abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159599634
Twee bruto jaarsalarissen.

Werkt voor mij in ieder geval uitstekend. Heb nooit stress. Kan gewoon half jaartje stoppen (tot een jaar, maar dat is over het algemeen niet aan te raden :p) met werken, evt. zelfstudie doen, cursussen betalen enz.

[ Bericht 45% gewijzigd door D.D.W. op 02-02-2016 17:13:50 ]
Why stay small, if you can grow big..
  dinsdag 2 februari 2016 @ 18:31:50 #104
421920 StefDeStuntpiloot
Vlieg toch op joh
pi_159601450
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 10:12 schreef H.FR het volgende:
Zou me niet comfortabel voelen met minder dan 15k.
Dit dus. Snap überhaupt niet hoe sommige mensen met een buffertje kunnen leven waarvan ze bijvoorbeeld niet eens een nieuwe auto kunnen kopen mocht dat nodig zijn; kijk jij maar eens hoe lang het duurt voordat jij je geld van een verzekeraar hebt...

Of nog erger, die mensen die op de '0 grens' leven, brrr.
pi_159602882
Ik houd ongeveer 4 ton aan. Naarmate ik ouder word, neemt mijn kwetsbaarheid op de arbeidsmarkt toe. Ik kijk ook steeds vaker naar m'n pensioenopbouw e.d. Iets waar ik 30 jaar geleden totaal geen idee van had.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 2 februari 2016 @ 19:25:37 #106
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_159603051
TS, als ik jullie was zou ik zélf de tuin onder handen nemen. Met stevig tuingereedschap en flink wat doorzettingsvermogen kom je voor een habbekrats een heel eind :+

Voor mijzelf acht ik de ondergrens 8.000 euro, gelijk aan een jaar voort kunnen zonder ook maar één cent inkomen. Als uitzendkracht met een grillig inkomen vind ik een ruime buffer onontbeerlijk.
pi_159604979
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 19:25 schreef MissionPhailed het volgende:
Voor mijzelf acht ik de ondergrens 8.000 euro, gelijk aan een jaar voort kunnen zonder ook maar één cent inkomen. Als uitzendkracht met een grillig inkomen vind ik een ruime buffer onontbeerlijk.
Kun jij van 8k één jaar vooruit? Doe je netjes. Daar kan een heel groot deel van NL net de huur/hypotheek van betalen.
Schip ahoy!
pi_159606099
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 19:25 schreef MissionPhailed het volgende:
TS, als ik jullie was zou ik zélf de tuin onder handen nemen. Met stevig tuingereedschap en flink wat doorzettingsvermogen kom je voor een habbekrats een heel eind :+

8k voor een jaar? Daar doe ik drie maanden mee.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_159612127
quote:
8s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 01:27 schreef nattermann het volgende:

[..]

Nee, niet "ik en mijn partner".

"Mijn partner en ik".
Nou, wat goed van jou zeg.
<hr>
  woensdag 3 februari 2016 @ 01:24:34 #110
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_159613658
1000 euro op een spaarrekening die nauwelijks rente oplevert maar meteen over te boeken naar gewone rekening en waar ik dus a la minute calamiteiten meer kan oplossen.

Daarnaast nog een spaarrekening waar veeeel meer op staat en een dag nodig heeft om bereikbaar te zijn.

die 1000 euro is voor het geval ik weer een smartphone uit mijn broekzak in de toiletpot laat vallen bijvoorbeeld :')
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_159613721
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 20:23 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Kun jij van 8k één jaar vooruit? Doe je netjes. Daar kan een heel groot deel van NL net de huur/hypotheek van betalen.
Op water en brood kan nog net :P
pi_159613731
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 19:21 schreef blomke het volgende:
Ik houd ongeveer 4 ton aan. Naarmate ik ouder word, neemt mijn kwetsbaarheid op de arbeidsmarkt toe. Ik kijk ook steeds vaker naar m'n pensioenopbouw e.d. Iets waar ik 30 jaar geleden totaal geen idee van had.
4 ton? 8)7

Hoe oud ben je en wat voor werk doe je eigen zaak heb je? :)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_159615607
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 20:53 schreef Skv het volgende:

[..]

8k voor een jaar? Daar doe ik drie maanden mee.
ja hoor. Zeker met alleen noodzakelijke uitgaven.
De Tour is net als de gevangenis van Dendermonde, er zijn er 20 ontsnapt en weeral is er geen enkele Belg bij.
pi_159615700
Mensen die zich niet comfortabel voelen met minder dan 15k, doe aub eens normaal.
  woensdag 3 februari 2016 @ 09:52:19 #115
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_159615843
Momenteel zitten we op 15k buffer maar als ondergrens hou ik ongeveer 5.000 euro aan.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_159616116
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 09:45 schreef Apekoek het volgende:
Mensen die zich niet comfortabel voelen met minder dan 15k, doe aub eens normaal.
Mensen die geen rekening houden met tegenslag, doe normaal.
pi_159616265
quote:
1s.gif Op woensdag 3 februari 2016 10:06 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Mensen die geen rekening houden met tegenslag, doe normaal.
Alsof 15k de enige mogelijkheid is om met tegenslag om te gaan, dat is zwaar overdreven. Niet iedereen heeft die luxe, meeste Nederlanders hebben niet eens meer buffer dan 2k a 4k.
pi_159616289
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 10:16 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Alsof 15k de enige mogelijkheid is om met tegenslag om te gaan, dat is zwaar overdreven. Niet iedereen heeft die luxe, meeste Nederlanders hebben niet eens meer buffer dan 2k a 4k.
Dan hebben de meesten behoorlijk weinig.
pi_159616483
quote:

[..]

Het hangt erg van je situatie af natuurlijk, maar met 2k op de bank zou ik persoonlijk zwaar in de stress schieten als mn baan op het spel zou staan. Dan houd je het misschien een paar maandjes uit voordat je schulden moet gaan maken of je hypotheek/huur niet meer kan betalen.

Denk trouwens dat áls mensen spaargeld hebben, het vaak wel meer is dan 2k a 4k. Vooral als ze wat ouder zijn. Nibud cijfers zijn in ieder geval verrassend hoog op dat gebied.
  Moderator/colorchick woensdag 3 februari 2016 @ 10:31:12 #120
382129 crew  Donna
pi_159616563
quote:

[..]

Met 2k kunnen we net een maand vooruit als we ineens geen inkomsten zouden hebben. En dan moet je maar hopen dat niet ook nog iets stuk gaat of er een dikke tak door het dak van de bijkeuken valt (zoals maandag bij ons het geval was). Nee, daar zou ik me niet prettig bij voelen.
  woensdag 3 februari 2016 @ 10:31:17 #121
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_159616566
quote:

[..]

2k a 4k daar overleef je het als het meezit net 1 a 2 maanden mee. Ik vind dat persoonlijk wel erg weinig. Zeker na een ervaring in het verleden met het UWV waarbij het echt behoorlijk lang duurde voor je je WW uitkering kreeg.

5k is voor mij het minimum en 15k is zeker niet overdreven veel.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_159616596
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 10:31 schreef DonnaRush het volgende:

[..]

Met 2k kunnen we net een maand vooruit als we ineens geen inkomsten zouden hebben. En dan moet je maar hopen dat niet ook nog iets stuk gaat of er een dikke tak door het dak van de bijkeuken valt (zoals maandag bij ons het geval was). Nee, daar zou ik me niet prettig bij voelen.
Ik vind het ook weinig, maar voor veel Nederlanders is het de realiteit.

Tevens kun je je daar tegen verzekeren.
  Moderator/colorchick woensdag 3 februari 2016 @ 10:37:53 #123
382129 crew  Donna
pi_159616675
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 10:32 schreef Apekoek het volgende:

[..]

We zijn verzekerd, maar het dak moet wel weer 'meteen' dicht. Ik vermoed zo dat de factuur van de dakdekker eerder komt dan het verzekeringsgeld en het zou me echt niet lekker zitten als we dat niet zouden kunnen voor schieten.

Ik weet wel dat het de realiteit is voor veel gezinnen, dat wel.
pi_159616696
Spaargeld op deze manier benaderen heeft totaal geen zin (we flikkeren allemaal een bedrag in een topic neer en gaan dan ruzie maken of het veel of weinig is).

Als student had ik vaak ongeveer 3.000 Euro spaargeld. Maar mijn vaste lasten waren 350 Euro per maand, ik reed een auto die uit elkaar viel van ellende en ging niet heel duur op vakantie.

Nu ik een paar jaar werk heb ik een veelvoud van dat bedrag aan spaargeld, maar zijn mijn vaste lasten ook een heel stuk hoger (duurdere woning). Als ik werkloos zou raken dan heb ik dus een veel grotere buffer nodig dan voorheen. Toen bleef het geld van de DUO toch wel binnenstromen, en anders werkte ik gewoon wat meer.

Als ik nu werkloos zou raken dan vind ik niet snel een baan die hetzelfde oplevert als wat ik nu heb. Daarom is een iets hogere buffer om een tussenperiode goed uit te kunnen zingen wel van belang. Ook al heb ik geen auto (wel een motor) en veel duurdere hobby's.

Overigens is het bij mij niet alleen spaargeld, maar ook goederen (die snel te verkopen zijn, voor evt. kortetermijnproblemen) en certificaten van aandeel (die eens per jaar te verkopen zijn, wat meer lange termijn). En ik heb nog een paar aparte potjes als ziektekostenbuffer etc, naast mijn 'gewone' spaargeld.
pi_159616707
quote:

[..]

Het is niet nodig maar wel comfortabel. In Nederland maakt het niet uit want op een of andere manier krijg je hier toch altijd geld. Ik zie geld meer als vrijheid. Hoe meer ik heb hoe groter gevoel van vrijheid. Ik heb ook niet het idee dat ik daarvoor mijn levensstijl erg moet aanpassen. Ik geef gewoon niet zo veel meer om materialistische zaken. De onafhankelijkheid die geld biedt is voor mij het meest waard.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  woensdag 3 februari 2016 @ 10:39:31 #126
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_159616710
Ik vind 15k met een eigen huis van 300k wel wat krap als ik eerlijk ben. Aan de andere kant, een tuin kan je zo duur maken als je zelf wilt.
2000 light years from home
  woensdag 3 februari 2016 @ 10:55:36 #127
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_159617078
quote:
7s.gif Op woensdag 3 februari 2016 10:38 schreef Skv het volgende:
Spaargeld op deze manier benaderen heeft totaal geen zin (we flikkeren allemaal een bedrag in een topic neer en gaan dan ruzie maken of het veel of weinig is).
Inderdaad. 15k 'veel' of 'weinig' vinden zonder context is nogal simpel. Ik heb een buffer waarmee ik zonder enige moeite zeker een half jaar comfortabel kan leven, en met enige moeite een jaar redelijk comfortabel. Dat vind ik belangrijker dan het exacte bedrag :)
Net even die Nibud site ingevuld en ik blijk ook ruim boven de buffer die zij aanraden in mijn situatie te zitten.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  woensdag 3 februari 2016 @ 11:01:58 #128
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_159617185
quote:
14s.gif Op woensdag 3 februari 2016 10:55 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Inderdaad. 15k 'veel' of 'weinig' vinden zonder context is nogal simpel. Ik heb een buffer waarmee ik zonder enige moeite zeker een half jaar comfortabel kan leven, en met enige moeite een jaar redelijk comfortabel. Dat vind ik belangrijker dan het exacte bedrag :)
Net even die Nibud site ingevuld en ik blijk ook ruim boven de buffer die zij aanraden in mijn situatie te zitten.
Ik zit op ongeveer een jaar aan buffer en dat vind ik wel genoeg. De rest is om straks eerder met pensioen te kunnen gaan :)
pi_159617398
Ik vind trouwens de scheiding buffer en spaargeld een beetje vaag. Ja als je je spaargeld hebt vastgelegd in beleggingen oid, maar anders is er niet veel verschil.
pi_159617566
Leeftijd is een grote factor die vaak niet wordt meegenomen. 100k bezitten op 20 jarige leeftijd is een heel ander verhaal dan wanneer je 40 bent.

Verder is in het groter heel gezien belangrijk dat je je schaapjes een beetje op het droge hebt voordat je 50 wordt, omdat de kans op een nieuwe baan of nieuwe carriere vrijwel naar 0 gaat na je 50ste (blijkt uit allerlei statistieken). Kortom; wat ga je precies doen of hoe ga je je ontwikkelen dat je voor die tijd werk doet wat je leuk vindt, en werk waar je goed van kan leven? De fixatie op zoveel mogelijk geld verdienen is te eenzijdig, omdat het plezier en duurzaamheid van wat je doet niet wordt meegenomen. Ik heb mensen van dichtbij meegemaakt die psychisch totaal vastlopen, omdat ze een kantoorbaan hebben die totaal niet bevalt ondanks dat ze een flink salaris hebben. Mensen van 40 die bij de psychiater belanden en geen flauw idee hebben wat ze moeten met hun leven, terwijl ze tonnen op de bank hebben uitstaan. Wel financiele rijkdom, maar wat een geestelijke armoede. Geestelijke armoede is een veel voorkomend verschijnsel onder vele bullshit kantoorbanen met een goed salaris.
pi_159617576
Een buffer gebruik je in geval van wegvallende inkomsten lijkt me. Spaargeld in principe niet.
pi_159617890
quote:
7s.gif Op woensdag 3 februari 2016 11:18 schreef Geralt het volgende:
Een buffer gebruik je in geval van wegvallende inkomsten lijkt me. Spaargeld in principe niet.
Een euro is een euro en of hij nou van links of van rechts komt doet er niet toe.
pi_159617980
quote:
1s.gif Op woensdag 3 februari 2016 11:32 schreef hoas het volgende:

[..]

Een euro is een euro en of hij nou van links of van rechts komt doet er niet toe.
Dat weet ik ook wel, maar een buffer is lijkt me echt aan de kant voor geval van nood en spaargeld heeft een ander doel in principe. Daarmee spaar je ergens voor voor iets wat je wil. Of dat nou aflossen aan je hypotheek of een nieuwe auto of een paar nieuwe schoenen is.

Dat je je spaargeld ook aan kan spreken in geval van nood en een te kleine buffer lijkt me logisch, maar onder de streep heeft spaargeld natuurlijk wel een ander doel dan een buffer.
  woensdag 3 februari 2016 @ 11:41:47 #134
453178 Nachtwens
Viezûh kottik
pi_159618083
Geen. Ik ben een ramp wat dat betreft, alles gaat op aan kleding en druks.

Krijg ik vast spijt van. Maar nu nog lekker niet.
"Never forget what you are.
The rest of the world will not.
Wear it like armor, and it can never be used to hurt you."
-- Tyrion Lannister
  woensdag 3 februari 2016 @ 12:08:55 #135
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_159618730
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 11:11 schreef ssebass het volgende:
Ik vind trouwens de scheiding buffer en spaargeld een beetje vaag. Ja als je je spaargeld hebt vastgelegd in beleggingen oid, maar anders is er niet veel verschil.
Spaargeld mag gebruikt worden om uit te geven, te beleggen etc, een buffer is een buffer en moet na gebruik dus weer worden aangevuld.
pi_159618761
Dit soort topics/discussies is vaak zo zinloos omdat het zeer onduidelijk is wat iemand uberhaupt bedoelt als ie het over een 'buffer' heeft. Is het echt puur voor noodgevallen (en wat valt daar dan onder?) of ook voor je huis/auto/etc. onderhoud.
Daarnaast wordt er ook veel te weinig gekeken naar je 'spaarsnelheid'; veel mensen kunnen een kapotte wasmachine gewoon in 1 a 2 maanden betalen van de inkomsten, hoef je nooit aan de buffer te komen...

Discussies/topics als deze zijn altijd wel interessant, maar imho zou je altijd deze 2 zaken moeten benoemen om er ook maar iets zinnigs over te kunnen zeggen..
pi_159618795
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 12:10 schreef nikao het volgende:
Dit soort topics/discussies is vaak zo zinloos omdat het zeer onduidelijk is wat iemand uberhaupt bedoelt als ie het over een 'buffer' heeft. Is het echt puur voor noodgevallen (en wat valt daar dan onder?) of ook voor je huis/auto/etc. onderhoud.
Daarnaast wordt er ook veel te weinig gekeken naar je 'spaarsnelheid'; veel mensen kunnen een kapotte wasmachine gewoon in 1 a 2 maanden betalen van de inkomsten, hoef je nooit aan de buffer te komen...

Discussies/topics als deze zijn altijd wel interessant, maar imho zou je altijd deze 2 zaken moeten benoemen om er ook maar iets zinnigs over te kunnen zeggen..
Dan kan ik de overwaarde dus spaargeld noemen, want dat wil ik op de oude dag uitgeven.
pi_159618854
quote:
1s.gif Op woensdag 3 februari 2016 12:12 schreef hoas het volgende:

[..]

Dan kan ik de overwaarde dus spaargeld noemen, want dat wil ik op de oude dag uitgeven.
:? Hoezo?
Lijkt me in je real estate mandje van je portfolio vallen..
  woensdag 3 februari 2016 @ 12:14:58 #139
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_159618855
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 12:10 schreef nikao het volgende:
Een buffer is dus bv wel voor wanneer je auto stukgaat maar niet om je auto te vervangen, daar is je spaargeld voor.

En 2 maanden zonder wasmachine zitten is toch best vervelend lijkt me.
pi_159618897
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 12:14 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Een buffer is dus bv wel voor wanneer je auto stukgaat maar niet om je auto te vervangen, daar is je spaargeld voor.

M'n punt was dus vooral dat daar geen eenduidigheid in zit; de een spaart in een ander potje voor onderhoud (stuk gaan) en juist in de buffer voor vervanging, de ander doet het precies andersom. Dat maakt natuurlijk nogal uit voor de hoogte van je buffer :)
pi_159618954
Ik probeer 10K aan te houden. Maar soms wil ook wel een deel daarvan duurzaam investeren. Zo wordt er binnenkort dubbel glas geplaatst waarvan de kosten geraamd zijn op 2,5K (incl wat bijkomende kosten). Dat betaal ik van het spaargeld, maar zorg vervolgens wel dat ik z.s.m. weer op de 10K zit.
pi_159619018
quote:
1s.gif Op maandag 1 februari 2016 10:00 schreef hoas het volgende:

[..]

Te weinig, want vaak gaan er meerdere achter elkaar stuk.
Wie bepaald dat? En stel het gebeurd, wie zegt dat ik deze meerdere dingen allemaal nieuw nodig heb? 90% van de goederen van waarde in huis zijn luxe goederen
pi_159619081
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 12:08 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Spaargeld mag gebruikt worden om uit te geven, te beleggen etc, een buffer is een buffer en moet na gebruik dus weer worden aangevuld.
Mja, bij mij is de buffer een grens waar mn spaartegoed niet onder mag komen. Verder niet echt een aparte rekening.
pi_159619467
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 12:24 schreef hvan het volgende:

[..]

Wie bepaald dat? En stel het gebeurd, wie zegt dat ik deze meerdere dingen allemaal nieuw nodig heb? 90% van de goederen van waarde in huis zijn luxe goederen
idd: boeie als je vaatwasser of wasmachine stuk gaat: afwassen kan ook met de hand en de was kan in het ergste geval ook even tijdelijk bij een familielid/kennis gedaan worden
droger stuk? hang het dan maar te drogen: net als vroeger

etc.
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_159619745
Ik probeer zo'n 5k te houden als buffer, maar dat lukt vaak niet eens. Mijn hoogste banksaldo ooit was iets van 10k, meer heb ik nooit gehad.

Gelukkig woon ik tegenwoordig samen, dat scheelt qua maandlasten al snel 500 tot 600¤ netto. Dus het sparen gaat nu wel aanzienlijk beter.

Overigens lig ik nooit een seconde wakker van mogelijke rampspoed. Alle apparaten die ik heb zijn simpel en redelijk goedkoop te vervangen. Alleen mijn auto zou potentieel een probleem kunnen vormen, maar in een echt noodgeval kan ik nog met de trein of fiets naar het werk.
٩๏̯͡๏)۶
pi_159620122
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 12:45 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

idd: boeie als je vaatwasser of wasmachine stuk gaat: afwassen kan ook met de hand en de was kan in het ergste geval ook even tijdelijk bij een familielid/kennis gedaan worden
droger stuk? hang het dan maar te drogen: net als vroeger

etc.
Ik heb geeneens een vaatwasser. Of een droger. :').
pi_159621456
quote:
7s.gif Op woensdag 3 februari 2016 13:14 schreef Skv het volgende:

[..]

Ik heb geeneens een vaatwasser. Of een droger. :').
Ik ook niet :D
pi_159626158
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 10:32 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Dat is vaak ook wel eigen schuld, hoe triest ook.

Er zijn echt zo ontzettend veel mensen die geld uitgeven waar het niet nodig is, puur uit comfort, onwetendheid, enz. Al die kleine beetjes bij elkaar is een significant bedrag, kun je opzij zetten en na een jaar of 5 is het een mooie buffer geworden. Maar dit is voor veel een te lastige opgave.

Ik ben voorstander voor meer advies op scholen hoe met geld om te gaan, evt. als je studeert. Zou een hoop ellende kunnen besparen.

Natuurlijk heb je ook mensen die getroffen zijn door puur ongeluk, daar heb ik het nu niet over.
Why stay small, if you can grow big..
pi_159626635
quote:

[..]

Het verschil is mij nog steeds niet duidelijk ;)
Voor sommige mensen is de buffer niet voldoende om een kapotte auto te repareren. Anderen kunnen een auto vervangen van het geld dat ze maandelijks overhouden.

Ik heb jaren zonder wasmachine geleefd. Er bestaat zoiets als een wasserette (Belgie).
  woensdag 3 februari 2016 @ 17:32:56 #150
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_159626912
quote:
Ik zie er geen nut in om dat in verschillende potjes te stoppen.
censuur :O
pi_159627971
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 17:06 schreef D.D.W. het volgende:

[..]

Dat is vaak ook wel eigen schuld, hoe triest ook.

Er zijn echt zo ontzettend veel mensen die geld uitgeven waar het niet nodig is, puur uit comfort, onwetendheid, enz. Al die kleine beetjes bij elkaar is een significant bedrag, kun je opzij zetten en na een jaar of 5 is het een mooie buffer geworden. Maar dit is voor veel een te lastige opgave.

Ik ben voorstander voor meer advies op scholen hoe met geld om te gaan, evt. als je studeert. Zou een hoop ellende kunnen besparen.

Natuurlijk heb je ook mensen die getroffen zijn door puur ongeluk, daar heb ik het nu niet over.
Toch vind ik mensen die helemaal niets leuks in het leven doen (bijna nooit op reis gaan, nooit uit eten gaan, nauwelijks een keer uitgaan etc etc) en dus eigenlijk nooit spenden om maar een buffer te hebben ook triest. Je leeft maar een keer en je hoeft ook niet altijd puur uit angst een zo groot mogelijke buffer opbouwen.
pi_159628146
Als je huishouden een jaar zonder verlaging van de levensstandaard zou kunnen doordraaien als al het inkomen ineens wegvalt, dan zit je wel goed denk ik zo (in de praktijk verlaag je die standaard natuurlijk wel waar het kan totdat je weer inkomen hebt, je weet nooit hoeveel pech er nog bij komt).
Ik snap mensen niet die hooguit een paar duizend aan liquide middelen hebben, dat je geld al weg is als je eens je CV ketel moet vervangen o.i.d., laat staan als je eens zonder werk komt te zitten, hoe kan je dan in vredesnaam goed slapen?
Een dag zonder vlees is een dag niet geleefd
  Moderator/colorchick woensdag 3 februari 2016 @ 18:30:06 #153
382129 crew  Donna
pi_159628295
quote:
1s.gif Op woensdag 3 februari 2016 18:15 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Toch vind ik mensen die helemaal niets leuks in het leven doen (bijna nooit op reis gaan, nooit uit eten gaan, nauwelijks een keer uitgaan etc etc) en dus eigenlijk nooit spenden om maar een buffer te hebben ook triest. Je leeft maar een keer en je hoeft ook niet altijd puur uit angst een zo groot mogelijke buffer opbouwen.
Maar niet iedereen haalt voldoening uit dat soort dingen. Wij doen dat ook allemaal niet zoveel, maar dat is niet om een zo groot mogelijke buffer te hebben of omdat we bang zijn, maar omdat we er weinig waarde aan hechten. Gevolg daarvan is wel een leuke spaarrekening ja.

Nou heeft m`n vriend (helaas) een dure smaak qua auto's, maar als dat niet zo geweest was dan 'spenden' we eigenlijk ook nooit echt. Ik vind dat niet triest.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')