abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 28 maart 2016 @ 15:08:41 #51
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160999022
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 15:00 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat een gelovige veronderstelt dat er een juiste interpretatie is en jij niet.

Als jij bijvoorbeeld zegt: "de Koran roept op tot het structureel vermoorden van ongelovigen" (ik noem maar wat), dan kun je dat niet verdedigen zonder te stellen dat je die tekst op de juiste manier leest - en dus te veronderstellen dat er toch een correcte interpretatie is.
Dat is geen interpretatie maar wat er letterlijk staat. Dat is wel een verschil. Het punt dat er mensen zijn die het anders interpreteren is prima maar zoals jij zelf zegt hebben die mensen ook geen poot om op te staan. Het is vooral bedoeld om het loze argument 'islam is een religie van vrede' tegen te gaan. Dat is simpelweg onwaar. Het is net als elke andere religie op dat gebied. Alleen daarvoor is de vergelijking bijbel <-> koran handig. Elke religie is gewelddadig, islam dus ook. Het feit dat de koran voor een groot gedeelte gejat is van de bijbel helpt ook.

Dat er mensen zijn die het anders interpreteren heeft er mee te maken dat mensen hun moraliteit in eerste instantie niet krijgen van religie. Dat komt pas later, als men de boeken gaat lezen en/of laat voorlezen door iemand anders. Zoals Weinberg zegt:
quote:
Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.
En dat geldt dus ook voor islam.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  maandag 28 maart 2016 @ 15:14:53 #52
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_160999171
quote:
2s.gif Op maandag 28 maart 2016 15:08 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat is geen interpretatie maar wat er letterlijk staat. Dat is wel een verschil.
Deze exercitie hebben we met HKP ook al gehad: je kunt een tekst niet lezen zonder die te interpreteren. Ook een 'letterlijke' interpretatie is een interpretatie.

En ik zie geen enkel argument om een letterlijke interpretatie te prefereren zonder aannames ten aanzien van de oorsprong van de tekst.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 28 maart 2016 @ 15:20:43 #53
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160999291
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 15:14 schreef Molurus het volgende:

[..]

Deze exercitie hebben we met HKP ook al gehad: je kunt een tekst niet lezen zonder die te interpreteren. Ook een 'letterlijke' interpretatie is een interpretatie.
De letters zijn de letters, dus dat is onzin. Maar goed, daar krijg ik je niet vanaf blijkbaar. Laten we aannemen dat jij gelijk hebt, dan nog is het belangrijk om te kijken waar de interpretatie vandaan komt. En om aan te kunnen tonen dat elke interpretatie even 'geldig' is.

quote:
En ik zie geen enkel argument om een letterlijke interpretatie te prefereren zonder aannames ten aanzien van de oorsprong van de tekst.
Dat doe ik dan ook niet. Kap toch eens met die constante stropoppen.
  maandag 28 maart 2016 @ 15:26:52 #54
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_160999433
quote:
14s.gif Op maandag 28 maart 2016 15:20 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

De letters zijn de letters, dus dat is onzin.
Lezen is iets anders dan letters zien.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 28 maart 2016 @ 15:29:00 #55
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160999468
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 15:26 schreef Molurus het volgende:

[..]

Lezen is iets anders dan letters zien.
Prima, zijn we het daar niet altijd over eens. Verdergaan hierover heeft geen zin denk ik.

Zullen we het dan maar over het afschaffen van confessioneel onderwijs hebben? Dat gaat ook niet makkelijk worden gok ik. Zeker niet met de enorm machtige christelijke lobby op dat gebied...
pi_161001471
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 14:59 schreef highender het volgende:

[..]

NL samenvatting?
Doe ik straks. Kan niet luisteren en typen op mijm mobiel. Moet ik op mijn laptop doen ;)
pi_161001738
Als het door het westen komt waarom heeft Tunesie te maken met barbaren? Tunesie doet niet mee aan de oorlog in syrie

Als het invallen gaat wat vs deed in oa afghanistan , dat men daarom zo boos is op vs , waarom gebeuren er dan geen aanslagen in Rusland door arabieren en moslims?
Rusland heeft ontzettend huisgehouden in Afghanistan.

Als moslims zo begaan zijn met hun broerders en ze willen bevrijden van buitenstaanders waarom is en blijft het doodstil bij moslims in het geval van Tsjetsjenie?
Hebben zij niet tientallen jaren gevochten voor hun vrijheid tegen rusland? Rusland heeft genocide gepleegd op het Tsjetsjeense volk. Meerdere malen. Em waar blijft steun van moslims? #jesuis Chechnya..... nee?

Op dit moment wordt het Tsjetsjeense volk bedolven door Islamisten. Het gif van salafisme wordt door de aderen in het Tsjetjeense volk gespoten. Sufisme maakt plaats voor islam uit het het midden oosten.
Allemaal gesponsord door moslimbroederschap. Hoera.

Vroeger zag je geen enkel hoofddoek in Tunesie. En onder leiding van Ben Ali werd dat streng in de gaten gehouden en droeg je een hoofddoek dan moet je regelmatig op gesprek komen. Ben Ali is geen goeie man immers stopte hik religieuzen vaak im het gevang maar hij zag het gevaar van islamisering wel in denk ik.

Ik zat laatst foto's te kijken met een Tunesische vrouw die in NL aantal jaren woont en bij twee keer per maand naar Tunesie vliegt en foto's van jaren 70 /80 waren prachtig. Haha de mensen op het strand. Nog bloter en vrijer dan Nederland begin jaren 70s

Het doet haar veel verdriet om het land te zien afglijden.
  maandag 28 maart 2016 @ 17:26:44 #58
452947 frietenstamp
Thierry! Thierry! Thierry!
pi_161001945
quote:

[..]

NL samenvatting?
We zijn in oorlog. Stop met wegkijken allemaal. Het houdt niet op, niet vanzelf. Wij zijn de volgende slachtoffers. Ga eens optreden tegen die haters, die geen echte moslims zijn. Haal de kanker weg. Ga strijden! Voer de dienstplicht in! Ik hou van jullie allemaal. Ik wil niet dood. Bid, share en like.
  maandag 28 maart 2016 @ 17:33:21 #59
452947 frietenstamp
pi_161002078
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 17:17 schreef Szikha2 het volgende:

Ik zat laatst foto's te kijken met een Tunesische vrouw die in NL aantal jaren woont en bij twee keer per maand naar Tunesie vliegt en foto's van jaren 70 /80 waren prachtig. Haha de mensen op het strand. Nog bloter en vrijer dan Nederland begin jaren 70s

Het doet haar veel verdriet om het land te zien afglijden.
Nederland glijdt ook af maar omdat het geleidelijk gaat merkt niemand het. Pak er maar eens foto's bij van voor de import van islam dan zie je het verschil wel.
  maandag 28 maart 2016 @ 17:34:05 #60
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_161002091
quote:
8s.gif Op maandag 28 maart 2016 14:08 schreef LelijKnap het volgende:
Ik vind het overigens jammer dat Terra-Jin zich er niet mee bemoeit. Kan iemand hem roepen?
Hey Sisy :P ik zat al ff te lurken in dit topic ja. Laat ik ook 's 'n duit in 't zakje doen....

Allereerst zijn problemen met de islam in te delen in twee categorieën: het islamitisch terrorisme aan de ene kant en de incompatibiliteit van sommige cultuursaspecten (homofobie, misogynie, eerwraak etc). Het is handig om deze twee uit elkaar te houden.

Wat mij vooral zorgen baart over de islam is namelijk die laatste categorie. Ik geloof best dat het bij terrorisme gaat om een minderheid, en dat de moslimgemeenschap het voor het grootste gedeelte veroordeelt.
Wat je echter wel ziet, in verscheidene onderzoeken (Pew Research Center heeft er een aantal), is dat de moslimgemeenschap voor een groot deel niet past binnen de waarden van onze cultuur. Een groot percentage van moslims vindt homo's zondaars en is van mening dat dat gestraft moet worden. Vrouwendiscriminatie. Eerwraak. Bedreiging van ex-moslims.

Wij (het Westen) hebben het echter ook niet allemaal op een rijtje. Ook in onze cultuur is er nog homofobie en misogynie. Op de vraag: "hoe nu verder?" denk ik dat het antwoord moet beginnen met het duidelijk krijgen van onze eigen waarden. Als wij in het Westen 100% achter onze cultuur staan, zijn we ook in een positie om deze van migranten te eisen. Nu krijg je als buitenstaander het idee dat we het eigenlijk nog niet zo goed weten.

De islamitische cultuur laat geen twijfels zien in hun opvattingen. Sterker nog, gezien de autoriteit die er van de religie uitgaat is er precies 0 ruimte voor twijfel.

Zodra wij zo ver zijn dat wij ook zonder twijfel durven te zeggen: "homo's en vrouwen hebben hier gelijke rechten", pas dan hebben we een gelijkwaardige propositie voor migranten met conflicterende waarden. Ik draag daar mijn steentje aan bij door homofobie en misogynie als immoreel te bestempelen, in plaats van het te accepteren onder het mom van diversiteit. Ja, diversiteit is ook één van onze kernwaarden, maar niet ten koste van het welzijn van hele groepen mensen.

Indien een cultuur op bepaalde aspecten niet compatibel is met de onze, zal het op die aspecten zich moeten aanpassen. Hier discrimineert men geen homo's. Hier bedreigt men geen afvalligen. Hier behandelt men vrouwen gelijkwaardig. Het wordt tijd dat we deze waarden serieus nemen, net zoals de manier waarop de islamitische cultuur zichzelf serieus neemt.

[ Bericht 62% gewijzigd door Terra-jin op 28-03-2016 17:53:51 ]
pi_161002545
Ja volgens pew research center onderzoek onder Turken im Turkije in 2015 heeft 8% sympathie voor een kalifaat.

http://www.pewresearch.or(...)ch-disdain-for-isis/

Dude...
pi_161002741
quote:
14s.gif Op maandag 28 maart 2016 15:29 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Prima, zijn we het daar niet altijd over eens. Verdergaan hierover heeft geen zin denk ik.

Zullen we het dan maar over het afschaffen van confessioneel onderwijs hebben? Dat gaat ook niet makkelijk worden gok ik. Zeker niet met de enorm machtige christelijke lobby op dat gebied...
Ga eens een tekst lezen in een andere taal bv Japans kun je daar interpretatie aangeven?
  maandag 28 maart 2016 @ 18:08:35 #63
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_161002777
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2016 18:07 schreef Argo het volgende:

[..]

Ga eens een tekst lezen in een andere taal bv Japans kun je daar interpretatie aangeven?
Op die manier zou je best een nieuwe religie kunnen beginnen.
  maandag 28 maart 2016 @ 18:09:44 #64
434856 Terra-jin
it's all GOOD
pi_161002801
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 17:58 schreef Szikha2 het volgende:
Ja volgens pew research center onderzoek onder Turken im Turkije in 2015 heeft 8% sympathie voor een kalifaat.

http://www.pewresearch.or(...)ch-disdain-for-isis/

Dude...
Als je ff verder graaft, tref je zorgwekkende resultaten aan vwb de wereldwijde moslimgemeenschap.

http://www.pewforum.org/2(...)cs-society-overview/

Hier kan je cijfers vinden over homofobie, de doodstraf voor afvalligheid, vrouwenrechten... een plaatje dat niet compatibel is met onze cultuur.

Hun grenzen, hun regels, maar laten we binnen ónze grenzen duidelijk zijn over onze cultuur.
pi_161002858
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 17:34 schreef Terra-jin het volgende:
Zodra wij zo ver zijn dat wij ook zonder twijfel durven te zeggen: "homo's en vrouwen hebben hier gelijke rechten", pas dan hebben we een gelijkwaardige propositie voor migranten met conflicterende waarden.
Wij zeggen dat in Nederland al zonder twijfel, dat er nog een overgangsperiode is,soit. Maar twijfel is absoluut niet van toepassing.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_161002873
quote:
6s.gif Op maandag 28 maart 2016 18:08 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Op die manier zou je best een nieuwe religie kunnen beginnen.
Hoe? Je kan de symbolen niet eens ontcijferen en op het moment dat je het doet geef je al een interpretatie.
  maandag 28 maart 2016 @ 18:13:49 #67
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_161002892
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2016 18:12 schreef Argo het volgende:

[..]

Hoe? Je kan de symbolen niet eens ontcijferen en op het moment dat je het doet geef je al een interpretatie.
Het was een Joseph Smith grapje... :P.
pi_161002927
quote:
14s.gif Op maandag 28 maart 2016 18:13 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Het was een Joseph Smith grapje... :P.
Dat maakt mijn argumenten niet minder geldig, leuke rode haring.
  maandag 28 maart 2016 @ 18:17:31 #69
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_161002984
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2016 18:15 schreef Argo het volgende:

[..]

Dat maakt mijn argumenten niet minder geldig, leuke rode haring.
Ik heb geen argument gezien, wat bedoel je precies?
pi_161003188
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 18:09 schreef Terra-jin het volgende:

[..]

Als je ff verder graaft, tref je zorgwekkende resultaten aan vwb de wereldwijde moslimgemeenschap.

http://www.pewforum.org/2(...)cs-society-overview/

Hier kan je cijfers vinden over homofobie, de doodstraf voor afvalligheid, vrouwenrechten... een plaatje dat niet compatibel is met onze cultuur.

Hun grenzen, hun regels, maar laten we binnen ónze grenzen duidelijk zijn over onze cultuur.
In rusland daar schrik wel van... wie had dat gedacht 20 jaar geleden.

En wat je zegt klopt (dat laatste) maar dat ontbreekt in het Westen. En zolang mensen barbaars gedrag goed blijven praten neemt het islamitisch cultuur Europa over

If you are not prepared to use force to defend civilization, then be prepared to accept barbarism.
  maandag 28 maart 2016 @ 18:33:49 #71
452947 frietenstamp
pi_161003392
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 17:34 schreef Terra-jin het volgende:
Het wordt tijd dat we deze waarden serieus nemen, net zoals de manier waarop de islamitische cultuur zichzelf serieus neemt.
Wie onze waarden serieus neemt wordt voor gek verklaard, voor racist, xenofoob, angsthaas uitgescholden. Terwijl het tegenovergestelde het geval is. Over 100 jaar zijn we misschien wel zo ver.
pi_161005498
quote:

[..]

NL samenvatting?
Probeer zin voor zin te vertalen ( mijn eigen vertaling)

We weten allemaal wat er in België gebeurd is. Ongelovelijk tegelijkertijd allemaal aanslagen. Gezien de gruwelijke beelden die iedereen ziet moeten we allemaal nu op reageren voor het te laat is. Deze mensen ( aanslagplegers) broeders en zusters hebben als doel ons in verdeeldheid te brengen, we trappen in hun spel. Ze (terroisten) zullen altijd proberen ons allemaal te doden en dat moet stoppen.
En we moeten ophouden om de schijn te houden dat alles goed komt. Ik ben het spuugzat om te zien als moslim , dat mijn moeder als ze naar de bakerij gaat om brood te halen doodsbang is en zich schaamt. Ik heb er genoeg van dat mijn vader met gebogen hoofd naar zijn werk gaat, hij heeft niets anders dan goed gewerkt zijn hele leven lang
Ik ben het zat om aan mijn kinderne uit te leggen. Alle Moslims en Fransen over de gehele wereld verenigt u , dat we unaniem afwijzen , er zijn zoveel doden. Er zijn zoveel mensen die er proberen uit te komen ( werk vinden , rond te komen) en tijdens hun werk doodgaan door dit soort aanslagen
We moeten blijven reageren en afkeuren en niet 1 dagje herdenken en daarna terug aan het werk gaan ( alsof er niets gebeurd is)
Deze aanslagplegers is een nieuwe vorm van kanker, een nieuwe ziekte
We moeten ze proberen te stoppen, ze ronselen moslims overal om ze te laten ontploffen. Jullie zijn honden van de hel. Het staat in de geschrift dat als je één mens doodt je de gehele mensheid doodt
Alle leiders van de wereld moeten aan tafel schuiven om van deze kankerziekte te genezen. Deze leiders moeten een oplossing geven voor onze veiligheid want wij hebben van hen geen garantie. (dus elke regering van de vrije wereld doet zijn best nog niet)
De nalatigheid van de goede politieke partij zorgen dat wij extreme politieke partijen aan de macht komen, Trump en Le Pen onder andere.
Indien nalatigheid van de regeringsleiders gaan de Syrie gangers hun eigen gang en komen terug naar Europa om ons te doden.
U die deze video kijkt bent mischien de volgende slachtoffer. Onze kinderen zijn mischien de volgende slachtoffers. En onze kinderen zijn mischien de volgende syrie gangers.
Hand in hand moeten we massaal buiten lopen met liefde om te protesteren. Atheist , Jood , Christen, Boedhist , Moslim moeten een blok vormen tegen deze waanzin. We vechten terug want terroristen kennnen geen religie.
Nee nee moslims jullie zwijgen en wie zwijgt stemt toe ( jullie treden niet voldoende op jullie gaan akkoord hiermee)
VOor al onze voorvaderen die voor onafhankelijkheid strijd gevochten hebben, dat moet niet zinloos worden
Islam is een religie van vrede zoals alle religies
Dus ga de straat op, hand in hand alle religies samen optreden.
Ik weet dat sommigen daar geen interesse voor hebben, maar als ik moet vechten zal ik dat gaan doen. Ik ben het zat voor onschuldige mensen die brood gaan halen ( herhaling wat ie daarvoor zei)
In Frankrijk moet de militaire dienst weer verplicht worden. Hier is het één land onze moederland ( Frankrijk)
Je houdt van je vaderland punt uit.
Laat deze jonge moslims maar leren dat ze vroeg moeten opstaan. Zwaar lichamelijk oefeningen doen met de Franse vlag boven hun. En houdt van je land
Het volk moet de revolutie opnieuw beginnen. We zijn het zat. Kijk maar in welke stad ik ben, ik ben een moslim Frans- Tunisien. We moeten aan iedereen elke keer uitleggen wat voor puinhooop het hier is en dat moet maar eens afgelopen zijn. Protesteer, maak het duidelik
Ik ben het beu dat mijn moeder beledigd wordt. Schaam jullie moslims, het is een schande aan jullie moslims. We zijn niet bang voor jullie en Franzen gaan we vechten tegen jullie. Alle volkeren van de wereld zal tegen jullie vechten. In mij zit zoveel haat en ik haat jullie diep, en stop hoe onze religie moet zijn. We bidden al 5x per dag en jullie moeten ons niet de les geven.
We houden van God en en de mensheid en we willen geen kwaad doen
Deze mensen zijn honden en wij zijn niet zoals hun dat beweren
Ik hoop dat mijn boodschap vervolg zal geven ( letterlijk : ik hoop dat mijn boodschap niet voor niets is en doorkomt)
Ik ga morgen met mijn vrouw en twee kinderen op straat betogen en vechten, met mijn vlag zal ik laten zien dat ik Fransman ben en moslim
MOrgen ben ik mischien de volgende slachtoffer of mijn vrouw en kinderen. En we moeten ophouden om constant te moeten rechtvaardigen
En dit is een boodschap van één moslim die vrede wil en geen oorlog en Pray for the world. Pray for Brussel en Paris
Tot weerzien, ik houd van jullie en dat God jullie allemaal beschermd.
pi_161005537
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 17:33 schreef frietenstamp het volgende:

[..]

Nederland glijdt ook af maar omdat het geleidelijk gaat merkt niemand het. Pak er maar eens foto's bij van voor de import van islam dan zie je het verschil wel.
Ik zie het verschil niet zo eigenlijk...
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  maandag 28 maart 2016 @ 19:57:18 #74
452947 frietenstamp
pi_161005559
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2016 19:56 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Ik zie het verschil niet zo eigenlijk...
[ afbeelding ]
Omdat je blind bent.
pi_161005575
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 14:19 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hoe kun je daar nu iets zinnigs over zeggen zonder aannames ten aanzien van de oorsprong van de tekst?

Geen enkele tekst heeft een objectief correcte interpretatie die onafhankelijk is van de oorsprong van de tekst. Zelfs het telefoonboek niet.

Maar weet je dan ook wat ermee wordt bedoeld? Nee. Om de bedoeling te kunnen begrijpen moet er 'een iets' zijn dat die bedoeling heeft. Ofwel een echte profeet, ofwel iemand die om politieke redenen dit soort dingen opschrijft, ofwel iemand die gewoon trachte een aardig stukje fictie te schrijven.

Die context is zeer relevant. En als die context geheel ontbreekt dan heb je niets om je interpretatie op te baseren.
[niet zo boeiend: Hoe kan ik waar nu iets zinnigs over zeggen? Over die teksten? Men kan op verschillende wijze een tekst benaderen. Ik kan de context (van Mohammed) wel en niet includeren. Ik kan zelfs pogen de tekst te lezen vanuit de positie van de moslim. Ik kan het (en dat is wat ik voornamelijk doe) ook lezen vanuit het perspectief dat het meest bij mij aansluit; met een bepaalde ('negatieve'; met afwezigheid acceptatie van zijn claim profeet te zijn) aanschouwing van Mohammed en zijn context. Maar zinnen/woorden zijn ook gewoon dat; ik kan een vers, een aangedragen norm lezen, als precies dat. Niet alles in de Koran staat omschreven in dromerige rijm-taal. In vele zaken is de Koran bijzonder helder - zaken die geen ruimte bieden voor stellingen als; 'deze regel vereist context, het gold alleen in die tijd en hoeft nu niet meer serieus genomen te worden.' M.a.w. woorden; de Koran, maar niet de Koran op zichzelf, wil en maakt duidelijk dat context (t.a.v. bepaalde regels) niet relevant is. ]

Belangrijk:

Ik heb het gevoel alsof jij de relevantie van de Koran probeert te ondermijnen door in het uiterste van het relativisme te gaan zitten; we kunnen niks werkelijk beoordelen, alles is interpretatie-afhankelijk, alles is subjectief, de mens is beperkt, generaliseren kan technisch-intellectueel niet, waarheid bestaat niet, diversiteit van interpretaties ondermijnt de kans op zinnige conclusies over wat geïnterpreteerd wordt, etc.

Ik vind dat bijzonder gevaarlijk en ik snap niet zo goed waarom je niet inziet dat zo een houding geen benaderpunt kan zijn ten aanzien van de maatschappij, de 'realiteit' ( ' want ;) ) die aan ons verschijnt. Waarom weerhoud het er jou van tendensen te herkennen? Het enige wat je, wanneer je het relativisme niet van je af kunt schudden, rest, is toch in waarschijnlijkheden spreken; 'We kunnen geen 100% zuivere conclusie trekken, maar het is wel waarschijnlijk (van mij part gooi je er gradaties in) dat ...''
Hoe kun je je anders en politieke/maatschappelijke discussies mengen? Wat kun je anders überhaupt nog toevoegen, beoordelen/veroordelen of als beleid implementeren? Het is een houding die op een zolderkamer hoort; eentje waar de realiteit/de maatschappij niet van belang is. Een zolderkamer vol met boeken over metafilosofie.

''Het is redelijk of zeer waarschijnlijk dat daar waar moslims wonen, de Koran, naar welke interpretatie dan ook, op een bepaalde manier waarschijnlijk leidend zal voor invulling van...''

''Het is zeer waarschijnlijk dat wanneer meerdere verzen waarschijnlijk voornamelijk te interpreteren zijn als afkeer van homoseksualiteit, dat homoseksualiteit verafschuwt zal worden door zij die waarschijnlijk in bepaalde mate geloven in de waarheid van deze verzen.''

Dat zijn toch -potverdikkeme- tendensen die je overal in de wereld terugziet? Je bent verstoppertje aan het spelen met de bal (inhoud van de Koran bagatelliseren, naar het christendom wijzen, etc) - en hoelang je dat spelletje speelt, hoe meer je, naar mijn mening, verantwoordelijkheid zal moeten dragen van alle misstanden die met een bepaalde mate van waarschijnlijk verband houden met de Koran en Mohammed. Een kleine -morele- waarschuwing.

Terra zegt; het wordt tijd dat we onze eigen cultuur serieus gaan nemen. Agreed. Maar dat is zinloos als we niet ook de Koran niet serieus gaan nemen. Maar misschien gebeurt dat hoe dan ook wanneer we gestopt zijn met onze eigen cultuur (of belangrijkste eigenschappen er van), weg te relativeren; dan valt al dat wat er mee in conflict is ook meer op.

Daarnaast zal er ook gegeneraliseerd moeten worden. Ik weet dat het bijna onmogelijk is voor zij begiftigd met het individualisme (i.c.m. het relativisme; iedereen is anders, iedereen interpreteert het anders); maar gelijktijdig religies zoals de islam zijn geijkt op het collectivistische; en zo benaderen moslims de wereld dan ook (toevoeging voor de nuance: meestal); wij zijn DIT...een versplinterde, individualistische samenleving maakt geen schijn van kans tegen de opkomst van zo een stroming.

0;35 - 0;45

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 28-03-2016 20:21:23 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')