abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 7 april 2016 @ 08:51:27 #1
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_161247270
First things first. Hier de uitslag volgens onze staatsomroep: http://app.nos.nl/datavisualisatie/referendum-2016/
Een opkomstpercentage van ruim boven de 30% en een duidelijke nee (61 vs. 38).

De stembussen zijn gesloten!

Volg hier de actuele opkomst in Rotterdam: http://www.rotterdam.nl/referendum6april

Woensdag 6 april vindt een referendum over het associatieverdrag tussen de EU en Oekraïne plaats.

Op het stembiljet komt de volgende vraag te staan: Bent u voor of tegen de wet tot goedkeuring van de associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en Oekraïne?

Informatie:
http://www.referendum-com(...)enkomst-eu-oekraine/

Verdrag:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/trb-2014-160.pdf

Stemwijzers:
www.verdragwijzer.nl
www.kieskompas.nl

Voorstanders:
http://www.oekraine-referendum.nl/
http://www.stemvoor.nl/
https://stemvoor.pvda.nl/ (PvdA)
https://referendum.d66.nl/ (D66)

Tegenstanders:
https://www.burgercomite-eu.nl/
http://oekrainee.eu/
http://www.referendum-oekraine-nee.nl/
http://www.6aprilnee.nl (SP)

http://app.nos.nl/datavisualisatie/referendum-2016/

Wil je graag een referendum tegen TTIP? Klik dan hierop: https://ttip-referendum.nl/het-referendum/
Er staat veel op het spel!

Zelfs de Europarlementariërs mogen dit verdrag enkel lezen in een afgesloten kamer met cameratoezicht, het maken van foto's of aantekeningen is verboden, ze mogen geen assistent (die zijn vaak deskundiger want uitgezocht voor hun specifieke deskundigheid). Dat zegt al genoeg, ze hebben veel te verbergen.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_161247291
Jullie snappen toch wel dat deze 'tegen' geflatteerd is? Miljoenen mensen (allemaal 'voor' stemmers) zijn thuis gebleven om te proberem het referendum ongeldig te laten worden. We moeten ook met deze groep rekening houden.
Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
pi_161247296
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 08:50 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Rusland heeft duidelijk gemaakt dat ook bij een handelsverdrag de korting op het Russisch gas zou komen te vervallen.
Dat is wat anders dan verbieden dus. Ook de EU ontneemt Oekraïne privileges als het nauwe banden aan gaat. Vóórdat de andere voormalige oostbloklanden bij de EU kwamen was er tussen Rusland en die landen veel handel en meer verkeer van personen. Dat is nu veel lastiger geworden. De EU is nog veel erger dan Rusland.
pi_161247300
quote:
7s.gif Op donderdag 7 april 2016 08:53 schreef H.FR het volgende:
Jullie snappen toch wel dat deze tegen geflatteerd is? Miljoenen mensen (allemaal voor stemmers) zijn thuis gebleven om te proberem het referendum ongeldig te laten worden. We moeten ook met deze groep rekening houden.
Nee, dat hoeven we niet. Ze hadden hun democratisch recht moeten benutten en dat hebben ze vertikt.
pi_161247305
quote:
Jullie snappen toch wel dat deze tegen geflatteerd is? Miljoenen mensen (allemaal voor stemmers) zijn thuis gebleven om te proberem het referendum ongeldig te laten worden. We moeten ook met deze groep rekening houden.
Met dit soort zure reacties gaan we overladen worden de komende dagen.

We weten niet hoe groot die groep is. Maar zelfs al waren ze gekomen, dan waren de NEE-stemmers nog in de meerderheid.
  donderdag 7 april 2016 @ 08:55:17 #6
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_161247307
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 08:54 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Dat is wat anders dan verbieden dus. Ook de EU ontneemt Oekraïne privileges als het nauwe banden aan gaat. Vóórdat de andere voormalige oostbloklanden bij de EU kwamen was er tussen Rusland en die landen veel handel en meer verkeer van personen. Dat is nu veel lastiger geworden. De EU is nog veel erger dan Rusland.
Nee, dat is chantage. Als je dat niet begrijpt, kan ik je niet helpen.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_161247309
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2016 08:54 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:

[..]

Nee, dat hoeven we niet. Ze hadden hun democratisch recht moeten benutten en dat hebben ze vertikt.
Ik merk dat ik het er niet dicht genoeg opleg.
Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
pi_161247312
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 08:55 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Nee, dat is chantage. Als je dat niet begrijpt, kan ik je niet helpen.
De EU doet precies hetzelfde. Dus wat is je punt?
pi_161247314
quote:
Nee hoor, helemaal niet. Die miljoenen mensen hebben nl. een stemkaart gekregen.... Die hadden ze kunnen benutten door te gaan stemmen en het 'voor' rondje rood te maken :)
  donderdag 7 april 2016 @ 08:56:28 #10
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_161247321
quote:
Jullie snappen toch wel dat deze 'tegen' geflatteerd is? Miljoenen mensen (allemaal 'voor' stemmers) zijn thuis gebleven om te proberem het referendum ongeldig te laten worden. We moeten ook met deze groep rekening houden.
Moeten niks. Zij hebben hun stemrecht niet gebruikt dus moeten ze nu niet achteraf gaan zeuren.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  donderdag 7 april 2016 @ 08:56:30 #11
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_161247323
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 08:55 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

De EU doet precies hetzelfde. Dus wat is je punt?
Nee hoor, de EU heeft nergens een dergelijke bepaling. Oekraïne is vrij een dergelijke handelsovereenkomst met Rusland te sluiten. Het is Rusland die daar allerlei beperkingen aan oplegt.
pi_161247333
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 08:56 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Moeten niks. Zij hebben hun stemrecht niet gebruikt dus moeten ze nu niet achteraf gaan zeuren.
:)
pi_161247336
quote:

[..]

Typisch slecht-verliezer gedrag imo :P
pi_161247361
quote:
Als zo weinig voorstanders bereid zijn om te gaan stemmen, al dan niet in een overbezet stembureau te ver weg, dan is er kennelijk helemaal geen draagvlak voor het verdrag en had dat er nooit mogen zijn.

Het is aan de regering om verdragen te sluiten die voldoende draagvlak hebben en dus makkelijk een referendum kunnen doorstaan. Verkiezingsuitslagen behoeven geen interpretatie door politici, integendeel. Het enige wat er geduid moet worden is of een verdrag en wat voor verdrag wel een referendum zou overleven. Als je er zo eentje maakt, komt dat referendum er niet eens.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 7 april 2016 @ 09:00:28 #15
110987 ErwinRommel
pi_161247364
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2016 08:58 schreef empa1010 het volgende:

[..]

Typisch slecht-verliezer gedrag imo :P
Ook die mensen die gisteren geïnterviewed werden nog voor de sluiting van de stembussen. Mensen zeiden; ik ga niet stemmen, want dat heeft toch geen zin.
Wat een kansloze sloeber ben je dan :')
  donderdag 7 april 2016 @ 09:00:54 #16
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_161247369
Wat zou het kabinet nu moeten doen volgens jullie? Wat ik zo hoor interpreteren ze dit als: "Pas het verdrag een beetje aan en ratificeer het dan alsnog", maar dat is natuurlijk ook niet perse waar.
pi_161247376
quote:
Dat valt wel mee. De voorstemmers zijn echt wel gaan stemmen. De meerderheid die niet gegaan is, is eerder onverschillig, lui, of heeft niet begrepen waar het over gaat en is daarom niet gaan stemmen. Net als bij een verkiezing voor een waterschap, daar is ook geen animo voor. De meeste mensen die ik er naar vraag hebben iets van huh, wat voor referendum, oh nee, daar ga ik niet heen.
  donderdag 7 april 2016 @ 09:01:46 #18
110987 ErwinRommel
pi_161247379
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:00 schreef DustPuppy het volgende:
Wat zou het kabinet nu moeten doen volgens jullie? Wat ik zo hoor interpreteren ze dit als: "Pas het verdrag een beetje aan en ratificeer het dan alsnog", maar dat is natuurlijk ook niet perse waar.
Gewoon de poot stijf houden, als ze dat lef hebben en eens een keer niet als "beste jochie van de klas" ten tonele willen verschijnen.
  donderdag 7 april 2016 @ 09:02:36 #19
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_161247385
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:01 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Gewoon de poot stijf houden, als ze dat lef hebben en eens een keer niet als "beste jochie van de klas" ten tonele willen verschijnen.
Poot stijf houden als in: compleet niet/nooit ratificeren?
  donderdag 7 april 2016 @ 09:02:48 #20
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_161247387
quote:
Je kunt ook stellen: Bijna 4 miljoen mensen hebben de moeite genomen om voor één wet (!) tijd vrij te maken in hun agenda en naar de stembus te gaan.

En als dat je niet overtuigt. Bij de laatste Europese verkiezing was de opkomst 22%. Laten we 78% van het EP dan ook maar leeg? Bij de kamerverkiezingen is de opkomst 55% ook maar voor 45% leeg laten?
  donderdag 7 april 2016 @ 09:02:58 #21
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_161247389
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:01 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Rutte had het over kleine stapjes. Dus dat poot stijf houden gaat het niet worden.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_161247394
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:01 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Dat valt wel mee. De voorstemmers zijn echt wel gaan stemmen. De meerderheid die niet gegaan is, is eerder onverschillig, lui, of heeft niet begrepen waar het over gaat en is daarom niet gaan stemmen.
Een boel mensen die niet zijn gaan stemmen snappen prima waar het over gaat, namelijk de afkeur die GS van Europa en de zittende regering heeft. Nogal logisch dat veel mensen daar niet aan mee wil werken.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_161247395
quote:
Mensen die thuis zijn gebleven mogen niet klagen en we hoeven al helemaal geen rekening te houden met mensen die moet willig niet mee doen.
Het is natuurlijk pure onzin om aan te nemen dat mensen die niet mee gedaan hebben dat doen om de uitslag te beïnvloeden :( Als je echt een punt wil maken dan ga je natuurlijk wel stemmen :Y
Mijn Nederlands is bagger dat is bij mij bekend !!!!
pi_161247398
Ik heb zo'n vermoeden dat dit het laatste referendum zal zijn
pi_161247405
Zo'n verdrag is geen garantie voor de toekomt. Als er een pro Russische regering komt en Poetin geld toestopt om zo'n verdrag op te zeggen staat de EU in zijn hempje. Om zo te laten zien dat hij gestook in zijn achtertuin niet accepteert. Bovendien dat er was afgesproken dat de Navo niet zou oprukken naar Oekraïne. Ik denk juist dat de bevolking hiervan de dupe van wordt.

In de serie Grensland van Jelle Brandt Corstius interviewt hij ook Oekraïense bevolking en die waren niet allemaal pro-Westers gezind.Iemand een linkje waaruit blijkt dat die bevolking voor Europa hebben gestemd? En hoe betrouwbaar mag dat wel zijn aangezien het land corrupt is en er gesjoemeld kan zijn met de stemmen?
  donderdag 7 april 2016 @ 09:03:56 #26
110987 ErwinRommel
pi_161247406
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:02 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Poot stijf houden als in: compleet niet/nooit ratificeren?
Niks geen medewerking verlenen?
  donderdag 7 april 2016 @ 09:04:41 #27
110987 ErwinRommel
pi_161247416
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:02 schreef Megumi het volgende:

[..]

Rutte had het over kleine stapjes. Dus dat poot stijf houden gaat het niet worden.
Ik heb de speeches van de regering nog niet gezien.
pi_161247417
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:03 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Een boel mensen die niet zijn gaan stemmen snappen prima waar het over gaat, namelijk de afkeur die GS van Europa en de zittende regering heeft. Nogal logisch dat veel mensen daar niet aan mee wil werken.
Weer een zure reactie. Het gaat hard nu. De trollen ontwaken zullen weer bezit nemen van dit topic waar bijna 24 uur een top sfeer is geweest.
  donderdag 7 april 2016 @ 09:04:55 #29
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_161247423
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:03 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Niks geen medewerking verlenen?
Ja, maar wat houdt dat in de praktijk in? Dat is mijn vraag.
pi_161247429
quote:

[..]

In jouw omgeving misschien, maar er zijn ook nog andere bevolkingslagen.
pi_161247431
quote:

[..]

Pressies niet meedoen is gelijk aan niet gehoord worden en daar hoeven we echt niks mee te doen verder. Volgende keer beter en gewoon mee doen :W
Mijn Nederlands is bagger dat is bij mij bekend !!!!
pi_161247437
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:03 schreef Mylene het volgende:
In de serie van Jelle Brandt Corstius interviewt hij ook Oekraïense bevolking en die waren niet allemaal pro-Westers gezind.Iemand een linkje waaruit blijkt dat die bevolking voor Europa hebben gestemd? En hoe betrouwbaar mag dat wel zijn aangezien het land corrupt is en er gesjoemeld kan zijn met de stemmen?
Klopt. Dit zit rond de 50/50. Daarom zijn er ook maar twee opties: GEEN politieke integratie met de EU (hooguit een los handelsverdrag) of splitsen (zoals Tsjechoslowakije).
pi_161247439
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:00 schreef DustPuppy het volgende:
Het volk heeft gesproken en die zegt in volle meerderheid NEE! Dus ook geen aanpassing. Nederland tekent gewoon niet dit verdrag. Punt. Dat is democratie.

Gaat dit pro-Europese kabinet toch overstag dan hebben de NEE! stemmers hun punt over deze ondemocratische EU duidelijk gemaakt. Dat betekent een vergroting van het al bestaande anti-EU sentiment en dat zal zijn weerslag vinden binnen de komende landelijke verkiezingen. Als Rutte en Samson hun hoofden op een zilveren schaaltje willen geven aan Wilders en Roemer dan moeten ze vooral de stem van het volk negeren.
  donderdag 7 april 2016 @ 09:06:30 #34
110987 ErwinRommel
pi_161247445
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:04 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Verder lobbyen voor de gehele afschaffing van dat verdrag, samen met de bondgenoten die er ook niks mee hebben?
Ik noem maar wat hoor, ben immers geen IWAB, dit itt velen hier die wel denken de wijsheid in pacht te hebben.
  donderdag 7 april 2016 @ 09:07:02 #35
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_161247450
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:04 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Rutte heeft gezegd dat het verdrag niet zomaar door Nederland geratificeerd zal worden wat dat verder ook mag betekenen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_161247452
Ik schaam me rot.
De patjepeers van dit land hebben heel Europa gegijzeld .
Jan met de pet heeft "ons" eens zijn vette dikke middelvinger laten zien. "kijk mij een stoer met nee stemmen" .

Wat een ontiegeljke bagger.

Afschaffen deze ellende . Wij hebben gewoon het niveau van die zwitsers niet.
  donderdag 7 april 2016 @ 09:08:16 #37
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_161247465
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:06 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Verder lobbyen voor de gehele afschaffing van dat verdrag, samen met de bondgenoten die er ook niks mee hebben?
Ik noem maar wat hoor, ben immers geen IWAB, dit itt velen hier die wel denken de wijsheid in pacht te hebben.
Ok, dus geen politiek verdrag dus. Daar komt het dan feitelijk op neer.
Handelsakkoord kunnen wij niks aan veranderen.
pi_161247468
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:03 schreef byah het volgende:
Ik heb zo'n vermoeden dat dit het laatste referendum zal zijn
laten we het hopen.....
  donderdag 7 april 2016 @ 09:09:32 #39
110987 ErwinRommel
pi_161247481
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:07 schreef CANARIS het volgende:
Ik schaam me rot.
Jan met de pet heeft "ons" eens zijn vette dikke middelvinger laten zien. "kijk mij een stoer met nee stemmen" .

Je schaamt je rot omdat we een "pleefiguur" slaan? :D
  donderdag 7 april 2016 @ 09:09:36 #40
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_161247483
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:08 schreef CANARIS het volgende:

[..]

laten we het hopen.....
We zouden een referendum kunnen houden over het afschaffen van de referendum wet.
Grote kans dat die het haalt.
  donderdag 7 april 2016 @ 09:09:39 #41
440653 BarryOSeven
Fiat justitia ruat caelum
pi_161247484
quote:
Ik schaam me rot.

Bedoel je nou te zeggen dat de corrupte kliek die nu de EU leidt Europa heeft gegijzeld?

Helemaal mee eens, en daar hebben we gisteren wat aan gedaan. Met hulp van het JA-kamp. Zonder hun hadden we het ook gered maar wel minder overtuigend. Thanks nogmaals!
pi_161247489
quote:
Ik schaam me rot.

De zuurgraad stijgt elke minuut hier. Omdat de uitslag jou niet bevalt, hebben we het niveau van de Zwitsers niet? :')

De mensen die stoer deden, waren vooral de thuisblijvers. "Kijk mij eens even, dit guur rechtse (sic) referendum boyoctten" :')
pi_161247490
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:08 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Ok, dus geen politiek verdrag dus. Daar komt het dan feitelijk op neer.
Handelsakkoord kunnen wij niks aan veranderen.
Geldt dat laatste overigens niet voor heel TTIP dan? Is dat dan ook automatisch aan elke democratische invloed onttrokken?
  donderdag 7 april 2016 @ 09:10:21 #44
163768 Happel
Je Suis Roi
pi_161247493
quote:
Ik schaam me rot.

Ik voel me niet echt aangesproken, toch bedankt.
Elite
Feyenoordsupporters gaan naar de hemel, als er in de hel geen plaats meer is
Tegen TTIP
  donderdag 7 april 2016 @ 09:10:38 #45
440653 BarryOSeven
pi_161247497
Laten we een referendum houden over het afschaffen van de referendumwet. :D
  donderdag 7 april 2016 @ 09:11:15 #46
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_161247506
quote:
Ik schaam me rot.

Je kan natuurlijk ook denken dat de politiek mijlen ver van de keizer afstaat. En dan is een dikke vinger natuurlijk niet onlogisch. Jammer voor de politiek is dat het referendum meer een afkeuring is van hun beleid en de EU. Dan dat het echt puur om het verdrag ging.
  donderdag 7 april 2016 @ 09:11:29 #47
163768 Happel
Je Suis Roi
pi_161247508
quote:
Waarop baseer jij dat alle thuisblijvers voor stemmers zijn?
Elite
Feyenoordsupporters gaan naar de hemel, als er in de hel geen plaats meer is
Tegen TTIP
  donderdag 7 april 2016 @ 09:11:31 #48
168739 Red_85
'echt wel'
pi_161247509
quote:
Dan hebben ze verloren. Hadden ze moeten komen. Slaat nergens op wat je zegt
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 7 april 2016 @ 09:11:31 #49
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_161247511
quote:
Ik schaam me rot.

:')

Afgeven op hardwerkende Jannen met de pet.
pi_161247514
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:03 schreef Mylene het volgende:
Zo'n verdrag is geen garantie voor de toekomt. Als er een pro Russische regering komt en Poetin geld toestopt om zo'n verdrag op te zeggen staat de EU in zijn hempje. Om zo te laten zien dat hij gestook in zijn achtertuin niet accepteert. Bovendien dat er was afgesproken dat de Navo niet zou oprukken naar Oekraïne. Ik denk juist dat de bevolking hiervan de dupe van wordt.

In de serie Grensland van Jelle Brandt Corstius interviewt hij ook Oekraïense bevolking en die waren niet allemaal pro-Westers gezind.Iemand een linkje waaruit blijkt dat die bevolking voor Europa hebben gestemd? En hoe betrouwbaar mag dat wel zijn aangezien het land corrupt is en er gesjoemeld kan zijn met de stemmen?
Denken dat Nederland niet corrupt is :')
  donderdag 7 april 2016 @ 09:12:04 #51
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_161247518
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:10 schreef invalidusername het volgende:

[..]

Geldt dat laatste overigens niet voor heel TTIP dan? Is dat dan ook automatisch aan elke democratische invloed onttrokken?
Nee, handelsakkoorden mogen met een meerderheid in het Europese parlement goedgekeurd worden. Als TTIP alleen maar een handelsakkoord is, dan is er dus geen unanimiteit nodig.
pi_161247519
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:11 schreef n00b13 het volgende:

[..]

Ja, gijzelen is een eerzaam beroep (althans in de Oekraine dan)!
pi_161247531
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:06 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Whahaha, succes!
  donderdag 7 april 2016 @ 09:13:06 #54
8369 speknek
Another day another slay
pi_161247533
quote:
Ik schaam me rot.

Eens.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 7 april 2016 @ 09:13:10 #55
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_161247534
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:08 schreef CANARIS het volgende:

[..]

laten we het hopen.....
Beetje kinderachtig. Referendum willen afschaffen omdat de uitkomst niet in je straatje past.
  donderdag 7 april 2016 @ 09:14:01 #56
8369 speknek
Another day another slay
pi_161247544
quote:

[..]

Hardwerkend :').
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 7 april 2016 @ 09:14:14 #57
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_161247546
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:12 schreef invalidusername het volgende:

[..]

Ja, gijzelen is een eerzaam beroep (althans in de Oekraine dan)!
Jan met de pet is gewoon hardwerkende Nederlander met een mening volgens mij.

Kunnen jullie wel weer roepen dat al die domme lui hun bek moeten houden. Had je moeten gaan stemmen, in plaats van in je elitaire zelfgenot thuisblijvertje spelen.
pi_161247552
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:11 schreef Megumi het volgende:

[..]

Je kan natuurlijk ook denken dat de politiek mijlen ver van de keizer afstaat. En dan is een dikke vinger natuurlijk niet onlogisch. Jammer voor de politiek is dat het referendum meer een afkeuring is van hun beleid en de EU. Dan dat het echt puur om het verdrag ging.
ja, maar als we met het gejank van die boze burgers bezig moeten gaan dan schiet het ook niet op natuurlijk. De boze burger is al 20 jaar boos over van alles en nog wat en zal dat de komende 20 jaar ook gewoon blijven, wat de politiek ook doet. Kortom; niets van aantrekken...
  donderdag 7 april 2016 @ 09:14:54 #59
110987 ErwinRommel
pi_161247558
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:13 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Whahaha, succes!
Ik weet het niet, ik ben geen iwab.
Ik noem enkel een mogelijkheid. Daar werd me naar gevraagd.
  donderdag 7 april 2016 @ 09:15:12 #60
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_161247561
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:14 schreef speknek het volgende:

[..]

Hardwerkend :').
Met hardwerkend bedoel ik niet de VVD hardwerkende, maar vooral de normale werkende Nederlander.
pi_161247569
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:12 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Nee, handelsakkoorden mogen met een meerderheid in het Europese parlement goedgekeurd worden. Als TTIP alleen maar een handelsakkoord is, dan is er dus geen unanimiteit nodig.
Nou, dan weten we dat we daar ook aan gebonden worden door een paar corrupte Europese "broeders, zonder dat Nederland ook nog iets te vertellen heeft over de gevolgen voor haarzelf.
pi_161247574
quote:

[..]

Grappig he, dat eeuwige generaliseren en vooroordelen. Hier heeft de hele buurt en omgeving tegen gestemd. Wonen vrijwel alleen maar drs. dr. ing. enzovoorts :) net als dat pvv stemmers tokkies zijn. Ik ken legio mensen uit alle lagen van de bevolking die aangeven op de pvv te zullen gaan stemmen volgend jaar. Laten we een referendum houden over het afschaffen van vooroordelen :+
  donderdag 7 april 2016 @ 09:17:03 #63
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_161247580
Al die potentiële ja-stemmers ook die tactisch zijn thuisgebleven omwille de kiesdrempel niet te halen. Daar spreekt alleen maar angst uit dan toch dat het nee-kamp zou gaan winnen? Was dan in elk geval wezen stemmen om het % ja wat hoger te krijgen. Niet nu achteraf gaan lopen huilen dus.
  donderdag 7 april 2016 @ 09:17:42 #64
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_161247590
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:10 schreef invalidusername het volgende:

[..]

Forum voor Democratie is al bezig met TTIP *O*
pi_161247600
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:13 schreef speknek het volgende:

[..]

Eens.
Ik schaam me rot voor de mensen die de legitimiteit van het referendum in twijfel trekken omdat de (verwachte) uitslag hun niet aanstaat. Geef dan gewoon toe dat je antidemocratisch bent en dat het land door een (linkse) elite geregeerd moet worden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 7 april 2016 @ 09:18:32 #66
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_161247603
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:14 schreef Nielsch het volgende:

[..]

ja, maar als we met het gejank van die boze burgers bezig moeten gaan dan schiet het ook niet op natuurlijk. De boze burger is al 20 jaar boos over van alles en nog wat en zal dat de komende 20 jaar ook gewoon blijven, wat de politiek ook doet. Kortom; niets van aantrekken...
Ik denk eerder dat het probleem is dat er grote ontevredenheid is over de politiek. En de dat de politiek en dan met name de gevestigde orde daar niets mee doet. Vandaar dat bijvoorbeeld straks de PVV waarschijnlijk de grootste partij van Nederland word. Maar je kan je daar inderdaad niets van aantrekken als politiek.
  donderdag 7 april 2016 @ 09:18:54 #67
440653 BarryOSeven
pi_161247607
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:14 schreef n00b13 het volgende:

[..]

Jan met de pet is gewoon hardwerkende Nederlander met een mening volgens mij.

Kunnen jullie wel weer roepen dat al die domme lui hun bek moeten houden. Had je moeten gaan stemmen, in plaats van in je elitaire zelfgenot thuisblijvertje spelen.
Het is natuurlijk te triest voor woorden.

Dit is de grootst denkbare faal voor het JA kamp, totaal in eigen voet geschoten. Veel te vroeg juichen ook hier in het topic. De gang van zaken saboteren. En als het dan uiteindelijk toch nog niet is gelukt. Ook nog janken dat niet iedereen gestemd heeft. Het is ook niet zo dat alle niet stemmers voor-stemmers zijn. Maar eigenlijk is dat ook totaal niet aan de orde. De wet schrijft voor dat het NEE-kamp zwaar dik gewonnen heeft.

De voor-stemmers zijn altijd zo van het beargumenteren met de wet. Onlogische en oneerlijke dingen mogen omdat het niet illegaal is en dat soort kolder. Maar nu is het ineens niet nodig en mag elke wet van tafel om maar ondemocratisch toch door te gaan met dat verdrag.

Wie zijn hier nu de fascisten? Rukkers! Deze faal gaat nog consequenties hebben. Ben nog lang niet klaar met deze hypocrieten.
pi_161247633
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:18 schreef BarryOSeven het volgende:

Wie zijn hier nu de fascisten? Rukkers, deze faal gaat nog consequenties hebben. Ben nog lang niet klaar met deze hypocrieten.
Vol verwachting klopt ons hart! _O-
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  donderdag 7 april 2016 @ 09:20:20 #69
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_161247635
quote:
Ik schaam me rot.
De patjepeers van dit land hebben heel Europa gegijzeld Jan met de pet heeft "ons" eens zijn vette dikke middelvinger laten zien. "kijk mij een stoer met nee stemmen" .

68% van de Nederlanders heeft een evenzo dikke middelvinger opgestoken.
"kijk mij eens stoer doen met niet stemmen"
  donderdag 7 april 2016 @ 09:20:31 #70
440653 BarryOSeven
pi_161247638
quote:
17s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:20 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Vol verwachting klopt ons hart! _O-
:D Mooi zo.
pi_161247650
quote:
Wie zijn hier nu de fascisten? Rukkers! Deze faal gaat nog consequenties hebben. Ben nog lang niet klaar met deze hypocrieten.
Wat denk jij serieus dat nu gaat gebeuren?

Het zal me niets verbazen als alleen de datum op het verdrag moet worden aangepast.
  donderdag 7 april 2016 @ 09:23:21 #72
142400 RedFever007
pi_161247678
quote:
Helemaal niet. Als deze groep, waarvan het helemaal niet zeker is dat het allemaal VOOR stemmers waren, het niet boeit hoeven we ook geen rekening met ze te jhouden.

Ik ken voldoende mensen die tegen zouden zijn maar niet gingen stemmen omdat ze:
- Geen voldoende kennis hadden van de materie
- Geen zin hadden
- Niet eens zijn met het referendum als zodanig
- Andere reden,

Dus de stelling, 8 miljoen mensen die thuisbleven zijn voor-stemmers slaat echt helemaal nergens op :)
  donderdag 7 april 2016 @ 09:23:22 #73
440653 BarryOSeven
pi_161247679
quote:
11s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:21 schreef HPLC het volgende:

[..]

Het zal me niets verbazen als alleen de datum op het verdrag moet worden aangepast.
Er is een duidelijk signaal afgegeven. Duitsland begint nu ook een referendum over de #dexit te eissen. De Britten voelden zich roepende in de woestijn maar die voelen zich nu gesterkt.

Verder zijn die argumenten van: "bron dat NL geen EU meer wil" en dat soort troep gewoon eens van tafel. Een groot deel heeft zich uitgesproken. Een overgrote meerderheid was tegen dit verdrag en daar zit ook een EU sentiment bij.

Al met al een grote balk om mee te slaan voor de anti-EU lobby. De eerste dominosteen is om. De rest is niet meer tegen te houden.

Ook jij nog bedankt! ^O^
  donderdag 7 april 2016 @ 09:23:28 #74
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_161247681
quote:
Ik schaam me rot.

Helemaal mee eens.
[i]In verscheidenheid verenigd[/i]
pi_161247685
quote:

[..]

Die kans is groot :Y
SOONY
pi_161247686
quote:
Dit is nog maar het begin. Ik kan niet wachten op de Brexit.
pi_161247687
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:18 schreef Megumi het volgende:

[..]

Ik denk eerder dat het probleem is dat er grote ontevredenheid is over de politiek. En de dat de politiek en dan met name de gevestigde orde daar niets mee doet. Vandaar dat bijvoorbeeld straks de PVV waarschijnlijk de grootste partij van Nederland word. Maar je kan je daar inderdaad niets van aantrekken als politiek.
Als de PVV straks de grootste is blijft de boze burger gewoon boos, wellicht komen er een paar bij en vallen er een paar af maar de boze burger blijft gewoon.
  donderdag 7 april 2016 @ 09:23:49 #78
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_161247691
quote:

[..]

Daarom is het komende en bindende referendum brexit in de UK straks ook veel interessanter.
  donderdag 7 april 2016 @ 09:24:29 #79
440653 BarryOSeven
pi_161247702
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:23 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Als de PVV straks de grootste is blijft de boze burger gewoon boos, wellicht komen er een paar bij en vallen er een paar af maar de boze burger blijft gewoon.
Ja alleen zijn het nu de zogenaamde zelfbenoemde "slimmen" die zo slim waren dat ze hun eigen stem hebben weggegeven aan de tegenpartij die de boze burger rol op zich mogen nemen.

Kneuzen.
pi_161247704
quote:

[..]

Het is natuurlijk te triest voor woorden.

Dit is de grootst denkbare faal voor het JA kamp, totaal in eigen voet geschoten. Veel te vroeg juichen ook hier in het topic. De gang van zaken saboteren. En als het dan uiteindelijk toch nog niet is gelukt. Ook nog janken dat niet iedereen gestemd heeft. Het is ook niet zo dat alle niet stemmers voor-stemmers zijn. Maar eigenlijk is dat ook totaal niet aan de orde. De wet schrijft voor dat het NEE-kamp zwaar dik gewonnen heeft.

De voor-stemmers zijn altijd zo van het beargumenteren met de wet. Onlogische en oneerlijke dingen mogen omdat het niet illegaal is en dat soort kolder. Maar nu is het ineens niet nodig en mag elke wet van tafel om maar ondemocratisch toch door te gaan met dat verdrag.

wie is er nu aan het janken Barry, met je fascisten en je consequenties en je nog lang niet klaar zijn :') :') :')
pi_161247705
quote:

[..]

Ik vind het zelf niet zo interessant om daarover te speculeren. Wat ik hoop, is dat de regerende elite eens in gaat zien dat ze Europa niet kan blijven uitbreiden terwijl daar geen draagvlak onder de bevolking voor is. Keer op keer worden signalen genegeerd. Nu zijn er best veel signalen, waarbij de stemming over Brexit nog vele malen belangrijker is. Ik heb enige hoop dat hiermee ook de politieke opinie gaat kenteren. Dat is echter geen stellige hoop.

Het is erg jammer dat het voor mij niet mogelijk is om een anti-Europa-stem uit te brengen bij parlementaire verkiezingen. Ik weiger op de PVV of SP te gaan stemmen. Een Nederlandse UKIP zou wat mij betreft ideaal zijn.
pi_161247714
quote:

owja en: bwhahahahahahahahahahaha _O- _O- _O- :D :D
pi_161247718
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:23 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Er is een duidelijk signaal afgegeven. Duitsland begint nu ook een referendum over de #dexit te eissen. De Britten voelden zich roepende in de woestijn maar die voelen zich nu gesterkt.

Verder zijn die argumenten van: "bron dat NL geen EU meer wil" en dat soort troep gewoon eens van tafel. Een groot deel heeft zich uitgesproken. Een overgrote meerderheid was tegen dit verdrag en daar zit ook een EU sentiment bij.

Al met al een grote balk om mee te slaan voor de anti-EU lobby. De eerste dominosteen is om. De rest is niet meer tegen te houden.

Ook jij nog bedankt! ^O^
Blijf vooral verder dromen ;)

Graag gedaan
pi_161247728
quote:

[..]

neh, we gaan natuurlijk wel rekening houden met de goed onderbouwde meningen van de Nederland om tegen dit akkoord te stemmen. die zijn weliswaar op twee vingers te tellen, dus zoveel moeite zal dat niet kosten...
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 09:26:13 #85
8781 crew  Frutsel
pi_161247729
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:24 schreef Claudia_x het volgende:

Het is erg jammer dat het voor mij niet mogelijk is om een anti-Europa-stem uit te brengen bij parlementaire verkiezingen. Ik weiger op de PVV of SP te gaan stemmen. Een Nederlandse UKIP zou wat mij betreft ideaal zijn.
Partij voor de Diertjes :)
pi_161247730
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:23 schreef Megumi het volgende:

[..]

Daarom is het komende en bindende referendum brexit in de UK straks ook veel interessanter.
Dat wel ja, ben daar wel benieuwd naar.
  donderdag 7 april 2016 @ 09:26:29 #87
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_161247734
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik vind het zelf niet zo interessant om daarover te speculeren. Wat ik hoop, is dat de regerende elite eens in gaat zien dat ze Europa niet kan blijven uitbreiden terwijl daar geen draagvlak onder de bevolking voor is. Keer op keer worden signalen genegeerd. Nu zijn er best veel signalen, waarbij de stemming over de Brexit nog vele malen belangrijker is. Ik heb enige hoop dat hiermee ook de politieke opinie gaat kenteren. Dat is echter geen stellige hoop.

Voor mij is dit referendum vooral een belangrijk signaal van de bevolking naar Den Haag dat ze eindelijk weer eens zich moeten gaan bezighouden met Nederland. Waarvoor ze in eerste instantie zijn aangesteld: de Nederlandse volksvertegenwoordiging. Eerst hier de problemen oplossen, daarna je pas bezighouden met landen en problemen duizenden kilometers verderop.

Dat geldt idem voor de asielzoekerskwestie.
pi_161247740
quote:
Uiteraard niet. Houden we ook rekening met de thuisblijvers van de laatste europese verkiezingen met een opkomst van net iets boven de 37%?
  donderdag 7 april 2016 @ 09:26:52 #89
440653 BarryOSeven
pi_161247746
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:24 schreef Nielsch het volgende:

[..]

wie is er nu aan het janken Barry, met je fascisten en je consequenties en je nog lang niet klaar zijn :') :') :')
Het is gewoon heerlijk om die arrogante zogenaamd verheven mensen en vaststaande uitkomst omtrent EU zaken eens veranderd te zien.

Maanden hebben we onzin moeten aanhoren en nu is het achter de rug. En de zogenaamde zelfbenoemde "elite :') " is gewoon zo dom gebleken om ook nog eens het tegendeel te bereiken.

Ik jank niet, ik vier feest.
  donderdag 7 april 2016 @ 09:27:27 #90
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_161247752
Ik moet wel een beetje gniffelen bij het feit dat Geenstijl en Jan Roos glorieus hebben gewonnen en dat daardoor bij een paar mensen het stoom uit alle poriën komt.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_161247753
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:26 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Partij voor de Diertjes :)
Die noemde ik niet eens omdat het al helemaal geen optie is. Mijn anti-Europa-sentiment is niet zo sterk dat ik er al mijn andere principes voor kan laten varen.
pi_161247757
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:17 schreef WheeledWarrior het volgende:
Al die potentiële ja-stemmers ook die tactisch zijn thuisgebleven omwille de kiesdrempel niet te halen. Daar spreekt alleen maar angst uit dan toch dat het nee-kamp zou gaan winnen? Was dan in elk geval wezen stemmen om het % ja wat hoger te krijgen. Niet nu achteraf gaan lopen huilen dus.
Inderdaad. Voor willen stemmen maar thuis blijven en hopen dat het hard regent is gewoon zelfverkozen tactisch verliezen.
  donderdag 7 april 2016 @ 09:29:09 #93
450965 Heilwasser
Verworven smaak
pi_161247767
En nu een hek om Nederland.
Heilwasser stammt aus unterirdischen, vor Verunreinigung geschützten, ursprünglichen reinen Wasservorkommen.
  donderdag 7 april 2016 @ 09:29:14 #94
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_161247771
quote:
Ik schaam me rot.

Ah ja, daar is het afgezaagde "alle tegenstemmers zijn achterlijk" verhaaltje weer. Hebben jullie voor-stemmers echt geen betere argumenten?
Don't let my username fool you...
pi_161247794
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:23 schreef BarryOSeven het volgende:

Och, in 2014 (nog geen twee jaar geleden) hebben we nog verkiezingen gehad voor het EP. Daar heeft maar liefst 37% van de kiesgerechtigden gestemd. De overige 63% kan het blijkbaar niets boeien. die zijn blijkbaar niet tegen de EU. Van de mensen die wel zijn gaan stemmen heeft slechts 14% op een anti-Europese partij gestemd en 86% op een pro-Europese partij. Op basis van de logica die nu wordt toegepast heeft het overgrote deel van de stemmers toen dus voor de EU gekozen en mag de rest van Nederland gewoon geen mening hebben over de EU, hadden ze maar moeten gaan stemmen.
pi_161247799
quote:
Ik schaam me rot.

Deels mee eens. Anderzijds is het een nietszeggend referendum en veranderd er niets voor de EU en Oekraine. Het was 65% van 32% van 4% van de EU bevolking, ergo doet er niet toe.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_161247806
We tellen af naar de Brexit jongens. De Britten gaan op 23 juni 2016 naar de stembus! Een bindende referendum!!! _O_ Welvarende landen als Noorwegen / IJsland / Zwitserland zijn geen EU-lid en het vierde welvarende Europese land volgt over 2,5 maand. Het gaat dan de EU worden voor armoedige landen.
pi_161247819
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:31 schreef Peter_Rasmussen het volgende:
We tellen af naar de Brexit jongens. De Britten gaan op 23 juni 2016 naar de stembus! Een bindende referendum!!! _O_
en dan? gaan de voorstanders van een brexit zich dan wel gewoon neerleggen bij een eventuele stem voor GB in de EU. dat schijnt wel te moeten als ik er een paar in dit topic zo hoor.
pi_161247820
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:30 schreef Heilwasser het volgende:

[..]

Jawel.
Waar ik erg van heb genoten (en van heb geleerd) de afgelopen weken, waren de stukken op De Corerspondent. DC was duidelijk voor het verdrag, maar de lezers waren sterk verdeeld en de afkeer van de eenzijdige berichtgeving was groot.

[ Bericht 5% gewijzigd door Frutsel op 07-04-2016 09:39:22 ]
pi_161247839
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:32 schreef Nielsch het volgende:

[..]

en dan? gaan de voorstanders van een brexit zich dan wel gewoon neerleggen bij een eventuele stem voor GB in de EU. dat schijnt wel te moeten als ik er een paar in dit topic zo hoor.
Het wordt een Brexit, kerel. We spreken elkaar op 23 juni! Mark my words.
  donderdag 7 april 2016 @ 09:34:28 #101
440653 BarryOSeven
pi_161247848
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:30 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Och, in 2014 (nog geen twee jaar geleden) hebben we nog verkiezingen gehad voor het EP. Daar heeft maar liefst 37% van de kiesgerechtigden gestemd. De overige 63% kan het blijkbaar niets boeien. die zijn blijkbaar niet tegen de EU. Van de mensen die wel zijn gaan stemmen heeft slechts 14% op een anti-Europese partij gestemd en 86% op een pro-Europese partij. Op basis van de logica die nu wordt toegepast heeft het overgrote deel van de stemmers toen dus voor de EU gekozen en mag de rest van Nederland gewoon geen mening hebben over de EU, hadden ze maar moeten gaan stemmen.
Het is nu dan ook geen 2014 en volgend jaar is het 2017. We zullen zien, deze overwinning is al mooi in de pocket.

Eens kijken of we nog meer kunnen afbreken van dat EU circus voor dat we echt kunnen beginnen in 2017.
pi_161247854
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:30 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Fout. Als we de voorstemmers mogen geloven, betekent dit dus dat 63% bij de EP verkiezingen tegen de EU was.
  donderdag 7 april 2016 @ 09:34:57 #103
367178 Daarnaast
http://www.loser.com
pi_161247855
Stel dezen referendum was gehouden in <vul een willekeurige eu land in>, zou de uitslag dan veel anders zijn?
pi_161247860
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:33 schreef Peter_Rasmussen het volgende:

[..]

dat vraag ik toch niet...
  donderdag 7 april 2016 @ 09:36:21 #105
142400 RedFever007
pi_161247872
quote:

[..]

pi_161247874
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:35 schreef Nielsch het volgende:

[..]

dat vraag ik toch niet...
We spreken elkaar op 23 juni, kerel.
pi_161247875
quote:
14s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:36 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
pi_161247880
quote:
Aanname.

En onzin. als je niet stemt heb je pech. :{
(she/her)
  donderdag 7 april 2016 @ 09:40:12 #109
440653 BarryOSeven
pi_161247933
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:34 schreef Daarnaast het volgende:
Stel dezen referendum was gehouden in <vul een willekeurige eu land in>, zou de uitslag dan veel anders zijn?
Nup, de politici vertellen hun burgers dat hun buurlanden graag bij de EU willen en alles willen doorvoeren en daarom moeten zij ook mee.

Alleen is dat natuurlijk weer een leugen. De EU burger is niet meer zo tevreden over de EU.
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 09:40:54 #110
8781 crew  Frutsel
pi_161247946
Doe ff normaal naar elkaar aub
  donderdag 7 april 2016 @ 09:41:15 #111
440653 BarryOSeven
pi_161247953
edit: zie boven

[ Bericht 97% gewijzigd door Frutsel op 07-04-2016 09:41:38 ]
pi_161248016
En nu?

Moet de regering nu alle NEE stemmers gaan vragen waarom ze NEE hebben gestemd opdat gepoogd kan worden om het verdrag daaraan aan te passen, of wat?

Of gewoon als NL het verdrag niet ratificeren? Wat zijn daarvan dan de gevolgen?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_161248028
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:44 schreef Montagui het volgende:
En nu?

Moet de regering nu alle NEE stemmers gaan vragen waarom ze NEE hebben gestemd opdat gepoogd kan worden om het verdrag daaraan te passen, of wat?

Of gewoon als NL het verdrag niet ratificeren? Wat zijn daarvan dan de gevolgen?
Dat is ook nog zoiets ja. Met een simpel voor en tegen kun je feitelijk niets :') .
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  donderdag 7 april 2016 @ 09:46:41 #114
440653 BarryOSeven
pi_161248039
quote:
En nu?

Moet de regering nu alle NEE stemmers gaan vragen waarom ze NEE hebben gestemd opdat gepoogd kan worden om het verdrag daaraan te passen, of wat?

Het lijkt me het beste als Nederland gewoon niet meer meedoet met het verdrag. Dan sluiten de overige landen maar dat ellendige ding.

Is meteen een mooi begin voor de verdeeldheid en de afbraak van de EU. Belangrijke verdragen waarbij er landen wel en niet mee doen.

De geest is uit de fles.
pi_161248042
quote:
En nu?

Dit is toch al diverse malen gepost:

Er ligt allang een aangepast verdrag klaar, opgesteld door EU-ambtenaren. Dit zal als nieuw verdrag worden opgevoerd. Dit is grotendeels ook voor de (Nederlandse) bühne. Als de Nederlanders dat willen kunnen ze gewoon weer een nieuw referendum organiseren. Tegelijkertijd worden grote onderdelen van dit akkoord - zoals de financiële steun en het handelsverdrag - wel gewoon uitgevoerd gaan worden.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 07-04-2016 09:47:42 ]
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 09:47:55 #116
8781 crew  Frutsel
pi_161248050
quote:
En nu?

Moet de regering nu alle NEE stemmers gaan vragen waarom ze NEE hebben gestemd opdat gepoogd kan worden om het verdrag daaraan aan te passen, of wat?

Of die ruim 65% vragen waarom ze niet zijn gaan stemmen.

Anyway, dat handelsverdrag komt er wel, dat wordt eruit gelicht en dat gaat door.
De rest gaat een beetje onder de loep en zal later alsnog wel volgen.
  donderdag 7 april 2016 @ 09:48:49 #117
440653 BarryOSeven
pi_161248059
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:46 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Er ligt allang een aangepast verdrag klaar, opgesteld door EU-ambtenaren. Dit zal als nieuw verdrag worden opgevoerd. Dit is grotendeels ook voor de (Nederlandse) bühne. Als de Nederlanders dat willen kunnen ze gewoon weer een nieuw referendum organiseren. Tegelijkertijd worden grote onderdelen van dit akkoord - zoals de financiële steun en het handelsverdrag - wel gewoon uitgevoerd gaan worden.
Het lijkt er wel op alsof je er van geniet dat de mening van de burger wordt genegeerd. Dictator gedrag zie jij als persoonlijke overwinning. Best ziek en vooral gevaarlijk.
pi_161248094
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:48 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Het lijkt er wel op alsof je er van geniet dat de mening van de burger wordt genegeerd.
Ja, soms wel ja :D

Maar daarnaast is het ook gewoon een objectieve en waarschijnlijk correcte beschouwing van de komende gang van zaken.
pi_161248100
quote:
En nu?

Wat bij een 'nee'

Hier wordt een en ander toegelicht
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 09:52:35 #120
8781 crew  Frutsel
pi_161248113
Wat ik opmerkelijk vond is dat bijv. Leiden, A'dam, Utrecht, Groningen voor waren (net als kleinere deelgemeentes zoals Wageningen, Rozendaal).

Is daar meer geflyerd door de voorstanders? Zijn wel studentensteden, had dat invloed?

Eindhoven, Enschede, Den Haag en R'dam daarentegen waren weer tegen.
  donderdag 7 april 2016 @ 09:52:44 #121
8369 speknek
Another day another slay
pi_161248115
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:18 schreef Claudia_x het volgende:
Ik schaam me rot voor de mensen die de legitimiteit van het referendum in twijfel trekken omdat de (verwachte) uitslag hun niet aanstaat. Geef dan gewoon toe dat je antidemocratisch bent en dat het land door een (linkse) elite geregeerd moet worden.
Oh het is zeker legitiem. Onhandig, blamerend, onzinnig, maar legitiem.

Ik weet ook niet waarom een representatieve democratie voorstaan, of dan toch geen referendum willen over een 200 pagina tellend wettelijk document willen hebben, over gestemd door mensen die vrij duidelijk geen enkele blijk van verstand van de relevante gremia te hebben, per se als ondemocratisch gezien moet worden.

Of zoals een Facebook vriend treffend opmerkte:
quote:
Die hele referendumuitslag voelt toch wel een beetje als een puber die een hekel heeft aan z'n ouders en daarom een drol draait op de stoep van de buurman.
pi_161248125
quote:

[..]

Dan hadden die boel mensen beter voor kunnen gaan stemmen om zo een voor uitslag te krijgen.
  donderdag 7 april 2016 @ 09:54:10 #123
8369 speknek
Another day another slay
pi_161248128
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:52 schreef Frutsel het volgende:
Wat ik opmerkelijk vond is dat bijv. Leiden, A'dam, Utrecht, Groningen voor waren (net als kleinere deelgemeentes zoals Wageningen, Rozendaal).

Is daar meer geflyerd door de voorstanders? Zijn wel studentensteden, had dat invloed?

Dat zijn de rijke steden met bovenmatige intelligentsia.

De elite, of de mensen met verstand, afhankelijk van of je tegen of voorstander was.
pi_161248134
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:53 schreef grimselman het volgende:

[..]

Dan hadden die boel mensen beter voor kunnen gaan stemmen om zo een voor uitslag te krijgen.
Precies. En daarmee is in dat opzicht alles gezegd lijkt me. Helderder kun je het niet krijgen.
  donderdag 7 april 2016 @ 09:54:48 #125
440653 BarryOSeven
pi_161248142
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:52 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik weet ook niet waarom een representatieve democratie voorstaan, of dan toch geen referendum willen over een 200 pagina tellend wettelijk document willen hebben, over gestemd door mensen die vrij duidelijk geen enkele blijk van verstand van de relevante gremia te hebben, per se als ondemocratisch gezien moet worden.

[..]

Behalve dat de drol van de buurman een kwajongensstreek is en geen signaal dat de buurman beter moet verhuizen.

Dat doet dit referendum wel. Geen goede vergelijking dus. Plus dat het uit de roze bril van een voor-stemmer komt natuurlijk, die hebben wel vaker moeite met realisme.
pi_161248143
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Dat is ook nog zoiets ja. Met een simpel voor en tegen kun je feitelijk niets :') .
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:46 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Het lijkt me het beste als Nederland gewoon niet meer meedoet met het verdrag. Dan sluiten de overige landen maar dat ellendige ding.

Is meteen een mooi begin voor de verdeeldheid en de afbraak van de EU. Belangrijke verdragen waarbij er landen wel en niet mee doen.

De geest is uit de fles.
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:46 schreef Nielsch het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:47 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Of die ruim 65% vragen waarom ze niet zijn gaan stemmen.

Anyway, dat handelsverdrag komt er wel, dat wordt eruit gelicht en dat gaat door.
De rest gaat een beetje onder de loep en zal later alsnog wel volgen.
Ik probeer ook een beetje de euforie van de NEE stemmers te plaatsen, want het komt mij allemaal meer over als een soort van pyrrusoverwinning.
pi_161248156
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:51 schreef HPLC het volgende:

[..]

Wat bij een 'nee'

Hier wordt een en ander toegelicht
Dank!
pi_161248159
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:54 schreef Montagui het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

Ik probeer ook een beetje de euforie van de NEE stemmers te plaatsen, want het komt mij allemaal meer over als een soort van pyrrusoverwinning.
Inderdaad, de volgende onderdelen zijn per 1 januari gewoon in werking getreden en zullen dat blijven, met of zonder goedkeuring van Nederland.

Titel III Justitie, Vrijheid en Veiligheid

Titel IV Handel

Titel V Economische en sectorale samenwerking

Titel VI Financiële samenwerking

Titel VII Institutionele bepalingen
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 09:56:29 #129
8781 crew  Frutsel
pi_161248167
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:54 schreef speknek het volgende:

[..]

De elite, of de mensen met verstand, afhankelijk van of je tegen of voorstander was.
Erg jammer weer dit.
  donderdag 7 april 2016 @ 09:57:23 #130
440653 BarryOSeven
pi_161248179
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:56 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Erg jammer weer dit.
Daarom noem ik dat soort mensen "zelfbenoemd verheven".
  donderdag 7 april 2016 @ 09:57:44 #131
8369 speknek
Another day another slay
pi_161248181
quote:

[..]

Erg jammer weer dit.
Is gewoon een feit.
  FOK!fotograaf donderdag 7 april 2016 @ 09:58:13 #132
842 Zorro
Z
pi_161248185
1 ding moet ik even kwijt want daar erger ik me enorm aan.
Ik heb lang niet alles gelezen dus misschien is het al eens voorbij gekomen, maar wat blijkt statistiek moeilijk zeg. (Naast mensen die het wel snappen en het bewust negeren omdat dat hen beter uitkomt natuurlijk).
Je mag dit gerust als representatieve steekproef zien, wie denkt dat iedereen die niet gestemd heeft ook geen menig heeft is alle realiteitsbesef kwijt. De meeste peilingen die je normaal ziet gaan over een veel kleiner groepje, en dat geeft ook bruikbare resultaten. Er wordt, als het over polititek gaat, tenminste nogal belang aan gehecht door dezelfde mensen die nu deze onzin verkondigen: "Er heeft 61% tegen gestemd van 32% stemmers DUS EIGENLIJK HEEFT MAAR 19,5% TEGEN GESTEMD!!"

|:(

Wat een onzin.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_161248188
quote:

[..]

Erg jammer weer dit.
Hij stelt gewoon een objectief feit vast. Jij vroeg ernaar.
pi_161248189
quote:

[..]

Erg jammer weer dit.
Maar het klopt wel dat daar meer vermogende en hoogopgeleide mensen zitten.

Ik vind het trouwens geen mooie verdeling 'elite' tegen 'de rest'.

Maar goed, laten we niet vergeten dat op heel veel plekken ook 30-40% voor heeft gestemd en dat zijn geen elitairen.

En 68% boeide het niet genoeg.
  donderdag 7 april 2016 @ 09:58:39 #135
440653 BarryOSeven
pi_161248191
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:57 schreef speknek het volgende:

[..]

Is gewoon een feit.
Precies, alleen aan argumenten ontbreekt het nog wel maar dat maakt niet zoveel uit.
  donderdag 7 april 2016 @ 09:58:49 #136
8369 speknek
Another day another slay
pi_161248192
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:54 schreef BarryOSeven het volgende:
Behalve dat de drol van de buurman een kwajongensstreek is en geen signaal dat de buurman beter moet verhuizen.
Dat was het referendum verder ook niet, blijkens de organisatoren.
  donderdag 7 april 2016 @ 09:59:22 #137
450965 Heilwasser
Verworven smaak
pi_161248204
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:54 schreef speknek het volgende:

[..]

Kleingeestig volk stemt doorgaans tegen het vreemde, of ze het snappen of niet (niet dus). Bang aangelegd, mentaal beperkt en sociaal vastgeroest. Dat is karakteriserend voor de lieden zoals Jan Roos die tegen stemmen.
Heilwasser stammt aus unterirdischen, vor Verunreinigung geschützten, ursprünglichen reinen Wasservorkommen.
  donderdag 7 april 2016 @ 09:59:27 #138
440653 BarryOSeven
pi_161248208
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:58 schreef speknek het volgende:

[..]

Dat was het referendum verder ook niet, blijkens de organisatoren.
Dat maakt de stemmer wel uit.
pi_161248211
quote:
In het Raadsbesluit van 2014 over die voorlopige toepassing is ook te vinden wat de Raad grosso modo als bevoegdheden van de EU ziet in het Associatieakkoord (23 juni 2014, 2014/668/EU) en waar dus het referendum niet aan kan afdoen:

- Titel III Justitie, Vrijheid en Veiligheid
- Titel IV Handel
- Titel V Economische en sectorale samenwerking
- Titel VI Financiële samenwerking
- Titel VII Institutionele bepalingen

En een aanzienlijk aantal bijlagen.

Dan resteren nog titel I, twee artikelen over algemene beginselen, en titel II, over politieke dialoog en hervorming, politieke integratie, samenwerking en convergentie op het vlak van buitenlands- en veiligheidsbeleid. Die tweede titel is dus eigenlijk het voornaamste, enige, onderwerp van het referendum! Een nee-stem betekent dat Nederland niet meedoet aan het stabiliseren van Oekraïne. Dominee kunnen we dan niet spelen, maar handeldrijven kan gelukkig wel want dat loopt via de EU-component.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-04-2016 10:00:09 ]
  donderdag 7 april 2016 @ 10:00:00 #140
440653 BarryOSeven
pi_161248218
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:59 schreef Heilwasser het volgende:

[..]

Kleingeestig volk stemt doorgaans tegen het vreemde, of ze het snappen of niet (niet dus). Bang aangelegd, mentaal beperkt en sociaal vastgeroest. Dat is karakteriserend voor de lieden zoals Jan Roos die tegen stemmen.
Tegen het vreemde? Hoe lang zitten we nou al met die EU ellende. Wie stemt er nou tegen het onbekende? :')

Maar goed blijkbaar bewijs je je eigen stelling al.
pi_161248222
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:59 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Kan deze in de OP?
pi_161248232
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:58 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Precies, alleen aan argumenten ontbreekt het nog wel maar dat maakt niet zoveel uit.
Het klopt niet dat mensen die hoogopgeleid dan wel vermogend zijn eerder zijn geneigd voor te stemmen?
pi_161248241
quote:

[..]

Nou nou nou... :{ wat een vooroordelen. Ken juist erg veel mensen die tegen gestemd hebben, die zich wel degelijk goed ingelezen hadden in de materie. Dus jouw vlieger gaat lang niet altijd op.
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 10:02:48 #144
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_161248259
Wat ik voornamelijk jammer vind is dat het referendum denken impliceert dat wat de meerderheid vind daadwerkelijk slim en of handig is voor het land. Ik denk dat dat meestal niet waar is. Bestuurders zijn mensen die ook onpopulaire maatregelen durven nemen die om allerlei redenen nu of later misschien toch wel handig zijn.

Ik weet niet meer welke filosoof het gezegd heeft maar ik kan me er wel in vinden dat hij liever niet luistert naar de meerderheid om de kans groter is dat die niet gelijk heeft.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_161248263
Je ziet hetzelfde bij de reguliere verkiezingen. In wijken/steden/dorpen waar mensen met goede inkomens/opleidingen wonen wordt er vaak pro-EU gestemd.

Dat kan van van GroenLinks tot VVD zijn, maar je ziet geen grote SP of PVV in hartje Amsterdam of in rijkere villa-gemeentes (waar je weer meer VVD en D66 ziet).
pi_161248282
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:02 schreef Kosmoproleet het volgende:
Je ziet hetzelfde bij de reguliere verkiezingen. In wijken/steden/dorpen waar mensen met goede inkomens/opleidingen wonen wordt er vaak pro-EU gestemd.

Dat kan van van GroenLinks tot VVD zijn, maar je ziet geen grote SP of PVV in hartje Amsterdam of in rijkere villa-gemeentes (waar je weer meer VVD en D66 ziet).
Dat is behoorlijk aan het verschuiven volgens mij.
  donderdag 7 april 2016 @ 10:04:03 #147
440653 BarryOSeven
pi_161248285
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:00 schreef Kosmoproleet het volgende:

[..]

Het klopt niet dat mensen die hoogopgeleid dan wel vermogend zijn eerder zijn geneigd voor te stemmen?
Daar heb ik geen inzicht op: Ik heb tegen gestemd dus in ieder geval een al waarop het niet van toepassing is.

Totaal uit de lucht gegrepen dus.
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 10:04:40 #148
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_161248292
Ik vraag me af wat de uitslag zou zijn voor het referendum op "willen jullie morgen ¤1000 of over 10 jaar ¤2000 euro" Ik denk dat er dan een massaal ¤1000 kamp zal zijn.
  donderdag 7 april 2016 @ 10:05:23 #149
440653 BarryOSeven
pi_161248300
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:02 schreef Bosbeetle het volgende:
Wat ik voornamelijk jammer vind is dat het referendum denken impliceert dat wat de meerderheid vind daadwerkelijk slim en of handig is voor het land. Ik denk dat dat meestal niet waar is. Bestuurders zijn mensen die ook onpopulaire maatregelen durven nemen die om allerlei redenen nu of later misschien toch wel handig zijn.

Ik weet niet meer welke filosoof het gezegd heeft maar ik kan me er wel in vinden dat hij liever niet luistert naar de meerderheid om de kans groter is dat die niet gelijk heeft.
Belangrijk is de afweging of alles moet draaien om de beste economische keuze of dat saamhorigheid en samen besluiten ook nog van belang is.

Van technocratie zijn we wel rijker geworden maar niet gelukkiger.
pi_161248308
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:02 schreef Bosbeetle het volgende:

Ik laat even in het midden of je gelijk hebt of niet, maar het is een vaststaand feit dat de mening van die meerderheid toch echt een relevant iets is in een democratie. Je kunt er van mening over verschillen of dat via een referendum zou moeten.. maar als bestuurders de mening van die meerderheid aan de kant schuiven omdat ze het zelf beter menen te weten kun je dat niet bepaald democratisch noemen. En dat is nu eenmaal wel wat we afgesproken hebben.
  donderdag 7 april 2016 @ 10:05:51 #152
440653 BarryOSeven
pi_161248309
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:04 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik vraag me af wat de uitslag zou zijn voor het referendum op "willen jullie morgen ¤1000 of over 10 jaar ¤2000 euro" Ik denk dat er dan een massaal ¤1000 kamp zal zijn.
Dat zou ook verstandig zijn want over 10 jaar bestaat er geen euro meer! :D
pi_161248313
quote:
Morgen natuurlijk omdat Rutte zijn beloftes toch niet nakomt.
pi_161248314
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:01 schreef empa1010 het volgende:

[..]

Nou nou nou... :{ wat een vooroordelen. Ken juist erg veel mensen die tegen gestemd hebben, die zich wel degelijk goed ingelezen hadden in de materie. Dus jouw vlieger gaat lang niet altijd op.
daar geloof ik geen drol van... waarschijnlijk wist bijvoorbeeld bijna geen enkele Nederlander op welke hoofdstukken van het akkoord het referendum eigenlijk invloed had...
pi_161248322
quote:
7s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:06 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:05 schreef BarryOSeven het volgende:

Typische reacties.
  donderdag 7 april 2016 @ 10:06:51 #156
440653 BarryOSeven
pi_161248326
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:06 schreef Nielsch het volgende:

[..]

daar geloof ik geen drol van... waarschijnlijk wist bijvoorbeeld bijna geen enkele Nederlander op welke hoofdstukken van het akkoord het referendum eigenlijk invloed had...
Precies en daar moet je eens wat aan doen. Dat overtuigd van je eigen gelijk ondanks argumenten tegen. Het zou een begin zijn.
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 10:07:23 #157
8781 crew  Frutsel
pi_161248336
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:58 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Hij stelt gewoon een objectief feit vast. Jij vroeg ernaar.
ik lees anders altijd dat de grote steden de afvoerputjes van nederland vormen met het meeste paupervolk.

Anyway...

quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:57 schreef speknek het volgende:

[..]

Is gewoon een feit.
Qua rijkheid...

1. Roozendaal --> Zwaar voor
2. Alphen Chaam --> Zwaar tegen
3. Laren --> Tegen
4. Bloemendaal --> Zwaar tegen
5. Haaren --> tegen
6. Edam-Volendam --> Zwaar tegen (bijna 80%!)
7. Oirschot --> zwaar tegen
8. Sint Antonis --> tegen
9. Eersel --> tegen
10. Hilvarenbeek --> tegen

Alleen Roozendaal was voor.
pi_161248340
quote:

[..]

Dat heeft de politiek ook alles aangedaan met het doodzwijgen.
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 10:07:59 #159
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_161248345
quote:

[..]

Belangrijk is de afweging of alles moet draaien om de beste economische keuze of dat saamhorigheid en samen besluiten ook nog van belang is.

Van technocratie zijn we wel rijker geworden maar niet gelukkiger.
Volgensmij is democratie het kiezen van capabele mensen die er een dagtaak van maken om goed over zaken na te denken en dan die de keuzes laten maken. En niet alle keuzes af laten hangen van wat de meerderheid van de inwoners van een land wil.

Ik denk ook dat lage opkomst hier ook een teken is namelijk vele mensen hebben liever dat mensen die er echt kijk op hebben hier over beslissen in plaats van mensen die niet persee duidelijk zicht hebben op welke zaken er spelen. Ik ga mijn vlees ook niet laten keuren door een bakker.

En van mij hoeft niet alles op economische reden besloten worden maar daarvoor moet je dus de juiste mensen uit de juiste partijen laten beslissen.
  donderdag 7 april 2016 @ 10:08:00 #160
440653 BarryOSeven
pi_161248346
quote:
14s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:06 schreef Kosmoproleet het volgende:

[..]

[..]

Typische reacties.
Denken dat je cliche puzzeltje niet gesnapt wordt :') Elke debiel weet wat je moet kiezen, je kunt er gewoon weer niet tegen dat hij gecounterd wordt.
  donderdag 7 april 2016 @ 10:09:16 #161
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_161248364
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:07 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Volgensmij is democratie het kiezen van capabele mensen die er een dagtaak van maken om goed over zaken na te denken en dan die de keuzes laten maken. En niet alle keuzes af laten hangen van wat de meerderheid van de inwoners van een land wil.
Laat staan de meerderheid van stemmers.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_161248366
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:07 schreef Frutsel het volgende:

[..]

ik lees anders altijd dat de grote steden de afvoerputjes van nederland vormen met het meeste paupervolk.

Anyway...

[..]

Qua rijkheid...

1. Roozendaal --> Zwaar voor
2. Alphen Chaam --> Zwaar tegen

3. Laren --> Tegen
4. Bloemendaal --> Zwaar tegen
5. Haaren --> tegen
6. Edam-Volendam --> Zwaar tegen (bijna 80%!)
7. Oirschot --> zwaar tegen
8. Sint Antonis --> tegen
9. Eersel --> tegen
10. Hilvarenbeek --> tegen

Alleen Roozendaal was voor.
Rijk?
pi_161248372
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:08 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Denken dat je cliche puzzeltje niet gesnapt wordt :') Elke debiel weet wat je moet kiezen, je kunt er gewoon weer niet tegen dat hij gecounterd wordt.
Mijn puzzel?
pi_161248374
En Waalre en Wassenaar?
pi_161248376
quote:
Wat een flauwekul. In de Oostblok en UK leven ook enorme anti-EU sentimenten en daar wordt stevig gevolg aan gegeven. De streng-conservatieve Poolse regering gaat haar eigen weg ondanks kritiek van Brussel en de UK heeft belangrijke clausules met Brussel gesloten ten faveure van haar eigen positie. Brussel heeft daar met zwaar tegenzin aan toe gegeven. Kort geleden nog tot een compromis gekomen dat niet-Britten voor een aantal jaar worden uitgesloten van sociale zekerheid als ze in de UK komen wonen. Vergeet het bindende referendum niet dat over niet al te lange tijd wordt gehouden. In Frankrijk zetten ze de boel stevig op stelten als iets ze niet zint. Parijs doet het in haar broek als boeren / werklui in actie komen en veel belangrijke wetsvoorstellen zijn daardoor niet doorgegaan. Zwitserland schrijft voor belangrijke besluiten bindende referendums uit en daar wordt altijd gevolg aan gegeven. In wezen stelt de EU niks voor omdat al veel landen hun eigen gang gaan. We kunnen beter naar de NEURO: Noord Europese Unie met landen van gelijke welvaart en cultuur. Dan ontstaan gelijk minder spanningen en is het makkelijker compromissen maken. En vergeet overigens het welvarende Noorwegen, IJsland en Zwitserland niet die met geen enkel haartje over na denken om lid te worden van dit gedrocht. UK voegen we daar zeker aan toe over niet al te lange tijd. Op naar de EU van vooral arme naties.

[ Bericht 1% gewijzigd door Peter_Rasmussen op 07-04-2016 10:19:09 ]
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 10:10:28 #166
8781 crew  Frutsel
pi_161248381
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:58 schreef Kosmoproleet het volgende:

[..]

Maar het klopt wel dat daar meer vermogende en hoogopgeleide mensen zitten.

Ik vind het trouwens geen mooie verdeling 'elite' tegen 'de rest'.

Maar goed, laten we niet vergeten dat op heel veel plekken ook 30-40% voor heeft gestemd en dat zijn geen elitairen.

En 68% boeide het niet genoeg.
De andere vier grote steden die in noemde toch ook wel? Ik vroeg me eerder af of daar een link kon worden gelegd met studenten of bijv met voorstanders-campagnes.

Voorheen las je dat nee-stemmers landverraders waren en NSB'ers, dat zie ik nee-stemmers nu ook roepen. Snap daar echt geen kut van om elkaar direct op zon toon aan te vallen in zon hoek te zetten net als nu met rijke elite of intelligentie. Tis misschien niet zo bedoeld maar de rest is dus gewoon dom, dat is eigenlijk wat je dan zegt.

Als je nee stemt ben je dom, als je niet stemt ben je dom en als je ja stemt ben je ook dom.
Wat een dom land zijn we
pi_161248386
Ik vond de observatie van Freako (5 delen en 3 minuten geleden..) wel interessant:

"Het referendum van gisteren geeft nu een geldig resultaat, maar bij hetzelfde aantal tegenstemmers en minder voorstemmers was het ongeldig geweest. Dat is gek."

Dat is ook wel behoorlijk gek als je erover nadenkt. Dat is een foutje in het ontwerp lijkt me.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  donderdag 7 april 2016 @ 10:10:53 #168
242879 Onnoman
The On And Only
pi_161248387
quote:
wat een vreselijk kansloze opmerking :')
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 10:11:24 #169
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_161248391
quote:

[..]

Dat zou ook verstandig zijn want over 10 jaar bestaat er geen euro meer! :D
quote:
7s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:06 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:

[..]

Kijk en zo verliest een heel land ¤1000 euro omdat de massa dat graag wil :)
pi_161248398
Als alle voorstemmers thuis waren gebleven was het ongeldig geweest. Dit zal dan ook de tactiek zijn de volgende keer.
pi_161248399
quote:

[..]

Waarom geloof je het niet? Ik ken mensen die zich hier al tijden mee bezig hielden. En die ook echt nog wel getwijfeld hebben om 'voor' te stemmen, omdat ze bijv. eerst dachten dat de bevolking in Oekraïne er beter van zou worden. Dat is blijkbaar niet het geval, die zouden alleen nog meer uitgebuit gaan worden. Dus stemmen dergelijke mensen 'tegen'. Om slechts 1 voorbeeld te noemen.
pi_161248401
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:52 schreef speknek het volgende:

[..]

[..]

Ik snap niet waarom je dat ongenoegen niet serieus neemt. Als je politicus was, zou ik dat wel van je verwachten. Lekker makkelijk om het te diskwalificeren als 'een puber die zich afreageert'.

Overigens zouden ouders pubers die zich afreageren ook serieus moeten nemen.
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 10:12:05 #173
8781 crew  Frutsel
  donderdag 7 april 2016 @ 10:12:39 #174
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_161248407
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:10 schreef Bart2002 het volgende:
Ik vond de observatie van Freako (5 delen en 3 minuten geleden..) wel interessant:

"Het referendum van gisteren geeft nu een geldig resultaat, maar bij hetzelfde aantal tegenstemmers en minder voorstemmers was het ongeldig geweest. Dat is gek."

Dat is ook wel behoorlijk gek als je erover nadenkt. Dat is een foutje in het ontwerp lijkt me.
Die observatie hebben meer mensen gemaakt :). Nu heb je de situatie dat voor-stemmers hun doel hadden bereikt als ze thuis waren gebleven. Dat kan nooit de bedoeling zijn.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  donderdag 7 april 2016 @ 10:13:17 #175
242879 Onnoman
The On And Only
pi_161248413
quote:
ok.. nu gaan mensen er misbruik van maken :(
misbruik vraagt om aanpassing van regelgeving.. ik zou zeggen 1 door het volk geörganiseerde referendum per 4 jaar.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_161248414
quote:
Apart dat het er zoveel uit brabant zijn. Overigens ken ik beide dorpjes maar nooit het gevoel gehad dat ze rijk waren.
  donderdag 7 april 2016 @ 10:13:30 #177
440653 BarryOSeven
pi_161248417
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:11 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

[..]

Kijk en zo verliest een heel land ¤1000 euro omdat de massa dat graag wil :)
Doe nou niet zo stoer. Dat domme testje is toch zo algemeen bekend dat je hier wel met humor op in moet gaan.

Dat bedoel ik, wat jij slim van jezelf vindt is voor een ander al weer een gepasseerd station en niet meer de moeite waard.
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 10:13:36 #178
8781 crew  Frutsel
pi_161248419
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:11 schreef Kosmoproleet het volgende:
Als alle voorstemmers thuis waren gebleven was het ongeldig geweest. Dit zal dan ook de tactiek zijn de volgende keer.
Ik zal de volgende keer ook gewoon stemmen hoor :)
pi_161248423
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:07 schreef Frutsel het volgende:

[..]

de grote steden zijn natuurlijk een mengelmoes van enerzijds een hoop kansloze allochtonen in de sociale huurwoningen waar die linkse partijen zonodig voor moeten zorgen, een oudere middenklasse en een hoop jonge (hoog)opgeleide gezinnen die genoeg verdienen om nog een huis in de dure wijken te kopen... wat dat betreft kun je niet zomaar zeggen: Den Haag dit of Amsterdam dat; je zou moeten kijken naar de opkomst per wijk...
pi_161248429
quote:

[..]

Juist die politieke kontenlikkertjes die voorstemmen zijn mentaal beperkt, sociaal vastgeroest en bang aangelegd.
Die denken dat er daadwerkelijke gevolgen zullen zijn als er nee gestemd zou worden, dus snel meegaan in de campagne en luisteren naar de hoge EU pipos met hun dreigtaal. Wie is er nou mentaal beperkt :')

Waarom denk je dat het voornamelijk studentensteden zijn die voor hebben gestemd, die kijken naar de handel en zo naar hun toekomst. Man, Oekraine en handel :') Die kan je missen als kiespijn. Echt bijster slim die studenten inderdaad, Oekraine betrekken in de wereldhandel. Je hebt helemaal niks aan dat pauperland.

Ga weg man.
Niet Fokken met mij.
pi_161248431
quote:
Dit gaat over een kwestie die al heel lang speelt en waar al heel lang een ongenoegen over bestaat dat tot nog toe grotendeels door politici wordt genegeerd en door de media wordt overstemd met een minderheidsmening.
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 10:14:40 #182
8781 crew  Frutsel
pi_161248435
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Apart dat het er zoveel uit brabant zijn. Overigens ken ik beide dorpjes maar nooit het gevoel gehad dat ze rijk waren.
Ik kon de intelligentiecijfers niet vinden, maar ik zoek straks nog ff, maar betwijfel of het dan anders. Kan ook haast niet anders omdat er slechts weinig gemeenten zijn die uberhaupt voor stemmen, het viel mij gewoon op dat bij die paar gemeenten vier grote zitten.
  donderdag 7 april 2016 @ 10:14:40 #183
8369 speknek
Another day another slay
pi_161248436
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:12 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik snap niet waarom je dat ongenoegen niet serieus neemt. Als je politicus was, zou ik dat wel van je verwachten. Lekker makkelijk om het te diskwalificeren als 'een puber die zich afreageert'.

Overigens zouden ouders pubers die zich afreageren ook serieus moeten nemen.
Rutte moet het zeker serieus nemen als een (soort van) gremium iets tegen hem zegt en zal daar gedegen antwoord op moet geven. Als iemand die niet in het bestuur van het land zit kan ik echter opmerken dat ik hem niet benijd want er valt niet echt iets serieus mee te doen. De Nederlandse regering is hier nauwelijks ontvankelijk en het verdrag zal waarschijnlijk niet of nauwelijks aangepast worden.
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 10:15:22 #184
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_161248444
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:09 schreef Peter_Rasmussen het volgende:

[..]

Wat een flauwekul. In de Oostblok en UK leven ook enorme anti-EU sentimenten en daar wordt stevig gevolg aan gegeven. De streng-conservatieve Poolse regering gaat haar eigen weg ondanks kritiek van Brussel en de UK heeft belangrijke clausules met Brussel gesloten ten faveure van haar eigen positie. Brussel heeft daar met zwaar tegenzin aan toe gegeven. Kort geleden nog tot een compromis gekomen dat niet-Britten voor een aantal jaar worden uitgesloten van sociale zekerheid als ze in de UK komen wonen. Vergeet het bindende referendum niet dat over niet al te lange tijd wordt gehouden. In Frankrijk zetten ze de boel stevig op stelten als iets ze niet zint. Parijs doet het in haar broek als boeren / werklui in actie komen en veel belangrijke wetsvoorstellen zijn daardoor niet doorgegaan. Zwitserland schrijft voor belangrijke besluiten bindende referendums uit en daar wordt altijd gevolg aan gegeven. In wezen stelt de EU niks voor omdat al veel landen hun eigen gang gaan. We kunnen beter naar de NEURO: Noord Europese Unie met landen van gelijke welvaart en cultuur. Dan ontstaan gelijk minder spanningen en is het makkelijker compromissen maken.
Ja en dit referendum ging over een associatie verdrag met de oekraine die al door 27 lidstaten getekend is... en niet persee voor of tegen de EU. Het was dus een stem om iets wat toch plaats gaat vinden een beetje te dwarsbomen of in iedergeval iets lastiger te maken voor nederland en zijn regering. Waarom zou dat een goede keuze zijn? Vraag het aan vele tegen stemmers en zij zullen zeggen dat alles wat tegen rutte in gaat goed is. Op dat soort sentimenten vind ik het lastig besturen.
pi_161248447
Is er al een Intercontinentale crisis?
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
pi_161248454
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:10 schreef Bart2002 het volgende:

Even los van de uitslag is het ontwerp wel slecht natuurlijk. Door een drempel van 30% in te bouwen voeg je eigenlijk een informele derde optie toe. Het bizarre van deze optie is dat het informeel is, maar wel formele gevolgen kan hebben.
  donderdag 7 april 2016 @ 10:16:13 #187
440653 BarryOSeven
pi_161248456
Zullen we maar meteen doorpakken mensen?

https://ttip-referendum.nl/

TEGEN!
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 10:16:24 #188
8781 crew  Frutsel
pi_161248458
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:13 schreef Nielsch het volgende:

[..]

de grote steden zijn natuurlijk een mengelmoes van enerzijds een hoop kansloze allochtonen in de sociale huurwoningen waar die linkse partijen zonodig voor moeten zorgen, een oudere middenklasse en een hoop jonge (hoog)opgeleide gezinnen die genoeg verdienen om nog een huis in de dure wijken te kopen... wat dat betreft kun je niet zomaar zeggen: Den Haag dit of Amsterdam dat; je zou moeten kijken naar de opkomst per wijk...
Bijvoorbeeld, maar breng het dan anders dan dat kort door de bocht gedoe. Want als de uitslag minder 'nee' was geweest of ja dan had het voorkamp vermoedelijk net zo gereageerd als nu het nee-kamp en was die "drol over het referendum op facebook for all places' ineens niet gelegd.

Maar goed, ik zal met mijn ja stem maar verhuizen naar Roozendaal.
  donderdag 7 april 2016 @ 10:17:07 #189
440653 BarryOSeven
pi_161248470
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:16 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld, maar breng het dan anders dan dat kort door de bocht gedoe. Want als de uitslag minder 'nee' was geweest of ja dan had het voorkamp vermoedelijk net zo gereageerd als nu het nee-kamp en was die "drol over het referendum op facebook for all places' ineens niet gelegd.

Maar goed, ik zal met mijn ja stem maar verhuizen naar Roozendaal.
Wellicht hebben ze nog een plek op de camping vrij inderdaad. Doen!
pi_161248472
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:16 schreef BarryOSeven het volgende:
Zullen we maar meteen doorpakken mensen?

https://ttip-referendum.nl/

TEGEN!
Ik ga gelijk tekenen. Bedankt voor het delen.
pi_161248473
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:14 schreef speknek het volgende:

[..]

Rutte moet het zeker serieus nemen als een (soort van) gremium iets tegen hem zegt en zal daar gedegen antwoord op moet geven. Als iemand die niet in het bestuur van het land zit kan ik echter opmerken dat ik hem niet benijd want er valt niet echt iets serieus mee te doen. De Nederlandse regering is hier nauwelijks ontvankelijk en het verdrag zal waarschijnlijk niet of nauwelijks aangepast worden.
Dat is een van de zaken waar veel burgers moeite mee hebben, dat de EU ons door de strot wordt geduwd en dat we aan nationale soevereiniteit verliezen. Hoog tijd dat daar iets mee wordt gedaan. Juist als dat onmogelijk is, wordt het hoog tijd in verzet te komen.
pi_161248475
quote:

[..]

Dat lijkt me wel zeker, en is misschien ook wel een reden voor de apathische minzame houding van de politiek omdat zij toch al weten dat een NEE stem maar een marginale invloed heeft op het verdrag. Mocht dat zo zijn dan is dat best wel een kwalijke houding en verdiend Pechtold toch wel lof.
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 10:17:30 #193
8781 crew  Frutsel
pi_161248480
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:17 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Wellicht hebben ze nog een plek op de camping vrij inderdaad. Doen!
Die kan ik niet betalen ;)
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 10:17:52 #194
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_161248484
quote:
4s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:14 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dit gaat over een kwestie die al heel lang speelt en waar al heel lang een ongenoegen over bestaat dat tot nog toe grotendeels door politici wordt genegeerd en door de media wordt overstemd met een minderheidsmening.
Ik heb nog nooit mensen voor dit referendum horen zeggen, dat associatie verdrag waar de EU mee bezig is dat is toch kut...
pi_161248487
quote:
ja, daarom moeten we van die 30% af.

Nuja, we moeten sowieso van dit soort referenda af. Hou ze liever op gemeentelijk niveau en dan alleen bij onderwerpen als: willen we wel of geen kunstwerk op de rotonde... dan is het tenminste nog te overzien wat de gevolgen van een stem zijn.
pi_161248489
Plenaire zaal stroomt vol. (er is geen topic? :@ )
pi_161248496
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:11 schreef empa1010 het volgende:

[..]

Waarom geloof je het niet? Ik ken mensen die zich hier al tijden mee bezig hielden. En die ook echt nog wel getwijfeld hebben om 'voor' te stemmen, omdat ze bijv. eerst dachten dat de bevolking in Oekraïne er beter van zou worden. Dat is blijkbaar niet het geval, die zouden alleen nog meer uitgebuit gaan worden. Dus stemmen dergelijke mensen 'tegen'. Om slechts 1 voorbeeld te noemen.
Dat ene voorbeeld is wel een fikse aanname.
pi_161248497
quote:
14s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:11 schreef Happel het volgende:

[..]

Waarop baseer jij dat alle thuisblijvers voor stemmers zijn?
Pechtold en co.
pi_161248507
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:18 schreef empa1010 het volgende:
NWS / LIVE: Debat over aanslagen Brussel #4
  donderdag 7 april 2016 @ 10:18:42 #200
440653 BarryOSeven
pi_161248508
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:18 schreef empa1010 het volgende:
De afgang van Ard?

Livestream please!
pi_161248513
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:52 schreef Frutsel het volgende:

Dat zijn steden met een jonge, goed opgeleide en welvarende bevolking. Nogal logisch dat die wat positiever in het leven staan dan gemiddeld. Veel campagne is er nergens veel geflyerd.
pi_161248520
quote:
Op dezelfde manier kun je ook stellen dat alle tegenstemmers die dachten 'het heeft toch geen zin om te stemmen' volgende keer massaal opkomen.
  donderdag 7 april 2016 @ 10:19:09 #204
321876 Cherna
Fuck the System
pi_161248523
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:23 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

Helemaal niet. Als deze groep, waarvan het helemaal niet zeker is dat het allemaal VOOR stemmers waren, het niet boeit hoeven we ook geen rekening met ze te jhouden.

Ik ken voldoende mensen die tegen zouden zijn maar niet gingen stemmen omdat ze:
- Geen voldoende kennis hadden van de materie
- Geen zin hadden
- Niet eens zijn met het referendum als zodanig
- Andere reden,

Dus de stelling, 8 miljoen mensen die thuisbleven zijn voor-stemmers slaat echt helemaal nergens op :)
Ik ben als uitzondering eens een keer niet gaan stemmen. Was ik gaan stemmen had ik tegen gestemd. Maar dit referendum werd gezien als een stem voor Poetin of tegen Poetin. Althans dat was de tendens. En aan die kermis wilde ik niet mee doen. Als het puur om het handelsverdrag zou zijn gegaan dan was het iets anders. Maar dat was al een gelopen race. Met name de invoerechten, genetische producten etc dat was waar het mij dan om zou gaan.

Het TIPP is voor mij wel van belang.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  donderdag 7 april 2016 @ 10:19:38 #206
440653 BarryOSeven
pi_161248535
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:12 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Die observatie hebben meer mensen gemaakt :). Nu heb je de situatie dat voor-stemmers hun doel hadden bereikt als ze thuis waren gebleven. Dat kan nooit de bedoeling zijn.
Dus bij een volgend referendum zal die tactiek nog verder worden uitgeplozen en zo mogelijk toegepast naar gelang een JA of een NEE dreigt te verliezen.
pi_161248547
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:11 schreef empa1010 het volgende:

[..]

omdat ik die mensen nooit tegen ben gekomen, niet op dit toch best wel actieve topic, niet op tv, niet op mijn rugbyclub, niet op straat, niet in de kroeg, niet op werk...

kijk nu maar naar de reacties; het nee-kamp denkt massaal dat het hele verdrag niet doorgaat. in werkelijkheid gaan de meeste hoofdstukken wel gewoon door en hebben we alleen hoofdstuk 2 (mensenrechten) tegengehouden... nou chapeau hoor!
pi_161248559
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:17 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit mensen voor dit referendum horen zeggen, dat associatie verdrag waar de EU mee bezig is dat is toch kut...
Het gaat om politieke samenwerking met landen die hun zaakjes niet op orde hebben. Europa ontwikkelt zich in de breedte terwijl de basis gammel is. Daar krijg je veel ellende van, zoals landen als Griekenland die enerzijds blij zijn hulp te krijgen maar daartegen in verzet gaan komen als ze merken dat veranderingen top-down worden doorgevoerd en niet door de eigen bevolking worden gedragen.

Hier bestaat al heel lang verzet tegen. Dit associatieverdrag is een zoveelste manifestatie van dit idiote EU-beleid.
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 10:20:44 #210
8781 crew  Frutsel
pi_161248566
quote:
7s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:18 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat zijn steden met een jonge, goed opgeleide en welvarende bevolking. Nogal logisch dat die wat positiever in het leven staan dan gemiddeld. Veel campagne is er nergens veel geflyerd.
Ik had van Eindhoven meer verwacht dan.
pi_161248568
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:03 schreef empa1010 het volgende:

[..]

Dat is behoorlijk aan het verschuiven volgens mij.
Werkelijk? Zie daar nog niet veel aanwijzingen voor.
  donderdag 7 april 2016 @ 10:20:58 #212
321876 Cherna
Fuck the System
pi_161248573
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:20 schreef Nielsch het volgende:

[..]

omdat ik die mensen nooit tegen ben gekomen, niet op dit toch best wel actieve topic, niet op tv, niet op mijn rugbyclub, niet op straat, niet in de kroeg, niet op werk...

kijk nu maar naar de reacties; het nee-kamp denkt massaal dat het hele verdrag niet doorgaat. in werkelijkheid gaan de meeste hoofdstukken wel gewoon door en hebben we alleen hoofdstuk 2 (mensenrechten) tegengehouden... nou chapeau hoor!
Daarom ben ik ook niet gaan stemmen al had ik wel nee willen kiezen.
pi_161248575
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:13 schreef Onnoman het volgende:

misbruik vraagt om aanpassing van regelgeving.. ik zou zeggen 1 door het volk geörganiseerde referendum per 4 jaar.
dat slaat natuurlijk ook weer nergens op...
pi_161248579
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:20 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Brabant. Daar zijn PVV en SP traditioneel nogal aanwezig.

En het is meer een correlatie dan een 1 op 1 relatie.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 07-04-2016 10:21:47 ]
  donderdag 7 april 2016 @ 10:21:55 #215
242879 Onnoman
The On And Only
pi_161248590
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:21 schreef Nielsch het volgende:

[..]

dat slaat natuurlijk ook weer nergens op...
vind ik wel.. als mensen misbruik maken van de mogelijkheid op referanda.. zal er nooit meer referenda georganiseerd worden omdat mensen er genoeg van krijgen en dus niet meer de moeite nemen een handtekening te plaatsen

ik spreek namens mezelf dat ik blij ben met een referendum maar ik heb het nu ook wel een beetje gehad ermee
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  donderdag 7 april 2016 @ 10:23:03 #216
8369 speknek
Another day another slay
pi_161248611
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:17 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat is een van de zaken waar veel burgers moeite mee hebben, dat de EU ons door de strot wordt geduwd en dat we aan nationale soevereiniteit verliezen. Hoog tijd dat daar iets mee wordt gedaan. Juist als dat onmogelijk is, wordt het hoog tijd in verzet te komen.
Dan had er een referendum georganiseerd moeten worden met de vraag

"is het goed wanneer Nederland zich verenigd met een groep gelijkgezinde andere landen, te weten de EU, om in handelsverdragen de eisen te kunnen dicteren?"

[ja] [nee]

En kunnen we zien wat het Nederlandse volk daarvan vindt.
  donderdag 7 april 2016 @ 10:23:30 #217
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_161248618
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:21 schreef Onnoman het volgende:

[..]

vind ik wel.. als mensen misbruik maken van de mogelijkheid op referanda.. zal er nooit meer referenda georganiseerd worden omdat mensen er genoeg van krijgen en dus niet meer de moeite nemen een handtekening te plaatsen
TTIP lijkt me op zich een terecht onderwerp. Ik zou een aanpassing eerder zoeken richting een gekwalificeerde meerderheid, bijvoorbeeld.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_161248625
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:21 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Wel de slimste regio ter wereld ;)
pi_161248627
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:21 schreef Onnoman het volgende:

[..]

En het is misbruik omdat de benodigde handtekeningen zijn behaald en de benodigde kiesdrempel is gehaald? Of nee, het is natuurlijk misbruik omdat de uitkomst je niet aanstaat, of de intenties van waaruit mensen stemmen?

Heb je er enig benul van wat de intenties zijn van mensen die bij parlementaire verkiezingen stemmen? Mijn moeder stemt op de hoogstgeplaatste vrouw van de VVD en heeft geen idee waarom ze dat doet.
pi_161248632
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:23 schreef speknek het volgende:

[..]

"is het goed wanneer Nederland zich verenigd met een groep gelijkgezinde andere landen, te weten de EU, om in handelsverdragen de eisen te kunnen dicteren?"

[ja] [nee]

JA want zo staan we sterker.
NEE wij zijn graag de slaaf van de VS en china.

Overigens om grapreferenda te voorkomen zou je ook kunnen eisen dat behalve een handtekening ieder een symbolisch bedrag (zeg ¤1) moet overboeken.
Dan zal het rap afgelopen zijn.
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 10:24:30 #221
8781 crew  Frutsel
pi_161248640
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:21 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Eindhoven was in 2011 nog de slimste regio van de wereld

Ze zijn allemaal verhuisd -O-

Maar goed, ik heb zelf erg lang getwijfeld en in dit geval gekozen voor een lange termijn stem en we zullen zien wat het brengt.

Ik hou alleen niet van dat onmiddellijke hokjesplaatsen en denigrerende zuurgraadniveau dat soms uit beide kampen komt.
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 10:24:43 #222
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_161248645
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:20 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het gaat om politieke samenwerking met landen die hun zaakjes niet op orde hebben. Europa ontwikkelt zich in de breedte terwijl de basis gammel is. Daar krijg je veel ellende van, zoals landen als Griekenland die enerzijds blij zijn hulp te krijgen maar daartegen in verzet gaan komen als ze merken dat veranderingen top-down worden doorgevoerd en niet door de eigen bevolking worden gedragen.

Hier bestaat al heel lang verzet tegen. Het associatiegedrag is een zoveelste manifestatie van dit idiote EU-beleid.
Dan moeten we over dat beleid gaan stemmen en niet over een verdrag dat al door 27 lidstaten getekend is. Ik vind het ontzettende symbool politiek vanuit een groepje mensen dat schreeuwt dat alles kut is.

Ikzelf vind het een veel te complex onderwerp om zinnige zaken over te zeggen, daarvoor moet je veel beter opgeleid en ingelezen zijn, en daarom vind ik het raar om over dit soort complexe zaken je door 30% van de bevolking te laten adviseren. Ik heb het idee dat daar veel beter advies organen voor zijn.

Het lijkt me ook nogal ongevraagd advies trouwens... weet je wat jij zou moeten doen?
pi_161248646
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:13 schreef Onnoman het volgende:

[..]

ok.. nu gaan mensen er misbruik van maken :(
Je bedoelt gewoon verkiezingen? :')
pi_161248648
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:23 schreef speknek het volgende:

[..]

[ja] [nee]

Ik zou de d/t-fout er even uithalen en de formulering minder tendentieus maken.
pi_161248654
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:17 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Waarom is er 1,5 jaar geleden dan niet massaal op anti-Europese partijen gestemd bij de EP-verkiezingen? Wat je nu stelt is volgens mij niet iets van de afgelopen 1,5 jaar. Blijkbaar valt het allemaal wel mee en stemt een groot gedeelte nu gewoon nee om het nee stemmen.
  donderdag 7 april 2016 @ 10:26:45 #226
321876 Cherna
Fuck the System
pi_161248674
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:25 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Waarom is er 1,5 jaar geleden dan niet massaal op anti-Europese partijen gestemd bij de EP-verkiezingen? Wat je nu stelt is volgens mij niet iets van de afgelopen 1,5 jaar. Blijkbaar valt het allemaal wel mee en stemt een groot gedeelte nu gewoon nee om het nee stemmen.
Nou, de liberalen van de EU(Guy) zijn althans niet in de meerderheid. Dat zegt toch wel iets.
pi_161248680
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:24 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dan moeten we over dat beleid gaan stemmen en niet over een verdrag dat al door 27 lidstaten getekend is. Ik vind het ontzettende symbool politiek vanuit een groepje mensen dat schreeuwt dat alles kut is.
Het is symboolpolitiek omdat echte mogelijkheden er niet meer zijn.

En weet je wat het mooie is? Het is symboolpolitiek die misschien nog voor een verandering in politiek denken en beleid kan zorgen ook. Dan is het misschien toch niet zo symbolisch als voor-stemmers hopen.
pi_161248697
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:24 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Eindhoven was in 2011 nog de slimste regio van de wereld

Ze zijn allemaal verhuisd -O-

Maar goed, ik heb zelf erg lang getwijfeld en in dit geval gekozen voor een lange termijn stem en we zullen zien wat het brengt.

Ik hou alleen niet van dat onmiddellijke hokjesplaatsen en denigrerende zuurgraadniveau dat soms uit beide kampen komt.
Het is toch wel gewoon zo dat de gemeenten waar ja is gestemd een jongere, hoger opgeleide en welvarender bevolkingssamenstelling hebben dan gemiddeld. Dat is ook logisch als je naar hun reguliere politieke voorkeur kijkt.
  donderdag 7 april 2016 @ 10:28:21 #229
8369 speknek
Another day another slay
pi_161248702
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:20 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Eindhoven loopt ietsjes achter (doch niet zoveel als Maastricht en Enschede).

quote:
Helft van bevolking in Utrecht hoog opgeleid
Utrecht is de gemeente met de meeste hoogopgeleiden. In deze stad is de helft van de 15- tot 75-jarige inwoners hoog opgeleid. Van de vier grote steden (G4) behoort ook Amsterdam tot de top 10 gemeentes. Voor zowel Utrecht als Amsterdam geldt dat de aangrenzende gemeentes ook vaak een hoog percentage hoogopgeleiden kennen. In Rotterdam komt het aandeel hoogopgeleiden ongeveer overeen met het landelijk gemiddelde terwijl het in Den Haag daar net iets boven ligt.
http://www.compendiumvoor(...)volking.html?i=15-12
pi_161248712
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:26 schreef Cherna het volgende:

[..]

Nou, de liberalen van de EU(Guy) zijn althans niet in de meerderheid. Dat zegt toch wel iets.
ik heb het over Nederland.
pi_161248717
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:25 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Waarom stem ik niet anti-Europa bij de parlementaire verkiezingen? Omdat de andere standpunten me niet aanstaan. Geef me een zuivere anti-Europa-partij en de kans dat ik stem is groter.
pi_161248734
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:29 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Waarom stem ik niet anti-Europa bij de parlementaire verkiezingen? Omdat de andere standpunten me niet aanstaan. Geef me een zuivere anti-Europa-partij en de kans dat ik stem is groter.
Wat versta jij onder zuiver? De PVV niet zuiver genoeg?
pi_161248740
Bij de vorige Europese verkiezingen was de opkomst slechts 37%. Met de logica van de eurofielen nu zouden we dus moeten concluderen dat 63% tegen de EU is.
pi_161248749
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:28 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het is toch wel gewoon zo dat de gemeenten waar ja is gestemd een jongere, hoger opgeleide en welvarender bevolkingssamenstelling hebben dan gemiddeld. Dat is ook logisch als je naar hun reguliere politieke voorkeur kijkt.
Het zijn wellicht ook gemeentes met meer etnische diversiteit? Ik zou wel een poll willen zien waaruit blijkt hoe hoog- en laagopgeleiden hebben gestemd of van plan waren te stemmen. Heeft iemand die voorbij zien komen?
pi_161248761
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:20 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

68% van de Nederlanders heeft een evenzo dikke middelvinger opgestoken.
"kijk mij eens stoer doen met niet stemmen"
En hoeveel van die 68% gaat anders ook nooit stemmen?
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_161248764
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:30 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Wat versta jij onder zuiver? De PVV niet zuiver genoeg?
Klopt. Ik ben namelijk tegen de EU maar ben het op alle andere punten met de PVV fel oneens. Dat geldt ook voor de SP en de PvdD.
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 10:32:28 #237
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_161248766
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:27 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het is symboolpolitiek omdat echte mogelijkheden er niet meer zijn.

En weet je wat het mooie is? Het is symboolpolitiek die misschien nog voor een verandering in politiek denken en beleid kan zorgen ook. Dan is het misschien toch niet zo symbolisch als voor-stemmers hopen.
Even afgezien van voor of tegen het is toch absurd om over zo'n lastig verdrag een mening te vragen van het volk. Het is een beetje het equivalent alsof ik zou vragen aan nederland welke cellijn ik zou moeten gebruiken bij mijn experimenten Hela's of Hek's ... En dan gaan kijken welk kamp groter is de "helaas" stemmenrs of "heks" stemmers. En dat dat dan afhangt van een pro-heksen partij die beginnen over dat heksen van de natuur houden.

Het is gecharcheerd maar niet heel veel. Uiteindlijk kom je bij dit soort complexe zaken uit op plekken die niet meer gaan over hetgene waar over beslist moet worden maar over hele andere dingen gaat. Dat die andere dingen leven lijkt mij duidelijk maar dan moet je dat duidelijk maken en niet pretenderen dat we iets zinnigs te zeggen hebben over een complex handels verdrag.
pi_161248772
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:30 schreef fixatoman het volgende:
Bij de vorige Europese verkiezingen was de opkomst slechts 37%. Met de logica van de eurofielen nu zouden we dus moeten concluderen dat 63% tegen de EU is
+/- 90% van de stemgerechtigden was niet voor het associatieverdrag
  donderdag 7 april 2016 @ 10:32:59 #239
8369 speknek
Another day another slay
pi_161248780
quote:
Bij de vorige Europese verkiezingen was de opkomst slechts 37%. Met de logica van de eurofielen nu zouden we dus moeten concluderen dat 63% tegen de EU is.
Dat zou me niet heel erg verbazen, maar je kunt het ook lezen als geen gehoor rechtdoor. In welk geval de logica dicteert dat de meerderheid ook dan voor de EU is.
pi_161248815
quote:

[..]

Nationalisme is nog nooit het antwoord geweest. Nationalisme is altijd het probleem geweest.

Ik hoop dat jullie in de gaten hebben wat jullie aan het zaaien zijn.......
pi_161248821
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:32 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Even afgezien van voor of tegen het is toch absurd om over zo'n lastig verdrag een mening te vragen van het volk.
Je zou ook kunnen zeggen: het is absurd om zo'n vrijblijvend en slordig geformuleerd verdrag door een ambtenarenapparaat te laten goedkeuren zonder dat er werkelijk kritische reflectie plaatsvindt. De discussie leek pas op gang te komen (en nog maar mondjesmaat) naar aanleiding van het referendum. Dit riekt naar een parlement dat haar werk niet doet.
pi_161248828
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:32 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Even afgezien van voor of tegen het is toch absurd om over zo'n lastig verdrag een mening te vragen van het volk. Het is een beetje het equivalent alsof ik zou vragen aan nederland welke cellijn ik zou moeten gebruiken bij mijn experimenten Hela's of Hek's ... En dan gaan kijken welk kamp groter is de "helaas" stemmenrs of "heks" stemmers. En dat dat dan afhangt van een pro-heksen partij die beginnen over dat heksen van de natuur houden.

Het is gecharcheerd maar niet heel veel. Uiteindlijk kom je bij dit soort complexe zaken uit op plekken die niet meer gaan over hetgene waar over beslist moet worden maar over hele andere dingen gaat. Dat die andere dingen leven lijkt mij duidelijk maar dan moet je dat duidelijk maken en niet pretenderen dat we iets zinnigs te zeggen hebben over een complex handels verdrag.
Politiek is helaas geen exacte wetenschap..
pi_161248829
quote:
Dat is volgens mij een logica die je enkel vanuit het Nee-kamp ziet. Waar dat overigens ook alleen gebruikt wordt door figuren die het verschil tussen een raadgevend referendum en het kiezen van een volksvertegenwoordiging niet snappen...
pi_161248831
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:32 schreef speknek het volgende:

[..]

Dat zou me niet heel erg verbazen, maar je kunt het ook lezen als geen gehoor rechtdoor. In welk geval de logica dicteert dat de meerderheid ook dan voor de EU is.
Het valt dus op meerdere manieren te interpreteren. Ergo, het is nutteloos.
pi_161248844
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:32 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Klopt. Ik ben namelijk tegen de EU maar ben het op alle andere punten met de PVV fel oneens. Dat geldt ook voor de SP en de PvdD.
Hoe kun je in godsnaam tegen de EU zijn. Wat is dat voor een krankzinnige Hilly Billy gedachtegang......
pi_161248847
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:31 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het zijn wellicht ook gemeentes met meer etnische diversiteit? Ik zou wel een poll willen zien waaruit blijkt hoe hoog- en laagopgeleiden hebben gestemd of van plan waren te stemmen. Heeft iemand die voorbij zien komen?
Amsterdam is etnisch vrij divers maar voor Wageningen, Groningen of Utrecht gaat dat al minder op.
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 10:36:08 #247
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_161248855
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:34 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Je zou ook kunnen zeggen: het is absurd om zo'n vrijblijvend en slordig geformuleerd verdrag door een ambtenarenapparaat te laten goedkeuren zonder dat er werkelijk kritische reflectie plaatsvindt. De discussie leek pas op gang te komen (en nog maar mondjesmaat) naar aanleiding van het referendum. Dit riekt naar een parlement dat haar werk niet doet.
Dat is vind ik het aankaarten waard. En daarvoor stemmen wij bij de reguliere verkiezingen, stem op iemand waarvan jij het vertrouwen hebt dat hij/zij haar werk goed gaat doen!
pi_161248867
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:32 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]

+/- 90% van de stemgerechtigden was niet voor het associatieverdrag
En +/- 80 procent was niet tegen. Het zegt dus niet zoveel.
pi_161248876
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:35 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Goddank zou ik zeggen. We hebben die maakbare samenleving wel achter ons gelaten.
  donderdag 7 april 2016 @ 10:37:38 #250
262 Re
Kiss & Swallow
pi_161248889
ja als je niet stemt heb je geen stem... dat lijkt me niet te gebruiken als stem voor de ander
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_161248892
quote:
10s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:35 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat is volgens mij een logica die je enkel vanuit het Nee-kamp ziet. Waar dat overigens ook alleen gebruikt wordt door figuren die het verschil tussen een raadgevend referendum en het kiezen van een volksvertegenwoordiging niet snappen...
quote:
10s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:35 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Mensen die niet stemmen willen geen raad geven? Mensen die niet stemmen maakt het niet uit wie hun volksvertegenwoordiger is? Mensen die niet stemmen waren ziek? Waren hun stempas vergeten? Zijn tegen de EU? Zijn tegen geenstijl? Zijn voor het verdrag? Vragen, vragen.
  donderdag 7 april 2016 @ 10:37:55 #252
8369 speknek
Another day another slay
pi_161248897
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:35 schreef fixatoman het volgende:

[..]

Het valt dus op meerdere manieren te interpreteren. Ergo, het is nutteloos.
Ja ik zou dan ook voorstander van simpele (meer morele) vragen bij een referendum zijn en een middenoptie ja - nee - interesseert met geen zak - ik ben tegen dit referendum.
pi_161248924
quote:
3s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:37 schreef Re het volgende:
ja als je niet stemt heb je geen stem... dat lijkt me niet te gebruiken als stem voor de ander
Het is in ieder geval geen voor/tegen stem
  donderdag 7 april 2016 @ 10:39:21 #254
399518 Shadowkid053
I'm tiny Rick!
pi_161248927
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:37 schreef speknek het volgende:

[..]

Ja ik zou dan ook voorstander van simpele (meer morele) vragen bij een referendum zijn en een middenoptie ja - nee - interesseert met geen zak - ik ben tegen dit referendum.
En wat voelt u hier nou bij :')
  donderdag 7 april 2016 @ 10:39:39 #255
321876 Cherna
Fuck the System
pi_161248937
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:35 schreef CANARIS het volgende:

[..]

Hoe kun je in godsnaam tegen de EU zijn. Wat is dat voor een krankzinnige Hilly Billy gedachtegang......
Het gaat om de invulling. Nu ben ik niet tegen een EU. maar met die hap in Brussel en die papieren tijger mentaliteit heb ik niets. Hoe zij dat invullen en de problemen die er zijn trachten op te lossen maken het er niet beter op.
  donderdag 7 april 2016 @ 10:39:44 #256
399518 Shadowkid053
I'm tiny Rick!
pi_161248939
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:39 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]

Het is in ieder geval geen voor/tegen stem
Ik heb liever een ongeldige of een blanco stem, dan helemaal geen stem.
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 10:39:47 #257
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_161248941
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:35 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

;) kamp helaas zie ik :D

Maar dat is waar toch zijn er zinniger dingen over te zeggen dan dat een gemiddelde stemmer zoals ikzelf kan bedenken. Ik heb een stem gegeven maar ik heb geen woord van dat verdrag gelezen, en al zou ik het hele dossier hebben doorgeworsteld dan had ik het waarschijnlijk nog niet begrepen. Wat dus opgeleverd heeft dat ik advies heb gegeven aan de regering over een verdrag waar ik niets van snap terwijl ik denk dat er mensen zijn die daar over gaan die op een veel beter onderbouwde manier zelf wel een beslissing over kunnen nemen.
pi_161248956
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:37 schreef fixatoman het volgende:

[..]

[..]

Mensen die niet stemmen willen geen raad geven? Mensen die niet stemmen maakt het niet uit wie hun volksvertegenwoordiger is? Mensen die niet stemmen waren ziek? Waren hun stempas vergeten? Zijn tegen de EU? Zijn tegen geenstijl? Zijn voor het verdrag? Vragen, vragen.
Leuke vragen voor je :)
pi_161248968
quote:

[..]

Waarom reageer je zo overdreven als een dramaqueen? Je kunt ook tegen het verdrag zijn, zonder dat je tegen de EU bent.

In Denemarken wonen toch ook niet allemaal gestoorde Hilly Billy's omdat ze nog met Kronen betalen?
٩๏̯͡๏)۶
  donderdag 7 april 2016 @ 10:41:40 #260
8369 speknek
Another day another slay
pi_161248976
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik zou de d/t-fout er even uithalen en de formulering minder tendentieus maken.
Ik verraad mijn kleur :').

http://nos.nl/artikel/209(...)evat-taalfouten.html
pi_161248986
quote:

[..]

Je kunt tegen de EU zijn als je voor decentralisatie en soevereiniteit in eigen kring bent. Dat kan vanuit verschillen motieven. Zo is het onderdeel van de religieuze maar ook de anarchistische traditie. Het kan ook op verschillende niveaus. Sommigen vinden nationale soevereiniteit belangrijk. Anderen zien een systeem voor zich waarin gemeentes meer macht hebben. Als je nog verder gaat, kun je vinden dat die soevereiniteit bij individuen moet liggen. Zulke ideeën kun je vinden bij hillbillydenkers als Robert Nozick.
pi_161248996
quote:

[..]

Vrij makkelijk. Ik vind jou kortzichtigheid eerder een "hilly billy" gedachtegang.

Overigens, voor mij is dat tegen de huidige EU in de huidige opzet. Een modernere opzet zou ik geen enkel probleem mee hebben, indien belangrijke posities ook bezet worden door mensen met verstand van zaken.
pi_161249001
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:36 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dat is vind ik het aankaarten waard. En daarvoor stemmen wij bij de reguliere verkiezingen, stem op iemand waarvan jij het vertrouwen hebt dat hij/zij haar werk goed gaat doen!
Die werd doodgeschoten.
pi_161249004
quote:
En de anti-EU'ers zouden moeten concluderen dat het een overgrote meerderheid blijkbaar een drol kan schelen dat we bij de EU zitten.
  donderdag 7 april 2016 @ 10:42:47 #265
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_161249005
quote:

[..]

Je zou eens moeten weten hoeveel zeer hoogopgeleiden ervan overtuigd zijn dat het huidige bestuurlijke gedrocht dat EU heet tot suboptimale besluiten leidt. (empirisch testen: welk land is het best bestuurde land ter wereld? Op alle lijstjes komt er één land in de top terug, en dat is een land met directe democratie).
pi_161249017
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:42 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Vrij makkelijk. Ik vind jou kortzichtigheid eerder een "hilly billy" gedachtegang.

Overigens, voor mij is dat tegen de huidige EU in de huidige opzet. Een modernere opzet zou ik geen enkel probleem mee hebben, indien belangrijke posities ook bezet worden door mensen met verstand van zaken.
Dat zal vragen om extra soevereiniteitsoverdracht, vind je dat dan ook goed?
pi_161249019
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:31 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

En hoeveel van die 68% gaat anders ook nooit stemmen?
sowieso gaat volgens mij 30% van de kiesgerechtigden nooit stemmen.
pi_161249021
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:42 schreef tfors het volgende:

[..]

Je zou eens moeten weten hoeveel zeer hoogopgeleiden ervan overtuigd zijn dat het huidige bestuurlijke gedrocht dat EU heet tot suboptimale besluiten leidt.
Sssst. Niet zeggen, dan stort zijn wereldbeeld ineen.
pi_161249029
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:43 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Daar ben ik in eerste instantie niet echt van overtuigd, maar: ja hoor, onder de juiste voorwaarden.
pi_161249041
quote:

[..]

Je zou eens moeten weten hoeveel zeer hoogopgeleiden ervan overtuigd zijn dat het huidige bestuurlijke gedrocht dat EU heet tot suboptimale besluiten leidt.
Dat politiek per definitie tot suboptimale besluiten leidt, dat is volgens mij voor iedereen helder.
Maar die hetze tegen de EU is onder hoger opgeleiden natuurlijk stukken zeldzamer dan bij andere groepen.
pi_161249049
quote:
De verklaring van de zuivelboerenvakbond tegen het associatieverdrag zat ook vol taalfouten.
pi_161249056
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:44 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Daar ben ik in eerste instantie niet echt van overtuigd, maar: ja hoor, onder de juiste voorwaarden.
Die mensen met verstand van zaken zouden ook een zeker mandaat moeten krijgen. Nu hebben Europese instanties amper een eigen mandaat. Dat vraagt dus om een dergelijke overdracht. Maar goed dat je dat steunt, maakt het wel realistischer.
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 10:46:07 #273
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_161249060
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:44 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat politiek per definitie tot suboptimale besluiten leidt, dat is volgens mij voor iedereen helder.
Maar die hetze tegen de EU is onder hoger opgeleiden natuurlijk stukken zeldzamer dan bij andere groepen.
Totdat ze beurzen moeten aanvragen :D
  donderdag 7 april 2016 @ 10:46:08 #274
369021 tfors
pi_161249061
quote:

[..]

Dat is niet zo, wel eens van het principe van wisdom of the crowd gehoord? (ik zeg dit met reserve, maar het idee is juist in grote lijnen)
  donderdag 7 april 2016 @ 10:46:50 #275
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_161249075
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:39 schreef Shadowkid053 het volgende:

[..]

Ik heb liever een ongeldige of een blanco stem, dan helemaal geen stem.
Dat. Met een groot percentage blanco kan je een statement maken. Een hoog percentage blanco zorgt ook voor vragen, maar thuisblijven en achteraf huilen is veel makkelijker.
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
pi_161249082
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:37 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Goddank zou ik zeggen. We hebben die maakbare samenleving wel achter ons gelaten.
Dat haalt het idee dat we het maar aan specialisten over moeten laten wat onderuit. De onderbuik is namelijk wel relevant; vertrouw ik die specialist of niet?

En als ik naar het huidige aanbod bij de verkiezingen kijk is het aanbod van gematigde, eurokritische maar in de basis positieve politici vrijwel nihil. En dat is een groot probleem want een aanzienlijk deel van de stemgerechtigden kan z'n stem eigenlijk niet goed kwijt.

Of bijna blind pro-eu. Of kritisch, vaak op een negatieve manier (PVV) of anders voorzien van scherpe randjes op andere vlakken (PvdD en kleine christelijke partijen).
  donderdag 7 april 2016 @ 10:47:36 #277
168739 Red_85
'echt wel'
pi_161249090
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:18 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Noord Korea zou een goed land zijn voor die gasten. Ze snappen het totaal niet.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_161249101
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:46 schreef tfors het volgende:

[..]

Dat is niet zo, wel eens van het principe van wisdom of the crowd gehoord? (ik zeg dit met reserve, maar het idee is juist in grote lijnen)
Wat is niet zo?
Ik snap het idee van wisdom of the crowd maar met mijn stelling heeft dat weinig te maken. Die gaat immers onder het onderscheid binnen het totale publiek.
pi_161249112
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:46 schreef PirE het volgende:

[..]

Dat. Met een groot percentage blanco kan je een statement maken. Een hoog percentage blanco zorgt ook voor vragen, maar thuisblijven en achteraf huilen is veel makkelijker.
Dan moet het percentage blanco wel zeer hoog zijn. Maar dan nog doet men er over het algemeen amper iets mee.
pi_161249119
quote:

[..]

Je zou eens moeten weten hoeveel zeer hoogopgeleiden ervan overtuigd zijn dat het huidige bestuurlijke gedrocht dat EU heet tot suboptimale besluiten leidt. (empirisch testen: welk land is het best bestuurde land ter wereld? Op alle lijstjes komt er één land in de top terug, en dat is een land met directe democratie).
Dit is overigens een behoorlijk kentering met 10/15 jaar geleden. Toen was euroscepsis in welke vorm dan ook not done onder hoogopgeleiden. Een heel opvallend verschil vind ik.
pi_161249121
quote:

[..]

Het anti-EU-sentiment is er inderdaad kleiner, maar ook in hoogopgeleide kringen is men kritisch ten aanzien van het (neoliberale) beleid van de EU en bestaat er een idee dat het anders moet.
pi_161249127
quote:

[..]

Die 1,7% ongeldige en blanco stemmen waren ook belangrijk voor de opkomst, met een blanco stem steunde je het Nee kamp. Je kon dus niet onpartijdig een stem uitbrengen.
pi_161249135
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:24 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Nu draai je de zaken om. Hoe kun je nou een verdrag tekenen dat het draagvlak mist om een referendum te overleven?

quote:
Ikzelf vind het een veel te complex onderwerp om zinnige zaken over te zeggen, daarvoor moet je veel beter opgeleid en ingelezen zijn, en daarom vind ik het raar om over dit soort complexe zaken je door 30% van de bevolking te laten adviseren. Ik heb het idee dat daar veel beter advies organen voor zijn.

Het lijkt me ook nogal ongevraagd advies trouwens... weet je wat jij zou moeten doen?
De EU breidt alsmaar zijn macht uit over de burgers van de lidstaten, en de EU breidt alsmaar zijn machtsgebied en invloedsseer uit. Daar is geen democratische controle op en en daar is geen draagvlak voor onder de bevolkingen. Daar ligt het probleem, niet bij dit referendum, dat is een speldeprik of een stuiptrekking van de democratie.

In wezen is de EU het antwoord van het grootkapitaal op de democratie van de 20e eeuw, met al zijn rechten en vruchten voor zij die arbeid leveren zoals de 40-urige werkweek, minimumloon, vakantiedagen, pensione en gezondheidszorg. Via de EU hebben we de race to the bottom waarin er moet worden geconcurreerd met de slechtste arbeidsvoorwaarden. De EU moet zich daartoe telkens uitbreiden met het volgende lage lonenland. De democratie begint echter terug te vechten, die is daarbij terecht niet selectief in zijn strijdmiddelen, het is namelijk 5 voor 12. De voorstanders hebben echter niet te klagen, na de referendumfarce van 2005 mogen ze blij zijn dat er geen bloed vergoten is.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 7 april 2016 @ 10:50:08 #284
369021 tfors
pi_161249141
Het argument dat waarschijnlijk de meeste mensen wel zal overtuigen is denk je eens in hoe de wereld er anders uitgezien zal hebben als de USA op federaal niveau niet top down georganiseerd was zoals de EU-fielen willen: Vietnam, Irak, was al lang weggestemd voordat het in actie was gekomen, niemand ziet graag zijn zoon/dochter/broer/zus/hard verdiende belastingcenten verliezen aan een totale oorlog met vage reden.
  donderdag 7 april 2016 @ 10:50:22 #285
321876 Cherna
Fuck the System
pi_161249143
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:43 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het klinkt gek maar wil een EU functioneren zou dat wel moeten gebeuren. Wat je nu ziet is dat alle landen elkander tegenwerken. Neem die tolheffing(Belgie) nu als voorbeeld. Zou dat de handel bevorderen. Neem verplichte EU aanbestedingen. Enfin juist die diversiteit maken het er niet makkelijker op. Aan de andere kant wil je als land natuurlijk niet je soevereiniteit op geven. Daarom is het nog een behoorlijke klus om van de EU een sterk geheel te maken.
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 10:50:46 #286
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_161249152
quote:
15s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:42 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Die werd doodgeschoten.
Begin zelf een partij

Het gebrek aan een politici die we missen is vooral een gebrek van de mensen die deze standpunten hebben om de politiek in te gaan.
pi_161249154
quote:

[..]

Een blanco stem maakt voor mij het verkeerde statement. Een blanco stem zal namelijk al snel worden uitgelegd als: "eens met het referendum als middel, geen mening over de vraag..."

Ik ben het oneens met het referendum als middel, nog even afgezien van mijn standpunt over de vraag die er voor lag. Derhalve is een blanco stem voor mij niet het middel.
pi_161249168
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:49 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Die 1,7% ongeldige en blanco stemmen waren ook belangrijk voor de opkomst, met een blanco stem steunde je het Nee kamp. Je kon dus niet onpartijdig een stem uitbrengen.
En met name in dit referendum zeg je met een blanco stem eigenlijk dat je meestemt met de meerderheid.
pi_161249172
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:49 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het anti-EU-sentiment is er inderdaad kleiner, maar ook in hoogopgeleide kringen is men kritisch ten aanzien van het (neoliberale) beleid van de EU en bestaat er een idee dat het anders moet.
Dat de EU anders en beter moet is iedereen het wel over eens. Ook bijvoorbeeld een pro-Europese partij als D66. Alleen mag je van hoger opgeleiden verwachten dat ze ook nadenken over hoe het dan beter kan en moet. Dus iets verder kijken dan alleen maar tegen zijn.

Dat stoort me hier ook wel aan het nee-kamp, niemand die echt een visie heeft op hoe het nu verder met moet het associatieverdrag en wat de gevolgen daarvan voor Nederland zullen zijn.
  donderdag 7 april 2016 @ 10:52:36 #290
369021 tfors
pi_161249190
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:48 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Wat is niet zo?
Ik snap het idee van wisdom of the crowd maar met mijn stelling heeft dat weinig te maken. Die gaat immers onder het onderscheid binnen het totale publiek.
Suboptimale beslissingen is niet zo per definitie. wisdom of the crowd mbt referenda bijvoorbeeld, directe democratie.
  donderdag 7 april 2016 @ 10:52:54 #291
8369 speknek
Another day another slay
pi_161249197
quote:

[..]

Nou als hier geen correlatie met tenminste r = 0.3 uitkomt, eet ik mijn hoed op.

pi_161249199
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:49 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nu draai je de zaken om. Hoe kun je nou een verdrag tekenen dat het draagvlak mist om een referendum te overleven?
Nee, nu draai jij het om. Het verdrag had een ruim draagvlak binnen de Staten Generaal die gewoon het mandaat hadden om dit te tekenen.

Dat er daarna een circus op gang komt doet aan het draagvlak onder degenen die er over moeten beslissen niets af.
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 10:53:07 #293
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_161249200
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:47 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

En als ik naar het huidige aanbod bij de verkiezingen kijk is het aanbod van gematigde, eurokritische maar in de basis positieve politici vrijwel nihil. En dat is een groot probleem want een aanzienlijk deel van de stemgerechtigden kan z'n stem eigenlijk niet goed kwijt.

quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:50 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Begin zelf een partij

Het gebrek aan een politici die we missen is vooral een gebrek van de mensen die deze standpunten hebben om de politiek in te gaan.
pi_161249215
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:51 schreef Montagui het volgende:

[..]

En met name in dit referendum zeg je met een blanco stem eigenlijk dat je meestemt met de meerderheid.
Waarbij ook vrij duidelijk was dat de meerderheid nee ging stemmen en dat de opkomst erg laag zou zijn omdat veel ja stemmers niet zouden gaan en je steunt dus het hele referendum .
pi_161249224
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:50 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Begin zelf een partij
Been there, done that. Heb je enig idee hoe moeilijk dat is, een partij oprichten die een kans maakt om in het parlement te komen? Dat kost veel geld dat je kwijt bent als je niet genoeg stemmen hebt.

Hoe verschrikkelijk ik GeenStijl en Jan Roos ook vind - ik vind het ontzettend knap dat ze dit allemaal hebben weten te bewerkstelligen. Laten we niet doen alsof het geregeld krijgen van een referendum en het halen van de kiesdrempel nu dus zo makkelijk is. Dat is namelijk niet zo.
pi_161249226
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:52 schreef tfors het volgende:

[..]

Suboptimale beslissingen is niet zo per definitie. wisdom of the crowd mbt referenda bijvoorbeeld, directe democratie.
Dit levert een suboptimale beslissing op. Zoveel is nu wel duidelijk. Dus hier gaat je verhaal al niet op.
  donderdag 7 april 2016 @ 10:55:27 #297
369021 tfors
pi_161249249
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:54 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dit levert een suboptimale beslissing op. Zoveel is nu wel duidelijk. Dus hier gaat je verhaal al niet op.
Zeg jij. maar in ieder geval een stuk minder suboptimaal dan een topdown politiek (die beslisstingen zoals irak en vietnam, de euro etc. maakt)
pi_161249261
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:55 schreef tfors het volgende:

[..]

Zeg jij. maar in ieder geval een stuk minder suboptimaal dan een topdown politiek.
Dat is maar de vraag. Vermoedelijk kost ons dit als samenleving aanzienlijk meer.
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 10:56:10 #299
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_161249264
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:54 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Been there, done that. Heb je enig idee hoe moeilijk dat is, een partij oprichten die een kans maakt om in het parlement te komen? Dat kost veel geld dat je kwijt bent als je niet genoeg stemmen hebt.

Tja ik begrijp dat dat moeilijk is maar niet onmogelijk. Hier wordt al aangegeven dat er een draagvlak voor is onder niet stemmers. Dan is het een kwestie van die mobiliseren en enthousiasmeren.
pi_161249265
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:51 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat de EU anders en beter moet is iedereen het wel over eens. Ook bijvoorbeeld een pro-Europese partij als D66. Alleen mag je van hoger opgeleiden verwachten dat ze ook nadenken over hoe het dan beter kan en moet. Dus iets verder kijken dan alleen maar tegen zijn.
Geen associatieverdrag met Oekraïne aangaan maar in plaats daarvan investeren in het soepeler laten verlopen van bestaande samenwerkingen bijvoorbeeld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')