http://nos.nl/artikel/206(...)ts-vmbo-en-havo.htmlquote:Het ziet ernaar uit dat een voldoende voor de rekentoets voorlopig alleen op het vwo noodzakelijk wordt voor een diploma. De PvdA vindt de resultaten op het vmbo en de havo te slecht om al dit schooljaar de toets daar te laten meetellen.
Daarmee is er geen meerderheid in de Tweede Kamer meer voor het plan van staatssecretaris Dekker en minister Bussemaker.
Eerlijke kans
"De PvdA vindt dat iedere jongere een eerlijke kans verdient om de beste start te maken in het leven. Als de rekentoets gaat meetellen op havo en vmbo krijgen te veel jongeren die kans niet, omdat ze dan geen diploma meer kunnen halen", zegt Kamerlid Jadnanansing.
Jadnanansing: iedereen kans op diploma
Video afspelen 01:55
Dekker en Bussemaker lieten vanmorgen al weten dat de resultaten in het mbo zo slecht zijn, dat de rekentoets daar wat hen betreft niet dit schooljaar verplicht kan worden voor een diploma.
De invoering wordt nu opgeschoven naar 2020. Het resultaat van de rekentoets komt in de tussentijd wel op de cijferlijst te staan, maar telt niet mee. De PvdA vindt dat hetzelfde moet gaan gelden voor het vmbo en de havo.
5 is genoeg
Bij de laatste meting blijkt dat op het laagste niveau van het vmbo net iets meer dan de helft van de leerlingen een voldoende (een 6 of hoger) haalt voor de toets. Op de havo ligt dat percentage niet veel hoger. Voor dit schooljaar zijn de normen naar beneden bijgesteld: een 5 zou genoeg zijn voor het halen van een diploma.
Op het vwo haalt ruim 90 procent een voldoende.
De coalitiepartner van de PvdA, de VVD, is juist blij met de resultaten van de rekentoets. Het rekenonderwijs op het voortgezet onderwijs is volgens de liberalen de laatste jaren zo verbeterd, dat invoering van de rekentoets verantwoord is.
Vlag en wimpel
Dat het mbo achterblijft is minister Bussemaker te verwijten, vindt Kamerlid Straus. De minister (PvdA) is verantwoordelijk voor het mbo, terwijl staatssecretaris Dekker (VVD) het voortgezet onderwijs in zijn portefeuille heeft.
"Waar de staatssecretaris met vlag en wimpel is geslaagd, blijft de minister hopeloos achter met haar huiswerk", zegt Straus
Is dat zo?quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 21:03 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Dat neem je verkeerd aan, het komt maar hoogstzelden voor dat in adviescommissies van de overheid leraren worden toegelaten. Het onderwijs is gered van tweede fase en studiehuis door leraren die eigenwijs hun eigen gang bleven gaan, en niet naar de adviescommissies wilden luisteren. Hun mening werd zeer zeker niet op prijs gesteld en kon zelfs tot ontslag leiden.
Leerkrachten zouden -zoals Ton van Haperen ook stelt- nu eindelijk eens 2 maanden moeten gaan staken om het onderwijs te redden van de waan van de dag. Maar leraren staken geen volle weken, want daarvan zijn kinderen de dupe.
Ja, het gaat dan ook nog eens om hele simpele sommetjes en ze mogen ook nog eens het rekenmachientje gebruiken zo gauw de sommetjes iets minder gemakkelijk met hoofdrekenen kunnen worden opgelost.quote:Op zondag 11 oktober 2015 16:47 schreef blondetrien het volgende:
Gaat het hier echt serieus om een REKENtoets?
Ja. Voor mij geeft het vooral aan dat ze nooit fatsoenlijk hebben leren rekenen. Er zijn aanwijzingen dat hun rekenvaardigheid (VMBO en MBO) nog slechter is geworden in vergelijking met klas 6 op de lagere school maar als ze het rekenen in dat stadium op een goede manier zouden hebben geleerd zoals tot in de jaren 70 (voordat het 'realistisch' rekenen werd ingevoerd) gebruikelijk was, zouden ze dan met dit soort sommetjes moeite kunnen hebben? Ik geloof het niet.quote:Het zegt wel iets over het onderwijs en dat zou de politiek toch grote zorgen moeten baren.
Natuurlijk moet dat lukken. Het probleem is dat ze hun rekenvaardigheid niet op peil hebben hoeven houden, en het is "use it or lose it" (ik ben niet voor het onnodig gebruik van Engels, maar dit rijmt wel lekker). En ze mogen tegenwoordig ik groep 8 al bepaalde opgaven met een rekenmachine oplossen, kan het nog gekker??quote:Op zondag 11 oktober 2015 16:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Is dat zo?
Liever 1 generatie leerlingen een paar weken de dupe laten zijn dan vele generaties leerlingen vele jaren lang.
Wat betreft dat geneuzel dat de toets wordt uitgesteld omdat de scholen de leerlingen niet goed hebben voorbereid - hierbij aantekenende dat het absurd is dat leerlingen hierop voorbereid moeten worden - , het is inmiddels minstens een jaar of 5 geleden dat werd besloten om deze rekentoets in te voeren. Op een gegeven moment moet je het ook gaan doen. Als we nu beslissen om de start naar volgend jaar uit te stellen en dan blijkt weer dat de scholen er met hun pet naar hebben gegooid, gaan we het dan weer een jaar uitstellen? Ze hoeven slechts een 4,5 te halen voor rekensommetjes die waarschijnlijk nog niet eens het niveau van klas 6 van de lagere school halen. Big deal. Dat moet toch wel lukken?
Twee dingen. Ten eerste: je zegt dat Nederland arrogant is geworden terwijl je zelf begint over hoe goed je wel niet bent in rekenen. Je noemt andere mensen dom omdat zij zulke, volgens jou zeer belangrijke, 'vaardigheden' niet uit het hoofdje kunnen, maar jij natuurlijk wel. Daarbij vergeet je dat gedurende de hele middelbare schoolloopbaan rekenvaardigheden noch een vak zijn geweest noch belangrijk zijn geweest bij wiskunde of economie, omdat voor het oh zo belangrijke rekenen een rekenmachine hadden. Je zou bijna denken dat ze zo'n rekenmachine daarvoor ook gemaakt hebben.quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 13:26 schreef ssebass het volgende:
[..]
Ik wel en dit zijn dan nog wel de minst alledaagse berekeningen van de hele toets. Percentages kom je ontzettend veel tegen in het dagelijks leven. Korting in winkels, rente op rekeningen/hypotheken. Als je dat niet even snel uit kunt rekenen ga je het moeilijk krijgen in de moderne maatschappij. En dat beginnende hbo'ers en universitaire studenten dit niet kunnen is helemaal om te janken.
Ik kon in groep drie al lezen en schrijven en in groep vijf waren deze sommetjes al peanuts. Je had vroeger op de basisschool ook een reken cito toets en daar had ik ook gewoon 100% voor. Dat beginnende studenten dit dus niet kunnen is toch te triest voor woorden. Kom op zeg. Dan nog over gaan klagen ook. Iedereen roept hoogbegaafd te zijn maar simpele rekensommetjes ho maar. In plaats van dat we iets aan dit belabberde niveau gaan doen, gaan we alles nog makkelijker maken. Dit is voor Nederland gewoon intellectuele zelfmoord. Nederland is te arrogant en dom geworden.
Met alle respect, je bent hier een beetje onzin aan het verkopen. Een rekenmachientje is slechts een hulpmiddel, het helpt geen zak als je geen normale rekenvaardigheid hebt. Een concreet voorbeeld, als de prijs 80 Euro is en er is 35% korting dan moet je wel weten dat je 0,65*80 moet intoetsen op dat apparaatje om iets aan dat rekenmachientje te hebben. Dat is in dit geval erg eenvoudig maar het toont aan dat het om inzicht gaat en niet om het rekenen zelf.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 00:44 schreef Goldenrush het volgende:
[..]
Twee dingen. Ten eerste: je zegt dat Nederland arrogant is geworden terwijl je zelf begint over hoe goed je wel niet bent in rekenen. Je noemt andere mensen dom omdat zij zulke, volgens jou zeer belangrijke, 'vaardigheden' niet uit het hoofdje kunnen, maar jij natuurlijk wel. Daarbij vergeet je dat gedurende de hele middelbare schoolloopbaan rekenvaardigheden noch een vak zijn geweest noch belangrijk zijn geweest bij wiskunde of economie, omdat voor het oh zo belangrijke rekenen een rekenmachine hadden. Je zou bijna denken dat ze zo'n rekenmachine daarvoor ook gemaakt hebben.
Dat is onjuist. Wat intelligentie is (of intellectualiteit als je dat zo graag wil) daar kan lang en breed over gediscussieerd worden maar de huidige opvatting onder de psychologen is dat rekenvaardigheid wel degelijk iets zegt over iemands intelligentie, het is dan ook een onderdeel van IQ-testen.quote:Ten tweede: intellectualiteit heeft helemaal niets, maar dan ook helemaal niets met rekenen te maken.
Dit is de havo/vwo toets van 2014:quote:Op zondag 11 oktober 2015 16:47 schreef blondetrien het volgende:
Lijkt me dat er gewoon een bepaald niveau wordt verwacht voor het verkrijgen van een diploma. Zijn je rekenskills daar onderdeel van dan zal er dus niemand benadeeld worden.
Je voldoet dan gewoon niet aan het niveau.
Gaat het hier echt serieus om een REKENtoets? Dat leer je toch al grotendeels op de basisschool? Of ben ik nou gek? Het zegt wel iets over het onderwijs en dat zou de politiek toch grote zorgen moeten baren.
6/6.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 02:00 schreef zhe-devilll het volgende:
Niemand die, de toets even doet?
Dit zijn nog maar tien vragen hé, heel simpel hoor.
Het idee van een toets is ook dat er onderwijs aan vooraf is gegaan, als dat niet in voldoende mate gebeurd is heeft het ook niet zo bijster veel om een toets in te voeren. En al helemaal niet een die zulke zware consequenties heeft.quote:Op zondag 11 oktober 2015 16:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Is dat niet een beetje het idee van een toets? Dat je het wel of niet kunt halen en dat je als gevolg daarvan wel of niet door kan?
Ik heb de vragen net doorgenomen en kan me haast niet voorstellen dat iemand die de basisschool heeft afgerond hier fouten in maakt. Ik had me nog nooit verdiept in wat die toets nou precies inhield. Schrikbarend dat een middelbare scholier hier moeite mee kan hebben.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 02:00 schreef zhe-devilll het volgende:
10/10 op degene die hier laatst werd gelink in een artikel uit de Volkskrant. Vrij eenvoudige opgaven, hooguit zit er af en toe wat onduidelijkheid in vanwege de tekstuele formulering.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 02:00 schreef zhe-devilll het volgende:
Dit dus. Maar die logica is blijkbaar nogal ingewikkeld voor lieden die graag willen trappen naar anderen omdat ze iets niet of minder goed kunnen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 03:24 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Het idee van een toets is ook dat er onderwijs aan vooraf is gegaan, als dat niet in voldoende mate gebeurd is heeft het ook niet zo bijster veel om een toets in te voeren. En al helemaal niet een die zulke zware consequenties heeft.
Precies.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 03:24 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Het idee van een toets is ook dat er onderwijs aan vooraf is gegaan, als dat niet in voldoende mate gebeurd is heeft het ook niet zo bijster veel om een toets in te voeren. En al helemaal niet een die zulke zware consequenties heeft.
De meeste ouders van kinderen die nu op voortgezet of hoger zitten, zijn niet bekend met het nieuwe rekenen. Als je al kijkt naar de staartdelingen, dan is daar niks meer van over.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 10:17 schreef devlinmr het volgende:
Wat ik vooral zie is dat het op de basisschool al misgaat. Alleen maar "juffen" die zelf niet eens fatsoenlijk kunnen rekenen en veel liever les geven in taal en knutselen. De enige "meester" op de school was dan ook de enige die fatsoenlijk rekenles gaf.
Sowieso is mijn hele indruk van de basisschool dat het een plek is waar de "meesters" en de "juffen" dat doen wat je zelf met je kinderen zou willen doen (knutselen oid) en dat je thuis met je kinderen moet doen wat je eigenlijk van de school zou verwachten (rekenen in dit geval)
Oh, jij noemt dat rekenvaardigheid? Ik noem dat inderdaad ook meer inzicht.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 01:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
, je bent hier een beetje onzin aan het verkopen. Een rekenmachientje is slechts een hulpmiddel, het helpt geen zak als je geen normale rekenvaardigheid hebt. Een concreet voorbeeld, als de prijs 80 Euro is en er is 35% korting dan moet je wel weten dat je 0,65*80 moet intoetsen op dat apparaatje om iets aan dat rekenmachientje te hebben. Dat is in dit geval erg eenvoudig maar het toont aan dat het om inzicht gaat en niet om het rekenen zelf.
Verder heeft hij het helemaal niet over hoofdrekenen, hij heeft het over fundamenteel rekeninzicht. Hoe belangrijk dat is daar kan je van mening over verschillen maar het staat buiten kijf dat het tot de fundamentele algemene ontwikkeling behoort en dat je een handicap hebt als je dat niet goed leert, bijvoorbeeld omdat je veel toekomstige beroepen uitsluit en omdat je in het dagelijkse leven op bepaalde vlakken minder zelfredzaam bent. Zoals voor veel handicaps geldt kan je daar goed mee leren leven maar het is een handicap.
Het heeft werkelijk niets met arrogantie te maken wat hij doet. Wat hij stelt over zijn eigen verleden geldt voor veel mensen die in een bepaalde periode (verschillend voor regio's (in het zuiden van Nederland ging het later bergafwaarts dan in de Randstad) en scholen) naar school ging en later op het HAVO of het VWO terecht kwam. Niet dat dat er veel toe doet m.b.t. de stelling dat hij arrogant zou zijn want als het feitelijk zo is dat hij dat toen kon dan heeft het feit dat hij dat hier stelt niets met arrogantie
Dat is waar, de hoop was dat de toets de scholen zou stimuleren om dat onderwijs aan te pakken, de scholen weigerden om dit te doen en dus krijg je nu 'dramatische' resultaten. Als pressiemiddel vind ik het niet verkeerd aangezien het om zo'n fundamentele vaardigheid gaat. Je moet waken voor teaching to the test maar moeten we daar bij een simpel rekentoetsje bang voor zijn? Als ze dat niet kunnen dan wordt het hoog tijd dat ze het leren, lijkt mij.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 08:52 schreef Bugno het volgende:
Een toets laat kinderen niet beter rekenen. Het is totaal de omgekeerde wereld dit. Alsof je eerst geen verkeersregels hebt, iedereen beter wilt laten rijden en dan theorie examen gaat afnemen.
Laat ze eerst beginnen met het onderwijs verbeteren. Nu een 0-meting en over 5 jaar meten wat het resultaat is. Dit is voor de bühne..
quote:Op zondag 11 oktober 2015 16:47 schreef blondetrien het volgende:
Lijkt me dat er gewoon een bepaald niveau wordt verwacht voor het verkrijgen van een diploma. Zijn je rekenskills daar onderdeel van dan zal er dus niemand benadeeld worden.
Je voldoet dan gewoon niet aan het niveau.
Gaat het hier echt serieus om een REKENtoets? Dat leer je toch al grotendeels op de basisschool? Of ben ik nou gek? Het zegt wel iets over het onderwijs en dat zou de politiek toch grote zorgen moeten baren.
Wat je ook had kunnen opmaken uit de slagingspercentages bij de diverse onderwijsniveaus, je ziet immers dat ergens bij een hoger niveau het slagingspercentage lager is, hoewel er in theorie meer verklaringen mogelijk zijn is de meest logische verklaring dat er verschillende toetsen worden gebruikt.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 01:43 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dit is de havo/vwo toets van 2014:
http://www.havovwo.nl/vwo/rekt/3f14k.pdf
Mbo is nog wat makkelijker.
Ik heb niet de indruk dat die insteek leeft bij de mensen, niet bij de overheid en niet bij de mensen die hier reageerden. Ik zie wel verontwaardiging omdat je kinderen verwaarloost door hen zoiets fundamenteels niet adequaat te leren.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 08:41 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dit dus. Maar die logica is blijkbaar nogal ingewikkeld voor lieden die graag willen trappen naar anderen omdat ze iets niet of minder goed kunnen.
Niet verrassend, jouw indruk is wel vaker verstoken van iedere realiteit.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 16:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik heb niet de indruk dat die insteek leeft bij de mensen, niet bij de overheid en niet bij de mensen die hier reageerden. Ik zie wel verontwaardiging omdat je kinderen verwaarloost door hen zoiets fundamenteels niet adequaat te leren.
Dat weet ik nog niet zo zeer of het ook bewust naar andere trappen is, het zou best nog wel eens kunnen dat mensen zich letterlijk niet kunnen voorstellen hoe het kan dat een ander slecht in rekenen is. Voor veel mensen zijn vaardigheden als lezen of rekenen zo basaal dat het voor hen net zo vanzelfsprekend is geworden als ademhalen, dat het in tegenstelling tot ademhalen toch echt vaardigheden zijn die aangeleerd moeten worden vergeet men dan even.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 08:41 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dit dus. Maar die logica is blijkbaar nogal ingewikkeld voor lieden die graag willen trappen naar anderen omdat ze iets niet of minder goed kunnen.
Of dat is bij jou het geval?quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 16:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Niet verrassend, jouw indruk is wel vaker verstoken van iedere realiteit.
Inderdaad, vandaar mijn interpretatie dat ze trappen naar de leraren. Als het zo vanzelfsprekend is dat je dat leert en het rekenniveau zo erg is gedaald in de afgelopen tientallen jaren terwijl de Nederlanders waarschijnlijk niet dommer zijn geworden dan kom je automatisch bij de leraar uit. Ja, ook bij de onderwijsmethode maar de leraar is de uitvoerder, hij/zij is verantwoordelijk en als groep kunnen ze bepalen om het anders te doen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 16:18 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dat weet ik nog niet zo zeer of het ook bewust naar andere trappen is, het zou best nog wel eens kunnen dat mensen zich letterlijk niet kunnen voorstellen hoe het kan dat een ander slecht in rekenen is. Voor veel mensen zijn vaardigheden als lezen of rekenen zo basaal dat het voor hen net zo vanzelfsprekend is geworden als ademhalen, dat het in tegenstelling tot ademhalen toch echt vaardigheden zijn die aangeleerd moeten worden vergeet men dan even.
Wat heb je aan een calculator als je niet eens weet of je de juiste berekening erin zet.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 09:57 schreef Gia het volgende:
Verder snap ik niet waar rekenen nu zo belangrijk voor is. Ik heb het in het dagelijkse leven niet nodig. Als ik al ooit iets uit wil rekenen, slinger ik wel de online calculator aan.
Ik heb er net even naar gekeken. Ik ben niet zo tevreden over de kwaliteit van deze toets maar het is goed te maken (6 op 6). Een van de dingen waarover ik viel: de vraag over hoeveel minuten tijdwinst je boekt met de hogere internetdownloadsnelheid bij het downloaden van een Blu-ray-film. Leuk en aardig maar als je per se de realiteit als context wil gebruiken doe het dan alsjeblieft wel goed. Je weet wel, het verschil tussen Mb en MB, het feit dat de internetsnelheid in bits per seconde wordt uitgedrukt terwijl de grootte van bestanden in bytes (1 byte is een serie van 8 bits) per seconden wordt uitgedrukt. Vraag me niet waarom het gebruikelijk is (omdat vroeger de internetdownloadsnelheid tergend traag was?) maar dat is nu eenmaal de conventie. Waarom zeur ik hierover? Omdat iemand die die conventie kent gemakkelijk met bits kan rekenen terwijl bytes wordt bedoeld of andersom en omdat ze het ook nog eens verkeerd noteren in die toets (B/b).quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 01:45 schreef zhe-devilll het volgende:
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)j-voor-de-rekentoets
6/6 het zijn 10 vragenquote:
Staartdeling of niet, als je met alleen pen en papier kunt delen, zal het wel in orde zijn. Volgens mij wordt er alleen het antwoord gevraagd.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 16:13 schreef Geralt het volgende:
Vraag omdat ik anders even moet googlen hoe staartdelingen ook alweer werken. Dat heb ik 20 jaar niet gebruikt en heb geen idee meer.
Als het niet mee telt dan geloof ik het wel. Telt het wel mee dan moet ik nog even 5 minuten googlen voor mn o ja zo ging dat gevoel zegmaar
Je hebt 10 minuten voor deze 6 opgaven, gebruik van een rekenmachine is toegestaan.quote:
Veel simpele rekenmachines hebben geen geheugen waardoor je bijvoorbeeld bij de som 2+3*4 het antwoord 20 krijgt inplaats van 14. (Op mijn telefoon doet die dat blijkbaar wel goed.)quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 16:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat heb je aan een calculator als je niet eens weet of je de juiste berekening erin zet.
Wat raar?quote:Op woensdag 21 oktober 2015 00:13 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Je hebt 10 minuten voor deze 6 opgaven, gebruik van een rekenmachine is toegestaan.
Jouw score: 6 punten van de 6
Je hebt 6 vragen goed. Je hebt een voldoende voor de rekentoets, en zou slagen voor je eindexamen.
Ik denk dat je het verkeerd gelezen hebt, 6 vragen in 10 minuten.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 00:14 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Wat raar?
Gisteren waren het nog tien vragen die je in zes minuten moest maken
Zou het echt?quote:Op woensdag 21 oktober 2015 00:15 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ik denk dat je het verkeerd gelezen hebt, 6 vragen in 10 minuten.
Je weet zelf toch hoe die rekenmachine rekent?quote:Op woensdag 21 oktober 2015 00:13 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Veel simpele rekenmachines hebben geen geheugen waardoor je bijvoorbeeld bij de som 2+3*4 het antwoord 20 krijgt inplaats van 14. (Op mijn telefoon doet die dat blijkbaar wel goed.)
Dit is wel een interessante observatie, waarbij de vinger op de zere plek wordt gelegd.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 11:38 schreef Gia het volgende:
De echte staartdeling, zoals ik die vroeger heb geleerd, kennen ze niet meer, want dan moet je de tafels uit je mouw kunnen schudden.
Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik voor de Koreaans/Finse oplossing ben, waarbij je alleen nog maar voor de klas mag staan als je een zware universitaire opleiding hebt gedaan.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 10:17 schreef devlinmr het volgende:
Sowieso is mijn hele indruk van de basisschool dat het een plek is waar de "meesters" en de "juffen" dat doen wat je zelf met je kinderen zou willen doen (knutselen oid) en dat je thuis met je kinderen moet doen wat je eigenlijk van de school zou verwachten (rekenen in dit geval)
wat is dan die nieuwe methode?quote:Op woensdag 21 oktober 2015 06:00 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dit is wel een interessante observatie, waarbij de vinger op de zere plek wordt gelegd.
Vanwege de aversie tegen het stampen (want daarmee kweek je Nazi's) bij wereldverbeterende onderwijsvernieuwers, hebben de tafels het loodje moeten leggen, waardoor staartdelingen niet meer kunnen worden toegepast. De vervangende methode is enorm omslachtig, en kan daardoor alleen door de slimste kinderen gedaan worden, waardoor zwakkere kinderen zoals wel vaker de pineut zijn.
thanks, kon me er niks bij voorstellen. Ik zie niet in hoe de nieuw methode beter is dan de oude...quote:Op woensdag 21 oktober 2015 07:08 schreef Lyrebird het volgende:
Ik heb begrepen dat die methode ondertussen weer is aangepast, maar nog steeds is het geen oude staartdeling. Zie verder de post van Gia.
Dit klopt niet. De nieuwe methode is juist voor de zwakke leerlingen beter, terwijl het voor de sterke leerlingen echt niets uitmaakt.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 06:00 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dit is wel een interessante observatie, waarbij de vinger op de zere plek wordt gelegd.
Vanwege de aversie tegen het stampen (want daarmee kweek je Nazi's) bij wereldverbeterende onderwijsvernieuwers, hebben de tafels het loodje moeten leggen, waardoor staartdelingen niet meer kunnen worden toegepast. De vervangende methode is enorm omslachtig, en kan daardoor alleen door de slimste kinderen gedaan worden, waardoor zwakkere kinderen zoals wel vaker de pineut zijn.
Mijn punt is dan vooral dat de ouders de kinderen niet kunnen helpen, door ze thuis bij te spijkeren. Ik heb zelf mijn kinderen de oude staartdeling geleerd. Bij de oudste succesvol, bij de jongste, die de tafels niet kent, helaas zonder succes.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 06:00 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik heb niet meer dan delen, vermenigvuldigen, optellen en aftrekken nodig.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 16:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat heb je aan een calculator als je niet eens weet of je de juiste berekening erin zet.
Heb je uberhaubt naar de rekentoets die men hier linkt gekeken? Verklap ons dan eens welke ingewikkelde formules men daar nodig heeft. Die test is niet veel meer dan cijfers ontleden wat gewoon basale kennis zou moeten zijn net zoals de basis van taal dat is.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 11:23 schreef Gia het volgende:
Laten we vooral bij kinderen kijken waar hun talenten liggen en dat ontwikkelen. Ik denk dat dat een betere investering is dan iedereen verplicht leren om ingewikkelde formules te berekenen.
Dit, zelfs de dingen die met rekenmachine mogen kan ik meestal sneller uit het hoofd. En ik ben lui.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 06:38 schreef HardMetal het volgende:
[..]
Ik heb de vragen net doorgenomen en kan me haast niet voorstellen dat iemand die de basisschool heeft afgerond hier fouten in maakt. Ik had me nog nooit verdiept in wat die toets nou precies inhield. Schrikbarend dat een middelbare scholier hier moeite mee kan hebben.
Ik heb em zelfs gemaakt. En alles goed, met mijn havo-opleiding en wvo hersenen (volgens de citotoets). Maar heb er veel tijd voor nodig gehad en me goed moeten concentreren. Vond em vrij pittig.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 11:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Heb je uberhaubt naar de rekentoets die men hier linkt gekeken? Verklap ons dan eens welke ingewikkelde formules men daar nodig heeft. Die test is niet veel meer dan cijfers ontleden wat gewoon basale kennis zou moeten zijn net zoals de basis van taal dat is.
Het gaat hier niet over 2e macht functies en raaklijnen, en al helemaal niet over complexe cijfers en integralen.
Ook voor jou, waarom niet? Als je een opleiding doet tot een beroep waarvoor je niet hoeft te rekenen?quote:Op woensdag 21 oktober 2015 11:40 schreef Spanky78 het volgende:
Als je zo'n toets niet kunt halen verdien je geen diploma.
In de tijd dat ik havo deed was wiskunde en 1 vreemde taal verplicht. Als je frans had gekozen en daarvoor zakte vind ik het niet meer dan normaal dat je geen diploma daarvoor krijgt. En die wiskunde met onder andere differentialen was een heel stuk moeilijker als die rekentoets.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 11:59 schreef Gia het volgende:
[..]
Ook voor jou, waarom niet? Als je een opleiding doet tot een beroep waarvoor je niet hoeft te rekenen?
En als ik nu eens stel dat iemand die een onvoldoende haalt voor Frans, geen diploma krijgt. Ben je het daarmee eens?
Ik niet.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 11:59 schreef Gia het volgende:
En als ik nu eens stel dat iemand die een onvoldoende haalt voor Frans, geen diploma krijgt. Ben je het daarmee eens?
Los hiervan kan een simpel rekenmachientje (een die niet netjes met regels werkt en pas rekent nadat je alles hebt ingetypt) dat interpreteren als 2+(3*4) en als (2+3)*4. Hoe weet het rekenmachientje wat je bedoelt? Een ander voorbeeld van de nutteloosheid van zo'n computertje als je zelf niet goed kan rekenen heb ik al gegeven, wat moet je intoetsen als je wil weten wat de prijs is wanneer 35% korting krijgt op 70 Euro. Het is een simpel voorbeeld, dat doe ik met opzet aangezien dit simpele voorbeeld door iedereen wordt gevolgd. Als je niet weet wat je moet intypen en hoe het werkt dan heb je er niets aan dat het rekenmachientje het voor je uitrekent. Garbage in => garbage out. Geef niet de schuld aan het apparaat.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 00:13 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Veel simpele rekenmachines hebben geen geheugen waardoor je bijvoorbeeld bij de som 2+3*4 het antwoord 20 krijgt inplaats van 14. (Op mijn telefoon doet die dat blijkbaar wel goed.)
Persoonlijk vind ik het sowieso een slecht idee om voor verplichte vakken een voldoende te eisen. Ik denk dat geen enkel vak zó belangrijk kan zijn dat het beter is om onderwijs onder je niveau te moeten volgen, dan een onvoldoende te halen voor het betreffende vak.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 11:59 schreef Gia het volgende:
[..]
Ook voor jou, waarom niet? Als je een opleiding doet tot een beroep waarvoor je niet hoeft te rekenen?
Ik heb wel de tafels geleerd. Nu ja, t/m 12.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 06:00 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
En dan kom je op de universiteit met je VWO-diploma waarvoor je geen voldoende hoefde te halen voor de verplichte vakken en dan moet je alsnog voor elk vak een voldoende halen. Tel uit je winst.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 14:28 schreef Pandorado het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik het sowieso een slecht idee om voor verplichte vakken een voldoende te eisen. Ik denk dat geen enkel vak zó belangrijk kan zijn dat het beter is om onderwijs onder je niveau te moeten volgen, dan een onvoldoende te halen voor het betreffende vak.
Als je nog niet kan kruipen dan ben je er nog niet aan toe om te wandelen, als je nog niet kan wandelen dan ben je er nog niet aan toe om te rennen.quote:Verder is het in het onderwijs ook gewoon ontzettend onhandig om basale rekenkundige vaardigheden nog bij te moeten brengen op het moment dat het in een ander(e) vak / opleiding aan de orde komt.
Dat moeten we ook in ere houden(stapelen). Niet iedereen is al volwassen op 12-13 jarige leeftijd. Als je een deel van de jeugd meer tijd gunt met de juiste begeleiding komen die er ook wel. Bovendien ligt het ook aan interesses. Dat voorbeeld heb ik meermaals gegeven.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 14:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Verder staat niets je in de weg om op je niveau te studeren. Je kan ook via het MBO en het HBO doorstromen en als je eenmaal 21 jaar oud bent of ouder dan kan je sowieso met elke opleiding beginnen in Nederland, behalve als er geloot zou moeten worden of als je een toelatingsexamen zou moeten doen of iets dergelijks.
Natuurlijk, je preekt voor je eigen parochie.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 14:39 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat moeten we ook in ere houden(stapelen). Niet iedereen is al volwassen op 12-13 jarige leeftijd. Als je een deel van de jeugd meer tijd gunt met de juiste begeleiding komen die er ook wel. Bovendien ligt het ook aan interesses. Dat voorbeeld heb ik meermaals gegeven.
Je kan als ouder niet helpen met het 'realistische' rekenen, je kan wel het gewone rekenen aan je kinderen leren. Het is alleen vervelend als je ook nog eens de tafels moet drillen.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 11:17 schreef Gia het volgende:
[..]
Mijn punt is dan vooral dat de ouders de kinderen niet kunnen helpen, door ze thuis bij te spijkeren. Ik heb zelf mijn kinderen de oude staartdeling geleerd. Bij de oudste succesvol, bij de jongste, die de tafels niet kent, helaas zonder succes.
Ik zie het probleem niet. Qua universitaire studies is er keuze zat. Als je een studie kiest waarvoor je moet kunnen rekenen, dan zul je ook de rekenvakken met een voldoende moeten afsluiten. Maar het wordt voor mij een ander verhaal als de overheid gaat opleggen dat voor elke universitaire studie geschiedenis (of een willekeurig ander vak) van het curriculum deel moet uitmaken.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 14:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
En dan kom je op de universiteit met je VWO-diploma waarvoor je geen voldoende hoefde te halen voor de verplichte vakken en dan moet je alsnog voor elk vak een voldoende halen. Tel uit je winst.
Ja natuurlijk. Ik pleit er ook niet voor dat iemand een vwo-dploma krijgt als hij maar voldoende onvoldoendes op havo-niveau haalt. Maar reken iemand alsjeblieft niet zonder meer af op een onvoldoende voor een verplicht vak wanneer hij verder voldoende compensatiepunten haalt en de rest van zijn vakkenpakket voldoende zwaar is.quote:Let op, ik ben er een voorstander van dat een VMBO-TL-leerling Grieks, Latijn of wiskunde B op het VWO kan volgen als dat vak hem wel goed ligt maar hij het complete VWO niet aankan. Als je het VWO-diploma wil krijgen dan moet je voor voldoende vakken een voldoende halen op VWO-niveau. Idem voor alle andere mogelijke combinaties.
Ja natuurlijk kan dat, maar waarom zou je iemand die omweg insturen als hij voor die betreffende opleiding dat verplichte vak niet eens nodig heeft.quote:Verder staat niets je in de weg om op je niveau te studeren. Je kan ook via het MBO en het HBO doorstromen en als je eenmaal 21 jaar oud bent of ouder dan kan je sowieso met elke opleiding beginnen in Nederland, behalve als er geloot zou moeten worden of als je een toelatingsexamen zou moeten doen of iets dergelijks.
quote:[..]
Als je nog niet kan kruipen dan ben je er nog niet aan toe om te wandelen, als je nog niet kan wandelen dan ben je er nog niet aan toe om te rennen.
Het is vooral onhandig dat het onderwijs verderop stagneert doordat de basis niet wordt beheerst maar die basis zal alsnog moeten worden aangeleerd. Dit gaat ten koste van het niveau en daarom zou het slimmer zijn om bij de toelating op de middelbare school te testen of dat een leerling de basis beheerst en indien dat niet het geval is de leerling terug te sturen naar de lagere school waar hij/zij vandaan komt. Verplicht die lagere school maar wettelijk om die leerling een jaar langer op die school te houden en bij te spijkeren. Moet jij eens opletten hoe kort het gaat duren alvorens de kindjes op de lagere scholen weer leren rekenen. Al die woeste ouders, daar hebben de leraren en schooldirecteuren geen zin in. Probleem opgelost.
Dan moet je in dergelijke gevallen jouw mening niet verwarren met feiten. Dat allerlei mensen roepen dat de nieuwerwetse staartdeling omslachtig, moeilijk of onhandig is, maakt het nog niet waar.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 10:32 schreef Lyrebird het volgende:
Prima - ik ben geen expert in deze, zit erg ver van het vuur af.
1 2 3 4 5 6 7 | 7/4466\638 42 26 21 56 56 0 |
1 2 3 4 5 6 7 8 | 4466:7 = ______ 4200 | 600 266 | 210 | 30 56 | 56 | 8 0 | |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | 4466:7 = ______ 3500 | 500 966 | heej, dit is meer dan 700! 700 | 100 266 | 210 | 30 56 | 56 | 8 0 | |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 | 15916:23= ________ 11500 | 500 4416 | 2300 | 100 2116 | 1150 | 50 966 | 690 | 30 276 | 230 | 10 46 | 46 | 2 0 | |
1 2 3 4 5 6 7 8 | 15916:23= ________ 13800 | 600 2116 | 2070 | 90 46 | 46 | 2 0 | |
1 2 3 4 5 6 | 13/6604\508 65 10 In deze stap past 13 niet in 10 dus er wordt een extra cijfer aangehaald (*) 104 104 0 |
Wat je ook kiest, de kans is groot dat je een aantal dingen gaat moeten doen die je niet zo goed kan. Dat hoort er bij als je voor een fatsoenlijke opleiding kiest. Let wel, het gaat hier om mensen die al moeite hebben met het VWO-niveau, niet om hoogbegaafde mensen die alles fluitend doen.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 16:01 schreef Pandorado het volgende:
[..]
Ik zie het probleem niet. Qua universitaire studies is er keuze zat.
Nee! Aan de universiteit waaraan ik studeer (in Nederland) moet je voor elk verplicht vak een voldoende halen. Geen uitzonderingen, geen compensatiepunten! Ik had met geen enkel vak op het VWO moeite ('bèta'vak, vreemdetaal, aardrijkskunde, geschiedenis, economie), daar ben ik wel 2 vakken tegen gekomen waar ik moeite mee heb.quote:Door bepaalde vakken voor het gehele voortgezet onderwijs verplicht te stellen en er bovendien voldoendes voor te eisen, zijn we eigenlijk juist strenger op het vwo en de havo dan op de universiteit
Hoezo omweg? 5 jaar HAVO + 1 jaar HBO vs. 6 jaar VWO. Wat is de omweg?quote:Ja natuurlijk kan dat, maar waarom zou je iemand die omweg insturen als hij voor die betreffende opleiding dat verplichte vak niet eens nodig heeft.
quote:Op woensdag 21 oktober 2015 16:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hoezo omweg? 5 jaar HAVO + 1 jaar HBO vs. 6 jaar VWO. Wat is de omweg?
Ik denk dat je hierin gelijk hebt. Ik sluit het voor nu dan af, want ik verwacht niet dat ik er een topic over open.quote:Als je hier verder over wil disucssiëren dan stel ik voor dat je in SES een draad opent met de citaten van hier (ik zal daar dan reageren), hier is het te veel offtopic.
Rekenen is een basisvaardigheden. Frans spreken niet. Ik vind dat je ongeacht je beroep enigszins moet kunnen rekenen. Iedereen komt straks met geld, rente, banken en hypotheken in aanraking. Ongeacht je beroep.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 11:59 schreef Gia het volgende:
[..]
In de eerste plaats, bedankt voor de uitgebreide uitlegquote:Op woensdag 21 oktober 2015 16:02 schreef Janneke141 het volgende:
Goed, gaat ie dan.
(...)
Leerlingen die de tafels slecht beheersen, of getallen voor zich moeten zien, wordt vaak aangeleerd om een hulprijtje op te schrijven, met daarin 1x, 2x, 4x, 8x en eventueel 10x en 5x. Als je de tafels beheerst hoeft dat natuurlijk niet, maar voor anderen voorkomt het vrij veel rekenfouten. Dit is eenvoudig te testen met je leerlingen. Bij rare delers (bijvoorbeeld 23) biedt dat voordelen, omdat je een extra stap 'mag' zetten:
Ik ken de tafel van 23 niet, maar ik weet wel dat 5x23 = 230/2 = 115. Gaat ie:
[ code verwijderd ]
Lijkt misschien omslachtig, maar ik hoef me onderweg niet druk te maken om de tafel van 23, of tijd te verspillen aan 9x23 of dat soort dingen. En als je de tafel van 23 wel kan dromen, dan schrijf je dit op:
[ code verwijderd ]
En komt er in drie stappen hetzelfde uit - precies hetzelfde als de oude staartdeling.
kinderen leren nog steeds tafels mijn neefje van 8 is nu bezig met de tafel van 7.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 05:54 schreef Lyrebird het volgende:
Ik heb de uitleg ook met interesse gevolgd, maar ik kon ook niet direct het voordeel van de nieuwe methode in zien. Misschien dat ik met mijn gedachten nog in ~1982 ben, toen ik leerde staartdelen.
Om terug te komen op mijn eerdere post, en de post van Gia: het klopt dus wel dat kinderen de tafels niet meer leren, en dat daarom het staartdelen aan vernieuwing toe was?
Toch is dat voordeel er. Dat niet iedereen langs de zijlijn dat ziet, doet daar niets aan af.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 05:54 schreef Lyrebird het volgende:
Ik heb de uitleg ook met interesse gevolgd, maar ik kon ook niet direct het voordeel van de nieuwe methode in zien. Misschien dat ik met mijn gedachten nog in ~1982 ben, toen ik leerde staartdelen.
Nee, dat klopt niet. Het zijn twee ontwikkelingen die in principe los van elkaar staan, waarvan het ene een doelbewuste actie is en het andere meer een ongewenst gevolg van allerlei andere ontwikkelingen.quote:Om terug te komen op mijn eerdere post, en de post van Gia: het klopt dus wel dat kinderen de tafels niet meer leren, en dat daarom het staartdelen aan vernieuwing toe was?
In zoverre als ik het op basis van de bovenstaande voorbeelden kan inschatten, lijkt mij dat ook waarschijnlijk. Gezien je stelligheid neem ik ook aan dat ook uit onderzoeken gebleken is dat de nieuwe methode voordelig is.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 07:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Toch is dat voordeel er. Dat niet iedereen langs de zijlijn dat ziet, doet daar niets aan af.
quote:Op donderdag 22 oktober 2015 07:24 schreef Janneke141 het volgende:
Nee, dat klopt niet. Het zijn twee ontwikkelingen die in principe los van elkaar staan, waarvan het ene een doelbewuste actie is en het andere meer een ongewenst gevolg van allerlei andere ontwikkelingen.
Bedankt voor je uitleg. Wel wil ik nog een opmerking maken mbt tot de staartdeling. Ik weet niet beter om met een staartdeling te werken. De fout met het vergeten van de nul is nieuw voor mij. Mogelijk omdat ik geleerd heb nooit meteen de 4 aan te halen maar eerst 10x0 en dan 10-0 op te schrijven in de staartdeling waardoor 10 overblijft en dan pas de 4 aan te halen. Althans zo moesten wij altijd staartdelingen maken.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 07:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Toch is dat voordeel er. Dat niet iedereen langs de zijlijn dat ziet, doet daar niets aan af.
[..]
Nee, dat klopt niet. Het zijn twee ontwikkelingen die in principe los van elkaar staan, waarvan het ene een doelbewuste actie is en het andere meer een ongewenst gevolg van allerlei andere ontwikkelingen.
Hmm, je werkt dan toch met de komma en met het aanhalen van een nulquote:Op donderdag 22 oktober 2015 09:58 schreef Pandorado het volgende:
In de oude staartdeling is 8/3 altijd 2 met rest 2, ongeacht of de 8 de miljoentallen of de tientallen weergeeft.
Enigszins rekenen of die rekentoets is nog een verschil.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 18:58 schreef Spanky78 het volgende:
Rekenen is een basisvaardigheden. Frans spreken niet. Ik vind dat je ongeacht je beroep enigszins moet kunnen rekenen. Iedereen komt straks met geld, rente, banken en hypotheken in aanraking. Ongeacht je beroep.
Ik vind dat Nederlands, rekenen, Engels, Nederlandse grondwet met een plichten voor burgers dys inderdaad tot de basis hoort. Haal je dat niet ben je je diploma niet waard.
Hier ben ik het mee eens.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 14:28 schreef Pandorado het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik het sowieso een slecht idee om voor verplichte vakken een voldoende te eisen. Ik denk dat geen enkel vak zó belangrijk kan zijn dat het beter is om onderwijs onder je niveau te moeten volgen, dan een onvoldoende te halen voor het betreffende vak.
Dat gezegd hebbende is rekenvaardigheid (tot aan een zeker basisniveau) nou net iets dat je niet alleen voor bepaalde beroepen nodig hebt, maar ook gewoon in het algemeen. Ik geef onmiddellijk toe dat er goed geleefd kan worden zonder al te veel rekenkundig benul (al zegt dat niet veel, want dat geldt voor nagenoeg alles), maar voor iedereen die met enige regelmaat geld verdient of uitgeeft is het toch wel verrekte handig. Met tijdgerelateerde zaken komt het ook altijd wel van pas.
Verder is het in het onderwijs ook gewoon ontzettend onhandig om basale rekenkundige vaardigheden nog bij te moeten brengen op het moment dat het in een ander(e) vak / opleiding aan de orde komt.
Een beetje getal gevoel kweken en hoeveel water je wel niet verbruikt bij een flink zwembad is wel verstandig, dat jij dat nergens voor nodig vind en gewoon domweg de kraan aan zet en bij het vol zijn het uitzet maakt niet uit.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 12:49 schreef Gia het volgende:
Gedoe als kubieke meters naar liters vind ik al nergens voor nodig. Je hoeft toch niet te berekenen hoeveel liter er in een zwembadje gaat. Je zet de kraan aan en het loopt vol.
Denk dat iedereen wel weet dat er veel water in een zwembadje gaat en dat dat geld kost. Hoeveel liter er precies ingaat is echt niet belangrijk.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 13:05 schreef Basp1 het volgende:
Een beetje getal gevoel kweken en hoeveel water je wel niet verbruikt bij een flink zwembad is wel verstandig, dat jij dat nergens voor nodig vind en gewoon domweg de kraan aan zet en bij het vol zijn het uitzet maakt niet uit.
Nee je denkt dat je rekenen niet nodig hebt, snel kunnen rekenen bied juist in de normale maatschappij enorme voordelen.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 13:16 schreef Gia het volgende:
[..]
Denk dat iedereen wel weet dat er veel water in een zwembadje gaat en dat dat geld kost. Hoeveel liter er precies ingaat is echt niet belangrijk.
Ik ken werkelijk geen een ouder die om die reden het zwembadje voor de kids niet vult.
Ik heb een havo en secretaresse opleiding en heb in het dagelijkse leven niet of nauwelijks rekenen nodig.
Ik denk dat de meesten (waaronder jij ook) zich niet eens realiseren dat het volume met een macht 3 toeneemt met de afmetingen. Wanneer ze dat een paar keer oefenen dringt dat misschien ook in hun hoofden door.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 13:16 schreef Gia het volgende:
Denk dat iedereen wel weet dat er veel water in een zwembadje gaat en dat dat geld kost. Hoeveel liter er precies ingaat is echt niet belangrijk
En ik zie er het nut niet van in of je nu iets met d of dt moet schrijven. Laat staan als het om zinsdelen gaat. Het ontleden van complete zinnen. Mijn vrouw is nu bezig met een cursus(verpleegkundige). Die moet nu op 49 jarige leeftijd zinnen gaan ontleden(2F of 3F dat weet ik even niet zo uit het hoofd) en dat moet ook nog mee tellen om het diploma te kunnen halen. Totaal van de pot gerukt. Alsof je niet kunt functioneren zonder die ballast Nederlands waar ze immers al veel jaren mee op de werkvloer heeft gefunctioneerd zonder het ontleden van zinnen etc.. Medisch rekenen is daar veel belangrijker. Maar ik krijg het gevoel dat men dat niet zo belangrijk vind als het ontleden van zinnen.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 13:16 schreef Gia het volgende:
[..]
Denk dat iedereen wel weet dat er veel water in een zwembadje gaat en dat dat geld kost. Hoeveel liter er precies ingaat is echt niet belangrijk.
Ik ken werkelijk geen een ouder die om die reden het zwembadje voor de kids niet vult.
Ik heb een havo en secretaresse opleiding en heb in het dagelijkse leven niet of nauwelijks rekenen nodig.
wtfquote:Op dinsdag 20 oktober 2015 01:43 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dit is de havo/vwo toets van 2014:
http://www.havovwo.nl/vwo/rekt/3f14k.pdf
Mbo is nog wat makkelijker.
Och, als het om rekenen gaat 1 heel simpel voorbeeld:quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 09:57 schreef Gia het volgende:
Verder snap ik niet waar rekenen nu zo belangrijk voor is. Ik heb het in het dagelijkse leven niet nodig. Als ik al ooit iets uit wil rekenen, slinger ik wel de online calculator aan.
Uiteraard ga je in de volgende stap dan weer verder met die 2 nadat je het volgende cijfer erbij hebt gehaald. Mijn punt is vooral dat op het moment dat je in de oude staartdeling bij die 8 bent, je je op dat moment nog niet druk hoeft te maken waar die 8 precies in het getal staat: je noteert altijd een 2 rechts en je hebt er nog niets mee te maken of dat eigenlijk 2, 200, 20.000 of 2.000.000.000 is; met de precieze waarde van die 2 komt het wel goed als je bij de komma bent aangekomen, mits je natuurlijk daar wel op het juiste moment de komma plaatst en je onderweg geen fouten maakt.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 11:51 schreef Cherna het volgende:
[..]
Hmm, je werkt dan toch met de komma en met het aanhalen van een nul
Goed Nederlands schrijven ook.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 13:41 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee je denkt dat je rekenen niet nodig hebt, snel kunnen rekenen bied juist in de normale maatschappij enorme voordelen.
Waarom moet ik dat weten? Ik zie de noodzaak echt niet.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 13:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik denk dat de meesten (waaronder jij ook) zich niet eens realiseren dat het volume met een macht 3 toeneemt met de afmetingen. Wanneer ze dat een paar keer oefenen dringt dat misschien ook in hun hoofden door.
Voorbeeld je eerste zwembadje was een baby badder badje van (in meters) 1*0.5*0.1 = 50 liter, en nu koop je een kleuter zwembad van 2*1*0.2 = 400 liter.
Ben ik met je eens, hoor. Er zou wat vakgerichter les gegeven moeten worden.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 14:10 schreef Cherna het volgende:
[..]
En ik zie er het nut niet van in of je nu iets met d of dt moet schrijven. Laat staan als het om zinsdelen gaat. Het ontleden van complete zinnen. Mijn vrouw is nu bezig met een cursus(verpleegkundige). Die moet nu op 49 jarige leeftijd zinnen gaan ontleden(2F of 3F dat weet ik even niet zo uit het hoofd) en dat moet ook nog mee tellen om het diploma te kunnen halen. Totaal van de pot gerukt. Alsof je niet kunt functioneren zonder die ballast Nederlands waar ze immers al veel jaren mee op de werkvloer heeft gefunctioneerd zonder het ontleden van zinnen etc.. Medisch rekenen is daar veel belangrijker. Maar ik krijg het gevoel dat men dat niet zo belangrijk vind als het ontleden van zinnen.
Bovendien zijn de praktische handelingen van een groot belang.
Nou ja het is toch wel leuk als je een badje koopt wat de inhoud is in liters en dat in een m3(op je watermeter) 1000 liter gaan.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 14:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Waarom moet ik dat weten? Ik zie de noodzaak echt niet.
Nogmaals, geen enkele ouder die het badje niet vult als hij/zij dit weet.
Mja, als product x bij de BCC 80 euro kost en bij Mediamarkt met deze korting 64 euro, dan koop ik het bij de mediamarkt. Of die korting nu 21% of 18,5% is.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 14:27 schreef wdn het volgende:
[..]
Och, als het om rekenen gaat 1 heel simpel voorbeeld:
Mediamarkt "je betaalt nu geen BTW! 21% korting!"
1. Nee, mediamark, de belastingdienst is het daar niet mee eens.
2. Het is 21% van de prijs inclusief BTW en dat is niet de juiste rekenmethode. Het is effectief 17.36% korting.
Maar voor je dit met een rekenmachine uitrekent zul je toch echt het principe van "bruto" en "netto waarde" moeten begrijpen.
Klassiek rekenen:
Prijs is 121 euro
1% van 121 = 1.21.
21 / 1.21 = 17.36%
Zelfs dit uitzonderlijk simpele voorbeeld is al te moeilijk voor velen.
En als je dit niet kunt hoe wil je dan ooit een binnen gekomen factuur controleren?
Het punt is: een rekenmachine is leuk en aardig maar hoe bewijs je dat wat uit die rekenmachine komt -goed- is? Dat kun je alleen als je rekenen begrijpt.
Ja dat kan ik ook wel, maar dan moet ik er wel bewust mee bezig zijn, in zakelijke conversaties schrijf ik gewoon correct.quote:
Tja, ik weet dat, maar wat moet ik daar verder mee?quote:Op donderdag 22 oktober 2015 14:40 schreef Cherna het volgende:
[..]
Nou ja het is toch wel leuk als je een badje koopt wat de inhoud is in liters en dat in een m3(op je watermeter) 1000 liter gaan.
Dat is nu het verschil tussen degene die wel graag rekenen. Die letten daar dus wel op. Namelijk de kosten. En dan kom je op het punt waarom zoveel mensen loonbeslag opgelegd krijgen.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 14:47 schreef Gia het volgende:
Geloof me, de meeste mensen gaan echt hun waterrekening niet na zitten tellen of opletten hoeveel kuub water ze precies verbruiken
Mij vallen dt-fouten altijd direct op. En dat bedoel ik, ieder zijn ding.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 14:45 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja dat kan ik ook wel, maar dan moet ik er wel bewust mee bezig zijn, in zakelijke conversaties schrijf ik gewoon correct.
Als je al niet een peuterbadje kunt vullen, omdat je anders loonbeslag krijgt, moet je m.i. niet aan kinderen beginnen maar eerst je financiën op orde krijgen.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 14:50 schreef Cherna het volgende:
Dat is nu het verschil tussen degene die wel graag rekenen. Die letten daar dus wel op. Namelijk de kosten. En dan kom je op het punt waarom zoveel mensen loonbeslag opgelegd krijgen.
Mogelijk ben jij een uitzondering of hoeft niet te letten op kosten. Dat kan natuurlijk ook.
Het gaat natuurlijk niet alleen om het peuterbadje maar alles bij elkander opgeteld.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 14:53 schreef Gia het volgende:
[..]
Als je al niet een peuterbadje kunt vullen, omdat je anders loonbeslag krijgt, moet je m.i. niet aan kinderen beginnen maar eerst je financiën op orde krijgen.
En dat weet je van te voren? Ik wist toen ik de MEAO afging nog niet wat ik wilde gaan doen.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 14:43 schreef Gia het volgende:
[..]
Als iemand beroepsmatig met facturen te maken gaat krijgen, dan moet die persoon op school rekenen krijgen. Simpelzat.
MEAO was een administratieve opleiding. Daar hoort rekenen onherroepelijk bij.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 15:00 schreef wdn het volgende:
[..]
En dat weet je van te voren? Ik wist toen ik de MEAO afging nog niet wat ik wilde gaan doen.
Wat ik wel wist is dat en engels en wiskunde en informatica dusdanig belangrijk waren dat deze altijd aandacht nodig hebben op school.
Rekenen (niet eens wiskunde) is altijd nodig. Wat je ook doet. Al is het maar voor zoiets simpels als boodschappen doen.
'd' of 'dt' daarentegen is triviaal.
Wiskunde en rekenen is overal, nu ben ik een nerd dus valt dat me sneller op, maar het is echt zoquote:Op donderdag 22 oktober 2015 14:51 schreef Gia het volgende:
[..]
Mij vallen dt-fouten altijd direct op. En dat bedoel ik, ieder zijn ding.
We kunnen het erover eens zijn dat vakken als basis rekenen, basis Nederlands en basis Engels erg belangrijk zijn. Maar laat deze vakken a.u.b. weg in het beroepsgerichte onderwijs, tenzij ze noodzakelijk zijn voor de uitoefening van dat beroep.
Iemand die zijn vak goed kan uitoefenen, overal dikke voldoendes tot uitmuntend voor haalt, moet je niet een diploma gaan ontzeggen omdat hij niet kan rekenen.
Maar de MEAO is al veels te ver in iemands leven om dan nog rekenen te leren. Dan moet je het al weten hoe de basisregels zijn. Rekenen is fundamenteel en de voedingsbodem voor wiskunde.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 15:12 schreef Gia het volgende:
[..]
MEAO was een administratieve opleiding. Daar hoort rekenen onherroepelijk bij.
Op de secretaresse opleiding kreeg ik ook bedrijfsrekenen en boekhouden. Terecht.
Maar niet apart ook nog het gewone vak rekenen. En al zeker geen rekentoets.
Nogmaals, houd die vakken op het basis en middelbaar onderwijs, maar niet nog eens als eis gaan stellen in het beroepsgerichte onderwijs, tenzij het verbonden is met dat beroep.
Dus boekhouden voor de administratieve sector, verpleegkundig rekenen voor de zorg, Engels en Frans voor de secretaresse, eventueel Duits als extra keuzevak.
Als er gewoon op de basisschool weer eens fatsoenlijk gerekend gaat worden, en op de middelbare scholen rekenen als apart vak, naast wiskunde wordt ingevoerd, daarnaast veel aandacht aan Nederlands en Engels, dan kan er in het beroepsonderwijs meer tijd vrijgemaakt worden voor de beroepsgerichte vakken.
En, iedereen kan dan fatsoenlijk rekenen.
Toen mijn jongste op de basisschool zat, was er m.i. echt veel te weinig aandacht voor rekenen. Wel was er iedere week een buitenschoolse activiteit, bijvoorbeeld toneel, of een bosspel. Want 'school moet gewoon leuk zijn'.
Vind ik dus niet. School is leren. Spelen doe je maar in de pauzes, tijdens de gym of buiten schooltijd. Van mij mogen er weer klassikaal tafeltjes gestampt worden. Daar moet je niet de ouders mee opzadelen, daar is de school voor.
Ik kan voldoende rekenen, maar van wiskunde snap ik geen hol. En daar heb ik helemaal geen last van.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 15:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wiskunde en rekenen is overal, nu ben ik een nerd dus valt dat me sneller op, maar het is echt zo
Engels en Duits verplicht stellen op de basisschool is van de zotte. Een beetje Engels, omdat dat voor het computeren wel handig is, is niks mis mee. Maar Nederlands en rekenen moet het belangrijkst zijn op de basisschool. En dat is het nu, helaas niet.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 16:02 schreef wdn het volgende:
[..]
Maar de MEAO is al veels te ver in iemands leven om dan nog rekenen te leren. Dan moet je het al weten hoe de basisregels zijn. Rekenen is fundamenteel en de voedingsbodem voor wiskunde.
Als ze Engels en Duits verplicht willen stellen op de lagere school ... rekenen en Nederlandse taal zijn dan toch echt belangrijker volgens mij.
En ik vind van niet.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 16:05 schreef hottentot het volgende:
Ik heb er de afgelopen dagen nog een keer over nagedacht, en vind dat we de test moeten invoeren,
Beter gooien we nog een jaargang incapabele jongeren de markt op die door gebrek aan kennis belemmert zijn in hun latere keuzen.quote:
Dat maakt onze kennis straks alleen maar waardevoller.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 16:42 schreef hottentot het volgende:
[..]
Beter gooien we nog een jaargang incapabele jongeren de markt op die door gebrek aan kennis belemmert zijn in hun latere keuzen.
Als ik oud ben moet deze generatie mijn medicijnen maken, volgens mij is het veiliger om zelfmoord te plegen.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 16:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat maakt onze kennis straks alleen maar waardevoller.![]()
Het is al te bizar dat we hier daar nog een discussie over moeten houden over de meest basale reken kennis die kinderen van 12 jaar zouden moeten hebben en daarna tijdens de 1e vervolg opleiding op peil moeten houden.
Nee.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 16:54 schreef Pandorado het volgende:
Wel tot besluit nog één vraag (hopelijk beantwoordbaar met "ja" of "nee", zodat ik niet onbedoeld en onnodig offtopic doorga): het was toch wel duidelijk dat ik met "strenger dan op de universiteit" uitsluitend doelde op het aspect dat er daar geen vakken zijn die in alle studies verplicht zijn?
In alle eerlijkheid, elke Nederlander zou eveneens 3 vreemde talen moeten beheersen - omdat het kan (kwestie van iedereen minstens 6 jaar lang 3 vreemde talen laten leren met een goede methode en goede leraren, dan komt dat vanzelf wel goed)quote:Op woensdag 21 oktober 2015 18:58 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Rekenen is een basisvaardigheden. Frans spreken niet. Ik vind dat je ongeacht je beroep enigszins moet kunnen rekenen. Iedereen komt straks met geld, rente, banken en hypotheken in aanraking. Ongeacht je beroep.
Ik vind dat Nederlands, rekenen, Engels, Nederlandse grondwet met een plichten voor burgers dys inderdaad tot de basis hoort. Haal je dat niet ben je je diploma niet waard.
quote:Op donderdag 22 oktober 2015 05:54 schreef Lyrebird het volgende:
Om terug te komen op mijn eerdere post, en de post van Gia: het klopt dus wel dat kinderen de tafels niet meer leren, en dat daarom het staartdelen aan vernieuwing toe was?
Voor de zwakke rekenaar is het voordeel dat je willekeurig grote happen kan nemen en er zodoende altijd uitkomt als je geen foutje maakt. De centrale vraag is of dat je ook aan de goede leerlingen de hapmethode moet aanleren in plaats van de staartdeling. Misschien is de hapmethode meer interessant voor RT? Of misschien kan je beide naast elkaar aanleren en de leerlingen laten kiezen?quote:Op donderdag 22 oktober 2015 07:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je hoeft geen koning in de Wiskunde te zijn, maar rekenen is toch wel belangrijk en nuttig.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 16:36 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik kan voldoende rekenen, maar van wiskunde snap ik geen hol. En daar heb ik helemaal geen last van.
Misschien zie jij meteen de stelling van pietje goris in een bouwwerk, maar ik zie alleen het bouwwerk als mooi of minder mooi. Niet de verhoudingen.
Maar dat is toch niet erg! Niet iedereen hoeft uit te blinken in rekenen en of wiskunde, toch?
Dan kan je ook direct de stelling van Fermat uitleggen en uitleggen dat er hele dikke boeken zijn geschreven waarin die bewezen wordt.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:03 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je hoeft geen koning in de Wiskunde te zijn, maar rekenen is toch wel belangrijk en nuttig.
En Pythagoras is trouwens nog wel het meest makkelijke, tijdje terug heb ik het uitgelegd aan een kind van 10.
Eh, stel jij nu dat we niet hoeven te kunnen rekenen met oppervlaktes en volumes terwijl we in een driedimensionale wereld leven?quote:Op donderdag 22 oktober 2015 12:49 schreef Gia het volgende:
[..]
Enigszins rekenen of die rekentoets is nog een verschil.
Stel een aantal sommen op als rekentoets en neem em dan af, optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Gedoe als kubieke meters naar liters vind ik al nergens voor nodig. Je hoeft toch niet te berekenen hoeveel liter er in een zwembadje gaat. Je zet de kraan aan en het loopt vol.
Op de manier zoals de rekentoets nu is opgesteld moet je zelf de som uit een verhaaltje selecteren. En dat vind ik dus onzin, om te verlangen van mbo en lager.
Havo/vwo en hbo/uni prima. Maar op hbo/uni krijg je em geeneens.
En ja, je kunt op HBO terecht komen met mbo 2.
Wat mij betreft wordt rekenen op mbo en lager alleen afgenomen als het voor de opleiding relevant is. Nederlands en Engels vind ik altijd relevant.
Dat is een leuk voorbeeld.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 13:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een beetje getal gevoel kweken en hoeveel water je wel niet verbruikt bij een flink zwembad is wel verstandig, dat jij dat nergens voor nodig vind en gewoon domweg de kraan aan zet en bij het vol zijn het uitzet maakt niet uit.
De stelling is niet zo moeilijk, het bewijs echter welquote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dan kan je ook direct de stelling van Fermat uitleggen en uitleggen dat er hele dikke boeken zijn geschreven waarin die bewezen wordt.
Dat is lekker nuttig als je niet weet dat in 1 kubieke meter 1000 liter water past.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 14:47 schreef Gia het volgende:
Trouwens, meestal staat er in de winkel wel bij hoeveel de inhoud is van zo'n badje, in kubieke meters.
Goed idee.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 15:12 schreef Gia het volgende:
Als er gewoon op de basisschool weer eens fatsoenlijk gerekend gaat worden
Slecht idee!quote:, en op de middelbare scholen rekenen als apart vak, naast wiskunde wordt ingevoerd,
Het is leuk om de nieuwsgierigheid te prikkelen door een kind uit te leggen dat dit bewezen is en dat hier dikke boeken voor zijn geschreven.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:22 schreef raptorix het volgende:
[..]
De stelling is niet zo moeilijk, het bewijs echter wel
Ja, absoluut. Alleen te weinig, en dat is iets heel anders dan 'niet'. Het is ook iets om te onderhouden.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 10:07 schreef Lyrebird het volgende:
[..]Hoe zit het dan met die tafels, leren ze dat nog wel, of niet?
Dat is toch best knap: al die uren rekenonderwijs per week en niet de tafels voldoende toepassen bij het rekenen. Ben jij een voorstander van opa's methode voor het vermenigvuldigen?quote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:35 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, absoluut. Alleen te weinig, en dat is iets heel anders dan 'niet'. Het is ook iets om te onderhouden.
Tafels leer je in feite door te stampen en dat is al een aantal jaar een verboden woord. Over jaartallen leren bij geschiedenis liep net zo'n discussie. Alleen is het met de tafels zo'n elementaire basis, dat er hierbij toch maar moet. Vinden veel leerkrachten alleen niet zo tof.
(Nog zoiets wat je leuk kan testen: in klas 1 vmbo doen we nog steeds een tafeltoets. Scores zijn zeer wisselend, onvoldoendes moeten weer gaan oefenen, herkansing. In juni komt er weer een. De ene klas oefent iedere week tien minuten aan het begin van één wiskunde-uur met hoofdrekenen en scoort anderhalf punt hoger gemiddeld dan de klas die dat niet heeft gedaan. Onderhoud is dus cruciaal, en (zeker bij de mindere goden) ook op latere leeftijd)
Ook leerlingen die in groep 5 of 6 keurig alle tafels beheersen, moeten dat in groep 7 en 8 blijven dooroefenen. En dat is volgens mij iets wat regelmatig blijft liggen.
Ik vind dat iedere docent iedere methode hoort te beheersen. Er leiden meer wegen naar Rome en daarnaast verschillen leerlingen natuurlijk ook in de manier waarop ze dingen oppikken.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 11:43 schreef Cherna het volgende:
[..]
Bedankt voor je uitleg. Wel wil ik nog een opmerking maken mbt tot de staartdeling. Ik weet niet beter om met een staartdeling te werken. De fout met het vergeten van de nul is nieuw voor mij. Mogelijk omdat ik geleerd heb nooit meteen de 4 aan te halen maar eerst 10x0 en dan 10-0 op te schrijven in de staartdeling waardoor 10 overblijft en dan pas de 4 aan te halen. Althans zo moesten wij altijd staartdelingen maken.
Ik ga er van uit dat verschillende methodes nut hebben. Zeker al als onderwijzers daarvan overtuigd zijn. Maar hoe gaat het verder. Moet men ook alle methodes toepassen of mogen leerlingen kiezen?
1 2 3 4 5 6 7 | 47 45x _____ 235 1880+ _____ 2115 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | 47 45x _____ 35 7 x 5 200 40 x 5 280 7 x 40 1600 40 x 40 _____ 2115 |
In feite heb ik die vraag al voor je beantwoord. De haakdeling is voor de goede leerling identiek omdat die precies hetzelfde aantal stappen zal zetten, alleen is de manier van opschrijven net iets anders. En als aanvulling in de post hierboven: ik vind dat iedere leerkracht/docent beide methoden moet beheersen. Als ik een leerling van havo- of vwo-niveau zou moeten leren delen, dan zou ik misschien ook wel voor de staartdeling gaan. Maar ik ben goddank geen basisschooljuf.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[..]
Voor de zwakke rekenaar is het voordeel dat je willekeurig grote happen kan nemen en er zodoende altijd uitkomt als je geen foutje maakt. De centrale vraag is of dat je ook aan de goede leerlingen de hapmethode moet aanleren in plaats van de staartdeling. Misschien is de hapmethode meer interessant voor RT? Of misschien kan je beide naast elkaar aanleren en de leerlingen laten kiezen?
Dat soort sommen oefen ik vaak in het hoofd in het het OV als ik me verveelquote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:46 schreef Janneke141 het volgende:
Met vermenigvuldigen heb je ook zoiets. Om 45 x 47 uit te rekenen hebben jij en ik dit geleerd:
[ code verwijderd ]
Mijn leraar leerde mij vroeger allerlei rekentrucjes. Zo is 452 = 2025, en 45 x 47 dus 90 meer en dat is 2115.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:55 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat soort sommen oefen ik vaak in het hoofd in het het OV als ik me verveel
Jongeren die voor de vakken binnen hun beroepsgroep hoog scoren, maar slecht zijn in rekenen, zijn verre van incapabel. Rekenen is niet alles. Een mens kan prima functioneren zonder voldoende te kunnen rekenen.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 16:42 schreef hottentot het volgende:
[..]
Beter gooien we nog een jaargang incapabele jongeren de markt op die door gebrek aan kennis belemmert zijn in hun latere keuzen.
In mijn beleving heeft iedereen die deze toets niet kan maken een achterstand in het leven. Dit gaat niet over moeilijke wiskunde, dit gaat om elementair rekenen. Dingen die je later helpen inzicht in je boekhouding te krijgen.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 18:27 schreef Gia het volgende:
[..]
Jongeren die voor de vakken binnen hun beroepsgroep hoog scoren, maar slecht zijn in rekenen, zijn verre van incapabel. Rekenen is niet alles. Een mens kan prima functioneren zonder voldoende te kunnen rekenen.
Nee, dat stel ik niet. Natuurlijk moet dat aan bod komen op de basisschool en, naar mijn mening ook op de middelbare school. Maar een mbo-er die uitmuntend scoort in zijn vakgebied een diploma ontzeggen, omdat hij erg slecht is met getallen, gaat mij te ver.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Eh, stel jij nu dat we niet hoeven te kunnen rekenen met oppervlaktes en volumes terwijl we in een driedimensionale wereld leven?
Probeer ik bij de vrouw ook wel, die vind dat maar niets, helemaal opgegroeid met een rekenmachine.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:57 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Mijn leraar leerde mij vroeger allerlei rekentrucjes. Zo is 452 = 2025, en 45 x 47 dus 90 meer en dat is 2115.
Ik neem aan dat je weet hoe je snel het kwadraat van iets-en-een-half uit moet rekenen?
Maar ja, dat was vwo. Hoef ik bij mijn leerlingen echt niet te doen, die lachen me recht in mijn gezicht uit.
Dus jij wilt mensen zonder diploma de maatschappij insturen, waardoor ze moeilijk aan een baan komen en zodoende in de bijstand belanden.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 18:32 schreef hottentot het volgende:
[..]
In mijn beleving heeft iedereen die deze toets niet kan maken een achterstand in het leven. Dit gaat niet over moeilijke wiskunde, dit gaat om elementair rekenen. Dingen die je later helpen inzicht in je boekhouding te krijgen.
Ik ben er echt heel stellig in, iemand dit niet beheerst behoort geen diploma te krijgen.
Op de opleiding verpleegkunde moeten ze een 10 scoren voor dit soort rekenen, dus maak je maar geen zorgen.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 16:46 schreef hottentot het volgende:
[..]
Als ik oud ben moet deze generatie mijn medicijnen maken, volgens mij is het veiliger om zelfmoord te plegen.
Ik zou graag zien dat die mensen toch wat meer beheersen dan dit niveauquote:Op donderdag 22 oktober 2015 18:38 schreef Gia het volgende:
[..]
Op de opleiding verpleegkunde moeten ze een 10 scoren voor dit soort rekenen, dus maak je maar geen zorgen.
Ik vind dat een diploma een bepaald algemeen niveau dient uit te stralen. En dat we een keer op moeten houden met steeds maar verder beknibbelen op dat niveau. Iemand met een middelbare opleiding op niveau 4 hoort gewoon een bepaalde minimum algemene ontwikkeling te hebben.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 18:36 schreef Gia het volgende:
[..]
Dus jij wilt mensen zonder diploma de maatschappij insturen, waardoor ze moeilijk aan een baan komen en zodoende in de bijstand belanden.
Maarrrr ze zijn wel goed in hun vakgebied, dus gaan bijbeunen, omdat ze, zonder diploma, niet aan vast werk komen.
Ja, dat zal wel goedkomen.
MBO 3 of 4 techniek geeft anders zeer goede kans op een baanquote:Op donderdag 22 oktober 2015 18:41 schreef Monolith het volgende:
Ach, of nou met een niveau 3 of niveau 4 diploma in de bijstand komt maakt ook niet zoveel uit.
Ach ja, dan geven we toch al die leerlingen die hun mbo gedaan hebben in de periode dat rekenen tot de verplichte stof behoorde alsnog een extra certificaat waarmee ze hun rekenvaardigheid kunnen aantonen. Kunnen ze mooi overhandigen om te laten zien dat hun mbo-diploma toch echt meer waard is dan dat van die ander, die enkel geleerd heeft om zijn beroep goed uit te oefenen.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 18:40 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ik vind dat een diploma een bepaald algemeen niveau dient uit te stralen. En dat we een keer op moeten houden met steeds maar verder beknibbelen op dat niveau. Iemand met een middelbare opleiding op niveau 4 hoort gewoon een bepaalde minimum algemene ontwikkeling te hebben.
Maar geef al die mensen een diploma, zullen de mensen die het wel begrijpen ook blij mee zijn, want hun diploma is dan geen ruk meer waard.
quote:Men klaagt wel dat er voor simpele banen steeds hogere opleidingen worden vereist, maar dit is daar ook een oorzaak van.
Volgens mij kun je in veel vakgebieden niet uitblinken als je de elementaire wiskunde niet begrijpt.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 18:33 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, dat stel ik niet. Natuurlijk moet dat aan bod komen op de basisschool en, naar mijn mening ook op de middelbare school. Maar een mbo-er die uitmuntend scoort in zijn vakgebied een diploma ontzeggen, omdat hij erg slecht is met getallen, gaat mij te ver.
Daarom zeg ik steeds: hou het rekenen op basis- en middelbaar onderwijs, maar uit het beroepsonderwijs, behalve het beroepsgerelateerde rekenen, zoals in de verpleging, de kok, de timmerman, enz....
Daarom zeg ik ook steeds dat rekenen, indien relevant voor het vakgebied, ook bij het vakkenpakket hoort. Een secretaresse hoeft absoluut geen wiskunde te beheersen. Heb dat vak, op de havo, dan ook bij de eerste de beste gelegenheid laten vallen. Snap er de ballen niet van. Ben ook niet goed in rekenen, maar ik kom er, op mijn manier wel uit. Duurt alleen wat langer dan bij iemand anders.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 19:39 schreef hottentot het volgende:
[..]
Volgens mij kun je in veel vakgebieden niet uitblinken als je de elementaire wiskunde niet begrijpt.
Een goede oefening voor het geheugen. Terwijl je met de 'tweede regel' bezig bent moet je onthouden wat er op de eerste regel staat terwijl je rekent en de carry overs onthoudt, niet eenvoudig voor het korte termijn geheugen. Mensen die gezegend zijn met een goed visueel geheugen en het zodoende letterlijk voor zich kunnen terwijl ze verder werken kunnen sommen op die manier met speels gemak uitwerken in hun hoofd. Ik moet het helaas letterlijk voor me zien of de getallen onthouden.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:55 schreef raptorix het volgende:
[..]
We hebben het hier over simpele dingen als delen, vermenigvuldigen, optellen, aftrekken dat soort dingen, wie dat niet beheert heeft wat mij betreft geen recht op een diploma. Het gaat hier niet over bijvoorbeeld matrixcalculaties.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 21:45 schreef Gia het volgende:
[..]
Daarom zeg ik ook steeds dat rekenen, indien relevant voor het vakgebied, ook bij het vakkenpakket hoort. Een secretaresse hoeft absoluut geen wiskunde te beheersen. Heb dat vak, op de havo, dan ook bij de eerste de beste gelegenheid laten vallen. Snap er de ballen niet van. Ben ook niet goed in rekenen, maar ik kom er, op mijn manier wel uit. Duurt alleen wat langer dan bij iemand anders.
quote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:55 schreef raptorix het volgende:
[..]
Voor wie het niet weet (op mijn VWO-school werd het helaas niet uitgelegd): https://www.math.hmc.edu/funfacts/ffiles/10003.1.shtmlquote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:57 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Mijn leraar leerde mij vroeger allerlei rekentrucjes. Zo is 452 = 2025, en 45 x 47 dus 90 meer en dat is 2115.
Ik neem aan dat je weet hoe je snel het kwadraat van iets-en-een-half uit moet rekenen?
Het gaat hier over elementair rekenen, niet over wiskunde. Je hebt het nodig dat je dat kan, je bent gehandicapt als je het niet kan, je moet dat dus leren.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 21:45 schreef Gia het volgende:
[..]
Daarom zeg ik ook steeds dat rekenen, indien relevant voor het vakgebied, ook bij het vakkenpakket hoort. Een secretaresse hoeft absoluut geen wiskunde te beheersen. Heb dat vak, op de havo, dan ook bij de eerste de beste gelegenheid laten vallen. Snap er de ballen niet van. Ben ook niet goed in rekenen, maar ik kom er, op mijn manier wel uit. Duurt alleen wat langer dan bij iemand anders.
Kijk even op welke zin van jou ik reageerde....quote:Op donderdag 22 oktober 2015 22:06 schreef hottentot het volgende:
[..]
We hebben het hier over simpele dingen als delen, vermenigvuldigen, optellen, aftrekken dat soort dingen, wie dat niet beheert heeft wat mij betreft geen recht op een diploma. Het gaat hier niet over bijvoorbeeld matrixcalculaties.
quote:Op donderdag 22 oktober 2015 19:39 schreef hottentot het volgende:
Volgens mij kun je in veel vakgebieden niet uitblinken als je de elementaire wiskunde niet begrijpt.
Mijn fout, aan de andere kant zijn rekenkunde en meetkunde onderdelen van wiskunde.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 22:23 schreef Gia het volgende:
[..]
Kijk even op welke zin van jou ik reageerde....
Ook voor Bram.
[..]
Die toets is hartstikke makkelijk.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 12:49 schreef Gia het volgende:
[..]
Enigszins rekenen of die rekentoets is nog een verschil.
Stel een aantal sommen op als rekentoets en neem em dan af, optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Gedoe als kubieke meters naar liters vind ik al nergens voor nodig. Je hoeft toch niet te berekenen hoeveel liter er in een zwembadje gaat. Je zet de kraan aan en het loopt vol.
Op de manier zoals de rekentoets nu is opgesteld moet je zelf de som uit een verhaaltje selecteren. En dat vind ik dus onzin, om te verlangen van mbo en lager.
Havo/vwo en hbo/uni prima. Maar op hbo/uni krijg je em geeneens.
En ja, je kunt op HBO terecht komen met mbo 2.
Wat mij betreft wordt rekenen op mbo en lager alleen afgenomen als het voor de opleiding relevant is. Nederlands en Engels vind ik altijd relevant.
Dat hangt maar net van je referentiepunt af.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 23:43 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Die toets is hartstikke makkelijk.
Laten wij het zo zeggen, die toets zou voor elke volwassenen of jongere met een basisopleiding gemakkelijk moeten zijn. Dit zijn vragen die je vroeger in de brugklas of op de lagere school kreeg.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 00:39 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat hangt maar net van je referentiepunt af.
Dat moet jij weten. Verwacht niet van mij dat ik het daarmee eens ben.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 01:19 schreef hottentot het volgende:
Ik kan echt niet anders dan volwassenen die geen geestelijke afwijking hebben dom noemen als zij deze toets niet kunnen maken.
Het is mijn ware overtuiging.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 01:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat moet jij weten. Verwacht niet van mij dat ik het daarmee eens ben.
Of inhoudt. Da's ook best dom, want zo moeilijk zijn die spellingsregels nou ook weer niet.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 01:25 schreef hottentot het volgende:
En zo vinden anderen mij weer dom als ik word of wordt verkeerd gebruik
Maar er is nog een half schooljaar te gaan. Dit moet iedereen op het MBO/VWO toch makkelijk nog kunnen leren in die tijd en anders last men maar extra uren in.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 01:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Of inhoudt. Da's ook best dom, want zo moeilijk zijn die spellingsregels nou ook weer niet.
Maar zonder gein: 98% moet die rekentoets gewoon kunnen halen - mits ze goed onderwijs hebben gehad. En dat is op dit moment nog niet zo, en dat kun je moeilijk de leerlingen aanrekenen.
Hahah nee, tell mequote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:57 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar ja, dat was vwo. Hoef ik bij mijn leerlingen echt niet te doen, die lachen me recht in mijn gezicht uit.
Bijvoorbeeld bij 4,5: het ligt tussen 4 en 5 in. 4x5 is 20, tel daar 0,25 bij op. Dus 4,52=20,25, 7,52=56,25, 11,52=132,25. Analoog is 452=2025 en 952=9025.quote:
Een collega van mij is wiskundige en heeft ook altijd van dat soort handige dingen.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 10:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld bij 4,5: het ligt tussen 4 en 5 in. 4x5 is 20, tel daar 0,25 bij op. Dus 4,52=20,25, 7,52=56,25, 11,52=132,25. Analoog is 452=2025 en 952=9025.
Maar wat is er de afgelopen jaren dan gebeurt dat ze het niet meer krijgen? Wat is er voor actie ondernomen want de invoering van deze toets zou toch ook samenhangen met de verbetering van het rekenonderwijs.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 01:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Of inhoudt. Da's ook best dom, want zo moeilijk zijn die spellingsregels nou ook weer niet.
Maar zonder gein: 98% moet die rekentoets gewoon kunnen halen - mits ze goed onderwijs hebben gehad. En dat is op dit moment nog niet zo, en dat kun je moeilijk de leerlingen aanrekenen.
Wat er precies gebeurd is, dat verschilt natuurlijk per school. Het is ook een beetje het kromme aan de situatie; het doel was beter rekenonderwijs, maar het enige middel waar de politiek over praat is die toets. Dat vertroebelt de discussie natuurlijk enorm. Over wat nu goed onderwijs is is namelijk amper tot niet gepraat. En, even bot gezegd, is het vanwege de manier waarop de onderwijsinspectie naar je school kijkt, belangrijker dat je leerlingen het examen halen dan dat ze goed onderwijs krijgen.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 10:25 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar wat is er de afgelopen jaren dan gebeurt dat ze het niet meer krijgen? Wat is er voor actie ondernomen want de invoering van deze toets zou toch ook samenhangen met de verbetering van het rekenonderwijs.
Maar ligt dat probleem aan het basis onderwijs?quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 01:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Leuk, zo ben ik altijd met figuren bezig in mijn hoofd als ik me verveel.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:55 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik moet ook constant aan deze groep denken, als er weer een onderwijsvernieuwing gefaald heeft (zelf heb ik trouwens ook niet veel geleerd op school - ik heb het aan mijn ouders (en Richard Feynman) te danken dat het uiteindelijk nog is goedgekomen).quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 11:07 schreef Cherna het volgende:
Ik geef hiermee aan dat zelfs kinderen met een beperkt vermogen niet langs de kant hoeven te zitten en de wajong ingeschopt worden. Met wat meer geduld en geode begeleiding kunnen die ondanks hun ontbrekende theoretische kennis en reken-taal vaardigheden van groot belang zijn.
Uit de OP:quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 01:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat gebeurt ook niet, als je mijn posts een heel klein beetje gelezen hebt dan had je kunnen zien dat ik er ook juist voor pleit om te wachten met het meetellen van het examen omdat het onderwijs nog niet op orde is.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 11:30 schreef Gia het volgende:
[..]
Uit de OP:
Bij de laatste meting blijkt dat op het laagste niveau van het vmbo net iets meer dan de helft van de leerlingen een voldoende (een 6 of hoger) haalt voor de toets. Op de havo ligt dat percentage niet veel hoger. Voor dit schooljaar zijn de normen naar beneden bijgesteld: een 5 zou genoeg zijn voor het halen van een diploma.
Op het vwo haalt ruim 90 procent een voldoende.
Iets meer dan de helft op de havo en slechts 90% op het VWO
En dan verwachten dat MBO-ers de toets makkelijk moeten kunnen maken.
Op het moment is het rekenonderwijs op de basisschool zo slecht, dat trek je in een half jaar misschien voor VWO en havo wel recht, maar niet voor MBO-ers die sowieso al slecht zijn in rekenen. En ze dan geen diploma geven, terwijl ze in de hoofdvakken uitmuntend scoren vind ik diep triest.
Ik heb er ook zo een. Eerst kok 2 gedaan na een vmbo horeca-gerichte opleiding.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 11:07 schreef Cherna het volgende:
[..]
Maar ligt dat probleem aan het basis onderwijs?
Die 98% ik weet het niet. mbo n2 leerlingen zijn niet zo sterk om dat aan te kunnen. Ik heb geprobeerd mijn jongste dochter die test te laten maken, maar dat ging helemaal mis. Die zit nu dan wel op mbo n3 maar zal dat jaar over gaan moeten doen. En die steekt er veel energie in(heel veel). Dat kan ik haar niet verwijten en vond ik het zelfs knap dat ze het er niet bij laat zitten. De wil is er. Als die uiteindelijk dat niveau heeft gehaald dan zal dat vooralsnog het hoogst haalbare zijn. Mogelijk op veel oudere leeftijd kan er meer uitgehaald worden.
Die werkt bij een schilder(in de vrije tijd dat aansluit op haar opleiding) en dat gaat prima en kan daar straks terecht na haar opleiding. Ik ben daar overigens meer trots op dan op mijn twee andere dochters die het allemaal veel makkelijker hadden en minder energie staken in hun studie maar dat zonder problemen hebben afgrond(hbo). Beide wonen niet meer thuis en hebben een vaste baan.
Ooit had mijn jongste dochter een paar dagen proef gedraaid bij VenD en moest daar bonbons verkopen etc. Dat ging helemaal mis. Totaal gefrustreerd. En dat had dus wel met rekenen te maken dat zij niet beheerst. Bij schilderen komt het meer aan op motoriek en daar ontbreekt het totaal niet an. Zeer secuur en met een behoorlijke snelheid en totaal geen last van hoogte vrees en haar sociale vaardigheden zijn uitermate geschikt om zich tussen bouwvakkers staande te houden. En als ze thuis komt in haar schilderskleren en heeft het weer naar haar zin gehad dan doet me dat wel een groot plezier.
Ik geef hiermee aan dat zelfs kinderen met een beperkt vermogen niet langs de kant hoeven te zitten en de wajong ingeschopt worden. Met wat meer geduld en geode begeleiding kunnen die ondanks hun ontbrekende theoretische kennis en reken-taal vaardigheden van groot belang zijn.
Die zijn er al, hoor. Vanaf groep 1 zitten ze al te computeren met dergelijke spelletjes.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 11:38 schreef raptorix het volgende:
Ik denk er over na om een leuk spel te maken waarbij kinderen op een hele leuke manier getraind worden in hoofdrekenen
Ik was je post aan 't lezen toen je dit typte.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 11:33 schreef Janneke141 het volgende:
Dat gebeurt ook niet, als je mijn posts een heel klein beetje gelezen hebt dan had je kunnen zien dat ik er ook juist voor pleit om te wachten met het meetellen van het examen omdat het onderwijs nog niet op orde is.
Maar als dat wel zo is, dan moet het referentieniveau 2F volgens mij voor 98% van de doelgroep haalbaar.
Ja klopt, maar ik heb een leuk concept bedacht wat er naar mijn weten nog niet is, en trouwens ook leuk voor volwassenenquote:Op vrijdag 23 oktober 2015 11:44 schreef Gia het volgende:
[..]
Die zijn er al, hoor. Vanaf groep 1 zitten ze al te computeren met dergelijke spelletjes.
Was bij mijn kinderen al zo 19 jaar geleden.
Ze zitten dan met 20 kinderen in een computerruimte met hulpouders, die geen pabo hebben gehad, dus. De onderwijzeres, is bezig met de rest van de klas. Dus uitleg over het rekenen krijgen ze niet. De spelletjes vervangen de juf.
Ik keek even naar het examen van dat MBO Gamedevelopment, maar dat is inderdaad nog vrij pittig. Overigens ben ik van mening dat een Gamedevelopment opleiding eigenlijk geen juiste insteek is, dit soort opleidingen zijn vaak te breed, en in de praktijk heb je veel meer aan een specialisatie (UX,Development, grafisch, tester, etc.).quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 11:40 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik heb er ook zo een. Eerst kok 2 gedaan na een vmbo horeca-gerichte opleiding.
Hij doet nu mbo-4 game development. Best abstract met dat coderen. Dat kan hij wel, maar rekenen niet. Ik was op de basisschool veel bij school betrokken. Ouderraad, hulpouder enz. en ik merkte van dichtbij dat er op die school meer aandacht was voor de leuke dingen, bosspel, drama, handvaardigheid en ook voor lezen en schrijven, maar echt weinig voor rekenen.
Zo'n 10 jaar geleden ging het, in de media, ook vaak over het slechte rekenen op de pabo. Er zijn destijds vele leerkrachten vanaf gekomen die gematst zijn met rekenen.
Enkele jaren daarna is die eis op de pabo bijgesteld, en ik hoop dat ook de leerkrachten die slecht rekenen verplicht worden bijgespijkerd. Zoniet, dan blijven we nog lang met dit probleem zitten.
Ik zou zeggen: vooral doenquote:Op vrijdag 23 oktober 2015 11:46 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja klopt, maar ik heb een leuk concept bedacht wat er naar mijn weten nog niet is, en trouwens ook leuk voor volwassenen
Was er 30 jaar geleden alquote:Op vrijdag 23 oktober 2015 11:38 schreef raptorix het volgende:
Ik denk er over na om een leuk spel te maken waarbij kinderen op een hele leuke manier getraind worden in hoofdrekenen
Waar wij, behalve die rekentoets, vooral tegen aan lopen is het gebrek aan stageplaatsen voor deze leerlingen. Op het gebied van game art, web development lukt het wel, maar MBO game development komt niet tot nauwelijks aan geschikte stageplaatsen. Omdat de beperkte plaatsen naar de HBO game developers gaan.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 11:50 schreef raptorix het volgende:
Ik keek even naar het examen van dat MBO Gamedevelopment, maar dat is inderdaad nog vrij pittig. Overigens ben ik van mening dat een Gamedevelopment opleiding eigenlijk geen juiste insteek is, dit soort opleidingen zijn vaak te breed, en in de praktijk heb je veel meer aan een specialisatie (UX,Development, grafisch, tester, etc.).
Game Development of eigenlijk software development in algemene zin is in mijn ogen doorgaans ook gewoon iets te veel gevraagd voor MBO niveau. Als mensen qua denkniveau ook echt op 'MBO-niveau' zitten, dan heb je er doorgaans niet zoveel aan.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 11:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Waar wij, behalve die rekentoets, vooral tegen aan lopen is het gebrek aan stageplaatsen voor deze leerlingen. Op het gebied van game art, web development lukt het wel, maar MBO game development komt niet tot nauwelijks aan geschikte stageplaatsen. Omdat de beperkte plaatsen naar de HBO game developers gaan.
Hij loopt nu stage bij een bedrijfje in Breda, maar heeft daar vrijwel niks te doen.
Dat is dus een uur reizen om een hele dag youtube-filmpjes te kijken en dan weer een uur terug reizen.
Een MBO-er die daar voor kiest, maakt die keuze bewust. Met die abstracte codes werken, doe je niet voor de lol. Dan zijn er wel leukere opleidingen.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 12:13 schreef Monolith het volgende:
Game Development of eigenlijk software development in algemene zin is in mijn ogen doorgaans ook gewoon iets te veel gevraagd voor MBO niveau. Als mensen qua denkniveau ook echt op 'MBO-niveau' zitten, dan heb je er doorgaans niet zoveel aan.
Het is een "en en" verhaal als het niveau al niet hoog genoeg is moet je er als werkgever zoveel tjid en moeite in stoppen om die "marsen" uit de stagair te persen dat je dat ook niet wilt.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 12:29 schreef Gia het volgende:
k vind het jammer dat het bedrijfsleven zo kijkt naar het niveau en niet naar wat een stagiair in zijn mars heeft.
Het punt is natuurlijk dat goed development lastig onder de knie te krijgen is, welliswaar lukt het veel mensen om dingen te maken, maar dat maakt ze nog geen vakman. En juist gamedevelopment is iets waarbij kwaliteit nog strakker moet zijn, dan bijvoorbeeld webdevelopment.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 12:29 schreef Gia het volgende:
[..]
Een MBO-er die daar voor kiest, maakt die keuze bewust. Met die abstracte codes werken, doe je niet voor de lol. Dan zijn er wel leukere opleidingen.
Onze jongste is er een die het niet van de boeken moet hebben. Heel praktijk gericht. Hij heeft zichzelf leren pianospelen en goed! Ook het werken met programma's als unity, cinema 4D, enz. had hij, al voor hij de opleiding ging doen, aardig onder de knie.
Naar mijn idee heeft elk kind/mens een bepaald talent. Dat moet je zien te vinden en ontwikkelen, want daar zijn ze dan goed in. Ik vind het jammer dat het bedrijfsleven zo kijkt naar het niveau en niet naar wat een stagiair in zijn mars heeft.
Ehm nee, ik wil het juist niet educatief laten overkomen, maar eerder een game waarbij je moet rekenen om een hoge score te halenquote:Op vrijdag 23 oktober 2015 12:45 schreef Silverdigger2 het volgende:
[..]
https://www.studyflow.nl/rekenen zoiets?
Maar dat weet je toch vantevoren? Als hij het niveau niet aan kan, en er is sowieso niet genoeg aanbod, waarom dan toch de opleiding volgen?quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 11:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Waar wij, behalve die rekentoets, vooral tegen aan lopen is het gebrek aan stageplaatsen voor deze leerlingen. Op het gebied van game art, web development lukt het wel, maar MBO game development komt niet tot nauwelijks aan geschikte stageplaatsen. Omdat de beperkte plaatsen naar de HBO game developers gaan.
Hij kan het niveau prima aan, maar kan niet rekenen omdat daar nooit, niet op de basisschool en niet op de vmbo-koksopleiding, voldoende aandacht voor is geweest.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 12:51 schreef Dagonet het volgende:
Maar dat weet je toch vantevoren? Als hij het niveau niet aan kan, en er is sowieso niet genoeg aanbod, waarom dan toch de opleiding volgen?
dan is het nu toch goed dat er wél aandacht aan besteed gaat worden op de scholen, met als stok achter de deur die toets. Zoals je zelf aangeeft, kan hij het rekenen (nog) niet aanquote:Op vrijdag 23 oktober 2015 13:05 schreef Gia het volgende:
[..]
Hij kan het niveau prima aan, maar kan niet rekenen omdat daar nooit, niet op de basisschool en niet op de vmbo-koksopleiding, voldoende aandacht voor is geweest.
Er is hier niemand die geen voorstander is van beter rekenonderwijs, met als afsluiting die toets. Maar dat kan dan op het middelbaar onderwijs al. Of je nu VMBO-T, HAVO of VWO doet, de rekentoets als afsluiting, en niet halen is geen middelbaar schooldiploma.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 13:07 schreef Silverdigger2 het volgende:
dan is het nu toch goed dat er wél aandacht aan besteed gaat worden op de scholen, met als stok achter de deur die toets. Zoals je zelf aangeeft, kan hij het rekenen (nog) niet aan
Referentie basisschoolquote:Op vrijdag 23 oktober 2015 00:39 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat hangt maar net van je referentiepunt af.
Ik heb juist het compleet omgekeerde, rekenen heb ik echt moeite mee (en dan niet de formules onthouden maar echt puur hoofdrekenen). Maar ik ben erg goed in talen, Engels zit ik op Near Native niveau (tenminste dat was in 2011, zal nu wel beter zijn dan)quote:Op woensdag 21 oktober 2015 13:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
In de tijd dat ik havo deed was wiskunde en 1 vreemde taal verplicht. Als je frans had gekozen en daarvoor zakte vind ik het niet meer dan normaal dat je geen diploma daarvoor krijgt. En die wiskunde met onder andere differentialen was een heel stuk moeilijker als die rekentoets.
Ik heb zelfs bijlessen moeten nemen om voor engels te kunnen slagen omdat talen nu niet mijn sterkste punt waren.
Maar blijkbaar moeten we in de huidige maatschappij die we als kennis economie willen inrichten ons maar neerleggen bij de zwakkere leerlingen om zogenaamd dan maar een kennis economie te maken zonder echt kennis te bezitten.
Heb ik ook. Spreek Engels, Frans, redelijk Duits en versta een beetje Spaans.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 00:23 schreef MillsStork het volgende:
Ik heb juist het compleet omgekeerde, rekenen heb ik echt moeite mee (en dan niet de formules onthouden maar echt puur hoofdrekenen). Maar ik ben erg goed in talen, Engels zit ik op Near Native niveau (tenminste dat was in 2011, zal nu wel beter zijn dan)
Dit is met name jouw conlusie.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 12:09 schreef Gia het volgende:
Rekenen uit het beroepsonderwijs, tenzij het onderdeel is van het beroep.
Zelden zulke onzin gehoord.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 12:09 schreef Gia het volgende:
Rekenen uit het beroepsonderwijs, tenzij het onderdeel is van het beroep.
Mijn ervaring is simpelweg dat developers met een MBO niveau niet erg bruikbaar zijn in de praktijk.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 12:29 schreef Gia het volgende:
[..]
Een MBO-er die daar voor kiest, maakt die keuze bewust. Met die abstracte codes werken, doe je niet voor de lol. Dan zijn er wel leukere opleidingen.
Onze jongste is er een die het niet van de boeken moet hebben. Heel praktijk gericht. Hij heeft zichzelf leren pianospelen en goed! Ook het werken met programma's als unity, cinema 4D, enz. had hij, al voor hij de opleiding ging doen, aardig onder de knie.
Naar mijn idee heeft elk kind/mens een bepaald talent. Dat moet je zien te vinden en ontwikkelen, want daar zijn ze dan goed in. Ik vind het jammer dat het bedrijfsleven zo kijkt naar het niveau en niet naar wat een stagiair in zijn mars heeft.
dus de leraren mogen wel met terugwerkende kracht geschoold worden, maar je eigen kinderen, die dan geen diploma krijgen, die hoeven niet met terugwerkende kracht nieuwe stof te beheersen? Beetje hypocriet niet?quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 12:09 schreef Gia het volgende:
[..]
Maar goed. De conclusie ... Terug naar de tafeltjes stampen en de PABO-ers die niet kunnen rekenen ontslaan of verplicht leren rekenen.
Punt is wel dat je op VWO/HAVO en vmbo kunt doubleren. Op MBO krijg je gewoon geen diploma en zit je daardoor met een studieschuld.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 12:25 schreef Silverdigger2 het volgende:
dus de leraren mogen wel met terugwerkende kracht geschoold worden, maar je eigen kinderen, die dan geen diploma krijgen, die hoeven niet met terugwerkende kracht nieuwe stof te beheersen? Beetje hypocriet niet?
Als je het vak niet haalt, krijg je geen diploma. Logisch want je hebt niet voldoende kennis/kunde om het diploma in ontvangst te mogen nemen.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 12:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Punt is wel dat je op VWO/HAVO en vmbo kunt doubleren. Op MBO krijg je gewoon geen diploma en zit je daardoor met een studieschuld.
Daarbij vind ik het onderscheid om wel rekenen te geven op het MBO en niet op het HBO wel een beetje vreemd.
quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 09:47 schreef raptorix het volgende:
[..]
Hahah nee, tell me
Edit: Hhaha cool
quote:Op donderdag 22 oktober 2015 22:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[..]
Voor wie het niet weet (op mijn VWO-school werd het helaas niet uitgelegd): https://www.math.hmc.edu/funfacts/ffiles/10003.1.shtml
Ja, daar moet echter wel eerst flink in worden geïnvesteerd, de VVD - al vele kabinetten lang de eerste of de tweede partij, steeds weer groter dan de PvdA - ziet helaas in het algemeen niet het nut in van investeringen voor de lange termijn. Zie de ongekend extreme bezuiniging van Rutte 1,0 op het hoger onderwijs (1/3de budget universiteiten).quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 11:07 schreef Cherna het volgende:
En? Je mag op MBO3/4-niveau toch wel verwachten dat een leerling in staat is om de tafels t/m 10 te leren, 4 algoritmes te leren en met breuken percentages te leren werken. Is dat een onmogelijke missie?quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 14:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Bekend truukje. Maar daarmee haal je niet de rekentoets.
2f is voldoende,quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 14:26 schreef Gia het volgende:
Maar mijn jongste heeft al een koksdiploma MBO-2.
Doet nu MBO-4 en zou dit vanwege die toets niet halen, terwijl hij, net zoals havo-ers en vwo-ers al een startkwalificatie heeft.
Als niveau 2 F als voldoende wordt gezien, waarom moet hij dan nu nog 3 F gaan halen?
Als hij zijn best doet dan zal hij het toch wel halen? Gebruik dat boek van van der Craats en dat komt wel goed.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 14:26 schreef Gia het volgende:
Maar mijn jongste heeft al een koksdiploma MBO-2.
Doet nu MBO-4 en zou dit vanwege die toets niet halen, terwijl hij, net zoals havo-ers en vwo-ers al een startkwalificatie heeft.
Als niveau 2 F als voldoende wordt gezien, waarom moet hij dan nu nog 3 F gaan halen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |