Ik vind het jammer dat je zo geprikkeld reageert. Mijn bedoeling is niet om de islam zwart te maken of aan te vallen, maar antwoord te krijgen op de vragen waar ik mee zit. Ook is het niet mijn bedoeling om 'indruk' te maken op de Koran. Dus ik zou in het vervolg (als je wil reageren) het waarderen dat je het op een normale manier doet.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 19:12 schreef Triggershot het volgende:
Lees in het vervolg aub even goed mijn reacties, niemand sprak over een correcte vertaling van het oud-Arabisch, associaties zijn wat anders dan een vertaling.
Ah ja, die interpretatie is inderdaad anders en misschien interpreteer ik het verkeerd.quote:Ik lees toch echt dat de harten zijn verzegeld vanwege het ongeloof wat ze in stand houden, niet dat ze ongelovig zijn omdat hun harten zijn verzegeld.
Wanneer je het chronologisch leest, benoem het dan op z'n minst ook chronologisch zou ik zeggen?
Over dit stuk weet ik nog niet voldoende, dus ik ga mij erover inlezen voor ik reageer. Wat mijn huidige beeld is, is in ieder geval, dat er wel veel oorlog is gevoerd in die tijd en veel mensen zijn omgekomen. Aan beide zijden en dat men niet altijd onschuldigen heeft gespaard.quote:De exegese van de vers spreekt overigens van een select groep, de Joden of de naasten van Abu Jahl - een Saddam achtig figuur -
Als het gaat over Abu Jahl en de zijnen, dan is de vers ook beperkt tot hem, hij was niet bepaald zachtmoedig tegenover de moslims en heeft niet bepaald een goede reputatie in de islam. Gedurende de 10 jaar dat moslims in Mekka doorgebracht, gemarteld en vervolgd werden, hebben ze dan ook geen spoor van represailles of enig geweld tegen Abu Jahl en de zijnen gebruikt. Dan is een 'goddelijke' veroordeling van zo een man tot een "zijn visie en gehoor zijn verzegeld" is toch het minimale wat je kunt doen lijkt mij.
Dat het over bepaalde joden gaat is aannemelijk, maar dat het over 'de' joden gaat weer niet, omdat de 'mensen van het boek' in de Koran een belangrijk status heeft, zelden wordt benoemd tot Kafir, tenzij ze duidelijk tegen de wetten van Mozes en Jezus ingegaan zijn. En is Hoofdstuk Baqarah, een hoofdstuk van de Koran wat vooral in Medinah is geopeenbaard, in een periode dat moslims en joden een bondgenootschap hadden gesloten omdat ze beiden in God geloofden en de joden tot de 'Ummah' werden gerekend. Wanneer Allah daarmee de joden bedoelde zij hij zich dan dus tegen de een bondgenootschap gekeerd hebben, en zou Mohammed zich tegen de verzen van Allah gekeerd hebben, wat niet geheel in consistentie is met de geschiedenis van de Islamitische groei en er elders in de Koran herhaaldelijk wordt opgeroepen om zachtaardig en tolerant te zijn voor de mensen van het boek.
Dat is mooi, ik probeer de Koran namelijk ook niet druk te maken.quote:Met alle respect, maar daarnaast kan ik je verzekeren dat de Koran zich weinig druk maakt over wat jouw invulling is van 'The most merficul and forgiving',
Die krijg je naar mijn idee echt wel at random.Want die krijg je al als je niet God gelooft. Dus alle Hindoes/Boeddhisten/Atheïsten(/Christenen/Joden is twijfelgeval) zullen voor eeuwig in de hel gemarteld worden en dat is meestal alleen maar omdat hun ouders toevallig niet moslim zijn.quote:een straf als voor eeuwig in de hel krijg je niet zomaar in de Koran.
Mijn punt is dat het allemaal niet past bij een barmhartige entiteit. Hij heeft de wereld zo gemaakt, hij had er ook een kunnen maken zonder leed en narigheid. Beproevingen kunnen ook gaan als in fabels.quote:Beproevingen, leed en narigheid is een fundamenteel onderdeel van het leven, het waarom? Geen idee, daar zal je na de dood achter moeten komen mocht er een god bestaan.
Ik waardeer het niet dat er woorden in mijn mond worden gelegd nee, is dat zo vreemd? Ik spreek met geen woord over een vertaling of klassiek Arabisch en dan krijg ik zo een reactie voorgeschoteld, dan krijg ik wel in ieder geval de indruk dat er niet echt is gelezen. Over de Islam hoef je je wmb echt niet in te houden, zeker niet voor mij, zeg het en benoem het gewoon zoals je dat zelf wenst, je ziet wel vervolgens of je er antwoord op krijgt van mij of een ander.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 19:29 schreef Cogito_Ergo_Sum_ het volgende:
[..]
Ik vind het jammer dat je zo geprikkeld reageert. Mijn bedoeling is niet om de islam zwart te maken of aan te vallen, maar antwoord te krijgen op de vragen waar ik mee zit. Ook is het niet mijn bedoeling om 'indruk' te maken op de Koran. Dus ik zou in het vervolg (als je wil reageren) het waarderen dat je het op een normale manier doet.
Afhankelijk van wat je hebt gedaan, niet? Als jij mijn moeder in haar edele delen met een speer hebt gespietst enkel omdat ze iets geloofde wat jou niet aanstond, dan heb je wmb ook niet veel recht op genade, maar goed dat ben ik. In mijn ogen is er verder dan ook geen reden om iets verder te trekken dan een specifiek geval zoals de exegese al aangeeft, dat jij eventueel een blanke man bent en Marc Dutroux ook is geen reden om beiden als een en hetzelfde te zien.quote:Ah ja, die interpretatie is inderdaad anders en misschien interpreteer ik het verkeerd.
Maar wat ik wel lees is dat Allah hun harten heeft verzegeld, dus ze kunnen überhaupt niet (meer?) geloven. Is dat geen zware straf voor mensen die niet overtuigd zijn als iemand naar hun toe komt met een nieuw geloof?
Ik ben benieuwd wat je bevindingen zullen zijn.quote:Over dit stuk weet ik nog niet voldoende, dus ik ga mij erover inlezen voor ik reageer. Wat mijn huidige beeld is, is in ieder geval, dat er wel veel oorlog is gevoerd in die tijd en veel mensen zijn omgekomen. Aan beide zijden en dat men niet altijd onschuldigen heeft gespaard.
Op dat punt is de Koran het blijkbaar toch echt niet met je eens:quote:Die krijg je naar mijn idee echt wel at random.Want die krijg je al als je niet God gelooft. Dus alle Hindoes/Boeddhisten/Atheïsten(/Christenen/Joden is twijfelgeval) zullen voor eeuwig in de hel gemarteld worden en dat is meestal alleen maar omdat hun ouders toevallig niet moslim zijn.
Een nogal zware straf.
Of moslims die afhaken van hun geloof. Het enige wat zij doen is met de hersenen die zij van God hebben gekregen een verkeerde inschatting maken. Ze denken dat God niet bestaat. Nogal een zware straf wederom.
En zeker niet barmhartig of genadevol.
Een vers in de Koran vinden dat je eeuwig gemarteld wordt in de hel alleen omdat je geen moslim bent is nogal een uitdaging waar je zo goed als in gaat falen, kan ik je bijvoorbeeld nu al vertellen.quote:Zij die geloven, zij die het Jodendom aanhangen, de Christenen en de Sabiërs die in God en de laatste dag geloven en die deugdelijk handelen, voor hen is hun loon bij de Heer en zij hebben niets te vrezen noch zullen zij bedroefd zijn." (Koran 2:62)
Daar gaat je vrije keuze dan, een mes kan je gebruiken om je boterhammen mee te smeren en of iemand mee neer te steken helaas, maar in 99,99% van de gevallen kies je daar wel zelf voor. Zowel in de Abrahamitische geloven en de seculiere wetenschap is het een gegeven dat het leven op de wereld geen perfectie is, maar vol met kwalen en uitdagingen, maar uiteindelijk kom je wel op een plek waar je zelf naar toe hebt gewerkt - hiernamaals -, in de Islam in ieder geval, uitzonderingen als onwetendheid, dwang en misleiding zijn vrijstellingen van vervolging, bewust en vrijwillig naar beter weten in niet.quote:Mijn punt is dat het allemaal niet past bij een barmhartige entiteit. Hij heeft de wereld zo gemaakt, hij had er ook een kunnen maken zonder leed en narigheid. Beproevingen kunnen ook gaan als in fabels.
Inderdaadquote:Op woensdag 2 oktober 2013 19:55 schreef Triggershot het volgende:
Afhankelijk van wat je hebt gedaan, niet?
Precies. Maar is moeders spiesen een onvergeeflijke zonde in de islam?quote:Als jij mijn moeder in haar edele delen met een speer hebt gespietst enkel omdat ze iets geloofde wat jou niet aanstond, dan heb je wmb ook niet veel recht op genade, maar goed dat ben ik. In
Het punt gaat een beetje aan mij voorbij. 'De harten zijn verzegeld' vers komt juist niet geloofwaardig op mij over. Het komt over als een reactie van een teleurgesteld iemand die niet kan begrijpen waarom zij allemaal de waarheid niet inzien. Het is immers toch duidelijk? Reactie: 'hun harten zijn verzegeld' -> anders hadden zij het ook wel gezien.quote:Abu Sufyan bijvoorbeeld heeft zo een 23 jaar fel tegen moslims en Mohammed gestreden, stond bekend als een ongelovige, maar die is nadat Mohammed Mekka veroverde wel bekeerd tot de Islam en op een minderheid na is zijn bekering geaccepteerd en niet weggezet als een hypocriet opportunistisch gebeuren. Abu Sufyans laatste woorden voordat hij zich bekeerde was dan ook dat zijn eigen goden hem hadden gefaald en dat de god van Mohammed had gezegevierd, het was geen vers of wonder van Mohammed wat hem deed overtuigen en blijkbaar was zijn hart ook niet verzegeld.
Nou Triggershot, de algemeen geaccepteerde leer in de islam is toch wel dat in ieder geval moslims de hemel in kunnen gaan. Er is een grote discussie over of Christenen en Joden ook naar de hemel kunnen gaan, maar verder dan dat gaat het vaak niet.quote:Op dat punt is de Koran het blijkbaar toch echt niet met je eens:
Dit lijkt op spelen met definities. Volgens mij is men vrij duidelijk over ongelovig zijn. En dat is niet geloven in God en de openbaringen van de Koran.quote:Een vers in de Koran vinden dat je eeuwig gemarteld wordt in de hel alleen omdat je geen moslim bent is nogal een uitdaging waar je zo goed als in gaat falen, kan ik je bijvoorbeeld nu al vertellen.
Sowieso als het specifiek gaat over joden en christenen, daarnaast wat is een ongelovige, wanneer ben je een ongelovige? Ben je ongelovig als je nooit wat van de Islam hebt meegekregen? Nee. Ben je een ongelovige als je alleen over / van de Islam mee krijgt wat de media je voorschotelt? Nee.
Wanneer je een ongelovige bent is in theorie heel concreet beschreven, maar in praktijk nogal abstract.
Dit is een absurde stelling. Je zegt dus dat een ongelovige alleen iemand is die weet dat God bestaat maar dit ontkent. Er is geen enkele logica hierin. Waarom zou je er bewust voor kiezen om eeuwig te branden in de hel? Dit soort ongelovigen bestaan niet.quote:Je bent een ongelovige wanneer "Je de waarheid hebt ondervonden, maar dit bewust en vrijwillig hebt verworpen"
Nou de islam (en het christendom/joden ook wat dat betreft) is anders vrij duidelijk over homoseksualiteit. Ook zoiets waar je eeuwig over kan discussiëren. Waarom homo's scheppen en dan hen achteraf straffen omdat ze achter hun meest basale instinct aan lopen?quote:Als iemands associaties vandaag over de Islam zijn dat er veel geweld, onderdrukking en intolerantie is jegens andersgelovigen, vrouwen homo's etc, dan is de persoon goed geïnformeerd over hoe sommige moslims zijn ja, maar of hij welgeinformeerd is over wat de Islam zegt en voorschrijft, daarbij wil ik op z'n minst wel mijn vraagtekens plaatsen.
Sowieso vind ik mensen bewust verminken of doden of martelen van geheel andere orde dan iets geloven wat niet waar is. Het gekke is dat God veel minder moeilijk lijkt te doen over het eerste en het daarna ook nog gaat toepassen op mensen die in het verkeerde geloven. Heel absurd.quote:Daar gaat je vrije keuze dan, een mes kan je gebruiken om je boterhammen mee te smeren en of iemand mee neer te steken helaas, maar in 99,99% van de gevallen kies je daar wel zelf voor.
Met alle respect, maar ik kan hier niet in meekomen. Het geval van 'bewust' de 'waarheid' ontkennen, wat dus leidt tot eeuwig branden in de hel, bestaat gewoon niet. Waarom zou iemand dat ooit doen? Het is net als de zwaartekracht ontkennen en in een enorme klif springen. Het is een gekunstelde projectie, om God barmhartig te laten lijken.quote:Zowel in de Abrahamitische geloven en de seculiere wetenschap is het een gegeven dat het leven op de wereld geen perfectie is, maar vol met kwalen en uitdagingen, maar uiteindelijk kom je wel op een plek waar je zelf naar toe hebt gewerkt - hiernamaals -, in de Islam in ieder geval, uitzonderingen als onwetendheid, dwang en misleiding zijn vrijstellingen van vervolging, bewust en vrijwillig naar beter weten in niet.
Je hebt gewoon duidelijk een mening, daar is niets mis mee, maar dat acht ik wat anders dan vragen stellen / informeren naar de islam. Vooral als de vervolgvragen gekoppeld gaan met een specifiek perspectief van jouw kant, waar bepaalde aannames zijn geïntegreerd. Wederom niets mis mee, maar zoals reeds gezegd, voer ik niet zulke discussies in dit topic.quote:Op zondag 6 oktober 2013 01:21 schreef Cogito_Ergo_Sum_ het volgende:
Tja, dat is een natuurlijk gevolg van worsteling met vragen toch? Vraag, leidt tot antwoord, leidt tot wedervraag wat leidt tot discussie. En de termen 'dacht ik al' en 'mening ventileren' zijn weer ongelukkig gekozen beoordelende verwijten. Wat jammer is. Ik ben slechts ingegaan op je antwoorden.
Maar goed, zoals ik al eerder zei is het inderdaad niet verplicht om antwoord te geven en als je vind dat dit meer een steriel vraag&antwoord feitjes topic is waar dit überhaupt niet thuishoort, dan kun je mij vast wel een plek aanwijzen wat beter is.
Was jij geen moslim?quote:Op zaterdag 28 december 2013 12:43 schreef rootus het volgende:
Ik heb een vraag!
Waarom moeten islamieten de islam altijd zo agressief verdedigen?
Daar zou ik nou echt eens een niet agressief antwoord op willen hebben.
Nee, ik heb het niet zo op die ideologieen.quote:
Ik begin me al te verdedigen door te vragen of je moslim bent of niet ?quote:Op zaterdag 28 december 2013 13:42 schreef rootus het volgende:
[..]
Nee, ik heb het niet zo op die ideologieen.
Je begint je nu al te verdedigen zonder een antwoordt op mijn vraag.geven.
Ik daag jou uit:
Laten we hier discuseieren zonder enige vorm van agressie.
Dat is efficiënter en komen we er eerder uit.
Wie verbaal agressief is b.v. door sarcasme, kwalificaties etc.. die is "AF".
We krijgen ieder 10 punten.
10 keer "AF" is "UIT" en diegene laat zich 1 maand niet meer op fok.nl zien.
Als dat zo is bied ik mijn verontschuldigingen aan.quote:Op zaterdag 28 december 2013 13:45 schreef Triggershot het volgende:
Ik begin me al te verdedigen door te vragen of je moslim bent of niet ?
Nou, dan ben ik wel heel snel af straks, als het al bij een vraag zonder bijbedoelingen gebeurd
Misschien doe je me denken aan een ander user, die lijkt op de jouwe, dacht serieus aan een Egyptisch of Marokkaans user die in NWS rondloopt.quote:Op zaterdag 28 december 2013 13:56 schreef rootus het volgende:
[..]
Als dat zo is bied ik mijn verontschuldigingen aan.
Wij hebben vaker gediscussieerd hier en ik nam, onterecht aan dat jij je dat wel kon herinneren en zo moest weten dat ik geen moslim ben.
Paradigma:
We zien de wereld zo als wij zijn.
Zo zien we maar weer, bijna alle strijd komt door het verkeerd interpreteren van elkaars signalen/communicatie.
Je hebt het over "verdedigen", dan ligt het antwoord misschien in dat ze zich "aangevallen" voelen. Het is een menselijke reactie. De reden waarom iemand zichzelf 'agressief' wil verdedigen heeft vaak te maken met de 'intensiteit' van de aanval en 'wat' aangevallen wordt. Wat er aangevallen wordt is het geloof en dat vormt vaak de 'essentie' van iemand, het hart, dat wat heilig is voor iemand. Het is net zoals je eigen bezit, ouders of familie, alleen gaat het bij geloof vaak om iets veel diepers, iets wat dichter bij jezelf zit dan wat ik eerder noemde.quote:Op zaterdag 28 december 2013 12:43 schreef rootus het volgende:
Ik heb een vraag!
Waarom moeten islamieten de islam altijd zo agressief verdedigen?
Daar zou ik nou echt eens een niet agressief antwoord op willen hebben.
Misschien associeren ze het met de aanvallen die ze gewend zijn vanuit bijv. de media. Ik zou zelf mijn benadering aanpassen, hun reactie 'verwachten' en daarop zo'n manier reageren dat ze gaan inzien dat het niet beledigend is bedoelt.quote:Op zaterdag 28 december 2013 19:56 schreef rootus het volgende:
Als het inderdaad op een respectloze manier wordt gedaan dan kan ik me dat prima voorstellen.
Ik heb echter de ervaring dat zodra je ook maar iets ter discussie stelt over de islam de remmen los gaan.
Dat zou ik graag willen voorkomen.
Het dient geen positief doel.
Je kan gewoon wat ongefundeerde beledigingen opsturen, waar je niet op moet reageren, of je kan gefundeerde vragen stellen die beledigend zijn voor moslims.quote:Op zaterdag 28 december 2013 20:53 schreef Tevik het volgende:
Misschien associeren ze het met de aanvallen die ze gewend zijn vanuit bijv. de media. Ik zou zelf mijn benadering aanpassen, hun reactie 'verwachten' en daarop zo'n manier reageren dat ze gaan inzien dat het niet beledigend is bedoelt.
In het Nederlands vrijwel niet denk ik, ooit een boek gelezen van Abdulwahid van Bommel waarin het een en ander terugkwam, maar dat boek ging niet specifiek over Islamitisch recht.quote:Op woensdag 8 januari 2014 12:38 schreef TheMagnificent het volgende:
Is er een voor leken toegankelijk boek over islamitisch recht en haar geschiedenis die jullie aan kunnen raden?
Bedankt, hier kan ik wat mee!quote:Op vrijdag 10 januari 2014 11:14 schreef Aloulou het volgende:
[..]
In het Nederlands vrijwel niet denk ik, ooit een boek gelezen van Abdulwahid van Bommel waarin het een en ander terugkwam, maar dat boek ging niet specifiek over Islamitisch recht.
In het Engels kan je genoeg vinden alleen moet je dat wel online bestellen zodat het thuis bij je bezorgd wordt via de post.
Dit is een online boek van Dr. Mohammed Hashim Kamali die doceert op een Islamitische universiteit in Maleisie. Veel van zijn Engelstalige boeken over onder andere Islamitisch recht en theologie zijn gratis online te lezen. Hier over Islamitisch recht: http://www.bandung2.co.uk(...)0Hashim%20Kamali.pdf
Ik dacht dat je Turks was? In dat geval zal je - neem ik aan - in het Turks veel meer moeten kunnen vinden.
De Engelse vertaling "The Four Imams - Their lives, Works and their Schools of thought" van de Egyptische Azhar-geleerde Muhammed Abu Zahra schijnt een groot en goed werk te zijn over de 4 imam's en grondleggers van de vier wetscholen. Alleen als je echt specifiek Islamitisch recht zoekt en verdieping daarin volstaat dit boek niet. Niettemin wordt in dit boek wel duidelijk hoe in de levens van deze vier imam's hun methodiek tot Islamitisch recht is gevormd en vormgegeven.
http://www.goodreads.com/(...)r_Schools_of_thought
Bedankt voor je antwoord! Maar de Nederlandse staat verbiedt moslims wel het recht in eigen handen te nemen, ongeacht of het beschreven staat en een wezenlijk onderdeel is in het belijden van het geloof. Er is geen Islamitische jurisprudentie. En andersom geldt dat het Nederlands wetboek en rechtspraak niet gebaseerd is op religieus fundament, laat staan op wat er beschreven staat in de Qur'an of soenna's.quote:Op zaterdag 25 januari 2014 21:18 schreef TheMagnificent het volgende:
De staat verbiedt moslims niet in het geloven in een enkele, almachtige God (tawhid), noch verbiedt de staat hen hun geloof te praktiseren. Je eerste vraag is mij daarom niet helemaal duidelijk.
Een antwoord op je tweede vraag laat ik over aan de andere broeders, aangezien ik niet voldoende in de materie zit, maar er zijn inderdaad moderne stromingen, visies en 'herinterpretaties' ontstaan naar aanleiding van het verval van de staten en rijken in de islamitische wereld en vervolgens de kolonisering door westerse mogendheden in de 18e, 19e en 20e eeuwen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |