Hier ben ik het mee eens.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 14:28 schreef Pandorado het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik het sowieso een slecht idee om voor verplichte vakken een voldoende te eisen. Ik denk dat geen enkel vak zó belangrijk kan zijn dat het beter is om onderwijs onder je niveau te moeten volgen, dan een onvoldoende te halen voor het betreffende vak.
Dat gezegd hebbende is rekenvaardigheid (tot aan een zeker basisniveau) nou net iets dat je niet alleen voor bepaalde beroepen nodig hebt, maar ook gewoon in het algemeen. Ik geef onmiddellijk toe dat er goed geleefd kan worden zonder al te veel rekenkundig benul (al zegt dat niet veel, want dat geldt voor nagenoeg alles), maar voor iedereen die met enige regelmaat geld verdient of uitgeeft is het toch wel verrekte handig. Met tijdgerelateerde zaken komt het ook altijd wel van pas.
Verder is het in het onderwijs ook gewoon ontzettend onhandig om basale rekenkundige vaardigheden nog bij te moeten brengen op het moment dat het in een ander(e) vak / opleiding aan de orde komt.
Een beetje getal gevoel kweken en hoeveel water je wel niet verbruikt bij een flink zwembad is wel verstandig, dat jij dat nergens voor nodig vind en gewoon domweg de kraan aan zet en bij het vol zijn het uitzet maakt niet uit.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 12:49 schreef Gia het volgende:
Gedoe als kubieke meters naar liters vind ik al nergens voor nodig. Je hoeft toch niet te berekenen hoeveel liter er in een zwembadje gaat. Je zet de kraan aan en het loopt vol.
Denk dat iedereen wel weet dat er veel water in een zwembadje gaat en dat dat geld kost. Hoeveel liter er precies ingaat is echt niet belangrijk.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 13:05 schreef Basp1 het volgende:
Een beetje getal gevoel kweken en hoeveel water je wel niet verbruikt bij een flink zwembad is wel verstandig, dat jij dat nergens voor nodig vind en gewoon domweg de kraan aan zet en bij het vol zijn het uitzet maakt niet uit.
Nee je denkt dat je rekenen niet nodig hebt, snel kunnen rekenen bied juist in de normale maatschappij enorme voordelen.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 13:16 schreef Gia het volgende:
[..]
Denk dat iedereen wel weet dat er veel water in een zwembadje gaat en dat dat geld kost. Hoeveel liter er precies ingaat is echt niet belangrijk.
Ik ken werkelijk geen een ouder die om die reden het zwembadje voor de kids niet vult.
Ik heb een havo en secretaresse opleiding en heb in het dagelijkse leven niet of nauwelijks rekenen nodig.
Ik denk dat de meesten (waaronder jij ook) zich niet eens realiseren dat het volume met een macht 3 toeneemt met de afmetingen. Wanneer ze dat een paar keer oefenen dringt dat misschien ook in hun hoofden door.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 13:16 schreef Gia het volgende:
Denk dat iedereen wel weet dat er veel water in een zwembadje gaat en dat dat geld kost. Hoeveel liter er precies ingaat is echt niet belangrijk
En ik zie er het nut niet van in of je nu iets met d of dt moet schrijven. Laat staan als het om zinsdelen gaat. Het ontleden van complete zinnen. Mijn vrouw is nu bezig met een cursus(verpleegkundige). Die moet nu op 49 jarige leeftijd zinnen gaan ontleden(2F of 3F dat weet ik even niet zo uit het hoofd) en dat moet ook nog mee tellen om het diploma te kunnen halen. Totaal van de pot gerukt. Alsof je niet kunt functioneren zonder die ballast Nederlands waar ze immers al veel jaren mee op de werkvloer heeft gefunctioneerd zonder het ontleden van zinnen etc.. Medisch rekenen is daar veel belangrijker. Maar ik krijg het gevoel dat men dat niet zo belangrijk vind als het ontleden van zinnen.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 13:16 schreef Gia het volgende:
[..]
Denk dat iedereen wel weet dat er veel water in een zwembadje gaat en dat dat geld kost. Hoeveel liter er precies ingaat is echt niet belangrijk.
Ik ken werkelijk geen een ouder die om die reden het zwembadje voor de kids niet vult.
Ik heb een havo en secretaresse opleiding en heb in het dagelijkse leven niet of nauwelijks rekenen nodig.
wtfquote:Op dinsdag 20 oktober 2015 01:43 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dit is de havo/vwo toets van 2014:
http://www.havovwo.nl/vwo/rekt/3f14k.pdf
Mbo is nog wat makkelijker.
Och, als het om rekenen gaat 1 heel simpel voorbeeld:quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 09:57 schreef Gia het volgende:
Verder snap ik niet waar rekenen nu zo belangrijk voor is. Ik heb het in het dagelijkse leven niet nodig. Als ik al ooit iets uit wil rekenen, slinger ik wel de online calculator aan.
Uiteraard ga je in de volgende stap dan weer verder met die 2 nadat je het volgende cijfer erbij hebt gehaald. Mijn punt is vooral dat op het moment dat je in de oude staartdeling bij die 8 bent, je je op dat moment nog niet druk hoeft te maken waar die 8 precies in het getal staat: je noteert altijd een 2 rechts en je hebt er nog niets mee te maken of dat eigenlijk 2, 200, 20.000 of 2.000.000.000 is; met de precieze waarde van die 2 komt het wel goed als je bij de komma bent aangekomen, mits je natuurlijk daar wel op het juiste moment de komma plaatst en je onderweg geen fouten maakt.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 11:51 schreef Cherna het volgende:
[..]
Hmm, je werkt dan toch met de komma en met het aanhalen van een nul
Goed Nederlands schrijven ook.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 13:41 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee je denkt dat je rekenen niet nodig hebt, snel kunnen rekenen bied juist in de normale maatschappij enorme voordelen.
Waarom moet ik dat weten? Ik zie de noodzaak echt niet.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 13:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik denk dat de meesten (waaronder jij ook) zich niet eens realiseren dat het volume met een macht 3 toeneemt met de afmetingen. Wanneer ze dat een paar keer oefenen dringt dat misschien ook in hun hoofden door.
Voorbeeld je eerste zwembadje was een baby badder badje van (in meters) 1*0.5*0.1 = 50 liter, en nu koop je een kleuter zwembad van 2*1*0.2 = 400 liter.
Ben ik met je eens, hoor. Er zou wat vakgerichter les gegeven moeten worden.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 14:10 schreef Cherna het volgende:
[..]
En ik zie er het nut niet van in of je nu iets met d of dt moet schrijven. Laat staan als het om zinsdelen gaat. Het ontleden van complete zinnen. Mijn vrouw is nu bezig met een cursus(verpleegkundige). Die moet nu op 49 jarige leeftijd zinnen gaan ontleden(2F of 3F dat weet ik even niet zo uit het hoofd) en dat moet ook nog mee tellen om het diploma te kunnen halen. Totaal van de pot gerukt. Alsof je niet kunt functioneren zonder die ballast Nederlands waar ze immers al veel jaren mee op de werkvloer heeft gefunctioneerd zonder het ontleden van zinnen etc.. Medisch rekenen is daar veel belangrijker. Maar ik krijg het gevoel dat men dat niet zo belangrijk vind als het ontleden van zinnen.
Bovendien zijn de praktische handelingen van een groot belang.
Nou ja het is toch wel leuk als je een badje koopt wat de inhoud is in liters en dat in een m3(op je watermeter) 1000 liter gaan.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 14:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Waarom moet ik dat weten? Ik zie de noodzaak echt niet.
Nogmaals, geen enkele ouder die het badje niet vult als hij/zij dit weet.
Mja, als product x bij de BCC 80 euro kost en bij Mediamarkt met deze korting 64 euro, dan koop ik het bij de mediamarkt. Of die korting nu 21% of 18,5% is.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 14:27 schreef wdn het volgende:
[..]
Och, als het om rekenen gaat 1 heel simpel voorbeeld:
Mediamarkt "je betaalt nu geen BTW! 21% korting!"
1. Nee, mediamark, de belastingdienst is het daar niet mee eens.
2. Het is 21% van de prijs inclusief BTW en dat is niet de juiste rekenmethode. Het is effectief 17.36% korting.
Maar voor je dit met een rekenmachine uitrekent zul je toch echt het principe van "bruto" en "netto waarde" moeten begrijpen.
Klassiek rekenen:
Prijs is 121 euro
1% van 121 = 1.21.
21 / 1.21 = 17.36%
Zelfs dit uitzonderlijk simpele voorbeeld is al te moeilijk voor velen.
En als je dit niet kunt hoe wil je dan ooit een binnen gekomen factuur controleren?
Het punt is: een rekenmachine is leuk en aardig maar hoe bewijs je dat wat uit die rekenmachine komt -goed- is? Dat kun je alleen als je rekenen begrijpt.
Ja dat kan ik ook wel, maar dan moet ik er wel bewust mee bezig zijn, in zakelijke conversaties schrijf ik gewoon correct.quote:
Tja, ik weet dat, maar wat moet ik daar verder mee?quote:Op donderdag 22 oktober 2015 14:40 schreef Cherna het volgende:
[..]
Nou ja het is toch wel leuk als je een badje koopt wat de inhoud is in liters en dat in een m3(op je watermeter) 1000 liter gaan.
Dat is nu het verschil tussen degene die wel graag rekenen. Die letten daar dus wel op. Namelijk de kosten. En dan kom je op het punt waarom zoveel mensen loonbeslag opgelegd krijgen.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 14:47 schreef Gia het volgende:
Geloof me, de meeste mensen gaan echt hun waterrekening niet na zitten tellen of opletten hoeveel kuub water ze precies verbruiken
Mij vallen dt-fouten altijd direct op. En dat bedoel ik, ieder zijn ding.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 14:45 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja dat kan ik ook wel, maar dan moet ik er wel bewust mee bezig zijn, in zakelijke conversaties schrijf ik gewoon correct.
Als je al niet een peuterbadje kunt vullen, omdat je anders loonbeslag krijgt, moet je m.i. niet aan kinderen beginnen maar eerst je financiën op orde krijgen.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 14:50 schreef Cherna het volgende:
Dat is nu het verschil tussen degene die wel graag rekenen. Die letten daar dus wel op. Namelijk de kosten. En dan kom je op het punt waarom zoveel mensen loonbeslag opgelegd krijgen.
Mogelijk ben jij een uitzondering of hoeft niet te letten op kosten. Dat kan natuurlijk ook.
Het gaat natuurlijk niet alleen om het peuterbadje maar alles bij elkander opgeteld.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 14:53 schreef Gia het volgende:
[..]
Als je al niet een peuterbadje kunt vullen, omdat je anders loonbeslag krijgt, moet je m.i. niet aan kinderen beginnen maar eerst je financiën op orde krijgen.
En dat weet je van te voren? Ik wist toen ik de MEAO afging nog niet wat ik wilde gaan doen.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 14:43 schreef Gia het volgende:
[..]
Als iemand beroepsmatig met facturen te maken gaat krijgen, dan moet die persoon op school rekenen krijgen. Simpelzat.
MEAO was een administratieve opleiding. Daar hoort rekenen onherroepelijk bij.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 15:00 schreef wdn het volgende:
[..]
En dat weet je van te voren? Ik wist toen ik de MEAO afging nog niet wat ik wilde gaan doen.
Wat ik wel wist is dat en engels en wiskunde en informatica dusdanig belangrijk waren dat deze altijd aandacht nodig hebben op school.
Rekenen (niet eens wiskunde) is altijd nodig. Wat je ook doet. Al is het maar voor zoiets simpels als boodschappen doen.
'd' of 'dt' daarentegen is triviaal.
Wiskunde en rekenen is overal, nu ben ik een nerd dus valt dat me sneller op, maar het is echt zoquote:Op donderdag 22 oktober 2015 14:51 schreef Gia het volgende:
[..]
Mij vallen dt-fouten altijd direct op. En dat bedoel ik, ieder zijn ding.
We kunnen het erover eens zijn dat vakken als basis rekenen, basis Nederlands en basis Engels erg belangrijk zijn. Maar laat deze vakken a.u.b. weg in het beroepsgerichte onderwijs, tenzij ze noodzakelijk zijn voor de uitoefening van dat beroep.
Iemand die zijn vak goed kan uitoefenen, overal dikke voldoendes tot uitmuntend voor haalt, moet je niet een diploma gaan ontzeggen omdat hij niet kan rekenen.
Maar de MEAO is al veels te ver in iemands leven om dan nog rekenen te leren. Dan moet je het al weten hoe de basisregels zijn. Rekenen is fundamenteel en de voedingsbodem voor wiskunde.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 15:12 schreef Gia het volgende:
[..]
MEAO was een administratieve opleiding. Daar hoort rekenen onherroepelijk bij.
Op de secretaresse opleiding kreeg ik ook bedrijfsrekenen en boekhouden. Terecht.
Maar niet apart ook nog het gewone vak rekenen. En al zeker geen rekentoets.
Nogmaals, houd die vakken op het basis en middelbaar onderwijs, maar niet nog eens als eis gaan stellen in het beroepsgerichte onderwijs, tenzij het verbonden is met dat beroep.
Dus boekhouden voor de administratieve sector, verpleegkundig rekenen voor de zorg, Engels en Frans voor de secretaresse, eventueel Duits als extra keuzevak.
Als er gewoon op de basisschool weer eens fatsoenlijk gerekend gaat worden, en op de middelbare scholen rekenen als apart vak, naast wiskunde wordt ingevoerd, daarnaast veel aandacht aan Nederlands en Engels, dan kan er in het beroepsonderwijs meer tijd vrijgemaakt worden voor de beroepsgerichte vakken.
En, iedereen kan dan fatsoenlijk rekenen.
Toen mijn jongste op de basisschool zat, was er m.i. echt veel te weinig aandacht voor rekenen. Wel was er iedere week een buitenschoolse activiteit, bijvoorbeeld toneel, of een bosspel. Want 'school moet gewoon leuk zijn'.
Vind ik dus niet. School is leren. Spelen doe je maar in de pauzes, tijdens de gym of buiten schooltijd. Van mij mogen er weer klassikaal tafeltjes gestampt worden. Daar moet je niet de ouders mee opzadelen, daar is de school voor.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |