abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156294545

quote:
Vergulde pieten leiden opnieuw tot discussie

Ook tijdens de zomermaanden blijft de discussie over Zwarte Piet gemoederen bezighouden. De Bijenkorf maakte maandag bekend dat de bekende klimpieten, die traditioneel voor en tijdens de feestdagen de lichthal van de Bijenkorfvestiging in Amsterdam sieren, worden verguld.

Ook in de filialen in Den Haag, Utrecht en Amstelveen zijn vanaf dit jaar vergulde klimpieten aanwezig. Zwarte Piet is voor winkelketens een heikel onderwerp geworden sinds de kindervriend door een deel van de bevolking wordt geassocieerd met discriminatie en racisme. Volgens de Bijenkorf is de aanpassing een gevolg van de nieuwe strategie.

De tegenstanders van Zwarte Piet hebben gemengde gevoelens na het besluit van de Bijenkorf. Ze vinden het goed nieuws dat de Bijenkorf de traditionele klimpiet goudkleurig maakt, maar betreuren het dat het bedrijf niet toegeeft dat Zwarte Piet stereotyperend is. ,,Ze verschuilen zich nu achter het argument dat het past binnen het nieuwe winkelbeleid en daarmee nemen ze hun verantwoordelijkheid niet", zei een woordvoerder van de Stichting Nederland Wordt Beter maandag in een reactie.

Het zou de winkelketen volgens de zegsman sieren als ze de verandering op een manier hadden aangekondigd die ,,inspirerend is voor andere multinationals". ,,We staan nog niet te juichen, eerst zien en dan geloven."

De winkelketen V&D gaat wat betreft zijn reclame-uitingen en winkelversiering de lijn zal volgen van het Sinterklaasjournaal. ,,Wat het Sinterklaasjournaal toelaatbaar vindt, dat vinden wij ook kunnen", aldus een woordvoerder van V&D.

V&D zal vermoedelijk moeten wachten tot november, als de eerste uitzending van het Sinterklaasjournaal begint. Voor die tijd houdt het NTR-programma de verhaallijn zoals gebruikelijk namelijk geheim.
quote:
Blokker houdt gewoon roetzwarte Pieten

Huishoudketen Blokker zegt de 'discussie' rond Sinterklaas en dan vooral Zwarte Piet te volgen. "Wij sluiten aan bij hoe kinderen het feest zelf beleven. Die zien Piet als hulp van de sint en kan van allerlei afkomst zijn. De zwarte kleur heeft hij gekregen van roet in de schoorsteen."

Die nuchtere en verbazingwekkend simpele beredenering maakt korte metten met veel argumenten. "Piet blijft bij ons in elk geval bestaan. Maar we blijven weg van bepaalde stereotiepen als dikke lippen en oorbellen", zegt een woordvoerster van de keten tegenover Powned nieuws.

Ook Intertoys en Bart Smit vallen onder de mantel van Blokker, die hiermee duidelijk de kant kiest van de relevante partij hierin; de kinderen.

Gisteren nog maakte De Bijenkorf bekend de iconische klimpieten niet langer zwart te maken. Vanaf dit jaar zullen de Pieten opeens goudgekleurd zijn. Voor de anti-pieten is dat een goed begin, maar ze zullen de Bijenkorf mogelijk alsnog verketteren omdat het concern er niet expliciet bij heeft gezegd dat Zwarte Piet stereotyperend zou zijn.

V&D heeft aangegeven de beslissing te laten bij het Sinterklaasjournaal en zich aan die verhaallijn aan te passen.
quote:
VN: bouw negatief stereotype Zwarte Piet af

DEN HAAG -
De Nederlandse overheid moet actief de stereotypen bestrijden die aan Zwarte Piet vastzitten. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om kenmerken die mensen kunnen doen denken aan het slavernijverleden. Dat adviseert het VN-comité dat optreedt tegen rassendiscriminatie vrijdag.

Een Nederlandse delegatie was vorige week twee dagen bij het VN-comité (CERD) in Genève. Dat comité bestaat uit mensenrechtenexperts en beoordeelt om de vier jaar of landen zich houden aan de VN-verdragen die zij hebben ondertekend. Het ging in Zwitserland onder meer over arbeidsmarktdiscriminatie en de rol van lokale overheden bij de aanpak van discriminatie. En dus ook over Zwarte Piet.
Een van de belangrijkste conclusies van het rapport is dat Nederland meer moet doen aan het voorkomen van discriminatie. Nu ligt volgens het VN-comité de nadruk vooral op reactieve maatregelen, en wordt pas actie ondernomen als discriminatie zich al heeft voorgedaan.
Een woordvoerder van de Nederlandse delegatie zei vorige week al dat de overheid niet bepaalt hoe Piet eruit ziet en dat de overheid ook geen verbod oplegt. Maar ook dat de Nederlandse overheid de dialoog blijft stimuleren en de pijn begrijpt.
10-8-2015 nog lang geduurd of op het juiste moment?

quote:
Daar wordt aan de deur geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn ?
Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_156294583
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 12:57 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Gewoon vieren hoe je het wilt en de anti-pieters moeten maar tolerant zijn net zoals pro-pieters tolerant zijn over hoofddoekjes, boerka's, ritueel slachten, erkenning van slavernijverleden, positieve discriminatie, herstelbetalingen, uitkeringen, zwarte scholen, criminaliteit en geluidsoverlast van moskeeën.

Hiermee sluit ik de discussie.
Dacht 't niet! Veels te leuk tijdverdrijf zo'n 'discussie'. oO/
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  Moderator dinsdag 22 september 2015 @ 13:11:09 #3
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_156294743
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 12:53 schreef haags_kwartiertje het volgende:

[..]

Je denkt wel echt bekrompen als je zwarte piet discriminerend vindt :)
Het heeft er echt geen moer mee te maken _O_
Waarmee wel dan?
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 12:53 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Nee, het antwoord bevalt je niet. Groot verschil.
Nogmaals, Zwarte Piet is zwart en ik zie geen reden om dat te veranderen.
Ook niet de discriminerende tekst in de OP en het feit dat mensen zich beledigd voelen?
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 12:54 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat is geen discriminerende tekst

daarnaast is dat liedje aangepast ... gewoon omdat het kan
Jawel. En ik heb het al eerder gezegd: het feit dat de tekst is aangepast zegt al genoeg. Het is een schuldbekentenis. ZP is een racistisch fenomeen, je kan er niet meer omheen. Het wordt nog steeds gevierd om de economische boost te blijven behouden.
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_156294772
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 13:11 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

Waarmee wel dan?
Het is een traditie, niet meer niet minder. Een mooi kinderfeest, niemand heeft er last van. Op een klein groepje na, die geen enkel idee heeft waar ze mee bezig zijn.
Zonder wrijving geen glans
  Moderator dinsdag 22 september 2015 @ 13:14:07 #5
pi_156294786
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 12:54 schreef Montagui het volgende:

[..]

Niet iedereen is 24/7 online...... :')

Maar dat kunnen verschillende antwoorden zijn, bv:

-omdat smurfen blauw zijn
-omdat 'schoorsteenverhaal'
-omdat 'historisch perspectief' (wit/zwart, licht/donker, andere europese sidekicks etc)

Genoeg?

Wil je per sé dat de kleur zwart voor Zwarte Piet niet meer mag dan zal je daar toch een verrekt goeie reden voor moeten hebben en niet alleen aankomen met 'ik voel iets'.

'if it ain't broke, don't fix it'. :)
Zie de tekst van het liedje in de OP ;)

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 12:57 schreef sp3c het volgende:

[..]

en ik ben de keizer van Nederland ofzo?
Nee, maar je hebt toch een mening? Daarom zijn we hier, om over onze meningen te praten. ;)
quote:
ik vind dat Zwarte Piet zwart moet zijn ja
Zie je nou wel _O-
quote:
, ik vind ook dat IJshockey groter moet zijn dan Voetbal maar daar doet ook niemand wat mee
Daar kan je zelf wat aan doen. Totaal andere discussie trouwens.
Moderator DIG
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  Moderator dinsdag 22 september 2015 @ 13:15:00 #6
pi_156294797
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 13:13 schreef haags_kwartiertje het volgende:

[..]

Het is een traditie, niet meer niet minder. Een mooi kinderfeest, niemand heeft er last van. Op een klein groepje na, die geen enkel idee heeft waar ze mee bezig zijn.
Ah en weer het ontwijken van de vraagstelling.
Moderator DIG
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_156294841
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 13:15 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

Ah en weer het ontwijken van de vraagstelling.
Wen er maar vast aan dat hij niet gaat verdwijnen, misschien bij de landelijke intocht maar daarbuiten zeer zeker niet.
  Moderator dinsdag 22 september 2015 @ 13:17:45 #8
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156294848
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 13:11 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

Waarmee wel dan?

[..]

Ook niet de discriminerende tekst in de OP en het feit dat mensen zich beledigd voelen?

[..]

Jawel. En ik heb het al eerder gezegd: het feit dat de tekst is aangepast zegt al genoeg. Het is een schuldbekentenis. ZP is een racistisch fenomeen, je kan er niet meer omheen. Het wordt nog steeds gevierd om de economische boost te blijven behouden.
nee dat is geen schuldbekentenis, dat is rekening houden met elkaar

als ik mijn auto een meter verschuif zodat de buurman er ook bijkan dan is dat omdat ik een toffe peer ben, het is geen bewijs dat ik op zijn plek stond ofzo

en laten we het ff houden bij het waarom het een discriminerend fenomeen is ipv er nog meer stoere woorden bij te slepen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator dinsdag 22 september 2015 @ 13:18:51 #9
pi_156294877
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 13:17 schreef haags_kwartiertje het volgende:

[..]

Wen er maar vast aan dat hij niet gaat verdwijnen, misschien bij de landelijke intocht maar daarbuiten zeer zeker niet.
_O- Even een wanhoopsoffensief, geweldig.
Moderator DIG
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  Moderator dinsdag 22 september 2015 @ 13:20:19 #10
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156294902
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 13:14 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

[..]

Nee, maar je hebt toch een mening? Daarom zijn we hier, om over onze meningen te praten. ;)

[..]

Zie je nou wel _O-[quote]
nee wat moet en wat ik vind dat moet zijn twee verschillende dingen

[..]

Daar kan je zelf wat aan doen. Totaal andere discussie trouwens.
aan zwarte piet kan ik ook zelf wat doen

gewoon wit schilderen ... das niet verboden ofzo
  Moderator dinsdag 22 september 2015 @ 13:21:06 #11
pi_156294915
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 13:17 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee dat is geen schuldbekentenis, dat is rekening houden met elkaar
Ja in de zin van: dit is een racistische tekst laten we hem aanpassen. Maar dat is iets te kortzichtig. Als je het breder trekt, kan je toch niet anders dan tot de conclusie trekt dat het een racistische tekst is, en dat het fenomeen Zwarte Piet niet helemaal jovel is?
quote:
als ik mijn auto een meter verschuif zodat de buurman er ook bijkan dan is dat omdat ik een toffe peer ben, het is geen bewijs dat ik op zijn plek stond ofzo

en laten we het ff houden bij het waarom het een discriminerend fenomeen is ipv er nog meer stoere woorden bij te slepen
Ho ho jij begon zelf over keizer en ijshockey _O-
Moderator DIG
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_156294922
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 13:18 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

_O- Even een wanhoopsoffensief, geweldig.
Het wanhoopsoffensief kwam vorig jaar van de anti pietjes, bij de intocht. Die zo nodig in het bijzijn van de kinderen hun gelijke moesten halen.
  Moderator dinsdag 22 september 2015 @ 13:21:43 #13
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156294923
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 13:21 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

Ja in de zin van: dit is een racistische tekst laten we hem aanpassen. Maar dat is iets te kortzichtig. Als je het breder trekt, kan je toch niet anders dan tot de conclusie trekt dat het een racistische tekst is, en dat het fenomeen Zwarte Piet niet helemaal jovel is?

[..]

Ho ho jij begon zelf over keizer en ijshockey _O-
ok jij je zin

hoe is zwarte piet racistisch?
pi_156294933
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 13:21 schreef sp3c het volgende:

[..]

ok jij je zin

Ja naar het antwoord op die vraag word ik ook steeds nieuwsgieriger. Ik zie het namelijk niet, jij wel?
  Moderator dinsdag 22 september 2015 @ 13:24:56 #15
pi_156294983
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 13:21 schreef sp3c het volgende:

[..]

ok jij je zin

Voor de zoveelste keer verwijs ik je naar de tekst van het liedje in de OP. Voor de rest is het allerminst merkwaardig dat een: blanke man. ALLEEN zwarte pieten in dienst heeft. Met het SLAVERNIJverleden. "Kijk we doen alsof we zwart zijn, vinden die negers in Nederland vast leuk xD".

Maar het lied in de OP zegt voor mij al genoeg.
Moderator DIG
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  Moderator dinsdag 22 september 2015 @ 13:27:04 #16
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156295018
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 13:24 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

Voor de zoveelste keer verwijs ik je naar de tekst van het liedje in de OP. Voor de rest is het allerminst merkwaardig dat een: blanke man. ALLEEN zwarte pieten in dienst heeft. Met het SLAVERNIJverleden. "Kijk we doen alsof we zwart zijn, vinden die negers in Nederland vast leuk xD".

het lied in de OP zegt helemaal niets

ow dus omdat de man alleen zwarten in dienst heeft is hij een racist?

_O-
pi_156295024
quote:

[..]

Jeetje, ik sla echt stijl achterover. Je hebt mij volledig overrompeld... een liedje.... een liedje is het bewijs van een racistische zwarte piet... KoeKoeK _O_
pi_156295032
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 13:14 schreef ChevyCaprice het volgende:

Wat is daar mis mee? Vanuit historisch/traditioneel perspectief wordt zwart geassocieerd met het kwaad, dus als je op het dik gedrukte gedeelte in dat liedje doelt dan is dat vanuit dat perspectief een volkomen logische tekst. :)
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  Moderator dinsdag 22 september 2015 @ 13:28:41 #19
pi_156295051
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 13:27 schreef sp3c het volgende:

[..]

het lied in de OP zegt helemaal niets
Naar mijn mening zegt dat alles. :)
quote:
ow dus omdat de man alleen zwarten in dienst heeft is hij een racist?

_O-
Dat zeg ik niet maar het is zoals ik eerder zei enigzins merkwaardig met ons slavernijverleden.

Sinterklaas is een feest van slavernij, laten we er niet omheen draaien hier ;)
Moderator DIG
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  Moderator dinsdag 22 september 2015 @ 13:29:21 #20
pi_156295064
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 13:27 schreef Montagui het volgende:

[..]

Wat is daar mis mee? Vanuit historisch/traditioneel perspectief wordt zwart geassocieerd met het kwaad, dus als je op het dik gedrukte gedeelte in dat liedje doelt dan is dat vanuit dat perspectief een volkomen logische tekst. :)
_O- Wauw. Goede troll.
Moderator DIG
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  Moderator dinsdag 22 september 2015 @ 13:29:51 #21
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156295077
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 13:28 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

[..]

Dat zeg ik niet maar het is zoals ik eerder zei enigzins merkwaardig met ons slavernijverleden.

het heeft echt geen ene kut met slavernij te maken
pi_156295081
quote:

[..]

Je bedoelt "Ook al ben ik zwart als roet, ik meen het wel goed"?
Dat slaat op de het zwarte dat in verbond wordt gebracht met het duistere, het kwade.

Kijk, dat jij dan meteen aan onze uit Afrika afkomstige medemens moet denken is niet mijn probleem natuurlijk.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_156295085
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 13:28 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

[..]

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 13:29 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

_O- Wauw. Goede troll.
Met jou valt geen normale discussie te voeren.
  Moderator dinsdag 22 september 2015 @ 13:30:31 #24
pi_156295092
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 13:29 schreef sp3c het volgende:

[..]

het heeft echt geen ene kut met slavernij te maken
Dat ontkennen. Haha dat is toch ongelofelijk _O-
Moderator DIG
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_156295099
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 13:30 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

Toon maar aan dan.
  Moderator dinsdag 22 september 2015 @ 13:31:21 #26
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156295104
quote:

[..]

nou haha, volgens mij geloven de meeste mensen het gewoon hoor dus zo ongelofelijk is het niet hahahahahaha ghaha yayahaha _O- _O-
pi_156295119
quote:

[..]

Kan jij mij aanwijzen, wie van de anti zwarte pieten brigade anno 2015 nog direct betrokken is en last heeft van het slavernij verleden?
  Moderator dinsdag 22 september 2015 @ 13:32:22 #28
pi_156295120
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 13:30 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Je bedoelt "Ook al ben ik zwart als roet, ik meen het wel goed"?
Dat slaat op de het zwarte dat in verbond wordt gebracht met het duistere, het kwade.

Kijk, dat jij dan meteen aan onze uit Afrika afkomstige medemens moet denken is niet mijn probleem natuurlijk.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat lijkt mij logisch want vroeger werden zwarten achtergesteld in de samenleving. Misschien had je iets beter moeten opletten bij de geschiedenisles ;)
Moderator DIG
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_156295123
quote:

[..]

Mooren zijn over het algemeen zwart.

Daarnaast zou hij ze hebben vrijgekocht. Daarna kwamen ze in loondienst als knecht.
En de kleding die ze dragen waren toen een fortuin waard, waarom zou je je slaaf daarmee kleden?
Women with dicks and weak men with vaginas.
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei.
  Moderator dinsdag 22 september 2015 @ 13:33:18 #30
pi_156295137
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 13:31 schreef sp3c het volgende:

[..]

nou haha, volgens mij geloven de meeste mensen het gewoon hoor dus zo ongelofelijk is het niet hahahahahaha ghaha yayahaha _O- _O-
Oh dus als de meeste mensen iets geloven is het waar? :') _O-
Moderator DIG
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_156295139
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 13:29 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

_O- Wauw. Goede troll.
Haha, 'ik kiek op iets'.

Vertaling: zie 'Hedde gij da gezeet gehad min de da werkluk woar Hoe doe de gij da Hoe doe de gij da Hoe hedde gij da gedoan.''
  Moderator dinsdag 22 september 2015 @ 13:33:53 #32
pi_156295146
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 13:32 schreef haags_kwartiertje het volgende:

[..]

Kan jij mij aanwijzen, wie van de anti zwarte pieten brigade anno 2015 nog direct betrokken is en last heeft van het slavernij verleden?
Nee. Maar dat betekent niet dat het slavernijverleden niets met ZP te maken heeft _O-
Moderator DIG
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_156295157
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 13:33 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

Nee. Maar dat betekent niet dat het slavernijverleden niets met ZP te maken heeft _O-
Ik zie nog niet echt een verband tussen die twee :)
pi_156295169
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 13:32 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

Dat lijkt mij logisch want vroeger werden zwarten achtergesteld in de samenleving. Misschien had je iets beter moeten opletten bij de geschiedenisles ;)
Het je een bron naar wetten die de donkere medemens achterstelde? Nederlandse wetten?
  Moderator dinsdag 22 september 2015 @ 13:35:28 #35
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156295176
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 13:33 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

Oh dus als de meeste mensen iets geloven is het waar? :') _O-
nee maar dan is het niet ongelovelijk he *) _O-
  Moderator dinsdag 22 september 2015 @ 13:36:04 #36
pi_156295188
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 13:35 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee maar dan is het niet ongelovelijk he *) _O-
Dar bepaal ik zelf wel ;)
Moderator DIG
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  Moderator dinsdag 22 september 2015 @ 13:36:42 #37
pi_156295203
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 september 2015 13:35 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Het je een bron naar wetten die de donkere medemens achterstelde? Nederlandse wetten?
Nee. Wellicht dat "slavernij" je iets zegt?
Moderator DIG
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_156295214
Ik denk dat de intocht inderdaad maar iets anders moet dit jaar:
  Moderator dinsdag 22 september 2015 @ 13:37:25 #39
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156295231
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 13:36 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

Dar bepaal ik zelf wel ;)
nou en _O- :D
pi_156295238
quote:

[..]

Je had het over het achterstellen van ALLE donkere mensen. Dat was niet de slavernij.
  Moderator dinsdag 22 september 2015 @ 13:38:11 #41
pi_156295252
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 13:37 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Je had het over het achterstellen van ALLE donkere mensen. Dat was niet de slavernij.
Ik heb vandaag nog nooit het woord "alle" uitgesproken _O-
Moderator DIG
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_156295275
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 13:38 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

Ik heb vandaag nog nooit het woord "alle" uitgesproken _O-
Dat impliceer je wel:
quote:

[..]

Moderator dinsdag 22 september 2015 @ 13:39:59 #43
pi_156295285
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 13:39 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Dat impliceer je wel:

[..]

Nee hoor, ik zei niet "alle zwarten" ;)
Moderator DIG
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_156295291
quote:

[..]

Vroeger wel, tegenwoordig hebben we positieve discriminatie, een Jandino zou bijvoorbeeld nooit een show op tv gekregen hebben als hij blank was.
  Moderator dinsdag 22 september 2015 @ 13:42:06 #45
pi_156295321
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 13:40 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Vroeger wel, tegenwoordig hebben we positieve discriminatie, een Jandino zou bijvoorbeeld nooit een show op tv gekregen hebben als hij blank was.
Je punt?
Moderator DIG
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_156295404
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 13:42 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

Je punt?
Jandino is niet grappig.
  Moderator dinsdag 22 september 2015 @ 13:47:16 #47
pi_156295415
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 13:46 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Jandino is niet grappig.
HEhe.
Moderator DIG
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_156298167
Quinsy Gario verbaast zich niet over Piet-besluit RTL

Quinsy Gario, die initiatiefnemer was van de actie ‘Zwarte Piet is racisme’, kijkt er niet vreemd van op dat RTL ervoor heeft gekozen om verder te gaan met Zwarte Piet. Dat laat de activist vandaag weten op Twitter. Gario is een fel tegenstander van Zwarte Piet. Hij vindt het kwalijk dat RTL de eeuwenoude traditie in stand houdt, maar is tegelijkertijd absoluut niet verbaasd. “RTL koos al partij met Ushi, Dushi en door Gordon na ’39 met rijst’ drie nieuwe programma’s te geven“, zo laat hij weten.

Dit is nou eenmaal de werkelijkheid in Nederland, aldus Gario. “Wie nog verbaast is over dit soort geld boven menselijkheid taferelen is naïef over de Nederlandse handelsgeest en geschiedenis.”

Het ergert Gario dat dagblad Spits het nieuws op Twitter een ‘tegenvaller voor Quinsy Gario en andere Piet-activisten’ noemt. “Moet ik nu echt door jullie blootgesteld worden aan racistische replies hierop Spits? Verwijder de tweet aub”, zegt hij.

“Mijn naam wordt niet eens in het artikel genoemd dus jullie faciliteren racistische treiterij met deze tweet.”

Op Twitter zijn er vooral veel positieve reacties op het besluit van RTL. “I love RTL forever”, twittert Britt Dekker bijvoorbeeld.
http://www.mediacourant.n(...)er-piet-besluit-rtl/
Allemaal vuile racisten daar bij RTL
SPOILER
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_156298735
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 15:58 schreef voetbalmanager2 het volgende:

Quinsy Gario, die initiatiefnemer was van de actie ‘Zwarte Piet is racisme’, kijkt er niet vreemd van op dat RTL ervoor heeft gekozen om verder te gaan met Zwarte Piet. Dat laat de activist vandaag weten op Twitter. Gario is een fel tegenstander van Zwarte Piet. Hij vindt het kwalijk dat RTL de eeuwenoude traditie in stand houdt, maar is tegelijkertijd absoluut niet verbaasd. “RTL koos al partij met Ushi, Dushi en door Gordon na ’39 met rijst’ drie nieuwe programma’s te geven“, zo laat hij weten.

Dit is nou eenmaal de werkelijkheid in Nederland, aldus Gario. “Wie nog verbaast is over dit soort geld boven menselijkheid taferelen is naïef over de Nederlandse handelsgeest en geschiedenis.”

Het ergert Gario dat dagblad Spits het nieuws op Twitter een ‘tegenvaller voor Quinsy Gario en andere Piet-activisten’ noemt. “Moet ik nu echt door jullie blootgesteld worden aan racistische replies hierop Spits? Verwijder de tweet aub”, zegt hij.

“Mijn naam wordt niet eens in het artikel genoemd dus jullie faciliteren racistische treiterij met deze tweet.”

Op Twitter zijn er vooral veel positieve reacties op het besluit van RTL. “I love RTL forever”, twittert Britt Dekker bijvoorbeeld.
SPOILER
vanavond zal het wel ter sprake komen bij RTL Late night.
pi_156299294
quote:

SPOILER
Lekker voor hem _O_
pi_156299892
RTL is een commerciële organisatie. Logisch dat ze in tegenstelling tot de publieke omroep een besluit nemen dat wél door de meerderheid van de Nederlanders gedragen wordt.

En Quinsy, zoek een goede psychiater en val ons niet lastig met je problemen. Alles is altijd de schuld van anderen. Spits faciliteert racisme :')
pi_156299997
Natuurlijk heeft het wel iets met slavernij te maken, de Moren waren door de Sint vrijgekochte slaven die als loondienst gingen werken voor de Sint uit teken van dankbaarheid. Het uiterlijk van de Zwarte Pieten is wel gedeeltelijk gebaseerd op Afrikanen. Het kroeshaar, rode lippen en oorbellen. Maar denk niet dat het destijds verkeerde intenties hadden. Ook al is Zwarte Piet niet racistisch en ben ik ook niet voor verandering. Ik denk dat op termijn Zwarte Piet niet in zijn huidige vorm kan blijven bestaan. Daarom ben ik er sinds een jaar enigszins met ongemak voor om het uiteindelijk op deze manier te gaan doen. Probeer een vorm te regelen die het meeste lijkt op de oude Piet. Anders krijgen we dadelijk kleurepieten of blauwe pieten of niet-geschminkte pieten.

SPOILER
Zwarte Piet is als zodanig niet racistisch, niet uit de geschiedenis en niet uit de intentie. Wel wordt het zo opgepakt. Een gedeelte van de Pro-Pieters bejegenen Anti-Pieters wel racistisch. Hiermee maakt men Zwarte Piet meer racistisch dan het qua intentie was.
pi_156300014
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 17:00 schreef luxerobots het volgende:
RTL is een commerciële organisatie. Logisch dat ze in tegenstelling tot de publieke omroep een besluit nemen dat wél door de meerderheid van de Nederlanders gedragen wordt.

En Quinsy, zoek een goede psychiater en val ons niet lastig met je problemen. Alles is altijd de schuld van anderen. Spits faciliteert racisme :')
Jumbo, AH etc zijn ook commerciële organisaties. Het verschil is dat er alleen tokkies naar RTL en SBS kijken maar dat iedereen naar de Jumbo, AH etc gaat.
pi_156300037
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2015 17:04 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Jumbo, AH etc zijn ook commerciële organisaties. Het verschil is dat er alleen tokkies naar RTL en SBS kijken maar dat iedereen naar de Jumbo, AH etc gaat.
Dat is ook niet helemaal waar. Alleen tuig gaat bijvoorbeeld naar lidl.
Conscience do cost.
pi_156300140
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 17:05 schreef ems. het volgende:

[..]

Aldi. Lidl zie je ook steeds meer volk wat iets meer te besteden heeft.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 22 september 2015 @ 17:08:33 #56
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_156300142
Ik ga naar Lidl, AH en Jumbo.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_156300173
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 17:08 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Aldi. Lidl zie je ook steeds meer volk wat iets meer te besteden heeft.
Maar Aldi heeft lekkere lasagne. Lidl heeft niets lekkers 8-)
Conscience do cost.
pi_156300216
quote:

[..]

Wees toch een keer blij dat een blanke man alleen zwarten als werknemer aanneemt.
1947-2016
pi_156300317
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 17:09 schreef ems. het volgende:

[..]

Maar Aldi heeft lekkere lasagne. Lidl heeft niets lekkers 8-)
Kaneelbroodjes uit een filiaal met bakkerij.
c_/
Die zijn kansloos.
1947-2016
pi_156300333
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2015 17:04 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Alleen tokkies kijken naar RTL en SBS. Ja, ik neem je erg serieus.
pi_156300376
quote:

SPOILER
En gelijk ook spits direct beschuldigen van racisme _O-
Wat een hofnar is het ook. Ik ga hem bijna nog leuk vinden.

Alles bij die gast is racisme, maar dan ook echt alles. Alles wat hem tegen zit is een groot complot tegen gekleurde van de grote boze blanke.

8}
1947-2016
pi_156300986
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 17:05 schreef ems. het volgende:

[..]

Dat valt wel mee. De bakker bij de Lidl _O_

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 17:14 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Alleen tokkies kijken naar RTL en SBS. Ja, ik neem je erg serieus.
Nee iemand die zich drukt maakt over zwarte pieten moet ik serieus nemen :')
Het volk dat naar RTL kijkt is nou niet het type dat wel eens een boek openslaat. Elke avond naar een talentenshow op RTL kijken met je vrouw (met kort, pittig kapsel)....brr

Dat Zwarte Piet bij RTL dus welkom is, is niet vreemd. Het sluit aan op de doelgroep.
pi_156301081
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 17:47 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Dat valt wel mee. De bakker bij de Lidl _O_

[..]

Nee iemand die zich drukt maakt over zwarte pieten moet ik serieus nemen :')
Het volk dat naar RTL kijkt is nou niet het type dat wel eens een boek openslaat. Elke avond naar een talentenshow op RTL kijken met je vrouw (met kort, pittig kapsel)....brr

Dat Zwarte Piet bij RTL dus welkom is, is niet vreemd. Het sluit aan op de doelgroep.
Als je een enigszins kwalitatief programma wil maken laat je de zwarte hulpsinterklazen, witte pieten, stroopwafelpieten, regenboogpieten en clownspieten wel achterwege lijkt me.

RTL zendt programma's uit die de mensen willen zien. Bij de NPO staan alle budgeten toch wel vast. Lang leve de subsidie.
  Moderator dinsdag 22 september 2015 @ 18:05:22 #64
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156301330
zwarte hulpsinterklaas vond ik eigenlijk wel een prima vondst :)
pi_156301398
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 18:05 schreef sp3c het volgende:
zwarte hulpsinterklaas vond ik eigenlijk wel een prima vondst :)
Zwarte (hulp) Klaas is het probleem ook niet. ;)
  Moderator dinsdag 22 september 2015 @ 18:10:57 #66
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156301422
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2015 18:09 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Zwarte (hulp) Klaas is het probleem ook niet. ;)
waren toch wel wat mensen die het een probleem vonden hoor ;)
pi_156301932
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 18:10 schreef sp3c het volgende:

[..]

waren toch wel wat mensen die het een probleem vonden hoor ;)
Waarschijnlijk in combinatie met een witte Piet. Bij een zwarte Klaas hoort natuurlijk gewoon een Zwarte Piet. :Y
  Moderator dinsdag 22 september 2015 @ 18:36:38 #68
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156301976
nee man het was echt die zwarte hulpsinterklaas, dat kon niet (volgens de pro pieten, en quincy vond het een negerhut van oom Tom enzo)

geen zin om die topics na te zoeken maar van witte pieten was volgens mij uberhaupt geen sprake?
pi_156307297
Zwarte hulpsint moet kunnen.

Het gaat niet om de huidskleur van de Pieten of Sint maar of er donker gezichtskleuring op het gezicht van de Pieten zit. Dit mag schmink of bijvoorbeeld schoorsteenveeg zijn.

Al vind ik het voor de nationale intocht wel extreem belangrijk is dat het een blanke man is die de rol van Sint speelt. Zou zonde zijn als er kinderen bij zijn die stoppen met geloven doordat ze te veel verschil zien met de Oude Sint.
pi_156313936
  Moderator woensdag 23 september 2015 @ 04:32:59 #71
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156314093
lol, die is wel swlecht hoot _O-
  woensdag 23 september 2015 @ 04:35:06 #72
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_156314095
De eerste mens die "zwart als roet" is, moet nog geboren worden. Al die zogenaamde zwarten hebben een bruine huidskleur.

En zwarte Piet hoort zwart als roet te zijn, of gitzwart, niet bruin. Van binnen en van buiten.
  woensdag 23 september 2015 @ 05:50:23 #73
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_156314147
quote:

[..]

Bij slavernij stel je de slaaf ongeacht huidskleur achter.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  woensdag 23 september 2015 @ 06:03:30 #74
445514 DonDruiper
FOK!off met je popup a(i)ds.
pi_156314152
Die Quinsy toch.. wat zal hij verbitterd door het leven gaan zeg. :'( Vermoeiend lijkt het me, erg vermoeiend. Misschien is ie jarenlang misbruikt door een witte priester en dat hij daarom zo'n hekel heeft aan blanken?

Want dat hij een hekel heeft aan blanken staat vast.. immers, iedere blanke is in zijn ogen racist.

Heb echt heel erg veel medelijden met dit zielig hoopje mens.
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_156314218
quote:
nou en, je bent hier zelf komen wonen, sp3c

:')
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_156314470
Wat tekeningen en schilderijen van zwarte knechten/slaven van lang geleden, gaan we echt beweren geen overeenkomsten met zwarte piet te zien?

"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_156314508
Spuit 111111
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_156315018
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 07:51 schreef snakelady het volgende:
Wat tekeningen en schilderijen van zwarte knechten/slaven van lang geleden, gaan we echt beweren geen overeenkomsten met zwarte piet te zien?

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ja, die afbeeldingen stralen echt arme en mishandelde slaven voor...
Over het onderste schilderij:
Dit schilderij is afkomstig uit Spanje ( :) )en heet Black Servant with flowers. Het is erg oud, eerste helft 16 de eeuw. Wat heeft dat met Nederland van doen?

Goed voorbeeld dat slavernij van alle tijden en volken is:

Titel van het schilderij:
West Indian Creole Woman with her Black Servant, c.1780
pi_156315128
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 08:59 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Ja, die afbeeldingen stralen echt arme en mishandelde slaven voor...
Over het onderste schilderij:
Dit schilderij is afkomstig uit Spanje ( :) )en heet Black Servant with flowers. Het is erg oud, eerste helft 16 de eeuw. Wat heeft dat met Nederland van doen?

Goed voorbeeld dat slavernij van alle tijden en volken is:
[ afbeelding ]

Titel van het schilderij:
West Indian Creole Woman with her Black Servant, c.1780
Dat jij alleen bekend bent met de stereotype slaaf betekend niet dat er geen andere vormen hebben bestaan.
Voor lange tijd was het ''in'' om een (kind)slaaf te hebben als accessoire, een soort veredeld hondje dat je in huis had om mee te showen tegenover vrienden.
Die deed je dan een pagepakje aan en soms gouden oorbellen in zodat anderen konden zien dat deze slaaf een eigenaar had.

En daar werden dan ook schilderijen van gemaakt in deze setting, zoals ze dat overigens ook met honden deden, soms gecombineerd.

"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_156315225
Ik word een beetje flauw van het altijd maar die slavernij overal bij halen. Slavernij kwam en komt overal voor. Met Sint en Piet wordt niet de slavernij gevierd, het is een kinderfeest.
pi_156315299
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:13 schreef HongKongPhoey het volgende:
Ik word een beetje flauw van het altijd maar die slavernij overal bij halen. Slavernij kwam en komt overal voor. Met Sint en Piet wordt niet de slavernij gevierd, het is een kinderfeest.
Omdat dat gedeelte gewoonweg zo is, zwarte piet moet een slaaf voorstellen, een kindslaaf die is bevrijd door Sint Nicolaas en er vrijwillig voor heeft gekozen om bij hem te blijven.

En als we dat zouden erkennen in plaats van het kinderachtige leugentje om bestwil dat hij zwart is door de schoorsteen zijn we al een stuk verder en kunnen er volwassen discussies gehouden worden.

Ik zeg nergens dat zwarte piet afgeschaft moet worden maar als je als volwassen persoon echt denkt dat zwarte piet er zo uitziet door de schoorsteen dan steek je je kop in het zand.
  woensdag 23 september 2015 @ 09:20:19 #82
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_156315317
Ik zeg: Polderpiet! *O*

http://www.nu.nl/sinterkl(...)ijk-zwarte-piet.html

Dat gemekker over 'tradities' altijd... :') Tijden veranderen en tradities ook! *O*

Alsof het de kinderen wat uitmaakt wie er snoep geeft :D
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_156315331
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:19 schreef snakelady het volgende:

[..]

Omdat dat gedeelte gewoonweg zo is, zwarte piet moet een slaaf voorstellen, een kindslaaf die is bevrijd door Sint Nicolaas.

Dan is er dus helemaal geen reden om er over te janken. Men viert dus de bevrijding van slaven. Hoe kun je daar dan tegen zijn? Geweldig om zoiets te vieren!! What's your point?

quote:
En als we dat zouden erkennen in plaats van het kinderachtige leugentje om bestwil dat hij zwart is door de schoorsteen zijn we al een stuk verder en kunnen er volwassen discussies gehouden worden.
Er valt niks te erkennen. Ik was er niet bij, en heb er niks mee te maken. Nogmaals, je geeft zelf al aan dat het met name de bevrijding van slaven is die men viert. Dus erken dan eens dat er dan niks te zeuren valt.

Net als doden herdenking, dat we vooral nooit vergeten wat oorlogen kunnen doen. Prima, net als zwarte piet.

Het is ook roet, niet huidskleur. Daarnaast verkochten "zwarten" ook andere "zwarten" aan de blanken. En het waren niet alleen blanken. Er zaten allerlei opkopers tussen.
pi_156315365
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:07 schreef snakelady het volgende:

[..]

Dat jij alleen bekend bent met de stereotype slaaf betekend niet dat er geen andere vormen hebben bestaan.
Voor lange tijd was het ''in'' om een (kind)slaaf te hebben als accessoire, een soort veredeld hondje dat je in huis had om mee te showen tegenover vrienden.
Die deed je dan een pagepakje aan en soms gouden oorbellen in zodat anderen konden zien dat deze slaaf een eigenaar had.

En daar werden dan ook schilderijen van gemaakt in deze setting, zoals ze dat overigens ook met honden deden, soms gecombineerd.

[ afbeelding ]

Ik heb dan eerder een associatie met de huidige adoptie, o en dat was het ook....
Deze kind-slaven zoals je ze noemt, kregen onderwijs en genoten van dezelfde privileges als de andere kinderen binnen die gezinnen en ze namen dus deel aan het gezinsleven.

Daar kun je een mening over hebben, maar het blijkt eerder op een vroege variant van adoptie dan op de slavernij waar jij op doelt.

edit:
wat ik dus wil zeggen, je geeft de verkeerde voorbeelden om je punt te maken.
Daarnaast gebruik je afbeeldingen van schilderijen die niets te maken hebben met de Nederlandse slavernij.

Ik zeg niet dat slavernij goed was, maar dat je insteek niet klopt.
pi_156315421
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:21 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Dan is er dus helemaal geen reden om er over te janken. Men viert dus de bevrijding van slaven. Hoe kun je daar dan tegen zijn? Geweldig om zoiets te vieren!! What's your point?
Mijn punt is dat wanneer je als een kind blijft schreeuwen dat hij zwart is door roet dat je geen stap verder komt en het een wel/nietes spelletje blijft.
Wil je daadwerkelijk zoden aan de dijk zetten dan erken je waar de traditie vandaan komt en ga je vanuit dat oogpunt de discussie aan.

Inderdaad dus dat het een bevrijding van slaven is en dat we dat vieren, dat klinkt al een heel stuk meer plausibel .
pi_156315427
quote:
10s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:20 schreef SicSicSics het volgende:

Dat gemekker over 'tradities' altijd... :') Tijden veranderen en tradities ook! *O*

Prima, laten we dan ook even tradities als suikerfeest afschaffen enzo.

Het is te sneu voor woorden dat volwassenen een kinderfeest gaan verzieken
  woensdag 23 september 2015 @ 09:29:09 #87
116015 SicSicSics
pi_156315453
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:27 schreef HongKongPhoey het volgende:
Goed argument :') bovendien denk ik dat er hier in Nederland een behoorlijk andere invulling aan suikerfeest wordt gegeven dan met 'thuis' gewend was.
quote:
True. ^O^ Geldt voor zowel voor- als tegenstanders ;)
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_156315459
quote:

[..]

Suikerfeest, slecht voor het gebit en beledigd voor Obesitas en suikerpatiënten.
pi_156315475
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:23 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Ik heb dan eerder een associatie met de huidige adoptie, o en dat was het ook....
Deze kind-slaven zoals je ze noemt, kregen onderwijs en genoten van dezelfde privileges als de andere kinderen binnen die gezinnen en ze namen dus deel aan het gezinsleven.

Daar kun je een mening over hebben, maar het blijkt eerder op een vroege variant van adoptie dan op de slavernij waar jij op doelt.

edit:
wat ik dus wil zeggen, je geeft de verkeerde voorbeelden om je punt te maken.
Daarnaast gebruik je afbeeldingen van schilderijen die niets te maken hebben met de Nederlandse slavernij.

Ik zeg niet dat slavernij goed was, maar dat je insteek niet klopt.
Maar het idee van Sinterklaas en Zwarte Piet is dan ook niet Nederlands, Sint Nicolaas komt uit Myra en is later naar Spanje vertrokken, waar dus een van de schilderijen vandaan komt inderdaad.

En nee, het was geen vroege adoptie, de ouders werden verkocht als slaaf, veelal waren de kinderen nog te jong om fysiek hard te werken dus werden ze in huis gehouden als knecht, waar ze de lichte taken konden doen.
Inderdaad leerde schrijven en lezen zodat ze later als ze oud genoeg waren voor meer geld verkocht konden worden als slaaf.
  woensdag 23 september 2015 @ 09:30:36 #90
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_156315478
Het is te sneu voor woorden dat volwassenen gaan janken over een verziekt kinderfeest bij een aanpassing die voor kinderen totaal verwaarloosbaar is.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_156315509
quote:

[..]

Laten we eerlijk wezen, een kind geeft er niks om hoe zwarte piet er uit ziet, zolang ze maar snoep en cadeaus krijgen.
Volwassenen maken zich er vele malen meer druk om dan kinderen, die zal het worst wezen of het nu zwarte pieten, elfjes, clowns of een paarse piet is.
pi_156315534
quote:

[..]

Jij geen Zwarte Piet, dan onze islamitische landgenoten geen Suikerfeest.

Tikkeltje kleinzielig, niet? Temeer omdat ik mij geen islamitische protesten tegen ZP voor de geest kan halen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 23 september 2015 @ 09:35:03 #93
116015 SicSicSics
pi_156315535
95% van de doelgroep over 4 jaar heeft nog nooit van zwarte piet gehoord... als iets een makkelijk verandertraject is. :D
Fine, fuck you then!
pi_156315548
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:35 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Tikkeltje kleinzielig, niet? Temeer omdat ik mij geen islamitische protesten tegen ZP voor de geest kan halen.
Deze user heeft nogal een ongezonde obsessie mbt islam/koran. Neem het hem niet kwalijk.
Ja doei.
pi_156315549
quote:
6s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:35 schreef SicSicSics het volgende:
95% van de doelgroep over 4 jaar heeft nog nooit van zwarte piet gehoord... als iets een makkelijk verandertraject is. :D
^O^
Ja doei.
pi_156315559
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:30 schreef snakelady het volgende:

[..]

Maar het idee van Sinterklaas en Zwarte Piet is dan ook niet Nederlands, Sint Nicolaas komt uit Myra en is later naar Spanje vertrokken, waar dus een van de schilderijen vandaan komt inderdaad.

En nee, het was geen vroege adoptie, de ouders werden verkocht als slaaf, veelal waren de kinderen nog te jong om fysiek hard te werken dus werden ze in huis gehouden als knecht, waar ze de lichte taken konden doen.
Inderdaad leerde schrijven en lezen zodat ze later als ze oud genoeg waren voor meer geld verkocht konden worden als slaaf.
Geloof jij in jouw versie ^O^
pi_156315563
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:35 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Deze user heeft nogal een ongezonde obsessie mbt islam/koran. Neem het hem niet kwalijk.
'Die user', bedoel je. Nu lijkt het net alsof je mij aanwijst als de geobsedeerde :P
pi_156315571
quote:
12s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:37 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

'Die user', bedoel je. Nu lijkt het net alsof je mij aanwijst als de geobsedeerde :P
Semantiek is voor mietjes :{w
Ja doei.
pi_156315578
quote:
6s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:35 schreef SicSicSics het volgende:
Wat verwacht jij dan? Dat die kinderen hun mening gaan geven?

Wat een kul-opmerking.
pi_156315629
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:26 schreef snakelady het volgende:

[..]

Mijn punt is dat wanneer je als een kind blijft schreeuwen dat hij zwart is door roet dat je geen stap verder komt en het een wel/nietes spelletje blijft.

Pieten gaan door de schoorsteen, dus tsja.

quote:
Inderdaad dus dat het een bevrijding van slaven is en dat we dat vieren, dat klinkt al een heel stuk meer plausibel .
is 1 van de mythen

quote:
hij zou oorspronkelijk een schoorsteenveger zijn, en van het roet zwart zijn geworden;[18]
hij zou een Ethiopische zwarte slaaf Piter zijn die door de heilige Nicolaas op een slavenmarkt in Myra werd vrijgekocht;[noot 3]
hij zou oorspronkelijk een demon zijn geweest die door de heilige gedwongen werd goede daden te verrichten;
hij zou een voorchristelijke godheid zijn die zich moest onderwerpen aan de christelijke sint;
hij zou de bedwongen satan zijn, plaatsvervanger van de overwonnen Wodan, of diens helper Nörvi, de zwarte vader des nachts, die ook een roe droeg (als vruchtbaarheidssymbool);
hij zou afstammen van de zwarte raven Huginn en Muninn, die Odin vergezelden;[19]
hij zou afstammen van berserkers, die het lichaam zwart verfden en dierenhuiden droegen.
quote:
Voor geen van deze verklaringen zijn directe bronnen te vinden.
quote:
Een recente suggestie (2012), dat Zwarte Piet werd gemodelleerd op een Saraceen, werd door John Helsloot van het Meertens Instituut ontkracht.[20]

Volgens amateur-historicus en bestuurslid van de stichting Nationaal Sint Nicolaas Comité Frits Booy is van alle bestaande theorieën er niet één discriminerend van aard.[8]

Uit onderzoek van Isbael Hoving uit 2005 blijkt dat Zwarte Piet zowel door kinderen als door volwassenen van Surinaamse en Antilliaanse afkomst als discriminerend ervaren wordt.[21]
Feitelijk komt het er op neer, dat er erg veel onduidelijkheid is. Maar 1 ding gaat boven alles, er is praktisch niemand die Sint en Piet viert om dat men voor slavernij is. Dus dat maakt het tot een discussie die zinloos is. Het zet enkel de boel juist weer op scherp, en het gaat ten koste van een onschuldig kinderfeest.
pi_156315642
quote:
10s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:30 schreef Copycat het volgende:
Het is te sneu voor woorden dat volwassenen gaan janken over een verziekt kinderfeest bij een aanpassing die voor kinderen totaal verwaarloosbaar is.
Het is sneu dat volwassenen het nodig vinden om het aan te passen.
pi_156315646
quote:

[..]

Vraag me af of die zich wel NL'er voelen. Denk het niet..

Vind ik eigenlijk wel prima. NL geen sinterklaas omdat er aanstoot aan wordt gegeven, moslims geen suikerfeest omdat suiker in overdadige hoeveelheden nu eenmaal niet gezond is, zeurpieten geen kwaku omdat daar geen blanken in het management mogen zitten.

Damn wat een leuk land krijgen we dan zeg
1947-2016
  woensdag 23 september 2015 @ 09:44:44 #103
116015 SicSicSics
pi_156315669
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:38 schreef ootjekatootje het volgende:
Wat verwacht jij dan? Dat die kinderen hun mening gaan geven?
Voor wie doen we het? Die zwarte piet? Voor de kinderen? Of voor de ouders?
quote:
Wat een kul-opmerking.
Ik geef alleen maar even aan dat het voor de doelgroep niet uitmaakt hoe piet erbij loopt en hoe we hem noemen. :) Lijkt me redelijk relevant, niet?
Fine, fuck you then!
pi_156315673
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:33 schreef snakelady het volgende:

[..]

Laten we eerlijk wezen, een kind geeft er niks om hoe zwarte piet er uit ziet, zolang ze maar snoep en cadeaus krijgen.
Volwassenen maken zich er vele malen meer druk om dan kinderen, die zal het worst wezen of het nu zwarte pieten, elfjes, clowns of een paarse piet is.
Waarom dan veranderen? Laat het dan gewoon zoals het is. Er is altijd wel iemand die iets ergens over te zeiken heeft. Dan kun je blijven veranderen. Laat men maar een referendum houden. Is de meerderheid in Nederland voor veranderen? Prima, aanpassen dan. Is er geen meerderheid? dan laten zoals het is. Dat is nog het eerlijkst.
  woensdag 23 september 2015 @ 09:46:46 #105
116015 SicSicSics
pi_156315698
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:44 schreef HongKongPhoey het volgende:
Dan kun je blijven veranderen.
Dat is ook wat je moet doen als maatschappij! *O*

En wat jij voorstelt is een dictatuur van de meerderheid. Dat lijkt mij ook niet de bedoeling :7
Fine, fuck you then!
pi_156315720
quote:

[..]

Nee, het gaat om deze post
quote:
Op woensdag 23 september 2015 09:20 schreef SicSicSics het volgende:

Waarom dan enkel voor Sint en Piet? Dan kan je het overal voor stellen. Dan kan je alles wel op de schop gooien met dat argument. Het is ook een onzinnige stelling trouwens. Tradities heten traditie omdat ze in ere worden gehouden. Dus met het eerder genoemde argument kan het hele woord traditie de vuilnisbak in.
pi_156315755
quote:
14s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:46 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Dat is ook wat je moet doen als maatschappij! *O*

Ja, maar het aanpassen komt altijd neer op dat de meerderheid zich moet aanpassen aan de minderheid. En dat zou eerder andersom moeten zijn.
quote:
En wat jij voorstelt is een dictatuur van de meerderheid. Dat lijkt mij ook niet de bedoeling :7
_O- Ja hoor Democratie is gelijk aan dictatuur!!! _O-
pi_156315814
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:42 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Vraag me af of die zich wel NL'er voelen. Denk het niet..

Vind ik eigenlijk wel prima. NL geen sinterklaas omdat er aanstoot aan wordt gegeven, moslims geen suikerfeest omdat suiker in overdadige hoeveelheden nu eenmaal niet gezond is, zeurpieten geen kwaku omdat daar geen blanken in het management mogen zitten.

Damn wat een leuk land krijgen we dan zeg
Jij bent overigens de enige die een voorstel in die richting doet.
  woensdag 23 september 2015 @ 09:55:56 #109
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156315853
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:41 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Pieten gaan door de schoorsteen, dus tsja.

[..]
En daar krijgen ze ook krulhaartjes van, rode lippen, gouden oorbellen, hele schone pagekleding enz van?

Vreemde schoorsteen heb jij.
quote:
is 1 van de mythen

[..]

[..]

[..]

Feitelijk komt het er op neer, dat er erg veel onduidelijkheid is. Maar 1 ding gaat boven alles, er is praktisch niemand die Sint en Piet viert om dat men voor slavernij is. Dus dat maakt het tot een discussie die zinloos is. Het zet enkel de boel juist weer op scherp, en het gaat ten koste van een onschuldig kinderfeest.
Er is bewijs wat dit aangeeft. Er zijn scripten over gevonden die hier over spreken.

Maar zeggen dat het door de schoorsteen komt help wel? En het onschuldig kinderfeest blijft een onschuldig kinderfeest met piet in een andere vorm, voor kinderen maakt het immers niks uit.
pi_156315859
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:48 schreef HongKongPhoey het volgende:
Waarom dan enkel voor Sint en Piet? Dan kan je het overal voor stellen. Dan kan je alles wel op de schop gooien met dat argument. Het is ook een onzinnige stelling trouwens. Tradities heten traditie omdat ze in ere worden gehouden. Dus met het eerder genoemde argument kan het hele woord traditie de vuilnisbak in.
Niet alle tradities behoeven verandering. Dus nee, je hoeft niet alles op de schop te gooien met dat argument. Tijden veranderen en sommige tradities passen wel bij het hier en nu en sommige niet.

En een aantal landgenoten vindt dus dat Zwarte Piet niet thuishoort in deze tijd.
pi_156315907
quote:
14s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:44 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Voor wie doen we het? Die zwarte piet? Voor de kinderen? Of voor de ouders?

[..]

Ik geef alleen maar even aan dat het voor de doelgroep niet uitmaakt hoe piet erbij loopt en hoe we hem noemen. :) Lijkt me redelijk relevant, niet?
Die kinderen weten niet eens wat slaven zijn, laat staan hoe je discriminatie schrijft...

Ik heb de meeste moeite met het allegaartje wat nu ontstaat:
witte pieten
zwarte pieten
gekleurde pieten
gestreepte pieten
clowns pieten
stroopwafelpieten
kaaspieten

Gewoon een verhaal en klaar, nu weer tig versie's op tv.
Al komt die met een stel kabouters of elfen, gewoon 1 versie.
  woensdag 23 september 2015 @ 09:59:33 #112
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156315932
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:44 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Waarom dan veranderen? Laat het dan gewoon zoals het is. Er is altijd wel iemand die iets ergens over te zeiken heeft. Dan kun je blijven veranderen. Laat men maar een referendum houden. Is de meerderheid in Nederland voor veranderen? Prima, aanpassen dan. Is er geen meerderheid? dan laten zoals het is. Dat is nog het eerlijkst.
Blijven veranderen = vooruitgang. ;)

Er is een redelijk grote groep mensen ( en geen Marokkanen dus geen idee waarom die er altijd bij worden gehaald) die zich gediscrimineerd voelt door de zwarte piet, ik zie het probleem er niet zo in om hem dan aan te passen zodat niemand zich gediscrimineerd voelt.
pi_156315946
quote:

[..]

[..]

Er wordt geen lam minder geslacht omdat ik het onnodig en onverdoofd slachten afschuwelijk vindt. Daarnaast leg ik steeds meer de link naar de IS dus ook afschaffen...
  woensdag 23 september 2015 @ 10:02:10 #114
116015 SicSicSics
pi_156315980
quote:
Waarom denk je dat ik dit enkel voor Sint en Piet zou bepleiten? En dat kun je zeker. Lijkt me ook niet meer dan logisch, dat we met voortschrijdend inzicht en veranderende tijden onze tradities soms aan zullen passen. Vastklampen aan een traditie omdat het zo wel of niet hoort is kansloos.
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:50 schreef HongKongPhoey het volgende:
Ja, maar het aanpassen komt altijd neer op dat de meerderheid zich moet aanpassen aan de minderheid. En dat zou eerder andersom moeten zijn.

_O- Ja hoor Democratie is gelijk aan dictatuur!!! _O-
Je snapt het concept 'dictatuur van de meerderheid' niet?
Fine, fuck you then!
pi_156315986
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:59 schreef snakelady het volgende:

[..]

Er is een redelijk grote groep mensen ( en geen Marokkanen dus geen idee waarom die er altijd bij worden gehaald) die zich gediscrimineerd voelt door de zwarte piet, ik zie het probleem er niet zo in om hem dan aan te passen zodat niemand zich gediscrimineerd voelt.
Waarom moeten Nederlands altijd zooooo tolerant irritant zijn?
  woensdag 23 september 2015 @ 10:03:09 #116
116015 SicSicSics
pi_156315993
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:58 schreef ootjekatootje het volgende:
Die kinderen weten niet eens wat slaven zijn, laat staan hoe je discriminatie schrijft...

Ik heb de meeste moeite met het allegaartje wat nu ontstaat:
witte pieten
zwarte pieten
gekleurde pieten
gestreepte pieten
clowns pieten
stroopwafelpieten
kaaspieten

Gewoon een verhaal en klaar, nu weer tig versie's op tv.
Al komt die met een stel kabouters of elfen, gewoon 1 versie.
Daarom: Polderpiet! *O*
Fine, fuck you then!
pi_156316020
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:55 schreef snakelady het volgende:

[..]

En daar krijgen ze ook krulhaartjes van, rode lippen, gouden oorbellen, hele schone pagekleding enz van)

Vreemde schoorsteen heb jij.

Dat is het verhaal, meeste huizen hebben niet eens een schoorsteen waar ze doorheen kunnen ,he?
Vreemde logica heb jij
quote:
Er is bewijs wat dit aangeeft. Er zijn scripten over gevonden die hier over spreken.
Er zijn zoveel mythen die gebaseerd zijn op een of ander script. Sint en Piet is een kinderfeest dat is geinspireert op. Het is feitelijk verder niks meer dan een traditie. Het heeft verder niks met zwart is slecht en wit is goed te maken.

De hele discussie zet enkel de verhoudingen op scherp. Zelfs donkere mensen storen zich er volledig niet aan. Het is een klein groepje gefrustreerden die altijd alles aangrijpen om zich slachtoffer te willen voelen.
pi_156316021
quote:
14s.gif Op woensdag 23 september 2015 10:03 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Daarom: Polderpiet! *O*
Het woord alleen al zorgt weer voor discussie en discriminatie....
  woensdag 23 september 2015 @ 10:05:27 #119
116015 SicSicSics
pi_156316031
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 10:04 schreef ootjekatootje het volgende:
Het woord alleen al zorgt weer voor discussie en discriminatie....
Polderhenk? :7
Fine, fuck you then!
  woensdag 23 september 2015 @ 10:07:20 #120
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156316061
Ik persoonlijk vind die gekleurde/bonte pieten er best gezellig uitzien. :P

Ik geloof niet dat kinderen hier trauma's van gaan krijgen, niet meer dan van de zwarte piet tenminste. :P
pi_156316073
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 10:07 schreef snakelady het volgende:

[ afbeelding ]

Ik geloof niet dat kinderen hier trauma's van gaan krijgen, niet meer dan van de zwarte piet tenminste. :P
Die rooie ziet er wel heel eng uit moet ik zeggen.
pi_156316140
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:56 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Niet alle tradities behoeven verandering. Dus nee, je hoeft niet alles op de schop te gooien met dat argument. Tijden veranderen en sommige tradities passen wel bij het hier en nu en sommige niet.

En een aantal landgenoten vindt dus dat Zwarte Piet niet thuishoort in deze tijd.
Een groot aantal landgenoten is ook tegen onverdoofd slachten. Dat mag ook niet meer? O nee, dan houdt Nederland wel rekening met traditie van een landsnieuwe cultuur.

Of vind je ook dat Halal slachten moet worden afgeschaft? Democratie komt neer op de meerderheid die beslist. Ga je met elke huilbui rekening houden dan kan je net zo goed alle regels afschaffen.

Er is ook een kleine groep landbewoners die zich ergert aan vrouwen die ongesluierd over straat gaan. Dan ook maar verbieden dat vrouwen zonder sluier over straat gaan?

Je argument
quote:
is een non argument. het representeert on zeer kleine groep in verhouding tot diegene die traditie in stand willen houden. Met jouw redenatie kan je bij alles waar je ook maar een klein groepje mensen die zich ergens aan ergeren alles gaan veranderen, waarna er weer een nieuw groepje komt die zich daar weer aan ergert.

Een democratie is waar de meerderheid beslist, deal with it.
pi_156316161
quote:

[..]

De laatste keer dat ik had gekeken was 83% pro-piet. Dus tussen de 1 en 17% is anti-piet. Redelijk groot zou ik het niet noemen. En de voorkeur geven aan de 17% is oneerlijk tegenover de 83%. Daarnaast wordt er niemand gediscrimineerd. Je kunt ongeacht je huidskleur meedoen met de intocht, pakjesavond of wat dan ook. Je wordt niet geweerd bij winkels, niets. Het is puur gevoelsmatig. En zover ik weet is dit een tolerant land, dus dat betekent ook tolerantie voor autochtone tradities als je het daar niet mee eens bent.
  woensdag 23 september 2015 @ 10:14:16 #124
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_156316171
quote:

[ afbeelding ]

Het ziet er maar erg vreemd uit. Net als die rare kabouter op de Jumbo verpakkingen. Het heeft niks meer met sinterklaas te maken.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_156316173
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 10:12 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Een groot aantal landgenoten is ook tegen onverdoofd slachten. Dat mag ook niet meer? O nee, dan houdt Nederland wel rekening met traditie van een landsnieuwe cultuur.

Of vind je ook dat Halal slachten moet worden afgeschaft? Democratie komt neer op de meerderheid die beslist. Ga je met elke huilbui rekening houden dan kan je net zo goed alle regels afschaffen.

Er is ook een kleine groep landbewoners die zich ergert aan vrouwen die ongesluierd over straat gaan. Dan ook maar verbieden dat vrouwen zonder sluier over straat gaan?

Je argument

[..]

is een non argument. het representeert on zeer kleine groep in verhouding tot diegene die traditie in stand willen houden. Met jouw redenatie kan je bij alles waar je ook maar een klein groepje mensen die zich ergens aan ergeren alles gaan veranderen, waarna er weer een nieuw groepje komt die zich daar weer aan ergert.

Een democratie is waar de meerderheid beslist, deal with it.
Beste druktemaker, allereerst is het niet mijn argument. Ik maak slechts duidelijk hoe de vlag erbij hangt.

Verder vind ik het nogal bijzonder dat je met allerlei islamitische voorbeelden aan komt zetten. Vanwaar jouw obsessie met de islam?
pi_156316178
quote:

[..]

Niet elke verandering is een positieve verandering, ergo vooruitgang. Dus het is een non argument. Erg goedkoop en nietszeggend.
pi_156316182
quote:

[ afbeelding ]

8)7 als je het doet, doe het dan goed... Met die halfgare oplossingen...

Kijk ff bij de Antillen regenboogpieten op google...
pi_156316191
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 10:08 schreef 2Happy4U het volgende:

[..]

Die rooie ziet er wel heel eng uit moet ik zeggen.
Die gele links ook.
pi_156316204
quote:

[ afbeelding ]

en dan nog ff wat, ik zie nog steeds:
rode lippen
gouden oorbellen
pagepakjes

8)7
  woensdag 23 september 2015 @ 10:16:41 #130
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156316207
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 10:13 schreef 2Happy4U het volgende:

[..]

En zover ik weet is dit een tolerant land,
Daar ben ik het sinds kort niet geheel mee eens maar dat is een andere discussie. ;)
  woensdag 23 september 2015 @ 10:18:03 #131
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156316220
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 10:15 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

8)7 als je het doet, doe het dan goed... Met die halfgare oplossingen...

Kijk ff bij de Antillen regenboogpieten op google...
Dei zijn ook leuk ja!
Ach, nogmaals, mij persoonlijk maakt het niks uit wat voor kleur piet heeft.
Maar beweren dat de kinderen er onder te lijden hebben is ook wel erg overdreven.
pi_156316228
quote:

[..]

Ik voel me enorm gediscrimineerd als ik geen NIGGER mag zeggen tegen een neger. Maar negers mogen het wel tegen elkaar zeggen!!

Ik voel me enorm gediscrimineerd als iemand zegt dat ik een slavernij koester omdat ik tegen het veranderen ben van Sint en Piet.

Ik voel me enorm gediscrimineerd als ik mijn baan verlies omdat een Oostblokker veel goedkoper is op de vrachtwagen, etc. etc.

Dus hou eens op met die selectieve interpretatie van discriminatie.
pi_156316232
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 10:18 schreef snakelady het volgende:

[..]

Dei zijn ook leuk ja!
Ach, nogmaals, mij persoonlijk maakt het niks uit wat voor kleur piet heeft.
Maar beweren dat de kinderen er onder te lijden hebben is ook wel erg overdreven.
Kinderen nu lijden zo wie zo niet. Hoeft dus ook niet in de discussie getrokken te worden.
Gewoon 1 verhaallijn, nu doet iedereen maar wat.
pi_156316255
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 10:18 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Ik voel me enorm gediscrimineerd als ik geen NIGGER mag zeggen tegen een neger. Maar negers mogen het wel tegen elkaar zeggen!!

Ik voel me enorm gediscrimineerd als iemand zegt dat ik een slavernij koester omdat ik tegen het veranderen ben van Sint en Piet.

Ik voel me enorm gediscrimineerd als ik mijn baan verlies omdat een Oostblokker veel goedkoper is op de vrachtwagen, etc. etc.

Ja maar jij bent Nederlander dus je MOET tolerant zijn....

Jij MOET en de rest mag.
pi_156316276
quote:
6s.gif Op woensdag 23 september 2015 10:02 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

[..]

Je snapt het concept 'dictatuur van de meerderheid' niet?
Ik snap dat je het graag dictatuur noemt om daar een ieder die tegen het veranderen voor een kleine minderheid is mee ZWART te maken.

Snap je wat een democratie is? Ben jij voor een dictatuur van een minderheid dan? Of mag het dan wel? Niiet zulke rare dingen roepen jij met je democratie is een dictatuur.
  woensdag 23 september 2015 @ 10:23:41 #136
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156316300
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 10:18 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Je voelt je gediscrimineerd dat je geen discriminerende leuzen mag uitslaan? 8)7

quote:
Dat kan ik mij voorstellen.
quote:
Dat heeft niks met deze discussie te maken maar terecht, het is niet eerlijk dat ze voor minder dan het Nederlands vastgestelde minimumloon mogen werken.
quote:
Het gat er om dat het wel ergens op gebaseerd is, ze zien er uit als slaven/knechten, we noemen ze tevens knechten, in liedjes zingen we over knechten (hoewel dat geloof ik veranderd is, net als de roe) en ik ken persoonlijk nu volwassen mensen met donkere huidskleur die zich als kind er al niet prettig bij voelde omdat klasgenootjes ze zwarte piet ging noemen.
pi_156316307
quote:

[ afbeelding ]

Gatverdamme, kinderen zullen er nachtmerries van krijgen.
Wat ook nog meegwogen moet worden is dat kinderen zwart geschminkte blanke mensen veel minder gauw herkennen. Andere kleuren verhullen wie het werkelijk is veel minder. Dus daarmee zou je het hele feest voor kinderen ook verpesten.

maar die foto, gatverdamme wat een gruwels man. Je zal zo'n groene gruwel tegenkomen in het donker, je slaapt nooit meer.
  woensdag 23 september 2015 @ 10:25:39 #138
116015 SicSicSics
pi_156316341
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 10:21 schreef HongKongPhoey het volgende:
Ik snap dat je het graag dictatuur noemt om daar een ieder die tegen het veranderen voor een kleine minderheid is mee ZWART te maken.
Je trekt graag eigen conclusies. :7

quote:
Snap je wat een democratie is? Ben jij voor een dictatuur van een minderheid dan? Of mag het dan wel? Niiet zulke rare dingen roepen jij met je democratie is een dictatuur.
Ja. Nee. Nee. Snap je het verschil tussen directe en representatieve democratie? :D
Fine, fuck you then!
pi_156316368
En rooie pieten? Daar gaan de native americans niet blij mee zijn. Gele pieten? Discriminatie van aziaten. etc
pi_156316373
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:26 schreef snakelady het volgende:

[..]

Wil je daadwerkelijk zoden aan de dijk zetten dan erken je waar de traditie vandaan komt en ga je vanuit dat oogpunt de discussie aan.

Die traditie komt overal vandaan. De Sint Nicolaasvieringen komen in heel Europa voor en het zwart maken van het gezicht is één van de symbolen die gebruikt worden. Pas met de opkomst van de natiestaat is het langzaamaan een nationaal feest geworden wat overal op ongeveer dezelfde wijze gevierd wordt. Schenkman heeft hier een belangrijke rol in gespeeld doordat zijn verhaal zo goed aansloeg in die tijd. Waarom hij voor deze knecht van de Sint gekozen heeft, weet niemand. Wel is duidelijk dat hij zich heeft laten beïnvloeden door de vele verhalen en gebruiken rond de Sint Nicolaasvieringen.

Er is niet één verhaal over Piet maar er zijn er vele. Net zoals er vele legenden zijn over de heilige Nicolaas. Je moet een volksfeest niet proberen uit te leggen aan een buitenstaander. Je moet het gewoon vieren, of niet.
pi_156316397
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 10:18 schreef snakelady het volgende:

[..]

quote:
Wat ook nog meegwogen moet worden is dat kinderen zwart geschminkte blanke mensen veel minder gauw herkennen. Andere kleuren verhullen wie het werkelijk is veel minder. Dus daarmee zou je het hele feest voor kinderen ook verpesten.
pi_156316402
http://www.telegraaf.nl/b(...)eid_over_piet__.html

Hier ben ik het mee eens, geef eens duidelijkheid en kies een verhaallijn.
Kost de economie alleen maar geld en dat hebben we hard nodig.
pi_156316408
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 10:20 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Ja maar jij bent Nederlander dus je MOET tolerant zijn....

Jij MOET en de rest mag.
Daar komt het vaak wel op neer ja
pi_156316412
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 10:28 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

[..]

Maar dan MOET je maar een onbekende inhuren... en geen buitenlander want dat lijkt weer op slavernij.
pi_156316439
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 10:23 schreef snakelady het volgende:

[..]

Je voelt je gediscrimineerd dat je geen discriminerende leuzen mag uitslaan? 8)7

Is het een discriminerende leus dan? Ik dacht dat het gewoon een RAP taaltje was.

Waarom mag het daar wel? Sterker nog, het lijkt wel als of er geen hiphop nummer is waar het niet in zit. Maar als iemand met een andere kleur het zegt is het racisme?? Snap je het zelf?

quote:
Het gat er om dat het wel ergens op gebaseerd is, ze zien er uit als slaven/knechten, we noemen ze tevens knechten,
O ja. En een stalknecht in natuurlijk ook een neger he?

knecht is niks anders dan hulpje, daar is niks denigrerend's aan. Dat maakt men er alleen van.
pi_156316456
quote:
14s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:44 schreef SicSicSics het volgende:

Ik heb de doelgroep hier thuis rondlopen en die moeten niets van gekleurde pieten hebben.
Alleen Zwarte Piet is echt. Witte Pieten zijn eng.
pi_156316480
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 10:33 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Ik heb de doelgroep hier thuis rondlopen en die moeten niets van gekleurde pieten hebben.
Hier ook de doelgroep, eentje van 3,5 jaar en die trapt echt niet in onzinpietenverhalen.
  woensdag 23 september 2015 @ 10:35:11 #148
116015 SicSicSics
pi_156316492
quote:
Dat is de transitiegroep, vandaar dat ik die 4 jaar erbij aangaf. Verander het nu. Verander het consequent. En de doelgroep over 4 jaar weet niet beter. ;)
Fine, fuck you then!
pi_156316495
quote:

[..]

[..]

Anders gooien we onze traditie van tolerantie en begrip voor andersdenkenden toch overboord?
Kan Piet gewoon blijven. :P
pi_156316499
quote:
14s.gif Op woensdag 23 september 2015 10:35 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Dat is de transitiegroep, vandaar dat ik die 4 jaar erbij aangaf. Verander het nu. Verander het consequent. En de doelgroep over 4 jaar weet niet beter. ;)
Wel jammer dat onze kinderen precies in die fase zitten.

edit:
en dat jij nu meent te MOETEN vertellen hoe wij hier Sinterklaas MOETEN vieren.
  woensdag 23 september 2015 @ 10:37:56 #151
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156316519
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 10:24 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Gatverdamme, kinderen zullen er nachtmerries van krijgen.

maar die foto, gatverdamme wat een gruwels man. Je zal zo'n groene gruwel tegenkomen in het donker, je slaapt nooit meer.
Tegenwoordig waren er meer pieten bruin dan zwart.

Zeker die op tv.

pi_156316520
quote:

[..]

O ja. Ze zijn het er niet mee eens, maar daar moet je dan schijt aan hebben. Als jij ze het maar lang genoeg door de strot duwt dat zwarte Pieten voor eng staan en wit niet. Dan gaat men het vanzelf ook vinden?

|:( En jij durft democratie dictatuur te noemen? Je lijkt zelf veel meer op een dictator.
pi_156316536
quote:

[..]

quote:

[..]

Het hoeft niet te veranderen voor de meerderheid, dus deal with it.
  woensdag 23 september 2015 @ 10:38:57 #154
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156316537
quote:

[..]

Beide dochters hebben wel eens gekleurde pieten gezien, oke, de oudste geloofde al niet meer, de jongste toen nog wel ( was ze 5) en beide waren er niet van onder de indruk als in, het maakt ze niks uit.
pi_156316538
quote:

[ afbeelding ]

Ik zou er geen pepernoot van aannemen. :N
  woensdag 23 september 2015 @ 10:39:17 #156
116015 SicSicSics
pi_156316541
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 10:35 schreef ootjekatootje het volgende:
Wel jammer dat onze kinderen precies in die fase zitten.

edit:
en dat jij nu meent te MOETEN vertellen hoe wij hier Sinterklaas MOETEN vieren.
Er zitten altijd iemands kinderen in zo'n fase, daar ontkom je niet aan. Helaas. Maar een sterk staaltje kinderen voorliegen (al dan niet geholpen door een overheidscampagne) moet ouders best afgaan. ^O^

Edit:
Waar zeg ik dat? Ik zeg alleen dat IK er wel wat in ZIE. :7
Fine, fuck you then!
  woensdag 23 september 2015 @ 10:40:26 #157
116015 SicSicSics
pi_156316557
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 10:38 schreef HongKongPhoey het volgende:
Het hoeft niet te veranderen voor de meerderheid, dus deal with it.
Sterk! O+
Fine, fuck you then!
pi_156316609
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 10:37 schreef snakelady het volgende:

[..]

Tegenwoordig waren er meer pieten bruin dan zwart.

Zeker die op tv.

[ afbeelding ]
Is dat niet Diego? Die altijd werd gespeelt door de van zichzelf al donkere. Harold Verwoert?
Hmm raar he dat donkere mensen er zelf helemaal geen moeite mee hebben?
pi_156316631
quote:
14s.gif Op woensdag 23 september 2015 10:40 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Sterk! O+
jazeker.
  woensdag 23 september 2015 @ 10:46:38 #160
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156316661
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 10:43 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Is dat niet Diego? Die altijd werd gespeelt door de van zichzelf al donkere. Harold Verwoert?
Hmm raar he dat donkere mensen er zelf helemaal geen moeite mee hebben?
Ik heb ook nooit beweerd dat alle donkere mensen er moeite mee hebben, net als dat niet iedere blanke pro-piet is.

Ik vind deze hele discussie alleen zo kinderachtig, vooral omdat er zaken bij worden gehaald die er niks mee te maken hebben (zoals het suikerfeest) en dat er zoveel onbegrip is voor elkaar, aan beide kanten.
pi_156316750
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 10:46 schreef snakelady het volgende:

[..]

Ik heb ook nooit beweerd dat alle donkere mensen er moeite mee hebben, net als dat niet iedere blanke pro-piet is.

Ik vind deze hele discussie alleen zo kinderachtig, vooral omdat er zaken bij worden gehaald die er niks mee te maken hebben (zoals het suikerfeest) en dat er zoveel onbegrip is voor elkaar, aan beide kanten.
Ik vind de hele discussie ook kinderachtig. Dus gewoon laten zoals het is is het beste en geen ruchtbaarheid geven aan gefrustreerde mislukte subsidieverslinders die zichzelf in de kaart willen spelen over de rug van een kinderfeest.

Als je de discussie echt kinderachtig vindt? Waarom doe je er dan aan mee? Waarom moet het dan veranderen? De reden dat er een klein groepje zich selectief beledigt voelt is de hele reden voor de discussie. Ze hun zin geven is juist kinderachtige discussies in leven houden.
  woensdag 23 september 2015 @ 10:55:00 #162
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156316833
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 10:50 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Ik vind de hele discussie ook kinderachtig. Dus gewoon laten zoals het is is het beste en geen ruchtbaarheid geven aan gefrustreerde mislukte subsidieverslinders die zichzelf in de kaart willen spelen over de rug van een kinderfeest.
En dit is dus het kinderachtige aspect waar ik het over heb.

quote:
Als je de discussie echt kinderachtig vindt? Waarom doe je er dan aan mee? Waarom moet het dan veranderen? De reden dat er een klein groepje zich selectief beledigt voelt is de hele reden voor de discussie. Ze hun zin geven is juist kinderachtige discussies in leven houden.
Omdat ik mij hun gevoelens wel kan voorstellen, ik kan mij inleven in hun en ik vind dat er dus ook niks mis is met een volwassen discussie aangaan over dit onderwerp.

Maar dat gescheld onderling en die onderbuikgevoelens daar pas ik voor.
pi_156316920
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 10:55 schreef snakelady het volgende:

[..]

Waarom niet naar de grote meerderheid luisteren? Dat beledigt zijn is voornamelijk een keuze hoor. Er is geen reden voor, het is te ver gezocht
  woensdag 23 september 2015 @ 11:02:50 #164
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156316956
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:00 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Waarom niet naar de grote meerderheid luisteren? Dat beledigt zijn is voornamelijk een keuze hoor. Er is geen reden voor, het is te ver gezocht
Waarom niet naar beide kanten luisteren en een middenweg zoeken? Het probleem nu is dat beide kanten niks willen wijken voor elkander, mede omdat er ook zoveel onbegrip is.
pi_156317012
Waarom niet beide kanten negeren en ze gewoon zelf laten beslissen welke kleur ze hun piet doen?
Conscience do cost.
pi_156317078
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:02 schreef snakelady het volgende:

[..]

Waarom niet naar beide kanten luisteren en een middenweg zoeken? Het probleem nu is dat beide kanten niks willen wijken voor elkander, mede omdat er ook zoveel onbegrip is.
Dan moet je echt alles op de schop gaan gooien. Er is altijd wel een kleine minderheid te vinden die zich ergens aan stoort. Neem je dan ook serieus in overweging om een niqaab te gaan dragen om dat er een groepje zich stoort dat jij als "hoer" over straat gaat?
  woensdag 23 september 2015 @ 11:09:45 #167
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_156317080
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:06 schreef ems. het volgende:
Waarom niet beide kanten negeren en ze gewoon zelf laten beslissen welke kleur ze hun piet doen?
Omdat Nederlanders een ziekelijke uniformiteitsdrang hebben om bij elkaar passief/actief leefregels en gedrag af te dwingen. We leven niet voor niets in een nanny state.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  woensdag 23 september 2015 @ 11:10:50 #168
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156317100
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:09 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Dan moet je echt alles op de schop gaan gooien. Er is altijd wel een kleine minderheid te vinden die zich ergens aan stoort. Neem je dan ook serieus in overweging om een niqaab te gaan dragen om dat er een groepje zich stoort dat jij als "hoer" over straat gaat?
Dit bedoel ik dus met zaken er bij halen die hier niks mee van doen hebben, waarom haal je toch iedere keer moslims er bij? Ik heb nog geen een moslim tegen zwarte piet gezien.
pi_156317180
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:10 schreef snakelady het volgende:

[..]

Dit bedoel ik dus met zaken er bij halen die hier niks mee van doen hebben, waarom haal je toch iedere keer moslims er bij? Ik heb nog geen een moslim tegen zwarte piet gezien.
O? Maar dat heeft namelijk alles te maken met je stelling
quote:
Want waarom zou je die niet serieus nemen? Wanneer moet je wel rekening houden met dat kleine groepje en wanneer niet?

Dan kun je het wel weer afdoen als, "waarom altijd dit en dat er bij halen" maar nee, het is een erg relevant voorbeeld. Waarom moeten we daarmee dan geen rekening houden?

Geef daar eens antwoord op?
  woensdag 23 september 2015 @ 11:28:42 #170
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156317467
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:14 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

O? Maar dat heeft namelijk alles te maken met je stelling

[..]

Want waarom zou je die niet serieus nemen? Wanneer moet je wel rekening houden met dat kleine groepje en wanneer niet?

Dan kun je het wel weer afdoen als, "waarom altijd dit en dat er bij halen" maar nee, het is een erg relevant voorbeeld. Waarom moeten we daarmee dan geen rekening houden?

Geef daar eens antwoord op?
Omdat het een met onderdrukking te maken heeft, het andere niet.
Niemand wordt onderdrukt met het wel of niet bestaan van een zwarte piet.

Zie je dat verschil echt niet? Als jij serieus het gevoel hebt dat je onderdrukt wordt als zwarte piet een ander kleurtje krijgt dan hecht je te veel waarde aan zwarte piet.
pi_156317556
quote:

Omdat ik mij hun gevoelens wel kan voorstellen, ik kan mij inleven in hun en ik vind dat er dus ook niks mis is met een volwassen discussie aangaan over dit onderwerp.

Kan jij je ook inleven in de gevoelens van die 87% die voor het behoud van de traditie met een zwarte Zwarte Piet zijn? Die voor het behoud zijn van een typische Nederlandse traditie die in hun ogen (hun gevoel!) onschuldig is en niets met racisme of slavernij te maken heeft? Die nu geschoffeerd worden door een klein groepje 'Zwarte Piet = racisme' roepers waardoor ze openlijk beschuldigd worden van het vieren van een racistisch feest? Kan jij je ook in hen inleven?

Als het gaat over 'inleven' en 'gevoel' zitten er 2 kanten aan. Ik zie geen reden waarom het 'gevoel' van een klein groepje zou moeten prevaleren over het 'gevoel' van die grote groep.

Daarbij lijkt me het algemeen belang ook veel meer gebaat bij het 'gevoel' van de grote groep.

In het algemeen is er uiteraard niets mis met verandering, maar als iets geen verandering behoeft moet je dat ook niet willen. Wil men wel iets veranderen dan zal men met betere argumenten moeten komen dan 'gevoel'. Bewijs bv maar dat Zwarte Piet racisme is.

Tot die tijd lijkt me educatie van de onwetenden een betere oplossing. Het wordt hoog tijd dat Arnold Jan Scheer met zijn docu op de proppen komt.
pi_156317625
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:28 schreef snakelady het volgende:

[..]

Omdat het een met onderdrukking te maken heeft, het andere niet.
Niemand wordt onderdrukt met het wel of niet bestaan van een zwarte piet.

O? het een heeft met onderdrukking te maken en het ander niet? Men gooit het op slavernij. Als er iets onderdrukking is, is het wel slavernij. Dat men slavernij erbij haalt maakt het tot iets da terecht is?

Daarnaast, wie bepaald dat het onderdrukking is? Men voelt zich misschien zelf wel niet onderdrukt(hoewel ik dat betwijfel). Maar de massa in Nederland voelt zich ook onderdrukt om dat een klein groepje zich selectief beledigt voelt en daarom maar hun zin moet krijgen.

Het selectief beledigde groepje voelt zich onderdrukt, maar heeft er geen enkele reden voor omdat slavernij er niet mee gevierd wordt, dat gaf je zelf eerder al aan. Als het daar al mee te maken heeft. Dan is het met name de bevrijding van slaven die gevierd wordt, en dan is er geen reden om je onderdrukt te voelen!!

Wellicht voelt een groep Moslims zich wel onderdrukt omdat men zich niet thuis voelt in een land dat niet aan hun moraal voldoet!!

Net als de enkeling die zich selectief beledigt voelt door zwarte Piet?

Snap je niet dat je als je eenmaal dat ene kleine groepje zn zin geeft dat je dan geen enkel ander klein groepje meer kan weigeren? Want anders discrimineer je.

Als je de meerderheid laat beslissen dan discrimineer je niet, dan hou je enkel de democratie overeind. Snap je dat?

Men voelt zich beledigt gebaseerd op persoonlijke overtuiging. Dat geldt net zo goed voor de Moslim die zich ergert aan al die blote gezichten van vrouwen.

De democratie bepaald wat de moraal is, en niet de minderheid!! Anders kan je de hele democratie de prullenbak in gooien, want dan moet je naar elke selectief beledigt groepje gaan luisteren en aanpassen.
pi_156317700
quote:

[..]

[..]

Maar dat gescheld onderling en die onderbuikgevoelens daar pas ik voor.
Jij begrijpt "hun" standpunt en weet je ook wat hun uiteindelijke doel is?
Heb je daar ook begrip voor?

Zwarte piet wordt ingezet als een middel en niet als einddoel. Het einddoel is wat villa's verkopen in Utrecht voor hun zelfverrijking schadevergoeding. Omdat hun over, over overgrootmoeder geleden zou hebben onder de slavernij.

Waar je bij sommige die-hard actievoeders weer vraagtekens bij kan zetten omdat ze Jong Loy heten. Zijn voorvaderen kwamen pas na de afschaffing van de slavernij dus in 1853 naar Suriname vanuit China in de hoop op een betere toekomst. Pa en Ma Jong Loy verdronken op de rivier. Niets geen slavernij te vinden.

Snap je een beetje voor welk karretje je wordt gespannen?
  woensdag 23 september 2015 @ 11:43:04 #174
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156317716
Nogmaals, ik ben niet voor afschaffing van zwarte piet, het lijkt wel dat wanneer je ook maar een beetje begrip toont voor de andere kant je per direct anti zwarte piet bent.
Dat is niet zo, zoals ik eerder al schreef, ik heb begrip voor beide kanten. het enige nadeel is dat er niet geluisterd wordt naar elkaar, van beide kanten dus.

Dat zie je in dit topic ook, ik ben meteen gedeponeerd tot anti-zwarte piet terwijl al meerdere malen is aangegeven dat dat niet zo is.
pi_156317723
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:02 schreef snakelady het volgende:

[..]

Geef die actievoeders de keuze: een zak met geld of witte pieten, waar denk jij dat ze voor kiezen?
pi_156317738
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:10 schreef snakelady het volgende:

[..]

hahaha, kijk ff naar de beelden van de intocht in Gouda.
  woensdag 23 september 2015 @ 11:44:29 #177
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156317744
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:42 schreef ootjekatootje het volgende:

Snap je een beetje voor welk karretje je wordt gespannen?
Ik wordt voor geen een karretje gespannen, wij wonen niet eens meer in Nederland en wij vieren hier geen Sinterklaas. Misschien dat ik er daarom wat minder emotioneel en met minder onderbuikgevoelens tegenaan kijk.
pi_156317766
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:28 schreef snakelady het volgende:

[..]

Zie je dat verschil echt niet? Als jij serieus het gevoel hebt dat je onderdrukt wordt als zwarte piet een ander kleurtje krijgt dan hecht je te veel waarde aan zwarte piet.
Dat kan natuurlijk ook gezegd worden door de mensen die zich onderdrukt voelen door de zwartheid van piet.
Conscience do cost.
pi_156317800
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:43 schreef snakelady het volgende:
Nogmaals, ik ben niet voor afschaffing van zwarte piet, het lijkt wel dat wanneer je ook maar een beetje begrip toont voor de andere kant je per direct anti zwarte piet bent.
Dat is niet zo, zoals ik eerder al schreef, ik heb begrip voor beide kanten. het enige nadeel is dat er niet geluisterd wordt naar elkaar, van beide kanten dus.

Dat zie je in dit topic ook, ik ben meteen gedeponeerd tot anti-zwarte piet terwijl al meerdere malen is aangegeven dat dat niet zo is.
En ik ben geen racist. Zo wordt ik hier ook neergezet.

Je verdedigd hier een groep idioten die een weg hebben gevonden en die je ergens "geraakt" hebben. Ja, dan kun je wat weerstand verwachten.

Zeker als men tolerant MOET zijn... Ik MOET niets, ja schijten en belasting betalen.
pi_156317907
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:48 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

En ik ben geen racist. Zo wordt ik hier ook neergezet.

Of PVV tokkie, is ook nog zo'n mooie. Kom je een keer op voor de donkere mens ben je nog een racist? |:(
  woensdag 23 september 2015 @ 11:58:56 #181
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156317983
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:55 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Of PVV tokkie, is ook nog zo'n mooie. Kom je een keer op voor de donkere mens ben je nog een racist? |:(
Jij komt niet op voor de donkere mens, jij komt op voor iemand die zwart is door de schoorsteen toch?
Maar dergelijke uitspraken zie je wel veelvoudig bij PVV aanhangers. :P
pi_156317998
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:55 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Het zijn flinke dooddoeners.

Want maak alle pieten wit en dan hebben we het volgende "probleem", dan is het weer een feest alleen voor de blanken. Of is het dan de bedoeling dat getinte mensen wit geschminkt gaan worden?

pi_156318062
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:58 schreef snakelady het volgende:

[..]

Jij komt niet op voor de donkere mens, jij komt op voor iemand die zwart is door de schoorsteen toch?
Maar dergelijke uitspraken zie je wel veelvoudig bij PVV aanhangers. :P
Ik vind dat je de pvv-aanhangers nu discrimineert. Ook voor deze mensen en hun mening is er plaats in Nederland. We meten tenslotte niet met 2 maten.
pi_156318086
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:58 schreef snakelady het volgende:

[..]

Zo he. Moet niet gekker worden. Nou zijn schoorsteenvegers ook al geen mensen meer?
  woensdag 23 september 2015 @ 12:06:35 #185
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156318126
quote:
11s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:03 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Ik vind dat je de pvv-aanhangers nu discrimineert. Ook voor deze mensen en hun mening is er plaats in Nederland. We meten tenslotte niet met 2 maten.
Ik begrijp dat je een punt wil maken maar je gebruikt het woord discrimineren nu in de verkeerde context.
Ik ben niet discriminerend, ik ben bevooroordeeld. klein nuance verschil.
  woensdag 23 september 2015 @ 12:07:34 #186
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156318146
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:04 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Zo he. Moet niet gekker worden. Nou zijn schoorsteenvegers ook al geen mensen meer?
Jawel, maar in dit geval geen donkergekleurde schoorsteenvegers, maar blanke schoorsteenvegers die zwart zijn door het roet.

Je moet natuurlijk wel bij je eigen verhaal blijven he, anders kom je niet consequent over.
pi_156318170
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:44 schreef snakelady het volgende:

[..]

Ik wordt voor geen een karretje gespannen, wij wonen niet eens meer in Nederland en wij vieren hier geen Sinterklaas. Misschien dat ik er daarom wat minder emotioneel en met minder onderbuikgevoelens tegenaan kijk.
Genuanceerd zijn en naar 2 kanten kijken is best mogelijk. Je reageert echter voornamelijk wel vanuit de standpunten van de anti-Pieten. Helaas is er in deze discussie geen midden oplossing mogelijk omdat aan de ene kant het aanpassen van het zwart van Zwarte Piet afschaffing betekent van de originele traditie, en aan de andere kant is het voor de anti-Pieten onbestaanbaar dat Zwarte Piet zwart blijft.

Zwart staat daarom ook centraal in deze discussie.

De anti-Pieten gaan in de fout door -huidskleur- te vereenzelvigen met de zwarte schmink en dit dan 1 op 1 te linken aan het racistische Blackface. Zwarte Piet is geen Blackface. Het zwart van Zwarte Piet heeft niet de intentie om te kwetsen en te discrimineren zoals Blackface. Het zwart van Zwarte Piet is van historisch traditionele afkomst en veel eerder gelinkt aan licht/donker, de tegenstelling zwart/wit, goed en kwaad, of desnoods het roet van de schoorsteen.

Daarbij heeft de zwarte schmink nog een 2e erg belangrijk functie, namelijk die van mysterie en onherkenbaarheid. Een andere kleur voldoet niet.

Zwarte Piet linken aan racisme getuigt van onwetendheid e/o misbruik van dit archetype voor eigen gewin in de zin van herstelbetalingen.
  woensdag 23 september 2015 @ 12:08:42 #188
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156318178
Maar wel leuk dat nu het ultieme voorbeeld wordt gegeven van kinderachtige discussies als het op dit onderwerp aan komt. :D
pi_156318185
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:06 schreef snakelady het volgende:

[..]

Ik begrijp dat je een punt wil maken maar je gebruikt het woord discrimineren nu in de verkeerde context.
Ik ben niet discriminerend, ik ben bevooroordeeld. klein nuance verschil.
Wij discrimineren ook niet, wij vieren een traditioneel sinterklaasfeest met zwarte pieten zonder associatie's met slavernij of rassenhaat.
pi_156318254
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:07 schreef snakelady het volgende:

[..]

Jawel, maar in dit geval geen donkergekleurde schoorsteenvegers, maar blanke schoorsteenvegers die zwart zijn door het roet.

Je moet natuurlijk wel bij je eigen verhaal blijven he, anders kom je niet consequent over.
Het is niet mij verhaal. Er zijn meerdere verhalen. Maar nergens zie ik er discriminatie in
pi_156318287
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:08 schreef Montagui het volgende:

[..]

Daarbij heeft de zwarte schmink nog een 2e erg belangrijk functie, namelijk die van mysterie en onherkenbaarheid. Een andere kleur voldoet niet.

Dat had ik ook al een paar keer aangegeven, maar daar leest men "per ongeluk" allemaal overheen
  woensdag 23 september 2015 @ 12:14:50 #192
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156318288
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:08 schreef Montagui het volgende:

[..]

Genuanceerd zijn en naar 2 kanten kijken is best mogelijk. Je reageert echter voornamelijk wel vanuit de standpunten van de anti-Pieten. Helaas is er in deze discussie geen midden oplossing mogelijk omdat aan de ene kant het aanpassen van het zwart van Zwarte Piet afschaffing betekent van de originele traditie, en aan de andere kant is het voor de anti-Pieten onbestaanbaar dat Zwarte Piet zwart blijft.
Dat komt omdat hier geen pro-pieten aanwezig zijn.
De originele traditie is het al niet meer, de roe is bv ook afgeschaft, in landen als Duitsland waar ze ook sinterklaas vieren is er niet eens een zwarte piet maar ¨wordt sinterklaas geholpen door Ruprecht.

quote:
Zwart staat daarom ook centraal in deze discussie.

De anti-Pieten gaan in de fout door -huidskleur- te vereenzelvigen met de zwarte schmink en dit dan 1 op 1 te linken aan het racistische Blackface. Zwarte Piet is geen Blackface. Het zwart van Zwarte Piet heeft niet de intentie om te kwetsen en te discrimineren zoals Blackface. Het zwart van Zwarte Piet is van historisch traditionele afkomst en veel eerder gelinkt aan licht/donker, de tegenstelling zwart/wit, goed en kwaad, of desnoods het roet van de schoorsteen.
Of van kindslaven waar ook genoeg documentatie over te vinden is en waar ze toevalligerwijs sprekend op lijken.

quote:
Dat is onzin, of het nu rood of bruin is, het ziet er hetzelfde uit voor een kind, echt zwarte pieten zie je haast niet meer, bijna allemaal zijn ze bruin.

quote:
Zwarte Piet linken aan racisme getuigt van onwetendheid e/o misbruik van dit archetype voor eigen gewin in de zin van herstelbetalingen.
Dat zal voor sommige zo zijn inderdaad, maar niet voor allen.
pi_156318317
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:08 schreef snakelady het volgende:
Maar wel leuk dat nu het ultieme voorbeeld wordt gegeven van kinderachtige discussies als het op dit onderwerp aan komt. :D
Ik kan serieus niets leuks bedenken aan deze discussie.
  woensdag 23 september 2015 @ 12:16:34 #194
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156318321
Nog zo iets inderdaad, tegenwoordig is de zwarte piet dus eigenlijk veelal bruin in plaats van zwart, waar komt dat bruine dan vandaan? Roet is zwart, niet bruin.

Die op TV helemaal.

pi_156318323
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:14 schreef snakelady het volgende:

Dat is onzin, of het nu rood of bruin is, het ziet er hetzelfde uit voor een kind, echt zwarte pieten zie je haast niet meer, bijna allemaal zijn ze bruin.

Absoluut niet. Zwarte schmink dekt veel beter, en het gezicht wordt veel onherkenbaarder.
pi_156318381
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:14 schreef snakelady het volgende:

[..]

Dat komt omdat hier geen pro-pieten aanwezig zijn.
De originele traditie is het al niet meer, de roe is bv ook afgeschaft, in landen als Duitsland waar ze ook sinterklaas vieren is er niet eens een zwarte piet maar ¨wordt sinterklaas geholpen door Ruprecht.

[..]

Of van kindslaven waar ook genoeg documentatie over te vinden is en waar ze toevalligerwijs sprekend op lijken.

[..]

[..]

Dat zal voor sommige zo zijn inderdaad, maar niet voor allen.
Nogmaals je roept maar over kind-slaven, komt met voorbeelden aan die niets van doen hebben met de Nederlandse geschiedenis. Haalt er schilderijen bij uit Spanje uit de 16 de eeuw.....

Slecht onderbouwt en totaal niet relevant.

:O en je valt in de herhaling.
  woensdag 23 september 2015 @ 12:20:26 #197
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156318400
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:16 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Absoluut niet. Zwarte schmink dekt veel beter, en het gezicht wordt veel onherkenbaarder.
Ja, maar die wordt veelal dus niet meer gebruikt.
Tenminste, de laatste jaren dat ik in Nederland woonde zag ik alleen bruine pieten bij de intochten.

woensdag 23 september 2015 @ 12:21:40 #198
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156318419
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:19 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Nogmaals je roept maar over kind-slaven, komt met voorbeelden aan die niets van doen hebben met de Nederlandse geschiedenis. Haalt er schilderijen bij uit Spanje uit de 16 de eeuw.....

Slecht onderbouwt en totaal niet relevant.

:O en je valt in de herhaling.
En waar komt Sinterklaas vandaan als hij naar Nederland komt?

Juist...Spanje!

Sint Nicolaas zelf is niet een Nederlands!
pi_156318456
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:20 schreef snakelady het volgende:

[..]

Tenminste, de laatste jaren dat ik in Nederland woonde zag ik alleen bruine pieten bij de intochten.

[ afbeelding ]
tegenwoordig zie je dit bij de intocht:

en kijk daar heb je je Marokkanen...
  woensdag 23 september 2015 @ 12:24:31 #200
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156318476
quote:
9s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:23 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

tegenwoordig zie je dit bij de intocht:
[ afbeelding ]

en kijk daar heb je je Marokkanen...
Jij kan zo zien dat ze Marokkaans zijn? Knap!
pi_156318487
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:20 schreef snakelady het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
O? eerst is het
quote:
en nu
quote:
Dus wat je eerde zei is dus niet meer waar?
  woensdag 23 september 2015 @ 12:26:32 #202
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156318511
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:25 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

O? eerst is het

[..]

en nu

[..]

Dus wat je eerde zei is dus niet meer waar?
Nee, ik zeg exact hetzelfde (en er staat ook hetzelfde in de quotes), dat je de echte zwarte (zwart van het roet) pieten bijna niet meer ziet maar veelal bruine pieten.
pi_156318565
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:26 schreef snakelady het volgende:

[..]

Nee, ik zeg exact hetzelfde (en er staat ook hetzelfde in de quotes), dat je de echte zwarte (zwart van het roet) pieten bijna niet meer ziet maar veelal bruine pieten.
Maar zwart dekt dus wel beter? Daarmee ben je het eens?
  woensdag 23 september 2015 @ 12:31:11 #204
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156318617
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:28 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Maar zwart dekt dus wel beter? Daarmee ben je het eens?
Dat heb ik ook nooit ontkent, er staat toch letterlijk ''Dat is onzin, of het nu rood of bruin is, het ziet er hetzelfde uit voor een kind, echt zwarte pieten zie je haast niet meer, bijna allemaal zijn ze bruin.''

Je kan dus als argument gebruiken dat zwart beter dekt, maar dat is nogal onzinnig als er bijna geen zwarte verf meer wordt gebruikt.
pi_156318641
Gouda, rellen, demonstreren = 100% score dat er Marokkanen bij zaten.
Je bent al een tijdje weg uit Nederland is het niet?

pi_156318668
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:16 schreef snakelady het volgende:
Nog zo iets inderdaad, tegenwoordig is de zwarte piet dus eigenlijk veelal bruin in plaats van zwart, waar komt dat bruine dan vandaan? Roet is zwart, niet bruin.

[ afbeelding ]

Die op TV helemaal.

[ afbeelding ]
Exact. En daarom moeten we ook terug naar (git)zwart.
pi_156318671
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:32 schreef ootjekatootje het volgende:

[ afbeelding ]
Wat is je punt eigenlijk?
  woensdag 23 september 2015 @ 12:36:17 #208
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156318712
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:32 schreef ootjekatootje het volgende:

[ afbeelding ]
Maar ben jij van mening dat omdat er een aantal Marokkanen bij zitten we het suikerfeest dus ook maar moeten afschaffen als zwarte piet afgeschaft gaat worden?

Overigens kan ik zo niet zeggen of het Marokkanen zijn of niet maar dat kan aan mij liggen. :P
pi_156318714
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:33 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Wat is je punt eigenlijk?
Lees maar even terug! 2 pagina's
pi_156318815
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:31 schreef snakelady het volgende:

[..]

Dat heb ik ook nooit ontkent, er staat toch letterlijk ''Dat is onzin, of het nu rood of bruin is, het ziet er hetzelfde uit voor een kind, echt zwarte pieten zie je haast niet meer, bijna allemaal zijn ze bruin.''

Je kan dus als argument gebruiken dat zwart beter dekt, maar dat is nogal onzinnig als er bijna geen zwarte verf meer wordt gebruikt.
Dus zwarte Piet moet blijven, en zelfs zwarter dan ooit!!
pi_156318831
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:36 schreef snakelady het volgende:

[..]

Maar ben jij van mening dat omdat er een aantal Marokkanen bij zitten we het suikerfeest dus ook maar moeten afschaffen als zwarte piet afgeschaft gaat worden?
Nee, dat is een aanname van je.

Je zei dat er geen Marokkanen betrokken zijn in deze discussie.
En ik ben als we dan toch gaan zwarten pieten inderdaad voorstander om alle traditionele feesten eens onder de loep te nemen, naast het suikerfeest ook het offerfeest.

Maar ook de Surifesta's en de russische nationale feestdag op 1 mei, want we discrimineren niet. Daar wordt veel te veel gezopen, en dat is aanstootgevend voor de jeugd.
  woensdag 23 september 2015 @ 12:49:03 #212
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156318972
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:41 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Dus zwarte Piet moet blijven, en zelfs zwarter dan ooit!!
En de roe ook weer terug? En de oude teksten '' ‘Zijn knecht staat te lachen en roept ons reeds toe. Wie zoet is krijgt lekkers Wie stout is de roe.’' Dat is nu immers veranderd in 'Kijk, Piet staat te lachen en roept naar de kant: 'Ik heb genoeg lekkers voor heel Nederland!' ‘
  woensdag 23 september 2015 @ 12:50:47 #213
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156319003
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:42 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Nee, dat was een vraag, vandaar het vraagteken....
quote:
En ik ben als we dan toch gaan zwarten pieten inderdaad voorstander om alle traditionele feesten eens onder de loep te nemen, naast het suikerfeest ook het offerfeest.
Waarom het suikerfeest, wat is er mis met het suikerfeest?
quote:
Maar ook de Surifesta's en de russische nationale feestdag op 1 mei, want we discrimineren niet. Daar wordt veel te veel gezopen, en dat is aanstootgevend voor de jeugd.
Je draait een beetje te ver door, dat heb je zelf toch ook wel in de gaten hoop ik?
pi_156319016
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:49 schreef snakelady het volgende:

[..]

En de roe ook weer terug? En de oude teksten '' ‘Zijn knecht staat te lachen en roept ons reeds toe. Wie zoet is krijgt lekkers Wie stout is de roe.’' Dat is nu immers veranderd in 'Kijk, Piet staat te lachen en roept naar de kant: 'Ik heb genoeg lekkers voor heel Nederland!' ‘
kijk toch eens wat geweldig, voor heel Nederland ^O^
Niemand wordt buitengesloten!
  woensdag 23 september 2015 @ 12:52:12 #215
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156319040
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:51 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

kijk toch eens wat geweldig, voor heel Nederland ^O^
Niemand wordt buitengesloten!
Dus je geeft toe dat deze verandering juist positief is?
Dus veranderingen met betrekking tot Sinterklaas hoeven niet altijd negatief te zijn?
pi_156319059
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:49 schreef snakelady het volgende:

[..]

Had voor mij niet veranderd hoeven worden. Ik heb nog geen minuut trauma gehad over die roe hoor. maar dat is besloten omdat men meent dat het traumatisch is voor kinderen. En een trauma is ook een enorm goede grond om al die enge gekleurde pieten van je eerdere foto niet een goed idee te vinden.
  woensdag 23 september 2015 @ 12:54:44 #217
3542 Gia
User under construction
pi_156319089
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:42 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Alle verplichte vrije dagen voor feestdagen afschaffen. Kunnen bedrijven en instanties gewoon door draaien, beter voor de productiviteit. De dagen als extra verlofdagen toekennen en voorrang voor een vrije dag, als die bedoeld is voor een geloofsfeest. Dus, Moslims mogen op Suikerfeest vrij hebben, boven niet Moslims. Christenen mogen met Kerst vrij hebben, boven niet-Christenen. Enz. Geen gezeur, maar wij willen gaan skieën in de kerstvakantie.... er is dan geen kerstvakantie meer! Alleen voor Christenen. Oja, Carnaval is een katholiek feest. Alleen voor Katholieken vrij dan.
pi_156319115
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:50 schreef snakelady het volgende:

[..]

[..]

Enorm kwetsend en confronterend voor mensen met suikerziekte. En je moet een niqaab gaan dragen nu ook he? Want sommigen zijn gekwetst om hoe je over straat gaat. Ook kan je kerstmis gaan afschaffen en kabouter Plop kan ook een nieuwe baan gaan zoeken, erg kwetsend voor lilliputters. Moet ik nog even doorgaan?
  woensdag 23 september 2015 @ 12:57:07 #219
3542 Gia
User under construction
pi_156319135
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:53 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Had voor mij niet veranderd hoeven worden. Ik heb nog geen minuut trauma gehad over die roe hoor. maar dat is besloten omdat men meent dat het traumatisch is voor kinderen. En een trauma is ook een enorm goede grond om al die enge gekleurde pieten van je eerdere foto niet een goed idee te vinden.
Ik maakte mijn kinderen in september al wijs dat er Zwarte Pieten vooruit waren gereisd om te kijken wie er braaf waren en wie niet. Kon Sinterklaas er alvast rekening mee houden, hoeveel cadeau's hij mee moest brengen. Werkte als een tierelier en geen trauma's aan overgehouden.
pi_156319145
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:50 schreef snakelady het volgende:

[..]

[..]

[..]

Je draait een beetje te ver door, dat heb je zelf toch ook wel in de gaten hoop ik?
Nee, helemaal niet. Waarom met de ene kleine groep wel rekening houden en de andere niet? Waarom mag de ene wel ergens aanstootgevend op plakken, en de andere niet? Dan discrimineer je namelijk.
  woensdag 23 september 2015 @ 12:58:14 #221
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156319158
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:53 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Jij vind ze eng, kinderen niet, blijkt wel uit dit filmpje, die overigens punten heeft uiteindelijk voor beide kanten.

pi_156319164
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:56 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Enorm kwetsend en confronterend voor mensen met suikerziekte. En je moet een niqaab gaan dragen nu ook he? Want sommigen zijn gekwetst om hoe je over straat gaat. Ook kan je kerstis gaan afschaffen en kabouter Plop kan ook een nieuwe baan gaan zoeken, erg kwetsend voor lilliputters. Moet ik nog even doorgaan?
Liever niet.
pi_156319200
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:58 schreef snakelady het volgende:

[..]

Jij vind ze eng, kinderen niet, blijkt wel uit dit filmpje, die overigens punten heeft uiteindelijk voor beide kanten.

Ik meende hier eerder toch iemand te hebben gezien die aangaf dat zn kinderen niks van die enge kleurpieten moesten hebben. Maar dat was volgens een ander maar kwestie van wennen. Als je het maar lang genoeg door de strot duwt wennen ze er wel aan
pi_156319216
quote:
9s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:58 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Liever niet.
Dus dan ook Zwarte Piet maar niet veranderen he?
  woensdag 23 september 2015 @ 13:02:30 #225
3542 Gia
User under construction
pi_156319242
Ik vraag me dan af wat de kinderen moeten roepen voor snoep.
Hier is het nu altijd 'Zwarte Piet, zwarte Piehiet'
En dan 'Rode piehiet!' 'Gele Piehiet!'?
pi_156319249
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 13:01 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Dus dan ook Zwarte Piet maar niet veranderen he?
Kom op zeg. Suikerfeest kwetsend voor suikerpatiënten _O-
  woensdag 23 september 2015 @ 13:03:59 #227
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156319264
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 13:00 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Ik meende hier eerder toch iemand te hebben gezien die aangaf dat zn kinderen niks van die enge kleurpieten moesten hebben. Maar dat was volgens een ander maar kwestie van wennen. Als je het maar lang genoeg door de strot duwt wennen ze er wel aan
Jij hebt in twee minuten een filmpje gekeken en een reactie gegeven terwijl het filmpje 3 minuten duurt?

En mijn kinderen moesten een tijd niks van zwarte piet hebben, maar ook niet van de kerstman of van de paashaas of van clowns overigens.
pi_156319268
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 13:02 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Waarom niet? Als je zelf niet mag snoepen, is het heel erg vervelend om anderen het wel te zien doen. Maar Zwarte Piet is racisme?? Dat is geen lachertje?
pi_156319292
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 13:04 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Waarom niet? Als je zelf niet mag snoepen, is het heel erg vervelend om anderen het wel te zien doen. Maar Zwarte Piet is racisme?? Dat is geen lachertje?
Je bent de blanke vla nog vergeten trouwens.
pi_156319294
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 13:03 schreef snakelady het volgende:

[..]

Jij hebt in twee minuten een filmpje gekeken en een reactie gegeven terwijl het filmpje 3 minuten duurt?

En mijn kinderen moesten een tijd niks van zwarte piet hebben, maar ook niet van de kerstman of van de paashaas of van clowns overigens.
Ik regeerde hierop
quote:
Niet op het filmje
  woensdag 23 september 2015 @ 13:05:32 #231
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156319297
quote:

[..]

En pasen is kwetsend voor mij, ik ben allergisch voor chocolade!!! :P
pi_156319306
quote:
10s.gif Op woensdag 23 september 2015 13:05 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Geef eens antwoord dan?
pi_156319307
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 13:05 schreef snakelady het volgende:

[..]

Afschaffen die handel!
  woensdag 23 september 2015 @ 13:06:13 #234
3542 Gia
User under construction
pi_156319311
Lijkt me wel grappig als de carnaval in de ramadan valt. Gaat een paar jaar op rij het geval zijn. Duurt alleen nog wel even. Gaat met een dag of 10 per jaar naar voren en we zitten nu in juli, geloof ik.
pi_156319313
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 13:05 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Geef eens antwoord dan?
Waarom zou ik op dit soort debiele argumenten antwoord willen geven?
pi_156319319
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 13:05 schreef snakelady het volgende:

[..]

Ja en ook weer erg kwetsend voor alle Quinsy's die hun ei niet kwijt kunnen
pi_156319335
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 13:06 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Waarom zou ik op dit soort debiele argumenten antwoord willen geven?
Je hebt gelijk. Het is ook een debiel argument dat zwarte Piet racistisch is
  † In Memoriam † woensdag 23 september 2015 @ 14:34:32 #238
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_156321533
quote:

[..]

Ja, en waarom? Omdat het kan.
En Zwarte Piet is nu eenmaal Zwarte Piet, zijn naam zegt het al.
Stelletje zeikberen die er moeite mee hebben. :')
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
  Moderator woensdag 23 september 2015 @ 14:56:52 #239
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156322080
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 13:04 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

maar ze lopen toch niet verkleed als suikerklontjes op straat te suikerfeesten ofzo
pi_156322107
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 14:56 schreef sp3c het volgende:

[..]

maar ze lopen toch niet verkleed als suikerklontjes op straat te suikerfeesten ofzo
Zwarte Pieten komen toch ook niet op bezoek bij Pieten haters?
  Moderator woensdag 23 september 2015 @ 14:58:19 #241
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156322114
beetje gek om Quincy te bestrijden door te proberen nog debielere argumenten te bedenken dan hem

leek mij sowieso onmogelijk maar het kan blijkbaar toch, petje af wat dat betreft
  Moderator woensdag 23 september 2015 @ 14:59:52 #242
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156322165
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 14:58 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Zwarte Pieten komen toch ook niet op bezoek bij Pieten haters?
ik suggereerde ook niet dat de als suikerklontjes verkleedde suikerfeesters bij je thuis alles op komen vreten
pi_156322195
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 14:58 schreef sp3c het volgende:
beetje gek om Quincy te bestrijden door te proberen nog debielere argumenten te bedenken dan hem

leek mij sowieso onmogelijk maar het kan blijkbaar toch, petje af wat dat betreft
Welke debiele argumenten? Argumenten die laten zien dat als je 1 klein groepje hun zin geeft omdat men zich selectief beledigt voelt, je dan bezig kan blijven met die argumentatie?
pi_156322264
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 14:59 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik suggereerde ook niet dat de als suikerklontjes verkleedde suikerfeesters bij je thuis alles op komen vreten
Waarom is het een argument om suikerfeest niet te verbieden als anderen zich er aan kunnen storen dan?

Omdat "ze" niet als klontjes verkleed op straat lopen? Volgens mij mis je de clou een beetje.

Het argument op ZP te verbieden is omdat een klein groepje zich er aan stoort. Ik stel, dan kan je alles wel verbieden omdat er altijd wel een groepje is te vinden die zich ergens aan stoort.
  Moderator woensdag 23 september 2015 @ 15:37:32 #245
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156323026
omdat je appels met peren zit te vergelijken, als zwarte piet zich enkel in de woonkamers van mensen zou vertonen dan hadden we dit 'probleem' helemaal niet

sterker nog zelfs als ik in WaffenSS uniform door het huis paraderend ajax poppetjes in de oven ga stoppen da is dat raar maar geen hond die er wat aan kan doen
pi_156323325
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 15:37 schreef sp3c het volgende:
omdat je appels met peren zit te vergelijken, als zwarte piet zich enkel in de woonkamers van mensen zou vertonen dan hadden we dit 'probleem' helemaal niet

sterker nog zelfs als ik in WaffenSS uniform door het huis paraderend ajax poppetjes in de oven ga stoppen da is dat raar maar geen hond die er wat aan kan doen
Ja en helaas zenden naast de NPO ook RTL, Nickelodeon en andere zenders Sinterklaas-activiteiten uit, deze partijen zijn het onderling niet eens. Net als de supermarkten, daag Jumbo! Hier gaat de club van Sinterklaas op. En als de NPO zo geheimzinnig doet en wederom met zo'n kul verhaal komt, kijken we hier naar de Belgische of Antilliaanse intocht.

Verder bezoeken we alleen het kasteel van Sinterklaas zolang ik zeker weet dat mijn kinderen niet blootgesteld worden aan agressieve haatdragende demonstranten.
  † In Memoriam † woensdag 23 september 2015 @ 15:48:23 #247
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_156323331
quote:

Onzin, alsof ik als individu niet met mijn gezicht zwart gemaakt over straat zou mogen lopen, in welk wetsartikel is dat te vinden?
Schaf dan carnaval ook maar meteen af.
pi_156323356
quote:
2s.gif Op woensdag 23 september 2015 15:48 schreef Mo_Muffin het volgende:

[..]

Onzin, alsof ik als individu niet met mijn gezicht zwart gemaakt over straat zou mogen lopen, in welk wetsartikel is dat te vinden?
Schaf dan carnaval ook maar meteen af.
Dat is geen slecht idee.
  † In Memoriam † woensdag 23 september 2015 @ 15:54:02 #249
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_156323499
quote:
6s.gif Op woensdag 23 september 2015 15:49 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat is geen slecht idee.
Ik hou ook niet van carnaval (raar voor een Limbo) maar ik heb er geen last van.
Wat mij betreft schaffen we alle zogenaamde feestjes af, want ik vind geen enkel feest leuk, behalve oud en nieuw.
Feit is gewoon dat deze discussies volkomen onzinnig zijn, het is gewoon en aanleiding voor 'zwart en wit' om elkaar een beetje tegen de haren in te strijken, en meer niet.
  Moderator woensdag 23 september 2015 @ 16:01:01 #250
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156323679
da t zeg ik toch niet?

ik zeg alleen dat het sinterklaasfeest en suikerfeest evenveel overeenkomsten hebben als appels en peren en dat het verbieden van het suikerfeest omdat diabetische inbrekers er jaloers van worden nog debieler is dan quincy's 'zwarte piet is racisme'

meer niet, als jij met een zwarte kop over straat wil ran moet je dat zelf weten wmb

carnaval had een iets beter argument geweest
  † In Memoriam † woensdag 23 september 2015 @ 16:07:59 #251
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_156323854
quote:
1s.gif Op woensdag 23 september 2015 16:01 schreef sp3c het volgende:
da t zeg ik toch niet?

ik zeg alleen dat het sinterklaasfeest en suikerfeest evenveel overeenkomsten hebben als appels en peren en dat het verbieden van het suikerfeest omdat diabetische inbrekers er jaloers van worden nog debieler is dan quincy's 'zwarte piet is racisme'

meer niet, als jij met een zwarte kop over straat wil ran moet je dat zelf weten wmb

Punt is, dat als je een zeikerd bent, je wel alles als kwetsend kunt ervaren.
Vandaag die onzin over ZP en als dat voorbij is komt er wel weer een mafkees met iets anders waardoor ie zich gekwetst voelt.
Ik voel me eigenlijk nooit gekwetst.
  woensdag 23 september 2015 @ 16:22:45 #252
261030 Heufd
schouders, knie en teen.
pi_156324321
Mooi dat ook Rotterdam nu volgt.
pi_156324451
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 16:22 schreef Heufd het volgende:
http://www.sinterklaasintocht.nl/route/

Ik zie toch nog steeds op de website een zwarte piet staan, heb je een bron?
pi_156324568
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:53 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Jij bent overigens de enige die een voorstel in die richting doet.
Dude, sarcasme :X

Neem toch alles niet zo serieus.
1947-2016
pi_156324629
quote:
10s.gif Op woensdag 23 september 2015 13:05 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Maar dat is dan weer niet erg, want blanken kun je namelijk niet discrimineren. Ofso.
1947-2016
pi_156324794
quote:

[ afbeelding ]

Dan zijn nog de zeurpieten niet tevreden waaraan je de handreiking wil doen. Kroeshaar, zak, lippenstift, sieraden en kleding die herinnerd aan de slaventijd is namelijk nog aanwezig.

Je krijgt ze toch nooit tevreden tot hij geëlimineerd is uit het feest.
Negeren is echt de enige optie al wil je dit feest laten doorgaan. Dat willen we met z'n allen:
http://regio.eenvandaag.n(...)_piet_niet_aanpassen

Dus gewoon doorgaan met zwarte piet en stoppen met dit gezeur.
1947-2016
pi_156324839
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 16:31 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Dude, sarcasme :X

Neem toch alles niet zo serieus.
Jij hebt geen humor, dus sarcastische opmerkingen verwacht ik niet van jou.
pi_156324962
Gevonden AD:
quote:
Klassieke Zwarte Piet in ban bij Rotterdamse scholen

Marjolein Kooyman
23-9-15 - 15:10
Zwarte Piet moet anders worden vormgegeven, staat in een brief van de grootste scholenkoepel in Rotterdam. © anp.
Scholen in Rotterdam worden opgeroepen om Zwarte Piet anders vorm te geven. Schoolbestuur BOOR, met meer dan 80 scholen in de Maasstad heeft een brief daarover gestuurd.
,,Het Sinterklaasfeest moet een feest zijn voor alle kinderen; het doel is een Sinterklaasfeest waar iedereen zich in kan vinden,'' schrijft het bestuur in de memo.

Vorige week werd duidelijk dat in Den Haag de klassieke Zwarte Piet op geen enkele basisschool meer welkom is. Ook in Rotterdam lijkt de traditionele Piet nu in de ban te worden gedaan.

De schoolbesturen wordt met klem verzocht om de Rotterdamse Piet te ontdoen van het zwarte kroeshaar en de donkere huidskleur. Ook volrode lippen zijn taboe, net als oorringen. Daarnaast moet het beeld van een 'domme knecht' in de gezagsverhoudingen met Sinterklaas tot het uiterste vermeden worden. De aanpassingen zullen dit schooljaar nog in moeten gaan.
God o god wat vaag weer, klassieke zwarte pieten... |:( nog een variant dit jaar.
Dus met moderne zwarte pieten komen scholen ook weg?
  woensdag 23 september 2015 @ 16:47:17 #259
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_156324997
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 16:39 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Dan zijn nog de zeurpieten niet tevreden waaraan je de handreiking wil doen. Kroeshaar, zak, lippenstift, sieraden en kleding die herinnerd aan de slaventijd is namelijk nog aanwezig.
[ afbeelding ]
Je krijgt ze toch nooit tevreden tot hij geëlimineerd is uit het feest.
Negeren is echt de enige optie al wil je dit feest laten doorgaan. Dat willen we met z'n allen:
http://regio.eenvandaag.n(...)_piet_niet_aanpassen

Dus gewoon doorgaan met zwarte piet en stoppen met dit gezeur.
Pagepakken werden ook door blanke mensen gedragen, dus dat hoeft geen reden te zijn.
Ook zijn blanken ooit slaaf geweest, iedere bevolkingsgroep is oot slaaf geweest, maar ik heb nooit een paarse of groene slaaf gezien. ;)
pi_156325055
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 16:47 schreef snakelady het volgende:

[..]

Pagepakken werden ook door blanke mensen gedragen, dus dat hoeft geen reden te zijn.
Ook zijn blanken ooit slaaf geweest, iedere bevolkingsgroep is oot slaaf geweest, maar ik heb nooit een paarse of groene slaaf gezien. ;)
Daarom slaat het ook helemaal nergens op, deze aan het Sinterklaasfeest toe te voegen.

Waarom een groene Piet?

edit:
Wat is het verhaal dan?
pi_156327092
pi_156327837
Ik wil niet zeggen dat Nederland geen verschrikkelijke dingen heeft gedaan, maar laten we even wel zijn over het relatief kleine aandeel van Nederland in de globale slavenhandel:

Arabieren:
Verhandelden van de 9e eeuw tot de 19e eeuw naar schatting 8 tot 25 miljoen(!) slaven en hebben nog steeds mensen die (ver) onder de armoedegrens leven.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Arabische_slavenhandel

Nederlanders:
Verhandelden gedurende de 17e en 18e eeuw ongeveer 550.000 slaven, op het hoogtepunt 5% van het Europese totaal van 12,5 miljoen. Bovendien worden in Nederland dingen als arbeidsvoorwaarden, veilig werken enz. goed gecontroleerd en nageleefd.
https://nl.wikipedia.org/(...)ederlandse_slavernij

Het is nota bene niet mijn bedoeling om te bagatelliseren, alleen om een helderder licht te werpen op hetgeen hier onder andere besproken wordt.
Have a heart that never hardens, and a temper that never tires, and a touch that never hurts.<br />-Charles Dickens
pi_156328010
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 16:40 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Jij hebt geen humor, dus sarcastische opmerkingen verwacht ik niet van jou.
Vooroordeel en vermoeden.

Werk met feiten Koos.
1947-2016
pi_156328147
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 16:47 schreef snakelady het volgende:

[..]

Maar dat is het wel lady.. Jankmuilen om alles.
kick out zwarte piet.

quote:
Waaw... }:|
Teh fuck.
1947-2016
pi_156328192
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 16:45 schreef ootjekatootje het volgende:
Gevonden AD:

[..]

God o god wat vaag weer, klassieke zwarte pieten... |:( nog een variant dit jaar.
Dus met moderne zwarte pieten komen scholen ook weg?
Nog een ondemocratisch orgaan dus. 17% van de bewoners heeft de complete macht als het gaat om nationale feesten.
Gelukkig alleen in rotterdam en den haag, prima. Ieder zijn eigen feestje. Maar 1 ding, waarom wordt dit toch opgelegd? Waarom krijgen mensen de keus niet? Denk dat er het laatste woord niet over gezegd is daar.

8}
1947-2016
  woensdag 23 september 2015 @ 18:55:00 #266
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_156328401
quote:
Mooi zeg, iemand met een gebalanceerde mening die zichzelf niet in een slachtofferrol probeert te lepelen vanuit de magie van identity politics.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_156329514
quote:
Kijk nou, iemand die het snapt!
pi_156332307
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 16:22 schreef Heufd het volgende:
De scholen van de BOOR hebben aangegeven de klassieke zwarte piet aan te passen, niet meer en zeker niet minder.

BOOR heeft 82 scholen waaronder een aantal reguliere basisscholen en speciale basisscholen, daarnaast is een groot deel van deze scholen voor het voortgezet onderwijs en zijn er nog diverse andere basisscholen in Rotterdam die niet zijn aangesloten bij BOOR.

In onze wijk hier is een basisschool aangesloten bij de BOOR, dus 4 andere basisscholen niet.

Rotterdam volgt... :? lekker genuanceerd!
Deelgemeente Charlois heeft al 40 basisscholen...

[ Bericht 2% gewijzigd door ootjekatootje op 23-09-2015 20:55:34 ]
pi_156335639
Ik denk dat de term racisme niet eens de wettelijk juiste term is voor wat deze anti-Pieten tokkies bedoelen, de wettelijk juiste term zou denk ik discriminatie op basis van huidskleur zijn. Er is alleen een anti-discriminatiewet, geen anti-racismewet
Have a heart that never hardens, and a temper that never tires, and a touch that never hurts.<br />-Charles Dickens
pi_156335713
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 18:48 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Nog een ondemocratisch orgaan dus. 17% van de bewoners heeft de complete macht als het gaat om nationale feesten.
Gelukkig alleen in rotterdam en den haag, prima. Ieder zijn eigen feestje. Maar 1 ding, waarom wordt dit toch opgelegd? Waarom krijgen mensen de keus niet? Denk dat er het laatste woord niet over gezegd is daar.

8}
Tijd voor een referendum!
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 23 september 2015 @ 22:46:33 #271
862 Arcee
Look closer
pi_156337087
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:16 schreef HongKongPhoey het volgende:
Inderdaad, anders krijg je al snel dat kinderen zeggen: "Hé, dat is de vader van Jantje!"

Maar ik snap de discussie al een tijd niet meer. Waarom niet gewoon stapje voor stapje zwarte piet elk jaar wat minder slavenneger maken? Oorbellen weg, geen dikke rode lippen meer. Wat minder zwart. En dus niet zoals het Sinterklaasjournaal het vorig jaar deed. Dat sloeg nergens op. Over de rug van kinderen met zo'n ver doorgeslagen oplossing komen. Die ook nog eens totaal niet aansloeg bij het anti-pieten-front. Pas het gewoon langzaam wat aan en kijk dan over 5 of 10 jaar eens weer. En in de tussentijd niemand zeuren.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_156337200
Gaat echt nergens over!!
pi_156337256
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 22:46 schreef Arcee het volgende:

[..]

Inderdaad, anders krijg je al snel dat kinderen zeggen: "Hé, dat is de vader van Jantje!"

Maar ik snap de discussie al een tijd niet meer. Waarom niet gewoon stapje voor stapje zwarte piet elk jaar wat minder slavenneger maken? Oorbellen weg, geen dikke rode lippen meer. Wat minder zwart. En dus niet zoals het Sinterklaasjournaal het vorig jaar deed. Dat sloeg nergens op. Over de rug van kinderen met zo'n ver doorgeslagen oplossing komen. Die ook nog eens totaal niet aansloeg bij het anti-pieten-front. Pas het gewoon langzaam wat aan en kijk dan over 5 of 10 jaar eens weer. En in de tussentijd niemand zeuren.
Niemand associeerde ZP met een slaaf voordat de Quinsy-gang ging 'actievoeren'

Edit:
Amen uit ik ga naar bed
pi_156339559
quote:

quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 15:48 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Ja en helaas zenden naast de NPO ook RTL, Nickelodeon en andere zenders Sinterklaas-activiteiten uit, deze partijen zijn het onderling niet eens. Net als de supermarkten, daag Jumbo! Hier gaat de club van Sinterklaas op. En als de NPO zo geheimzinnig doet en wederom met zo'n kul verhaal komt, kijken we hier naar de Belgische of Antilliaanse intocht.

Verder bezoeken we alleen het kasteel van Sinterklaas zolang ik zeker weet dat mijn kinderen niet blootgesteld worden aan agressieve haatdragende demonstranten.
En ook wordt je doodgegooid met suikerfeest dit, suikerfeest dat. Dat wordt je ook door je strot geduwd. Dus ook dit is geen argument
pi_156339778
quote:
1s.gif Op woensdag 23 september 2015 16:01 schreef sp3c het volgende:
da t zeg ik toch niet?

Waarom in het ene geval naar een kleine minderheid luisteren en in het andere geval niet? Ik heb nog steeds geen goede argumenten gezien waarom we als we nu de boel gaan aanpassen omdat er een klein clubje selectief beledigde professioneel beroepsslachtoffers is dat wil dat de de overgrote meerderheid zich gaat aanpassen aan dat kleine clubje.

Welke club is er daarna aan de beurt? De Salafisten die zich ergeren aan onze levensstijl? Die zijn ook intens beledigt door onze Haram levensstijl. De sharia maar invoeren dan?

Daarnaast, menigeen op Fok stelt heel simpel: Als de overgrote meerderheid zegt dat ik een discussieprobleem heb, dan mag ik niet zo zeiken, en ben ik dus het probleem.

Dat maakt dus dat iedereen die dat zegt, automatisch Pro Zwarte Piet moet zijn, aangezien de overgrote meerderheid in Nederland Zwarte Piet is racisme Nonsense vindt. Ben benieuwd wie er allemaal van de mensen die dat zeggen vinden dat je de Sinterklaas traditie moet laaten voor wat het is!!!
pi_156339861
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 22:46 schreef Arcee het volgende:

[..]

Nee, ik vind het belachelijk dat Nederland zich massaal een schuldcomplex moet laten aanpraten door een klein groepje gefrustreerde jankbuien die altijd maar overal te pas en te onpas slavernij bij moeten halen!!
pi_156340036
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 00:19 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Waarom in het ene geval naar een kleine minderheid luisteren en in het andere geval niet? Ik heb nog steeds geen goede argumenten gezien waarom we als we nu de boel gaan aanpassen omdat er een klein clubje selectief beledigde professioneel beroepsslachtoffers is dat wil dat de de overgrote meerderheid zich gaat aanpassen aan dat kleine clubje.

Welke club is er daarna aan de beurt? De Salafisten die zich ergeren aan onze levensstijl? Die zijn ook intens beledigt door onze Haram levensstijl. De sharia maar invoeren dan?

Daarnaast, menigeen op Fok stelt heel simpel: Als de overgrote meerderheid zegt dat ik een discussieprobleem heb, dan mag ik niet zo zeiken, en ben ik dus het probleem.

Dat maakt dus dat iedereen die dat zegt, automatisch Pro Zwarte Piet moet zijn, aangezien de overgrote meerderheid in Nederland Zwarte Piet is racisme Nonsense vindt. Ben benieuwd wie er allemaal van de mensen die dat zeggen vinden dat je de Sinterklaas traditie moet laaten voor wat het is!!!
Van zwarte piet naar sharia, de vergelijkingen worden steeds beter.
pi_156341052
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2015 00:32 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Nou de beste is nog steeds:
Van zwarte piet naar slavernij ^O^ ,
sharia past er zeker bij!
pi_156341712
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2015 00:32 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Doe maar niet zo sneu, je probeert door het te ridiculiseren er onderuit te komen. Geef eens antwoord? Waarom wel rekening houden met een klein groepje die geen zwarte Piet wil? Em waarom niet rekening houden met een klein groepje die sharia wil?

Wanneer hou je geen rekening met een minderheid? Doe niet zo sneu, en geef gewoon antwoord. Of wordt het een beetje ingewikkeld nu?
  Moderator donderdag 24 september 2015 @ 04:41:37 #280
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_156342238
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 00:19 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

ik zeg toch niet dat er wel naar die andere minderheid geluisterd moet worden 8)7
ik zeg dat dat suikerfeest argument compleet achterlijk was, nog achterlijker dan dat van Quincy Gario ... wmb gaat de vlieger in beide gevallen niet omhoog

maar ik kan de vraag wel beantwoorden:

omdat ook een kleine minderheid wel eens een goed punt kan hebben?

ik vind het uberhaupt niet relevant of interessant hoe groot de groep klagers is, al was het echt maar 1 roepende in de woestijn ... als de klacht terecht is dan moet daarnaar gekeken worden

[ Bericht 1% gewijzigd door sp3c op 24-09-2015 04:52:29 ]
pi_156342368
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 04:41 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik zeg toch niet dat er wel naar die andere minderheid geluisterd moet worden 8)7

O, maar naar een achterlijk argument van Quinsy moeten we ons wel voegen? Tenminste daar komt het hier veel op neer.
quote:
maar ik kan de vraag wel beantwoorden:

omdat ook een kleine minderheid wel eens een goed punt kan hebben?
Kan, daar moet dan democratisch een besluit over genomen worden.
Maar het gaat bij de ZP discussie dus niet op.

quote:
ik vind het uberhaupt niet relevant of interessant hoe groot de groep klagers is, al was het echt maar 1 roepende in de woestijn ... als de klacht terecht is dan moet daarnaar gekeken worden
Daar zitten haken en ogen aan. Ten eerste wie bepaald de moraliteit waarop je een goed of slecht argument indeelt? De Moslim zal Allah's moraliteit boven alles moeten zetten volgens de Koran.

Ten tweede, binnen een democratie is namelijk zeer relevant wat de massa vindt, niet wat de enkeling vindt.
  donderdag 24 september 2015 @ 06:59:45 #282
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_156342508
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 00:25 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Nee, ik vind het belachelijk dat Nederland zich massaal een schuldcomplex moet laten aanpraten door een klein groepje gefrustreerde jankbuien die altijd maar overal te pas en te onpas slavernij bij moeten halen!!
Het is maar net wat voor aandacht Nederlanders er zelf aan willen geven. Ik denk dat er ook een soort behoefte bestaat om alles PC maar flink belachelijk te maken (al dan niet terecht). Maar daardoor is het wel prijzenschieten voor social justice warriors die aandacht willen genereren voor hun problemen. Je hoeft bij wijze van spreken slechts in je vingertjes te knippen en de kranten staan vol met jouw woorden.
pi_156342536
quote:
7s.gif Op donderdag 24 september 2015 06:59 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Het is maar net wat voor aandacht Nederlanders er zelf aan willen geven. Ik denk dat er ook een soort behoefte bestaat om alles PC maar flink belachelijk te maken (al dan niet terecht). Maar daardoor is het wel prijzenschieten voor social justice warriors die aandacht willen genereren voor hun problemen. Je hoeft bij wijze van spreken slechts in je vingertjes te knippen en de kranten staan vol met jouw woorden.
Laat er maar gewoon democratisch een referendum komen, en voor eens en altijd de discussie te stoppen. Is de meerderheid tegen de ZP die bij Nederland hoort als traditie? Dan aanpassen, Is de meerderheid voor om ZP traditioneel voort te zetten? Dan voor eens en altijd een punt zetten achter de discussie, en geen ruchtbaarheid meer geven aan het slavernij gejank.

Er zijn duidelijk goede redenen om Zwarte Piet te houden zoals hij altijd was. De schmink bedekt het gezicht veel beter dan bij gekleurde Pieten. Daarmee verklein je de kans op herkenning van bekenden met een grote factor.

Het roet verhaal heeft niks met slavernij te maken.

Het is een onschuldig kinderfeest.

De gekleurde Pieten zijn gewoon echt eng vaak.

Traditie moet kunnen en Nederland moet eens een beetje opkomen voor de eigen tradities en cultuur. Nederland moet eens stoppen met maar alles cultuur en traditie weg te gooien omdat er iemand is die zich er aan stoort.

Wanneer je niet luistert naar de massa, en de enkeling altijd maar zn zin geeft waaronder de massa moet inperken? Dan is er geen democratie meer.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 24 september 2015 @ 08:05:54 #284
862 Arcee
Look closer
pi_156342805
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 00:25 schreef HongKongPhoey het volgende:
True, is ook zo.

Maar een klein beetje de scherpe kantjes eraf halen zou ik nog wel kunnen begrijpen. Dat is sowieso al wel gedaan, dacht ik. Dus in die zin kun je het gewoon eens 5 of 10 jaar de tijd geven. Laat het een natuurlijk proces zijn.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_156342824
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 08:05 schreef Arcee het volgende:

[..]

True, is ook zo.

Maar een klein beetje de scherpe kantjes eraf halen zou ik nog wel kunnen begrijpen. Dat is sowieso al wel gedaan, dacht ik. Dus in die zin kun je het gewoon eens 5 of 10 jaar de tijd geven. Laat het een natuurlijk proces zijn.
En hoe zou het er over 10 jaar uit moeten zien volgens jou??
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 24 september 2015 @ 08:13:56 #286
862 Arcee
Look closer
pi_156342864
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 08:08 schreef HongKongPhoey het volgende:
En hoe zou het er over 10 jaar uit moeten zien volgens jou??
Dat zien we dan wel weer. Dat is het hele punt juist. :)

Van mij moet trouwens niks.

Zwarte piet is er door de jaren heen toch sowieso wel wat anders uit gaan zien? Wacht dat af dus, is mijn punt.
pi_156342922
Daarbij ligt het er ook maar aan hoe je het zwart van Zwarte Piet interpreteert.

De een doet dat vanuit historisch traditioneel perspectief (licht/donker, goed/kwaad etc)
De andere vanuit een praktisch perspectief (zwart van roet en onherkenbaarheid)
De ander vanuit een racistisch perspectief (zwart van negerslaven en zo)

Geen enkele van deze interpretaties kan claimen het enige juiste perspectief te zijn.

De claim van de anti-Pieten dat Zwarte Piet racisme IS is dan ook pertinent onjuist. Het is hoe zij het zien en zegt meer over de gedachtegang van de anti-Pieten. Zij zijn degenen die er racisme in zien, zij zijn degenen die denken in wij/zij, zij zijn degenen die deze discussie op gang hebben gebracht en de onwetende policor (zoals bv de schoolbesturen in Den Haag en Rotterdam) in een stuip hebben laten schieten, zij zijn degenen die door hun starre houding dat er maar 1 perspectief de juiste interpretatie is van de kleur zwart van Zwarte Piet de zaak laten escaleren en polariseren.

De pro-Pieten hebben minstens net zo veel gelijk m.b.t. hun interpretatie van de kleur zwart als de anti-Pieten. Het voordeel van de interpretatie van de pro-Pieten is dat met hun interpretatie het een leuk feest blijft én dat het voor iedereen is. Dat kan je van de anti-Pieten niet zeggen. Zij sluiten mensen uit.

Lijkt me daarom ook duidelijk welke groep hier het meest discrimineert.
pi_156342975
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 08:20 schreef Montagui het volgende:

De claim van de anti-Pieten dat Zwarte Piet racisme IS is dan ook pertinent onjuist. Het is hoe zij het zien en zegt meer over de gedachtegang van de anti-Pieten. Zij zijn degenen die er racisme in zien, zij zijn degenen die denken in wij/zij,
Het komt eigenlijk neer op "nigger" binnen de eigen cultuur mag. Hiphop en straattaal zit er mee doorspekt, het ia algemeen geaccepteerd om dat woord bij "negers" onder elkaar te gebruiken.

Maar een blanke moet het niet in zijn/haar hoofd halen dat woord te gebruiken, want dan breekt de hel los.

Zelfde situatie is bij het ZP verhaal het geval. Omdat de "blanke" zich zwart schminkt is het gelijk racisme, elke andere verklaring wordt dan niet meer geaccepteerd omdat men zich in de slachtoffer prima thuis voelt.
  donderdag 24 september 2015 @ 09:42:46 #289
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_156343798
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 07:11 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Laat er maar gewoon democratisch een referendum komen, en voor eens en altijd de discussie te stoppen. Is de meerderheid tegen de ZP die bij Nederland hoort als traditie? Dan aanpassen, Is de meerderheid voor om ZP traditioneel voort te zetten? Dan voor eens en altijd een punt zetten achter de discussie, en geen ruchtbaarheid meer geven aan het slavernij gejank.
Jij wil democratisch afdwingen dat mensen:
1. Hun mond moeten houden over iets
2. Mee moeten doen aan een traditie
3. Die traditie niet mogen aanpassen in hun eigen huiskamer, op hun eigen scholen?

Dat lijkt mij, net zoals het democratisch beslissen dat alle negers aan de ketting moeten, buiten de scope van een democratie.

quote:
Er zijn duidelijk goede redenen om Zwarte Piet te houden zoals hij altijd was. De schmink bedekt het gezicht veel beter dan bij gekleurde Pieten. Daarmee verklein je de kans op herkenning van bekenden met een grote factor.
Muah.

quote:
Het roet verhaal heeft niks met slavernij te maken.
ZP is een presentatie van hoe men vroeger negers zag en afbeeldde. Kan je leuk vinden, kan je niet leuk vinden. Roet heeft er niks mee te maken.

Of het gebruik van dat soort stereotyperende afbeeldingen verder gerelateerd is aan slavernij vind ik zelf ook spurieus.

quote:
Het is een onschuldig kinderfeest.
Dat vind jij, dat vind ik maar daar is niet iedereen het mee eens. En dat is hun goed recht om dat te vinden, alswel hun goede recht om dat uit te spreken.

quote:
De gekleurde Pieten zijn gewoon echt eng vaak.

Traditie moet kunnen en Nederland moet eens een beetje opkomen voor de eigen tradities en cultuur. Nederland moet eens stoppen met maar alles cultuur en traditie weg te gooien omdat er iemand is die zich er aan stoort.
Mensen moeten vooral doen wat ze zelf willen. En dat omvat, of juist wel of juist niet luisteren naar anderen. Dit is een vrij land, he?

quote:
Wanneer je niet luistert naar de massa, en de enkeling altijd maar zn zin geeft waaronder de massa moet inperken? Dan is er geen democratie meer.
Klopt. Gelukkig kan dat dus ook niet. Beide kanten op.
pi_156343827
quote:
7s.gif Op donderdag 24 september 2015 09:42 schreef SpecialK het volgende:

[..]

[..]

ZP is een presentatie van hoe men vroeger negers zag en afbeeldde. Kan je leuk vinden, kan je niet leuk vinden. Roet heeft er niks mee te maken.

Dat vind jij?

quote:
3. Die traditie niet mogen aanpassen in hun eigen huiskamer, op hun eigen scholen?
Waar zeg ik dat?
pi_156343944
quote:
7s.gif Op donderdag 24 september 2015 09:42 schreef SpecialK het volgende:

Muah.
Bagatelliseren van een belangrijk punt met betrekking tot de zwarte schmink. Niet sterk.
quote:
Mensen moeten vooral doen wat ze zelf willen. En dat omvat, of juist wel of juist niet luisteren naar anderen. Dit is een vrij land, he?
Ik vind ook dat mensen moeten doen wat ze zelf willen. Ik keur het opleggen van het veranderen van Zwarte Piet door de Haagse en Rotterdamse schoolbesturen dan ook af.
  donderdag 24 september 2015 @ 09:55:08 #292
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_156344013
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 09:44 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Dat vind jij?
Nee dat is wel vrij duidelijk. Jan Schenkman 's inspiratie voor het figuur van zwarte piet was de gangbare afbeelding van negers in de 19e eeuw. Je ziet dat zwarte piet niet alleen volledig donker is maar ook dikke rode lippen heeft en kroeshaar. Het is vrij duidelijk wat de bedoeling was. In andere westerse landen was dit ook het beeld van de neger en aangezien niet veel Europeanen veel contact hadden met donkere mensen maar wel veel reisverhalen door kregen was dit de "trope" dit conventioneel was bij het afbeelden.

Ik denk dat dat ontkennen wel echt een fout is die je niet moet begaan en het geeft anti-piet mensen echt een gigantisch doelwit om op te schieten.

quote:
[..]

Waar zeg ik dat?
hier:

quote:
Laat er maar gewoon democratisch een referendum komen, en voor eens en altijd de discussie te stoppen
pi_156344044
quote:
7s.gif Op donderdag 24 september 2015 09:55 schreef SpecialK het volgende:

En daaruit maak je alledrie bovenstaande punten op?
  donderdag 24 september 2015 @ 09:58:01 #294
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_156344064
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 09:51 schreef Montagui het volgende:

[..]

Bagatelliseren van een belangrijk punt met betrekking tot de zwarte schmink. Niet sterk.
Oh. Was dat een super belangrijk punt dan? Ik moet zeggen dat groen, blauw, paars, etc.. allemaal even goed voor onherkenbaarheid werken wat mij betreft. Dat het er onwennig en raar uit ziet, prima. Maar laten we niet doen alsof zwarte schmink de enige optie is en het enige is waarmee je iemand echt onherkenbaar kan maken.

quote:
[..]

Ik vind ook dat mensen moeten doen wat ze zelf willen. Ik keur het opleggen van het veranderen van Zwarte Piet door de Haagse en Rotterdamse schoolbesturen dan ook af.
Hun school, hun keuze. Als jij als ouder (lees: klant) dat niet wil hebben dan heb je invloed op het schoolbestuur. Net zoals bij elk ander issue.

Begin zelf een school en dwing zwarte zwarte pieten af.
  donderdag 24 september 2015 @ 10:01:06 #295
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_156344132
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 09:56 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

En daaruit maak je alledrie bovenstaande punten op?
Nee. punt 1 maak ik op uit je eerste zin, punt 2 en 3 komen voort uit wat je lijkt te zeggen in de rest van dat paragraaf. Over dat een traditie voortgezet moet worden of niet. Je lijkt te suggereren dat een sinterklaasviering een monolitisch iets is. Waarin elke burger het precies op dezelfde manier moet doen en we dat maar eventjes via een referendum gaan afdwingen.

Dat lijkt mij echt zo onwenselijk. Maar als je iets anders bedoelde hoor ik graag jouw visie daar over.
pi_156344134
quote:
10s.gif Op donderdag 24 september 2015 09:58 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Oh. Was dat een super belangrijk punt dan? Ik moet zeggen dat groen, blauw, paars, etc.. allemaal even goed voor onherkenbaarheid werken wat mij betreft.
Probeer nog eens te kijken, maar dan zonder roze bril, misschien dat je het dan ziet
  donderdag 24 september 2015 @ 10:02:42 #297
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_156344163
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 10:01 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Probeer nog eens te kijken, maar dan zonder roze bril, misschien dat je het dan ziet
Ok ik heb weer even gekeken. En ik blijf bij mijn woorden.
Geel zou ik trouwens lekker laten voor wat het is. Net eventjes te veel Sin City associaties voor mij.
pi_156344175
quote:
7s.gif Op donderdag 24 september 2015 10:01 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Nee. punt 1 maak ik op uit je eerste zin, punt 2 en 3 komen voort uit wat je lijkt te zeggen in de rest van dat paragraaf.
Enkel punt 1 komt in de buurt. De discussie moet maar eens afgelopen zijn, het verpest het voor veel kinderen. Kinderen krijgen dat ook mee, men probeert het op die manier te verzieken, en dat is nog het ziekste van het hele verhaal.

De rest sluit niet an bij wat ik zeg, je leest duidelijk wat je wilt lezen.
pi_156344201
quote:
7s.gif Op donderdag 24 september 2015 10:02 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ok ik heb weer even gekeken. En ik blijf bij mijn woorden.

Dan heb je waarschijnlijk te lang die roze bril opgehad en is het roze in je pupillen gebrand denk ik
  donderdag 24 september 2015 @ 10:07:04 #300
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_156344242
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 10:03 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Enkel punt 1 komt in de buurt. De discussie moet maar eens afgelopen zijn, het verpest het voor veel kinderen. Kinderen krijgen dat ook mee, men probeert het op die manier te verzieken, en dat is nog het ziekste van het hele verhaal.
En jij gaat maar eventjes beslissen welke discussies wel en niet gehouden mogen worden? En hoeveel mediaaandacht er naar welk onderwerp gaat? Natte Stasi droom.

quote:
De rest sluit niet an bij wat ik zeg, je leest duidelijk wat je wilt lezen.
Hoe zie je het dan voor je? We houden een referendum. 70 tot 80% van Nederland spreekt uit om ZP te houden zoals hij is. En de volgende dag is de discussie afgelopen, worden alle verandering teruggedraaid, en is iedereen gezellig en leuk tegen elkaar?

Of gaat het gewoon in dezelfde kracht door zoals het ging. Waarbij mensen die gebruik maken van hun rechten en hun vrijheid precies lekker datgene doen waar ze zin in hebben en waarin de media die controversie weer lekker onverminderd aandacht blijft geven.
  donderdag 24 september 2015 @ 10:07:38 #301
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_156344249
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 10:04 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Dan heb je waarschijnlijk te lang die roze bril opgehad en is het roze in je pupillen gebrand denk ik
Doe eens normaal.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')