Mijn leraar leerde mij vroeger allerlei rekentrucjes. Zo is 452 = 2025, en 45 x 47 dus 90 meer en dat is 2115.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:55 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat soort sommen oefen ik vaak in het hoofd in het het OV als ik me verveel
Jongeren die voor de vakken binnen hun beroepsgroep hoog scoren, maar slecht zijn in rekenen, zijn verre van incapabel. Rekenen is niet alles. Een mens kan prima functioneren zonder voldoende te kunnen rekenen.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 16:42 schreef hottentot het volgende:
[..]
Beter gooien we nog een jaargang incapabele jongeren de markt op die door gebrek aan kennis belemmert zijn in hun latere keuzen.
In mijn beleving heeft iedereen die deze toets niet kan maken een achterstand in het leven. Dit gaat niet over moeilijke wiskunde, dit gaat om elementair rekenen. Dingen die je later helpen inzicht in je boekhouding te krijgen.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 18:27 schreef Gia het volgende:
[..]
Jongeren die voor de vakken binnen hun beroepsgroep hoog scoren, maar slecht zijn in rekenen, zijn verre van incapabel. Rekenen is niet alles. Een mens kan prima functioneren zonder voldoende te kunnen rekenen.
Nee, dat stel ik niet. Natuurlijk moet dat aan bod komen op de basisschool en, naar mijn mening ook op de middelbare school. Maar een mbo-er die uitmuntend scoort in zijn vakgebied een diploma ontzeggen, omdat hij erg slecht is met getallen, gaat mij te ver.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Eh, stel jij nu dat we niet hoeven te kunnen rekenen met oppervlaktes en volumes terwijl we in een driedimensionale wereld leven?
Probeer ik bij de vrouw ook wel, die vind dat maar niets, helemaal opgegroeid met een rekenmachine.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:57 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Mijn leraar leerde mij vroeger allerlei rekentrucjes. Zo is 452 = 2025, en 45 x 47 dus 90 meer en dat is 2115.
Ik neem aan dat je weet hoe je snel het kwadraat van iets-en-een-half uit moet rekenen?
Maar ja, dat was vwo. Hoef ik bij mijn leerlingen echt niet te doen, die lachen me recht in mijn gezicht uit.
Dus jij wilt mensen zonder diploma de maatschappij insturen, waardoor ze moeilijk aan een baan komen en zodoende in de bijstand belanden.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 18:32 schreef hottentot het volgende:
[..]
In mijn beleving heeft iedereen die deze toets niet kan maken een achterstand in het leven. Dit gaat niet over moeilijke wiskunde, dit gaat om elementair rekenen. Dingen die je later helpen inzicht in je boekhouding te krijgen.
Ik ben er echt heel stellig in, iemand dit niet beheerst behoort geen diploma te krijgen.
Op de opleiding verpleegkunde moeten ze een 10 scoren voor dit soort rekenen, dus maak je maar geen zorgen.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 16:46 schreef hottentot het volgende:
[..]
Als ik oud ben moet deze generatie mijn medicijnen maken, volgens mij is het veiliger om zelfmoord te plegen.
Ik zou graag zien dat die mensen toch wat meer beheersen dan dit niveauquote:Op donderdag 22 oktober 2015 18:38 schreef Gia het volgende:
[..]
Op de opleiding verpleegkunde moeten ze een 10 scoren voor dit soort rekenen, dus maak je maar geen zorgen.
Ik vind dat een diploma een bepaald algemeen niveau dient uit te stralen. En dat we een keer op moeten houden met steeds maar verder beknibbelen op dat niveau. Iemand met een middelbare opleiding op niveau 4 hoort gewoon een bepaalde minimum algemene ontwikkeling te hebben.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 18:36 schreef Gia het volgende:
[..]
Dus jij wilt mensen zonder diploma de maatschappij insturen, waardoor ze moeilijk aan een baan komen en zodoende in de bijstand belanden.
Maarrrr ze zijn wel goed in hun vakgebied, dus gaan bijbeunen, omdat ze, zonder diploma, niet aan vast werk komen.
Ja, dat zal wel goedkomen.
MBO 3 of 4 techniek geeft anders zeer goede kans op een baanquote:Op donderdag 22 oktober 2015 18:41 schreef Monolith het volgende:
Ach, of nou met een niveau 3 of niveau 4 diploma in de bijstand komt maakt ook niet zoveel uit.
Ach ja, dan geven we toch al die leerlingen die hun mbo gedaan hebben in de periode dat rekenen tot de verplichte stof behoorde alsnog een extra certificaat waarmee ze hun rekenvaardigheid kunnen aantonen. Kunnen ze mooi overhandigen om te laten zien dat hun mbo-diploma toch echt meer waard is dan dat van die ander, die enkel geleerd heeft om zijn beroep goed uit te oefenen.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 18:40 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ik vind dat een diploma een bepaald algemeen niveau dient uit te stralen. En dat we een keer op moeten houden met steeds maar verder beknibbelen op dat niveau. Iemand met een middelbare opleiding op niveau 4 hoort gewoon een bepaalde minimum algemene ontwikkeling te hebben.
Maar geef al die mensen een diploma, zullen de mensen die het wel begrijpen ook blij mee zijn, want hun diploma is dan geen ruk meer waard.
quote:Men klaagt wel dat er voor simpele banen steeds hogere opleidingen worden vereist, maar dit is daar ook een oorzaak van.
Volgens mij kun je in veel vakgebieden niet uitblinken als je de elementaire wiskunde niet begrijpt.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 18:33 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, dat stel ik niet. Natuurlijk moet dat aan bod komen op de basisschool en, naar mijn mening ook op de middelbare school. Maar een mbo-er die uitmuntend scoort in zijn vakgebied een diploma ontzeggen, omdat hij erg slecht is met getallen, gaat mij te ver.
Daarom zeg ik steeds: hou het rekenen op basis- en middelbaar onderwijs, maar uit het beroepsonderwijs, behalve het beroepsgerelateerde rekenen, zoals in de verpleging, de kok, de timmerman, enz....
Daarom zeg ik ook steeds dat rekenen, indien relevant voor het vakgebied, ook bij het vakkenpakket hoort. Een secretaresse hoeft absoluut geen wiskunde te beheersen. Heb dat vak, op de havo, dan ook bij de eerste de beste gelegenheid laten vallen. Snap er de ballen niet van. Ben ook niet goed in rekenen, maar ik kom er, op mijn manier wel uit. Duurt alleen wat langer dan bij iemand anders.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 19:39 schreef hottentot het volgende:
[..]
Volgens mij kun je in veel vakgebieden niet uitblinken als je de elementaire wiskunde niet begrijpt.
Een goede oefening voor het geheugen. Terwijl je met de 'tweede regel' bezig bent moet je onthouden wat er op de eerste regel staat terwijl je rekent en de carry overs onthoudt, niet eenvoudig voor het korte termijn geheugen. Mensen die gezegend zijn met een goed visueel geheugen en het zodoende letterlijk voor zich kunnen terwijl ze verder werken kunnen sommen op die manier met speels gemak uitwerken in hun hoofd. Ik moet het helaas letterlijk voor me zien of de getallen onthouden.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:55 schreef raptorix het volgende:
[..]
We hebben het hier over simpele dingen als delen, vermenigvuldigen, optellen, aftrekken dat soort dingen, wie dat niet beheert heeft wat mij betreft geen recht op een diploma. Het gaat hier niet over bijvoorbeeld matrixcalculaties.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 21:45 schreef Gia het volgende:
[..]
Daarom zeg ik ook steeds dat rekenen, indien relevant voor het vakgebied, ook bij het vakkenpakket hoort. Een secretaresse hoeft absoluut geen wiskunde te beheersen. Heb dat vak, op de havo, dan ook bij de eerste de beste gelegenheid laten vallen. Snap er de ballen niet van. Ben ook niet goed in rekenen, maar ik kom er, op mijn manier wel uit. Duurt alleen wat langer dan bij iemand anders.
quote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:55 schreef raptorix het volgende:
[..]
Voor wie het niet weet (op mijn VWO-school werd het helaas niet uitgelegd): https://www.math.hmc.edu/funfacts/ffiles/10003.1.shtmlquote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:57 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Mijn leraar leerde mij vroeger allerlei rekentrucjes. Zo is 452 = 2025, en 45 x 47 dus 90 meer en dat is 2115.
Ik neem aan dat je weet hoe je snel het kwadraat van iets-en-een-half uit moet rekenen?
Het gaat hier over elementair rekenen, niet over wiskunde. Je hebt het nodig dat je dat kan, je bent gehandicapt als je het niet kan, je moet dat dus leren.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 21:45 schreef Gia het volgende:
[..]
Daarom zeg ik ook steeds dat rekenen, indien relevant voor het vakgebied, ook bij het vakkenpakket hoort. Een secretaresse hoeft absoluut geen wiskunde te beheersen. Heb dat vak, op de havo, dan ook bij de eerste de beste gelegenheid laten vallen. Snap er de ballen niet van. Ben ook niet goed in rekenen, maar ik kom er, op mijn manier wel uit. Duurt alleen wat langer dan bij iemand anders.
Kijk even op welke zin van jou ik reageerde....quote:Op donderdag 22 oktober 2015 22:06 schreef hottentot het volgende:
[..]
We hebben het hier over simpele dingen als delen, vermenigvuldigen, optellen, aftrekken dat soort dingen, wie dat niet beheert heeft wat mij betreft geen recht op een diploma. Het gaat hier niet over bijvoorbeeld matrixcalculaties.
quote:Op donderdag 22 oktober 2015 19:39 schreef hottentot het volgende:
Volgens mij kun je in veel vakgebieden niet uitblinken als je de elementaire wiskunde niet begrijpt.
Mijn fout, aan de andere kant zijn rekenkunde en meetkunde onderdelen van wiskunde.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 22:23 schreef Gia het volgende:
[..]
Kijk even op welke zin van jou ik reageerde....
Ook voor Bram.
[..]
Die toets is hartstikke makkelijk.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 12:49 schreef Gia het volgende:
[..]
Enigszins rekenen of die rekentoets is nog een verschil.
Stel een aantal sommen op als rekentoets en neem em dan af, optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Gedoe als kubieke meters naar liters vind ik al nergens voor nodig. Je hoeft toch niet te berekenen hoeveel liter er in een zwembadje gaat. Je zet de kraan aan en het loopt vol.
Op de manier zoals de rekentoets nu is opgesteld moet je zelf de som uit een verhaaltje selecteren. En dat vind ik dus onzin, om te verlangen van mbo en lager.
Havo/vwo en hbo/uni prima. Maar op hbo/uni krijg je em geeneens.
En ja, je kunt op HBO terecht komen met mbo 2.
Wat mij betreft wordt rekenen op mbo en lager alleen afgenomen als het voor de opleiding relevant is. Nederlands en Engels vind ik altijd relevant.
Dat hangt maar net van je referentiepunt af.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 23:43 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Die toets is hartstikke makkelijk.
Laten wij het zo zeggen, die toets zou voor elke volwassenen of jongere met een basisopleiding gemakkelijk moeten zijn. Dit zijn vragen die je vroeger in de brugklas of op de lagere school kreeg.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 00:39 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat hangt maar net van je referentiepunt af.
Dat moet jij weten. Verwacht niet van mij dat ik het daarmee eens ben.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 01:19 schreef hottentot het volgende:
Ik kan echt niet anders dan volwassenen die geen geestelijke afwijking hebben dom noemen als zij deze toets niet kunnen maken.
Het is mijn ware overtuiging.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 01:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat moet jij weten. Verwacht niet van mij dat ik het daarmee eens ben.
Of inhoudt. Da's ook best dom, want zo moeilijk zijn die spellingsregels nou ook weer niet.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 01:25 schreef hottentot het volgende:
En zo vinden anderen mij weer dom als ik word of wordt verkeerd gebruik
Maar er is nog een half schooljaar te gaan. Dit moet iedereen op het MBO/VWO toch makkelijk nog kunnen leren in die tijd en anders last men maar extra uren in.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 01:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Of inhoudt. Da's ook best dom, want zo moeilijk zijn die spellingsregels nou ook weer niet.
Maar zonder gein: 98% moet die rekentoets gewoon kunnen halen - mits ze goed onderwijs hebben gehad. En dat is op dit moment nog niet zo, en dat kun je moeilijk de leerlingen aanrekenen.
Hahah nee, tell mequote:Op donderdag 22 oktober 2015 17:57 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar ja, dat was vwo. Hoef ik bij mijn leerlingen echt niet te doen, die lachen me recht in mijn gezicht uit.
Bijvoorbeeld bij 4,5: het ligt tussen 4 en 5 in. 4x5 is 20, tel daar 0,25 bij op. Dus 4,52=20,25, 7,52=56,25, 11,52=132,25. Analoog is 452=2025 en 952=9025.quote:
Een collega van mij is wiskundige en heeft ook altijd van dat soort handige dingen.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 10:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld bij 4,5: het ligt tussen 4 en 5 in. 4x5 is 20, tel daar 0,25 bij op. Dus 4,52=20,25, 7,52=56,25, 11,52=132,25. Analoog is 452=2025 en 952=9025.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |