Veel meer. Kritisch kijken naar wat hen wordt verteld door de imams en andere machthebbers.quote:Op woensdag 30 maart 2016 20:36 schreef Firuze het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik gelezen, maar wat bedoel je er mee? Je wilt dat Moslims dat meer gaan doen?
Probleem is dat gelovigen zo gebrainwashed zijn, dat ze niet helder kunnen nadenken. Ze zijn dom en/of naïef en geloven in een sprookje en verschuilen hun (goede en slechte) acties achter een of andere God. Zo zijn ze opgevoed en zeker bij de islam word je als baby al gedwongen om een God te aanbidden.quote:Op woensdag 30 maart 2016 21:33 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Veel meer. Kritisch kijken naar wat hen wordt verteld door de imams en andere machthebbers.
Ik ben ff een paar dagen weggeweest van dit topic, dus ik kan het 1 en ander gemist hebben (quote:Op woensdag 30 maart 2016 20:12 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het is vrij tekenend dat er op dit soort makkelijke inkoppertjes wel gereageerd wordt maar lange inhoudelijke posts met rust worden gelaten.
Verder nog even naar jouw stelling dat een ongelovige niets kan met heilige boeken. Een persoon die zich inzet tegen vrouwelijke besnijdenis in de (voornamelijk) islamitische wereld had daar een goed argument over. Vrouwelijke besnijdenis komt namelijk nergens in de koran voor en ook nergens in de hadith. Of in andere geschriften. Alleen in geschriften van Afrikaanse 'geestelijken' die zeer recent zijn.
Voor de atheïst zijn de teksten sowieso onzin, voor de gelovige zijn ze dat niet. En ze zijn daadwerkelijk wel gevoelig voor de teksten, hoe onzinnig ze ook zijn. En als er nergens in de teksten opgeroepen wordt tot het afsnijden van de clitoris van kleine meisjes dan zijn mensen daadwerkelijk gevoelig voor het argument om dat niet meer te doen. Het gaat er helemaal niet om dat de teksten onzin zijn of voor miljoenen interpretaties vatbaar, het gaat er vooral om om de gelovige er zelf kritisch naar te laten kijken om wellicht zelf tot die conclusie te kunnen komen. Want dat gebeurt nauwelijks tot niet in de islam. Dat is wel gebeurd in het christendom en we weten waar dat in uitgemond is.
Gedurfde uitspraak. En dan doel ik op het feit dat het niet gedetermineerd zou zijn.quote:Op woensdag 30 maart 2016 19:19 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Niet overdrijven, de vrije wil is wel beperkt, maar niet gedetermineerd. Maw je hebt wel vrije wil maar geen vrije keus. De mens is in principe een groepsdier, vandaar het succes van de katholieke kerk, de islam, communisme en fascisme.
Is het ook niet.quote:Op donderdag 31 maart 2016 10:00 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Gedurfde uitspraak. En dan doel ik op het feit dat het niet gedetermineerd zou zijn.
Van welk overleven is er spraken in Nederland, Belgie, Engeland, DL, etc?quote:Op donderdag 31 maart 2016 08:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik ben ff een paar dagen weggeweest van dit topic, dus ik kan het 1 en ander gemist hebben (), maar komen we dan niet weer terug op het onderwerp "onderwijs"? Hoe laat je mensen autonoom en kritisch nadenken over "gevestigde orde", zelfs als het om religie gaat?
En ik zie dan ook weer een link met economische omstandigheden: wanneer er oorlog heerst en mensen vooral moeten overleven ipv leven, dan hebben ze wel wat anders aan hun hoofd dan kritisch leren nadenken over hun houvast.
Niet. Ik heb het niet zozeer over Europese landen.quote:Op zaterdag 2 april 2016 00:33 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Van welk overleven is er spraken in Nederland, Belgie, Engeland, DL, etc?
Onderwijs is een van de manieren ja. Kritisch zijn op dogma is een andere.quote:Op donderdag 31 maart 2016 08:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik ben ff een paar dagen weggeweest van dit topic, dus ik kan het 1 en ander gemist hebben (), maar komen we dan niet weer terug op het onderwerp "onderwijs"? Hoe laat je mensen autonoom en kritisch nadenken over "gevestigde orde", zelfs als het om religie gaat?
Ik snap de confirmation bias maar constant 'economische omstandigheden' er bij halen schiet ook niet op. Zeker niet als die omstandigheden voornamelijk er zijn vanwege de theocratische invloeden in het leven.quote:En ik zie dan ook weer een link met economische omstandigheden: wanneer er oorlog heerst en mensen vooral moeten overleven ipv leven, dan hebben ze wel wat anders aan hun hoofd dan kritisch leren nadenken over hun houvast.
Een jaar filosofie-research.quote:
Die twee dingen versterken elkaar. De economische omstandigheden leiden tot theocratie, de theocratie leidt tot slechtere economische omstandigheden.quote:Op zaterdag 2 april 2016 18:33 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Onderwijs is een van de manieren ja. Kritisch zijn op dogma is een andere.
[..]
Ik snap de confirmation bias maar constant 'economische omstandigheden' er bij halen schiet ook niet op. Zeker niet als die omstandigheden voornamelijk er zijn vanwege de theocratische invloeden in het leven.
Ik zou zelf niet weten of je duidelijk de theocratische invloeden als de oorzaak van economische stagnering kunt aanduiden.quote:Op zaterdag 2 april 2016 18:33 schreef Fir3fly het volgende:
Ik snap de confirmation bias maar constant 'economische omstandigheden' er bij halen schiet ook niet op. Zeker niet als die omstandigheden voornamelijk er zijn vanwege de theocratische invloeden in het leven.
Dat is sowieso onzin voor staten als Iran, Egypte en Tunesië.quote:Op zondag 10 april 2016 11:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Die twee dingen versterken elkaar. De economische omstandigheden leiden tot theocratie, de theocratie leidt tot slechtere economische omstandigheden.
Wat wijs ik af dan? En wat je zegt klopt maar de manier om dat tegen te gaan is juist secularisatie. Het tegenovergestelde van theocratie.quote:Maar goed, er bestaat een enorm duidelijke correlatie tussen welvaart, onderwijs en religiositeit. Ook zijn er aanwijzingen voor een causaal verband. Niet alleen op het niveau van landen, maar ook op het niveau van bevolkingsgroepen en van individuen. Dus waarom zou je dat a priori afwijzen als oorzaak?
Tja. Genoeg data waar je naar kunt kijken. Theocratische landen staan op elk gebied wat je enigszins beschaving zou kunnen noemen stijf onderaan. We hebben het steeds over onderwijs maar wat denk je dat de voornaamste tegenstander van onderwijs is? Wat houdt kritisch denken tegen? Wat voor soort instituut vaart juist bij onwetendheid? Als je die vragen niet kunt beantwoorden...quote:Op zondag 10 april 2016 19:26 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik zou zelf niet weten of je duidelijk de theocratische invloeden als de oorzaak van economische stagnering kunt aanduiden.
Hoezo confirmation bias?
Dat ze het nu niet superslecht doen, betekent niet dat ze het niet veel beter zouden doen zonder religieuze onzin.quote:Op zondag 10 april 2016 20:18 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is sowieso onzin voor staten als Iran, Egypte en Tunesië.
Je zegt dat we er niet steeds economische omstandigheden bij moeten halen. Terwijl dat juist dé factor is voor religiositeit.quote:[..]
Wat wijs ik af dan? En wat je zegt klopt maar de manier om dat tegen te gaan is juist secularisatie. Het tegenovergestelde van theocratie.
Voor hem is die armoede meer een logisch resultaat. Voor jou zijn het daar potentiële atheisten die religieus worden omdat ze zo arm zijn.quote:Op maandag 11 april 2016 09:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat ze het nu niet superslecht doen, betekent niet dat ze het niet veel beter zouden doen zonder religieuze onzin.
[..]
Je zegt dat we er niet steeds economische omstandigheden bij moeten halen. Terwijl dat juist dé factor is voor religiositeit.
Iedereen is een potentiële atheïst/gelovige. Als wij het minder goed zouden hebben, zouden er in Nederland ook een boel meer gelovigen zijn.quote:Op maandag 11 april 2016 09:10 schreef Perrin het volgende:
[..]
Voor hem is die armoede meer een logisch resultaat. Voor jou zijn het daar potentiële atheisten die religieus worden omdat ze zo arm zijn.
Dat laatste is natuurlijk je reinste onzin. Alleen de VS al bewijst het tegendeel. Er is geen enkele correlatie tussen economische omstandigheden en religiositeit.quote:Op maandag 11 april 2016 09:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat ze het nu niet superslecht doen, betekent niet dat ze het niet veel beter zouden doen zonder religieuze onzin.
[..]
Je zegt dat we er niet steeds economische omstandigheden bij moeten halen. Terwijl dat juist dé factor is voor religiositeit.
Het is denk ik wel makkelijker een arm religieus nest te ontvluchten als je zelf goede kansen krijgt en pakt.quote:Op maandag 11 april 2016 09:17 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat laatste is natuurlijk je reinste onzin. Alleen de VS al bewijst het tegendeel. Er is geen enkele correlatie tussen economische omstandigheden en religiositeit.
Het blijft maar hij afleiding zonder daadwerkelijk op het topic in te gaan. Op een gegeven moment werkt 'ja maar economische omstandigheden' niet meer.
Zo werkt statistiek niet hé. Dat er een outlier is, betekent niet dat er geen trend is.quote:Op maandag 11 april 2016 09:17 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat laatste is natuurlijk je reinste onzin. Alleen de VS al bewijst het tegendeel. Er is geen enkele correlatie tussen economische omstandigheden en religiositeit.
Het werkt nog steeds, hoor. Als de economische omstandigheden verbeteren, zal religiositeit en daarmee (steun voor) fundamentalisme ook afnemen.quote:Het blijft maar hij afleiding zonder daadwerkelijk op het topic in te gaan. Op een gegeven moment werkt 'ja maar economische omstandigheden' niet meer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |