abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:31:04 #1
3292 Tweek
Koffie graag!
pi_155626076
quote:
De Verenigde Naties wil dat Nederland Zwarte Piet aanpast. Volgens de VN is Zwarte Piet nu discriminerend en moet de overheid een actieve rol spelen in het aanpassen van de pieten.

Dat schrijft de VN in een rapport (pdf). De VN noemt Zwarte Piet discriminerend vanwege de typische kenmerken die verwijzen naar het slavernijverleden. Als optie noemt de VN om verschillende pieten te gebruiken.
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)-zwarte-piet-aanpast

quote:
Cultural traditions and racial discrimination
17. While the Committee understands that the tradition of Sinterklaas and Black Pete is
enjoyed by many persons in Dutch society, the Committee notes with concern that the
character of Black Pete is sometimes portrayed in a manner that reflects negative
stereotypes of people of African descent and is experienced by many people of African
descent as a vestige of slavery, which is injurious to the dignity and self-esteem of children
and adults of African descent. The Committee is concerned about the discriminatory effect
of such portrayals, which may convey a conception at odds with the Convention. The
Committee is furthermore concerned at reports that citizens seeking to peacefully protest
against such portrayals have been denied authorization to conduct such protests at a
meaningful time and place and have been subjected to violent attacks and other forms of
intimidation, which have not been adequately investigated. (arts. 2, 5 and 7).

18. Considering that even a deeply-rooted cultural tradition does not justify
discriminatory practices and stereotypes, the Committee recommends that the State
party actively promote the elimination of those features of the character of Black Pete
which reflect negative stereotypes and are experienced by many people of African
descent as a vestige of slavery. The Committee recommends that the State party find a
reasonable balance, such as a different portrayal of Black Pete and ensure respect of
human dignity and human rights of all inhabitants of the State party. The Committee
further recommends that the State party ensure non-discrimination in the enjoyment
of freedom of expression and association, and that attacks on protesters be effectively
investigated and duly prosecuted.
De twee kopjes in kwestie, de rest gaat over hoe racistisch Nederland wel niet is.

[ Bericht 60% gewijzigd door Tweek op 28-08-2015 15:51:50 ]
pi_155626164
-O-
Dat de VN zich met serieuze dingen gaan bezighouden ;(
Tevens weet elke Nederlander dat zwarte piet in het hele Sinterklaasverhaal niet zwart is van nature, maar door de schoorsteen. Achterlijk gedoe.
pi_155626239
Ik denk dat dit zo'n dusdanig diepgewortelde traditie is dat het moeilijk te veranderen is. Mensen schminken zich toch wel zwart, als zij dat willen. Of hoe zullen ze hier een uitvoering aan geven? Alle zwarte pieten arresteren? Of hoe moet ik dat voor me zien...

Kinderen maakt het toch niet uit welke kleur een piet is.
pi_155626281
Terecht natuurlijk. Kinderen maakt het inderdaad niet uit. Het feit dat volwassenen vinden dat ie zwart moet blijven maakt het hele verhaal juist discriminerend.

Aanpassen die hap!
pi_155626287
quote:
2s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 15:36 schreef Blijdoener het volgende:
Ik denk dat dit zo'n dusdanig diepgewortelde traditie is dat het moeilijk te veranderen is. Mensen schminken zich toch wel zwart, als zij dat willen. Of hoe zullen ze hier een uitvoering aan geven? Alle zwarte pieten arresteren? Of hoe moet ik dat voor me zien...

Overheid gaat denk ik vooral als tussenpersoon aan de slag om verschillende groepen om de tafel te krijgen, meer dan dat zal het niet worden.
Uiteindelijk is het aan de samenleving om ZP aan te passen / of niet.
pi_155626296
quote:
2s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 15:36 schreef Blijdoener het volgende:
Steker nog, ik denk dat het makkelijker is om kinderen uit te leggen hoe het komt dat ze zwart zijn, dan uit te leggen waarom ze nu niet meer zwart zijn maar blauw, geel, stroopwafel ;(
pi_155626314
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 15:38 schreef christiman het volgende:

[..]

Steker nog, ik denk dat het makkelijker is om kinderen uit te leggen hoe het komt dat ze zwart zijn, dan uit te leggen waarom ze nu niet meer zwart zijn maar blauw, geel, stroopwafel ;(
Mensen moeten eens stoppen met die schoorstenen van binnen te verven
Op donderdag 21 mei 2015 19:22 schreef Vasion het volgende:
Vanaf nu ben jij mijn favoriete user.
Op zondag 7 december 2014 22:59 schreef GGMM het volgende:
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:39:54 #9
321876 Cherna
Fuck the System
pi_155626331
Och de overheid word weer in het leven geroepen om iets te kunnen realiseren. Dan komt het vast allemaal wel weer goed.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_155626333
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 15:38 schreef zatoichi het volgende:
Terecht natuurlijk. Kinderen maakt het inderdaad niet uit. Het feit dat volwassenen vinden dat ie zwart moet blijven maakt het hele verhaal juist discriminerend.

Aanpassen die hap!
Jep. Kwestie van tijd voordat zwarte piet voorgoed verdwijnt. Zeker nu de VN zich ermee gaat bemoeien. Zullen die extremistische pro-zwartepieten tokkies leuk vinden, maar boeiend. :D
pi_155626337
quote:

[..]

Volgend jaar zijn ze het vergeten. Sterker nog, als ze cadeautjes zien, zijn ze het vergeten.
  Moderator vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:41:36 #12
8781 crew  Frutsel
pi_155626372
quote:
15s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 15:36 schreef AchJa het volgende:
De halve wereld staat in de fik en de VN gaat wat van zwarte piet vinden...
Topshow prio's stellen... :')
Zo is het maar net :')

En een enorm jankvolk in Nederland, dat dan wel
pi_155626385
quote:

[..]

Ze zijn zwart omdat in het verleden slaven ook altijd zwart waren?

Kom op zeg Hoe vaak heb je aan kinderen moeten uitleggen waarom een clown en andere kleur heeft?
pi_155626386
Eigenlijk wel sneu om te zien dat in een in theorie democratisch land de minderheid nu hun zin krijgt :'(
pi_155626396
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 15:40 schreef IDDGGG1 het volgende:

[..]

Jep. Kwestie van tijd voordat zwarte piet voorgoed verdwijnt. Zeker nu de VN zich ermee gaat bemoeien.
De VN staat dan ook bekend als bijzonder daadkrachtige organisatie... Oh wacht... :')
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:43:14 #16
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_155626424
het gaat niet meer om wat wij vinden, het kan niet meer terug gedraaid worden.

Nederland is gewoon volgens de VN een racistisch land.
waarom heeft het zover kunnen komen.... :(
pi_155626438
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 15:41 schreef christiman het volgende:
Eigenlijk wel sneu om te zien dat in een in theorie democratisch land de minderheid nu hun zin krijgt :'(
Ah boehoehoe. Heerlijk die tranen. :Y Krijg je als je een zwaar achterhaald en racistisch component van een kinderfeest in stand probeert te houden.

De VN gaf eerst nog een waarschuwing in de vorm van Verene Shepherd om het feest zelf aan te laten passen, maar ja als dat niet werkt en mensen haar zelfs uitschelden voor alles en nog wat.
pi_155626442
Hehehe :D
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:44:23 #19
3292 Tweek
Koffie graag!
pi_155626458
Overigens als je het hele rapport leest zijn we een in en in racistisch land en dan vooral tegen mensen van Afrikaanse afkomst.
pi_155626463
Wat je ook vindt van zwarte piet, t feit dat de vn zich met dit soort binnenlandse aangelegenheden gaat bemoeien en bijv zegt dat Nederland meer aandacht MOET besteden aan slavernij is natuurlijk uiterst verwerpelijk. Go fuck yourself.
Het beste adres voor al uw primeurs!
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:44:43 #21
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_155626464
Nederland was toch ook de grondlegger van de Slavernij op deze wereld.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:44:44 #22
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_155626465
Dan gebruiken we toch gewoon verschillende pieten. Dankjewel VN, hadden ze we zelf nog niet aan gedacht.
pi_155626483
Ik ben wel benieuwd hoe de VN denkt dat Nederland dit kan regelen. Sinterklaas BV is tenslotte geen overheidsinstelling.
pi_155626497
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 15:31 schreef Tweek het volgende:
Volgens de VN is Zwarte Piet nu discriminerend en moet de overheid een actieve rol spelen in het aanpassen van de pieten.
En hoe zou de overheid dat dan moeten doen, massaal razzia's gaan houden op 5 december?
pi_155626533
We moeten ons altijd aanpassen aan buitenlanders. Nog even en de rode loper moet naar buiten.

Ook zeggen ze dat we meer les moeten krijgen in ons slaven drijf verleden.

De VN is toch dat verkrachtende niet uitbetalende organisatie die zelf slaven houd bij stages?
pi_155626540
Het geneuzel.

Het ellendige, debiele, ranzige, kleinzielige, stupide, politiek correcte, steeds weer naar zeikende mensen die hun wil steevast willen blijven doordrammen luisterende , minderheden behagende geneuzel.

Ik heb nog nooit zoveel dit soort (zwarte) mensen gehaat en zoveel van Zwarte Piet gehouden.
pi_155626548
Het Sinterklaasjournaal heeft toch allang een voorzetje gegeven om Pieten allerlei kleuren - van blank tot zwart - te kunnen geven? :?
Dat is toch al werken naar een oplossing. (Zwarte pieten verbieden gaat toch niet lukken.)

Laat de VN zich met belangrijkere zaken bezig houden alsjeblieft. En laat ze anders eerst eens tradities zoals dat stierenvechten aanpakken :{w
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:47:30 #28
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_155626556
Laten we hopen dat de overheid gewoon teruggaat naar het originele standpunt: dit is een zaak voor de samenleving. Hier heeft de overheid niets mee te maken.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_155626578
Wie zijn de onderzoekers, hoe hebben ze onderzoek gedaan en hoe zijn ze tot die conclusies gekomen? En hoe weerhoud het zich tegen ieder willekeurig ander feest met donker gekleurde karikaturen?

Staat er allemaal niet in.

Derhalve onzinrapport zonder enige toegevoegde waarde.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_155626587
Lijkt me totaal terecht. Kan iedere kleuter inzien. Alleen volwassenen niet. Zwarte Piet is pijnlijk voor donkere Nederlanders. Maak er gekleurde
piet van en ga verder met het leven.
pi_155626588
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 15:47 schreef Fir3fly het volgende:
Laten we hopen dat de overheid gewoon teruggaat naar het originele standpunt: dit is een zaak voor de samenleving. Hier heeft de overheid niets mee te maken.
Die lafaards in Den Haag doen alles voor Europa, reken er dus maar niet op.
pi_155626609
quote:
2s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 15:48 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Oh gut, nu zijn het lafaards, omdat ze een kinderfeest willen aanpassen zodat ieder kind het met plezier kan vieren.
pi_155626622
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 15:49 schreef IDDGGG1 het volgende:

[..]

Oh gut, nu zijn het lafaards, omdat ze een kinderfeest willen aanpassen zodat ieder kind het met plezier kan vieren.
Oh, ik wist niet dan Quinsy Gario een kind was?

Kijk eens hoe veel jonge kinderen hier staan te protesteren:

pi_155626653
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 15:45 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

En hoe zou de overheid dat dan moeten doen, massaal razzia's gaan houden op 5 december?
Alles wat zwart is er rond die tijd in december over de daken loopt neerknallen
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:51:23 #35
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_155626658
quote:

Aanpassen die hap!
Wie/wat/waar wordt er precies gediscrimineerd? Leg uit.

Juist als zwarte piet niet meer zwart mag zijn, dán pas wordt er écht gediscrimineerd.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:52:45 #36
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_155626707
quote:
2s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 15:48 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Wat heeft de VN met Europa te maken?
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:53:26 #37
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_155626728
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 15:41 schreef christiman het volgende:
Dat is juist dan weer niet erg, democratie wil niet zeggen het recht van de sterkste. In een democratie is het juist van belang dat de regering erop toeziet dat kleine groepen niet buiten de boot vallen.

Maar op basis van een VN commissie dat uit deze landen bestaat.

Hoeveel boter hebben ze op hun hoofd?

Ik geloof dat alleen Mauritius niet echt problemen heeft met stelselmatige achterstelling van bevolkingsgroepen.

Wellicht Togo, maar dat weet ik niet zeker.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_155626754
quote:

Aanpassen die hap!
Aanpassen? Dat is pas discriminatie. Alles mag, behalve zwart.

1947-2016
pi_155626761
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 15:44 schreef Tweek het volgende:
Overigens als je het hele rapport leest zijn we een in en in racistisch land en dan vooral tegen mensen van Afrikaanse afkomst.
Dit dus, heb het even gelezen en we zijn hier een stel racisten niet te kort. En toch willen ze massaal naar Nederland komen :{
pi_155626787
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 15:53 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Dat is juist dan weer niet erg, democratie wil niet zeggen het recht van de sterkste. In een democratie is het juist van belang dat de regering erop toeziet dat kleine groepen niet buiten de boot vallen.

Ik geloof dat alleen Mauritius niet echt problemen heeft met stelselmatige achterstelling van bevolkingsgroepen.

Ik ben wel benieuwd hoe die Belg gereageerd heeft, daar hebben ze tenslotte ook Zwarte Piet
pi_155626796
Jammer dat de traditie wel gewoon veranderd had kunnen worden als het niet op zo'n 'jullie zijn tegen Zwarte Piet of jullie zijn racisten'-manier was gegaan. Bedankt Quincy, voor het redden van een mooie traditie!
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:55:58 #42
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_155626801
Dit was toch vorig jaar ook al gesteld door die donkere mevrouw die Schepper heette?
UI Made bij VanilleKwark.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:56:10 #43
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_155626808
Rapport gelezen trouwens. Het komt er min of meer op neer dat de commissie zegt dat Nederland meer moet doen om specifiek racisme (tegenover zwarte Afrikaanse mensen) en haat jegens Joden en moslims te bestrijden. Meer wetten, meer actieve rol van de overheid etcetera etcetera.

Het standaard sprookje dat de overheid gedrag zou kunnen beinvloeden door meer wetgeving.

Overigens wordt over geweld/discriminatie jegens bijvoorbeeld homo's vanuit bepaalde groeperingen niets gezegd. Frappant.
pi_155626819
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 15:44 schreef Tweek het volgende:
Dat is inderdaad nog het ergste, niet zwarte piet. Zwarte piet is juist een van de uitwassen van het racisme en discriminatie in Nederland.
pi_155626828
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 15:53 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Wie uit die groep heeft de werkelijk benodigde kennis van zaken om deze discussie echt aan te kunnen voelen?

Mr. BOSSUYT Marc
Belgium

Hij?

Dan nog. Welke echte Nederlander is nu bevraagd over dit onderwerp?
Lekker eenzijdig rapportje.
1947-2016
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:56:48 #46
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_155626829
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 15:55 schreef RingBewoner het volgende:
Dit was toch vorig jaar ook al gesteld door die donkere mevrouw die Schepper heette?
Die vrouw was onderdeel van een of andere commissie binnen de VN zonder enige zeggenschap. Beetje een praatgroep voor mensen die daar een heel dik salaris voor krijgen zeg maar.
Nu lijkt het vanuit de VN zelf te komen.
pi_155626841
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 15:55 schreef RingBewoner het volgende:
En ging vooral om de bijbehorende geldkwestie waarvan zij haar levenswerk heeft gemaakt.
1947-2016
pi_155626843
Rutte zegt zojuist dat het aan de samenleving is en niet aan de politiek hoe Zwarte Piet ingevuld wordt. Het is een volkstraditie, dus van het volk (live persconferentie na afloop van de ministerraad)
pi_155626849
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 15:43 schreef IDDGGG1 het volgende:

[..]

Ah boehoehoe. Heerlijk die tranen. :Y Krijg je als je een zwaar achterhaald en racistisch component van een kinderfeest in stand probeert te houden.

De VN gaf eerst nog een waarschuwing in de vorm van Verene Shepherd om het feest zelf aan te laten passen, maar ja als dat niet werkt en mensen haar zelfs uitschelden voor alles en nog wat.
Shepherd ja, wat een figuur was dat _O_ Met een witte waas van woede onzin lullen en vervolgens janken dat we niet luisteren. _O-
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:57:50 #50
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_155626857
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 15:57 schreef Bombvis het volgende:
Rutte zegt zojuist dat het aan de samenleving is en niet aan de politiek hoe Zwarte Piet ingevuld wordt. Het is een volkstraditie, dus van het volk (live persconferentie na afloop van de ministerraad)
Uitstekend. Laten we hopen dat het ook gewoon zo blijft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')