Het is nu dan ook geen 2014 en volgend jaar is het 2017. We zullen zien, deze overwinning is al mooi in de pocket.quote:Op donderdag 7 april 2016 09:30 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Och, in 2014 (nog geen twee jaar geleden) hebben we nog verkiezingen gehad voor het EP. Daar heeft maar liefst 37% van de kiesgerechtigden gestemd. De overige 63% kan het blijkbaar niets boeien. die zijn blijkbaar niet tegen de EU. Van de mensen die wel zijn gaan stemmen heeft slechts 14% op een anti-Europese partij gestemd en 86% op een pro-Europese partij. Op basis van de logica die nu wordt toegepast heeft het overgrote deel van de stemmers toen dus voor de EU gekozen en mag de rest van Nederland gewoon geen mening hebben over de EU, hadden ze maar moeten gaan stemmen.
Fout. Als we de voorstemmers mogen geloven, betekent dit dus dat 63% bij de EP verkiezingen tegen de EU was.quote:Op donderdag 7 april 2016 09:30 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Och, in 2014 (nog geen twee jaar geleden) hebben we nog verkiezingen gehad voor het EP. Daar heeft maar liefst 37% van de kiesgerechtigden gestemd. De overige 63% kan het blijkbaar niets boeien. die zijn blijkbaar niet tegen de EU. Van de mensen die wel zijn gaan stemmen heeft slechts 14% op een anti-Europese partij gestemd en 86% op een pro-Europese partij. Op basis van de logica die nu wordt toegepast heeft het overgrote deel van de stemmers toen dus voor de EU gekozen en mag de rest van Nederland gewoon geen mening hebben over de EU, hadden ze maar moeten gaan stemmen.
dat vraag ik toch niet...quote:Op donderdag 7 april 2016 09:33 schreef Peter_Rasmussen het volgende:
[..]
Het wordt een Brexit, kerel. We spreken elkaar op 23 juni! Mark my words.
quote:Op donderdag 7 april 2016 09:33 schreef Peter_Rasmussen het volgende:
[..]
Het wordt een Brexit, kerel. We spreken elkaar op 23 juni! Mark my words.
Aanname.quote:Op donderdag 7 april 2016 08:53 schreef H.FR het volgende:
Jullie snappen toch wel dat deze 'tegen' geflatteerd is? Miljoenen mensen (allemaal 'voor' stemmers) zijn thuis gebleven om te proberem het referendum ongeldig te laten worden. We moeten ook met deze groep rekening houden.
Nup, de politici vertellen hun burgers dat hun buurlanden graag bij de EU willen en alles willen doorvoeren en daarom moeten zij ook mee.quote:Op donderdag 7 april 2016 09:34 schreef Daarnaast het volgende:
Stel dezen referendum was gehouden in <vul een willekeurige eu land in>, zou de uitslag dan veel anders zijn?
Dat is ook nog zoiets ja. Met een simpel voor en tegen kun je feitelijk nietsquote:Op donderdag 7 april 2016 09:44 schreef Montagui het volgende:
En nu?
Moet de regering nu alle NEE stemmers gaan vragen waarom ze NEE hebben gestemd opdat gepoogd kan worden om het verdrag daaraan te passen, of wat?
Of gewoon als NL het verdrag niet ratificeren? Wat zijn daarvan dan de gevolgen?
Het lijkt me het beste als Nederland gewoon niet meer meedoet met het verdrag. Dan sluiten de overige landen maar dat ellendige ding.quote:Op donderdag 7 april 2016 09:44 schreef Montagui het volgende:
En nu?
Moet de regering nu alle NEE stemmers gaan vragen waarom ze NEE hebben gestemd opdat gepoogd kan worden om het verdrag daaraan te passen, of wat?
Of gewoon als NL het verdrag niet ratificeren? Wat zijn daarvan dan de gevolgen?
Dit is toch al diverse malen gepost:quote:Op donderdag 7 april 2016 09:44 schreef Montagui het volgende:
En nu?
Of die ruim 65% vragen waarom ze niet zijn gaan stemmen.quote:Op donderdag 7 april 2016 09:44 schreef Montagui het volgende:
En nu?
Moet de regering nu alle NEE stemmers gaan vragen waarom ze NEE hebben gestemd opdat gepoogd kan worden om het verdrag daaraan aan te passen, of wat?
Het lijkt er wel op alsof je er van geniet dat de mening van de burger wordt genegeerd. Dictator gedrag zie jij als persoonlijke overwinning. Best ziek en vooral gevaarlijk.quote:Op donderdag 7 april 2016 09:46 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Dit is toch al diverse malen gepost:
Er ligt allang een aangepast verdrag klaar, opgesteld door EU-ambtenaren. Dit zal als nieuw verdrag worden opgevoerd. Dit is grotendeels ook voor de (Nederlandse) bühne. Als de Nederlanders dat willen kunnen ze gewoon weer een nieuw referendum organiseren. Tegelijkertijd worden grote onderdelen van dit akkoord - zoals de financiële steun en het handelsverdrag - wel gewoon uitgevoerd gaan worden.
Ja, soms wel jaquote:Op donderdag 7 april 2016 09:48 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Het lijkt er wel op alsof je er van geniet dat de mening van de burger wordt genegeerd.
Wat bij een 'nee'quote:Op donderdag 7 april 2016 09:44 schreef Montagui het volgende:
En nu?
Moet de regering nu alle NEE stemmers gaan vragen waarom ze NEE hebben gestemd opdat gepoogd kan worden om het verdrag daaraan aan te passen, of wat?
Oh het is zeker legitiem. Onhandig, blamerend, onzinnig, maar legitiem.quote:Op donderdag 7 april 2016 09:18 schreef Claudia_x het volgende:
Ik schaam me rot voor de mensen die de legitimiteit van het referendum in twijfel trekken omdat de (verwachte) uitslag hun niet aanstaat. Geef dan gewoon toe dat je antidemocratisch bent en dat het land door een (linkse) elite geregeerd moet worden.
quote:Die hele referendumuitslag voelt toch wel een beetje als een puber die een hekel heeft aan z'n ouders en daarom een drol draait op de stoep van de buurman.
Dan hadden die boel mensen beter voor kunnen gaan stemmen om zo een voor uitslag te krijgen.quote:Op donderdag 7 april 2016 09:03 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Een boel mensen die niet zijn gaan stemmen snappen prima waar het over gaat, namelijk de afkeur die GS van Europa en de zittende regering heeft. Nogal logisch dat veel mensen daar niet aan mee wil werken.
Dat zijn de rijke steden met bovenmatige intelligentsia.quote:Op donderdag 7 april 2016 09:52 schreef Frutsel het volgende:
Wat ik opmerkelijk vond is dat bijv. Leiden, A'dam, Utrecht, Groningen voor waren (net als kleinere deelgemeentes zoals Wageningen, Rozendaal).
Is daar meer geflyerd door de voorstanders? Zijn wel studentensteden, had dat invloed?
Eindhoven, Enschede, Den Haag en R'dam daarentegen waren weer tegen.
Precies. En daarmee is in dat opzicht alles gezegd lijkt me. Helderder kun je het niet krijgen.quote:Op donderdag 7 april 2016 09:53 schreef grimselman het volgende:
[..]
Dan hadden die boel mensen beter voor kunnen gaan stemmen om zo een voor uitslag te krijgen.
Behalve dat de drol van de buurman een kwajongensstreek is en geen signaal dat de buurman beter moet verhuizen.quote:Op donderdag 7 april 2016 09:52 schreef speknek het volgende:
[..]
Oh het is zeker legitiem. Onhandig, blamerend, onzinnig, maar legitiem.
Ik weet ook niet waarom een representatieve democratie voorstaan, of dan toch geen referendum willen over een 200 pagina tellend wettelijk document willen hebben, over gestemd door mensen die vrij duidelijk geen enkele blijk van verstand van de relevante gremia te hebben, per se als ondemocratisch gezien moet worden.
Of zoals een Facebook vriend treffend opmerkte:
[..]
quote:Op donderdag 7 april 2016 09:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat is ook nog zoiets ja. Met een simpel voor en tegen kun je feitelijk niets.
quote:Op donderdag 7 april 2016 09:46 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Het lijkt me het beste als Nederland gewoon niet meer meedoet met het verdrag. Dan sluiten de overige landen maar dat ellendige ding.
Is meteen een mooi begin voor de verdeeldheid en de afbraak van de EU. Belangrijke verdragen waarbij er landen wel en niet mee doen.
De geest is uit de fles.
quote:Op donderdag 7 april 2016 09:46 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Dit is toch al diverse malen gepost:
Er ligt allang een aangepast verdrag klaar, opgesteld door EU-ambtenaren. Dit zal als nieuw verdrag worden opgevoerd. Dit is grotendeels ook voor de (Nederlandse) bühne. Als de Nederlanders dat willen kunnen ze gewoon weer een nieuw referendum organiseren. Tegelijkertijd worden grote onderdelen van dit akkoord - zoals de financiële steun en het handelsverdrag - wel gewoon uitgevoerd gaan worden.
Ik probeer ook een beetje de euforie van de NEE stemmers te plaatsen, want het komt mij allemaal meer over als een soort van pyrrusoverwinning.quote:Op donderdag 7 april 2016 09:47 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Of die ruim 65% vragen waarom ze niet zijn gaan stemmen.
Anyway, dat handelsverdrag komt er wel, dat wordt eruit gelicht en dat gaat door.
De rest gaat een beetje onder de loep en zal later alsnog wel volgen.
Dank!quote:Op donderdag 7 april 2016 09:51 schreef HPLC het volgende:
[..]
Wat bij een 'nee'
Hier wordt een en ander toegelicht
Inderdaad, de volgende onderdelen zijn per 1 januari gewoon in werking getreden en zullen dat blijven, met of zonder goedkeuring van Nederland.quote:Op donderdag 7 april 2016 09:54 schreef Montagui het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
Ik probeer ook een beetje de euforie van de NEE stemmers te plaatsen, want het komt mij allemaal meer over als een soort van pyrrusoverwinning.
Erg jammer weer dit.quote:Op donderdag 7 april 2016 09:54 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat zijn de rijke steden met bovenmatige intelligentsia.
De elite, of de mensen met verstand, afhankelijk van of je tegen of voorstander was.
Is gewoon een feit.quote:
Maar het klopt wel dat daar meer vermogende en hoogopgeleide mensen zitten.quote:
Dat was het referendum verder ook niet, blijkens de organisatoren.quote:Op donderdag 7 april 2016 09:54 schreef BarryOSeven het volgende:
Behalve dat de drol van de buurman een kwajongensstreek is en geen signaal dat de buurman beter moet verhuizen.
Kleingeestig volk stemt doorgaans tegen het vreemde, of ze het snappen of niet (niet dus). Bang aangelegd, mentaal beperkt en sociaal vastgeroest. Dat is karakteriserend voor de lieden zoals Jan Roos die tegen stemmen.quote:Op donderdag 7 april 2016 09:54 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat zijn de rijke steden met bovenmatige intelligentsia.
De elite, of de mensen met verstand, afhankelijk van of je tegen of voorstander was.
Dat maakt de stemmer wel uit.quote:Op donderdag 7 april 2016 09:58 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat was het referendum verder ook niet, blijkens de organisatoren.
quote:In het Raadsbesluit van 2014 over die voorlopige toepassing is ook te vinden wat de Raad grosso modo als bevoegdheden van de EU ziet in het Associatieakkoord (23 juni 2014, 2014/668/EU) en waar dus het referendum niet aan kan afdoen:
- Titel III Justitie, Vrijheid en Veiligheid
- Titel IV Handel
- Titel V Economische en sectorale samenwerking
- Titel VI Financiële samenwerking
- Titel VII Institutionele bepalingen
En een aanzienlijk aantal bijlagen.
Dan resteren nog titel I, twee artikelen over algemene beginselen, en titel II, over politieke dialoog en hervorming, politieke integratie, samenwerking en convergentie op het vlak van buitenlands- en veiligheidsbeleid. Die tweede titel is dus eigenlijk het voornaamste, enige, onderwerp van het referendum! Een nee-stem betekent dat Nederland niet meedoet aan het stabiliseren van Oekraïne. Dominee kunnen we dan niet spelen, maar handeldrijven kan gelukkig wel want dat loopt via de EU-component.
Tegen het vreemde? Hoe lang zitten we nou al met die EU ellende. Wie stemt er nou tegen het onbekende?quote:Op donderdag 7 april 2016 09:59 schreef Heilwasser het volgende:
[..]
Kleingeestig volk stemt doorgaans tegen het vreemde, of ze het snappen of niet (niet dus). Bang aangelegd, mentaal beperkt en sociaal vastgeroest. Dat is karakteriserend voor de lieden zoals Jan Roos die tegen stemmen.
Het klopt niet dat mensen die hoogopgeleid dan wel vermogend zijn eerder zijn geneigd voor te stemmen?quote:Op donderdag 7 april 2016 09:58 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Precies, alleen aan argumenten ontbreekt het nog wel maar dat maakt niet zoveel uit.
Nou nou nou...quote:Op donderdag 7 april 2016 09:59 schreef Heilwasser het volgende:
[..]
Kleingeestig volk stemt doorgaans tegen het vreemde, of ze het snappen of niet (niet dus). Bang aangelegd, mentaal beperkt en sociaal vastgeroest. Dat is karakteriserend voor de lieden zoals Jan Roos die tegen stemmen.
Dat is behoorlijk aan het verschuiven volgens mij.quote:Op donderdag 7 april 2016 10:02 schreef Kosmoproleet het volgende:
Je ziet hetzelfde bij de reguliere verkiezingen. In wijken/steden/dorpen waar mensen met goede inkomens/opleidingen wonen wordt er vaak pro-EU gestemd.
Dat kan van van GroenLinks tot VVD zijn, maar je ziet geen grote SP of PVV in hartje Amsterdam of in rijkere villa-gemeentes (waar je weer meer VVD en D66 ziet).
Daar heb ik geen inzicht op: Ik heb tegen gestemd dus in ieder geval een al waarop het niet van toepassing is.quote:Op donderdag 7 april 2016 10:00 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Het klopt niet dat mensen die hoogopgeleid dan wel vermogend zijn eerder zijn geneigd voor te stemmen?
Belangrijk is de afweging of alles moet draaien om de beste economische keuze of dat saamhorigheid en samen besluiten ook nog van belang is.quote:Op donderdag 7 april 2016 10:02 schreef Bosbeetle het volgende:
Wat ik voornamelijk jammer vind is dat het referendum denken impliceert dat wat de meerderheid vind daadwerkelijk slim en of handig is voor het land. Ik denk dat dat meestal niet waar is. Bestuurders zijn mensen die ook onpopulaire maatregelen durven nemen die om allerlei redenen nu of later misschien toch wel handig zijn.
Ik weet niet meer welke filosoof het gezegd heeft maar ik kan me er wel in vinden dat hij liever niet luistert naar de meerderheid om de kans groter is dat die niet gelijk heeft.
Ik laat even in het midden of je gelijk hebt of niet, maar het is een vaststaand feit dat de mening van die meerderheid toch echt een relevant iets is in een democratie. Je kunt er van mening over verschillen of dat via een referendum zou moeten.. maar als bestuurders de mening van die meerderheid aan de kant schuiven omdat ze het zelf beter menen te weten kun je dat niet bepaald democratisch noemen. En dat is nu eenmaal wel wat we afgesproken hebben.quote:Op donderdag 7 april 2016 10:02 schreef Bosbeetle het volgende:
Wat ik voornamelijk jammer vind is dat het referendum denken impliceert dat wat de meerderheid vind daadwerkelijk slim en of handig is voor het land. Ik denk dat dat meestal niet waar is. Bestuurders zijn mensen die ook onpopulaire maatregelen durven nemen die om allerlei redenen nu of later misschien toch wel handig zijn.
Ik weet niet meer welke filosoof het gezegd heeft maar ik kan me er wel in vinden dat hij liever niet luistert naar de meerderheid om de kans groter is dat die niet gelijk heeft.
Dat zou ook verstandig zijn want over 10 jaar bestaat er geen euro meer!quote:Op donderdag 7 april 2016 10:04 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik vraag me af wat de uitslag zou zijn voor het referendum op "willen jullie morgen ¤1000 of over 10 jaar ¤2000 euro" Ik denk dat er dan een massaal ¤1000 kamp zal zijn.
Morgen natuurlijk omdat Rutte zijn beloftes toch niet nakomt.quote:Op donderdag 7 april 2016 10:04 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik vraag me af wat de uitslag zou zijn voor het referendum op "willen jullie morgen ¤1000 of over 10 jaar ¤2000 euro" Ik denk dat er dan een massaal ¤1000 kamp zal zijn.
daar geloof ik geen drol van... waarschijnlijk wist bijvoorbeeld bijna geen enkele Nederlander op welke hoofdstukken van het akkoord het referendum eigenlijk invloed had...quote:Op donderdag 7 april 2016 10:01 schreef empa1010 het volgende:
[..]
Nou nou nou...wat een vooroordelen. Ken juist erg veel mensen die tegen gestemd hebben, die zich wel degelijk goed ingelezen hadden in de materie. Dus jouw vlieger gaat lang niet altijd op.
quote:Op donderdag 7 april 2016 10:06 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:
[..]
Morgen natuurlijk omdat Rutte zijn beloftes toch niet nakomt.
Typische reacties.quote:Op donderdag 7 april 2016 10:05 schreef BarryOSeven het volgende:
Precies en daar moet je eens wat aan doen. Dat overtuigd van je eigen gelijk ondanks argumenten tegen. Het zou een begin zijn.quote:Op donderdag 7 april 2016 10:06 schreef Nielsch het volgende:
[..]
daar geloof ik geen drol van... waarschijnlijk wist bijvoorbeeld bijna geen enkele Nederlander op welke hoofdstukken van het akkoord het referendum eigenlijk invloed had...
ik lees anders altijd dat de grote steden de afvoerputjes van nederland vormen met het meeste paupervolk.quote:Op donderdag 7 april 2016 09:58 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Hij stelt gewoon een objectief feit vast. Jij vroeg ernaar.
Qua rijkheid...quote:
Dat heeft de politiek ook alles aangedaan met het doodzwijgen.quote:Op donderdag 7 april 2016 10:06 schreef Nielsch het volgende:
[..]
daar geloof ik geen drol van... waarschijnlijk wist bijvoorbeeld bijna geen enkele Nederlander op welke hoofdstukken van het akkoord het referendum eigenlijk invloed had...
Volgensmij is democratie het kiezen van capabele mensen die er een dagtaak van maken om goed over zaken na te denken en dan die de keuzes laten maken. En niet alle keuzes af laten hangen van wat de meerderheid van de inwoners van een land wil.quote:Op donderdag 7 april 2016 10:05 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Belangrijk is de afweging of alles moet draaien om de beste economische keuze of dat saamhorigheid en samen besluiten ook nog van belang is.
Van technocratie zijn we wel rijker geworden maar niet gelukkiger.
Denken dat je cliche puzzeltje niet gesnapt wordtquote:
Laat staan de meerderheid van stemmers.quote:Op donderdag 7 april 2016 10:07 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Volgensmij is democratie het kiezen van capabele mensen die er een dagtaak van maken om goed over zaken na te denken en dan die de keuzes laten maken. En niet alle keuzes af laten hangen van wat de meerderheid van de inwoners van een land wil.
Rijk?quote:Op donderdag 7 april 2016 10:07 schreef Frutsel het volgende:
[..]
ik lees anders altijd dat de grote steden de afvoerputjes van nederland vormen met het meeste paupervolk.
Anyway...
[..]
Qua rijkheid...
1. Roozendaal --> Zwaar voor
2. Alphen Chaam --> Zwaar tegen
3. Laren --> Tegen
4. Bloemendaal --> Zwaar tegen
5. Haaren --> tegen
6. Edam-Volendam --> Zwaar tegen (bijna 80%!)
7. Oirschot --> zwaar tegen
8. Sint Antonis --> tegen
9. Eersel --> tegen
10. Hilvarenbeek --> tegen
Alleen Roozendaal was voor.
Mijn puzzel?quote:Op donderdag 7 april 2016 10:08 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Denken dat je cliche puzzeltje niet gesnapt wordtElke debiel weet wat je moet kiezen, je kunt er gewoon weer niet tegen dat hij gecounterd wordt.
Wat een flauwekul. In de Oostblok en UK leven ook enorme anti-EU sentimenten en daar wordt stevig gevolg aan gegeven. De streng-conservatieve Poolse regering gaat haar eigen weg ondanks kritiek van Brussel en de UK heeft belangrijke clausules met Brussel gesloten ten faveure van haar eigen positie. Brussel heeft daar met zwaar tegenzin aan toe gegeven. Kort geleden nog tot een compromis gekomen dat niet-Britten voor een aantal jaar worden uitgesloten van sociale zekerheid als ze in de UK komen wonen. Vergeet het bindende referendum niet dat over niet al te lange tijd wordt gehouden. In Frankrijk zetten ze de boel stevig op stelten als iets ze niet zint. Parijs doet het in haar broek als boeren / werklui in actie komen en veel belangrijke wetsvoorstellen zijn daardoor niet doorgegaan. Zwitserland schrijft voor belangrijke besluiten bindende referendums uit en daar wordt altijd gevolg aan gegeven. In wezen stelt de EU niks voor omdat al veel landen hun eigen gang gaan. We kunnen beter naar de NEURO: Noord Europese Unie met landen van gelijke welvaart en cultuur. Dan ontstaan gelijk minder spanningen en is het makkelijker compromissen maken. En vergeet overigens het welvarende Noorwegen, IJsland en Zwitserland niet die met geen enkel haartje over na denken om lid te worden van dit gedrocht. UK voegen we daar zeker aan toe over niet al te lange tijd. Op naar de EU van vooral arme naties.quote:Op donderdag 7 april 2016 10:04 schreef Bosbeetle het volgende:
De andere vier grote steden die in noemde toch ook wel? Ik vroeg me eerder af of daar een link kon worden gelegd met studenten of bijv met voorstanders-campagnes.quote:Op donderdag 7 april 2016 09:58 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Maar het klopt wel dat daar meer vermogende en hoogopgeleide mensen zitten.
Ik vind het trouwens geen mooie verdeling 'elite' tegen 'de rest'.
Maar goed, laten we niet vergeten dat op heel veel plekken ook 30-40% voor heeft gestemd en dat zijn geen elitairen.
En 68% boeide het niet genoeg.
wat een vreselijk kansloze opmerkingquote:Op donderdag 7 april 2016 10:04 schreef Bosbeetle het volgende:
quote:Op donderdag 7 april 2016 10:05 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Dat zou ook verstandig zijn want over 10 jaar bestaat er geen euro meer!
Kijk en zo verliest een heel land ¤1000 euro omdat de massa dat graag wilquote:Op donderdag 7 april 2016 10:06 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:
[..]
Morgen natuurlijk omdat Rutte zijn beloftes toch niet nakomt.
Waarom geloof je het niet? Ik ken mensen die zich hier al tijden mee bezig hielden. En die ook echt nog wel getwijfeld hebben om 'voor' te stemmen, omdat ze bijv. eerst dachten dat de bevolking in Oekraïne er beter van zou worden. Dat is blijkbaar niet het geval, die zouden alleen nog meer uitgebuit gaan worden. Dus stemmen dergelijke mensen 'tegen'. Om slechts 1 voorbeeld te noemen.quote:Op donderdag 7 april 2016 10:06 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ik snap niet waarom je dat ongenoegen niet serieus neemt. Als je politicus was, zou ik dat wel van je verwachten. Lekker makkelijk om het te diskwalificeren als 'een puber die zich afreageert'.quote:Op donderdag 7 april 2016 09:52 schreef speknek het volgende:
[..]
Oh het is zeker legitiem. Onhandig, blamerend, onzinnig, maar legitiem.
Ik weet ook niet waarom een representatieve democratie voorstaan, of dan toch geen referendum willen over een 200 pagina tellend wettelijk document willen hebben, over gestemd door mensen die vrij duidelijk geen enkele blijk van verstand van de relevante gremia te hebben, per se als ondemocratisch gezien moet worden.
Of zoals een Facebook vriend treffend opmerkte:
[..]
Die observatie hebben meer mensen gemaaktquote:Op donderdag 7 april 2016 10:10 schreef Bart2002 het volgende:
Ik vond de observatie van Freako (5 delen en 3 minuten geleden..) wel interessant:
"Het referendum van gisteren geeft nu een geldig resultaat, maar bij hetzelfde aantal tegenstemmers en minder voorstemmers was het ongeldig geweest. Dat is gek."
Dat is ook wel behoorlijk gek als je erover nadenkt. Dat is een foutje in het ontwerp lijkt me.
ok.. nu gaan mensen er misbruik van makenquote:Op donderdag 7 april 2016 10:05 schreef Peter_Rasmussen het volgende:
Na Oekraïne nu referendum over handelsverdrag TTIP in de maak
Apart dat het er zoveel uit brabant zijn. Overigens ken ik beide dorpjes maar nooit het gevoel gehad dat ze rijk waren.quote:Op donderdag 7 april 2016 10:12 schreef Frutsel het volgende:
[..]
http://www.quotenet.nl/Li(...)eenten-van-Nederland
Doe nou niet zo stoer. Dat domme testje is toch zo algemeen bekend dat je hier wel met humor op in moet gaan.quote:Op donderdag 7 april 2016 10:11 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
[..]
Kijk en zo verliest een heel land ¤1000 euro omdat de massa dat graag wil
Ik zal de volgende keer ook gewoon stemmen hoorquote:Op donderdag 7 april 2016 10:11 schreef Kosmoproleet het volgende:
Als alle voorstemmers thuis waren gebleven was het ongeldig geweest. Dit zal dan ook de tactiek zijn de volgende keer.
de grote steden zijn natuurlijk een mengelmoes van enerzijds een hoop kansloze allochtonen in de sociale huurwoningen waar die linkse partijen zonodig voor moeten zorgen, een oudere middenklasse en een hoop jonge (hoog)opgeleide gezinnen die genoeg verdienen om nog een huis in de dure wijken te kopen... wat dat betreft kun je niet zomaar zeggen: Den Haag dit of Amsterdam dat; je zou moeten kijken naar de opkomst per wijk...quote:Op donderdag 7 april 2016 10:07 schreef Frutsel het volgende:
[..]
ik lees anders altijd dat de grote steden de afvoerputjes van nederland vormen met het meeste paupervolk.
Juist die politieke kontenlikkertjes die voorstemmen zijn mentaal beperkt, sociaal vastgeroest en bang aangelegd.quote:Op donderdag 7 april 2016 09:59 schreef Heilwasser het volgende:
[..]
Dit gaat over een kwestie die al heel lang speelt en waar al heel lang een ongenoegen over bestaat dat tot nog toe grotendeels door politici wordt genegeerd en door de media wordt overstemd met een minderheidsmening.quote:Op donderdag 7 april 2016 10:04 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik kon de intelligentiecijfers niet vinden, maar ik zoek straks nog ff, maar betwijfel of het dan anders. Kan ook haast niet anders omdat er slechts weinig gemeenten zijn die uberhaupt voor stemmen, het viel mij gewoon op dat bij die paar gemeenten vier grote zitten.quote:Op donderdag 7 april 2016 10:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Apart dat het er zoveel uit brabant zijn. Overigens ken ik beide dorpjes maar nooit het gevoel gehad dat ze rijk waren.
Rutte moet het zeker serieus nemen als een (soort van) gremium iets tegen hem zegt en zal daar gedegen antwoord op moet geven. Als iemand die niet in het bestuur van het land zit kan ik echter opmerken dat ik hem niet benijd want er valt niet echt iets serieus mee te doen. De Nederlandse regering is hier nauwelijks ontvankelijk en het verdrag zal waarschijnlijk niet of nauwelijks aangepast worden.quote:Op donderdag 7 april 2016 10:12 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik snap niet waarom je dat ongenoegen niet serieus neemt. Als je politicus was, zou ik dat wel van je verwachten. Lekker makkelijk om het te diskwalificeren als 'een puber die zich afreageert'.
Overigens zouden ouders pubers die zich afreageren ook serieus moeten nemen.
Ja en dit referendum ging over een associatie verdrag met de oekraine die al door 27 lidstaten getekend is... en niet persee voor of tegen de EU. Het was dus een stem om iets wat toch plaats gaat vinden een beetje te dwarsbomen of in iedergeval iets lastiger te maken voor nederland en zijn regering. Waarom zou dat een goede keuze zijn? Vraag het aan vele tegen stemmers en zij zullen zeggen dat alles wat tegen rutte in gaat goed is. Op dat soort sentimenten vind ik het lastig besturen.quote:Op donderdag 7 april 2016 10:09 schreef Peter_Rasmussen het volgende:
[..]
Wat een flauwekul. In de Oostblok en UK leven ook enorme anti-EU sentimenten en daar wordt stevig gevolg aan gegeven. De streng-conservatieve Poolse regering gaat haar eigen weg ondanks kritiek van Brussel en de UK heeft belangrijke clausules met Brussel gesloten ten faveure van haar eigen positie. Brussel heeft daar met zwaar tegenzin aan toe gegeven. Kort geleden nog tot een compromis gekomen dat niet-Britten voor een aantal jaar worden uitgesloten van sociale zekerheid als ze in de UK komen wonen. Vergeet het bindende referendum niet dat over niet al te lange tijd wordt gehouden. In Frankrijk zetten ze de boel stevig op stelten als iets ze niet zint. Parijs doet het in haar broek als boeren / werklui in actie komen en veel belangrijke wetsvoorstellen zijn daardoor niet doorgegaan. Zwitserland schrijft voor belangrijke besluiten bindende referendums uit en daar wordt altijd gevolg aan gegeven. In wezen stelt de EU niks voor omdat al veel landen hun eigen gang gaan. We kunnen beter naar de NEURO: Noord Europese Unie met landen van gelijke welvaart en cultuur. Dan ontstaan gelijk minder spanningen en is het makkelijker compromissen maken.
Even los van de uitslag is het ontwerp wel slecht natuurlijk. Door een drempel van 30% in te bouwen voeg je eigenlijk een informele derde optie toe. Het bizarre van deze optie is dat het informeel is, maar wel formele gevolgen kan hebben.quote:Op donderdag 7 april 2016 10:10 schreef Bart2002 het volgende:
Ik vond de observatie van Freako (5 delen en 3 minuten geleden..) wel interessant:
"Het referendum van gisteren geeft nu een geldig resultaat, maar bij hetzelfde aantal tegenstemmers en minder voorstemmers was het ongeldig geweest. Dat is gek."
Dat is ook wel behoorlijk gek als je erover nadenkt. Dat is een foutje in het ontwerp lijkt me.
Bijvoorbeeld, maar breng het dan anders dan dat kort door de bocht gedoe. Want als de uitslag minder 'nee' was geweest of ja dan had het voorkamp vermoedelijk net zo gereageerd als nu het nee-kamp en was die "drol over het referendum op facebook for all places' ineens niet gelegd.quote:Op donderdag 7 april 2016 10:13 schreef Nielsch het volgende:
[..]
de grote steden zijn natuurlijk een mengelmoes van enerzijds een hoop kansloze allochtonen in de sociale huurwoningen waar die linkse partijen zonodig voor moeten zorgen, een oudere middenklasse en een hoop jonge (hoog)opgeleide gezinnen die genoeg verdienen om nog een huis in de dure wijken te kopen... wat dat betreft kun je niet zomaar zeggen: Den Haag dit of Amsterdam dat; je zou moeten kijken naar de opkomst per wijk...
Wellicht hebben ze nog een plek op de camping vrij inderdaad. Doen!quote:Op donderdag 7 april 2016 10:16 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld, maar breng het dan anders dan dat kort door de bocht gedoe. Want als de uitslag minder 'nee' was geweest of ja dan had het voorkamp vermoedelijk net zo gereageerd als nu het nee-kamp en was die "drol over het referendum op facebook for all places' ineens niet gelegd.
Maar goed, ik zal met mijn ja stem maar verhuizen naar Roozendaal.
Ik ga gelijk tekenen. Bedankt voor het delen.quote:Op donderdag 7 april 2016 10:16 schreef BarryOSeven het volgende:
Zullen we maar meteen doorpakken mensen?
https://ttip-referendum.nl/
TEGEN!
Dat is een van de zaken waar veel burgers moeite mee hebben, dat de EU ons door de strot wordt geduwd en dat we aan nationale soevereiniteit verliezen. Hoog tijd dat daar iets mee wordt gedaan. Juist als dat onmogelijk is, wordt het hoog tijd in verzet te komen.quote:Op donderdag 7 april 2016 10:14 schreef speknek het volgende:
[..]
Rutte moet het zeker serieus nemen als een (soort van) gremium iets tegen hem zegt en zal daar gedegen antwoord op moet geven. Als iemand die niet in het bestuur van het land zit kan ik echter opmerken dat ik hem niet benijd want er valt niet echt iets serieus mee te doen. De Nederlandse regering is hier nauwelijks ontvankelijk en het verdrag zal waarschijnlijk niet of nauwelijks aangepast worden.
Dat lijkt me wel zeker, en is misschien ook wel een reden voor de apathische minzame houding van de politiek omdat zij toch al weten dat een NEE stem maar een marginale invloed heeft op het verdrag. Mocht dat zo zijn dan is dat best wel een kwalijke houding en verdiend Pechtold toch wel lof.quote:Op donderdag 7 april 2016 10:06 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Die kan ik niet betalenquote:Op donderdag 7 april 2016 10:17 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Wellicht hebben ze nog een plek op de camping vrij inderdaad. Doen!
Ik heb nog nooit mensen voor dit referendum horen zeggen, dat associatie verdrag waar de EU mee bezig is dat is toch kut...quote:Op donderdag 7 april 2016 10:14 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dit gaat over een kwestie die al heel lang speelt en waar al heel lang een ongenoegen over bestaat dat tot nog toe grotendeels door politici wordt genegeerd en door de media wordt overstemd met een minderheidsmening.
ja, daarom moeten we van die 30% af.quote:Op donderdag 7 april 2016 10:11 schreef Kosmoproleet het volgende:
Als alle voorstemmers thuis waren gebleven was het ongeldig geweest. Dit zal dan ook de tactiek zijn de volgende keer.
Dat ene voorbeeld is wel een fikse aanname.quote:Op donderdag 7 april 2016 10:11 schreef empa1010 het volgende:
[..]
Waarom geloof je het niet? Ik ken mensen die zich hier al tijden mee bezig hielden. En die ook echt nog wel getwijfeld hebben om 'voor' te stemmen, omdat ze bijv. eerst dachten dat de bevolking in Oekraïne er beter van zou worden. Dat is blijkbaar niet het geval, die zouden alleen nog meer uitgebuit gaan worden. Dus stemmen dergelijke mensen 'tegen'. Om slechts 1 voorbeeld te noemen.
Pechtold en co.quote:Op donderdag 7 april 2016 09:11 schreef Happel het volgende:
[..]
Waarop baseer jij dat alle thuisblijvers voor stemmers zijn?
NWS / LIVE: Debat over aanslagen Brussel #4quote:Op donderdag 7 april 2016 10:18 schreef empa1010 het volgende:
Plenaire zaal stroomt vol. (er is geen topic?)
De afgang van Ard?quote:Op donderdag 7 april 2016 10:18 schreef empa1010 het volgende:
Plenaire zaal stroomt vol. (er is geen topic?)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |