Dat zal, maar het verandert niets. Als er 10-15% van de moslims die uitleg er aan geven (welke blijkt uit onderzoeken), dan is dat gewoon een te grote omvang om te negeren.quote:
Ik heb het over bijvoorbeeld fenomenen als vrijheid van meningsuiting, maar ook allerlei andere conflicten waarbij onze vrije samenleving botsen met die van de religieuze uitgangspunten, homoseksualiteit is er ook zo eentje. Daar zal een moslim een andere moslim in steunen om het te verwerpen en erger, ook al zal diegene zich er zelf niet zoveel aan storen.quote:Want alle moslims geven er die uitleg aan? Het is mij eerlijk gezegd een raadsel hoe je tot deze conclusie komt. Kun je dat uitleggen?
Het probleem is dat een té groot deel van de moslimgemeenschap er onwenselijke interpretaties op nahoudt.quote:Op zondag 24 april 2016 14:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
'Correct' en 'goed' zijn natuurlijk verschillende dingen.
Wat de juiste interpretatie is kunnen we hier weinig over zeggen. Maar we kunnen best van mening zijn dat de ene interpretatie wenselijker is dan de andere.
Het soort interpretatie dat zegt dat alle geweld verkeerd is is duidelijk wenselijker dan het soort interpretatie dat zegt dat ongelovigen moeten worden uitgemoord. Lijkt me duidelijk.
Zowel 'te' als 'onwenselijke' zijn in deze nogal subjectieve begrippen.quote:Op zondag 24 april 2016 15:59 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Het probleem is dat een té groot deel van de moslimgemeenschap er onwenselijke interpretaties op nahoudt.
Sja, als ik kijk naar de support voor Amerikaanse oorlogsmisdaden in het Midden-Oosten dan vind ik dat minimaal net zo eng. Om nog maar te zwijgen van wat er hier op FOK! zo nu en dan wordt geroepen. Zolderkamerautisten die zich wellicht in het echte leven anders gedragen, natuurlijk... maar nog steeds eng.quote:Op zondag 24 april 2016 15:59 schreef Terra-jin het volgende:
Het merendeel? Wellicht niet. Maar als ik zie hoeveel sympathie er is voor terreur, of voor andersoortige barbarij zoals homofobie, misogynie of algehele aggressiviteit, schrik ik. Het ontkennen hiervan is schadelijk.
Als jij objectieve criteria hebt geformuleerd die ons in staat stellen om die onderzoeken te beoordelen dan hoor ik dat ook graag.quote:Op zondag 24 april 2016 15:59 schreef Terra-jin het volgende:
Waar ik dit vandaan haal? Verscheidene onderzoeken / enquêtes onder moslimgemeenschappen waar ik al eerder aan heb gerefereerd.
Als er onderzoeken zijn die het tegendeel aantonen hoor ik dat graag.
En of jij een verschil ziet tussen geweldsloze en gewelddadige interpretaties zal ze ongetwijfeld ook aan hun reet roesten. Mij ook trouwens.quote:Op zondag 24 april 2016 15:38 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
De vraag is natuurlijk of dit allemaal relevant is. Wat jij persoonlijk vindt van alle duizenden interpretaties zal de gemiddelde islamitische terrorist niet uitmaken natuurlijk.
En dan zijn we weer terug bij het onderwerp.quote:Op zondag 24 april 2016 16:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
En of jij een verschil ziet tussen geweldsloze en gewelddadige interpretaties zal ze ongetwijfeld ook aan hun reet roesten. Mij ook trouwens.
En weer deze drogreden. Waarom toch altijd die afleidingsmanoeuvre? Dit is een vals dilemma. Je kunt prima tegelijkertijd kritisch zijn over de buitlandpolitiek van de VS als de islam (het onderwerp waar dit topic over gaat).quote:Op zondag 24 april 2016 16:02 schreef Molurus het volgende:
Sja, als ik kijk naar de support voor Amerikaanse oorlogsmisdaden in het Midden-Oosten dan vind ik dat minimaal net zo eng. Om nog maar te zwijgen van wat er hier op FOK! zo nu en dan wordt geroepen. Zolderkamerautisten die zich wellicht in het echte leven anders gedragen, natuurlijk... maar nog steeds eng.
6% van Britse moslims vond de 7-7 aanslag volledig gerechtvaardigd volgens een onderzoek van YouGov. Dit lijkt me een duidelijk voorbeeld van "té" en "onwenselijk".quote:Op zondag 24 april 2016 16:02 schreef Molurus het volgende:
Zowel 'te' als 'onwenselijke' zijn in deze nogal subjectieve begrippen.
Dit lijkt me een prima basis.quote:Op zondag 24 april 2016 16:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als jij objectieve criteria hebt geformuleerd die ons in staat stellen om die onderzoeken te beoordelen dan hoor ik dat ook graag.
Even los van het feit dat "10-15%" nogal afhankelijk is van wat je met "die uitleg" bedoelt (dat is niet eenduidig), dan nog los je het niet op door dan maar op de 100% te gaan schieten.quote:Op zondag 24 april 2016 15:53 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Dat zal, maar het verandert niets. Als er 10-15% van de moslims die uitleg er aan geven (welke blijkt uit onderzoeken), dan is dat gewoon een te grote omvang om te negeren.
Er zijn ook meer dan genoeg PVV'ers die ideeen hebben die in mijn ogen direct strijdig zijn met de westerse waarden.quote:Op zondag 24 april 2016 15:53 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ik heb het over bijvoorbeeld fenomenen als vrijheid van meningsuiting, maar ook allerlei andere conflicten waarbij onze vrije samenleving botsen met die van de religieuze uitgangspunten, homoseksualiteit is er ook zo eentje. Daar zal een moslim een andere moslim in steunen om het te verwerpen en erger, ook al zal diegene zich er zelf niet zoveel aan storen.
Voorbeeld daarin zijn bijvoorbeeld de cartoon rellen waarin de meeste moslims die cartoons tot dan toe nog niet eens gezien hadden.
Mij niet.quote:Op zondag 24 april 2016 16:16 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dit lijkt me een prima basis.
http://www.pewresearch.or(...)nd-around-the-world/
Mooie stropop weer maar wie is hier een PVV'er? Wie schiet hier bevolkingsgroepen neer?quote:Op zondag 24 april 2016 16:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Even los van het feit dat "10-15%" nogal afhankelijk is van wat je met "die uitleg" bedoelt (dat is niet eenduidig), dan nog los je het niet op door dan maar op de 100% te gaan schieten.
Even aangenomen dat 10-15% in onze perceptie echt problematische ideeen heeft en wij het erover eens zijn dat die ideeen problematisch zijn, dan zullen we ons wel moeten richten op die 10-15% en niet op de 100%. Dat laatste is schieten met hagel.
[..]
Er zijn ook meer dan genoeg PVV'ers die ideeen hebben die in mijn ogen direct strijdig zijn met de westerse waarden.
Zoals gezegd: zover die ideeen strijdig zijn met de westerse waarden dienen die bestreden te worden. Maar die bestrijding dient wel gericht te zijn. Schieten op hele bevolkingsgroepen is namelijk op zichzelf direct strijdig met de westerse waarden.
En waarom niet?quote:
Dan heb ik het over het percentage dat daadwerkelijk geweld een legitiem middel vind om de islam te laten domineren.quote:Op zondag 24 april 2016 16:34 schreef Molurus het volgende:
Even los van het feit dat "10-15%" nogal afhankelijk is van wat je met "die uitleg" bedoelt (dat is niet eenduidig), dan nog los je het niet op door dan maar op de 100% te gaan schieten.
Maar dat is dus het probleem, een veel groter percentage steunt het moslim broederschap idee, het tribalisme.quote:Even aangenomen dat 10-15% in onze perceptie echt problematische ideeen heeft en wij het erover eens zijn dat die ideeen problematisch zijn, dan zullen we ons wel moeten richten op die 10-15% en niet op de 100%. Dat laatste is schieten met hagel.
Dat klopt.quote:Er zijn ook meer dan genoeg PVV'ers die ideeen hebben die in mijn ogen direct strijdig zijn met de westerse waarden.
Ik denk echt dat je het tribalisme binnen de islam onderschat.quote:Zoals gezegd: zover die ideeen strijdig zijn met de westerse waarden dienen die bestreden te worden. Maar die bestrijding dient wel gericht te zijn. Schieten op hele bevolkingsgroepen is namelijk op zichzelf direct strijdig met de westerse waarden.
Dit heb ik je al vaak genoeg uitgelegd. Je kunt het niet begrijpen of wilt het niet begrijpen, ik ben ieg wel klaar met het uitleggen van simpele dingen.quote:Op zondag 24 april 2016 16:37 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Mooie stropop weer maar wie is hier een PVV'er? Wie schiet hier bevolkingsgroepen neer?
"Om de islam te laten domineren" lijkt vooral jouw eigen interpretatie van een enquete.quote:Op zondag 24 april 2016 17:08 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Dan heb ik het over het percentage dat daadwerkelijk geweld een legitiem middel vind om de islam te laten domineren.
Ik denk dat jij niet echt zou kunnen verwoorden wat je hier uberhaupt mee bedoelt.quote:Op zondag 24 april 2016 17:08 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ik denk echt dat je het tribalisme binnen de islam onderschat.
Je kent het onderzoek niet maar je kan het wel diskwalificeren, heel knap.quote:Op zondag 24 april 2016 18:30 schreef Molurus het volgende:
"Om de islam te laten domineren" lijkt vooral jouw eigen interpretatie van een enquete.
Elke wetenschapper kan je vertellen dat vraagstelling (en representatieve steekproeven) in enquetes heel gevoelig ligt, en dat elke vraagstelling gevoelig is voor interpretatie.
Het uiteindelijke resultaat heb je ieg in de meeste gevallen geen mallemoer aan. Leuk voor een populair (of populistisch) artikeltje, niet meer dan dat.
(Anders kunnen we net zo goed gaan beweren dat Trump aanhangers Nazi's zijn omdat ze na ondervraging veel van de standpunten van Hitler blijken te steunen. Eveneens onzin natuurlijk.)
Ik weet heel goed wat ik er mee bedoel. Een voorbeeld is de palestijnen kwestie. Bijna iedere moslim staat achter de palestijnen en maakt zich er erg druk over. Als jij denkt dat het komt omdat ze zo'n medelijden hebben met de palestijnen dan heb ik je hoger ingeschat dan nu blijkt (hoewel dat ook al totaal is komen te vervallen). Als je kijkt naar de wereld buiten de islam, dan zie je veel meer diversiteit rond die kwestie.quote:Ik denk dat jij niet echt zou kunnen verwoorden wat je hier uberhaupt mee bedoelt.
Waarom zou de gevoeligheid voor interpretatie betekenen dat de resultaten van een enqueteonderzoek compleet waardeloos zijn? Natuurlijk is het geen exacte wetenschap, maar dat betekent niet dat het niets zegt.quote:Op zondag 24 april 2016 18:30 schreef Molurus het volgende:
Elke wetenschapper kan je vertellen dat vraagstelling (en representatieve steekproeven) in enquetes heel gevoelig ligt, en dat elke vraagstelling gevoelig is voor interpretatie.
Het uiteindelijke resultaat heb je ieg in de meeste gevallen geen mallemoer aan. Leuk voor een populair (of populistisch) artikeltje, niet meer dan dat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |