6/6 het zijn 10 vragenquote:
Staartdeling of niet, als je met alleen pen en papier kunt delen, zal het wel in orde zijn. Volgens mij wordt er alleen het antwoord gevraagd.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 16:13 schreef Geralt het volgende:
Vraag omdat ik anders even moet googlen hoe staartdelingen ook alweer werken. Dat heb ik 20 jaar niet gebruikt en heb geen idee meer.
Als het niet mee telt dan geloof ik het wel. Telt het wel mee dan moet ik nog even 5 minuten googlen voor mn o ja zo ging dat gevoel zegmaar
Je hebt 10 minuten voor deze 6 opgaven, gebruik van een rekenmachine is toegestaan.quote:
Veel simpele rekenmachines hebben geen geheugen waardoor je bijvoorbeeld bij de som 2+3*4 het antwoord 20 krijgt inplaats van 14. (Op mijn telefoon doet die dat blijkbaar wel goed.)quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 16:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat heb je aan een calculator als je niet eens weet of je de juiste berekening erin zet.
Wat raar?quote:Op woensdag 21 oktober 2015 00:13 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Je hebt 10 minuten voor deze 6 opgaven, gebruik van een rekenmachine is toegestaan.
Jouw score: 6 punten van de 6
Je hebt 6 vragen goed. Je hebt een voldoende voor de rekentoets, en zou slagen voor je eindexamen.
Ik denk dat je het verkeerd gelezen hebt, 6 vragen in 10 minuten.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 00:14 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Wat raar?
Gisteren waren het nog tien vragen die je in zes minuten moest maken
Zou het echt?quote:Op woensdag 21 oktober 2015 00:15 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ik denk dat je het verkeerd gelezen hebt, 6 vragen in 10 minuten.
Je weet zelf toch hoe die rekenmachine rekent?quote:Op woensdag 21 oktober 2015 00:13 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Veel simpele rekenmachines hebben geen geheugen waardoor je bijvoorbeeld bij de som 2+3*4 het antwoord 20 krijgt inplaats van 14. (Op mijn telefoon doet die dat blijkbaar wel goed.)
Dit is wel een interessante observatie, waarbij de vinger op de zere plek wordt gelegd.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 11:38 schreef Gia het volgende:
De echte staartdeling, zoals ik die vroeger heb geleerd, kennen ze niet meer, want dan moet je de tafels uit je mouw kunnen schudden.
Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik voor de Koreaans/Finse oplossing ben, waarbij je alleen nog maar voor de klas mag staan als je een zware universitaire opleiding hebt gedaan.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 10:17 schreef devlinmr het volgende:
Sowieso is mijn hele indruk van de basisschool dat het een plek is waar de "meesters" en de "juffen" dat doen wat je zelf met je kinderen zou willen doen (knutselen oid) en dat je thuis met je kinderen moet doen wat je eigenlijk van de school zou verwachten (rekenen in dit geval)
wat is dan die nieuwe methode?quote:Op woensdag 21 oktober 2015 06:00 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dit is wel een interessante observatie, waarbij de vinger op de zere plek wordt gelegd.
Vanwege de aversie tegen het stampen (want daarmee kweek je Nazi's) bij wereldverbeterende onderwijsvernieuwers, hebben de tafels het loodje moeten leggen, waardoor staartdelingen niet meer kunnen worden toegepast. De vervangende methode is enorm omslachtig, en kan daardoor alleen door de slimste kinderen gedaan worden, waardoor zwakkere kinderen zoals wel vaker de pineut zijn.
thanks, kon me er niks bij voorstellen. Ik zie niet in hoe de nieuw methode beter is dan de oude...quote:Op woensdag 21 oktober 2015 07:08 schreef Lyrebird het volgende:
Ik heb begrepen dat die methode ondertussen weer is aangepast, maar nog steeds is het geen oude staartdeling. Zie verder de post van Gia.
Dit klopt niet. De nieuwe methode is juist voor de zwakke leerlingen beter, terwijl het voor de sterke leerlingen echt niets uitmaakt.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 06:00 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dit is wel een interessante observatie, waarbij de vinger op de zere plek wordt gelegd.
Vanwege de aversie tegen het stampen (want daarmee kweek je Nazi's) bij wereldverbeterende onderwijsvernieuwers, hebben de tafels het loodje moeten leggen, waardoor staartdelingen niet meer kunnen worden toegepast. De vervangende methode is enorm omslachtig, en kan daardoor alleen door de slimste kinderen gedaan worden, waardoor zwakkere kinderen zoals wel vaker de pineut zijn.
Mijn punt is dan vooral dat de ouders de kinderen niet kunnen helpen, door ze thuis bij te spijkeren. Ik heb zelf mijn kinderen de oude staartdeling geleerd. Bij de oudste succesvol, bij de jongste, die de tafels niet kent, helaas zonder succes.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 06:00 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik heb niet meer dan delen, vermenigvuldigen, optellen en aftrekken nodig.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 16:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat heb je aan een calculator als je niet eens weet of je de juiste berekening erin zet.
Heb je uberhaubt naar de rekentoets die men hier linkt gekeken? Verklap ons dan eens welke ingewikkelde formules men daar nodig heeft. Die test is niet veel meer dan cijfers ontleden wat gewoon basale kennis zou moeten zijn net zoals de basis van taal dat is.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 11:23 schreef Gia het volgende:
Laten we vooral bij kinderen kijken waar hun talenten liggen en dat ontwikkelen. Ik denk dat dat een betere investering is dan iedereen verplicht leren om ingewikkelde formules te berekenen.
Dit, zelfs de dingen die met rekenmachine mogen kan ik meestal sneller uit het hoofd. En ik ben lui.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 06:38 schreef HardMetal het volgende:
[..]
Ik heb de vragen net doorgenomen en kan me haast niet voorstellen dat iemand die de basisschool heeft afgerond hier fouten in maakt. Ik had me nog nooit verdiept in wat die toets nou precies inhield. Schrikbarend dat een middelbare scholier hier moeite mee kan hebben.
Ik heb em zelfs gemaakt. En alles goed, met mijn havo-opleiding en wvo hersenen (volgens de citotoets). Maar heb er veel tijd voor nodig gehad en me goed moeten concentreren. Vond em vrij pittig.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 11:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Heb je uberhaubt naar de rekentoets die men hier linkt gekeken? Verklap ons dan eens welke ingewikkelde formules men daar nodig heeft. Die test is niet veel meer dan cijfers ontleden wat gewoon basale kennis zou moeten zijn net zoals de basis van taal dat is.
Het gaat hier niet over 2e macht functies en raaklijnen, en al helemaal niet over complexe cijfers en integralen.
Ook voor jou, waarom niet? Als je een opleiding doet tot een beroep waarvoor je niet hoeft te rekenen?quote:Op woensdag 21 oktober 2015 11:40 schreef Spanky78 het volgende:
Als je zo'n toets niet kunt halen verdien je geen diploma.
In de tijd dat ik havo deed was wiskunde en 1 vreemde taal verplicht. Als je frans had gekozen en daarvoor zakte vind ik het niet meer dan normaal dat je geen diploma daarvoor krijgt. En die wiskunde met onder andere differentialen was een heel stuk moeilijker als die rekentoets.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 11:59 schreef Gia het volgende:
[..]
Ook voor jou, waarom niet? Als je een opleiding doet tot een beroep waarvoor je niet hoeft te rekenen?
En als ik nu eens stel dat iemand die een onvoldoende haalt voor Frans, geen diploma krijgt. Ben je het daarmee eens?
Ik niet.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 11:59 schreef Gia het volgende:
En als ik nu eens stel dat iemand die een onvoldoende haalt voor Frans, geen diploma krijgt. Ben je het daarmee eens?
Los hiervan kan een simpel rekenmachientje (een die niet netjes met regels werkt en pas rekent nadat je alles hebt ingetypt) dat interpreteren als 2+(3*4) en als (2+3)*4. Hoe weet het rekenmachientje wat je bedoelt? Een ander voorbeeld van de nutteloosheid van zo'n computertje als je zelf niet goed kan rekenen heb ik al gegeven, wat moet je intoetsen als je wil weten wat de prijs is wanneer 35% korting krijgt op 70 Euro. Het is een simpel voorbeeld, dat doe ik met opzet aangezien dit simpele voorbeeld door iedereen wordt gevolgd. Als je niet weet wat je moet intypen en hoe het werkt dan heb je er niets aan dat het rekenmachientje het voor je uitrekent. Garbage in => garbage out. Geef niet de schuld aan het apparaat.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 00:13 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Veel simpele rekenmachines hebben geen geheugen waardoor je bijvoorbeeld bij de som 2+3*4 het antwoord 20 krijgt inplaats van 14. (Op mijn telefoon doet die dat blijkbaar wel goed.)
Persoonlijk vind ik het sowieso een slecht idee om voor verplichte vakken een voldoende te eisen. Ik denk dat geen enkel vak zó belangrijk kan zijn dat het beter is om onderwijs onder je niveau te moeten volgen, dan een onvoldoende te halen voor het betreffende vak.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 11:59 schreef Gia het volgende:
[..]
Ook voor jou, waarom niet? Als je een opleiding doet tot een beroep waarvoor je niet hoeft te rekenen?
Ik heb wel de tafels geleerd. Nu ja, t/m 12.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 06:00 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
En dan kom je op de universiteit met je VWO-diploma waarvoor je geen voldoende hoefde te halen voor de verplichte vakken en dan moet je alsnog voor elk vak een voldoende halen. Tel uit je winst.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 14:28 schreef Pandorado het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik het sowieso een slecht idee om voor verplichte vakken een voldoende te eisen. Ik denk dat geen enkel vak zó belangrijk kan zijn dat het beter is om onderwijs onder je niveau te moeten volgen, dan een onvoldoende te halen voor het betreffende vak.
Als je nog niet kan kruipen dan ben je er nog niet aan toe om te wandelen, als je nog niet kan wandelen dan ben je er nog niet aan toe om te rennen.quote:Verder is het in het onderwijs ook gewoon ontzettend onhandig om basale rekenkundige vaardigheden nog bij te moeten brengen op het moment dat het in een ander(e) vak / opleiding aan de orde komt.
Dat moeten we ook in ere houden(stapelen). Niet iedereen is al volwassen op 12-13 jarige leeftijd. Als je een deel van de jeugd meer tijd gunt met de juiste begeleiding komen die er ook wel. Bovendien ligt het ook aan interesses. Dat voorbeeld heb ik meermaals gegeven.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 14:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Verder staat niets je in de weg om op je niveau te studeren. Je kan ook via het MBO en het HBO doorstromen en als je eenmaal 21 jaar oud bent of ouder dan kan je sowieso met elke opleiding beginnen in Nederland, behalve als er geloot zou moeten worden of als je een toelatingsexamen zou moeten doen of iets dergelijks.
Natuurlijk, je preekt voor je eigen parochie.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 14:39 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat moeten we ook in ere houden(stapelen). Niet iedereen is al volwassen op 12-13 jarige leeftijd. Als je een deel van de jeugd meer tijd gunt met de juiste begeleiding komen die er ook wel. Bovendien ligt het ook aan interesses. Dat voorbeeld heb ik meermaals gegeven.
Je kan als ouder niet helpen met het 'realistische' rekenen, je kan wel het gewone rekenen aan je kinderen leren. Het is alleen vervelend als je ook nog eens de tafels moet drillen.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 11:17 schreef Gia het volgende:
[..]
Mijn punt is dan vooral dat de ouders de kinderen niet kunnen helpen, door ze thuis bij te spijkeren. Ik heb zelf mijn kinderen de oude staartdeling geleerd. Bij de oudste succesvol, bij de jongste, die de tafels niet kent, helaas zonder succes.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |