Hier word ik dus zo moe van, dat belang hechten aan die oude geschriften.quote:
Inderdaad. Ik geloof dat gematigd zijn het beste is. Ik vind niet dat extremisten mijn geloof mogen kapen. Ik leef al mijn hele leven in Nederland en ik geloof dat moslims en niet-moslims vredig kunnen samenleven.quote:Op zondag 27 maart 2016 17:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je kunt een tekst niet lezen zonder te interpreteren. Het is eenvoudig niet mogelijk. Dus ik zou zeggen: als we het hebben over wat de Koran zegt dan is de interpretatie wel degelijk interessant, maar niet eenduidig.
Polderturk geeft daar zijn eigen uitleg aan, net als alle gelovigen trouwens. Wie zijn wij om hem te vertellen dat die uitleg onjuist is?
Ik heb dit stukje geplaatst omdat iemand beweerde dat gematigde moslims geen basis hebben in de islam. Ik beweer dat er wel een basis is.quote:Op zondag 27 maart 2016 17:14 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Hier word ik dus zo moe van, dat belang hechten aan die oude geschriften.
En dat lijkt me het enige dat voor dit topic relevant is.quote:Op zondag 27 maart 2016 17:17 schreef polderturk het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik geloof dat gematigd zijn het beste is. Ik vind niet dat extremisten mijn geloof mogen kapen. Ik leef al mijn hele leven in Nederland en ik geloof dat moslims en niet-moslims vredig kunnen samenleven.
Het kan, maar het gebeurt niet. Zolang mensen bepaalde religieuze dogmas belangrijker vinden dan samenleven blijft het een lastig verhaal.quote:Op zondag 27 maart 2016 17:17 schreef polderturk het volgende:
Inderdaad. Ik geloof dat gematigd zijn het beste is. Ik vind niet dat extremisten mijn geloof mogen kapen. Ik leef al mijn hele leven in Nederland en ik geloof dat moslims en niet-moslims vredig kunnen samenleven.
Hoe bedoel je 'het gebeurt niet'? Ik heb niet de indruk dat polderturk moeite heeft met samenleven, noch dat hij bepaalde religieuze dogmas belangrijker vindt dan in vrede samenleven.quote:Op zondag 27 maart 2016 17:25 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Het kan, maar het gebeurt niet. Zolang mensen bepaalde religieuze dogmas belangrijker vinden dan samenleven blijft het een lastig verhaal.
Dat zou kunnen, ik ken hem niet. Maar jij vindt het wel lekker gaan?quote:Op zondag 27 maart 2016 17:29 schreef Molurus het volgende:
Hoe bedoel je 'het gebeurt niet'? Ik heb niet de indruk dat polderturk moeite heeft met samenleven, noch dat hij bepaalde religieuze dogmas belangrijker vindt dan in vrede samenleven.
Ik ken ongeveer 4-5 moslims persoonlijk. Niet heel veel, maar dat zijn wat mij betreft allemaal mensen die prima functioneren in onze maatschappij. Van de overigen heb ik ook nog nooit last gehad eerlijk gezegd.quote:Op zondag 27 maart 2016 17:35 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Dat zou kunnen, ik ken hem niet. Maar jij vindt het wel lekker gaan?
Ik ken er ook een aantal, die hartstikke aardig zijn. Maar het gaat natuurlijk om die je niet ziet. Overigens heb ik er ook een aantal in het verleden gekend die steeds religieuzer werden en ik nooit meer zag. Zo heb ik ook een familielid die les geeft en al meerdere van dit soort gevallen kent, waarbij ze het hartstikke goed op school deden maar onder familiedruk toch misging. Als je ziet dat 60% zich niet Nederlander voelt, dan zie ik toch wel een conflict, en dat neemt niet af, integendeel.quote:Op zondag 27 maart 2016 17:38 schreef Molurus het volgende:
Ik ken ongeveer 4-5 moslims persoonlijk. Niet heel veel, maar dat zijn wat mij betreft allemaal mensen die prima functioneren in onze maatschappij. Van de overigen heb ik ook nog nooit last gehad eerlijk gezegd.
Nou zijn clubjes zoals die in Sint-Jans-Molenbeek natuurlijk wel echt een probleem. Dit soort figuren kunnen niet in vrede samenleven in een westerse maatschappij, dat klopt.
Maar als je dat oprekt naar "moslims en niet-moslims wonen niet met elkaar in vrede samen en kunnen dat ook niet", dan voelt dat voor mij aan als schieten met hagel. Ik vind het eerlijk gezegd ook niet zo netjes richting moslims die zich prima gedragen en goed functioneren.
We hadden al geconstateerd dat de Koran er eigenlijk niet toe doet. En dat betekent dat we heel nauwkeurig moeten gaan kijken naar waar we dan precies kritiek op hebben. Want kritiek op religieus gemotiveerd terrorisme is dan niet meer per definitie kritiek op Islam.quote:Op zondag 27 maart 2016 17:44 schreef truthortruth het volgende:
[..]
En wat betreft niet netjes, ik ga er maar even vanuit je het dan niet hebt over mijn kritiek op religie/islam.
Te kort door de bocht. De koran doet er voor een ongelovige niet toe. De motivatie om een zelfmoord aanslag te plegen kan wel degelijk rechtstreeks uit de islam gehaald worden en gebeurt ook.quote:Op zondag 27 maart 2016 17:47 schreef Molurus het volgende:
We hadden al geconstateerd dat de Koran er eigenlijk niet toe doet. En dat betekent dat we heel nauwkeurig moeten gaan kijken naar waar we dan precies kritiek op hebben. Want kritiek op religieus gemotiveerd terrorisme is dan niet meer per definitie kritiek op Islam.
Het kan uit allerlei boeken gehaald worden. Uit welk boekje men het haalt lijkt me niet zo interessant. En als je als ongelovige zegt: het boekje is hierin een echte factor, dan zeg je feitelijk dat de Koran er wel toe doet. En dat laatste lijkt mij echt heel moeilijk te verdedigen. Ik heb velen dat zien proberen, maar nooit met enig succes.quote:Op zondag 27 maart 2016 17:52 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Te kort door de bocht. De koran doet er voor een ongelovige niet toe. De motivatie om een zelfmoord aanslag te plegen kan wel degelijk rechtstreeks uit de islam gehaald worden en gebeurt ook.
Het feit dat er uit de teksten van het boekje uitgelegd kan worden dat je zonden vergeven worden, en dat er een beloning wacht na de dood, is voor sommige voldoende motivatie om een hoop mensen op te blazen.quote:Op zondag 27 maart 2016 17:55 schreef Molurus het volgende:
Het kan uit allerlei boeken gehaald worden. Uit welk boekje men het haalt lijkt me niet zo interessant. En als je als ongelovige zegt: het boekje is hierin een echte factor, dan zeg je feitelijk dat de Koran er wel toe doet. En dat laatste lijkt mij echt heel moeilijk te verdedigen. Ik heb velen dat zien proberen, maar nooit met enig succes.
De vraag is natuurlijk of ze die ideeen nu werkelijk uit die boeken halen of gewoon lezen wat ze willen lezen. Ik denk vooral dat laatste. Hoe dan ook is het aannemelijk maken van het 1 of het ander buitengewoon lastig. Dan zou je diepgravend onderzoek moeten doen naar de menselijke psychologie achter religie.quote:Op zondag 27 maart 2016 18:00 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Het feit dat er uit de teksten van het boekje uitgelegd kan worden dat je zonden vergeven worden, en dat er een beloning wacht na de dood, is voor sommige voldoende motivatie om een hoop mensen op te blazen.
In alle eerlijkheid heb ik Amsterdam nooit een prettige stad gevonden. (No offense of course.)quote:Op zondag 27 maart 2016 18:00 schreef truthortruth het volgende:
En even tussendoor, ik heb mijn hele leven in Amsterdam gewoond, nu al meer dan 40 jaar. Ik heb Amsterdam zien veranderen, ik heb gezien hoe er een scheiding is ontstaan. Soms gaat het goed, maar vaak gaat het ook verkeerd.
Of je kan het natuurlijk vragen aan diegene die deze lui opstoken, of in de teksten kijken die ze verspreiden onderling. Daarom zie je ook van die figuren die een crimineel verleden hebben die denken op deze manier van hun zonden afkomen.quote:Op zondag 27 maart 2016 18:06 schreef Molurus het volgende:
De vraag is natuurlijk of ze die ideeen nu werkelijk uit die boeken halen of gewoon lezen wat ze willen lezen. Ik denk vooral dat laatste.
Hoe dan ook is het aannemelijk maken van het 1 of het ander buitengewoon lastig. Dan zou je diepgravend onderzoek moeten doen naar de menselijke psychologie achter religie.
Dan zul je statistiek moeten gaan toepassen op zaken zoals 'wat is de waarschijnlijkheid van interpretatie X'. Wetenschappelijk gezien bijna onmogelijk.
Ja, dat kan. Ik vind het nog steeds een erg leuke stad, alleen een beetje druk de laatste jaren. Maar het heeft me wel de mogelijkheid gegeven allerlei mensen van allerlei afkomst en allerlei pluimage te leren kennen. En dan moet ik gewoon constateren dat het met veel moslims het moeilijkste gaat.quote:In alle eerlijkheid heb ik Amsterdam nooit een prettige stad gevonden. (No offense of course.)
Zulke interpretaties moeten we natuurlijk ook gewoon hard aanpakken. En dat is tweeledig: ten eerste gewoon hard optreden tegen zaken die verboden zijn, zoals het oproepen tot geweld. Maar ten tweede, en dat is niet minder belangrijk, ervoor zorgen dat het deel van de moslimbevolking dat niet denkt dat ze van hun zonden afkomen door aanslagen te plegen aan onze kant houden. Want als er een groep mensen is die een verlichting in de Islam tot stand kan brengen dan is het wel die groep.quote:Op zondag 27 maart 2016 18:11 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Of je kan het natuurlijk vragen aan diegene die deze lui opstoken, of in de teksten kijken die ze verspreiden onderling. Daarom zie je ook van die figuren die een crimineel verleden hebben die denken op deze manier van hun zonden afkomen.
Dat neem ik zo van je aan. Waar ik vooral mijn vraagtekens bij zet zijn de ideeen over oorzaak en gevolg. Religie doet het over het algemeen beter onder mensen die het slecht hebben. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze het slecht hebben omdat ze religieus zijn.quote:Op zondag 27 maart 2016 18:11 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ja, dat kan. Ik vind het nog steeds een erg leuke stad, alleen een beetje druk de laatste jaren. Maar het heeft me wel de mogelijkheid gegeven allerlei mensen van allerlei afkomst en allerlei pluimage te leren kennen. En dan moet ik gewoon constateren dat het met veel moslims het moeilijkste gaat.
Had ik het over oorlogen ? Nee toch ? Ik had het over de opdracht elke ongelovige te vervolgen tot in alle uithoeken van de wereld, zonder dat daar een tijdsbeperking op staat.quote:Op zondag 27 maart 2016 16:46 schreef polderturk het volgende:
Er staat in de Koran dat je moet vechten zolang ze je aanvallen. Als ze stoppen moet jij ook stoppen. Waarom heb je het niet over deze nuancering?
Ik geloof niet in generaliseren dus er zijn ook genoeg uitzonderingen, maar niet genoeg om te zeggen dat er geen probleem is. Die polarisatie is er al.quote:Op zondag 27 maart 2016 18:16 schreef Molurus het volgende:
Vandaar ook dat ik zo huiverig ben voor polarisering en schieten met hagel. Een tweedeling tussen moslims en niet-moslims is nou net wat je niet wil.
Wat is er niet duidelijk aan deze teksten? Als jij andere teksten hebt, dan zie ik ze graag, inclusief versnummer.quote:Op zondag 27 maart 2016 18:18 schreef ATON het volgende:
[..]
Had ik het over oorlogen ? Nee toch ? Ik had het over de opdracht elke ongelovige te vervolgen tot in alle uithoeken van de wereld, zonder dat daar een tijdsbeperking op staat.
Cease wat? Ze stoppen met verzetten, of stoppen met ongelovig zijn? En wat is verzetten of ongelovig zijn dan? Wanneer is iets 'oppression'?quote:Op zondag 27 maart 2016 18:23 schreef polderturk het volgende:
[..]
Wat is er niet duidelijk aan deze teksten? Als jij andere teksten hebt, dan zie ik ze graag, inclusief versnummer.
191. And kill them wherever you overtake them, and expel them from where they had expelled you. Oppression is more serious than murder. But do not fight them at the Sacred Mosque, unless they fight you there. If they fight you, then kill them. Such is the retribution of the disbelievers.
192. But if they cease, then God is Forgiving and Merciful.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |