abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 28 maart 2016 @ 13:04:47 #276
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_160996103
quote:
10s.gif Op maandag 28 maart 2016 13:02 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ik doe dat niet. Er is vrijwel niemand in het topic die dat doet. Stropop dus.

En voor de honderdste keer, het gaat hier niet over moslims. Het gaat hier over de islam. Hoe vaak moet dat nog aangegeven worden?
Je ontkent het, en in direct de volgende zin bevestig je het.

Er is niet zoiets als "De Islam". Hoe vaak je dat ook beweert.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 28 maart 2016 @ 13:04:56 #277
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160996105
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 12:58 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dan heb je me verkeerd begrepen. Van mij mag je soenieten en salafisten beide moslims noemen hoor.
Maar dat maakt volgens jou niet uit. Ze zitten allebei even fout. Dus met wie moet je dan praten?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  maandag 28 maart 2016 @ 13:06:18 #278
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_160996129
quote:
10s.gif Op maandag 28 maart 2016 13:04 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Maar dat maakt volgens jou niet uit. Ze zitten allebei even fout. Dus met wie moet je dan praten?
Ze zitten niet allebei even fout. Ze denken fundamenteel anders over een aantal voor dit onderwerp cruciale zaken. Maar dat lijk jij maar niet te willen zien.

Ehr, correctie... sjiieten. Nu haal ik ze verdomme zelf nog door elkaar. :P
pi_160996194
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 12:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Natuurlijk trachten ze de juiste interpretatie te ontwaren. Maar zonder objectieve criteria daarvoor kan het resultaat alleen willekeurig zijn. Of op zijn best gebaseerd op zaken die ze al geloven. Het is niet plausibel dat dat andere resultaten heeft.

[..]

Dit kun je, als ongelovige, alleen verdedigen door te veronderstellen dat de ene interpretatie correcter is dan de andere. Dat is, zoals ik al vaker heb aangegeven, absurd.
Het gaat er mij niet zozeer om dat ze trachten de juiste interpretatie te ontwaren, maar dat ze alle hetzelfde interpreteren (met welk oogmerk dan ook); de Koran. En dan anders dan jij lijkt te doen voorkomen is de Koran wel degelijk gelimiteerd; het bied niet ruimte voor alles; voor elk mogelijke handelingen, voor elke overtuiging. En ook staat niet alles open voor evenveel ruimte voor interpretatie. Ook daarin zijn gradaties te vinden. Dat mensen van zaken (die niet veel ruimte interpretatie bieden) afstand nemen is geen negatie van de invloed van de Koran op het handelen, dat is een teken van twijfel tov waarheid/belang van de Koran en invloed van andere ideologieėn.

Als een westerse moslim stelt dat Joden of homo's evenveel rechten hebben als moslims, dan baseert hij zich op geen enkele manier op de Koran, maar op het gelijkheidsbeginsel van een westerse democratie. Als een moslim stelt dat het beledigen van Mohammed strafbaar moet zijn, dan baseert hij zich op niets anders dan de Koran (of een aan hem gelegde uitleg er van).
  maandag 28 maart 2016 @ 13:10:53 #280
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160996210
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 13:04 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je ontkent het, en in direct de volgende zin bevestig je het.

Er is niet zoiets als "De Islam". Hoe vaak je dat ook beweert.
Dat is pure onzin natuurlijk. Je kunt het onderscheid niet maken tussen wat jij vindt dat de islam is en wat de daadwerkelijke realiteit van de islam is.

Natuurlijk bestaat 'de islam' niet als enkele religie en natuurlijk is het no veel onzin als elke andere. De vele stromingen geven dat al aan. Dat is de realiteit voor jou en mij als atheisten. Maar het punt is dat de islam als containerbegrip absoluut bestaat en ook werkbaar is. Al die honderden stromingen baseren zich op hetzelfde boek en dezelfde tradities. Jouw tegenwerping van 'je kunt er alles uithalen wat je wil' gaat niet op, want dat is niet wat er gebeurt. Juist het vormen van groeperingen die er hetzelfde uithalen haalt die stelling onderuit. En daar moeten we het over hebben, hoe we er voor zorgen dat de dingen die mensen er uit halen niet er voor zorgen dat ze anderen opblazen of proberen onze rechtsstaat te ondermijnen.

Maar zo ver kom je maar niet.
pi_160996217
We mogen alle moslims niet op 1 hoop gooien, maar bijna alle moslims zijn ... (gematigd, vredelievend, wensen geen sharia, etc)! :s)
pi_160996235
Er is gewoon vrijheid van godsdienst in Euopa, dus wat mij betreft veranderd daar niks aan en krijgen ook moslims de ruimte om hun geloof te belijden zoals zij dat wensen, zolang die niet tegen de wetten van Europese lidstaten in gaat.
  maandag 28 maart 2016 @ 13:12:03 #283
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160996241
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 13:06 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ze zitten niet allebei even fout. Ze denken fundamenteel anders over een aantal voor dit onderwerp cruciale zaken.
Precies, en waar komen die fundamentele meningsverschillen over die zaken vandaan? De koran, de hadith, overleveringen van Mohammed etcetera. De basisbeginselen van de islam dus.
pi_160996253
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 13:11 schreef Odaiba het volgende:
Er is gewoon vrijheid van godsdienst in Euopa, dus wat mij betreft veranderd daar niks aan en krijgen ook moslims de ruimte om hun geloof te belijden zoals zij dat wensen, zolang die niet tegen de wetten van Europese lidstaten in gaat.
Hypothese; 50+ % van de Europeaan is moslim. Wat dan?
  maandag 28 maart 2016 @ 13:12:46 #285
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_160996257
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 13:11 schreef LelijKnap het volgende:
We mogen alle moslims niet op 1 hoop gooien, maar bijna alle moslims zijn ... (gematigd, vredelievend, wensen geen sharia, etc)! :s)
Ik durf de stelling wel aan dat het overgrote merendeel van de moslims in Nederland - bijna een miljoen - niets heeft met terrorisme inderdaad. :P

Ik wil dan ook voorstellen om die niet allemaal verantwoordelijk te houden daarvoor.
pi_160996266

Ik zie, ik zie...dat we hier geen derde deel van nodig hebben.
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
pi_160996272
quote:
14s.gif Op maandag 28 maart 2016 13:12 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Precies, en waar komen die fundamentele meningsverschillen over die zaken vandaan? De koran, de hadith, overleveringen van Mohammed etcetera. De basisbeginselen van de islam dus.
  maandag 28 maart 2016 @ 13:13:48 #288
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160996283
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 13:12 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik durf de stelling wel aan dat het overgrote merendeel van de moslims in Nederland - bijna een miljoen - niets heeft met terrorisme inderdaad. :P

Ik wil dan ook voorstellen om die niet allemaal verantwoordelijk te houden daarvoor.
Zucht... voor de honderdste keer dat doe ik niet, dat doet de persoon waar je mee spreekt ook niet.

Sterker, jij doet het juist door te stellen dat moslims zich uit zouden moeten spreken tegen geweld. Wederom hypocriet dus.
  maandag 28 maart 2016 @ 13:14:03 #289
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_160996285
quote:
14s.gif Op maandag 28 maart 2016 13:12 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Het boekje is voor beide exact hetzelfde. Daar kunnen die verschillen dus niet vandaan komen.

Dat is alsof je de verschillen tussen katholieken en protestanten probeert te verklaren aan de hand van de Bijbel.
pi_160996305
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 13:12 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Hypothese; 50+ % van de Europeaan is moslim. Wat dan?
Wat dan?
pi_160996312
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 13:12 schreef Molurus het volgende:

[..]

Niets met terrorisme (het gaat ook overduidelijk tegen hun belang in; zonder angst in Nederland kunnen blijven -> islam zien groeien, etc). Maar wat kunnen we zeggen over wat ze willen t.a.v. wetgeving? Welke normen ze leidend willen zien? Ik durf de stelling aan te gaan dat het overgrote merendeel van de moslims islamitische wetgeving prefereert.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 28-03-2016 13:16:09 ]
  maandag 28 maart 2016 @ 13:15:32 #292
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160996316
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 13:14 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het boekje is voor beide exact hetzelfde. Daar kunnen die verschillen dus niet vandaan komen.
Jawel, want het boek is enorm tegenstrijdig. Verder heeft de omgeving natuurlijk ook invloed. De hadith, de interpretaties van belangrijke geestelijken etcetera. Maar het punt is voornamelijk dat de zaken waarover men een meningsverschil heeft rechtstreeks uit onder andere dat boek komen.
pi_160996345
Oh ja weer verdedigen van een ideologie : "het westen heeft wel genuked"
Goeie excuus. Maw Europa heeft het zelf afgeroepen.

Alles uit de kast halen om maar geen standpunt in te nemen.
Het is een verdorven ideologie klaar uit.

Wat wel zo is, religies veranderen omdat de mensen veranderen. Religie is een menselijke uitvinding en wordt uitgevoerd door mensen.

En aangezien de wereld (zo rap) veranderd , veranderen religies ook mee.

Ik wil er verder niet zoveel over nadenken, maar het lijkt wel alsof Islam in europa een andere religie is. Wellicht gecreeerd door europa zelf (door omstandigheden en gemoedstoestand van moslims en niet-moslims)

Maar islam blijven verdedigen schiet niemand iets mee op. Sterker nog extreem recht komt straks aan de macht in europa. Nee dat willen we hebben.

Het wordt tijd voor europese moslims zelf acties te ondernemen ipv af te shuiven of het westen de schuld te geven. User gaf het eerder ook al aan.

Deze filmpje van een tunisien legt het goed uit

maandag 28 maart 2016 @ 13:16:49 #294
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_160996351
quote:
3s.gif Op maandag 28 maart 2016 13:13 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Sterker, jij doet het juist door te stellen dat moslims zich uit zouden moeten spreken tegen geweld. Wederom hypocriet dus.
Eens, ik denk niet dat vreedzame moslims daarin een speciale verantwoordelijkheid dragen. Toch denk ik dat het wel nuttig zou zijn als ze dat toch zouden doen, in het belang van de maatschappelijke dialoog en in het belang van het bestrijden van het idee dat terrorisme een probleem is dat fundamenteel is voor de Islam.

Ook als dat laatste niet waar is, dat beeld bestaat wel.
pi_160996366
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 13:14 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Wat dan?
50+% heeft de macht om 'de wetgeving waar tegenin gegaan kan worden' aan te passen, zodat de vrijheid van godsdienst, nergens meer tegenin hoeft te gaan.
  maandag 28 maart 2016 @ 13:18:03 #296
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_160996376
quote:
2s.gif Op maandag 28 maart 2016 13:15 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Jawel, want het boek is enorm tegenstrijdig.
Het laat inderdaad veel vrijheid voor interpretatie. Maar dat betekent nog niet dat de interpretatie zelf uit het boekje komt. De interpretatie komt van gelovigen zelf.
  maandag 28 maart 2016 @ 13:18:24 #297
452947 frietenstamp
Thierry! Thierry! Thierry!
pi_160996384
quote:
6s.gif Op maandag 28 maart 2016 13:13 schreef laforest het volgende:
[ afbeelding ]
Ik zie, ik zie...dat we hier geen derde deel van nodig hebben.
Dit is HET onderwerp van deze tijd.
pi_160996398
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 13:16 schreef Molurus het volgende:

[..]

Eens, ik denk niet dat vreedzame moslims daarin een speciale verantwoordelijkheid dragen. Toch denk ik dat het wel nuttig zou zijn als ze dat toch zouden doen, in het belang van de maatschappelijke dialoog en in het belang van het bestrijden van het idee dat terrorisme een probleem is dat fundamenteel is voor de Islam.

Ook als dat laatste niet waar is, dat beeld bestaat wel.
''Hey, moslimcollega, ik vroeg mij eigenlijk af hoe jij denkt over de Koran. Denk jij dat die ook maar enigszins relevant is voor jouw overtuigingen en handelen? En jij wilt toch ook zeker geen islamitische wetgeving realiteit zien worden? Dat kan toch niet?''
pi_160996408
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 13:18 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het laat inderdaad veel vrijheid voor interpretatie. Maar dat betekent nog niet dat de interpretatie zelf uit het boekje komt. De interpretatie komt van gelovigen zelf.
Interpretatie VAN TEKSTEN UIT het boekje.
  maandag 28 maart 2016 @ 13:20:05 #300
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160996415
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 13:16 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat is wel degelijk waar natuurlijk. Daar hebben we het hier ook over. Prima dat zij een andere interpretatie er op nahouden maar zoals jij zelf propageert is dat irrelevant. Het is allemaal onwaar.

Dat zegt niets over de groeperingen die weldegelijk terrorisme uit naam van islam voeren en daarin net zo gelijk hebben als de mensen die dat niet doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')