Niet mijn OP.quote:Als rechtvaardig mens respecteer ik de grondwet en heb ik respect voor iedere godsdienst die wordt beleden in Nederland. Ik heb ook altijd respect gehad voor de Islam, ondanks al dat geweld, want ook christenen konden er wat van in de middeleeuwen toch?
Na de gebeurtenissen in Parijs gisteravond betrap ik mezelf er op dat ik de pest begin te krijgen aan deze godsdienst. Mijn verstand zegt: het is maar een minderheid die zulke rotzooi uithaalt. Maar de impact is enorm.
De verbinding tussen Islam en terrorisme is een feit. Niet alleen schreeuwden de daders Allah is groot, maar ook minpres Rutte noemde de Islam (ook al zei hij dat de Islam er niets mee te maken heeft) in zijn toespraak.
Ik heb er meerdere radiouren er nu opzitten (NPO 1). Ik heb veel mensen gehoord, maar er zat geen enkele moslim tussen. Geen enkele!!!
Ik begin nu sterk te twijfelen aan mijn oprechte respect voor deze godsdienst. Iets zegt me dat de hele godsdienst achter deze acties staan. Ik praatte ooit met een moslima over jihad-strijders en haar enige antwoord was; christenen zijn geen haar beter. Einde gesprek.
Ik heb de indruk dat moslims zich totaal niet druk maken van wat daar is gebeurd.
Ik verwijt mezelf dat ik weerzin heb gekregen tegen moskeeėn en mannen in jurken.
Wat moeten we toch aan met deze godsdienst?
Ga er dan ook eens over praten 'hoe nu verder met de Islam'... anders kan het ook wel in het centrale Islam topic en gaat deze dicht.quote:Op maandag 28 maart 2016 13:18 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Dit is HET onderwerp van deze tijd.
Als de tekst er niet was geweest was de interpretatie er ook niet. Bovendien blazen ze zichzelf op over de verschillen in die interpretaties.quote:Op maandag 28 maart 2016 13:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het laat inderdaad veel vrijheid voor interpretatie. Maar dat betekent nog niet dat de interpretatie zelf uit het boekje komt. De interpretatie komt van gelovigen zelf.
Ik heb ook nergens iets anders betoogd: in mijn ogen zijn alle interpretaties even onjuist.quote:Op maandag 28 maart 2016 13:20 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is wel degelijk waar natuurlijk. Daar hebben we het hier ook over. Prima dat zij een andere interpretatie er op nahouden maar zoals jij zelf propageert is dat irrelevant. Het is allemaal onwaar.
Die groepen moeten dus onze aandacht hebben, niet zozeer "De Islam". Dat laatste bestaat nl niet.quote:Op maandag 28 maart 2016 13:20 schreef Fir3fly het volgende:
Dat zegt niets over de groeperingen die weldegelijk terrorisme uit naam van islam voeren en daarin net zo gelijk hebben als de mensen die dat niet doen.
Ik zou hier bijna een pleidooi in zien om maar alle boeken te verbranden. Je weet maar nooit hoe het geinterpreteerd wordt.quote:Op maandag 28 maart 2016 13:22 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Als de tekst er niet was geweest was de interpretatie er ook niet. Bovendien blazen ze zichzelf op over de verschillen in die interpretaties.
Je verwijst naar een centraal topic voor "vragen over de islam". Totaal irrelevant voor de discussies die hier spelen. Ons verdiepen in de islam zou een visie kunnen zijn op hoe nu verder maar dat is absoluut niet de enige en juiste visie.quote:Op maandag 28 maart 2016 13:21 schreef laforest het volgende:
[..]
Ga er dan ook eens over praten 'hoe nu verder met de Islam'... anders kan het ook wel in het centrale Islam topic en gaat deze dicht.
F&L / [Centraal] Vragen over de Islam #13
Het gaat er ook niet om wat jij vindt van de interpretaties. In de ogen van moslims is hun interpretatie juist. Dat geldt voor de terrorist en dat geldt voor de Turkse bakker om de hoek. Dus moeten we het over die interpretaties hebben.quote:Op maandag 28 maart 2016 13:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik heb ook nergens iets anders betoogt: in mijn ogen zijn alle interpretaties even onjuist.
Oh absoluut, er zijn een heleboel. Mohammed is de profeet en zijn leer is perfect. Onder andere. Dat mensen hypocriet zijn is verder irrelevant.quote:Daarom lijkt het bespreken van de Koran me ook volstrekt zinloos, en is het nagenoeg onmogelijk om iets over "De Islam" in algemene termen te zeggen. Ik denk niet dat er veel elementen van dit geloof zijn die je zou kunnen noemen die echt absoluut algemeen zijn. En al zeker niet het element dat de westerse vrijheid slecht is.
Dat probeer ik al de hele tijd, maar jij lijkt nog steeds een soort idee te hebben dat ik net als Wilders alle moslims wil veroordelen ofzo. Hoe is dat nu nog niet duidelijk?quote:Die groepen moeten dus onze aandacht hebben, niet zozeer "De Islam". Dat laatste bestaat nl niet.
Ah, typisch weer. De hyperbool.quote:Op maandag 28 maart 2016 13:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zou hier bijna een pleidooi in zien om maar alle boeken te verbranden. Je weet maar nooit hoe het geinterpreteerd wordt.
Dit lijkt me zinloos en ineffectief. Ik kan me zelfs voorstellen dat het averechts werkt.quote:Op maandag 28 maart 2016 13:26 schreef LelijKnap het volgende:
Goed, hoe nu verder.
- Stop op migratie van moslims (hoe groter de groep, hoe moeilijker te integreren).
Hier ben ik het volledig mee eens. De bij wet geregelde bescherming is niet anders dan de schijn van bescherming, en die is onwenselijk. (Niet dat ik denk dat het afschaffen ervan nu zo'n grote invloed zal hebben op terrorisme in Europa, maar goed.)quote:Op maandag 28 maart 2016 13:26 schreef LelijKnap het volgende:
- Afschaffen vrijheid van godsdienst welke in de praktijk niets betekent dan; meer rechten voor gelovigen (van bepaalde, grote religieuze stromingen). Overige wetten (vrijheid van meningsuiting, van samenkomst, etc) bieden alle benodigde vrijheden voor iedereen.
Afschaffen van religieus onderwijs in het algemeen ben ik wel voor. Als dit uitsluitend zou gaan gelden voor islamitisch onderwijs dan zou ik dat wel verkeerd vinden.quote:Op maandag 28 maart 2016 13:26 schreef LelijKnap het volgende:
- Afschaffen van confessioneel onderwijs; rem op islamitische indoctrinatie via scholing.
Ik heb niet de indruk dat het onacceptabel is. Integendeel zelfs.quote:Op maandag 28 maart 2016 13:26 schreef LelijKnap het volgende:
- Kritiek op de islam (zijnde een ideologie/religie) acceptabel laten zijn
Kortom, gelijke behandeling van iedereen. Ik ben voor.quote:Op maandag 28 maart 2016 13:26 schreef LelijKnap het volgende:
- Stoppen met 'covent racisme'; moslims uit N-Afrika en Arabie behandelen alsof ze minderwaardig zijn; alsof ze niet in staat zijn westerse waarden te hanteren en alsof ze (om hun overtuigingen) geen kritiek kunnen of mogen verduren.
Dat komt omdat je zelf er al aan hebt toegegeven.quote:Op maandag 28 maart 2016 13:32 schreef Molurus het volgende:
Ik heb niet de indruk dat het onacceptabel is. Integendeel zelfs.
Volgens mij begrijp je niet helemaal wat de term 'links' in een politieke context betekent. Maar dat lijkt een vrij algemeen probleem.quote:Op maandag 28 maart 2016 13:26 schreef LelijKnap het volgende:
- Links moet weer links worden; zich tegen de islam zijnde een ideologie keren en daarmee de voedingsbodem voor extreem-rechts wegnemen, met als oogmerk; minimaliseren van polarisatie
Kritiek op de inhoud van het boek en kritiek op de interpretaties daarvan lijken mij fundamenteel verschillende dingen.quote:Op maandag 28 maart 2016 13:28 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het gaat erom dat we kritiek moeten kunnen hebben op de inhoud van het boek. Op de interpretaties van die inhoud.
Op veel vlakken dus toch nog eens.quote:Op maandag 28 maart 2016 13:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit lijkt me zinloos en ineffectief. Ik kan me zelfs voorstellen dat het averechts werkt.
[..]
Hier ben ik het volledig mee eens. De bij wet geregelde bescherming is niet anders dan de schijn van bescherming, en die is onwenselijk. (Niet dat ik denk dat het afschaffen ervan nu zo'n grote invloed zal hebben op terrorisme in Europa, maar goed.)
[..]
Afschaffen van religieus onderwijs in het algemeen ben ik wel voor. Als dit uitsluitend zou gaan gelden voor islamitisch onderwijs dan zou ik dat wel verkeerd vinden.
[..]
Ik heb niet de indruk dat het onacceptabel is. Integendeel zelfs.
[..]
Kortom, gelijke behandeling van iedereen. Ik ben voor.
Over specifieke interpretaties, jazeker. Die van de bakker op de hoek vind ik persoonlijk niet zo interessant voor dit onderwerp. Jij wel?quote:Op maandag 28 maart 2016 13:27 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het gaat er ook niet om wat jij vindt van de interpretaties. In de ogen van moslims is hun interpretatie juist. Dat geldt voor de terrorist en dat geldt voor de Turkse bakker om de hoek. Dus moeten we het over die interpretaties hebben.
Je blijft maar herhalen dat je het over "De Islam" wilt hebben. Daarmee wek je minimaal die indruk.quote:Op maandag 28 maart 2016 13:27 schreef Fir3fly het volgende:
Dat probeer ik al de hele tijd, maar jij lijkt nog steeds een soort idee te hebben dat ik net als Wilders alle moslims wil veroordelen ofzo. Hoe is dat nu nog niet duidelijk?
Naja, ik bezig liever helemaal geen termen als links of rechts, omdat 'oorspronkelijke betekenissen' ook vrij willekeurig lijken te zijn, tot hoever terug iemand kijkt. Het oorspronkelijke links waar ik het over had was het liberale links; dat de invloed van het christendom bevocht, opkwam voor de arbeidsklasse en minderheden, maar ook toen inderdaad voor een grote overheid en staatsbemoeienis was.quote:Op maandag 28 maart 2016 13:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Volgens mij begrijp je niet helemaal wat de term 'links' in een politieke context betekent. Maar dat lijkt een vrij algemeen probleem.
Traditioneel betekent 'links': een grote overheid, veel staatsbemoeienis, veel taken voor de overheid. En rechts het tegenovergestelde.
Merk op: dat zegt niets over opvattingen over religie en immigratie. Je kunt best anti-religieus zijn en tegelijk links of rechts.
Ze zijn fundamenteel aan elkaar gekoppeld. Dus dit statement is belachelijk.quote:Op maandag 28 maart 2016 13:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Kritiek op de inhoud van het boek en kritiek op de interpretaties daarvan lijken mij fundamenteel verschillende dingen.
Zuchtquote:Van mij mag je kritiek hebben op de inhoud van het boek zelf. Maar een ongelovige die dat doet maakt zich in mijn ogen vooral belachelijk.
Hoezo?quote:Op maandag 28 maart 2016 13:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maar een ongelovige die dat doet maakt zich in mijn ogen vooral belachelijk.
Waarom niet laissez aller, Darwin's survival of the fittest het lot van Europa laten bepalen? Moslims zijn fanatieker, agressiever, in betere gevechtsconditie, hebben groepsbinding, een gemeenschappelijke vijand, zijn beter georganiseerd, zijn het eens over hun doelen, hebben hun prioriteiten op orde, reproduceren beter etc etc. Laat de natuur z'n gang maar gaan.quote:Op maandag 28 maart 2016 13:26 schreef LelijKnap het volgende:
Goed, hoe nu verder.
- Stop op migratie van moslims (hoe groter de groep, hoe moeilijker te integreren).
- Afschaffen vrijheid van godsdienst welke in de praktijk niets betekent dan; meer rechten voor gelovigen (van bepaalde, grote religieuze stromingen). Overige wetten (vrijheid van meningsuiting, van samenkomst, etc) bieden alle benodigde vrijheden voor iedereen.
- Afschaffen van confessioneel onderwijs; rem op islamitische indoctrinatie via scholing.
- Kritiek op de islam (zijnde een ideologie/religie) acceptabel laten zijn
- Stoppen met 'covent racisme'; moslims uit N-Afrika en Arabie behandelen alsof ze minderwaardig zijn; alsof ze niet in staat zijn westerse waarden te hanteren en alsof ze (om hun overtuigingen en daar uit volgende handelen) geen kritiek kunnen of mogen verduren.
- Links moet weer links worden; zich tegen de islam zijnde een ideologie keren en daarmee de voedingsbodem voor extreem-rechts wegnemen, met als oogmerk; minimaliseren van polarisatie
Ik heb nooit anders gezegd.quote:Op maandag 28 maart 2016 13:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Over specifieke interpretaties, jazeker. Die van de bakker op de hoek vind ik persoonlijk niet zo interessant voor dit onderwerp. Jij wel?
Dat is jouw reflex, niet mijn schuld. Ik heb het dan daadwerkelijk ook over islam. Want daarmee hebben we een probleem. Islamitisch terrorisme. Zowel met geweld als zonder.quote:Je blijft maar herhalen dat je het over "De Islam" wilt hebben. Daarmee wek je minimaal die indruk.
Dan is Europa binnen 10 jaar net zo'n puinhoop als het MO. Als moslims namelijk 1 ding niet zijn dan is het wel georganiseerd. Ze vechten elkaar ook binnen elkaars religie volledig de tent uit.quote:Op maandag 28 maart 2016 13:40 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Waarom niet laissez aller, Darwin's survival of the fittest het lot van Europa laten bepalen? Moslims zijn fanatieker, agressiever, in betere gevechtsconditie, hebben groepsbinding, een gemeenschappelijke vijand, zijn beter georganiseerd, zijn het eens over hun doelen, hebben hun prioriteiten op orde, reproduceren beter etc etc. Laat de natuur z'n gang maar gaan.
Oh, maar dat is het pijnlijke aan de natuur; zelfs de zwakke, of zij die verdwijnen/verliezen zullen, zullen, hoe triest en hopeloos het ook is, proberen te overleven; terug te vechten. Deze oproep was dan mijn poging; de vrouwelijke en decadente westerling die zich nog dagelijks bezigt met het bespreken van nuances terwijl de 'andere'/vijand oprukt. Adieu.quote:Op maandag 28 maart 2016 13:40 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Waarom niet laissez aller, Darwin's survival of the fittest het lot van Europa laten bepalen? Moslims zijn fanatieker, agressiever, in betere gevechtsconditie, hebben groepsbinding, een gemeenschappelijke vijand, zijn beter georganiseerd, zijn het eens over hun doelen, hebben hun prioriteiten op orde, reproduceren beter etc etc. Laat de natuur z'n gang maar gaan.
Het is vooral onmogelijk te doen. Eerlijk gezegd zou ik het prima vinden als moslims niet meer naar Europa zouden komen maar dat is niet de realiteit.quote:Op maandag 28 maart 2016 13:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit lijkt me zinloos en ineffectief. Ik kan me zelfs voorstellen dat het averechts werkt.
Je zou mensen die tussen gematigd en fundamentalistisch zweven, zowel binnen als buiten Europa, net de verkeerde kant op kunnen duwen daarmee, ja.quote:Op maandag 28 maart 2016 13:36 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Maar hoezo zou een rem op migratie van moslims averechts werken? Omdat moslims in Europa boos worden?
Omdat je dan als ongelovige iets moet gaan zeggen over welke interpretatie de juiste is. Dat lijkt me een regelrechte contradictie.quote:
Snikkelcontrole. Besneden is rausquote:Op maandag 28 maart 2016 13:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
hoe wou je aan de grens controleren of iemand een moslim is? Dat kan helemaal niet.
Het feit dat iemand ongelovig is maakt niet uit. Elke interpretatie is even fout.quote:Op maandag 28 maart 2016 13:46 schreef Molurus het volgende:
[..]
Omdat je dan als ongelovige iets moet gaan zeggen over welke interpretatie de juiste is. Dat lijkt me een regelrechte contradictie.
Maar dat is niet per definitie een negatieve ontwikkeling.quote:Op maandag 28 maart 2016 13:42 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Dan is Europa binnen 10 jaar net zo'n puinhoop als het MO. Als moslims namelijk 1 ding niet zijn dan is het wel georganiseerd. Ze vechten elkaar ook binnen elkaars religie volledig de tent uit.
Bron, zie ook: IS-video: trek jullie terug en leef in vredequote:1. De aanslagen heten een 'aanval op onze waarden'
Dat is het frame dat gehanteerd wordt door regeringsleiders als Mark Rutte, David Cameron en Franēois Hollande. Maar voor wie met enige afstand naar de geopolitieke ontwikkelingen kijkt, is een duidelijk verband zichtbaar tussen de aanslagen in West-Europa en de aanvallen door West-Europese legers in Irak en Syriė. De terroristen zeggen letterlijk: val ons aan en je krijgt aanslagen.
Het is duidelijk dat het in het belang van de regeringsleiders is om die keten van causaliteit af te kappen voorbij noties als ‘gefrustreerde jongeren,' want het zijn hun beslissingen geweest die terroristen nu als reden aanvoeren voor hun daden. ....
Dus je voelt je -al dan niet als zodoende door jouzelf ervaren- gechanteerd; de groep is al zo groot, dat je geen beleid meer kan voeren op basis van de eigen wens; beperking invloed islam op het land. Wat is er in godsnaam mis met soevereiniteit en het zelfbeschikkingsrecht; bepalen wat wel of niet wenselijk/goed is voor het land - bepalen wie je wel en niet toelaat. Je kan de wenselijke aspecten van het land waarin je leeft niet laten overleven zonder ook pragmatisch te zijn.quote:Op maandag 28 maart 2016 13:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je zou mensen die tussen gematigd en fundamentalistisch zweven, zowel binnen als buiten Europa, net de verkeerde kant op kunnen duwen daarmee, ja.
Overigens vind ik het sowieso geen al te snugger idee: hoe wou je aan de grens controleren of iemand een moslim is? Dat kan helemaal niet. Zo gauw je gaat zeggen 'moslims komen er niet in' dan garandeer ik je dat iedereen die de grens overstapt beweert geen moslim te zijn.
Hoezo? Als ik zeg dat Hitler een man was, voel jij je dan aangesproken? Ik hoop het niet.quote:Op maandag 28 maart 2016 13:49 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het feit dat iemand ongelovig is maakt niet uit. Elke interpretatie is even fout.
Bovendien, als je dat gaat doen dan kom je tot de conclusie dat de interpretatie van IS even geldig is als die van de bakker op de hoek. Dus als de bakker zich moslim noemt op die basis dan zijn leden van IS ook moslim. En dat vinden regressieve mensen niet zo leuk.
Hoezo zou mijn interpretatie minder juist of onjuist zijn dan die van een moslim? Het enige argument dat ik bedenken kan is dat de Koran eigenlijk alleen in het Arabisch gelezen mag/kan worden voor de meest juiste interpretatie.quote:Op maandag 28 maart 2016 13:46 schreef Molurus het volgende:
[..]
Omdat je dan als ongelovige iets moet gaan zeggen over welke interpretatie de juiste is. Dat lijkt me een regelrechte contradictie.
Als je zegt: ik ben geen moslim, allah bestaat niet, etc.., dan zeg je feitelijk: "elke interpretatie is onjuist". Als je dan vervolgens gaat zeggen: mijn interpretatie van deze tekst is correct dan spreek je jezelf direct tegen.quote:Op maandag 28 maart 2016 13:54 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Hoezo zou mijn interpretatie minder juist of onjuist zijn dan die van een moslim? Het enige argument dat ik bedenken kan is dat de Koran eigenlijk alleen in het Arabisch gelezen mag/kan worden voor de meest juiste interpretatie.
Nee, en dat zou ook belachelijk zijn. Maar dat is wel de reactie vanuit de islamitische wereld. Ontelbaar veel organisaties en zogenaamde 'geestelijken' doen hun uiterste best om maar te kunnen roepen dat IS niets met islam te maken heeft. De reden laat zich raden, maar we hebben gezien dat die claim pure onzin is.quote:Op maandag 28 maart 2016 13:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoezo? Als ik zeg dat Hitler een man was, voel jij je dan aangesproken? Ik hoop het niet.
Te bedenken dat er 40 jaar geleden nog helemaal geen islam in Nederland was. Het heeft hier geen roots, geen historie, niks. En dat merk je.quote:Op maandag 28 maart 2016 13:53 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Dus je voelt je -al dan niet als zodoende door jouzelf ervaren- gechanteerd; de groep is al zo groot, dat je geen beleid meer kan voeren op basis van de eigen wens; beperking invloed islam op het land. Wat is er in godsnaam mis met soevereiniteit en het zelfbeschikkingsrecht; bepalen wat wel of niet wenselijk/goed is voor het land - bepalen wie je wel en niet toelaat.
Als je tegen de Chinezen zegt dat de gedroogde en vermalen kloten van jihadstrijders potentie verhogend zijn, is het probleem met ISIS snel voorbij idd.quote:Op maandag 28 maart 2016 13:55 schreef LelijKnap het volgende:
Voordeel is wel dat wanneer Europa valt, China zal overheersen en het islamisme volledig zal laten doen verdwijnen.
Terrorisme is niet het grootste probleem van islam in een moderne westerse beschaving.quote:Op maandag 28 maart 2016 13:49 schreef Tevik het volgende:
[..]
Bron, zie ook: IS-video: trek jullie terug en leef in vrede
Naar mijn mening komt het toch neer op "het oogsten van wat we zelf zaaien" en "wat je niet wilt dat jou geschiedt doe dat ook een ander niet." We moeten ook kritisch naar onszelf (regeringsleiders) kijken, en niet alleen wijzen naar anderen. Vanuit een vogelperspectief is het een vicieuze cirkel. Het probleem/oplossing ligt daarom niet alleen bij de anderen (en dat zij alleen moeten veranderen), wij zijn net zo goed een onderdeel van het probleem en moeten net zo goed veranderen . In mijn ogen heeft religie er weinig mee te maken behalve dat het misbruikt en op zo'n manier geļnterpreteerd wordt om misdaden te rechtvaardigen, maar daar kun je elke religie en ideologie voor gebruiken wanneer je in het nauw (of door egoļstische belangen) gedreven wordt.
Nee, dan zeg ik; 'elke interpretatie is een interpretatie waarvan de waarschijnlijkheid van juistheid kan worden afgemeten aan de teksten zelf - teksten waarvan ik niet hoef te geloven dat ze de waarheid vertolken, dat ze afkomstig zijn van een echte profeet/Allah.quote:Op maandag 28 maart 2016 13:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je zegt: ik ben geen moslim, allah bestaat niet, etc.., dan zeg je feitelijk: "elke interpretatie is onjuist". Als je dan vervolgens gaat zeggen: mijn interpretatie van deze tekst is correct dan spreek je jezelf direct tegen.
Anders gezegd: er kan alleen een correcte interpretatie van de tekst bestaan onder de aanname dat het geloof waar is.
Het is net zoals vele moslims die zich aansluiten bij linkse partijen in Europa en zich later ontpoppen als ware islamisten; in volledige contradictie met de algemene richtlijnen van de partijen waarbij ze zich aansloten. Het is manipulatie en misbruik. Linkse retoriek als middel om invloed islamisme te vergroten.quote:Op maandag 28 maart 2016 13:56 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee, en dat zou ook belachelijk zijn. Maar dat is wel de reactie vanuit de islamitische wereld. Ontelbaar veel organisaties en zogenaamde 'geestelijken' doen hun uiterste best om maar te kunnen roepen dat IS niets met islam te maken heeft. De reden laat zich raden, maar we hebben gezien dat die claim pure onzin is.
Laten we even voorstellen dat de Westerse coalitie geheel de aanvallen in welke vorm dan ook op IS staakt in Syrie en Libie. IS blijft dan braaf dezelfde lijn aanhouden naar Europa toe? Geen dreigende taal meer? Geen massatrainingskampen meer? Geen wraak voor de profeet als een Europese krant een tekeningetje maakt en de redactie dood moet?quote:Op maandag 28 maart 2016 13:49 schreef Tevik het volgende:
[..]
Naar mijn mening komt het toch neer op "het oogsten van wat we zelf zaaien" en "wat je niet wilt dat jou geschiedt doe dat ook een ander niet." We moeten ook kritisch naar onszelf (regeringsleiders) kijken, en niet alleen wijzen naar anderen. Vanuit een vogelperspectief is het een vicieuze cirkel.
Extreem apologetisch dit man. Dit zou je tegen Libiers moeten zeggen die nu tegen IS vechten, of Tunesiers. Die hebben kunnen ervaren dat je verhaal onjuist is omdat zij niets van doen hebben mdt imperialisme en zwaar slachtoffer zijn geworden.quote:wij zijn net zo goed een onderdeel van het probleem en moeten net zo goed veranderen
Religieuze bestaande interpretatiea hebben er alles mee te maken. IS brengt in praktijk in hun staat qua wetgeving wat jarenlang door een veel grotere groep zwijgebd is geaccepteerd of zelfs onderschreven. Van het tot slaaf maken van niet moslims in tijden van oorlog zoals de jezidis en de vrouwen op slavenmarkten verkopen, tot offensieve expansionele jihad, tot ook het homos van gebouwen afwerpen. Wat in een boek stond wat in o.a. de Tawhid moskee in Amsterdam werd verkocht en tien jaar geleden nog over die specifieke passage ophef was.quote:. In mijn ogen heeft religie er weinig mee te maken behalve dat het misbruikt
Hoe kun je daar nu iets zinnigs over zeggen zonder aannames ten aanzien van de oorsprong van de tekst?quote:Op maandag 28 maart 2016 14:01 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Nee, dan zeg ik; 'elke interpretatie is een interpretatie waarvan de waarschijnlijkheid van juistheid kan worden afgemeten aan de teksten zelf - teksten waarvan ik niet hoef te geloven dat ze de waarheid vertolken, dat ze afkomstig zijn van een echte profeet/Allah.
Maar weet je dan ook wat ermee wordt bedoeld? Nee. Om de bedoeling te kunnen begrijpen moet er 'een iets' zijn dat die bedoeling heeft. Ofwel een echte profeet, ofwel iemand die om politieke redenen dit soort dingen opschrijft, ofwel iemand die gewoon trachte een aardig stukje fictie te schrijven.quote:Op maandag 28 maart 2016 14:01 schreef LelijKnap het volgende:
Als ik een vers lees over hoe alle ongelovigen voor de eeuwigheid zullen branden, dan interpreteer ik dat als wat ik er in lees; ongelovigen zullen branden.
We kunnen het natuurlijk altijd hebben over specifieke interpretaties van specifieke gelovigen. Zonder ons af te vragen of die nu juist zijn kunnen we ons wel afvragen:quote:Op maandag 28 maart 2016 14:01 schreef LelijKnap het volgende:
Nu zal ik dat, als ongelovige, minder serieus nemen dan een moslim. Met afstand lees ik daar natuurlijk ook andere problemen in dan een moslim. Ik zie daar reden voor segregatie binnen een gemeenschap. Een reden waarom moslims afstand zullen kunnen bewaren tov niet-gelovigen. Ik ken een moslim waarvan een ouder geen moslim is - en die leest dat met veel treurnis. Die treurnis is voor hem gelijktijdig motivatie tot handelen; proberen zijn moeder te overtuigen zich te bekeren. Maar onder de streep lezen we dezelfde woorden; een belofte voor een eeuwigheid in hel. Daar valt verder niet veel op af te dwingen.
Probleem is een beetje het volgende, denk ik:quote:Op maandag 28 maart 2016 13:49 schreef Tevik het volgende:
[..]
Naar mijn mening komt het toch neer op "het oogsten van wat we zelf zaaien" en "wat je niet wilt dat jou geschiedt doe dat ook een ander niet." We moeten ook kritisch naar onszelf (regeringsleiders) kijken, en niet alleen wijzen naar anderen. Vanuit een vogelperspectief is het een vicieuze cirkel. Het probleem/oplossing ligt daarom niet alleen bij de anderen (en dat zij alleen moeten veranderen), wij zijn net zo goed een onderdeel van het probleem en moeten net zo goed veranderen . In mijn ogen heeft religie er weinig mee te maken behalve dat het misbruikt en op zo'n manier geļnterpreteerd wordt om misdaden te rechtvaardigen, maar daar kun je elke religie en ideologie voor gebruiken wanneer je in het nauw (of door egoļstische belangen) gedreven wordt.
Er is niemand die iets anders beweert.quote:Op maandag 28 maart 2016 14:19 schreef Molurus het volgende:
We kunnen het natuurlijk altijd hebben over specifieke interpretaties van specifieke gelovigen. Zonder ons af te vragen of die nu juist zijn kunnen we ons wel afvragen:
1) is die interpretatie nu ergens op gebaseerd, en waarop?
2) is die interpretatie intern consistent?
Etc.
NL samenvatting?quote:Op maandag 28 maart 2016 13:26 schreef Szikha2 het volgende:
Geen spam maar wil dat mensen zijn boodschap horen
Dat een gelovige veronderstelt dat er een juiste interpretatie is en jij niet.quote:Op maandag 28 maart 2016 14:56 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Maar wat is het verschil tussen een 'gelovige' die kritiek op de teksten en interpretaties gaat geven en iemand zoals ik?
Dat is geen interpretatie maar wat er letterlijk staat. Dat is wel een verschil. Het punt dat er mensen zijn die het anders interpreteren is prima maar zoals jij zelf zegt hebben die mensen ook geen poot om op te staan. Het is vooral bedoeld om het loze argument 'islam is een religie van vrede' tegen te gaan. Dat is simpelweg onwaar. Het is net als elke andere religie op dat gebied. Alleen daarvoor is de vergelijking bijbel <-> koran handig. Elke religie is gewelddadig, islam dus ook. Het feit dat de koran voor een groot gedeelte gejat is van de bijbel helpt ook.quote:Op maandag 28 maart 2016 15:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat een gelovige veronderstelt dat er een juiste interpretatie is en jij niet.
Als jij bijvoorbeeld zegt: "de Koran roept op tot het structureel vermoorden van ongelovigen" (ik noem maar wat), dan kun je dat niet verdedigen zonder te stellen dat je die tekst op de juiste manier leest - en dus te veronderstellen dat er toch een correcte interpretatie is.
En dat geldt dus ook voor islam.quote:Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.
Deze exercitie hebben we met HKP ook al gehad: je kunt een tekst niet lezen zonder die te interpreteren. Ook een 'letterlijke' interpretatie is een interpretatie.quote:Op maandag 28 maart 2016 15:08 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is geen interpretatie maar wat er letterlijk staat. Dat is wel een verschil.
De letters zijn de letters, dus dat is onzin. Maar goed, daar krijg ik je niet vanaf blijkbaar. Laten we aannemen dat jij gelijk hebt, dan nog is het belangrijk om te kijken waar de interpretatie vandaan komt. En om aan te kunnen tonen dat elke interpretatie even 'geldig' is.quote:Op maandag 28 maart 2016 15:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Deze exercitie hebben we met HKP ook al gehad: je kunt een tekst niet lezen zonder die te interpreteren. Ook een 'letterlijke' interpretatie is een interpretatie.
Dat doe ik dan ook niet. Kap toch eens met die constante stropoppen.quote:En ik zie geen enkel argument om een letterlijke interpretatie te prefereren zonder aannames ten aanzien van de oorsprong van de tekst.
Lezen is iets anders dan letters zien.quote:Op maandag 28 maart 2016 15:20 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
De letters zijn de letters, dus dat is onzin.
Prima, zijn we het daar niet altijd over eens. Verdergaan hierover heeft geen zin denk ik.quote:Op maandag 28 maart 2016 15:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Lezen is iets anders dan letters zien.
We zijn in oorlog. Stop met wegkijken allemaal. Het houdt niet op, niet vanzelf. Wij zijn de volgende slachtoffers. Ga eens optreden tegen die haters, die geen echte moslims zijn. Haal de kanker weg. Ga strijden! Voer de dienstplicht in! Ik hou van jullie allemaal. Ik wil niet dood. Bid, share en like.quote:
Nederland glijdt ook af maar omdat het geleidelijk gaat merkt niemand het. Pak er maar eens foto's bij van voor de import van islam dan zie je het verschil wel.quote:Op maandag 28 maart 2016 17:17 schreef Szikha2 het volgende:
Ik zat laatst foto's te kijken met een Tunesische vrouw die in NL aantal jaren woont en bij twee keer per maand naar Tunesie vliegt en foto's van jaren 70 /80 waren prachtig. Haha de mensen op het strand. Nog bloter en vrijer dan Nederland begin jaren 70s
Het doet haar veel verdriet om het land te zien afglijden.
Hey Sisyquote:Op maandag 28 maart 2016 14:08 schreef LelijKnap het volgende:
Ik vind het overigens jammer dat Terra-Jin zich er niet mee bemoeit. Kan iemand hem roepen?
Ga eens een tekst lezen in een andere taal bv Japans kun je daar interpretatie aangeven?quote:Op maandag 28 maart 2016 15:29 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Prima, zijn we het daar niet altijd over eens. Verdergaan hierover heeft geen zin denk ik.
Zullen we het dan maar over het afschaffen van confessioneel onderwijs hebben? Dat gaat ook niet makkelijk worden gok ik. Zeker niet met de enorm machtige christelijke lobby op dat gebied...
Op die manier zou je best een nieuwe religie kunnen beginnen.quote:Op maandag 28 maart 2016 18:07 schreef Argo het volgende:
[..]
Ga eens een tekst lezen in een andere taal bv Japans kun je daar interpretatie aangeven?
Als je ff verder graaft, tref je zorgwekkende resultaten aan vwb de wereldwijde moslimgemeenschap.quote:Op maandag 28 maart 2016 17:58 schreef Szikha2 het volgende:
Ja volgens pew research center onderzoek onder Turken im Turkije in 2015 heeft 8% sympathie voor een kalifaat.
http://www.pewresearch.or(...)ch-disdain-for-isis/
Dude...
Wij zeggen dat in Nederland al zonder twijfel, dat er nog een overgangsperiode is,soit. Maar twijfel is absoluut niet van toepassing.quote:Op maandag 28 maart 2016 17:34 schreef Terra-jin het volgende:
Zodra wij zo ver zijn dat wij ook zonder twijfel durven te zeggen: "homo's en vrouwen hebben hier gelijke rechten", pas dan hebben we een gelijkwaardige propositie voor migranten met conflicterende waarden.
Hoe? Je kan de symbolen niet eens ontcijferen en op het moment dat je het doet geef je al een interpretatie.quote:Op maandag 28 maart 2016 18:08 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Op die manier zou je best een nieuwe religie kunnen beginnen.
Het was een Joseph Smith grapje...quote:Op maandag 28 maart 2016 18:12 schreef Argo het volgende:
[..]
Hoe? Je kan de symbolen niet eens ontcijferen en op het moment dat je het doet geef je al een interpretatie.
Dat maakt mijn argumenten niet minder geldig, leuke rode haring.quote:Op maandag 28 maart 2016 18:13 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het was een Joseph Smith grapje....
Ik heb geen argument gezien, wat bedoel je precies?quote:Op maandag 28 maart 2016 18:15 schreef Argo het volgende:
[..]
Dat maakt mijn argumenten niet minder geldig, leuke rode haring.
In rusland daar schrik wel van... wie had dat gedacht 20 jaar geleden.quote:Op maandag 28 maart 2016 18:09 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Als je ff verder graaft, tref je zorgwekkende resultaten aan vwb de wereldwijde moslimgemeenschap.
http://www.pewforum.org/2(...)cs-society-overview/
Hier kan je cijfers vinden over homofobie, de doodstraf voor afvalligheid, vrouwenrechten... een plaatje dat niet compatibel is met onze cultuur.
Hun grenzen, hun regels, maar laten we binnen ónze grenzen duidelijk zijn over onze cultuur.
Wie onze waarden serieus neemt wordt voor gek verklaard, voor racist, xenofoob, angsthaas uitgescholden. Terwijl het tegenovergestelde het geval is. Over 100 jaar zijn we misschien wel zo ver.quote:Op maandag 28 maart 2016 17:34 schreef Terra-jin het volgende:
Het wordt tijd dat we deze waarden serieus nemen, net zoals de manier waarop de islamitische cultuur zichzelf serieus neemt.
Probeer zin voor zin te vertalen ( mijn eigen vertaling)quote:
Ik zie het verschil niet zo eigenlijk...quote:Op maandag 28 maart 2016 17:33 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Nederland glijdt ook af maar omdat het geleidelijk gaat merkt niemand het. Pak er maar eens foto's bij van voor de import van islam dan zie je het verschil wel.
Omdat je blind bent.quote:Op maandag 28 maart 2016 19:56 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Ik zie het verschil niet zo eigenlijk...
[ afbeelding ]
[niet zo boeiend: Hoe kan ik waar nu iets zinnigs over zeggen? Over die teksten? Men kan op verschillende wijze een tekst benaderen. Ik kan de context (van Mohammed) wel en niet includeren. Ik kan zelfs pogen de tekst te lezen vanuit de positie van de moslim. Ik kan het (en dat is wat ik voornamelijk doe) ook lezen vanuit het perspectief dat het meest bij mij aansluit; met een bepaalde ('negatieve'; met afwezigheid acceptatie van zijn claim profeet te zijn) aanschouwing van Mohammed en zijn context. Maar zinnen/woorden zijn ook gewoon dat; ik kan een vers, een aangedragen norm lezen, als precies dat. Niet alles in de Koran staat omschreven in dromerige rijm-taal. In vele zaken is de Koran bijzonder helder - zaken die geen ruimte bieden voor stellingen als; 'deze regel vereist context, het gold alleen in die tijd en hoeft nu niet meer serieus genomen te worden.' M.a.w. woorden; de Koran, maar niet de Koran op zichzelf, wil en maakt duidelijk dat context (t.a.v. bepaalde regels) niet relevant is. ]quote:Op maandag 28 maart 2016 14:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoe kun je daar nu iets zinnigs over zeggen zonder aannames ten aanzien van de oorsprong van de tekst?
Geen enkele tekst heeft een objectief correcte interpretatie die onafhankelijk is van de oorsprong van de tekst. Zelfs het telefoonboek niet.
Maar weet je dan ook wat ermee wordt bedoeld? Nee. Om de bedoeling te kunnen begrijpen moet er 'een iets' zijn dat die bedoeling heeft. Ofwel een echte profeet, ofwel iemand die om politieke redenen dit soort dingen opschrijft, ofwel iemand die gewoon trachte een aardig stukje fictie te schrijven.
Die context is zeer relevant. En als die context geheel ontbreekt dan heb je niets om je interpretatie op te baseren.
Nee ik ben een rasoptimist, het laatste wat je moet doen is je bang laten maken door terroristen. Dat is namelijk hun doel: mensen bang maken.quote:
En alweer geen inhoudelijke reactie, maar een waardeloze meta-discussie...quote:Op maandag 28 maart 2016 18:17 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik heb geen argument gezien, wat bedoel je precies?
Bullshit. We noemen de mensen die onze waarden (vrijheid, gelijkheid, democratie, rechtsstaat, etc.) buiten willen gooien uit angst voor moslims/vluchtelingen racist, xenofoob en angsthaas.quote:Op maandag 28 maart 2016 18:33 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Wie onze waarden serieus neemt wordt voor gek verklaard, voor racist, xenofoob, angsthaas uitgescholden. Terwijl het tegenovergestelde het geval is. Over 100 jaar zijn we misschien wel zo ver.
Dit inderdaad. Ik vind het wel opmerkelijk hoe bereid mensen zijn om in het kader van het bestrijden van de 'moslimproblematiek' onze waarden overboord te gooien.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 09:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Bullshit. We noemen de mensen die onze waarden (vrijheid, gelijkheid, democratie, rechtsstaat, etc.) buiten willen gooien uit angst voor moslims/vluchtelingen racist, xenofoob en angsthaas.
Dat kan het andere kamp allemaal 1 op 1 over jullie zeggen. Deze hele discussie is daarom onzinnig en tijdverspilling. De geschiedenis zal het uitwijzen.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 11:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Ik vind het wel opmerkelijk hoe bereid mensen zijn om in het kader van het bestrijden van de 'moslimproblematiek' onze waarden overboord te gooien.
Je vraagt je af wat die mensen nu precies herdenken op 4 mei.
Dat kan altijd, maar het zou wel volledig onterecht zijn. En al was het terecht, dan zou dat nog steeds een tu quoque zijn.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 11:44 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Dat kan het andere kamp allemaal 1 op 1 over jullie zeggen.
We gaan het zien. Onze (achter)kleinkinderen mogen het finale oordeel vellen.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 12:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat kan altijd, maar het zou wel volledig onterecht zijn. En al was het terecht, dan zou dat nog steeds een tu quoque zijn.
Ik heb nog altijd de stille hoop dat we wel leren van het verleden. Maar wellicht is die hoop ongegrond inderdaad.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 13:07 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
We gaan het zien. Onze (achter)kleinkinderen mogen het finale oordeel vellen.
En terecht.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 09:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
We noemen de mensen die onze waarden (vrijheid, gelijkheid, democratie, rechtsstaat, etc.) buiten willen gooien uit angst voor moslims/vluchtelingen racist, xenofoob en angsthaas.
Sam Harris accepteer geeneens dat vrije wil echt is.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 16:01 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
En terecht.
Ik zie echter wel vaker dat mensen die kritisch zijn op de islam, doch onze waarden hooghouden ook deze labels opgeplakt krijgen. Sam Harris is daar een mooi voorbeeld van.
Wie is ons en waarom kan je spreken van "onze waarden"? Mensen als jij hebben altijd commentaar op anderen al ze "onze cultuur" of "het volk wil" gebruiken maar op de een of andere manier bestaat er dus wel zoiets als "onze waarden"?quote:Op dinsdag 29 maart 2016 09:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Bullshit. We noemen de mensen die onze waarden (vrijheid, gelijkheid, democratie, rechtsstaat, etc.) buiten willen gooien uit angst voor moslims/vluchtelingen racist, xenofoob en angsthaas.
Dat is hij dan ook niet. Je hebt een enorme erfelijke, sociale en culturele beperking.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 23:47 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Sam Harris accepteer geeneens dat vrije wil echt is.
We hebben webwinkels vol boeken en zelfhulpboeken over onze eigen beperkingen maar hoe kun je de enorme beperkingen bij moslims uittekenen zonder afgemaakt te worden door achterlijke individuen (moslim en non-moslim) die die boeken niet gelezen hebben?quote:Op woensdag 30 maart 2016 07:34 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Dat is hij dan ook niet. Je hebt een enorme erfelijke, sociale en culturele beperking.
Goeie vraag die ik mezelf ook al een tijdje stel...quote:Op woensdag 30 maart 2016 07:45 schreef frietenstamp het volgende:
We hebben webwinkels vol boeken en zelfhulpboeken over onze eigen beperkingen maar hoe kun je de enorme beperkingen bij moslims uittekenen zonder afgemaakt te worden door achterlijke individuendie die boeken niet gelezen hebben?
Als je vrije wil niet echt vind ben je gewoon 'fascistisch' . Of het nou communisme is met voorbepaald zijn door klasse bij wetten van sociale evolutie, of nazisme met voorbepaald zijn door ras, en wetten van strijd om te overleven.quote:Op woensdag 30 maart 2016 07:34 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Dat is hij dan ook niet. Je hebt een enorme erfelijke, sociale en culturele beperking.
Mja, de reformatie kwam ook van binnenuit. Ik denk dat de Islam dit ook nodig heeft. Echter, niet zoals het nu gaat, maar richting verlichting.quote:Op woensdag 30 maart 2016 07:45 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
We hebben webwinkels vol boeken en zelfhulpboeken over onze eigen beperkingen maar hoe kun je de enorme beperkingen bij moslims uittekenen zonder afgemaakt te worden door achterlijke individuen (moslim en non-moslim) die die boeken niet gelezen hebben?
Wat is dit nu voor idioot argument? Vrije wil bestaat wel of vrije wil bestaat niet. Dat is niet afhankelijk van wie precies fascistisch is.quote:Op woensdag 30 maart 2016 09:43 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Als je vrije wil niet echt vind ben je gewoon 'fascistisch'.
Niet overdrijven, de vrije wil is wel beperkt, maar niet gedetermineerd. Maw je hebt wel vrije wil maar geen vrije keus. De mens is in principe een groepsdier, vandaar het succes van de katholieke kerk, de islam, communisme en fascisme.quote:Op woensdag 30 maart 2016 09:43 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Als je vrije wil niet echt vind ben je gewoon 'fascistisch' . Of het nou communisme is met voorbepaald zijn door klasse bij wetten van sociale evolutie, of nazisme met voorbepaald zijn door ras, en wetten van strijd om te overleven.
Het is vrij tekenend dat er op dit soort makkelijke inkoppertjes wel gereageerd wordt maar lange inhoudelijke posts met rust worden gelaten.quote:Op woensdag 30 maart 2016 18:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat is dit nu voor idioot argument? Vrije wil bestaat wel of vrije wil bestaat niet. Dat is niet afhankelijk van wie precies fascistisch is.
Ik zie de relevantie ervan eerlijk gezegd niet: Vrouwenbesnijdenis lijkt me verwerpelijk ongeacht of de Koran er iets over zegt. Als de Koran er wel iets over zou zeggen dan zou dat geen enkel verschil maken.quote:Op woensdag 30 maart 2016 20:12 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Verder nog even naar jouw stelling dat een ongelovige niets kan met heilige boeken. Een persoon die zich inzet tegen vrouwelijke besnijdenis in de (voornamelijk) islamitische wereld had daar een goed argument over. Vrouwelijke besnijdenis komt namelijk nergens in de koran voor en ook nergens in de hadith. Of in andere geschriften. Alleen in geschriften van Afrikaanse 'geestelijken' die zeer recent zijn.
quote:Op woensdag 30 maart 2016 20:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zie de relevantie ervan eerlijk gezegd niet: Vrouwenbesnijdenis lijkt me verwerpelijk ongeacht of de Koran er iets over zegt. Als de Koran er wel iets over zou zeggen dan zou dat geen enkel verschil maken.
Vooral dit:quote:Op woensdag 30 maart 2016 20:31 schreef Firuze het volgende:
[..]
Ik kan er hier ook weinig hout van maken. Wat bedoel je nou precies?
quote:het gaat er vooral om om de gelovige er zelf kritisch naar te laten kijken om wellicht zelf tot die conclusie te kunnen komen. Want dat gebeurt nauwelijks tot niet in de islam.
Veel meer. Kritisch kijken naar wat hen wordt verteld door de imams en andere machthebbers.quote:Op woensdag 30 maart 2016 20:36 schreef Firuze het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik gelezen, maar wat bedoel je er mee? Je wilt dat Moslims dat meer gaan doen?
Probleem is dat gelovigen zo gebrainwashed zijn, dat ze niet helder kunnen nadenken. Ze zijn dom en/of naļef en geloven in een sprookje en verschuilen hun (goede en slechte) acties achter een of andere God. Zo zijn ze opgevoed en zeker bij de islam word je als baby al gedwongen om een God te aanbidden.quote:Op woensdag 30 maart 2016 21:33 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Veel meer. Kritisch kijken naar wat hen wordt verteld door de imams en andere machthebbers.
Ik ben ff een paar dagen weggeweest van dit topic, dus ik kan het 1 en ander gemist hebben (quote:Op woensdag 30 maart 2016 20:12 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het is vrij tekenend dat er op dit soort makkelijke inkoppertjes wel gereageerd wordt maar lange inhoudelijke posts met rust worden gelaten.
Verder nog even naar jouw stelling dat een ongelovige niets kan met heilige boeken. Een persoon die zich inzet tegen vrouwelijke besnijdenis in de (voornamelijk) islamitische wereld had daar een goed argument over. Vrouwelijke besnijdenis komt namelijk nergens in de koran voor en ook nergens in de hadith. Of in andere geschriften. Alleen in geschriften van Afrikaanse 'geestelijken' die zeer recent zijn.
Voor de atheļst zijn de teksten sowieso onzin, voor de gelovige zijn ze dat niet. En ze zijn daadwerkelijk wel gevoelig voor de teksten, hoe onzinnig ze ook zijn. En als er nergens in de teksten opgeroepen wordt tot het afsnijden van de clitoris van kleine meisjes dan zijn mensen daadwerkelijk gevoelig voor het argument om dat niet meer te doen. Het gaat er helemaal niet om dat de teksten onzin zijn of voor miljoenen interpretaties vatbaar, het gaat er vooral om om de gelovige er zelf kritisch naar te laten kijken om wellicht zelf tot die conclusie te kunnen komen. Want dat gebeurt nauwelijks tot niet in de islam. Dat is wel gebeurd in het christendom en we weten waar dat in uitgemond is.
Gedurfde uitspraak. En dan doel ik op het feit dat het niet gedetermineerd zou zijn.quote:Op woensdag 30 maart 2016 19:19 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Niet overdrijven, de vrije wil is wel beperkt, maar niet gedetermineerd. Maw je hebt wel vrije wil maar geen vrije keus. De mens is in principe een groepsdier, vandaar het succes van de katholieke kerk, de islam, communisme en fascisme.
Is het ook niet.quote:Op donderdag 31 maart 2016 10:00 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Gedurfde uitspraak. En dan doel ik op het feit dat het niet gedetermineerd zou zijn.
Van welk overleven is er spraken in Nederland, Belgie, Engeland, DL, etc?quote:Op donderdag 31 maart 2016 08:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik ben ff een paar dagen weggeweest van dit topic, dus ik kan het 1 en ander gemist hebben (), maar komen we dan niet weer terug op het onderwerp "onderwijs"? Hoe laat je mensen autonoom en kritisch nadenken over "gevestigde orde", zelfs als het om religie gaat?
En ik zie dan ook weer een link met economische omstandigheden: wanneer er oorlog heerst en mensen vooral moeten overleven ipv leven, dan hebben ze wel wat anders aan hun hoofd dan kritisch leren nadenken over hun houvast.
Niet. Ik heb het niet zozeer over Europese landen.quote:Op zaterdag 2 april 2016 00:33 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Van welk overleven is er spraken in Nederland, Belgie, Engeland, DL, etc?
Onderwijs is een van de manieren ja. Kritisch zijn op dogma is een andere.quote:Op donderdag 31 maart 2016 08:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik ben ff een paar dagen weggeweest van dit topic, dus ik kan het 1 en ander gemist hebben (), maar komen we dan niet weer terug op het onderwerp "onderwijs"? Hoe laat je mensen autonoom en kritisch nadenken over "gevestigde orde", zelfs als het om religie gaat?
Ik snap de confirmation bias maar constant 'economische omstandigheden' er bij halen schiet ook niet op. Zeker niet als die omstandigheden voornamelijk er zijn vanwege de theocratische invloeden in het leven.quote:En ik zie dan ook weer een link met economische omstandigheden: wanneer er oorlog heerst en mensen vooral moeten overleven ipv leven, dan hebben ze wel wat anders aan hun hoofd dan kritisch leren nadenken over hun houvast.
Een jaar filosofie-research.quote:
Die twee dingen versterken elkaar. De economische omstandigheden leiden tot theocratie, de theocratie leidt tot slechtere economische omstandigheden.quote:Op zaterdag 2 april 2016 18:33 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Onderwijs is een van de manieren ja. Kritisch zijn op dogma is een andere.
[..]
Ik snap de confirmation bias maar constant 'economische omstandigheden' er bij halen schiet ook niet op. Zeker niet als die omstandigheden voornamelijk er zijn vanwege de theocratische invloeden in het leven.
Ik zou zelf niet weten of je duidelijk de theocratische invloeden als de oorzaak van economische stagnering kunt aanduiden.quote:Op zaterdag 2 april 2016 18:33 schreef Fir3fly het volgende:
Ik snap de confirmation bias maar constant 'economische omstandigheden' er bij halen schiet ook niet op. Zeker niet als die omstandigheden voornamelijk er zijn vanwege de theocratische invloeden in het leven.
Dat is sowieso onzin voor staten als Iran, Egypte en Tunesiė.quote:Op zondag 10 april 2016 11:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Die twee dingen versterken elkaar. De economische omstandigheden leiden tot theocratie, de theocratie leidt tot slechtere economische omstandigheden.
Wat wijs ik af dan? En wat je zegt klopt maar de manier om dat tegen te gaan is juist secularisatie. Het tegenovergestelde van theocratie.quote:Maar goed, er bestaat een enorm duidelijke correlatie tussen welvaart, onderwijs en religiositeit. Ook zijn er aanwijzingen voor een causaal verband. Niet alleen op het niveau van landen, maar ook op het niveau van bevolkingsgroepen en van individuen. Dus waarom zou je dat a priori afwijzen als oorzaak?
Tja. Genoeg data waar je naar kunt kijken. Theocratische landen staan op elk gebied wat je enigszins beschaving zou kunnen noemen stijf onderaan. We hebben het steeds over onderwijs maar wat denk je dat de voornaamste tegenstander van onderwijs is? Wat houdt kritisch denken tegen? Wat voor soort instituut vaart juist bij onwetendheid? Als je die vragen niet kunt beantwoorden...quote:Op zondag 10 april 2016 19:26 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik zou zelf niet weten of je duidelijk de theocratische invloeden als de oorzaak van economische stagnering kunt aanduiden.
Hoezo confirmation bias?
Dat ze het nu niet superslecht doen, betekent niet dat ze het niet veel beter zouden doen zonder religieuze onzin.quote:Op zondag 10 april 2016 20:18 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is sowieso onzin voor staten als Iran, Egypte en Tunesiė.
Je zegt dat we er niet steeds economische omstandigheden bij moeten halen. Terwijl dat juist dé factor is voor religiositeit.quote:[..]
Wat wijs ik af dan? En wat je zegt klopt maar de manier om dat tegen te gaan is juist secularisatie. Het tegenovergestelde van theocratie.
Voor hem is die armoede meer een logisch resultaat. Voor jou zijn het daar potentiėle atheisten die religieus worden omdat ze zo arm zijn.quote:Op maandag 11 april 2016 09:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat ze het nu niet superslecht doen, betekent niet dat ze het niet veel beter zouden doen zonder religieuze onzin.
[..]
Je zegt dat we er niet steeds economische omstandigheden bij moeten halen. Terwijl dat juist dé factor is voor religiositeit.
Iedereen is een potentiėle atheļst/gelovige. Als wij het minder goed zouden hebben, zouden er in Nederland ook een boel meer gelovigen zijn.quote:Op maandag 11 april 2016 09:10 schreef Perrin het volgende:
[..]
Voor hem is die armoede meer een logisch resultaat. Voor jou zijn het daar potentiėle atheisten die religieus worden omdat ze zo arm zijn.
Dat laatste is natuurlijk je reinste onzin. Alleen de VS al bewijst het tegendeel. Er is geen enkele correlatie tussen economische omstandigheden en religiositeit.quote:Op maandag 11 april 2016 09:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat ze het nu niet superslecht doen, betekent niet dat ze het niet veel beter zouden doen zonder religieuze onzin.
[..]
Je zegt dat we er niet steeds economische omstandigheden bij moeten halen. Terwijl dat juist dé factor is voor religiositeit.
Het is denk ik wel makkelijker een arm religieus nest te ontvluchten als je zelf goede kansen krijgt en pakt.quote:Op maandag 11 april 2016 09:17 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat laatste is natuurlijk je reinste onzin. Alleen de VS al bewijst het tegendeel. Er is geen enkele correlatie tussen economische omstandigheden en religiositeit.
Het blijft maar hij afleiding zonder daadwerkelijk op het topic in te gaan. Op een gegeven moment werkt 'ja maar economische omstandigheden' niet meer.
Zo werkt statistiek niet hé. Dat er een outlier is, betekent niet dat er geen trend is.quote:Op maandag 11 april 2016 09:17 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat laatste is natuurlijk je reinste onzin. Alleen de VS al bewijst het tegendeel. Er is geen enkele correlatie tussen economische omstandigheden en religiositeit.
Het werkt nog steeds, hoor. Als de economische omstandigheden verbeteren, zal religiositeit en daarmee (steun voor) fundamentalisme ook afnemen.quote:Het blijft maar hij afleiding zonder daadwerkelijk op het topic in te gaan. Op een gegeven moment werkt 'ja maar economische omstandigheden' niet meer.
De false flag theorieen worden hier besproken:quote:Op zondag 10 april 2016 23:37 schreef PSVCL het volgende:
De aanslagen ( als het geen false flag operaties waren)
Het is ieg zo dat ISIS is ontstaan uit diverse mensen uit Saddam Hoesseins Ba'ath-partij. Dus ja, of het hele drama in Syrie zou hebben plaatsgehad zonder de door ons gesteunde Amerikaanse inval in Irak is inderdaad een legitieme vraag.quote:Op zondag 10 april 2016 23:37 schreef PSVCL het volgende:
zijn een gevolg van de jaren langen bomaanslagen in het midden oosten waar Europa ook aan meedoet.
De secularisering van de VS is inderdaad in volle gang. Wel duidelijk later dan in bijvoorbeeld West-Europa, maar het gebeurt nu toch echt.quote:Op maandag 11 april 2016 10:39 schreef GrumpyFish het volgende:
Heb laatst ook iets gelezen over jonge Amerikanen die steeds minder religieus of gelovig worden.
Ik denk ook dat armoede inderdaad eerder een oorzaak dan een gevolg is van religiositeit. Maar het is erg lastig om dat hard te maken.quote:Op maandag 11 april 2016 09:15 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Iedereen is een potentiėle atheļst/gelovige. Als wij het minder goed zouden hebben, zouden er in Nederland ook een boel meer gelovigen zijn.
Het lijkt me hier behoorlijk off topic, maar om er toch 1 ding over te zeggen: ik denk niet dat vrije wil en het wel/niet gedetermineerd zijn van wat er in het universum gebeurt ook maar iets met elkaar te maken hebben.quote:Op maandag 11 april 2016 12:45 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Kun je wat specifieker zijn? Dit zegt me niet zoveel.
Het lijkt me zelfs behoorlijk vreemd als het daadwerkelijk 'random' zou zijn. Je verwacht op zijn minst enige bepaaldheid, niet?quote:Op maandag 11 april 2016 12:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het lijkt me hier behoorlijk off topic, maar om er toch 1 ding over te zeggen: ik denk niet dat vrije wil en het wel/niet gedetermineerd zijn van wat er in het universum gebeurt ook maar iets met elkaar te maken hebben.
Dat is een wat eigenaardig idee dat mensen hebben.. dat als hun wil werkelijk vrij is het onbepaald moet zijn wat zij in de toekomst zullen gaan beslissen. Het lijkt mij onzin. Het ontbreekt in elk geval aan argumenten daarvoor.
LaPlace zijn demon is gewoon onzin, sorry. Maar ja, off topic.quote:Op maandag 11 april 2016 14:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het lijkt me zelfs behoorlijk vreemd als het daadwerkelijk 'random' zou zijn. Je verwacht op zijn minst enige bepaaldheid, niet?
Zie ook:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Demon_van_Laplace
Verder idd: offtopic
Gebeurde dit maar vaker, het aangeven van verdachte situaties... Kan je een hoop ellende mee voorkomen. Onschuldige burgers doden die helemaal niets met je eigen oorlogje tegen de 'grote boze rulers' te maken hebben, zal het nooit begrijpen.quote:
Klopt. Die was namelijk van mij. Ondertussen is mijn mening bijgesteld. Ik heb er veel over nagedacht. En toen kwam Brussel er nog eens tussendoor.quote:
Denk jij hier tussen neus en lip door even te kunnen beweren dat je weet wat de goede wijze van de islam naleven is?quote:Op zondag 24 april 2016 12:28 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Maar ik ben er voor mezelf uit.
Ik heb veel met moslims te maken op mijn werk. Zijn gewone mensen. Helemaal niks mis mee. Harde werkers en werken goed samen in een team. Ik kan er moeilijk wat van vinden. Ze zijn ook erg serieus in hun geloof en dat waardeer ik en zij zijn tegen alle geweld. Ik kan het goed met ze vinden.
Die gasten die Parijs en Brussel opbliezen zijn idioten. Heeft niets met godsdienst te maken. Jammer dat ze dat wel als argument noemen, maar dat is het helemaal niet. Volslagen gekken. Mafkezen van de bovenste orde. Compleet de weg kwijt. Deze gekken hebben ook niets te maken met de reguliere moslim-gemeenschap die wel goed zijn geloof doet
Jammer dat een stel opgeblazen idioten de naam verpesten van goedwillende mensen.
Het heeft zoveel met godsdienst te maken.quote:Op zondag 24 april 2016 12:28 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Die gasten die Parijs en Brussel opbliezen zijn idioten. Heeft niets met godsdienst te maken. Jammer dat ze dat wel als argument noemen, maar dat is het helemaal niet.
Tsja. De goedwillende mensen staat het natuurlijk vrij om zichzelf geen moslim meer te noemen met oog op de negatieve associaties.quote:Volslagen gekken. Mafkezen van de bovenste orde. Compleet de weg kwijt. Deze gekken hebben ook niets te maken met de reguliere moslim-gemeenschap die wel goed zijn geloof doet.
Jammer dat een stel opgeblazen idioten de naam verpesten van goedwillende mensen.
Je blaast jezelf niet op als je niet geloofd dat je daarvoor beloond wordt, en dat is precies wat een bepaalde uitleg van religie doet.quote:Op zondag 24 april 2016 12:28 schreef Sigaartje het volgende:
Klopt. Die was namelijk van mij. Ondertussen is mijn mening bijgesteld. Ik heb er veel over nagedacht. En toen kwam Brussel er nog eens tussendoor.
Ik heb veel met moslims te maken op mijn werk. Zijn gewone mensen. Helemaal niks mis mee. Harde werkers en werken goed samen in een team. Ik kan er moeilijk wat van vinden.
Ze zijn ook erg serieus in hun geloof en dat waardeer ik en zij zijn tegen alle geweld. Ik kan het goed met ze vinden.
Die gasten die Parijs en Brussel opbliezen zijn idioten. Heeft niets met godsdienst te maken. Jammer dat ze dat wel als argument noemen, maar dat is het helemaal niet. Volslagen gekken. Mafkezen van de bovenste orde. Compleet de weg kwijt. Deze gekken hebben ook niets te maken met de reguliere moslim-gemeenschap die wel goed zijn geloof doet.
Het onderstreepte is cruciaal.quote:Op zondag 24 april 2016 14:40 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Je blaast jezelf niet op als je niet geloofd dat je daarvoor beloond wordt, en dat is precies wat een bepaalde uitleg van religie doet.
Want alle moslims geven er die uitleg aan? Het is mij eerlijk gezegd een raadsel hoe je tot deze conclusie komt. Kun je dat uitleggen?quote:Op zondag 24 april 2016 14:40 schreef truthortruth het volgende:
Daarentegen is het veel te kort door de bocht om alleen terrorisme als probleem van religie te zien. Terrorisme is de extreemste vorm, maar er zijn nog zoveel andere uitingen van allerlei niveau die net zo polariserend en onwenselijk zijn.
Dat de mensen waar jij het over hebt hier niet actief mee bezig zijn, prima. Maar als puntje bij paaltje komt steunen ze wel hun moslimbroeders tegen de andersdenkenden.
quote:Op zondag 24 april 2016 12:28 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Klopt. Die was namelijk van mij. Ondertussen is mijn mening bijgesteld. Ik heb er veel over nagedacht. En toen kwam Brussel er nog eens tussendoor.
Ik heb veel met moslims te maken op mijn werk. Zijn gewone mensen. Helemaal niks mis mee. Harde werkers en werken goed samen in een team. Ik kan er moeilijk wat van vinden. Ze zijn ook erg serieus in hun geloof en dat waardeer ik en zij zijn tegen alle geweld. Ik kan het goed met ze vinden.
Die gasten die Parijs en Brussel opbliezen zijn idioten. Heeft niets met godsdienst te maken. Jammer dat ze dat wel als argument noemen, maar dat is het helemaal niet. Volslagen gekken. Mafkezen van de bovenste orde. Compleet de weg kwijt. Deze gekken hebben ook niets te maken met de reguliere moslim-gemeenschap die wel goed zijn geloof doet.
'Correct' en 'goed' zijn natuurlijk verschillende dingen.quote:Op zondag 24 april 2016 12:53 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Denk jij hier tussen neus en lip door even te kunnen beweren dat je weet wat de goede wijze van de islam naleven is?
Maar ze zijn allemaal even onzinnig. Dus wat wil je hier concreet mee zeggen?quote:Op zondag 24 april 2016 14:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
'Correct' en 'goed' zijn natuurlijk verschillende dingen.
Wat de juiste interpretatie is kunnen we hier weinig over zeggen. Maar we kunnen best van mening zijn dat de ene interpretatie wenselijker is dan de andere.
Dat ik persoonlijk het soort interpretatie dat pleit voor geweldloosheid prettiger vind dan het soort interpretatie dat stelt dat ongelovigen moeten worden vermoord. Lijkt me helder.quote:Op zondag 24 april 2016 15:30 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Maar ze zijn allemaal even onzinnig. Dus wat wil je hier concreet mee zeggen?
Ik vind ze allebei even onprettig.quote:Op zondag 24 april 2016 15:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat ik persoonlijk het soort interpretatie dat pleit voor geweldloosheid prettiger vind dan het soort interpretatie dat stelt dat ongelovigen moeten worden vermoord. Lijkt me helder.
Dat kan. Nogal een idioot standpunt in mijn ogen, maar dat kan.quote:
De vraag is natuurlijk of dit allemaal relevant is. Wat jij persoonlijk vindt van alle duizenden interpretaties zal de gemiddelde islamitische terrorist niet uitmaken natuurlijk.quote:Op zondag 24 april 2016 15:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat kan. Nogal een idioot standpunt in mijn ogen, maar dat kan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |