abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156761665
quote:
Het ziet ernaar uit dat een voldoende voor de rekentoets voorlopig alleen op het vwo noodzakelijk wordt voor een diploma. De PvdA vindt de resultaten op het vmbo en de havo te slecht om al dit schooljaar de toets daar te laten meetellen.

Daarmee is er geen meerderheid in de Tweede Kamer meer voor het plan van staatssecretaris Dekker en minister Bussemaker.

Eerlijke kans

"De PvdA vindt dat iedere jongere een eerlijke kans verdient om de beste start te maken in het leven. Als de rekentoets gaat meetellen op havo en vmbo krijgen te veel jongeren die kans niet, omdat ze dan geen diploma meer kunnen halen", zegt Kamerlid Jadnanansing.

Jadnanansing: iedereen kans op diploma
Video afspelen 01:55
Dekker en Bussemaker lieten vanmorgen al weten dat de resultaten in het mbo zo slecht zijn, dat de rekentoets daar wat hen betreft niet dit schooljaar verplicht kan worden voor een diploma.

De invoering wordt nu opgeschoven naar 2020. Het resultaat van de rekentoets komt in de tussentijd wel op de cijferlijst te staan, maar telt niet mee. De PvdA vindt dat hetzelfde moet gaan gelden voor het vmbo en de havo.

5 is genoeg

Bij de laatste meting blijkt dat op het laagste niveau van het vmbo net iets meer dan de helft van de leerlingen een voldoende (een 6 of hoger) haalt voor de toets. Op de havo ligt dat percentage niet veel hoger. Voor dit schooljaar zijn de normen naar beneden bijgesteld: een 5 zou genoeg zijn voor het halen van een diploma.

Op het vwo haalt ruim 90 procent een voldoende.

De coalitiepartner van de PvdA, de VVD, is juist blij met de resultaten van de rekentoets. Het rekenonderwijs op het voortgezet onderwijs is volgens de liberalen de laatste jaren zo verbeterd, dat invoering van de rekentoets verantwoord is.

Vlag en wimpel

Dat het mbo achterblijft is minister Bussemaker te verwijten, vindt Kamerlid Straus. De minister (PvdA) is verantwoordelijk voor het mbo, terwijl staatssecretaris Dekker (VVD) het voortgezet onderwijs in zijn portefeuille heeft.

"Waar de staatssecretaris met vlag en wimpel is geslaagd, blijft de minister hopeloos achter met haar huiswerk", zegt Straus
http://nos.nl/artikel/206(...)ts-vmbo-en-havo.html

Ok. Blijkbaar kunnen scholieren niet meer rekenen, zoals blijkt uit de dit jaar ingevoerde rekentoets. In de ogen van PvdA-kamerlid Jadnanansing:
""De PvdA vindt dat iedere jongere een eerlijke kans verdient om de beste start te maken in het leven. Als de rekentoets gaat meetellen op havo en vmbo krijgen te veel jongeren die kans niet, omdat ze dan geen diploma meer kunnen halen"
Is dat niet een beetje het idee van een toets? Dat je het wel of niet kunt halen en dat je als gevolg daarvan wel of niet door kan? Nu hoeven jongeren dus niet te kunnen rekenen voor hun diploma. Maar wat stelt dat diploma dan nog voor? Dan kunnen we net zo goed iedere jongere een VWO-diploma geven 'om de beste start te maken in het leven'
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_156761713
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 21:03 schreef la_perle_rouge het volgende:

[..]

Dat neem je verkeerd aan, het komt maar hoogstzelden voor dat in adviescommissies van de overheid leraren worden toegelaten. Het onderwijs is gered van tweede fase en studiehuis door leraren die eigenwijs hun eigen gang bleven gaan, en niet naar de adviescommissies wilden luisteren. Hun mening werd zeer zeker niet op prijs gesteld en kon zelfs tot ontslag leiden.
Leerkrachten zouden -zoals Ton van Haperen ook stelt- nu eindelijk eens 2 maanden moeten gaan staken om het onderwijs te redden van de waan van de dag. Maar leraren staken geen volle weken, want daarvan zijn kinderen de dupe.
Is dat zo?
Liever 1 generatie leerlingen een paar weken de dupe laten zijn dan vele generaties leerlingen vele jaren lang.

Wat betreft dat geneuzel dat de toets wordt uitgesteld omdat de scholen de leerlingen niet goed hebben voorbereid - hierbij aantekenende dat het absurd is dat leerlingen hierop voorbereid moeten worden - , het is inmiddels minstens een jaar of 5 geleden dat werd besloten om deze rekentoets in te voeren. Op een gegeven moment moet je het ook gaan doen. Als we nu beslissen om de start naar volgend jaar uit te stellen en dan blijkt weer dat de scholen er met hun pet naar hebben gegooid, gaan we het dan weer een jaar uitstellen? Ze hoeven slechts een 4,5 te halen voor rekensommetjes die waarschijnlijk nog niet eens het niveau van klas 6 van de lagere school halen. Big deal. Dat moet toch wel lukken?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_156761786
Lijkt me dat er gewoon een bepaald niveau wordt verwacht voor het verkrijgen van een diploma. Zijn je rekenskills daar onderdeel van dan zal er dus niemand benadeeld worden.
Je voldoet dan gewoon niet aan het niveau.


Gaat het hier echt serieus om een REKENtoets? Dat leer je toch al grotendeels op de basisschool? Of ben ik nou gek? Het zegt wel iets over het onderwijs en dat zou de politiek toch grote zorgen moeten baren.
pi_156764309
quote:
1s.gif Op zondag 11 oktober 2015 16:47 schreef blondetrien het volgende:

Gaat het hier echt serieus om een REKENtoets?
Ja, het gaat dan ook nog eens om hele simpele sommetjes en ze mogen ook nog eens het rekenmachientje gebruiken zo gauw de sommetjes iets minder gemakkelijk met hoofdrekenen kunnen worden opgelost.

quote:
Het zegt wel iets over het onderwijs en dat zou de politiek toch grote zorgen moeten baren.
Ja. Voor mij geeft het vooral aan dat ze nooit fatsoenlijk hebben leren rekenen. Er zijn aanwijzingen dat hun rekenvaardigheid (VMBO en MBO) nog slechter is geworden in vergelijking met klas 6 op de lagere school maar als ze het rekenen in dat stadium op een goede manier zouden hebben geleerd zoals tot in de jaren 70 (voordat het 'realistisch' rekenen werd ingevoerd) gebruikelijk was, zouden ze dan met dit soort sommetjes moeite kunnen hebben? Ik geloof het niet.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_156782692
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 16:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Is dat zo?
Liever 1 generatie leerlingen een paar weken de dupe laten zijn dan vele generaties leerlingen vele jaren lang.

Wat betreft dat geneuzel dat de toets wordt uitgesteld omdat de scholen de leerlingen niet goed hebben voorbereid - hierbij aantekenende dat het absurd is dat leerlingen hierop voorbereid moeten worden - , het is inmiddels minstens een jaar of 5 geleden dat werd besloten om deze rekentoets in te voeren. Op een gegeven moment moet je het ook gaan doen. Als we nu beslissen om de start naar volgend jaar uit te stellen en dan blijkt weer dat de scholen er met hun pet naar hebben gegooid, gaan we het dan weer een jaar uitstellen? Ze hoeven slechts een 4,5 te halen voor rekensommetjes die waarschijnlijk nog niet eens het niveau van klas 6 van de lagere school halen. Big deal. Dat moet toch wel lukken?
Natuurlijk moet dat lukken. Het probleem is dat ze hun rekenvaardigheid niet op peil hebben hoeven houden, en het is "use it or lose it" (ik ben niet voor het onnodig gebruik van Engels, maar dit rijmt wel lekker). En ze mogen tegenwoordig ik groep 8 al bepaalde opgaven met een rekenmachine oplossen, kan het nog gekker??

We zijn opgezadeld geraakt met regeringen die denken dat ze een Idols-populariteitswedstrijd moeten winnen. Ze laten het oor hangen naar de grootste schreeuwers, hetgeen per definitie meestal niet de allerintelligentsten onder ons zijn. De rekentoets is hier het beste voorbeeld van, ik geloof niet dat er een ander onderwerp is waarover regerende partijen zo vaak van mening zijn veranderd.

En als je Jadjanansing beluistert, maakt ze zo'n beetje reclame voor afhaaldiploma's. (Heeft iemand "Wilt" van Tom Sharpe? Daar staat ergens in het begin ook een pleidooi voor het zo gemakkelijk maken van examens dat niemand meer kan zakken. Ik heb dat boek helaas niet, maar het is hilarisch.
  dinsdag 20 oktober 2015 @ 00:44:00 #6
390376 Goldenrush
Everything is a remix.
pi_156960086
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 13:26 schreef ssebass het volgende:

[..]

Ik wel en dit zijn dan nog wel de minst alledaagse berekeningen van de hele toets. Percentages kom je ontzettend veel tegen in het dagelijks leven. Korting in winkels, rente op rekeningen/hypotheken. Als je dat niet even snel uit kunt rekenen ga je het moeilijk krijgen in de moderne maatschappij. En dat beginnende hbo'ers en universitaire studenten dit niet kunnen is helemaal om te janken.

Ik kon in groep drie al lezen en schrijven en in groep vijf waren deze sommetjes al peanuts. Je had vroeger op de basisschool ook een reken cito toets en daar had ik ook gewoon 100% voor. Dat beginnende studenten dit dus niet kunnen is toch te triest voor woorden. Kom op zeg. Dan nog over gaan klagen ook. Iedereen roept hoogbegaafd te zijn maar simpele rekensommetjes ho maar. In plaats van dat we iets aan dit belabberde niveau gaan doen, gaan we alles nog makkelijker maken. Dit is voor Nederland gewoon intellectuele zelfmoord. Nederland is te arrogant en dom geworden.
Twee dingen. Ten eerste: je zegt dat Nederland arrogant is geworden terwijl je zelf begint over hoe goed je wel niet bent in rekenen. Je noemt andere mensen dom omdat zij zulke, volgens jou zeer belangrijke, 'vaardigheden' niet uit het hoofdje kunnen, maar jij natuurlijk wel. Daarbij vergeet je dat gedurende de hele middelbare schoolloopbaan rekenvaardigheden noch een vak zijn geweest noch belangrijk zijn geweest bij wiskunde of economie, omdat voor het oh zo belangrijke rekenen een rekenmachine hadden. Je zou bijna denken dat ze zo'n rekenmachine daarvoor ook gemaakt hebben.

Ten tweede: intellectualiteit heeft helemaal niets, maar dan ook helemaal niets met rekenen te maken. Zoek nog eens de definitie van intellectualiteit op. Als je van zo'n basaal woord de definitie niet kent doe je toch ook echt iets mis.
pi_156960305
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 00:44 schreef Goldenrush het volgende:

[..]

Twee dingen. Ten eerste: je zegt dat Nederland arrogant is geworden terwijl je zelf begint over hoe goed je wel niet bent in rekenen. Je noemt andere mensen dom omdat zij zulke, volgens jou zeer belangrijke, 'vaardigheden' niet uit het hoofdje kunnen, maar jij natuurlijk wel. Daarbij vergeet je dat gedurende de hele middelbare schoolloopbaan rekenvaardigheden noch een vak zijn geweest noch belangrijk zijn geweest bij wiskunde of economie, omdat voor het oh zo belangrijke rekenen een rekenmachine hadden. Je zou bijna denken dat ze zo'n rekenmachine daarvoor ook gemaakt hebben.
Met alle respect, je bent hier een beetje onzin aan het verkopen. Een rekenmachientje is slechts een hulpmiddel, het helpt geen zak als je geen normale rekenvaardigheid hebt. Een concreet voorbeeld, als de prijs 80 Euro is en er is 35% korting dan moet je wel weten dat je 0,65*80 moet intoetsen op dat apparaatje om iets aan dat rekenmachientje te hebben. Dat is in dit geval erg eenvoudig maar het toont aan dat het om inzicht gaat en niet om het rekenen zelf.
Verder heeft hij het helemaal niet over hoofdrekenen, hij heeft het over fundamenteel rekeninzicht. Hoe belangrijk dat is daar kan je van mening over verschillen maar het staat buiten kijf dat het tot de fundamentele algemene ontwikkeling behoort en dat je een handicap hebt als je dat niet goed leert, bijvoorbeeld omdat je veel toekomstige beroepen uitsluit en omdat je in het dagelijkse leven op bepaalde vlakken minder zelfredzaam bent. Zoals voor veel handicaps geldt kan je daar goed mee leren leven maar het is een handicap.

Het heeft werkelijk niets met arrogantie te maken wat hij doet. Wat hij stelt over zijn eigen verleden geldt voor veel mensen die in een bepaalde periode (verschillend voor regio's (in het zuiden van Nederland ging het later bergafwaarts dan in de Randstad) en scholen) naar school ging en later op het HAVO of het VWO terecht kwam. Niet dat dat er veel toe doet m.b.t. de stelling dat hij arrogant zou zijn want als het feitelijk zo is dat hij dat toen kon dan heeft het feit dat hij dat hier stelt niets met arrogantie te maken.

quote:
Ten tweede: intellectualiteit heeft helemaal niets, maar dan ook helemaal niets met rekenen te maken.
Dat is onjuist. Wat intelligentie is (of intellectualiteit als je dat zo graag wil) daar kan lang en breed over gediscussieerd worden maar de huidige opvatting onder de psychologen is dat rekenvaardigheid wel degelijk iets zegt over iemands intelligentie, het is dan ook een onderdeel van IQ-testen.
Maar goed, dat een deel van de mensen dom is is niet erg, daar valt weinig aan te doen, het is een statistisch feit. Wat wel erg is is dat veel Nederlanders die het vermogen hebben om goed te leren rekenen dit nooit leren omdat het rekenonderwijs wordt verwaarloosd.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 20 oktober 2015 @ 01:43:22 #8
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_156960379
quote:
1s.gif Op zondag 11 oktober 2015 16:47 schreef blondetrien het volgende:
Lijkt me dat er gewoon een bepaald niveau wordt verwacht voor het verkrijgen van een diploma. Zijn je rekenskills daar onderdeel van dan zal er dus niemand benadeeld worden.
Je voldoet dan gewoon niet aan het niveau.

Gaat het hier echt serieus om een REKENtoets? Dat leer je toch al grotendeels op de basisschool? Of ben ik nou gek? Het zegt wel iets over het onderwijs en dat zou de politiek toch grote zorgen moeten baren.
Dit is de havo/vwo toets van 2014:
http://www.havovwo.nl/vwo/rekt/3f14k.pdf

Mbo is nog wat makkelijker.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_156960388
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_156960450
Niemand die, de toets even doet?
Dit zijn nog maar tien vragen hé, heel simpel hoor.
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  dinsdag 20 oktober 2015 @ 02:53:00 #11
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_156960617
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 02:00 schreef zhe-devilll het volgende:
Niemand die, de toets even doet?
Dit zijn nog maar tien vragen hé, heel simpel hoor.
6/6.
En nu?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_156960655
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 16:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Is dat niet een beetje het idee van een toets? Dat je het wel of niet kunt halen en dat je als gevolg daarvan wel of niet door kan?
Het idee van een toets is ook dat er onderwijs aan vooraf is gegaan, als dat niet in voldoende mate gebeurd is heeft het ook niet zo bijster veel om een toets in te voeren. En al helemaal niet een die zulke zware consequenties heeft.
pi_156960998
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 02:00 schreef zhe-devilll het volgende:
Niemand die, de toets even doet?
Dit zijn nog maar tien vragen hé, heel simpel hoor.
Ik heb de vragen net doorgenomen en kan me haast niet voorstellen dat iemand die de basisschool heeft afgerond hier fouten in maakt. Ik had me nog nooit verdiept in wat die toets nou precies inhield. Schrikbarend dat een middelbare scholier hier moeite mee kan hebben.
60 HRC
pi_156961425
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 02:00 schreef zhe-devilll het volgende:
Niemand die, de toets even doet?
Dit zijn nog maar tien vragen hé, heel simpel hoor.
10/10 op degene die hier laatst werd gelink in een artikel uit de Volkskrant. Vrij eenvoudige opgaven, hooguit zit er af en toe wat onduidelijkheid in vanwege de tekstuele formulering.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 20 oktober 2015 @ 08:41:53 #15
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_156961686
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 03:24 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Het idee van een toets is ook dat er onderwijs aan vooraf is gegaan, als dat niet in voldoende mate gebeurd is heeft het ook niet zo bijster veel om een toets in te voeren. En al helemaal niet een die zulke zware consequenties heeft.
Dit dus. Maar die logica is blijkbaar nogal ingewikkeld voor lieden die graag willen trappen naar anderen omdat ze iets niet of minder goed kunnen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 20 oktober 2015 @ 08:52:07 #16
406034 Bugno
Campione d. Mondo 91/92
pi_156961790
Een toets laat kinderen niet beter rekenen. Het is totaal de omgekeerde wereld dit. Alsof je eerst geen verkeersregels hebt, iedereen beter wilt laten rijden en dan theorie examen gaat afnemen.

Laat ze eerst beginnen met het onderwijs verbeteren. Nu een 0-meting en over 5 jaar meten wat het resultaat is. Dit is voor de bühne..
Fitter. Happier. More productive
---------------------------------------------------
If you think in terms of a year, plant a seed; if in terms of ten years, plant trees; if in terms of 100 years, teach the people. - Confucius
pi_156961888
Er is extra geld uitgetrokken voor onderwijs.

De belangrijkste uitkomst van die rekentoets is dan dus ook dat dit geld niet goed is besteed.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  dinsdag 20 oktober 2015 @ 09:57:57 #18
3542 Gia
User under construction
pi_156962607
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 03:24 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Het idee van een toets is ook dat er onderwijs aan vooraf is gegaan, als dat niet in voldoende mate gebeurd is heeft het ook niet zo bijster veel om een toets in te voeren. En al helemaal niet een die zulke zware consequenties heeft.
Precies.
Mijn oudste kan voldoende rekenen, had daar nog net de juiste leerkrachten voor.
Mijn jongste, 2 jaar later, had de pech dat de goeie leerkrachten weg waren en hij les had van mensen die hun tijd aan 't uitzitten waren.
Zelfs met de tafeltjes werd laconiek om gegaan, want je kunt een kind toch niet laten zitten op de tafel van 7!
Middelbare school was een koksopleiding, rekenen was onbelangrijk, muv maten en gewichten.
Hij doet nu mbo-4 game development en zou geen diploma krijgen, omdat hij nooit voldoende heeft leren rekenen. Met een toets waar, schijnbaar, 10% van de vwo-ers voor zakt.

Verder snap ik niet waar rekenen nu zo belangrijk voor is. Ik heb het in het dagelijkse leven niet nodig. Als ik al ooit iets uit wil rekenen, slinger ik wel de online calculator aan.

Persoonlijk vind ik de Nederlandse taal vele malen belangrijker. En ook die resultaten zijn abominabel. Ook op hoger niveau.
pi_156962909
Wat ik vooral zie is dat het op de basisschool al misgaat. Alleen maar "juffen" die zelf niet eens fatsoenlijk kunnen rekenen en veel liever les geven in taal en knutselen. De enige "meester" op de school was dan ook de enige die fatsoenlijk rekenles gaf.

Sowieso is mijn hele indruk van de basisschool dat het een plek is waar de "meesters" en de "juffen" dat doen wat je zelf met je kinderen zou willen doen (knutselen oid) en dat je thuis met je kinderen moet doen wat je eigenlijk van de school zou verwachten (rekenen in dit geval)
  dinsdag 20 oktober 2015 @ 11:38:18 #20
3542 Gia
User under construction
pi_156964323
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 10:17 schreef devlinmr het volgende:
Wat ik vooral zie is dat het op de basisschool al misgaat. Alleen maar "juffen" die zelf niet eens fatsoenlijk kunnen rekenen en veel liever les geven in taal en knutselen. De enige "meester" op de school was dan ook de enige die fatsoenlijk rekenles gaf.

Sowieso is mijn hele indruk van de basisschool dat het een plek is waar de "meesters" en de "juffen" dat doen wat je zelf met je kinderen zou willen doen (knutselen oid) en dat je thuis met je kinderen moet doen wat je eigenlijk van de school zou verwachten (rekenen in dit geval)
De meeste ouders van kinderen die nu op voortgezet of hoger zitten, zijn niet bekend met het nieuwe rekenen. Als je al kijkt naar de staartdelingen, dan is daar niks meer van over.
Toen onze kinderen dat leerden, moesten ze een rijtje maken van 10x de deler, daar de helft van, was 5 x, het dubbele, was 2x, daarvan weer het dubbele, was 4x, en nog een keer het dubbele, 8x. En met dat rijtje moest je dan gaan rekenen.
Tegenwoordig is er de zogenaamde hapjesmethode. Lijkt weer enigszins op de ouderwetse staartdeling, maar dan vereenvoudigd.
De echte staartdeling, zoals ik die vroeger heb geleerd, kennen ze niet meer, want dan moet je de tafels uit je mouw kunnen schudden.

Dus, thuis rekenen leren is bijna niet te doen.

Ik ben het ermee eens dat er wat moet gebeuren met het rekenniveau van de huidige generatie, maar dat lost een out of the blue rekentoets niet op.
Ga weer tafeltjes stampen vanaf groep 4. Eis van de kinderen dat ze die kunnen dromen. Aandacht ook voor het ouderwetse cijferen, zonder zakjapanner. Misschien dat ze dan leren rekenen. En vervolgens vanaf groep 6 de inzichtssommen, leesrekenen, toegepaste rekenvaardigheden, of hoe het ook allemaal heet.

Kinderen met een hoge intelligentie kunnen het zelf wel toepassen, maar kinderen met wat minder iq zullen dat moeten leren, met heel veel geduld van de rekenjuf.

En kom dan maar eens met zo'n toets.
  dinsdag 20 oktober 2015 @ 14:58:40 #21
390376 Goldenrush
Everything is a remix.
pi_156967988
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 01:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
, je bent hier een beetje onzin aan het verkopen. Een rekenmachientje is slechts een hulpmiddel, het helpt geen zak als je geen normale rekenvaardigheid hebt. Een concreet voorbeeld, als de prijs 80 Euro is en er is 35% korting dan moet je wel weten dat je 0,65*80 moet intoetsen op dat apparaatje om iets aan dat rekenmachientje te hebben. Dat is in dit geval erg eenvoudig maar het toont aan dat het om inzicht gaat en niet om het rekenen zelf.
Verder heeft hij het helemaal niet over hoofdrekenen, hij heeft het over fundamenteel rekeninzicht. Hoe belangrijk dat is daar kan je van mening over verschillen maar het staat buiten kijf dat het tot de fundamentele algemene ontwikkeling behoort en dat je een handicap hebt als je dat niet goed leert, bijvoorbeeld omdat je veel toekomstige beroepen uitsluit en omdat je in het dagelijkse leven op bepaalde vlakken minder zelfredzaam bent. Zoals voor veel handicaps geldt kan je daar goed mee leren leven maar het is een handicap.

Het heeft werkelijk niets met arrogantie te maken wat hij doet. Wat hij stelt over zijn eigen verleden geldt voor veel mensen die in een bepaalde periode (verschillend voor regio's (in het zuiden van Nederland ging het later bergafwaarts dan in de Randstad) en scholen) naar school ging en later op het HAVO of het VWO terecht kwam. Niet dat dat er veel toe doet m.b.t. de stelling dat hij arrogant zou zijn want als het feitelijk zo is dat hij dat toen kon dan heeft het feit dat hij dat hier stelt niets met arrogantie
Oh, jij noemt dat rekenvaardigheid? Ik noem dat inderdaad ook meer inzicht.

Rekenvaardigheid gaat om het bewerken met getallen zelf, niet hoe zij zich met elkaar verhouden.

Bovendien, intellectualiteit en intelligentie zijn twee verschillende dingen. Een intellectueel persoon is betrokken met de maatschappij, volgt discussies, leest literatuur. Een intelligent persoon scoort wellicht hoog op een iq-test. Bij deze.
pi_156969415
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 08:52 schreef Bugno het volgende:
Een toets laat kinderen niet beter rekenen. Het is totaal de omgekeerde wereld dit. Alsof je eerst geen verkeersregels hebt, iedereen beter wilt laten rijden en dan theorie examen gaat afnemen.

Laat ze eerst beginnen met het onderwijs verbeteren. Nu een 0-meting en over 5 jaar meten wat het resultaat is. Dit is voor de bühne..
Dat is waar, de hoop was dat de toets de scholen zou stimuleren om dat onderwijs aan te pakken, de scholen weigerden om dit te doen en dus krijg je nu 'dramatische' resultaten. Als pressiemiddel vind ik het niet verkeerd aangezien het om zo'n fundamentele vaardigheid gaat. Je moet waken voor teaching to the test maar moeten we daar bij een simpel rekentoetsje bang voor zijn? Als ze dat niet kunnen dan wordt het hoog tijd dat ze het leren, lijkt mij. :)

quote:
1s.gif Op zondag 11 oktober 2015 16:47 schreef blondetrien het volgende:
Lijkt me dat er gewoon een bepaald niveau wordt verwacht voor het verkrijgen van een diploma. Zijn je rekenskills daar onderdeel van dan zal er dus niemand benadeeld worden.
Je voldoet dan gewoon niet aan het niveau.


Gaat het hier echt serieus om een REKENtoets? Dat leer je toch al grotendeels op de basisschool? Of ben ik nou gek? Het zegt wel iets over het onderwijs en dat zou de politiek toch grote zorgen moeten baren.
quote:
2s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 01:43 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Dit is de havo/vwo toets van 2014:
http://www.havovwo.nl/vwo/rekt/3f14k.pdf

Mbo is nog wat makkelijker.
Wat je ook had kunnen opmaken uit de slagingspercentages bij de diverse onderwijsniveaus, je ziet immers dat ergens bij een hoger niveau het slagingspercentage lager is, hoewel er in theorie meer verklaringen mogelijk zijn is de meest logische verklaring dat er verschillende toetsen worden gebruikt. ;)

[ Bericht 29% gewijzigd door Bram_van_Loon op 20-10-2015 16:04:05 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_156969461
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 08:41 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dit dus. Maar die logica is blijkbaar nogal ingewikkeld voor lieden die graag willen trappen naar anderen omdat ze iets niet of minder goed kunnen.
Ik heb niet de indruk dat die insteek leeft bij de mensen, niet bij de overheid en niet bij de mensen die hier reageerden. Ik zie wel verontwaardiging omdat je kinderen verwaarloost door hen zoiets fundamenteels niet adequaat te leren.

[ Bericht 18% gewijzigd door Bram_van_Loon op 20-10-2015 16:06:52 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 20 oktober 2015 @ 16:06:57 #24
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_156969587
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 16:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik heb niet de indruk dat die insteek leeft bij de mensen, niet bij de overheid en niet bij de mensen die hier reageerden. Ik zie wel verontwaardiging omdat je kinderen verwaarloost door hen zoiets fundamenteels niet adequaat te leren.

Niet verrassend, jouw indruk is wel vaker verstoken van iedere realiteit.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_156969695
Ik moet die 3F toets maken binnenkort voor mn werk. Telt dat nou wel of niet mee?
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_156969706
Vraag omdat ik anders even moet googlen hoe staartdelingen ook alweer werken. Dat heb ik 20 jaar niet gebruikt en heb geen idee meer.

Als het niet mee telt dan geloof ik het wel. Telt het wel mee dan moet ik nog even 5 minuten googlen voor mn o ja zo ging dat gevoel zegmaar :)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_156969822
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 08:41 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dit dus. Maar die logica is blijkbaar nogal ingewikkeld voor lieden die graag willen trappen naar anderen omdat ze iets niet of minder goed kunnen.
Dat weet ik nog niet zo zeer of het ook bewust naar andere trappen is, het zou best nog wel eens kunnen dat mensen zich letterlijk niet kunnen voorstellen hoe het kan dat een ander slecht in rekenen is. Voor veel mensen zijn vaardigheden als lezen of rekenen zo basaal dat het voor hen net zo vanzelfsprekend is geworden als ademhalen, dat het in tegenstelling tot ademhalen toch echt vaardigheden zijn die aangeleerd moeten worden vergeet men dan even.
pi_156969947
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 16:06 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Niet verrassend, jouw indruk is wel vaker verstoken van iedere realiteit.
Of dat is bij jou het geval?
Knap van jou dat jij zo goed in andere mensen hun kopje denkt te kunnen kijken, het blijkt immers niet uit hun woorden dat ze graag trappen naar mensen die niet kunnen rekenen. Als iets wel blijkt uit hun woorden dan is het dat ze trappen naar de leraren die hen niet hebben leren rekenen maar blijkbaar is het voor jou te veel gevraagd om dat te lezen. Zullen we eens vragen aan de mensen hier wat ze van meer realiteitszin vinden getuigen: sociaaldemocratie of de libertarische heilstaat waar jij zo'n voorstander van bent? ;)

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 16:18 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Dat weet ik nog niet zo zeer of het ook bewust naar andere trappen is, het zou best nog wel eens kunnen dat mensen zich letterlijk niet kunnen voorstellen hoe het kan dat een ander slecht in rekenen is. Voor veel mensen zijn vaardigheden als lezen of rekenen zo basaal dat het voor hen net zo vanzelfsprekend is geworden als ademhalen, dat het in tegenstelling tot ademhalen toch echt vaardigheden zijn die aangeleerd moeten worden vergeet men dan even.
Inderdaad, vandaar mijn interpretatie dat ze trappen naar de leraren. Als het zo vanzelfsprekend is dat je dat leert en het rekenniveau zo erg is gedaald in de afgelopen tientallen jaren terwijl de Nederlanders waarschijnlijk niet dommer zijn geworden dan kom je automatisch bij de leraar uit. Ja, ook bij de onderwijsmethode maar de leraar is de uitvoerder, hij/zij is verantwoordelijk en als groep kunnen ze bepalen om het anders te doen.

[ Bericht 15% gewijzigd door Bram_van_Loon op 20-10-2015 16:39:09 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_156970149
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 09:57 schreef Gia het volgende:

Verder snap ik niet waar rekenen nu zo belangrijk voor is. Ik heb het in het dagelijkse leven niet nodig. Als ik al ooit iets uit wil rekenen, slinger ik wel de online calculator aan.

Wat heb je aan een calculator als je niet eens weet of je de juiste berekening erin zet. :')
pi_156970204
quote:
Ik heb er net even naar gekeken. Ik ben niet zo tevreden over de kwaliteit van deze toets maar het is goed te maken (6 op 6). Een van de dingen waarover ik viel: de vraag over hoeveel minuten tijdwinst je boekt met de hogere internetdownloadsnelheid bij het downloaden van een Blu-ray-film. Leuk en aardig maar als je per se de realiteit als context wil gebruiken doe het dan alsjeblieft wel goed. Je weet wel, het verschil tussen Mb en MB, het feit dat de internetsnelheid in bits per seconde wordt uitgedrukt terwijl de grootte van bestanden in bytes (1 byte is een serie van 8 bits) per seconden wordt uitgedrukt. Vraag me niet waarom het gebruikelijk is (omdat vroeger de internetdownloadsnelheid tergend traag was?) maar dat is nu eenmaal de conventie. Waarom zeur ik hierover? Omdat iemand die die conventie kent gemakkelijk met bits kan rekenen terwijl bytes wordt bedoeld of andersom en omdat ze het ook nog eens verkeerd noteren in die toets (B/b).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')