abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160983195
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 18:04 schreef vaarsuvius het volgende:
Ik las een goed stukje in de krant van een jonge moslima die het probleem als volgt omschreef:

We (de moslims) moeten af van onze schaamtecultuur en het afschermen van kwaadaardige zaken in onze gemeenschap. Die man die al jaren zijn vrouw mishandeld? De hele gemeenschap weet het, maar niemand belt (anoniem) met de politie, want 'dat doe je niet' als moslim. Je hoort van die en die en zijn neef, dat die radicale ideeën ontwikkeld en iedereen houdt zijn mond erover....

Zo'n terrorist die zich verborg in Belgie of Nederland, ben even vergeten welke het was, was de aanleiding. Er waren dus 'gewone, gematigde' moslims die zoiets te weten komen , maar gaan die de politie inlichten? Nee. Zoalng ze dát niet doen, uit schaamte of om welke reden dan ook , zolang heeft de samenleving een probleem. (En zij zelf ook, want met die manier van denken in wij en zij blijven ze altijd minderwaardige burgers, die niet echt bij de samenleving horen.

De samenleving moet hen welkom heten, maar zij moeten zelf de grootste stap nemen en de samenleving zelf ook echt op 1 zetten in plaats van hun eigen tribale cultuur, die niet past in een moderne globale wereld.
QFT
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_160984967
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 18:04 schreef vaarsuvius het volgende:
Ik las een goed stukje in de krant van een jonge moslima die het probleem als volgt omschreef:

We (de moslims) moeten af van onze schaamtecultuur en het afschermen van kwaadaardige zaken in onze gemeenschap. Die man die al jaren zijn vrouw mishandeld? De hele gemeenschap weet het, maar niemand belt (anoniem) met de politie, want 'dat doe je niet' als moslim. Je hoort van die en die en zijn neef, dat die radicale ideeën ontwikkeld en iedereen houdt zijn mond erover....

Zo'n terrorist die zich verborg in Belgie of Nederland, ben even vergeten welke het was, was de aanleiding. Er waren dus 'gewone, gematigde' moslims die zoiets te weten komen , maar gaan die de politie inlichten? Nee. Zoalng ze dát niet doen, uit schaamte of om welke reden dan ook , zolang heeft de samenleving een probleem. (En zij zelf ook, want met die manier van denken in wij en zij blijven ze altijd minderwaardige burgers, die niet echt bij de samenleving horen.

De samenleving moet hen welkom heten, maar zij moeten zelf de grootste stap nemen en de samenleving zelf ook echt op 1 zetten in plaats van hun eigen tribale cultuur, die niet past in een moderne globale wereld.
Wat een onzinnige tekst. In Japan hebben ze ook de schaamte cultuur, maar daar hebben ze zulke problemen niet.
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_160985085
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 15:03 schreef erodome het volgende:

[..]

Jij en anderen hier willen zo graag dat de islam een klasse apart is, een oorzaak op zichzelf is. Dat is naar mijn mening een erg foutieve weergave van de werkelijkheid en een stap verder weg van de oplossing van het probleem wat we hebben op dit moment met een deel van de moslims.

Er wordt veelste veel gewicht gelegd op de islam hierdoor. Dat terwijl de meer extremistische uitleg van welke ideologie dan ook een symptoom is en geen oorzaak.
Ik ben er echt van overtuigt dat als we tot een (zover mogelijk is) oplossing willen komen we moeten ophouden met dat simplistische het is de islam gepraat. We moeten kijken naar de werkelijke oorzaken die maken dat mensen teveel geneigd zijn om hun gevoelens en daden goed te praten, daar dus hun ideologie voor buigen zodat het ondersteunt.
Nogmaals vergeet het boeddhisme. Is inderdaad te complex er naast te gooien. Houd het op andere ideologieën, zoals het humanisme - welke in beschreven vorm op geen enkele wijze een negatieve (discriminerende) houding jegens homoseksualiteit rechtvaardigen.

De islam is een klasse apart. Er is geen gelovende moslim, die het daar mee oneens zal zijn; de islam is namelijk de juiste religie, die van de enige God, de laatste profeet, Mohammed.
De islam is ook een oorzaak op zichzelf voor bepaalde verschijnselen (handelen van mensen, omstandigheden, etc). Ik snap niet hoe jij denkt te kunnen hardmaken dat er geen relatie bestaat tussen een mate van overtuiging/geloof in het een of ander en handelingen/beleving van wat wel/niet (juist) is van mensen.

Waarom heeft het niets met de islam (Koran) te maken wanneer een moslim stelt dat Mohammed niet beledigt mag worden?
Waarom heeft het niets met de islam (Koran) te maken wanneer een moslim begrip toont voor de afslachting van zij die Mohammed beledigden?
Waarom heeft het niets met de islam (Koran) te maken dat ik geen ham op m'n Subway-broodje kan krijgen in een wijk in Londen?
Waarom heeft het niets met de islam (Koran) te maken dat ik het meisje wat ik leuk vindt niet kan benaderen, ten huwelijk kan vragen?
Waarom heeft het niets met de islam (Koran) te maken dat vrouwen onderdrukt worden; dat er wordt opgeroepen en gevraagd om gescheiden dit en dat?
Waarom heeft het niets met de islam (Koran) te maken wanneer een kennis van mij uit z'n familie getrapt is nadat hij aangaf de islam te verlaten?
Waarom heeft het niets met de islam (Koran) te maken dat jihadisten zich durven op te blazen?
Waarom heeft het niets met de islam (Koran) te maken dat homoseksuelen verketterd worden?
Waarom heeft het niets met de islam (Koran) te maken dat vrouwelijke artsen met een hoofddoek weigeren mannen aan te raken?
Waarom heeft het niets met de islam (Koran) te maken dat ik geen alcohol kan kopen in Arabische cafe's?
Waarom heeft het niets met de islam te maken....
pi_160985170
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 21:03 schreef Mathemaat het volgende:
Wat een onzinnige tekst. In Japan hebben ze ook de schaamte cultuur, maar daar hebben ze zulke problemen niet.
Daarnaast staat er ''we de moslims' ' terwijl het radicaleringsprobleem zich heel specifiek onder Marokkaanse of N-Afrikaanse Moslims voor doet. Dat moet ze specificeren en niet gelijkstellen aan moslims. Want die verwarring is er alom. Ik zie weinig Turken massaal in Syrie, of zwart-Afrikaanse Moslims uit NL of Indonesische. En al deze landen kennen ook een schaamtecultuur.

Die vinger moet in de eigen gemeenschap is hard op de zere plek worden gelegd en niet meer vaag in algemeenheden spreken.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_160985828
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 17:38 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik ken ongeveer 4-5 moslims persoonlijk. Niet heel veel, maar dat zijn wat mij betreft allemaal mensen die prima functioneren in onze maatschappij. Van de overigen heb ik ook nog nooit last gehad eerlijk gezegd.

Nou zijn clubjes zoals die in Sint-Jans-Molenbeek natuurlijk wel echt een probleem. Dit soort figuren kan niet in vrede samenleven in een westerse maatschappij, dat klopt.

Maar als je dat oprekt naar "moslims en niet-moslims wonen niet met elkaar in vrede samen en kunnen dat ook niet", dan voelt dat voor mij aan als schieten met hagel. Ik vind het eerlijk gezegd ook niet zo netjes richting moslims die zich prima gedragen en goed functioneren.
Maar wat zijn de sentimenten achter de vriendelijke mensen? Zij die leuk in de omgang zijn, zij die hard werken, et cetera? Welke ideologische en religieuze motieven bestaan daarnaast? En in hoeverre zijn zij moslim? Zijn ze moslim omdat ze zich zo simpelweg identificeren omdat ze simpelweg uit een islamitisch gezin komen? Zijn het moslims die een beetje (maar eigenlijk niet echt) geloven? Geloven ze in grote mate? Al die gradaties (en verschillen in gedrag jegens de een, en de gedachten in bed) maken het inderdaad heel moeilijk om 'de moslim' te generaliseren. Maar dat dat niet kan, betekent niet dat je niet waakzaam mag zijn.
pi_160989910
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2016 21:10 schreef Aloulu het volgende:

[..]

Daarnaast staat er ''we de moslims' ' terwijl het radicaleringsprobleem zich heel specifiek onder Marokkaanse of N-Afrikaanse Moslims voor doet. Dat moet ze specificeren en niet gelijkstellen aan moslims. Want die verwarring is er alom. Ik zie weinig Turken massaal in Syrie, of zwart-Afrikaanse Moslims uit NL of Indonesische. En al deze landen kennen ook een schaamtecultuur.

Die vinger moet in de eigen gemeenschap is hard op de zere plek worden gelegd en niet meer vaag in algemeenheden spreken.
de spreekster was Marokkaans en sprak uiteraard vanuit de ervaring binnen haar cultuur, en niet voor moslims met een andere culturele achtergrond.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  maandag 28 maart 2016 @ 01:05:06 #232
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_160991533
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 21:03 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

De schaamtecultuur in Japan is een heel ander beestje dan die van de islam.
pi_160991845
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 23:48 schreef vaarsuvius het volgende:
de spreekster was Marokkaans en sprak uiteraard vanuit de ervaring binnen haar cultuur, en niet voor moslims met een andere culturele achtergrond.
Het staat nergens dus wordt dat nergens opgevat door de lezer. Bijna altijd wordt het als synoniem neergezet (marokkanen dus moslims) terwijl als je naar cijfers of gezichten van terroristen kijkt je gewoon ziet dat zeker zeven van de tien Marokkanen of in Frankrijk N-Afrikanen zijn. Benoem dat dan ook zo. Want op het gehele aantal Moslims zijn Marokkanen in Nederland niet eens de helft. Bij de andere groepen is het niet zo ver dat een segment van de jongeren zich aangetrokken voelt voor de lokroep van jihad en aanslagen blijkbaar. En veelal komen die ook van culturele achtergronden waar schaamte een flinke rol speelt.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_160994820
Beatrice de Graaf was zonet weer met haar DWDD-college over terrorisme. Voor wie het nog niet gezien heeft, is het wel een aanrader; het biedt een relativerend overzicht van de geschiedenis en mogelijke oplossingen van terrorisme.
pi_160995016
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 11:41 schreef Haushofer het volgende:
Beatrice de Graaf was zonet weer met haar DWDD-college over terrorisme. Voor wie het nog niet gezien heeft, is het wel een aanrader; het biedt een relativerend overzicht van de geschiedenis en mogelijke oplossingen van terrorisme.
Na zomergasten met Beatrice heeft ze zich voor mij compleet gediskwalificeerd, wat een oppervlakkig mens.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_160995041
Het is toch niet te geloven dit topic? Waarom blijft men de Islam verdedigen? I don'nt understand echt niet

"Ja ik ken 4 moslims en die zijn gewoon normaal hoor heel vredelievend en geen last"

"Je mag niet alle moslims over 1 kam scheren omdat er een paar gekken bij zitten"

"Dat IS gedoe is geen islam hoor"

Just stop. Dat is het wel. Het is een religie van haat, dominantie

Hoe is het in godsnaam mogelijk dat men het blijft verdedigen terwijl al andere religies de volle lading krijgen ( " christendom is een smerig dominerende religie dat verbannen moet worden", "jehova's zijn sekteleden die mensen onderdukken en andere mensen indoctrineren met hun vergif") enzovoort enzovoort

Jaar en jaar uit worden reliies zoals Christendommen en Jodendommen besproken en open gelegd.

Ga zo door want religies zijn dominerend, discriminerend en een gevaar voor de mensheid.

Maar als men bij Islam komt something changed....."mwah religie zelf is niets mis mee" , "het ligt aan economishe omstandigheden van de jongeren", " ik ken moslims die gewoon mee doen aan de maatachappij" , "maarja het westen heeft wel mee bemoeid dus kan het ze niet kwadelijk nemen" , " ik heb persoonlijk geen last van moslims hoor"

Wat is dit? Wanneer stopt men met het verdedigen van religies? Niet alleen westerlingen maar ook regeringsleiders. Religies onderdrukken mensen. En zorgen voor ellende. Bommen hier en daar en...

Maar altijd verzint men wel een excuus. Of het is angst. Hoe kan je zo'n kanker hekel (zoals sommigen dat zo mooi beschrijven) hebben aan reliies waar onder het Christendom en aan de andere kant een religie wat gebaseerd is op haat en onderdrukking verdedigen

Hypcrieten of angsthazen. Ojee als je iets zegt over islam..

Schijnheilig gedoe. Wees ewoon eerlijk. Er is geen plaats voor islam in europa. Punt uit.

Heb het boek gelezen "the devil we don't know"
Een tip om te lezen want religies is een gevaar.
pi_160995043
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 11:41 schreef Haushofer het volgende:
Nee, Beatrice de Graaf sloeg de plank volledig mis. De mogelijke oplossingen die zij aanbod destilleerde ze uit voorbeelden van terroristische bewegingen die concreet en afgebakend waren (veelal gaande over territorium). Ze gooide IS en Islamitisch terrorisme op een hoop maar islamitisch terrorisme is niet afgebakend - het kan overal opduiken; er is geen duidelijke eis of wens. Er is ook geen spraken van 1 groep waarmee je, om wat van haar voorbeelden aan te halen, thee kan drinken, die je kan bombarderen of aan welke je kan toegeven door b.v. een stuk land te geven. Uiteraard kan je IS vernietigen of een deel van Syrie geven, maar zijn we dan 1 stap verder? Verdwijnen dan plots alle (potentiele) jihadisten (in b.v. Europa)?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-03-2016 12:06:32 ]
pi_160995066
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2016 01:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

De schaamtecultuur in Japan is een heel ander beestje dan die van de islam.
O ja vast...
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_160995130
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 11:58 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Nee, Beatrice de Graaf sloeg de plank volledig mis. De mogelijke oplossingen die zij aanbod destilleerde ze uit voorbeelden van terroristische bewegingen die concreet en afgebakend waren (veelal gaande over territorium). Ze gooide IS en Islamitisch terrorisme op een hoop maar islamitisch terrorisme is niet afgebakend - het kan overal opduiken; er is geen duidelijke eis of wens. Er is ook geen spraken van 1 groep waarmee je, om wat van haar voorbeelden aan te halen, thee kan drinken, die je kan bombarderen of aan welke je kan toegeven door b.v. een stuk land te geven. Uiteraard kan je IS vernietigen of een deel van Syrie, maar zijn we dan 1 stap verder? Verdwijnen dan plots alle (potentiele) jihadisten (in b.v. Europa)?
Volgens mij benoemt ze religieus terrorisme ook als iets nieuws, hoe kortzichtig ben je dan. En dat wordt dan een expert genoemd.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  maandag 28 maart 2016 @ 12:06:39 #240
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_160995154
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 21:27 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Maar wat zijn de sentimenten achter de vriendelijke mensen? Zij die leuk in de omgang zijn, zij die hard werken, et cetera? Welke ideologische en religieuze motieven bestaan daarnaast?
Het zijn tamelijk normale mensen. Leuk in de omgang, harde werkers, gaan geheel op in het marktkapitalisme, ze studeren, doen boodschappen, eten, slapen. Niks heel opvallends eigenlijk.

Nu weet ik niet van allemaal wat hun politieke opvattingen precies zijn, maar dat weet ik van de meesten van mijn andere vrienden, kennissen en collega's ook niet.

quote:

En in hoeverre zijn zij moslim? Zijn ze moslim omdat ze zich zo simpelweg identificeren omdat ze simpelweg uit een islamitisch gezin komen? Zijn het moslims die een beetje (maar eigenlijk niet echt) geloven? Geloven ze in grote mate?
De vraag "wanneer is iemand een Moslim?" is net zo lastig als de vraag "wanneer is iemand een Christen?" Wat mij betreft is het enige objectieve criterium inderdaad: "iemand die zich als zodanig identificeert".

Ik heb een collega moslim die steevast tussen de middag naar een gebedsruimte gaat om te bidden. Zolang hij z'n uurtjes maakt heeft niemand daar een probleem mee.

quote:

Al die gradaties (en verschillen in gedrag jegens de een, en de gedachten in bed) maken het inderdaad heel moeilijk om 'de moslim' te generaliseren. Maar dat dat niet kan, betekent niet dat je niet waakzaam mag zijn.
Waakzaam zijn kan nooit kwaad. Maar ik zie in mijn moslimvrienden, -kennissen en -collega's geen groter risico dan in anderen. Waarom zou ik?
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 28 maart 2016 @ 12:09:06 #241
452947 frietenstamp
Thierry! Thierry! Thierry!
pi_160995177
quote:
0s.gif Op zondag 27 maart 2016 17:10 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Ik probeerde het punt te maken dat deze discussie niet zinvol is, helaas gaat dat langs je heen.
Sowieso een absurd idee eigenlijk dat we hier in het moderne westen onze aandacht laten afleiden en onze vooruitgang belemmeren met onderwerpen als islam, interpretaties en moslims. Al die tijd hadden we ook aan nuttige dingen kunnen besteden op ons eigen denkniveau.
  maandag 28 maart 2016 @ 12:09:27 #242
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_160995179
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 11:58 schreef Szikha2 het volgende:
Het is toch niet te geloven dit topic? Waarom blijft men de Islam verdedigen? I don'nt understand echt niet

"Ja ik ken 4 moslims en die zijn gewoon normaal hoor heel vredelievend en geen last"

"Je mag niet alle moslims over 1 kam scheren omdat er een paar gekken bij zitten"

"Dat IS gedoe is geen islam hoor"

Just stop. Dat is het wel. Het is een religie van haat, dominantie

Hoe is het in godsnaam mogelijk dat men het blijft verdedigen terwijl al andere religies de volle lading krijgen ( " christendom is een smerig dominerende religie dat verbannen moet worden", "jehova's zijn sekteleden die mensen onderdukken en andere mensen indoctrineren met hun vergif") enzovoort enzovoort

Jaar en jaar uit worden reliies zoals Christendommen en Jodendommen besproken en open gelegd.

Ga zo door want religies zijn dominerend, discriminerend en een gevaar voor de mensheid.

Maar als men bij Islam komt something changed....."mwah religie zelf is niets mis mee" , "het ligt aan economishe omstandigheden van de jongeren", " ik ken moslims die gewoon mee doen aan de maatachappij" , "maarja het westen heeft wel mee bemoeid dus kan het ze niet kwadelijk nemen" , " ik heb persoonlijk geen last van moslims hoor"

Wat is dit? Wanneer stopt men met het verdedigen van religies? Niet alleen westerlingen maar ook regeringsleiders. Religies onderdrukken mensen. En zorgen voor ellende. Bommen hier en daar en...

Maar altijd verzint men wel een excuus. Of het is angst. Hoe kan je zo'n kanker hekel (zoals sommigen dat zo mooi beschrijven) hebben aan reliies waar onder het Christendom en aan de andere kant een religie wat gebaseerd is op haat en onderdrukking verdedigen

Hypcrieten of angsthazen. Ojee als je iets zegt over islam..

Schijnheilig gedoe. Wees ewoon eerlijk. Er is geen plaats voor islam in europa. Punt uit.

Heb het boek gelezen "the devil we don't know"
Een tip om te lezen want religies is een gevaar.
Het is nogal lastig om kritiek te hebben op de Islam in het algemeen, net zo lastig als het is om kritiek te hebben op het Christendom in het algemeen. Let wel: als men hier schiet op Christenen dan zijn dat specifieke groepen:

- Jehova's
- Jonge-aarde creationisten
- mormonen
- katholieken (specifiek: seksueel misbruik van kinderen)
- etc

En ik heb er ook geen probleem mee om op specifiek salafisten te schieten bijvoorbeeld. ;)

En laten we niet vergeten: er bestaan ook Christelijke terroristen. Er worden in de VS meer aanslagen gepleegd door Christenen dan door moslims. Maar het is niet alsof we daar alle Christenen op afrekenen, toch?

[ Bericht 2% gewijzigd door Molurus op 28-03-2016 12:16:04 ]
pi_160995183
Geen enkel mogelijkheid op kritiek op islam

Je bent een ketter als je zelf moslim bent en afvalt. En als je niet moslim bent idem dito.

Discussie is niet mogelijk. Het is net alsof we terug zijn in de 16e eeuw. De inquistie tijd. Iedereen is bang om kritiek te uiten.

Islam is een benauwde geloof. Je blijft stil staan.

We zijn terug in de tijd. In london sharia wetbanken. Bisdom den bosh ook christelijke bank.

Maar heb nog niet gehoord dat christelijke rechtbank dit wil opdringen aan alle nederlanders.

Totalitaire regime, theocratische terreur :r
  maandag 28 maart 2016 @ 12:12:48 #244
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_160995223
Discussie is alleen niet mogelijk als je zelf op voorhand verklaart dat die niet mogelijk is. Zover ik zie ben jij de enige die dat doet, Szikha2.
pi_160995292
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 12:09 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het is nogal lastig om kritiek te hebben op de Islam in het algemeen, net zo lastig als het is om kritiek te hebben op het Christendom in het algemeen. Let wel: als men hier schiet op Christenen dan zijn dat specifieke groepen:

- Jehova's
- Jonge-aarde creationisten
- etc

En ik heb er ook geen probleem mee om op specifiek salafisten te schieten bijvoorbeeld. ;)

En laten we niet vergeten: er bestaan ook Christelijke terroristen. Er worden in de VS meer aanslagen gepleegd door Christenen dan door moslims. Maar het is niet alsof we daar alle Christenen op afrekenen, toch?
Het is wel heel makkelijk om kritiek te hebben op de Koran, de basis van de islam. Jouw collega, die dagelijks op zijn knieën gaat, gaat op zijn knieën voor een concept aangedragen in de Koran.
pi_160995309
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 12:12 schreef Molurus het volgende:
Discussie is alleen niet mogelijk als je zelf op voorhand verklaart dat die niet mogelijk is. Zover ik zie ben jij de enige die dat doet, Szikha2.
Even buiten de semantiek om; geloof jij dat er een verband kan bestaan tussen overtuiging en handeling?
pi_160995323
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 12:09 schreef frietenstamp het volgende:

[..]

Sowieso een absurd idee eigenlijk dat we hier in het moderne westen onze aandacht laten afleiden en onze vooruitgang belemmeren met onderwerpen als islam, interpretaties en moslims. Al die tijd hadden we ook aan nuttige dingen kunnen besteden op ons eigen denkniveau.
_O_
  maandag 28 maart 2016 @ 12:20:23 #248
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_160995326
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 12:18 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Het is wel heel makkelijk om kritiek te hebben op de Koran, de basis van de islam.
Het is ook heel makkelijk om kritiek te hebben op de Bijbel. Maar dat slaat alleen ergens op als je veronderstelt dat Moslims en Christenen elk vers in de Koran en de Bijbel even serieus en even letterlijk nemen, en exact hetzelfde uitleggen als jij dat doet. Wat natuurlijk nogal ver van de waarheid is.

quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 12:18 schreef LelijKnap het volgende:

Jouw collega, die dagelijks op zijn knieën gaat, gaat op zijn knieën voor een concept aangedragen in de Koran.
Hetzelfde geldt voor Christenen.
  maandag 28 maart 2016 @ 12:21:41 #249
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_160995345
quote:
0s.gif Op maandag 28 maart 2016 12:19 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Even buiten de semantiek om; geloof jij dat er een verband kan bestaan tussen overtuiging en handeling?
Tussen overtuiging en handeling, ja. Tussen 'heilig schrift' en handeling ben ik veel scepticer over.

In mijn optiek lezen moslims en christenen in koran en bijbel de overtuigingen die ze al hebben en zijn ze zeer selectief. Zowel in wat ze lezen als in hoe ze dat interpreteren. Het moet aansluiten bij opvattingen die ze reeds hebben.

De variatie daarin onder moslims is niet kleiner dan in het christendom.
  maandag 28 maart 2016 @ 12:29:24 #250
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_160995440
Metadiscussie graag in het feedbacktopic..
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')