quote:VN: bouw negatief stereotype Zwarte Piet af
DEN HAAG -
De Nederlandse overheid moet actief de stereotypen bestrijden die aan Zwarte Piet vastzitten. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om kenmerken die mensen kunnen doen denken aan het slavernijverleden. Dat adviseert het VN-comité dat optreedt tegen rassendiscriminatie vrijdag.
Een Nederlandse delegatie was vorige week twee dagen bij het VN-comité (CERD) in Genève. Dat comité bestaat uit mensenrechtenexperts en beoordeelt om de vier jaar of landen zich houden aan de VN-verdragen die zij hebben ondertekend. Het ging in Zwitserland onder meer over arbeidsmarktdiscriminatie en de rol van lokale overheden bij de aanpak van discriminatie. En dus ook over Zwarte Piet.
Een van de belangrijkste conclusies van het rapport is dat Nederland meer moet doen aan het voorkomen van discriminatie. Nu ligt volgens het VN-comité de nadruk vooral op reactieve maatregelen, en wordt pas actie ondernomen als discriminatie zich al heeft voorgedaan.
Een woordvoerder van de Nederlandse delegatie zei vorige week al dat de overheid niet bepaalt hoe Piet eruit ziet en dat de overheid ook geen verbod oplegt. Maar ook dat de Nederlandse overheid de dialoog blijft stimuleren en de pijn begrijpt.
quote:Daar wordt aan de deur geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn ?
Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.
So? Die andere 14.5mln vinden dat het wel deugt. Waarom luisteren naar overduidelijke kleine minderheid die maar door blijft drammen terwijl er al genoeg veranderd is. Enige wat telt in die ogen is dat het hele karakter en feest de tyfus mag genieten. En al stampvoetend en schreeuwend als een kind in de jamin die niet het rode snoepje krijgt, blijven de zeurpieten schreeuwen.quote:Op woensdag 4 november 2015 09:59 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Uitzondering ? Meer dan 2 miljoen mensen vinden dat het ZP-gebeuren niet helemaal deugt.
Klopt, is ieder zijn recht alleen wordt er tegenwoordig naar de minderheid geluisterd en niet naar de meerderheid, is dat niet een beetje de omgekeerde democratie? goed voorbeeld zijn de asielzoekers.quote:Op woensdag 4 november 2015 10:15 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Discriminatie van de 14 miljoen is jouw fantasie. .
Ik schreef dat 2 miljoen mensen of meer een andere mening hebben.
Dat is hun recht, net zoals de meerderheid een recht heeft op eigen mening en meningsuiting.
Iedereen heeft hetzelfde recht dus.
Die discriminatie is fantasie in jou ogen? Dat is een mooie zeg..quote:Op woensdag 4 november 2015 10:15 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Klopt. Net zoals het recht om Sinterklaas met Zwarte Piet te vieren. Waarom wordt het eigenlijk dan opgelegd door die 2mln om ZP uit te bannen?quote:Ik schreef dat 2 miljoen mensen of meer een andere mening hebben.
Dat is hun recht, net zoals de meerderheid een recht heeft op eigen mening en meningsuiting.
Waarom verwacht je dat mods jouw bericht aan gaan passen?quote:Op woensdag 4 november 2015 10:23 schreef RingBewoner het volgende:
Dit zal wel weer ge-edit of zelfs verwijdert worden maar eigenlijk moet het zijn: Zwartepietdiscussie.
Nu is het een zwarte discussie over Piet.
Nee, dat is gewoon een keiharde werkelijkheid.quote:Op woensdag 4 november 2015 10:15 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Niet in jouw ogen.quote:Ik schreef dat 2 miljoen mensen of meer een andere mening hebben.
Omdat mij dat om de haverklap gebeurt en aangezien mijn toevoeging, in alle eerlijkheid, weinig bijdraagt aan het doel van dit topic.quote:Op woensdag 4 november 2015 10:26 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Waarom verwacht je dat mods jouw bericht aan gaan passen?
Mwah, ik denk dat de mods zo ijverig niet zijn hier.quote:Op woensdag 4 november 2015 10:27 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Omdat mij dat om de haverklap gebeurt en aangezien mijn toevoeging, in alle eerlijkheid, weinig bijdraagt aan het doel van dit topic.
quote:Op woensdag 4 november 2015 11:10 schreef Ringo het volgende:
Zitten de tegenstanders van Zwarte Piet elkaar nu nog steeds in dit topic zachtjes over de piemel te wrijven?
Als jou dat een kick geeft, lekker doen man..quote:Op woensdag 4 november 2015 11:13 schreef Ringo het volgende:
Ik stel een gezamenlijke cumsessie voor tijdens de intocht.
Doe het gelijk dan even waar alle kindjes bij zijn. Weet ik zeker dat we van je af zijn, Bennotje...quote:Op woensdag 4 november 2015 11:13 schreef Ringo het volgende:
Ik stel een gezamenlijke cumsessie voor tijdens de intocht.
dat denk ik ook.quote:Op woensdag 4 november 2015 11:18 schreef sp3c het volgende:
ik gok zomaar dat minimaal 16 miljoen Nederlanders het linksom of rechtsom geen kut kan schelen
Oh, je zei zwart, vuile racist!quote:Op woensdag 4 november 2015 12:45 schreef KingRadler het volgende:
je word spontaan zwart na het lezen van reacties hier
Waar komt dat getal 2 miljoen vandaan? Ik geloof niet dat er 2 miljoen tegenstanders zijnquote:Op woensdag 4 november 2015 11:18 schreef sp3c het volgende:
als er 2 miljoen mensen problemen hadden met Piet dan was de opkomst bij die demo's niet zo mager denk ik zo ... zelfde geld voor die 14 miljoen die in het andere kamp zouden zitten
ik gok zomaar dat minimaal 16 miljoen Nederlanders het linksom of rechtsom geen kut kan schelen
quote:Publieke Omroep VARA beschuldigt vrijwilligers azc van ‘racisme door de strot van asielzoekers duwen’
Vrijwilligers van het asielzoekerscentrum in Weert willen voor de asielzoekers dit jaar een Sinterklaasavond inclusief Zwarte Piet organiseren. Volgens de vrijwilligers zijn Sinterklaas en Zwarte Piet een ‘oer-Hollandse traditie’ en is het goed als asielzoekers daarmee kennismaken, zo meldt 1Limburg.
Ook het COA is enthousiast over Sinterklaas en Zwarte Piet in het azc. “We zijn al bezig met de organisatie. Wanneer Sint op bezoek komt, is nog niet bekend”, zo laat COA-programmabegeleider Rick Vechel aan 1Limburg weten.
Maar niet iedereen lijkt enthousiast over dit plan van betrokken vrijwilligers om ook de kinderen in het asielzoekerscentrum een leuke avond te bezorgen. Zo worden de vrijwilligers uit Weert door de publieke omroep VARA beschuldigd van ‘racisme’ en wordt dit ‘racisme’ volgens de VARA bij de asielzoekers ‘door de strot geduwd’.
Het is onduidelijk waarom een, naar eigen zeggen, ‘verschillige’, ‘betrokken’ en ‘sociale’ publieke omroep tegen het blijmaken van asielzoekers en hun kinderen is. Ook is het onduidelijk waarom dit soort harteloze, lasterlijke beschuldigingen worden gemaakt onder de vlag van de publiek omroep of waarom leden van een publieke omroep zouden willen meebetalen aan dit soort online rancuneuze hatelijkheden.
http://regio.tpo.nl/2015/(...)-asielzoekers-duwen/
Posters met bierdrinkende jongeren die afgeplakt worden. Sirenes die uitgezet worden. Zwarte Piet die geweerd moet worden van het azc.quote:
Allahs om de Ahzieligzoekers zich thuis te laten voelen hier...Ongelofelijk trouwens dat de AZ discussie nu ook in de ZP discussie terechtkomt,quote:Op woensdag 4 november 2015 13:03 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Posters met bierdrinkende jongeren die afgeplakt worden. Sirenes die uitgezet worden. Zwarte Piet die geweerd moet worden van het azc.
Wat is dat toch voor reflex om die asielzoekers te willen knuffelen?
Nu bekend de vara eindelijk kleurquote:
De VARA heeft het lef om mensen die vrijwillig tijd en energie steken om het asielzoekers naar hun zin te maken zelfs racisten te noemenquote:
Geen idee. Misschien van deze site?quote:Op woensdag 4 november 2015 12:55 schreef maryen65 het volgende:
[..]
Waar komt dat getal 2 miljoen vandaan? Ik geloof niet dat er 2 miljoen tegenstanders zijn
Ik ben geen tegenstander van ZP maar heb voor overige gekozenquote:Op woensdag 4 november 2015 13:21 schreef Montagui het volgende:
[..]
Geen idee. Misschien van deze site?
http://www.zwartepietenonderzoek.nl/tussenstand/
En dan voor het gemak aannemen dat die 13.7% tegenstanders zijn?
Zet gewoon die AZers in als Zwarte Piet, hebben zij tenminste ook iets te doen.quote:Op woensdag 4 november 2015 13:55 schreef WheeledWarrior het volgende:
Waarom zou je als Zwarte Piet dan ook bij een AZC langs willen gaan? Die mensen kennen de Sinterklaastraditie sowieso niet toch
ik denk dat 2000 al veel is maar ik heb geen idee, ben ook reuze benieuwdquote:Op woensdag 4 november 2015 12:55 schreef maryen65 het volgende:
[..]
Waar komt dat getal 2 miljoen vandaan? Ik geloof niet dat er 2 miljoen tegenstanders zijn
Joop.nl is niet hetzelfde als de vara volgens mij en welke kleur de jopen hebben was al langer bekend geloof ikquote:Op woensdag 4 november 2015 13:09 schreef maryen65 het volgende:
[..]
Nu bekend de vara eindelijk kleur
Mij is verteld dat de gemiddelde blanke vinexaap met anderhalf modaal inkomen het nog véél slechter heeft, want die wordt namelijk in eigen land keihard gediscrimineerd door een linkse elite.quote:Op woensdag 4 november 2015 14:01 schreef sp3c het volgende:
al met al denk ik dat die mensen al genoeg op hun bord hebben zonder dat we ze een speelbal in ons zwarte pieten drama te maken
denk zelf dat het juist een goede manier is om die mensen te betrekken bij iets Nederlands cultureels, in plaats van ze buiten te sluiten zou het denk ik wel goed zijn om de sint daar heen te sturen. misschien niet zo uitbundig als bij de gemiddelde intocht, maar wel een kleine intochtquote:Op woensdag 4 november 2015 14:01 schreef sp3c het volgende:
al met al denk ik dat die mensen al genoeg op hun bord hebben zonder dat we ze een speelbal in ons zwarte pieten drama te maken
Wordt dat niet vermoeiend, die eeuwige strijd en haat tegen de brave blanke burgermansen?quote:Op woensdag 4 november 2015 14:39 schreef Ringo het volgende:
[..]
Mij is verteld dat de gemiddelde blanke vinexaap met anderhalf modaal inkomen het nog véél slechter heeft, want die wordt namelijk in eigen land keihard gediscrimineerd door een linkse elite.
Zit je er in zo'n azc toch maar warmpjes bij!
Hoezo haat? Ik parafraseer gewoon het gemopper dat ik om me heen hoor.quote:Op woensdag 4 november 2015 14:50 schreef Mani89 het volgende:
Wordt dat niet vermoeiend, die eeuwige strijd en haat tegen de brave blanke burgermansen?
Uh, nee, Zwarte Piet = 2 woorden, niet aan elkaar.quote:Op woensdag 4 november 2015 10:23 schreef RingBewoner het volgende:
Dit zal wel weer ge-edit of zelfs verwijdert worden maar eigenlijk moet het zijn: Zwartepietdiscussie.
Nu is het een zwarte discussie over Piet.
wat een goed verhaal, ik heb ervan genotenquote:Op woensdag 4 november 2015 14:39 schreef Ringo het volgende:
[..]
Mij is verteld dat de gemiddelde blanke vinexaap met anderhalf modaal inkomen het nog véél slechter heeft, want die wordt namelijk in eigen land keihard gediscrimineerd door een linkse elite.
Zit je er in zo'n azc toch maar warmpjes bij!
Ja, zwarte piet is 2 woorden net als betaal en rekening. Heb je het echter over een combinatie van beide dan is het toch echt een betaalrekening. Het koppelteken kan je blijven gebruiken voor wat leesbaarheid. Het is echter zo dat zodra de discussie over zwart piet gaat dat je dan een nieuw woord krijgt namelijk een zwartepiet(en)discussie. Nu staat er toch echt dat het een zwarte discussie is die over piet gaat. Er had ook kunnen staan: luchtige piet-discussie.quote:Op woensdag 4 november 2015 15:10 schreef Gia het volgende:
[..]
Uh, nee, Zwarte Piet = 2 woorden, niet aan elkaar.
Als er stond Zwarte Pietdiscussie, dan had je gelijk. Met koppelteken ertussen is het juist.
Bekentquote:Op woensdag 4 november 2015 13:09 schreef maryen65 het volgende:
[..]
Nu bekend de vara eindelijk kleur
Snapdquote:Op woensdag 4 november 2015 15:17 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Grappig dat je dat dan wel snapt.
Denk ik ook. Geef de kinderen wat kleine kadootjes en snoepgoed, hebben ze de dag van hun leven.quote:Op woensdag 4 november 2015 14:49 schreef bijdehand het volgende:
[..]
denk zelf dat het juist een goede manier is om die mensen te betrekken bij iets Nederlands cultureels, in plaats van ze buiten te sluiten zou het denk ik wel goed zijn om de sint daar heen te sturen. misschien niet zo uitbundig als bij de gemiddelde intocht, maar wel een kleine intocht
Precies! En daar draait het nou allemaal om, de kinderen en niet of Zwarte Piet nou racistisch is..quote:Op woensdag 4 november 2015 15:20 schreef Gia het volgende:
[..]
Denk ik ook. Geef de kinderen wat kleine kadootjes en snoepgoed, hebben ze de dag van hun leven.
Maar ze moeten wel eerst leren zingen: sinterklaasje kom maar binnen met uw knecht....
Staat toch echt publieke omroep varaquote:Op woensdag 4 november 2015 14:05 schreef sp3c het volgende:
[..]
Joop.nl is niet hetzelfde als de vara volgens mij en welke kleur de jopen hebben was al langer bekend geloof ik
ja slecht hequote:Op woensdag 4 november 2015 15:27 schreef maryen65 het volgende:
[..]
Staat toch echt publieke omroep vara
Eigenlijk gewoon wel, natuurlijk.quote:Op woensdag 4 november 2015 14:05 schreef sp3c het volgende:
[..]
Joop.nl is niet hetzelfde als de vara.
Natuurlijk. Joop.nl is de opinie site van de Vara, dus gewoon de Vara:quote:
http://www.joop.nl/statische-paginas/over-joop/quote:Joop is jouw online opinie pagina van omroepvereniging VARA met een selectie uit het nieuwsaanbod, bijdragen van prominente opiniemakers en debat tussen bezoekers.
ik gun het ze wel, jammer dat niet iedereen dat doet hequote:Op woensdag 4 november 2015 15:20 schreef Gia het volgende:
[..]
Denk ik ook. Geef de kinderen wat kleine kadootjes en snoepgoed, hebben ze de dag van hun leven.
Maar ze moeten wel eerst leren zingen: sinterklaasje kom maar binnen met uw knecht....
Whut? Waaw. En dat van een PUBLIEKE omroep.quote:
Wat snap je niet aan het Nederlandse omroepstelsel? Er zijn geen 'neutrale' omroepen, behalve de NOS (hoewel je bij die neutraliteit ook vraagtekens kunt zetten); de VARA is opgericht met een heel duidelijke politieke signatuur en is daar behoorlijk trouw aan gebleven, die eigen signatuur is juist de reden waarom omroepen nog bestaan.quote:Op woensdag 4 november 2015 16:11 schreef Red_85 het volgende:
Whut? Waaw. En dat van een PUBLIEKE omroep.
Hoe laag.
Maar we weten gelijk zeker nu hoe zij er in staan en of zij serieus te nemen zijn in de 'neutrale publieke' discussie.
Ik vind het vooral grappig omdat het begint met deze quote:quote:Op woensdag 4 november 2015 16:11 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Whut? Waaw. En dat van een PUBLIEKE omroep.
Hoe laag.
De hele anti-pieten beweging is gebaseerd op het racisme door de strot rammen van mensen.quote:Publieke Omroep VARA beschuldigt vrijwilligers azc van ‘racisme door de strot van asielzoekers duwen’
bron: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)ongeschminkte-pietenquote:Nickelodeon heeft vandaag zijn gilde van ongeschminkte pieten gepresenteerd. Ze zullen optreden in de sinterklaasserie Op weg naar pakjesavond – Sint vermist!. Aangezien deze pietenclub een etnisch divers gezelschap is, zitten er witte, getinte én zwarte pieten tussen, maar altijd met hun eigen huidskleur. De serie begint op maandag.
De kinderzender had deze stellingname in de zwarte-pietendiscussie in augustus al aangekondigd, maar nu is voor het eerst het resultaat te zien. Vorig jaar reageerde Nickelodeon op de kwestie door de reeds geplande serie Slot Marsepein te schrappen omdat er klassieke zwarte pieten in zaten. In plaats daarvan zond de zender Nick’s Strooigoedparade uit, met Sinterklaas, maar zonder pieten. Dit alles in samenspraak met het Amerikaanse hoofdkantoor.
Zwart als roet
Het beeldbepalende Sinterklaasjournaal (ook vanaf maandag) van de publieke omroep houdt nog even geheim wat ze dit jaar met de pieten gaan doen. RTL8 houdt in De Club van Sinterklaas en de Speelgoeddief vast aan de klassieke zwarte piet. Die serie is maandag begonnen.
Sinds enige jaren ligt de figuur van Zwarte Piet onder vuur omdat hij een racistisch stereotype zou zijn. De publieke omroep nam vorig jaar stelling in Het Sinterklaasjournaal door roetpieten te introduceren. Piet wordt niet meer zwart geboren; piet zijn is een functie, die iedereen kan vervullen. Je kunt als witte piet beginnen en wordt dan geleidelijk zwart, door het roet in de schoorsteen.
godverdomme kring je straks loempia's in je schoenquote:Op woensdag 4 november 2015 18:25 schreef Heufd het volgende:
[ afbeelding ]
Nickelodeon presenteert ongeschminkte pieten
[..]
bron: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)ongeschminkte-pieten
Nice.
tering wat lelijk, schaf dan gelijk maar je hele pieten gebeuren af.. dit ziet er niet uit..quote:Op woensdag 4 november 2015 18:25 schreef Heufd het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
Nice.
ja maar toch niet echt helemaalquote:
Ja nee ok, maar meer wel, dan niet.quote:
wat jij wil maar 'de VARA' zegt hier niets, dat is feitelijk onjuistquote:Op woensdag 4 november 2015 23:14 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Ja nee ok, maar meer wel, dan niet.
Van een Americaanse zender moet je ook niet verwachten dat die enig gevoel hebben voor buitenlandse (Nederlandse) tradities. Ik ben benieuwd hoe de ouders erop reageren, ik kan me voorstellen dat de ouders proberen te voorkomen dat de televisie op die zender komt te staan om te voorkomen dat het feestje voortijdig wordt verpest voor hun kindjes.quote:Op woensdag 4 november 2015 18:25 schreef Heufd het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
Nice.
Ik heb het eerder al gezegd maar er werd toen mee gelachen, juist het contrast tussen de felle kleuren en het zwarte maakt het mooi, zonder het zwarte zijn die felle kleuren lelijk. Verder komt de huidskleur helemaal niet voor bij negroïde mensen dus waar maken ze zich druk om?quote:Op woensdag 4 november 2015 22:27 schreef mschol het volgende:
[..]
tering wat lelijk, schaf dan gelijk maar je hele pieten gebeuren af.. dit ziet er niet uit..
(en de hele zwarte pieten/sinterklaas illusie voor kinderen is dan ook weg als oom of tante mee doet aan een optocht en niet geschminkt over straat mag)
quote:Op woensdag 4 november 2015 18:25 schreef Heufd het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
Nice.
Die kleding doet me denken aan Spanjequote:Op woensdag 4 november 2015 23:59 schreef sp3c het volgende:
hier zien ze er toch meer uit als soldaatjes dan nu, ik vind dat nog wel wat hebben
Ik zie ook gewoon een zwart mens.quote:Op woensdag 4 november 2015 23:45 schreef maryen65 het volgende:
Zo proberen de anti pieters de kluit te belazeren
[ afbeelding ]
De originele foto
[ afbeelding ]
Hoelang zal het duren voor de regering eindelijk zelf iets zegt over deze onzin...quote:Op woensdag 4 november 2015 22:27 schreef mschol het volgende:
[..]
tering wat lelijk, schaf dan gelijk maar je hele pieten gebeuren af.. dit ziet er niet uit..
(en de hele zwarte pieten/sinterklaas illusie voor kinderen is dan ook weg als oom of tante mee doet aan een optocht en niet geschminkt over straat mag)
Maar het gaat erom dat men verkleed gaat, dat kinderen hen niet herkennen!quote:Op woensdag 4 november 2015 23:59 schreef sp3c het volgende:
hier zien ze er toch meer uit als soldaatjes dan nu, ik vind dat nog wel wat hebben
Tja.. lang leve de multiculti.quote:Op donderdag 5 november 2015 05:04 schreef SuicideErrorist het volgende:
Als buitenstaander moet dit toch vrij indrukwekkend zijn; Hoe ondermijn je en vernietig je binnen een aantal jaar een traditie. Tegen 2030 zal deze traditie dan ook overgaan in de viering van de Kerstman.
Nederlanders: Het enige volk ter Aarde die zich met een ruggengraat van gelei kan voortbewegen. Walgelijk.
Ik begin mij anders serieus af te vragen wie hier nu het minderwaardigheidscomplex heeft, de neger of de blanke. Wat voor volk laat nu zo over zich heenlopen? Wat is er toch met de nazaten van Arminius/Hermann gebeurd? Wij capituleren al voordat de strijd überhaupt gestreden is.quote:Op donderdag 5 november 2015 05:23 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
Tja.. lang leve de multiculti.
De multiculti die inhoudt dat er vooral geluisterd wordt naar de mensen met een minderwaardigheidscomplex.
Misschien welquote:Op donderdag 5 november 2015 05:58 schreef Punkman het volgende:
Zwarte piet, die ons even op onze donder geeft als wat wij fout doen.
God, wat erg.
Ik ken niemand die zich er schuldig er over voelt, maar ja, is weer een groot probleem.
Mijn vrienden en vriendinnen vinden het ook afschuwelijk.
Maar zal mijn fout wel weer zijn, mijn vrienden en vriendinnen zijn jullie ding weer niet.
MIJN VRIENDEN ???quote:Op donderdag 5 november 2015 06:04 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik denk te berijpen wat je bedoelt. Mijn vrienden hebben geen probleem met zwarte Piet.
Je zegt iets over vrienden. Dat voel ik ook zo. Misschien denken ze niet als ik.quote:Op donderdag 5 november 2015 06:09 schreef Punkman het volgende:
[..]
Uh nee, ik reageerde op een topic, en jij reageerde op mij.
Geen antwoord van jou gehad.
Vrienden prima.quote:Op donderdag 5 november 2015 06:14 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Je zegt iets over vrienden. Dat voel ik ook zo. Misschien denken ze niet als ik.
In welk geval? Ik wil het ook nooit. Je bent een vechter. Waar gaat het mis.quote:Op donderdag 5 november 2015 06:21 schreef Punkman het volgende:
[..]
Vrienden prima.
Man/vrouw, maar ik hoef geen shit van een man of vrouw.
Of ze de Internationale Vereniging van Dorpsgekken hebben ingehuurd of zo. Ik zie trouwens helemaal geen *zwarte* pieten op die foto?quote:Op woensdag 4 november 2015 22:27 schreef mschol het volgende:
[..]
Maar zwart waren ze wel.quote:Op donderdag 5 november 2015 08:22 schreef KingRadler het volgende:
ze mogen van mij de naam zwarte piet veranderen naar piet.
tegenwoordig zijn niet alle pieten zwart meer.
Nope. Want die bestaat eigenlijk nog steeds in NL. Stemt pvda, dan kijk je vara en lees je de volkskrant. Dat soort.quote:Op woensdag 4 november 2015 17:28 schreef Copycat het volgende:
Ik denk dat verzuiling ook een onbekend woord is.
quote:Op woensdag 4 november 2015 20:54 schreef beantherio het volgende:
Niet verrassend. Het is een Amerikaans bedrijf dus wat wil je. In de VS maken ze zich liever druk om dit soort dingen dan om het feit dat iedere kleuter er een wapen kan kopen.
vind het fantastischquote:Op donderdag 5 november 2015 14:17 schreef Elfletterig het volgende:
Een nieuw hoofdstuk in de hetze die ten onrechte een "discussie" wordt genoemd:
[ afbeelding ]
Te bizar om woorden aan vuil te maken.
Vreemd gezicht.quote:Op donderdag 5 november 2015 14:17 schreef Elfletterig het volgende:
[ afbeelding ]
Zoals je hierboven al aangeeft, wil je dat Zwarte Piet voortaan Piet gaat heten. Dat maakt je agenda al duidelijk. Roodkapje heet bij jou zeker ook Kapje?quote:Op donderdag 5 november 2015 14:17 schreef KingRadler het volgende:
[..]
vind het fantastischzo hoort Piet te zijn.
Nederlanders zijn inderdaad het onverschilligste volk van heel Europa. Het enigste wat de Nederlander boeit is zijn baan, of uitkering.quote:Op woensdag 4 november 2015 11:18 schreef sp3c het volgende:
als er 2 miljoen mensen problemen hadden met Piet dan was de opkomst bij die demo's niet zo mager denk ik zo ... zelfde geld voor die 14 miljoen die in het andere kamp zouden zitten
Inderdaad. Maar met een paar jaar zal dit waarschijnlijk de normaalste zaak van de wereld zijn.quote:
Werkt dit (allerlei etniciteiten) nu niet juist discriminatie in de hand? Als je als Chinees/Marokkaan/Surinamer zijnde mee wil doen aan een intocht of tv-show als Piet kun je zomaar afgewezen worden op basis van afkomst ivm oververtegenwoordiging van een bepaalde etniciteit?quote:Op donderdag 5 november 2015 14:17 schreef Elfletterig het volgende:
[ afbeelding ]
Zwarte Piet is een verkleed figuur, net als een clown. De onherkenbaarheid ervan is van wezenlijk belang. Dat geldt zeker in dorpen, waar bijvoorbeeld de plaatselijke scouting of handbalvereniging de Zwarte Pieten levert. Je wilt dan niet dat kinderen hun buurjongen herkennen.quote:Op donderdag 5 november 2015 15:10 schreef RobbieRonald het volgende:
[..]
Werkt dit (allerlei etniciteiten) nu niet juist discriminatie in de hand? Als je als Chinees/Marokkaan/Surinamer zijnde mee wil doen aan een intocht of tv-show als Piet kun je zomaar afgewezen worden op basis van afkomst ivm oververtegenwoordiging van een bepaalde etniciteit?
Persoonlijk vind ik dit dan weer jammer ivm de onherkenbaarheid. Dat vind ik een zeer goed punt van het pro pieten kamp waarbij ik me wel kan aansluiten.quote:Op woensdag 4 november 2015 18:25 schreef Heufd het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
Nice.
Als we het verhaal eens zodanig aanpassen dat Pieten gekleurd zijn door chocolade(letters).quote:Op donderdag 5 november 2015 15:28 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Zwarte Piet is een verkleed figuur, net als een clown. De onherkenbaarheid ervan is van wezenlijk belang. Dat geldt zeker in dorpen, waar bijvoorbeeld de plaatselijke scouting of handbalvereniging de Zwarte Pieten levert. Je wilt dan niet dat kinderen hun buurjongen herkennen.
Zwarte Piet is geen weergave van een donker persoon, promoot geen racisme en laat zich ook niet racistisch uit. Niettemin zijn we in dit land zo ver dat een zeer kleine groep klagers een feest compleet kan verzieken en daartoe alle gelegenheid krijgt.
Of gewoon weer terug gaan naar de midwinterfeesten. Dat is ook heel lang een onderdeel van onze cultuur geweest.quote:Op donderdag 5 november 2015 05:04 schreef SuicideErrorist het volgende:
Als buitenstaander moet dit toch vrij indrukwekkend zijn; Hoe ondermijn je en vernietig je binnen een aantal jaar een traditie. Tegen 2030 zal deze traditie dan ook overgaan in de viering van de Kerstman.
Nederlanders: Het enige volk ter Aarde dat zich met een ruggengraat van gelei kan voortbewegen. Walgelijk.
Er is helemaal geen "oplossing" nodig. Zwarte Pieten zijn - de naam zegt het al - zwart. De naam is Zwarte Piet, geen Schoorsteenpiet, Roetveegpiet, Multiculturele Piet, Regenboogpiet, Groene Piet of wat dan ook.quote:Op donderdag 5 november 2015 15:32 schreef Gia het volgende:
[..]
Als we het verhaal eens zodanig aanpassen dat Pieten gekleurd zijn door chocolade(letters).
Melk, puur en witte chocola.
Lijkt me een goede oplossing.
Dit dus.quote:Op donderdag 5 november 2015 14:21 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Wat ik zo kwalijk vind aan de hele gang van zaken is dat bange bedrijven en omroepen willens en wetens meewerken aan de vernietiging van het Sinterklaasfeest, uit angst voor een zeer kleine, klagende minderheid, waarbij de mening én wens van het leeuwendeel van de bevolking doodleuk wordt genegeerd.
Mijn advies aan consumenten zou zijn: spreek met de portemonnee, spreek met de afstandsbediening. Maar nog even en het wordt schier onmogelijk om de verkrachting van Zwarte Piet nog te vermijden.
Heb toch al zat pietjes gezien, heb niet het idee dat piet nu echt zoveel meer gemeden wordt dan vroeger. Ook vroeger waren er producten met alleen de sint erop of alleen pieten.quote:Op donderdag 5 november 2015 15:45 schreef DavidTwente het volgende:
[..]
Dit dus.
Maar zoals ik al eerder heb aangegeven, kun je in supermarkten nauwelijks producten kopen met de traditionele Zwarte Piet op de verpakking. Alleen Sinterklaas staat er vaak op. Het is gewoon zelf-censuur.
Er zijn gewoon heel veel Zwarte Pieten die variëren van lichtbruin tot donkerbruin, bijna zwart.quote:Op donderdag 5 november 2015 15:37 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Er is helemaal geen "oplossing" nodig. Zwarte Pieten zijn - de naam zegt het al - zwart. De naam is Zwarte Piet, geen Schoorsteenpiet, Roetveegpiet, Multiculturele Piet, Regenboogpiet, Groene Piet of wat dan ook.
Het wordt inderdaad steeds lastiger. De Jumbo heeft zelfs pepernoten en snoepgoed met witte pieten op de verpakking.quote:Op donderdag 5 november 2015 15:45 schreef DavidTwente het volgende:
[..]
Dit dus.
Maar zoals ik al eerder heb aangegeven, kun je in supermarkten nauwelijks producten kopen met de traditionele Zwarte Piet op de verpakking. Alleen Sinterklaas staat er vaak op. Het is gewoon zelf-censuur.
Gelukkig is onze burgemeester een voorstander van normale zwarte pieten, bruin of zwart.quote:Op donderdag 5 november 2015 16:14 schreef Elfletterig het volgende:
Het wordt inderdaad steeds lastiger. De Jumbo heeft zelfs pepernoten en snoepgoed met witte pieten op de verpakking.
We moeten af van het idee dat de kleur bruin "normaal" is voor een Zwarte Piet. We moeten kappen met bruine Pieten. Zwart is zwart, niet bruin. Bruin vergroot juist de associatie met donkere mensen.quote:Op donderdag 5 november 2015 16:36 schreef Gia het volgende:
[..]
Gelukkig is onze burgemeester een voorstander van normale zwarte pieten, bruin of zwart.
Ben wel benieuwd hoe de scholen hier in Helmond om zullen gaan met een sinterklaasjournaal met, mogelijk, witte pieten, terwijl op het kasteel, waar Sinterklaas logeert, gewoon bruine pieten rondlopen!
Burgemeesters gaan niet over de kleur van Zwarte Piet.quote:Op donderdag 5 november 2015 16:36 schreef Gia het volgende:
[..]
Gelukkig is onze burgemeester een voorstander van normale zwarte pieten, bruin of zwart.
Ben wel benieuwd hoe de scholen hier in Helmond om zullen gaan met een sinterklaasjournaal met, mogelijk, witte pieten, terwijl op het kasteel, waar Sinterklaas logeert, gewoon bruine pieten rondlopen!
Een mening kan voldoende zijn om een organisatie te steunen.quote:Op donderdag 5 november 2015 16:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Burgemeesters gaan niet over de kleur van Zwarte Piet.
quote:Burgemeester Elly Blanksma: ‘Er is hier geen discussie over Piet’
Burgemeester Elly Blanksma maakt zich niet druk over Piet, zwart of niet. ‘Er is hier geen discussie over.’ De hoofdpiet in het Kasteel van Sinterklaas is zwart, net als de professorpiet en de slaappiet; alle Pieten zijn zwart. De discussie over Piet, zwart of niet, lijkt feitelijk aan Helmond voorbij te zijn gegaan. En waarom zou er die ook zijn, zegt zij deze week in een interview met Binnenlands Bestuur.
Burgemeester Blanksma bespeurt in Helmond geen wens om verandering en ze voelt zich ook niet geroepen om daarvoor te pleiten. De pietendiscussie blijkt weer zo’n typisch Randstadverschijnsel en is volgend Blanksma hier helemaal geen debat. ‘Het maakt ook niet uit welke gedaanteverwisseling Zwarte Piet straks in het Sinterklaasjournaal ondergaat. Het is een kinderfeest. Vroeger had Zwarte Piet een roe bij zich; die is verdwenen. Maar daar hoef je toch geen regels voor te hebben? Het loopt wel los. Ik maak mij er niet druk over.’
De CDA-burgemeester: ‘Ik ontvang de Sint en zijn Pieten, beleef de intocht mee en geef Sint de sleutel van het kasteel. De Pieten en de Sint slapen tot pakjesavond in de 2 torenkamers.’
Binnenlands Bestuur is een onafhankelijk platform voor de hoger opgeleide ambtenaren en bestuurders bij de overheid.
Ja en nee. In principe gaan burgemeesters er niet over, net zoals ze ook niet gaan over de vraag hoe iemand zich tijdens carnaval verkleedt. Maar de laatste jaren zien we regelmatig dat gemeentebesturen zich wél bemoeien met het Sinterklaasfeest. En dat heeft alles te maken met de hetze die gaande is.quote:Op donderdag 5 november 2015 16:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Burgemeesters gaan niet over de kleur van Zwarte Piet.
Hier dus ook met de carnaval. Verkleed in een boerka, mag niet. In een nonnen-outfit wel.quote:Op donderdag 5 november 2015 17:05 schreef Elfletterig het volgende:
Ja en nee. In principe gaan burgemeesters er niet over, net zoals ze ook niet gaan over de vraag hoe iemand zich tijdens carnaval verkleedt. Maar de laatste jaren zien we regelmatig dat gemeentebesturen zich wél bemoeien met het Sinterklaasfeest. En dat heeft alles te maken met de hetze die gaande is.
En gelijk hebben de winkeliers. Als ze Pieten op de verpakking laten zetten levert dat sowieso een groep boze klanten op. En het is het Sinterklaas feest. Niet het Pieten-feest.quote:Op donderdag 5 november 2015 15:45 schreef DavidTwente het volgende:
[..]
Dit dus.
Burgemeester doen er verstandig aan zich niet met deze kwestie te bemoeien, ongeacht hoe ze in de discussie staan.quote:Op donderdag 5 november 2015 17:05 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ja en nee. In principe gaan burgemeesters er niet over, net zoals ze ook niet gaan over de vraag hoe iemand zich tijdens carnaval verkleedt. Maar de laatste jaren zien we regelmatig dat gemeentebesturen zich wél bemoeien met het Sinterklaasfeest. En dat heeft alles te maken met de hetze die gaande is.
Je standpunt is nogal kortzichtig. Hoe zie je de intocht voor je in een klein dorp? Daar gaan kinderen de Pieten herkennen als je ze niet schminkt.quote:Op donderdag 5 november 2015 17:32 schreef sp3c het volgende:
ik vind die van Nickelodeon eigenlijk wel prima zo ... beter dan die malle blauwe en goudse kaaspieten
het is niet alsof je ineens je vader op tv gaat herkennen ofzo
Burgemeesters doen er verstandig aan door ervoor te zorgen dat elke bevolkingsgroep hun feest ongestoord kan vieren zonder dat kleine groepen mensen de sfeer verzieken of het feest onmogelijk maken.quote:Op donderdag 5 november 2015 17:45 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Burgemeester doen er verstandig aan zich niet met deze kwestie te bemoeien, ongeacht hoe ze in de discussie staan.
sinds wanneer organiseert Nickelodeon intochten?quote:Op donderdag 5 november 2015 17:56 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je standpunt is nogal kortzichtig. Hoe zie je de intocht voor je in een klein dorp? Daar gaan kinderen de Pieten herkennen als je ze niet schminkt.
Nickelodeon beïnvloedt net als de NTR de beeldvorming rondom Sinterklaas. Het is van belang dat de verschijning van Sinterklaas en Zwarte Piet bij de lokale intochten in lijn is met wat kinderen op tv zien.quote:Op donderdag 5 november 2015 17:57 schreef sp3c het volgende:
[..]
sinds wanneer organiseert Nickelodeon intochten?
ik ben reuze benieuwd
Zo sluit sinterklaas mooi aan op carnaval.quote:Op donderdag 5 november 2015 14:17 schreef Elfletterig het volgende:
[ afbeelding ]
lijkt mij onzin, voor de NTR in mindere mate natuurlijk omdat een heleboel bedrijven en organisaties zelf geen keuze durven te maken en op het Sinterklaas journaal afgaan maar Nickelodeon kan haar Pieten knal oranje maken als ze dat zouden willen en dan nog verwacht niemand deze exemplaren bij de intochten in die kleine dorpjes van je tenzij ze ze zelf gaan organiseren wat ze volgens mij niet doen maar je lijkt die vraag te ontwijkenquote:Op donderdag 5 november 2015 18:06 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Nickelodeon beïnvloedt net als de NTR de beeldvorming rondom Sinterklaas. Het is van belang dat de verschijning van Sinterklaas en Zwarte Piet bij de lokale intochten in lijn is met wat kinderen op tv zien.
Sterker, de sinterklaasviering komt juist voort uit de midwinterfeesten, hoewel het huidig een kinderfeest is zijn de mythologische elementen er in terug te vinden.quote:Op donderdag 5 november 2015 15:35 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Of gewoon weer terug gaan naar de midwinterfeesten. Dat is ook heel lang een onderdeel van onze cultuur geweest.
Klopt voor de kinderen die geloven maakt het allemaal echt niet zoveel uit. Ik ben zelf meer van de zwarte piet maar iedereen die een Sinterklaasfeest organiseert moet lekker zelf verzinnen hoe ze dat vormgeven.quote:Op donderdag 5 november 2015 18:17 schreef sp3c het volgende:
[..]
lijkt mij onzin, voor de NTR in mindere mate natuurlijk omdat een heleboel bedrijven en organisaties zelf geen keuze durven te maken en op het Sinterklaas journaal afgaan maar Nickelodeon kan haar Pieten knal oranje maken als ze dat zouden willen en dan nog verwacht niemand deze exemplaren bij de intochten in die kleine dorpjes van je tenzij ze ze zelf gaan organiseren wat ze volgens mij niet doen maar je lijkt die vraag te ontwijken
de enige echte sinterklaas is die gast die je op straat tegenkomt, die je kunt aanraken, die je cadeautjes geeft en snoep en shit
de rest is 'van de tv'
Klopt, maar om dat te bewerkstelligen hoeft de burgervader niet per se een kant te kiezen.quote:Op donderdag 5 november 2015 17:57 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Burgemeesters doen er verstandig aan door ervoor te zorgen dat elke bevolkingsgroep hun feest ongestoord kan vieren zonder dat kleine groepen mensen de sfeer verzieken of het feest onmogelijk maken.
Juist niet zelfs. Hij moet zorgen dat de openbare orde niet wordt verstoord maar ieder wel zijn ding kan doen zonder anderen te hinderen.quote:Op donderdag 5 november 2015 18:28 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Klopt, maar om dat te bewerkstelligen hoeft de burgervader niet per se een kant te kiezen.
Ooit een voorstander van Zwarte Piet gezien die de orde heeft verstoord? Hoogstens wanneer die wordt uitgedaagd.quote:Op donderdag 5 november 2015 18:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Juist niet zelfs. Hij moet zorgen dat de openbare orde niet wordt verstoord maar ieder wel zijn ding kan doen zonder anderen te hinderen.
.
Ja, met regelmaat afgelopen jaren.quote:Op donderdag 5 november 2015 18:48 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ooit een voorstander van Zwarte Piet gezien die de orde heeft verstoord?
Zoals ik al aangaf moet iedere organisator lekker doen wat hij of zij wil. Het is een kinderfeest, de verschijningsvorm daarvan moet je niet politiseren. Dat werkt namelijk altijd averechts. Zoals we ook hier duidelijk hebben kunnen zien. Juist door zo extreem te reageren hebben bepaalde Pro Zwarte Piet figuren hard meegewerkt aan het veranderen van ZP...quote:Hoogstens wanneer die wordt uitgedaagd.
Respecteer de mening van een meerderheid. Kiest een meerderheid voor gekleurde Pieten dan is dat prima. Maar ga dan ook niet zeuren wanneer een andere gemeente kiest voor de traditionele Zwarte Piet. De discussie blijft toch een eindeloos ja-nietus verhaal waar voor- en tegenstanders nooit tot een eensgezinde consensus zullen komen. Dan is voortzetting van die discussie feitelijk zinloos te noemen.
Het is een proces van beide kanten. Maar tegelijkertijd zijn de tegenstanders hun doel voorbij geschoten. Geen begrip voor hun argumenten en een verhoogde spanning tussen groepen mensen met tegenovergestelde opvattingen. Het heeft het onderliggende racisme eerder bevorderd dan het doen afnemen. Terwijl genoeg donkere mensen helemaal geen problemen hebben/hadden met Zwarte Piet. Maar als de discussie op zulke toonzetting wordt gevoerd ga je als vanzelf afstand nemen. Dat is weer een win-puntje voor de tegenstanders.quote:Op donderdag 5 november 2015 18:52 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Juist door zo extreem te reageren hebben bepaalde Pro Zwarte Piet figuren hard meegewerkt aan het veranderen van ZP...
http://www.powned.tv/nieu(...)_bedreigd_om_si.htmlquote:Op donderdag 5 november 2015 18:48 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ooit een voorstander van Zwarte Piet gezien die de orde heeft verstoord? Hoogstens wanneer die wordt uitgedaagd.
Als we gewoon eens die 0,001% van de Nederlandse bevolking negeren. Democratie is prima, bezwijken voor een terroriserende minderheid die uit schreeuwerds bestaat hoeft niet.quote:Op donderdag 5 november 2015 15:32 schreef Gia het volgende:
[..]
Als we het verhaal eens zodanig aanpassen dat Pieten gekleurd zijn door chocolade(letters).
Melk, puur en witte chocola.
Lijkt me een goede oplossing.
Of dat zo iemand zelf hier is komen wonen is maar de vraag maar het is natuurlijk wel zo dat niemand hem/haar tegenhoudt om elders zijn/haar geluk te zoeken als het hem/haar hier niet bevalt. Je kan sowieso al in elk land wat lid is van de EU is of wat onder het bestuur valt van een land wat lid is van de EU wonen. Keuze genoeg! Vind je het hier niet leuk? Ga weg! Dat geldt uiteraard voor zowel autochtone als allochtone Nederlanders.quote:Op donderdag 5 november 2015 19:08 schreef sp3c het volgende:
agreed, voor mij is zwarte piet de beste piet maar als mijn medevoorstanders dan met argumenten als 'Problemen met piet? Je bent hier zelf komen wonen' aan komen zetten dan hoeft het van mij ook niet meer zo erg ...
Je bent aan het verketteren.quote:Op vrijdag 6 november 2015 01:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wat de anti-ZP'ers doen gaat echter veel verder dan enkel kritiek uiten. Ze zijn dwingelandjes en zeurende kindjes die zelden met goede argumenten komen.
Het punt is dat we hen niet imiteren. Hen zeker niet aangezien hen in Nederland, op een van die eilandjes of in Suriname of zo zijn opgegroeid, niet in Africa! We imiteren echter ook de echte negers niet, ZP is een mytisch figuur, misschien is hij een karikatuur, hij beeldt geen neger uit. De huidskleur zwart komt niet eens voor bij mensen en niemand is in het echt zo gekleed (niet sinds een behoorlijk lange tijd in ieder geval).quote:Op vrijdag 6 november 2015 01:57 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je bent aan het verketteren.
Ik ben anti-pieter. Donkere mensen vinden die zp-grapjes niet leuk en vele noemen het zelfs discriminerend. Men wilt ook niet geimiteerd worden en zeker niet met die karikaturen van de zp-cult.
Dit zpdebat heeft duidelijker dan ooit laten zien dat het karakter zp een springplankje kan zijn voor lullige discriminerende uitingen. Hetzij, zoals vroeger veel gebeurde, in hoe men zp acteerde, en nu dan de agressie waarmee men zp zgn verdedigt.
Het gaat niet enkel om zp, maar zp is het symbool van verzet tegen / aversie/ afkeer voor vreemdelingen
Als mensen niet geïmiteerd willen worden, dan is dat voor mij reden genoeg daarmee te stoppen.
Kwestie van fatsoen.
alles kan een springplankje zijn voor lullige discriminerende uitingenquote:Op vrijdag 6 november 2015 01:57 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik ben anti-pieter. Donkere mensen vinden die zp-grapjes niet leuk en vele noemen het zelfs discriminerend. Men wilt ook niet geimiteerd worden en zeker niet met die karikaturen van de zp-cult.
Dit zpdebat heeft duidelijker dan ooit laten zien dat het karakter zp een springplankje kan zijn voor lullige discriminerende uitingen. Hetzij, zoals vroeger veel gebeurde, in hoe men zp acteerde, en nu dan de agressie waarmee men zp zgn verdedigt.
Het gaat niet enkel om zp, maar zp is het symbool van verzet tegen / aversie/ afkeer voor vreemdelingen
Als mensen niet geïmiteerd willen worden, dan is dat voor mij reden genoeg daarmee te stoppen.
Kwestie van fatsoen.
Man man man, alsof Zwarte Piet er wat aan doen dat mensen hem misbruiken voor hun racisme, en daarmee bedoel ik zowel het kleine groepje tokkie pro-Pieters met hun afkeer tegen zwarten/buitenlanders als het kleine groepje anti-Piet activisten met hun afkeer tegen blanken.quote:Op vrijdag 6 november 2015 01:57 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Kwestie van fatsoen.
Ben benieuwd wie de deelnemers zijn....quote:Menno Bentveld in de weer met voor- en tegenstanders van Zwarte Piet
Hoewel de Zwarte Pieten-discussie menigeen de keel uithangt, heeft de VARA besloten er dit jaar een heel programma aan te wijden: Zwartepieten!
Het zal de feestvreugde rond de Sint niet verhogen maar op 13 november gaan drie voor- en drie tegenstanders van Zwarte Piet, onder leiding van Menno Bentveld, de confrontatie met elkaar aan. Ze maken een tocht langs plekken in Nederland die een rol hebben gespeeld in de discussie en die duidelijk maken welke extreme reacties het thema losmaakt.
Gouda
In Zwartepieten! bezoeken de zes Gouda, waar tijdens de intocht van Sinterklaas vorig jaar hevig werd gedemonstreerd, onder meer door deelnemer Jerry. De groep bezoekt een tattooshop in Alkmaar waar een echtpaar Zwarte Piet op het lichaam laat zetten. Ze gaan langs een pietencentrale bezocht, spreken bewoners van een Surinaams bejaardenhuis en komen ze via een historicus meer te weten over de oorsprong van Zwarte Piet. Na twee volle dagen wordt de balans opgemaakt; hebben de discussies en de verkregen informatie ertoe geleid dat deze groep tot een ‘compromis-Piet’ kan komen?
Luisteren
Menno Bentveld: „We kennen allemaal de beelden van de hevige demonstratie en hoog opgelopen emoties rondom dit thema. Het was vooraf dus een spannende uitdaging om met zes mensen die lijnrecht tegenover elkaar staan, het land door te gaan. Maar je merkt dat mensen uiteindelijk toch nader tot elkaar komen wanneer ze een keer echt luisteren naar argumenten van de andere partij en zich verdiepen in elkaars achtergrond. Zo ontstaat er een vruchtbare discussie en kan het probleem als het ware worden afgepeld.”
Die objectiviteit is er niet. De VARA is uitgesproken anti piet.quote:Op vrijdag 6 november 2015 08:06 schreef Montagui het volgende:
Volgende week vrijdag, NPO 1 om 21:30 het programma 'Zwartepieten!'
[..]
Ben benieuwd wie de deelnemers zijn....
Gelet op de recente berichten over het uithangbord van de Vara, Joop.nl, heb ik een hard hoofd in de objectiviteit van dit programma. Maar ik wil me best laten verrassen.
Jawel, de Zwitserse gardequote:Op vrijdag 6 november 2015 02:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
niemand is in het echt zo gekleed (niet sinds een behoorlijk lange tijd in ieder geval).
Die Gare Idioot, natuurlijk.quote:Op vrijdag 6 november 2015 08:06 schreef Montagui het volgende:
.
Dit lijkt me ook een uitstekend idee.quote:Op vrijdag 6 november 2015 01:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als we gewoon eens die 0,001% van de Nederlandse bevolking negeren. Democratie is prima, bezwijken voor een terroriserende minderheid die uit schreeuwerds bestaat hoeft niet.
Jerry zal Kno'Ledge Cesare wel zijn.quote:Op vrijdag 6 november 2015 08:06 schreef Montagui het volgende:
[..]
Gelet op de recente berichten over het uithangbord van de Vara, Joop.nl, heb ik een hard hoofd in de objectiviteit van dit programma. Maar ik wil me best laten verrassen.
Lijkt me ook, en m.i. zo te zien ook Sunny Bergman.quote:Op vrijdag 6 november 2015 10:19 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Jerry zal Kno'Ledge Cesare wel zijn.
U mad? Over drie jaar is zwarte piet uitgebannen en zie je alleen nog maar gekleurde pieten. Wen er maar vast aan.quote:Op vrijdag 6 november 2015 10:58 schreef Enchanter het volgende:
Tegen zwarte Piet zijn , wat een tering triest leven moet je dan wel niet hebben.
Slavernij invloeden zien in zwarte Piet
Met non-argumenten zoals 'blackface' komen![]()
![]()
Denk het niet. Hoop het niet.quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:01 schreef Shivo het volgende:
U mad? Over drie jaar is zwarte piet uitgebannen en zie je alleen nog maar gekleurde pieten. Wen er maar vast aan.
Mooi gezegd.quote:Op donderdag 5 november 2015 15:10 schreef RobbieRonald het volgende:
[..]
Werkt dit (allerlei etniciteiten) nu niet juist discriminatie in de hand? Als je als Chinees/Marokkaan/Surinamer zijnde mee wil doen aan een intocht of tv-show als Piet kun je zomaar afgewezen worden op basis van afkomst ivm oververtegenwoordiging van een bepaalde etniciteit?
Dat riepen ze 10 jaar geleden ook al toen de regenboog-Piet werd geïntroduceerd.quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:01 schreef Shivo het volgende:
[..]
U mad? Over drie jaar is zwarte piet uitgebannen en zie je alleen nog maar gekleurde pieten. Wen er maar vast aan.
LOL, die hebben er inderdaad wel wat van weg.quote:
Dan onderschat je toch behoorlijk de kracht van het volk. Er zijn zaken die je niet van hogerhand kan opleggen. Wat wil de overheid er aan doen als SBS6 een traditionele sinterklaasintocht organiseert en de ouders die van de staatstelevisie (NPO, meer specifiek NTR) mijden? Wat wil je er aan doen wanneer mensen in kleine kring traditioneel sinterklaas vieren. De politici kunnen de staatstelevisie opdragen om een intocht met Teletubbiepieten te organiseren en ze kunnen lokaal allerlei intochten op die manier verpesten en toestemming weigeren voor 'alternatieve' intochten maar ze kunnen niet het volk dwingen om hieraan mee te doen, hiernaar te kijken, zelf van alles te organiseren etc.quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:01 schreef Shivo het volgende:
[..]
Hoe zou die Roel B dat moeten gaan betalen?quote:Op vrijdag 6 november 2015 15:34 schreef KingRadler het volgende:
'Agressieve naaktzwemmer was ontoerekeningsvatbaar'
Een agressieve naakte man die in augustus probeerde een als Zwarte Piet verklede jongen te verdrinken, is volgens het OM ontoerekeningsvatbaar.
Dat schrijft het Noordhollands Dagblad. Daarom heeft het OM gevraagd Roel B. niet te vervolgen. De man viel in augustus de jongen aan en duwde hem onder water. Poging tot doodslag, zegt het OM, maar omdat de 32-jarige verdachte in een psychose handelde kan dat hem niet worden aangerekend. Daarom hoeft Roel B. niet vervolgd te worden van het OM, maar wordt wel gevraagd om hem op te nemen in een psychiatrisch ziekenhuis.
bron : Noordhollands Dagblad
Als andere pieten de norm worden bij die intochten en op tv e.d. zal je krijgen dat de kinderen van degene die "traditioneel" willen blijven gaan zeuren dat dat echt de echte piet niet is.quote:Op vrijdag 6 november 2015 17:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dan onderschat je toch behoorlijk de kracht van het volk. Er zijn zaken die je niet van hogerhand kan opleggen. Wat wil de overheid er aan doen als SBS6 een traditionele sinterklaasintocht organiseert en de ouders die van de staatstelevisie (NPO, meer specifiek NTR) mijden? Wat wil je er aan doen wanneer mensen in kleine kring traditioneel sinterklaas vieren. De politici kunnen de staatstelevisie opdragen om een intocht met Teletubbiepieten te organiseren en ze kunnen lokaal allerlei intochten op die manier verpesten en toestemming weigeren voor 'alternatieve' intochten maar ze kunnen niet het volk dwingen om hieraan mee te doen, hiernaar te kijken, zelf van alles te organiseren etc.
Als jij je mede-zeurpieten daar naar kijken, viert de overgrote meerderheid van Nederland het feest met Zwarte Pieten.quote:Op woensdag 4 november 2015 18:25 schreef Heufd het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
Nice.
goede ontwikkelingquote:Op woensdag 4 november 2015 18:25 schreef Heufd het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
Nice.
Ik heb al eens een foto gepost van zo'n gardist met een donkere huid. Niet van 'echt' te onderscheiden!quote:Op vrijdag 6 november 2015 17:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
LOL, die hebben er inderdaad wel wat van weg.
Sesamstraat weg bij NPO. Dan kijken ze al helemaal niet meer naar die zender.quote:Op vrijdag 6 november 2015 17:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dan onderschat je toch behoorlijk de kracht van het volk. Er zijn zaken die je niet van hogerhand kan opleggen. Wat wil de overheid er aan doen als SBS6 een traditionele sinterklaasintocht organiseert en de ouders die van de staatstelevisie (NPO, meer specifiek NTR) mijden? Wat wil je er aan doen wanneer mensen in kleine kring traditioneel sinterklaas vieren. De politici kunnen de staatstelevisie opdragen om een intocht met Teletubbiepieten te organiseren en ze kunnen lokaal allerlei intochten op die manier verpesten en toestemming weigeren voor 'alternatieve' intochten maar ze kunnen niet het volk dwingen om hieraan mee te doen, hiernaar te kijken, zelf van alles te organiseren etc.
Nederland is geen geisoleerde maatschappij maar staat midden in de wereld. De onafhankelijke buitenstaander ziet dit als een discriminerend stukje oude cultuur, zoiets als de southern states flag in de VS. Dat besef zal langzaam maar zeker ook in NL doordringen en daarmee zal zwarte piet verdwijnen. Je ziet in Ierland ook dat nu het homohuwelijk en abortus bespreekbaar worden, ook in onder invloed van de globalisering.quote:Op vrijdag 6 november 2015 17:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
quote:Duitse scholen schrappen viering St-Maarten om moslimmigranten niet te kwetsen
Een aantal basis- en kleuterscholen in Duitsland hebben besloten om de bekende katholieke feestdag St. Maarten (11 november) te schrappen om de honderdduizenden moslimmigranten in het land niet voor het hoofd te stoten. In plaats daarvan wordt er een algemeen ‘lichtjesfeest’ georganiseerd.
en suikerfeest en ramadan wordt dus gepromoot?quote:Op zaterdag 7 november 2015 13:37 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
Ondertussen is het volgende feestje inmiddels ook discriminerend:
[..]
[ afbeelding ]
Enkele jonge racisten.
'Wie' zijn toch die mensen eigenlijk, die op eigen houtje dergelijke maatschappij vreemde besluiten nemen?quote:Op zaterdag 7 november 2015 13:47 schreef Prutzenberg het volgende:
Zouden de mensen die dit besluiten de visite in hun eigen huis ook het interieur laten bepalen? Gewoon een nieuwe bank kopen omdat een vegetariër misschien wel beledigd is over een leren bekleding.
Bron: http://www.nrc.nl/handels(...)ns-luisteren-1553271quote:Peter R. de Vries en Tanja Jess die op tv pleiten voor een ander uiterlijk van Zwarte Piet –„gevaarlijk”, vindt Arzu Aslan. „De juiste posities moeten worden bekeken door de juiste mensen. Je kunt pas werkelijk spreken van emancipatie als Zwarte Piet verandert omdat een zwarte zegt dat hij moet veranderen; anders is het een gunst van een witte.”
Alternatieve Sinterklaasoptocht organiseren door een SBS6 bijvoorbeeld. Probleem opgelost.quote:Op vrijdag 6 november 2015 17:30 schreef erodome het volgende:
[..]
Als andere pieten de norm worden bij die intochten en op tv e.d. zal je krijgen dat de kinderen van degene die "traditioneel" willen blijven gaan zeuren dat dat echt de echte piet niet is.
Dan kunnen ouders wel boos vasthouden aan dat beeld, maar of ze daar hun grut een lol mee doen, ik betwijfel het.
Maar goed, het is niet dat ik dit hoop ofzo. Alleen dat als het gebeurd op die manier dat je zal merken dat de kinderen daar gewoon in mee gaan en het andere "nep" gaan vinden.
Dan doe je dat toch lekker, SBS6 mag lekker zelf weten hoe ze de piet in beeld brengen. Alleen heb ik het idee dat SBS daar verder geen trek in heeft.quote:Op zaterdag 7 november 2015 19:46 schreef karton2 het volgende:
[..]
Alternatieve Sinterklaasoptocht organiseren door een SBS6 bijvoorbeeld. Probleem opgelost.
NPO lekker de regenboogpieten, SBS6 de Zwarte Piet. Geef mensen lekker zelf de keuze.
Ik hoop het ook, al zou het als het in vergetelheid valt de ouders wel een paar cent kunnen besparen.quote:Op zondag 8 november 2015 00:13 schreef Toefjes het volgende:
Ik hoop dat de Nederlandse ouders de kinderen niet vergeten te vertellen wie sinterklaas is.
http://www.zwartepieterma(...)e-piet-in-nederland/quote:Al 1000 intochten mét Zwarte Piet in Nederland
Het gaat steeds beter met Zwarte Piet! Inmiddels is duidelijk dat Nederland gitzwart ziet van de intochten met Zwarte Piet. Sinterklaas komt zeker niet alleen en al helemaal niet met gulden-middenweg-Pieten. Piet blijft zo zwart als roet!
Mijlpaal: 1000 intochten met Zwarte Piet
Met de Limburgse stad Weert erbij, kwam het aantal intochten een paar dagen geleden nog op 900 uit. Met Zevenkamp, een wijk in Rotterdam, komt dat aantal in een recordtijd uit op 1000 zwarte intochten! Een fantastisch resultaat van de Pietenbrigades in heel Nederland, die Piet graag zwart houden. Zoals grote inspirator Robijntje al eens zei: “wat zwart is, moet zwart blijven.” Nederland houdt zich graag aan deze inmiddels legendarische uitspraak. 😉
Steeds meer intochten melden dat ze Piet zwart houden. Op deze kaart is te bekijken waar er zwarte intochten te vinden zijn. Er is er altijd eentje bij jou in de buurt!
Honderden Zwarte Pieten bij mega-intochten
Inmiddels is duidelijk dat er bij een groot deel van de intochten alles aan gedaan wordt om deze zo zwart als roet te laten verlopen. Zoals in Roosendaal, waar 250 Zwarte Pieten worden ingezet om alle kinderen en hun ouders te vermaken bij de intocht van de Goedheiligman. Sinterklaas komt ook in Drenthe niet alleen. De Drentse hoofdstad Assen krijgt maarliefst 400 Zwarte Pieten.
Op zoek naar een Zwarte Piet of Sinterklaas kostuum? Nu kopen = 14 november dragen!
Een enorm feest dus en een schril contrast met de Sintocht in Meppel, die wordt georganiseerd door het ultracorrecte Sinterklaasjournaal van de NTR. Daar worden geen Zwarte Pieten verwacht, maar alleen Schoorsteenpieten. Uiteraard laat Nederland niet zomaar gebeuren: inmiddels wordt opgeroepen om massaal, verkleed als Zwarte Piet, naar Meppel te komen op zaterdag 14 november 2015. Zo kan de NTR niet om Zwarte Piet heen.
Goede zaak.quote:Op zondag 8 november 2015 09:57 schreef Montagui het volgende:
Zwarte Piet is here to stay! Top!
[..]
http://www.zwartepieterma(...)e-piet-in-nederland/
En de 'zwarte' kaart: https://www.google.com/ma(...)Op77u2o.kDDm4mjPzxaU
en daar heeft ze helemaal gelijk inquote:Op zaterdag 7 november 2015 19:43 schreef Lunatiek het volgende:
Volgens "zwarte vrouwen" is aanpassen van Zwarte Piet zinloos.
[..]
Bron: http://www.nrc.nl/handels(...)ns-luisteren-1553271
En dat andere Nederlandse ouders hun kinderen vertellen dat sinterklaas niet bestaat en ZP racistisch is.quote:Op zondag 8 november 2015 00:13 schreef Toefjes het volgende:
Ik hoop dat de Nederlandse ouders de kinderen niet vergeten te vertellen wie sinterklaas is.
Ik denk dat de multiculturele samenleving nog eerder wordt afgeschaft dan de traditie van Zwarte Piet. Ik kan in ieder geval niet wachten.quote:Op zondag 8 november 2015 16:03 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Gewoon afschaffen dat feest inderdaad.
Ga je je verwachtingen dat zwarte piet binnen een paar jaar afgeschaft is naar beneden bijstellen, nu blijkt dat zwarte piet populairder is dan ooit?quote:Op zondag 8 november 2015 16:04 schreef Ceberut het volgende:
[..]
En dat andere Nederlandse ouders hun kinderen vertellen dat sinterklaas niet bestaat en ZP racistisch is.
Ik heb als kind nooit uitgekeken naar de jaarlijkse viering van de Zwarte Pieten traditie. Wel naar het Sinterklaas feest. Die Pieten zijn altijd grappig geweest, niks minder, maar zeker ook niks meer.quote:Op zondag 8 november 2015 16:08 schreef SuicideErrorist het volgende:
[..]
Ik denk dat de multiculturele samenleving nog eerder wordt afgeschaft dan de traditie van Zwarte Piet. Ik kan in ieder geval niet wachten.
Als kind vond ik Zwarte Piet juist het leukst. Er zijn zelfs avonden geweest dat ik in het donker onder een tafel ging zitten om hem binnen te zien komenquote:Op zondag 8 november 2015 16:19 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ik heb als kind nooit uitgekeken naar de jaarlijkse viering van de Zwarte Pieten traditie. Wel naar het Sinterklaas feest. Die Pieten zijn altijd grappig geweest, niks minder, maar zeker ook niks meer.
Ik vond het maar rare figuren. Sloegen de deur bijna uit de voegen om aan te kondigen dat ze binnen zouden komen, bekogelden je vervolgens met snoepgoed en sprongen als een mislukte aap in de rondte.quote:Op zondag 8 november 2015 16:25 schreef SuicideErrorist het volgende:
[..]
Als kind vond ik Zwarte Piet juist het leukst. Er zijn zelfs avonden geweest dat ik in het donker onder een tafel ging zitten om hem binnen te zien komenNee, voor mij was Zwarte Piet minstens zo belangrijk als Wod... uhh Sinterklaas.
quote:Op zaterdag 7 november 2015 13:37 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
Ondertussen is het volgende feestje inmiddels ook discriminerend:
[..]
[ afbeelding ]
Enkele jonge racisten.
twitter:ZwartePietNiet twitterde op zondag 08-11-2015 om 16:43:51Waarom ga je mee of support je het anti #zwartepiet protest? #FreedomRide2MeppelOmdat https://t.co/m0utihiI3N https://t.co/7RJLPd5iq1 reageer retweet
Ik vind de foto nogal agresso (vuist/vuil kijken) overkomen van die twee. En de poster "freedom ride" asltublieft zeg, liggen donkere mensen hier aan een ketting of zo?quote:Op zondag 8 november 2015 18:49 schreef erodome het volgende:
Freedom ride, echt, gewoon echt?
Heb echt net woorden geschreven die ook hier toepasbaar zijn...
Wat een rare wereld leven we toch in, beter gezegd, wat een rare mensenwereld.
Vandaar mijn 'echt, gewoon echt?'.quote:Op zondag 8 november 2015 18:51 schreef Ryan3 het volgende:
Overigens "freedom ride" hebben ze gepikt van de burgerrechtenbeweging in de VS in de jaren 60, ook weer.
Freedom reide is een term die ze gewoon schaamteloos overgenomen hebben van de burgerrechtenbeweging in de VS uit de jaren 60. Toen ging het voor die mensen en hun Helper Whiteys (ook veel joden btw) wel ergens om vergeleken met het Zwarte Piet-probleem hier.quote:Op zondag 8 november 2015 19:02 schreef erodome het volgende:
[..]
Vandaar mijn 'echt, gewoon echt?'.
De vuist e.d. past bij het thema van de freedomride, vind het erg ver gaan je daarmee te vereenzelvigen.
Men vereenzelvigt zich met donkeren in de VS en probeert vervolgens een Amerikaans probleem in Nederland op te lossen.quote:Op zondag 8 november 2015 19:05 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Freedom reide is een term die ze gewoon schaamteloos overgenomen hebben van de burgerrechtenbeweging in de VS uit de jaren 60. Toen ging het voor die mensen en hun Helper Whiteys (ook veel joden btw) wel ergens om vergeleken met het Zwarte Piet-probleem hier.
Ik vind het dus schaamteloos om te denken dat je als mensen van kleur net zo gediscrimineerd werd/wordt als black ppl in de VS.
Hier past slechts één commentaar op:quote:Op zondag 8 november 2015 18:37 schreef Ryan3 het volgende:
Het wordt dit jaar met de intocht van Sinterklaas in Meppel op de NOS wrs wel aardig heftig? Ze hebben nu een postertje onder de titel "Freedom ride to Meppel".
[ afbeelding ]
Vuistje erbij..
[ afbeelding ]twitter:ZwartePietNiet twitterde op zondag 08-11-2015 om 16:43:51Waarom ga je mee of support je het anti #zwartepiet protest? #FreedomRide2MeppelOmdat https://t.co/m0utihiI3N https://t.co/7RJLPd5iq1 reageer retweet
Mijn nekharen staan recht overeind van dit artikel. Zonder de context op Nederland aan te passen wordt het hele rassenhoofdstuk van de social justice beweging van de engelssprekende wereld even geïmporteerd. Bijna 1 op 1.quote:Op zaterdag 7 november 2015 19:43 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Er zitten een aantal tussen die je meer van racisme kunt beschuldigen dan dat ze voor gelijkheid staan. Zo triest dat stelletje.quote:Op zondag 8 november 2015 20:16 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Mijn nekharen staan recht overeind van dit artikel. Zonder de context op Nederland aan te passen wordt het hele rassenhoofdstuk van de social justice beweging van de engelssprekende wereld even geïmporteerd. Bijna 1 op 1.
Nog een keer?quote:Op zaterdag 7 november 2015 19:43 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Peter R. de Vries en Tanja Jess die op tv pleiten voor een ander uiterlijk van Zwarte Piet –„gevaarlijk”, vindt Arzu Aslan. „De juiste posities moeten worden bekeken door de juiste mensen. Je kunt pas werkelijk spreken van emancipatie als Zwarte Piet verandert omdat een zwarte zegt dat hij moet veranderen; anders is het een gunst van een witte.”
Sorry? Emancipatie is er samen uit komen, niet dat opeens diegene die zich lager voelde dan de ander, opeens gaat zeggen wat er moet gaan gebeuren. Dat is omgekeerde wereld, geen emancipatie.quote:Je kunt pas werkelijk spreken van emancipatie als Zwarte Piet verandert omdat een zwarte zegt dat hij moet veranderen; anders is het een gunst van een witte.”
Zeer goed zelfs. Hoe duidelijker het wordt welke zieke geesten en gedachten er gaan achter de vijanden van ZP en hoe duidelijker hun doelen worden, hoe beter.quote:Op zondag 8 november 2015 22:19 schreef sp3c het volgende:
wel goed voor zwarte piet dat dit soort malloten ook een mening heeft
je snapt niet waar ik op doel i guess..quote:Op zondag 8 november 2015 16:03 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Gewoon afschaffen dat feest inderdaad.
Een blanke kan er toch last van hebben dat hij door de figuur van zp onterecht wordt weggezet als slavenhandelaar? Lijkt mij legitiem om op die grond afschaffing voor te stellen, zonder te buigen voor de racisme-roepers.quote:Op maandag 9 november 2015 01:34 schreef mschol het volgende:
[..]
je snapt niet waar ik op doel i guess..
ze heeft gelijk op het punt dat het afschaffen van , in dit geval, zwarte piet niet op basis van klachten van de blanke moet worden gedaan; Die heeft in feite niet echt wat erover te klagen, zeker niet met de argumenten die worden aangehaald, als die het dan wel afschaffen lijkt het een gunst i.p.v. dat het samen overeen gekomen is dat het rasictisch is..
Ik lees net in de Volkskrant dat ze dat wel doen. Het zou juist raar zijn de verhaallijn nu weer los te laten.quote:Op maandag 9 november 2015 09:52 schreef Arcee het volgende:
Hopelijk zet het Sinterklaasjournaal hun tenenkrommende trend van vorig jaar niet voort.
Inderdaad, het was meer dat ik nog even subtiel wou aangeven hoe tenenkrommend ik het vorig jaar vond.quote:Op maandag 9 november 2015 09:54 schreef Copycat het volgende:
[..]
Ik lees net in de Volkskrant dat ze dat wel doen. Het zou juist raar zijn de verhaallijn nu weer los te laten.
quote:Op zaterdag 7 november 2015 19:43 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het is een probleem dat Sunny die film maakt omdat ze wit is. Ze had het aan een zwarte moeten gunnen. Echt, wat een jaloersewijvenhouding. Ik zou zeggen laat de meest geschikte een documentaire maken. Want de kwaliteiten van Sunny zijn niet om over naar huis te schrijven.quote:„Het ging mij niet om de inhoud van de film maar om wie het zegt: Sunny Bergman. Hoort een witte vrouw zo’n film te maken? Ze had ook haar privilege kunnen delen en de film door een zwarte filmer laten maken. Heeft ze niet gedaan. Ik wil haar alleen maar zeggen: jij bent hier geen slachtoffer van.”
quote:Helft van Amsterdamse Pieten komt dit jaar uit de schoorsteen
09-11-15 12:30 uur - Bron: Het Parool
Volgend jaar moeten het er meer zijn
Een Piet nieuwe stijl tijdens de intocht van vorig jaar © Amaury Miller
Nadat tijdens de intocht van 2014 de zogeheten 'veegpiet' werd geïntroduceerd, heeft dit jaar de helft van de pieterbazen al die kleur. De bedoeling is dat het er steeds een beetje meer worden..
Kijk naar hoe kinderen de Schoorsteenpiet omarmen
Behalve een miljoen kinderen zitten ook veel leidinggevenden van scholen en bedrijven vanavond klaar voor de televisie. Vol verwachting klopt hun hart: hoe zal het Sinterklaasjournaal invulling geven aan het nationale Pietendebat? Het populaire kinderprogramma zet de toon voor veranderingen in het land. De verhaallijn van het Sinterklaasjournaal behoort tot de best bewaarde geheimen van het land, maar aangenomen mag worden dat de lijn om Zwarte Piet steeds minder zwart te maken wordt voortgezet.
Dat is ook de koers in Amsterdam, waar het comité dat de intocht organiseert samen optrekt met de makers van het Sinterklaasjournaal. Tijdens de intocht in de stad zondag zal Sinterklaas omringd worden door een legertje Pieten, onder wie opvallend veel zogenoemde Schoorsteenpieten, vorig jaar geïntroduceerd als Veegpiet. Dit jaar is de helft van alle Pieten Schoorsteenpiet, volgend jaar zullen dat er meer zijn. De lancering van de Schoorsteenpiet tijdens de intocht van vorig jaar is probleemloos verlopen, vertelt voorzitter Adriaan Krans van het Amsterdamse comité.
Dicht bij het origineel
'Het was vooraf best spannend, maar we kregen eigenlijk alleen maar lovende kritieken en ook langs de kant van de weg hebben we geen wanklank gehoord. Het was zeer geslaagd.' Achteraf verbaast dat Krans niet. 'Schoorsteenpiet staat dichter bij het verhaal zoals we dat al generaties aan onze kinderen vertellen dan de traditionele Zwarte Piet. Kinderen accepteren dat moeiteloos. Dat zou ook mijn advies zijn aan de ouders die zich zorgen maken: kijk naar hoe kinderen de Schoorsteenpiet omarmen.' Amsterdam nam drie jaar geleden op initiatief van burgemeester Van der Laan het voortouw, maar staat niet meer alleen.
Vorige maand sloten Den Haag, Utrecht, Maastricht en Meppel, de plaats van de landelijke aankomst, zich aan, inmiddels hebben Almere en Lelystad zich ook gemeld. Het Amsterdamse comité verwacht dit jaar minder ophef rond de intocht en heeft zich ten doel gesteld het feest weer helemaal terug te geven aan de kinderen. Daarom zal Sinterklaas tussen aankomst en vertrek vaak in de stad te zien zijn, onder meer in het Van Gogh Museum en het Museum Van Loon.. http://www.parool.nl/paro(...)de-schoorsteen.dhtml
(Door: Patrick Meershoek)
Of juist hopelijk wel? Hoe meer ze dat voortzetten hoe groter de kans is dat er geen hond meer naar kijkt en het programma verdwijnt.quote:Op maandag 9 november 2015 09:52 schreef Arcee het volgende:
Hopelijk zet het Sinterklaasjournaal hun tenenkrommende trend van vorig jaar niet voort.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Dat wekt weinig verbazing, in heel dat wereldje gaat het meer om wie je kent dan om wat je kan.quote:Op maandag 9 november 2015 15:21 schreef luxerobots het volgende:
[..]
[..]
Het is een probleem dat Sunny die film maakt omdat ze wit is. Ze had het aan een zwarte moeten gunnen. Echt, wat een jaloersewijvenhouding. Ik zou zeggen laat de meest geschikte een documentaire maken. Want de kwaliteiten van Sunny zijn niet om over naar huis te schrijven.
Oh? Waar is Sesamstraat gebleven?quote:Op maandag 9 november 2015 15:38 schreef Prutzenberg het volgende:
Gewoon lekker verplaatsen naar AT5 dat Sinterklaasjournaal. Sesamstraat is ook al weg dus kan de NPO zich lekker richten op haar trouwste kijkers, de bejaarden.
Ze doen maar, het volk zal wel spreken door al dan niet op te komen dagen. Het is heel erg simpel, vind je zo'n alternatieve intocht niets, ga dan niet aan de kant staan maar kies voor de intocht in een andere gemeente. In het geval van Amsterdam stel ik voor om voor die van Rotterdam te kiezen: ook een grote stad en de ideale manier om je middelvinger op te steken naar het grachtengordeldeel van je stadje.quote:Op maandag 9 november 2015 15:21 schreef luxerobots het volgende:
Dan ander nieuws. In Amsterdam werkt men toe naar een intocht zonder Zwarte Piet.
Vraag me niet om de details maar ik hoorde dat dit vorige week een 'rel' was. http://www.ad.nl/ad/nl/56(...)et-Sesamstraat.dhtmlquote:Op maandag 9 november 2015 15:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Oh? Waar is Sesamstraat gebleven?
Dat is een van die programma's waarvan ik dacht dat ik het niet mee zou maken dat het ooit zou moeten wijken.
Moet je abbo hebben om te lezenquote:Op maandag 9 november 2015 16:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ligt het aan mij dat ik geen touw kan vastknopen aan dit miniartikeltje?
http://www.nrc.nl/handels(...)ns-luisteren-1553271
Dan raad ik dat krantje aan om een wat betere appetizer te gebruiken, de intro smaakt niet naar meer.quote:
Dank je.quote:Op maandag 9 november 2015 16:18 schreef Prutzenberg het volgende:
Geenstijl is zo vriendelijk geweest om een PDF-je te maken van het artikel.
http://www.geenstijl.nl/m(...)eten_eens_luist.html
Ebru Umar heeft op haar wijze commentaar geleverd: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2015/11/ebru_6.html
He thxxquote:Op maandag 9 november 2015 16:18 schreef Prutzenberg het volgende:
Ebru Umar heeft op haar wijze commentaar geleverd: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2015/11/ebru_6.html
Begint zo om 18 uur op NPO3.quote:Op maandag 9 november 2015 17:45 schreef voetbalmanager2 het volgende:
En hoe was het 1e Sinterklaasjournaal?
Oh mooi. Dacht even het gemist te hebbenquote:
Je hebt het wel gemist. Het was 16:50 uur NPO3. Ik zag bij het voorbij zappen gewone zwarte Pieten. Geen idee of ze allemaal gewoon gelaten zijn.quote:Op maandag 9 november 2015 17:47 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Oh mooi. Dacht even het gemist te hebben
Dat was het jaaroverzicht van vorig jaar.quote:Op maandag 9 november 2015 17:54 schreef RobbieRonald het volgende:
[..]
Je hebt het wel gemist. Het was 16:50 uur NPO3. Ik zag bij het voorbij zappen gewone zwarte Pieten. Geen idee of ze allemaal gewoon gelaten zijn.
Oh oké, ik lees het idd in de beschrijving nu.quote:Op maandag 9 november 2015 17:56 schreef asco het volgende:
[..]
Dat was het jaaroverzicht van vorig jaar.
(Dat ik dit ook weet...)
Die wijvenquote:Op maandag 9 november 2015 16:18 schreef Prutzenberg het volgende:
twitter:MarjanBoelsma twitterde op maandag 09-11-2015 om 18:55:30NPO lapt kritek van zwarte Nederlanders, VN etc. racistische fig. Zwarte Piet aan hun laars. Lerend vermogen ontbreekt #sinterklaasjournaal reageer retweet
Ze heeft gelijk, wat is je punt?quote:Op maandag 9 november 2015 21:09 schreef Red_85 het volgende:
Gelijk gezeik van een of andere weg met ons muts..twitter:MarjanBoelsma twitterde op maandag 09-11-2015 om 18:55:30NPO lapt kritek van zwarte Nederlanders, VN etc. racistische fig. Zwarte Piet aan hun laars. Lerend vermogen ontbreekt #sinterklaasjournaal reageer retweet
quote:
quote:Op maandag 9 november 2015 21:19 schreef Red_85 het volgende:
[..]![]()
Je mening als feit presenteren. Je bent er wel weer snel bij met je selectiviteit en getroll.
![]()
Net nog om 19.30 op RTL 4: 83% van NL vind dat ZP niet aangepast hoeft te worden.
Dat is een feit cebertutje. Leer daar eens van.
Nee jou getroll en persoonlijke meningen presenteren als feit zijn feestquote:
Damn. En jij pretendeert voor Nederlandse waarden op te komen.quote:Op maandag 9 november 2015 21:24 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nee jou getroll en persoonlijke meningen presenteren als feit zijn feest
Que?quote:Op maandag 9 november 2015 21:29 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Damn. En jij pretendeert voor Nederlandse waarden op te komen.
Dat is nou een mooi plaatje. Een stelletje Spanjaarden die hier een stel koters blij komen maken voor een week of 3. Niks mis mee.quote:
Idd. Vooral de donkere Sint moet een meer prominente rol krijgen.quote:Op maandag 9 november 2015 21:40 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat is nou een mooi plaatje. Een stelletje Spanjaarden die hier een stel koters blij komen maken voor een week of 3. Niks mis mee.
Vooral de donkere Sint benadrukken, alles wat blanken vinden afkeuren en vooral het overal zo snel mogelijk uitspreken dat je het eens bent met alle anti-zp'ers.quote:Op maandag 9 november 2015 21:41 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Idd. Vooral de donkere Sint moet een meer prominente rol krijgen.
Waarom ga je nou weer in de aanval? We waren het juist een keer eens. Als de Zware Sint vaker in beeld komt, dan kan ik er mee leven dat de andere blackface pieten nog rondlopen.quote:Op maandag 9 november 2015 21:43 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Vooral de donkere Sint benadrukken, alles wat blanken vinden afkeuren en vooral het overal zo snel mogelijk uitspreken dat je het eens bent met alle anti-zp'ers.
Volgens mij ben jij hier gewoon een racist en niet die 83% die ZP wil houden zoals ZP bedoeld is. Zwart.
Is Peter Faber dan ook niet gewoon een blackface in jou ogen?quote:Op maandag 9 november 2015 21:47 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Waarom ga je nou weer in de aanval? We waren het juist een keer eens. Als de Zware Sint vaker in beeld komt, dan kan ik er mee leven dat de andere blackface pieten nog rondlopen.
Jawel, maar in ieder geval niet met dezelfde racistische insteek als de zwarte pieten. Onder het mom van de gulden middenweg, kan ik daar mee leven.quote:Op maandag 9 november 2015 21:48 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Is Peter Faber dan ook niet gewoon een blackface in jou ogen?
twitter:parool twitterde op zaterdag 07-11-2015 om 07:26:13Wat acteur Patrick Mathurin betreft gaat het roer om: hij wil de nieuwe Sinterklaas worden https://t.co/VFfbB7IBKC https://t.co/AhiUuWUB2C reageer retweet
Het is helemaal niet erg als die intocht niet bezocht zou worden als er een andere intocht georganiseerd wordt die wel wordt bezocht. Geloof het of niet, de NPO heeft niet het alleenrecht van het organiseren van de intocht. Een zender zoals SBS6 kan dat ook prima doen, helaas voor zowel de zender als de kijkers zijn ze er nog niet achter hoe goed het zou scoren als zij een 100% traditionele intocht zouden organiseren op hetzelfde moment als waarop de NPO dat doet, of eerder.quote:Op maandag 9 november 2015 20:14 schreef Zith het volgende:
Al die volwassenen/studenten hier in dit topic met hun blij zijn met het eventueel verdwijnen van het journaal/intochtVergeten dat het een kinderfeestje is?
Het is zachtjes uitgedrukt weinig geloofwaardig als je zowel blanke als donkergekleurde Sinterklazen hebt. Goed, wij zagen vroeger ook dat de Sinterklaas in ons dorp paarse handschoenen droeg terwijl die op televisie witte handschoenen droeg of iets dergelijk maar dit gaat toch wel weer een stappen verder qua ongeloofwaardigheid. Laten we dat dus maar niet doen. Zowel bruingekleurde mensen als blanke mensen kunnen nu al Zwarte Piet spelen, slechts die ene functie is voorbehouden voor een oudere blanke man. Jongere blanke mannen en blanke vrouwen zitten in hetzelfde schuitje als de donkergekleurde mannen dus wat dat betreft is er weinig aan de hand.quote:Op maandag 9 november 2015 22:02 schreef Ceberut het volgende:
En zo is het beter natuurlijk:
https://twitter.com/parool/status/662878705241329664twitter:parool twitterde op zaterdag 07-11-2015 om 07:26:13Wat acteur Patrick Mathurin betreft gaat het roer om: hij wil de nieuwe Sinterklaas worden https://t.co/VFfbB7IBKC https://t.co/AhiUuWUB2C reageer retweet
We hebben al lang de gulden middenweg, het uiterlijk van Zwarte Piet is al lang dusdanig aangepast dat hij/zij minder weg heeft van een Africaan, ook al ging het om kenmerken die mensen die een zeer donkere huidskleur hebben daadwerkelijk hebben. Ja, die mensen hebben dikkere lippen, ze hebben ook grotere oren en grotere neuzen. Dat is namelijk heel erg handig voor het afstaan van warmte, net als dat het voor eskimo's heel erg vervelend zou zijn als ze niet hele kleine neusjes en oortjes en dunne lipjes zouden hebben. Waarom moet er zo moeilijk worden gedaan over dit soort biologische verschillen? Is het niet veel meer open minded om juist de variatie te vieren? Getuigt dat niet veel meer van het totaal niet racistisch zijn?quote:Op maandag 9 november 2015 21:57 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Jawel, maar in ieder geval niet met dezelfde racistische insteek als de zwarte pieten. Onder het mom van de gulden middenweg, kan ik daar mee leven.
Er is geen gulden middenweg. RTL nieuws hield ook een enquête voor het behoud van de traditionele Zwarte Piet en ruim 82% van de deelnemers wil dat Zwarte Piet niet wordt veranderd. Een evenzo aantal gemeenten (ruim 80%) handhaaft de traditionele Zwarte Piet. Zelfs in Amsterdam blijkt de vraag naar de traditionele Zwarte Piet groter dan naar alternatieve Pieten. Onderzoek wees uit dat de meeste scholen in Nederland de traditionele Zwarte Piet handhaaft. (bron AD) Zelfs het omstreden Sinterklaasjournaal liet bij zijn eerste uitzending louter Zwarte Pieten zien.quote:Op maandag 9 november 2015 21:57 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Jawel, maar in ieder geval niet met dezelfde racistische insteek als de zwarte pieten. Onder het mom van de gulden middenweg, kan ik daar mee leven.
Ik vermoed dat je helaas gelijk gaat krijgen.quote:Op dinsdag 10 november 2015 10:40 schreef UltraR het volgende:
In de uitzending van het Sinterklaasjournaal gisteren werd een vraag gesteld aan de Zwarte Pieten: "Hoe krijgen jullie die pakjes toch in de schoenen?"
Antwoord: "We komen door de schoorsteen."
Voorspelling verhaallijn verdere uitzendingen: maar er zijn tegenwoordig nauwelijks schoorstenen meer... [insert nieuwe methode om pakjes in schoenen te krijgen] = minder Zwarte Pieten tegenwoordig.
Leer mij die politieke correcte multicul NTR kennen.
Het aantal houtkachels groeit alweer een tijdje in Nederland. Genoeg schoorstenen om Piet zwart te houden dus dat verhaal gaat niet op.quote:Op dinsdag 10 november 2015 11:46 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ik vermoed dat je helaas gelijk gaat krijgen.
quote:Op dinsdag 10 november 2015 10:40 schreef UltraR het volgende:
In de uitzending van het Sinterklaasjournaal gisteren werd een vraag gesteld aan de Zwarte Pieten: "Hoe krijgen jullie die pakjes toch in de schoenen?"
Voorspelling verhaallijn verdere uitzendingen: maar er zijn tegenwoordig nauwelijks schoorstenen meer... [insert nieuwe methode om pakjes in schoenen te krijgen] = minder Zwarte Pieten tegenwoordig.
Denk dat de kinderen waar het over gaat daar toch wel anders over denken...quote:Op maandag 9 november 2015 23:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat staatssinterklaasjournaal mag rustig verdwijnen hoor, dat is echt geen essentieel onderdeel van het sinterklaasfeest.
Mwah, ze zouden het nog kunnen rechtbreien.quote:Op dinsdag 10 november 2015 12:01 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Het aantal houtkachels groeit alweer een tijdje in Nederland. Genoeg schoorstenen om Piet zwart te houden dus dat verhaal gaat niet op.![]()
http://houtrook.nl/aantal-houtkachels-nederland/
De schoorsteen is inderdaad een prima excuus om ook witte Pieten te introduceren.quote:Op dinsdag 10 november 2015 10:40 schreef UltraR het volgende:
Als we kinderen vertellen dat pieten zwart zijn door de schoorsteenroet dan is dat op zich best logisch hequote:Op dinsdag 10 november 2015 10:40 schreef UltraR het volgende:
Moet ie zich wel zwart schminken dan...quote:Op dinsdag 10 november 2015 16:31 schreef Odaiba het volgende:
[ afbeelding ]
Patrick Mathurin wil de eerste zwarte Sinterklaas worden
Het gaat erom dat het niet zal gebeuren "omdat het logisch is", maar omdat er hoe dan ook een manier gevonden moet worden door de politiek correcte multicul landverraders om de racisten met hun professionele slachtofferrol hun zin te geven.quote:Op dinsdag 10 november 2015 18:38 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Als we kinderen vertellen dat pieten zwart zijn door de schoorsteenroet dan is dat op zich best logisch he
Niveautje weer hoorquote:Op dinsdag 10 november 2015 18:41 schreef UltraR het volgende:
[..]
Het gaat erom dat het niet zal gebeuren "omdat het logisch is", maar omdat er hoe dan ook een manier gevonden moet worden door de politiek correcte multicul landverraders om de racisten met hun professionele slachtofferrol hun zin te geven.
Een kort onderzoek wijst uit dat het Sinterklaasjournaal in 2001 begonnen is, en dat we Sinterklaas dus honderden jaren zonder journaal hebben kunnen vieren. Ik heb het zelfs nog nooit gezien, omdat ik er toen al niet echt de leeftijd voor had, en ik het tegenwoordig ook niet echt nodig vind om te gaan controleren of de Pieten wel de juiste kleur hebben. Het staat toch binnen de kortste keren op alle nieuwssites.quote:Op maandag 9 november 2015 23:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is helemaal niet erg als die intocht niet bezocht zou worden als er een andere intocht georganiseerd wordt die wel wordt bezocht. Geloof het of niet, de NPO heeft niet het alleenrecht van het organiseren van de intocht. Een zender zoals SBS6 kan dat ook prima doen, helaas voor zowel de zender als de kijkers zijn ze er nog niet achter hoe goed het zou scoren als zij een 100% traditionele intocht zouden organiseren op hetzelfde moment als waarop de NPO dat doet, of eerder.
Dat staatssinterklaasjournaal mag rustig verdwijnen hoor, dat is echt geen essentieel onderdeel van het sinterklaasfeest.
Het is natuurlijk wel leuk als er in kinderprogramma's aandacht wordt besteed aan Sinterklaas.
Diep in je hart ben jij er natuurlijk van overtuigd dat alle pietermannen afstammen van negerslaven, daar wil je ook helemaal niet moeilijk over doen, je vindt het eigenlijk wel prima, lang leve de VOC, houzee!quote:Op dinsdag 10 november 2015 18:41 schreef UltraR het volgende:
Het gaat erom dat het niet zal gebeuren "omdat het logisch is", maar omdat er hoe dan ook een manier gevonden moet worden door de politiek correcte multicul landverraders om de racisten met hun professionele slachtofferrol hun zin te geven.
Toe maar...... landverraders.quote:
Denk dat 'cultuurverraders' de lading misschien beter dekt.quote:Op dinsdag 10 november 2015 19:00 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Toe maar...... landverraders.
Je had vroeger een groep mensen die hun wijze van volk en land dienen de enige echte waarheid vonden. Ze waren zo rigide dat ze het land gingen verraden aan de vijand.
Met wie zijn wij dan in oorlog?
Met gelukszoekende zwartepieten die zich als IS-strijder verkleden tijdens kerstmis.quote:
quote:Op dinsdag 10 november 2015 19:02 schreef Montagui het volgende:
Denk dat 'cultuurverraders' de lading misschien beter dekt.
Mooie stroman.quote:Op dinsdag 10 november 2015 18:52 schreef Ringo het volgende:
[..]
Diep in je hart ben jij er natuurlijk van overtuigd dat alle pietermannen afstammen van negerslaven, daar wil je ook helemaal niet moeilijk over doen, je vindt het eigenlijk wel prima, lang leve de VOC, houzee!
I stand corrected:quote:Op dinsdag 10 november 2015 19:00 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Toe maar...... landverraders.
Je had vroeger een groep mensen die hun wijze van volk en land dienen de enige echte waarheid vonden. Ze waren zo rigide dat ze het land gingen verraden aan de vijand.
Met wie zijn wij dan in oorlog?
quote:Op dinsdag 10 november 2015 19:02 schreef Montagui het volgende:
[..]
Toe maar........een variatie op die verkettering.quote:Op dinsdag 10 november 2015 19:02 schreef Montagui het volgende:
[..]
Met dat probleem dat media en bestuurders de inbreng van externe culturen pushen. En dat is dus multiculturele politieke correctheid. Waar Zwarte Piet nu slachtoffer en symbool van is geworden.quote:Op dinsdag 10 november 2015 19:08 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Toe maar........een variatie op die verkettering.
Onze cultuur is pluriform en divers.
Dat stimuleren we ook met de vrijheden van meningsuiting.
Nogal bekrompen en agressief om andere opvattingen over hoe 'cultuur' in te vullen zo te verketteren.
Cultuur = het doen en denken van mensen.
En gelukkig denken we het niet hetzelfde.
Je kan zeggen wat je wil maar in die tijd ging het prima met Nederland: veel goede wetenschappers, veel welvaart, de uitvinding van onder andere de NV en de microscoop, een van de heersers op de zeeën en oceanen...quote:Op dinsdag 10 november 2015 18:52 schreef Ringo het volgende:
[..]
Diep in je hart ben jij er natuurlijk van overtuigd dat alle pietermannen afstammen van negerslaven, daar wil je ook helemaal niet moeilijk over doen, je vindt het eigenlijk wel prima, lang leve de VOC, houzee!
Vrijwel alle kleintjes voor wie sinterklaas een ding is kijken het Sint journaal, op school wordt dat vaak ook nog getoond.quote:Op dinsdag 10 november 2015 18:51 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Een kort onderzoek wijst uit dat het Sinterklaasjournaal in 2001 begonnen is, en dat we Sinterklaas dus honderden jaren zonder journaal hebben kunnen vieren. Ik heb het zelfs nog nooit gezien, omdat ik er toen al niet echt de leeftijd voor had, en ik het tegenwoordig ook niet echt nodig vind om te gaan controleren of de Pieten wel de juiste kleur hebben. Het staat toch binnen de kortste keren op alle nieuwssites.
Het zal vast wel een leuk programma zijn, maar het is mij dus ook totaal niet duidelijk waarom er zoveel waarde aan wordt gehecht dat allerlei gemeenten het als leidend beschouwen voor hun eigen evenement. Die durven blijkbaar niet zelf keuzes te maken en daarvoor verantwoordelijkheid te nemen. Bij dat tv-programma hebben ze waarschijnlijk ook nooit om die verantwoordelijkheid gevraagd, dus voelen ze des te meer de druk om een compromis te maken.
Wat dat betreft zou een alternatief niet gek zijn. Het is alleen heel moeilijk om dat te doen zonder de indruk te wekken dat het alleen maar voor volwassenen is die per se een traditionele Piet willen. Of dat je in deze tijd van het jaar een soort gebalkaniseerd tv-landschap krijgt met allerlei verschillende programma's. Wat op zich niet erg is, behalve dan dat dit journaal blijkbaar een soort instituut geworden is. Thuis keken we altijd naar Dag Sinterklaas, dat was nou een leuk programma.
Het is maar net hoe je het brengt. Laat die jufjes maar gewoon taal, rekenen en algemene ontwikkeling onderwijzen - voor zo ver ze daar toe in staat zijn - in plaats van televisie te kijken.quote:Op dinsdag 10 november 2015 19:17 schreef erodome het volgende:
[..]
Vrijwel alle kleintjes voor wie sinterklaas een ding is kijken het Sint journaal, op school wordt dat vaak ook nog getoond.
Het is leidend, is echt een heel groot deel van de Sint belevenis van kinderen.
Nu tegen je kind zeggen je mag het Sint journaal niet kijken is als zeggen je mag niet naar de intocht.
O, je voert een discussie?quote:Op dinsdag 10 november 2015 19:08 schreef UltraR het volgende:
Mooie stroman.
Je kan me ook gewoon voor racist / xenofoob uitschelden hoor. Ben je sneller klaar met je inbreng in de discussie.
Hij heeft alleen geen idee waar hij over spreekt.quote:Op dinsdag 10 november 2015 19:08 schreef UltraR het volgende:
[..]
Mooie stroman.
Je kan me ook gewoon voor racist / xenofoob uitschelden hoor. Ben je sneller klaar met je inbreng in de discussie.
Dat slavenhandel niet bepaald enkel door blanke mensen werd gedaan verzwijgen ze maar eventjes. Dat de meeste blanke mensen straatarm waren verzwijgen ze maar eventjes. Wel zo gemakkelijk.quote:Op dinsdag 10 november 2015 19:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat er ook in slaven werd gehandeld en zo is spijtig maar laten we nu niet net doen alsof enkel blanke mensen dat deden en of dat dit een wezenlijk onderdeel van de VOC was.
Er waren ook heel erg veel zwarte bruine slavendrijvers en verreweg de meeste blanke mensen waren straatarm.
Boeiend, ze wennen er snel genoeg aan.quote:Op dinsdag 10 november 2015 13:21 schreef erodome het volgende:
[..]
Denk dat de kinderen waar het over gaat daar toch wel anders over denken...
De Nederlandse cultuur is gebouwd op veel inbreng van 'externe culturen' .quote:Op dinsdag 10 november 2015 19:10 schreef UltraR het volgende:
[..]
Met dat probleem dat media en bestuurders de inbreng van externe culturen pushen. En dat is dus multiculturele politieke correctheid. Waar Zwarte Piet nu slachtoffer en symbool van is geworden.
Voel je vrij deel te nemen als je denkt de benodigde intellectuele bagage te bezitten.quote:
Dat zou dus wel een probleem opleveren als een deel van de klas alleen maar daarnaar mag kijken en een deel alleen maar naar een ander programma. Kan me alleen niet voorstellen dat het een probleem zou zijn als de gemeente of school gewoon doet waar zij zin in heeft en dus niet meedoet, mocht dat journaal ooit eens Zwarte Piet in de ban doen. Denk dat dat kleine kinderen verder een worst zal zijn. Voor hen zijn Sint en Piet lief en misschien een beetje eng, los van hoe het verder ingekleurd wordt. Of denk ik er nu te simpel over?quote:Op dinsdag 10 november 2015 19:17 schreef erodome het volgende:
[..]
Vrijwel alle kleintjes voor wie sinterklaas een ding is kijken het Sint journaal, op school wordt dat vaak ook nog getoond.
Het is leidend, is echt een heel groot deel van de Sint belevenis van kinderen.
Nu tegen je kind zeggen je mag het Sint journaal niet kijken is als zeggen je mag niet naar de intocht.
Die jufjes moeten helemaal niet de televisie aanzetten tijdens school, laat hen de kindjes maar rekenen, taal en algemene ontwikkeling leren. Maar ja, dat kunnen ze niet meer dus gaat de televisie aan. Eis eens een keer goed onderwijs van die jufjes, ouders!quote:Op dinsdag 10 november 2015 19:25 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Dat zou dus wel een probleem opleveren als een deel van de klas alleen maar daarnaar mag kijken en een deel alleen maar naar een ander programma. Kan me alleen niet voorstellen dat het een probleem zou zijn als de gemeente of school gewoon doet waar zij zin in heeft en dus niet meedoet, mocht dat journaal ooit eens Zwarte Piet in de ban doen. Denk dat dat kleine kinderen verder een worst zal zijn. Voor hen zijn Sint en Piet lief en misschien een beetje eng, los van hoe het verder ingekleurd wordt. Of denk ik er nu te simpel over?
zou een beetje raar zijn als zo'n kleuterleraar de klas gaat opdelen in 'wie mag wel of niet van papa en mama naar het sinterklaasjournaal kijken' groepjesquote:Op dinsdag 10 november 2015 19:25 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Dat zou dus wel een probleem opleveren als een deel van de klas alleen maar daarnaar mag kijken en een deel alleen maar naar een ander programma. Kan me alleen niet voorstellen dat het een probleem zou zijn als de gemeente of school gewoon doet waar zij zin in heeft en dus niet meedoet, mocht dat journaal ooit eens Zwarte Piet in de ban doen. Denk dat dat kleine kinderen verder een worst zal zijn. Voor hen zijn Sint en Piet lief en misschien een beetje eng, los van hoe het verder ingekleurd wordt. Of denk ik er nu te simpel over?
Zo hoort het wel, trouwens die hele discussie zou iedereen bespaart van horen te blijven.quote:Op dinsdag 10 november 2015 20:18 schreef sp3c het volgende:
[..]
deze hele discussie is een volwassen discussie over volwassen onderwerpen, daar moet je de kinderen zoveel mogelijk buiten laten
Je weet dat we het over de allerkleinste hebben op de basisscholen? Dat dat stukje tv kijken daar gewoon normaal bij is? Dat rekenen/taal/algemene ontwikkeling dan nog op een vrij laag pitje staan? Dat kinderen dan opjagen met leren vooral slecht is voor ze?quote:Op dinsdag 10 november 2015 19:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is maar net hoe je het brengt. Laat die jufjes maar gewoon taal, rekenen en algemene ontwikkeling onderwijzen - voor zo ver ze daar toe in staat zijn - in plaats van televisie te kijken.
Dit zeg ik als iemand die heel erg graag televisie kijkt, maar wel in zijn eigen tijd. Sowieso lijkt het mij wenselijk als ouders eens aan die jufjes kenbaar maken dat ze er geen prijs opstellen dat die jufjes hen kindjes proberen 'op te voeden' op een dergelijke manier (wat je geheel los moet zien van een kind corrigeren tijdens de pauze of tijdens de les als het zich slecht gedraagt of zo) in plaats van dat ze hen leren wat ze moeten leren.
Het is wel duidelijk dat het jou niet om de kinderen gaat iig.quote:Op dinsdag 10 november 2015 19:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Boeiend, ze wennen er snel genoeg aan.
Ik vermoed dat je vanzelf gezeur krijgt van die kleintjes, dat het de "echte" piet niet is. De officiele intochten en oa het sinterklaasjournaal zijn daar toch leidend in. Kinderen willen dat gewoon.quote:Op dinsdag 10 november 2015 19:25 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Echt, dit is de grootste onzin die ik ooit heb gelezen. Je beseft geloof ik niet dat de doelgroep hier tussen de 4 en de 6 jaar is (mbt school dan).quote:Op dinsdag 10 november 2015 20:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Die jufjes moeten helemaal niet de televisie aanzetten tijdens school, laat hen de kindjes maar rekenen, taal en algemene ontwikkeling leren. Maar ja, dat kunnen ze niet meer dus gaat de televisie aan. Eis eens een keer goed onderwijs van die jufjes, ouders!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |