abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_161248308
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:02 schreef Bosbeetle het volgende:
Wat ik voornamelijk jammer vind is dat het referendum denken impliceert dat wat de meerderheid vind daadwerkelijk slim en of handig is voor het land. Ik denk dat dat meestal niet waar is. Bestuurders zijn mensen die ook onpopulaire maatregelen durven nemen die om allerlei redenen nu of later misschien toch wel handig zijn.

Ik weet niet meer welke filosoof het gezegd heeft maar ik kan me er wel in vinden dat hij liever niet luistert naar de meerderheid om de kans groter is dat die niet gelijk heeft.
Ik laat even in het midden of je gelijk hebt of niet, maar het is een vaststaand feit dat de mening van die meerderheid toch echt een relevant iets is in een democratie. Je kunt er van mening over verschillen of dat via een referendum zou moeten.. maar als bestuurders de mening van die meerderheid aan de kant schuiven omdat ze het zelf beter menen te weten kun je dat niet bepaald democratisch noemen. En dat is nu eenmaal wel wat we afgesproken hebben.
  donderdag 7 april 2016 @ 10:05:51 #152
440653 BarryOSeven
Fiat justitia ruat caelum
pi_161248309
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:04 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik vraag me af wat de uitslag zou zijn voor het referendum op "willen jullie morgen ¤1000 of over 10 jaar ¤2000 euro" Ik denk dat er dan een massaal ¤1000 kamp zal zijn.
Dat zou ook verstandig zijn want over 10 jaar bestaat er geen euro meer! :D
pi_161248313
quote:
Ik vraag me af wat de uitslag zou zijn voor het referendum op "willen jullie morgen ¤1000 of over 10 jaar ¤2000 euro" Ik denk dat er dan een massaal ¤1000 kamp zal zijn.
Morgen natuurlijk omdat Rutte zijn beloftes toch niet nakomt.
pi_161248314
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:01 schreef empa1010 het volgende:

[..]

Nou nou nou... :{ wat een vooroordelen. Ken juist erg veel mensen die tegen gestemd hebben, die zich wel degelijk goed ingelezen hadden in de materie. Dus jouw vlieger gaat lang niet altijd op.
daar geloof ik geen drol van... waarschijnlijk wist bijvoorbeeld bijna geen enkele Nederlander op welke hoofdstukken van het akkoord het referendum eigenlijk invloed had...
pi_161248322
quote:
7s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:06 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:05 schreef BarryOSeven het volgende:

Typische reacties.
  donderdag 7 april 2016 @ 10:06:51 #156
440653 BarryOSeven
pi_161248326
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:06 schreef Nielsch het volgende:

[..]

daar geloof ik geen drol van... waarschijnlijk wist bijvoorbeeld bijna geen enkele Nederlander op welke hoofdstukken van het akkoord het referendum eigenlijk invloed had...
Precies en daar moet je eens wat aan doen. Dat overtuigd van je eigen gelijk ondanks argumenten tegen. Het zou een begin zijn.
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 10:07:23 #157
8781 crew  Frutsel
pi_161248336
quote:
6s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:58 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Hij stelt gewoon een objectief feit vast. Jij vroeg ernaar.
ik lees anders altijd dat de grote steden de afvoerputjes van nederland vormen met het meeste paupervolk.

Anyway...

quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:57 schreef speknek het volgende:

[..]

Is gewoon een feit.
Qua rijkheid...

1. Roozendaal --> Zwaar voor
2. Alphen Chaam --> Zwaar tegen
3. Laren --> Tegen
4. Bloemendaal --> Zwaar tegen
5. Haaren --> tegen
6. Edam-Volendam --> Zwaar tegen (bijna 80%!)
7. Oirschot --> zwaar tegen
8. Sint Antonis --> tegen
9. Eersel --> tegen
10. Hilvarenbeek --> tegen

Alleen Roozendaal was voor.
pi_161248340
quote:

[..]

Dat heeft de politiek ook alles aangedaan met het doodzwijgen.
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 10:07:59 #159
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_161248345
quote:

[..]

Belangrijk is de afweging of alles moet draaien om de beste economische keuze of dat saamhorigheid en samen besluiten ook nog van belang is.

Van technocratie zijn we wel rijker geworden maar niet gelukkiger.
Volgensmij is democratie het kiezen van capabele mensen die er een dagtaak van maken om goed over zaken na te denken en dan die de keuzes laten maken. En niet alle keuzes af laten hangen van wat de meerderheid van de inwoners van een land wil.

Ik denk ook dat lage opkomst hier ook een teken is namelijk vele mensen hebben liever dat mensen die er echt kijk op hebben hier over beslissen in plaats van mensen die niet persee duidelijk zicht hebben op welke zaken er spelen. Ik ga mijn vlees ook niet laten keuren door een bakker.

En van mij hoeft niet alles op economische reden besloten worden maar daarvoor moet je dus de juiste mensen uit de juiste partijen laten beslissen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  donderdag 7 april 2016 @ 10:08:00 #160
440653 BarryOSeven
pi_161248346
quote:
14s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:06 schreef Kosmoproleet het volgende:

[..]

[..]

Typische reacties.
Denken dat je cliche puzzeltje niet gesnapt wordt :') Elke debiel weet wat je moet kiezen, je kunt er gewoon weer niet tegen dat hij gecounterd wordt.
  donderdag 7 april 2016 @ 10:09:16 #161
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_161248364
quote:
2s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:07 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Volgensmij is democratie het kiezen van capabele mensen die er een dagtaak van maken om goed over zaken na te denken en dan die de keuzes laten maken. En niet alle keuzes af laten hangen van wat de meerderheid van de inwoners van een land wil.
Laat staan de meerderheid van stemmers.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_161248366
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:07 schreef Frutsel het volgende:

[..]

ik lees anders altijd dat de grote steden de afvoerputjes van nederland vormen met het meeste paupervolk.

Anyway...

[..]

Qua rijkheid...

1. Roozendaal --> Zwaar voor
2. Alphen Chaam --> Zwaar tegen

3. Laren --> Tegen
4. Bloemendaal --> Zwaar tegen
5. Haaren --> tegen
6. Edam-Volendam --> Zwaar tegen (bijna 80%!)
7. Oirschot --> zwaar tegen
8. Sint Antonis --> tegen
9. Eersel --> tegen
10. Hilvarenbeek --> tegen

Alleen Roozendaal was voor.
Rijk?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_161248372
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:08 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Denken dat je cliche puzzeltje niet gesnapt wordt :') Elke debiel weet wat je moet kiezen, je kunt er gewoon weer niet tegen dat hij gecounterd wordt.
Mijn puzzel?
pi_161248374
En Waalre en Wassenaar?
pi_161248376
quote:
Wat een flauwekul. In de Oostblok en UK leven ook enorme anti-EU sentimenten en daar wordt stevig gevolg aan gegeven. De streng-conservatieve Poolse regering gaat haar eigen weg ondanks kritiek van Brussel en de UK heeft belangrijke clausules met Brussel gesloten ten faveure van haar eigen positie. Brussel heeft daar met zwaar tegenzin aan toe gegeven. Kort geleden nog tot een compromis gekomen dat niet-Britten voor een aantal jaar worden uitgesloten van sociale zekerheid als ze in de UK komen wonen. Vergeet het bindende referendum niet dat over niet al te lange tijd wordt gehouden. In Frankrijk zetten ze de boel stevig op stelten als iets ze niet zint. Parijs doet het in haar broek als boeren / werklui in actie komen en veel belangrijke wetsvoorstellen zijn daardoor niet doorgegaan. Zwitserland schrijft voor belangrijke besluiten bindende referendums uit en daar wordt altijd gevolg aan gegeven. In wezen stelt de EU niks voor omdat al veel landen hun eigen gang gaan. We kunnen beter naar de NEURO: Noord Europese Unie met landen van gelijke welvaart en cultuur. Dan ontstaan gelijk minder spanningen en is het makkelijker compromissen maken. En vergeet overigens het welvarende Noorwegen, IJsland en Zwitserland niet die met geen enkel haartje over na denken om lid te worden van dit gedrocht. UK voegen we daar zeker aan toe over niet al te lange tijd. Op naar de EU van vooral arme naties.

[ Bericht 1% gewijzigd door Peter_Rasmussen op 07-04-2016 10:19:09 ]
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 10:10:28 #166
8781 crew  Frutsel
pi_161248381
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:58 schreef Kosmoproleet het volgende:

[..]

Maar het klopt wel dat daar meer vermogende en hoogopgeleide mensen zitten.

Ik vind het trouwens geen mooie verdeling 'elite' tegen 'de rest'.

Maar goed, laten we niet vergeten dat op heel veel plekken ook 30-40% voor heeft gestemd en dat zijn geen elitairen.

En 68% boeide het niet genoeg.
De andere vier grote steden die in noemde toch ook wel? Ik vroeg me eerder af of daar een link kon worden gelegd met studenten of bijv met voorstanders-campagnes.

Voorheen las je dat nee-stemmers landverraders waren en NSB'ers, dat zie ik nee-stemmers nu ook roepen. Snap daar echt geen kut van om elkaar direct op zon toon aan te vallen in zon hoek te zetten net als nu met rijke elite of intelligentie. Tis misschien niet zo bedoeld maar de rest is dus gewoon dom, dat is eigenlijk wat je dan zegt.

Als je nee stemt ben je dom, als je niet stemt ben je dom en als je ja stemt ben je ook dom.
Wat een dom land zijn we
pi_161248386
Ik vond de observatie van Freako (5 delen en 3 minuten geleden..) wel interessant:

"Het referendum van gisteren geeft nu een geldig resultaat, maar bij hetzelfde aantal tegenstemmers en minder voorstemmers was het ongeldig geweest. Dat is gek."

Dat is ook wel behoorlijk gek als je erover nadenkt. Dat is een foutje in het ontwerp lijkt me.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  donderdag 7 april 2016 @ 10:10:53 #168
242879 Onnoman
The On And Only
pi_161248387
quote:
wat een vreselijk kansloze opmerking :')
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 10:11:24 #169
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_161248391
quote:

[..]

Dat zou ook verstandig zijn want over 10 jaar bestaat er geen euro meer! :D
quote:
7s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:06 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:

[..]

Kijk en zo verliest een heel land ¤1000 euro omdat de massa dat graag wil :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_161248398
Als alle voorstemmers thuis waren gebleven was het ongeldig geweest. Dit zal dan ook de tactiek zijn de volgende keer.
pi_161248399
quote:

[..]

Waarom geloof je het niet? Ik ken mensen die zich hier al tijden mee bezig hielden. En die ook echt nog wel getwijfeld hebben om 'voor' te stemmen, omdat ze bijv. eerst dachten dat de bevolking in Oekraïne er beter van zou worden. Dat is blijkbaar niet het geval, die zouden alleen nog meer uitgebuit gaan worden. Dus stemmen dergelijke mensen 'tegen'. Om slechts 1 voorbeeld te noemen.
pi_161248401
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 09:52 schreef speknek het volgende:

[..]

Oh het is zeker legitiem. Onhandig, blamerend, onzinnig, maar legitiem.

Ik weet ook niet waarom een representatieve democratie voorstaan, of dan toch geen referendum willen over een 200 pagina tellend wettelijk document willen hebben, over gestemd door mensen die vrij duidelijk geen enkele blijk van verstand van de relevante gremia te hebben, per se als ondemocratisch gezien moet worden.

Of zoals een Facebook vriend treffend opmerkte:

[..]

Ik snap niet waarom je dat ongenoegen niet serieus neemt. Als je politicus was, zou ik dat wel van je verwachten. Lekker makkelijk om het te diskwalificeren als 'een puber die zich afreageert'.

Overigens zouden ouders pubers die zich afreageren ook serieus moeten nemen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator donderdag 7 april 2016 @ 10:12:05 #173
8781 crew  Frutsel
  donderdag 7 april 2016 @ 10:12:39 #174
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_161248407
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 10:10 schreef Bart2002 het volgende:
Ik vond de observatie van Freako (5 delen en 3 minuten geleden..) wel interessant:

"Het referendum van gisteren geeft nu een geldig resultaat, maar bij hetzelfde aantal tegenstemmers en minder voorstemmers was het ongeldig geweest. Dat is gek."

Dat is ook wel behoorlijk gek als je erover nadenkt. Dat is een foutje in het ontwerp lijkt me.
Die observatie hebben meer mensen gemaakt :). Nu heb je de situatie dat voor-stemmers hun doel hadden bereikt als ze thuis waren gebleven. Dat kan nooit de bedoeling zijn.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  donderdag 7 april 2016 @ 10:13:17 #175
242879 Onnoman
The On And Only
pi_161248413
quote:
ok.. nu gaan mensen er misbruik van maken :(
misbruik vraagt om aanpassing van regelgeving.. ik zou zeggen 1 door het volk geörganiseerde referendum per 4 jaar.
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')