwagens op 10-25 ton.

Google jij wel eens op feiten of roeptoeter je zomaar wat?
Vrachtwagen mag 50 ton wegen in NL, en de grotere containerschepen doen gewoon het dubbele van wat jij aangeeft.. een dikke Maersk boot neemt volgens mij 16.000—18.000TEU mee (1 TEU is een 20 voeter) dus 9000 40 voets bakken, en dus ook 9k vrachtwagens om die op de kant te verslepen. en dat doet hij voor de brandstof van 80 - 100 trucks.. das dus ruim gerekend en alles afgerond naar boven 90 keer efficienter, en dan hebben we het ALLÉÉN maar over brandstofkosten, niet over banden en onderhoud en reistijden en personeelskosten als het over land vanuit China hierheen zou moeten.

Enige is idd dat die schurken op rommel stoken tijdens de oversteek.
pi_168104115
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 13:58 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Jawel maar een milieu bestaat uit de hele wereld.. niet uit 1 of ander stadje natuurlijk...
Waar die uitstoot is, maakt niet uit.. het heeft niet minder invloed..
Tuurlijk wel ozon in je kantoor is schadelijk. Maar op 50km hoogte is het heel nuttig tegen UV straling.

CO2 is een globaal ding, maar fijnstof en NOX is vooral lokaal een probleem. In de wijde zee, veel minder een probleem.
.
  vrijdag 13 januari 2017 @ 15:03:38 #240
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_168104199
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 15:00 schreef Fer het volgende:

[..]

Tuurlijk wel ozon in je kantoor is schadelijk. Maar op 50km hoogte is het heel nuttig tegen UV straling.

CO2 is een globaal ding, maar fijnstof en NOX is vooral lokaal een probleem. In de wijde zee, veel minder een probleem.
Ja en dan een lekker visje eten.. :')
Het eerste leven op aarde komt uit zee..
pi_168104223
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 15:03 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ja en dan een lekker visje eten.. :')
Het eerste leven op aarde komt uit zee..
:6 boeje ik eet ook vis uit de Mekong delta.
.
pi_168106320
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 januari 2017 14:44 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Google jij wel eens op feiten of roeptoeter je zomaar wat?
Vrachtwagen mag 50 ton wegen in NL, en de grotere containerschepen doen gewoon het dubbele van wat jij aangeeft.. een dikke Maersk boot neemt volgens mij 16.000—18.000TEU mee (1 TEU is een 20 voeter) dus 9000 40 voets bakken, en dus ook 9k vrachtwagens om die op de kant te verslepen. en dat doet hij voor de brandstof van 80 - 100 trucks.. das dus ruim gerekend en alles afgerond naar boven 90 keer efficienter, en dan hebben we het ALLÉÉN maar over brandstofkosten, niet over banden en onderhoud en reistijden en personeelskosten als het over land vanuit China hierheen zou moeten.

Enige is idd dat die schurken op rommel stoken tijdens de oversteek.
Ik ga niet uit van de grootste vrachtwagencombinatie die in Nederland de weg op mag, of dat die continue met maximale lading zou rijden, en ik ga ook niet uit van het grootste containerschip ter wereld. Gewoon voorzichtige schattingen, zodat je niet met "ja, dat is dan wel in het meest gunstige geval"-reacties krijgt.

[ Bericht 4% gewijzigd door Jordy-B op 13-01-2017 16:52:36 ]
  woensdag 18 januari 2017 @ 21:47:43 #243
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_168256091
quote:
Die stoffen worden over de hele planeet verdeeld ipv geconcentreerd op één plaats. Men maakt in dat artikel trouwens onzinnige vergelijkingen:
quote:
Alleen al het grootste containerschip ter wereld dat geregeld in Rotterdam aanmeert, de Emma Maersk, stoot ruim zes keer zoveel zwavel uit dan alle auto’s en vrachtwagens in heel Nederland.
Zo kan ik er ook één bedenken: De zwaarste roker in Rotterdam stoot meer nicotine uit dan alle auto’s en vrachtwagens in heel Nederland.
Benzine en diesel zijn vooraf ontzwaveld, natuurlijk dat je dan weinig zwavel uitstoot. De scheepsvaart stoot in totaal meer SO2 uit dan Europa, minder dan Noord-Amerika. En dat komt omdat we maatregelen genomen hebben in de jaren '70, toen bossen begonnen te lijden onder de zure regen. In Europa wordt in steenkoolcentrales de SO2 met kalksteen gecombineerd, wat gips vormt. Als je gips koopt komt het waarschijnlijk uit een kolencentrale. Dat doet men in Azië niet, daar stijgt de uitstoot.

quote:
En dan hebben we het nog niet gehad over de essentiële bijdrage aan klimaatverandering…
Nee, inderdaad. SO2 is één van de weinige gassen die de klimaatsverandering tegenwerken. SO2 bevordert het condenseren van waterdamp (condensation nuclei), de kleinere druppels reflecteren meer licht dan "normale" wolken, waardoor de aarde minder snel opwarmt dan ze normaal door de CO2 toename zou doen.
are we infinite or am I alone
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')