abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159595593
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 13:46 schreef Mand het volgende:

[..]

Op de lange duur ben je inderdaad minder vrij als nu. Maar als ik later oud ben hoef ik ook minder vrij te zijn. Nu ben ik jong en kan ik gaan en staan waar ik wil. Als ik ouder ben hoeft dat allemaal niet meer zo, gezien je lichamelijk toch achteruit gaat. En stel, je moet het huis verkopen, staat onder water etcetera. Dan verkoop je het huis op dat moment tegen de markt prijs, en de rest van de schuld zetten ze om in een lening. Je kunt die dan betalen of niet betalen. Maar nogmaals in mijn geval. Ik spaar, investeer in project en verwacht geen 30 jaar meer.
Maar als je nu wel aflost ben je toch ook vrij om te gaan en staan waar je wilt?

Stel je verkoopt nu zonder af te lossen, dan heb je 3 scenario's:
- Je verkoopt met overwaarde
- Je speelt quitte
- Je hebt een restschuld

Zodra je begint met aflossen heb je meer kans op punt 1 en 2. En als jij verkoopt met een restschuld zul je gaan MOETEN betalen, dan is het niet meer aflossingsvrij.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-02-2016 14:34:49 ]
  dinsdag 2 februari 2016 @ 15:08:01 #102
85962 ioko
I Appear Missing
pi_159596609
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 13:21 schreef Mand het volgende:

[..]

Ik ben nu 30 en verwacht ook geen 30 jaar meer te leven. Een opmerking waar vaak mensen met grote ogen van opkijken. Ik ben daar voor mijn gevoel heel realistisch in. :)
Zijn er specifieke redenen dat je verwacht maar 60 te zullen worden? Gemiddeld zul je nog zeker 30 jaar ouder worden.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_159599634
Twee bruto jaarsalarissen.

Werkt voor mij in ieder geval uitstekend. Heb nooit stress. Kan gewoon half jaartje stoppen (tot een jaar, maar dat is over het algemeen niet aan te raden :p) met werken, evt. zelfstudie doen, cursussen betalen enz.

[ Bericht 45% gewijzigd door D.D.W. op 02-02-2016 17:13:50 ]
Why stay small, if you can grow big..
  dinsdag 2 februari 2016 @ 18:31:50 #104
421920 StefDeStuntpiloot
Vlieg toch op joh
pi_159601450
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 10:12 schreef H.FR het volgende:
Zou me niet comfortabel voelen met minder dan 15k.
Dit dus. Snap überhaupt niet hoe sommige mensen met een buffertje kunnen leven waarvan ze bijvoorbeeld niet eens een nieuwe auto kunnen kopen mocht dat nodig zijn; kijk jij maar eens hoe lang het duurt voordat jij je geld van een verzekeraar hebt...

Of nog erger, die mensen die op de '0 grens' leven, brrr.
pi_159602882
Ik houd ongeveer 4 ton aan. Naarmate ik ouder word, neemt mijn kwetsbaarheid op de arbeidsmarkt toe. Ik kijk ook steeds vaker naar m'n pensioenopbouw e.d. Iets waar ik 30 jaar geleden totaal geen idee van had.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 2 februari 2016 @ 19:25:37 #106
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_159603051
TS, als ik jullie was zou ik zélf de tuin onder handen nemen. Met stevig tuingereedschap en flink wat doorzettingsvermogen kom je voor een habbekrats een heel eind :+

Voor mijzelf acht ik de ondergrens 8.000 euro, gelijk aan een jaar voort kunnen zonder ook maar één cent inkomen. Als uitzendkracht met een grillig inkomen vind ik een ruime buffer onontbeerlijk.
pi_159604979
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 19:25 schreef MissionPhailed het volgende:
Voor mijzelf acht ik de ondergrens 8.000 euro, gelijk aan een jaar voort kunnen zonder ook maar één cent inkomen. Als uitzendkracht met een grillig inkomen vind ik een ruime buffer onontbeerlijk.
Kun jij van 8k één jaar vooruit? Doe je netjes. Daar kan een heel groot deel van NL net de huur/hypotheek van betalen.
Schip ahoy!
pi_159606099
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 19:25 schreef MissionPhailed het volgende:
TS, als ik jullie was zou ik zélf de tuin onder handen nemen. Met stevig tuingereedschap en flink wat doorzettingsvermogen kom je voor een habbekrats een heel eind :+

8k voor een jaar? Daar doe ik drie maanden mee.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_159612127
quote:
8s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 01:27 schreef nattermann het volgende:

[..]

Nee, niet "ik en mijn partner".

"Mijn partner en ik".
Nou, wat goed van jou zeg.
<hr>
  woensdag 3 februari 2016 @ 01:24:34 #110
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_159613658
1000 euro op een spaarrekening die nauwelijks rente oplevert maar meteen over te boeken naar gewone rekening en waar ik dus a la minute calamiteiten meer kan oplossen.

Daarnaast nog een spaarrekening waar veeeel meer op staat en een dag nodig heeft om bereikbaar te zijn.

die 1000 euro is voor het geval ik weer een smartphone uit mijn broekzak in de toiletpot laat vallen bijvoorbeeld :')
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_159613721
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 20:23 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Kun jij van 8k één jaar vooruit? Doe je netjes. Daar kan een heel groot deel van NL net de huur/hypotheek van betalen.
Op water en brood kan nog net :P
pi_159613731
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 19:21 schreef blomke het volgende:
Ik houd ongeveer 4 ton aan. Naarmate ik ouder word, neemt mijn kwetsbaarheid op de arbeidsmarkt toe. Ik kijk ook steeds vaker naar m'n pensioenopbouw e.d. Iets waar ik 30 jaar geleden totaal geen idee van had.
4 ton? 8)7

Hoe oud ben je en wat voor werk doe je eigen zaak heb je? :)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_159615607
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 20:53 schreef Skv het volgende:

[..]

8k voor een jaar? Daar doe ik drie maanden mee.
ja hoor. Zeker met alleen noodzakelijke uitgaven.
De Tour is net als de gevangenis van Dendermonde, er zijn er 20 ontsnapt en weeral is er geen enkele Belg bij.
pi_159615700
Mensen die zich niet comfortabel voelen met minder dan 15k, doe aub eens normaal.
  woensdag 3 februari 2016 @ 09:52:19 #115
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_159615843
Momenteel zitten we op 15k buffer maar als ondergrens hou ik ongeveer 5.000 euro aan.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_159616116
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 09:45 schreef Apekoek het volgende:
Mensen die zich niet comfortabel voelen met minder dan 15k, doe aub eens normaal.
Mensen die geen rekening houden met tegenslag, doe normaal.
pi_159616265
quote:
1s.gif Op woensdag 3 februari 2016 10:06 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Mensen die geen rekening houden met tegenslag, doe normaal.
Alsof 15k de enige mogelijkheid is om met tegenslag om te gaan, dat is zwaar overdreven. Niet iedereen heeft die luxe, meeste Nederlanders hebben niet eens meer buffer dan 2k a 4k.
pi_159616289
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 10:16 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Alsof 15k de enige mogelijkheid is om met tegenslag om te gaan, dat is zwaar overdreven. Niet iedereen heeft die luxe, meeste Nederlanders hebben niet eens meer buffer dan 2k a 4k.
Dan hebben de meesten behoorlijk weinig.
pi_159616483
quote:

[..]

Het hangt erg van je situatie af natuurlijk, maar met 2k op de bank zou ik persoonlijk zwaar in de stress schieten als mn baan op het spel zou staan. Dan houd je het misschien een paar maandjes uit voordat je schulden moet gaan maken of je hypotheek/huur niet meer kan betalen.

Denk trouwens dat áls mensen spaargeld hebben, het vaak wel meer is dan 2k a 4k. Vooral als ze wat ouder zijn. Nibud cijfers zijn in ieder geval verrassend hoog op dat gebied.
  Moderator/colorchick woensdag 3 februari 2016 @ 10:31:12 #120
382129 crew  Donna
pi_159616563
quote:

[..]

Met 2k kunnen we net een maand vooruit als we ineens geen inkomsten zouden hebben. En dan moet je maar hopen dat niet ook nog iets stuk gaat of er een dikke tak door het dak van de bijkeuken valt (zoals maandag bij ons het geval was). Nee, daar zou ik me niet prettig bij voelen.
  woensdag 3 februari 2016 @ 10:31:17 #121
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_159616566
quote:

[..]

2k a 4k daar overleef je het als het meezit net 1 a 2 maanden mee. Ik vind dat persoonlijk wel erg weinig. Zeker na een ervaring in het verleden met het UWV waarbij het echt behoorlijk lang duurde voor je je WW uitkering kreeg.

5k is voor mij het minimum en 15k is zeker niet overdreven veel.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_159616596
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 10:31 schreef DonnaRush het volgende:

[..]

Met 2k kunnen we net een maand vooruit als we ineens geen inkomsten zouden hebben. En dan moet je maar hopen dat niet ook nog iets stuk gaat of er een dikke tak door het dak van de bijkeuken valt (zoals maandag bij ons het geval was). Nee, daar zou ik me niet prettig bij voelen.
Ik vind het ook weinig, maar voor veel Nederlanders is het de realiteit.

Tevens kun je je daar tegen verzekeren.
  Moderator/colorchick woensdag 3 februari 2016 @ 10:37:53 #123
382129 crew  Donna
pi_159616675
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 10:32 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Ik vind het ook weinig, maar voor veel Nederlanders is het de realiteit.

Tevens kun je je daar tegen verzekeren.
We zijn verzekerd, maar het dak moet wel weer 'meteen' dicht. Ik vermoed zo dat de factuur van de dakdekker eerder komt dan het verzekeringsgeld en het zou me echt niet lekker zitten als we dat niet zouden kunnen voor schieten.

Ik weet wel dat het de realiteit is voor veel gezinnen, dat wel.
pi_159616696
Spaargeld op deze manier benaderen heeft totaal geen zin (we flikkeren allemaal een bedrag in een topic neer en gaan dan ruzie maken of het veel of weinig is).

Als student had ik vaak ongeveer 3.000 Euro spaargeld. Maar mijn vaste lasten waren 350 Euro per maand, ik reed een auto die uit elkaar viel van ellende en ging niet heel duur op vakantie.

Nu ik een paar jaar werk heb ik een veelvoud van dat bedrag aan spaargeld, maar zijn mijn vaste lasten ook een heel stuk hoger (duurdere woning). Als ik werkloos zou raken dan heb ik dus een veel grotere buffer nodig dan voorheen. Toen bleef het geld van de DUO toch wel binnenstromen, en anders werkte ik gewoon wat meer.

Als ik nu werkloos zou raken dan vind ik niet snel een baan die hetzelfde oplevert als wat ik nu heb. Daarom is een iets hogere buffer om een tussenperiode goed uit te kunnen zingen wel van belang. Ook al heb ik geen auto (wel een motor) en veel duurdere hobby's.

Overigens is het bij mij niet alleen spaargeld, maar ook goederen (die snel te verkopen zijn, voor evt. kortetermijnproblemen) en certificaten van aandeel (die eens per jaar te verkopen zijn, wat meer lange termijn). En ik heb nog een paar aparte potjes als ziektekostenbuffer etc, naast mijn 'gewone' spaargeld.
pi_159616707
quote:

[..]

Het is niet nodig maar wel comfortabel. In Nederland maakt het niet uit want op een of andere manier krijg je hier toch altijd geld. Ik zie geld meer als vrijheid. Hoe meer ik heb hoe groter gevoel van vrijheid. Ik heb ook niet het idee dat ik daarvoor mijn levensstijl erg moet aanpassen. Ik geef gewoon niet zo veel meer om materialistische zaken. De onafhankelijkheid die geld biedt is voor mij het meest waard.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')