abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156680490
Ik zit in het tweede jaar van mijn hbo studie. Een paar weken geleden zijn we weer begonnen en dat betekent dat we ook weer zijn begonnen met een project. En dat betekent uiteraard heel veel samenwerken met projectgenootjes. Je hebt het niet voor het uitkiezen met wie je samenwerkt en je moet het dus doen met de mensen waar je toevallig mee moet samenwerken. Dat is soms vervelend, soms leuk maar bovenal leerzaam, zoals deze situatie best leerzaam is.

In mijn groepje zitten alleen maar leuke meisjes, dus dat is voornamelijk gezellig. Nu zit ik ook nog eens bij (bijna) allemaal hardwerkende mensen, dus dat scheelt, want ik wil zelf ook resultaat zien. Nu hebben we een meisje in ons groepje en dat is een moeilijk type omdát we altijd rekening met haar moeten houden. Ze heeft namelijk een chronische ziekte (vanwege herkenning zeg ik niet wat, maar wát haar ziekte nou precies inhoud is überhaupt vrij onduidelijk). Maar ze heeft altijd last, is altijd moe, kan haast niets want ze is altijd ziek/zwak/misselijk. Erg hinderlijk dus, want je mist eigenlijk altijd iemand. En als ze al eens iets levert is het zwaar kut, want naar mijn idee begrijpt ze de helft niet omdat ze grotendeels afwezig is.

Dat ze ziek is vinden we allen vervelend voor haar en we leven heel erg met haar mee. Maar we kunnen er allemaal niets mee, want ze doet dus niks/voegt niks toe en wil wel meedoen zegt ze, maar ze kan nooit meedoen omdat ze zich nooit goed voelt. Ze zit al vanaf vorig jaar bij ons in de klas en ik had eerlijk gezegd meteen bij het voorstelrondje toen ze zei dat ze chronisch ziek was al zoiets van; hell no, ontwijken. Puur omdat ik vind dat je altijd moet investeren in dit soort mensen (dan is er weer dit en dan weer dat) terwijl je er weinig tot niks voor terug krijgt. Vorig jaar heb ik nooit met haar moeten samenwerken dus dat was mijn geluk, maar dit jaar heb ik pech.

Vorige week hadden we een evaluatie met onze slb-er en daar heb ik aangekaart nadat we al met ons groepje hadden besproken dat ze 0,0 toevoegt dat we vinden dat ze net zo goed niet mee kan doen, omdat ze in feite meelift (dat hebben we niet zo gebracht). En de stukken die ze wel levert zijn bagger. Zij vond het vervelend, want ze wil het echt heel erg graag allemaal. En nu is de afspraak dat ze grotendeels meedoet met het verslag tenzij het echt niet anders kan en sommige bijeenkomsten laat schieten, maar wel de EC's krijgt als het goed is afgerond.

Was ik het al niet helemaal mee eens, maar mijn groepje protesteerde niet dus wilde ik niet de spelbreker zijn. Maar ik sta er dus totaal niet achter en wil haar het liefste uit ons groepje hebben. Ik vind dat ze helemaal mee moet doen en als ze het niet aan kan maar eens een pauze moet gaan inlassen, maar wij zijn hier nu wel de dupe van en vorig jaar was dat ook al het geval bij projectgroepjes. Dus ik wil dat gaan voorstellen, maar ik wil ook weer niet overkomen als een bitch. En dan vraag ik me af of mijn inlevingsvermogen wel helemaal in orde is omdat ik zo denk, want de rest lijkt het nu wel prima te vinden. Ben ik dan zo hard dat ik het vervelend vind en vind dat wij geen maatschappelijk werkers zijn ofzo? ;(
  woensdag 7 oktober 2015 @ 23:30:33 #2
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_156680542
Een beetje menselijkheid doet je geen pijn.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_156680572
Fijne 'collega' student ben je en een echte doorbijter. Ik hoop voor je dat je nooit met haar hoeft te ruilen. Antwoord: ja je bent te hard en zoek naar een oplossing i.p.v. deze egoïstische opstelling.
Op zondag 4 maart 2007 20:29 schreef BansheeBoy het volgende:
Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
:{²
pi_156680634
Goed lesje inlevingsvermogen.
De wereld draait niet op hoge cijfers alleen.
Make my day!
  woensdag 7 oktober 2015 @ 23:34:53 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_156680646
Als de docent haar willens en wetens studiepunten toekent terwijl ze daar niet de prestatie voor heeft geleverd, dan is dat jouw zaak niet. Kunnen jullie in je groepje de taken niet zo verdelen dat haar inbreng jullie in ieder geval niet hoeft te schaden?
The love you take is equal to the love you make.
pi_156680660
Ik ben toch menselijk? Het is altijd rekening houden met en het komt er uiteindelijk steeds op neer dat de verhoudingen scheef zijn. Ze doet weinig, want ze is altijd moe en ziek. Erg vervelend voor haar, maar wat schieten wij als groep daarmee op? Ik wil resultaat zien en ik wil niet dat een iemand niks/weinig doet, maar wel meelift op onze resultaten. Ik vind het niet kloppen op deze manier.

Maar als ik toch echt te hard ben en niet menselijk, dan vrees ik dat ik daaraan moet werken door proberen wat meer begrip te tonen voor de situatie. En dan probeer ik serieus te doen, maar blijft toch storend dat wij allemaal veel meer doen.
pi_156680670
Gewoon doorbijten, zij heeft het ook niet voor het uitkiezen
  woensdag 7 oktober 2015 @ 23:36:24 #8
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_156680681
Jullie kúnnen dan ook meer doen.
pi_156680720
Ik, ik, ik.
Make my day!
pi_156680721
Volgens mij 'lift' ze niet mee. Ze is ziek en kan daarom minder tot soms niets. Kijk er eens op een andere manier naar.
Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
pi_156680726
Ik vind het vervelend om veel te doen, ergens veel tijd in te steken en dat iemand anders die heel weinig doet dezelfde punten krijgt. Is dat kinderachtig? Ik snap echt dat de wereld niet om resultaten draait en ik probeer heel lief en meegaand te zijn, maar iets in mij is het hier niet mee eens. Ik vind het eigenlijk vervelend.
pi_156680759
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 23:38 schreef BeeGees het volgende:
Ik vind het vervelend om veel te doen, ergens veel tijd in te steken en dat iemand anders die heel weinig doet dezelfde punten krijgt. Is dat kinderachtig? Ik snap echt dat de wereld niet om resultaten draait en ik probeer heel lief en meegaand te zijn, maar iets in mij is het hier niet mee eens. Ik vind het eigenlijk vervelend.
Tja. Dit zul je nog veel meer tegenkomen in je leven. Ook als je werkt.
Leer er mee om te gaan.
Make my day!
pi_156680764
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 23:34 schreef Lienekien het volgende:
Als de docent haar willens en wetens studiepunten toekent terwijl ze daar niet de prestatie voor heeft geleverd, dan is dat jouw zaak niet. Kunnen jullie in je groepje de taken niet zo verdelen dat haar inbreng jullie in ieder geval niet hoeft te schaden?
Ik vind het mijn zaak wel, want ik doe moeite. Maar iedereen lijkt het ermee eens te zijn (behalve een ander meisje) alleen ik wil het ook weer niet als enige aankaarten. Het gaat al een jaar zo en blijkbaar mag het gewoon op deze manier.
  woensdag 7 oktober 2015 @ 23:42:00 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_156680827
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 23:39 schreef BeeGees het volgende:

[..]

Ik vind het mijn zaak wel, want ik doe moeite. Maar iedereen lijkt het ermee eens te zijn (behalve een ander meisje) alleen ik wil het ook weer niet als enige aankaarten. Het gaat al een jaar zo en blijkbaar mag het gewoon op deze manier.
Waarom is het voor jou een probleem dat een ander met minder inspanning het diploma haalt? Als ze het al haalt.

Jij krijgt gewoon jouw beloning voor jouw inspanningen, namelijk jouw diploma. Dat staat zij niet in de weg.
pi_156680901
Het lijkt meer op jaloezie van jouw kant.
pi_156680919
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 23:42 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Waarom is het voor jou een probleem dat een ander met minder inspanning het diploma haalt? Als ze het al haalt.

Jij krijgt gewoon jouw beloning voor jouw inspanningen, namelijk jouw diploma. Dat staat zij niet in de weg.
Omdat ik het oneerlijk vind dat de meeste mensen moeite moeten doen en een ander niet. Dat is toch ook oneerlijk?

Dat kan wel, maar uiteindelijk doet zij niets en ik meer dan zat. Het klopt niet. En als ik niks doe, word ik er terecht op aangesproken en volgen er consequenties.
  woensdag 7 oktober 2015 @ 23:47:02 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_156680977
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 23:45 schreef BeeGees het volgende:

[..]

Omdat ik het oneerlijk vind dat de meeste mensen moeite moeten doen en een ander niet. Dat is toch ook oneerlijk?

Dat kan wel, maar uiteindelijk doet zij niets en ik meer dan zat. Het klopt niet. En als ik niks doe, word ik er terecht op aangesproken en volgen er consequenties.
Waarom word jij erop aangesproken?

Enne, wil je nou stampvoeten omdat hrt zo oneerlijk is, of wil je moeite doen om te kijken of je er ook anders in kan staan?
  woensdag 7 oktober 2015 @ 23:47:09 #18
395200 deadprez
One more rail
pi_156680982
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 23:45 schreef BeeGees het volgende:

[..]

Want zij doet geen moeite?
Stop the violence
Down with the hate
Op vrijdag 21 augustus 2015 01:36 schreef engeopa het volgende:
Deadprez is een frequent bezoeker van Joop.nl. Kneusje eerste klas. walgelijke policor hoofd in de wolken multicultilover.
pi_156680990
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 23:44 schreef tongytongylickylicky het volgende:
Het lijkt meer op jaloezie van jouw kant.
Ik doe liever iets voor mijn prestaties dan dat ik meelift op andere mensen. Ik volg mijn studie omdat ik het een leuke studie vind, dus ik wil er ook graag iets voor doen. Ik vind het vervelend dat ik rekening moet houden met zo iemand, maar waarom dat zo is weet ik eigenlijk niet zo goed. Behalve dat ik het oneerlijk vind en ik vind dat we allemaal dezelfde bijdrage horen te leveren.
  woensdag 7 oktober 2015 @ 23:47:59 #20
395200 deadprez
One more rail
pi_156681009
Ziek zijn is een keuze, toch TS?
Stop the violence
Down with the hate
Deadprez is een frequent bezoeker van Joop.nl. Kneusje eerste klas. walgelijke policor hoofd in de wolken multicultilover.
pi_156681029
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 23:47 schreef BeeGees het volgende:

[..]

Ik doe liever iets voor mijn prestaties dan dat ik meelift op andere mensen. Ik volg mijn studie omdat ik het een leuke studie vind, dus ik wil er ook graag iets voor doen. Ik vind het vervelend dat ik rekening moet houden met zo iemand, maar waarom dat zo is weet ik eigenlijk niet zo goed. Behalve dat ik het oneerlijk vind en ik vind dat we allemaal dezelfde bijdrage horen te leveren.
Hoe kom je er nou continue bij dat ze 'meelift'? Ze is ZIEK!
  woensdag 7 oktober 2015 @ 23:49:16 #22
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_156681052
quote:

[..]

Maar dat kan ze niet. En toch wordt toegelaten op de opleiding, mocht ze door naar het tweede jaar.

Het is nou niet dat ze moedwillig de kantjes ervan afloopt. En je zou ook niet graag met haar ruilen. Probeer er eens boven te staan.
pi_156681065
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 23:47 schreef deadprez het volgende:

[..]

Want zij doet geen moeite?
In haar beleving doet ze vast en zeker moeite, maar in de realiteit hebben wij niet veel aan haar bijdrage. Maar oke, ik denk dat ik dan inderdaad te hard ben.
pi_156681068
Dit soort mensen moet überhaupt niet studeren. Als ze later volwassenen zijn zien zitten toch alleen maar ziek thuis. Of ze moet iets op haar eigen niveau doen en geen hbo-opleiding.
  woensdag 7 oktober 2015 @ 23:50:03 #25
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_156681074
quote:

Ik denk dat zij dat ook liever doet.
  woensdag 7 oktober 2015 @ 23:50:31 #26
395200 deadprez
One more rail
pi_156681089
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 23:49 schreef BeeGees het volgende:

[..]

In haar beleving doet ze vast en zeker moeite, maar in de realiteit hebben wij niet veel aan haar bijdrage. Maar oke, ik denk dat ik dan inderdaad te hard ben.
Ja.
Stop the violence
Down with the hate
pi_156681091
Hoe groot is de groep? Je snapt waarschijnlijk wel dat je doelloos zeurt, want zij zal toch bij een groepje moeten zitten.

Ik snap dat je het vervelend vind, maar een oplossing (naast haar zo min mogelijk belangrijk werk te geven) is er niet. Beetje inleven kan ook geen kwaad.
pi_156681105
quote:
Ja dat is kinderachtig en ontzettend egoïstisch. Wat denk je dat ze doet in de tijd dat ze ziek thuis moet blijven? Vieren dat ze chronisch ziek is?
  woensdag 7 oktober 2015 @ 23:51:03 #29
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_156681109
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 23:49 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:
Dit soort mensen moet überhaupt niet studeren. Als ze later volwassenen zijn zien zitten toch alleen maar ziek thuis. Of ze moet iets op haar eigen niveau dien en geen hbo-opleiding.
Oh, jij weet wat ze heeft?
pi_156681161
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 23:51 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Oh, jij weet wat ze heeft?
Nee, maar ik heb wel ervaring met chronische zieken die de helft van de tijd ziek thuis zitten.
  woensdag 7 oktober 2015 @ 23:53:42 #31
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_156681177
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 23:53 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:

Nee, maar ik heb wel ervaring met chronische zieken die de helft van de tijd ziek thuis zitten.
Leuk. Maar jouw anekdotes zijn niet een op een hier van toepassing. En dat houden we zo.
pi_156681185
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 23:49 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:
Dit soort mensen moet überhaupt niet studeren. Als ze later volwassenen zijn zien zitten toch alleen maar ziek thuis. Of ze moet iets op haar eigen niveau doen en geen hbo-opleiding.
. Chronisch ziek betekent niet direct dat je maar de rest van je leven ziek thuis blijft zitten. Iedereen heeft recht om te studeren, ook mensen met een chronische aandoening. En ook zij kunnen later prima gewaardeerde werknemers worden. Er zijn ook genoeg gezonde mensen die studeren en er geen fuck mee doen later. Die ook maar niet meer laten studeren dan
  woensdag 7 oktober 2015 @ 23:55:19 #33
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_156681216
Naja, of zij wel of geen punten krijgt is jouw zaak niet echt.
Het is wel jouw zaak dat je waarschijnlijk op het groepsresultaat wordt afgerekend, maar dat jullie groep een handicap heeft waardoor gelijke beoordeling niet helemaal eerlijk zou zijn. Ik zou dan ook eerder aansturen op een mildere beoordeling (zo heb je er zelf ook nog wat aan) dan proberen om ervoor te zorgen dat zij geen EC's krijgt.
pi_156681220
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 23:48 schreef tongytongylickylicky het volgende:

[..]

De ziekte die ze heeft is ook een vaag begrip en niet officieel. Dat maakt het misschien ook moeilijker voor mij. Niet dat ik haar niet geloof, maar ik weet niet waarom ik er zoveel moeite mee heb om eerlijk te zijn. Ik weet het echt niet, behalve dat ik er niet goed mee om kan gaan en dat ligt aan mij. Ik had gedacht dat de reacties wat begripvoller zouden zijn geweest, maar blijkbaar moet ik hier echt anders in gaan staan.
pi_156681227
Zolang de begeleider het weet zou ik het er maar gewoon bij laten.

Maar ik kan je frustratie goed begrijpen. Als haar werk echt kwalitatief onder de maat is, is t ook idioot dat ze er wel punten voor krijgt. In zekere zin verneuken zulk soort fratsen de waarde van jouw diploma.

Ik heb ook wel wat van dit soort geintjes voorbij zien komen.
  woensdag 7 oktober 2015 @ 23:56:19 #36
395200 deadprez
One more rail
pi_156681236
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 23:55 schreef BeeGees het volgende:
Ik had gedacht dat de reacties wat begripvoller zouden zijn geweest
De ironie.
Stop the violence
Down with the hate
pi_156681251
quote:
10s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 23:56 schreef deadprez het volgende:

[..]

De ironie.
Begrijp ik. :P Ik had echt gedacht dat er gezegd ging worden: je hebt gelijk.
pi_156681272
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 23:55 schreef BeeGees het volgende:

[..]

De ziekte die ze heeft is ook een vaag begrip en niet officieel. Dat maakt het misschien ook moeilijker voor mij. Niet dat ik haar niet geloof, maar ik weet niet waarom ik er zoveel moeite mee heb om eerlijk te zijn. Ik weet het echt niet, behalve dat ik er niet goed mee om kan gaan en dat ligt aan mij. Ik had gedacht dat de reacties wat begripvoller zouden zijn geweest, maar blijkbaar moet ik hier echt anders in gaan staan.
Probeer het zo te zien, voor jou is het een irritatiedingetje waardoor je een kwartaal even een extra tandje bij moet zetten. Zei zal altijd op d'r tenen moeten lopen, en misschien nog niet zover kunnen komen als een gezond persoon.

Wat is er nou erger?
  woensdag 7 oktober 2015 @ 23:58:53 #39
395200 deadprez
One more rail
pi_156681280
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 23:57 schreef BeeGees het volgende:

[..]

Begrijp ik. :P Ik had echt gedacht dat er gezegd ging worden: je hebt gelijk.
Apart.
Stop the violence
Down with the hate
  woensdag 7 oktober 2015 @ 23:58:54 #40
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_156681281
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 23:48 schreef tongytongylickylicky het volgende:

[..]

Als het een individuele opdracht was, dan had ze hem waarschijnlijk (door haar ziekte) niet succesvol volbracht. Nu kan ze (of wil ze) niet de benodigde inspanning leveren om ervoor te zorgen dat haar groep het haalt, dus plukt ze de vruchten van andermans inspanning. Of dat nou expres is of niet, maakt niet zo veel uit.
pi_156681282
Ik ken dit soort situaties, in de vorm van een incapabel iemand in je groepje hebben omdat ie gewoon het vermogen niet had (kwam van het MBO).

Meteen eruit gegooid na goed overleg met andere groepsleden. 'T is geen zorginstelling, anders moet je alles constant maar voorkauwen en ben je als je het zelf maakt nog minder tijd eraan kwijt. Sws erg vervelend als iemand in je projectgroep nieteens iets zakelijks kan schrijven, maar alles in basisschool argumentatie :')
pi_156681321
quote:
13s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 23:28 schreef BeeGees het volgende:
Ze zit al vanaf vorig jaar bij ons in de klas en ik had eerlijk gezegd meteen bij het voorstelrondje toen ze zei dat ze chronisch ziek was al zoiets van; hell no, ontwijken. Puur omdat ik vind dat je altijd moet investeren in dit soort mensen (dan is er weer dit en dan weer dat) terwijl je er weinig tot niks voor terug krijgt.
Dit maakt je niet alleen hard, maar ook asociaal, generaliserend en discriminerend.

Je hebt niet eens door hoeveel chronisch zieken er rondlopen met je mening dat je ze moet ontwijken :')
pi_156681355
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 23:58 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Probeer het zo te zien, voor jou is het een irritatiedingetje waardoor je een kwartaal even een extra tandje bij moet zetten. Zei zal altijd op d'r tenen moeten lopen, en misschien nog niet zover kunnen komen als een gezond persoon.

Wat is er nou erger?
Maar de vraag zal op deze manier altijd blijven of ze de kennis en kunde die ze zou moeten hebben aan t eind, daadwerkelijk haalt.
pi_156681416
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:02 schreef Westerling het volgende:

[..]

Maar de vraag zal op deze manier altijd blijven of ze de kennis en kunde die ze zou moeten hebben aan t eind, daadwerkelijk haalt.
Dat ze de kennis bij bijvoorbeeld vermoeidheid niet altijd goed weet te reproduceren betekent niet dat ze het niet snapt. Ze zal misschien wat uitlopen met haar studie, maar het hoeft niet te betekenen dat ze het niet begrijpt/kan.

Ze zal misschien niet een topbaan kunnen beginnen zoals ieder ander, maar met een dergelijk diploma misschien wel een parttime kantoorbaan kunnen geven. In sommige gevallen een veel betere optie, want ongeschoold werk is vaak fysiek toch zwaarder. Imo ben je daar als maatschappij dan ook beter mee af dan wanneer iemand geen opleiding doet en uiteindelijk misschien wel in de bijstand terugvalt.
pi_156681421
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:01 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Dit maakt je niet alleen hard, maar ook asociaal, generaliserend en discriminerend.

Je hebt niet eens door hoeveel chronisch zieken er rondlopen met je mening dat je ze moet ontwijken :')
Dat klinkt vrij hard hoe je het brengt. Ik ben er eerlijk in dat ik er zo over denk. Bij haar had ik dat gevoel overigens, ken ook een iemand met een chronische ziekte en zij staat er weer heel anders in. Kan ik heel leuk mee opschieten en heb ook veel voor haar over als het moet, maar die loopt er ook niet mee te koop. Mijn klasgenoot kwam meteen tijdens de voorstelronde met dat ze een chronische ziekte heeft.

Maar ik ga proberen om wat milder te kijken naar deze situatie. Door er meer boven te staan en het maar te laten gaan, want ik kan er toch weinig tegenin brengen.
pi_156681444
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:06 schreef BeeGees het volgende:

[..]

Dat klinkt vrij hard hoe je het brengt. Ik ben er eerlijk in dat ik er zo over denk. Bij haar had ik dat gevoel overigens, ken ook een iemand met een chronische ziekte en zij staat er weer heel anders in. Kan ik heel leuk mee opschieten en heb ook veel voor haar over als het moet, maar die loopt er ook niet mee te koop. Mijn klasgenoot kwam meteen tijdens de voorstelronde met dat ze een chronische ziekte heeft.

Maar ik ga proberen om wat milder te kijken naar deze situatie. Door er meer boven te staan en het maar te laten gaan, want ik kan er toch weinig tegenin brengen.
De ene chronische ziekte is de ander niet. Soms heeft het zoveel invloed dat het beter is om te vertellen, dat voorkomt een hoop misverstanden.

Plus ergens boven gaan staan is iets heel anders dan het begrijpen. Dat maakt je niet perse een leuker mens om mee samen te werken.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 08-10-2015 00:08:44 ]
pi_156681476
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:02 schreef Westerling het volgende:

[..]

Dat is toch aan de docent om te beoordelen?

Bovendien is de echte lees voor TS om toch resultaat te halen ondanks mensen in zijn team die minder presteren. Die heb je namelijk in het "echte" leven nog meer.

Kortom de echte goede studenten zijn NIET degene die hard werken, of iets presteren met mensen die allemaal hard werken, maar de mensen die het voor elkaar krijgen om een team zodanig te vormen dat ze ondanks minder presterende talen toch het goede resultaat halen.

Het niet kunnen omgaan met dit soort types heeft juist de onkunde van TS aan.... maar goed, bewustwording is de eerste stap eh?
pi_156681485
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 23:50 schreef danzazlol het volgende:
Hoe groot is de groep? Je snapt waarschijnlijk wel dat je doelloos zeurt, want zij zal toch bij een groepje moeten zitten.

Ik snap dat je het vervelend vind, maar een oplossing (naast haar zo min mogelijk belangrijk werk te geven) is er niet. Beetje inleven kan ook geen kwaad.
5 mensen, maar eigenlijk 4 dus.

Ik probeer het, maar ''moeten'' inleven is dan best moeilijk. Meestal gaat dat vanzelf bij mij.
pi_156681499
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:06 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Dat ze de kennis bij bijvoorbeeld vermoeidheid niet altijd goed weet te reproduceren betekent niet dat ze het niet snapt. Ze zal misschien wat uitlopen met haar studie, maar het hoeft niet te betekenen dat ze het niet begrijpt/kan.

Ze zal misschien niet een topbaan kunnen beginnen zoals ieder ander, maar met een dergelijk diploma misschien wel een parttime kantoorbaan kunnen geven. In sommige gevallen een veel betere optie, want ongeschoold werk is vaak fysiek toch zwaarder. Imo ben je daar als maatschappij dan ook beter mee af dan wanneer iemand geen opleiding doet en uiteindelijk misschien wel in de bijstand terugvalt.
Allemaal mee eens eigenlijk. Lijkt me alleszins redelijk dat ze meer uitloop wordt toegestaan en dergelijke, maar het niveau moet wel gegarandeerd blijven.

Ik zou dan ook zeggen dat de coulance en het mededogen bij de universiteit liggen, en niet bij de mede-studenten.
pi_156681509
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 23:50 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Ja dat is kinderachtig en ontzettend egoïstisch. Wat denk je dat ze doet in de tijd dat ze ziek thuis moet blijven? Vieren dat ze chronisch ziek is?
Als het je zo belemmert in je dagelijkse leven vind ik dat je andere mensen er niet mee kan opzadelen om eerlijk te zijn. Maar ik snap dat ik daarin dus hard ben en iets meer begrip mag tonen. Nou en dat is mijn gebrek dus weer een beetje in deze situatie.
pi_156681510
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:10 schreef Westerling het volgende:

[..]

Allemaal mee eens eigenlijk. Lijkt me alleszins redelijk dat ze meer uitloop wordt toegestaan en dergelijke, maar het niveau moet wel gegarandeerd blijven.

Ik zou dan ook zeggen dat de coulance en het mededogen bij de universiteit liggen, en niet bij de mede-studenten.
Precies maar daar zou TS zich het liefst tegen verzetten, en dat vind ik eerlijk gezegd nogal arrogant.
pi_156681617
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:06 schreef BeeGees het volgende:

[..]

Ik breng het hard omdat jij het ook hard brengt, zie het als een spiegel van je gedrag.

Dat gezegd hebbende kan ik je vertellen dat dergelijke uitspraken als chronisch, overigens hardwerkend, zieke me persoonlijk raakt.

Hoe dan ook, je probeert er duidelijk wat aan te doen en naar een, goede oplossing toe te werken. Dat kan ik wel waarderen.

Doe wat aan wat binnen je cirkel van invloed valt en maak je niet te druk op wat daarbuiten valt!
pi_156681630
Wat een oppervlakkig voorstelling van het leven... :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_156681651
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:09 schreef zatoichi het volgende:
Dat is toch aan de docent om te beoordelen?
Ja allicht, maar mijn ervaring is dat die hun vingers er niet aan branden en in dit soort gevallen ten alle tijde ingeven.

Bovendien is dat in dit geval niet zo makkelijk, aangezien de begeleider haar werk niet direct ziet.
quote:
Bovendien is de echte lees voor TS om toch resultaat te halen ondanks mensen in zijn team die minder presteren. Die heb je namelijk in het "echte" leven nog meer.
Ja klopt. En dan ga je naar je baas en als je gelijk hebt doet die er wat aan.
quote:
Kortom de echte goede studenten zijn NIET degene die hard werken, of iets presteren met mensen die allemaal hard werken, maar de mensen die het voor elkaar krijgen om een team zodanig te vormen dat ze ondanks minder presterende talen toch het goede resultaat halen.
Ja, leuk. Maar dan moet je dat wel terug zien in je cijfer, en daar gaat het altijd mank.
quote:
Het niet kunnen omgaan met dit soort types heeft juist de onkunde van TS aan.... maar goed, bewustwording is de eerste stap eh?
Gelul. Dit is geen onkunde, dit is ergernis en die kan ik goed begrijpen.

Ja, je moet kunnen omgaan met mensen met minder capaciteiten, maar als dat mensen zijn met gelijkwaardige functie en hetzelfde diploma is dat gewoon terecht zwaar frustrerend.
pi_156681657
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:11 schreef BeeGees het volgende:

[..]

Als het je zo belemmert in je dagelijkse leven vind ik dat je andere mensen er niet mee kan opzadelen om eerlijk te zijn. Maar ik snap dat ik daarin dus hard ben en iets meer begrip mag tonen. Nou en dat is mijn gebrek dus weer een beetje in deze situatie.
Maar daar is onze hele maatschappij op gebaseerd. Jij gaat vroeg of laat ook zo'n persoon zijn die andere mensen ergens mee opzadelt omdat je oud of ziek wordt.

Sterker nog als student wordt jou de mogelijkheid gegeven om op kosten van de maatschappij je opleiding te doen (goed toegeven dat is de laatste jaren behoorlijk op ingeleverd).
pi_156681670
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:17 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Ik breng het hard omdat jij het ook hard brengt, zie het als een spiegel van je gedrag.

Dat gezegd hebbende kan ik je vertellen dat dergelijke uitspraken als chronisch, overigens hardwerkend, zieke me persoonlijk raakt.

Hoe dan ook, je probeert er duidelijk wat aan te doen en naar een, goede oplossing toe te werken. Dat kan ik wel waarderen.

Doe wat aan wat binnen je cirkel van invloed valt en maak je niet te druk op wat daarbuiten valt!
Sorry dat het jou raakt, is niet mijn bedoeling. Ik heb echt niks tegen mensen die wel de wil hebben om iets bij te dragen en waarvan dat duidelijk te merken is. En ik heb natuurlijk ook niks tegen haar persoonlijk, maar ik vind het een beetje moeilijk om hiermee om te gaan omdat ze zo weinig doet en bijdraagt. Terwijl zij het gevoel heeft dat ze veel doet, maar dat is de realiteit niet.

Ik vrees dat het voor jou onbegrijpelijk klinkt, maar dan is het voor mij eigenlijk oneerlijk dat ze hetzelfde wordt beoordeeld. Terwijl wij tien keer harder werken en presteren.
pi_156681676
Ik snap het man, sommige mensen zijn nou eenmaal 'maatschappelijk onrendabel'.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_156681681
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:11 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Precies maar daar zou TS zich het liefst tegen verzetten, en dat vind ik eerlijk gezegd nogal arrogant.
Ja als je kaal de tekst leest zou je dat kunnen zeggen. Ik ken echter de praktijk. Dat je uiteindelijk inderdaad schofterig veel werk mag gaan doen, er nauwelijks gedifferentieerd wordt in cijfers en totaal onkundige mensen toch hun diploma krijgen.

Maargoed, dat is meer algemeen; ik zal dit topic er verder niet mee kapen.
pi_156681706
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:24 schreef Westerling het volgende:

[..]

Ja als je kaal de tekst leest zou je dat kunnen zeggen. Ik ken echter de praktijk. Dat je uiteindelijk inderdaad schofterig veel werk mag gaan doen, er nauwelijks gedifferentieerd wordt in cijfers en totaal onkundige mensen toch hun diploma krijgen.

Maargoed, dat is meer algemeen; ik zal dit topic er verder niet mee kapen.
Ik ken de praktijk vanuit het andere oogpunt en ben blij dat ik nog nooit zo'n type tegen ben gekomen.
pi_156681713
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:27 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Ik ken de praktijk vanuit het andere oogpunt en ben blij dat ik nog nooit zo'n type tegen ben gekomen.
Wat voor een type?
pi_156681718
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:21 schreef Westerling het volgende:

Ja klopt. En dan ga je naar je baas en als je gelijk hebt doet die er wat aan.

Ik ken niet elke organisatie maar een goede "baas" zit wel een niveau hoger dan dat een zal die bal altijd terugkregen bij jou. Hij zal je coachen om juist dat soort mensen te coachen, owl de organisatie in zijn geheel beter maken.

Een goede manager is er niet om jouw leven makkelijker te maken naar het zijne. Dat wordt het niet door jouw probleem het zijne te maken want daarmee ben jij namelijk zijn probleem...
pi_156681725
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:27 schreef Westerling het volgende:

[..]

Wat voor een type?
Correctie staat er gek, zoals de TS.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 08-10-2015 00:29:48 ]
pi_156681764
Ik neem aan dat jullie een verslag moeten maken, waarin de taakverdeling en samenwerking worden besproken? Dan kun je daar gezamelijk de gang van zaken in melden, zodat de docent het kan beoordelen. Als je geen begrip kan tonen, probeer dan op z'n minst professioneel te blijven en het zakelijk te houden. Dat je d'r niet moet is weinig relevant als je moet samenwerken, straks op de werkvloer heb je die keuze doorgaans ook niet en of ze er nu wel of niet uitgaat, de work load blijft toch hetzelfde.
pi_156681773
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:27 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Ik ken niet elke organisatie maar een goede "baas" zit wel een niveau hoger dan dat een zal die bal altijd terugkregen bij jou. Hij zal je coachen om juist dat soort mensen te coachen, owl de organisatie in zijn geheel beter maken.

Een goede manager is er niet om jouw leven makkelijker te maken naar het zijne. Dat wordt het niet door jouw probleem het zijne te maken want daarmee ben jij namelijk zijn probleem...
Als een collega mij inderdaad met een probleem opzadelt, dan is dat probleem ook het probleem van mijn baas. En als die problemen te groot zijn of te vaak voorkomen, gooit ie degene die ze veroorzaakt eruit en niet mij.

Overigens moge het duidelijk zijn dat er altijd mensen zijn die een niveautje lager zitten dan een ander, maar die hebben dan ook een andere functie.
pi_156681776
Tevens ben ik blij dat ik niet zulke autistische personen als TS in mijn groepje heb
pi_156681786
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:32 schreef Westerling het volgende:

[..]

Als een collega mij inderdaad met een probleem opzadelt, dan is dat probleem ook het probleem van mijn baas. En als die problemen te groot zijn of te vaak voorkomen, gooit ie degene die ze veroorzaakt eruit en niet mij.

Overigens moge het duidelijk zijn dat er altijd mensen zijn die een niveautje lager zitten dan een ander, maar die hebben dan ook een andere functie.
Gelukkig is de gemiddelde studie ook niet op een specifieke functie toegespitst.
pi_156681802
quote:
14s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 23:47 schreef deadprez het volgende:
Nee, maar studeren wel.

Ik vind (!) dat TS een goed punt heeft. Als iemand niet naar bijeenkomsten kan komen, a la, mits zij vervolgens wel gewoon haar deel doet en op afstand mee draait. Maar als je niet kan bijdragen, verdien je de studiepunten niet. Zij krijgt letterlijk credits voor TS' werk en ik kan me goed voorstellen dat dat steekt.

Gezien de reactie van de SLB'er denk ik echter dat die het vooral heel zielig vindt. Het gaat je dus helemaal niets verder brengen dit alsnog aan te kaarten. Ik denk dat je het beste haar helemaal buiten kunt sluiten uit het project, dan ondervind je er in ieder geval geen hinder meer van. Dat ze meelift moet je dan gewoon even slikken, want dat doet ze nu toch ook al, hoewel iets minder opzichtig.

Verder maakt dat ze ZIEK is, niet opeens dat ze minder zou moeten hoeven doen voor hetzelfde diploma. :') Je geeft een vent zonder benen toch ook niet een medaille voor een marathon omdat hij gehandicapt is zeg, wat een baggerlogica. Ze heeft een beperking en moet zich aanpassen en eventueel accepteren dat ze daardoor deze studie niet kan voltooien.
Your opinion of me is none of my business.
pi_156681805
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:11 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Ik ben arrogant omdat ik het storend vind dat één iemand nauwelijks iets bijdraagt, maar wel hetzelfde cijfer krijgt?
pi_156681806
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:28 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Correctie staat er gek, zoals de TS.
Aha. Tsja, ik een keer meegemaakt en was er wel blij mee dat er iemand was die op z'n strepen stond.
pi_156681863
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:33 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Gelukkig is de gemiddelde studie ook niet op een specifieke functie toegespitst.
Nee, maar er bestaan wel heel duidelijke criteria waar je aan moet voldoen. En het is de belangrijkste indicatie van wat je kan als je voor je eerste baan solliciteert. Vrij belangrijk. Verder heeft een diploma een reputatie, en als er incapabele mensen met dat diploma rondlopen, daalt die.
pi_156681864
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:34 schreef BeeGees het volgende:

[..]

Ik ben arrogant omdat ik het storend vind dat één iemand nauwelijks iets bijdraagt, maar wel hetzelfde cijfer krijgt?
Nee omdat je jouw gevoel erbij zo belangrijk vind dat je jezelf het liefst boven de beslissing van school zou willen plaatsen zonder ook maar enig oog te hebben voor de realiteit van een ander.
pi_156681867
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:34 schreef BeeGees het volgende:

[..]

Je hebt gewoon geen inlevingsvermogen omdat je zelf ook wel weet dat de docenten rekening houden met haar en je gewoon matsen met het verslag of wat dan ook wat je inlevert. Dat zij verder hetzelfde punt krijgt is tussen de school en haar.
pi_156681869
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:38 schreef Westerling het volgende:

[..]

Nee, maar er bestaan wel heel duidelijke criteria waar je aan moet voldoen. En het is de belangrijkste indicatie van wat je kan als je voor je eerste baan solliciteert. Vrij belangrijk. Verder heeft een diploma een reputatie, en als er incapabele mensen met dat diploma rondlopen, daalt die.
Ja en het lijkt me eerder aan school, dan aan TS om dat te bepalen.
pi_156681892
quote:

[..]

Ik hoor dat de NSB nog wel mensen zoekt, wel iets voor jou denk ik
pi_156681896
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:39 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Ja en het lijkt me eerder aan school, dan aan TS om dat te bepalen.
Helemaal waar. Maar dan mn laatste opmerking uit eigen ervaring: dat doen ze bedroevend slecht, ze willen hun fikken er niet aan branden.
pi_156681900
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:41 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Ik hoor dat de NSB nog wel mensen zoekt, wel iets voor jou denk ik
Ah begeef jij je in die kringen.
pi_156681906
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:21 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Maar daar is onze hele maatschappij op gebaseerd. Jij gaat vroeg of laat ook zo'n persoon zijn die andere mensen ergens mee opzadelt omdat je oud of ziek wordt.

Sterker nog als student wordt jou de mogelijkheid gegeven om op kosten van de maatschappij je opleiding te doen (goed toegeven dat is de laatste jaren behoorlijk op ingeleverd).
Ik vind dat een andere situatie. Ik ga met liefde voor mijn ouders zorgen of iemand waar ik veel van houd als degene ziek of oud is.

Ik ga er toch even tegenin. Ik krijg net geen 300 euro studiefinanciering en moet gewoon werken om alles te bekostigen, want ik betaal mijn kamer, studie en zorgtoeslag zelf. Daar klaag ik niet over, ik vind het niet meer dan terecht dat ik mijn eigen zaakjes moet betalen. Maar ik ben dan ook meer van mening dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor keuzes. En dat mag misschien ook wat minder hard, dat begrijp ik zelf inmiddels ook. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik wel zou gaan lenen als ik toevallig geen bijbaan had waar ik leuk mee verdien, dat dan weer wel.

Ik weet niet waar mijn harde denkwijze vandaan komt. Ik ben geen autist, ik vind het moeilijk. :o
pi_156681918
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:41 schreef Westerling het volgende:

[..]

Helemaal waar. Maar dan mn laatste opmerking uit eigen ervaring: dat doen ze bedroevend slecht, ze willen hun fikken er niet aan branden.
Nee leerlingen hebben vaak geen flauw idee wat een dergelijke ziekte inhoud, en weten vaak maar een deel van het verhaal.

Een chronisch ziek iemand is niet te vergelijken met de "gewone" luie student die liever gaat feesten.
pi_156681920
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:42 schreef BeeGees het volgende:

[..]

Ik vind dat een andere situatie. Ik ga met liefde voor mijn ouders zorgen of iemand waar ik veel van houd als degene ziek of oud is.

Ik ga er toch even tegenin. Ik krijg net geen 300 euro studiefinanciering en moet gewoon werken om alles te bekostigen, want ik betaal mijn kamer, studie en zorgtoeslag zelf. Daar klaag ik niet over, ik vind het niet meer dan terecht dat ik mijn eigen zaakjes moet betalen. Maar ik ben dan ook meer van mening dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor keuzes. En dat mag misschien ook wat minder hard, dat begrijp ik zelf inmiddels ook. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik wel zou gaan lenen als ik toevallig geen bijbaan had waar ik leuk mee verdien, dat dan weer wel.

Ik weet niet waar mijn harde denkwijze vandaan komt. Ik ben geen autist, ik vind het moeilijk. :o
Ben je vroeger gepest dat je zo'n neiging voelt om mensen te naaien?
pi_156681932
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:42 schreef BeeGees het volgende:

[..]

Je bent er van op de hoogte dat de overheid buiten het geld dat jij aan school geeft nog veel meer geld pompt in onderwijs? En dat die 300 stufi per maand gewoon de belasting van een ander is?
pi_156681933
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:31 schreef Scary_Mary het volgende:
Ik neem aan dat jullie een verslag moeten maken, waarin de taakverdeling en samenwerking worden besproken? Dan kun je daar gezamelijk de gang van zaken in melden, zodat de docent het kan beoordelen. Als je geen begrip kan tonen, probeer dan op z'n minst professioneel te blijven en het zakelijk te houden. Dat je d'r niet moet is weinig relevant als je moet samenwerken, straks op de werkvloer heb je die keuze doorgaans ook niet en of ze er nu wel of niet uitgaat, de work load blijft toch hetzelfde.
Je bedoelt dat ik haar niet mag? Ik mag haar wel. Ze is mijn type niet, maar daar zijn er wel meer van. Ik kan altijd goed samenwerken met mensen die mijn type niet zijn, maar vind dit toch een andere situatie.

Ik hoop (stiekem) dat ik dit soort situaties niet ga tegenkomen op de werkvloer. :P
pi_156681935
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:44 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Nee leerlingen hebben vaak geen flauw idee wat een dergelijke ziekte inhoud, en weten vaak maar een deel van het verhaal.

Een chronisch ziek iemand is niet te vergelijken met de "gewone" luie student die liever gaat feesten.
We hadden het over het aan de criteria van het diploma voldoen.
pi_156681951
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:44 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Ben je vroeger gepest dat je zo'n neiging voelt om mensen te naaien?
Te naaien? Nooit gepest.
pi_156681957
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:45 schreef Westerling het volgende:

[..]

We hadden het over het aan de criteria van het diploma voldoen.
Ja en in dit topic met betrekking op een chronisch ziek persoon. In de gemiddelde situatie kan ik me iets voorstellen bij je mening. Maar in het geval van een chronisch zieke ben ik het niet met je eens dat scholen daar nou zo in falen.
pi_156681967
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:38 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Nee omdat je jouw gevoel erbij zo belangrijk vind dat je jezelf het liefst boven de beslissing van school zou willen plaatsen zonder ook maar enig oog te hebben voor de realiteit van een ander.
Ik vind de feiten belangrijk.

Maar het punt is duidelijk: ik ben te hard en mag wat meer begrip tonen.
pi_156681970
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:47 schreef BeeGees het volgende:

[..]

Te naaien? Nooit gepest.
Je weet dat je docenten gewoon rekening houden met dat meisje, maar toch wil je der kicken
pi_156681978
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:49 schreef BeeGees het volgende:

[..]

Ik vind de feiten belangrijk.

Maar het punt is duidelijk: ik ben te hard en mag wat meer begrip tonen.
En wat zijn de feiten? Dat jij een uurtje langer aan school werkt terwijl zij ziek op bed ligt?

Hmm.. Ik weet geloof ik wel welke optie ik zou kiezen.
pi_156681983
quote:

[..]

Precies dit!
Hoe rot het ook voor het meisje is dat ze ziek is, is geen reden om te accepteren dat ze maar half werk levert. Van een ieder ander zou je dat ook niet accepteren. Natuurlijk is begrip nodig en moeten er goede afspraken worden gemaakt, maar ze moet wel werk leveren van een gelijkwaardig niveau.
Daarnaast moet ze geen opleiding doen waar ze fysiek niet toe in staat is.... Als ze aan een project al geen fatsoenlijke bijdrage kan leveren dan kan ze dat vast ook niet met tentamens etc?
Vind het overigens ook vreemd dat men meteen gaat roepen dat TS dus maar een autist is, alleen omdat hij zich zorgen maakt om het eindresultaat.
pi_156681984
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:47 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Ja en in dit topic met betrekking op een chronisch ziek persoon. In de gemiddelde situatie kan ik me iets voorstellen bij je mening. Maar in het geval van een chronisch zieke ben ik het niet met je eens dat scholen daar nou zo in falen.
Ik zie het verschil niet. Je moet gewoon het niveau hebben. Voor mijn part doe je er twee keer zo lang over of krijg je een prive leraar aan huis, als je uiteindelijk het niveau maar hebt anders klopt de diplomering niet.
pi_156681989
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:51 schreef rianne1994 het volgende:

[..]

Precies dit!
Hoe rot het ook voor het meisje is dat ze ziek is, is geen reden om te accepteren dat ze maar half werk levert. Van een ieder ander zou je dat ook niet accepteren. Natuurlijk is begrip nodig en moeten er goede afspraken worden gemaakt, maar ze moet wel werk leveren van een gelijkwaardig niveau.
Daarnaast moet ze geen opleiding doen waar ze fysiek niet toe in staat is.... Als ze aan een project al geen fatsoenlijke bijdrage kan leveren dan kan ze dat vast ook niet met tentamens etc?
Vind het overigens ook vreemd dat men meteen gaat roepen dat TS dus maar een autist is, alleen omdat hij zich zorgen maakt om het eindresultaat.
Het is een projectje op het hbo, iedereen hier doet alsof hij een medicijn voor kanker aan het uitvinden is :')
pi_156681993
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:45 schreef BeeGees het volgende:

[..]

Je bedoelt dat ik haar niet mag? Ik mag haar wel. Ze is mijn type niet, maar daar zijn er wel meer van. Ik kan altijd goed samenwerken met mensen die mijn type niet zijn, maar vind dit toch een andere situatie.
Je doet het hierboven nogal anders voorkomen en geeft voornamelijk haar de schuld dat het slecht samenwerken is, terwijl het ook best wat over jouw samenwerkingsskills kan zeggen.

quote:
Ik hoop (stiekem) dat ik dit soort situaties niet ga tegenkomen op de werkvloer. :P
Onrealistisch, want je gaat altijd te maken krijgen met mensen die dingen anders zien en ervaren dan jij. Hoeven ze 'niet eens' chronisch ziek voor te zijn..
pi_156681995
quote:
4s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:34 schreef Sarasi het volgende:

[..]

Nee, maar studeren wel.

Ik vind (!) dat TS een goed punt heeft. Als iemand niet naar bijeenkomsten kan komen, a la, mits zij vervolgens wel gewoon haar deel doet en op afstand mee draait. Maar als je niet kan bijdragen, verdien je de studiepunten niet. Zij krijgt letterlijk credits voor TS' werk en ik kan me goed voorstellen dat dat steekt.

Gezien de reactie van de SLB'er denk ik echter dat die het vooral heel zielig vindt. Het gaat je dus helemaal niets verder brengen dit alsnog aan te kaarten. Ik denk dat je het beste haar helemaal buiten kunt sluiten uit het project, dan ondervind je er in ieder geval geen hinder meer van. Dat ze meelift moet je dan gewoon even slikken, want dat doet ze nu toch ook al, hoewel iets minder opzichtig.

Verder maakt dat ze ZIEK is, niet opeens dat ze minder zou moeten hoeven doen voor hetzelfde diploma. :') Je geeft een vent zonder benen toch ook niet een medaille voor een marathon omdat hij gehandicapt is zeg, wat een baggerlogica. Ze heeft een beperking en moet zich aanpassen en eventueel accepteren dat ze daardoor deze studie niet kan voltooien.
Maar eigenlijk moet de rest zich aanpassen aan haar chronische ziekte, want ze kan er niets aandoen. Is eigenlijk de boodschap van mijn slb-er en de mensen hier. En dus is het logisch dat ze niks doet, maar wel dezelfde studiepunten krijgt. Omdat ze chronisch ziek is. En ik weet niet wat ik daarvan moet vinden. En ik weet ook niet wat ik ervan moet vinden dat ik mij er niet goed bij voel, want kennelijk is het toch vreemd dat het steekt.

En ben ik te hard, wat ik ook echt ben. Maar waarvan ik eigenlijk vind dat het terecht is.

Ik ga er effe een nachtje over slapen. :P
pi_156682013
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:52 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Het is een projectje op het hbo, iedereen hier doet alsof hij een medicijn voor kanker aan het uitvinden is :')
Je hoeft niet zo denigrerend te doen over het hbo hoor, als iemand in je project niet meewerkt is dat gewoon heel vervelend, ook al is ze ziek. Dat is volgens mij gewoon wat TS bedoelt... en dat hij het een moeilijke situatie vindt en hier om raad vraagt, maakt hem vervolgens meteen een harteloze autist? Beetje kort door de bocht....
pi_156682016
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:52 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Ja, en deze instelling zal vast niet ten grondslag hebben gelegen aan de achteruitgang van het HBO. Toch?

Edit: deze instelling in het algemeen, niet specifiek m.b.t. chronisch zieken
pi_156682017
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:53 schreef BeeGees het volgende:

[..]

Maar eigenlijk moet de rest zich aanpassen aan haar chronische ziekte, want ze kan er niets aandoen. Is eigenlijk de boodschap van mijn slb-er en de mensen hier. En dus is het logisch dat ze niks doet, maar wel dezelfde studiepunten krijgt. Omdat ze chronisch ziek is. En ik weet niet wat ik daarvan moet vinden. En ik weet ook niet wat ik ervan moet vinden dat ik mij er niet goed bij voel, want kennelijk is het toch vreemd dat het steekt.

En ben ik te hard, wat ik ook echt ben. Maar waarvan ik eigenlijk vind dat het terecht is.

Ja en daar maak je dus een duidelijke denkfout. Een gemiddeld chronisch zieke neemt geen ruimte omdat ze die ruimte krijgt, die vraagt met heel veel tegenzin om wat extra ruimte. Het is niet logisch, het is een heel vervelend gevolg op een 1-0 achterstand.
pi_156682032
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:52 schreef Scary_Mary het volgende:

[..]

Je doet het hierboven nogal anders voorkomen en geeft voornamelijk haar de schuld dat het slecht samenwerken is, terwijl het ook best wat over jouw samenwerkingsskills kan zeggen.

[..]

Onrealistisch, want je gaat altijd te maken krijgen met mensen die dingen anders zien en ervaren dan jij. Hoeven ze 'niet eens' chronisch ziek voor te zijn..
Wat? De samenwerking tussen ons 4 gaat prima, dat zij straks dezelfde punten krijgt terwijl ze niet of nauwelijks meewerkt is jammer, vind IK.
pi_156682037
quote:
Wie zegt dat ze altijd zo ziek en gehinderd is als nu? Kut voor TS, maar die heeft net als de rest geen inzicht in het al dan niet geschikt zijn voor de opleiding. Bedenk je ook dat zieke studenten de school gewoon geld kosten, dus zo een welkom en gespreid bedje is het nou ook weer niet..
pi_156682040
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:55 schreef Westerling het volgende:

[..]

Ja, en deze instelling zal vast niet ten grondslag hebben gelegen aan de achteruitgang van het HBO. Toch?

Edit: deze instelling in het algemeen, niet specifiek m.b.t. chronisch zieken
Don't hate the player hate the game
Docenten op vrijwel alle onderwijs niveaus zijn gevoelig voor zielige verhaaltjes van zieke mensen, gebruik dit als excuus
pi_156682051
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:58 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Docenten op vrijwel alle onderwijs niveaus zijn gevoelig voor zielige verhaaltjes van zieke mensen, gebruik dit als excuus
Joh, dat is precies wat ik hier verkondig.
pi_156682076
Eerlijk gezegd kan ik me de frustratie van TS wel voorstellen. Ondanks dat zijn groepsgenoot er geen schuld aan heeft, ze heeft de pech chronisch ziek te zijn, zit hij wel met de gevolgen.

Een stukje begrip daarvoor heb ik wel. En zeker ook omdat dit al langer speelt. Als iemand ziek wordt en even niet kan, natuurlijk help je dan. Maar iemand die duidelijk niet meekan, hoe sneu de reden waarom ook is, en al meer dan een jaar meelift op het groepsresultaat daar zou ik ook geen zin in hebben.

Idem dito in een werksituatie. Als zij eenmaal is afgestudeerd, als ze dat al redt, is dat op basis van andermans werk. Het lijkt me heel vervelend om met iemand te moeten werken die veel te weinig heeft meegekregen van de opleiding om daadwerkelijk goed werk te leveren, wat de reden ook moge zijn.
pi_156682114
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:58 schreef Scary_Mary het volgende:

[..]

Wie zegt dat ze altijd zo ziek en gehinderd is als nu? Kut voor TS, maar die heeft net als de rest geen inzicht in het al dan niet geschikt zijn voor de opleiding. Bedenk je ook dat zieke studenten de school gewoon geld kosten, dus zo een welkom en gespreid bedje is het nou ook weer niet..
Dat bedoel ik er ook niet mee te zeggen. Maar als we TS in de OP moeten geloven was het vorig jaar ook al het geval, alleen zat ze toen niet bij hem in de projectgroep.
Natuurlijk is het voor haar moeilijk, dat kunnen wij ons als ''gezonde mensen'' niet eens indenken hoe dat moet zijn en ik zal ook daar echt begrip voor tonen als ik in de schoenen van TS stond. Maar ze moet wel voor zichzelf kunnen inschatten wat haalbaar is. Als ze een periode heeft waarin ze zo ziek is en niks kan doen, zal ze misschien toch even haar studie op een wat lager pitje moeten zetten om het vervolgens later weer op te pakken (ook voor haar fysieke/mentale gezondheid). Zoals ik al zei: ze moet wel werk kunnen leveren van vergelijkbaar niveau, misschien wat aangepast of wat meer op ''haar tempo'', maar dat het echt ondermaats is kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
pi_156682126
quote:

[..]

Ze kan ook niks doen aan haar ziekte. Maar met die ziekte kan ze blijkbaar ook niet studeren. Ik vind het niet vreemd dat het steekt bij je en ik vind het ook zeker terecht van je. :)
pi_156682153
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:57 schreef BeeGees het volgende:

[..]

Wat? De samenwerking tussen ons 4 gaat prima, dat zij straks dezelfde punten krijgt terwijl ze niet of nauwelijks meewerkt is jammer, vind IK.
Het team is vijf man, geen vier. En ondanks dat het met jullie vier wel goed loopt, durf jij het onderwerp niet met hen aan te snijden. Je zou om te beginnen zonder je mening te kunnen geven wel kunnen vragen hoe zij erover denken om te beginnen.
pi_156682190
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 01:07 schreef rianne1994 het volgende:

[..]

Dat bedoel ik er ook niet mee te zeggen. Maar als we TS in de OP moeten geloven was het vorig jaar ook al het geval, alleen zat ze toen niet bij hem in de projectgroep.
En TS moet dat weer geloven van anderen die een wellicht niet al te gefundeerde mening hebben? Wie weet zijn er vervangende taken of opdrachten gekomen die de zieke heeft volbracht om toch de benodigde cijfers te halen. Dat hoef je als buitenstaander helemaal niet te weten..

quote:
Natuurlijk is het voor haar moeilijk, dat kunnen wij ons als ''gezonde mensen'' niet eens indenken hoe dat moet zijn en ik zal ook daar echt begrip voor tonen als ik in de schoenen van TS stond. Maar ze moet wel voor zichzelf kunnen inschatten wat haalbaar is.
En soms gebeurt dat inschatten aan de hand van de praktijk, door dingen te proberen.
pi_156682246
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 01:17 schreef Scary_Mary het volgende:

[..]

En TS moet dat weer geloven van anderen die een wellicht niet al te gefundeerde mening hebben? Wie weet zijn er vervangende taken of opdrachten gekomen die de zieke heeft volbracht om toch de benodigde cijfers te halen. Dat hoef je als buitenstaander helemaal niet te weten..

[..]

En soms gebeurt dat inschatten aan de hand van de praktijk, door dingen te proberen.
Dat weten we inderdaad niet, maar gezien het feit wat de SLB'er zegt verwacht ik eerlijk gezegd van niet. En dat "proberen" doet ze dan al meer dan een jaar. En geloof me, ik vind het goed dat ze probeert een studie te volgen ondanks haar ziekte, maar dat moet niet ten koste van de studieresultaten van andere studenten gaan. Of dat ze door mee te liften op anderen uiteindelijk haar diploma haalt.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 01:32:39 #106
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_156682260
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 01:07 schreef rianne1994 het volgende:

[..]

Natuurlijk is het voor haar moeilijk, dat kunnen wij ons als ''gezonde mensen'' niet eens indenken hoe dat moet zijn en ik zal ook daar echt begrip voor tonen als ik in de schoenen van TS stond. Maar ze moet wel voor zichzelf kunnen inschatten wat haalbaar is. Als ze een periode heeft waarin ze zo ziek is en niks kan doen, zal ze misschien toch even haar studie op een wat lager pitje moeten zetten om het vervolgens later weer op te pakken (ook voor haar fysieke/mentale gezondheid). Zoals ik al zei: ze moet wel werk kunnen leveren van vergelijkbaar niveau, misschien wat aangepast of wat meer op ''haar tempo'', maar dat het echt ondermaats is kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
Precies dit. Door blijven sukkelen terwijl je gezondheid het niet toelaat, is nou niet bepaald ideaal.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 06:46:14 #107
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_156682859
TS heeft geen empathie.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  donderdag 8 oktober 2015 @ 07:12:40 #108
34299 davako
-GATGCTGTTGAA-
pi_156682954
Welke chronische ziekte heeft ze dan?
All I do, is sit down at the typewriter, and start hittin' the keys. Getting them in the right order, that's the trick. That's the trick.
pi_156682965
quote:
7s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 23:30 schreef Copycat het volgende:
Een beetje menselijkheid doet je geen pijn.
Dit heeft niks met menselijkheid te maken maar met iemand de hand boven het hoofd houden.
pi_156682970
quote:

[..]

Tja het is mooi kut. Als je zulke dingen straks krijgt tijdens je werkzame leven kan je zulke mensen er gewoon uittrappen, nu ben je min of meer gedwongen om haar mee te laten liften.
pi_156682973
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:58 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Klopt, en zo worden er heel veel mensen heel makkelijk door een opleiding heen geloosd die dat eigenlijk niet verdienen.
pi_156682992
quote:

[..]

Verder heeft een diploma een reputatie, en als er incapabele mensen met dat diploma rondlopen, daalt die.
Het gaat hier om een HBO-diploma, je moet niet overdrijven.
pi_156683087
TS' diploma wordt wel minder waard als dit zo makkelijk kan bij deze opleiding.

Ook met functiebeperking moet een student bewijzen dat hij/zij het gevraagde niveau haalt.
Edit: slber heeft al impliciet verklapt dat zij dat deze keer niet hoeft.

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 08-10-2015 07:45:19 ]
  donderdag 8 oktober 2015 @ 07:50:55 #114
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_156683131
quote:
14s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 07:42 schreef Chai het volgende:
TS' diploma wordt wel minder waard als dit zo makkelijk kan bij deze opleiding.

Ook met functiebeperking moet een student bewijzen dat hij/zij het gevraagde niveau haalt.
De vraag is of TS het tot zijn (haar?) verantwoordelijkheid moet rekenen om dat niveau te bewaken.

Ik zeg nee. Zoals iemand anders mooi verwoordde: dat ligt buiten de invloedsfeer van TS. De frustratie is best begrijpelijk, maar TS zit niet in de situatie om daar iets aan te doen, en kan m.i. het beste maar zo goed mogelijk met de gegeven situatie omgaan.

Wat er is gezegd over de werkvloer: dat niet goed functionerende mensen eruit geschopt kunnen worden. Ik zou het anders willen brengen: er wordt nou juist over gesproken om ook mensen met een 'arbeidshandicap' een geschikte werkplek te geven, in plaats van die mensen thuis te laten zitten met een uitkering. Dat vraagt dan ook iets van de collega's en werkomgeving.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 08:18:06 #115
285174 Evienne
never odd or even
pi_156683290
Wat voor ziektebeeld heeft ze?
Hoe zijn haar individuele cijfers?
Waarom ga je zelf niet naar het mbo?

quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 01:32 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Precies dit. Door blijven sukkelen terwijl je gezondheid het niet toelaat, is nou niet bepaald ideaal.
Ze kan beter nu ze nog jong is al accepteren dat ze er alleen voor staat, gestigmatiseerd wordt en het niet gaat redden in het leven, nietwaar?
think for yourself, question authority
while it is always possible to wake a person who's sleeping, no amount of noise will wake a person who is pretending to be asleep
pi_156683298
@Lienekien.
Ja dat klopt wel en met groepswerk zal hij ook nog wel meemaken dat een gezond persoon meelift in een zekere mate.

Als hij er erg mee zit kan hij nog eens individueel met die SLBer gaan praten.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 08-10-2015 08:20:05 ]
  donderdag 8 oktober 2015 @ 08:25:40 #117
285174 Evienne
never odd or even
pi_156683342
Volgens mij snapt Ts de bedoeling van projectgroepjes ook niet helemaal. En met gaan huilen bij de slb'er dat het allemaal zo oneerlijk is laat ze duidelijk blijken dat ze (nog) niet over de competenties beschikt die bij het hbo horen.
while it is always possible to wake a person who's sleeping, no amount of noise will wake a person who is pretending to be asleep
  donderdag 8 oktober 2015 @ 08:28:38 #118
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_156683378
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 08:19 schreef Chai het volgende:
@Lienekien.
Ja dat klopt wel en met groepswerk zal hij ook nog wel meemaken dat een gezond persoon meelift in een zekere mate.

Hij zou er zelfs ook met haarzelf over kunnen praten, al kan ik me voorstellen dat dat een lastig gesprek wordt. Ik zou benieuwd zijn hoe ze dat nou zelf ziet, zo'n opleiding doen onder die omstandigheden. Maar dan wel het gesprek aangaan zonder 'agenda' dat je haar eruit wil werken.
pi_156683409
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 08:28 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Hij zou er zelfs ook met haarzelf over kunnen praten, al kan ik me voorstellen dat dat een lastig gesprek wordt. Ik zou benieuwd zijn hoe ze dat nou zelf ziet, zo'n opleiding doen onder die omstandigheden. Maar dan wel het gesprek aangaan zonder 'agenda' dat je haar eruit wil werken.
Waarom staat TS boven school? Los van het feit dat school misschien niet altijd gelijk heeft, zou het nogal een puinhoop worden als iedereen zoals TS is.

Waarom zou dat meisje zich moeten verantwoorden aan TS?
pi_156683436
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 08:28 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ja zij kan er niet zoveel aan doen dat zij die studiepunten ook krijgt, vindt ze zelf misschien ook niet zo fijn.

Maar wie weet helpt het TS met zijn gefrustreerde gevoelens.
pi_156683571
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 08:18 schreef Evienne het volgende:
Waarom?
pi_156683632
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 08:19 schreef Chai het volgende:
@Lienekien.

Dat klopt. En als dat heel erg het geval is dan spreek je iemand aan met de hele groep en volgen er consequenties, zoals het hoort. In deze situatie kan dat dus niet echt.

Waarom noemt iedereen mij steeds een hij?
pi_156683647
quote:
Waar gaat het nou om?

Jij hebt de stof geleerd, je hebt het werk geleverd, je hebt je punt gekregen.
Wat boeit jou het allemaal hoe zij aan d'r punt komt. Die komt zich later wel weer tegen.
pi_156683665
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 08:31 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Waarom staat TS boven school? Los van het feit dat school misschien niet altijd gelijk heeft, zou het nogal een puinhoop worden als iedereen zoals TS is.

Waarom staat zij boven studiegenoten?

Ik heb besloten om er nog een keer met mijn groepsgenoten over te praten, te kijken wat de anderen ervan vinden en als we het allemaal vervelend vinden dan wil ik toch weer naar onze slb-er stappen.
pi_156683686
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 08:55 schreef zovty het volgende:

[..]

Waar gaat het nou om?

Jij hebt de stof geleerd, je hebt het werk geleverd, je hebt je punt gekregen.
Wat boeit jou het allemaal hoe zij aan d'r punt komt. Die komt zich later wel weer tegen.
Dat ik ervoor zorg, en andere mensen dus ook, dat zij dezelfde studiepunten krijgt terwijl ze niets bijdraagt en wij er intensief aan werken. En als ze al iets bijdraagt dan is de kwaliteit niet goed (niet om haar, maar dat is nou eenmaal een feit). Daar gaat het dus om.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 09:00:23 #126
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_156683691
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 07:15 schreef Scorpie het volgende:
Tja het is mooi kut. Als je zulke dingen straks krijgt tijdens je werkzame leven kan je zulke mensen er gewoon uittrappen, nu ben je min of meer gedwongen om haar mee te laten liften.
Ja, dat kun je ... Als werknemer.
pi_156683714
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 08:54 schreef BeeGees het volgende:

[..]

Waarom noemt iedereen mij steeds een hij?
Je hebt geen geslacht ingevuld, als je een zij was zou ik een roze streepje naast je post zien/vrouw icoontje.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 09:05:15 #128
285174 Evienne
never odd or even
pi_156683740
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 08:49 schreef BeeGees het volgende:

[..]

Waarom?
Je hebt vast om bepaalde redenen gekozen voor hbo in plaats van mbo, welke zijn dat? Je wil een fijne baan in de toekomst, je hebt een gezond stel hersens, je hebt een passie voor je studierichting?

Gelden die redenen voor haar niet, omdat ze ziek is? Wat als ze nou net wat dommer was dan jullie, en daardoor slechtere (zesjes) bijdrages levert, terwijl ze 14 uur per dag studeert, zou je haar dan ook achter haar rug om uit het groepje willen werken?

En doet het geen goed voor jouw competenties als je kan laten zien dat je kan samenwerken met iemand die moeite heeft met meekomen? Als je een gesprek met haar kan aanknopen om te zien of er mogelijkheden zijn waarbij zij, rekening houdend met haar capaciteiten, toch wat meer inbrengt? Zonder daarbij meteen bij je slb'er te gaan janken? Of achter haar rug om met andere groepsgenootjes en haar zo nog meer buiten te sluiten? Want zo voelt het voor haar, ze heeft dit echt wel in de gaten. Hoe lang is het schooljaar überhaupt bezig, laat zelf ook eens zien dat je een doorzetter bent, geef haar het goede voorbeeld.

Zomaar wat vragen, je zal ze niet beantwoorden, maar denk er eens over na.
pi_156683754
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 08:31 schreef Fripsel het volgende:
Waarom zou een teamlid zich niet hoeven te verantwoorden voor zijn of haar werkaandeel? Team work is hier onderdeel van de opdracht, dus dat hoort er voor iedereen bij. Dat is iets anders dan verantwoording afleggen over waarom het niet gaat lijkt me, want dat verandert de uitkomst van de samenwerking en het resultaat niet. Het maakt het alleen begrijpelijker..

quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 08:34 schreef Chai het volgende:

[..]

Ja zij kan er niet zoveel aan doen dat zij die studiepunten ook krijgt, vindt ze zelf misschien ook niet zo fijn.
Dat kan ze misschien wel vinden, maar ondertussen heeft ze dat kennelijk (nog) niet aangeven en vermoedelijk dus ook niet naar gehandeld. Ze kan er wel degelijk wat aan doen natuurlijk, hoe kut dat ook is..
pi_156683777
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 08:57 schreef BeeGees het volgende:

[..]

Waarom staat zij boven studiegenoten?

Ik heb besloten om er nog een keer met mijn groepsgenoten over te praten, te kijken wat de anderen ervan vinden en als we het allemaal vervelend vinden dan wil ik toch weer naar onze slb-er stappen.
Waarom niet nog een keer met dat meisje zelf praten?

Reken er maar niet op dat jullie iets kunnen afdwingen of zomaar zonder haar verder werken alleen maar omdat jullie het vervelend vinden.

Dat jij er zo mee zit terwijl je er toch niks aan kan doen is je grootste probleem hier.
pi_156683846
Je moet tegenwoordig een hoop voor onderwijs betalen, dan heb je ook recht op goed onderwijs.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 09:20:52 #132
285174 Evienne
never odd or even
pi_156683964
quote:
2s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 09:13 schreef machtpen het volgende:
Je moet tegenwoordig een hoop voor onderwijs betalen, dan heb je ook recht op goed onderwijs.
Bedoel je hier Ts mee, of het zieke meisje?

En waarom stel ik alleen maar retorische vragen?
pi_156684428
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 07:22 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Het gaat hier om een HBO-diploma, je moet niet overdrijven.
Ook daar moet je gewoon dingen voor kunnen.
pi_156684501
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 09:05 schreef Evienne het volgende:

[..]

Je hebt vast om bepaalde redenen gekozen voor hbo in plaats van mbo, welke zijn dat? Je wil een fijne baan in de toekomst, je hebt een gezond stel hersens, je hebt een passie voor je studierichting?

Gelden die redenen voor haar niet, omdat ze ziek is? Wat als ze nou net wat dommer was dan jullie, en daardoor slechtere (zesjes) bijdrages levert, terwijl ze 14 uur per dag studeert, zou je haar dan ook achter haar rug om uit het groepje willen werken?
Dit slaat echt als een tang op een varken. TS is niet verantwoordelijk voor het studiesucces van die meid. Tuurlijk wil die liever een HBO doen dan een MBO, prima, maar dan moet ze het wel kunnen.

Mijn buurjongen had om die redenen ook liever HBO dan MBO gedaan, maar hij kreeg het niet voor elkaar. So be it.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 09:57:03 #135
449119 Zeikbeer
aka Gijlebeer
pi_156684528
quote:
4s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:34 schreef Sarasi het volgende:
Zij krijgt letterlijk credits voor TS' werk.
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 23:58 schreef bombmannl het volgende:
Meteen eruit gegooid na goed overleg met andere groepsleden. 'T is geen zorginstelling,
quote:
Hoe rot het ook voor het meisje is dat ze ziek is, is geen reden om te accepteren dat ze maar half werk levert.
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 01:01 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
en al meer dan een jaar meelift op het groepsresultaat daar zou ik ook geen zin in hebben.
Als toevoeging op bovenstaande. Bij mij aan de universiteit werden studenten die niet voldoende functioneerden uit de groep verwijderd, of kregen zij weliswaar studiepunten maar met een lager cijfer t.o.v. de rest van de groep. Ongeacht de reden van ondermaats presteren werd door docenten altijd de gelegenheid geboden dat groepsleden elkaars inzet evalueerden met eventuele gevolgen voor individuele cijfers of weigering van verdere toegang tot de cursus. Zodoende heb ik ook ooit eens een lager cijfer gekregen t.o.v. de rest van de groep en dit was volledig terecht, ongeacht of mijn privé omstandigheden hier van invloed op zouden zijn geweest. Indien er te weinig ruimte is om elkaars positie te evalueren binnen groepsprojecten, kan misbruik van macht optreden of kan ongezien gehandeld worden vanuit een bepaalde voorkeurspositie, zoals mogelijk bij TS het geval is.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 10:01:39 #136
401689 Steef121
Boomjehuisjebeestje
pi_156684583
Begrijp de frustratie, meeliften, maar uiteindelijk gaat het erom of jij je jaar haalt of niet en daar heeft zij niet veel invloed op.
Op een dag word ik wakker, als een van de koeiossen, grazend in de wei
🐄🌳
pi_156684745
Wat schieten jullie op met haar uit de groep zetten?
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
  donderdag 8 oktober 2015 @ 10:41:35 #138
285174 Evienne
never odd or even
pi_156685109
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 09:55 schreef Westerling het volgende:

[..]

Dit slaat echt als een tang op een varken. TS is niet verantwoordelijk voor het studiesucces van die meid. Tuurlijk wil die liever een HBO doen dan een MBO, prima, maar dan moet ze het wel kunnen.

Mijn buurjongen had om die redenen ook liever HBO dan MBO gedaan, maar hij kreeg het niet voor elkaar. So be it.
Daarom vroeg ik ook naar het ziektebeeld en naar de individuele cijfers van de klasgenoot, maar daar wordt niet op gereageerd (zoals op de meeste adviezen in het topic) terwijl die toch best relevant zijn in deze. Ts gaat toch wel doen wat ze voor het openen van dit topic al had bedacht, maar als iemand met ervaring als chronisch zieke op een hbo (die me bijna 2000 euro per jaar kostte, waar ik beloftes betreft ondersteuning en extra tijd kreeg die niet werden ingelost door de decaan, slb'er en examencommissie, klasgenoten had die me actief tegenwerkten vanaf dag 1 in plaats van begrip toonden, waar mijn individuele cijfers en stages méér dan goed waren, maar ik moeite had met projectgroepen juist dóór mijn ziektebeeld, en dit was een hbo verpleegkunde, mind you) wilde ik toch mijn mening delen.

Natuurlijk is Ts niet verantwoordelijk voor dat alles, maar als de cijfers van die zieke verder goed zijn, en er is begrip voor de beperkingen horend bij de ziekte, dan is het toch een heel goede les om met de projectgroep uit te zoeken hoe de zieke beter binnen een project kan functioneren? Gelijk wegrennen (het is pas oktober...) voor iets wat je even niet zo goed uitkomt getuigt van weinig karakter. Dit ziet een goede slb'er ook en ik hoop dat daar op beoordeeld gaat worden.

[ Bericht 14% gewijzigd door Evienne op 08-10-2015 10:47:59 ]
pi_156685195
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 10:41 schreef Evienne het volgende:

[..]

Daarom vroeg ik ook naar het ziektebeeld en naar de individuele cijfers van de klasgenoot, maar daar wordt niet op gereageerd (zoals op de meeste adviezen in het topic) terwijl die toch best relevant zijn in deze. Ts gaat toch wel doen wat ze voor het openen van dit topic al had bedacht, maar als iemand met ervaring als chronisch zieke op een hbo (die me bijna 2000 euro per jaar kostte, waar ik beloftes betreft ondersteuning en extra tijd kreeg die niet werden ingelost door de decaan, slb'er en examencommissie, klasgenoten had die me actief tegenwerkten vanaf dag 1 in plaats van begrip toonden, waar mijn individuele cijfers méér dan goed waren, maar ik moeite had met projectgroepen juist dóór mijn ziektebeeld, en dit was een hbo verpleegkunde, mind you) wilde ik toch mijn mening delen.
Dan bestaat dat kennelijk ook. Ik ken uitsluitend het tegenovergestelde uit ervaring.

Maargoed TS heeft wel iets gezegd over het ziektebeeld, namelijk dat het vaag en onofficieel is.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 10:48:55 #140
285174 Evienne
never odd or even
pi_156685212
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 10:47 schreef Westerling het volgende:

[..]

Dan bestaat dat kennelijk ook. Ik ken uitsluitend het tegenovergestelde uit ervaring.

Maargoed TS heeft wel iets gezegd over het ziektebeeld, namelijk dat het vaag en onofficieel is.
Vindt zij dat uit onbegrip of gebrek aan kennis en inlevingsvermogen of is dat ook daadwerkelijk zo?
pi_156685271
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 10:48 schreef Evienne het volgende:

[..]

Vindt zij dat uit onbegrip of gebrek aan kennis en inlevingsvermogen of is dat ook daadwerkelijk zo?
Ja dat hoeven we aan haar natuurlijk niet te vragen :P
  donderdag 8 oktober 2015 @ 11:07:35 #142
285174 Evienne
never odd or even
pi_156685462
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 10:52 schreef Westerling het volgende:

[..]

Ja dat hoeven we aan haar natuurlijk niet te vragen :P
Daar mag ze zelf even over nadenken.

Ze kan zich proberen te verplaatsen in iemand die langdurig ziek is. Het sloopt je zelfvertrouwen en schept een enorme afstand tot gezonde jonge volwassenen. Met drie keer zoveel moeite bereik je soms maar de helft, zo had ik bijvoorbeeld paniekaanvallen, en kwam ik roodbehuild en leeggekotst een uur te laat op school aan, dat werd dan gezien als zwakte, terwijl het mij juist bovenmenselijke kracht kostte om toch op te komen dagen. Daar moest ik me dan voor schamen volgens mijn gezonde klasgenoten, terwijl ik als zieke er eigenlijk enorm trots op had mogen zijn. Was ik wat constructiever opgevangen, dan was het in de loop der tijd misschien makkelijker geworden, nu werden mijn klachten juist verergerd door hun kuddementaliteit.

Hopelijk denkt Ts even aan de gevolgen voor het zieke meisje als ze met haar groepje bij de slb'er zit.
pi_156685573
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 11:07 schreef Evienne het volgende:

[..]

Daar mag ze zelf even over nadenken.

Ze kan zich proberen te verplaatsen in iemand die langdurig ziek is. Het sloopt je zelfvertrouwen en schept een enorme afstand tot gezonde jonge volwassenen. Met drie keer zoveel moeite bereik je soms maar de helft, zo had ik bijvoorbeeld paniekaanvallen, en kwam ik roodbehuild en leeggekotst een uur te laat op school aan, dat werd dan gezien als zwakte, terwijl het mij juist bovenmenselijke kracht kostte om toch op te komen dagen. Daar moest ik me dan voor schamen volgens mijn gezonde klasgenoten, terwijl ik als zieke er eigenlijk enorm trots op had mogen zijn. Was ik wat constructiever opgevangen, dan was het in de loop der tijd misschien makkelijker geworden, nu werden mijn klachten juist verergerd door hun kuddementaliteit.

Hopelijk denkt Ts even aan de gevolgen voor het zieke meisje als ze met haar groepje bij de slb'er zit.
De gevolgen als in voor haar studie, dat is uiteindelijk aan de universiteit om daar rekening mee te houden, niet aan TS. Afbekken en beledigen moet ze inderdaad niet doen, maar dat lees ik nergens.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 11:19:21 #144
285174 Evienne
never odd or even
pi_156685668
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 11:14 schreef Westerling het volgende:

[..]

De gevolgen als in voor haar studie, dat is uiteindelijk aan de universiteit om daar rekening mee te houden, niet aan TS. Afbekken en beledigen moet ze inderdaad niet doen, maar dat lees ik nergens.
True, daarom vind ik dat zowel de zieke op haar inzet naar omstandigheden, als Ts op haar handelen beoordeeld zou moeten worden. Dus hopelijk neemt de slb'er het wel mee dat Ts niet met de zieke zelf om de tafel gaat zitten, maar haar liefst meteen uit het groepje knikkert uit eigenbelang.

Afbekken en beledigen hoeft ook niet om kwetsend te zijn. Achter iemands rug om bij de slb'er gaan klagen teneinde iemand weg te werken doet ook wel iets met een mens.
pi_156685745
quote:

[..]

Als ze onvoldoendes zou leveren wel natuurlijk, en hoeveel iemand ervoor studeert is compleet irrelevant. Sterker nog, veertien uur per dag studeren lijkt me een aanzienlijke contraindicatie voor het huidige niveau. Ze levert voor de helft geen werk en voor de helft zulk slecht werk dat het eigenlijk niet te gebruiken is.

Het maakt niet uit waarom. Ze kan deze opleiding blijkbaar niet aan.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 11:25:01 #146
285174 Evienne
never odd or even
pi_156685802
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 11:22 schreef Sarasi het volgende:

[..]

Als ze onvoldoendes zou leveren wel natuurlijk, en hoeveel iemand ervoor studeert is compleet irrelevant. Sterker nog, veertien uur per dag studeren lijkt me een aanzienlijke contraindicatie voor het huidige niveau. Ze levert voor de helft geen werk en voor de helft zulk slecht werk dat het eigenlijk niet te gebruiken is.

Dat was niet de vraag, de vraag was of Ts dan ook bij haar slb'er zou gaan huilen omdat er iemand in haar groepje zit die dommer is, of dat ze het oordeel dan wél aan de school zou laten.

Als dit meisje echt zulk slecht werk leverde, had ze ook haar individuele studiepunten in het eerste jaar niet gehaald, maar kennelijk heeft ze toch haar P? Doet mij denken dat het werk wat ze levert niet eens zo slecht is, maar dat het gewoon niet aan Ts' standaarden voldoet. Zo zal ze nog wel meer mensen tegenkomen in het leven en dat is háár probleem. Niet nodig om dat zieke meisje haar zelfbeeld en toekomst te verpesten, omdat Ts het werk niet goed genoeg vindt, maar de opleiding kennelijk wel. Ook de andere meisjes in het groepje lijken er niet zo'n probleem mee te hebben dus Ts moet even goed voor een hele grote spiegel plaatsnemen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Evienne op 08-10-2015 11:34:09 ]
pi_156685926
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 07:15 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Nee hoor, tijdens je werkzame leven ga je dit juist veel vaker tegenkomen. Dat heet weerstand, en als goed projectleider weet je daarmee om te gaan.

Projectgroepen bestaan namelijk definitie niet in de hierarchische lijn. Als jij als projectleider, of projectmedewerker stap naar je leidinggevende, dan heeft deze weinig tot geen invloed op iemand van een andere afdeling, of, nog vaker, iemand van een ander bedrijf.

Als projectmedewerker kun je in de lijn nog naar de projectleider, maar TS zou die stap niet moeten zetten, gezien HBO toch echt wel een niveau hoger dan medewerker is, die moet zelf de weerstand op kunnen lossen.

Serieus; roepen dat je direct iets gaat escaleren laat met name je eigen onkunde zien om met de situatie om te gaan en je per definitie niet geschikt om op HBO niveau te kunnen presteren in het bedrijfsleven.
pi_156685961
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 11:19 schreef Evienne het volgende:

[..]

True, daarom vind ik dat zowel de zieke op haar inzet naar omstandigheden, als Ts op haar handelen beoordeeld zou moeten worden. Dus hopelijk neemt de slb'er het wel mee dat Ts niet met de zieke zelf om de tafel gaat zitten, maar haar liefst meteen uit het groepje knikkert uit eigenbelang.

Afbekken en beledigen hoeft ook niet om kwetsend te zijn. Achter iemands rug om bij de slb'er gaan klagen teneinde iemand weg te werken doet ook wel iets met een mens.
Ik denk juist dat het beter is naar die slb'er te gaan. Iedereen weet immers dat zij er zelf weinig aan kan doen, dus dan heeft het weinig zin met haar te gaan zitten. Kan ze alleen maar allemaal de kritiek ontvangen die jij net beschreef.
pi_156685969
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 11:25 schreef Evienne het volgende:

[..]

Dat was niet de vraag, de vraag was of Ts dan ook bij haar slb'er zou gaan huilen omdat er iemand in haar groepje zit die dommer is, of dat ze het oordeel dan wél aan de school zou laten.

Als dit meisje echt zulk slecht werk leverde, had ze ook haar individuele studiepunten in het eerste jaar niet gehaald, maar kennelijk heeft ze toch haar P?
Je hebt je P niet nodig om te starten met het tweede jaar en in het geval van een functiebeperking vervalt het hele BSA zelfs, zodat je zolang kunt aanmodderen als je wilt. Verder is een SLB'er een studieloopbaanbegeleider. Die is juist voor dit soort dingen. Daar kun je heen als je moeite hebt met een opdracht, de gang van zaken, alles wat met de opleiding te maken heeft. Dat is geen huilen, dat is gebruik maken van bestaande faciliteiten. En als er iemand onvoldoende werk zou leveren omdat ze dommer was ipv chronisch ziek zou ik haar ook uit m'n groepje willen laten zetten ja. Het is een opleiding, geen liefdadigheidsinstelling. :') Get aantal punten is gebaseerd op het aantal uur per persoon en TS moet dankzij dat meisje meer werk leveren waar dat meisje dan weer de punten voor krijgt. Dat is niet eerlijk en dat mag je best aankaarten.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 11:38:27 #150
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_156686058
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 11:22 schreef Sarasi het volgende:

[..]

Dat bepaal jij niet en dat bepaalt TS ook niet, of zij wel of niet deze opleiding aan kan.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 11:41:01 #151
285174 Evienne
never odd or even
pi_156686107
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 11:33 schreef Sarasi het volgende:

[..]

Je hebt je P niet nodig om te starten met het tweede jaar en in het geval van een functiebeperking vervalt het hele BSA zelfs, zodat je zolang kunt aanmodderen als je wilt. Verder is een SLB'er een studieloopbaanbegeleider. Die is juist voor dit soort dingen. Daar kun je heen als je moeite hebt met een opdracht, de gang van zaken, alles wat met de opleiding te maken heeft. Dat is geen huilen, dat is gebruik maken van bestaande faciliteiten. En als er iemand onvoldoende werk zou leveren omdat ze dommer was ipv chronisch ziek zou ik haar ook uit m'n groepje willen laten zetten ja. Het is een opleiding, geen liefdadigheidsinstelling. :') Get aantal punten is gebaseerd op het aantal uur per persoon en TS moet dankzij dat meisje meer werk leveren waar dat meisje dan weer de punten voor krijgt. Dat is niet eerlijk en dat mag je best aankaarten.
Deze post in combinatie met jouw sig. De ironie ontgaat mij niet.
pi_156686110
Gewoon niet zo zeuren TS
pi_156686130
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 11:38 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dat bepaal jij niet en dat bepaalt TS ook niet, of zij wel of niet deze opleiding aan kan.
Nee, maar het staat haar helemaal vrij aan te geven dat het meisje deze opdracht in ieder geval niet aan kan. Bij ons wordt dat overigens ook van je verwacht, dat je het aangeeft als iemand onvoldoende werk levert. En los van het feit dat TS geen inspraak heeft op de studiepunten van het meisje, mag hij natuurlijk gefrustreerd zijn dat het zo loopt, aangeven dat hij het er niet mee eens is en vervolgens haar stinkende best doen om zelf wel een fatsoenlijk resultaat te leveren. Wat is daar nou weer op tegen?
pi_156686151
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 11:41 schreef Evienne het volgende:

[..]

Deze post in combinatie met jouw sig. De ironie ontgaat mij niet.
Wel leuk dat je inhoudelijk blijkbaar niks op mijn post aan te merken hebt.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 11:47:14 #155
285174 Evienne
never odd or even
pi_156686195
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 11:33 schreef Westerling het volgende:

[..]

Ik denk juist dat het beter is naar die slb'er te gaan. Iedereen weet immers dat zij er zelf weinig aan kan doen, dus dan heeft het weinig zin met haar te gaan zitten. Kan ze alleen maar allemaal de kritiek ontvangen die jij net beschreef.
Een gesprek aangaan over deze kwestie is natuurlijk niet gelijk aan een bak kritiek uitstorten over de zieke. Ze zouden als volwassenen naar een werkbare oplossing kunnen kijken voor dit jaar. Het is pas oktober! En ze geeft het nu al op? Bespreek het met de zieke, en ga dan naar de slb'er. Dan kun je zeggen, wij hadden wat moeite met het werk van de zieke, maar wij zijn op mijn initiatief tot deze oplossing gekomen. Wat zou beter zijn voor hun aller eindresultaten?
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 11:42 schreef Sarasi het volgende:

[..]

Nee, maar het staat haar helemaal vrij aan te geven dat het meisje deze opdracht in ieder geval niet aan kan. Bij ons wordt dat overigens ook van je verwacht, dat je het aangeeft als iemand onvoldoende werk levert. En los van het feit dat TS geen inspraak heeft op de studiepunten van het meisje, mag hij natuurlijk gefrustreerd zijn dat het zo loopt, aangeven dat hij het er niet mee eens is en vervolgens haar stinkende best doen om zelf wel een fatsoenlijk resultaat te leveren. Wat is daar nou weer op tegen?
Die slb'er weet heus wel van de ziekte en de bijbehorende moeilijkheden, ga daar maar vanuit. Om dat elke keer aan te geven, terwijl het niet aan de onwil van de zieke ligt, zegt wat over je karakter. Er zijn betere manieren om hiermee om te gaan, de dialoog aangaan met de zieke bijvoorbeeld om tot een oplossing te komen. Maar men wil liever directe genoegdoening. Dat zou dan ook meegenomen moeten worden in de beoordeling van Ts.
pi_156686215
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 11:47 schreef Evienne het volgende:

[..]

Een gesprek aangaan over deze kwestie is natuurlijk niet gelijk aan een bak kritiek uitstorten over het onderwerp. Ze zouden als volwassenen naar een werkbare oplossing kunnen kijken voor dit jaar. Het is pas oktober!
Hoe kun je nu een nuttig gesprek hebben als je geen kritiek mag uiten, en je klachten hebt over iemands functioneren.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 11:51:19 #157
285174 Evienne
never odd or even
pi_156686264
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 11:48 schreef Westerling het volgende:

[..]

Hoe kun je nu een nuttig gesprek hebben als je geen kritiek mag uiten, en je klachten hebt over iemands functioneren.
Er zijn verschillende manieren om kritiek te leveren en die leer je ook op het hbo. Hoe zou het voor dat meisje voelen als ze niet betrokken wordt bij de groep, misschien niet eens weet dat het zo'n groot probleem is, en niet naar oplossingen wordt gezocht, maar plots door haar slb'er wordt benaderd omdat (één persoon uit) haar groepje al heeft besloten dat ze er niet meer bij mag?
  donderdag 8 oktober 2015 @ 11:55:40 #158
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_156686332
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 11:42 schreef Sarasi het volgende:

[..]

Ja, dat mag TS - overigens een zij - allemaal. Maar de slotsom kan nog steeds zijn dat zij en haar groepje mogelijk wel moeten blijven samenwerken met haar.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 12:05:30 #159
210905 PatatFriet
Goudgeel en knapperig
pi_156686508
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 11:47 schreef Evienne het volgende:
Die slb'er weet heus wel van de ziekte en de bijbehorende moeilijkheden, ga daar maar vanuit. Om dat elke keer aan te geven, terwijl het niet aan de onwil van de zieke ligt, zegt wat over je karakter. Er zijn betere manieren om hiermee om te gaan, de dialoog aangaan met de zieke bijvoorbeeld om tot een oplossing te komen.
In feite maakt het natuurlijk geen drol uit of het onwil is of niet, het resultaat is dat ze niks bijdraagt :')

Ik vind dit best wel lastige dingen. Aan de ene kant vind ik dat je best rekening moet houden met mensen met een beperking, aan de andere kant: als je niet presteert ben je gewoon 'not up to it' of dat nou komt doordat je gehandicapt, chronisch ziek, dyslectisch, ADHD'er, dom of lui bent.
Patat, het meest veelzijdige stukje friet.... patat!
pi_156686591
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 11:51 schreef Evienne het volgende:

[..]

Er zijn verschillende manieren om kritiek te leveren en die leer je ook op het hbo. Hoe zou het voor dat meisje voelen als ze niet betrokken wordt bij de groep, misschien niet eens weet dat het zo'n groot probleem is, en niet naar oplossingen wordt gezocht, maar plots door haar slb'er wordt benaderd omdat (één persoon uit) haar groepje al heeft besloten dat ze er niet meer bij mag?
Die zijn er inderdaad. En dat is allemaal heel zinnig als er daadwerkelijk wat op te lossen valt, maar als er redenen zijn voor het niet functioneren zal het gewoon niet zomaar op te lossen zijn. In dat geval is er weinig opbouwends aan kritiek.

Ik kan me heel goed voorstellen dat als je dan met je groepje gaat zitten en de kritiek levert, zij dat ervaart zoals jij hier eerder hebt omschreven (dat ze je zwak vinden e.d.).
  donderdag 8 oktober 2015 @ 12:12:24 #161
210905 PatatFriet
Goudgeel en knapperig
pi_156686642
Hoe groot is het groepje trouwens?
Als je met 5 of 6 bent maakt het niet zo heel veel uit als er eentje niks bijdraagt.
Laat haar gewoon koffie halen.
Dan gaat ze later op stage of in het echte leven wel een keer onderuit.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 12:25:29 #162
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_156686879
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 08:18 schreef Evienne het volgende:
Wat voor ziektebeeld heeft ze?
Hoe zijn haar individuele cijfers?

[..]

Ze kan beter nu ze nog jong is al accepteren dat ze er alleen voor staat, gestigmatiseerd wordt en het niet gaat redden in het leven, nietwaar?
Beter je studiegenoten tegenhouden op school omdat je te koppig bent om de realiteit onder ogen te zien. :')
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 12:38:42 #163
340720 SegalPowerInside
Life is short, go live
pi_156687181
quote:

Was ik het al niet helemaal mee eens, maar mijn groepje protesteerde niet dus wilde ik niet de spelbreker zijn. Maar ik sta er dus totaal niet achter en wil haar het liefste uit ons groepje hebben. Ik vind dat ze helemaal mee moet doen en als ze het niet aan kan maar eens een pauze moet gaan inlassen, maar wij zijn hier nu wel de dupe van en vorig jaar was dat ook al het geval bij projectgroepjes. Dus ik wil dat gaan voorstellen, maar ik wil ook weer niet overkomen als een bitch. En dan vraag ik me af of mijn inlevingsvermogen wel helemaal in orde is omdat ik zo denk, want de rest lijkt het nu wel prima te vinden. Ben ik dan zo hard dat ik het vervelend vind en vind dat wij geen maatschappelijk werkers zijn ofzo? ;(
Tuurlijk is het niet fijn dat iemand 'meelift'. Je hebt toch voldoende groepsgenoten die wel wat doen? Strijk eens over je hart en laat haar in het groepje, waarschijnlijk heeft ze het al moeilijk genoeg! O~)
Ik ben nieuw hier, maar het bevalt me wel.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 12:47:20 #164
285174 Evienne
never odd or even
pi_156687365
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 12:09 schreef Westerling het volgende:

[..]

Die zijn er inderdaad. En dat is allemaal heel zinnig als er daadwerkelijk wat op te lossen valt, maar als er redenen zijn voor het niet functioneren zal het gewoon niet zomaar op te lossen zijn. In dat geval is er weinig opbouwends aan kritiek.

Ik kan me heel goed voorstellen dat als je dan met je groepje gaat zitten en de kritiek levert, zij dat ervaart zoals jij hier eerder hebt omschreven (dat ze je zwak vinden e.d.).
Ik voelde mij vooral machteloos in een hoek gezet door het achterbakse. Er niet bij betrokken worden. Taakverdeling maken zonder mij te consulteren. Mijn bijdrage niet willen bekijken, maar op het allerlaatste moment afkeuren. Een afspraak maken om te werken aan een project, op het laatste moment wijzigen, en dan bij slb'er gaan klagen dat ik er niet was terwijl ik door mijn ziekte lange voorbereidingstijd nodig heb. Dan leer je wel dat je niet voor jezelf op mag komen. Daarom pleit ik voor een directe aanpak, zodat ook de zieke wat in te brengen heeft. Dit kan voor het begrip wat betreft haar ziekte ook positief zijn. Desnoods met de slb'er erbij om het beschaafd te houden, maar haar buitensluiten is gewoon misselijk, en daar gaat de zieke juist slechter door functioneren in de groep, sterker nog, daar kan ze de rest van haar leven angst voor houden.

Daarom ben ik ook zo benieuwd naar de overige cijfers van de zieke. Zijn die goed, dan zijn de capaciteiten er dus wel, en verdient ze toch ook een kans om te leren functioneren in een studiegroep? Dat leert ze niet als niemand met haar praat over het probleem en mogelijke oplossingen. Zijn die cijfers slecht, dan is het aan het einde van het schooljaar tijd om daarop beoordeeld te worden. Door haar nu uit het studiegroepje te werken, ontneemt ze haar elke kans. Het breekt haar zelfvertrouwen en de door haar gewenste toekomst om zelf een 8 in plaats van een 7 te halen. Over oneerlijk gesproken.
pi_156687452
Ik heb een paar keer meegemaakt dat medestudenten met een beperking jaren konden aanmodderen voor ze uit de droom geholpen werden. Iemand op het spw verlamd was aan haar benen die pas na een half jaar door de school verteld werd dat ze geen stage kon lopen zolang ze in die rolstoel zat, en geen stage was stoppen. Een meisje met dyslexie dat hbo-rechten deed en in haar derde jaar geen stageplek kon krijgen omdat ze geen fatsoenlijk woord op papier kreeg. Niet dat TS nu maar op de stoel van de school moet gaan zitten, maar het toont aan dat het scholen nog wel eens aan realiteitszin ontbreekt als ze studenten aannemen en daardoor zulke studenten jaren verspillen.

Ik gun iedereen, ook mensen met een chronische ziekte, de mogelijkheid om zich te ontplooien. Maar als je het niet aankan omdat je ziekte je zo enorm beperkt vind ik dat dat best gezegd mag worden en ook dat een opleiding de verantwoordelijkheid daarvoor moet nemen.

En indien mogelijk moeten mensen die chronisch ziek zijn meer begeleiding krijgen zodat ze beter zicht krijgen op wat wel en niet gaat en niet overmoedig ergens aan beginnen om dan halverwege teleurgesteld te raken omdat het toch niet lukt en niemand de ballen had het eerder te vertellen.
pi_156687605
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 12:47 schreef Evienne het volgende:

[..]

Ik voelde mij vooral machteloos in een hoek gezet door het achterbakse. Er niet bij betrokken worden. Taakverdeling maken zonder mij te consulteren. Mijn bijdrage niet willen bekijken, maar op het allerlaatste moment afkeuren. Een afspraak maken om te werken aan een project, op het laatste moment wijzigen, en dan bij slb'er gaan klagen dat ik er niet was terwijl ik door mijn ziekte lange voorbereidingstijd nodig heb. Dan leer je wel dat je niet voor jezelf op mag komen. Daarom pleit ik voor een directe aanpak, zodat ook de zieke wat in te brengen heeft. Dit kan voor het begrip wat betreft haar ziekte ook positief zijn. Desnoods met de slb'er erbij om het beschaafd te houden, maar haar buitensluiten is gewoon misselijk, en daar gaat de zieke juist slechter door functioneren in de groep, sterker nog, daar kan ze de rest van haar leven angst voor houden.
Dan doet ie dat. Met z'n allen naar de slb'er.
quote:
Het breekt haar zelfvertrouwen en de door haar gewenste toekomst om zelf een 8 in plaats van een 7 te halen. Over oneerlijk gesproken.
Dit snap ik niet.

Edit: we zijn het gewoon niet helemaal eens en gaan dat ook niet worden geloof ik. We hoeven er niet over door te blijven emmeren.
pi_156687706
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:57 schreef BeeGees het volgende:

[..]

Dat lijkt je wel het meest hoog te zitten. Sta je er wel eens bij stil, dat iemand misschien ook een opleiding doet voor haar persoonlijke ontwikkeling, het onder de mensen te zijn, niet te vereenzamen. Gun haar iets... en laat de boordeling aan school over.

Het werken in een projectgroepje is maar een klein onderdeel van een opleiding, en misschien schieten jij en/of studiegenoten op een ander vlak wel tekort, maar krijg je evengoed je diploma straks.

Laat het een beetje los, wordt het allemaal een stuk leuker van, zowel voor jou als je zieke studiegenoot.

Heb je overigens wel eens voorgesteld dat zij in een groepje van 5 mee zou kunnen draaien, ipv 4? Dan ervaart iedereen iets minder druk?
Zolang er was is, is er leven.
pi_156687764
quote:
Door haar nu uit het studiegroepje te werken, ontneemt ze haar elke kans.
Want dit is haar laatste kans ofzo?

quote:
Het breekt haar zelfvertrouwen en de door haar gewenste toekomst om zelf een 8 in plaats van een 7 te halen. Over oneerlijk gesproken.
Alleen haalt ze die 8 of 7 niet zelf en dat wordt haar door meeliften ook ontnomen. Of is dat wel goed voor iemands zelfvertrouwen?
pi_156687870
quote:
Ik heb een vwo diploma gehaald, maar ik koos bewust voor een hbo studie. En om eerlijk te zijn begin ik daar steeds meer spijt van te krijgen en hebben docenten en mijn ouders gelijk gehad. Los daarvan heb ik een passie voor het vakgebied ik hopelijk mag werken later.

quote:
Dat zou ik zo kunnen doen. Alleen doe ik het niet, want het is algemeen niet geaccepteerd en ik weet dus dat ik niet zo meelevend ben.

quote:
En doet het geen goed voor jouw competenties als je kan laten zien dat je kan samenwerken met iemand die moeite heeft met meekomen?
Ik kan het geen samenwerking noemen, ze is er de helft van de tijd niet. Snap jij dat?

quote:
Als je een gesprek met haar kan aanknopen om te zien of er mogelijkheden zijn waarbij zij, rekening houdend met haar capaciteiten, toch wat meer inbrengt? Zonder daarbij meteen bij je slb'er te gaan janken? Of achter haar rug om met andere groepsgenootjes en haar zo nog meer buiten te sluiten?
Dat hebben we dus al gedaan maar ik ben het niet eens met de afspraken.

[ Bericht 0% gewijzigd door BeeGees op 08-10-2015 13:36:18 ]
pi_156688156
quote:

[..]

Daarom ben ik ook zo benieuwd naar de overige cijfers van de zieke. Zijn die goed, dan zijn de capaciteiten er dus wel, en verdient ze toch ook een kans om te leren functioneren in een studiegroep? Dat leert ze niet als niemand met haar praat over het probleem en mogelijke oplossingen. Zijn die cijfers slecht, dan is het aan het einde van het schooljaar tijd om daarop beoordeeld te worden. Door haar nu uit het studiegroepje te werken, ontneemt ze haar elke kans. Het breekt haar zelfvertrouwen en de door haar gewenste toekomst om zelf een 8 in plaats van een 7 te halen. Over oneerlijk gesproken.
Ik vind dat je jezelf in een slachtofferrol plaatst. Kom voor jezelf op zou ik zeggen. En dat je je hele leven angst houdt omdat mensen je niet 100% bij het proces hebben betrokken omdat jijzelf nou eenmaal niet zoveel bijdraagt, dat begrijp ik niet. Moeten ze dan extra moeite doen om jou van alles voor te kauwen? Ik vind dan echt dat je aan jezelf en je zelfvertrouwen moet werken als het zo'n aanslag op je leven heeft.

Zo is mijn mening.

En nu ben ik dus te hard en ga ik weer proberen om mij in te leven in zulke personen. Dan begrijp ik ergens dat het vervelend is dat je er niet bij wordt betrokken, maar dan geef je toch even aan dat je erbij betrokken wil worden? Dat kost toch geen moeite? Of denk ik dan weer te gemakkelijk?
pi_156688289
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 12:38 schreef SegalPowerInside het volgende:

[..]

Tuurlijk is het niet fijn dat iemand 'meelift'. Je hebt toch voldoende groepsgenoten die wel wat doen? Strijk eens over je hart en laat haar in het groepje, waarschijnlijk heeft ze het al moeilijk genoeg! O~)
Ze heeft het vast heel erg moeilijk. Maar hoe meer ik erover nadenk, des te stomme ik het vind dat zij een gelijke beoordeling gaat krijgen. En des te meer ik besef dat ik dat niet ga laten gebeuren, desnoods spreken we af dat ze een lagere beoordeling krijgt omdat ze niet volledig heeft meegedaan. Dat is eerlijk. Ik pas ervoor om iemand anders te laten meeliften op mijn werk.

Sorry, ik vind dus ook dat ik te hard ben, maar in deze situatie vind ik het denk ik wel een beetje terecht. Dat andere mensen het slikken moeten ze zelf weten, maar ik ga dit niet doen. En ik weet inmiddels dat mijn projectgenoten er ook niet om staan te springen. Maar ik ga het wel op een normale manier aanpakken, dus spreek haar eerst zelf aan wat ze er zelf van vindt.
pi_156688344
Wat dat betreft denk ik dat je dit het beste kan uitspreken. En dan met slber en dat meisje zelf erbij, is wel zo eerlijk.

Je hebt natuurlijk ook best een punt, en als jij uitlegt dat je het een heel lastige situatie vind omdat je best rekening wil houden met haar maar dat zelfs rekening houdend met haar ziekte je vind dat je nu wel heel veel water bij de wijn moet doen gezien haar gebrek aan bijdrage.
pi_156688438
@Evienne, als ik je posts lees vind ik het echt heel zuur hoe het voor jou heeft uitgepakt.

Het lijkt of echt alles je tegen gezeten heeft.

Ik vraag me wel een beetje af, nu TS hier om advies vraagt, of het je lukt over je eigen teleurstelling heen te kijken. En beter nog, als dat lukt kun jij hem waarschijnlijk kun jij beter adviseren hoe hij dit op een adequate manier bespreekbaar maakt dan de meesten hier.
pi_156688485
Tering Ts, wat ben jij een extremistische VVD-er :')
  donderdag 8 oktober 2015 @ 13:48:16 #175
449119 Zeikbeer
aka Gijlebeer
pi_156688505
quote:
En nu is de afspraak dat ze grotendeels meedoet met het verslag tenzij het echt niet anders kan en sommige bijeenkomsten laat schieten, maar wel de EC's krijgt als het goed is afgerond.
Een dergelijke vrijstelling zou bij mij aan de universiteit ondenkbaar zijn geweest. Wat mij betreft is de school nog zeer coulant. Het is ook de verantwoordelijkheid van groepsleden om elkaar scherp te houden en een kritische houding houdt ook in dat het zieke meisje ook haar eigen tekortkomingen wat betreft haar productiviteit in de groep moet aankaarten. Alleen tijdens de introductie aankondigen dat je een chronische ziekte hebt, is niet voldoende.

TS kan worden verweten dat hij pas in een later stadium naar de slb'er ging zonder het zieke meisje te verwittigen, maar het zieke meisje zou dmv een kritische houding al in een eerder stadium aangegeven kunnen hebben dat haar werk van mindere kwaliteit is. Ik neem aan dat het van mindere kwaliteit is, aangezien vier groepsleden dit onderschrijven. Daarnaast is het in eerste instantie haar verantwoordelijkheid om naar een oplossing te zoeken. Indien zij doet alsof haar neus bloedt en pas tijdens een evaluatie aangeeft dat het allemaal niet loopt, is zij gewoon een freerider.

Door middel van tussentijdse evaluaties aan mijn uni waarbij we elkaar beoordeelden, kregen wij en ook de docenten een beeld hoe de verstandhouding was. Hoe vroeger dit naar buiten komt, hoe beter.

Evienne heeft trouwens moeite met privé en zakelijk van elkaar te onderscheiden, waarvan ik denk dat dat het groepsproces niet ten goede zal komen.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 13:50:13 #176
210905 PatatFriet
Goudgeel en knapperig
pi_156688538
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 13:35 schreef BeeGees het volgende:
Ze heeft het vast heel erg moeilijk. Maar hoe meer ik erover nadenk, des te stomme ik het vind dat zij een gelijke beoordeling gaat krijgen. En des te meer ik besef dat ik dat niet ga laten gebeuren, desnoods spreken we af dat ze een lagere beoordeling krijgt omdat ze niet volledig heeft meegedaan. Dat is eerlijk. Ik pas ervoor om iemand anders te laten meeliften op mijn werk.
Grappige is dat er grote kans is dat je SLB'er vindt dat je gewoon gelijk hebt, maar die zal dat nooit durven toegeven natuurlijk _O-
pi_156688562
Nee, het is inderdaad niet eerlijk dat ze een even hoog cijfer krijgt, terwijl ze minder doet. Nee, het is ook niet eerlijk dat zij ziek is en jij gezond bent. Sterker nog, het hele leven is niet eerlijk.

Door dit meisje eruit te gooien, krijg je niet ineens iemand daarvoor terug die super hard werkt. Oftewel, je wordt er zelf niet beter van. Ik kan dan echt niet begrijpen waarom je haar koste wat het kost uit je groepje wil werken :')
  donderdag 8 oktober 2015 @ 14:00:07 #178
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_156688759
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 13:30 schreef BeeGees het volgende:

[..]

Ik vind dat je jezelf in een slachtofferrol plaatst. Kom voor jezelf op zou ik zeggen. En dat je je hele leven angst houdt omdat mensen je niet 100% bij het proces hebben betrokken omdat jijzelf nou eenmaal niet zoveel bijdraagt, dat begrijp ik niet. Moeten ze dan extra moeite doen om jou van alles voor te kauwen? Ik vind dan echt dat je aan jezelf en je zelfvertrouwen moet werken als het zo'n aanslag op je leven heeft.

Zo is mijn mening.

En nu ben ik dus te hard en ga ik weer proberen om mij in te leven in zulke personen. Dan begrijp ik ergens dat het vervelend is dat je er niet bij wordt betrokken, maar dan geef je toch even aan dat je erbij betrokken wil worden? Dat kost toch geen moeite? Of denk ik dan weer te gemakkelijk?
Tering zeg. Lees die post nog eens waar jij op reageert. Ik lees dat iemand wel wil, maar gesaborteerd wordt door haar studiegenoten. Waarom vind jij het nodig om dat af te zwakken tot 'niet helemaal 100% bij het proces betrokken'?
pi_156688808
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 13:51 schreef Raves het volgende:
Nee, het is inderdaad niet eerlijk dat ze een even hoog cijfer krijgt, terwijl ze minder doet. Nee, het is ook niet eerlijk dat zij ziek is en jij gezond bent. Sterker nog, het hele leven is niet eerlijk.

Door dit meisje eruit te gooien, krijg je niet ineens iemand daarvoor terug die super hard werkt. Oftewel, je wordt er zelf niet beter van. Ik kan dan echt niet begrijpen waarom je haar koste wat het kost uit je groepje wil werken :')
Ik vind het natuurlijk het meest ideale scenario als ze eruit wordt gezet (voor ons is dat ideaal), maar eerlijker is dat ze niet op dezelfde manier wordt beoordeeld. Ik ga kijken of dat mogelijk is en dat is toch best schappelijk?
  donderdag 8 oktober 2015 @ 14:02:55 #180
449119 Zeikbeer
aka Gijlebeer
pi_156688822
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 13:51 schreef Raves het volgende:

Study load per student. Het product wordt beoordeeld op basis van de study load van vijf personen, terwijl daar in de praktijk geen sprake van is volgens TS. Als docenten/ examinatoren hier niet van op de hoogte zijn, heeft dit een ongunstige beoordeling tot gevolg.
pi_156688858
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 14:00 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Tering zeg. Lees die post nog eens waar jij op reageert. Ik lees dat iemand wel wil, maar gesaborteerd wordt door haar studiegenoten. Waarom vind jij het nodig om dat af te zwakken tot 'niet helemaal 100% bij het proces betrokken'?
Ik lees dat iemand dan eerder voor zichzelf had moeten opkomen. Had moeten aankaarten dat ze het op deze manier niet ideaal vindt. Ik geloof trouwens ook niet dat ál haar studiegenoten zoiets bewust saboteren.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 14:05:25 #182
346077 Slip
Zwakke Geest!
pi_156688874
beter gebruik je dit project om de problemen zoveel mogelijk aan te kaarten en te spelen op het willen werken naar een oplossing, dan kan je hierna zonder te veel gedoe altijd nog doen wat je nu wil
pi_156688886
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 14:02 schreef BeeGees het volgende:

[..]

Ik vind het natuurlijk het meest ideale scenario als ze eruit wordt gezet (voor ons is dat ideaal), maar eerlijker is dat ze niet op dezelfde manier wordt beoordeeld. Ik ga kijken of dat mogelijk is en dat is toch best schappelijk?
Waarom ben je zo geobsedeerd met haar eruit zetten? Ze hindert jullie toch niet?
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 14:02 schreef Zeikbeer het volgende:

[..]

Study load per student. Het product wordt beoordeeld op basis van de study load van vijf personen, terwijl daar in de praktijk geen sprake van is volgens TS. Als docenten/ examinatoren hier niet van op de hoogte zijn, heeft dit een ongunstige beoordeling tot gevolg.
Dat alle groepjes allemaal precies dezelfde grootte hebben lijkt mij onwaarschijnlijk. Er zal vast wel een groepje van 6 of 4 zijn. En zo moeilijk is het nou ook weer niet om aan de beoordelaar te melden dat de groepsgrootte afwijkend is geweest.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 14:06:58 #184
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_156688907
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 14:04 schreef BeeGees het volgende:

[..]

Ik lees dat iemand dan eerder voor zichzelf had moeten opkomen. Had moeten aankaarten dat ze het op deze manier niet ideaal vindt. Ik geloof trouwens ook niet dat ál haar studiegenoten zoiets bewust saboteren.
Nou, al heb je er maar een paar die je saboteren, dan kun je wel 'aankaarten' dat je dit 'niet ideaal' vindt, maar daar schiet je niks mee op als het een ander niks kan schelen dat jij op je bek gaat.
pi_156688920
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 13:47 schreef Gutanoth het volgende:
Tering Ts, wat ben jij een extremistische VVD-er :')
Ik ben lief en heb veel begrip voor zaken, maar soms dan heb ik zo'n stemmetje in mijn hoofd: dit gaat niet gebeuren. Dit is zo'n situatie. Of ik heb geen zelfkennis. :N
  donderdag 8 oktober 2015 @ 14:08:29 #186
449119 Zeikbeer
aka Gijlebeer
pi_156688930
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 14:02 schreef BeeGees het volgende:

[..]

Je bedoelt dat haar beoordeling lager zal uitvallen, de manier van beoordeling moet gelijk zijn voor iedereen.
Vertel eens, welke beoordelingen en evaluaties kent jouw project? Want ik hoor nu alleen het verhaal van de slb'er, maar normaal werd bij ons aan de uni problemen neergelegd bij de desbetreffende docent van het vak.
pi_156688931
van je medemens moet je het hebben. ~:)

en wat evienne zegt.
pi_156688935
quote:
10s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 14:05 schreef Slip het volgende:
beter gebruik je dit project om de problemen zoveel mogelijk aan te kaarten en te spelen op het willen werken naar een oplossing, dan kan je hierna zonder te veel gedoe altijd nog doen wat je nu wil
_O-
pi_156688950
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 14:07 schreef BeeGees het volgende:

[..]

Ik ben lief en heb veel begrip voor zaken, maar soms dan heb ik zo'n stemmetje in mijn hoofd: dit gaat niet gebeuren. Dit is zo'n situatie. Of ik heb geen zelfkennis. :N
Ik begrijp hieruit dat als jij later door de een of andere reden voor de rest van je leven arbeidsongeschikt raak, je geen cent uitkering zal accepteren? Want ja, je doet er helemaal niks voor.
pi_156688975
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 14:08 schreef Zeikbeer het volgende:

[..]

Je bedoelt dat haar beoordeling lager zal uitvallen, de manier van beoordeling moet gelijk zijn voor iedereen.
Vertel eens, welke beoordelingen en evaluaties kent jouw project? Want ik hoor nu alleen het verhaal van de slb'er, maar normaal werd bij ons aan de uni problemen neergelegd bij de desbetreffende docent van het vak.
Exact. Een bijna wekelijkse evaluatie met onze slb-er, dus niet bij een docent van het vak, want het is een project op zich. En gekoppeld aan meerdere vakken, maar de slb-er is dus een beetje ons vertrouwenspersoon.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 14:10:42 #191
449119 Zeikbeer
aka Gijlebeer
pi_156688979
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 14:06 schreef Chai het volgende:
Dat alle groepjes allemaal precies dezelfde grootte hebben lijkt mij onwaarschijnlijk. Er zal vast wel een groepje van 6 of 4 zijn. En zo moeilijk is het nou ook weer niet om aan de beoordelaar te melden dat de groepsgrootte afwijkend is geweest.
Daarom schreef ik ook: study load per student. Maar dan moet dus expliciet worden gemeld dat van de oorspronkelijk vijf, er nu nog vier over zijn wat betreft de beoordeling van het eindproduct. Stel puur als voorbeeld dat elke student geacht wordt 20 pagina's te schrijven, dan verwachten docenten in TS haar geval dus 100 pagina's voor vijf personen als eindproduct. Maar de praktijk wijst uit dat er maar 80 gehaald worden. Daar wordt dan de hele groep op afgerekend.

[ Bericht 1% gewijzigd door Zeikbeer op 08-10-2015 14:22:21 ]
pi_156688995
En wat als de oplossing volgens de betrokken docent is dat ze bij het groepsproces betrokken blijft en dat er dan achteraf gekeken wordt naar een aanvullende individuele opdracht?
  donderdag 8 oktober 2015 @ 14:15:42 #193
449119 Zeikbeer
aka Gijlebeer
pi_156689091
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 14:10 schreef BeeGees het volgende:
Exact. Een bijna wekelijkse evaluatie met onze slb-er, dus niet bij een docent van het vak, want het is een project op zich. En gekoppeld aan meerdere vakken, maar de slb-er is dus een beetje ons vertrouwenspersoon.
In die vorige evaluaties was het zieke meisje en haar onderpresteren ook al aan de orde geweest? Indien ja, welke oplossingen waren toen bedacht?
pi_156689138
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 13:44 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
@Evienne, als ik je posts lees vind ik het echt heel zuur hoe het voor jou heeft uitgepakt.

Het lijkt of echt alles je tegen gezeten heeft.
zou je nog verbazen denk ik, dat dit waarschijnlijk voor het gros van chronisch zieke mensen geldt.

ook ik heb dat achterbaks gedoe meegemaakt, door werkgevers en collega's. dus misschien zouden mensen eerst eens in de spiegel moeten kijken alvorens ze zichzelf op de borst kloppen vanwege hun arbeidsethos.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 14:28:45 #195
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_156689336
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 14:18 schreef perro. het volgende:

[..]

zou je nog verbazen denk ik, dat dit waarschijnlijk voor het gros van chronisch zieke mensen geldt.

ook ik heb dat achterbaks gedoe meegemaakt, door werkgevers en collega's. dus misschien zouden mensen eerst eens in de spiegel moeten kijken alvorens ze zichzelf op de borst kloppen vanwege hun arbeidsethos.
Ik denk dat er nog heel veel moet veranderen willen we inderdaad een participatiesamenleving krijgen waarin iedereen kan meedoen naar vermogen.
pi_156689532
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 14:28 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik denk dat er nog heel veel moet veranderen willen we inderdaad een participatiesamenleving krijgen waarin iedereen kan meedoen naar vermogen.
is onmogelijk. dat zie je hier toch al? de maatschappij is er steeds meer van individualistisch gedrag, waarin reciprociteit het belangrijkste criterium is wanneer er door een ander om hulp gevraagd wordt.
pi_156689741
quote:
19s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 14:40 schreef perro. het volgende:

[..]

is onmogelijk. dat zie je hier toch al? de maatschappij is er steeds meer van individualistisch gedrag, waarin reciprociteit het belangrijkste criterium is wanneer er door een ander om hulp gevraagd wordt.
Als die slber het wat handiger aan had gepakt had dit volgens mij een veel minder groot probleem hoeven zijn. Ze hebben geen handvaten gekregen om beter samen te werken en de vraag op welke manier het meisje het meeste kan bijdragen is niet eens aan bod gekomen zoals ik het nu lees.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 15:02:58 #198
85962 ioko
I Appear Missing
pi_156689919
Beste TS, vraag je jezelf nog steeds af waarom mensen je als autistisch zien? Je toont weinig empathie en je bent heel erg met (je eigen) regeltjes bezig. Je lijkt een beetje op Sheldon van de Big Bang Theory....

Je gaat het nog lastig krijgen in de grote boze buitenwereld als je zo rechtlijnig denkt en je zo slecht in anderen kan verplaatsen.
Coincidence
Makes sense
Only with you
  donderdag 8 oktober 2015 @ 15:09:17 #199
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_156690059
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 15:02 schreef ioko het volgende:
Beste TS, vraag je jezelf nog steeds af waarom mensen je als autistisch zien? Je toont weinig empathie en je bent heel erg met (je eigen) regeltjes bezig. Je lijkt een beetje op Sheldon van de Big Bang Theory....

Je gaat het nog lastig krijgen in de grote boze buitenwereld als je zo rechtlijnig denkt en je zo slecht in anderen kan verplaatsen.
Mja kan, over lijken gaan kan dr ook succesvol maken. Al moet ze niet zuur worden als mensen haar na een tijdje ook links laten liggen.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 15:46:42 #200
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156690841
quote:

[..]

het is ook inderdaad erg oneerlijk dat zij ziek is en minder kan dan jij terwijl jij gewoon gezond bent.

Geloof mij, ze voelt zich waarschijnlijk al klote genoeg zonder jouw calimero gedrag.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  donderdag 8 oktober 2015 @ 17:01:20 #201
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_156692071
Drie scenario's :

- De hele groep werkt, zij ook, iedereen krijgt evenveel taken. Jij vindt het eerlijk. Ze is moe en het lukt haar niet op tijd, jullie moeten haar werk opvangen en doen dus 1,2 taak.

- Je flikkert haar er uit en jullie doen 1,25 taken pp.

- Je houdt er van te voren rekening mee, doet allemaal 1,2 taak. Zij kan precies alles behappen en jullie werken goed samen.

Ik zou voor 3 kiezen.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
pi_156692121
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 23:38 schreef tongytongylickylicky het volgende:
Volgens mij 'lift' ze niet mee. Ze is ziek en kan daarom minder tot soms niets.
En heeft dus geen recht op een eindkwalificatie waar anderen hard voor hebben gewerkt.

InHolland kan wel het een en ander vertellen over inflatie van de waarde van diploma's.
pi_156692244
quote:
14s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 23:47 schreef deadprez het volgende:
Tja als je het niveau niet aankunt moet je gewoon iets anders gaan doen, of dat nou door ziekte komt of door iets anders.

Moet niet zo zijn dat deze student in een 'zielig' hokje wordt geplaatst vanwege ziekte. Iemand die niet zo snel lesstof op pakt is toch ook niet zielig? of iemand die een oog blind is of slechthorend is. Dan moet ze gewoon iets gaan doen wat wel lukt.

Het "rekening houden met de ander" ja natuurlijk hoort dat erbij, maar jouw sarcastische opmerking vind ik hier wel misplaatst.
[quote]Op dinsdag 3 maart 2015 15:05 schreef Een of andere kutkneus het volgende:
Mensen met...quotes in hun signature. :')
[/quote]
  donderdag 8 oktober 2015 @ 17:18:45 #204
449119 Zeikbeer
aka Gijlebeer
pi_156692271
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 17:01 schreef Fretwork het volgende:
Drie scenario's :

- De hele groep werkt, zij ook, iedereen krijgt evenveel taken. Jij vindt het eerlijk. Ze is moe en het lukt haar niet op tijd, jullie moeten haar werk opvangen en doen dus 1,2 taak.

- Je flikkert haar er uit en jullie doen 1,25 taken pp.

- Je houdt er van te voren rekening mee, doet allemaal 1,2 taak. Zij kan precies alles behappen en jullie werken goed samen.

Ik zou voor 3 kiezen.
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 14:02 schreef Zeikbeer het volgende:
Als voor 1,2 of 1,25 wordt gekozen, draagt men alsnog de negatieve gevolgen mee van de zieke persoon en dit is niet correct.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 17:18:58 #205
433981 ukendoorgaan
U ken doorgaan...
pi_156692273
Het al dan niet ethisch zijn om haar eruit te gooien hangt een beetje af van haar ziekte en waar ze wel en niet toe in staat is...

Ik kon het in de andere 8 pagina's niet exact vinden maar waar praten we over? HBO, 12 tot 16 uur per week les en een projectje met een studielast van pak en beet 4 uur per week? Tenzij je 24/7 aan het infuus ligt en allerlei testen moet ondergaan moet het toch wel mogelijk zijn om vanuit huis aan te haken bij dit project als je het echt graag wil?

Je kan best inlevingsvermogen tonen en het is ook raadzaam om haar op een positieve manier te betrekken en te steunen maar als het blijkt dat ze gemakzuchtig wordt dan zou ik er ook snel klaar mee zijn.

Daarentegen moet ik ook wel zeggen dat het verspilde moeite is. Of je redenen nou gegrond zijn of niet, je krijgt zo een persoon toch niet uit je projectgroep. Jullie winnen er niks mee en je projectbegeleider kan er alleen maar mee in de problemen komen als hij haar eruit gooit en men er achteraf achter komt daar haar situatie wel degelijk serieus was.

Ik had op het HBO ook een jongen waarmee ik meermaals in een projectgroep zat die niks uitvoerde. Zo'n eeuwige student die op zijn 25e met z'n 5e HBO studie was begonnen en niks had afgemaakt. Iedere keer als een groepje hem eruit wilde gooien ging hij lopen jammeren (over een niet nader te noemen probleem vanwege herkenbaarheid) en dan mocht hij weer blijven. Je doet er niks aan...
pi_156692334
quote:

[..]

Zij vindt het vast ook oneerlijk dat ze chronisch ziek is en dat ze de meest simpele dingen niet kan doen om die reden.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 17:36:44 #207
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_156692514
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 17:18 schreef Zeikbeer het volgende:

[..]

[..]

Als voor 1,2 of 1,25 wordt gekozen, draagt men alsnog de negatieve gevolgen mee van de zieke persoon en dit is niet correct.
Mag toch hopen dat ze niet de opdracht maar 80% van de werklast geven als je er zelf iemand uit trapt.

Daarnaast vind ik ook dat ze niet nu die opleiding hoort te doen. Of in ieder geval niet met deze studielast. Maar dat is aan de opleiding en niet TS om te beslissen.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
  donderdag 8 oktober 2015 @ 17:39:33 #208
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_156692548
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 17:18 schreef Zeikbeer het volgende:

[..]

[..]

Daarnaast kan je natuurlijk gedeeltelijk zelf bepalen hoeveel werk ze doet. Als ze het overzicht niet heeft geef je maar korte kuttaken zoals dingen uitwerken, verslag opmaken, dingen checken, etc.

Ook dat is deel van projectwerk.
pi_156692555
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 17:18 schreef ukendoorgaan het volgende:
Ik kon het in de andere 8 pagina's niet exact vinden maar waar praten we over? HBO, 12 tot 16 uur per week les en een projectje met een studielast van pak en beet 4 uur per week? Tenzij je 24/7 aan het infuus ligt en allerlei testen moet ondergaan moet het toch wel mogelijk zijn om vanuit huis aan te haken bij dit project als je het echt graag wil?

Je kan best inlevingsvermogen tonen en het is ook raadzaam om haar op een positieve manier te betrekken en te steunen maar als het blijkt dat ze gemakzuchtig wordt dan zou ik er ook snel klaar mee zijn.
Dat zou kunnen ja, maar zoals je zelf al aantoont is dat wat moeilijk.

Echt, houd het gewoon sec op het al dan niet geleverde werk en laat waarde-oordelen over het hoe en waarom achterwege.
pi_156692873
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 15:02 schreef ioko het volgende:

Dat heeft eigenlijk nog nooit iemand tegen mij gezegd. Behalve hier dan tot twee keer toe.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 18:10:26 #211
449119 Zeikbeer
aka Gijlebeer
pi_156693046
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 17:36 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Mag toch hopen dat ze niet de opdracht maar 80% van de werklast geven als je er zelf iemand uit trapt.

Daarnaast vind ik ook dat ze niet nu die opleiding hoort te doen. Of in ieder geval niet met deze studielast. Maar dat is aan de opleiding en niet TS om te beslissen.
Het is net als fte's, dat er een study load (ects) per student is. Die werklast wordt dus weer 1 ipv 1,2 of 1,25 indien je de zieke persoon behoudt in de groep. Ja, ten opzichte van een ander groepje van vijf, zal het eindproduct van het groepje van TS met vieren dus 80% zijn. Zo ging dat bij ons aan de uni in ieder geval. Ergens in de reglementenstaat ook beschreven dat een ects gelijk staat aan x aantal pagina's lezen of x aantal uur / week groepswerk, per student dus.
pi_156693138
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 18:10 schreef Zeikbeer het volgende:

[..]

Het is net als fte's, dat er een study load (ects) per student is. Die werklast wordt dus weer 1 ipv 1,2 of 1,25 indien je de zieke persoon behoudt in de groep. Ja, ten opzichte van een ander groepje van vijf, zal het eindproduct van het groepje van TS met vieren dus 80% zijn. Zo ging dat bij ons aan de uni in ieder geval. Ergens in de reglementenstaat ook beschreven dat een ects gelijk staat aan x aantal pagina's lezen of x aantal uur / week groepswerk, per student dus.
Aan een x aantal uur, weet niet meer hoeveel uur.
pi_156693187
quote:
2s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 14:11 schreef Chai het volgende:
En wat als de oplossing volgens de betrokken docent is dat ze bij het groepsproces betrokken blijft en dat er dan achteraf gekeken wordt naar een aanvullende individuele opdracht?
En dus een ongelijke beoordeling. Dat vind ik wel eerlijk.
pi_156693250
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 00:11 schreef BeeGees het volgende:

[..]

Ik vraag me echt serieus af of jij wel empatisch denk vermogen hebt. Heb je wel is een test gedaan?
pi_156693374
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 18:21 schreef Tomansss het volgende:

[..]

Ik vraag me echt serieus af of jij wel empatisch denk vermogen hebt. Heb je wel is een test gedaan?
Heb ik echt wel. Ik ben erg begaan met mensen in vervelende situaties. Ik moest laatst nog huilen door een documentaire over albino kinderen in Afrika, zo van: kon ik maar iets doen. En hier heb ik geen enkel stukje medelijden. Ik wil GRAAG achterhalen waarom dat zo werkt bij mij, maar ik weet niet hoe. Ik moet zeggen: als ze nou echt een keiharde daadwerkelijk wetenschappelijk bewezen en ernstige ziekte had, dan had ik het hele verslag voor haar willen typen. Bij wijze van dan. :P Dan had ik er alle begrip voor gehad. Krom, dat weet ik.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 18:31:56 #216
449119 Zeikbeer
aka Gijlebeer
pi_156693433
quote:
En nu is de afspraak dat ze grotendeels meedoet met het verslag tenzij het echt niet anders kan en sommige bijeenkomsten laat schieten, maar wel de EC's krijgt als het goed is afgerond.
Ik neem aan dat dit dus in overleg met de slb'er en groepsleden is overeengekomen. Zo te lezen mag ze onder bepaalde voorwaarden die afwijken van haar groepsgenoten het project afronden. Ze wordt dus anders behandeld en het lijkt mij dat er dus geen gelijke criteria meer gelden waarover ze beoordeeld gaat worden. Ik snap dat de slb'er niet meteen overgaat op verwijderen uit de groep, want zo'n beslissing valt niet meer terug te draaien, maar mij lijkt het lastig en ongemakkelijk om in een groepje te zitten waar iemand anders behandeld wordt.

Natuurlijk moet je die slb'er zolang mogelijk te vriend houden, anders streef je je doel voorbij. Maar als het onwerkbaar wordt en de slb'er behandelt hier niet iedereen gelijkwaardig, dan zou ik als ik jou was het studentenstatuut of de OER (onderwijs- en examenregeling) even doorlezen. Hierin staat ook een verwijzing naar de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte. Bedoeld zodat zieke personen de juiste faciliteiten krijgen en dat er geen onderscheid mag worden gemaakt tussen mensen met en zonder een handicap. De interpretatie van deze wet houdt ook in dat er geen positieve discriminatie mag plaatsvinden van zieke mensen t.o.v. andere mensen. Zodoende kan je bij een overkoepelend orgaan (examencommissie, geschillencommissie, universiteits-raad etc.) je beklag doen.
pi_156693513
quote:
7s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 18:29 schreef BeeGees het volgende:

[..]

Heb ik echt wel. Ik ben erg begaan met mensen in vervelende situaties. Ik moest laatst nog huilen door een documentaire over albino kinderen in Afrika, zo van: kon ik maar iets doen. En hier heb ik geen enkel stukje medelijden. Ik wil GRAAG achterhalen waarom dat zo werkt bij mij, maar ik weet niet hoe. Ik moet zeggen: als ze nou echt een keiharde daadwerkelijk wetenschappelijk bewezen en ernstige ziekte had, dan had ik het hele verslag voor haar willen typen. Bij wijze van dan. :P Dan had ik er alle begrip voor gehad. Krom, dat weet ik.
Ik heb zo'n ziekte die niet wetenschappelijk te bewijzen is. En weet je wat ik het allermoeilijkste vind daarvan? Altijd het gevoel te hebben dat andere op je neerkijken, je niet geloven, je veroordelen. Nooit 100% de garantie hebben dat er ECHT iets aan de hand is..

Je hebt dat meisje nooit een eerlijke kans gegeven, je had je mening al klaar staan voor je het project begon.

Het kost ontzettend veel energie om altijd maar het tegendeel te moeten bewijzen, energie die je vaak niet hebt als je chronisch ziek bent. Als ik haar was zou ik die energie ook niet gebruiken om iemand die er zo niet open voor staat het tegendeel te bewijzen.
pi_156693538
quote:
7s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 18:17 schreef BeeGees het volgende:

[..]

En dus een ongelijke beoordeling. Dat vind ik wel eerlijk.
Maar jij gaat daar niet over en wie weet wordt zoiets wel pas na afloop van het project beslist. Het meedraaien in een groepsproces kan je individueel niet inhalen namelijk. Ga je dan al die tijd gefrustreerd zijn over hoe oneerlijk het is? Leg het voor nu naast je neer en als het achteraf oneerlijk wordt beoordeeld kun je daar altijd alsnog iets mee doen (zie post Zeikbeer).

Probeer voor nu gewoon zoveel mogelijk uit dit project te halen voor alle betrokkenen. Dus open communicatie en de dialoog aangaan.
pi_156693551
En trouwens. Al die zielige kindjes e.d. in reclame is gewoon een kwestie van mensen hun schuld gevoel gebruiken om meer geld te werven. Marketing die inspeelt op het schuldgevoel van mensen, "ik laat zien dat ik echt wat om andere geef, ik doneer toch!".
pi_156693667
quote:

[..]

Dus omdat het beestje geen naam heeft kan jij je niet inleven in haar ziekte. Maar als bijvoorbeeld over 10 jaar ontdekt wordt wat voor ziekte ze heeft en dat dat een zeldzame ziekte is waar vervolgens veel berichtgeving van komt in kranten en andere media zou je wel medeleiden met haar kunnen krijgen? :')
pi_156693831
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 18:38 schreef Fripsel het volgende:
En trouwens. Al die zielige kindjes e.d. in reclame is gewoon een kwestie van mensen hun schuld gevoel gebruiken om meer geld te werven. Marketing die inspeelt op het schuldgevoel van mensen, "ik laat zien dat ik echt wat om andere geef, ik doneer toch!".
'e.d.'

Die kinderen hebben het vrij naar daar, zijn mooie onafhankelijke documentaires over. Dat soort zaken raken mij dan weer.
pi_156693915
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 18:37 schreef Chai het volgende:

[..]

Maar jij gaat daar niet over en wie weet wordt zoiets wel pas na afloop van het project beslist. Het meedraaien in een groepsproces kan je individueel niet inhalen namelijk. Ga je dan al die tijd gefrustreerd zijn over hoe oneerlijk het is? Leg het voor nu naast je neer en als het achteraf oneerlijk wordt beoordeeld kun je daar altijd alsnog iets mee doen (zie post Zeikbeer).

Probeer voor nu gewoon zoveel mogelijk uit dit project te halen voor alle betrokkenen. Dus open communicatie en de dialoog aangaan.
We gaan het weer aankaarten maandag en we zullen zien wat de uitkomst is.
pi_156693924
TS autistisch noemen om dit is lachwekkend. Laten we dan ook direct iedereen autistisch noemen die in het arbeidsleven liever niet 'samenwerkt' met iemand met kinderen die constant te laat us want kinderen naar school of niet komt opdagen want kind was ziek etc. Oh en iedereen die niet alle vluchtelingen persoonlijk de grens over trekt en een deken omslaat is dan ook autistisch. Manmanman. Boomknuffelaars hier. :')
pi_156693984
quote:
7s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 18:51 schreef BeeGees het volgende:

[..]

'e.d.'

Die kinderen hebben het vrij naar daar, zijn mooie onafhankelijke documentaires over. Dat soort zaken raken mij dan weer.
Ja en dat is dus het hele punt. Je kan roepen dat het je raakt zonder dat je er echt zelf een noemenswaardige moeite voor hoeft te doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-10-2015 18:59:01 ]
pi_156694103
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 18:36 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Ik heb zo'n ziekte die niet wetenschappelijk te bewijzen is. En weet je wat ik het allermoeilijkste vind daarvan? Altijd het gevoel te hebben dat andere op je neerkijken, je niet geloven, je veroordelen. Nooit 100% de garantie hebben dat er ECHT iets aan de hand is..

Je hebt dat meisje nooit een eerlijke kans gegeven, je had je mening al klaar staan voor je het project begon.

Het kost ontzettend veel energie om altijd maar het tegendeel te moeten bewijzen, energie die je vaak niet hebt als je chronisch ziek bent. Als ik haar was zou ik die energie ook niet gebruiken om iemand die er zo niet open voor staat het tegendeel te bewijzen.
Een gevoel, dat zegt meer dan genoeg. Het berust niet op feiten, het is jouw gevoel. Ik kan ook het gevoel hebben dat de hele wereld van mij houdt. Is niet zo. :P

Mijn mening was al gevormd op basis van alle verhalen en de indruk die ik het afgelopen jaar van haar heb gekregen. En natuurlijk dacht ik bij de voorstelronde dat het mijn type niet is en dat ik niet met haar om wilde gaan, maar we maken allemaal een dergelijke screening bij eerste ontmoetingen volgens mij.

Dat doet ze ook niet en dat vraag ik niet. Ik geloof haar dat ze zich ziek voelt.
pi_156694115
Ik vind niet dat je te hard bent. Een downie laat je ook niet een universitair diploma halen omdat het niet zijn schuld is dat hij niet zo slim is en hij het echt wel graag wil. Maar ja, als je het op die manier bekijkt stoot je wel snel mensen voor het hoofd, ik zou de gedachte voor me houden als ik jou was.
pi_156694217
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 18:58 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Ja en dat is dus het hele punt. Je kan roepen dat het je raakt zonder dat je er echt zelf een noemenswaardige moeite voor hoeft te doen.
Ik ben best energiek, vind het altijd voldoening geven om iets te ondernemen, dus om iets bij te dragen. Maar dus niet in deze situatie. Ik voel me nu echt zo'n pittige tante die ergens een stokje voor steekt, helaas pindakaas. Maar iets in mij vind dat ik gelijk heb. :')
pi_156694223
quote:
7s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 18:55 schreef BeeGees het volgende:

[..]

We gaan het weer aankaarten maandag en we zullen zien wat de uitkomst is.
Wat bedoel je met uitkomst? Dat ze wel/niet uit jullie groep gezet wordt?
pi_156694267
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 19:05 schreef Lokasenna het volgende:
Ik vind niet dat je te hard bent. Een downie laat je ook niet een universitair diploma halen omdat het niet zijn schuld is dat hij niet zo slim is en hij het echt wel graag wil. Maar ja, als je het op die manier bekijkt stoot je wel snel mensen voor het hoofd, ik zou de gedachte voor me houden als ik jou was.
Het gaat je verbazen hoeveel mensen dezelfde denkwijze lijken te hebben. Of iedereen lult met me mee, kan ook nog. _O-
pi_156694321
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 19:08 schreef Chai het volgende:

[..]

Wat bedoel je met uitkomst? Dat ze wel/niet uit jullie groep gezet wordt?
Dat ze anders wordt beoordeeld.
pi_156694328
quote:
7s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 19:10 schreef BeeGees het volgende:

[..]

Het gaat je verbazen hoeveel mensen dezelfde denkwijze lijken te hebben. Of iedereen lult met me mee, kan ook nog. _O-
Ik heb alleen de eerste lading reacties hier in het topic gelezen, daar leek iedereen haar vooral zielig te vinden.
pi_156694356
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 19:13 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Ik heb alleen de eerste lading reacties hier in het topic gelezen, daar leek iedereen haar vooral zielig te vinden.
Hier inderdaad wel weer, vreemd is dat.
pi_156694413
quote:
7s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 19:14 schreef BeeGees het volgende:

[..]

Hier inderdaad wel weer, vreemd is dat.
Wat ik persoonlijk zou doen is het naast me neerleggen, haar zoveel mogelijk negeren in jullie groepsverdeling, en gewoon zelf een goed project neerzetten. Lekker boeiend of zij wel of niet een paar ECTS krijgt, is de moeite van het je druk over maken niet waard.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 19:16:55 #234
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_156694430
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 18:10 schreef Zeikbeer het volgende:

[..]

Snap dat het zo moet werken, maar ze gaan echt niet zeggen na 7 weken "Joh, is goed meid, maak anders maar geen verslag want je hebt je uren al gehaald."

Ik snap hoe het moet werken, maar je wilt geen slap werk leveren. Uit mijn ervaring had een kleine groep altijd meer EC's aan werk.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 19:25:59 #235
449119 Zeikbeer
aka Gijlebeer
pi_156694653
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 19:16 schreef Fretwork het volgende:
Snap dat het zo moet werken, maar ze gaan echt niet zeggen na 7 weken "Joh, is goed meid, maak anders maar geen verslag want je hebt je uren al gehaald."

Ik snap hoe het moet werken, maar je wilt geen slap werk leveren. Uit mijn ervaring had een kleine groep altijd meer EC's aan werk.
Dat is ook mijn ervaring inderdaad.
pi_156694691
quote:
10s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 09:00 schreef Copycat het volgende:

[..]

Ja, dat kun je ... Als werknemer.
Deze week nog van dichtbij meegemaakt in het project. Persoon voldeed niet, maandag gesprek gehad, dinsdag was diegene er al niet meer bij.
pi_156694773
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 11:31 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Nee hoor, tijdens je werkzame leven ga je dit juist veel vaker tegenkomen. Dat heet weerstand, en als goed projectleider weet je daarmee om te gaan.

Projectgroepen bestaan namelijk definitie niet in de hierarchische lijn. Als jij als projectleider, of projectmedewerker stap naar je leidinggevende, dan heeft deze weinig tot geen invloed op iemand van een andere afdeling, of, nog vaker, iemand van een ander bedrijf.

Als projectmedewerker kun je in de lijn nog naar de projectleider, maar TS zou die stap niet moeten zetten, gezien HBO toch echt wel een niveau hoger dan medewerker is, die moet zelf de weerstand op kunnen lossen.

Serieus; roepen dat je direct iets gaat escaleren laat met name je eigen onkunde zien om met de situatie om te gaan en je per definitie niet geschikt om op HBO niveau te kunnen presteren in het bedrijfsleven.
Het heeft niks met escaleren te maken, in mijn branche moet je gewoon leveren. Doe je dat niet, krijg je misschien een tweede kans, daarna ga je gewoon van het project af en komt er een ander. Heeft niks met "weerstand" van de zwakke schakel te maken maar vooral met de incompetentie van diegene.
pi_156695682
Ben ik nou de enige die het eens is met TS? Dat meisje functioneert niet. Ze zal dus aangepast onderwijs moeten volgen en haar probleem aanpakken. Haar blijven ontzien is geen oplossing. Het belemmert de groep en zij mist veel dus leert ze er ook niet voldoende van. Het is wel de bedoeling dat je een bepaald niveau krijgt.
Ik vind TS dus niet te hard, maar gewoon realistisch.
pi_156696064
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 20:06 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ben ik nou de enige die het eens is met TS?
Nee, lees het topic anders even...
pi_156696091
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 20:06 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ben ik nou de enige die het eens is met TS? Dat meisje functioneert niet. Ze zal dus aangepast onderwijs moeten volgen en haar probleem aanpakken. Haar blijven ontzien is geen oplossing. Het belemmert de groep en zij mist veel dus leert ze er ook niet voldoende van. Het is wel de bedoeling dat je een bepaald niveau krijgt.
Nee, hier ook 1. Maar we zitten in een zieligheidsmaatschappij blijkbaar. Ben je zielig, krijg je van alles extra, alles om je maar niet af te sluiten van de mogelijkheden die anderen met meer kwaliteiten wel hebben.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 20:42:16 #241
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156696515
quote:

[..]

Dat ze niet weten wat het is betekend natuurlijk niet dat ze niks heeft, alleen dat ze dus nog niet ontdekt hebben wat er mis is.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  donderdag 8 oktober 2015 @ 20:49:31 #242
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_156696703
Laat haar op taalfouten checken en verder niet de rechter uithangen. De beslissing om haar die studiepunten toe te kennen, is al genomen door je docent.
pi_156696755
quote:
14s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 20:49 schreef Gary_Oak het volgende:
Laat haar op taalfouten checken en verder niet de rechter uithangen. De beslissing om haar die studiepunten toe te kennen, is al genomen door je docent.
En bij de evaluatie geef je aan dat ze alleen taalfouten gecheckt heeft. Want eerlijkheid duurt het langst.
pi_156697068
quote:
Ik ben het ook met je eens hoor. Zelf harder moeten werken omdat een ander niets doet, wellicht met een goede reden, maar dan moet ze dat zelf oplossen en niet anderen voor haar laten doen.

Reken maar dat je er hier snel uitvliegt als je zielig bent en anderen daardoor harder laat werken. Als je echt ziek bent en aangepast werk doet kan dat, maar dan hebben andere daar ook geen last van. Bovendien moet ze dat dan maar met de onderwijsinstelling regelen. NU schuift de school het probleempje richting de studenten. Zo werkt het in Nederland zieligheidsland... en de rest maar werken...

Ergo; TS heeft wat mij betreft gelijk. Deze mevrouw hoort haar studie ofwel niet te doen, of ze zal het projectgroepje voorrang moeten geven en dan maar iets anders niet moeten doen...

Uiteindelijk is het misschien sneu, maar als je niet voldoet aan de eisen hoor je het diploma niet te krijgen.

Op zich kun je best rekening houden met een groepsgenoot met een handivcap/beperking/ziekte. Maar diegene moet binnen de mogelijkheden gelijk bijdragen. Je laat een dyslect niet de verslagen op taal en spelling controleren....
Whatever...
pi_156697100
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 20:42 schreef snakelady het volgende:

[..]

Dat ze niet weten wat het is betekend natuurlijk niet dat ze niks heeft, alleen dat ze dus nog niet ontdekt hebben wat er mis is.
Dan meldt ze zich ziek, gaat ze naar de dokter en valt een werkgroepje niet lastig met haar problemen. Of ze laat een tentamen schieten en doet wat extra voor de werkgroep. Dit iom de onderwijsinstelling. Lekker makkelijk allemaal.
Whatever...
  donderdag 8 oktober 2015 @ 21:01:30 #246
66083 Platina
78th Element
pi_156697103
Noem mij maar asociaal maar ik sta er versteld van dat zo veel van jullie het normaal vinden om iemand te laten meeliften.

Ik zou dit dus direct melden aan een docent en als er geen verbetering optreedt zou ik haar uit het groepje trappen.

Die argumenten dat dit je ook in je werkende leven gaat overkomen zijn onzin. In het echte leven worden deze mensen ontslagen of op een zijspoor gezet.

Je mag best langer over je studie doen, maar meeliften op groepswerk van anderen hoort daar niet bij!
pi_156698028
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 21:01 schreef Platina het volgende:
Noem mij maar asociaal maar ik sta er versteld van dat zo veel van jullie het normaal vinden om iemand te laten meeliften.

Ik zou dit dus direct melden aan een docent en als er geen verbetering optreedt zou ik haar uit het groepje trappen.

Die argumenten dat dit je ook in je werkende leven gaat overkomen zijn onzin. In het echte leven worden deze mensen ontslagen of op een zijspoor gezet.

Je mag best langer over je studie doen, maar meeliften op groepswerk van anderen hoort daar niet bij!
In het echte leven worden ze lang niet altijd ontslagen, maar heb je meestal wel de kans ze te ontlopen.
Whatever...
  donderdag 8 oktober 2015 @ 21:36:48 #248
210905 PatatFriet
Goudgeel en knapperig
pi_156698255
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 21:30 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

In het echte leven worden ze lang niet altijd ontslagen, maar heb je meestal wel de kans ze te ontlopen.
In het echte leven komen ze misschien wel aan de bak als raamambtenaar of excuus-wajonger, maar in de echt interessante functies zul je ze niet vinden.
pi_156699398
Ik heb als docent vorig jaar een groepje begeleid met 1 chronisch zieke erin. Vaak gevraagd of de samenwerking en de voortgang niet teveel gehinderd werd. Nee hoor, ging prima. Aan het eind van het verhaal kregen ze allemaal een onvoldoende, project was zeeer oppervlakkig uitgevoerd.

En dan zie je ze dus allemaal terug, behalve die chronisch zieke (die ging wat anders doen) en toen hebben ze uitstekend werk verricht. :')
Professioneel gifmenger.
pi_156699443
Hier nog één die het wat de "praktische kant" betreft gewoon met TS eens is! :Y Haar mening (en daarmee die van iedereen die het met haar eens is) gooien op een gebrek aan empathie/medemenselijkheid of autistisch zijn vind ik eigenlijk best wel bizar. Mijn omgeving zo inschattende ken ik eigenlijk bijna geen mensen waarvan ik vermoed dat ze het NIET met TS eens zullen zijn :')

Wel vind ik dat jij, TS, voor de rest wel wat onsympathiek over dat meisje praat en met name in deze post komt naar voren dat je in mijn ogen niet helemaal zuiver in deze discussie staat:

quote:

[..]

Met deze post geef je opeens eigenlijk aan dat je dit meisje gewoon niet gelooft/haar ziekte niet serieus neemt en dát vind ik wel heel lullig (en dat dat meisje chronisch ziek is en de gevolgen die dat voor haar studie heeft vind ik natuurlijk ook wel heel sneu, maar diploma's verstrekken op basis van "zieligheid" vind ik echt compleet achterlijk en daar komt één en ander wel op neer). "Als ze nou echt een keiharde daadwerkelijk wetenschappelijk bewezen en ernstige ziekte had, dan had ik het hele verslag voor haar willen typen." schrijf je. Hiermee doe je eigenlijk de rest van je verhaal teniet (en dat terwijl ik het juist met de rest van je verhaal dus wél eens ben).

[ Bericht 2% gewijzigd door Forbry op 08-10-2015 22:20:44 ]
Tails tell tales
  donderdag 8 oktober 2015 @ 22:26:11 #251
210905 PatatFriet
Goudgeel en knapperig
pi_156699828
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 22:11 schreef Buurpoes het volgende:
Ik heb als docent vorig jaar een groepje begeleid met 1 chronisch zieke erin. Vaak gevraagd of de samenwerking en de voortgang niet teveel gehinderd werd. Nee hoor, ging prima. Aan het eind van het verhaal kregen ze allemaal een onvoldoende, project was zeeer oppervlakkig uitgevoerd.

En dan zie je ze dus allemaal terug, behalve die chronisch zieke (die ging wat anders doen) en toen hebben ze uitstekend werk verricht. :')
Bewijs geleverd: chronisch zieken zijn lui :7
pi_156700118
eenzijdigheid troef. interpretatie van ts lijkt me enigszins overdreven.

iedereen heeft een aandeel. de chronisch zieke zal iets meer moeten geven, de anderen zullen daar rekening mee moeten houden en evt wat ondersteunen, en die slb'er moet zijn werk eens gaan doen en dit alles goed begeleiden.

stellen dat de zieke alles haalt op zieligheid terwijl ze niets uitvoert is erg makkelijk. vind ik.

niet meekunnen vanwege een chronische ziekte is ook wat anders dan te dom zijn. ~:)
pi_156700156
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 22:13 schreef Forbry het volgende:
Met deze post geef je opeens eigenlijk aan dat je dit meisje gewoon niet gelooft/haar ziekte niet serieus neemt en dát vind ik wel heel lullig
Ik geloof haar dat ze altijd moe is en dat alles teveel is. Echt waar.
pi_156700241
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 22:35 schreef perro. het volgende:
eenzijdigheid troef. interpretatie van ts lijkt me enigszins overdreven.

iedereen heeft een aandeel. de chronisch zieke zal iets meer moeten geven, de anderen zullen daar rekening mee moeten houden en evt wat ondersteunen, en die slb'er moet zijn werk eens gaan doen en dit alles goed begeleiden.

stellen dat de zieke alles haalt op zieligheid terwijl ze niets uitvoert is erg makkelijk. vind ik.

niet meekunnen vanwege een chronische ziekte is ook wat anders dan te dom zijn. ~:)
Ik overdrijf niet. Als deze situatie het geval niet was, had ik het topic niet geopend. Het project haalt ze door andere mensen, zelf doet ze niet zoveel vanwege ziek zijn.
pi_156700341
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 20:42 schreef snakelady het volgende:

[..]

Er is in principe wel ontdekt wat ze heeft, alleen is de ziekte (nog) geen feit. Er is o.a. geen oorzaak aan te wijzen en dat maakt het moeilijk.

Maar ik geloof echt wel dat er iets mis is.
pi_156700401
quote:
7s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 22:38 schreef BeeGees het volgende:

[..]

Ik overdrijf niet. Als deze situatie het geval niet was, had ik het topic niet geopend. Het project haalt ze door andere mensen, zelf doet ze niet zoveel vanwege ziek zijn.
als dat echt zo is dan zal ze heus wel een serieuze aandoening hebben lijkt me.

al eens wat dieper en op een rustige manier met haarzelf over gehad, wederzijds begrip proberen te kweken?
en waarom is die begeleider zo passief? iemand met een aandoening heeft altijd wat meer begeleiding nodig ben ik bang.

al is (ook) mijn ervaring dat onderwijsinstellingen niet goed weten hoe ze dat aan moeten pakken. en dat is alweer 20 jaar geleden, ik had wel verwacht dat dat nu beter zou zijn?
pi_156700423
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 22:11 schreef Buurpoes het volgende:

Wat is je punt nou? Chronisch zieken verpesten het voor de rest?
  donderdag 8 oktober 2015 @ 22:48:22 #258
210905 PatatFriet
Goudgeel en knapperig
pi_156700523
quote:
7s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 22:36 schreef BeeGees het volgende:

[..]

Ze heeft een heel zwaar leven? :?
pi_156700554
TS geeft aan dat dit meisje nog niet eens een diagnose heeft. Ik ben geen dokter maar er zijn zat mensen die zich alsvolgt opstellen:

Whatever...
pi_156700610
quote:
7s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 22:36 schreef BeeGees het volgende:

[..]

Maar toch schrijf je dat het voor jou anders zou zijn als zij met wetenschappelijk bewijs op de proppen komt... haar ergens geloven doe je misschien wel, maar haar ziekte daadwerkelijk serieus nemen doe je overduidelijk niet. "Echt" zieken mogen wat jou betreft immers wel meeliften :?
Tails tell tales
pi_156700652
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 22:49 schreef Spanky78 het volgende:
Ik ben geen dokter
precies. dus wellicht kunnen alle waardeoordelen in dit topic achterwege blijven. ~:)
pi_156700693
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 22:53 schreef perro. het volgende:

[..]

precies. dus wellicht kunnen alle waardeoordelen in dit topic achterwege blijven. ~:)
Ach rot op. Alsof er geen aanstellers bestaan in deze wereld. Ik ben er zat van tegengekomen in mijn leven. Allemaal heeeeel zielig. Grappig dat de mensen die echt iets hadden eigenlijk nooit zielig deden. Die bikkelden erop los en wilden geen medelijden.

Maar natuurlijk ben ik nu de onethische botte hork...

Zolang zij geen diagnose heeft is ze ofwel ziek thuis en bezig een diagnose te krijgen, of ze zadelt anderen niet met haar shit op. Klaar. Een beetje rekening kun je met iemand houden, maar de ander zijn werk doen omdat hij/zij 'zielig ' is. Alsjeblieft zeg.
Whatever...
pi_156700765
Ik snap TS eigenlijk wel, ook het voorval bij het voorstelrondje. Je hoeft niet aan liefdadigheid te doen.

Wel handig om het bespreekbaar te maken en aan te kaarten bij de docenten. Misschien kan ze wat op haar eigen niveau doen of even een tijdje rustiger aan doen om daarna met nieuwe kracht er tegen aan te gaan.
Als je eigenlijk het niveau niet aan kunt is het beter om wat passends te zoeken daar heeft zij ook veel meer aan op de lange termijn.
Op 25-09-2008 19:32 schreef beverton
whehehe het is Patriek Lodiers van de lama's
pi_156700795
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 22:54 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ach rot op. Alsof er geen aanstellers bestaan in deze wereld. Ik ben er zat van tegengekomen in mijn leven. Allemaal heeeeel zielig. Grappig dat de mensen die echt iets hadden eigenlijk nooit zielig deden. Die bikkelden erop los en wilden geen medelijden.

Maar natuurlijk ben ik nu de onethische botte hork...
nee hoor. ik vind het alleen wat makkelijk gesteld.

daarbij. als we zo gaan redeneren kan iedereen wel stoppen met zeiken op uitkeringsgerechtigden. want blijkbaar hebben we geen zin om chronisch zieken hier en daar wat te helpen als ons dat tekort doet.
pi_156700839
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 22:56 schreef Radioheader het volgende:
Ik snap TS eigenlijk wel, ook het voorval bij het voorstelrondje. Je hoeft niet aan liefdadigheid te doen.
"Hoi, ik ben Bloem en ik heb een rugzakje!"
pi_156700863
"Ik was moe, dus ik heb mijn werk niet gedaan".

Zou mooi zijn als het zo zou werken.
pi_156700911
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 22:35 schreef perro. het volgende:
Hoezo is dat anders? De uitkomst is hetzelfde; een student welke niet voldoet aan de eisen en verwachtingen gesteld door de studie, door de capaciteiten die zij ontbeert.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 08-10-2015 23:04:27 ]
pi_156701047
quote:
7s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 23:02 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Hoezo is dat anders? De uitkomst is hetzelfde; een student welke niet voldoet aan de verwachten door de capaciteiten die zij ontbeert.
wellicht wel als er wat begeleiding/ondersteuning is, dus het is wel degelijk anders.

als we dat als maatschappij niet willen prima, maar dan moet je de consequenties accepteren en daar dan ook niet meer over zeuren. maar het is nooit goed, behalve achter de eigen voordeur. tja.
pi_156701074
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 22:57 schreef perro. het volgende:

[..]

nee hoor. ik vind het alleen wat makkelijk gesteld.

daarbij. als we zo gaan redeneren kan iedereen wel stoppen met zeiken op uitkeringsgerechtigden. want blijkbaar hebben we geen zin om chronisch zieken hier en daar wat te helpen als ons dat tekort doet.
Je moet ook eerst zijn afgekeurd voor een uitkering. EN zoals ik al aangaf is het prima om een beetje rekening te houden, niet om alles op te lossen voor zo'n freerider.

Ziek zijn is kut, alsnog hoo rje niet je diploma kado te krijgen. Maar deze denkfout wordt wel vaker gemaakt in de Nederlandse zieligheidsindustrie.
Whatever...
pi_156701142
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 23:07 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Je moet ook eerst zijn afgekeurd voor een uitkering. EN zoals ik al aangaf is het prima om een beetje rekening te houden, niet om alles op te lossen voor zo'n freerider.

Ziek zijn is kut, alsnog hoo rje niet je diploma kado te krijgen. Maar deze denkfout wordt wel vaker gemaakt in de Nederlandse zieligheidsindustrie.
met stigmatiseren schiet niemand wat op en valt ook niet serieus te nemen.
pi_156701187
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 23:06 schreef perro. het volgende:

[..]

wellicht wel als er wat begeleiding/ondersteuning is, dus het is wel degelijk anders.
Ondersteuning in de vorm van mensen die het werk voor haar uit handen nemen bedoel je? Want dat is wat er hier namelijk aan de hand is; zij onttrekt zich aan de hoeveelheid werk die het projectteam moet opbrengen.

De studie stelt eisen, een ieder die de studie doet moet in staat zijn op eigen houtje aan de eisen te voldoen. Jouw insteek is waarom het onderwijs in Nederland zo tanende is; in plaats van vast te houden aan deze eisen, verlagen we de drempel en zorgen er zo voor dat diploma's minder waard worden.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 08-10-2015 23:11:10 ]
pi_156701299
quote:
7s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 23:10 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ondersteuning in de vorm van mensen die het werk voor haar uit handen nemen bedoel je? Want dat is wat er hier namelijk aan de hand is; zij onttrekt zich aan de hoeveelheid werk die het projectteam moet opbrengen.

De studie stelt eisen, een ieder die de studie doet moet in staat zijn op eigen houtje aan de eisen te voldoen. Jouw insteek is waarom het onderwijs in Nederland zo tanende is; in plaats van vast te houden aan deze eisen, verlagen we de drempel en zorgen er zo voor dat diploma's minder waard worden.
ja daag, die teloorgang van het niveau kun je niet op het bordje van chronisch zieken leggen, maar aan de lamme mentaliteit van tegenwoordig. bij iedereen.

vwb je eerste alinea. daar heb ik al mijn visie op gegrven, lees maar terug.
pi_156701328
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 23:06 schreef perro. het volgende:

[..]

als we dat als maatschappij niet willen prima, maar dan moet je de consequenties accepteren en daar dan ook niet meer over zeuren. maar het is nooit goed, behalve achter de eigen voordeur. tja.
Met een beetje begeleiding/ondersteuning is ook helemaal niks mis. Ik vind het bijvoorbeeld geen enkel probleem als een chronisch ziek iemand wat langer de tijd krijgt om zijn/haar studie af te ronden. Met meeliften met anderen/het anderen lastiger maken is echter wel iets mis. Behalve dat dat simpelweg nogal unfair voor die anderen is, moet een diploma garant kunnen staan voor het hebben van bepaalde kennis en capaciteiten en dat kan op die manier niet.
Tails tell tales
pi_156701400
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 23:13 schreef Forbry het volgende:

[..]

Met een beetje begeleiding/ondersteuning is ook helemaal niks mis. Ik vind het bijvoorbeeld geen enkel probleem als een chronisch ziek iemand wat langer de tijd krijgt om zijn/haar studie af te ronden. Met meeliften met anderen/het anderen lastiger maken is echter wel iets mis. Behalve dat dat simpelweg nogal unfair voor die anderen is, moet een diploma garant kunnen staan voor het hebben van bepaalde kennis en capaciteiten en dat kan op die manier niet.
eens. maar zoals chai al zei. de begeleider moet zijn werk gaan doen, is eigenlijk al te laat.

en dus kun je dit probleem niet alleen aan de chronisch zieke wijten, dat gebeurt hier wel en daar ageer ik tegen.
pi_156701506
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 23:12 schreef perro. het volgende:

[..]

ja daag, die teloorgang van het niveau kun je niet op het bordje van chronisch zieken leggen,
Dat doe ik dan ook niet, de tendens is over de gehele breedte te merken; studenten die 10 jaar geleden een BNS zouden hebben gekregen moeten nu met alle geweld door de studie heen gesleept worden met extra opdrachten of opstellen als ze een tentamen niet halen.

Die rechten zijn niet alleen voorbehouden aan chronisch zieken.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 08-10-2015 23:18:28 ]
pi_156701648
quote:
7s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 23:18 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dat doe ik dan ook niet, de tendens is over de gehele breedte te merken; studenten die 10 jaar geleden een BNS zouden hebben gekregen moeten nu met alle geweld door de studie heen gesleept worden met extra opdrachten of opstellen als ze een tentamen niet halen.

Die rechten zijn niet alleen voorbehouden aan chronisch zieken.
wat wil je dan wel? geen gezeik en je houden aan de eisen ongeacht persoonlijke situatie?

en als de chronisch zieken dan geen opleiding meer kunnen afmaken en vervolgens niet kunnen werken omdat laaggeschoold vaak fysiek en dus te zwaar is en voor betere functies geen kans maken?

zeg het maar. wat jouw voorstel is om dit soort situaties op te lossen danwel te voorkomen.
pi_156701654
Ik ben eigenlijk verbaasd dat mensen in dit topic denken dit niet straks op de werkvloer tegen te komen. Zoals zo vaak gezegd, mensen gaan er niet direct uitgewerkt worden omdat jij aangeeft dat iemand zijn werk niet doet, jij gaat er zelf voor moeten zorgen dat ondanks iemand zijn werk misschien wel, misschien niet goed doet het project toch af komt.

Neem dat nou mee uit dit topic, dan kom je al een aardig eindje in de buurt van dat HBO niveau, dan dat je blijft hangen in de MBO mentaliteit van het wijzen naar anderen.
pi_156701696
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 23:15 schreef perro. het volgende:

[..]

eens. maar zoals chai al zei. de begeleider moet zijn werk gaan doen, is eigenlijk al te laat.

en dus kun je dit probleem niet alleen aan de chronisch zieke wijten, dat gebeurt hier wel en daar ageer ik tegen.
Ik geef de chronisch zieke ook nergens de schuld van. Geloof me nou maar, ik leef ook echt wel heel erg met zo iemand mee. Het enige wat ik wel vind is dat hij/zij niet zou mogen teren op het werk van anderen en op die manier richting het behalen van een diploma wordt gebracht. Niet meer en niet minder.
Tails tell tales
pi_156701760
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 23:23 schreef Forbry het volgende:

[..]

Ik geef de chronisch zieke ook nergens de schuld van. Geloof me nou maar, ik leef ook echt wel heel erg met zo iemand mee. Het enige wat ik wel vind is dat hij/zij niet zou mogen teren op het werk van anderen en op die manier richting het behalen van een diploma wordt gebracht. Niet meer en niet minder.
ik denk dat iedereen het hier wel mee eens is.
pi_156701778
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 22:51 schreef Forbry het volgende:

[..]

Maar toch schrijf je dat het voor jou anders zou zijn als zij met wetenschappelijk bewijs op de proppen komt... haar ergens geloven doe je misschien wel, maar haar ziekte daadwerkelijk serieus nemen doe je overduidelijk niet. "Echt" zieken mogen wat jou betreft immers wel meeliften :?
Jezus zeg, bij wijze van. :'( Als iemand dood ligt te gaan door de kanker zou ik er meer begrip voor hebben dan iemand die eigenlijk niet veel anders doet dan de hele dag in bed liggen, maar niet echt een feitelijk iets heeft en alsnog moe is terwijl ze dus niet veel doet en de ziekte niet eens erkend is. Is MIJN fout, dat weet ik, maar ik ontwijk dat soort mensen dus het liefste.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 23:28:36 #281
319979 Fok-it
All is well
pi_156701836
quote:
7s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 23:26 schreef BeeGees het volgende:

[..]

Jezus zeg, bij wijze van. :'( Als iemand dood ligt te gaan door de kanker zou ik er meer begrip voor hebben dan iemand die eigenlijk niet veel anders doet dan de hele dag in bed liggen, maar niet echt een feitelijk iets heeft en alsnog moe is terwijl ze dus niet veel doet en de ziekte niet eens erkend is. Is MIJN fout, dat weet ik, maar ik ontwijk dat soort mensen dus het liefste.
En dat maakt je dus een empathieloze teef. Sorry not sorry.

Alleen omdat jij die mensen niet serieus neemt voor de last die zij ervaren wil niet zeggen dat ze overdrijven of faken of wat dan ook.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_156701912
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 22:43 schreef perro. het volgende:

[..]

als dat echt zo is dan zal ze heus wel een serieuze aandoening hebben lijkt me.

al eens wat dieper en op een rustige manier met haarzelf over gehad, wederzijds begrip proberen te kweken?
en waarom is die begeleider zo passief? iemand met een aandoening heeft altijd wat meer begeleiding nodig ben ik bang.

al is (ook) mijn ervaring dat onderwijsinstellingen niet goed weten hoe ze dat aan moeten pakken. en dat is alweer 20 jaar geleden, ik had wel verwacht dat dat nu beter zou zijn?
Dat geloof ik ook. Wat het ook is, als je zo functioneert dan komt er iets niet goed. Nee, ik heb nog niet echt goed met haar gepraat. Mijn slb-er is heel leuk, maar heeft vanaf jaar 1 een beetje de mentaliteit dat we het zoveel mogelijk zelf moeten uitzoeken. Wat ik ook logisch vind.

Ik denk dat het heel moeilijk is voor onderwijsinstellingen, eigenlijk moet je zulke mensen bij elkaar in een klas zetten of zo. Allemaal zelfde tempo en wederzijds begrip. :P
pi_156701975
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 23:22 schreef perro. het volgende:

[..]

wat wil je dan wel? geen gezeik en je houden aan de eisen ongeacht persoonlijke situatie?
Ehm, ja?

quote:
en als de chronisch zieken dan geen opleiding meer kunnen afmaken en vervolgens niet kunnen werken omdat laaggeschoold vaak fysiek en dus te zwaar is en voor betere functies geen kans maken?
En als de mensen die niet slim genoeg zijn geen opleiding kunnen afmaken en vervolgens niet kunnen werken omdat er heel veel laaggeschoolden zijn ?

quote:
zeg het maar. wat jouw voorstel is om dit soort situaties op te lossen danwel te voorkomen.
Maak het hogere onderwijs weer wat het was: niet voor iedereen weggelegd.
pi_156701998
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 23:22 schreef zatoichi het volgende:
Ik ben eigenlijk verbaasd dat mensen in dit topic denken dit niet straks op de werkvloer tegen te komen. Zoals zo vaak gezegd, mensen gaan er niet direct uitgewerkt worden omdat jij aangeeft dat iemand zijn werk niet doet, jij gaat er zelf voor moeten zorgen dat ondanks iemand zijn werk misschien wel, misschien niet goed doet het project toch af komt.

Neem dat nou mee uit dit topic, dan kom je al een aardig eindje in de buurt van dat HBO niveau, dan dat je blijft hangen in de MBO mentaliteit van het wijzen naar anderen.
Die mensen die niet mee kunnen houden de schijn maar voor een bepaalde tijd op.
pi_156702020
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 23:28 schreef Fok-it het volgende:

[..]

En dat maakt je dus een empathieloze teef. Sorry not sorry.

Alleen omdat jij die mensen niet serieus neemt voor de last die zij ervaren wil niet zeggen dat ze overdrijven of faken of wat dan ook.
Maar wát? Dat ik dit soort type mens bewust ontwijk? Of dat ik het moeilijk vind om mee te gaan om zo iemand te helpen? Ik zei trouwens laatst nog tegen een vriendin dat het maar goed is dat ik geen psychologie ben gaan studeren, want daar heb ik heel lang geleden weleens aan gedacht. _O-
pi_156702026
quote:
7s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 23:31 schreef BeeGees het volgende:

[..]

Dat geloof ik ook. Wat het ook is, als je zo functioneert dan komt er iets niet goed. Nee, ik heb nog niet echt goed met haar gepraat. Mijn slb-er is heel leuk, maar heeft vanaf jaar 1 een beetje de mentaliteit dat we het zoveel mogelijk zelf moeten uitzoeken. Wat ik ook logisch vind.

Ik denk dat het heel moeilijk is voor onderwijsinstellingen, eigenlijk moet je zulke mensen bij elkaar in een klas zetten of zo. Allemaal zelfde tempo en wederzijds begrip. :P
misschien kun je daar eens mee beginnen. nu bestaat er frustratie en onbegrip bij je wat niet hoeft.

en nogmaals, ik vind dat de meeste schuld bij de slber ligt. leuk dat zelfstandige maar iemand met een beperking heeft vrijwel altijd een vorm van begeleiding nodig. en dat lijkt me de taak van de slber. :)
pi_156702043
quote:
7s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 23:31 schreef BeeGees het volgende:

[..]

Het probleem is dat de school elk jaar behoorlijke knaken voor haar ontvangt, en nog meer als ze dat diploma in d'r handen geduwd krijgt. De school heeft er dus geen baat bij mensen weg te sturen, hoe ziek, zwak misselijk of achtergesteld dan ook.
pi_156702102
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 23:34 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ehm, ja?

[..]

En als de mensen die niet slim genoeg zijn geen opleiding kunnen afmaken en vervolgens niet kunnen werken omdat er heel veel laaggeschoolden zijn ?

[..]

een basisinkomen. :7

/offtopic.
pi_156702180
"ja, ik wil wel graag wat doen, maar eigenlijk ben ik te dom, en dat is chronisch dus heb maar medelijden en geef maar een diploma, puur omdat ik wel graag wil maar stiekem niets kan"

Rot op; wat de reden ook is, als je niet levert verdien je ook geen diploma. Hoe graag je ook zou willen. Ik ben het geheel eens met TS!
pi_156702374
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 23:36 schreef perro. het volgende:

[..]
en nogmaals, ik vind dat de meeste schuld bij de slber ligt. leuk dat zelfstandige maar iemand met een beperking heeft vrijwel altijd een vorm van begeleiding nodig. en dat lijkt me de taak van de slber. :)
Dat is zo.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 23:51:46 #291
319979 Fok-it
All is well
pi_156702442
quote:
7s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 23:35 schreef BeeGees het volgende:

[..]

Maar wát? Dat ik dit soort type mens bewust ontwijk? Of dat ik het moeilijk vind om mee te gaan om zo iemand te helpen? Ik zei trouwens laatst nog tegen een vriendin dat het maar goed is dat ik geen psychologie ben gaan studeren, want daar heb ik heel lang geleden weleens aan gedacht. _O-
Het gaat niet om mee helpen. Het gaat om je gedachtegang. Als jij bij je eerste kennismaking meteen wl denkt: nou die moeten we ontwijken.
Beeld jezelf haar situatie eens in. Denk je niet dat het voor een chronisch ziek iemand lastig is om überhaupt met eennstudie te beginnen? In bed liggen is de makkelijkste optie maar daar kiest ze niet voor.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_156702507
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 23:51 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Het gaat niet om mee helpen. Het gaat om je gedachtegang. Als jij bij je eerste kennismaking meteen wl denkt: nou die moeten we ontwijken.
Beeld jezelf haar situatie eens in. Denk je niet dat het voor een chronisch ziek iemand lastig is om überhaupt met eennstudie te beginnen? In bed liggen is de makkelijkste optie maar daar kiest ze niet voor.
Je kan je tegenwoordig online inschrijven. Het beginnen is dus niet zo lastig. Je doelt denk op het meedoen.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 23:55:08 #293
319979 Fok-it
All is well
pi_156702538
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 23:54 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Je kan je tegenwoordig online inschrijven. Het beginnen is dus niet zo lastig. Je doelt denk op het meedoen.
_O- ik bedoelde niet het inschrijven inderdaad :') Het je uberhaupt er toe zetten tot een studie, wetende dat je ergernis opwekt bij anderen zoals TS. En dat weet iemand die ziek is echt wel
pi_156702577
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 23:34 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ehm, ja?

[..]

[..]

Voortaan gewoon maar diploma's verstrekken aan iedereen die er eentje wil hebben, wel zo eerlijk! Standaard natuurlijk op universitair niveau en behorende bij studies die op de arbeidsmarkt het meeste rendement opleveren, maar eentje naar keuze mag ook. Basisdiploma, here we come! *O*
Tails tell tales
pi_156702746
quote:
7s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 23:26 schreef BeeGees het volgende:

[..]

Wees nou eens eerlijk: dat valt in de kern toch niet anders uit te leggen dan dat je haar en/of haar klachten niet gelooft of dat jij op zijn minst het idee hebt dat zij "stiekem" toch enige invloed op die klachten heeft?
Tails tell tales
  vrijdag 9 oktober 2015 @ 00:08:35 #296
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156702883
quote:
10s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 22:59 schreef Scorpie het volgende:

[..]

"Hoi, ik ben Bloem en ik heb een rugzakje!"
Ik kan mij wel voorstellen dat iemand daar meteen voor uit komt om misverstanden te voorkomen.

Als ik eerlijk ben had ik dat ook meteen moeten doen gezien ik dan niet als "lui" gezien zou zijn maar als longpatient die bepaalde dingen gewoonweg niet kan.
Het kan een hoop onbegrip wegnemen.
pi_156703022
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 23:51 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Ja, snap ik! Vind het ook best erg dat ik mensen meteen afschrijf, maar maak voor mezelf dan toch een soort screening. En bij haar dacht ik hell no. Maar er zijn ALTIJD mensen die zich meteen op dit soort mensen storten, dus dat scheelt weer. :P
pi_156703042
quote:
1s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 23:36 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Het probleem is dat de school elk jaar behoorlijke knaken voor haar ontvangt, en nog meer als ze dat diploma in d'r handen geduwd krijgt. De school heeft er dus geen baat bij mensen weg te sturen, hoe ziek, zwak misselijk of achtergesteld dan ook.
Bijna kwalijk te noemen, bijna. :P
pi_156703365
Zieke mensen zou je inderdaad gewoon van een klif af moeten donderen, heb je inderdaad niets aan, waardeloze 'waste of space', tijd en geldverkwisting!
pi_156703427
Was jij in een vorig FOK!-leven trouwens Ballet9? Dit topic en jouw posts deden mij erg aan haar denken:

R&P / Hoe omgaan met chronisch ziek zijn?
Tails tell tales
pi_156703460
Overigens, ondanks mijn sarcastisch post, ben ik het voor een groot deel eens met TS. Ik walg alleen van dat obsessieve gedrag om er voor te zorgen dat de "zieke" een andere beoordeling krijgt. Ik snap dat je dat verlangt, maar om daar zo op door te drammen is niet gezond. Calimero gedrag. Isz niet eerlukkk!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')