Deze post in combinatie met jouw sig. De ironie ontgaat mij niet.quote:Op donderdag 8 oktober 2015 11:33 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Je hebt je P niet nodig om te starten met het tweede jaar en in het geval van een functiebeperking vervalt het hele BSA zelfs, zodat je zolang kunt aanmodderen als je wilt. Verder is een SLB'er een studieloopbaanbegeleider. Die is juist voor dit soort dingen. Daar kun je heen als je moeite hebt met een opdracht, de gang van zaken, alles wat met de opleiding te maken heeft. Dat is geen huilen, dat is gebruik maken van bestaande faciliteiten. En als er iemand onvoldoende werk zou leveren omdat ze dommer was ipv chronisch ziek zou ik haar ook uit m'n groepje willen laten zetten ja. Het is een opleiding, geen liefdadigheidsinstelling.Get aantal punten is gebaseerd op het aantal uur per persoon en TS moet dankzij dat meisje meer werk leveren waar dat meisje dan weer de punten voor krijgt. Dat is niet eerlijk en dat mag je best aankaarten.
Nee, maar het staat haar helemaal vrij aan te geven dat het meisje deze opdracht in ieder geval niet aan kan. Bij ons wordt dat overigens ook van je verwacht, dat je het aangeeft als iemand onvoldoende werk levert. En los van het feit dat TS geen inspraak heeft op de studiepunten van het meisje, mag hij natuurlijk gefrustreerd zijn dat het zo loopt, aangeven dat hij het er niet mee eens is en vervolgens haar stinkende best doen om zelf wel een fatsoenlijk resultaat te leveren. Wat is daar nou weer op tegen?quote:Op donderdag 8 oktober 2015 11:38 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat bepaal jij niet en dat bepaalt TS ook niet, of zij wel of niet deze opleiding aan kan.
Wel leuk dat je inhoudelijk blijkbaar niks op mijn post aan te merken hebt.quote:Op donderdag 8 oktober 2015 11:41 schreef Evienne het volgende:
[..]
Deze post in combinatie met jouw sig. De ironie ontgaat mij niet.
Een gesprek aangaan over deze kwestie is natuurlijk niet gelijk aan een bak kritiek uitstorten over de zieke. Ze zouden als volwassenen naar een werkbare oplossing kunnen kijken voor dit jaar. Het is pas oktober! En ze geeft het nu al op? Bespreek het met de zieke, en ga dan naar de slb'er. Dan kun je zeggen, wij hadden wat moeite met het werk van de zieke, maar wij zijn op mijn initiatief tot deze oplossing gekomen. Wat zou beter zijn voor hun aller eindresultaten?quote:Op donderdag 8 oktober 2015 11:33 schreef Westerling het volgende:
[..]
Ik denk juist dat het beter is naar die slb'er te gaan. Iedereen weet immers dat zij er zelf weinig aan kan doen, dus dan heeft het weinig zin met haar te gaan zitten. Kan ze alleen maar allemaal de kritiek ontvangen die jij net beschreef.
Die slb'er weet heus wel van de ziekte en de bijbehorende moeilijkheden, ga daar maar vanuit. Om dat elke keer aan te geven, terwijl het niet aan de onwil van de zieke ligt, zegt wat over je karakter. Er zijn betere manieren om hiermee om te gaan, de dialoog aangaan met de zieke bijvoorbeeld om tot een oplossing te komen. Maar men wil liever directe genoegdoening. Dat zou dan ook meegenomen moeten worden in de beoordeling van Ts.quote:Op donderdag 8 oktober 2015 11:42 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Nee, maar het staat haar helemaal vrij aan te geven dat het meisje deze opdracht in ieder geval niet aan kan. Bij ons wordt dat overigens ook van je verwacht, dat je het aangeeft als iemand onvoldoende werk levert. En los van het feit dat TS geen inspraak heeft op de studiepunten van het meisje, mag hij natuurlijk gefrustreerd zijn dat het zo loopt, aangeven dat hij het er niet mee eens is en vervolgens haar stinkende best doen om zelf wel een fatsoenlijk resultaat te leveren. Wat is daar nou weer op tegen?
Hoe kun je nu een nuttig gesprek hebben als je geen kritiek mag uiten, en je klachten hebt over iemands functioneren.quote:Op donderdag 8 oktober 2015 11:47 schreef Evienne het volgende:
[..]
Een gesprek aangaan over deze kwestie is natuurlijk niet gelijk aan een bak kritiek uitstorten over het onderwerp. Ze zouden als volwassenen naar een werkbare oplossing kunnen kijken voor dit jaar. Het is pas oktober!
Er zijn verschillende manieren om kritiek te leveren en die leer je ook op het hbo. Hoe zou het voor dat meisje voelen als ze niet betrokken wordt bij de groep, misschien niet eens weet dat het zo'n groot probleem is, en niet naar oplossingen wordt gezocht, maar plots door haar slb'er wordt benaderd omdat (één persoon uit) haar groepje al heeft besloten dat ze er niet meer bij mag?quote:Op donderdag 8 oktober 2015 11:48 schreef Westerling het volgende:
[..]
Hoe kun je nu een nuttig gesprek hebben als je geen kritiek mag uiten, en je klachten hebt over iemands functioneren.
Ja, dat mag TS - overigens een zij - allemaal. Maar de slotsom kan nog steeds zijn dat zij en haar groepje mogelijk wel moeten blijven samenwerken met haar.quote:Op donderdag 8 oktober 2015 11:42 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Nee, maar het staat haar helemaal vrij aan te geven dat het meisje deze opdracht in ieder geval niet aan kan. Bij ons wordt dat overigens ook van je verwacht, dat je het aangeeft als iemand onvoldoende werk levert. En los van het feit dat TS geen inspraak heeft op de studiepunten van het meisje, mag hij natuurlijk gefrustreerd zijn dat het zo loopt, aangeven dat hij het er niet mee eens is en vervolgens haar stinkende best doen om zelf wel een fatsoenlijk resultaat te leveren. Wat is daar nou weer op tegen?
In feite maakt het natuurlijk geen drol uit of het onwil is of niet, het resultaat is dat ze niks bijdraagtquote:Op donderdag 8 oktober 2015 11:47 schreef Evienne het volgende:
Die slb'er weet heus wel van de ziekte en de bijbehorende moeilijkheden, ga daar maar vanuit. Om dat elke keer aan te geven, terwijl het niet aan de onwil van de zieke ligt, zegt wat over je karakter. Er zijn betere manieren om hiermee om te gaan, de dialoog aangaan met de zieke bijvoorbeeld om tot een oplossing te komen.
Die zijn er inderdaad. En dat is allemaal heel zinnig als er daadwerkelijk wat op te lossen valt, maar als er redenen zijn voor het niet functioneren zal het gewoon niet zomaar op te lossen zijn. In dat geval is er weinig opbouwends aan kritiek.quote:Op donderdag 8 oktober 2015 11:51 schreef Evienne het volgende:
[..]
Er zijn verschillende manieren om kritiek te leveren en die leer je ook op het hbo. Hoe zou het voor dat meisje voelen als ze niet betrokken wordt bij de groep, misschien niet eens weet dat het zo'n groot probleem is, en niet naar oplossingen wordt gezocht, maar plots door haar slb'er wordt benaderd omdat (één persoon uit) haar groepje al heeft besloten dat ze er niet meer bij mag?
Beter je studiegenoten tegenhouden op school omdat je te koppig bent om de realiteit onder ogen te zien.quote:Op donderdag 8 oktober 2015 08:18 schreef Evienne het volgende:
Wat voor ziektebeeld heeft ze?
Hoe zijn haar individuele cijfers?
Waarom ga je zelf niet naar het mbo?
[..]
Ze kan beter nu ze nog jong is al accepteren dat ze er alleen voor staat, gestigmatiseerd wordt en het niet gaat redden in het leven, nietwaar?
Tuurlijk is het niet fijn dat iemand 'meelift'. Je hebt toch voldoende groepsgenoten die wel wat doen? Strijk eens over je hart en laat haar in het groepje, waarschijnlijk heeft ze het al moeilijk genoeg!quote:Op woensdag 7 oktober 2015 23:28 schreef BeeGees het volgende:
Was ik het al niet helemaal mee eens, maar mijn groepje protesteerde niet dus wilde ik niet de spelbreker zijn. Maar ik sta er dus totaal niet achter en wil haar het liefste uit ons groepje hebben. Ik vind dat ze helemaal mee moet doen en als ze het niet aan kan maar eens een pauze moet gaan inlassen, maar wij zijn hier nu wel de dupe van en vorig jaar was dat ook al het geval bij projectgroepjes. Dus ik wil dat gaan voorstellen, maar ik wil ook weer niet overkomen als een bitch. En dan vraag ik me af of mijn inlevingsvermogen wel helemaal in orde is omdat ik zo denk, want de rest lijkt het nu wel prima te vinden. Ben ik dan zo hard dat ik het vervelend vind en vind dat wij geen maatschappelijk werkers zijn ofzo?
Ik voelde mij vooral machteloos in een hoek gezet door het achterbakse. Er niet bij betrokken worden. Taakverdeling maken zonder mij te consulteren. Mijn bijdrage niet willen bekijken, maar op het allerlaatste moment afkeuren. Een afspraak maken om te werken aan een project, op het laatste moment wijzigen, en dan bij slb'er gaan klagen dat ik er niet was terwijl ik door mijn ziekte lange voorbereidingstijd nodig heb. Dan leer je wel dat je niet voor jezelf op mag komen. Daarom pleit ik voor een directe aanpak, zodat ook de zieke wat in te brengen heeft. Dit kan voor het begrip wat betreft haar ziekte ook positief zijn. Desnoods met de slb'er erbij om het beschaafd te houden, maar haar buitensluiten is gewoon misselijk, en daar gaat de zieke juist slechter door functioneren in de groep, sterker nog, daar kan ze de rest van haar leven angst voor houden.quote:Op donderdag 8 oktober 2015 12:09 schreef Westerling het volgende:
[..]
Die zijn er inderdaad. En dat is allemaal heel zinnig als er daadwerkelijk wat op te lossen valt, maar als er redenen zijn voor het niet functioneren zal het gewoon niet zomaar op te lossen zijn. In dat geval is er weinig opbouwends aan kritiek.
Ik kan me heel goed voorstellen dat als je dan met je groepje gaat zitten en de kritiek levert, zij dat ervaart zoals jij hier eerder hebt omschreven (dat ze je zwak vinden e.d.).
Dan doet ie dat. Met z'n allen naar de slb'er.quote:Op donderdag 8 oktober 2015 12:47 schreef Evienne het volgende:
[..]
Ik voelde mij vooral machteloos in een hoek gezet door het achterbakse. Er niet bij betrokken worden. Taakverdeling maken zonder mij te consulteren. Mijn bijdrage niet willen bekijken, maar op het allerlaatste moment afkeuren. Een afspraak maken om te werken aan een project, op het laatste moment wijzigen, en dan bij slb'er gaan klagen dat ik er niet was terwijl ik door mijn ziekte lange voorbereidingstijd nodig heb. Dan leer je wel dat je niet voor jezelf op mag komen. Daarom pleit ik voor een directe aanpak, zodat ook de zieke wat in te brengen heeft. Dit kan voor het begrip wat betreft haar ziekte ook positief zijn. Desnoods met de slb'er erbij om het beschaafd te houden, maar haar buitensluiten is gewoon misselijk, en daar gaat de zieke juist slechter door functioneren in de groep, sterker nog, daar kan ze de rest van haar leven angst voor houden.
Dit snap ik niet.quote:Het breekt haar zelfvertrouwen en de door haar gewenste toekomst om zelf een 8 in plaats van een 7 te halen. Over oneerlijk gesproken.
Dat lijkt je wel het meest hoog te zitten. Sta je er wel eens bij stil, dat iemand misschien ook een opleiding doet voor haar persoonlijke ontwikkeling, het onder de mensen te zijn, niet te vereenzamen. Gun haar iets... en laat de boordeling aan school over.quote:Op donderdag 8 oktober 2015 00:57 schreef BeeGees het volgende:
[..]
Wat? De samenwerking tussen ons 4 gaat prima, dat zij straks dezelfde punten krijgt terwijl ze niet of nauwelijks meewerkt is jammer, vind IK.
Want dit is haar laatste kans ofzo?quote:Op donderdag 8 oktober 2015 12:47 schreef Evienne het volgende:
Door haar nu uit het studiegroepje te werken, ontneemt ze haar elke kans.
Alleen haalt ze die 8 of 7 niet zelf en dat wordt haar door meeliften ook ontnomen. Of is dat wel goed voor iemands zelfvertrouwen?quote:Het breekt haar zelfvertrouwen en de door haar gewenste toekomst om zelf een 8 in plaats van een 7 te halen. Over oneerlijk gesproken.
Ik heb een vwo diploma gehaald, maar ik koos bewust voor een hbo studie. En om eerlijk te zijn begin ik daar steeds meer spijt van te krijgen en hebben docenten en mijn ouders gelijk gehad. Los daarvan heb ik een passie voor het vakgebied ik hopelijk mag werken later.quote:Op donderdag 8 oktober 2015 09:05 schreef Evienne het volgende:
Je hebt vast om bepaalde redenen gekozen voor hbo in plaats van mbo, welke zijn dat? Je wil een fijne baan in de toekomst, je hebt een gezond stel hersens, je hebt een passie voor je studierichting?
Dat zou ik zo kunnen doen. Alleen doe ik het niet, want het is algemeen niet geaccepteerd en ik weet dus dat ik niet zo meelevend ben.quote:Op donderdag 8 oktober 2015 09:05 schreef Evienne het volgende:
Gelden die redenen voor haar niet, omdat ze ziek is? Wat als ze nou net wat dommer was dan jullie, en daardoor slechtere (zesjes) bijdrages levert, terwijl ze 14 uur per dag studeert, zou je haar dan ook achter haar rug om uit het groepje willen werken?
Ik kan het geen samenwerking noemen, ze is er de helft van de tijd niet. Snap jij dat?quote:Op donderdag 8 oktober 2015 09:05 schreef Evienne het volgende:
En doet het geen goed voor jouw competenties als je kan laten zien dat je kan samenwerken met iemand die moeite heeft met meekomen?
Dat hebben we dus al gedaan maar ik ben het niet eens met de afspraken.quote:Op donderdag 8 oktober 2015 09:05 schreef Evienne het volgende:
Als je een gesprek met haar kan aanknopen om te zien of er mogelijkheden zijn waarbij zij, rekening houdend met haar capaciteiten, toch wat meer inbrengt? Zonder daarbij meteen bij je slb'er te gaan janken? Of achter haar rug om met andere groepsgenootjes en haar zo nog meer buiten te sluiten?
Ik vind dat je jezelf in een slachtofferrol plaatst. Kom voor jezelf op zou ik zeggen. En dat je je hele leven angst houdt omdat mensen je niet 100% bij het proces hebben betrokken omdat jijzelf nou eenmaal niet zoveel bijdraagt, dat begrijp ik niet. Moeten ze dan extra moeite doen om jou van alles voor te kauwen? Ik vind dan echt dat je aan jezelf en je zelfvertrouwen moet werken als het zo'n aanslag op je leven heeft.quote:Op donderdag 8 oktober 2015 12:47 schreef Evienne het volgende:
[..]
Ik voelde mij vooral machteloos in een hoek gezet door het achterbakse. Er niet bij betrokken worden. Taakverdeling maken zonder mij te consulteren. Mijn bijdrage niet willen bekijken, maar op het allerlaatste moment afkeuren. Een afspraak maken om te werken aan een project, op het laatste moment wijzigen, en dan bij slb'er gaan klagen dat ik er niet was terwijl ik door mijn ziekte lange voorbereidingstijd nodig heb. Dan leer je wel dat je niet voor jezelf op mag komen. Daarom pleit ik voor een directe aanpak, zodat ook de zieke wat in te brengen heeft. Dit kan voor het begrip wat betreft haar ziekte ook positief zijn. Desnoods met de slb'er erbij om het beschaafd te houden, maar haar buitensluiten is gewoon misselijk, en daar gaat de zieke juist slechter door functioneren in de groep, sterker nog, daar kan ze de rest van haar leven angst voor houden.
Daarom ben ik ook zo benieuwd naar de overige cijfers van de zieke. Zijn die goed, dan zijn de capaciteiten er dus wel, en verdient ze toch ook een kans om te leren functioneren in een studiegroep? Dat leert ze niet als niemand met haar praat over het probleem en mogelijke oplossingen. Zijn die cijfers slecht, dan is het aan het einde van het schooljaar tijd om daarop beoordeeld te worden. Door haar nu uit het studiegroepje te werken, ontneemt ze haar elke kans. Het breekt haar zelfvertrouwen en de door haar gewenste toekomst om zelf een 8 in plaats van een 7 te halen. Over oneerlijk gesproken.
Ze heeft het vast heel erg moeilijk. Maar hoe meer ik erover nadenk, des te stomme ik het vind dat zij een gelijke beoordeling gaat krijgen. En des te meer ik besef dat ik dat niet ga laten gebeuren, desnoods spreken we af dat ze een lagere beoordeling krijgt omdat ze niet volledig heeft meegedaan. Dat is eerlijk. Ik pas ervoor om iemand anders te laten meeliften op mijn werk.quote:Op donderdag 8 oktober 2015 12:38 schreef SegalPowerInside het volgende:
[..]
Tuurlijk is het niet fijn dat iemand 'meelift'. Je hebt toch voldoende groepsgenoten die wel wat doen? Strijk eens over je hart en laat haar in het groepje, waarschijnlijk heeft ze het al moeilijk genoeg!
Een dergelijke vrijstelling zou bij mij aan de universiteit ondenkbaar zijn geweest. Wat mij betreft is de school nog zeer coulant. Het is ook de verantwoordelijkheid van groepsleden om elkaar scherp te houden en een kritische houding houdt ook in dat het zieke meisje ook haar eigen tekortkomingen wat betreft haar productiviteit in de groep moet aankaarten. Alleen tijdens de introductie aankondigen dat je een chronische ziekte hebt, is niet voldoende.quote:Op woensdag 7 oktober 2015 23:28 schreef BeeGees het volgende:
En nu is de afspraak dat ze grotendeels meedoet met het verslag tenzij het echt niet anders kan en sommige bijeenkomsten laat schieten, maar wel de EC's krijgt als het goed is afgerond.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |