QFTquote:Op zondag 27 maart 2016 18:04 schreef vaarsuvius het volgende:
Ik las een goed stukje in de krant van een jonge moslima die het probleem als volgt omschreef:
We (de moslims) moeten af van onze schaamtecultuur en het afschermen van kwaadaardige zaken in onze gemeenschap. Die man die al jaren zijn vrouw mishandeld? De hele gemeenschap weet het, maar niemand belt (anoniem) met de politie, want 'dat doe je niet' als moslim. Je hoort van die en die en zijn neef, dat die radicale ideeën ontwikkeld en iedereen houdt zijn mond erover....
Zo'n terrorist die zich verborg in Belgie of Nederland, ben even vergeten welke het was, was de aanleiding. Er waren dus 'gewone, gematigde' moslims die zoiets te weten komen , maar gaan die de politie inlichten? Nee. Zoalng ze dát niet doen, uit schaamte of om welke reden dan ook , zolang heeft de samenleving een probleem. (En zij zelf ook, want met die manier van denken in wij en zij blijven ze altijd minderwaardige burgers, die niet echt bij de samenleving horen.
De samenleving moet hen welkom heten, maar zij moeten zelf de grootste stap nemen en de samenleving zelf ook echt op 1 zetten in plaats van hun eigen tribale cultuur, die niet past in een moderne globale wereld.
Wat een onzinnige tekst. In Japan hebben ze ook de schaamte cultuur, maar daar hebben ze zulke problemen niet.quote:Op zondag 27 maart 2016 18:04 schreef vaarsuvius het volgende:
Ik las een goed stukje in de krant van een jonge moslima die het probleem als volgt omschreef:
We (de moslims) moeten af van onze schaamtecultuur en het afschermen van kwaadaardige zaken in onze gemeenschap. Die man die al jaren zijn vrouw mishandeld? De hele gemeenschap weet het, maar niemand belt (anoniem) met de politie, want 'dat doe je niet' als moslim. Je hoort van die en die en zijn neef, dat die radicale ideeën ontwikkeld en iedereen houdt zijn mond erover....
Zo'n terrorist die zich verborg in Belgie of Nederland, ben even vergeten welke het was, was de aanleiding. Er waren dus 'gewone, gematigde' moslims die zoiets te weten komen , maar gaan die de politie inlichten? Nee. Zoalng ze dát niet doen, uit schaamte of om welke reden dan ook , zolang heeft de samenleving een probleem. (En zij zelf ook, want met die manier van denken in wij en zij blijven ze altijd minderwaardige burgers, die niet echt bij de samenleving horen.
De samenleving moet hen welkom heten, maar zij moeten zelf de grootste stap nemen en de samenleving zelf ook echt op 1 zetten in plaats van hun eigen tribale cultuur, die niet past in een moderne globale wereld.
Nogmaals vergeet het boeddhisme. Is inderdaad te complex er naast te gooien. Houd het op andere ideologieën, zoals het humanisme - welke in beschreven vorm op geen enkele wijze een negatieve (discriminerende) houding jegens homoseksualiteit rechtvaardigen.quote:Op zondag 27 maart 2016 15:03 schreef erodome het volgende:
[..]
Jij en anderen hier willen zo graag dat de islam een klasse apart is, een oorzaak op zichzelf is. Dat is naar mijn mening een erg foutieve weergave van de werkelijkheid en een stap verder weg van de oplossing van het probleem wat we hebben op dit moment met een deel van de moslims.
Er wordt veelste veel gewicht gelegd op de islam hierdoor. Dat terwijl de meer extremistische uitleg van welke ideologie dan ook een symptoom is en geen oorzaak.
Ik ben er echt van overtuigt dat als we tot een (zover mogelijk is) oplossing willen komen we moeten ophouden met dat simplistische het is de islam gepraat. We moeten kijken naar de werkelijke oorzaken die maken dat mensen teveel geneigd zijn om hun gevoelens en daden goed te praten, daar dus hun ideologie voor buigen zodat het ondersteunt.
Daarnaast staat er ''we de moslims' ' terwijl het radicaleringsprobleem zich heel specifiek onder Marokkaanse of N-Afrikaanse Moslims voor doet. Dat moet ze specificeren en niet gelijkstellen aan moslims. Want die verwarring is er alom. Ik zie weinig Turken massaal in Syrie, of zwart-Afrikaanse Moslims uit NL of Indonesische. En al deze landen kennen ook een schaamtecultuur.quote:Op zondag 27 maart 2016 21:03 schreef Mathemaat het volgende:
Wat een onzinnige tekst. In Japan hebben ze ook de schaamte cultuur, maar daar hebben ze zulke problemen niet.
Maar wat zijn de sentimenten achter de vriendelijke mensen? Zij die leuk in de omgang zijn, zij die hard werken, et cetera? Welke ideologische en religieuze motieven bestaan daarnaast? En in hoeverre zijn zij moslim? Zijn ze moslim omdat ze zich zo simpelweg identificeren omdat ze simpelweg uit een islamitisch gezin komen? Zijn het moslims die een beetje (maar eigenlijk niet echt) geloven? Geloven ze in grote mate? Al die gradaties (en verschillen in gedrag jegens de een, en de gedachten in bed) maken het inderdaad heel moeilijk om 'de moslim' te generaliseren. Maar dat dat niet kan, betekent niet dat je niet waakzaam mag zijn.quote:Op zondag 27 maart 2016 17:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik ken ongeveer 4-5 moslims persoonlijk. Niet heel veel, maar dat zijn wat mij betreft allemaal mensen die prima functioneren in onze maatschappij. Van de overigen heb ik ook nog nooit last gehad eerlijk gezegd.
Nou zijn clubjes zoals die in Sint-Jans-Molenbeek natuurlijk wel echt een probleem. Dit soort figuren kan niet in vrede samenleven in een westerse maatschappij, dat klopt.
Maar als je dat oprekt naar "moslims en niet-moslims wonen niet met elkaar in vrede samen en kunnen dat ook niet", dan voelt dat voor mij aan als schieten met hagel. Ik vind het eerlijk gezegd ook niet zo netjes richting moslims die zich prima gedragen en goed functioneren.
de spreekster was Marokkaans en sprak uiteraard vanuit de ervaring binnen haar cultuur, en niet voor moslims met een andere culturele achtergrond.quote:Op zondag 27 maart 2016 21:10 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Daarnaast staat er ''we de moslims' ' terwijl het radicaleringsprobleem zich heel specifiek onder Marokkaanse of N-Afrikaanse Moslims voor doet. Dat moet ze specificeren en niet gelijkstellen aan moslims. Want die verwarring is er alom. Ik zie weinig Turken massaal in Syrie, of zwart-Afrikaanse Moslims uit NL of Indonesische. En al deze landen kennen ook een schaamtecultuur.
Die vinger moet in de eigen gemeenschap is hard op de zere plek worden gelegd en niet meer vaag in algemeenheden spreken.
De schaamtecultuur in Japan is een heel ander beestje dan die van de islam.quote:Op zondag 27 maart 2016 21:03 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Wat een onzinnige tekst. In Japan hebben ze ook de schaamte cultuur, maar daar hebben ze zulke problemen niet.
Het staat nergens dus wordt dat nergens opgevat door de lezer. Bijna altijd wordt het als synoniem neergezet (marokkanen dus moslims) terwijl als je naar cijfers of gezichten van terroristen kijkt je gewoon ziet dat zeker zeven van de tien Marokkanen of in Frankrijk N-Afrikanen zijn. Benoem dat dan ook zo. Want op het gehele aantal Moslims zijn Marokkanen in Nederland niet eens de helft. Bij de andere groepen is het niet zo ver dat een segment van de jongeren zich aangetrokken voelt voor de lokroep van jihad en aanslagen blijkbaar. En veelal komen die ook van culturele achtergronden waar schaamte een flinke rol speelt.quote:Op zondag 27 maart 2016 23:48 schreef vaarsuvius het volgende:
de spreekster was Marokkaans en sprak uiteraard vanuit de ervaring binnen haar cultuur, en niet voor moslims met een andere culturele achtergrond.
Na zomergasten met Beatrice heeft ze zich voor mij compleet gediskwalificeerd, wat een oppervlakkig mens.quote:Op maandag 28 maart 2016 11:41 schreef Haushofer het volgende:
Beatrice de Graaf was zonet weer met haar DWDD-college over terrorisme. Voor wie het nog niet gezien heeft, is het wel een aanrader; het biedt een relativerend overzicht van de geschiedenis en mogelijke oplossingen van terrorisme.
Nee, Beatrice de Graaf sloeg de plank volledig mis. De mogelijke oplossingen die zij aanbod destilleerde ze uit voorbeelden van terroristische bewegingen die concreet en afgebakend waren (veelal gaande over territorium). Ze gooide IS en Islamitisch terrorisme op een hoop maar islamitisch terrorisme is niet afgebakend - het kan overal opduiken; er is geen duidelijke eis of wens. Er is ook geen spraken van 1 groep waarmee je, om wat van haar voorbeelden aan te halen, thee kan drinken, die je kan bombarderen of aan welke je kan toegeven door b.v. een stuk land te geven. Uiteraard kan je IS vernietigen of een deel van Syrie geven, maar zijn we dan 1 stap verder? Verdwijnen dan plots alle (potentiele) jihadisten (in b.v. Europa)?quote:Op maandag 28 maart 2016 11:41 schreef Haushofer het volgende:
Beatrice de Graaf was zonet weer met haar DWDD-college over terrorisme. Voor wie het nog niet gezien heeft, is het wel een aanrader; het biedt een relativerend overzicht van de geschiedenis en mogelijke oplossingen van terrorisme.
O ja vast...quote:Op maandag 28 maart 2016 01:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
De schaamtecultuur in Japan is een heel ander beestje dan die van de islam.
Volgens mij benoemt ze religieus terrorisme ook als iets nieuws, hoe kortzichtig ben je dan. En dat wordt dan een expert genoemd.quote:Op maandag 28 maart 2016 11:58 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Nee, Beatrice de Graaf sloeg de plank volledig mis. De mogelijke oplossingen die zij aanbod destilleerde ze uit voorbeelden van terroristische bewegingen die concreet en afgebakend waren (veelal gaande over territorium). Ze gooide IS en Islamitisch terrorisme op een hoop maar islamitisch terrorisme is niet afgebakend - het kan overal opduiken; er is geen duidelijke eis of wens. Er is ook geen spraken van 1 groep waarmee je, om wat van haar voorbeelden aan te halen, thee kan drinken, die je kan bombarderen of aan welke je kan toegeven door b.v. een stuk land te geven. Uiteraard kan je IS vernietigen of een deel van Syrie, maar zijn we dan 1 stap verder? Verdwijnen dan plots alle (potentiele) jihadisten (in b.v. Europa)?
Het zijn tamelijk normale mensen. Leuk in de omgang, harde werkers, gaan geheel op in het marktkapitalisme, ze studeren, doen boodschappen, eten, slapen. Niks heel opvallends eigenlijk.quote:Op zondag 27 maart 2016 21:27 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Maar wat zijn de sentimenten achter de vriendelijke mensen? Zij die leuk in de omgang zijn, zij die hard werken, et cetera? Welke ideologische en religieuze motieven bestaan daarnaast?
De vraag "wanneer is iemand een Moslim?" is net zo lastig als de vraag "wanneer is iemand een Christen?" Wat mij betreft is het enige objectieve criterium inderdaad: "iemand die zich als zodanig identificeert".quote:Op zondag 27 maart 2016 21:27 schreef LelijKnap het volgende:
En in hoeverre zijn zij moslim? Zijn ze moslim omdat ze zich zo simpelweg identificeren omdat ze simpelweg uit een islamitisch gezin komen? Zijn het moslims die een beetje (maar eigenlijk niet echt) geloven? Geloven ze in grote mate?
Waakzaam zijn kan nooit kwaad. Maar ik zie in mijn moslimvrienden, -kennissen en -collega's geen groter risico dan in anderen. Waarom zou ik?quote:Op zondag 27 maart 2016 21:27 schreef LelijKnap het volgende:
Al die gradaties (en verschillen in gedrag jegens de een, en de gedachten in bed) maken het inderdaad heel moeilijk om 'de moslim' te generaliseren. Maar dat dat niet kan, betekent niet dat je niet waakzaam mag zijn.
Sowieso een absurd idee eigenlijk dat we hier in het moderne westen onze aandacht laten afleiden en onze vooruitgang belemmeren met onderwerpen als islam, interpretaties en moslims. Al die tijd hadden we ook aan nuttige dingen kunnen besteden op ons eigen denkniveau.quote:Op zondag 27 maart 2016 17:10 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ik probeerde het punt te maken dat deze discussie niet zinvol is, helaas gaat dat langs je heen.
Het is nogal lastig om kritiek te hebben op de Islam in het algemeen, net zo lastig als het is om kritiek te hebben op het Christendom in het algemeen. Let wel: als men hier schiet op Christenen dan zijn dat specifieke groepen:quote:Op maandag 28 maart 2016 11:58 schreef Szikha2 het volgende:
Het is toch niet te geloven dit topic? Waarom blijft men de Islam verdedigen? I don'nt understand echt niet
"Ja ik ken 4 moslims en die zijn gewoon normaal hoor heel vredelievend en geen last"
"Je mag niet alle moslims over 1 kam scheren omdat er een paar gekken bij zitten"
"Dat IS gedoe is geen islam hoor"
Just stop. Dat is het wel. Het is een religie van haat, dominantie
Hoe is het in godsnaam mogelijk dat men het blijft verdedigen terwijl al andere religies de volle lading krijgen ( " christendom is een smerig dominerende religie dat verbannen moet worden", "jehova's zijn sekteleden die mensen onderdukken en andere mensen indoctrineren met hun vergif") enzovoort enzovoort
Jaar en jaar uit worden reliies zoals Christendommen en Jodendommen besproken en open gelegd.
Ga zo door want religies zijn dominerend, discriminerend en een gevaar voor de mensheid.
Maar als men bij Islam komt something changed....."mwah religie zelf is niets mis mee" , "het ligt aan economishe omstandigheden van de jongeren", " ik ken moslims die gewoon mee doen aan de maatachappij" , "maarja het westen heeft wel mee bemoeid dus kan het ze niet kwadelijk nemen" , " ik heb persoonlijk geen last van moslims hoor"
Wat is dit? Wanneer stopt men met het verdedigen van religies? Niet alleen westerlingen maar ook regeringsleiders. Religies onderdrukken mensen. En zorgen voor ellende. Bommen hier en daar en...
Maar altijd verzint men wel een excuus. Of het is angst. Hoe kan je zo'n kanker hekel (zoals sommigen dat zo mooi beschrijven) hebben aan reliies waar onder het Christendom en aan de andere kant een religie wat gebaseerd is op haat en onderdrukking verdedigen
Hypcrieten of angsthazen. Ojee als je iets zegt over islam..
Schijnheilig gedoe. Wees ewoon eerlijk. Er is geen plaats voor islam in europa. Punt uit.
Heb het boek gelezen "the devil we don't know"
Een tip om te lezen want religies is een gevaar.
Het is wel heel makkelijk om kritiek te hebben op de Koran, de basis van de islam. Jouw collega, die dagelijks op zijn knieën gaat, gaat op zijn knieën voor een concept aangedragen in de Koran.quote:Op maandag 28 maart 2016 12:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is nogal lastig om kritiek te hebben op de Islam in het algemeen, net zo lastig als het is om kritiek te hebben op het Christendom in het algemeen. Let wel: als men hier schiet op Christenen dan zijn dat specifieke groepen:
- Jehova's
- Jonge-aarde creationisten
- etc
En ik heb er ook geen probleem mee om op specifiek salafisten te schieten bijvoorbeeld.
En laten we niet vergeten: er bestaan ook Christelijke terroristen. Er worden in de VS meer aanslagen gepleegd door Christenen dan door moslims. Maar het is niet alsof we daar alle Christenen op afrekenen, toch?
Even buiten de semantiek om; geloof jij dat er een verband kan bestaan tussen overtuiging en handeling?quote:Op maandag 28 maart 2016 12:12 schreef Molurus het volgende:
Discussie is alleen niet mogelijk als je zelf op voorhand verklaart dat die niet mogelijk is. Zover ik zie ben jij de enige die dat doet, Szikha2.
quote:Op maandag 28 maart 2016 12:09 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Sowieso een absurd idee eigenlijk dat we hier in het moderne westen onze aandacht laten afleiden en onze vooruitgang belemmeren met onderwerpen als islam, interpretaties en moslims. Al die tijd hadden we ook aan nuttige dingen kunnen besteden op ons eigen denkniveau.
Het is ook heel makkelijk om kritiek te hebben op de Bijbel. Maar dat slaat alleen ergens op als je veronderstelt dat Moslims en Christenen elk vers in de Koran en de Bijbel even serieus en even letterlijk nemen, en exact hetzelfde uitleggen als jij dat doet. Wat natuurlijk nogal ver van de waarheid is.quote:Op maandag 28 maart 2016 12:18 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Het is wel heel makkelijk om kritiek te hebben op de Koran, de basis van de islam.
Hetzelfde geldt voor Christenen.quote:Op maandag 28 maart 2016 12:18 schreef LelijKnap het volgende:
Jouw collega, die dagelijks op zijn knieën gaat, gaat op zijn knieën voor een concept aangedragen in de Koran.
Tussen overtuiging en handeling, ja. Tussen 'heilig schrift' en handeling ben ik veel scepticer over.quote:Op maandag 28 maart 2016 12:19 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Even buiten de semantiek om; geloof jij dat er een verband kan bestaan tussen overtuiging en handeling?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |