Ik kan voldoende rekenen, maar van wiskunde snap ik geen hol. En daar heb ik helemaal geen last van.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 15:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wiskunde en rekenen is overal, nu ben ik een nerd dus valt dat me sneller op, maar het is echt zo
Engels en Duits verplicht stellen op de basisschool is van de zotte. Een beetje Engels, omdat dat voor het computeren wel handig is, is niks mis mee. Maar Nederlands en rekenen moet het belangrijkst zijn op de basisschool. En dat is het nu, helaas niet.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 16:02 schreef wdn het volgende:
[..]
Maar de MEAO is al veels te ver in iemands leven om dan nog rekenen te leren. Dan moet je het al weten hoe de basisregels zijn. Rekenen is fundamenteel en de voedingsbodem voor wiskunde.
Als ze Engels en Duits verplicht willen stellen op de lagere school ... rekenen en Nederlandse taal zijn dan toch echt belangrijker volgens mij.
En ik vind van niet.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 16:05 schreef hottentot het volgende:
Ik heb er de afgelopen dagen nog een keer over nagedacht, en vind dat we de test moeten invoeren,
Beter gooien we nog een jaargang incapabele jongeren de markt op die door gebrek aan kennis belemmert zijn in hun latere keuzen.quote:
Dat maakt onze kennis straks alleen maar waardevoller.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 16:42 schreef hottentot het volgende:
[..]
Beter gooien we nog een jaargang incapabele jongeren de markt op die door gebrek aan kennis belemmert zijn in hun latere keuzen.
Als ik oud ben moet deze generatie mijn medicijnen maken, volgens mij is het veiliger om zelfmoord te plegen.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 16:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat maakt onze kennis straks alleen maar waardevoller.![]()
Het is al te bizar dat we hier daar nog een discussie over moeten houden over de meest basale reken kennis die kinderen van 12 jaar zouden moeten hebben en daarna tijdens de 1e vervolg opleiding op peil moeten houden.
Nee.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 16:54 schreef Pandorado het volgende:
Wel tot besluit nog één vraag (hopelijk beantwoordbaar met "ja" of "nee", zodat ik niet onbedoeld en onnodig offtopic doorga): het was toch wel duidelijk dat ik met "strenger dan op de universiteit" uitsluitend doelde op het aspect dat er daar geen vakken zijn die in alle studies verplicht zijn?
In alle eerlijkheid, elke Nederlander zou eveneens 3 vreemde talen moeten beheersen - omdat het kan (kwestie van iedereen minstens 6 jaar lang 3 vreemde talen laten leren met een goede methode en goede leraren, dan komt dat vanzelf wel goed)quote:Op woensdag 21 oktober 2015 18:58 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Rekenen is een basisvaardigheden. Frans spreken niet. Ik vind dat je ongeacht je beroep enigszins moet kunnen rekenen. Iedereen komt straks met geld, rente, banken en hypotheken in aanraking. Ongeacht je beroep.
Ik vind dat Nederlands, rekenen, Engels, Nederlandse grondwet met een plichten voor burgers dys inderdaad tot de basis hoort. Haal je dat niet ben je je diploma niet waard.
quote:Op donderdag 22 oktober 2015 05:54 schreef Lyrebird het volgende:
Ik heb de uitleg ook met interesse gevolgd, maar ik kon ook niet direct het voordeel van de nieuwe methode in zien. Misschien dat ik met mijn gedachten nog in ~1982 ben, toen ik leerde staartdelen.
Om terug te komen op mijn eerdere post, en de post van Gia: het klopt dus wel dat kinderen de tafels niet meer leren, en dat daarom het staartdelen aan vernieuwing toe was?
Voor de zwakke rekenaar is het voordeel dat je willekeurig grote happen kan nemen en er zodoende altijd uitkomt als je geen foutje maakt. De centrale vraag is of dat je ook aan de goede leerlingen de hapmethode moet aanleren in plaats van de staartdeling. Misschien is de hapmethode meer interessant voor RT? Of misschien kan je beide naast elkaar aanleren en de leerlingen laten kiezen?quote:Op donderdag 22 oktober 2015 07:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Toch is dat voordeel er. Dat niet iedereen langs de zijlijn dat ziet, doet daar niets aan af.
Je hoeft geen koning in de Wiskunde te zijn, maar rekenen is toch wel belangrijk en nuttig.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 16:36 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik kan voldoende rekenen, maar van wiskunde snap ik geen hol. En daar heb ik helemaal geen last van.
Misschien zie jij meteen de stelling van pietje goris in een bouwwerk, maar ik zie alleen het bouwwerk als mooi of minder mooi. Niet de verhoudingen.
Maar dat is toch niet erg! Niet iedereen hoeft uit te blinken in rekenen en of wiskunde, toch?
Dan kan je ook direct de stelling van Fermat uitleggen en uitleggen dat er hele dikke boeken zijn geschreven waarin die bewezen wordt.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:03 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je hoeft geen koning in de Wiskunde te zijn, maar rekenen is toch wel belangrijk en nuttig.
En Pythagoras is trouwens nog wel het meest makkelijke, tijdje terug heb ik het uitgelegd aan een kind van 10.
Eh, stel jij nu dat we niet hoeven te kunnen rekenen met oppervlaktes en volumes terwijl we in een driedimensionale wereld leven?quote:Op donderdag 22 oktober 2015 12:49 schreef Gia het volgende:
[..]
Enigszins rekenen of die rekentoets is nog een verschil.
Stel een aantal sommen op als rekentoets en neem em dan af, optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Gedoe als kubieke meters naar liters vind ik al nergens voor nodig. Je hoeft toch niet te berekenen hoeveel liter er in een zwembadje gaat. Je zet de kraan aan en het loopt vol.
Op de manier zoals de rekentoets nu is opgesteld moet je zelf de som uit een verhaaltje selecteren. En dat vind ik dus onzin, om te verlangen van mbo en lager.
Havo/vwo en hbo/uni prima. Maar op hbo/uni krijg je em geeneens.
En ja, je kunt op HBO terecht komen met mbo 2.
Wat mij betreft wordt rekenen op mbo en lager alleen afgenomen als het voor de opleiding relevant is. Nederlands en Engels vind ik altijd relevant.
Dat is een leuk voorbeeld.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 13:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een beetje getal gevoel kweken en hoeveel water je wel niet verbruikt bij een flink zwembad is wel verstandig, dat jij dat nergens voor nodig vind en gewoon domweg de kraan aan zet en bij het vol zijn het uitzet maakt niet uit.
De stelling is niet zo moeilijk, het bewijs echter welquote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dan kan je ook direct de stelling van Fermat uitleggen en uitleggen dat er hele dikke boeken zijn geschreven waarin die bewezen wordt.
Dat is lekker nuttig als je niet weet dat in 1 kubieke meter 1000 liter water past.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 14:47 schreef Gia het volgende:
Trouwens, meestal staat er in de winkel wel bij hoeveel de inhoud is van zo'n badje, in kubieke meters.
Goed idee.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 15:12 schreef Gia het volgende:
Als er gewoon op de basisschool weer eens fatsoenlijk gerekend gaat worden
Slecht idee!quote:, en op de middelbare scholen rekenen als apart vak, naast wiskunde wordt ingevoerd,
Het is leuk om de nieuwsgierigheid te prikkelen door een kind uit te leggen dat dit bewezen is en dat hier dikke boeken voor zijn geschreven.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:22 schreef raptorix het volgende:
[..]
De stelling is niet zo moeilijk, het bewijs echter wel
Ja, absoluut. Alleen te weinig, en dat is iets heel anders dan 'niet'. Het is ook iets om te onderhouden.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 10:07 schreef Lyrebird het volgende:
[..]Hoe zit het dan met die tafels, leren ze dat nog wel, of niet?
Dat is toch best knap: al die uren rekenonderwijs per week en niet de tafels voldoende toepassen bij het rekenen. Ben jij een voorstander van opa's methode voor het vermenigvuldigen?quote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:35 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, absoluut. Alleen te weinig, en dat is iets heel anders dan 'niet'. Het is ook iets om te onderhouden.
Tafels leer je in feite door te stampen en dat is al een aantal jaar een verboden woord. Over jaartallen leren bij geschiedenis liep net zo'n discussie. Alleen is het met de tafels zo'n elementaire basis, dat er hierbij toch maar moet. Vinden veel leerkrachten alleen niet zo tof.
(Nog zoiets wat je leuk kan testen: in klas 1 vmbo doen we nog steeds een tafeltoets. Scores zijn zeer wisselend, onvoldoendes moeten weer gaan oefenen, herkansing. In juni komt er weer een. De ene klas oefent iedere week tien minuten aan het begin van één wiskunde-uur met hoofdrekenen en scoort anderhalf punt hoger gemiddeld dan de klas die dat niet heeft gedaan. Onderhoud is dus cruciaal, en (zeker bij de mindere goden) ook op latere leeftijd)
Ook leerlingen die in groep 5 of 6 keurig alle tafels beheersen, moeten dat in groep 7 en 8 blijven dooroefenen. En dat is volgens mij iets wat regelmatig blijft liggen.
Ik vind dat iedere docent iedere methode hoort te beheersen. Er leiden meer wegen naar Rome en daarnaast verschillen leerlingen natuurlijk ook in de manier waarop ze dingen oppikken.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 11:43 schreef Cherna het volgende:
[..]
Bedankt voor je uitleg. Wel wil ik nog een opmerking maken mbt tot de staartdeling. Ik weet niet beter om met een staartdeling te werken. De fout met het vergeten van de nul is nieuw voor mij. Mogelijk omdat ik geleerd heb nooit meteen de 4 aan te halen maar eerst 10x0 en dan 10-0 op te schrijven in de staartdeling waardoor 10 overblijft en dan pas de 4 aan te halen. Althans zo moesten wij altijd staartdelingen maken.
Ik ga er van uit dat verschillende methodes nut hebben. Zeker al als onderwijzers daarvan overtuigd zijn. Maar hoe gaat het verder. Moet men ook alle methodes toepassen of mogen leerlingen kiezen?
| 1 2 3 4 5 6 7 | 47 45x _____ 235 1880+ _____ 2115 |
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 | 47 45x _____ 35 7 x 5 200 40 x 5 280 7 x 40 1600 40 x 40 _____ 2115 |
In feite heb ik die vraag al voor je beantwoord. De haakdeling is voor de goede leerling identiek omdat die precies hetzelfde aantal stappen zal zetten, alleen is de manier van opschrijven net iets anders. En als aanvulling in de post hierboven: ik vind dat iedere leerkracht/docent beide methoden moet beheersen. Als ik een leerling van havo- of vwo-niveau zou moeten leren delen, dan zou ik misschien ook wel voor de staartdeling gaan. Maar ik ben goddank geen basisschooljuf.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[..]
Voor de zwakke rekenaar is het voordeel dat je willekeurig grote happen kan nemen en er zodoende altijd uitkomt als je geen foutje maakt. De centrale vraag is of dat je ook aan de goede leerlingen de hapmethode moet aanleren in plaats van de staartdeling. Misschien is de hapmethode meer interessant voor RT? Of misschien kan je beide naast elkaar aanleren en de leerlingen laten kiezen?
Dat soort sommen oefen ik vaak in het hoofd in het het OV als ik me verveelquote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:46 schreef Janneke141 het volgende:
Met vermenigvuldigen heb je ook zoiets. Om 45 x 47 uit te rekenen hebben jij en ik dit geleerd:
[ code verwijderd ]
Mijn leraar leerde mij vroeger allerlei rekentrucjes. Zo is 452 = 2025, en 45 x 47 dus 90 meer en dat is 2115.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:55 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat soort sommen oefen ik vaak in het hoofd in het het OV als ik me verveel
Jongeren die voor de vakken binnen hun beroepsgroep hoog scoren, maar slecht zijn in rekenen, zijn verre van incapabel. Rekenen is niet alles. Een mens kan prima functioneren zonder voldoende te kunnen rekenen.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 16:42 schreef hottentot het volgende:
[..]
Beter gooien we nog een jaargang incapabele jongeren de markt op die door gebrek aan kennis belemmert zijn in hun latere keuzen.
In mijn beleving heeft iedereen die deze toets niet kan maken een achterstand in het leven. Dit gaat niet over moeilijke wiskunde, dit gaat om elementair rekenen. Dingen die je later helpen inzicht in je boekhouding te krijgen.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 18:27 schreef Gia het volgende:
[..]
Jongeren die voor de vakken binnen hun beroepsgroep hoog scoren, maar slecht zijn in rekenen, zijn verre van incapabel. Rekenen is niet alles. Een mens kan prima functioneren zonder voldoende te kunnen rekenen.
Nee, dat stel ik niet. Natuurlijk moet dat aan bod komen op de basisschool en, naar mijn mening ook op de middelbare school. Maar een mbo-er die uitmuntend scoort in zijn vakgebied een diploma ontzeggen, omdat hij erg slecht is met getallen, gaat mij te ver.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Eh, stel jij nu dat we niet hoeven te kunnen rekenen met oppervlaktes en volumes terwijl we in een driedimensionale wereld leven?
Probeer ik bij de vrouw ook wel, die vind dat maar niets, helemaal opgegroeid met een rekenmachine.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:57 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Mijn leraar leerde mij vroeger allerlei rekentrucjes. Zo is 452 = 2025, en 45 x 47 dus 90 meer en dat is 2115.
Ik neem aan dat je weet hoe je snel het kwadraat van iets-en-een-half uit moet rekenen?
Maar ja, dat was vwo. Hoef ik bij mijn leerlingen echt niet te doen, die lachen me recht in mijn gezicht uit.
Dus jij wilt mensen zonder diploma de maatschappij insturen, waardoor ze moeilijk aan een baan komen en zodoende in de bijstand belanden.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 18:32 schreef hottentot het volgende:
[..]
In mijn beleving heeft iedereen die deze toets niet kan maken een achterstand in het leven. Dit gaat niet over moeilijke wiskunde, dit gaat om elementair rekenen. Dingen die je later helpen inzicht in je boekhouding te krijgen.
Ik ben er echt heel stellig in, iemand dit niet beheerst behoort geen diploma te krijgen.
Op de opleiding verpleegkunde moeten ze een 10 scoren voor dit soort rekenen, dus maak je maar geen zorgen.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 16:46 schreef hottentot het volgende:
[..]
Als ik oud ben moet deze generatie mijn medicijnen maken, volgens mij is het veiliger om zelfmoord te plegen.
Ik zou graag zien dat die mensen toch wat meer beheersen dan dit niveauquote:Op donderdag 22 oktober 2015 18:38 schreef Gia het volgende:
[..]
Op de opleiding verpleegkunde moeten ze een 10 scoren voor dit soort rekenen, dus maak je maar geen zorgen.
Ik vind dat een diploma een bepaald algemeen niveau dient uit te stralen. En dat we een keer op moeten houden met steeds maar verder beknibbelen op dat niveau. Iemand met een middelbare opleiding op niveau 4 hoort gewoon een bepaalde minimum algemene ontwikkeling te hebben.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 18:36 schreef Gia het volgende:
[..]
Dus jij wilt mensen zonder diploma de maatschappij insturen, waardoor ze moeilijk aan een baan komen en zodoende in de bijstand belanden.
Maarrrr ze zijn wel goed in hun vakgebied, dus gaan bijbeunen, omdat ze, zonder diploma, niet aan vast werk komen.
Ja, dat zal wel goedkomen.
MBO 3 of 4 techniek geeft anders zeer goede kans op een baanquote:Op donderdag 22 oktober 2015 18:41 schreef Monolith het volgende:
Ach, of nou met een niveau 3 of niveau 4 diploma in de bijstand komt maakt ook niet zoveel uit.
Ach ja, dan geven we toch al die leerlingen die hun mbo gedaan hebben in de periode dat rekenen tot de verplichte stof behoorde alsnog een extra certificaat waarmee ze hun rekenvaardigheid kunnen aantonen. Kunnen ze mooi overhandigen om te laten zien dat hun mbo-diploma toch echt meer waard is dan dat van die ander, die enkel geleerd heeft om zijn beroep goed uit te oefenen.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 18:40 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ik vind dat een diploma een bepaald algemeen niveau dient uit te stralen. En dat we een keer op moeten houden met steeds maar verder beknibbelen op dat niveau. Iemand met een middelbare opleiding op niveau 4 hoort gewoon een bepaalde minimum algemene ontwikkeling te hebben.
Maar geef al die mensen een diploma, zullen de mensen die het wel begrijpen ook blij mee zijn, want hun diploma is dan geen ruk meer waard.
quote:Men klaagt wel dat er voor simpele banen steeds hogere opleidingen worden vereist, maar dit is daar ook een oorzaak van.
Volgens mij kun je in veel vakgebieden niet uitblinken als je de elementaire wiskunde niet begrijpt.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 18:33 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, dat stel ik niet. Natuurlijk moet dat aan bod komen op de basisschool en, naar mijn mening ook op de middelbare school. Maar een mbo-er die uitmuntend scoort in zijn vakgebied een diploma ontzeggen, omdat hij erg slecht is met getallen, gaat mij te ver.
Daarom zeg ik steeds: hou het rekenen op basis- en middelbaar onderwijs, maar uit het beroepsonderwijs, behalve het beroepsgerelateerde rekenen, zoals in de verpleging, de kok, de timmerman, enz....
Daarom zeg ik ook steeds dat rekenen, indien relevant voor het vakgebied, ook bij het vakkenpakket hoort. Een secretaresse hoeft absoluut geen wiskunde te beheersen. Heb dat vak, op de havo, dan ook bij de eerste de beste gelegenheid laten vallen. Snap er de ballen niet van. Ben ook niet goed in rekenen, maar ik kom er, op mijn manier wel uit. Duurt alleen wat langer dan bij iemand anders.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 19:39 schreef hottentot het volgende:
[..]
Volgens mij kun je in veel vakgebieden niet uitblinken als je de elementaire wiskunde niet begrijpt.
Een goede oefening voor het geheugen. Terwijl je met de 'tweede regel' bezig bent moet je onthouden wat er op de eerste regel staat terwijl je rekent en de carry overs onthoudt, niet eenvoudig voor het korte termijn geheugen. Mensen die gezegend zijn met een goed visueel geheugen en het zodoende letterlijk voor zich kunnen terwijl ze verder werken kunnen sommen op die manier met speels gemak uitwerken in hun hoofd. Ik moet het helaas letterlijk voor me zien of de getallen onthouden.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:55 schreef raptorix het volgende:
[..]
We hebben het hier over simpele dingen als delen, vermenigvuldigen, optellen, aftrekken dat soort dingen, wie dat niet beheert heeft wat mij betreft geen recht op een diploma. Het gaat hier niet over bijvoorbeeld matrixcalculaties.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 21:45 schreef Gia het volgende:
[..]
Daarom zeg ik ook steeds dat rekenen, indien relevant voor het vakgebied, ook bij het vakkenpakket hoort. Een secretaresse hoeft absoluut geen wiskunde te beheersen. Heb dat vak, op de havo, dan ook bij de eerste de beste gelegenheid laten vallen. Snap er de ballen niet van. Ben ook niet goed in rekenen, maar ik kom er, op mijn manier wel uit. Duurt alleen wat langer dan bij iemand anders.
quote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:55 schreef raptorix het volgende:
[..]
Voor wie het niet weet (op mijn VWO-school werd het helaas niet uitgelegd): https://www.math.hmc.edu/funfacts/ffiles/10003.1.shtmlquote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:57 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Mijn leraar leerde mij vroeger allerlei rekentrucjes. Zo is 452 = 2025, en 45 x 47 dus 90 meer en dat is 2115.
Ik neem aan dat je weet hoe je snel het kwadraat van iets-en-een-half uit moet rekenen?
Het gaat hier over elementair rekenen, niet over wiskunde. Je hebt het nodig dat je dat kan, je bent gehandicapt als je het niet kan, je moet dat dus leren.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 21:45 schreef Gia het volgende:
[..]
Daarom zeg ik ook steeds dat rekenen, indien relevant voor het vakgebied, ook bij het vakkenpakket hoort. Een secretaresse hoeft absoluut geen wiskunde te beheersen. Heb dat vak, op de havo, dan ook bij de eerste de beste gelegenheid laten vallen. Snap er de ballen niet van. Ben ook niet goed in rekenen, maar ik kom er, op mijn manier wel uit. Duurt alleen wat langer dan bij iemand anders.
Kijk even op welke zin van jou ik reageerde....quote:Op donderdag 22 oktober 2015 22:06 schreef hottentot het volgende:
[..]
We hebben het hier over simpele dingen als delen, vermenigvuldigen, optellen, aftrekken dat soort dingen, wie dat niet beheert heeft wat mij betreft geen recht op een diploma. Het gaat hier niet over bijvoorbeeld matrixcalculaties.
quote:Op donderdag 22 oktober 2015 19:39 schreef hottentot het volgende:
Volgens mij kun je in veel vakgebieden niet uitblinken als je de elementaire wiskunde niet begrijpt.
Mijn fout, aan de andere kant zijn rekenkunde en meetkunde onderdelen van wiskunde.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 22:23 schreef Gia het volgende:
[..]
Kijk even op welke zin van jou ik reageerde....
Ook voor Bram.
[..]
Die toets is hartstikke makkelijk.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 12:49 schreef Gia het volgende:
[..]
Enigszins rekenen of die rekentoets is nog een verschil.
Stel een aantal sommen op als rekentoets en neem em dan af, optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Gedoe als kubieke meters naar liters vind ik al nergens voor nodig. Je hoeft toch niet te berekenen hoeveel liter er in een zwembadje gaat. Je zet de kraan aan en het loopt vol.
Op de manier zoals de rekentoets nu is opgesteld moet je zelf de som uit een verhaaltje selecteren. En dat vind ik dus onzin, om te verlangen van mbo en lager.
Havo/vwo en hbo/uni prima. Maar op hbo/uni krijg je em geeneens.
En ja, je kunt op HBO terecht komen met mbo 2.
Wat mij betreft wordt rekenen op mbo en lager alleen afgenomen als het voor de opleiding relevant is. Nederlands en Engels vind ik altijd relevant.
Dat hangt maar net van je referentiepunt af.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 23:43 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Die toets is hartstikke makkelijk.
Laten wij het zo zeggen, die toets zou voor elke volwassenen of jongere met een basisopleiding gemakkelijk moeten zijn. Dit zijn vragen die je vroeger in de brugklas of op de lagere school kreeg.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 00:39 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat hangt maar net van je referentiepunt af.
Dat moet jij weten. Verwacht niet van mij dat ik het daarmee eens ben.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 01:19 schreef hottentot het volgende:
Ik kan echt niet anders dan volwassenen die geen geestelijke afwijking hebben dom noemen als zij deze toets niet kunnen maken.
Het is mijn ware overtuiging.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 01:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat moet jij weten. Verwacht niet van mij dat ik het daarmee eens ben.
Of inhoudt. Da's ook best dom, want zo moeilijk zijn die spellingsregels nou ook weer niet.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 01:25 schreef hottentot het volgende:
En zo vinden anderen mij weer dom als ik word of wordt verkeerd gebruik
Maar er is nog een half schooljaar te gaan. Dit moet iedereen op het MBO/VWO toch makkelijk nog kunnen leren in die tijd en anders last men maar extra uren in.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 01:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Of inhoudt. Da's ook best dom, want zo moeilijk zijn die spellingsregels nou ook weer niet.
Maar zonder gein: 98% moet die rekentoets gewoon kunnen halen - mits ze goed onderwijs hebben gehad. En dat is op dit moment nog niet zo, en dat kun je moeilijk de leerlingen aanrekenen.
Hahah nee, tell mequote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:57 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar ja, dat was vwo. Hoef ik bij mijn leerlingen echt niet te doen, die lachen me recht in mijn gezicht uit.
Bijvoorbeeld bij 4,5: het ligt tussen 4 en 5 in. 4x5 is 20, tel daar 0,25 bij op. Dus 4,52=20,25, 7,52=56,25, 11,52=132,25. Analoog is 452=2025 en 952=9025.quote:
Een collega van mij is wiskundige en heeft ook altijd van dat soort handige dingen.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 10:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld bij 4,5: het ligt tussen 4 en 5 in. 4x5 is 20, tel daar 0,25 bij op. Dus 4,52=20,25, 7,52=56,25, 11,52=132,25. Analoog is 452=2025 en 952=9025.
Maar wat is er de afgelopen jaren dan gebeurt dat ze het niet meer krijgen? Wat is er voor actie ondernomen want de invoering van deze toets zou toch ook samenhangen met de verbetering van het rekenonderwijs.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 01:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Of inhoudt. Da's ook best dom, want zo moeilijk zijn die spellingsregels nou ook weer niet.
Maar zonder gein: 98% moet die rekentoets gewoon kunnen halen - mits ze goed onderwijs hebben gehad. En dat is op dit moment nog niet zo, en dat kun je moeilijk de leerlingen aanrekenen.
Wat er precies gebeurd is, dat verschilt natuurlijk per school. Het is ook een beetje het kromme aan de situatie; het doel was beter rekenonderwijs, maar het enige middel waar de politiek over praat is die toets. Dat vertroebelt de discussie natuurlijk enorm. Over wat nu goed onderwijs is is namelijk amper tot niet gepraat. En, even bot gezegd, is het vanwege de manier waarop de onderwijsinspectie naar je school kijkt, belangrijker dat je leerlingen het examen halen dan dat ze goed onderwijs krijgen.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 10:25 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar wat is er de afgelopen jaren dan gebeurt dat ze het niet meer krijgen? Wat is er voor actie ondernomen want de invoering van deze toets zou toch ook samenhangen met de verbetering van het rekenonderwijs.
Maar ligt dat probleem aan het basis onderwijs?quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 01:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Leuk, zo ben ik altijd met figuren bezig in mijn hoofd als ik me verveel.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:55 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik moet ook constant aan deze groep denken, als er weer een onderwijsvernieuwing gefaald heeft (zelf heb ik trouwens ook niet veel geleerd op school - ik heb het aan mijn ouders (en Richard Feynman) te danken dat het uiteindelijk nog is goedgekomen).quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 11:07 schreef Cherna het volgende:
Ik geef hiermee aan dat zelfs kinderen met een beperkt vermogen niet langs de kant hoeven te zitten en de wajong ingeschopt worden. Met wat meer geduld en geode begeleiding kunnen die ondanks hun ontbrekende theoretische kennis en reken-taal vaardigheden van groot belang zijn.
Uit de OP:quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 01:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat gebeurt ook niet, als je mijn posts een heel klein beetje gelezen hebt dan had je kunnen zien dat ik er ook juist voor pleit om te wachten met het meetellen van het examen omdat het onderwijs nog niet op orde is.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 11:30 schreef Gia het volgende:
[..]
Uit de OP:
Bij de laatste meting blijkt dat op het laagste niveau van het vmbo net iets meer dan de helft van de leerlingen een voldoende (een 6 of hoger) haalt voor de toets. Op de havo ligt dat percentage niet veel hoger. Voor dit schooljaar zijn de normen naar beneden bijgesteld: een 5 zou genoeg zijn voor het halen van een diploma.
Op het vwo haalt ruim 90 procent een voldoende.
Iets meer dan de helft op de havo en slechts 90% op het VWO
En dan verwachten dat MBO-ers de toets makkelijk moeten kunnen maken.
Op het moment is het rekenonderwijs op de basisschool zo slecht, dat trek je in een half jaar misschien voor VWO en havo wel recht, maar niet voor MBO-ers die sowieso al slecht zijn in rekenen. En ze dan geen diploma geven, terwijl ze in de hoofdvakken uitmuntend scoren vind ik diep triest.
Ik heb er ook zo een. Eerst kok 2 gedaan na een vmbo horeca-gerichte opleiding.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 11:07 schreef Cherna het volgende:
[..]
Maar ligt dat probleem aan het basis onderwijs?
Die 98% ik weet het niet. mbo n2 leerlingen zijn niet zo sterk om dat aan te kunnen. Ik heb geprobeerd mijn jongste dochter die test te laten maken, maar dat ging helemaal mis. Die zit nu dan wel op mbo n3 maar zal dat jaar over gaan moeten doen. En die steekt er veel energie in(heel veel). Dat kan ik haar niet verwijten en vond ik het zelfs knap dat ze het er niet bij laat zitten. De wil is er. Als die uiteindelijk dat niveau heeft gehaald dan zal dat vooralsnog het hoogst haalbare zijn. Mogelijk op veel oudere leeftijd kan er meer uitgehaald worden.
Die werkt bij een schilder(in de vrije tijd dat aansluit op haar opleiding) en dat gaat prima en kan daar straks terecht na haar opleiding. Ik ben daar overigens meer trots op dan op mijn twee andere dochters die het allemaal veel makkelijker hadden en minder energie staken in hun studie maar dat zonder problemen hebben afgrond(hbo). Beide wonen niet meer thuis en hebben een vaste baan.
Ooit had mijn jongste dochter een paar dagen proef gedraaid bij VenD en moest daar bonbons verkopen etc. Dat ging helemaal mis. Totaal gefrustreerd. En dat had dus wel met rekenen te maken dat zij niet beheerst. Bij schilderen komt het meer aan op motoriek en daar ontbreekt het totaal niet an. Zeer secuur en met een behoorlijke snelheid en totaal geen last van hoogte vrees en haar sociale vaardigheden zijn uitermate geschikt om zich tussen bouwvakkers staande te houden. En als ze thuis komt in haar schilderskleren en heeft het weer naar haar zin gehad dan doet me dat wel een groot plezier.
Ik geef hiermee aan dat zelfs kinderen met een beperkt vermogen niet langs de kant hoeven te zitten en de wajong ingeschopt worden. Met wat meer geduld en geode begeleiding kunnen die ondanks hun ontbrekende theoretische kennis en reken-taal vaardigheden van groot belang zijn.
Die zijn er al, hoor. Vanaf groep 1 zitten ze al te computeren met dergelijke spelletjes.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 11:38 schreef raptorix het volgende:
Ik denk er over na om een leuk spel te maken waarbij kinderen op een hele leuke manier getraind worden in hoofdrekenen
Ik was je post aan 't lezen toen je dit typte.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 11:33 schreef Janneke141 het volgende:
Dat gebeurt ook niet, als je mijn posts een heel klein beetje gelezen hebt dan had je kunnen zien dat ik er ook juist voor pleit om te wachten met het meetellen van het examen omdat het onderwijs nog niet op orde is.
Maar als dat wel zo is, dan moet het referentieniveau 2F volgens mij voor 98% van de doelgroep haalbaar.
Ja klopt, maar ik heb een leuk concept bedacht wat er naar mijn weten nog niet is, en trouwens ook leuk voor volwassenenquote:Op vrijdag 23 oktober 2015 11:44 schreef Gia het volgende:
[..]
Die zijn er al, hoor. Vanaf groep 1 zitten ze al te computeren met dergelijke spelletjes.
Was bij mijn kinderen al zo 19 jaar geleden.
Ze zitten dan met 20 kinderen in een computerruimte met hulpouders, die geen pabo hebben gehad, dus. De onderwijzeres, is bezig met de rest van de klas. Dus uitleg over het rekenen krijgen ze niet. De spelletjes vervangen de juf.
Ik keek even naar het examen van dat MBO Gamedevelopment, maar dat is inderdaad nog vrij pittig. Overigens ben ik van mening dat een Gamedevelopment opleiding eigenlijk geen juiste insteek is, dit soort opleidingen zijn vaak te breed, en in de praktijk heb je veel meer aan een specialisatie (UX,Development, grafisch, tester, etc.).quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 11:40 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik heb er ook zo een. Eerst kok 2 gedaan na een vmbo horeca-gerichte opleiding.
Hij doet nu mbo-4 game development. Best abstract met dat coderen. Dat kan hij wel, maar rekenen niet. Ik was op de basisschool veel bij school betrokken. Ouderraad, hulpouder enz. en ik merkte van dichtbij dat er op die school meer aandacht was voor de leuke dingen, bosspel, drama, handvaardigheid en ook voor lezen en schrijven, maar echt weinig voor rekenen.
Zo'n 10 jaar geleden ging het, in de media, ook vaak over het slechte rekenen op de pabo. Er zijn destijds vele leerkrachten vanaf gekomen die gematst zijn met rekenen.
Enkele jaren daarna is die eis op de pabo bijgesteld, en ik hoop dat ook de leerkrachten die slecht rekenen verplicht worden bijgespijkerd. Zoniet, dan blijven we nog lang met dit probleem zitten.
Ik zou zeggen: vooral doenquote:Op vrijdag 23 oktober 2015 11:46 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja klopt, maar ik heb een leuk concept bedacht wat er naar mijn weten nog niet is, en trouwens ook leuk voor volwassenen
Was er 30 jaar geleden alquote:Op vrijdag 23 oktober 2015 11:38 schreef raptorix het volgende:
Ik denk er over na om een leuk spel te maken waarbij kinderen op een hele leuke manier getraind worden in hoofdrekenen
Waar wij, behalve die rekentoets, vooral tegen aan lopen is het gebrek aan stageplaatsen voor deze leerlingen. Op het gebied van game art, web development lukt het wel, maar MBO game development komt niet tot nauwelijks aan geschikte stageplaatsen. Omdat de beperkte plaatsen naar de HBO game developers gaan.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 11:50 schreef raptorix het volgende:
Ik keek even naar het examen van dat MBO Gamedevelopment, maar dat is inderdaad nog vrij pittig. Overigens ben ik van mening dat een Gamedevelopment opleiding eigenlijk geen juiste insteek is, dit soort opleidingen zijn vaak te breed, en in de praktijk heb je veel meer aan een specialisatie (UX,Development, grafisch, tester, etc.).
Game Development of eigenlijk software development in algemene zin is in mijn ogen doorgaans ook gewoon iets te veel gevraagd voor MBO niveau. Als mensen qua denkniveau ook echt op 'MBO-niveau' zitten, dan heb je er doorgaans niet zoveel aan.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 11:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Waar wij, behalve die rekentoets, vooral tegen aan lopen is het gebrek aan stageplaatsen voor deze leerlingen. Op het gebied van game art, web development lukt het wel, maar MBO game development komt niet tot nauwelijks aan geschikte stageplaatsen. Omdat de beperkte plaatsen naar de HBO game developers gaan.
Hij loopt nu stage bij een bedrijfje in Breda, maar heeft daar vrijwel niks te doen.
Dat is dus een uur reizen om een hele dag youtube-filmpjes te kijken en dan weer een uur terug reizen.
Een MBO-er die daar voor kiest, maakt die keuze bewust. Met die abstracte codes werken, doe je niet voor de lol. Dan zijn er wel leukere opleidingen.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 12:13 schreef Monolith het volgende:
Game Development of eigenlijk software development in algemene zin is in mijn ogen doorgaans ook gewoon iets te veel gevraagd voor MBO niveau. Als mensen qua denkniveau ook echt op 'MBO-niveau' zitten, dan heb je er doorgaans niet zoveel aan.
Het is een "en en" verhaal als het niveau al niet hoog genoeg is moet je er als werkgever zoveel tjid en moeite in stoppen om die "marsen" uit de stagair te persen dat je dat ook niet wilt.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 12:29 schreef Gia het volgende:
k vind het jammer dat het bedrijfsleven zo kijkt naar het niveau en niet naar wat een stagiair in zijn mars heeft.
Het punt is natuurlijk dat goed development lastig onder de knie te krijgen is, welliswaar lukt het veel mensen om dingen te maken, maar dat maakt ze nog geen vakman. En juist gamedevelopment is iets waarbij kwaliteit nog strakker moet zijn, dan bijvoorbeeld webdevelopment.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 12:29 schreef Gia het volgende:
[..]
Een MBO-er die daar voor kiest, maakt die keuze bewust. Met die abstracte codes werken, doe je niet voor de lol. Dan zijn er wel leukere opleidingen.
Onze jongste is er een die het niet van de boeken moet hebben. Heel praktijk gericht. Hij heeft zichzelf leren pianospelen en goed! Ook het werken met programma's als unity, cinema 4D, enz. had hij, al voor hij de opleiding ging doen, aardig onder de knie.
Naar mijn idee heeft elk kind/mens een bepaald talent. Dat moet je zien te vinden en ontwikkelen, want daar zijn ze dan goed in. Ik vind het jammer dat het bedrijfsleven zo kijkt naar het niveau en niet naar wat een stagiair in zijn mars heeft.
Ehm nee, ik wil het juist niet educatief laten overkomen, maar eerder een game waarbij je moet rekenen om een hoge score te halenquote:Op vrijdag 23 oktober 2015 12:45 schreef Silverdigger2 het volgende:
[..]
https://www.studyflow.nl/rekenen zoiets?
Maar dat weet je toch vantevoren? Als hij het niveau niet aan kan, en er is sowieso niet genoeg aanbod, waarom dan toch de opleiding volgen?quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 11:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Waar wij, behalve die rekentoets, vooral tegen aan lopen is het gebrek aan stageplaatsen voor deze leerlingen. Op het gebied van game art, web development lukt het wel, maar MBO game development komt niet tot nauwelijks aan geschikte stageplaatsen. Omdat de beperkte plaatsen naar de HBO game developers gaan.
Hij kan het niveau prima aan, maar kan niet rekenen omdat daar nooit, niet op de basisschool en niet op de vmbo-koksopleiding, voldoende aandacht voor is geweest.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 12:51 schreef Dagonet het volgende:
Maar dat weet je toch vantevoren? Als hij het niveau niet aan kan, en er is sowieso niet genoeg aanbod, waarom dan toch de opleiding volgen?
dan is het nu toch goed dat er wél aandacht aan besteed gaat worden op de scholen, met als stok achter de deur die toets. Zoals je zelf aangeeft, kan hij het rekenen (nog) niet aanquote:Op vrijdag 23 oktober 2015 13:05 schreef Gia het volgende:
[..]
Hij kan het niveau prima aan, maar kan niet rekenen omdat daar nooit, niet op de basisschool en niet op de vmbo-koksopleiding, voldoende aandacht voor is geweest.
Er is hier niemand die geen voorstander is van beter rekenonderwijs, met als afsluiting die toets. Maar dat kan dan op het middelbaar onderwijs al. Of je nu VMBO-T, HAVO of VWO doet, de rekentoets als afsluiting, en niet halen is geen middelbaar schooldiploma.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 13:07 schreef Silverdigger2 het volgende:
dan is het nu toch goed dat er wél aandacht aan besteed gaat worden op de scholen, met als stok achter de deur die toets. Zoals je zelf aangeeft, kan hij het rekenen (nog) niet aan
Referentie basisschoolquote:Op vrijdag 23 oktober 2015 00:39 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat hangt maar net van je referentiepunt af.
Ik heb juist het compleet omgekeerde, rekenen heb ik echt moeite mee (en dan niet de formules onthouden maar echt puur hoofdrekenen). Maar ik ben erg goed in talen, Engels zit ik op Near Native niveau (tenminste dat was in 2011, zal nu wel beter zijn dan)quote:Op woensdag 21 oktober 2015 13:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
In de tijd dat ik havo deed was wiskunde en 1 vreemde taal verplicht. Als je frans had gekozen en daarvoor zakte vind ik het niet meer dan normaal dat je geen diploma daarvoor krijgt. En die wiskunde met onder andere differentialen was een heel stuk moeilijker als die rekentoets.
Ik heb zelfs bijlessen moeten nemen om voor engels te kunnen slagen omdat talen nu niet mijn sterkste punt waren.
Maar blijkbaar moeten we in de huidige maatschappij die we als kennis economie willen inrichten ons maar neerleggen bij de zwakkere leerlingen om zogenaamd dan maar een kennis economie te maken zonder echt kennis te bezitten.
Heb ik ook. Spreek Engels, Frans, redelijk Duits en versta een beetje Spaans.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 00:23 schreef MillsStork het volgende:
Ik heb juist het compleet omgekeerde, rekenen heb ik echt moeite mee (en dan niet de formules onthouden maar echt puur hoofdrekenen). Maar ik ben erg goed in talen, Engels zit ik op Near Native niveau (tenminste dat was in 2011, zal nu wel beter zijn dan)
Dit is met name jouw conlusie.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 12:09 schreef Gia het volgende:
Rekenen uit het beroepsonderwijs, tenzij het onderdeel is van het beroep.
Zelden zulke onzin gehoord.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 12:09 schreef Gia het volgende:
Rekenen uit het beroepsonderwijs, tenzij het onderdeel is van het beroep.
Mijn ervaring is simpelweg dat developers met een MBO niveau niet erg bruikbaar zijn in de praktijk.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 12:29 schreef Gia het volgende:
[..]
Een MBO-er die daar voor kiest, maakt die keuze bewust. Met die abstracte codes werken, doe je niet voor de lol. Dan zijn er wel leukere opleidingen.
Onze jongste is er een die het niet van de boeken moet hebben. Heel praktijk gericht. Hij heeft zichzelf leren pianospelen en goed! Ook het werken met programma's als unity, cinema 4D, enz. had hij, al voor hij de opleiding ging doen, aardig onder de knie.
Naar mijn idee heeft elk kind/mens een bepaald talent. Dat moet je zien te vinden en ontwikkelen, want daar zijn ze dan goed in. Ik vind het jammer dat het bedrijfsleven zo kijkt naar het niveau en niet naar wat een stagiair in zijn mars heeft.
dus de leraren mogen wel met terugwerkende kracht geschoold worden, maar je eigen kinderen, die dan geen diploma krijgen, die hoeven niet met terugwerkende kracht nieuwe stof te beheersen? Beetje hypocriet niet?quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 12:09 schreef Gia het volgende:
[..]
Maar goed. De conclusie ... Terug naar de tafeltjes stampen en de PABO-ers die niet kunnen rekenen ontslaan of verplicht leren rekenen.
Punt is wel dat je op VWO/HAVO en vmbo kunt doubleren. Op MBO krijg je gewoon geen diploma en zit je daardoor met een studieschuld.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 12:25 schreef Silverdigger2 het volgende:
dus de leraren mogen wel met terugwerkende kracht geschoold worden, maar je eigen kinderen, die dan geen diploma krijgen, die hoeven niet met terugwerkende kracht nieuwe stof te beheersen? Beetje hypocriet niet?
Als je het vak niet haalt, krijg je geen diploma. Logisch want je hebt niet voldoende kennis/kunde om het diploma in ontvangst te mogen nemen.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 12:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Punt is wel dat je op VWO/HAVO en vmbo kunt doubleren. Op MBO krijg je gewoon geen diploma en zit je daardoor met een studieschuld.
Daarbij vind ik het onderscheid om wel rekenen te geven op het MBO en niet op het HBO wel een beetje vreemd.
quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 09:47 schreef raptorix het volgende:
[..]
Hahah nee, tell me
Edit: Hhaha cool
quote:Op donderdag 22 oktober 2015 22:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[..]
Voor wie het niet weet (op mijn VWO-school werd het helaas niet uitgelegd): https://www.math.hmc.edu/funfacts/ffiles/10003.1.shtml
Ja, daar moet echter wel eerst flink in worden geïnvesteerd, de VVD - al vele kabinetten lang de eerste of de tweede partij, steeds weer groter dan de PvdA - ziet helaas in het algemeen niet het nut in van investeringen voor de lange termijn. Zie de ongekend extreme bezuiniging van Rutte 1,0 op het hoger onderwijs (1/3de budget universiteiten).quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 11:07 schreef Cherna het volgende:
En? Je mag op MBO3/4-niveau toch wel verwachten dat een leerling in staat is om de tafels t/m 10 te leren, 4 algoritmes te leren en met breuken percentages te leren werken. Is dat een onmogelijke missie?quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 14:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Bekend truukje. Maar daarmee haal je niet de rekentoets.
2f is voldoende,quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 14:26 schreef Gia het volgende:
Maar mijn jongste heeft al een koksdiploma MBO-2.
Doet nu MBO-4 en zou dit vanwege die toets niet halen, terwijl hij, net zoals havo-ers en vwo-ers al een startkwalificatie heeft.
Als niveau 2 F als voldoende wordt gezien, waarom moet hij dan nu nog 3 F gaan halen?
Als hij zijn best doet dan zal hij het toch wel halen? Gebruik dat boek van van der Craats en dat komt wel goed.quote:Op zaterdag 24 oktober 2015 14:26 schreef Gia het volgende:
Maar mijn jongste heeft al een koksdiploma MBO-2.
Doet nu MBO-4 en zou dit vanwege die toets niet halen, terwijl hij, net zoals havo-ers en vwo-ers al een startkwalificatie heeft.
Als niveau 2 F als voldoende wordt gezien, waarom moet hij dan nu nog 3 F gaan halen?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |