http://nos.nl/artikel/206(...)ts-vmbo-en-havo.htmlquote:Het ziet ernaar uit dat een voldoende voor de rekentoets voorlopig alleen op het vwo noodzakelijk wordt voor een diploma. De PvdA vindt de resultaten op het vmbo en de havo te slecht om al dit schooljaar de toets daar te laten meetellen.
Daarmee is er geen meerderheid in de Tweede Kamer meer voor het plan van staatssecretaris Dekker en minister Bussemaker.
Eerlijke kans
"De PvdA vindt dat iedere jongere een eerlijke kans verdient om de beste start te maken in het leven. Als de rekentoets gaat meetellen op havo en vmbo krijgen te veel jongeren die kans niet, omdat ze dan geen diploma meer kunnen halen", zegt Kamerlid Jadnanansing.
Jadnanansing: iedereen kans op diploma
Video afspelen 01:55
Dekker en Bussemaker lieten vanmorgen al weten dat de resultaten in het mbo zo slecht zijn, dat de rekentoets daar wat hen betreft niet dit schooljaar verplicht kan worden voor een diploma.
De invoering wordt nu opgeschoven naar 2020. Het resultaat van de rekentoets komt in de tussentijd wel op de cijferlijst te staan, maar telt niet mee. De PvdA vindt dat hetzelfde moet gaan gelden voor het vmbo en de havo.
5 is genoeg
Bij de laatste meting blijkt dat op het laagste niveau van het vmbo net iets meer dan de helft van de leerlingen een voldoende (een 6 of hoger) haalt voor de toets. Op de havo ligt dat percentage niet veel hoger. Voor dit schooljaar zijn de normen naar beneden bijgesteld: een 5 zou genoeg zijn voor het halen van een diploma.
Op het vwo haalt ruim 90 procent een voldoende.
De coalitiepartner van de PvdA, de VVD, is juist blij met de resultaten van de rekentoets. Het rekenonderwijs op het voortgezet onderwijs is volgens de liberalen de laatste jaren zo verbeterd, dat invoering van de rekentoets verantwoord is.
Vlag en wimpel
Dat het mbo achterblijft is minister Bussemaker te verwijten, vindt Kamerlid Straus. De minister (PvdA) is verantwoordelijk voor het mbo, terwijl staatssecretaris Dekker (VVD) het voortgezet onderwijs in zijn portefeuille heeft.
"Waar de staatssecretaris met vlag en wimpel is geslaagd, blijft de minister hopeloos achter met haar huiswerk", zegt Straus
Is dat zo?quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 21:03 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Dat neem je verkeerd aan, het komt maar hoogstzelden voor dat in adviescommissies van de overheid leraren worden toegelaten. Het onderwijs is gered van tweede fase en studiehuis door leraren die eigenwijs hun eigen gang bleven gaan, en niet naar de adviescommissies wilden luisteren. Hun mening werd zeer zeker niet op prijs gesteld en kon zelfs tot ontslag leiden.
Leerkrachten zouden -zoals Ton van Haperen ook stelt- nu eindelijk eens 2 maanden moeten gaan staken om het onderwijs te redden van de waan van de dag. Maar leraren staken geen volle weken, want daarvan zijn kinderen de dupe.
Ja, het gaat dan ook nog eens om hele simpele sommetjes en ze mogen ook nog eens het rekenmachientje gebruiken zo gauw de sommetjes iets minder gemakkelijk met hoofdrekenen kunnen worden opgelost.quote:Op zondag 11 oktober 2015 16:47 schreef blondetrien het volgende:
Gaat het hier echt serieus om een REKENtoets?
Ja. Voor mij geeft het vooral aan dat ze nooit fatsoenlijk hebben leren rekenen. Er zijn aanwijzingen dat hun rekenvaardigheid (VMBO en MBO) nog slechter is geworden in vergelijking met klas 6 op de lagere school maar als ze het rekenen in dat stadium op een goede manier zouden hebben geleerd zoals tot in de jaren 70 (voordat het 'realistisch' rekenen werd ingevoerd) gebruikelijk was, zouden ze dan met dit soort sommetjes moeite kunnen hebben? Ik geloof het niet.quote:Het zegt wel iets over het onderwijs en dat zou de politiek toch grote zorgen moeten baren.
Natuurlijk moet dat lukken. Het probleem is dat ze hun rekenvaardigheid niet op peil hebben hoeven houden, en het is "use it or lose it" (ik ben niet voor het onnodig gebruik van Engels, maar dit rijmt wel lekker). En ze mogen tegenwoordig ik groep 8 al bepaalde opgaven met een rekenmachine oplossen, kan het nog gekker??quote:Op zondag 11 oktober 2015 16:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Is dat zo?
Liever 1 generatie leerlingen een paar weken de dupe laten zijn dan vele generaties leerlingen vele jaren lang.
Wat betreft dat geneuzel dat de toets wordt uitgesteld omdat de scholen de leerlingen niet goed hebben voorbereid - hierbij aantekenende dat het absurd is dat leerlingen hierop voorbereid moeten worden - , het is inmiddels minstens een jaar of 5 geleden dat werd besloten om deze rekentoets in te voeren. Op een gegeven moment moet je het ook gaan doen. Als we nu beslissen om de start naar volgend jaar uit te stellen en dan blijkt weer dat de scholen er met hun pet naar hebben gegooid, gaan we het dan weer een jaar uitstellen? Ze hoeven slechts een 4,5 te halen voor rekensommetjes die waarschijnlijk nog niet eens het niveau van klas 6 van de lagere school halen. Big deal. Dat moet toch wel lukken?
Twee dingen. Ten eerste: je zegt dat Nederland arrogant is geworden terwijl je zelf begint over hoe goed je wel niet bent in rekenen. Je noemt andere mensen dom omdat zij zulke, volgens jou zeer belangrijke, 'vaardigheden' niet uit het hoofdje kunnen, maar jij natuurlijk wel. Daarbij vergeet je dat gedurende de hele middelbare schoolloopbaan rekenvaardigheden noch een vak zijn geweest noch belangrijk zijn geweest bij wiskunde of economie, omdat voor het oh zo belangrijke rekenen een rekenmachine hadden. Je zou bijna denken dat ze zo'n rekenmachine daarvoor ook gemaakt hebben.quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 13:26 schreef ssebass het volgende:
[..]
Ik wel en dit zijn dan nog wel de minst alledaagse berekeningen van de hele toets. Percentages kom je ontzettend veel tegen in het dagelijks leven. Korting in winkels, rente op rekeningen/hypotheken. Als je dat niet even snel uit kunt rekenen ga je het moeilijk krijgen in de moderne maatschappij. En dat beginnende hbo'ers en universitaire studenten dit niet kunnen is helemaal om te janken.
Ik kon in groep drie al lezen en schrijven en in groep vijf waren deze sommetjes al peanuts. Je had vroeger op de basisschool ook een reken cito toets en daar had ik ook gewoon 100% voor. Dat beginnende studenten dit dus niet kunnen is toch te triest voor woorden. Kom op zeg. Dan nog over gaan klagen ook. Iedereen roept hoogbegaafd te zijn maar simpele rekensommetjes ho maar. In plaats van dat we iets aan dit belabberde niveau gaan doen, gaan we alles nog makkelijker maken. Dit is voor Nederland gewoon intellectuele zelfmoord. Nederland is te arrogant en dom geworden.
Met alle respect, je bent hier een beetje onzin aan het verkopen. Een rekenmachientje is slechts een hulpmiddel, het helpt geen zak als je geen normale rekenvaardigheid hebt. Een concreet voorbeeld, als de prijs 80 Euro is en er is 35% korting dan moet je wel weten dat je 0,65*80 moet intoetsen op dat apparaatje om iets aan dat rekenmachientje te hebben. Dat is in dit geval erg eenvoudig maar het toont aan dat het om inzicht gaat en niet om het rekenen zelf.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 00:44 schreef Goldenrush het volgende:
[..]
Twee dingen. Ten eerste: je zegt dat Nederland arrogant is geworden terwijl je zelf begint over hoe goed je wel niet bent in rekenen. Je noemt andere mensen dom omdat zij zulke, volgens jou zeer belangrijke, 'vaardigheden' niet uit het hoofdje kunnen, maar jij natuurlijk wel. Daarbij vergeet je dat gedurende de hele middelbare schoolloopbaan rekenvaardigheden noch een vak zijn geweest noch belangrijk zijn geweest bij wiskunde of economie, omdat voor het oh zo belangrijke rekenen een rekenmachine hadden. Je zou bijna denken dat ze zo'n rekenmachine daarvoor ook gemaakt hebben.
Dat is onjuist. Wat intelligentie is (of intellectualiteit als je dat zo graag wil) daar kan lang en breed over gediscussieerd worden maar de huidige opvatting onder de psychologen is dat rekenvaardigheid wel degelijk iets zegt over iemands intelligentie, het is dan ook een onderdeel van IQ-testen.quote:Ten tweede: intellectualiteit heeft helemaal niets, maar dan ook helemaal niets met rekenen te maken.
Dit is de havo/vwo toets van 2014:quote:Op zondag 11 oktober 2015 16:47 schreef blondetrien het volgende:
Lijkt me dat er gewoon een bepaald niveau wordt verwacht voor het verkrijgen van een diploma. Zijn je rekenskills daar onderdeel van dan zal er dus niemand benadeeld worden.
Je voldoet dan gewoon niet aan het niveau.
Gaat het hier echt serieus om een REKENtoets? Dat leer je toch al grotendeels op de basisschool? Of ben ik nou gek? Het zegt wel iets over het onderwijs en dat zou de politiek toch grote zorgen moeten baren.
6/6.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 02:00 schreef zhe-devilll het volgende:
Niemand die, de toets even doet?
Dit zijn nog maar tien vragen hé, heel simpel hoor.
Het idee van een toets is ook dat er onderwijs aan vooraf is gegaan, als dat niet in voldoende mate gebeurd is heeft het ook niet zo bijster veel om een toets in te voeren. En al helemaal niet een die zulke zware consequenties heeft.quote:Op zondag 11 oktober 2015 16:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Is dat niet een beetje het idee van een toets? Dat je het wel of niet kunt halen en dat je als gevolg daarvan wel of niet door kan?
Ik heb de vragen net doorgenomen en kan me haast niet voorstellen dat iemand die de basisschool heeft afgerond hier fouten in maakt. Ik had me nog nooit verdiept in wat die toets nou precies inhield. Schrikbarend dat een middelbare scholier hier moeite mee kan hebben.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 02:00 schreef zhe-devilll het volgende:
10/10 op degene die hier laatst werd gelink in een artikel uit de Volkskrant. Vrij eenvoudige opgaven, hooguit zit er af en toe wat onduidelijkheid in vanwege de tekstuele formulering.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 02:00 schreef zhe-devilll het volgende:
Dit dus. Maar die logica is blijkbaar nogal ingewikkeld voor lieden die graag willen trappen naar anderen omdat ze iets niet of minder goed kunnen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 03:24 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Het idee van een toets is ook dat er onderwijs aan vooraf is gegaan, als dat niet in voldoende mate gebeurd is heeft het ook niet zo bijster veel om een toets in te voeren. En al helemaal niet een die zulke zware consequenties heeft.
Precies.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 03:24 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Het idee van een toets is ook dat er onderwijs aan vooraf is gegaan, als dat niet in voldoende mate gebeurd is heeft het ook niet zo bijster veel om een toets in te voeren. En al helemaal niet een die zulke zware consequenties heeft.
De meeste ouders van kinderen die nu op voortgezet of hoger zitten, zijn niet bekend met het nieuwe rekenen. Als je al kijkt naar de staartdelingen, dan is daar niks meer van over.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 10:17 schreef devlinmr het volgende:
Wat ik vooral zie is dat het op de basisschool al misgaat. Alleen maar "juffen" die zelf niet eens fatsoenlijk kunnen rekenen en veel liever les geven in taal en knutselen. De enige "meester" op de school was dan ook de enige die fatsoenlijk rekenles gaf.
Sowieso is mijn hele indruk van de basisschool dat het een plek is waar de "meesters" en de "juffen" dat doen wat je zelf met je kinderen zou willen doen (knutselen oid) en dat je thuis met je kinderen moet doen wat je eigenlijk van de school zou verwachten (rekenen in dit geval)
Oh, jij noemt dat rekenvaardigheid? Ik noem dat inderdaad ook meer inzicht.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 01:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
, je bent hier een beetje onzin aan het verkopen. Een rekenmachientje is slechts een hulpmiddel, het helpt geen zak als je geen normale rekenvaardigheid hebt. Een concreet voorbeeld, als de prijs 80 Euro is en er is 35% korting dan moet je wel weten dat je 0,65*80 moet intoetsen op dat apparaatje om iets aan dat rekenmachientje te hebben. Dat is in dit geval erg eenvoudig maar het toont aan dat het om inzicht gaat en niet om het rekenen zelf.
Verder heeft hij het helemaal niet over hoofdrekenen, hij heeft het over fundamenteel rekeninzicht. Hoe belangrijk dat is daar kan je van mening over verschillen maar het staat buiten kijf dat het tot de fundamentele algemene ontwikkeling behoort en dat je een handicap hebt als je dat niet goed leert, bijvoorbeeld omdat je veel toekomstige beroepen uitsluit en omdat je in het dagelijkse leven op bepaalde vlakken minder zelfredzaam bent. Zoals voor veel handicaps geldt kan je daar goed mee leren leven maar het is een handicap.
Het heeft werkelijk niets met arrogantie te maken wat hij doet. Wat hij stelt over zijn eigen verleden geldt voor veel mensen die in een bepaalde periode (verschillend voor regio's (in het zuiden van Nederland ging het later bergafwaarts dan in de Randstad) en scholen) naar school ging en later op het HAVO of het VWO terecht kwam. Niet dat dat er veel toe doet m.b.t. de stelling dat hij arrogant zou zijn want als het feitelijk zo is dat hij dat toen kon dan heeft het feit dat hij dat hier stelt niets met arrogantie
Dat is waar, de hoop was dat de toets de scholen zou stimuleren om dat onderwijs aan te pakken, de scholen weigerden om dit te doen en dus krijg je nu 'dramatische' resultaten. Als pressiemiddel vind ik het niet verkeerd aangezien het om zo'n fundamentele vaardigheid gaat. Je moet waken voor teaching to the test maar moeten we daar bij een simpel rekentoetsje bang voor zijn? Als ze dat niet kunnen dan wordt het hoog tijd dat ze het leren, lijkt mij.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 08:52 schreef Bugno het volgende:
Een toets laat kinderen niet beter rekenen. Het is totaal de omgekeerde wereld dit. Alsof je eerst geen verkeersregels hebt, iedereen beter wilt laten rijden en dan theorie examen gaat afnemen.
Laat ze eerst beginnen met het onderwijs verbeteren. Nu een 0-meting en over 5 jaar meten wat het resultaat is. Dit is voor de bühne..
quote:Op zondag 11 oktober 2015 16:47 schreef blondetrien het volgende:
Lijkt me dat er gewoon een bepaald niveau wordt verwacht voor het verkrijgen van een diploma. Zijn je rekenskills daar onderdeel van dan zal er dus niemand benadeeld worden.
Je voldoet dan gewoon niet aan het niveau.
Gaat het hier echt serieus om een REKENtoets? Dat leer je toch al grotendeels op de basisschool? Of ben ik nou gek? Het zegt wel iets over het onderwijs en dat zou de politiek toch grote zorgen moeten baren.
Wat je ook had kunnen opmaken uit de slagingspercentages bij de diverse onderwijsniveaus, je ziet immers dat ergens bij een hoger niveau het slagingspercentage lager is, hoewel er in theorie meer verklaringen mogelijk zijn is de meest logische verklaring dat er verschillende toetsen worden gebruikt.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 01:43 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dit is de havo/vwo toets van 2014:
http://www.havovwo.nl/vwo/rekt/3f14k.pdf
Mbo is nog wat makkelijker.
Ik heb niet de indruk dat die insteek leeft bij de mensen, niet bij de overheid en niet bij de mensen die hier reageerden. Ik zie wel verontwaardiging omdat je kinderen verwaarloost door hen zoiets fundamenteels niet adequaat te leren.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 08:41 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dit dus. Maar die logica is blijkbaar nogal ingewikkeld voor lieden die graag willen trappen naar anderen omdat ze iets niet of minder goed kunnen.
Niet verrassend, jouw indruk is wel vaker verstoken van iedere realiteit.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 16:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik heb niet de indruk dat die insteek leeft bij de mensen, niet bij de overheid en niet bij de mensen die hier reageerden. Ik zie wel verontwaardiging omdat je kinderen verwaarloost door hen zoiets fundamenteels niet adequaat te leren.
Dat weet ik nog niet zo zeer of het ook bewust naar andere trappen is, het zou best nog wel eens kunnen dat mensen zich letterlijk niet kunnen voorstellen hoe het kan dat een ander slecht in rekenen is. Voor veel mensen zijn vaardigheden als lezen of rekenen zo basaal dat het voor hen net zo vanzelfsprekend is geworden als ademhalen, dat het in tegenstelling tot ademhalen toch echt vaardigheden zijn die aangeleerd moeten worden vergeet men dan even.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 08:41 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dit dus. Maar die logica is blijkbaar nogal ingewikkeld voor lieden die graag willen trappen naar anderen omdat ze iets niet of minder goed kunnen.
Of dat is bij jou het geval?quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 16:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Niet verrassend, jouw indruk is wel vaker verstoken van iedere realiteit.
Inderdaad, vandaar mijn interpretatie dat ze trappen naar de leraren. Als het zo vanzelfsprekend is dat je dat leert en het rekenniveau zo erg is gedaald in de afgelopen tientallen jaren terwijl de Nederlanders waarschijnlijk niet dommer zijn geworden dan kom je automatisch bij de leraar uit. Ja, ook bij de onderwijsmethode maar de leraar is de uitvoerder, hij/zij is verantwoordelijk en als groep kunnen ze bepalen om het anders te doen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 16:18 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dat weet ik nog niet zo zeer of het ook bewust naar andere trappen is, het zou best nog wel eens kunnen dat mensen zich letterlijk niet kunnen voorstellen hoe het kan dat een ander slecht in rekenen is. Voor veel mensen zijn vaardigheden als lezen of rekenen zo basaal dat het voor hen net zo vanzelfsprekend is geworden als ademhalen, dat het in tegenstelling tot ademhalen toch echt vaardigheden zijn die aangeleerd moeten worden vergeet men dan even.
Wat heb je aan een calculator als je niet eens weet of je de juiste berekening erin zet.quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 09:57 schreef Gia het volgende:
Verder snap ik niet waar rekenen nu zo belangrijk voor is. Ik heb het in het dagelijkse leven niet nodig. Als ik al ooit iets uit wil rekenen, slinger ik wel de online calculator aan.
Ik heb er net even naar gekeken. Ik ben niet zo tevreden over de kwaliteit van deze toets maar het is goed te maken (6 op 6). Een van de dingen waarover ik viel: de vraag over hoeveel minuten tijdwinst je boekt met de hogere internetdownloadsnelheid bij het downloaden van een Blu-ray-film. Leuk en aardig maar als je per se de realiteit als context wil gebruiken doe het dan alsjeblieft wel goed. Je weet wel, het verschil tussen Mb en MB, het feit dat de internetsnelheid in bits per seconde wordt uitgedrukt terwijl de grootte van bestanden in bytes (1 byte is een serie van 8 bits) per seconden wordt uitgedrukt. Vraag me niet waarom het gebruikelijk is (omdat vroeger de internetdownloadsnelheid tergend traag was?) maar dat is nu eenmaal de conventie. Waarom zeur ik hierover? Omdat iemand die die conventie kent gemakkelijk met bits kan rekenen terwijl bytes wordt bedoeld of andersom en omdat ze het ook nog eens verkeerd noteren in die toets (B/b).quote:Op dinsdag 20 oktober 2015 01:45 schreef zhe-devilll het volgende:
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)j-voor-de-rekentoets
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |