abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156314470
Wat tekeningen en schilderijen van zwarte knechten/slaven van lang geleden, gaan we echt beweren geen overeenkomsten met zwarte piet te zien?

"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_156314508
Spuit 111111
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_156315018
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 07:51 schreef snakelady het volgende:
Wat tekeningen en schilderijen van zwarte knechten/slaven van lang geleden, gaan we echt beweren geen overeenkomsten met zwarte piet te zien?

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ja, die afbeeldingen stralen echt arme en mishandelde slaven voor...
Over het onderste schilderij:
Dit schilderij is afkomstig uit Spanje ( :) )en heet Black Servant with flowers. Het is erg oud, eerste helft 16 de eeuw. Wat heeft dat met Nederland van doen?

Goed voorbeeld dat slavernij van alle tijden en volken is:

Titel van het schilderij:
West Indian Creole Woman with her Black Servant, c.1780
pi_156315128
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 08:59 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Ja, die afbeeldingen stralen echt arme en mishandelde slaven voor...
Over het onderste schilderij:
Dit schilderij is afkomstig uit Spanje ( :) )en heet Black Servant with flowers. Het is erg oud, eerste helft 16 de eeuw. Wat heeft dat met Nederland van doen?

Goed voorbeeld dat slavernij van alle tijden en volken is:
[ afbeelding ]

Titel van het schilderij:
West Indian Creole Woman with her Black Servant, c.1780
Dat jij alleen bekend bent met de stereotype slaaf betekend niet dat er geen andere vormen hebben bestaan.
Voor lange tijd was het ''in'' om een (kind)slaaf te hebben als accessoire, een soort veredeld hondje dat je in huis had om mee te showen tegenover vrienden.
Die deed je dan een pagepakje aan en soms gouden oorbellen in zodat anderen konden zien dat deze slaaf een eigenaar had.

En daar werden dan ook schilderijen van gemaakt in deze setting, zoals ze dat overigens ook met honden deden, soms gecombineerd.

"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_156315225
Ik word een beetje flauw van het altijd maar die slavernij overal bij halen. Slavernij kwam en komt overal voor. Met Sint en Piet wordt niet de slavernij gevierd, het is een kinderfeest.
pi_156315299
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:13 schreef HongKongPhoey het volgende:
Ik word een beetje flauw van het altijd maar die slavernij overal bij halen. Slavernij kwam en komt overal voor. Met Sint en Piet wordt niet de slavernij gevierd, het is een kinderfeest.
Omdat dat gedeelte gewoonweg zo is, zwarte piet moet een slaaf voorstellen, een kindslaaf die is bevrijd door Sint Nicolaas en er vrijwillig voor heeft gekozen om bij hem te blijven.

En als we dat zouden erkennen in plaats van het kinderachtige leugentje om bestwil dat hij zwart is door de schoorsteen zijn we al een stuk verder en kunnen er volwassen discussies gehouden worden.

Ik zeg nergens dat zwarte piet afgeschaft moet worden maar als je als volwassen persoon echt denkt dat zwarte piet er zo uitziet door de schoorsteen dan steek je je kop in het zand.
  woensdag 23 september 2015 @ 09:20:19 #82
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_156315317
Ik zeg: Polderpiet! *O*

http://www.nu.nl/sinterkl(...)ijk-zwarte-piet.html

Dat gemekker over 'tradities' altijd... :') Tijden veranderen en tradities ook! *O*

Alsof het de kinderen wat uitmaakt wie er snoep geeft :D
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_156315331
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:19 schreef snakelady het volgende:

[..]

Omdat dat gedeelte gewoonweg zo is, zwarte piet moet een slaaf voorstellen, een kindslaaf die is bevrijd door Sint Nicolaas.

Dan is er dus helemaal geen reden om er over te janken. Men viert dus de bevrijding van slaven. Hoe kun je daar dan tegen zijn? Geweldig om zoiets te vieren!! What's your point?

quote:
En als we dat zouden erkennen in plaats van het kinderachtige leugentje om bestwil dat hij zwart is door de schoorsteen zijn we al een stuk verder en kunnen er volwassen discussies gehouden worden.
Er valt niks te erkennen. Ik was er niet bij, en heb er niks mee te maken. Nogmaals, je geeft zelf al aan dat het met name de bevrijding van slaven is die men viert. Dus erken dan eens dat er dan niks te zeuren valt.

Net als doden herdenking, dat we vooral nooit vergeten wat oorlogen kunnen doen. Prima, net als zwarte piet.

Het is ook roet, niet huidskleur. Daarnaast verkochten "zwarten" ook andere "zwarten" aan de blanken. En het waren niet alleen blanken. Er zaten allerlei opkopers tussen.
pi_156315365
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:07 schreef snakelady het volgende:

[..]

Dat jij alleen bekend bent met de stereotype slaaf betekend niet dat er geen andere vormen hebben bestaan.
Voor lange tijd was het ''in'' om een (kind)slaaf te hebben als accessoire, een soort veredeld hondje dat je in huis had om mee te showen tegenover vrienden.
Die deed je dan een pagepakje aan en soms gouden oorbellen in zodat anderen konden zien dat deze slaaf een eigenaar had.

En daar werden dan ook schilderijen van gemaakt in deze setting, zoals ze dat overigens ook met honden deden, soms gecombineerd.

[ afbeelding ]

Ik heb dan eerder een associatie met de huidige adoptie, o en dat was het ook....
Deze kind-slaven zoals je ze noemt, kregen onderwijs en genoten van dezelfde privileges als de andere kinderen binnen die gezinnen en ze namen dus deel aan het gezinsleven.

Daar kun je een mening over hebben, maar het blijkt eerder op een vroege variant van adoptie dan op de slavernij waar jij op doelt.

edit:
wat ik dus wil zeggen, je geeft de verkeerde voorbeelden om je punt te maken.
Daarnaast gebruik je afbeeldingen van schilderijen die niets te maken hebben met de Nederlandse slavernij.

Ik zeg niet dat slavernij goed was, maar dat je insteek niet klopt.
pi_156315421
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:21 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Dan is er dus helemaal geen reden om er over te janken. Men viert dus de bevrijding van slaven. Hoe kun je daar dan tegen zijn? Geweldig om zoiets te vieren!! What's your point?
Mijn punt is dat wanneer je als een kind blijft schreeuwen dat hij zwart is door roet dat je geen stap verder komt en het een wel/nietes spelletje blijft.
Wil je daadwerkelijk zoden aan de dijk zetten dan erken je waar de traditie vandaan komt en ga je vanuit dat oogpunt de discussie aan.

Inderdaad dus dat het een bevrijding van slaven is en dat we dat vieren, dat klinkt al een heel stuk meer plausibel .
pi_156315427
quote:
10s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:20 schreef SicSicSics het volgende:
Ik zeg: Polderpiet! *O*

http://www.nu.nl/sinterkl(...)ijk-zwarte-piet.html

Dat gemekker over 'tradities' altijd... :') Tijden veranderen en tradities ook! *O*

Prima, laten we dan ook even tradities als suikerfeest afschaffen enzo.

Het is te sneu voor woorden dat volwassenen een kinderfeest gaan verzieken
  woensdag 23 september 2015 @ 09:29:09 #87
116015 SicSicSics
pi_156315453
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:27 schreef HongKongPhoey het volgende:
Goed argument :') bovendien denk ik dat er hier in Nederland een behoorlijk andere invulling aan suikerfeest wordt gegeven dan met 'thuis' gewend was.
quote:
True. ^O^ Geldt voor zowel voor- als tegenstanders ;)
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_156315459
quote:

[..]

Suikerfeest, slecht voor het gebit en beledigd voor Obesitas en suikerpatiënten.
pi_156315475
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:23 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Ik heb dan eerder een associatie met de huidige adoptie, o en dat was het ook....
Deze kind-slaven zoals je ze noemt, kregen onderwijs en genoten van dezelfde privileges als de andere kinderen binnen die gezinnen en ze namen dus deel aan het gezinsleven.

Daar kun je een mening over hebben, maar het blijkt eerder op een vroege variant van adoptie dan op de slavernij waar jij op doelt.

edit:
wat ik dus wil zeggen, je geeft de verkeerde voorbeelden om je punt te maken.
Daarnaast gebruik je afbeeldingen van schilderijen die niets te maken hebben met de Nederlandse slavernij.

Ik zeg niet dat slavernij goed was, maar dat je insteek niet klopt.
Maar het idee van Sinterklaas en Zwarte Piet is dan ook niet Nederlands, Sint Nicolaas komt uit Myra en is later naar Spanje vertrokken, waar dus een van de schilderijen vandaan komt inderdaad.

En nee, het was geen vroege adoptie, de ouders werden verkocht als slaaf, veelal waren de kinderen nog te jong om fysiek hard te werken dus werden ze in huis gehouden als knecht, waar ze de lichte taken konden doen.
Inderdaad leerde schrijven en lezen zodat ze later als ze oud genoeg waren voor meer geld verkocht konden worden als slaaf.
  woensdag 23 september 2015 @ 09:30:36 #90
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_156315478
Het is te sneu voor woorden dat volwassenen gaan janken over een verziekt kinderfeest bij een aanpassing die voor kinderen totaal verwaarloosbaar is.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_156315509
quote:

[..]

Laten we eerlijk wezen, een kind geeft er niks om hoe zwarte piet er uit ziet, zolang ze maar snoep en cadeaus krijgen.
Volwassenen maken zich er vele malen meer druk om dan kinderen, die zal het worst wezen of het nu zwarte pieten, elfjes, clowns of een paarse piet is.
pi_156315534
quote:

[..]

Jij geen Zwarte Piet, dan onze islamitische landgenoten geen Suikerfeest.

Tikkeltje kleinzielig, niet? Temeer omdat ik mij geen islamitische protesten tegen ZP voor de geest kan halen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 23 september 2015 @ 09:35:03 #93
116015 SicSicSics
pi_156315535
95% van de doelgroep over 4 jaar heeft nog nooit van zwarte piet gehoord... als iets een makkelijk verandertraject is. :D
Fine, fuck you then!
pi_156315548
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:35 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Jij geen Zwarte Piet, dan onze islamitische landgenoten geen Suikerfeest.

Tikkeltje kleinzielig, niet? Temeer omdat ik mij geen islamitische protesten tegen ZP voor de geest kan halen.
Deze user heeft nogal een ongezonde obsessie mbt islam/koran. Neem het hem niet kwalijk.
Ja doei.
pi_156315549
quote:
6s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:35 schreef SicSicSics het volgende:
95% van de doelgroep over 4 jaar heeft nog nooit van zwarte piet gehoord... als iets een makkelijk verandertraject is. :D
^O^
Ja doei.
pi_156315559
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:30 schreef snakelady het volgende:

[..]

Maar het idee van Sinterklaas en Zwarte Piet is dan ook niet Nederlands, Sint Nicolaas komt uit Myra en is later naar Spanje vertrokken, waar dus een van de schilderijen vandaan komt inderdaad.

En nee, het was geen vroege adoptie, de ouders werden verkocht als slaaf, veelal waren de kinderen nog te jong om fysiek hard te werken dus werden ze in huis gehouden als knecht, waar ze de lichte taken konden doen.
Inderdaad leerde schrijven en lezen zodat ze later als ze oud genoeg waren voor meer geld verkocht konden worden als slaaf.
Geloof jij in jouw versie ^O^
pi_156315563
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:35 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Deze user heeft nogal een ongezonde obsessie mbt islam/koran. Neem het hem niet kwalijk.
'Die user', bedoel je. Nu lijkt het net alsof je mij aanwijst als de geobsedeerde :P
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_156315571
quote:
12s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:37 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

'Die user', bedoel je. Nu lijkt het net alsof je mij aanwijst als de geobsedeerde :P
Semantiek is voor mietjes :{w
Ja doei.
pi_156315578
quote:
6s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:35 schreef SicSicSics het volgende:
Wat verwacht jij dan? Dat die kinderen hun mening gaan geven?

Wat een kul-opmerking.
pi_156315629
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:26 schreef snakelady het volgende:

[..]

Mijn punt is dat wanneer je als een kind blijft schreeuwen dat hij zwart is door roet dat je geen stap verder komt en het een wel/nietes spelletje blijft.

Pieten gaan door de schoorsteen, dus tsja.

quote:
Inderdaad dus dat het een bevrijding van slaven is en dat we dat vieren, dat klinkt al een heel stuk meer plausibel .
is 1 van de mythen

quote:
hij zou oorspronkelijk een schoorsteenveger zijn, en van het roet zwart zijn geworden;[18]
hij zou een Ethiopische zwarte slaaf Piter zijn die door de heilige Nicolaas op een slavenmarkt in Myra werd vrijgekocht;[noot 3]
hij zou oorspronkelijk een demon zijn geweest die door de heilige gedwongen werd goede daden te verrichten;
hij zou een voorchristelijke godheid zijn die zich moest onderwerpen aan de christelijke sint;
hij zou de bedwongen satan zijn, plaatsvervanger van de overwonnen Wodan, of diens helper Nörvi, de zwarte vader des nachts, die ook een roe droeg (als vruchtbaarheidssymbool);
hij zou afstammen van de zwarte raven Huginn en Muninn, die Odin vergezelden;[19]
hij zou afstammen van berserkers, die het lichaam zwart verfden en dierenhuiden droegen.
quote:
Voor geen van deze verklaringen zijn directe bronnen te vinden.
quote:
Een recente suggestie (2012), dat Zwarte Piet werd gemodelleerd op een Saraceen, werd door John Helsloot van het Meertens Instituut ontkracht.[20]

Volgens amateur-historicus en bestuurslid van de stichting Nationaal Sint Nicolaas Comité Frits Booy is van alle bestaande theorieën er niet één discriminerend van aard.[8]

Uit onderzoek van Isbael Hoving uit 2005 blijkt dat Zwarte Piet zowel door kinderen als door volwassenen van Surinaamse en Antilliaanse afkomst als discriminerend ervaren wordt.[21]
Feitelijk komt het er op neer, dat er erg veel onduidelijkheid is. Maar 1 ding gaat boven alles, er is praktisch niemand die Sint en Piet viert om dat men voor slavernij is. Dus dat maakt het tot een discussie die zinloos is. Het zet enkel de boel juist weer op scherp, en het gaat ten koste van een onschuldig kinderfeest.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')