http://www.rtlnieuws.nl/n(...)-zwarte-piet-aanpastquote:De Verenigde Naties wil dat Nederland Zwarte Piet aanpast. Volgens de VN is Zwarte Piet nu discriminerend en moet de overheid een actieve rol spelen in het aanpassen van de pieten.
Dat schrijft de VN in een rapport (pdf). De VN noemt Zwarte Piet discriminerend vanwege de typische kenmerken die verwijzen naar het slavernijverleden. Als optie noemt de VN om verschillende pieten te gebruiken.
De twee kopjes in kwestie, de rest gaat over hoe racistisch Nederland wel niet is.quote:Cultural traditions and racial discrimination
17. While the Committee understands that the tradition of Sinterklaas and Black Pete is
enjoyed by many persons in Dutch society, the Committee notes with concern that the
character of Black Pete is sometimes portrayed in a manner that reflects negative
stereotypes of people of African descent and is experienced by many people of African
descent as a vestige of slavery, which is injurious to the dignity and self-esteem of children
and adults of African descent. The Committee is concerned about the discriminatory effect
of such portrayals, which may convey a conception at odds with the Convention. The
Committee is furthermore concerned at reports that citizens seeking to peacefully protest
against such portrayals have been denied authorization to conduct such protests at a
meaningful time and place and have been subjected to violent attacks and other forms of
intimidation, which have not been adequately investigated. (arts. 2, 5 and 7).
18. Considering that even a deeply-rooted cultural tradition does not justify
discriminatory practices and stereotypes, the Committee recommends that the State
party actively promote the elimination of those features of the character of Black Pete
which reflect negative stereotypes and are experienced by many people of African
descent as a vestige of slavery. The Committee recommends that the State party find a
reasonable balance, such as a different portrayal of Black Pete and ensure respect of
human dignity and human rights of all inhabitants of the State party. The Committee
further recommends that the State party ensure non-discrimination in the enjoyment
of freedom of expression and association, and that attacks on protesters be effectively
investigated and duly prosecuted.
Overheid gaat denk ik vooral als tussenpersoon aan de slag om verschillende groepen om de tafel te krijgen, meer dan dat zal het niet worden.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:36 schreef Blijdoener het volgende:
Ik denk dat dit zo'n dusdanig diepgewortelde traditie is dat het moeilijk te veranderen is. Mensen schminken zich toch wel zwart, als zij dat willen. Of hoe zullen ze hier een uitvoering aan geven? Alle zwarte pieten arresteren? Of hoe moet ik dat voor me zien...
Kinderen maakt het toch niet uit welke kleur een piet is.
Steker nog, ik denk dat het makkelijker is om kinderen uit te leggen hoe het komt dat ze zwart zijn, dan uit te leggen waarom ze nu niet meer zwart zijn maar blauw, geel, stroopwafelquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:36 schreef Blijdoener het volgende:
Kinderen maakt het toch niet uit welke kleur een piet is.
Mensen moeten eens stoppen met die schoorstenen van binnen te vervenquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:38 schreef christiman het volgende:
[..]
Steker nog, ik denk dat het makkelijker is om kinderen uit te leggen hoe het komt dat ze zwart zijn, dan uit te leggen waarom ze nu niet meer zwart zijn maar blauw, geel, stroopwafel
Jep. Kwestie van tijd voordat zwarte piet voorgoed verdwijnt. Zeker nu de VN zich ermee gaat bemoeien. Zullen die extremistische pro-zwartepieten tokkies leuk vinden, maar boeiend.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:38 schreef zatoichi het volgende:
Terecht natuurlijk. Kinderen maakt het inderdaad niet uit. Het feit dat volwassenen vinden dat ie zwart moet blijven maakt het hele verhaal juist discriminerend.
Aanpassen die hap!
Volgend jaar zijn ze het vergeten. Sterker nog, als ze cadeautjes zien, zijn ze het vergeten.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:38 schreef christiman het volgende:
[..]
Steker nog, ik denk dat het makkelijker is om kinderen uit te leggen hoe het komt dat ze zwart zijn, dan uit te leggen waarom ze nu niet meer zwart zijn maar blauw, geel, stroopwafel
Zo is het maar netquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:36 schreef AchJa het volgende:
De halve wereld staat in de fik en de VN gaat wat van zwarte piet vinden...
Topshow prio's stellen...
Ze zijn zwart omdat in het verleden slaven ook altijd zwart waren?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:38 schreef christiman het volgende:
[..]
De VN staat dan ook bekend als bijzonder daadkrachtige organisatie... Oh wacht...quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:40 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Jep. Kwestie van tijd voordat zwarte piet voorgoed verdwijnt. Zeker nu de VN zich ermee gaat bemoeien.
Ah boehoehoe. Heerlijk die tranen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:41 schreef christiman het volgende:
Eigenlijk wel sneu om te zien dat in een in theorie democratisch land de minderheid nu hun zin krijgt
En hoe zou de overheid dat dan moeten doen, massaal razzia's gaan houden op 5 december?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:31 schreef Tweek het volgende:
Volgens de VN is Zwarte Piet nu discriminerend en moet de overheid een actieve rol spelen in het aanpassen van de pieten.
Die lafaards in Den Haag doen alles voor Europa, reken er dus maar niet op.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:47 schreef Fir3fly het volgende:
Laten we hopen dat de overheid gewoon teruggaat naar het originele standpunt: dit is een zaak voor de samenleving. Hier heeft de overheid niets mee te maken.
Oh gut, nu zijn het lafaards, omdat ze een kinderfeest willen aanpassen zodat ieder kind het met plezier kan vieren.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:48 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Die lafaards in Den Haag doen alles voor Europa, reken er dus maar niet op.
Oh, ik wist niet dan Quinsy Gario een kind was?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:49 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Oh gut, nu zijn het lafaards, omdat ze een kinderfeest willen aanpassen zodat ieder kind het met plezier kan vieren.
Alles wat zwart is er rond die tijd in december over de daken loopt neerknallenquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:45 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En hoe zou de overheid dat dan moeten doen, massaal razzia's gaan houden op 5 december?
Wie/wat/waar wordt er precies gediscrimineerd? Leg uit.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:38 schreef zatoichi het volgende:
Terecht natuurlijk. Kinderen maakt het inderdaad niet uit. Het feit dat volwassenen vinden dat ie zwart moet blijven maakt het hele verhaal juist discriminerend.
Aanpassen die hap!
Wat heeft de VN met Europa te maken?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:48 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Die lafaards in Den Haag doen alles voor Europa, reken er dus maar niet op.
Dat is juist dan weer niet erg, democratie wil niet zeggen het recht van de sterkste. In een democratie is het juist van belang dat de regering erop toeziet dat kleine groepen niet buiten de boot vallen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:41 schreef christiman het volgende:
Eigenlijk wel sneu om te zien dat in een in theorie democratisch land de minderheid nu hun zin krijgt
Aanpassen? Dat is pas discriminatie. Alles mag, behalve zwart.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:38 schreef zatoichi het volgende:
Aanpassen die hap!
Dit dus, heb het even gelezen en we zijn hier een stel racisten niet te kort. En toch willen ze massaal naar Nederland komenquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:44 schreef Tweek het volgende:
Overigens als je het hele rapport leest zijn we een in en in racistisch land en dan vooral tegen mensen van Afrikaanse afkomst.
Ik ben wel benieuwd hoe die Belg gereageerd heeft, daar hebben ze tenslotte ook Zwarte Pietquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:53 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dat is juist dan weer niet erg, democratie wil niet zeggen het recht van de sterkste. In een democratie is het juist van belang dat de regering erop toeziet dat kleine groepen niet buiten de boot vallen.
Maar op basis van een VN commissie dat uit deze landen bestaat.
Hoeveel boter hebben ze op hun hoofd?
Ik geloof dat alleen Mauritius niet echt problemen heeft met stelselmatige achterstelling van bevolkingsgroepen.
Wellicht Togo, maar dat weet ik niet zeker.
Dat is inderdaad nog het ergste, niet zwarte piet. Zwarte piet is juist een van de uitwassen van het racisme en discriminatie in Nederland.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:44 schreef Tweek het volgende:
Overigens als je het hele rapport leest zijn we een in en in racistisch land en dan vooral tegen mensen van Afrikaanse afkomst.
Wie uit die groep heeft de werkelijk benodigde kennis van zaken om deze discussie echt aan te kunnen voelen?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:53 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dat is juist dan weer niet erg, democratie wil niet zeggen het recht van de sterkste. In een democratie is het juist van belang dat de regering erop toeziet dat kleine groepen niet buiten de boot vallen.
Maar op basis van een VN commissie dat uit deze landen bestaat.
Hoeveel boter hebben ze op hun hoofd?
Ik geloof dat alleen Mauritius niet echt problemen heeft met stelselmatige achterstelling van bevolkingsgroepen.
Wellicht Togo, maar dat weet ik niet zeker.
Die vrouw was onderdeel van een of andere commissie binnen de VN zonder enige zeggenschap. Beetje een praatgroep voor mensen die daar een heel dik salaris voor krijgen zeg maar.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:55 schreef RingBewoner het volgende:
Dit was toch vorig jaar ook al gesteld door die donkere mevrouw die Schepper heette?
En ging vooral om de bijbehorende geldkwestie waarvan zij haar levenswerk heeft gemaakt.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:55 schreef RingBewoner het volgende:
Dit was toch vorig jaar ook al gesteld door die donkere mevrouw die Schepper heette?
Shepherd ja, wat een figuur was datquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:43 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Ah boehoehoe. Heerlijk die tranen.Krijg je als je een zwaar achterhaald en racistisch component van een kinderfeest in stand probeert te houden.
De VN gaf eerst nog een waarschuwing in de vorm van Verene Shepherd om het feest zelf aan te laten passen, maar ja als dat niet werkt en mensen haar zelfs uitschelden voor alles en nog wat.
Uitstekend. Laten we hopen dat het ook gewoon zo blijft.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 15:57 schreef Bombvis het volgende:
Rutte zegt zojuist dat het aan de samenleving is en niet aan de politiek hoe Zwarte Piet ingevuld wordt. Het is een volkstraditie, dus van het volk (live persconferentie na afloop van de ministerraad)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |