Klopt, maar om dat te bewerkstelligen hoeft de burgervader niet per se een kant te kiezen.quote:Op donderdag 5 november 2015 17:57 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Burgemeesters doen er verstandig aan door ervoor te zorgen dat elke bevolkingsgroep hun feest ongestoord kan vieren zonder dat kleine groepen mensen de sfeer verzieken of het feest onmogelijk maken.
Juist niet zelfs. Hij moet zorgen dat de openbare orde niet wordt verstoord maar ieder wel zijn ding kan doen zonder anderen te hinderen.quote:Op donderdag 5 november 2015 18:28 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Klopt, maar om dat te bewerkstelligen hoeft de burgervader niet per se een kant te kiezen.
Ooit een voorstander van Zwarte Piet gezien die de orde heeft verstoord? Hoogstens wanneer die wordt uitgedaagd.quote:Op donderdag 5 november 2015 18:43 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Juist niet zelfs. Hij moet zorgen dat de openbare orde niet wordt verstoord maar ieder wel zijn ding kan doen zonder anderen te hinderen.
.
Ja, met regelmaat afgelopen jaren.quote:Op donderdag 5 november 2015 18:48 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ooit een voorstander van Zwarte Piet gezien die de orde heeft verstoord?
Zoals ik al aangaf moet iedere organisator lekker doen wat hij of zij wil. Het is een kinderfeest, de verschijningsvorm daarvan moet je niet politiseren. Dat werkt namelijk altijd averechts. Zoals we ook hier duidelijk hebben kunnen zien. Juist door zo extreem te reageren hebben bepaalde Pro Zwarte Piet figuren hard meegewerkt aan het veranderen van ZP...quote:Hoogstens wanneer die wordt uitgedaagd.
Respecteer de mening van een meerderheid. Kiest een meerderheid voor gekleurde Pieten dan is dat prima. Maar ga dan ook niet zeuren wanneer een andere gemeente kiest voor de traditionele Zwarte Piet. De discussie blijft toch een eindeloos ja-nietus verhaal waar voor- en tegenstanders nooit tot een eensgezinde consensus zullen komen. Dan is voortzetting van die discussie feitelijk zinloos te noemen.
Het is een proces van beide kanten. Maar tegelijkertijd zijn de tegenstanders hun doel voorbij geschoten. Geen begrip voor hun argumenten en een verhoogde spanning tussen groepen mensen met tegenovergestelde opvattingen. Het heeft het onderliggende racisme eerder bevorderd dan het doen afnemen. Terwijl genoeg donkere mensen helemaal geen problemen hebben/hadden met Zwarte Piet. Maar als de discussie op zulke toonzetting wordt gevoerd ga je als vanzelf afstand nemen. Dat is weer een win-puntje voor de tegenstanders.quote:Op donderdag 5 november 2015 18:52 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Juist door zo extreem te reageren hebben bepaalde Pro Zwarte Piet figuren hard meegewerkt aan het veranderen van ZP...
http://www.powned.tv/nieu(...)_bedreigd_om_si.htmlquote:Op donderdag 5 november 2015 18:48 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ooit een voorstander van Zwarte Piet gezien die de orde heeft verstoord? Hoogstens wanneer die wordt uitgedaagd.
Als we gewoon eens die 0,001% van de Nederlandse bevolking negeren. Democratie is prima, bezwijken voor een terroriserende minderheid die uit schreeuwerds bestaat hoeft niet.quote:Op donderdag 5 november 2015 15:32 schreef Gia het volgende:
[..]
Als we het verhaal eens zodanig aanpassen dat Pieten gekleurd zijn door chocolade(letters).
Melk, puur en witte chocola.
Lijkt me een goede oplossing.
Of dat zo iemand zelf hier is komen wonen is maar de vraag maar het is natuurlijk wel zo dat niemand hem/haar tegenhoudt om elders zijn/haar geluk te zoeken als het hem/haar hier niet bevalt. Je kan sowieso al in elk land wat lid is van de EU is of wat onder het bestuur valt van een land wat lid is van de EU wonen. Keuze genoeg! Vind je het hier niet leuk? Ga weg! Dat geldt uiteraard voor zowel autochtone als allochtone Nederlanders.quote:Op donderdag 5 november 2015 19:08 schreef sp3c het volgende:
agreed, voor mij is zwarte piet de beste piet maar als mijn medevoorstanders dan met argumenten als 'Problemen met piet? Je bent hier zelf komen wonen' aan komen zetten dan hoeft het van mij ook niet meer zo erg ...
Je bent aan het verketteren.quote:Op vrijdag 6 november 2015 01:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wat de anti-ZP'ers doen gaat echter veel verder dan enkel kritiek uiten. Ze zijn dwingelandjes en zeurende kindjes die zelden met goede argumenten komen.
Het punt is dat we hen niet imiteren. Hen zeker niet aangezien hen in Nederland, op een van die eilandjes of in Suriname of zo zijn opgegroeid, niet in Africa! We imiteren echter ook de echte negers niet, ZP is een mytisch figuur, misschien is hij een karikatuur, hij beeldt geen neger uit. De huidskleur zwart komt niet eens voor bij mensen en niemand is in het echt zo gekleed (niet sinds een behoorlijk lange tijd in ieder geval).quote:Op vrijdag 6 november 2015 01:57 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je bent aan het verketteren.
Ik ben anti-pieter. Donkere mensen vinden die zp-grapjes niet leuk en vele noemen het zelfs discriminerend. Men wilt ook niet geimiteerd worden en zeker niet met die karikaturen van de zp-cult.
Dit zpdebat heeft duidelijker dan ooit laten zien dat het karakter zp een springplankje kan zijn voor lullige discriminerende uitingen. Hetzij, zoals vroeger veel gebeurde, in hoe men zp acteerde, en nu dan de agressie waarmee men zp zgn verdedigt.
Het gaat niet enkel om zp, maar zp is het symbool van verzet tegen / aversie/ afkeer voor vreemdelingen
Als mensen niet geïmiteerd willen worden, dan is dat voor mij reden genoeg daarmee te stoppen.
Kwestie van fatsoen.
alles kan een springplankje zijn voor lullige discriminerende uitingenquote:Op vrijdag 6 november 2015 01:57 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik ben anti-pieter. Donkere mensen vinden die zp-grapjes niet leuk en vele noemen het zelfs discriminerend. Men wilt ook niet geimiteerd worden en zeker niet met die karikaturen van de zp-cult.
Dit zpdebat heeft duidelijker dan ooit laten zien dat het karakter zp een springplankje kan zijn voor lullige discriminerende uitingen. Hetzij, zoals vroeger veel gebeurde, in hoe men zp acteerde, en nu dan de agressie waarmee men zp zgn verdedigt.
Het gaat niet enkel om zp, maar zp is het symbool van verzet tegen / aversie/ afkeer voor vreemdelingen
Als mensen niet geïmiteerd willen worden, dan is dat voor mij reden genoeg daarmee te stoppen.
Kwestie van fatsoen.
Man man man, alsof Zwarte Piet er wat aan doen dat mensen hem misbruiken voor hun racisme, en daarmee bedoel ik zowel het kleine groepje tokkie pro-Pieters met hun afkeer tegen zwarten/buitenlanders als het kleine groepje anti-Piet activisten met hun afkeer tegen blanken.quote:Op vrijdag 6 november 2015 01:57 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Kwestie van fatsoen.
Ben benieuwd wie de deelnemers zijn....quote:Menno Bentveld in de weer met voor- en tegenstanders van Zwarte Piet
Hoewel de Zwarte Pieten-discussie menigeen de keel uithangt, heeft de VARA besloten er dit jaar een heel programma aan te wijden: Zwartepieten!
Het zal de feestvreugde rond de Sint niet verhogen maar op 13 november gaan drie voor- en drie tegenstanders van Zwarte Piet, onder leiding van Menno Bentveld, de confrontatie met elkaar aan. Ze maken een tocht langs plekken in Nederland die een rol hebben gespeeld in de discussie en die duidelijk maken welke extreme reacties het thema losmaakt.
Gouda
In Zwartepieten! bezoeken de zes Gouda, waar tijdens de intocht van Sinterklaas vorig jaar hevig werd gedemonstreerd, onder meer door deelnemer Jerry. De groep bezoekt een tattooshop in Alkmaar waar een echtpaar Zwarte Piet op het lichaam laat zetten. Ze gaan langs een pietencentrale bezocht, spreken bewoners van een Surinaams bejaardenhuis en komen ze via een historicus meer te weten over de oorsprong van Zwarte Piet. Na twee volle dagen wordt de balans opgemaakt; hebben de discussies en de verkregen informatie ertoe geleid dat deze groep tot een ‘compromis-Piet’ kan komen?
Luisteren
Menno Bentveld: „We kennen allemaal de beelden van de hevige demonstratie en hoog opgelopen emoties rondom dit thema. Het was vooraf dus een spannende uitdaging om met zes mensen die lijnrecht tegenover elkaar staan, het land door te gaan. Maar je merkt dat mensen uiteindelijk toch nader tot elkaar komen wanneer ze een keer echt luisteren naar argumenten van de andere partij en zich verdiepen in elkaars achtergrond. Zo ontstaat er een vruchtbare discussie en kan het probleem als het ware worden afgepeld.”
Die objectiviteit is er niet. De VARA is uitgesproken anti piet.quote:Op vrijdag 6 november 2015 08:06 schreef Montagui het volgende:
Volgende week vrijdag, NPO 1 om 21:30 het programma 'Zwartepieten!'
[..]
Ben benieuwd wie de deelnemers zijn....
Gelet op de recente berichten over het uithangbord van de Vara, Joop.nl, heb ik een hard hoofd in de objectiviteit van dit programma. Maar ik wil me best laten verrassen.
Jawel, de Zwitserse gardequote:Op vrijdag 6 november 2015 02:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
niemand is in het echt zo gekleed (niet sinds een behoorlijk lange tijd in ieder geval).
Die Gare Idioot, natuurlijk.quote:Op vrijdag 6 november 2015 08:06 schreef Montagui het volgende:
.
Dit lijkt me ook een uitstekend idee.quote:Op vrijdag 6 november 2015 01:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als we gewoon eens die 0,001% van de Nederlandse bevolking negeren. Democratie is prima, bezwijken voor een terroriserende minderheid die uit schreeuwerds bestaat hoeft niet.
Jerry zal Kno'Ledge Cesare wel zijn.quote:Op vrijdag 6 november 2015 08:06 schreef Montagui het volgende:
[..]
Gelet op de recente berichten over het uithangbord van de Vara, Joop.nl, heb ik een hard hoofd in de objectiviteit van dit programma. Maar ik wil me best laten verrassen.
Lijkt me ook, en m.i. zo te zien ook Sunny Bergman.quote:Op vrijdag 6 november 2015 10:19 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Jerry zal Kno'Ledge Cesare wel zijn.
U mad? Over drie jaar is zwarte piet uitgebannen en zie je alleen nog maar gekleurde pieten. Wen er maar vast aan.quote:Op vrijdag 6 november 2015 10:58 schreef Enchanter het volgende:
Tegen zwarte Piet zijn , wat een tering triest leven moet je dan wel niet hebben.
Slavernij invloeden zien in zwarte Piet
Met non-argumenten zoals 'blackface' komen![]()
![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |