de prijzen in een tuincentrum wel eens bekeken?quote:Op maandag 1 februari 2016 11:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zoiets als een tuin zou ik altijd doen van de lopende rekening. Daar ga ik geen kapitaal (vermogen) voor aanwenden.
Het tuincentrumquote:Op maandag 1 februari 2016 13:59 schreef fathank het volgende:
[..]
de prijzen in een tuincentrum wel eens bekeken?
Dan moet meer sparen wel kunnen ja. Maar goed, keuzes hè. Een leuk leven is ook wat waard, dan maar wat minder op de bank.quote:Op maandag 1 februari 2016 13:56 schreef Geralt het volgende:
Overigens ben ik wel van mening dat we hier veel meer geld aan de kant zouden kunnen moeten zetten met salarissen van mij en Brennie die allebei bovenmodaal zijn. De mijne wat meer, maar zij verdient toch ook lang niet slecht.
Tevens wonen we erg goedkoop (400 netto).
Omdat een richtlijn voor onderhoud van een woning gemiddeld 1% van de waarde van de woning is per jaar. Alleen daarvoor zou je dus al 3k opzij moeten zetten. Eigenlijk zou je sparen gewoon als vaste lastenpost moeten zien.quote:Op maandag 1 februari 2016 14:15 schreef Sedm het volgende:
@miss_dynastie:
Waarom vind je dat weinig? Het zal het ene jaar iets meer zijn dan het andere, maar dit hoop ik elk jaar zonder groot onderhoud over te kunnen houden.
Ik vind het idee van de spaarrekening voor onderhoud eigenlijk wel een hele goede!
geen behoefte om deel af te lossen van de hypotheek (als je die hebt)/ op andere manier geen belasting betalen in box III?quote:Op maandag 1 februari 2016 17:12 schreef Renesite het volgende:
Momenteel 80.000 euro. Voor de zekerheid.!
Ten minste 3 keer netto inkomen. Maar we willen gewoon lekker doorsparen![]()
als we niet verhuisd waren zouden we hier nog wel op zitten.., nu is het weg door verlies eigen woning af te tikken en een en ander uit eigen middelen aan te passen aan het huis (houtkachel ftwquote:
Ach, kan hij dan toch niet meer over inzittenquote:Op maandag 1 februari 2016 13:07 schreef Geralt het volgende:
[..]
En wat nou als je morgen onder de trein komt? Dan heb je al die tijd genoeg geld gehad om die Porsche te kopen en erin te rijden, maar nooit gedaan en dan kun je het niet meer.
Dat zou ik ook zeker doen. Vooral als je nu een hypotheek afsluit. Eigen geld bijstorten is zeer lonend, omdat je bij een annuïteitenhypotheek in het begin relatief weinig aflost. En de rente op een spaarrekening is toch ruk.quote:Op maandag 1 februari 2016 17:15 schreef soepkoe het volgende:
geen behoefte om deel af te lossen van de hypotheek (als je die hebt)/ op andere manier geen belasting betalen in box III?
Ja, dat doen wij nu ook. Officieel hebben we een annuïteitenhypotheek, maar we lossen nu (2e jaar) af als een lineaire.quote:Op maandag 1 februari 2016 20:13 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Dat zou ik ook zeker doen. Vooral als je nu een hypotheek afsluit. Eigen geld bijstorten is zeer lonend, omdat je bij een annuïteitenhypotheek in het begin relatief weinig aflost. En de rente op een spaarrekening is toch ruk.
Maar goed, buffertje houden is wel belangrijk natuurlijk.
Dat is wel een heerlijke positie om te sparen ja. Als ik hier de auto de deur uit zou doen kon ik bijna gaan rentenierenquote:Op maandag 1 februari 2016 21:11 schreef hoenders het volgende:
Momenteel rond de 55k, maar geen hypotheek / auto / inrichting. Komt elke maand zo'n 1,5k bij maar als ik besluit te verhuizen of te kopen is die buffer zo weg...
Wat een kutsite; ik moet 142.000 als buffer aanhouden; wat een mafketels.quote:Op maandag 1 februari 2016 13:58 schreef ssebass het volgende:
https://service.nibud.nl/bufferberekenaar/#/panel/0
Inventaris: ¤77.450,-(voor het vervangen van noodzakelijke meubelen en apparaten)
Haha grapjassen. Zoveel kost mijn complete inboedel nieuw niet eens.
Inventaris is volgens mij op basis van je inkomen, dus heb je zelf verkeerd ingevuld neem ik aan. Of verdien je 50.000 per maand.quote:Op maandag 1 februari 2016 21:39 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Wat een kutsite; ik moet 142.000 als buffer aanhouden; wat een mafketels.
Ik ben net verhuist, heb het huis helemaal laten opknappen; van top tot teen, nieuwe keuken, nieuwe wasmachine, van alles en nog wat nieuw, geen auto. Waar moet ik in godsnaam die 142k aan uit gaan geven?
Dan heb je bullshit getallen ingevuld.quote:Op maandag 1 februari 2016 21:39 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Wat een kutsite; ik moet 142.000 als buffer aanhouden; wat een mafketels.
Ik ben net verhuist, heb het huis helemaal laten opknappen; van top tot teen, nieuwe keuken, nieuwe wasmachine, van alles en nog wat nieuw, geen auto. Waar moet ik in godsnaam die 142k aan uit gaan geven?
Ja daar kwam ik ook zojuist achter; had bij maandsalaris mijn, gezamenlijk, jaarsalaris ingevuld; het vermoeden kreeg ik nadat ik las dat ik binnen twee jaar dat bedrag zou hebben kunnen sparenquote:Op maandag 1 februari 2016 22:00 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Dan heb je bullshit getallen ingevuld.
Inderdaad erg fijne positie, al geef ik wel elke maand zo'n 1k aan woonlasten uit en nog een paar 100 aan OV, eten etc. etc.quote:Op maandag 1 februari 2016 21:26 schreef Piet__Piraat het volgende:
Dat is wel een heerlijke positie om te sparen ja. Als ik hier de auto de deur uit zou doen kon ik bijna gaan rentenieren
Die kans is groot, ja. Genoeg huishoudens die amper het eind van de maand halen. Of misschien 2k apart hebben staan. Maar goed, dat zijn vaak ook huishoudens waar niet altijd slimme keuzes worden gemaakt (roken bijv).quote:Op maandag 1 februari 2016 22:07 schreef Dawnbreaker het volgende:
ik en mijn partner hebben momenteel 15k buffer. wel is dit topic niet representatief voor de samenleving, veel mensen aan de ondergrens komen niet eens in dit subforum. ik ben dan ook van mening dat de gemiddelde buffers in Nederland lager zijn dan hier geschetst is.
Ook niet de neiging om te gaan aflossen? Het klinkt natuurlijk altijd mooi, zo'n aflossingsvrije hypotheek, maar je zit er verdomd lang aan vast en er staat niets tegenover. In feite doe je niets anders dan (goedkoper) huren, alleen dan met alle onderhoudslasten voor jezelf.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 01:29 schreef Mand het volgende:
Eigen huis. 100 procent aflossingsvrij hypotheek maar nog geen cent afgelost (bewuste keuze) 18k spaargeld. En spaar sinds aantal maanden vast 400 euro per maand. Vaste laste zijn 925 per maand exclusief eten, kleding en fun. Verder geen aandelen maar wel 3000 euro in een veel belovend project gestopt wat momenteel wel op een laagpitje staat ivm drukte vaste baan.
En toen verloor je je baan.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 12:36 schreef hvan het volgende:
Wat een hoop geld allemaal. 5 a 10k is toch meer dan zat?! Heb je net een andere auto gekocht, dus spaarpot leeg, en je wasmachine gaat een keer stuk is er toch nog geen man overboord?! Dan ga je gewoon een jaartje niet op vakantie, stort je je vakantiegeld op je spaarrekening. Of je 13e maand. Zonde om alles op te potten.
Momenteel heb ik met mijn gezinnetje 4k ofzo. Zijn al blij als we 100 euro kunnen sparen per maand. wij hebben nog nooit een cent hoeven lenen voor onverwachte kosten. Betalen gewoon iedere maand onze hypotheek met aflossing en rijden een auto uit 2009. Gaat ie de prak in, jammer dan. Kopen we er gewoon eentje van 2500 euro. hebben we nog 1500 over, gaan we niet op vakantie. In mei krijgen we weer 2500+ euro vakantiegeld. Probleem weer opgelost
Oja, HRA krijgen wij eens per jaar, betalen nu dus elke maand bruto. Dat hoogt de spaarrekening in Juni ook wel weer op.
ja nou en?! dan redden we het ook wel weer hoor. Vragen we HRA per maand aan, is het verschil weer een beetje aangevuld. Verder zullen we dan minder gaan uiteten en andere leuke dingen gaan doen. Nederlanders zijn gewoon te bang. Alles willen ze maar verzekeren en verzekeren.quote:
Met een jaar reserve of een maand reserve heb je op zich iets meer ruimte om te zoeken naar een baan.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 12:43 schreef hvan het volgende:
[..]
ja nou en?! dan redden we het ook wel weer hoor. Vragen we HRA per maand aan, is het verschil weer een beetje aangevuld. Verder zullen we dan minder gaan uiteten en andere leuke dingen gaan doen. Nederlanders zijn gewoon te bang. Alles willen ze maar verzekeren en verzekeren.
Ben je langdurig werkloos, is die 15 a 20k er ook doorheen. Zit je alsnog met de gebakken peren.
Daar heb je gelijk in.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 12:46 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Met een jaar reserve of een maand reserve heb je op zich iets meer ruimte om te zoeken naar een baan.
Maar goed, ieder zijn prioriteiten.
Momenteel niet de neiging om te gaan aflossen, ik blijf ook zitten waar ik zit. Er kan nu een vrouw in mijn leven komen, maar dan nog wil ik hier blijven wonen. Ik heb daar goed over nagedacht. Het betreft overigens een appartement ipv compleet huis. Dus onkosten aan het dak bijvoorbeeld zijn gezamelijk voor VVE. Ik snap dat sommige denken dat je moet aflossen op de hypotheek maar dan stop je het in de stenen en kun je letterlijk helemaal niet meer weg. Ik heb zo graag mijn vrijheid, en wil ik morgen aan de andere kant van de aarde kunnen staan als ik dat wil. Ik ben nu 30 en verwacht ook geen 30 jaar meer te leven. Een opmerking waar vaak mensen met grote ogen van opkijken. Ik ben daar voor mijn gevoel heel realistisch in.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 07:31 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Ook niet de neiging om te gaan aflossen? Het klinkt natuurlijk altijd mooi, zo'n aflossingsvrije hypotheek, maar je zit er verdomd lang aan vast en er staat niets tegenover. In feite doe je niets anders dan (goedkoper) huren, alleen dan met alle onderhoudslasten voor jezelf.
Dat is natuurlijk echt onzin. Als jij niet aflost ben je niet vrijer dan iemand die wel aflost. Integendeel.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 13:21 schreef Mand het volgende:
[..]
Ik snap dat sommige denken dat je moet aflossen op de hypotheek maar dan stop je het in de stenen en kun je letterlijk helemaal niet meer weg.
Wat vindt de koper daar vanquote:Op maandag 1 februari 2016 09:39 schreef Sedm het volgende:
Mijn vrouw en ik hebben drie jaar geleden een huis verkocht, flink verbouwd, en inmiddels wil mijn vrouw ook de tuin onder handen gaan nemen.
"De tuin onder handen nemen" kan op vele manieren: koopt ze een schep en graszaad, en komt een hovenier 6 maanden schoffelen?quote:Ben ik te voorzichtig?
Op de lange duur ben je inderdaad minder vrij als nu. Maar als ik later oud ben hoef ik ook minder vrij te zijn. Nu ben ik jong en kan ik gaan en staan waar ik wil. Als ik ouder ben hoeft dat allemaal niet meer zo, gezien je lichamelijk toch achteruit gaat. En stel, je moet het huis verkopen, staat onder water etcetera. Dan verkoop je het huis op dat moment tegen de markt prijs, en de rest van de schuld zetten ze om in een lening. Je kunt die dan betalen of niet betalen. Maar nogmaals in mijn geval. Ik spaar, investeer in project en verwacht geen 30 jaar meer.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 13:32 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk echt onzin. Als jij niet aflost ben je niet vrijer dan iemand die wel aflost. Integendeel.
Maar als je nu wel aflost ben je toch ook vrij om te gaan en staan waar je wilt?quote:Op dinsdag 2 februari 2016 13:46 schreef Mand het volgende:
[..]
Op de lange duur ben je inderdaad minder vrij als nu. Maar als ik later oud ben hoef ik ook minder vrij te zijn. Nu ben ik jong en kan ik gaan en staan waar ik wil. Als ik ouder ben hoeft dat allemaal niet meer zo, gezien je lichamelijk toch achteruit gaat. En stel, je moet het huis verkopen, staat onder water etcetera. Dan verkoop je het huis op dat moment tegen de markt prijs, en de rest van de schuld zetten ze om in een lening. Je kunt die dan betalen of niet betalen. Maar nogmaals in mijn geval. Ik spaar, investeer in project en verwacht geen 30 jaar meer.
Zijn er specifieke redenen dat je verwacht maar 60 te zullen worden? Gemiddeld zul je nog zeker 30 jaar ouder worden.quote:Op dinsdag 2 februari 2016 13:21 schreef Mand het volgende:
[..]
Ik ben nu 30 en verwacht ook geen 30 jaar meer te leven. Een opmerking waar vaak mensen met grote ogen van opkijken. Ik ben daar voor mijn gevoel heel realistisch in.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |