Dit dus. Snap überhaupt niet hoe sommige mensen met een buffertje kunnen leven waarvan ze bijvoorbeeld niet eens een nieuwe auto kunnen kopen mocht dat nodig zijn; kijk jij maar eens hoe lang het duurt voordat jij je geld van een verzekeraar hebt...quote:Op maandag 1 februari 2016 10:12 schreef H.FR het volgende:
Zou me niet comfortabel voelen met minder dan 15k.
Kun jij van 8k één jaar vooruit? Doe je netjes. Daar kan een heel groot deel van NL net de huur/hypotheek van betalen.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 19:25 schreef MissionPhailed het volgende:
Voor mijzelf acht ik de ondergrens 8.000 euro, gelijk aan een jaar voort kunnen zonder ook maar één cent inkomen. Als uitzendkracht met een grillig inkomen vind ik een ruime buffer onontbeerlijk.
8k voor een jaar? Daar doe ik drie maanden mee.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 19:25 schreef MissionPhailed het volgende:
TS, als ik jullie was zou ik zélf de tuin onder handen nemen. Met stevig tuingereedschap en flink wat doorzettingsvermogen kom je voor een habbekrats een heel eind
Voor mijzelf acht ik de ondergrens 8.000 euro, gelijk aan een jaar voort kunnen zonder ook maar één cent inkomen. Als uitzendkracht met een grillig inkomen vind ik een ruime buffer onontbeerlijk.
Nou, wat goed van jou zeg.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 01:27 schreef nattermann het volgende:
[..]
Nee, niet "ik en mijn partner".
"Mijn partner en ik".
Op water en brood kan nog netquote:Op dinsdag 2 februari 2016 20:23 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Kun jij van 8k één jaar vooruit? Doe je netjes. Daar kan een heel groot deel van NL net de huur/hypotheek van betalen.
4 ton?quote:Op dinsdag 2 februari 2016 19:21 schreef blomke het volgende:
Ik houd ongeveer 4 ton aan. Naarmate ik ouder word, neemt mijn kwetsbaarheid op de arbeidsmarkt toe. Ik kijk ook steeds vaker naar m'n pensioenopbouw e.d. Iets waar ik 30 jaar geleden totaal geen idee van had.
ja hoor. Zeker met alleen noodzakelijke uitgaven.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 20:53 schreef Skv het volgende:
[..]
8k voor een jaar? Daar doe ik drie maanden mee.
Mensen die geen rekening houden met tegenslag, doe normaal.quote:Op woensdag 3 februari 2016 09:45 schreef Apekoek het volgende:
Mensen die zich niet comfortabel voelen met minder dan 15k, doe aub eens normaal.
Alsof 15k de enige mogelijkheid is om met tegenslag om te gaan, dat is zwaar overdreven. Niet iedereen heeft die luxe, meeste Nederlanders hebben niet eens meer buffer dan 2k a 4k.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:06 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Mensen die geen rekening houden met tegenslag, doe normaal.
Dan hebben de meesten behoorlijk weinig.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:16 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Alsof 15k de enige mogelijkheid is om met tegenslag om te gaan, dat is zwaar overdreven. Niet iedereen heeft die luxe, meeste Nederlanders hebben niet eens meer buffer dan 2k a 4k.
Het hangt erg van je situatie af natuurlijk, maar met 2k op de bank zou ik persoonlijk zwaar in de stress schieten als mn baan op het spel zou staan. Dan houd je het misschien een paar maandjes uit voordat je schulden moet gaan maken of je hypotheek/huur niet meer kan betalen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:16 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Alsof 15k de enige mogelijkheid is om met tegenslag om te gaan, dat is zwaar overdreven. Niet iedereen heeft die luxe, meeste Nederlanders hebben niet eens meer buffer dan 2k a 4k.
Met 2k kunnen we net een maand vooruit als we ineens geen inkomsten zouden hebben. En dan moet je maar hopen dat niet ook nog iets stuk gaat of er een dikke tak door het dak van de bijkeuken valt (zoals maandag bij ons het geval was). Nee, daar zou ik me niet prettig bij voelen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:16 schreef Apekoek het volgende:
[..]
2k a 4k daar overleef je het als het meezit net 1 a 2 maanden mee. Ik vind dat persoonlijk wel erg weinig. Zeker na een ervaring in het verleden met het UWV waarbij het echt behoorlijk lang duurde voor je je WW uitkering kreeg.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:16 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Ik vind het ook weinig, maar voor veel Nederlanders is het de realiteit.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:31 schreef DonnaRush het volgende:
[..]
Met 2k kunnen we net een maand vooruit als we ineens geen inkomsten zouden hebben. En dan moet je maar hopen dat niet ook nog iets stuk gaat of er een dikke tak door het dak van de bijkeuken valt (zoals maandag bij ons het geval was). Nee, daar zou ik me niet prettig bij voelen.
We zijn verzekerd, maar het dak moet wel weer 'meteen' dicht. Ik vermoed zo dat de factuur van de dakdekker eerder komt dan het verzekeringsgeld en het zou me echt niet lekker zitten als we dat niet zouden kunnen voor schieten.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:32 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Ik vind het ook weinig, maar voor veel Nederlanders is het de realiteit.
Tevens kun je je daar tegen verzekeren.
Het is niet nodig maar wel comfortabel. In Nederland maakt het niet uit want op een of andere manier krijg je hier toch altijd geld. Ik zie geld meer als vrijheid. Hoe meer ik heb hoe groter gevoel van vrijheid. Ik heb ook niet het idee dat ik daarvoor mijn levensstijl erg moet aanpassen. Ik geef gewoon niet zo veel meer om materialistische zaken. De onafhankelijkheid die geld biedt is voor mij het meest waard.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:16 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Inderdaad. 15k 'veel' of 'weinig' vinden zonder context is nogal simpel. Ik heb een buffer waarmee ik zonder enige moeite zeker een half jaar comfortabel kan leven, en met enige moeite een jaar redelijk comfortabel. Dat vind ik belangrijker dan het exacte bedragquote:Op woensdag 3 februari 2016 10:38 schreef Skv het volgende:
Spaargeld op deze manier benaderen heeft totaal geen zin (we flikkeren allemaal een bedrag in een topic neer en gaan dan ruzie maken of het veel of weinig is).
Ik zit op ongeveer een jaar aan buffer en dat vind ik wel genoeg. De rest is om straks eerder met pensioen te kunnen gaanquote:Op woensdag 3 februari 2016 10:55 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Inderdaad. 15k 'veel' of 'weinig' vinden zonder context is nogal simpel. Ik heb een buffer waarmee ik zonder enige moeite zeker een half jaar comfortabel kan leven, en met enige moeite een jaar redelijk comfortabel. Dat vind ik belangrijker dan het exacte bedrag
Net even die Nibud site ingevuld en ik blijk ook ruim boven de buffer die zij aanraden in mijn situatie te zitten.
Een euro is een euro en of hij nou van links of van rechts komt doet er niet toe.quote:Op woensdag 3 februari 2016 11:18 schreef Geralt het volgende:
Een buffer gebruik je in geval van wegvallende inkomsten lijkt me. Spaargeld in principe niet.
Dat weet ik ook wel, maar een buffer is lijkt me echt aan de kant voor geval van nood en spaargeld heeft een ander doel in principe. Daarmee spaar je ergens voor voor iets wat je wil. Of dat nou aflossen aan je hypotheek of een nieuwe auto of een paar nieuwe schoenen is.quote:Op woensdag 3 februari 2016 11:32 schreef hoas het volgende:
[..]
Een euro is een euro en of hij nou van links of van rechts komt doet er niet toe.
Spaargeld mag gebruikt worden om uit te geven, te beleggen etc, een buffer is een buffer en moet na gebruik dus weer worden aangevuld.quote:Op woensdag 3 februari 2016 11:11 schreef ssebass het volgende:
Ik vind trouwens de scheiding buffer en spaargeld een beetje vaag. Ja als je je spaargeld hebt vastgelegd in beleggingen oid, maar anders is er niet veel verschil.
Dan kan ik de overwaarde dus spaargeld noemen, want dat wil ik op de oude dag uitgeven.quote:Op woensdag 3 februari 2016 12:10 schreef nikao het volgende:
Dit soort topics/discussies is vaak zo zinloos omdat het zeer onduidelijk is wat iemand uberhaupt bedoelt als ie het over een 'buffer' heeft. Is het echt puur voor noodgevallen (en wat valt daar dan onder?) of ook voor je huis/auto/etc. onderhoud.
Daarnaast wordt er ook veel te weinig gekeken naar je 'spaarsnelheid'; veel mensen kunnen een kapotte wasmachine gewoon in 1 a 2 maanden betalen van de inkomsten, hoef je nooit aan de buffer te komen...
Discussies/topics als deze zijn altijd wel interessant, maar imho zou je altijd deze 2 zaken moeten benoemen om er ook maar iets zinnigs over te kunnen zeggen..
quote:Op woensdag 3 februari 2016 12:12 schreef hoas het volgende:
[..]
Dan kan ik de overwaarde dus spaargeld noemen, want dat wil ik op de oude dag uitgeven.
Een buffer is dus bv wel voor wanneer je auto stukgaat maar niet om je auto te vervangen, daar is je spaargeld voor.quote:Op woensdag 3 februari 2016 12:10 schreef nikao het volgende:
Dit soort topics/discussies is vaak zo zinloos omdat het zeer onduidelijk is wat iemand uberhaupt bedoelt als ie het over een 'buffer' heeft. Is het echt puur voor noodgevallen (en wat valt daar dan onder?) of ook voor je huis/auto/etc. onderhoud.
M'n punt was dus vooral dat daar geen eenduidigheid in zit; de een spaart in een ander potje voor onderhoud (stuk gaan) en juist in de buffer voor vervanging, de ander doet het precies andersom. Dat maakt natuurlijk nogal uit voor de hoogte van je bufferquote:Op woensdag 3 februari 2016 12:14 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Een buffer is dus bv wel voor wanneer je auto stukgaat maar niet om je auto te vervangen, daar is je spaargeld voor.
En 2 maanden zonder wasmachine zitten is toch best vervelend lijkt me.
Wie bepaald dat? En stel het gebeurd, wie zegt dat ik deze meerdere dingen allemaal nieuw nodig heb? 90% van de goederen van waarde in huis zijn luxe goederenquote:Op maandag 1 februari 2016 10:00 schreef hoas het volgende:
[..]
Te weinig, want vaak gaan er meerdere achter elkaar stuk.
Mja, bij mij is de buffer een grens waar mn spaartegoed niet onder mag komen. Verder niet echt een aparte rekening.quote:Op woensdag 3 februari 2016 12:08 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Spaargeld mag gebruikt worden om uit te geven, te beleggen etc, een buffer is een buffer en moet na gebruik dus weer worden aangevuld.
idd: boeie als je vaatwasser of wasmachine stuk gaat: afwassen kan ook met de hand en de was kan in het ergste geval ook even tijdelijk bij een familielid/kennis gedaan wordenquote:Op woensdag 3 februari 2016 12:24 schreef hvan het volgende:
[..]
Wie bepaald dat? En stel het gebeurd, wie zegt dat ik deze meerdere dingen allemaal nieuw nodig heb? 90% van de goederen van waarde in huis zijn luxe goederen
Ik heb geeneens een vaatwasser. Of een droger.quote:Op woensdag 3 februari 2016 12:45 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
idd: boeie als je vaatwasser of wasmachine stuk gaat: afwassen kan ook met de hand en de was kan in het ergste geval ook even tijdelijk bij een familielid/kennis gedaan worden
droger stuk? hang het dan maar te drogen: net als vroeger
etc.
Ik ook nietquote:Op woensdag 3 februari 2016 13:14 schreef Skv het volgende:
[..]
Ik heb geeneens een vaatwasser. Of een droger..
Dat is vaak ook wel eigen schuld, hoe triest ook.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:32 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Ik vind het ook weinig, maar voor veel Nederlanders is het de realiteit.
Tevens kun je je daar tegen verzekeren.
Het verschil is mij nog steeds niet duidelijkquote:Op woensdag 3 februari 2016 12:14 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Een buffer is dus bv wel voor wanneer je auto stukgaat maar niet om je auto te vervangen, daar is je spaargeld voor.
En 2 maanden zonder wasmachine zitten is toch best vervelend lijkt me.
Ik zie er geen nut in om dat in verschillende potjes te stoppen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 12:14 schreef Metro2005 het volgende:
Toch vind ik mensen die helemaal niets leuks in het leven doen (bijna nooit op reis gaan, nooit uit eten gaan, nauwelijks een keer uitgaan etc etc) en dus eigenlijk nooit spenden om maar een buffer te hebben ook triest. Je leeft maar een keer en je hoeft ook niet altijd puur uit angst een zo groot mogelijke buffer opbouwen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 17:06 schreef D.D.W. het volgende:
[..]
Dat is vaak ook wel eigen schuld, hoe triest ook.
Er zijn echt zo ontzettend veel mensen die geld uitgeven waar het niet nodig is, puur uit comfort, onwetendheid, enz. Al die kleine beetjes bij elkaar is een significant bedrag, kun je opzij zetten en na een jaar of 5 is het een mooie buffer geworden. Maar dit is voor veel een te lastige opgave.
Ik ben voorstander voor meer advies op scholen hoe met geld om te gaan, evt. als je studeert. Zou een hoop ellende kunnen besparen.
Natuurlijk heb je ook mensen die getroffen zijn door puur ongeluk, daar heb ik het nu niet over.
Maar niet iedereen haalt voldoening uit dat soort dingen. Wij doen dat ook allemaal niet zoveel, maar dat is niet om een zo groot mogelijke buffer te hebben of omdat we bang zijn, maar omdat we er weinig waarde aan hechten. Gevolg daarvan is wel een leuke spaarrekening ja.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:15 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Toch vind ik mensen die helemaal niets leuks in het leven doen (bijna nooit op reis gaan, nooit uit eten gaan, nauwelijks een keer uitgaan etc etc) en dus eigenlijk nooit spenden om maar een buffer te hebben ook triest. Je leeft maar een keer en je hoeft ook niet altijd puur uit angst een zo groot mogelijke buffer opbouwen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |