2k a 4k daar overleef je het als het meezit net 1 a 2 maanden mee. Ik vind dat persoonlijk wel erg weinig. Zeker na een ervaring in het verleden met het UWV waarbij het echt behoorlijk lang duurde voor je je WW uitkering kreeg.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:16 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Alsof 15k de enige mogelijkheid is om met tegenslag om te gaan, dat is zwaar overdreven. Niet iedereen heeft die luxe, meeste Nederlanders hebben niet eens meer buffer dan 2k a 4k.
Ik vind het ook weinig, maar voor veel Nederlanders is het de realiteit.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:31 schreef DonnaRush het volgende:
[..]
Met 2k kunnen we net een maand vooruit als we ineens geen inkomsten zouden hebben. En dan moet je maar hopen dat niet ook nog iets stuk gaat of er een dikke tak door het dak van de bijkeuken valt (zoals maandag bij ons het geval was). Nee, daar zou ik me niet prettig bij voelen.
We zijn verzekerd, maar het dak moet wel weer 'meteen' dicht. Ik vermoed zo dat de factuur van de dakdekker eerder komt dan het verzekeringsgeld en het zou me echt niet lekker zitten als we dat niet zouden kunnen voor schieten.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:32 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Ik vind het ook weinig, maar voor veel Nederlanders is het de realiteit.
Tevens kun je je daar tegen verzekeren.
Het is niet nodig maar wel comfortabel. In Nederland maakt het niet uit want op een of andere manier krijg je hier toch altijd geld. Ik zie geld meer als vrijheid. Hoe meer ik heb hoe groter gevoel van vrijheid. Ik heb ook niet het idee dat ik daarvoor mijn levensstijl erg moet aanpassen. Ik geef gewoon niet zo veel meer om materialistische zaken. De onafhankelijkheid die geld biedt is voor mij het meest waard.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:16 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Alsof 15k de enige mogelijkheid is om met tegenslag om te gaan, dat is zwaar overdreven. Niet iedereen heeft die luxe, meeste Nederlanders hebben niet eens meer buffer dan 2k a 4k.
Inderdaad. 15k 'veel' of 'weinig' vinden zonder context is nogal simpel. Ik heb een buffer waarmee ik zonder enige moeite zeker een half jaar comfortabel kan leven, en met enige moeite een jaar redelijk comfortabel. Dat vind ik belangrijker dan het exacte bedragquote:Op woensdag 3 februari 2016 10:38 schreef Skv het volgende:
Spaargeld op deze manier benaderen heeft totaal geen zin (we flikkeren allemaal een bedrag in een topic neer en gaan dan ruzie maken of het veel of weinig is).
Ik zit op ongeveer een jaar aan buffer en dat vind ik wel genoeg. De rest is om straks eerder met pensioen te kunnen gaanquote:Op woensdag 3 februari 2016 10:55 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Inderdaad. 15k 'veel' of 'weinig' vinden zonder context is nogal simpel. Ik heb een buffer waarmee ik zonder enige moeite zeker een half jaar comfortabel kan leven, en met enige moeite een jaar redelijk comfortabel. Dat vind ik belangrijker dan het exacte bedrag
Net even die Nibud site ingevuld en ik blijk ook ruim boven de buffer die zij aanraden in mijn situatie te zitten.
Een euro is een euro en of hij nou van links of van rechts komt doet er niet toe.quote:Op woensdag 3 februari 2016 11:18 schreef Geralt het volgende:
Een buffer gebruik je in geval van wegvallende inkomsten lijkt me. Spaargeld in principe niet.
Dat weet ik ook wel, maar een buffer is lijkt me echt aan de kant voor geval van nood en spaargeld heeft een ander doel in principe. Daarmee spaar je ergens voor voor iets wat je wil. Of dat nou aflossen aan je hypotheek of een nieuwe auto of een paar nieuwe schoenen is.quote:Op woensdag 3 februari 2016 11:32 schreef hoas het volgende:
[..]
Een euro is een euro en of hij nou van links of van rechts komt doet er niet toe.
Spaargeld mag gebruikt worden om uit te geven, te beleggen etc, een buffer is een buffer en moet na gebruik dus weer worden aangevuld.quote:Op woensdag 3 februari 2016 11:11 schreef ssebass het volgende:
Ik vind trouwens de scheiding buffer en spaargeld een beetje vaag. Ja als je je spaargeld hebt vastgelegd in beleggingen oid, maar anders is er niet veel verschil.
Dan kan ik de overwaarde dus spaargeld noemen, want dat wil ik op de oude dag uitgeven.quote:Op woensdag 3 februari 2016 12:10 schreef nikao het volgende:
Dit soort topics/discussies is vaak zo zinloos omdat het zeer onduidelijk is wat iemand uberhaupt bedoelt als ie het over een 'buffer' heeft. Is het echt puur voor noodgevallen (en wat valt daar dan onder?) of ook voor je huis/auto/etc. onderhoud.
Daarnaast wordt er ook veel te weinig gekeken naar je 'spaarsnelheid'; veel mensen kunnen een kapotte wasmachine gewoon in 1 a 2 maanden betalen van de inkomsten, hoef je nooit aan de buffer te komen...
Discussies/topics als deze zijn altijd wel interessant, maar imho zou je altijd deze 2 zaken moeten benoemen om er ook maar iets zinnigs over te kunnen zeggen..
quote:Op woensdag 3 februari 2016 12:12 schreef hoas het volgende:
[..]
Dan kan ik de overwaarde dus spaargeld noemen, want dat wil ik op de oude dag uitgeven.
Een buffer is dus bv wel voor wanneer je auto stukgaat maar niet om je auto te vervangen, daar is je spaargeld voor.quote:Op woensdag 3 februari 2016 12:10 schreef nikao het volgende:
Dit soort topics/discussies is vaak zo zinloos omdat het zeer onduidelijk is wat iemand uberhaupt bedoelt als ie het over een 'buffer' heeft. Is het echt puur voor noodgevallen (en wat valt daar dan onder?) of ook voor je huis/auto/etc. onderhoud.
M'n punt was dus vooral dat daar geen eenduidigheid in zit; de een spaart in een ander potje voor onderhoud (stuk gaan) en juist in de buffer voor vervanging, de ander doet het precies andersom. Dat maakt natuurlijk nogal uit voor de hoogte van je bufferquote:Op woensdag 3 februari 2016 12:14 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Een buffer is dus bv wel voor wanneer je auto stukgaat maar niet om je auto te vervangen, daar is je spaargeld voor.
En 2 maanden zonder wasmachine zitten is toch best vervelend lijkt me.
Wie bepaald dat? En stel het gebeurd, wie zegt dat ik deze meerdere dingen allemaal nieuw nodig heb? 90% van de goederen van waarde in huis zijn luxe goederenquote:Op maandag 1 februari 2016 10:00 schreef hoas het volgende:
[..]
Te weinig, want vaak gaan er meerdere achter elkaar stuk.
Mja, bij mij is de buffer een grens waar mn spaartegoed niet onder mag komen. Verder niet echt een aparte rekening.quote:Op woensdag 3 februari 2016 12:08 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Spaargeld mag gebruikt worden om uit te geven, te beleggen etc, een buffer is een buffer en moet na gebruik dus weer worden aangevuld.
idd: boeie als je vaatwasser of wasmachine stuk gaat: afwassen kan ook met de hand en de was kan in het ergste geval ook even tijdelijk bij een familielid/kennis gedaan wordenquote:Op woensdag 3 februari 2016 12:24 schreef hvan het volgende:
[..]
Wie bepaald dat? En stel het gebeurd, wie zegt dat ik deze meerdere dingen allemaal nieuw nodig heb? 90% van de goederen van waarde in huis zijn luxe goederen
Ik heb geeneens een vaatwasser. Of een droger.quote:Op woensdag 3 februari 2016 12:45 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
idd: boeie als je vaatwasser of wasmachine stuk gaat: afwassen kan ook met de hand en de was kan in het ergste geval ook even tijdelijk bij een familielid/kennis gedaan worden
droger stuk? hang het dan maar te drogen: net als vroeger
etc.
Ik ook nietquote:Op woensdag 3 februari 2016 13:14 schreef Skv het volgende:
[..]
Ik heb geeneens een vaatwasser. Of een droger..
Dat is vaak ook wel eigen schuld, hoe triest ook.quote:Op woensdag 3 februari 2016 10:32 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Ik vind het ook weinig, maar voor veel Nederlanders is het de realiteit.
Tevens kun je je daar tegen verzekeren.
Het verschil is mij nog steeds niet duidelijkquote:Op woensdag 3 februari 2016 12:14 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Een buffer is dus bv wel voor wanneer je auto stukgaat maar niet om je auto te vervangen, daar is je spaargeld voor.
En 2 maanden zonder wasmachine zitten is toch best vervelend lijkt me.
Ik zie er geen nut in om dat in verschillende potjes te stoppen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 12:14 schreef Metro2005 het volgende:
Toch vind ik mensen die helemaal niets leuks in het leven doen (bijna nooit op reis gaan, nooit uit eten gaan, nauwelijks een keer uitgaan etc etc) en dus eigenlijk nooit spenden om maar een buffer te hebben ook triest. Je leeft maar een keer en je hoeft ook niet altijd puur uit angst een zo groot mogelijke buffer opbouwen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 17:06 schreef D.D.W. het volgende:
[..]
Dat is vaak ook wel eigen schuld, hoe triest ook.
Er zijn echt zo ontzettend veel mensen die geld uitgeven waar het niet nodig is, puur uit comfort, onwetendheid, enz. Al die kleine beetjes bij elkaar is een significant bedrag, kun je opzij zetten en na een jaar of 5 is het een mooie buffer geworden. Maar dit is voor veel een te lastige opgave.
Ik ben voorstander voor meer advies op scholen hoe met geld om te gaan, evt. als je studeert. Zou een hoop ellende kunnen besparen.
Natuurlijk heb je ook mensen die getroffen zijn door puur ongeluk, daar heb ik het nu niet over.
Maar niet iedereen haalt voldoening uit dat soort dingen. Wij doen dat ook allemaal niet zoveel, maar dat is niet om een zo groot mogelijke buffer te hebben of omdat we bang zijn, maar omdat we er weinig waarde aan hechten. Gevolg daarvan is wel een leuke spaarrekening ja.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:15 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Toch vind ik mensen die helemaal niets leuks in het leven doen (bijna nooit op reis gaan, nooit uit eten gaan, nauwelijks een keer uitgaan etc etc) en dus eigenlijk nooit spenden om maar een buffer te hebben ook triest. Je leeft maar een keer en je hoeft ook niet altijd puur uit angst een zo groot mogelijke buffer opbouwen.
Er is natuurlijk wel sprake van een grijs gebied, er moet ook geleefd worden iddquote:Op woensdag 3 februari 2016 18:15 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Toch vind ik mensen die helemaal niets leuks in het leven doen (bijna nooit op reis gaan, nooit uit eten gaan, nauwelijks een keer uitgaan etc etc) en dus eigenlijk nooit spenden om maar een buffer te hebben ook triest. Je leeft maar een keer en je hoeft ook niet altijd puur uit angst een zo groot mogelijke buffer opbouwen.
Bijna 54. Geen eigen zaak, wel tijdelijk ZZP-er geweest. De "zaak"zit 'm vooral tussen m'n oren. Verder bouwde ik het vermogen vooral op door onroerend goed. Hard werken en sparen kwamen op de tweede plaats, maar chronisch lage maandlasten zijn wel een hulpmiddel. En nooit, maar dan ook nooit adviezen van adviseurs aangenomen. Zelfs niet van m´n ouders.quote:Op woensdag 3 februari 2016 01:37 schreef Geralt het volgende:
4 ton?
Hoe oud ben je en wat voor werk doe je eigen zaak heb je?
Goede adviezen!!quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:36 schreef D.D.W. het volgende:
Maar ik bedoel.. kijk eens kritisch naar uitgaven en bezittingen. Zo veel is vaak te besparen op kleding, eten, elektronica, cosmetica, meubilair, auto, huis, premies/verzekeringen.
Alles kun je goedkoop krijgen als je wil, en als je goed zoekt. Leer dingen te repareren (kleine beschadigingen aan kleding gewoon met naald en draad) en gezond te leven (bijv. onderhoud je tanden goed, eet niet veel suiker en zout). Ga eens langs de kringloop. Enz enz enz.
Ik zeg alleen dat er vaak veel winst te behalen is waar misschien nooit echt over nagedacht is.
quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:58 schreef blomke het volgende:
En nooit, maar dan ook nooit adviezen van adviseurs aangenomen. Zelfs niet van m´n ouders.
quote:
Iets met spijker en kop. Wat ik om me heen vaak zie is dat mensen geen inkomstenprobleem hebben, maar een verkeerd uitgavenpatroon. Sowieso niet buiten je stand willen leven. Het lijkt tegenwoordig eerder regel dan uitzondering dat iedereen maar een spiksplinternieuwe iPhone, de nieuwste gameconsole en een LED-TV van minimaal 40" moet hebben. Stel je voor dat je dat niet hebt en voor lul staat bij je kennissen en vrienden, zeg...quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:36 schreef D.D.W. het volgende:
[..]
Er is natuurlijk wel sprake van een grijs gebied, er moet ook geleefd worden idd![]()
Maar ik bedoel.. kijk eens kritisch naar uitgaven en bezittingen. Zo veel is vaak te besparen op kleding, eten, elektronica, cosmetica, meubilair, auto, huis, premies/verzekeringen.
Alles kun je goedkoop krijgen als je wil, en als je goed zoekt. Leer dingen te repareren (kleine beschadigingen aan kleding gewoon met naald en draad) en gezond te leven (bijv. onderhoud je tanden goed, eet niet veel suiker en zout). Ga eens langs de kringloop. Enz enz enz.
Maarja, ik ga niemand zijn levenswijze bekritiseren. Ik zeg alleen dat er vaak veel winst te behalen is waar misschien nooit echt over nagedacht is.
Dan is de buffer te laagquote:Op woensdag 3 februari 2016 17:24 schreef koentje123 het volgende:
[..]
Het verschil is mij nog steeds niet duidelijk
Voor sommige mensen is de buffer niet voldoende om een kapotte auto te repareren.
We hebben het niet over de 1% rijksten ter wereld hierquote:Anderen kunnen een auto vervangen van het geld dat ze maandelijks overhouden.
In Nederland bestaan die niet of amper.quote:Ik heb jaren zonder wasmachine geleefd. Er bestaat zoiets als een wasserette (Belgie).
Hoeven dat ook geen aparte potjes te zijn. Ik heb het ook op 1 hoop gegooid maar hou als ondergrens 5000 euro aan en bij voorkeur 10.000 en alles daarboven kan gezien worden als spaargeld om bv een nieuwe auto te kopen ter vervanging of om te kunnen verhuizen naar een duurder huis of om een nieuwe laptop te kunnen kopen etc.quote:Op woensdag 3 februari 2016 17:32 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik zie er geen nut in om dat in verschillende potjes te stoppen.
Het een sluit het ander niet uit natuurlijk. Van een mobiel data abonnement met iets trager internet dat je elke maand 20 euro scheelt lever je amper in op de kwaliteit van leven maar bespaart je wel al aardig wat geld. Evenals een paar schakelaars zetten op apparaten die anders 24/7 aanstaan terwijl je misschien maar 4 uur per dag thuis bent en wakker bent. En eens een half jaar langer doen met je kleding (mits niet kapot) is ook echt geen straf.quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:15 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Simpel; je bewust zijn van het feit dat je werk hebt en die ketel kunt betalen. Of in het ergste geval; dat je nog ww krijgt waar je ook die ketel nog wel mee kunt betalen...quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:23 schreef Henno het volgende:
hoe kan je dan in vredesnaam goed slapen?
Pas wel op want voor je WW gestort wordt ben je wel even een paar weken / maanden onderweg. En dan nog is het slechts 70% van je laatste loon met ook nog een maximum!quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:37 schreef nikao het volgende:
[..]
Simpel; je bewust zijn van het feit dat je werk hebt en die ketel kunt betalen. Of in het ergste geval; dat je nog ww krijgt waar je ook die ketel nog wel mee kunt betalen...
oftewel; je moet ook altijd naar de verhouding inkomen/levensstandaard kijken.
quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:45 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Pas wel op want voor je WW gestort wordt ben je wel even een paar weken / maanden onderweg. En dan nog is het slechts 30% van je laatste loon met ook nog een maximum!
hersenconflict: Ik bedoelde 30% lagerquote:Op woensdag 3 februari 2016 19:49 schreef nikao het volgende:
[..]Hoe kom je daar nou bij? Geen wonder dat je slecht slaapt
"De hoogte van het WW is de eerste twee maanden 75% van uw dagloon en vanaf de derde maand 70% van dit berekende dagloon"
https://www.juridischloke(...)id/duur-ww-uitkering
ahquote:Op woensdag 3 februari 2016 19:51 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
hersenconflict: Ik bedoelde 30% lager
Ik zit daar ruim onder maar dat beschermt je nog steeds alleen tegen arbeidsongeschiktheid , niet tegen een kapotte CV ketel, auto, wasmachine etc. En gezien het gemiddelde inkomen in dit land kan ik wel met redelijke zekerheid zeggen dat de meeste mensen niet elke maand even 1500 euro over hebben om een CV ketel te betalen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:53 schreef nikao het volgende:
[..]
ah![]()
maar daarom wees ik ook op het feit dat je ook naar de verhouding moet kijken tussen je inkomen en je levensstijl; ben je gewend meer dan 70% van je loon te spenderen elke maand, dan heb je inderdaad een buffer nodig voor het geval je werkloos wordt (en je niet om laag kunt/wilt in je uitgavepatroon). Zit je daar normaal gesproken al onder dan kan je natuurlijk af met een minder hoge buffer..
True, maar met een beetje buffer (waar het hier om ging toch?) van zeg 6x je maandlasten kan je EN een cv ketel EN een wasmachine EN ook nog wel een auto'tje (voor nood) kopen.quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:54 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik zit daar ruim onder maar dat beschermt je nog steeds alleen tegen arbeidsongeschiktheid , niet tegen een kapotte CV ketel, auto, wasmachine etc. En gezien het gemiddelde inkomen in dit land kan ik wel met redelijke zekerheid zeggen dat de meeste mensen niet elke maand even 1500 euro over hebben om een CV ketel te betalen.
quote:Op dinsdag 2 februari 2016 20:23 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Kun jij van 8k één jaar vooruit? Doe je netjes. Daar kan een heel groot deel van NL net de huur/hypotheek van betalen.
Moet wel zeggen dat dit alléén kan als ik in 'zuinigheidsmodus' schiet; bij langdurige werkloosheid is een auto geen absolute noodzakelijkheid en is er zat tijd om goedkoop boodschappen te doen. Indien dan tegelijkertijd geen noodzakelijke apparatuur (wasmachine, koelkast) gaat hemelen, is 8.000 in een jaar te doen.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 20:53 schreef Skv het volgende:
[..]
8k voor een jaar? Daar doe ik drie maanden mee.
Ik ben zelfs extremer dan dat.quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:06 schreef nikao het volgende:
[..]
True, maar met een beetje buffer (waar het hier om ging toch?) van zeg 6x je maandlasten kan je EN een cv ketel EN een wasmachine EN ook nog wel een auto'tje (voor nood) kopen.
En hoe vaak gaat alles tegelijk stuk?![]()
Ik pleit niet voor weinig buffer, maar vooral voor lage maandlasten en sparen voor grote uitgaves waarvan je al weet dat ze komen (dat noem ik geen buffer) en dan een buffer van zeg 6x maandlasten voor echte noodgevallen.
De rest lekker onderdeel laten zijn van je investeringsportfolio
Voor ik naar Noord Amerika verhuisde, waren mijn uitgaven ook <10k per jaar (all included).quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:09 schreef MissionPhailed het volgende:
Moet wel zeggen dat dit alléén kan als ik in 'zuinigheidsmodus' schiet; bij langdurige werkloosheid is een auto geen absolute noodzakelijkheid en is er zat tijd om goedkoop boodschappen te doen. Indien dan tegelijkertijd geen noodzakelijke apparatuur (wasmachine, koelkast) gaat hemelen, is 8.000 in een jaar te doen.
Jij woont thuis toch ?quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:24 schreef 1marcelfilms het volgende:
hallo,
zelf persoonlijk heb ik 100 euro als buffer
Eens, een half jaar is een aardige buffer en komt voor veel mensen neer op rond de 5k denk ik.quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:06 schreef nikao het volgende:
[..]
True, maar met een beetje buffer (waar het hier om ging toch?) van zeg 6x je maandlasten kan je EN een cv ketel EN een wasmachine EN ook nog wel een auto'tje (voor nood) kopen.
En hoe vaak gaat alles tegelijk stuk?![]()
Ik pleit niet voor weinig buffer, maar vooral voor lage maandlasten en sparen voor grote uitgaves waarvan je al weet dat ze komen (dat noem ik geen buffer) en dan een buffer van zeg 6x maandlasten voor echte noodgevallen.
De rest lekker onderdeel laten zijn van je investeringsportfolio
Ik dacht dat ik redelijk zuinig kon leven maar zelfs al zouden beide auto's weg zijn dan nog komen we niet veel zuiniger dan 15.000 per jaar. En dan moeten we al écht overal op besparen. Maarja, alleen al het huis kost dan ook al netto bijna 7k per jaar. En bij arbeidsongeschikt komt daar nog wat bij ivm het wegvallen van de HRA en kom ik op 8700 euro per jaar alleen aan hypotheeklasten. wordt dus vrij lastig om met 8k rond te komen in ons gevalquote:Op woensdag 3 februari 2016 20:09 schreef MissionPhailed het volgende:
[..]
[..]
Moet wel zeggen dat dit alléén kan als ik in 'zuinigheidsmodus' schiet; bij langdurige werkloosheid is een auto geen absolute noodzakelijkheid en is er zat tijd om goedkoop boodschappen te doen. Indien dan tegelijkertijd geen noodzakelijke apparatuur (wasmachine, koelkast) gaat hemelen, is 8.000 in een jaar te doen.
Huh, hoe bedoel je dat? Je kan toch geen half jaar rondkomen van 5k?quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:43 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Eens, een half jaar is een aardige buffer en komt voor veel mensen neer op rond de 5k denk ik.
als je alles ervan moet betalen is het misschien wat krap ja, dan zal je richting de 7 a 8k moeten idd. Bedoelde het meer als in: Overbruggen tot WW uitkering en daarna evt aanvullen daarop.quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:52 schreef DonnaRush het volgende:
[..]
Huh, hoe bedoel je dat? Je kan toch geen half jaar rondkomen van 5k?
Ja zo. Dat zou inderdaad wel een goede aanvulling zijn dan.quote:Op woensdag 3 februari 2016 21:01 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
als je alles ervan moet betalen is het misschien wat krap ja, dan zal je richting de 7 a 8k moeten idd. Bedoelde het meer als in: Overbruggen tot WW uitkering en daarna evt aanvullen daarop.
Hoe kun je nou onroerend goed kopen als hard werken en sparen op een tweede plaats staat?quote:Op woensdag 3 februari 2016 18:58 schreef blomke het volgende:
[..]
Bijna 54. Geen eigen zaak, wel tijdelijk ZZP-er geweest. De "zaak"zit 'm vooral tussen m'n oren. Verder bouwde ik het vermogen vooral op door onroerend goed. Hard werken en sparen kwamen op de tweede plaats, maar chronisch lage maandlasten zijn wel een hulpmiddel. En nooit, maar dan ook nooit adviezen van adviseurs aangenomen. Zelfs niet van m´n ouders.
Een half jaar aan maandlasten komt voor veel mensen neer op 5K?quote:Op woensdag 3 februari 2016 20:43 schreef Metro2005 het volgende:
Eens, een half jaar is een aardige buffer en komt voor veel mensen neer op rond de 5k denk ik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |