Jaquote:Op maandag 1 februari 2016 09:39 schreef Sedm het volgende:
inmiddels wil mijn vrouw ook de tuin onder handen gaan nemen. Ik vind zelf echter dat we daar het geld niet voor hebben, omdat dan onze spaarrekening te leeg wordt. Terwijl daar nu wel zo'n 15k op staat.
Ben ik te voorzichtig?
Te weinig, want vaak gaan er meerdere achter elkaar stuk.quote:Op maandag 1 februari 2016 09:54 schreef longinus het volgende:
ik heb 2k buffer, als er iets stuk gaat kan ik het opnieuw aanschaffen.
1. Bepaal jij dat?quote:Op maandag 1 februari 2016 10:00 schreef hoas het volgende:
[..]
Te weinig, want vaak gaan er meerdere achter elkaar stuk.
Nou, laat haar lekker. Als zij al haar vrije tijd wil opofferen in de tuin, prima toch?quote:Op maandag 1 februari 2016 09:39 schreef Sedm het volgende:
inmiddels wil mijn vrouw ook de tuin onder handen gaan nemen
Jij hebt helemaal geen buffer he?quote:Op maandag 1 februari 2016 10:15 schreef Deshain het volgende:
[..]
1. Bepaal jij dat?
2. Heb bij enig idee van wat er bij hen te vervangen is en tegen welke kosten?
Als minimale buffer? Dus pas wat aan je tuin gaan doen als je 48k+ gespaard hebt?quote:Op maandag 1 februari 2016 10:56 schreef LXIV het volgende:
Ik zou altijd de belastingvrije voet aanhouden als buffer. Wat daarboven komt kun je beleggen of aflossen op je hypotheek of besteden.
Zoiets als een tuin zou ik altijd doen van de lopende rekening. Daar ga ik geen kapitaal (vermogen) voor aanwenden.quote:Op maandag 1 februari 2016 10:58 schreef miss_dynastie het volgende:
Nee, je bent niet te voorzichtig, als ik om mij heen zo hoor hoeveel mensen gemiddeld kwijt zijn aan het (laten) doen van de tuin. Mijn absolute minimum ligt op 10k.
[..]
Als minimale buffer? Dus pas wat aan je tuin gaan doen als je 48k+ gespaard hebt?
Ik heb nooit zoveel op de lopende rekening staan dat ik daar een tuin van zou kunnen doen (kosten van een nieuwe tuin zijn gemiddeld 50-100 per m2). Aan het begin van de maand gaat er geld naar de spaarrekening en wat er aan het eind van de maand over is ook.quote:Op maandag 1 februari 2016 11:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zoiets als een tuin zou ik altijd doen van de lopende rekening. Daar ga ik geen kapitaal (vermogen) voor aanwenden.
Is er geen middenweg mogelijk?quote:Op maandag 1 februari 2016 11:26 schreef Sedm het volgende:
Vrij grote tuin, dus die gaat inderdaad niet goedkoop zijn
Ik vind dat eigenlijk helemaal niet zoveel op de vaste lasten die je hebt. Zie je sparen als een vaste last of als een restpost als alles gedaan is? Wellicht kan je vrouw meer gaan werken om de tuin te bekostigen?quote:Op maandag 1 februari 2016 11:26 schreef Sedm het volgende:
We hebben een huis van 300k dus behoorlijke vaste lasten, maar die kunnen we prima betalen. Werken allebei, mijn vrouw parttime. Vrij grote tuin, dus die gaat inderdaad niet goedkoop zijn. Maar op zich gaat het me meer om die buffer an sich.
We houden elk jaar toch wel redelijk wat over, ongeveer 5k denk ik. Maja, je weet niet wat de toekomst brengt. We hopen nog op gezinsuitbreiding (waar ook weer allemaal worst-case-scenario's op los te laten zijn...), dus ik vind nu sowieso niet het goede moment om zo'n kostenpost op ons te nemen.
Klopt, dat hebben wij afgelopen jaar gedaan. Rip aan de bufferquote:Op maandag 1 februari 2016 11:46 schreef miro86 het volgende:
Mijn pure buffer is 10k. Daarnaast heb ik een aparte rekening voor onderhoud van mijn huis. Daar heb ik nu iets meer dan 20k en stort ik maandelijks 500 euro bij.
Als ik mijn tuin zou willen heraanleggen zou ik geld gebruiken van mijn "huis rekening". Daar haal ik ook geld vanaf als ik ooit een keer mijn dak moet laten repareren ofzo (den dak fixen is erg duur).
welkom op Fok! waar iedereen een kinderarm als leuning heeft, een nymfomane heeft als partner en 30k op z'n bankrekening heeft staatquote:Op maandag 1 februari 2016 11:40 schreef nattermann het volgende:
Jezus, allemaal 20/30k spaargeld? Hoe doe je dat? Wat doe ik verkeerd
OT: 3 of 4k, dan houdt het ver op. De rest gaat allemaal op.
Dit dacht ik dus ookquote:Op maandag 1 februari 2016 11:40 schreef nattermann het volgende:
Voor 500 euro koop je op marktplaats een prima witgoed-uitzet bij elkaar, mocht alles tegelijk stuk gaan en voor 1000 euro koop je een autootje waar je makkelijk 2 of 3 jaar mee vooruit kunt.quote:Op maandag 1 februari 2016 10:00 schreef hoas het volgende:
[..]
Of je geeft te veel geld uit, of je krijgt te weinig geld binnen.quote:Op maandag 1 februari 2016 11:40 schreef nattermann het volgende:
Dat moet je ook maar net willen natuurlijk. Als het witgoed stuk gaat, wil ik gewoon een nieuwe kunnen uitzoeken en niet op MP moeten speuren.quote:Op maandag 1 februari 2016 12:29 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Voor 500 euro koop je op marktplaats een prima witgoed-uitzet bij elkaar, mocht alles tegelijk stuk gaan en voor 1000 euro koop je een autootje waar je makkelijk 2 of 3 jaar mee vooruit kunt.
Natuurlijk is dat (tot op zekere hoogte) een keuze die je maakt. De een geeft zijn geld liever aan nieuwe/mooie/dure spullen in huis uit, de ander heeft geldverslindende hobby, nummer 3 rijdt graag in een dure auto en nummer 4 maakt zijn geld op aan mooie reizen.quote:Op maandag 1 februari 2016 12:32 schreef DonnaRush het volgende:
[..]
Dat moet je ook maar net willen natuurlijk. Als het witgoed stuk gaat, wil ik gewoon een nieuwe kunnen uitzoeken en niet op MP moeten speuren.
Maar wat er boven de belastingvrije voet belegd wordt, telt toch nog steeds bij de belastbaar vermogen mee.quote:Op maandag 1 februari 2016 10:56 schreef LXIV het volgende:
Ik zou altijd de belastingvrije voet aanhouden als buffer. Wat daarboven komt kun je beleggen of aflossen op je hypotheek of besteden.
Ach ja, als je toch leuk geleefd hebt? Als ik vroegâh niet constant in de kroeg had gestaan had ik nu ook een nieuwe 5-serie kunnen bestellen. Als, als, als...quote:Op maandag 1 februari 2016 12:46 schreef EggsTC het volgende:
Ik geef veelste veel uit aan onzinnige dingen,.. ik heb 10k apart staan. Maar dat had veel meer kunnen zijn. Moet eens een goede inventarisatie maken ervan.
nee je moet minimaal 30k op je bankrekening zettenquote:Op maandag 1 februari 2016 10:00 schreef hoas het volgende:
[..]
Tuurlijk is dat een keuze, maar ik vind ¤2000 buffer, in welke situatie dan ook, wel erg weinig. Een buffer moet ook weer opgebouwd worden nadat alles stuk gaat*.quote:Op maandag 1 februari 2016 12:35 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat (tot op zekere hoogte) een keuze die je maakt. De een geeft zijn geld liever aan nieuwe/mooie/dure spullen in huis uit, de ander heeft geldverslindende hobby, nummer 3 rijdt graag in een dure auto en nummer 4 maakt zijn geld op aan mooie reizen.
Het is alleen iets te zwart-wit om te stellen dat 2000 euro buffer niet genoeg zou zijn.
En wat nou als je morgen onder de trein komt? Dan heb je al die tijd genoeg geld gehad om die Porsche te kopen en erin te rijden, maar nooit gedaan en dan kun je het niet meer.quote:Op maandag 1 februari 2016 12:56 schreef StretchingKoala het volgende:
Volgens de Mrs veel te veel, maar ik ben vrij veilig.....graag een buffer voor aantal jaar (of een porsche)
Voor 2K kan je heel wat kopen hoor, Het is een buffer, geen spaargeld, kom ik er onder vul ik aan.quote:Op maandag 1 februari 2016 10:00 schreef hoas het volgende:
[..]
Het is fok hč. Dat betekent niet 'wat heb je echt' , maar meer 'zie mij tof zijn met 20k spaargeld dat ik niet heb, maar niemand die het kan controleren op fok dus haha.'quote:Op maandag 1 februari 2016 11:40 schreef nattermann het volgende:
Je bent een paar nulletjes vergeten, beste kerel.quote:Op maandag 1 februari 2016 12:16 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
welkom op Fok! waar iedereen een kinderarm als leuning heeft, een nymfomane heeft als partner en 30k op z'n bankrekening heeft staat![]()
En die zelfde users klagen dat de fok!abbo's te duur zijnquote:Op maandag 1 februari 2016 13:23 schreef Kreator het volgende:
[..]
Het is fok hč. Dat betekent niet 'wat heb je echt' , maar meer 'zie mij tof zijn met 20k spaargeld dat ik niet heb, maar niemand die het kan controleren op fok dus haha.'
Ik vind trouwens dat alles wat je per direct liquide kan maken bij de buffer op mag tellen. Bijv we; aandelen, maar belegging in huis daarentegen niet. Beleggingen die sterk onder water zijn en je niet wilt verkopen dan ook niet. Levensstijl is ook nogal van groot belang.quote:Op maandag 1 februari 2016 13:21 schreef longinus het volgende:
[..]
Voor 2K kan je heel wat kopen hoor, Het is een buffer, geen spaargeld, kom ik er onder vul ik aan.
Spaargeld krijg je toch geen rente op.
30K zal hendig comfortabel zijn, maar ik heb dat niet nodig. Mocht ik werkeloos raken dan keert een verzekering tot 2 jaar lang elke maand 400 netto uit. Met WW erbij kan ik dat prima 2 jaar uitzingen zonder ook maar 1 cent van mn spaargeld aan te hoeven raken.quote:Op maandag 1 februari 2016 13:43 schreef ssebass het volgende:
6 maanden tot een jaar aan netto salaris is comfortabel.
Dit inderdaad. Zelfde hier.quote:Op maandag 1 februari 2016 13:49 schreef Geralt het volgende:
[..]
30K zal hendig comfortabel zijn, maar ik heb dat niet nodig. Mocht ik werkeloos raken dan keert een verzekering tot 2 jaar lang elke maand 400 netto uit. Met WW erbij kan ik dat prima 2 jaar uitzingen zonder ook maar 1 cent van mn spaargeld aan te hoeven raken.
Buiten dat als een auto stuk gaat hoef ik er zo nodig niet een van 10.000+ euro te hebben.
Koelkast/oven/wasmachine/droger/TV etc kost op vandaag de dag geen fluit meer. Mocht eentje stuk gaan dan koop ik die gewoon van de lopende maand aan geld wat er over is. Mochten die allemaal kapot gaan dan heb ik zat aan een paar duizend euro aan de kant. En dat is dan ook wat ik heb nu; een paar duizend aan de kant (+/-4,5)
Nee precies. Ligt een beetje aan de vaste lasten. Als je kinderen hebt die op veertig dingen tegelijk zitten, dure auto, (te) hoge hypotheeklast, af te betalen leningen, etc dan heb je meer nodig. Aan de andere kant zijn dit dan weer de mensen die vaak juist niets meer op hun rekeningen hebben...quote:Op maandag 1 februari 2016 13:49 schreef Geralt het volgende:
[..]
30K zal hendig comfortabel zijn, maar ik heb dat niet nodig. Mocht ik werkeloos raken dan keert een verzekering tot 2 jaar lang elke maand 400 netto uit. Met WW erbij kan ik dat prima 2 jaar uitzingen zonder ook maar 1 cent van mn spaargeld aan te hoeven raken.
Buiten dat als een auto stuk gaat hoef ik er zo nodig niet een van 10.000+ euro te hebben.
Koelkast/oven/wasmachine/droger/TV etc kost op vandaag de dag geen fluit meer. Mocht eentje stuk gaan dan koop ik die gewoon van de lopende maand aan geld wat er over is. Mochten die allemaal kapot gaan dan heb ik zat aan een paar duizend euro aan de kant. En dat is dan ook wat ik heb nu; een paar duizend aan de kant (+/-4,5)
de prijzen in een tuincentrum wel eens bekeken?quote:Op maandag 1 februari 2016 11:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zoiets als een tuin zou ik altijd doen van de lopende rekening. Daar ga ik geen kapitaal (vermogen) voor aanwenden.
Het tuincentrumquote:Op maandag 1 februari 2016 13:59 schreef fathank het volgende:
[..]
de prijzen in een tuincentrum wel eens bekeken?
Dan moet meer sparen wel kunnen ja. Maar goed, keuzes hč. Een leuk leven is ook wat waard, dan maar wat minder op de bank.quote:Op maandag 1 februari 2016 13:56 schreef Geralt het volgende:
Overigens ben ik wel van mening dat we hier veel meer geld aan de kant zouden kunnen moeten zetten met salarissen van mij en Brennie die allebei bovenmodaal zijn. De mijne wat meer, maar zij verdient toch ook lang niet slecht.
Tevens wonen we erg goedkoop (400 netto).
Omdat een richtlijn voor onderhoud van een woning gemiddeld 1% van de waarde van de woning is per jaar. Alleen daarvoor zou je dus al 3k opzij moeten zetten. Eigenlijk zou je sparen gewoon als vaste lastenpost moeten zien.quote:Op maandag 1 februari 2016 14:15 schreef Sedm het volgende:
@miss_dynastie:
Waarom vind je dat weinig? Het zal het ene jaar iets meer zijn dan het andere, maar dit hoop ik elk jaar zonder groot onderhoud over te kunnen houden.
Ik vind het idee van de spaarrekening voor onderhoud eigenlijk wel een hele goede!
geen behoefte om deel af te lossen van de hypotheek (als je die hebt)/ op andere manier geen belasting betalen in box III?quote:Op maandag 1 februari 2016 17:12 schreef Renesite het volgende:
Momenteel 80.000 euro. Voor de zekerheid.!
Ten minste 3 keer netto inkomen. Maar we willen gewoon lekker doorsparen![]()
als we niet verhuisd waren zouden we hier nog wel op zitten.., nu is het weg door verlies eigen woning af te tikken en een en ander uit eigen middelen aan te passen aan het huis (houtkachel ftwquote:
Ach, kan hij dan toch niet meer over inzittenquote:Op maandag 1 februari 2016 13:07 schreef Geralt het volgende:
[..]
En wat nou als je morgen onder de trein komt? Dan heb je al die tijd genoeg geld gehad om die Porsche te kopen en erin te rijden, maar nooit gedaan en dan kun je het niet meer.
Dat zou ik ook zeker doen. Vooral als je nu een hypotheek afsluit. Eigen geld bijstorten is zeer lonend, omdat je bij een annuďteitenhypotheek in het begin relatief weinig aflost. En de rente op een spaarrekening is toch ruk.quote:Op maandag 1 februari 2016 17:15 schreef soepkoe het volgende:
geen behoefte om deel af te lossen van de hypotheek (als je die hebt)/ op andere manier geen belasting betalen in box III?
Ja, dat doen wij nu ook. Officieel hebben we een annuďteitenhypotheek, maar we lossen nu (2e jaar) af als een lineaire.quote:Op maandag 1 februari 2016 20:13 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Dat zou ik ook zeker doen. Vooral als je nu een hypotheek afsluit. Eigen geld bijstorten is zeer lonend, omdat je bij een annuďteitenhypotheek in het begin relatief weinig aflost. En de rente op een spaarrekening is toch ruk.
Maar goed, buffertje houden is wel belangrijk natuurlijk.
Dat is wel een heerlijke positie om te sparen ja. Als ik hier de auto de deur uit zou doen kon ik bijna gaan rentenierenquote:Op maandag 1 februari 2016 21:11 schreef hoenders het volgende:
Momenteel rond de 55k, maar geen hypotheek / auto / inrichting. Komt elke maand zo'n 1,5k bij maar als ik besluit te verhuizen of te kopen is die buffer zo weg...
Wat een kutsite; ik moet 142.000 als buffer aanhouden; wat een mafketels.quote:Op maandag 1 februari 2016 13:58 schreef ssebass het volgende:
https://service.nibud.nl/bufferberekenaar/#/panel/0
Inventaris: ¤77.450,-(voor het vervangen van noodzakelijke meubelen en apparaten)
Haha grapjassen. Zoveel kost mijn complete inboedel nieuw niet eens.
Inventaris is volgens mij op basis van je inkomen, dus heb je zelf verkeerd ingevuld neem ik aan. Of verdien je 50.000 per maand.quote:Op maandag 1 februari 2016 21:39 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Wat een kutsite; ik moet 142.000 als buffer aanhouden; wat een mafketels.
Ik ben net verhuist, heb het huis helemaal laten opknappen; van top tot teen, nieuwe keuken, nieuwe wasmachine, van alles en nog wat nieuw, geen auto. Waar moet ik in godsnaam die 142k aan uit gaan geven?
Dan heb je bullshit getallen ingevuld.quote:Op maandag 1 februari 2016 21:39 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Wat een kutsite; ik moet 142.000 als buffer aanhouden; wat een mafketels.
Ik ben net verhuist, heb het huis helemaal laten opknappen; van top tot teen, nieuwe keuken, nieuwe wasmachine, van alles en nog wat nieuw, geen auto. Waar moet ik in godsnaam die 142k aan uit gaan geven?
Ja daar kwam ik ook zojuist achter; had bij maandsalaris mijn, gezamenlijk, jaarsalaris ingevuld; het vermoeden kreeg ik nadat ik las dat ik binnen twee jaar dat bedrag zou hebben kunnen sparenquote:Op maandag 1 februari 2016 22:00 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Dan heb je bullshit getallen ingevuld.
Inderdaad erg fijne positie, al geef ik wel elke maand zo'n 1k aan woonlasten uit en nog een paar 100 aan OV, eten etc. etc.quote:Op maandag 1 februari 2016 21:26 schreef Piet__Piraat het volgende:
Dat is wel een heerlijke positie om te sparen ja. Als ik hier de auto de deur uit zou doen kon ik bijna gaan rentenieren
Die kans is groot, ja. Genoeg huishoudens die amper het eind van de maand halen. Of misschien 2k apart hebben staan. Maar goed, dat zijn vaak ook huishoudens waar niet altijd slimme keuzes worden gemaakt (roken bijv).quote:Op maandag 1 februari 2016 22:07 schreef Dawnbreaker het volgende:
ik en mijn partner hebben momenteel 15k buffer. wel is dit topic niet representatief voor de samenleving, veel mensen aan de ondergrens komen niet eens in dit subforum. ik ben dan ook van mening dat de gemiddelde buffers in Nederland lager zijn dan hier geschetst is.
Ook niet de neiging om te gaan aflossen? Het klinkt natuurlijk altijd mooi, zo'n aflossingsvrije hypotheek, maar je zit er verdomd lang aan vast en er staat niets tegenover. In feite doe je niets anders dan (goedkoper) huren, alleen dan met alle onderhoudslasten voor jezelf.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 01:29 schreef Mand het volgende:
Eigen huis. 100 procent aflossingsvrij hypotheek maar nog geen cent afgelost (bewuste keuze) 18k spaargeld. En spaar sinds aantal maanden vast 400 euro per maand. Vaste laste zijn 925 per maand exclusief eten, kleding en fun. Verder geen aandelen maar wel 3000 euro in een veel belovend project gestopt wat momenteel wel op een laagpitje staat ivm drukte vaste baan.
En toen verloor je je baan.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 12:36 schreef hvan het volgende:
Wat een hoop geld allemaal. 5 a 10k is toch meer dan zat?! Heb je net een andere auto gekocht, dus spaarpot leeg, en je wasmachine gaat een keer stuk is er toch nog geen man overboord?! Dan ga je gewoon een jaartje niet op vakantie, stort je je vakantiegeld op je spaarrekening. Of je 13e maand. Zonde om alles op te potten.
Momenteel heb ik met mijn gezinnetje 4k ofzo. Zijn al blij als we 100 euro kunnen sparen per maand. wij hebben nog nooit een cent hoeven lenen voor onverwachte kosten. Betalen gewoon iedere maand onze hypotheek met aflossing en rijden een auto uit 2009. Gaat ie de prak in, jammer dan. Kopen we er gewoon eentje van 2500 euro. hebben we nog 1500 over, gaan we niet op vakantie. In mei krijgen we weer 2500+ euro vakantiegeld. Probleem weer opgelost
Oja, HRA krijgen wij eens per jaar, betalen nu dus elke maand bruto. Dat hoogt de spaarrekening in Juni ook wel weer op.
ja nou en?! dan redden we het ook wel weer hoor. Vragen we HRA per maand aan, is het verschil weer een beetje aangevuld. Verder zullen we dan minder gaan uiteten en andere leuke dingen gaan doen. Nederlanders zijn gewoon te bang. Alles willen ze maar verzekeren en verzekeren.quote:
Met een jaar reserve of een maand reserve heb je op zich iets meer ruimte om te zoeken naar een baan.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 12:43 schreef hvan het volgende:
[..]
ja nou en?! dan redden we het ook wel weer hoor. Vragen we HRA per maand aan, is het verschil weer een beetje aangevuld. Verder zullen we dan minder gaan uiteten en andere leuke dingen gaan doen. Nederlanders zijn gewoon te bang. Alles willen ze maar verzekeren en verzekeren.
Ben je langdurig werkloos, is die 15 a 20k er ook doorheen. Zit je alsnog met de gebakken peren.
Daar heb je gelijk in.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 12:46 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Met een jaar reserve of een maand reserve heb je op zich iets meer ruimte om te zoeken naar een baan.
Maar goed, ieder zijn prioriteiten.
Momenteel niet de neiging om te gaan aflossen, ik blijf ook zitten waar ik zit. Er kan nu een vrouw in mijn leven komen, maar dan nog wil ik hier blijven wonen. Ik heb daar goed over nagedacht. Het betreft overigens een appartement ipv compleet huis. Dus onkosten aan het dak bijvoorbeeld zijn gezamelijk voor VVE. Ik snap dat sommige denken dat je moet aflossen op de hypotheek maar dan stop je het in de stenen en kun je letterlijk helemaal niet meer weg. Ik heb zo graag mijn vrijheid, en wil ik morgen aan de andere kant van de aarde kunnen staan als ik dat wil. Ik ben nu 30 en verwacht ook geen 30 jaar meer te leven. Een opmerking waar vaak mensen met grote ogen van opkijken. Ik ben daar voor mijn gevoel heel realistisch in.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 07:31 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Ook niet de neiging om te gaan aflossen? Het klinkt natuurlijk altijd mooi, zo'n aflossingsvrije hypotheek, maar je zit er verdomd lang aan vast en er staat niets tegenover. In feite doe je niets anders dan (goedkoper) huren, alleen dan met alle onderhoudslasten voor jezelf.
Dat is natuurlijk echt onzin. Als jij niet aflost ben je niet vrijer dan iemand die wel aflost. Integendeel.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 13:21 schreef Mand het volgende:
[..]
Ik snap dat sommige denken dat je moet aflossen op de hypotheek maar dan stop je het in de stenen en kun je letterlijk helemaal niet meer weg.
Wat vindt de koper daar vanquote:Op maandag 1 februari 2016 09:39 schreef Sedm het volgende:
Mijn vrouw en ik hebben drie jaar geleden een huis verkocht, flink verbouwd, en inmiddels wil mijn vrouw ook de tuin onder handen gaan nemen.
"De tuin onder handen nemen" kan op vele manieren: koopt ze een schep en graszaad, en komt een hovenier 6 maanden schoffelen?quote:Ben ik te voorzichtig?
Op de lange duur ben je inderdaad minder vrij als nu. Maar als ik later oud ben hoef ik ook minder vrij te zijn. Nu ben ik jong en kan ik gaan en staan waar ik wil. Als ik ouder ben hoeft dat allemaal niet meer zo, gezien je lichamelijk toch achteruit gaat. En stel, je moet het huis verkopen, staat onder water etcetera. Dan verkoop je het huis op dat moment tegen de markt prijs, en de rest van de schuld zetten ze om in een lening. Je kunt die dan betalen of niet betalen. Maar nogmaals in mijn geval. Ik spaar, investeer in project en verwacht geen 30 jaar meer.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 13:32 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk echt onzin. Als jij niet aflost ben je niet vrijer dan iemand die wel aflost. Integendeel.
Maar als je nu wel aflost ben je toch ook vrij om te gaan en staan waar je wilt?quote:Op dinsdag 2 februari 2016 13:46 schreef Mand het volgende:
[..]
Op de lange duur ben je inderdaad minder vrij als nu. Maar als ik later oud ben hoef ik ook minder vrij te zijn. Nu ben ik jong en kan ik gaan en staan waar ik wil. Als ik ouder ben hoeft dat allemaal niet meer zo, gezien je lichamelijk toch achteruit gaat. En stel, je moet het huis verkopen, staat onder water etcetera. Dan verkoop je het huis op dat moment tegen de markt prijs, en de rest van de schuld zetten ze om in een lening. Je kunt die dan betalen of niet betalen. Maar nogmaals in mijn geval. Ik spaar, investeer in project en verwacht geen 30 jaar meer.
Zijn er specifieke redenen dat je verwacht maar 60 te zullen worden? Gemiddeld zul je nog zeker 30 jaar ouder worden.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 13:21 schreef Mand het volgende:
[..]
Ik ben nu 30 en verwacht ook geen 30 jaar meer te leven. Een opmerking waar vaak mensen met grote ogen van opkijken. Ik ben daar voor mijn gevoel heel realistisch in.
Dit dus. Snap überhaupt niet hoe sommige mensen met een buffertje kunnen leven waarvan ze bijvoorbeeld niet eens een nieuwe auto kunnen kopen mocht dat nodig zijn; kijk jij maar eens hoe lang het duurt voordat jij je geld van een verzekeraar hebt...quote:Op maandag 1 februari 2016 10:12 schreef H.FR het volgende:
Zou me niet comfortabel voelen met minder dan 15k.
Kun jij van 8k één jaar vooruit? Doe je netjes. Daar kan een heel groot deel van NL net de huur/hypotheek van betalen.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 19:25 schreef MissionPhailed het volgende:
Voor mijzelf acht ik de ondergrens 8.000 euro, gelijk aan een jaar voort kunnen zonder ook maar één cent inkomen. Als uitzendkracht met een grillig inkomen vind ik een ruime buffer onontbeerlijk.
8k voor een jaar? Daar doe ik drie maanden mee.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 19:25 schreef MissionPhailed het volgende:
TS, als ik jullie was zou ik zélf de tuin onder handen nemen. Met stevig tuingereedschap en flink wat doorzettingsvermogen kom je voor een habbekrats een heel eind
Voor mijzelf acht ik de ondergrens 8.000 euro, gelijk aan een jaar voort kunnen zonder ook maar één cent inkomen. Als uitzendkracht met een grillig inkomen vind ik een ruime buffer onontbeerlijk.
Nou, wat goed van jou zeg.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 01:27 schreef nattermann het volgende:
[..]
Nee, niet "ik en mijn partner".
"Mijn partner en ik".
Op water en brood kan nog netquote:Op dinsdag 2 februari 2016 20:23 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Kun jij van 8k één jaar vooruit? Doe je netjes. Daar kan een heel groot deel van NL net de huur/hypotheek van betalen.
4 ton?quote:Op dinsdag 2 februari 2016 19:21 schreef blomke het volgende:
Ik houd ongeveer 4 ton aan. Naarmate ik ouder word, neemt mijn kwetsbaarheid op de arbeidsmarkt toe. Ik kijk ook steeds vaker naar m'n pensioenopbouw e.d. Iets waar ik 30 jaar geleden totaal geen idee van had.
ja hoor. Zeker met alleen noodzakelijke uitgaven.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 20:53 schreef Skv het volgende:
[..]
8k voor een jaar? Daar doe ik drie maanden mee.
Mensen die geen rekening houden met tegenslag, doe normaal.quote:Op woensdag 3 februari 2016 09:45 schreef Apekoek het volgende:
Mensen die zich niet comfortabel voelen met minder dan 15k, doe aub eens normaal.
Alsof 15k de enige mogelijkheid is om met tegenslag om te gaan, dat is zwaar overdreven. Niet iedereen heeft die luxe, meeste Nederlanders hebben niet eens meer buffer dan 2k a 4k.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:06 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Mensen die geen rekening houden met tegenslag, doe normaal.
Dan hebben de meesten behoorlijk weinig.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:16 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Alsof 15k de enige mogelijkheid is om met tegenslag om te gaan, dat is zwaar overdreven. Niet iedereen heeft die luxe, meeste Nederlanders hebben niet eens meer buffer dan 2k a 4k.
Het hangt erg van je situatie af natuurlijk, maar met 2k op de bank zou ik persoonlijk zwaar in de stress schieten als mn baan op het spel zou staan. Dan houd je het misschien een paar maandjes uit voordat je schulden moet gaan maken of je hypotheek/huur niet meer kan betalen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:16 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Alsof 15k de enige mogelijkheid is om met tegenslag om te gaan, dat is zwaar overdreven. Niet iedereen heeft die luxe, meeste Nederlanders hebben niet eens meer buffer dan 2k a 4k.
Met 2k kunnen we net een maand vooruit als we ineens geen inkomsten zouden hebben. En dan moet je maar hopen dat niet ook nog iets stuk gaat of er een dikke tak door het dak van de bijkeuken valt (zoals maandag bij ons het geval was). Nee, daar zou ik me niet prettig bij voelen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:16 schreef Apekoek het volgende:
[..]
2k a 4k daar overleef je het als het meezit net 1 a 2 maanden mee. Ik vind dat persoonlijk wel erg weinig. Zeker na een ervaring in het verleden met het UWV waarbij het echt behoorlijk lang duurde voor je je WW uitkering kreeg.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:16 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Ik vind het ook weinig, maar voor veel Nederlanders is het de realiteit.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:31 schreef DonnaRush het volgende:
[..]
Met 2k kunnen we net een maand vooruit als we ineens geen inkomsten zouden hebben. En dan moet je maar hopen dat niet ook nog iets stuk gaat of er een dikke tak door het dak van de bijkeuken valt (zoals maandag bij ons het geval was). Nee, daar zou ik me niet prettig bij voelen.
We zijn verzekerd, maar het dak moet wel weer 'meteen' dicht. Ik vermoed zo dat de factuur van de dakdekker eerder komt dan het verzekeringsgeld en het zou me echt niet lekker zitten als we dat niet zouden kunnen voor schieten.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:32 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Ik vind het ook weinig, maar voor veel Nederlanders is het de realiteit.
Tevens kun je je daar tegen verzekeren.
Het is niet nodig maar wel comfortabel. In Nederland maakt het niet uit want op een of andere manier krijg je hier toch altijd geld. Ik zie geld meer als vrijheid. Hoe meer ik heb hoe groter gevoel van vrijheid. Ik heb ook niet het idee dat ik daarvoor mijn levensstijl erg moet aanpassen. Ik geef gewoon niet zo veel meer om materialistische zaken. De onafhankelijkheid die geld biedt is voor mij het meest waard.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:16 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Inderdaad. 15k 'veel' of 'weinig' vinden zonder context is nogal simpel. Ik heb een buffer waarmee ik zonder enige moeite zeker een half jaar comfortabel kan leven, en met enige moeite een jaar redelijk comfortabel. Dat vind ik belangrijker dan het exacte bedragquote:Op woensdag 3 februari 2016 10:38 schreef Skv het volgende:
Spaargeld op deze manier benaderen heeft totaal geen zin (we flikkeren allemaal een bedrag in een topic neer en gaan dan ruzie maken of het veel of weinig is).
Ik zit op ongeveer een jaar aan buffer en dat vind ik wel genoeg. De rest is om straks eerder met pensioen te kunnen gaanquote:Op woensdag 3 februari 2016 10:55 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Inderdaad. 15k 'veel' of 'weinig' vinden zonder context is nogal simpel. Ik heb een buffer waarmee ik zonder enige moeite zeker een half jaar comfortabel kan leven, en met enige moeite een jaar redelijk comfortabel. Dat vind ik belangrijker dan het exacte bedrag
Net even die Nibud site ingevuld en ik blijk ook ruim boven de buffer die zij aanraden in mijn situatie te zitten.
Een euro is een euro en of hij nou van links of van rechts komt doet er niet toe.quote:Op woensdag 3 februari 2016 11:18 schreef Geralt het volgende:
Een buffer gebruik je in geval van wegvallende inkomsten lijkt me. Spaargeld in principe niet.
Dat weet ik ook wel, maar een buffer is lijkt me echt aan de kant voor geval van nood en spaargeld heeft een ander doel in principe. Daarmee spaar je ergens voor voor iets wat je wil. Of dat nou aflossen aan je hypotheek of een nieuwe auto of een paar nieuwe schoenen is.quote:Op woensdag 3 februari 2016 11:32 schreef hoas het volgende:
[..]
Een euro is een euro en of hij nou van links of van rechts komt doet er niet toe.
Spaargeld mag gebruikt worden om uit te geven, te beleggen etc, een buffer is een buffer en moet na gebruik dus weer worden aangevuld.quote:Op woensdag 3 februari 2016 11:11 schreef ssebass het volgende:
Ik vind trouwens de scheiding buffer en spaargeld een beetje vaag. Ja als je je spaargeld hebt vastgelegd in beleggingen oid, maar anders is er niet veel verschil.
Dan kan ik de overwaarde dus spaargeld noemen, want dat wil ik op de oude dag uitgeven.quote:Op woensdag 3 februari 2016 12:10 schreef nikao het volgende:
Dit soort topics/discussies is vaak zo zinloos omdat het zeer onduidelijk is wat iemand uberhaupt bedoelt als ie het over een 'buffer' heeft. Is het echt puur voor noodgevallen (en wat valt daar dan onder?) of ook voor je huis/auto/etc. onderhoud.
Daarnaast wordt er ook veel te weinig gekeken naar je 'spaarsnelheid'; veel mensen kunnen een kapotte wasmachine gewoon in 1 a 2 maanden betalen van de inkomsten, hoef je nooit aan de buffer te komen...
Discussies/topics als deze zijn altijd wel interessant, maar imho zou je altijd deze 2 zaken moeten benoemen om er ook maar iets zinnigs over te kunnen zeggen..
quote:Op woensdag 3 februari 2016 12:12 schreef hoas het volgende:
[..]
Dan kan ik de overwaarde dus spaargeld noemen, want dat wil ik op de oude dag uitgeven.
Een buffer is dus bv wel voor wanneer je auto stukgaat maar niet om je auto te vervangen, daar is je spaargeld voor.quote:Op woensdag 3 februari 2016 12:10 schreef nikao het volgende:
Dit soort topics/discussies is vaak zo zinloos omdat het zeer onduidelijk is wat iemand uberhaupt bedoelt als ie het over een 'buffer' heeft. Is het echt puur voor noodgevallen (en wat valt daar dan onder?) of ook voor je huis/auto/etc. onderhoud.
M'n punt was dus vooral dat daar geen eenduidigheid in zit; de een spaart in een ander potje voor onderhoud (stuk gaan) en juist in de buffer voor vervanging, de ander doet het precies andersom. Dat maakt natuurlijk nogal uit voor de hoogte van je bufferquote:Op woensdag 3 februari 2016 12:14 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Een buffer is dus bv wel voor wanneer je auto stukgaat maar niet om je auto te vervangen, daar is je spaargeld voor.
En 2 maanden zonder wasmachine zitten is toch best vervelend lijkt me.
Wie bepaald dat? En stel het gebeurd, wie zegt dat ik deze meerdere dingen allemaal nieuw nodig heb? 90% van de goederen van waarde in huis zijn luxe goederenquote:Op maandag 1 februari 2016 10:00 schreef hoas het volgende:
[..]
Mja, bij mij is de buffer een grens waar mn spaartegoed niet onder mag komen. Verder niet echt een aparte rekening.quote:Op woensdag 3 februari 2016 12:08 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Spaargeld mag gebruikt worden om uit te geven, te beleggen etc, een buffer is een buffer en moet na gebruik dus weer worden aangevuld.
idd: boeie als je vaatwasser of wasmachine stuk gaat: afwassen kan ook met de hand en de was kan in het ergste geval ook even tijdelijk bij een familielid/kennis gedaan wordenquote:Op woensdag 3 februari 2016 12:24 schreef hvan het volgende:
[..]
Wie bepaald dat? En stel het gebeurd, wie zegt dat ik deze meerdere dingen allemaal nieuw nodig heb? 90% van de goederen van waarde in huis zijn luxe goederen
Ik heb geeneens een vaatwasser. Of een droger.quote:Op woensdag 3 februari 2016 12:45 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
idd: boeie als je vaatwasser of wasmachine stuk gaat: afwassen kan ook met de hand en de was kan in het ergste geval ook even tijdelijk bij een familielid/kennis gedaan worden
droger stuk? hang het dan maar te drogen: net als vroeger
etc.
Ik ook nietquote:Op woensdag 3 februari 2016 13:14 schreef Skv het volgende:
[..]
Ik heb geeneens een vaatwasser. Of een droger..
Dat is vaak ook wel eigen schuld, hoe triest ook.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:32 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Ik vind het ook weinig, maar voor veel Nederlanders is het de realiteit.
Tevens kun je je daar tegen verzekeren.
Het verschil is mij nog steeds niet duidelijkquote:Op woensdag 3 februari 2016 12:14 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Een buffer is dus bv wel voor wanneer je auto stukgaat maar niet om je auto te vervangen, daar is je spaargeld voor.
En 2 maanden zonder wasmachine zitten is toch best vervelend lijkt me.
Ik zie er geen nut in om dat in verschillende potjes te stoppen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 12:14 schreef Metro2005 het volgende:
Toch vind ik mensen die helemaal niets leuks in het leven doen (bijna nooit op reis gaan, nooit uit eten gaan, nauwelijks een keer uitgaan etc etc) en dus eigenlijk nooit spenden om maar een buffer te hebben ook triest. Je leeft maar een keer en je hoeft ook niet altijd puur uit angst een zo groot mogelijke buffer opbouwen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 17:06 schreef D.D.W. het volgende:
[..]
Dat is vaak ook wel eigen schuld, hoe triest ook.
Er zijn echt zo ontzettend veel mensen die geld uitgeven waar het niet nodig is, puur uit comfort, onwetendheid, enz. Al die kleine beetjes bij elkaar is een significant bedrag, kun je opzij zetten en na een jaar of 5 is het een mooie buffer geworden. Maar dit is voor veel een te lastige opgave.
Ik ben voorstander voor meer advies op scholen hoe met geld om te gaan, evt. als je studeert. Zou een hoop ellende kunnen besparen.
Natuurlijk heb je ook mensen die getroffen zijn door puur ongeluk, daar heb ik het nu niet over.
Maar niet iedereen haalt voldoening uit dat soort dingen. Wij doen dat ook allemaal niet zoveel, maar dat is niet om een zo groot mogelijke buffer te hebben of omdat we bang zijn, maar omdat we er weinig waarde aan hechten. Gevolg daarvan is wel een leuke spaarrekening ja.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:15 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Toch vind ik mensen die helemaal niets leuks in het leven doen (bijna nooit op reis gaan, nooit uit eten gaan, nauwelijks een keer uitgaan etc etc) en dus eigenlijk nooit spenden om maar een buffer te hebben ook triest. Je leeft maar een keer en je hoeft ook niet altijd puur uit angst een zo groot mogelijke buffer opbouwen.
Er is natuurlijk wel sprake van een grijs gebied, er moet ook geleefd worden iddquote:Op woensdag 3 februari 2016 18:15 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Toch vind ik mensen die helemaal niets leuks in het leven doen (bijna nooit op reis gaan, nooit uit eten gaan, nauwelijks een keer uitgaan etc etc) en dus eigenlijk nooit spenden om maar een buffer te hebben ook triest. Je leeft maar een keer en je hoeft ook niet altijd puur uit angst een zo groot mogelijke buffer opbouwen.
Bijna 54. Geen eigen zaak, wel tijdelijk ZZP-er geweest. De "zaak"zit 'm vooral tussen m'n oren. Verder bouwde ik het vermogen vooral op door onroerend goed. Hard werken en sparen kwamen op de tweede plaats, maar chronisch lage maandlasten zijn wel een hulpmiddel. En nooit, maar dan ook nooit adviezen van adviseurs aangenomen. Zelfs niet van m´n ouders.quote:Op woensdag 3 februari 2016 01:37 schreef Geralt het volgende:
4 ton?
Hoe oud ben je en wat voor werk doe je eigen zaak heb je?
Goede adviezen!!quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:36 schreef D.D.W. het volgende:
Maar ik bedoel.. kijk eens kritisch naar uitgaven en bezittingen. Zo veel is vaak te besparen op kleding, eten, elektronica, cosmetica, meubilair, auto, huis, premies/verzekeringen.
Alles kun je goedkoop krijgen als je wil, en als je goed zoekt. Leer dingen te repareren (kleine beschadigingen aan kleding gewoon met naald en draad) en gezond te leven (bijv. onderhoud je tanden goed, eet niet veel suiker en zout). Ga eens langs de kringloop. Enz enz enz.
Ik zeg alleen dat er vaak veel winst te behalen is waar misschien nooit echt over nagedacht is.
quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:58 schreef blomke het volgende:
En nooit, maar dan ook nooit adviezen van adviseurs aangenomen. Zelfs niet van m´n ouders.
quote:
Iets met spijker en kop. Wat ik om me heen vaak zie is dat mensen geen inkomstenprobleem hebben, maar een verkeerd uitgavenpatroon. Sowieso niet buiten je stand willen leven. Het lijkt tegenwoordig eerder regel dan uitzondering dat iedereen maar een spiksplinternieuwe iPhone, de nieuwste gameconsole en een LED-TV van minimaal 40" moet hebben. Stel je voor dat je dat niet hebt en voor lul staat bij je kennissen en vrienden, zeg...quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:36 schreef D.D.W. het volgende:
[..]
Er is natuurlijk wel sprake van een grijs gebied, er moet ook geleefd worden idd![]()
Maar ik bedoel.. kijk eens kritisch naar uitgaven en bezittingen. Zo veel is vaak te besparen op kleding, eten, elektronica, cosmetica, meubilair, auto, huis, premies/verzekeringen.
Alles kun je goedkoop krijgen als je wil, en als je goed zoekt. Leer dingen te repareren (kleine beschadigingen aan kleding gewoon met naald en draad) en gezond te leven (bijv. onderhoud je tanden goed, eet niet veel suiker en zout). Ga eens langs de kringloop. Enz enz enz.
Maarja, ik ga niemand zijn levenswijze bekritiseren. Ik zeg alleen dat er vaak veel winst te behalen is waar misschien nooit echt over nagedacht is.
Dan is de buffer te laagquote:Op woensdag 3 februari 2016 17:24 schreef koentje123 het volgende:
[..]
Het verschil is mij nog steeds niet duidelijk
Voor sommige mensen is de buffer niet voldoende om een kapotte auto te repareren.
We hebben het niet over de 1% rijksten ter wereld hierquote:Anderen kunnen een auto vervangen van het geld dat ze maandelijks overhouden.
In Nederland bestaan die niet of amper.quote:Ik heb jaren zonder wasmachine geleefd. Er bestaat zoiets als een wasserette (Belgie).
Hoeven dat ook geen aparte potjes te zijn. Ik heb het ook op 1 hoop gegooid maar hou als ondergrens 5000 euro aan en bij voorkeur 10.000 en alles daarboven kan gezien worden als spaargeld om bv een nieuwe auto te kopen ter vervanging of om te kunnen verhuizen naar een duurder huis of om een nieuwe laptop te kunnen kopen etc.quote:Op woensdag 3 februari 2016 17:32 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik zie er geen nut in om dat in verschillende potjes te stoppen.
Het een sluit het ander niet uit natuurlijk. Van een mobiel data abonnement met iets trager internet dat je elke maand 20 euro scheelt lever je amper in op de kwaliteit van leven maar bespaart je wel al aardig wat geld. Evenals een paar schakelaars zetten op apparaten die anders 24/7 aanstaan terwijl je misschien maar 4 uur per dag thuis bent en wakker bent. En eens een half jaar langer doen met je kleding (mits niet kapot) is ook echt geen straf.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:15 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Simpel; je bewust zijn van het feit dat je werk hebt en die ketel kunt betalen. Of in het ergste geval; dat je nog ww krijgt waar je ook die ketel nog wel mee kunt betalen...quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:23 schreef Henno het volgende:
hoe kan je dan in vredesnaam goed slapen?
Pas wel op want voor je WW gestort wordt ben je wel even een paar weken / maanden onderweg. En dan nog is het slechts 70% van je laatste loon met ook nog een maximum!quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:37 schreef nikao het volgende:
[..]
Simpel; je bewust zijn van het feit dat je werk hebt en die ketel kunt betalen. Of in het ergste geval; dat je nog ww krijgt waar je ook die ketel nog wel mee kunt betalen...
oftewel; je moet ook altijd naar de verhouding inkomen/levensstandaard kijken.
quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:45 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Pas wel op want voor je WW gestort wordt ben je wel even een paar weken / maanden onderweg. En dan nog is het slechts 30% van je laatste loon met ook nog een maximum!
hersenconflict: Ik bedoelde 30% lagerquote:Op woensdag 3 februari 2016 19:49 schreef nikao het volgende:
[..]Hoe kom je daar nou bij? Geen wonder dat je slecht slaapt
"De hoogte van het WW is de eerste twee maanden 75% van uw dagloon en vanaf de derde maand 70% van dit berekende dagloon"
https://www.juridischloke(...)id/duur-ww-uitkering
ahquote:Op woensdag 3 februari 2016 19:51 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
hersenconflict: Ik bedoelde 30% lager
Ik zit daar ruim onder maar dat beschermt je nog steeds alleen tegen arbeidsongeschiktheid , niet tegen een kapotte CV ketel, auto, wasmachine etc. En gezien het gemiddelde inkomen in dit land kan ik wel met redelijke zekerheid zeggen dat de meeste mensen niet elke maand even 1500 euro over hebben om een CV ketel te betalen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:53 schreef nikao het volgende:
[..]
ah![]()
maar daarom wees ik ook op het feit dat je ook naar de verhouding moet kijken tussen je inkomen en je levensstijl; ben je gewend meer dan 70% van je loon te spenderen elke maand, dan heb je inderdaad een buffer nodig voor het geval je werkloos wordt (en je niet om laag kunt/wilt in je uitgavepatroon). Zit je daar normaal gesproken al onder dan kan je natuurlijk af met een minder hoge buffer..
True, maar met een beetje buffer (waar het hier om ging toch?) van zeg 6x je maandlasten kan je EN een cv ketel EN een wasmachine EN ook nog wel een auto'tje (voor nood) kopen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:54 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik zit daar ruim onder maar dat beschermt je nog steeds alleen tegen arbeidsongeschiktheid , niet tegen een kapotte CV ketel, auto, wasmachine etc. En gezien het gemiddelde inkomen in dit land kan ik wel met redelijke zekerheid zeggen dat de meeste mensen niet elke maand even 1500 euro over hebben om een CV ketel te betalen.
quote:Op dinsdag 2 februari 2016 20:23 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Kun jij van 8k één jaar vooruit? Doe je netjes. Daar kan een heel groot deel van NL net de huur/hypotheek van betalen.
Moet wel zeggen dat dit alléén kan als ik in 'zuinigheidsmodus' schiet; bij langdurige werkloosheid is een auto geen absolute noodzakelijkheid en is er zat tijd om goedkoop boodschappen te doen. Indien dan tegelijkertijd geen noodzakelijke apparatuur (wasmachine, koelkast) gaat hemelen, is 8.000 in een jaar te doen.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 20:53 schreef Skv het volgende:
[..]
8k voor een jaar? Daar doe ik drie maanden mee.
Ik ben zelfs extremer dan dat.quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:06 schreef nikao het volgende:
[..]
True, maar met een beetje buffer (waar het hier om ging toch?) van zeg 6x je maandlasten kan je EN een cv ketel EN een wasmachine EN ook nog wel een auto'tje (voor nood) kopen.
En hoe vaak gaat alles tegelijk stuk?![]()
Ik pleit niet voor weinig buffer, maar vooral voor lage maandlasten en sparen voor grote uitgaves waarvan je al weet dat ze komen (dat noem ik geen buffer) en dan een buffer van zeg 6x maandlasten voor echte noodgevallen.
De rest lekker onderdeel laten zijn van je investeringsportfolio
Voor ik naar Noord Amerika verhuisde, waren mijn uitgaven ook <10k per jaar (all included).quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:09 schreef MissionPhailed het volgende:
Moet wel zeggen dat dit alléén kan als ik in 'zuinigheidsmodus' schiet; bij langdurige werkloosheid is een auto geen absolute noodzakelijkheid en is er zat tijd om goedkoop boodschappen te doen. Indien dan tegelijkertijd geen noodzakelijke apparatuur (wasmachine, koelkast) gaat hemelen, is 8.000 in een jaar te doen.
Jij woont thuis toch ?quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:24 schreef 1marcelfilms het volgende:
hallo,
zelf persoonlijk heb ik 100 euro als buffer
Eens, een half jaar is een aardige buffer en komt voor veel mensen neer op rond de 5k denk ik.quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:06 schreef nikao het volgende:
[..]
True, maar met een beetje buffer (waar het hier om ging toch?) van zeg 6x je maandlasten kan je EN een cv ketel EN een wasmachine EN ook nog wel een auto'tje (voor nood) kopen.
En hoe vaak gaat alles tegelijk stuk?![]()
Ik pleit niet voor weinig buffer, maar vooral voor lage maandlasten en sparen voor grote uitgaves waarvan je al weet dat ze komen (dat noem ik geen buffer) en dan een buffer van zeg 6x maandlasten voor echte noodgevallen.
De rest lekker onderdeel laten zijn van je investeringsportfolio
Ik dacht dat ik redelijk zuinig kon leven maar zelfs al zouden beide auto's weg zijn dan nog komen we niet veel zuiniger dan 15.000 per jaar. En dan moeten we al écht overal op besparen. Maarja, alleen al het huis kost dan ook al netto bijna 7k per jaar. En bij arbeidsongeschikt komt daar nog wat bij ivm het wegvallen van de HRA en kom ik op 8700 euro per jaar alleen aan hypotheeklasten. wordt dus vrij lastig om met 8k rond te komen in ons gevalquote:Op woensdag 3 februari 2016 20:09 schreef MissionPhailed het volgende:
[..]
[..]
Moet wel zeggen dat dit alléén kan als ik in 'zuinigheidsmodus' schiet; bij langdurige werkloosheid is een auto geen absolute noodzakelijkheid en is er zat tijd om goedkoop boodschappen te doen. Indien dan tegelijkertijd geen noodzakelijke apparatuur (wasmachine, koelkast) gaat hemelen, is 8.000 in een jaar te doen.
Huh, hoe bedoel je dat? Je kan toch geen half jaar rondkomen van 5k?quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:43 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Eens, een half jaar is een aardige buffer en komt voor veel mensen neer op rond de 5k denk ik.
als je alles ervan moet betalen is het misschien wat krap ja, dan zal je richting de 7 a 8k moeten idd. Bedoelde het meer als in: Overbruggen tot WW uitkering en daarna evt aanvullen daarop.quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:52 schreef DonnaRush het volgende:
[..]
Huh, hoe bedoel je dat? Je kan toch geen half jaar rondkomen van 5k?
Ja zo. Dat zou inderdaad wel een goede aanvulling zijn dan.quote:Op woensdag 3 februari 2016 21:01 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
als je alles ervan moet betalen is het misschien wat krap ja, dan zal je richting de 7 a 8k moeten idd. Bedoelde het meer als in: Overbruggen tot WW uitkering en daarna evt aanvullen daarop.
Hoe kun je nou onroerend goed kopen als hard werken en sparen op een tweede plaats staat?quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:58 schreef blomke het volgende:
[..]
Bijna 54. Geen eigen zaak, wel tijdelijk ZZP-er geweest. De "zaak"zit 'm vooral tussen m'n oren. Verder bouwde ik het vermogen vooral op door onroerend goed. Hard werken en sparen kwamen op de tweede plaats, maar chronisch lage maandlasten zijn wel een hulpmiddel. En nooit, maar dan ook nooit adviezen van adviseurs aangenomen. Zelfs niet van m´n ouders.
Een half jaar aan maandlasten komt voor veel mensen neer op 5K?quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:43 schreef Metro2005 het volgende:
Eens, een half jaar is een aardige buffer en komt voor veel mensen neer op rond de 5k denk ik.
Jij kan van 8k een heel jaar huisvesting, verzekeringen, gemeentelijke lasten, energie en dagelijkse boodschappen betalen?quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:09 schreef MissionPhailed het volgende:
[..]
[..]
Werken?quote:Op donderdag 4 februari 2016 21:25 schreef 1marcelfilms het volgende:
Hoe komt iedereen hier aan zo extreem veel geld??
![]()
![]()
![]()
het is echt abnormaal als ik die bedragen zo lees
Door een hypotheek te nemen zonder het advies van een hypotheekadviseurquote:Op donderdag 4 februari 2016 00:25 schreef Geralt het volgende:
[..]
Hoe kun je nou onroerend goed kopen als hard werken en sparen op een tweede plaats staat?
Leeftijd doet natuurlijk heel veel. 10k voor een 25-jarige is vaak heel veel, ben je 50 en je hebt slechts 10k dan is het weer heel weinig...quote:Op donderdag 4 februari 2016 21:25 schreef 1marcelfilms het volgende:
![]()
![]()
![]()
Tenminste 1000 euro per maand sparen.quote:Op donderdag 4 februari 2016 21:25 schreef 1marcelfilms het volgende:
![]()
![]()
![]()
In mijn geval: extreem weinig uitgeven (<1k), en redelijk veel verdienen.quote:Op donderdag 4 februari 2016 21:25 schreef 1marcelfilms het volgende:
![]()
![]()
![]()
Dus je huis gaat 6x over de kop en noemt dat 'hard werken'?quote:Op donderdag 4 februari 2016 22:15 schreef blomke het volgende:
[..]
Door een hypotheek te nemen zonder het advies van een hypotheekadviseur. M'n eerst huis begon met 'n hypotheek van NLG 99.900 (minder notariskosten t.o.v. 100.000) en heb ik verkocht voor ¤270.000,- Tel uit je winst.
Beneden je stand leven. Zeg maar het tegenovergestelde wat de meesten doen. Als je iedere maand een leuk bedrag over houdt dan bouw je vanzelf vermogen op. Een redelijk salaris helpt daar bij want altijd op een houtje bijten is een beetje zonde van je leven.quote:Op donderdag 4 februari 2016 21:25 schreef 1marcelfilms het volgende:
![]()
![]()
![]()
Dat is gewoon een kwestie van geluk hebben en niet meer dan dat. En dat geluk hebben heel veel mensen gehad.quote:Op donderdag 4 februari 2016 22:15 schreef blomke het volgende:
[..]
Door een hypotheek te nemen zonder het advies van een hypotheekadviseur. M'n eerst huis begon met 'n hypotheek van NLG 99.900 (minder notariskosten t.o.v. 100.000) en heb ik verkocht voor ¤270.000,- Tel uit je winst.
Wat vindt jij extreem veel geld? Volgens mij hebben de meesten hier zo tussen de 2k en 20k. Dat zijn toch geen extreme bedragen?quote:Op donderdag 4 februari 2016 21:25 schreef 1marcelfilms het volgende:
![]()
![]()
![]()
Sommige sparen als een malle. Ik ken mensen die meer dan 1000 euro per maand op zij leggen. Doe dat 10 jaar lang, en je hebt meer dan een ton. Toevallig leven die mensen wel een saai monotoon leventje, dus extreme spaarzucht heeft wel een prijs.quote:Op donderdag 4 februari 2016 21:25 schreef 1marcelfilms het volgende:
![]()
![]()
![]()
Als je 16 bent en nog bij je ouders woont wel ja. Kan je een halve brommer van kopen bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 15:14 schreef 1marcelfilms het volgende:
500 vind ik wel een mooi bedrag om te hebben, daar kan ik veel leuks mee doen
brommer kost heus geen 1000 euro hoorquote:Op vrijdag 5 februari 2016 15:15 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Als je 16 bent en nog bij je ouders woont wel ja. Kan je een halve brommer van kopen bijvoorbeeld.
toch wel handig dat je dat nu alvast weetquote:Op vrijdag 5 februari 2016 17:27 schreef 1marcelfilms het volgende:
maar als ik heel eerlijk mag zijn heb ik het geld helemaal nergens voor nodig.
Luie donder.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 17:27 schreef 1marcelfilms het volgende:
[..]
brommer kost heus geen 1000 euro hoor![]()
![]()
ik spaar nu 5 euro per week dat is toch al aardig aan het eind van het jaar
EDIT: maar als ik heel eerlijk mag zijn heb ik het geld helemaal nergens voor nodig.
Als ik 50k had zou ik meteen 40k gebruiken om een deel van mijn hypotheek af te lossen.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 21:32 schreef VeX- het volgende:
Persoonlijk vind ik 50k wel het minimale, maar met 25k red ik me ook wel.
Nee, dat is geen hard werken, integendeel: een slimmere manier om geld te verdienen.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 11:36 schreef Sandyman het volgende:
Dus je huis gaat 6x over de kop en noemt dat 'hard werken'?
toch wel een natte droom altijd dit.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 20:06 schreef Homey het volgende:
koop een kraslot!
http://www.at5.nl/artikel(...)000-euro-met-kraslot
Dat overdreven zuinige gedoe zou ik niet trekken hoor. Ik werk hard zat doordewewks, dan ga ik daarbuiten mezelf niet ook nog op het randje laten leven.quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:13 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:
[..]
Iets met spijker en kop. Wat ik om me heen vaak zie is dat mensen geen inkomstenprobleem hebben, maar een verkeerd uitgavenpatroon. Sowieso niet buiten je stand willen leven. Het lijkt tegenwoordig eerder regel dan uitzondering dat iedereen maar een spiksplinternieuwe iPhone, de nieuwste gameconsole en een LED-TV van minimaal 40" moet hebben. Stel je voor dat je dat niet hebt en voor lul staat bij je kennissen en vrienden, zeg...
Ik hou enorm veel geld aan de kant niet omdat ik belachelijk veel verdien, maar omdat ik de vaste lasten zo veel mogelijk in probeer te dammen. Een zo goedkoop mogelijk telefoonabonnement (SIM-only) met een minimale databundel want ik heb toch overal WiFi. Zelf zo veel mogelijk koken; in grote porties zodat ik ook flink wat in kan vriezen (tomatensaus voor de pasta bijvoorbeeld). Zelf dingen onder handen nemen in plaats van overal een duur bedrijf voor laten komen. Eens goed op de boodschappen letten. Etc.
Ben jij 13 ofzo?quote:Op vrijdag 5 februari 2016 17:27 schreef 1marcelfilms het volgende:
[..]
![]()
EDIT: maar als ik heel eerlijk mag zijn heb ik het geld helemaal nergens voor nodig.
Waarom woon je bij je ouders als je al werkt?quote:Op vrijdag 5 februari 2016 15:31 schreef Amazing_Jebediah het volgende:
Woon bij mijn ouders en spaar 1000 per maand. Sinds een jaar dan, geef helaas te veel uit.
Waar lees jij overdreven zuinig gedoe dan? Je vaste lasten zo laag mogelijk houden en letten op de boodschappen is toch niet overdreven?quote:Op zaterdag 6 februari 2016 07:29 schreef Skv het volgende:
[..]
Dat overdreven zuinige gedoe zou ik niet trekken hoor. Ik werk hard zat doordewewks, dan ga ik daarbuiten mezelf niet ook nog op het randje laten leven.
Geen 40k, maar wel minimaal de helft. Dat scheelt je vervolgens minimaal 100 euro per maand aan vaste lasten. Verdubbel dat vanuit je inkomen en los het extra af. Win-win!quote:Op vrijdag 5 februari 2016 21:37 schreef emil23 het volgende:
[..]
Als ik 50k had zou ik meteen 40k gebruiken om een deel van mijn hypotheek af te lossen.
Zou ik ook doen ja. Ik heb nu 10k, en richting de 20k aan het werken. Maar alles daarboven gaat wel direct in aflossing van de hypotheekquote:Op zaterdag 6 februari 2016 09:10 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Geen 40k, maar wel minimaal de helft. Dat scheelt je vervolgens minimaal 100 euro per maand aan vaste lasten. Verdubbel dat vanuit je inkomen en los het extra af. Win-win!
Grootste onzin inderdaadquote:
Nee joh gewoon keihard alle knaken erdoorheen jassen en als je wasmachine stukgaat betekent het gewoon een avondje minder in de kroeg die maand. No biggie.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 09:53 schreef Bart het volgende:
[..]
Grootste onzin inderdaad. Gewoon een jaar met de hand wassen als de wasmachine stuk gaat en 50 km op de fiets naar het werk als de auto het begeeft
.
Gewoon een maandje wat rustiger aan doen zodat je die maand een wasmachine kan kopen, en met OV naar je werkquote:Op zaterdag 6 februari 2016 09:53 schreef Bart het volgende:
[..]
Grootste onzin inderdaad. Gewoon een jaar met de hand wassen als de wasmachine stuk gaat en 50 km op de fiets naar het werk als de auto het begeeft
.
Hoe maak je in deze tijd nog geld van geld?quote:Op vrijdag 5 februari 2016 23:11 schreef xzaz het volgende:
25k ofzo. Helaas gaat het straks allemaal op aan een nieuwbouw huis. Wat ik ook geleerd heb is; geld maak geld. Geld dat je opzij zet maakt extra geld; hoe meer je opzij zet hoe meer je gaat sparen. Leef van wat je nodig heb niet van wat je hebt.
Dat heeft helemaal niets met een slimme manier van geld verdienen te maken, maar met puur geluk. Je hebt gewoon puur geluk gehad met een overwaarde van 225k euro op een woning, dat heeft niet zoveel met slimheid te maken. Onze generatie gaat het in ieder geval niet meemaken dat onze woningen 6x zoveel waard worden.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 21:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Nee, dat is geen hard werken, integendeel: een slimmere manier om geld te verdienen.
5 euro per weekquote:Op vrijdag 5 februari 2016 17:27 schreef 1marcelfilms het volgende:
[..]
![]()
Dat klopt, die beginnen bij ongeveer 1200 euro en een fatsoenlijke kost al snel 1500 euro.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 17:27 schreef 1marcelfilms het volgende:
[..]
![]()
Mag ik die glazen bol van je lenen?quote:ik spaar nu 5 euro per week dat is toch al aardig aan het eind van het jaar
Het heeft natuurlijk ook met slimheid te maken, ook voor die generatie is zo'n waardestijging erg zeldzaam. Het betekent gewoon dat je een heel goed oog moet hebben voor een pand en misschien nog wel veel geld en tijd in verbouwingen steken.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 10:32 schreef Sandyman het volgende:
[..]
Dat heeft helemaal niets met een slimme manier van geld verdienen te maken, maar met puur geluk. Je hebt gewoon puur geluk gehad met een overwaarde van 225k euro op een woning, dat heeft niet zoveel met slimheid te maken. Onze generatie gaat het in ieder geval niet meemaken dat onze woningen 6x zoveel waard worden.
Onzin, als je naar prijsontwikkeling kijkt zie je dat in '82 de gemiddelde woningwaarde iets van 55k euro was en dat het in '02 zo'n 210k was. Dat is bijna 4x over de kop. Als je dan ziet dat Blomke de 50 gepasseerd is en misschien een woning heeft gekocht toen hij begin 20 was, dan blijf je daar simpelweg 20 jaar wonen en je hebt die winst gepakt. Hoefde je helemaal niks voor te doen. En dat zal dus voor heel veel mensen gelden die pakweg 30 tot 40 jaar geleden een woning hebben gekocht. Daar zit echt geen slimmigheid in waar je een neusje voor vastgoed voor nodig hebt.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 13:22 schreef The_Temp het volgende:
[..]
Het heeft natuurlijk ook met slimheid te maken, ook voor die generatie is zo'n waardestijging erg zeldzaam.
toch heeft niet iedereen nu ook zo'n overwaarde of zoveel cash. de slimmigheid zit i.i.g ook in het niet opnemen en uitgeven van de overwaarde van je woning. in het verleden kon je veel gemakkelijker de overwaarde van je woning lenen en uitgeven aan consumptieve goederen.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 13:51 schreef Sandyman het volgende:
[..]
Onzin, als je naar prijsontwikkeling kijkt zie je dat in '82 de gemiddelde woningwaarde iets van 55k euro was en dat het in '02 zo'n 210k was. Dat is bijna 4x over de kop. Als je dan ziet dat Blomke de 50 gepasseerd is en misschien een woning heeft gekocht toen hij begin 20 was, dan blijf je daar simpelweg 20 jaar wonen en je hebt die winst gepakt. Hoefde je helemaal niks voor te doen. En dat zal dus voor heel veel mensen gelden die pakweg 30 tot 40 jaar geleden een woning hebben gekocht. Daar zit echt geen slimmigheid in waar je een neusje voor vastgoed voor nodig hebt.
Ja dat klopt. Maar Blomke doet het ietwat voorkomen dat het meer dan logisch is en vrij gemakkelijk om een tonnetje of 4 als buffer aan te houden en dat dit komt door slim investeren in vastgoed. Dat is niet aan de orde. Hij heeft geluk gehad bij het aankopen van een woning, heeft daar dikke winst op gemaakt (proficiat) en zit er warmpjes bij, niets meer en niets minder.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 13:59 schreef soepkoe het volgende:
[..]
toch heeft niet iedereen nu ook zo'n overwaarde of zoveel cash. de slimmigheid zit i.i.g ook in het niet opnemen en uitgeven van de overwaarde van je woning. in het verleden kon je veel gemakkelijker de overwaarde van je woning lenen en uitgeven aan consumptieve goederen.
Gemiddeldes zeggen me niet zoveel. Jij trekt de conclusie hieruit dat een huis van 50k twintig jaar later 200k waard is geworden. Terwijl die gemiddelden natuurlijk ook omhoog getrokken kunnen worden door bijvoorbeeld flink wat nieuwe duurdere huizen neer te zetten (als in vinexwijken en villawijken vol nieuwe huizen)quote:Op zaterdag 6 februari 2016 13:51 schreef Sandyman het volgende:
[..]
Onzin, als je naar prijsontwikkeling kijkt zie je dat in '82 de gemiddelde woningwaarde iets van 55k euro was en dat het in '02 zo'n 210k was. Dat is bijna 4x over de kop. Als je dan ziet dat Blomke de 50 gepasseerd is en misschien een woning heeft gekocht toen hij begin 20 was, dan blijf je daar simpelweg 20 jaar wonen en je hebt die winst gepakt. Hoefde je helemaal niks voor te doen. En dat zal dus voor heel veel mensen gelden die pakweg 30 tot 40 jaar geleden een woning hebben gekocht. Daar zit echt geen slimmigheid in waar je een neusje voor vastgoed voor nodig hebt.
Mijn ouders hebben dat wel gedaan, hypotheek is tig keer verhoogd en ze hebben het in de slechts mogelijke periode verkocht (net na 2008) en toch was het huis intussen 2,5x zoveel waard wat ze gewoon gecashed hebben.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 13:59 schreef soepkoe het volgende:
[..]
toch heeft niet iedereen nu ook zo'n overwaarde of zoveel cash. de slimmigheid zit i.i.g ook in het niet opnemen en uitgeven van de overwaarde van je woning. in het verleden kon je veel gemakkelijker de overwaarde van je woning lenen en uitgeven aan consumptieve goederen.
Jij verwacht binnenkort te gaan? aangezien je geld bijna op isquote:Op zaterdag 6 februari 2016 13:59 schreef I-care het volgende:
Op het moment van schrijven is het om en nabij de ¤ 0,13
Ben met niks gekomen, en ga ook op die manier![]()
![]()
Blijven lachen is dan ook mijn motto!
Ik had jaren geleden geen cent spaargeld, leef nog steedsquote:Op zaterdag 6 februari 2016 18:41 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Jij verwacht binnenkort te gaan? aangezien je geld bijna op is?
Ik verwacht niets, maar als het moment daar is ben ik klaar inderdaad. Heb al mijn huiswerk gedaan en ben tevreden en verwacht niets meer in dit levenquote:Op zaterdag 6 februari 2016 18:41 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Jij verwacht binnenkort te gaan? aangezien je geld bijna op is?
Je moet dan ook geen BMW kopen als het budget daar niet toe strektquote:Op zaterdag 6 februari 2016 18:39 schreef Alieda-R het volgende:
Momenteel 120 euro. Was meer maar heb in november een andere auto moeten kopen en vandaag is mijn koelkast kapot gegaan dus die moet ook vervangen worden. Sparen zit er voorlopig ook niet in gezien ik vanaf de komende week de WW in moet, gisteren mijn laatste werkdag gehad. Hoop weer snel aan het werk te zijn maar de banen liggen niet voor het oprapen.
Heb een Daihatsu Cuore, let erg op mijn budget wat auto's betreft.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 18:45 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
Je moet dan ook geen BMW kopen als het budget daar niet toe strekt
Frieda waarom spendeer je 5k aan een Cuore.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 18:47 schreef Alieda-R het volgende:
[..]
Heb een Daihatsu Cuore, let erg op mijn budget wat auto's betreft.
Frieda? En 5k voor een Cuore? Zoveel kost zo'n auto niet. Zoveel geld heb ik trouwens nog nooit op mijn rekening gehad. Had ik het maarquote:Op zaterdag 6 februari 2016 18:48 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
Frieda waarom spendeer je 5k aan een Cuore.
Oke misschien 2k dan.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 18:50 schreef Alieda-R het volgende:
[..]
Frieda? En 5k voor een Cuore? Zoveel kost zo'n auto niet. Zoveel geld heb ik trouwens nog nooit op mijn rekening gehad. Had ik het maar
Verzekering 16 euro, belasting ongeveer 12 euro en verbruik is gemiddeld 1:20.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 18:52 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
Oke misschien 2k dan.
Hoeveel kosten heb je eigenlijk maandelijks aan zo'n vierkante wagen? Wats verbruik? 1:15 dankzij die gestroomlijnde achterkant?
Je hebt bij nader inzien gelijk, meer een toevalstreffer qua tijd. Punt was echter dat ik geen huurhuis kon bemachtigen (iets met sociale regelsquote:Op zaterdag 6 februari 2016 10:32 schreef Sandyman het volgende:
Dat heeft helemaal niets met een slimme manier van geld verdienen te maken, maar met puur geluk. Je hebt gewoon puur geluk gehad met een overwaarde van 225k euro op een woning, dat heeft niet zoveel met slimheid te maken.
Het is geen 'zuinig gedoe', het is simpelweg geen dingen aanschaffen die ik toch niet nodig heb. Dat je iets kunt permitteren hoeft nog niet per sé te betekenen dat je dat ook moet.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 07:29 schreef Skv het volgende:
[..]
Dat overdreven zuinige gedoe zou ik niet trekken hoor. Ik werk hard zat doordewewks, dan ga ik daarbuiten mezelf niet ook nog op het randje laten leven.
Maar ja, dat klinkt natuurlijk lang niet zo lekkerquote:Op zaterdag 6 februari 2016 18:38 schreef Metro2005 het volgende:
Dat gaat de huidige generatie echt niet gebeuren , natuurlijk moet je destijds wel gekocht hebben maar daar houdt het ook wel op met de 'slimmigheid'. Het is verder gewoon strontmazzal hebben van de babyboom generatie te zijn en op dat moment een huis te kopen.
Jawel want anders 'leef' je nietquote:Op maandag 8 februari 2016 00:20 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:
[..]
Het is geen 'zuinig gedoe', het is simpelweg geen dingen aanschaffen die ik toch niet nodig heb. Dat je iets kunt permitteren hoeft nog niet per sé te betekenen dat je dat ook moet.
Het is ook de generatie die flink geprofiteerd heeft van de stijgende huizenprijzen, die er nu alles aan doet om de maximale hyptoheek voor starters flink in te dammen.quote:Op maandag 8 februari 2016 08:52 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Maar ja, dat klinkt natuurlijk lang niet zo lekker.
Mijn ouders hebben indertijd gekocht voor 70.000 gulden en het huis is nu 180k in euro's waard. Tsja, da's lekker verdienen. Hebben ze inderdaad dikke mazzel mee gehad, die hele bubbel van meer lenen, HRA etc heeft hen veel goed gedaan. En als je dan een koppeling maakt met politiek, zit juist die generatie te janken dat ze moeten inleveren op pensioen en voorzieningen. Best treurig, eigenlijk.
Nog geen behoefte gehad om opmezelf te wonen. Maar hier gaat binnenkort verandering in komen aangezien ik ga verhuizen ivm een nieuwe baan.quote:Op zaterdag 6 februari 2016 07:31 schreef Skv het volgende:
[..]
Waarom woon je bij je ouders als je al werkt?
Hij gebruik dus zijn moeder als buffer.quote:
Niet, ik bedoel meer psychologisch. Hoe meer geld je opzij zet hoe makkelijker het is om te sparen. Als je niet spaart zie je het sparen ook niet. Snappie? Kan het niet beter uitleggen :pquote:Op zaterdag 6 februari 2016 10:30 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Hoe maak je in deze tijd nog geld van geld?
Geld sparen kost alleen maar geld.
De belasting op spaargeld is hoger dan de spaarrente die het oplevert.
En op de beurs is de kans op verlies momenteel groter dan de kans op winst.
1k?quote:Op maandag 8 februari 2016 12:42 schreef summer2bird het volgende:
Ik zit ruim onder de 500
Wil tot de 1000 gaan en dat als reserve houden.
Laag inkomen, stabiele woonplek, weinig eigen kosten (zoals wasmachine die stuk kan gaan oid)quote:
Mwah wel risico hoor zo met maar 1k.quote:Op maandag 8 februari 2016 16:09 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Laag inkomen, stabiele woonplek, weinig eigen kosten (zoals wasmachine die stuk kan gaan oid)
Het duurste wat ik heb is mijn fiets.
In de toekomst zal ik ook niet echt veel meer geld nodig hebben dan dat ik nu heb. *klopt af*
Zoiets riep ik 30 jaar geleden ook. Maar met het klimmen der jaren heb ik mezelf toch eisen opgelegd zoals om veel te verdienen, te spenderen aan goed wonen, auto rijden en verre reizen maken. Skiën, vliegen en uitgaan t/m casino aan toe. Dat allemaal budgettair verantwoord. Dus ja, het kan blijven leven als een student op kamers, maar het is de vraag of het op lange termijn bevredigend is.quote:Op maandag 8 februari 2016 16:09 schreef summer2bird het volgende:
Laag inkomen, stabiele woonplek, weinig eigen kosten (zoals wasmachine die stuk kan gaan oid)
In de toekomst zal ik ook niet echt veel meer geld nodig hebben dan dat ik nu heb. *klopt af*
Lekker ambitieus wel.quote:Op maandag 8 februari 2016 16:09 schreef summer2bird het volgende:
[..]
quote:
Dat is zo. Maar laat ik maar eerst naar de 1k klimmen.quote:Op maandag 8 februari 2016 17:38 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
Mwah wel risico hoor zo met maar 1k.
En een grotere buffer is natuurlijk altijd leuk.
quote:Op maandag 8 februari 2016 18:39 schreef blomke het volgende:
[..]
Zoiets riep ik 30 jaar geleden ook. Maar met het klimmen der jaren heb ik mezelf toch eisen opgelegd zoals om veel te verdienen, te spenderen aan goed wonen, auto rijden en verre reizen maken. Skiën, vliegen en uitgaan t/m casino aan toe. Dat allemaal budgettair verantwoord. Dus ja, het kan blijven leven als een student op kamers, maar het is de vraag of het op lange termijn bevredigend is.
Ik woon ook beschermd, ben gehandicapt, een die niet echt meer weg gaat. Ontvang uitkering zit ook niet echt zicht op verbetering.quote:
Heb ik ook. Anders zijn de ouders er nog.quote:Op maandag 8 februari 2016 17:38 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
Mwah wel risico hoor zo met maar 1k.
En een grotere buffer is natuurlijk altijd leuk.
Jij verdient 3x je buffer terug dus dat telt niet.quote:Op maandag 8 februari 2016 19:56 schreef eriksd het volgende:
[..]
Heb ik ook. Anders zijn de ouders er nog.
voor iedereen persoonlijk, dat er meerdere dingen achter elkaar stuk gaan zegt misschien meer over jou gebruik met spullenquote:Op maandag 1 februari 2016 10:00 schreef hoas het volgende:
Bij "ons" gaat er ook veel achter elkaar stuk, vooral huishoudelijke apparaten en electronica. Ik repareer veel zelf, maar krijg toch de indruk dat er veel h.-h.-zooi wordt verkocht, om over kleding maar te zwijgenquote:Op maandag 8 februari 2016 21:41 schreef 111210 het volgende:
dat er meerdere dingen achter elkaar stuk gaan zegt misschien meer over jou gebruik met spullen
Wat voor handicap dan?quote:Op maandag 8 februari 2016 19:54 schreef summer2bird het volgende:
Ik woon ook beschermd, ben gehandicapt, een die niet echt meer weg gaat. Ontvang uitkering zit ook niet echt zicht op verbetering.
Dus kan ook niet echt heel optimistisch denken.
Meervoudige mentale stoornissen, darmstoornis, slaapstoornis.quote:
Lijkt me niet makkelijk allemaal. Ik heb een psychische stoornis en weet hoe lastig dat kan zijn in het normale functioneren. Sterkte ermee.quote:Op maandag 8 februari 2016 21:53 schreef summer2bird het volgende:
Meervoudige mentale stoornissen, darmstoornis, slaapstoornis.
Heb wel gewerkt, ook vrijwillig, maar het zit er niet meer in.
Als je dood gaat heb je ook niks aan schuld.quote:Op maandag 8 februari 2016 20:06 schreef Thomas-sama het volgende:
Als je dood gaat, heb je niks aan je buffer
Ik verwacht voorlopig nog niet dood te gaan.quote:Op maandag 8 februari 2016 20:06 schreef Thomas-sama het volgende:
Als je cv kapot gaat nu, en je moet nog 3 weken wachten op je loon( waarschijnlijk als alle vaste lasten er af zijn houd je nog niet genoeg over voor een nieuwe cv)quote:Op maandag 8 februari 2016 20:06 schreef Thomas-sama het volgende:
Ik was de aankomende jaren nog niet van plan dood te gaan eigenlijk.quote:Op maandag 8 februari 2016 20:06 schreef Thomas-sama het volgende:
Bah, jij ook al?quote:Op maandag 8 februari 2016 23:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Lijkt me niet makkelijk allemaal. Ik heb een psychische stoornis en weet hoe lastig dat kan zijn in het normale functioneren. Sterkte ermee.
cv kun je leasenquote:Op dinsdag 9 februari 2016 15:46 schreef Geerd het volgende:
[..]
Als je cv kapot gaat nu, en je moet nog 3 weken wachten op je loon( waarschijnlijk als alle vaste lasten er af zijn houd je nog niet genoeg over voor een nieuwe cv)
Dus nog een maand wachten 7 weken zonder cv, denk na 2x koud wassen/douchen.
En de hele dag onder dekens en dikke truien,
Heb je wel spijt denk ik
Wat is ambitious? Deelnemen aan de ratrace naar succes en geld? Geld uitgeven aan zooi waar je weinig aan hebt?quote:
Er zit een grijs gebied tussen het bezitten van hoogstens een fiets en de ratrace waar jij het over hebt.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 17:38 schreef D.D.W. het volgende:
[..]
Wat is ambitious? Deelnemen aan de ratrace naar succes en geld? Geld uitgeven aan zooi waar je weinig aan hebt?
Als men alleen koopt wat het nodig heeft, is het leven goedkoop. Maar dan stort de wereldeconomie in elkaar
Ik zie niet in wat er mis mee is? Als iemand tevreden is met zijn huidige levensstijl, waarom zou je dat dan om moeten gooien? Ik ben ook tevreden met het rijden in 10+ jaar oude auto's dus waarom zou ik dan ineens een bak geld moeten uitgeven aan een nieuwere auto? Ik heb geld genoeg om een gloednieuwe te kopen maar ik vind dat gewoon niet nodig voor mijn gebruik en jaarlijkse km's zo kan je dat doortrekken naar een heleboel dingen.quote:
Maar ambitie hebben betekent niet alleen zoveel mogelijk materiele zooi verzamelen natuurlijk.quote:Op woensdag 10 februari 2016 08:38 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Er zit een grijs gebied tussen het bezitten van hoogstens een fiets en de ratrace waar jij het over hebt.
Ik ken dat gevoelquote:Op dinsdag 9 februari 2016 15:58 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Bah, jij ook al?
Het lijkt alsof ik allemaal met halve achterlijken moet communiceren hier op fok.
quote:Op woensdag 10 februari 2016 09:00 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
om je impact op het milieu zo minimaal mogelijk te houden.
Zo dan. Voor een student wel veel.quote:Op woensdag 10 februari 2016 12:57 schreef Donnie-Brasco het volgende:
8k buffer, maar dat is als student zijnde. In de toekomst wil ik dat toch echt wel wat groter hebben.
ik had 12K als student. Was na vijf jaar en een paar reisjes op. Gelukkig was er nog Superstufi.quote:Op woensdag 10 februari 2016 23:14 schreef Geerd het volgende:
[..]
Zo dan. Voor een student wel veel.
Waaorm?
quote:
Jullie hebben geen spullen van jezelf?quote:Op donderdag 11 februari 2016 09:01 schreef Lastpost het volgende:
Hier een paar honderd euro achter de hand wat wordt aangevuld als er een deel van nodig blijkt. Voor ons ruim voldoende in ieder geval.
Valt mee toch?quote:Op woensdag 10 februari 2016 23:14 schreef Geerd het volgende:
[..]
Zo dan. Voor een student wel veel.
Waaorm?
Dit is Fok! he, iedereen zit hier op de 100k per jaar en heeft toch nog tijd om de hele dag online te zijn terwijl ze ook nog de vrouw een keer of 4 door het matras duwen met hun 30cm.quote:Op maandag 15 februari 2016 19:16 schreef koosjekaasje het volgende:
Wat heeft iedereen veel spaargeld zeg![]()
Wij wonen bijna een jaar samen en al ons geld zit in de verbouwing van ons huis.. En we gaan eind van het jaar trouwen, dus dan is ons geld weer op..
We hopen daarna snel wat te kunnen sparen om ook onze buffer opnieuw op te kunnen bouwen!
Lul toch niet zo dom.quote:Op dinsdag 16 februari 2016 08:52 schreef Royco1 het volgende:
[..]
Dit is Fok! he, iedereen zit hier op de 100k per jaar en heeft toch nog tijd om de hele dag online te zijn terwijl ze ook nog de vrouw een keer of 4 door het matras duwen met hun 30cm.
Over dom lullen gesproken...quote:Op dinsdag 16 februari 2016 09:07 schreef spiritusbus het volgende:
Als je beiden 2k netto verdient en geen gekke dingen doet kun je behoorlijk door sparen.
Dat dus. Van dat inkomen kan je makkelijk ¤1000,-/maand sparen. Als mensen zich niet zo mee laten slepen door die absurde consumptiedrang.quote:Op dinsdag 16 februari 2016 09:07 schreef spiritusbus het volgende:
Lul toch niet zo dom.
Als je beiden 2k netto verdient en geen gekke dingen doet kun je behoorlijk door sparen.
OMG jij ook weer online....quote:Op dinsdag 16 februari 2016 09:10 schreef Worteltjestaart het volgende:
Over dom lullen gesproken...
¤4k netto is geen laag inkomen, klopt. Maar doe nou niet of je daarmee in een vrijstaande villa kan wonen, elk jaar een nieuwe BMW fünfer kunt aanschaffen en en passant 9 weken per jaar een vakantie door de VS, rondreis door China en zwemmen met de pinguďns op Antarctica kunt betalen.
Is de inhoud weer te moeilijk voor je, dat je op de man speelt?quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |