abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 28 maart 2016 @ 12:09:06 #241
452947 frietenstamp
Thierry! Thierry! Thierry!
pi_160995177
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 17:10 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Ik probeerde het punt te maken dat deze discussie niet zinvol is, helaas gaat dat langs je heen.
Sowieso een absurd idee eigenlijk dat we hier in het moderne westen onze aandacht laten afleiden en onze vooruitgang belemmeren met onderwerpen als islam, interpretaties en moslims. Al die tijd hadden we ook aan nuttige dingen kunnen besteden op ons eigen denkniveau.
  maandag 28 maart 2016 @ 12:09:27 #242
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_160995179
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 11:58 schreef Szikha2 het volgende:
Het is toch niet te geloven dit topic? Waarom blijft men de Islam verdedigen? I don'nt understand echt niet

"Ja ik ken 4 moslims en die zijn gewoon normaal hoor heel vredelievend en geen last"

"Je mag niet alle moslims over 1 kam scheren omdat er een paar gekken bij zitten"

"Dat IS gedoe is geen islam hoor"

Just stop. Dat is het wel. Het is een religie van haat, dominantie

Hoe is het in godsnaam mogelijk dat men het blijft verdedigen terwijl al andere religies de volle lading krijgen ( " christendom is een smerig dominerende religie dat verbannen moet worden", "jehova's zijn sekteleden die mensen onderdukken en andere mensen indoctrineren met hun vergif") enzovoort enzovoort

Jaar en jaar uit worden reliies zoals Christendommen en Jodendommen besproken en open gelegd.

Ga zo door want religies zijn dominerend, discriminerend en een gevaar voor de mensheid.

Maar als men bij Islam komt something changed....."mwah religie zelf is niets mis mee" , "het ligt aan economishe omstandigheden van de jongeren", " ik ken moslims die gewoon mee doen aan de maatachappij" , "maarja het westen heeft wel mee bemoeid dus kan het ze niet kwadelijk nemen" , " ik heb persoonlijk geen last van moslims hoor"

Wat is dit? Wanneer stopt men met het verdedigen van religies? Niet alleen westerlingen maar ook regeringsleiders. Religies onderdrukken mensen. En zorgen voor ellende. Bommen hier en daar en...

Maar altijd verzint men wel een excuus. Of het is angst. Hoe kan je zo'n kanker hekel (zoals sommigen dat zo mooi beschrijven) hebben aan reliies waar onder het Christendom en aan de andere kant een religie wat gebaseerd is op haat en onderdrukking verdedigen

Hypcrieten of angsthazen. Ojee als je iets zegt over islam..

Schijnheilig gedoe. Wees ewoon eerlijk. Er is geen plaats voor islam in europa. Punt uit.

Heb het boek gelezen "the devil we don't know"
Een tip om te lezen want religies is een gevaar.
Het is nogal lastig om kritiek te hebben op de Islam in het algemeen, net zo lastig als het is om kritiek te hebben op het Christendom in het algemeen. Let wel: als men hier schiet op Christenen dan zijn dat specifieke groepen:

- Jehova's
- Jonge-aarde creationisten
- mormonen
- katholieken (specifiek: seksueel misbruik van kinderen)
- etc

En ik heb er ook geen probleem mee om op specifiek salafisten te schieten bijvoorbeeld. ;)

En laten we niet vergeten: er bestaan ook Christelijke terroristen. Er worden in de VS meer aanslagen gepleegd door Christenen dan door moslims. Maar het is niet alsof we daar alle Christenen op afrekenen, toch?

[ Bericht 2% gewijzigd door Molurus op 28-03-2016 12:16:04 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_160995183
Geen enkel mogelijkheid op kritiek op islam

Je bent een ketter als je zelf moslim bent en afvalt. En als je niet moslim bent idem dito.

Discussie is niet mogelijk. Het is net alsof we terug zijn in de 16e eeuw. De inquistie tijd. Iedereen is bang om kritiek te uiten.

Islam is een benauwde geloof. Je blijft stil staan.

We zijn terug in de tijd. In london sharia wetbanken. Bisdom den bosh ook christelijke bank.

Maar heb nog niet gehoord dat christelijke rechtbank dit wil opdringen aan alle nederlanders.

Totalitaire regime, theocratische terreur :r
  maandag 28 maart 2016 @ 12:12:48 #244
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_160995223
Discussie is alleen niet mogelijk als je zelf op voorhand verklaart dat die niet mogelijk is. Zover ik zie ben jij de enige die dat doet, Szikha2.
pi_160995292
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 12:09 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het is nogal lastig om kritiek te hebben op de Islam in het algemeen, net zo lastig als het is om kritiek te hebben op het Christendom in het algemeen. Let wel: als men hier schiet op Christenen dan zijn dat specifieke groepen:

- Jehova's
- Jonge-aarde creationisten
- etc

En ik heb er ook geen probleem mee om op specifiek salafisten te schieten bijvoorbeeld. ;)

En laten we niet vergeten: er bestaan ook Christelijke terroristen. Er worden in de VS meer aanslagen gepleegd door Christenen dan door moslims. Maar het is niet alsof we daar alle Christenen op afrekenen, toch?
Het is wel heel makkelijk om kritiek te hebben op de Koran, de basis van de islam. Jouw collega, die dagelijks op zijn knieën gaat, gaat op zijn knieën voor een concept aangedragen in de Koran.
pi_160995309
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 12:12 schreef Molurus het volgende:
Discussie is alleen niet mogelijk als je zelf op voorhand verklaart dat die niet mogelijk is. Zover ik zie ben jij de enige die dat doet, Szikha2.
Even buiten de semantiek om; geloof jij dat er een verband kan bestaan tussen overtuiging en handeling?
pi_160995323
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 12:09 schreef frietenstamp het volgende:

[..]

Sowieso een absurd idee eigenlijk dat we hier in het moderne westen onze aandacht laten afleiden en onze vooruitgang belemmeren met onderwerpen als islam, interpretaties en moslims. Al die tijd hadden we ook aan nuttige dingen kunnen besteden op ons eigen denkniveau.
_O_
  maandag 28 maart 2016 @ 12:20:23 #248
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_160995326
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 12:18 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Het is wel heel makkelijk om kritiek te hebben op de Koran, de basis van de islam.
Het is ook heel makkelijk om kritiek te hebben op de Bijbel. Maar dat slaat alleen ergens op als je veronderstelt dat Moslims en Christenen elk vers in de Koran en de Bijbel even serieus en even letterlijk nemen, en exact hetzelfde uitleggen als jij dat doet. Wat natuurlijk nogal ver van de waarheid is.

quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 12:18 schreef LelijKnap het volgende:

Jouw collega, die dagelijks op zijn knieën gaat, gaat op zijn knieën voor een concept aangedragen in de Koran.
Hetzelfde geldt voor Christenen.
  maandag 28 maart 2016 @ 12:21:41 #249
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_160995345
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 12:19 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Even buiten de semantiek om; geloof jij dat er een verband kan bestaan tussen overtuiging en handeling?
Tussen overtuiging en handeling, ja. Tussen 'heilig schrift' en handeling ben ik veel scepticer over.

In mijn optiek lezen moslims en christenen in koran en bijbel de overtuigingen die ze al hebben en zijn ze zeer selectief. Zowel in wat ze lezen als in hoe ze dat interpreteren. Het moet aansluiten bij opvattingen die ze reeds hebben.

De variatie daarin onder moslims is niet kleiner dan in het christendom.
  maandag 28 maart 2016 @ 12:29:24 #250
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_160995440
Metadiscussie graag in het feedbacktopic..
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  maandag 28 maart 2016 @ 12:30:58 #251
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160995465
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 10:51 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat zal voor jou dan duidelijk zijn, maar voor mij is dat het niet eerlijk gezegd. Hoe verklaar je dan bijvoorbeeld de wetenschappelijke voorspoed onder de Islam tijdens de Middeleeuwen?
Ten eerste is dat natuurlijk irrelevant voor nu, en anderen hebben dat al uitgelegd. Maar de rest van mijn post ben je het mee eens?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_160995496
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 12:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het is ook heel makkelijk om kritiek te hebben op de Bijbel. Maar dat slaat alleen ergens op als je veronderstelt als Moslims en Christenen elk vers in de Koran en de Bijbel even serieus en even letterlijk nemen, en exact hetzelfde uitleggen als jij dat doet. Wat natuurlijk nogal ver van de waarheid is.

(alle) Moslims hoeven niet elk vers even serieus en letterlijk te nemen. Dat is een uiterste, en dat uiterste aandragen om te beargumenteren dat er helemaal geen handelen voort komt uit de Koran is onzinnig. Het is een feit dat daar waar moslims (van welke afsplitsing dan ook) de vrijheid hebben (/meerderheid zijn), islamitische wetgeving leidend is. Niet alle wetten; sommige negeren ze, sommige nemen ze meer letterlijk dan andere; maar de Koran -niet het liberalisme, humanisme, democratie, of het boeddhisme- is leidend. Het kan je toch niet verbazen dat wanneer mensen iets geloven ze willen handelen naar wat ze geloven? Dat vind je ook met rede terug in alle statistieken die jou aantonen dat moslims de belangrijkste peilers (welke ook niet veel ruimte voor interpretatie bieden), die toevalligerwijze ook aansluiten bij instinctieve belangen, nageleefd willen zien worden?

quote:
Hetzelfde geldt voor Christenen.
Maar christenen zijn in vele opzichten ook (zeker wanneer ze, welke stroming dan ook, in de meerderheid) problematisch. Toch? Ik snap niet hoe jij denkt de problematiek rondom moslims te kunnen annuleren door er christenen tegenover te plaatsen.
  maandag 28 maart 2016 @ 12:34:50 #253
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_160995543
Laten we de discussie 'de hele islam is kwaadaardig' even niet meer voeren in dit topic.

Volgens mij zijn de meeste argumenten al tientallen keren langsgekomen.

Het onderwerp is: hoe nu verder.

Wat kunnen we als samenleving doen om terroristische aanslagen, de laatste tijd vaak gemotiveerd door bepaalde interpretaties van de islam, zo veel mogelijk te voorkomen?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  maandag 28 maart 2016 @ 12:35:52 #254
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_160995564
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 12:32 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

(alle) Moslims hoeven niet elk vers even serieus en letterlijk te nemen. Dat is een uiterste, en dat uiterste aandragen om te beargumenteren dat er helemaal geen handelen voort komt uit de Koran is onzinnig. Het is een feit dat daar waar moslims (van welke afsplitsing dan ook) de vrijheid hebben (/meerderheid zijn), islamitische wetgeving leidend is. Niet alle wetten; sommige negeren ze, sommige nemen ze meer letterlijk dan andere; maar de Koran -niet het liberalisme, humanisme, democratie, of het boeddhisme- is leidend. Het kan je toch niet verbazen dat wanneer mensen iets geloven ze willen handelen naar wat ze geloven? Dat vind je ook met rede terug in alle statistieken die jou aantonen dat moslims de belangrijkste peilers (welke ook niet veel ruimte voor interpretatie bieden), die toevalligerwijze ook aansluiten bij instinctieve belangen, nageleefd willen zien worden?

[..]

Maar christenen zijn in vele opzichten ook (zeker wanneer ze, welke stroming dan ook, in de meerderheid) problematisch. Toch? Ik snap niet hoe jij denkt de problematiek rondom moslims te kunnen annuleren door er christenen tegenover te plaatsen.
Dat laatste klopt zeker. Waar ik bezwaar tegen maak is het idee dat de Bijbel en de Koran de oorzaak van de problemen zijn. Dat lijkt mij veel te simpel gedacht, en belangrijker: gezien de grote variatie in geloofsopvattingen kan dat niet waar zijn.
  maandag 28 maart 2016 @ 12:39:34 #255
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_160995622
quote:
4s.gif Op maandag 28 maart 2016 12:34 schreef Perrin het volgende:

Wat kunnen we als samenleving doen om terroristische aanslagen, de laatste tijd vaak gemotiveerd door bepaalde interpretaties van de islam, zo veel mogelijk te voorkomen?
De Islam, een groot deel daarvan, behoeft een verlichting zoals het grootste deel van het Christendom die ook heeft doorgemaakt.

De oplossing is dan ook zoals ik eerder heb aangegeven tweeledig:

1) extremisme hard bestrijden. Nu is dat niet zo moeilijk in die zin dat daar niets voor verboden hoeft te worden dat niet al verboden is. Politie en justie moeten op dat vlak gewoon hun werk doen.

2) dialoog met de grote groep moslims die niet van mening zijn dat het plegen van aanslagen in de westerse wereld een goed idee is. Dat vereist van moslims dat ze zich uitspreken tegen terroristisch geweld, het vereist van de westerse wereld dat we ophouden met het op 1 grote hoop gooien van moslims zoals velen in dit topic doen.

Zoals eerder gezegd: een tweedeling tussen moslims en niet-moslims is, als je zo'n verlichting in de Islam tot stand wil brengen, buitengewoon onwenselijk.
pi_160995640
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 12:21 schreef Molurus het volgende:

[..]

Tussen overtuiging en handeling, ja. Tussen 'heilig schrift' en handeling ben ik veel scepticer over.

In mijn optiek lezen moslims en christenen in koran en bijbel de overtuigingen die ze al hebben en zijn ze zeer selectief. Zowel in wat ze lezen als in hoe ze dat interpreteren. Het moet aansluiten bij opvattingen die ze reeds hebben.

De variatie daarin onder moslims is niet kleiner dan in het christendom.
M.a.w.; jij kan je niet inleven in de gelovigen - dat die daadwerkelijk kan geloven in het 'heilig geschrift', dat het voor moslims meer kan zijn dan een boekje waarin ze selectief kunnen shoppen om het e.e.a. te rechtvaardigen. Daarnaast kan men prima overtuigd en opportunistisch zijn - zeker de moslim; de Koran bied daar alle ruimte voor, zeker voor de man.

''Het moet aansluiten bij opvattingen die ze reeds hebben.''

Opvattingen die ze reeds hebben...opvattingen die voor de meeste moslims grotendeels gevormd zijn door islamitische ouders.
  maandag 28 maart 2016 @ 12:40:53 #257
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160995647
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 17:47 schreef Molurus het volgende:

[..]

We hadden al geconstateerd dat de Koran er eigenlijk niet toe doet.
Jij misschien. Maar natuurlijk doet de koran er toe. En wat er in staat ook. Het slaat nergens op om dat te ontkennen.

De koran is uiteraard niet het enige waar de islam zich op baseert. De hadith is er natuurlijk ook nog. De combinatie doet er absoluut wel toe. Zeker als je wilt kijken naar de beweegredenen van terroristen.

Maar niet alleen terroristen, ook de groeperingen en stromingen die ideeen propageren die niet passen bij een westerse seculiere samenleving (die zich daarbij net zo goed baseren op de koran, hadith etcetera). Kritiek daarop wordt door mensen als jij constant weggewuifd als een soort reflex, alsof het een persoonlijke aanval is. Een bizar fenomeen.
  maandag 28 maart 2016 @ 12:41:40 #258
450965 Heilwasser
Verworven smaak
pi_160995657
quote:

Zonder grensbewaking met bijbehorende informatie-uitwisseling ben je als soeverein aan het dweilen met de kraan open.
Heilwasser stammt aus unterirdischen, vor Verunreinigung geschützten, ursprünglichen reinen Wasservorkommen.
pi_160995667
quote:
Laten we de discussie 'de hele islam is kwaadaardig' even niet meer voeren in dit topic.

Volgens mij zijn de meeste argumenten al tientallen keren langsgekomen.

Het onderwerp is: hoe nu verder.

Nog 1 reactie aub.

Tevens gaat het niet zo zeer over 'de islam is kwaadaardig'. Het belangrijkste punt dat besproken wordt is de verhouding tussen handelen en overtuiging (interpretatie v.d. islam, al dan niet met opportunistisch motief).
  maandag 28 maart 2016 @ 12:43:52 #260
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_160995689
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 12:40 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

M.a.w.; jij kan je niet inleven in de gelovigen - dat die daadwerkelijk kan geloven in het 'heilig geschrift', dat het voor moslims meer kan zijn dan een boekje waarin ze selectief kunnen shoppen om het e.e.a. te rechtvaardigen. Daarnaast kan men prima overtuigd en opportunistisch zijn - zeker de moslim; de Koran bied daar alle ruimte voor, zeker voor de man.

''Het moet aansluiten bij opvattingen die ze reeds hebben.''
Ik heb nergens gezegd dat gelovigen niet, ieder voor zich, denken dat hun eigen interpretatie van de heilige tekst de juiste is. Maar daaruit volgt niet dat dat waar is. Het is aantoonbaar onwaar. Ze kunnen daar niet allemaal gelijk in hebben.
  maandag 28 maart 2016 @ 12:44:31 #261
450965 Heilwasser
Verworven smaak
pi_160995708
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 12:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

De Islam, een groot deel daarvan, behoeft een verlichting zoals het grootste deel van het Christendom die ook heeft doorgemaakt.

De oplossing is dan ook zoals ik eerder heb aangegeven tweeledig:

1) extremisme hard bestrijden. Nu is dat niet zo moeilijk in die zin dat daar niets voor verboden hoeft te worden dat niet al verboden is. Politie en justie moeten op dat vlak gewoon hun werk doen.

2) dialoog met de grote groep moslims die niet van mening zijn dat het plegen van aanslagen in de westerse wereld een goed idee is. Dat vereist van moslims dat ze zich uitspreken tegen terroristisch geweld, het vereist van de westerse wereld dat we ophouden met het op 1 grote hoop gooien van moslims zoals velen in dit topic doen.

Zoals eerder gezegd: een tweedeling tussen moslims en niet-moslims is, als je zo'n verlichting in de Islam tot stand wil brengen, buitengewoon onwenselijk.
Dit is de oplossing op lange termijn.

Op korte termijn zijn er tamelijk simpele veiligheidsmaatregelen nodig.
Heilwasser stammt aus unterirdischen, vor Verunreinigung geschützten, ursprünglichen reinen Wasservorkommen.
  maandag 28 maart 2016 @ 12:46:08 #262
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_160995742
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 12:44 schreef Heilwasser het volgende:

[..]

Dit is de oplossing op lange termijn.

Op korte termijn zijn er tamelijk simpele veiligheidsmaatregelen nodig.
Zulke korte termijn maatregelen gaan echt niets uithalen. Wie een aanslag wil plegen doet dat gewoon, zo moeilijk is het allemaal niet.

Media en justitie houden ons graag voor dat meer dan 50% van de aanslagen wordt voorkomen door veiligheidsmaatregelen en inlichtingendiensten. Ik vind dat volstrekt ongeloofwaardig, het lijkt mij onmogelijk.

Er is alleen deze lange termijn oplossing. Gelukkig is er, statistisch gezien, op de korte termijn ook weer niet heel veel te vrezen. Het is niet alsof wij dagelijks met aanslagen te maken hebben. Laten we dat vooral zo houden.
  maandag 28 maart 2016 @ 12:47:41 #263
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160995770
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 12:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit is enorm tegenstrijdig. We moeten dus praten met de (altijd grote groep) moslims, maar mogen ze niet duiden als moslim. Verder moeten volgens jou moslims zich uitspreken tegen terreur van andere moslims maar hoe kunnen ze dat doen als ze volgens jou niet bij dezelfde 'hoop' horen? Waarom zijn ze dan relevant?

Het is vrij typisch ook, constant de discussie verplaatsen naar moslims. Het is elke keer dezelfde strategie:

- Een hele grote groep moslims is vredig (of de meerderheid, of 1.6 miljard of 2 miljard of whatever)
- Ik ken persoonlijk moslims!
- Moslims zijn niet verantwoordelijk voor wat andere moslims doen
- Moslims moeten zich uitspreken tegen geweld van andere moslims (ziehier de tegenstrijdigheid)
- Het heeft niets te maken met de islam

Keer op keer blijkt het onmogelijk om een discussie over islam te voeren zonder bovenstaande bagger. En het komt zelfs van mensen die beter zouden moeten weten. Waar komt dat toch vandaan? Is het een soort reflex, zijn ze zo bang dat men gezien wordt als een Wilders-adept alleen maar omdat men kritiek heeft op de islam? Bizar.
  maandag 28 maart 2016 @ 12:49:14 #264
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160995806
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 12:46 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er is alleen deze lange termijn oplossing. Gelukkig is er, statistisch gezien, op de korte termijn ook weer niet heel veel te vrezen. Het is niet alsof wij dagelijks met aanslagen te maken hebben. Laten we dat vooral zo houden.
'Wij' misschien niet maar de mensen in Irak, Syrie en Pakistan wel. Misschien helpt het als ik aangeef dat dat ook moslims zijn. Of was je dat vergeten?
pi_160995825
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 12:43 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik heb nergens gezegd dat gelovigen niet, ieder voor zich, denken dat hun eigen interpretatie van de heilige tekst de juiste is. Maar daaruit volgt niet dat dat waar is. Het is aantoonbaar onwaar. Ze kunnen daar niet allemaal gelijk in hebben.
Maar dat geen enkele interpretatie de juiste is, betekent niet dat wat ze trachten te interpreteren, geen rol speelt, dat het niet de bron van het handelen is. De aan te duiden variatie is een annulering van de invloed van het werk op het handelen. Dat de ene een interpretatie hanteert die akkoord gaat met z'n wens tot een 'liberale' samenleving, betekent niet dat de interpretatie van b.v. hij die een homoseksueel verstoot uit z'n familie, niets met de Koran van doen heeft.
  maandag 28 maart 2016 @ 12:51:41 #266
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160995855
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 12:43 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik heb nergens gezegd dat gelovigen niet, ieder voor zich, denken dat hun eigen interpretatie van de heilige tekst de juiste is. Maar daaruit volgt niet dat dat waar is. Het is aantoonbaar onwaar.
Maar het punt is dat dat voor de gelovige weer niets uitmaakt. Objectieve waarheid is hier niet relevant. Voor de terrorist is zijn interpretatie de waarheid.

Bovendien volgt uit deze redenering dat jij elke moslim gaat vertellen dat hun interpretatie niet waar is. Iets waar je eerder in het topic anderen nog voor veroordeelde.
  maandag 28 maart 2016 @ 12:53:41 #267
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_160995894
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 12:50 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Maar dat geen enkele interpretatie de juiste is, betekent niet dat wat ze trachten te interpreteren, geen rol speelt, dat het niet de bron van het handelen is.
Natuurlijk trachten ze de juiste interpretatie te ontwaren. Maar zonder objectieve criteria daarvoor kan het resultaat alleen willekeurig zijn. Of op zijn best gebaseerd op zaken die ze al geloven. Het is niet plausibel dat dat andere resultaten heeft.

quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 12:50 schreef LelijKnap het volgende:

De aan te duiden variatie is een annulering van de invloed van het werk op het handelen. Dat de ene een interpretatie hanteert die akkoord gaat met z'n wens tot een 'liberale' samenleving, betekent niet dat de interpretatie van b.v. hij die een homoseksueel verstoot uit z'n familie, niets met de Koran van doen heeft.
Dit kun je, als ongelovige, alleen verdedigen door te veronderstellen dat de ene interpretatie correcter is dan de andere. Dat is, zoals ik al vaker heb aangegeven, absurd.
  maandag 28 maart 2016 @ 12:55:07 #268
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_160995924
quote:
14s.gif Op maandag 28 maart 2016 12:47 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dit is enorm tegenstrijdig. We moeten dus praten met de (altijd grote groep) moslims, maar mogen ze niet duiden als moslim.
Waarom zou dat niet mogen?
  maandag 28 maart 2016 @ 12:56:24 #269
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160995952
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 12:53 schreef Molurus het volgende:

Dit kun je, als ongelovige, alleen verdedigen door te veronderstellen dat de ene interpretatie correcter is dan de andere. Dat is, zoals ik al vaker heb aangegeven, absurd.
Dit is wederom tegenstrijdig met wat jij eerder zei. Alle moslims zitten even fout, dat klopt. Islam is onzin. Klopt ook. Maar jij propageert toch onderscheid in moslimgroepen. Hier ga je de fout in.
  maandag 28 maart 2016 @ 12:56:30 #270
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_160995953
quote:
3s.gif Op maandag 28 maart 2016 12:49 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

'Wij' misschien niet maar de mensen in Irak, Syrie en Pakistan wel. Misschien helpt het als ik aangeef dat dat ook moslims zijn. Of was je dat vergeten?
In Irak en Syrie gaat het momenteel heel veel slechter, niet dankzij moslims maar dankzij de door ons gesteunde illegale oorlog van de VS aldaar. Tikje hypocriet dit. En sowieso off topic.
  maandag 28 maart 2016 @ 12:57:04 #271
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160995962
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 12:55 schreef Molurus het volgende:

[..]

Waarom zou dat niet mogen?
Dat zeg je zelf. Moslims niet op een hoop gooien. Terwijl je dat zelf ook doet, je verplaatst alleen de scheidslijn willekeurig.
  maandag 28 maart 2016 @ 12:58:53 #272
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_160995988
quote:
10s.gif Op maandag 28 maart 2016 12:57 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat zeg je zelf. Moslims niet op een hoop gooien. Terwijl je dat zelf ook doet, je verplaatst alleen de scheidslijn willekeurig.
Dan heb je me verkeerd begrepen. Van mij mag je sjiieten en salafisten beide moslims noemen hoor. Net zoals je Hitler en Paul de Leeuw allebei mannen mag noemen.

Mijn bezwaar is tegen het op 1 hoop gooien van alle moslims als we het hebben over de problematiek die het onderwerp is van deze discussie. Maar aangezien ik niet denk dat je te dom bent om dat te begrijpen laat ik je getrol maar even voor wat het is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 28-03-2016 13:08:36 ]
  maandag 28 maart 2016 @ 12:59:05 #273
450965 Heilwasser
Verworven smaak
pi_160995991
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 12:46 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zulke korte termijn maatregelen gaan echt niets uithalen. Wie een aanslag wil plegen doet dat gewoon, zo moeilijk is het allemaal niet.

Media en justitie houden ons graag voor dat meer dan 50% van de aanslagen wordt voorkomen door veiligheidsmaatregelen en inlichtingendiensten. Ik vind dat volstrekt ongeloofwaardig, het lijkt mij onmogelijk.

Is gewoonweg niet waar.

Zonder vinger aan de pols ben je in het donker aan het schieten. Betreft zeker niet enkel technische maatregelen, ook de manier waarop men verdachte lieden eruit pikt en met hen gaat praten dan wel opsluit. Als een verdacht persoon bijvoorbeeld vandaag in Italië aankomt wordt hij zonder pardon vastgezet en ondervraagd door speciaal getrainde agenten of iets vergelijkbaars. Indien het nodig is wordt deze persoon vastgehouden of uitgezet. Hetzelfde gebeurt met radicale imams.

Je kunt met bepaalde personen simpelweg niet praten noch kun je ze overtuigen om Westerse waarden te accepteren. Hiervoor is een mentaliteit nodig die mist in België en Frankrijk.

Het is een onjuiste en schadelijke houding dat 'aanslagen toch wel gebeuren'. Bovendien is het een onrealistische verwachting dat een volk die aanslagen accepteert en tegelijkertijd die oplossingen van jou aan blijft houden. Met elke aanslag worden de oplossingen van jou minder makkelijk. Als je geen veiligheidsmaatregelen neemt zal het volk die vroeg of laat gaan eisen in een roerige of chaotische tijd, met alle gevolgen van dien. Continu de noodtoestand handhaven is dan de norm, hetgeen compleet onnodig is en enkel volgt als de basale veiligheidssystemen niet voldoen.
  maandag 28 maart 2016 @ 13:02:51 #274
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160996066
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 12:56 schreef Molurus het volgende:

[..]

In Irak en Syrie gaat het momenteel heel veel slechter, niet dankzij moslims maar dankzij de door ons gesteunde illegale oorlog van de VS aldaar.
_O-!!!

Nu weet ik eindelijk hoe het zit. Je moet per se de schuld verschuiven van de islam af omdat anders je de schuld niet meer bij de VS kunt leggen.
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 12:58 schreef Molurus het volgende:

[..]

Mijn bezwaar is tegen het op 1 hoop gooien van alle moslims als we het hebben over de problematiek die het onderwerp is van deze discussie.
Ik doe dat niet. Er is vrijwel niemand in het topic die dat doet. Stropop dus.

En voor de honderdste keer, het gaat hier niet over moslims. Het gaat hier over de islam. Hoe vaak moet dat nog aangegeven worden?

De islam is gebaseerd op geschriften en traditie. Daar moeten wij kritiek op hebben want veel daarvan past niet in onze samenleving en/of is een direct gevaar. Ga daar eens een keer op in zoals andere users wel kunnen doen.
  maandag 28 maart 2016 @ 13:03:44 #275
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_160996083
quote:
2s.gif Op maandag 28 maart 2016 12:59 schreef Heilwasser het volgende:

[..]

Is gewoonweg niet waar.

Zonder vinger aan de pols ben je in het donker aan het schieten.
Dat ben je sowieso, dat is de aard van terrorisme. Ga me nou niet vertellen dat als jij een bom zou willen laten afgaan in een metro dat je dat niet zou kunnen zonder dat de veiligheidsdiensten je tegenhouden.

Dan heb je wel een tamelijk absurd vertrouwen in veiligheidsdiensten.

quote:
2s.gif Op maandag 28 maart 2016 12:59 schreef Heilwasser het volgende:

Met elke aanslag worden de oplossingen van jou minder makkelijk. Als je geen veiligheidsmaatregelen neemt zal het volk die vroeg of laat gaan eisen in een roerige of chaotische tijd, met alle gevolgen van dien. Continu de noodtoestand handhaven is dan de norm, hetgeen compleet onnodig is en enkel volgt als de basale veiligheidssystemen niet voldoen.
Persoonlijk denk ik dat het isoleren en anders behandelen van moslims in onze maatschappij veel schadelijker is voor de kans van slagen van de lange termijn oplossingen die ik voorstel.
  maandag 28 maart 2016 @ 13:04:47 #276
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_160996103
quote:
10s.gif Op maandag 28 maart 2016 13:02 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ik doe dat niet. Er is vrijwel niemand in het topic die dat doet. Stropop dus.

En voor de honderdste keer, het gaat hier niet over moslims. Het gaat hier over de islam. Hoe vaak moet dat nog aangegeven worden?
Je ontkent het, en in direct de volgende zin bevestig je het.

Er is niet zoiets als "De Islam". Hoe vaak je dat ook beweert.
  maandag 28 maart 2016 @ 13:04:56 #277
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160996105
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 12:58 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dan heb je me verkeerd begrepen. Van mij mag je soenieten en salafisten beide moslims noemen hoor.
Maar dat maakt volgens jou niet uit. Ze zitten allebei even fout. Dus met wie moet je dan praten?
  maandag 28 maart 2016 @ 13:06:18 #278
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_160996129
quote:
10s.gif Op maandag 28 maart 2016 13:04 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Maar dat maakt volgens jou niet uit. Ze zitten allebei even fout. Dus met wie moet je dan praten?
Ze zitten niet allebei even fout. Ze denken fundamenteel anders over een aantal voor dit onderwerp cruciale zaken. Maar dat lijk jij maar niet te willen zien.

Ehr, correctie... sjiieten. Nu haal ik ze verdomme zelf nog door elkaar. :P
pi_160996194
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 12:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Natuurlijk trachten ze de juiste interpretatie te ontwaren. Maar zonder objectieve criteria daarvoor kan het resultaat alleen willekeurig zijn. Of op zijn best gebaseerd op zaken die ze al geloven. Het is niet plausibel dat dat andere resultaten heeft.

[..]

Het gaat er mij niet zozeer om dat ze trachten de juiste interpretatie te ontwaren, maar dat ze alle hetzelfde interpreteren (met welk oogmerk dan ook); de Koran. En dan anders dan jij lijkt te doen voorkomen is de Koran wel degelijk gelimiteerd; het bied niet ruimte voor alles; voor elk mogelijke handelingen, voor elke overtuiging. En ook staat niet alles open voor evenveel ruimte voor interpretatie. Ook daarin zijn gradaties te vinden. Dat mensen van zaken (die niet veel ruimte interpretatie bieden) afstand nemen is geen negatie van de invloed van de Koran op het handelen, dat is een teken van twijfel tov waarheid/belang van de Koran en invloed van andere ideologieën.

Als een westerse moslim stelt dat Joden of homo's evenveel rechten hebben als moslims, dan baseert hij zich op geen enkele manier op de Koran, maar op het gelijkheidsbeginsel van een westerse democratie. Als een moslim stelt dat het beledigen van Mohammed strafbaar moet zijn, dan baseert hij zich op niets anders dan de Koran (of een aan hem gelegde uitleg er van).
  maandag 28 maart 2016 @ 13:10:53 #280
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160996210
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 13:04 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je ontkent het, en in direct de volgende zin bevestig je het.

Er is niet zoiets als "De Islam". Hoe vaak je dat ook beweert.
Dat is pure onzin natuurlijk. Je kunt het onderscheid niet maken tussen wat jij vindt dat de islam is en wat de daadwerkelijke realiteit van de islam is.

Natuurlijk bestaat 'de islam' niet als enkele religie en natuurlijk is het no veel onzin als elke andere. De vele stromingen geven dat al aan. Dat is de realiteit voor jou en mij als atheisten. Maar het punt is dat de islam als containerbegrip absoluut bestaat en ook werkbaar is. Al die honderden stromingen baseren zich op hetzelfde boek en dezelfde tradities. Jouw tegenwerping van 'je kunt er alles uithalen wat je wil' gaat niet op, want dat is niet wat er gebeurt. Juist het vormen van groeperingen die er hetzelfde uithalen haalt die stelling onderuit. En daar moeten we het over hebben, hoe we er voor zorgen dat de dingen die mensen er uit halen niet er voor zorgen dat ze anderen opblazen of proberen onze rechtsstaat te ondermijnen.

Maar zo ver kom je maar niet.
pi_160996217
We mogen alle moslims niet op 1 hoop gooien, maar bijna alle moslims zijn ... (gematigd, vredelievend, wensen geen sharia, etc)! :s)
pi_160996235
Er is gewoon vrijheid van godsdienst in Euopa, dus wat mij betreft veranderd daar niks aan en krijgen ook moslims de ruimte om hun geloof te belijden zoals zij dat wensen, zolang die niet tegen de wetten van Europese lidstaten in gaat.
  maandag 28 maart 2016 @ 13:12:03 #283
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160996241
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 13:06 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ze zitten niet allebei even fout. Ze denken fundamenteel anders over een aantal voor dit onderwerp cruciale zaken.
Precies, en waar komen die fundamentele meningsverschillen over die zaken vandaan? De koran, de hadith, overleveringen van Mohammed etcetera. De basisbeginselen van de islam dus.
pi_160996253
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 13:11 schreef Odaiba het volgende:
Er is gewoon vrijheid van godsdienst in Euopa, dus wat mij betreft veranderd daar niks aan en krijgen ook moslims de ruimte om hun geloof te belijden zoals zij dat wensen, zolang die niet tegen de wetten van Europese lidstaten in gaat.
Hypothese; 50+ % van de Europeaan is moslim. Wat dan?
  maandag 28 maart 2016 @ 13:12:46 #285
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_160996257
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 13:11 schreef LelijKnap het volgende:
We mogen alle moslims niet op 1 hoop gooien, maar bijna alle moslims zijn ... (gematigd, vredelievend, wensen geen sharia, etc)! :s)
Ik durf de stelling wel aan dat het overgrote merendeel van de moslims in Nederland - bijna een miljoen - niets heeft met terrorisme inderdaad. :P

Ik wil dan ook voorstellen om die niet allemaal verantwoordelijk te houden daarvoor.
pi_160996266

Ik zie, ik zie...dat we hier geen derde deel van nodig hebben.
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
pi_160996272
quote:
14s.gif Op maandag 28 maart 2016 13:12 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Precies, en waar komen die fundamentele meningsverschillen over die zaken vandaan? De koran, de hadith, overleveringen van Mohammed etcetera. De basisbeginselen van de islam dus.
  maandag 28 maart 2016 @ 13:13:48 #288
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160996283
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 13:12 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik durf de stelling wel aan dat het overgrote merendeel van de moslims in Nederland - bijna een miljoen - niets heeft met terrorisme inderdaad. :P

Ik wil dan ook voorstellen om die niet allemaal verantwoordelijk te houden daarvoor.
Zucht... voor de honderdste keer dat doe ik niet, dat doet de persoon waar je mee spreekt ook niet.

Sterker, jij doet het juist door te stellen dat moslims zich uit zouden moeten spreken tegen geweld. Wederom hypocriet dus.
  maandag 28 maart 2016 @ 13:14:03 #289
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_160996285
quote:
14s.gif Op maandag 28 maart 2016 13:12 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Het boekje is voor beide exact hetzelfde. Daar kunnen die verschillen dus niet vandaan komen.

Dat is alsof je de verschillen tussen katholieken en protestanten probeert te verklaren aan de hand van de Bijbel.
pi_160996305
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 13:12 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Hypothese; 50+ % van de Europeaan is moslim. Wat dan?
Wat dan?
pi_160996312
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 13:12 schreef Molurus het volgende:

[..]

Niets met terrorisme (het gaat ook overduidelijk tegen hun belang in; zonder angst in Nederland kunnen blijven -> islam zien groeien, etc). Maar wat kunnen we zeggen over wat ze willen t.a.v. wetgeving? Welke normen ze leidend willen zien? Ik durf de stelling aan te gaan dat het overgrote merendeel van de moslims islamitische wetgeving prefereert.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 28-03-2016 13:16:09 ]
  maandag 28 maart 2016 @ 13:15:32 #292
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160996316
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 13:14 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het boekje is voor beide exact hetzelfde. Daar kunnen die verschillen dus niet vandaan komen.
Jawel, want het boek is enorm tegenstrijdig. Verder heeft de omgeving natuurlijk ook invloed. De hadith, de interpretaties van belangrijke geestelijken etcetera. Maar het punt is voornamelijk dat de zaken waarover men een meningsverschil heeft rechtstreeks uit onder andere dat boek komen.
pi_160996345
Oh ja weer verdedigen van een ideologie : "het westen heeft wel genuked"
Goeie excuus. Maw Europa heeft het zelf afgeroepen.

Alles uit de kast halen om maar geen standpunt in te nemen.
Het is een verdorven ideologie klaar uit.

Wat wel zo is, religies veranderen omdat de mensen veranderen. Religie is een menselijke uitvinding en wordt uitgevoerd door mensen.

En aangezien de wereld (zo rap) veranderd , veranderen religies ook mee.

Ik wil er verder niet zoveel over nadenken, maar het lijkt wel alsof Islam in europa een andere religie is. Wellicht gecreeerd door europa zelf (door omstandigheden en gemoedstoestand van moslims en niet-moslims)

Maar islam blijven verdedigen schiet niemand iets mee op. Sterker nog extreem recht komt straks aan de macht in europa. Nee dat willen we hebben.

Het wordt tijd voor europese moslims zelf acties te ondernemen ipv af te shuiven of het westen de schuld te geven. User gaf het eerder ook al aan.

Deze filmpje van een tunisien legt het goed uit

maandag 28 maart 2016 @ 13:16:49 #294
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_160996351
quote:
3s.gif Op maandag 28 maart 2016 13:13 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Sterker, jij doet het juist door te stellen dat moslims zich uit zouden moeten spreken tegen geweld. Wederom hypocriet dus.
Eens, ik denk niet dat vreedzame moslims daarin een speciale verantwoordelijkheid dragen. Toch denk ik dat het wel nuttig zou zijn als ze dat toch zouden doen, in het belang van de maatschappelijke dialoog en in het belang van het bestrijden van het idee dat terrorisme een probleem is dat fundamenteel is voor de Islam.

Ook als dat laatste niet waar is, dat beeld bestaat wel.
pi_160996366
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 13:14 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Wat dan?
50+% heeft de macht om 'de wetgeving waar tegenin gegaan kan worden' aan te passen, zodat de vrijheid van godsdienst, nergens meer tegenin hoeft te gaan.
  maandag 28 maart 2016 @ 13:18:03 #296
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_160996376
quote:
2s.gif Op maandag 28 maart 2016 13:15 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Jawel, want het boek is enorm tegenstrijdig.
Het laat inderdaad veel vrijheid voor interpretatie. Maar dat betekent nog niet dat de interpretatie zelf uit het boekje komt. De interpretatie komt van gelovigen zelf.
  maandag 28 maart 2016 @ 13:18:24 #297
452947 frietenstamp
Thierry! Thierry! Thierry!
pi_160996384
quote:
6s.gif Op maandag 28 maart 2016 13:13 schreef laforest het volgende:
[ afbeelding ]
Ik zie, ik zie...dat we hier geen derde deel van nodig hebben.
Dit is HET onderwerp van deze tijd.
pi_160996398
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 13:16 schreef Molurus het volgende:

[..]

Eens, ik denk niet dat vreedzame moslims daarin een speciale verantwoordelijkheid dragen. Toch denk ik dat het wel nuttig zou zijn als ze dat toch zouden doen, in het belang van de maatschappelijke dialoog en in het belang van het bestrijden van het idee dat terrorisme een probleem is dat fundamenteel is voor de Islam.

Ook als dat laatste niet waar is, dat beeld bestaat wel.
''Hey, moslimcollega, ik vroeg mij eigenlijk af hoe jij denkt over de Koran. Denk jij dat die ook maar enigszins relevant is voor jouw overtuigingen en handelen? En jij wilt toch ook zeker geen islamitische wetgeving realiteit zien worden? Dat kan toch niet?''
pi_160996408
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 13:18 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het laat inderdaad veel vrijheid voor interpretatie. Maar dat betekent nog niet dat de interpretatie zelf uit het boekje komt. De interpretatie komt van gelovigen zelf.
Interpretatie VAN TEKSTEN UIT het boekje.
  maandag 28 maart 2016 @ 13:20:05 #300
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160996415
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 13:16 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat is wel degelijk waar natuurlijk. Daar hebben we het hier ook over. Prima dat zij een andere interpretatie er op nahouden maar zoals jij zelf propageert is dat irrelevant. Het is allemaal onwaar.

Dat zegt niets over de groeperingen die weldegelijk terrorisme uit naam van islam voeren en daarin net zo gelijk hebben als de mensen die dat niet doen.
  maandag 28 maart 2016 @ 13:20:21 #301
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_160996418
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 13:15 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Niets met terrorisme (het gaat ook overduidelijk tegen hun belang in; zonder angst in Nederland kunnen blijven -> islam zien groeien, etc). Maar wat kunnen we zeggen over wat ze willen t.a.v. wetgeving? Welke normen ze leidend willen zien? Ik durf de stelling aan te gaan dat het overgrote merendeel van de moslims islamitische wetgeving prefereert.
Heb je dat eigenlijk wel eens aan een moslim gevraagd? Ik wel, ik kan het je van harte aanbevelen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')