abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 1 februari 2016 @ 13:57:34 #52
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_159567762
liever met 50k schuld de kist in dan met 50k ongebruikt geld op de bank
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_159567794
https://service.nibud.nl/bufferberekenaar/#/panel/0

Inventaris: ¤77.450,- :') (voor het vervangen van noodzakelijke meubelen en apparaten)

Haha grapjassen. Zoveel kost mijn complete inboedel nieuw niet eens.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  maandag 1 februari 2016 @ 13:59:01 #54
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_159567811
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 11:03 schreef LXIV het volgende:

[..]

Zoiets als een tuin zou ik altijd doen van de lopende rekening. Daar ga ik geen kapitaal (vermogen) voor aanwenden.
de prijzen in een tuincentrum wel eens bekeken?
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_159568270
quote:
14s.gif Op maandag 1 februari 2016 13:59 schreef fathank het volgende:

[..]

de prijzen in een tuincentrum wel eens bekeken?
Het tuincentrum :') Eckte mannen strooien een zak kastantjes in de achtertuin en doen er een plasje over.
pi_159568287
@miss_dynastie:
Waarom vind je dat weinig? Het zal het ene jaar iets meer zijn dan het andere, maar dit hoop ik elk jaar zonder groot onderhoud over te kunnen houden.

Ik vind het idee van de spaarrekening voor onderhoud eigenlijk wel een hele goede!
pi_159570787
5000 max maar mijn saldo is ruim daarboven
pi_159571525
quote:
7s.gif Op maandag 1 februari 2016 13:56 schreef Geralt het volgende:
Overigens ben ik wel van mening dat we hier veel meer geld aan de kant zouden kunnen moeten zetten met salarissen van mij en Brennie die allebei bovenmodaal zijn. De mijne wat meer, maar zij verdient toch ook lang niet slecht.

Tevens wonen we erg goedkoop (400 netto).
Dan moet meer sparen wel kunnen ja. Maar goed, keuzes hè. Een leuk leven is ook wat waard, dan maar wat minder op de bank.
Schip ahoy!
  † In Memoriam † maandag 1 februari 2016 @ 16:26:44 #59
43556 miss_dynastie
pi_159571557
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 14:15 schreef Sedm het volgende:
@miss_dynastie:
Waarom vind je dat weinig? Het zal het ene jaar iets meer zijn dan het andere, maar dit hoop ik elk jaar zonder groot onderhoud over te kunnen houden.

Ik vind het idee van de spaarrekening voor onderhoud eigenlijk wel een hele goede!
Omdat een richtlijn voor onderhoud van een woning gemiddeld 1% van de waarde van de woning is per jaar. Alleen daarvoor zou je dus al 3k opzij moeten zetten. Eigenlijk zou je sparen gewoon als vaste lastenpost moeten zien.
pi_159571991
Tja. Ik moest door (door de verzekeraar uitgesloten) waterschade de badkamer vernieuwen a 11000 euro, de wasmachine ging kapot a 1000 euro (niet gerelateerd aan de waterschade :)) en er moet - eerder dan gepland- een nieuwe auto komen a 5000 euro. En dat binnen 4 maanden. Ik ben blij met genoeg spaargeld, maaaar je kunt ook kiezen voor een mindere badkamer voor misschien 5.000 euro, geen Miele wasmachine, maar een beko van 300 en een brik waar je een jaar mee rijdt voor 600 euro.
Oftewel je hebt 5900 euro nodig ;)
  Moderator maandag 1 februari 2016 @ 17:12:14 #61
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_159572890
Momenteel 80.000 euro. Voor de zekerheid.

:') !

Ten minste 3 keer netto inkomen. Maar we willen gewoon lekker doorsparen :)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_159572909
Het hangt inderdaad ook daarbij samen met keuzes. Wil je alles 'op niveau' kunnen vervangen, moet je een grotere buffer hebben dan wanneer je ook bereid bent even een tijdje wat in te leveren.
Schip ahoy!
pi_159572999
quote:
10s.gif Op maandag 1 februari 2016 17:12 schreef Renesite het volgende:
Momenteel 80.000 euro. Voor de zekerheid.

:') !

Ten minste 3 keer netto inkomen. Maar we willen gewoon lekker doorsparen :)
geen behoefte om deel af te lossen van de hypotheek (als je die hebt)/ op andere manier geen belasting betalen in box III?

zo tegen de box III grens aan vind ik prima (en dan niet alles in spaargeld, ook deels beleggingen) laatste jaren \extra inleg in de SEW.., kan nu bijna niet meer. nu eens kijken naar wat anders (evt 2e huis oid..)
  Moderator maandag 1 februari 2016 @ 17:15:31 #64
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_159573010
Nee, die 80.000 was een grapje hoor :+
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_159573470
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 17:15 schreef Renesite het volgende:
Nee, die 80.000 was een grapje hoor :+
als we niet verhuisd waren zouden we hier nog wel op zitten.., nu is het weg door verlies eigen woning af te tikken en een en ander uit eigen middelen aan te passen aan het huis (houtkachel ftw :)).

nu kiezen we voor opnieuw wat reserveren boven uitbouwen/ renovatie badkamer/ tuin direct 100% naar wens. het is allemaal nog prima zoals het is..
pi_159575308
quote:
1s.gif Op maandag 1 februari 2016 10:24 schreef hoas het volgende:

[..]

Jij hebt helemaal geen buffer he?
Fout en geen antwoord op mijn post, chapeau.
pi_159577870
quote:
7s.gif Op maandag 1 februari 2016 13:07 schreef Geralt het volgende:

[..]

En wat nou als je morgen onder de trein komt? Dan heb je al die tijd genoeg geld gehad om die Porsche te kopen en erin te rijden, maar nooit gedaan en dan kun je het niet meer.
Ach, kan hij dan toch niet meer over inzitten
pi_159577983
10k is wel de max, tegen die tijd is de auto wel weer aan vervanging toe. Zijn al blij als we eind vd maand 0,1k over houden om te sparen :)
pi_159578176
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 17:15 schreef soepkoe het volgende:
geen behoefte om deel af te lossen van de hypotheek (als je die hebt)/ op andere manier geen belasting betalen in box III?
Dat zou ik ook zeker doen. Vooral als je nu een hypotheek afsluit. Eigen geld bijstorten is zeer lonend, omdat je bij een annuïteitenhypotheek in het begin relatief weinig aflost. En de rente op een spaarrekening is toch ruk.
Maar goed, buffertje houden is wel belangrijk natuurlijk. :)
Schip ahoy!
pi_159578627
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 20:13 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Dat zou ik ook zeker doen. Vooral als je nu een hypotheek afsluit. Eigen geld bijstorten is zeer lonend, omdat je bij een annuïteitenhypotheek in het begin relatief weinig aflost. En de rente op een spaarrekening is toch ruk.
Maar goed, buffertje houden is wel belangrijk natuurlijk. :)
Ja, dat doen wij nu ook. Officieel hebben we een annuïteitenhypotheek, maar we lossen nu (2e jaar) af als een lineaire.

Om antwoord te geven aan ts: een jaar aan lasten volgens onze huidige standaard.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 01-02-2016 20:29:00 ]
pi_159578742
Dat is lekker, als dat kan :). Moet qua salarissen maar net kunnen, maar is wel prettig natuurlijk. Als je dan na twee jaar laat herberekenen heb je een geinige verlaging van je maandlasten te pakken.
Schip ahoy!
pi_159578862
Situatie: gezin in koopwoning. Beiden werken.
Buffer: ongeveer 2 maal ons jaarinkomen.
Make my day!
pi_159580135
Momenteel rond de 55k, maar geen hypotheek / auto / inrichting. Komt elke maand zo'n 1,5k bij maar als ik besluit te verhuizen of te kopen is die buffer zo weg...
  maandag 1 februari 2016 @ 21:18:57 #74
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_159580477
Van belang is ook de hoogte van de hypotheek tov huidige waarde woning van TS.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_159580767
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 21:11 schreef hoenders het volgende:
Momenteel rond de 55k, maar geen hypotheek / auto / inrichting. Komt elke maand zo'n 1,5k bij maar als ik besluit te verhuizen of te kopen is die buffer zo weg...
Dat is wel een heerlijke positie om te sparen ja. Als ik hier de auto de deur uit zou doen kon ik bijna gaan rentenieren :P
Schip ahoy!
pi_159580992
Advies zou zijn om een buffer aan te houden om 2 autos te kunnen vervangen. Terwijl bijna iedereen heeft een allrisk verzekering voor een beetje duurdere auto. Wat ik gek vind dat ze geen buffer geven voor als je werkloos zou worden. Daar heb ik juist een buffer voor.

Pietje heeft een baan en lease-auto van de zaak. Zijn vrouw werkt niet.

Advies Nibud

Inventaris ¤ 4700
¤400,- Onderhoud huis & tuin
¤1.000,- Onverwachte rekeningen
¤6.100,-
- See more at: https://service.nibud.nl/bufferberekenaar/#/panel/1

Hij wordt ontslagen en moet de lease-auto inleveren. Bovendien krijgt hij nog maar 70% van zn salaris. Hij moet een auto kopen van 4000 euro om te gaan solliciteren en dan gaat de wasmachine stuk. Bedankt nibud ;)

[ Bericht 13% gewijzigd door brulaap112 op 01-02-2016 21:46:38 ]
pi_159581288
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 13:58 schreef ssebass het volgende:
https://service.nibud.nl/bufferberekenaar/#/panel/0

Inventaris: ¤77.450,- :') (voor het vervangen van noodzakelijke meubelen en apparaten)

Haha grapjassen. Zoveel kost mijn complete inboedel nieuw niet eens.
Wat een kutsite; ik moet 142.000 als buffer aanhouden; wat een mafketels. :')

Ik ben net verhuist, heb het huis helemaal laten opknappen; van top tot teen, nieuwe keuken, nieuwe wasmachine, van alles en nog wat nieuw, geen auto. Waar moet ik in godsnaam die 142k aan uit gaan geven?
pi_159581513
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 21:39 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Ik ben net verhuist, heb het huis helemaal laten opknappen; van top tot teen, nieuwe keuken, nieuwe wasmachine, van alles en nog wat nieuw, geen auto. Waar moet ik in godsnaam die 142k aan uit gaan geven?
Inventaris is volgens mij op basis van je inkomen, dus heb je zelf verkeerd ingevuld neem ik aan. Of verdien je 50.000 per maand.
pi_159582069
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 21:39 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Dan heb je bullshit getallen ingevuld.
pi_159582366
ik en mijn partner hebben momenteel 15k buffer. wel is dit topic niet representatief voor de samenleving, veel mensen aan de ondergrens komen niet eens in dit subforum. ik ben dan ook van mening dat de gemiddelde buffers in Nederland lager zijn dan hier geschetst is.
<hr>
pi_159583083
quote:
1s.gif Op maandag 1 februari 2016 22:00 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Dan heb je bullshit getallen ingevuld.
Ja daar kwam ik ook zojuist achter; had bij maandsalaris mijn, gezamenlijk, jaarsalaris ingevuld; het vermoeden kreeg ik nadat ik las dat ik binnen twee jaar dat bedrag zou hebben kunnen sparen :')
pi_159585338
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 21:26 schreef Piet__Piraat het volgende:
Dat is wel een heerlijke positie om te sparen ja. Als ik hier de auto de deur uit zou doen kon ik bijna gaan rentenieren
Inderdaad erg fijne positie, al geef ik wel elke maand zo'n 1k aan woonlasten uit en nog een paar 100 aan OV, eten etc. etc.
pi_159586546
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 22:07 schreef Dawnbreaker het volgende:
ik en mijn partner hebben momenteel 15k buffer. wel is dit topic niet representatief voor de samenleving, veel mensen aan de ondergrens komen niet eens in dit subforum. ik ben dan ook van mening dat de gemiddelde buffers in Nederland lager zijn dan hier geschetst is.
Die kans is groot, ja. Genoeg huishoudens die amper het eind van de maand halen. Of misschien 2k apart hebben staan. Maar goed, dat zijn vaak ook huishoudens waar niet altijd slimme keuzes worden gemaakt (roken bijv).
Schip ahoy!
pi_159587119
Mijn adviesbuffer is 23.000 dat is ongeveer wat we hebben. Ik ga binnenkort een jaar met onbetaald verlof en dan hoeven we ineens nog maar 19.000 als buffer te hebben. Lijkt me dat we dan onverwachte uitgaven juist wat minder makkelijk op kunnen vangen...
  dinsdag 2 februari 2016 @ 01:25:27 #85
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_159587136
Ik zou 32k moeten hebben als buffer.

Hoef nog maar 29 k te sparen :') Toch een jaartje of 3 op een houtje bijten :D
Tics van je petten.
  dinsdag 2 februari 2016 @ 01:27:04 #86
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_159587147
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 22:07 schreef Dawnbreaker het volgende:
ik en mijn partner
Nee, niet "ik en mijn partner".

"Mijn partner en ik".
Tics van je petten.
pi_159587168
Eigen huis. 100 procent aflossingsvrij hypotheek maar nog geen cent afgelost (bewuste keuze) 18k spaargeld. En spaar sinds aantal maanden vast 400 euro per maand. Vaste laste zijn 925 per maand exclusief eten, kleding en fun. Verder geen aandelen maar wel 3000 euro in een veel belovend project gestopt wat momenteel wel op een laagpitje staat ivm drukte vaste baan.
XRP - To tha moon motherf#cker!
pi_159587225
Hou zelf altijd rond de 10k in reserve.
pi_159588462
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 01:29 schreef Mand het volgende:
Eigen huis. 100 procent aflossingsvrij hypotheek maar nog geen cent afgelost (bewuste keuze) 18k spaargeld. En spaar sinds aantal maanden vast 400 euro per maand. Vaste laste zijn 925 per maand exclusief eten, kleding en fun. Verder geen aandelen maar wel 3000 euro in een veel belovend project gestopt wat momenteel wel op een laagpitje staat ivm drukte vaste baan.
Ook niet de neiging om te gaan aflossen? Het klinkt natuurlijk altijd mooi, zo'n aflossingsvrije hypotheek, maar je zit er verdomd lang aan vast en er staat niets tegenover. In feite doe je niets anders dan (goedkoper) huren, alleen dan met alle onderhoudslasten voor jezelf.
Schip ahoy!
pi_159588890
Ik vind 6 nettosalarissen ofwel 12 maand brutohypotheek comfortable als buffer. En ik ga ervan uit dat jullie geen aflossingsvrije hypotheek hebben, maar afbetalen.

Met 15K zou ik dus geen gekke dingen doen - een paar 1000 kan er dan misschien af voor de tuin, maar meer toch echt niet. Je zegt dat jullie 5K per jaar overhouden? Dat lijkt me een prima max bedrag om aan de tuin te geven - een jaartje sparen.

Zoals hoger ook aangegeven, zorg ook dat je iets opzij zet voor toekomstige onderhoud aan het huis. 1% van de waarde van het huis is een goede stelregel.
pi_159592833
Wat een hoop geld allemaal. 5 a 10k is toch meer dan zat?! Heb je net een andere auto gekocht, dus spaarpot leeg, en je wasmachine gaat een keer stuk is er toch nog geen man overboord?! Dan ga je gewoon een jaartje niet op vakantie, stort je je vakantiegeld op je spaarrekening. Of je 13e maand. Zonde om alles op te potten.
Momenteel heb ik met mijn gezinnetje 4k ofzo. Zijn al blij als we 100 euro kunnen sparen per maand. wij hebben nog nooit een cent hoeven lenen voor onverwachte kosten. Betalen gewoon iedere maand onze hypotheek met aflossing en rijden een auto uit 2009. Gaat ie de prak in, jammer dan. Kopen we er gewoon eentje van 2500 euro. hebben we nog 1500 over, gaan we niet op vakantie. In mei krijgen we weer 2500+ euro vakantiegeld. Probleem weer opgelost
Oja, HRA krijgen wij eens per jaar, betalen nu dus elke maand bruto. Dat hoogt de spaarrekening in Juni ook wel weer op.
pi_159592876
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 12:36 schreef hvan het volgende:
Wat een hoop geld allemaal. 5 a 10k is toch meer dan zat?! Heb je net een andere auto gekocht, dus spaarpot leeg, en je wasmachine gaat een keer stuk is er toch nog geen man overboord?! Dan ga je gewoon een jaartje niet op vakantie, stort je je vakantiegeld op je spaarrekening. Of je 13e maand. Zonde om alles op te potten.
Momenteel heb ik met mijn gezinnetje 4k ofzo. Zijn al blij als we 100 euro kunnen sparen per maand. wij hebben nog nooit een cent hoeven lenen voor onverwachte kosten. Betalen gewoon iedere maand onze hypotheek met aflossing en rijden een auto uit 2009. Gaat ie de prak in, jammer dan. Kopen we er gewoon eentje van 2500 euro. hebben we nog 1500 over, gaan we niet op vakantie. In mei krijgen we weer 2500+ euro vakantiegeld. Probleem weer opgelost
Oja, HRA krijgen wij eens per jaar, betalen nu dus elke maand bruto. Dat hoogt de spaarrekening in Juni ook wel weer op.
En toen verloor je je baan.
pi_159592943
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 12:39 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

En toen verloor je je baan.
ja nou en?! dan redden we het ook wel weer hoor. Vragen we HRA per maand aan, is het verschil weer een beetje aangevuld. Verder zullen we dan minder gaan uiteten en andere leuke dingen gaan doen. Nederlanders zijn gewoon te bang. Alles willen ze maar verzekeren en verzekeren.
Ben je langdurig werkloos, is die 15 a 20k er ook doorheen. Zit je alsnog met de gebakken peren.
pi_159593033
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 12:43 schreef hvan het volgende:

[..]

ja nou en?! dan redden we het ook wel weer hoor. Vragen we HRA per maand aan, is het verschil weer een beetje aangevuld. Verder zullen we dan minder gaan uiteten en andere leuke dingen gaan doen. Nederlanders zijn gewoon te bang. Alles willen ze maar verzekeren en verzekeren.
Ben je langdurig werkloos, is die 15 a 20k er ook doorheen. Zit je alsnog met de gebakken peren.
Met een jaar reserve of een maand reserve heb je op zich iets meer ruimte om te zoeken naar een baan.

Maar goed, ieder zijn prioriteiten.
pi_159593092
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 12:46 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Met een jaar reserve of een maand reserve heb je op zich iets meer ruimte om te zoeken naar een baan.

Maar goed, ieder zijn prioriteiten.
Daar heb je gelijk in.
Maar als ik of mijn vrouw ontslagen zouden worden zou er voorlopig geen man overboord zijn. Zouden makkelijk 300 a 400 euro pm kunnen besparen door minder uit te gaan en minder kleding te kopen. dan nog de HRA per maand aanvragen. Dan redden we voorlopig wel zonder reserves nodig te hebben
pi_159593096
Kortom, het ligt totaal aan je persoonlijke situatie.
Wij hebben het huis afbetaald (geen hypotheek nodig gehad), nog geen kinderen, het huis recent volledig nieuw opgebouwd (inclusief dak etc.) en ingericht, hebben beide een goede FT job...Er komt behoorlijk wat binnen, en er gaat weinig uit. Dus de spaarpot loopt aardig makkelijk vol maar als ik ga winkelen o.i.d. kijk ik ook echt niet naar wat iets kost. Maar is mijn buffer daarom goed vergelijkingsmateriaal? Ik denk het niet.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 02-02-2016 12:50:48 ]
pi_159593730
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 07:31 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Ook niet de neiging om te gaan aflossen? Het klinkt natuurlijk altijd mooi, zo'n aflossingsvrije hypotheek, maar je zit er verdomd lang aan vast en er staat niets tegenover. In feite doe je niets anders dan (goedkoper) huren, alleen dan met alle onderhoudslasten voor jezelf.
Momenteel niet de neiging om te gaan aflossen, ik blijf ook zitten waar ik zit. Er kan nu een vrouw in mijn leven komen, maar dan nog wil ik hier blijven wonen. Ik heb daar goed over nagedacht. Het betreft overigens een appartement ipv compleet huis. Dus onkosten aan het dak bijvoorbeeld zijn gezamelijk voor VVE. Ik snap dat sommige denken dat je moet aflossen op de hypotheek maar dan stop je het in de stenen en kun je letterlijk helemaal niet meer weg. Ik heb zo graag mijn vrijheid, en wil ik morgen aan de andere kant van de aarde kunnen staan als ik dat wil. Ik ben nu 30 en verwacht ook geen 30 jaar meer te leven. Een opmerking waar vaak mensen met grote ogen van opkijken. Ik ben daar voor mijn gevoel heel realistisch in. :)
pi_159593994
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 13:21 schreef Mand het volgende:

[..]

Ik snap dat sommige denken dat je moet aflossen op de hypotheek maar dan stop je het in de stenen en kun je letterlijk helemaal niet meer weg.
Dat is natuurlijk echt onzin. Als jij niet aflost ben je niet vrijer dan iemand die wel aflost. Integendeel.
  dinsdag 2 februari 2016 @ 13:34:41 #99
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_159594063
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 09:39 schreef Sedm het volgende:
Mijn vrouw en ik hebben drie jaar geleden een huis verkocht, flink verbouwd, en inmiddels wil mijn vrouw ook de tuin onder handen gaan nemen.
Wat vindt de koper daar van :?

quote:
Ben ik te voorzichtig?
"De tuin onder handen nemen" kan op vele manieren: koopt ze een schep en graszaad, en komt een hovenier 6 maanden schoffelen?
censuur :O
pi_159594385
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 13:32 schreef Blue_note het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk echt onzin. Als jij niet aflost ben je niet vrijer dan iemand die wel aflost. Integendeel.
Op de lange duur ben je inderdaad minder vrij als nu. Maar als ik later oud ben hoef ik ook minder vrij te zijn. Nu ben ik jong en kan ik gaan en staan waar ik wil. Als ik ouder ben hoeft dat allemaal niet meer zo, gezien je lichamelijk toch achteruit gaat. En stel, je moet het huis verkopen, staat onder water etcetera. Dan verkoop je het huis op dat moment tegen de markt prijs, en de rest van de schuld zetten ze om in een lening. Je kunt die dan betalen of niet betalen. Maar nogmaals in mijn geval. Ik spaar, investeer in project en verwacht geen 30 jaar meer.
pi_159595593
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 13:46 schreef Mand het volgende:

[..]

Op de lange duur ben je inderdaad minder vrij als nu. Maar als ik later oud ben hoef ik ook minder vrij te zijn. Nu ben ik jong en kan ik gaan en staan waar ik wil. Als ik ouder ben hoeft dat allemaal niet meer zo, gezien je lichamelijk toch achteruit gaat. En stel, je moet het huis verkopen, staat onder water etcetera. Dan verkoop je het huis op dat moment tegen de markt prijs, en de rest van de schuld zetten ze om in een lening. Je kunt die dan betalen of niet betalen. Maar nogmaals in mijn geval. Ik spaar, investeer in project en verwacht geen 30 jaar meer.
Maar als je nu wel aflost ben je toch ook vrij om te gaan en staan waar je wilt?

Stel je verkoopt nu zonder af te lossen, dan heb je 3 scenario's:
- Je verkoopt met overwaarde
- Je speelt quitte
- Je hebt een restschuld

Zodra je begint met aflossen heb je meer kans op punt 1 en 2. En als jij verkoopt met een restschuld zul je gaan MOETEN betalen, dan is het niet meer aflossingsvrij.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-02-2016 14:34:49 ]
  dinsdag 2 februari 2016 @ 15:08:01 #102
85962 ioko
I Appear Missing
pi_159596609
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 13:21 schreef Mand het volgende:

[..]

Ik ben nu 30 en verwacht ook geen 30 jaar meer te leven. Een opmerking waar vaak mensen met grote ogen van opkijken. Ik ben daar voor mijn gevoel heel realistisch in. :)
Zijn er specifieke redenen dat je verwacht maar 60 te zullen worden? Gemiddeld zul je nog zeker 30 jaar ouder worden.
Coincidence
Makes sense
Only with you
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')