http://nos.nl/artikel/206(...)ts-vmbo-en-havo.htmlquote:Het ziet ernaar uit dat een voldoende voor de rekentoets voorlopig alleen op het vwo noodzakelijk wordt voor een diploma. De PvdA vindt de resultaten op het vmbo en de havo te slecht om al dit schooljaar de toets daar te laten meetellen.
Daarmee is er geen meerderheid in de Tweede Kamer meer voor het plan van staatssecretaris Dekker en minister Bussemaker.
Eerlijke kans
"De PvdA vindt dat iedere jongere een eerlijke kans verdient om de beste start te maken in het leven. Als de rekentoets gaat meetellen op havo en vmbo krijgen te veel jongeren die kans niet, omdat ze dan geen diploma meer kunnen halen", zegt Kamerlid Jadnanansing.
Jadnanansing: iedereen kans op diploma
Video afspelen 01:55
Dekker en Bussemaker lieten vanmorgen al weten dat de resultaten in het mbo zo slecht zijn, dat de rekentoets daar wat hen betreft niet dit schooljaar verplicht kan worden voor een diploma.
De invoering wordt nu opgeschoven naar 2020. Het resultaat van de rekentoets komt in de tussentijd wel op de cijferlijst te staan, maar telt niet mee. De PvdA vindt dat hetzelfde moet gaan gelden voor het vmbo en de havo.
5 is genoeg
Bij de laatste meting blijkt dat op het laagste niveau van het vmbo net iets meer dan de helft van de leerlingen een voldoende (een 6 of hoger) haalt voor de toets. Op de havo ligt dat percentage niet veel hoger. Voor dit schooljaar zijn de normen naar beneden bijgesteld: een 5 zou genoeg zijn voor het halen van een diploma.
Op het vwo haalt ruim 90 procent een voldoende.
De coalitiepartner van de PvdA, de VVD, is juist blij met de resultaten van de rekentoets. Het rekenonderwijs op het voortgezet onderwijs is volgens de liberalen de laatste jaren zo verbeterd, dat invoering van de rekentoets verantwoord is.
Vlag en wimpel
Dat het mbo achterblijft is minister Bussemaker te verwijten, vindt Kamerlid Straus. De minister (PvdA) is verantwoordelijk voor het mbo, terwijl staatssecretaris Dekker (VVD) het voortgezet onderwijs in zijn portefeuille heeft.
"Waar de staatssecretaris met vlag en wimpel is geslaagd, blijft de minister hopeloos achter met haar huiswerk", zegt Straus
Is dat zo?quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 21:03 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Dat neem je verkeerd aan, het komt maar hoogstzelden voor dat in adviescommissies van de overheid leraren worden toegelaten. Het onderwijs is gered van tweede fase en studiehuis door leraren die eigenwijs hun eigen gang bleven gaan, en niet naar de adviescommissies wilden luisteren. Hun mening werd zeer zeker niet op prijs gesteld en kon zelfs tot ontslag leiden.
Leerkrachten zouden -zoals Ton van Haperen ook stelt- nu eindelijk eens 2 maanden moeten gaan staken om het onderwijs te redden van de waan van de dag. Maar leraren staken geen volle weken, want daarvan zijn kinderen de dupe.
Ja, het gaat dan ook nog eens om hele simpele sommetjes en ze mogen ook nog eens het rekenmachientje gebruiken zo gauw de sommetjes iets minder gemakkelijk met hoofdrekenen kunnen worden opgelost.quote:Op zondag 11 oktober 2015 16:47 schreef blondetrien het volgende:
Gaat het hier echt serieus om een REKENtoets?
Ja. Voor mij geeft het vooral aan dat ze nooit fatsoenlijk hebben leren rekenen. Er zijn aanwijzingen dat hun rekenvaardigheid (VMBO en MBO) nog slechter is geworden in vergelijking met klas 6 op de lagere school maar als ze het rekenen in dat stadium op een goede manier zouden hebben geleerd zoals tot in de jaren 70 (voordat het 'realistisch' rekenen werd ingevoerd) gebruikelijk was, zouden ze dan met dit soort sommetjes moeite kunnen hebben? Ik geloof het niet.quote:Het zegt wel iets over het onderwijs en dat zou de politiek toch grote zorgen moeten baren.
Natuurlijk moet dat lukken. Het probleem is dat ze hun rekenvaardigheid niet op peil hebben hoeven houden, en het is "use it or lose it" (ik ben niet voor het onnodig gebruik van Engels, maar dit rijmt wel lekker). En ze mogen tegenwoordig ik groep 8 al bepaalde opgaven met een rekenmachine oplossen, kan het nog gekker??quote:Op zondag 11 oktober 2015 16:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Is dat zo?
Liever 1 generatie leerlingen een paar weken de dupe laten zijn dan vele generaties leerlingen vele jaren lang.
Wat betreft dat geneuzel dat de toets wordt uitgesteld omdat de scholen de leerlingen niet goed hebben voorbereid - hierbij aantekenende dat het absurd is dat leerlingen hierop voorbereid moeten worden - , het is inmiddels minstens een jaar of 5 geleden dat werd besloten om deze rekentoets in te voeren. Op een gegeven moment moet je het ook gaan doen. Als we nu beslissen om de start naar volgend jaar uit te stellen en dan blijkt weer dat de scholen er met hun pet naar hebben gegooid, gaan we het dan weer een jaar uitstellen? Ze hoeven slechts een 4,5 te halen voor rekensommetjes die waarschijnlijk nog niet eens het niveau van klas 6 van de lagere school halen. Big deal. Dat moet toch wel lukken?
Twee dingen. Ten eerste: je zegt dat Nederland arrogant is geworden terwijl je zelf begint over hoe goed je wel niet bent in rekenen. Je noemt andere mensen dom omdat zij zulke, volgens jou zeer belangrijke, 'vaardigheden' niet uit het hoofdje kunnen, maar jij natuurlijk wel. Daarbij vergeet je dat gedurende de hele middelbare schoolloopbaan rekenvaardigheden noch een vak zijn geweest noch belangrijk zijn geweest bij wiskunde of economie, omdat voor het oh zo belangrijke rekenen een rekenmachine hadden. Je zou bijna denken dat ze zo'n rekenmachine daarvoor ook gemaakt hebben.quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 13:26 schreef ssebass het volgende:
[..]
Ik wel en dit zijn dan nog wel de minst alledaagse berekeningen van de hele toets. Percentages kom je ontzettend veel tegen in het dagelijks leven. Korting in winkels, rente op rekeningen/hypotheken. Als je dat niet even snel uit kunt rekenen ga je het moeilijk krijgen in de moderne maatschappij. En dat beginnende hbo'ers en universitaire studenten dit niet kunnen is helemaal om te janken.
Ik kon in groep drie al lezen en schrijven en in groep vijf waren deze sommetjes al peanuts. Je had vroeger op de basisschool ook een reken cito toets en daar had ik ook gewoon 100% voor. Dat beginnende studenten dit dus niet kunnen is toch te triest voor woorden. Kom op zeg. Dan nog over gaan klagen ook. Iedereen roept hoogbegaafd te zijn maar simpele rekensommetjes ho maar. In plaats van dat we iets aan dit belabberde niveau gaan doen, gaan we alles nog makkelijker maken. Dit is voor Nederland gewoon intellectuele zelfmoord. Nederland is te arrogant en dom geworden.
Met alle respect, je bent hier een beetje onzin aan het verkopen. Een rekenmachientje is slechts een hulpmiddel, het helpt geen zak als je geen normale rekenvaardigheid hebt. Een concreet voorbeeld, als de prijs 80 Euro is en er is 35% korting dan moet je wel weten dat je 0,65*80 moet intoetsen op dat apparaatje om iets aan dat rekenmachientje te hebben. Dat is in dit geval erg eenvoudig maar het toont aan dat het om inzicht gaat en niet om het rekenen zelf.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 00:44 schreef Goldenrush het volgende:
[..]
Twee dingen. Ten eerste: je zegt dat Nederland arrogant is geworden terwijl je zelf begint over hoe goed je wel niet bent in rekenen. Je noemt andere mensen dom omdat zij zulke, volgens jou zeer belangrijke, 'vaardigheden' niet uit het hoofdje kunnen, maar jij natuurlijk wel. Daarbij vergeet je dat gedurende de hele middelbare schoolloopbaan rekenvaardigheden noch een vak zijn geweest noch belangrijk zijn geweest bij wiskunde of economie, omdat voor het oh zo belangrijke rekenen een rekenmachine hadden. Je zou bijna denken dat ze zo'n rekenmachine daarvoor ook gemaakt hebben.
Dat is onjuist. Wat intelligentie is (of intellectualiteit als je dat zo graag wil) daar kan lang en breed over gediscussieerd worden maar de huidige opvatting onder de psychologen is dat rekenvaardigheid wel degelijk iets zegt over iemands intelligentie, het is dan ook een onderdeel van IQ-testen.quote:Ten tweede: intellectualiteit heeft helemaal niets, maar dan ook helemaal niets met rekenen te maken.
Dit is de havo/vwo toets van 2014:quote:Op zondag 11 oktober 2015 16:47 schreef blondetrien het volgende:
Lijkt me dat er gewoon een bepaald niveau wordt verwacht voor het verkrijgen van een diploma. Zijn je rekenskills daar onderdeel van dan zal er dus niemand benadeeld worden.
Je voldoet dan gewoon niet aan het niveau.
Gaat het hier echt serieus om een REKENtoets? Dat leer je toch al grotendeels op de basisschool? Of ben ik nou gek? Het zegt wel iets over het onderwijs en dat zou de politiek toch grote zorgen moeten baren.
6/6.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 02:00 schreef zhe-devilll het volgende:
Niemand die, de toets even doet?
Dit zijn nog maar tien vragen hé, heel simpel hoor.
Het idee van een toets is ook dat er onderwijs aan vooraf is gegaan, als dat niet in voldoende mate gebeurd is heeft het ook niet zo bijster veel om een toets in te voeren. En al helemaal niet een die zulke zware consequenties heeft.quote:Op zondag 11 oktober 2015 16:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Is dat niet een beetje het idee van een toets? Dat je het wel of niet kunt halen en dat je als gevolg daarvan wel of niet door kan?
Ik heb de vragen net doorgenomen en kan me haast niet voorstellen dat iemand die de basisschool heeft afgerond hier fouten in maakt. Ik had me nog nooit verdiept in wat die toets nou precies inhield. Schrikbarend dat een middelbare scholier hier moeite mee kan hebben.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 02:00 schreef zhe-devilll het volgende:
Niemand die, de toets even doet?
Dit zijn nog maar tien vragen hé, heel simpel hoor.
10/10 op degene die hier laatst werd gelink in een artikel uit de Volkskrant. Vrij eenvoudige opgaven, hooguit zit er af en toe wat onduidelijkheid in vanwege de tekstuele formulering.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 02:00 schreef zhe-devilll het volgende:
Niemand die, de toets even doet?
Dit zijn nog maar tien vragen hé, heel simpel hoor.
Dit dus. Maar die logica is blijkbaar nogal ingewikkeld voor lieden die graag willen trappen naar anderen omdat ze iets niet of minder goed kunnen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 03:24 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Het idee van een toets is ook dat er onderwijs aan vooraf is gegaan, als dat niet in voldoende mate gebeurd is heeft het ook niet zo bijster veel om een toets in te voeren. En al helemaal niet een die zulke zware consequenties heeft.
Precies.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 03:24 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Het idee van een toets is ook dat er onderwijs aan vooraf is gegaan, als dat niet in voldoende mate gebeurd is heeft het ook niet zo bijster veel om een toets in te voeren. En al helemaal niet een die zulke zware consequenties heeft.
De meeste ouders van kinderen die nu op voortgezet of hoger zitten, zijn niet bekend met het nieuwe rekenen. Als je al kijkt naar de staartdelingen, dan is daar niks meer van over.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 10:17 schreef devlinmr het volgende:
Wat ik vooral zie is dat het op de basisschool al misgaat. Alleen maar "juffen" die zelf niet eens fatsoenlijk kunnen rekenen en veel liever les geven in taal en knutselen. De enige "meester" op de school was dan ook de enige die fatsoenlijk rekenles gaf.
Sowieso is mijn hele indruk van de basisschool dat het een plek is waar de "meesters" en de "juffen" dat doen wat je zelf met je kinderen zou willen doen (knutselen oid) en dat je thuis met je kinderen moet doen wat je eigenlijk van de school zou verwachten (rekenen in dit geval)
Oh, jij noemt dat rekenvaardigheid? Ik noem dat inderdaad ook meer inzicht.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 01:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
, je bent hier een beetje onzin aan het verkopen. Een rekenmachientje is slechts een hulpmiddel, het helpt geen zak als je geen normale rekenvaardigheid hebt. Een concreet voorbeeld, als de prijs 80 Euro is en er is 35% korting dan moet je wel weten dat je 0,65*80 moet intoetsen op dat apparaatje om iets aan dat rekenmachientje te hebben. Dat is in dit geval erg eenvoudig maar het toont aan dat het om inzicht gaat en niet om het rekenen zelf.
Verder heeft hij het helemaal niet over hoofdrekenen, hij heeft het over fundamenteel rekeninzicht. Hoe belangrijk dat is daar kan je van mening over verschillen maar het staat buiten kijf dat het tot de fundamentele algemene ontwikkeling behoort en dat je een handicap hebt als je dat niet goed leert, bijvoorbeeld omdat je veel toekomstige beroepen uitsluit en omdat je in het dagelijkse leven op bepaalde vlakken minder zelfredzaam bent. Zoals voor veel handicaps geldt kan je daar goed mee leren leven maar het is een handicap.
Het heeft werkelijk niets met arrogantie te maken wat hij doet. Wat hij stelt over zijn eigen verleden geldt voor veel mensen die in een bepaalde periode (verschillend voor regio's (in het zuiden van Nederland ging het later bergafwaarts dan in de Randstad) en scholen) naar school ging en later op het HAVO of het VWO terecht kwam. Niet dat dat er veel toe doet m.b.t. de stelling dat hij arrogant zou zijn want als het feitelijk zo is dat hij dat toen kon dan heeft het feit dat hij dat hier stelt niets met arrogantie
Dat is waar, de hoop was dat de toets de scholen zou stimuleren om dat onderwijs aan te pakken, de scholen weigerden om dit te doen en dus krijg je nu 'dramatische' resultaten. Als pressiemiddel vind ik het niet verkeerd aangezien het om zo'n fundamentele vaardigheid gaat. Je moet waken voor teaching to the test maar moeten we daar bij een simpel rekentoetsje bang voor zijn? Als ze dat niet kunnen dan wordt het hoog tijd dat ze het leren, lijkt mij.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 08:52 schreef Bugno het volgende:
Een toets laat kinderen niet beter rekenen. Het is totaal de omgekeerde wereld dit. Alsof je eerst geen verkeersregels hebt, iedereen beter wilt laten rijden en dan theorie examen gaat afnemen.
Laat ze eerst beginnen met het onderwijs verbeteren. Nu een 0-meting en over 5 jaar meten wat het resultaat is. Dit is voor de bühne..
quote:Op zondag 11 oktober 2015 16:47 schreef blondetrien het volgende:
Lijkt me dat er gewoon een bepaald niveau wordt verwacht voor het verkrijgen van een diploma. Zijn je rekenskills daar onderdeel van dan zal er dus niemand benadeeld worden.
Je voldoet dan gewoon niet aan het niveau.
Gaat het hier echt serieus om een REKENtoets? Dat leer je toch al grotendeels op de basisschool? Of ben ik nou gek? Het zegt wel iets over het onderwijs en dat zou de politiek toch grote zorgen moeten baren.
Wat je ook had kunnen opmaken uit de slagingspercentages bij de diverse onderwijsniveaus, je ziet immers dat ergens bij een hoger niveau het slagingspercentage lager is, hoewel er in theorie meer verklaringen mogelijk zijn is de meest logische verklaring dat er verschillende toetsen worden gebruikt.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 01:43 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dit is de havo/vwo toets van 2014:
http://www.havovwo.nl/vwo/rekt/3f14k.pdf
Mbo is nog wat makkelijker.
Ik heb niet de indruk dat die insteek leeft bij de mensen, niet bij de overheid en niet bij de mensen die hier reageerden. Ik zie wel verontwaardiging omdat je kinderen verwaarloost door hen zoiets fundamenteels niet adequaat te leren.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 08:41 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dit dus. Maar die logica is blijkbaar nogal ingewikkeld voor lieden die graag willen trappen naar anderen omdat ze iets niet of minder goed kunnen.
Niet verrassend, jouw indruk is wel vaker verstoken van iedere realiteit.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 16:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik heb niet de indruk dat die insteek leeft bij de mensen, niet bij de overheid en niet bij de mensen die hier reageerden. Ik zie wel verontwaardiging omdat je kinderen verwaarloost door hen zoiets fundamenteels niet adequaat te leren.
Dat weet ik nog niet zo zeer of het ook bewust naar andere trappen is, het zou best nog wel eens kunnen dat mensen zich letterlijk niet kunnen voorstellen hoe het kan dat een ander slecht in rekenen is. Voor veel mensen zijn vaardigheden als lezen of rekenen zo basaal dat het voor hen net zo vanzelfsprekend is geworden als ademhalen, dat het in tegenstelling tot ademhalen toch echt vaardigheden zijn die aangeleerd moeten worden vergeet men dan even.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 08:41 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dit dus. Maar die logica is blijkbaar nogal ingewikkeld voor lieden die graag willen trappen naar anderen omdat ze iets niet of minder goed kunnen.
Of dat is bij jou het geval?quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 16:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Niet verrassend, jouw indruk is wel vaker verstoken van iedere realiteit.
Inderdaad, vandaar mijn interpretatie dat ze trappen naar de leraren. Als het zo vanzelfsprekend is dat je dat leert en het rekenniveau zo erg is gedaald in de afgelopen tientallen jaren terwijl de Nederlanders waarschijnlijk niet dommer zijn geworden dan kom je automatisch bij de leraar uit. Ja, ook bij de onderwijsmethode maar de leraar is de uitvoerder, hij/zij is verantwoordelijk en als groep kunnen ze bepalen om het anders te doen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 16:18 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dat weet ik nog niet zo zeer of het ook bewust naar andere trappen is, het zou best nog wel eens kunnen dat mensen zich letterlijk niet kunnen voorstellen hoe het kan dat een ander slecht in rekenen is. Voor veel mensen zijn vaardigheden als lezen of rekenen zo basaal dat het voor hen net zo vanzelfsprekend is geworden als ademhalen, dat het in tegenstelling tot ademhalen toch echt vaardigheden zijn die aangeleerd moeten worden vergeet men dan even.
Wat heb je aan een calculator als je niet eens weet of je de juiste berekening erin zet.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 09:57 schreef Gia het volgende:
Verder snap ik niet waar rekenen nu zo belangrijk voor is. Ik heb het in het dagelijkse leven niet nodig. Als ik al ooit iets uit wil rekenen, slinger ik wel de online calculator aan.
Ik heb er net even naar gekeken. Ik ben niet zo tevreden over de kwaliteit van deze toets maar het is goed te maken (6 op 6). Een van de dingen waarover ik viel: de vraag over hoeveel minuten tijdwinst je boekt met de hogere internetdownloadsnelheid bij het downloaden van een Blu-ray-film. Leuk en aardig maar als je per se de realiteit als context wil gebruiken doe het dan alsjeblieft wel goed. Je weet wel, het verschil tussen Mb en MB, het feit dat de internetsnelheid in bits per seconde wordt uitgedrukt terwijl de grootte van bestanden in bytes (1 byte is een serie van 8 bits) per seconden wordt uitgedrukt. Vraag me niet waarom het gebruikelijk is (omdat vroeger de internetdownloadsnelheid tergend traag was?) maar dat is nu eenmaal de conventie. Waarom zeur ik hierover? Omdat iemand die die conventie kent gemakkelijk met bits kan rekenen terwijl bytes wordt bedoeld of andersom en omdat ze het ook nog eens verkeerd noteren in die toets (B/b).quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 01:45 schreef zhe-devilll het volgende:
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)j-voor-de-rekentoets
6/6 het zijn 10 vragenquote:
Staartdeling of niet, als je met alleen pen en papier kunt delen, zal het wel in orde zijn. Volgens mij wordt er alleen het antwoord gevraagd.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 16:13 schreef Geralt het volgende:
Vraag omdat ik anders even moet googlen hoe staartdelingen ook alweer werken. Dat heb ik 20 jaar niet gebruikt en heb geen idee meer.
Als het niet mee telt dan geloof ik het wel. Telt het wel mee dan moet ik nog even 5 minuten googlen voor mn o ja zo ging dat gevoel zegmaar
Je hebt 10 minuten voor deze 6 opgaven, gebruik van een rekenmachine is toegestaan.quote:
Veel simpele rekenmachines hebben geen geheugen waardoor je bijvoorbeeld bij de som 2+3*4 het antwoord 20 krijgt inplaats van 14. (Op mijn telefoon doet die dat blijkbaar wel goed.)quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 16:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat heb je aan een calculator als je niet eens weet of je de juiste berekening erin zet.
Wat raar?quote:Op woensdag 21 oktober 2015 00:13 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Je hebt 10 minuten voor deze 6 opgaven, gebruik van een rekenmachine is toegestaan.
Jouw score: 6 punten van de 6
Je hebt 6 vragen goed. Je hebt een voldoende voor de rekentoets, en zou slagen voor je eindexamen.
Ik denk dat je het verkeerd gelezen hebt, 6 vragen in 10 minuten.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 00:14 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Wat raar?
Gisteren waren het nog tien vragen die je in zes minuten moest maken
Zou het echt?quote:Op woensdag 21 oktober 2015 00:15 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ik denk dat je het verkeerd gelezen hebt, 6 vragen in 10 minuten.
Je weet zelf toch hoe die rekenmachine rekent?quote:Op woensdag 21 oktober 2015 00:13 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Veel simpele rekenmachines hebben geen geheugen waardoor je bijvoorbeeld bij de som 2+3*4 het antwoord 20 krijgt inplaats van 14. (Op mijn telefoon doet die dat blijkbaar wel goed.)
Dit is wel een interessante observatie, waarbij de vinger op de zere plek wordt gelegd.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 11:38 schreef Gia het volgende:
De echte staartdeling, zoals ik die vroeger heb geleerd, kennen ze niet meer, want dan moet je de tafels uit je mouw kunnen schudden.
Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik voor de Koreaans/Finse oplossing ben, waarbij je alleen nog maar voor de klas mag staan als je een zware universitaire opleiding hebt gedaan.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 10:17 schreef devlinmr het volgende:
Sowieso is mijn hele indruk van de basisschool dat het een plek is waar de "meesters" en de "juffen" dat doen wat je zelf met je kinderen zou willen doen (knutselen oid) en dat je thuis met je kinderen moet doen wat je eigenlijk van de school zou verwachten (rekenen in dit geval)
wat is dan die nieuwe methode?quote:Op woensdag 21 oktober 2015 06:00 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dit is wel een interessante observatie, waarbij de vinger op de zere plek wordt gelegd.
Vanwege de aversie tegen het stampen (want daarmee kweek je Nazi's) bij wereldverbeterende onderwijsvernieuwers, hebben de tafels het loodje moeten leggen, waardoor staartdelingen niet meer kunnen worden toegepast. De vervangende methode is enorm omslachtig, en kan daardoor alleen door de slimste kinderen gedaan worden, waardoor zwakkere kinderen zoals wel vaker de pineut zijn.
thanks, kon me er niks bij voorstellen. Ik zie niet in hoe de nieuw methode beter is dan de oude...quote:Op woensdag 21 oktober 2015 07:08 schreef Lyrebird het volgende:
Ik heb begrepen dat die methode ondertussen weer is aangepast, maar nog steeds is het geen oude staartdeling. Zie verder de post van Gia.
Dit klopt niet. De nieuwe methode is juist voor de zwakke leerlingen beter, terwijl het voor de sterke leerlingen echt niets uitmaakt.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 06:00 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dit is wel een interessante observatie, waarbij de vinger op de zere plek wordt gelegd.
Vanwege de aversie tegen het stampen (want daarmee kweek je Nazi's) bij wereldverbeterende onderwijsvernieuwers, hebben de tafels het loodje moeten leggen, waardoor staartdelingen niet meer kunnen worden toegepast. De vervangende methode is enorm omslachtig, en kan daardoor alleen door de slimste kinderen gedaan worden, waardoor zwakkere kinderen zoals wel vaker de pineut zijn.
Mijn punt is dan vooral dat de ouders de kinderen niet kunnen helpen, door ze thuis bij te spijkeren. Ik heb zelf mijn kinderen de oude staartdeling geleerd. Bij de oudste succesvol, bij de jongste, die de tafels niet kent, helaas zonder succes.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 06:00 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dit is wel een interessante observatie, waarbij de vinger op de zere plek wordt gelegd.
Vanwege de aversie tegen het stampen (want daarmee kweek je Nazi's) bij wereldverbeterende onderwijsvernieuwers, hebben de tafels het loodje moeten leggen, waardoor staartdelingen niet meer kunnen worden toegepast. De vervangende methode is enorm omslachtig, en kan daardoor alleen door de slimste kinderen gedaan worden, waardoor zwakkere kinderen zoals wel vaker de pineut zijn.
Ik heb niet meer dan delen, vermenigvuldigen, optellen en aftrekken nodig.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 16:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat heb je aan een calculator als je niet eens weet of je de juiste berekening erin zet.
Heb je uberhaubt naar de rekentoets die men hier linkt gekeken? Verklap ons dan eens welke ingewikkelde formules men daar nodig heeft. Die test is niet veel meer dan cijfers ontleden wat gewoon basale kennis zou moeten zijn net zoals de basis van taal dat is.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 11:23 schreef Gia het volgende:
Laten we vooral bij kinderen kijken waar hun talenten liggen en dat ontwikkelen. Ik denk dat dat een betere investering is dan iedereen verplicht leren om ingewikkelde formules te berekenen.
Dit, zelfs de dingen die met rekenmachine mogen kan ik meestal sneller uit het hoofd. En ik ben lui.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 06:38 schreef HardMetal het volgende:
[..]
Ik heb de vragen net doorgenomen en kan me haast niet voorstellen dat iemand die de basisschool heeft afgerond hier fouten in maakt. Ik had me nog nooit verdiept in wat die toets nou precies inhield. Schrikbarend dat een middelbare scholier hier moeite mee kan hebben.
Ik heb em zelfs gemaakt. En alles goed, met mijn havo-opleiding en wvo hersenen (volgens de citotoets). Maar heb er veel tijd voor nodig gehad en me goed moeten concentreren. Vond em vrij pittig.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 11:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Heb je uberhaubt naar de rekentoets die men hier linkt gekeken? Verklap ons dan eens welke ingewikkelde formules men daar nodig heeft. Die test is niet veel meer dan cijfers ontleden wat gewoon basale kennis zou moeten zijn net zoals de basis van taal dat is.
Het gaat hier niet over 2e macht functies en raaklijnen, en al helemaal niet over complexe cijfers en integralen.
Ook voor jou, waarom niet? Als je een opleiding doet tot een beroep waarvoor je niet hoeft te rekenen?quote:Op woensdag 21 oktober 2015 11:40 schreef Spanky78 het volgende:
Als je zo'n toets niet kunt halen verdien je geen diploma.
In de tijd dat ik havo deed was wiskunde en 1 vreemde taal verplicht. Als je frans had gekozen en daarvoor zakte vind ik het niet meer dan normaal dat je geen diploma daarvoor krijgt. En die wiskunde met onder andere differentialen was een heel stuk moeilijker als die rekentoets.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 11:59 schreef Gia het volgende:
[..]
Ook voor jou, waarom niet? Als je een opleiding doet tot een beroep waarvoor je niet hoeft te rekenen?
En als ik nu eens stel dat iemand die een onvoldoende haalt voor Frans, geen diploma krijgt. Ben je het daarmee eens?
Ik niet.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 11:59 schreef Gia het volgende:
En als ik nu eens stel dat iemand die een onvoldoende haalt voor Frans, geen diploma krijgt. Ben je het daarmee eens?
Los hiervan kan een simpel rekenmachientje (een die niet netjes met regels werkt en pas rekent nadat je alles hebt ingetypt) dat interpreteren als 2+(3*4) en als (2+3)*4. Hoe weet het rekenmachientje wat je bedoelt? Een ander voorbeeld van de nutteloosheid van zo'n computertje als je zelf niet goed kan rekenen heb ik al gegeven, wat moet je intoetsen als je wil weten wat de prijs is wanneer 35% korting krijgt op 70 Euro. Het is een simpel voorbeeld, dat doe ik met opzet aangezien dit simpele voorbeeld door iedereen wordt gevolgd. Als je niet weet wat je moet intypen en hoe het werkt dan heb je er niets aan dat het rekenmachientje het voor je uitrekent. Garbage in => garbage out. Geef niet de schuld aan het apparaat.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 00:13 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Veel simpele rekenmachines hebben geen geheugen waardoor je bijvoorbeeld bij de som 2+3*4 het antwoord 20 krijgt inplaats van 14. (Op mijn telefoon doet die dat blijkbaar wel goed.)
Persoonlijk vind ik het sowieso een slecht idee om voor verplichte vakken een voldoende te eisen. Ik denk dat geen enkel vak zó belangrijk kan zijn dat het beter is om onderwijs onder je niveau te moeten volgen, dan een onvoldoende te halen voor het betreffende vak.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 11:59 schreef Gia het volgende:
[..]
Ook voor jou, waarom niet? Als je een opleiding doet tot een beroep waarvoor je niet hoeft te rekenen?
En als ik nu eens stel dat iemand die een onvoldoende haalt voor Frans, geen diploma krijgt. Ben je het daarmee eens?
Ik heb wel de tafels geleerd. Nu ja, t/m 12.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 06:00 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dit is wel een interessante observatie, waarbij de vinger op de zere plek wordt gelegd.
Vanwege de aversie tegen het stampen (want daarmee kweek je Nazi's) bij wereldverbeterende onderwijsvernieuwers, hebben de tafels het loodje moeten leggen, waardoor staartdelingen niet meer kunnen worden toegepast. De vervangende methode is enorm omslachtig, en kan daardoor alleen door de slimste kinderen gedaan worden, waardoor zwakkere kinderen zoals wel vaker de pineut zijn.
En dan kom je op de universiteit met je VWO-diploma waarvoor je geen voldoende hoefde te halen voor de verplichte vakken en dan moet je alsnog voor elk vak een voldoende halen. Tel uit je winst.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 14:28 schreef Pandorado het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik het sowieso een slecht idee om voor verplichte vakken een voldoende te eisen. Ik denk dat geen enkel vak zó belangrijk kan zijn dat het beter is om onderwijs onder je niveau te moeten volgen, dan een onvoldoende te halen voor het betreffende vak.
Als je nog niet kan kruipen dan ben je er nog niet aan toe om te wandelen, als je nog niet kan wandelen dan ben je er nog niet aan toe om te rennen.quote:Verder is het in het onderwijs ook gewoon ontzettend onhandig om basale rekenkundige vaardigheden nog bij te moeten brengen op het moment dat het in een ander(e) vak / opleiding aan de orde komt.
Dat moeten we ook in ere houden(stapelen). Niet iedereen is al volwassen op 12-13 jarige leeftijd. Als je een deel van de jeugd meer tijd gunt met de juiste begeleiding komen die er ook wel. Bovendien ligt het ook aan interesses. Dat voorbeeld heb ik meermaals gegeven.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 14:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Verder staat niets je in de weg om op je niveau te studeren. Je kan ook via het MBO en het HBO doorstromen en als je eenmaal 21 jaar oud bent of ouder dan kan je sowieso met elke opleiding beginnen in Nederland, behalve als er geloot zou moeten worden of als je een toelatingsexamen zou moeten doen of iets dergelijks.
Natuurlijk, je preekt voor je eigen parochie.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 14:39 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat moeten we ook in ere houden(stapelen). Niet iedereen is al volwassen op 12-13 jarige leeftijd. Als je een deel van de jeugd meer tijd gunt met de juiste begeleiding komen die er ook wel. Bovendien ligt het ook aan interesses. Dat voorbeeld heb ik meermaals gegeven.
Je kan als ouder niet helpen met het 'realistische' rekenen, je kan wel het gewone rekenen aan je kinderen leren. Het is alleen vervelend als je ook nog eens de tafels moet drillen.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 11:17 schreef Gia het volgende:
[..]
Mijn punt is dan vooral dat de ouders de kinderen niet kunnen helpen, door ze thuis bij te spijkeren. Ik heb zelf mijn kinderen de oude staartdeling geleerd. Bij de oudste succesvol, bij de jongste, die de tafels niet kent, helaas zonder succes.
Ik zie het probleem niet. Qua universitaire studies is er keuze zat. Als je een studie kiest waarvoor je moet kunnen rekenen, dan zul je ook de rekenvakken met een voldoende moeten afsluiten. Maar het wordt voor mij een ander verhaal als de overheid gaat opleggen dat voor elke universitaire studie geschiedenis (of een willekeurig ander vak) van het curriculum deel moet uitmaken.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 14:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
En dan kom je op de universiteit met je VWO-diploma waarvoor je geen voldoende hoefde te halen voor de verplichte vakken en dan moet je alsnog voor elk vak een voldoende halen. Tel uit je winst.
Ja natuurlijk. Ik pleit er ook niet voor dat iemand een vwo-dploma krijgt als hij maar voldoende onvoldoendes op havo-niveau haalt. Maar reken iemand alsjeblieft niet zonder meer af op een onvoldoende voor een verplicht vak wanneer hij verder voldoende compensatiepunten haalt en de rest van zijn vakkenpakket voldoende zwaar is.quote:Let op, ik ben er een voorstander van dat een VMBO-TL-leerling Grieks, Latijn of wiskunde B op het VWO kan volgen als dat vak hem wel goed ligt maar hij het complete VWO niet aankan. Als je het VWO-diploma wil krijgen dan moet je voor voldoende vakken een voldoende halen op VWO-niveau. Idem voor alle andere mogelijke combinaties.
Ja natuurlijk kan dat, maar waarom zou je iemand die omweg insturen als hij voor die betreffende opleiding dat verplichte vak niet eens nodig heeft.quote:Verder staat niets je in de weg om op je niveau te studeren. Je kan ook via het MBO en het HBO doorstromen en als je eenmaal 21 jaar oud bent of ouder dan kan je sowieso met elke opleiding beginnen in Nederland, behalve als er geloot zou moeten worden of als je een toelatingsexamen zou moeten doen of iets dergelijks.
quote:[..]
Als je nog niet kan kruipen dan ben je er nog niet aan toe om te wandelen, als je nog niet kan wandelen dan ben je er nog niet aan toe om te rennen.
Het is vooral onhandig dat het onderwijs verderop stagneert doordat de basis niet wordt beheerst maar die basis zal alsnog moeten worden aangeleerd. Dit gaat ten koste van het niveau en daarom zou het slimmer zijn om bij de toelating op de middelbare school te testen of dat een leerling de basis beheerst en indien dat niet het geval is de leerling terug te sturen naar de lagere school waar hij/zij vandaan komt. Verplicht die lagere school maar wettelijk om die leerling een jaar langer op die school te houden en bij te spijkeren. Moet jij eens opletten hoe kort het gaat duren alvorens de kindjes op de lagere scholen weer leren rekenen. Al die woeste ouders, daar hebben de leraren en schooldirecteuren geen zin in. Probleem opgelost.
Dan moet je in dergelijke gevallen jouw mening niet verwarren met feiten. Dat allerlei mensen roepen dat de nieuwerwetse staartdeling omslachtig, moeilijk of onhandig is, maakt het nog niet waar.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 10:32 schreef Lyrebird het volgende:
Prima - ik ben geen expert in deze, zit erg ver van het vuur af.
1 2 3 4 5 6 7 | 7/4466\638 42 26 21 56 56 0 |
1 2 3 4 5 6 7 8 | 4466:7 = ______ 4200 | 600 266 | 210 | 30 56 | 56 | 8 0 | |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | 4466:7 = ______ 3500 | 500 966 | heej, dit is meer dan 700! 700 | 100 266 | 210 | 30 56 | 56 | 8 0 | |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 | 15916:23= ________ 11500 | 500 4416 | 2300 | 100 2116 | 1150 | 50 966 | 690 | 30 276 | 230 | 10 46 | 46 | 2 0 | |
1 2 3 4 5 6 7 8 | 15916:23= ________ 13800 | 600 2116 | 2070 | 90 46 | 46 | 2 0 | |
1 2 3 4 5 6 | 13/6604\508 65 10 In deze stap past 13 niet in 10 dus er wordt een extra cijfer aangehaald (*) 104 104 0 |
Wat je ook kiest, de kans is groot dat je een aantal dingen gaat moeten doen die je niet zo goed kan. Dat hoort er bij als je voor een fatsoenlijke opleiding kiest. Let wel, het gaat hier om mensen die al moeite hebben met het VWO-niveau, niet om hoogbegaafde mensen die alles fluitend doen.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 16:01 schreef Pandorado het volgende:
[..]
Ik zie het probleem niet. Qua universitaire studies is er keuze zat.
Nee! Aan de universiteit waaraan ik studeer (in Nederland) moet je voor elk verplicht vak een voldoende halen. Geen uitzonderingen, geen compensatiepunten! Ik had met geen enkel vak op het VWO moeite ('bèta'vak, vreemdetaal, aardrijkskunde, geschiedenis, economie), daar ben ik wel 2 vakken tegen gekomen waar ik moeite mee heb.quote:Door bepaalde vakken voor het gehele voortgezet onderwijs verplicht te stellen en er bovendien voldoendes voor te eisen, zijn we eigenlijk juist strenger op het vwo en de havo dan op de universiteit
Hoezo omweg? 5 jaar HAVO + 1 jaar HBO vs. 6 jaar VWO. Wat is de omweg?quote:Ja natuurlijk kan dat, maar waarom zou je iemand die omweg insturen als hij voor die betreffende opleiding dat verplichte vak niet eens nodig heeft.
quote:Op woensdag 21 oktober 2015 16:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hoezo omweg? 5 jaar HAVO + 1 jaar HBO vs. 6 jaar VWO. Wat is de omweg?
Ik denk dat je hierin gelijk hebt. Ik sluit het voor nu dan af, want ik verwacht niet dat ik er een topic over open.quote:Als je hier verder over wil disucssiëren dan stel ik voor dat je in SES een draad opent met de citaten van hier (ik zal daar dan reageren), hier is het te veel offtopic.
Rekenen is een basisvaardigheden. Frans spreken niet. Ik vind dat je ongeacht je beroep enigszins moet kunnen rekenen. Iedereen komt straks met geld, rente, banken en hypotheken in aanraking. Ongeacht je beroep.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 11:59 schreef Gia het volgende:
[..]
Ook voor jou, waarom niet? Als je een opleiding doet tot een beroep waarvoor je niet hoeft te rekenen?
En als ik nu eens stel dat iemand die een onvoldoende haalt voor Frans, geen diploma krijgt. Ben je het daarmee eens?
In de eerste plaats, bedankt voor de uitgebreide uitlegquote:Op woensdag 21 oktober 2015 16:02 schreef Janneke141 het volgende:
Goed, gaat ie dan.
(...)
Leerlingen die de tafels slecht beheersen, of getallen voor zich moeten zien, wordt vaak aangeleerd om een hulprijtje op te schrijven, met daarin 1x, 2x, 4x, 8x en eventueel 10x en 5x. Als je de tafels beheerst hoeft dat natuurlijk niet, maar voor anderen voorkomt het vrij veel rekenfouten. Dit is eenvoudig te testen met je leerlingen. Bij rare delers (bijvoorbeeld 23) biedt dat voordelen, omdat je een extra stap 'mag' zetten:
Ik ken de tafel van 23 niet, maar ik weet wel dat 5x23 = 230/2 = 115. Gaat ie:
[ code verwijderd ]
Lijkt misschien omslachtig, maar ik hoef me onderweg niet druk te maken om de tafel van 23, of tijd te verspillen aan 9x23 of dat soort dingen. En als je de tafel van 23 wel kan dromen, dan schrijf je dit op:
[ code verwijderd ]
En komt er in drie stappen hetzelfde uit - precies hetzelfde als de oude staartdeling.
kinderen leren nog steeds tafels mijn neefje van 8 is nu bezig met de tafel van 7.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 05:54 schreef Lyrebird het volgende:
Ik heb de uitleg ook met interesse gevolgd, maar ik kon ook niet direct het voordeel van de nieuwe methode in zien. Misschien dat ik met mijn gedachten nog in ~1982 ben, toen ik leerde staartdelen.
Om terug te komen op mijn eerdere post, en de post van Gia: het klopt dus wel dat kinderen de tafels niet meer leren, en dat daarom het staartdelen aan vernieuwing toe was?
Toch is dat voordeel er. Dat niet iedereen langs de zijlijn dat ziet, doet daar niets aan af.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 05:54 schreef Lyrebird het volgende:
Ik heb de uitleg ook met interesse gevolgd, maar ik kon ook niet direct het voordeel van de nieuwe methode in zien. Misschien dat ik met mijn gedachten nog in ~1982 ben, toen ik leerde staartdelen.
Nee, dat klopt niet. Het zijn twee ontwikkelingen die in principe los van elkaar staan, waarvan het ene een doelbewuste actie is en het andere meer een ongewenst gevolg van allerlei andere ontwikkelingen.quote:Om terug te komen op mijn eerdere post, en de post van Gia: het klopt dus wel dat kinderen de tafels niet meer leren, en dat daarom het staartdelen aan vernieuwing toe was?
In zoverre als ik het op basis van de bovenstaande voorbeelden kan inschatten, lijkt mij dat ook waarschijnlijk. Gezien je stelligheid neem ik ook aan dat ook uit onderzoeken gebleken is dat de nieuwe methode voordelig is.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 07:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Toch is dat voordeel er. Dat niet iedereen langs de zijlijn dat ziet, doet daar niets aan af.
quote:Op donderdag 22 oktober 2015 07:24 schreef Janneke141 het volgende:
Nee, dat klopt niet. Het zijn twee ontwikkelingen die in principe los van elkaar staan, waarvan het ene een doelbewuste actie is en het andere meer een ongewenst gevolg van allerlei andere ontwikkelingen.
Bedankt voor je uitleg. Wel wil ik nog een opmerking maken mbt tot de staartdeling. Ik weet niet beter om met een staartdeling te werken. De fout met het vergeten van de nul is nieuw voor mij. Mogelijk omdat ik geleerd heb nooit meteen de 4 aan te halen maar eerst 10x0 en dan 10-0 op te schrijven in de staartdeling waardoor 10 overblijft en dan pas de 4 aan te halen. Althans zo moesten wij altijd staartdelingen maken.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 07:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Toch is dat voordeel er. Dat niet iedereen langs de zijlijn dat ziet, doet daar niets aan af.
[..]
Nee, dat klopt niet. Het zijn twee ontwikkelingen die in principe los van elkaar staan, waarvan het ene een doelbewuste actie is en het andere meer een ongewenst gevolg van allerlei andere ontwikkelingen.
Hmm, je werkt dan toch met de komma en met het aanhalen van een nulquote:Op donderdag 22 oktober 2015 09:58 schreef Pandorado het volgende:
In de oude staartdeling is 8/3 altijd 2 met rest 2, ongeacht of de 8 de miljoentallen of de tientallen weergeeft.
Enigszins rekenen of die rekentoets is nog een verschil.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 18:58 schreef Spanky78 het volgende:
Rekenen is een basisvaardigheden. Frans spreken niet. Ik vind dat je ongeacht je beroep enigszins moet kunnen rekenen. Iedereen komt straks met geld, rente, banken en hypotheken in aanraking. Ongeacht je beroep.
Ik vind dat Nederlands, rekenen, Engels, Nederlandse grondwet met een plichten voor burgers dys inderdaad tot de basis hoort. Haal je dat niet ben je je diploma niet waard.
Hier ben ik het mee eens.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 14:28 schreef Pandorado het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik het sowieso een slecht idee om voor verplichte vakken een voldoende te eisen. Ik denk dat geen enkel vak zó belangrijk kan zijn dat het beter is om onderwijs onder je niveau te moeten volgen, dan een onvoldoende te halen voor het betreffende vak.
Dat gezegd hebbende is rekenvaardigheid (tot aan een zeker basisniveau) nou net iets dat je niet alleen voor bepaalde beroepen nodig hebt, maar ook gewoon in het algemeen. Ik geef onmiddellijk toe dat er goed geleefd kan worden zonder al te veel rekenkundig benul (al zegt dat niet veel, want dat geldt voor nagenoeg alles), maar voor iedereen die met enige regelmaat geld verdient of uitgeeft is het toch wel verrekte handig. Met tijdgerelateerde zaken komt het ook altijd wel van pas.
Verder is het in het onderwijs ook gewoon ontzettend onhandig om basale rekenkundige vaardigheden nog bij te moeten brengen op het moment dat het in een ander(e) vak / opleiding aan de orde komt.
Een beetje getal gevoel kweken en hoeveel water je wel niet verbruikt bij een flink zwembad is wel verstandig, dat jij dat nergens voor nodig vind en gewoon domweg de kraan aan zet en bij het vol zijn het uitzet maakt niet uit.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 12:49 schreef Gia het volgende:
Gedoe als kubieke meters naar liters vind ik al nergens voor nodig. Je hoeft toch niet te berekenen hoeveel liter er in een zwembadje gaat. Je zet de kraan aan en het loopt vol.
Denk dat iedereen wel weet dat er veel water in een zwembadje gaat en dat dat geld kost. Hoeveel liter er precies ingaat is echt niet belangrijk.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 13:05 schreef Basp1 het volgende:
Een beetje getal gevoel kweken en hoeveel water je wel niet verbruikt bij een flink zwembad is wel verstandig, dat jij dat nergens voor nodig vind en gewoon domweg de kraan aan zet en bij het vol zijn het uitzet maakt niet uit.
Nee je denkt dat je rekenen niet nodig hebt, snel kunnen rekenen bied juist in de normale maatschappij enorme voordelen.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 13:16 schreef Gia het volgende:
[..]
Denk dat iedereen wel weet dat er veel water in een zwembadje gaat en dat dat geld kost. Hoeveel liter er precies ingaat is echt niet belangrijk.
Ik ken werkelijk geen een ouder die om die reden het zwembadje voor de kids niet vult.
Ik heb een havo en secretaresse opleiding en heb in het dagelijkse leven niet of nauwelijks rekenen nodig.
Ik denk dat de meesten (waaronder jij ook) zich niet eens realiseren dat het volume met een macht 3 toeneemt met de afmetingen. Wanneer ze dat een paar keer oefenen dringt dat misschien ook in hun hoofden door.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 13:16 schreef Gia het volgende:
Denk dat iedereen wel weet dat er veel water in een zwembadje gaat en dat dat geld kost. Hoeveel liter er precies ingaat is echt niet belangrijk
En ik zie er het nut niet van in of je nu iets met d of dt moet schrijven. Laat staan als het om zinsdelen gaat. Het ontleden van complete zinnen. Mijn vrouw is nu bezig met een cursus(verpleegkundige). Die moet nu op 49 jarige leeftijd zinnen gaan ontleden(2F of 3F dat weet ik even niet zo uit het hoofd) en dat moet ook nog mee tellen om het diploma te kunnen halen. Totaal van de pot gerukt. Alsof je niet kunt functioneren zonder die ballast Nederlands waar ze immers al veel jaren mee op de werkvloer heeft gefunctioneerd zonder het ontleden van zinnen etc.. Medisch rekenen is daar veel belangrijker. Maar ik krijg het gevoel dat men dat niet zo belangrijk vind als het ontleden van zinnen.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 13:16 schreef Gia het volgende:
[..]
Denk dat iedereen wel weet dat er veel water in een zwembadje gaat en dat dat geld kost. Hoeveel liter er precies ingaat is echt niet belangrijk.
Ik ken werkelijk geen een ouder die om die reden het zwembadje voor de kids niet vult.
Ik heb een havo en secretaresse opleiding en heb in het dagelijkse leven niet of nauwelijks rekenen nodig.
wtfquote:Op dinsdag 20 oktober 2015 01:43 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dit is de havo/vwo toets van 2014:
http://www.havovwo.nl/vwo/rekt/3f14k.pdf
Mbo is nog wat makkelijker.
Och, als het om rekenen gaat 1 heel simpel voorbeeld:quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 09:57 schreef Gia het volgende:
Verder snap ik niet waar rekenen nu zo belangrijk voor is. Ik heb het in het dagelijkse leven niet nodig. Als ik al ooit iets uit wil rekenen, slinger ik wel de online calculator aan.
Uiteraard ga je in de volgende stap dan weer verder met die 2 nadat je het volgende cijfer erbij hebt gehaald. Mijn punt is vooral dat op het moment dat je in de oude staartdeling bij die 8 bent, je je op dat moment nog niet druk hoeft te maken waar die 8 precies in het getal staat: je noteert altijd een 2 rechts en je hebt er nog niets mee te maken of dat eigenlijk 2, 200, 20.000 of 2.000.000.000 is; met de precieze waarde van die 2 komt het wel goed als je bij de komma bent aangekomen, mits je natuurlijk daar wel op het juiste moment de komma plaatst en je onderweg geen fouten maakt.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 11:51 schreef Cherna het volgende:
[..]
Hmm, je werkt dan toch met de komma en met het aanhalen van een nul
Goed Nederlands schrijven ook.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 13:41 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee je denkt dat je rekenen niet nodig hebt, snel kunnen rekenen bied juist in de normale maatschappij enorme voordelen.
Waarom moet ik dat weten? Ik zie de noodzaak echt niet.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 13:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik denk dat de meesten (waaronder jij ook) zich niet eens realiseren dat het volume met een macht 3 toeneemt met de afmetingen. Wanneer ze dat een paar keer oefenen dringt dat misschien ook in hun hoofden door.
Voorbeeld je eerste zwembadje was een baby badder badje van (in meters) 1*0.5*0.1 = 50 liter, en nu koop je een kleuter zwembad van 2*1*0.2 = 400 liter.
Ben ik met je eens, hoor. Er zou wat vakgerichter les gegeven moeten worden.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 14:10 schreef Cherna het volgende:
[..]
En ik zie er het nut niet van in of je nu iets met d of dt moet schrijven. Laat staan als het om zinsdelen gaat. Het ontleden van complete zinnen. Mijn vrouw is nu bezig met een cursus(verpleegkundige). Die moet nu op 49 jarige leeftijd zinnen gaan ontleden(2F of 3F dat weet ik even niet zo uit het hoofd) en dat moet ook nog mee tellen om het diploma te kunnen halen. Totaal van de pot gerukt. Alsof je niet kunt functioneren zonder die ballast Nederlands waar ze immers al veel jaren mee op de werkvloer heeft gefunctioneerd zonder het ontleden van zinnen etc.. Medisch rekenen is daar veel belangrijker. Maar ik krijg het gevoel dat men dat niet zo belangrijk vind als het ontleden van zinnen.
Bovendien zijn de praktische handelingen van een groot belang.
Nou ja het is toch wel leuk als je een badje koopt wat de inhoud is in liters en dat in een m3(op je watermeter) 1000 liter gaan.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 14:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Waarom moet ik dat weten? Ik zie de noodzaak echt niet.
Nogmaals, geen enkele ouder die het badje niet vult als hij/zij dit weet.
Mja, als product x bij de BCC 80 euro kost en bij Mediamarkt met deze korting 64 euro, dan koop ik het bij de mediamarkt. Of die korting nu 21% of 18,5% is.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 14:27 schreef wdn het volgende:
[..]
Och, als het om rekenen gaat 1 heel simpel voorbeeld:
Mediamarkt "je betaalt nu geen BTW! 21% korting!"
1. Nee, mediamark, de belastingdienst is het daar niet mee eens.
2. Het is 21% van de prijs inclusief BTW en dat is niet de juiste rekenmethode. Het is effectief 17.36% korting.
Maar voor je dit met een rekenmachine uitrekent zul je toch echt het principe van "bruto" en "netto waarde" moeten begrijpen.
Klassiek rekenen:
Prijs is 121 euro
1% van 121 = 1.21.
21 / 1.21 = 17.36%
Zelfs dit uitzonderlijk simpele voorbeeld is al te moeilijk voor velen.
En als je dit niet kunt hoe wil je dan ooit een binnen gekomen factuur controleren?
Het punt is: een rekenmachine is leuk en aardig maar hoe bewijs je dat wat uit die rekenmachine komt -goed- is? Dat kun je alleen als je rekenen begrijpt.
Ja dat kan ik ook wel, maar dan moet ik er wel bewust mee bezig zijn, in zakelijke conversaties schrijf ik gewoon correct.quote:
Tja, ik weet dat, maar wat moet ik daar verder mee?quote:Op donderdag 22 oktober 2015 14:40 schreef Cherna het volgende:
[..]
Nou ja het is toch wel leuk als je een badje koopt wat de inhoud is in liters en dat in een m3(op je watermeter) 1000 liter gaan.
Dat is nu het verschil tussen degene die wel graag rekenen. Die letten daar dus wel op. Namelijk de kosten. En dan kom je op het punt waarom zoveel mensen loonbeslag opgelegd krijgen.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 14:47 schreef Gia het volgende:
Geloof me, de meeste mensen gaan echt hun waterrekening niet na zitten tellen of opletten hoeveel kuub water ze precies verbruiken
Mij vallen dt-fouten altijd direct op. En dat bedoel ik, ieder zijn ding.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 14:45 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja dat kan ik ook wel, maar dan moet ik er wel bewust mee bezig zijn, in zakelijke conversaties schrijf ik gewoon correct.
Als je al niet een peuterbadje kunt vullen, omdat je anders loonbeslag krijgt, moet je m.i. niet aan kinderen beginnen maar eerst je financiën op orde krijgen.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 14:50 schreef Cherna het volgende:
Dat is nu het verschil tussen degene die wel graag rekenen. Die letten daar dus wel op. Namelijk de kosten. En dan kom je op het punt waarom zoveel mensen loonbeslag opgelegd krijgen.
Mogelijk ben jij een uitzondering of hoeft niet te letten op kosten. Dat kan natuurlijk ook.
Het gaat natuurlijk niet alleen om het peuterbadje maar alles bij elkander opgeteld.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 14:53 schreef Gia het volgende:
[..]
Als je al niet een peuterbadje kunt vullen, omdat je anders loonbeslag krijgt, moet je m.i. niet aan kinderen beginnen maar eerst je financiën op orde krijgen.
En dat weet je van te voren? Ik wist toen ik de MEAO afging nog niet wat ik wilde gaan doen.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 14:43 schreef Gia het volgende:
[..]
Als iemand beroepsmatig met facturen te maken gaat krijgen, dan moet die persoon op school rekenen krijgen. Simpelzat.
MEAO was een administratieve opleiding. Daar hoort rekenen onherroepelijk bij.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 15:00 schreef wdn het volgende:
[..]
En dat weet je van te voren? Ik wist toen ik de MEAO afging nog niet wat ik wilde gaan doen.
Wat ik wel wist is dat en engels en wiskunde en informatica dusdanig belangrijk waren dat deze altijd aandacht nodig hebben op school.
Rekenen (niet eens wiskunde) is altijd nodig. Wat je ook doet. Al is het maar voor zoiets simpels als boodschappen doen.
'd' of 'dt' daarentegen is triviaal.
Wiskunde en rekenen is overal, nu ben ik een nerd dus valt dat me sneller op, maar het is echt zoquote:Op donderdag 22 oktober 2015 14:51 schreef Gia het volgende:
[..]
Mij vallen dt-fouten altijd direct op. En dat bedoel ik, ieder zijn ding.
We kunnen het erover eens zijn dat vakken als basis rekenen, basis Nederlands en basis Engels erg belangrijk zijn. Maar laat deze vakken a.u.b. weg in het beroepsgerichte onderwijs, tenzij ze noodzakelijk zijn voor de uitoefening van dat beroep.
Iemand die zijn vak goed kan uitoefenen, overal dikke voldoendes tot uitmuntend voor haalt, moet je niet een diploma gaan ontzeggen omdat hij niet kan rekenen.
Maar de MEAO is al veels te ver in iemands leven om dan nog rekenen te leren. Dan moet je het al weten hoe de basisregels zijn. Rekenen is fundamenteel en de voedingsbodem voor wiskunde.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 15:12 schreef Gia het volgende:
[..]
MEAO was een administratieve opleiding. Daar hoort rekenen onherroepelijk bij.
Op de secretaresse opleiding kreeg ik ook bedrijfsrekenen en boekhouden. Terecht.
Maar niet apart ook nog het gewone vak rekenen. En al zeker geen rekentoets.
Nogmaals, houd die vakken op het basis en middelbaar onderwijs, maar niet nog eens als eis gaan stellen in het beroepsgerichte onderwijs, tenzij het verbonden is met dat beroep.
Dus boekhouden voor de administratieve sector, verpleegkundig rekenen voor de zorg, Engels en Frans voor de secretaresse, eventueel Duits als extra keuzevak.
Als er gewoon op de basisschool weer eens fatsoenlijk gerekend gaat worden, en op de middelbare scholen rekenen als apart vak, naast wiskunde wordt ingevoerd, daarnaast veel aandacht aan Nederlands en Engels, dan kan er in het beroepsonderwijs meer tijd vrijgemaakt worden voor de beroepsgerichte vakken.
En, iedereen kan dan fatsoenlijk rekenen.
Toen mijn jongste op de basisschool zat, was er m.i. echt veel te weinig aandacht voor rekenen. Wel was er iedere week een buitenschoolse activiteit, bijvoorbeeld toneel, of een bosspel. Want 'school moet gewoon leuk zijn'.
Vind ik dus niet. School is leren. Spelen doe je maar in de pauzes, tijdens de gym of buiten schooltijd. Van mij mogen er weer klassikaal tafeltjes gestampt worden. Daar moet je niet de ouders mee opzadelen, daar is de school voor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |