http://www.rtlnieuws.nl/n(...)-zwarte-piet-aanpastquote:De Verenigde Naties wil dat Nederland Zwarte Piet aanpast. Volgens de VN is Zwarte Piet nu discriminerend en moet de overheid een actieve rol spelen in het aanpassen van de pieten.
Dat schrijft de VN in een rapport (pdf). De VN noemt Zwarte Piet discriminerend vanwege de typische kenmerken die verwijzen naar het slavernijverleden. Als optie noemt de VN om verschillende pieten te gebruiken.
De twee kopjes in kwestie, de rest gaat over hoe racistisch Nederland wel niet is.quote:Cultural traditions and racial discrimination
17. While the Committee understands that the tradition of Sinterklaas and Black Pete is
enjoyed by many persons in Dutch society, the Committee notes with concern that the
character of Black Pete is sometimes portrayed in a manner that reflects negative
stereotypes of people of African descent and is experienced by many people of African
descent as a vestige of slavery, which is injurious to the dignity and self-esteem of children
and adults of African descent. The Committee is concerned about the discriminatory effect
of such portrayals, which may convey a conception at odds with the Convention. The
Committee is furthermore concerned at reports that citizens seeking to peacefully protest
against such portrayals have been denied authorization to conduct such protests at a
meaningful time and place and have been subjected to violent attacks and other forms of
intimidation, which have not been adequately investigated. (arts. 2, 5 and 7).
18. Considering that even a deeply-rooted cultural tradition does not justify
discriminatory practices and stereotypes, the Committee recommends that the State
party actively promote the elimination of those features of the character of Black Pete
which reflect negative stereotypes and are experienced by many people of African
descent as a vestige of slavery. The Committee recommends that the State party find a
reasonable balance, such as a different portrayal of Black Pete and ensure respect of
human dignity and human rights of all inhabitants of the State party. The Committee
further recommends that the State party ensure non-discrimination in the enjoyment
of freedom of expression and association, and that attacks on protesters be effectively
investigated and duly prosecuted.
Overheid gaat denk ik vooral als tussenpersoon aan de slag om verschillende groepen om de tafel te krijgen, meer dan dat zal het niet worden.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:36 schreef Blijdoener het volgende:
Ik denk dat dit zo'n dusdanig diepgewortelde traditie is dat het moeilijk te veranderen is. Mensen schminken zich toch wel zwart, als zij dat willen. Of hoe zullen ze hier een uitvoering aan geven? Alle zwarte pieten arresteren? Of hoe moet ik dat voor me zien...
Kinderen maakt het toch niet uit welke kleur een piet is.
Steker nog, ik denk dat het makkelijker is om kinderen uit te leggen hoe het komt dat ze zwart zijn, dan uit te leggen waarom ze nu niet meer zwart zijn maar blauw, geel, stroopwafelquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:36 schreef Blijdoener het volgende:
Kinderen maakt het toch niet uit welke kleur een piet is.
Mensen moeten eens stoppen met die schoorstenen van binnen te vervenquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:38 schreef christiman het volgende:
[..]
Steker nog, ik denk dat het makkelijker is om kinderen uit te leggen hoe het komt dat ze zwart zijn, dan uit te leggen waarom ze nu niet meer zwart zijn maar blauw, geel, stroopwafel
Jep. Kwestie van tijd voordat zwarte piet voorgoed verdwijnt. Zeker nu de VN zich ermee gaat bemoeien. Zullen die extremistische pro-zwartepieten tokkies leuk vinden, maar boeiend.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:38 schreef zatoichi het volgende:
Terecht natuurlijk. Kinderen maakt het inderdaad niet uit. Het feit dat volwassenen vinden dat ie zwart moet blijven maakt het hele verhaal juist discriminerend.
Aanpassen die hap!
Volgend jaar zijn ze het vergeten. Sterker nog, als ze cadeautjes zien, zijn ze het vergeten.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:38 schreef christiman het volgende:
[..]
Steker nog, ik denk dat het makkelijker is om kinderen uit te leggen hoe het komt dat ze zwart zijn, dan uit te leggen waarom ze nu niet meer zwart zijn maar blauw, geel, stroopwafel
Zo is het maar netquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:36 schreef AchJa het volgende:
De halve wereld staat in de fik en de VN gaat wat van zwarte piet vinden...
Topshow prio's stellen...
Ze zijn zwart omdat in het verleden slaven ook altijd zwart waren?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:38 schreef christiman het volgende:
[..]
De VN staat dan ook bekend als bijzonder daadkrachtige organisatie... Oh wacht...quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:40 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Jep. Kwestie van tijd voordat zwarte piet voorgoed verdwijnt. Zeker nu de VN zich ermee gaat bemoeien.
Ah boehoehoe. Heerlijk die tranen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:41 schreef christiman het volgende:
Eigenlijk wel sneu om te zien dat in een in theorie democratisch land de minderheid nu hun zin krijgt
En hoe zou de overheid dat dan moeten doen, massaal razzia's gaan houden op 5 december?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:31 schreef Tweek het volgende:
Volgens de VN is Zwarte Piet nu discriminerend en moet de overheid een actieve rol spelen in het aanpassen van de pieten.
Die lafaards in Den Haag doen alles voor Europa, reken er dus maar niet op.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:47 schreef Fir3fly het volgende:
Laten we hopen dat de overheid gewoon teruggaat naar het originele standpunt: dit is een zaak voor de samenleving. Hier heeft de overheid niets mee te maken.
Oh gut, nu zijn het lafaards, omdat ze een kinderfeest willen aanpassen zodat ieder kind het met plezier kan vieren.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:48 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Die lafaards in Den Haag doen alles voor Europa, reken er dus maar niet op.
Oh, ik wist niet dan Quinsy Gario een kind was?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:49 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Oh gut, nu zijn het lafaards, omdat ze een kinderfeest willen aanpassen zodat ieder kind het met plezier kan vieren.
Alles wat zwart is er rond die tijd in december over de daken loopt neerknallenquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:45 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En hoe zou de overheid dat dan moeten doen, massaal razzia's gaan houden op 5 december?
Wie/wat/waar wordt er precies gediscrimineerd? Leg uit.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:38 schreef zatoichi het volgende:
Terecht natuurlijk. Kinderen maakt het inderdaad niet uit. Het feit dat volwassenen vinden dat ie zwart moet blijven maakt het hele verhaal juist discriminerend.
Aanpassen die hap!
Wat heeft de VN met Europa te maken?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:48 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Die lafaards in Den Haag doen alles voor Europa, reken er dus maar niet op.
Dat is juist dan weer niet erg, democratie wil niet zeggen het recht van de sterkste. In een democratie is het juist van belang dat de regering erop toeziet dat kleine groepen niet buiten de boot vallen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:41 schreef christiman het volgende:
Eigenlijk wel sneu om te zien dat in een in theorie democratisch land de minderheid nu hun zin krijgt
Aanpassen? Dat is pas discriminatie. Alles mag, behalve zwart.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:38 schreef zatoichi het volgende:
Aanpassen die hap!
Dit dus, heb het even gelezen en we zijn hier een stel racisten niet te kort. En toch willen ze massaal naar Nederland komenquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:44 schreef Tweek het volgende:
Overigens als je het hele rapport leest zijn we een in en in racistisch land en dan vooral tegen mensen van Afrikaanse afkomst.
Ik ben wel benieuwd hoe die Belg gereageerd heeft, daar hebben ze tenslotte ook Zwarte Pietquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:53 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dat is juist dan weer niet erg, democratie wil niet zeggen het recht van de sterkste. In een democratie is het juist van belang dat de regering erop toeziet dat kleine groepen niet buiten de boot vallen.
Maar op basis van een VN commissie dat uit deze landen bestaat.
Hoeveel boter hebben ze op hun hoofd?
Ik geloof dat alleen Mauritius niet echt problemen heeft met stelselmatige achterstelling van bevolkingsgroepen.
Wellicht Togo, maar dat weet ik niet zeker.
Dat is inderdaad nog het ergste, niet zwarte piet. Zwarte piet is juist een van de uitwassen van het racisme en discriminatie in Nederland.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:44 schreef Tweek het volgende:
Overigens als je het hele rapport leest zijn we een in en in racistisch land en dan vooral tegen mensen van Afrikaanse afkomst.
Wie uit die groep heeft de werkelijk benodigde kennis van zaken om deze discussie echt aan te kunnen voelen?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:53 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dat is juist dan weer niet erg, democratie wil niet zeggen het recht van de sterkste. In een democratie is het juist van belang dat de regering erop toeziet dat kleine groepen niet buiten de boot vallen.
Maar op basis van een VN commissie dat uit deze landen bestaat.
Hoeveel boter hebben ze op hun hoofd?
Ik geloof dat alleen Mauritius niet echt problemen heeft met stelselmatige achterstelling van bevolkingsgroepen.
Wellicht Togo, maar dat weet ik niet zeker.
Die vrouw was onderdeel van een of andere commissie binnen de VN zonder enige zeggenschap. Beetje een praatgroep voor mensen die daar een heel dik salaris voor krijgen zeg maar.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:55 schreef RingBewoner het volgende:
Dit was toch vorig jaar ook al gesteld door die donkere mevrouw die Schepper heette?
En ging vooral om de bijbehorende geldkwestie waarvan zij haar levenswerk heeft gemaakt.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:55 schreef RingBewoner het volgende:
Dit was toch vorig jaar ook al gesteld door die donkere mevrouw die Schepper heette?
Shepherd ja, wat een figuur was datquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:43 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Ah boehoehoe. Heerlijk die tranen.Krijg je als je een zwaar achterhaald en racistisch component van een kinderfeest in stand probeert te houden.
De VN gaf eerst nog een waarschuwing in de vorm van Verene Shepherd om het feest zelf aan te laten passen, maar ja als dat niet werkt en mensen haar zelfs uitschelden voor alles en nog wat.
Uitstekend. Laten we hopen dat het ook gewoon zo blijft.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:57 schreef Bombvis het volgende:
Rutte zegt zojuist dat het aan de samenleving is en niet aan de politiek hoe Zwarte Piet ingevuld wordt. Het is een volkstraditie, dus van het volk (live persconferentie na afloop van de ministerraad)
Vanuit de mensenrechtengroep ja, maar meer dan foei zeggen kunnen die ook niet doen. Op een paar boze blogs op joop.nl en misschien een verdwaald bericht in de Washington Post of New York Times zitten hier geen enkele echte consequenties aan vast.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:56 schreef YazooW het volgende:
[..]
Die vrouw was onderdeel van een of andere commissie binnen de VN zonder enige zeggenschap. Beetje een praatgroep voor mensen die daar een heel dik salaris voor krijgen zeg maar.
Nu lijkt het vanuit de VN zelf te komen.
En volgend jaar word het hetzelfde waarschijnlijk weer gezegd en een jaar later weer en zo verder.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:56 schreef YazooW het volgende:
[..]
Die vrouw was onderdeel van een of andere commissie binnen de VN zonder enige zeggenschap. Beetje een praatgroep voor mensen die daar een heel dik salaris voor krijgen zeg maar.
Nu lijkt het vanuit de VN zelf te komen.
Ik vond het vanaf dag 1 al een zeikerig kutwijf.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:57 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En ging vooral om de bijbehorende geldkwestie waarvan zij haar levenswerk heeft gemaakt.
Had hij een hele tijd geleden iig gezegd. Maar weet niet of hij dat nu gezegd heeft, ik mag hopen van welquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:57 schreef Bombvis het volgende:
Rutte zegt zojuist dat het aan de samenleving is en niet aan de politiek hoe Zwarte Piet ingevuld wordt. Het is een volkstraditie, dus van het volk (live persconferentie na afloop van de ministerraad)
Je weet hoe rutte is.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:59 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Had hij een hele tijd geleden iig gezegd. Maar weet niet of hij dat nu gezegd heeft, ik mag hopen van wel
Dit is om de massa af te leiden van de echte problemen. En het werkt ook nog.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:36 schreef AchJa het volgende:
De halve wereld staat in de fik en de VN gaat wat van zwarte piet vinden...
Topshow prio's stellen...
Hij heeft het zojuist weer gezegd. Hij zegt dat hij het rapport nog niet gelezen heeft maar.. uh.. iemand anders wel (schakelde midden in de zin in), maar dat Zwarte Piet van het volk is, geen politieke kwestie. Het boeit de politiek niet hoe het volk Kerst, Pasen of Sinterklaas viert, hij geeft wel aan dat racisme/discriminatie gewoon niet kan (wat nogal logisch is). Maar het is niet aan de politiek om aan te geven hoe Zwarte Piet er uit moet komen te zienquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:59 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Had hij een hele tijd geleden iig gezegd. Maar weet niet of hij dat nu gezegd heeft, ik mag hopen van wel
Ja, een prima premier, vandaar dat ik ook wel verwacht dat hij dat gezegd heeft.quote:
Wat dacht je van gewoon helemaal niet aanpassen en gewoon lekker laten zoals het is?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:00 schreef Cherna het volgende:
http://www.realnotes.be/c(...)ostuum-dat-jij-wilt/
Maak van het Sint feest een Carnavalsfeest en je bent overal vanaf. Of zou de VN straks ook het Carnaval racistisch gaan vinden en de overheid gaan dwingen dit aan te passen.
Tijdens het Carnaval zie je ook Pieten rondlopen.
De zak van Sinterklaas oh zo blauw oh zo blauw.
Vond ik ook opvallend al het andere werd wel genoemd.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:56 schreef Fir3fly het volgende:
Overigens wordt over geweld/discriminatie jegens bijvoorbeeld homo's vanuit bepaalde groeperingen niets gezegd. Frappant.
Ik las het op nu.nlquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:00 schreef Bombvis het volgende:
[..]
Hij heeft het zojuist weer gezegd. Hij zegt dat hij het rapport nog niet gelezen heeft maar.. uh.. iemand anders wel (schakelde midden in de zin in), maar dat Zwarte Piet van het volk is, geen politieke kwestie. Het boeit de politiek niet hoe het volk Kerst, Pasen of Sinterklaas viert, hij geeft wel aan dat racisme/discriminatie gewoon niet kan (wat nogal logisch is). Maar het is niet aan de politiek om aan te geven hoe Zwarte Piet er uit moet komen te zien
Edit: Asscher, Lodewijk was de persoon die ik zocht
Vind ik niet, heb je die landen gezien?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:03 schreef Tweek het volgende:
[..]
Vond ik ook opvallend al het andere werd wel genoemd.
Ik ben ook sarcastisch bezig omdat het te gek voor woorden is dat dit zo maatschappelijk word opgeblazen. Ik snap er niets meer van.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:02 schreef YazooW het volgende:
[..]
Wat dacht je van gewoon helemaal niet aanpassen en gewoon lekker laten zoals het is?
Oh, ik had een paar woorden ge-ctrl-f'd (quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:03 schreef Tweek het volgende:
[..]
Vond ik ook opvallend al het andere werd wel genoemd.
Ze hebben het één keer over homofobie, maar dan van medewerkers van asielzoeker centrums.
Slavernij bestond al toen Nederland nog zeebodem was. De zieke focus op de (relatief korte) slavenhandel van West-Europa is dan ook erg vreemd, en een beetje hypocriet.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:44 schreef KingRadler het volgende:
Nederland was toch ook de grondlegger van de Slavernij op deze wereld.
Dat kan wel zo zijn, maar ten tijde van de West-Europese slavernij werd er op veel grotere schaal gehandeld in slaven dan daarvoor.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:08 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Slavernij bestond al toen Nederland nog zeebodem was. De zieke focus op de (relatief korte) slavenhandel van West-Europa is dan ook erg vreemd, en een beetje hypocriet.
Slavernij bestaat nog steeds. Het heeft nu alleen een andere naam. Mensenhandel. Maar goed dat we een VN hebben die zich zo nu en dan laat horen. Dan weten we in iedergeval dat ze daar nog in leven zijn.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:08 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Slavernij bestond al toen Nederland nog zeebodem was. De zieke focus op de (relatief korte) slavenhandel van West-Europa is dan ook erg vreemd, en een beetje hypocriet.
Dat is helemaal niet waar. De Arabieren konden (en kunnen!) er ook wat van. Maar daar hoor en lees je niks over.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:10 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Dat kan wel zo zijn, maar ten tijde van de West-Europese slavernij werd er op veel grotere schaal gehandeld in slaven dan daarvoor.
Ik denk dat de Romeinen daar een andere mening over hebben.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:10 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Dat kan wel zo zijn, maar ten tijde van de West-Europese slavernij werd er op veel grotere schaal gehandeld in slaven dan daarvoor.
Oh? Het systeem onder de Nederlanders en Britten liep veel soepeler dan ooit tevoren. Men werd er steeds bedrevener in in slavenhandel.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:11 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet waar. De Arabieren konden (en kunnen!) er ook wat van. Maar daar hoor en lees je niks over,
En de oude Egyptenaren, Grieken, Chinezen, half donker Afrika....quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:12 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik denk dat de Romeinen daar een andere mening over hebben.
We weten er gewoon een hele hoop van. Verder kun je er weinig over zeggen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:13 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Oh? Het systeem onder de Nederlanders en Britten liep veel soepeler dan ooit tevoren. Men werd er steeds bedrevener in in slavenhandel.
En de Turken en de Arabieren en de en de en de...quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:12 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik denk dat de Romeinen daar een andere mening over hebben.
Heb je daar ook een bron voor of is het meer dat je dingen net wat erger maakt om de blanke maar de schuld te kunnen geven?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:13 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Oh? Het systeem onder de Nederlanders en Britten liep veel soepeler dan ooit tevoren.
Dat de VOC alles heel goed bij hield met archieven, beter dan welk ander land dat handelde in slaven.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:17 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Heb je daar ook een bron voor of is het meer dat je dingen net wat erger maakt om de blanke maar de schuld te kunnen geven?
En wat vind je van het feit dat veel blanke slavenhandelaars de slaven van Afrikaanse, zwarte stamhoofden kochten?
Die heeft het Nederlandse standpunt verdedigd dat er niets racistisch aan zwarte piet is en dat ook niet als zodanig opgevat moet worden.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:55 schreef Bombvis het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd hoe die Belg gereageerd heeft, daar hebben ze tenslotte ook Zwarte Piet
Maar de Belgen moeten het dan ook gaan veranderen en hebben ook een heel donker koloniaal verleden(Congo).quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:19 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Die heeft het Nederlandse standpunt verdedigd dat er niets racistisch aan zwarte piet is en dat ook niet als zodanig opgevat moet worden.
Ik wist niet dat dat het belangrijkste was. Kan je mijn andere vraag ook beantwoorden of is dat te confronterend?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:19 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Dat de VOC alles heel goed bij hield met archieven, beter dan welk ander land dat handelde in slaven.
Dat is heel belangrijk, aangezien ook de mate waarin ze de gehele slavenhandel hebben kunnen archiveren.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:27 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ik wist niet dat dat het belangrijkste was. Kan je mijn andere vraag ook beantwoorden of is dat te confronterend?
En wat vind je van het feit dat veel blanke slavenhandelaars de slaven van Afrikaanse, zwarte stamhoofden kochten?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:28 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Dat is heel belangrijk, aangezien ook de mate waarin ze de gehele slavenhandel hebben kunnen archiveren.
Romeinen vergeten?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:10 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Triest, maar daar ondervinden we tegenwoordig geen al te veel last meer van.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:28 schreef bijdehand het volgende:
[..]
En wat vind je van het feit dat veel blanke slavenhandelaars de slaven van Afrikaanse, zwarte stamhoofden kochten?
Maar de Romeinen waren dan ook een oorlogzuchtige beschaving die groot geworden zijn door plunderingen, oorlogen en slavenhandel, maar dat staat buiten beschouwing. Het gaat hier om Nederland, niet de Romeinen.quote:
Zonder die zwarte stamhoofden kon de slavenhandel in Afrika natuurlijk nooit de grootte bereiken die het bereikt heeft, dus blijkbaar wel.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:29 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Triest, maar daar ondervinden we tegenwoordig geen al te veel last meer van.
Zolang hier in Nederland nog jonge vrouwen het land inkomen die uitgehuwelijkt zijn voor een mooie bruidschat, zullen we de hele boel maar met een korreltje zout nemen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:31 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Maar de Romeinen waren dan ook een oorlogzuchtige beschaving die groot geworden zijn door plunderingen, oorlogen en slavenhandel, maar dat staat buiten beschouwing. Het gaat hier om Nederland, niet de Romeinen.
Genieten hequote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:33 schreef Ringo het volgende:
Heerlijk, die verontwaardiging hier, je ziet het speeksel aan de zinnen hangen.
Er is dus niet speciaal een commissie opgericht door de VN om ons eventjes aan te pakken op Zwarte Pietquote:Waarom wordt specifiek Nederland nu langs de lat gelegd?
Nederland is geen 'doelwit' van de commissie. Elk land dat het VN-verdrag tegen rassendiscriminatie heeft ondertekend, wordt om de vijf jaar door de commissie bekeken.
De voorbije weken werden ook Noorwegen, Tsjechië, Colombia en Suriname onder de loep genomen. Kritiek is er vrijwel altijd, op elk land. Zo kreeg Noorwegen vorige week te horen dat het land veel te weinig doet aan racisme door rechts-extremisme en dat het land haattoespraken harder moet aanpakken.
Dan nemen we Hadji toch over, geven we hem alleen het Pietenpakje aan en dan kunnen we vrolijk verder levenquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:34 schreef Dutchguy het volgende:
Ondertussen loopt in Iran Hadji Firoez rond. Een zwart geschminkte ex-slaaf die kinderen vermaakt. Verschil is dat deze figuur een beschermde status bij de VN heeft en zwarte Piet dus van de VN niet meer mag in de huidige vorm.
Ik denk dat de VN iets uit te leggen heeft.
Ja in van die computerspellen ligt daar inderdaad de nadruk op. Romeinse Rijk was wel wat meer dan dat.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:31 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Maar de Romeinen waren dan ook een oorlogzuchtige beschaving die groot geworden zijn door plunderingen, oorlogen en slavenhandel, maar dat staat buiten beschouwing. Het gaat hier om Nederland, niet de Romeinen.
Dat wordt al jaren geroepen, eerst zien en dan geloven. Ik denk niet dat we er bang voor hoeven te zijnquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:36 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Jep.Alles wat ze zeggen, het gaat nu toch veranderen, de kentering is gekomen.
Kentering kun je niet van bovenaf afdwingen maar zal in de maatschappij plaats moeten vinden.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:36 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
ik denk niet dat hij dat snapt.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:38 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Kentering kun je niet van bovenaf afdwingen maar zal in de maatschappij plaats moeten vinden.
En dat lijkt er nu toch te komen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:38 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Kentering kun je niet van bovenaf afdwingen maar zal in de maatschappij plaats moeten vinden.
opgelegde dwang werkt niet, heb ik geleerd in de geschiedenisboekenquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:40 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
En dat lijkt er nu toch te komen.
Nee, het lijkt er niet te komen. Het lijkt er pas te komen als er vanuit de maatschappij hevige protesten komen en er veel gaat veranderen. Dat valt tot nu toe erg mee.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:40 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
En dat lijkt er nu toch te komen.
welke vlag hangen ze buiten?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:40 schreef KingRadler het volgende:
veel zwarte mensen in Nederland zien deze dag als een overwinning van jarenlange slavernij in Nederland.
'Dwang', doe niet zo melodramatisch joh.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:40 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
opgelegde dwang werkt niet, heb ik geleerd in de geschiedenisboeken
de surinaamse....quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:41 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
welke vlag hangen ze buiten?
Committee on the Elimination of Racial Discriminationquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:56 schreef Fir3fly het volgende:
Overigens wordt over geweld/discriminatie jegens bijvoorbeeld homo's vanuit bepaalde groeperingen niets gezegd. Frappant.
En dan wel met religieuze shit komen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:42 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Committee on the Elimination of Racial Discrimination
Er is niets vrijwilligs aan.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:41 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
'Dwang', doe niet zo melodramatisch joh.
Een organisatie van useless losers die niet een normale baan kunnen krijgen.....quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:42 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Ze gaan hun boekje ook al te buiten wat betreft moslims, dus tja. Of die naam nou zoveel zegt...quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:42 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Oh gut, nu zijn het useless losers ook nog.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:43 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Een organisatie van useless losers die niet een normale baan kunnen krijgen.....
Oh sorry is vergat het woordje uitvreters nog....quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:44 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Oh gut, nu zijn het useless losers ook nog.
Welke jarenlange slavernij?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:40 schreef KingRadler het volgende:
veel zwarte mensen in Nederland zien deze dag als een overwinning van jarenlange slavernij in Nederland.
Ja, want dat maakt het een stuk beter.....quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:45 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Oh sorry is vergat het woordje uitvreters nog....
Horen we je dan nog wel?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:46 schreef Toekito het volgende:
Ik pas niks aan. Of ik ben de traditionele piet of je ziet me niet.
Beloof je dat?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:46 schreef Toekito het volgende:
Ik pas niks aan. Of ik ben de traditionele piet of je ziet me niet.
Benieuwd welke winkel dit jaar weer massaal geboycot gaat worden :pquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:48 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Beloof je dat?
Maar nu serieus, oh gut.Wat een melodramatische zeikerds bij elkaar zeg.
Als de mensen het hier willen dan komt die verandering er zeker, en dat is geen probleem. Maar te stellen dat de mensen het hier willen omdat een VN-commissie zegt dat het racistisch is snijdt geen hout, maar dat snap je zelf vast ook welquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:47 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Ja, want dat maakt het een stuk beter.....![]()
Accepteer gewoon dat er verandering aan zit te komen. Niks geen dwang, aangezien mensen het hier zelf willen er iets verandert aan zwarte piet. Zo wordt het een leuk feest voor iedereen. Win-win situatie dus.
Ach, de hele wereld is racistisch. Zéker de landen waarvan de mensen normaal als slachtoffers van racisme worden gezien.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:44 schreef Tweek het volgende:
De grootste zeikerds zijn anders de zwarte-piet-is-racisme-huillies.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:48 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Beloof je dat?
Maar nu serieus, oh gut.Wat een melodramatische zeikerds bij elkaar zeg.
Gario kuch kuchquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:49 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
De grootste zeikerds zijn anders de zwarte-piet-is-racisme-huillies.
Dat is idd de grootste mongool in dit landquote:
Mensen hier??? Zover ik weet wil meer dan 95% niets veranderen, ZELFS op de NL Antillen is men tegen!!quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:47 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Accepteer gewoon dat er verandering aan zit te komen. Niks geen dwang, aangezien mensen het hier zelf willen er iets verandert aan zwarte piet. Zo wordt het een leuk feest voor iedereen. Win-win situatie dus.
'Mongool'.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:51 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Dat is idd de grootste mongool in dit land
De grootste graaipiet van Nederland...quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:51 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Dat is idd de grootste mongool in dit land
Waarom zou zwarte piet verdwijnen? haal de gelijkenissen met een neger weg en klaar ben je.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:54 schreef Strani het volgende:
Ik vind het oprecht jammer dat Zwarte Piet gaat verdwijnen en denk ook niet dat er ook maar een beetje racisme achter zit. Maar helaas wordt het wel zo opgevat en ik ben ook realistisch genoeg om in te zien dat het schoonsteenverhaal eigenlijk gewoon onzin is. Over het algemeen krijg je van schoonstenen geen stereotypische grote en rode lippen, bijvoorbeeld.
We zullen als land naar een oplossing moeten zoeken. Zwarte Piet gaat verdwijnen, dat is nu toch wel duidelijk. Ik stem voor 'gouden pieten' zoals die van de Bijenkorf. We verzinnen wel weer wat nieuws bij het traditionele verhaal, bijvoorbeeld dat ze ooit massaal in een bak vloeibaar goud zijn gevallen.
Laten we met z'n allen volwassen zijn mensen.
Je kent Gario? Leg eens uit waarom hij geen mongool is!quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:55 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
'Mongool'.![]()
Dus als je het er niet mee eens bent en je argumenten zijn op, dan ga hem maar uitschelden. Ja logisch ook.![]()
Wat ook vreselijk logisch is dat als meer dan 95% van de Nederlanders geen boodschap aan ene Gario heeft hij toch doorgaat met zijn gezeurPiet....quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:55 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
'Mongool'.![]()
Dus als je het er niet mee eens bent en je argumenten zijn op, dan ga hem maar uitschelden. Ja logisch ook.![]()
Graaipiet, zelfs. Te triest voor woorden. Goed dat zwarte piet dus verdwijnt.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:55 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
De grootste graaipiet van Nederland...![]()
![]()
Als iemand het niet waard is om veel woorden aan vuil te maken, hou ik het liever zo kort mogelijk.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:55 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
'Mongool'.![]()
nee.....dan ga ik lekker fietsen ipv piet spelen op werk.quote:
Kan ook, maar hoe doe je zoiets? Wel zwart houden maar zorgen dat het niet meer op een neger lijkt?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:56 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Waarom zou zwarte piet verdwijnen? haal de gelijkenissen met een neger weg en klaar ben je.
De kleur zwart heeft niets met negers te maken.
Zeurpiet dat je er bent.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:57 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Graaipiet, zelfs. Te triest voor woorden. Goed dat zwarte piet dus verdwijnt.
Gario vroeg voor een optreden in politiek café in Kampen een vergoeding van ¤500, reiskosten en een diner voor twee personen. Tweede kamerlid Michel Rog noemde Gario daarop via Twitter een "Graaipiet" vanwege deze in zijn ogen buitenproportionele vergoeding. Hierop deed Gario aangifte bij de politie[12].quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:57 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Kroeshaar weg, de rode lippen, doe iets aan de kleding, dat lijkt me voldoende.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:57 schreef Strani het volgende:
[..]
Kan ook, maar hoe doe je zoiets? Wel zwart houden maar zorgen dat het niet meer op een neger lijkt?
Het grootste probleem van dit alles is eigenlijk nog wel het precedent dat je ermee schept. Aan de ene kant stel je emotionele schade gelijk aan fysieke schade, waaruit dus een verplichting volgt voor de overheid om ertegen op te treden, maar je neemt als maatstaf voor wat dan precies emotionele schade is ook nog eens de meest lichtgeraakte persoon in het hele koninkrijk.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:52 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Mensen hier??? Zover ik weet wil meer dan 95% niets veranderen, ZELFS op de NL Antillen is men tegen!!
Het is eigenlijk krulhaar, dus dat zou geen probleem moeten zijn, de kleding ook niet want die hoort niet specifiek bij zwarte mensen. De lippen ja, die zouden anders moeten. Maar ik vrees dat de kleur zelf ook een dealbreaker blijft.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:59 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Kroeshaar weg, de rode lippen, doe iets aan de kleding, dat lijkt me voldoende.
De bruine schmink inderdaad, gewoon weer zwart zoals vroeger.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:00 schreef Strani het volgende:
[..]
Het is eigenlijk krulhaar, dus dat zou geen probleem moeten zijn, de kleding ook niet want die hoort niet specifiek bij zwarte mensen. De lippen ja, die zouden anders moeten. Maar ik vrees dat de kleur zelf ook een dealbreaker blijft.
Ik snap dat je probeert te provoceren maar hier help je de discussie niet mee. Bovendien is het ook echt hele slechte humor.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:03 schreef DUTCHKO het volgende:
Quinsy voelt zich emotioneel bedolven onder het Zwarte Piet probleem....![]()
![]()
![]()
[ afbeelding ]
Zwarte Piet heeft werk, dat is toch al genoeg?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:57 schreef Strani het volgende:
[..]
Kan ook, maar hoe doe je zoiets? Wel zwart houden maar zorgen dat het niet meer op een neger lijkt?
Gario vond dit al ongelooflijk racistisch:quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:56 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Je kent Gario? Leg eens uit waarom hij geen mongool is!
Welnee ik steek de draak met al die debielerie die het Nederlandse scherm passeert....wat hebben we allemaal gezien: nergerzoenen weg, Jodekoeken weg, gevechten over Christelijke symbolen en kerstmis....en nu zwarte piet.... is dit niet TOP zielig????quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:04 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik snap dat je probeert te provoceren maar hier help je de discussie niet mee. Bovendien is het ook echt hele slechte humor.
Moeten ze dan gaan demonstreren midden op de intocht?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:07 schreef Igen het volgende:
Dus de overheid moet een actieve rol spelen in het verwijderen van de racistische aspecten van Zwarte Piet en moet ook niet meer de anti-piet-demonstranten ergens in een afgelegen hoekje laten demonstreren.
Daar kun je het toch eigenlijk alleen maar mee eens zijn?
Dat had ik gelezenquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:05 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Gario vond dit al ongelooflijk racistisch:
Half.. de demonstraties moeten kunnen maar wat mij betreft niet tijdens een intocht. Kinderen hoeven niet het slachtoffer te worden van de onzin waar wij volwassenen over ruziën.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:07 schreef Igen het volgende:
Dus de overheid moet een actieve rol spelen in het verwijderen van de racistische aspecten van Zwarte Piet en moet ook niet meer de anti-piet-demonstranten ergens in een afgelegen hoekje laten demonstreren.
het is ook racistisch wie laat nu een neger achter en een rondje meer laten rennen, ook nog het bier lauw laten worden.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:05 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Ja ik ook.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:05 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar dat vinden ze niet leuk hier om te horen, want stel je voor dat ze het recht hebben om te demonstreren.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:07 schreef Igen het volgende:
Nee, kijk maar wat hun inzet is, zwarte piet moet dood.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:56 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Waarom zou zwarte piet verdwijnen? haal de gelijkenissen met een neger weg en klaar ben je.
De kleur zwart heeft niets met negers te maken.
Punt is dat die er niet zijn. En ze zeggen niet de overheid, maar de regering.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:07 schreef Igen het volgende:
Dus de overheid moet een actieve rol spelen in het verwijderen van de racistische aspecten van Zwarte Piet
Moet jij niet werken?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:57 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:13 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Moet jij niet werken?
Ik heb vakantie maar wat is jouw excuus?
Ook een graaipiet.
Shit, die kleding was nu net geen onderwerp van discussie, breng ze nog ff op ideeën...quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:59 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Kroeshaar weg, de rode lippen, doe iets aan de kleding, dat lijkt me voldoende.
Dat proberen al zoveel personen, maar blijkt niet te werken..quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:05 schreef KingRadler het volgende:
kunnen we niet in plaats van zwarte piet verkleden als Moslim met zwart haar. daar doet de VN niet moeilijk over.
Nee, want de inzet is is heel zwart/wit bij die extremisten:quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:07 schreef Igen het volgende:
quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:36 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Dat geldt natuurlijk voor beide kampen. Anti-Piet is weg ermee, Pro-Piet is absoluut niks veranderenquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:20 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nee, want de inzet is is heel zwart/wit bij die extremisten:
Zwarte piet moet dood. Niets aanpassen, weg ermee...
Zwarte piet is populairder dan hij ooit was. Veruit het grootste deel van de Nederlanders vind dat er niets mis is met zp.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:47 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:22 schreef indiaantje89 het volgende:
Ach dan ben je toch racistisch... wat heeft dat nog voor betekenis anno 2015? Je krijgt racisme toch wel opgespeld, of je nu wil of niet.
Welk land niet?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:26 schreef Ryan3 het volgende:
De rest van het rapport? Nederland doordrongen van racisme?
Dat zeggen ze bij elk land. Vorige week (of paar weken geleden) werd het ook gezegd van Noorwegen. Commissie heeft altijd zeer veel kritiek op de landen die ze beoordelenquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:26 schreef Ryan3 het volgende:
De rest van het rapport? Nederland doordrongen van racisme?
Inderdaad.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:22 schreef indiaantje89 het volgende:
Ach dan ben je toch racistisch... wat heeft dat nog voor betekenis anno 2015? Je krijgt racisme toch wel opgespeld, of je nu wil of niet.
Wil je ook een glaasje?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:29 schreef Elfletterig het volgende:
De champagne zal nu wel worden ontkurkt bij poco Nederlanders.
Ies racisme, dan beeldt je moslims af als domme pakjesdragers.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:05 schreef KingRadler het volgende:
kunnen we niet in plaats van zwarte piet verkleden als Moslim met zwart haar. daar doet de VN niet moeilijk over.
Goed punt idd.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:32 schreef Nintex het volgende:
Is Nederland dan ook te racistisch om vluchtelingen op te nemen? Is het wel verantwoord om hier nog meer vluchtelingen naartoe te sturen?
Ik ga voor deze:quote:
Denk dat we daar ook maar eens goed naar moeten kijken, deze familie graag enkele reis eerste klas richting Nederland:quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:32 schreef Nintex het volgende:
Is Nederland dan ook te racistisch om vluchtelingen op te nemen? Is het wel verantwoord om hier nog meer vluchtelingen naartoe te sturen?
Doe mij er ook maar een!quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:33 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ik ga voor deze:
[ afbeelding ]
het bier met Sinterklaas is een blond biertje trouwens, met Zwarte Piet is een donker biertje![]()
quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:33 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ik ga voor deze:
[ afbeelding ]
het bier met Sinterklaas is een blond biertje trouwens, met Zwarte Piet is een donker biertje![]()
Onwetendheid is een zegen. Ik heb dit topic gelezen en zo komt er iemand voorbij die het slavernij verleden van Nederland aanhaalt aan de hand van de VOC. De WIC is toch echt een ander beestje en het feit dat zo'n persoon dit al niet weet vertelt mij dat hij anderen loopt na te praten, anderen die er blijkbaar ook geen verstand van hebben.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:29 schreef Elfletterig het volgende:
Dat kleine groepje drammers kan nu heel hard roepen "zie je nou wel".quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:29 schreef Elfletterig het volgende:
Of ze willen spraakmakende tv gaan maken wat ook in Nederland het nieuws gaat halenquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:40 schreef Childofthe90s het volgende:
Vanavond zit Quinsy bij Canvas aan tafel, blijkbaar weten ze in België nog niet met wie ze te maken hebben
Een soort Prem bij DWDD moment?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:41 schreef Hamilcar het volgende:
[..]
Of ze willen spraakmakende tv gaan maken wat ook in Nederland het nieuws gaat halen
Oh gut, "poco Nederlanders". Doe mij maar wat van dat spul. Heerlijk.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:29 schreef Elfletterig het volgende:
WIC, ook goed. Allebei even erg. Geen enkel land dat handelde in slaven(zelfs Engeland niet)was zo erg of handelde op zulke grote schaal als Nederland.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:40 schreef Hamilcar het volgende:
[..]
Onwetendheid is een zegen. Ik heb dit topic gelezen en zo komt er iemand voorbij die het slavernij verleden van Nederland aanhaalt aan de hand van de VOC. De WIC is toch echt een ander beestje en het feit dat zo'n persoon dit al niet weet vertelt mij dat hij anderen loopt na te praten, anderen die er blijkbaar ook geen verstand van hebben.
Daarnaast was slavernij de normaalste zaak van de wereld voordat het Westen het afschafte in de 19de eeuw. De Republiek heeft aangehaakt op de reeds bestaande slavenhandel in Afrika, het heeft het niet gecreëerd. Slavernij is niet, zoals sommigen het willen doen laten lijken, 'a white man's crime'. Teveel mensen hebben geleden aan het zieke fenomeen waarin iemand de ander zijn vrijheid ontneemt om het zo slecht en simpelweg incorrect te omschrijven.
En voor de rest lijkt mij het 'is Zwarte Piet wel of niet racistisch?' vraagstuk vooral een van perspectief en daarmee dus ook een heel persoonlijk verhaal. Dat maakt het enorm lastig om er op grote schaal iets zinnigs over te zeggen zoals nu de VN wel durft te doen in haar rapport.
Erg he, dat is de taak van de VN. Om zich druk te maken om de mensenrechten, zowel in Syria als elders, dus ook hier in Nederland.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:57 schreef luxerobots het volgende:
Het college van de rechten van de mens van de VN heeft het maar druk. De ene week zitten ze bovenop de mensenrechten in Syrië. De volgende week beoordelen ze de godsdienstvrijheid in Saoudi-Arabië. Waarna ze weer uitgebreid vergaderen over het racistische fenomeen Zwarte Piet in Nederland.
Daarom zijn ze ook egaal zwart, hebben ze rode lippen en dragen ze grote gouden oorbellen. Verder hebben ze kroeshaar gekregen van het klimmen in de schoorsteen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:34 schreef christiman het volgende:
![]()
Dat de VN zich met serieuze dingen gaan bezighouden
Tevens weet elke Nederlander dat zwarte piet in het hele Sinterklaasverhaal niet zwart is van nature, maar door de schoorsteen. Achterlijk gedoe.
Nederland was zeker niet de grootste slavenhandelaar, verdiep je er eerst eens in, zou ik zeggen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:58 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
WIC, ook goed. Allebei even erg. Geen enkel land dat handelde in slaven(zelfs Engeland niet)was zo erg of handelde op zulke grote schaal als Nederland.
Klets je nou anderen na of heb je er daadwerkelijk verstand van?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:58 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
WIC, ook goed. Allebei even erg. Geen enkel land dat handelde in slaven(zelfs Engeland niet)was zo erg of handelde op zulke grote schaal als Nederland.
Nou zeg, dat je hier nog wilt wonen...quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:58 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Ja dat ze zich eens druk gaan maken om mensensmokkelaars en kinderverkrachters.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:59 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Erg he, dat is de taak van de VN. Om zich druk te maken om de mensenrechten, zowel in Syria als elders, dus ook hier in Nederland.
Tuurlijk, als dat je enige argument is. Gelijk oprotten, wel zo lekker makkelijk he. "Oprotte met mensen, zeker die kankuhlinksen en die kankuhbuitelanders".quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:01 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nou zeg, dat je hier nog wilt wonen...
Even voor de duidelijkheid: dat hoeft niet hoor!
Ik kom je met alle liefde helpen inpakken.
Nee, hoor vrije keuze. Net als het kiezen voor een zwarte Piet in plaats van een blanke met stroopwafelpatoon...quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:03 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Tuurlijk, als dat je enige argument is. Gelijk oprotten, wel zo lekker makkelijk he. "Oprotte met mensen, zeker die kankuhlinksen en die kankuhbuitelanders".
Dus je duldt geen ander geluid dan dat zwarte piet moet blijven. Dan mag je gelijk oprotten, want iedereen hier in Nederland wil dat zwarte piet niet verandert, althans de mening volgens mensen hier die het vrije woord hoog in vandaal hebben. Duidelijk.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:04 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nee, hoor vrije keuze. Net als het kiezen voor een zwarte Piet in plaats van een blanke met stroopwafelpatoon...
En laat die linksen erbuiten, een rechtse kan je krijgen.
Volgens mij heb je zelfs gereageerd op mijn voorstel van een verandering.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:06 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Dus je duldt geen ander geluid dan dat zwarte piet moet blijven. Dan mag je gelijk oprotten, want iedereen hier in Nederland wil dat zwarte piet niet verandert. Duidelijk.
Onzin in de Arabische landen was het echt veel erger en daar is nog nooit een eind aan gekomen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:58 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
quote:n Afrika bestaat slavernij en slavenhandel al duizenden jaren, tot op de dag van vandaag. In het rijk Senegambia was een derde van de bevolking slaaf tussen 1300 en 1900. Afrikaanse volkeren zoals de Ashanti in Ghana en de Yoruba in Nigeria waren economisch afhankelijk van slavenhandel. De Imbangala van Angola en de Nyamwezi van Tanzania dienden als makelaars of voerden oorlog met andere volkeren om slaven buit te maken voor Europeanen. Piet Emmer beschrijft in zijn boek De Nederlandse Slavenhandel 1500-1850 hoe in oorlogen tussen Afrikaanse volkeren veel krijgsgevangenen werden gemaakt, die als ze niet vermoord werden als slaven werden gebruikt of verkocht.
Eén van de grootste dan, maar Engeland heeft verder geen racistische karikatuur als zwarte piet.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:00 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Nederland was zeker niet de grootste slavenhandelaar, verdiep je er eerst eens in, zou ik zeggen.
Hysterisch nog wel.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:08 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Volgens mij heb je zelfs gereageerd op mijn voorstel van een verandering.
Ik lees alleen maar hysterische en vooral verwijtende posts van jou.
Welke winkel ga ik boycotten?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:10 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Hysterisch nog wel.Kijk eens in de spiegel man. Een winkel boycotten omdat ze geen zwarte piet meer hebben. Hoe triest ben je dan wel niet?
'maar dat is anders'quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:08 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Onzin in de Arabische landen was het echt veel erger en daar is nog nooit een eind aan gekomen.
En wat denk je van Afrika zelf ?
[..]
Dat is wel een beetje de tendens van je verhaal, vind je niet. En je was het niet, maar als je vindt dat zwarte piet moet worden aangepast, mag je gelijk oprotten uit Nederland of een winkel boycotten, volgens veel mensen hier.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:11 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Welke winkel ga ik boycotten?
Kun je ff aangeven waar ik dat gezegd heb, want dat kan niet kloppen...
Woorden in de mond leggen dus. Als een echte Garioquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:14 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Dat is wel een beetje de tendens van je verhaal, vind je niet. En je was het niet, maar als je vindt dat zwarte piet moet worden aangepast, mag je gelijk oprotten uit Nederland of een winkel boycotten, volgens veel mensen hier.
Tuurlijk, "nu klets ik er snel over heen". Argumentatie ook.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:12 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nee daar kletst die snel over heen. Maar goed dat je het even aanhaald
Nu zijn we al een tijdje in discussie en hieruit blijkt wel dat je echt niet spoort...quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:14 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Dat is wel een beetje de tendens van je verhaal, vind je niet. En je was het niet, maar als je vindt dat zwarte piet moet worden aangepast, is het gelijk oprotten uit Nederland of een winkel boycotten.
Wie zei hier dat "Ik kom je met alle liefde helpen inpakken"? Staat wel ongeveer gelijk aan "ga maar lekkah oprotte".quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:16 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nu zijn we al een tijdje in discussie en hieruit blijkt wel dat je echt niet spoort...
Wat een aannames.
Maar heb je de posts van de anderen ook gelezen?
Maar reageren op een terechtwijzing op je foute uiteenzetting doe je niet... zwakquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:16 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Tuurlijk, "nu klets ik er snel over heen". Argumentatie ook.Zwarte Piet gaat veranderen, dat zit er gewoon aan te komen.
Dus is dat een teken aan de wand dat er iets moet gebeuren met zwarte piet.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:18 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Maar reageren op een terechtwijzing op je foute uiteenzetting doe je niet... zwak
Dat het gaat veranderen zal je toekomst uitmaken, mensen als jij roepen dat al decenia
'Meer dan genoeg mensen': nee, anders was het allang veranderd.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:19 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Dus is dat een teken aan de wand dat er iets moet gebeuren met zwarte piet.
Aangezien er meer dan genoeg mensen al een lange tijd bezwaar maken tegen zwarte piet.
Sinds wanneer zijn 400 Amsterdammers op een bevolking van bijna 17 miljoen mensen 'meer dan genoeg'?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:19 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Dus is dat een teken aan de wand dat er iets moet gebeuren met zwarte piet.
Aangezien er meer dan genoeg mensen al een lange tijd bezwaar maken tegen zwarte piet.
Maar naar die mensen werd dan ook niet geluisterd, zitten/zaten zelfs hele prominente mensen tussen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:20 schreef bijdehand het volgende:
[..]
'Meer dan genoeg mensen': nee, anders was het allang veranderd.
En de mening van die paar prominente mensen telt zwaarder dan die van alle andere Nederlanders bij elkaar?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:22 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Maar naar die mensen werd dan ook niet geluisterd, zitten/zaten zelfs hele prominente mensen tussen.
Moet iets veranderd worden omdat zgn prominente mensen dat willen? Dat lijkt me niet wenselijk. Als het zeurpietenkamp nou groter en groter zou kunnen worden hadden ze verandering kunnen maken, maar juist omdat het zeurpieten zijn ipv redelijke mensen lukt dat niet.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:22 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Maar naar die mensen werd dan ook niet geluisterd, zitten/zaten zelfs hele prominente mensen tussen.
Het gaat erom dat dit feest inclusief zwarte Piet een middel is om een fonds te kunnen opzetten om enorme schadevergoedingen te kunnen gaan eisen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:08 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Onzin in de Arabische landen was het echt veel erger en daar is nog nooit een eind aan gekomen.
En wat denk je van Afrika zelf ?
[..]
Maar de mensen die zwarte piet veranderd willen zien is natuurlijk groter dan 400 mensen uit Amsterdam. En bestaat niet alleen maar uit prominente mensen. Toevallig hebben die mensen het meeste aandacht, omdat het bekende Nederlanders zijn.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:24 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Moet iets veranderd worden omdat zgn prominente mensen dat willen? Dat lijkt me niet wenselijk. Als het zeurpietenkamp nou groter en groter zou kunnen worden hadden ze verandering kunnen maken, maar juist omdat het zeurpieten zijn ipv redelijke mensen lukt dat niet.
Het gaat er helemaal niet om dat ze een fonds willen voor herstelbetalingen. Mensen willen dat ze net zoveel plezier hebben met het vieren van Sinterklaas als ieder ander.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:24 schreef Cherna het volgende:
[..]
Het gaat erom dat dit feest inclusief zwarte Piet een middel is om een fonds te kunnen opzetten om enorme schadevergoedingen te kunnen gaan eisen.
Om zwarte Piet gaat het al lang niet meer. Zonder al die nonsens had men mogelijk zonder problemen wel het feest aangepast in een moderne vorm zolas dat zo vaak gaat. Maar er moest natuurlijk weer een halszaak van gemaakt worden zodat je weet dat er twee partijen ontstaan van voor en tegenstanders. Dan ben je er wel.
Want als je een motief van racisme eromheen hangt om iets aan te passen weet je dat er altijd dat er een tegenpartij ontstaat die dan juist de hakken in het zand zet.
Ik kijk eens zelf in de spiegel. Ik rook en pas me aan. Geen probleem. Maar als iemand er een halszaak van gaat maken met diverse vooroordelen is hij bij mij aan het verkeerde adres. Dan ga ik demonstratief de hakken in het zand zetten. Dat is de mens eigen.
Een handvol bekende Nederlanders, en een grote groep C-figuren die het zien als een mooie kans om de aandacht op zich te vestigen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:26 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Maar de mensen die zwarte piet veranderd willen zien is natuurlijk groter dan 400 mensen uit Amsterdam. En bestaat niet alleen maar uit prominente mensen. Toevallig hebben die mensen het meeste aandacht, omdat het bekende Nederlanders zijn.
Maar veel groter is die groep niet. Als ze nou meer mensen werven en wat meer redelijke vertegenwoordigers aanstellen scheelt dat al een hoop. Nu kom je niet veel verder dan de 'boehoe alles is racisme'jankerds.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:26 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Maar de mensen die zwarte piet veranderd willen zien is natuurlijk groter dan 400 mensen uit Amsterdam. En bestaat niet alleen maar uit prominente mensen. Toevallig hebben die mensen het meeste aandacht, omdat het bekende Nederlanders zijn.
Ze hebben het hier per provincie gevraagd:quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:26 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Ze zouden Gario in een Hongaarse vrachtauto moeten stoppen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:05 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Natuurlijk hebben ze die. En zo niet. Dus dat is de reden waarom zwarte piet moet blijven. Lachuh joh.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:35 schreef TLC het volgende:
Heeft de VN ook een mening over de vluchtelingenproblematiek, over de vele slachtoffers die dat kost en over de terreurdaden van IS ?
zo niet, fuck de VN en lang leve zwarte piet !!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Nee, want stel je voor. "Oprotte die kutbuitelanders die hier wonuh en die buitelanders uit het buiteland".quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:38 schreef Woestijnvos het volgende:
Ze moeten zich nergens mee bemoeien.
Waarom zou iedereen het Sinterklaasfeest leuk moeten vinden? Typisch weer dat linkse sprookje van de maakbare samenleving.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:27 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Het gaat er helemaal niet om dat ze een fonds willen voor herstelbetalingen. Mensen willen dat ze net zoveel plezier hebben met het vieren van Sinterklaas als ieder ander.
Waarom niet? Willen we mensen uitsluiten van een kinderfeest toevallig omdat er een deel is dat het daar niet mee eens is en niet leuk het feest kan vieren?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:41 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Waarom zou iedereen het Sinterklaasfeest leuk moeten vinden? Typisch weer dat linkse sprookje van de maakbare samenleving.
Er wordt helemaal niemand uitgesloten, hoe kom je daarbij?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:43 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Waarom niet? Willen we mensen uitsluiten van een kinderfeest toevallig omdat er een deel is dat het daar niet mee eens is en niet leuk het feest kan vieren?
Ho wacht even, die mensen sluiten zichzelf uit. En dat is prima, inderdaad. Ik sluit mezelf ook uit de religieuze kerstviering bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:43 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Waarom niet? Willen we mensen uitsluiten van een kinderfeest toevallig omdat er een deel is dat het daar niet mee eens is en niet leuk het feest kan vieren?
Maar toevallig voelen die mensen zich wel uitgesloten. Alleen al als je als donker kind te horen krijgt "dat je niet geschminkt hoeft te worden, want je bent toch al een zwarte piet". Kan als een grap beginnen, maar is toch wel zeker racistisch.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:45 schreef Montagui het volgende:
[..]
Er wordt helemaal niemand uitgesloten, hoe kom je daarbij?
Iedereen is vrij om er aan deel te nemen, zonder uitzondering. Topfeest dus!
quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:36 schreef TLC het volgende:
[..]
Ze zouden Gario in een Hongaarse vrachtauto moeten stoppen.
god hou opquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:27 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Het gaat er helemaal niet om dat ze een fonds willen voor herstelbetalingen. Mensen willen dat ze net zoveel plezier hebben met het vieren van Sinterklaas als ieder ander.
Ik heb nog niet gestemd dus die laatste gaat ook omhoogquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:32 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Ze hebben het hier per provincie gevraagd:
http://regio.eenvandaag.n(...)te_worden_aangepast_
Je ziet dat in vrijwel alle provincies het aantal mensen dat geen aanpassingen wil boven de 90% ligt, alleen in Noord-Holland en Zuid-Holland niet waar die percentages op 89% en 84% liggen.
Ik geloof dat jij de enige bent die dat roept hier....quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:39 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Nee, want stel je voor. "Oprotte die kutbuitelanders die hier wonuh en die buitelanders uit het buiteland".
Jij doet niks anders dan leugens. Of op de man spelen. Hou toch eens op joh. Misschien moet jij aan iets sterkers beginnen, word je lekker stil van denk ik.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:50 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
god hou op, is dit een wedstrijdje leugens verkondigen?
Je doet al een half uur niets anders..
Dat glaasje champagne is niet goed gevallen, doe dat maar niet meer....
Welk kind hoort dat? Weer een leugen zeker... Of een aannamequote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:47 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Maar toevallig voelen die mensen zich wel uitgesloten. Alleen al als je als donker kind te horen krijgt "dat je niet geschminkt hoeft te worden, want je bent toch al een zwarte piet". Kan als een grap beginnen, maar is toch wel zeker racistisch.
Ben je hongaar dan?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:50 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]Ze zouden jou het land uit moeten gooien. De grootste rot-op-naar-je-eigen-land mensen zijn geen knip voor de neus waard.
Nee, hier moet gekookt worden voor kinderen die gaan genieten van Zwarte Piet en Rotiquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:54 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Jij doet niks anders dan leugens. Of op de man spelen. Hou toch eens op joh. Misschien moet jij aan iets sterkers beginnen, word je lekker stil van denk ik.
Je kunt nooit voorkomen dat sommige volwassenen niet zo snugger zijn. Een beetje weerbaarheid hoort trouwens ook bij het leven.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:47 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Maar toevallig voelen die mensen zich wel uitgesloten. Alleen al als je als donker kind te horen krijgt "dat je niet geschminkt hoeft te worden, want je bent toch al een zwarte piet". Kan als een grap beginnen, maar is toch wel zeker racistisch.
Je doet je best maar. Succes he, niet zuur worden he als iedereen straks lekker sinterklaas kan vieren.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:56 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nee, hier moet gekookt worden voor kinderen die gaan genieten van Zwarte Piet en Roti
Dat zegt toch niets over Zwarte Piet of het Sinterklaasfeest?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:47 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Nee dat zal het niet, mensen die sinterklaas in besloten kring vieren zullen gewoon blijven vasthouden aan de traditionele piet, ongeacht wat figuren zoals jij en die kneuzencommissie van de VN daar van vinden. Wen maar vast aan die gedachte.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:16 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Tuurlijk, "nu klets ik er snel over heen". Argumentatie ook.Zwarte Piet gaat veranderen, dat zit er gewoon aan te komen.
De naam Piet of Pieter dan? Doet ook herinneren aan Zwarte Piet. Is immers piet. Is zeker ook racisme en moet verdwijnen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 16:57 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Ga je inderdaad even concentreren op het MO, syrië oid. Of vraag even Rusland hoe het zit over die Maleisvlucht uit AMS.. Of de bootjes op bij griekenland en italie.quote:
Erger nog. Hier zit nog een stukje policor bij, want racisme ed.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 19:11 schreef Elzies het volgende:
Wordt een beetje moe van die zinloze discussie over Zwarte Piet. Zwarte Piet is al aangepast en in allerlei variaties gepresenteerd. Van stroopwafelpieten tot roetpieten tot zelfs clown pieten.
De tegenstanders van Zwarte Piet vertonen dezelfde trekken als de antirooklobby. Het zal nooit genoeg zijn tot dat Zwarte Piet totaal is uitgebannen.
Ja inderdaad. Waarom de ene zwarte wel en de andere zwarte niet? Omdat er toevallig 1 blanke op de boot bij zit?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 19:10 schreef Yasmin23 het volgende:
Nu krijgen we dit soort dingen![]()
[ afbeelding ]
Racisme zeg ik je!quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 19:13 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ja inderdaad. Waarom de ene zwarte wel en de andere zwarte niet? Omdat er toevallig 1 blanke op de boot bij zit?
Hahah zo slecht dat ik moest lachen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 19:10 schreef Yasmin23 het volgende:
[ afbeelding ]
Te triest voor woorden. Wat is met het tolerante Nederland gebeurd?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 19:10 schreef Yasmin23 het volgende:
[ afbeelding ]
Nja dat kwam duidelijk naar voren toen de Zwarte Pieten discussie begon. De woorden die werden gebruikt voor mensen die het toch liever anders zagen waren nogal walgelijk.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 19:22 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Te triest voor woorden. Wat is met het tolerante Nederland gebeurd?
Tja, vraag me af of dat ooit bestaan heeft...quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 19:22 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Te triest voor woorden. Wat is met het tolerante Nederland gebeurd?
Volgens mij is dat al gebeurd.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 19:19 schreef Yasmin23 het volgende:
Ik zelf vind dat Zwarte Piet teveel op een neger lijkt. Het kroeshaar en de lippen en vroeger natuurlijk de gouden oorbellen. Het argument is natuurlijk ja maar hij komt door de schoorsteen. Dat kan je kleine kinderen idd wijsmaken. Volwassenen niet meer.
Iemand die door de schoorsteen komt krijgt daar geen kroeshaar van en als hij het goed doet ook geen dikke rode lippen. Ook zou hij niet helemaal zwart of bruin zijn maar zwarte vegen op zijn huid en kleding hebben.
Als we dat nou zouden aanpassen is het probleem misschien wel opgelost.
Niet helemaal. Ja een stroopwafel piet en zo. Maar je hebt nog steeds de stereotiep Piet (zonder de oorbellen) rondlopen.quote:
Nou ja, geen kleine kinderen meer, dus eigenlijk doen we al lang niet meer aan sinterklaas ook, heb niet echt opgelet.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 19:29 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Niet helemaal. Ja een stroopwafel piet en zo. Maar je hebt nog steeds de stereotiep Piet (zonder de oorbellen) rondlopen.
En in mijn omgeving hoor ik van de volwassenen altijd dat hij door de schoorsteen komt en daarom ziet hij er zo uit. Snap niet dat ze dat op die leeftijd nog blijven zeggen.
En aan de lopende band zaken waarbij over racisme of discriminatie word geroepen. Het komt altijd van de gekleurde kant. Omgekeerd hoef je er niet eens mee aan te komen, dat wordt weggehoond of genegeerd. We zijn het gezanik er over zat.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 19:27 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Tja, vraag me af of dat ooit bestaan heeft...
Toch denk ik dat weerstand in NL ook te maken heeft met algemene weerstand tegen tal van zaken die op dit moment lopen.
1) afbraak verzorgingsstaat
2) vluchtelingen
3) EU
Ja, ze hadden nog een heel ander feest ook, dat echt duidelijk racistische achtergronden heeft, in Antwerpen dacht ik... Maar ja, die Belg in die commissie dacht ook, ik houd mijn snuit daarover.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 19:29 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
En Belgie dan? Mogen ze daar van de VN wel gewoon Zwarte Piet houden zoals hij hoort te zijn (zwart dus)?
LOLquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 19:33 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, ze hadden nog een heel ander feest ook, dat echt duidelijk racistische achtergronden heeft, in Antwerpen dacht ik... Maar ja, die Belg in die commissie dacht ook, ik houd mijn snuit daarover.
Ja, het woord racisme heeft sws gevoeligsmatig behoorlijk ingeboet aan waarde. Zeker ook als je de maat op wordt gemeten door vertegenwoordigers in die commissie van landen waarvan je weet dat daar echt racisme voorkomt in de hoedanigheidheid van negers zijn zwakzinnige en minderwaardige mensen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 19:33 schreef deedeetee het volgende:
[..]
En aan de lopende band zaken waarbij over racisme of discriminatie word geroepen. Het komt altijd van de gekleurde kant. Omgekeerd hoef je er niet eens mee aan te komen, dat wordt weggehoond of genegeerd. We zijn het gezanik er over zat.
"Het komt altijd van de gekleurde kant". Pertinent onjuist en als je ze zo al gaat noemen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 19:33 schreef deedeetee het volgende:
[..]
En aan de lopende band zaken waarbij over racisme of discriminatie word geroepen. Het komt altijd van de gekleurde kant. Omgekeerd hoef je er niet eens mee aan te komen, dat wordt weggehoond of genegeerd. We zijn het gezanik er over zat.
Hoe moet ik ze dan noemen ? Mag ik eik wel een kleur vermelden ? Is dat niet ook racisme ?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 19:35 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
"Het komt altijd van de gekleurde kant". Pertinent onjuist en als je ze zo al gaat noemen.
Gekleurde mensen ja, dat is racisme natuurlijk, dat suggereert dat iemand hen gekleurd heeft, zoiets?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 19:40 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Hoe moet ik ze dan noemen ? Mag ik eik wel een kleur vermelden ? Is dat niet ook racisme ?![]()
* deedeetee mompelt iets over users die t reageren niet waard zijn......
Het feit dat je zegt "dat het altijd van de gekleurde kant komt". Is gewoonweg niet waar, denk eerder andersom als ik kijk naar pareltjes van facebookpagina's als Ik Hou van Holland. En niet geheel toevallig is het overgrote deel daar blank.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 19:40 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Hoe moet ik ze dan noemen ? Mag ik eik wel een kleur vermelden ? Is dat niet ook racisme ?![]()
* deedeetee mompelt iets over users die t reageren niet waard zijn......
Vanuit blank perspectief zijn ze 'gekleurd' inderdaad. Blank privilege + institutioneel racisme om te bepalen of iemand gekleurd is ja of nee.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 19:42 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Gekleurde mensen ja, dat is racisme natuurlijk, dat suggereert dat iemand hen gekleurd heeft, zoiets?
Weet ik veel ? Ik doe al zo mijn best om me niet aanstootgevend uit te drukken....quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 19:42 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Gekleurde mensen ja, dat is racisme natuurlijk, dat suggereert dat iemand hen gekleurd heeft, zoiets?
Als je echt kijkt naar kleuren ben ik ook een negert eigenlijk. Zeker in de zomer.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 19:47 schreef karton2 het volgende:
[..]
Vanuit blank perspectief zijn ze 'gekleurd' inderdaad. Blank privilege + institutioneel racisme om te bepalen of iemand gekleurd is ja of nee.
Ja, we wisten het niet idd. We waren altijd keurig nette antiracistische en antifascistische burgers, we hebben geleerd 'dat nooit meer' en daar waren we het ook helemaal mee eens, maar nu blijkt er zoiets te zijn als "white privilege" en institutioneel racisme en wat blijkt? Al die tijd waren we de neefjes en nichtjes van de KKK-broertjes uit de VS. Behalve dan dat we hier over het algemeen geen kruizen kunnen branden, want dan gaan meteen de buren klagen over de rook.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 19:48 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Weet ik veel ? Ik doe al zo mijn best om me niet aanstootgevend uit te drukken....![]()
Mja dat heeft totaal geen zin als iemand er toch met alle geweld iets racistisch van wil maken.
En al die landen worden ook beoordeeld door de commissie.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:17 schreef Ryan3 het volgende:
Helft van landen dat NL kapittelt over racisme heeft onfrisse reputatie:
http://www.elsevier.nl/Ne(...)?masterpageid=158493
Gek dat ze dan in die commissie zitten.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 19:55 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
En al die landen worden ook beoordeeld door de commissie.
Bvb het verslag over Rusland:
http://tbinternet.ohchr.o(...)2fCO%2f20-22&Lang=en
Ja, die Daphne is ook al niet gekleurd natuurlijk hè.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 20:04 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Gewoon op het journaal straks![]()
Wel na Dafne Schippers gelukkig
Wie zou er dan in de commissie moeten zitten? Myanmar, Zuid Soedan, Maleisië en Noord Korea, de enige landen die de conventie niet ondertekend hebben en dus niet beoordeeld worden?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 19:59 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Gek dat ze dan in die commissie zitten.
Aangezien ik uit een familie kom waar de meeste kleurtjes wel in vertegenwoordigd zijn.( Werd er nog onlangs op geattendeerd door mijn broer dat we neven en nichten met negersbloed hebben, jawel in Ned.Indië werden in de 19e eeuw negers geïmporteerdquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 19:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, we wisten het niet idd. We waren altijd keurig nette antiracistische en antifascistische burgers, we hebben geleerd 'dat nooit meer' en daar waren we het ook helemaal mee eens, maar nu blijkt er zoiets te zijn als "white privilege" en institutioneel racisme en wat blijkt? Al die tijd waren we de neefjes en nichtjes van de KKK-broertjes uit de VS. Behalve dan dat we hier over het algemeen geen kruizen kunnen branden, want dan gaan meteen de buren klagen over de rook.
Luister eens je krijgt hoe dan ook nu zoiets van zijn ze daar in Rusland eigenlijk niet heel wat racistischer dan in NL of B. Moet je dara niet eens eerst gaan kijken, bedoel ik. Lijkt me logisch, deze reactie.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 20:12 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Wie zou er dan in de commissie moeten zitten? Myanmar, Zuid Soedan, Maleisië en Noord Korea, de enige landen die de conventie niet ondertekend hebben en dus niet beoordeeld worden?
Precies. Laten we ze gewoon niet-wit noemen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 19:47 schreef karton2 het volgende:
[..]
Vanuit blank perspectief zijn ze 'gekleurd' inderdaad. Blank privilege + institutioneel racisme om te bepalen of iemand gekleurd is ja of nee.
Dat is gewoonweg niet waar, dat het altijd mensen met een kleurtje zijn die racistische opmerkingen maken. Andersom gebeurt het zoveel meer, ook niet zo heel gek, aangezien blanken de meerderheid vormen. Ga maar eens voor de gein(not) kijken op Ik Hou van Holland, dus zul je je mening snel bijstellen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 20:14 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Aangezien ik uit een familie kom waar de meeste kleurtjes wel in vertegenwoordigd zijn.( Werd er nog onlangs op geattendeerd door mijn broer dat we neven en nichten met negersbloed hebben, jawel in Ned.Indië werden in de 19e eeuw negers geïmporteerd) Heb ik echt wel het nodige geklaag over discriminatie en racisme gehoord hoor. Maar alleen van de luitjes met een kleurtje, omgekeerd werd niet geklaagd, d.w.z alleen ikzelf heb een klacht. Ik werd gediscrimineerd met mijn blanke vel, want blanke mensen zijn dom en lomp en alles wat boven de Moerdijk is geboren deugd niet. Botte pech dat ik in Amsterdam ben geboren.
![]()
Maar over zwarte piet heb ik nooit horen klagen. Ik geloof er dan ook niet in dat er veel mensen zijn die zich er aan stoorden totdat het opeens een hype werd die de interesse wekte van sommige mensen.
Ik zou denken dat ze de VN vertegenwoordigen. Ban Ki Moon wordt toch ook als secretaris-generaal van de VN beschouwd, niet als "de Zuid Koreaanse afgevaardigde bij de VN"?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 20:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Luister eens je krijgt hoe dan ook nu zoiets van zijn ze daar in Rusland eigenlijk niet heel wat racistischer dan in NL of B. Moet je dara niet eens eerst gaan kijken, bedoel ik. Lijkt me logisch, deze reactie.
Ik bedoel, die leden van die commissie zitten er als afgevaardigden van hun land, lijkt me, niet als privé-personen, toch?
Kun je verwachten dat ze hun eigen land het vuur na aan de schenen leggen?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 20:24 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Ik zou denken dat ze de VN vertegenwoordigen. Ban Ki Moon wordt toch ook als secretaris-generaal van de VN beschouwd, niet als "de Zuid Koreaanse afgevaardigde bij de VN"?
Daar hebben we andere landen voor die dat doen. Dat is het mooie van de VN, ieder land wordt getoetst door landen die onafhankelijk van wat er speelt in een land en ook niet beïnvloed worden door wat er speelt in een land.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 20:26 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Kun je verwachten dat ze hun eigen land het vuur na aan de schenen leggen?
Een Rus, een Turk?
Jij denkt dat Putin wat gaat doen?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 20:29 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Daar hebben we andere landen voor die dat doen. Dat is het mooie van de VN, ieder land wordt getoetst door landen die onafhankelijk van wat er speelt in een land en ook niet beïnvloed worden door wat er speelt in een land.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |